Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Toon posts:

Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1
Acties:

• sergev
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17-12-2019

Er is veel vraag naar solid state disks. Ook voor de apple computers. Het grote ssd topic in opslag & I/O controllers behandelt veel van de algemene vragen over ssd’s, en er is best veel informatie te vinden over de verschillende modellen. Maar hoe werkt dat nou met een mac? Zijn er andere dingen waar je op moet letten, welke modellen zijn populair om in je mac te stoppen, wat kun je verwachten met gebruik in een Apple computer? Al deze dingen kunnen in dit topic besproken worden.

Allereerst zijn er de voor en nadelen die je tegen over elkaar kunt zetten om te zien of een SSD voor jou geschikt is. De meeste zullen wel bekend zijn, maar om ze toch nog maar even op een rijtje te hebben.

De voordelen:
•Snelheid – De snelheid van de nieuwste modellen stellen je in staat veel sneller op te starten, programma’s te laden, etc. Dit betreft vooral de leessnelheid. Als je veel schrijfacties moet doen, dan is een 7200 rpm schijf waarschijnlijk beter.

• Betrouwbaarheid – Een bekend punt van solid state schijven. Een SSD heeft nou eenmaal minder kans om het loodje te leggen dan een conventionele harde schijf. Denk hierbij aan vallen, hoge en lage temperaturen, grote hoogtes etc. Niet echt iets waar de meeste mensen in nederland last van zullen hebben, behalve de tweaker die zijn bookje van zijn bureau laat kletteren :+ .

• Geluidsproductie – Een onderdeel waar niet iedereen zich aan zal ergeren, maar voor sommige mensen een dealbreaker. Een ssd maakt 0,0 DB geluid. Een harde schijf – zeker eentje met veel platters – kan een aardig kraakconcert geven aan de gebruiker.

• Gewicht – Een ssd is dankzij minder onderdelen vaak een stukje lichter dan een vergelijkbare harde schijf. Dit zal niet heel veel schelen, maar als je de hele dag met je notebook in je tas door de collegegangen zeult is elk stukje gewicht minder handig meegenomen.

Dan hebben we ondertussen genoeg voordelen genoemd om je er 1 in je apple te willen stoppen, maar er zijn nog steeds nadelen. De belangrijkste nadelen:

• Prijs - De prijs is het bewijs. Het bewijs van alle voordelen die je hierboven hebt kunnen lezen. SSD’s hebben nog steeds een hogere prijs per GigaByte dan conventionele harde schijven. Dit zal voor de meeste mensen nog niet zo’n probleem zijn als er ook niet het volgende stukje nadeel aan zit.

• Capaciteit – Daar zitten we op het punt waarom veel mensen nog liever een conventionele harde schijf hebben. Een solid state schijf heeft veelal kleinere capaciteiten tegen een (veel) hogere prijs dan een conventionele harde schijf. Verwacht capaciteiten van 60 GB, 80 GB, 120 GB en 160 GB voor nog redelijke prijzen op te kunnen pikken. Voor veel minder geld is er bijvoorbeeld een 320 of 500 GB harde schijf op te pikken. Of in het geval van een Mac Pro een 1, 1,5 of 2 TB harde schijf.

Een harde schijf heeft dus soms ook zo zijn voordelen. Als je veel moet programmeren bijvoorbeeld waar bij je veel kleine bestanden schrijft over de loop van een dag/week/maand/eeuwigheid (?) dan is een harde schijf verstandiger. Als je echter een normale gebruiker bent is de keus wat lastiger. Het gaat dan tussen capaciteit en snelheid. Alhoewel aan de capaciteit ook wel wat valt te doen via omwegen zoals externe schijven.

Maar om dan aan te komen bij de vraag welke ssd je dan in je geliefde Apple wilt stoppen.

Er zijn op het moment van schrijven drie basismogelijkheden.

Intel gebaseerde ssd’s. Deze hebben de beste prestaties in huis voor alledaags gebruik. Vooral met kleine bestanden, die toch vaker voorkomen dan een bestand van enkele GB's groot :)

Samsung gebaseerde ontwerpen. O.a van Corsair. P256, P128. Deze hebben een redelijk grote capaciteit voor een lage prijs. Deze bieden gemiddelde prestaties.

Indlinx gebaseerde ssd’s. De meest bekende zijn toch wel de Vertex ssd’s. Er zijn speciale mac compatible versies van deze schijven te koop, maar het lijkt er op dat de gewone vertex ssd’s dezelfde prestaties bieden.

Een van de mogelijkheden die bestaat, is om bij de aankoop van je apple gelijk een ssd er in te laten zetten. Verschillende fora op het internet geven aan dat deze ssd’s wellicht groot genoeg zijn om bijna alles er op te kunnen zetten, ze niet bijster goed presteren. Het is dan ook verstandiger om zelf een ssd te kopen, - dan weet je ook wat er in gaat ;) - en die in je mac in te bouwen.

Een belangrijk probleem waar je op moet letten bij MLC gebaseerde ssd’s is de degradatie van mlc gebaseerde ssd’s. De nieuwste intel X25-M ssd’s hebben een speciale firmware hiervoor die er voor zorgt dat de degradatie minimaal is. Ook de ocz vertex ssd’s hebben een dergelijke firmware. Zeker bij de vorige generatie mlc gebaseerde ssd’s is het verstandig om even op deze pagina te kijken.

Voor meer informatie over het vervangen van je harde schijf kijk hier
Voor meer informatie over ssd’s in het algemeen klik je hier

Voor suggesties en op/aanmerkingen ben ik altijd bereikbaar. Met goede suggesties ben ik altijd blij te maken.

• sergev
quote:
Spelfout? Dacht het niet. Ander commentaar? Post het even...

Als het gaat over dat je liever ziet dat alles daarin behandeld wordt, dan moet je het maar met daedalus uitvechten.

• sergev
quote:
Dennisssss schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:59:
[...]

Dacht het wel :) Behandelen is daar persoonsvorm, dus zou het gewoon "behandelt" moeten zijn. Vond het zonde van zo'n goed bericht :P
Oeps :X Zo zie je maar weer. Ik kan het ook fout hebben. Als je trouwens nog meer ziet, mag je ook gerust melden! Ben zelf ook redelijk precies op spelling. Merk nou al dat er aardig wat animo voor is! Het overlapt natuurlijk ook wel een beetje het grote ssd topic. Laten we dan ook proberen het ook zoveel mogelijk mac en ssd te houden. Iedereen die ik hoor heeft goede ervaringen. Maar er zullen toch ook wel mensen zijn die last hebben (gehad) van degradatie? Hoe hebben de mensen hier het opgelost, met betrekking tot osx? Ben benieuwd!

• sergev
quote:
JottemJ schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:45:
Zonder lullig te willen doen, wat verschilt dit topic van Wel of geen SSD?
Het heeft veel gemeen, dat klopt. Het is dan ook de opvolger/verbeterde versie daarvan. Er is gewoon veel vraag naar ssd's in een mac. Dat topic begint met een vraag, en de antwoorden staan overal verspreid. De moderators vonden een 'groot' topic handiger waarin verschillende informatie in een topicstart staat. Anders krijg je in de loop van de tijd hetzelfde als wat er met het oude 'vervang je harde schijf topic' gebeurd is. Daar begint het met een vraag, het loopt 1000 post verder en alle info staat verspreid. Dat wouden ze met de ssd's dus voor wezen.

(ik weet trouwens wel dat jij liever een dergelijk topic als dit aan had willen maken :+ )

Edit: Ik kreeg net nog een DM. Het is namelijk ook handig om te weten welke ssd's nou goed met bootcamp overweg kunnen. Sommige kunnen dat namelijk niet. Als daar ervaringen mee zijn, dan wil ik ze graag opnemen in de TS.
quote:
Donstil schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:10:
Hoe zit het met de Apple SSD's die standaard gebruikt worden.

Hoe doen die het tov een 5400/7200rpm schijf ?

(aangezien ik vaak lees dat die nou niet het snelst zijn)
Ze zijn iets sneller dan een standaard notebookschijf. Ongeveer zo rond de 100 MB/s geloof ik? Weet ik ook zo niet meer precies. In ieder geval, een intel of vertex zal een stuk sneller zijn.

sergev wijzigde deze reactie 13-08-2009 21:23 (28%)

• sergev
quote:
Bigg Balls schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:05:
Super mooi topic!

Ik heb de eerste variant Macbook Air. Is het mogelijk om daar een sneller SSD schijf in te bouwen? De 64 GB SSD die ik nu heb bevalt mij niet zo.

Ook ben ik wel geïnteresseerd in een SSD voor mijn iMac. Helaas zijn er voornamelijk 2,5" schijven. Is er een converter waarmee hij ook in de iMac kan?
Dat voor je MacBook Air wordt lastig. Maar misschien met wat goed zoeken? Je bent namelijk een 1,8 ssd nodig met een Pata aansluiting. Ze zijn er wel, alleen de kwaliteit? Ik zou het niet weten.

Voor je iMac echter, dat is een ander verhaal. Een dergelijke bracket als deze zou de truc al moeten doen.

• sergev
Ik heb ondanks dat ik het topic geopend heb, lange tijd geen ssd in mijn macbook pro gehad. Ik heb een tijd met twee mtron 32GB's in raid 0 gedraaid. (Dankzij caddy) Een tijdje met een enkele mtron, en sinds lange tijd twee traditionele harde schijven. Ik vond de intel postvilles aantrekkelijk, maar het was er niet van gekomen er 1 te kopen.

Nu heb ik echter een 60GB vertex II er in gezet en hij is gelijk aardig vol. Random 4k writes is ronde de 96MB/s.

Alles gaat natuurlijk sneller. Nou zit ik er over te denken om weer een raid 0 te maken. Ik heb namelijk ook net mijn time capsule naar 2TB geupgrade. Iemand die ook een caddy heeft en op het idee was gekomen om een software raid 0 te maken? Zoja, wat zijn de resultaten?

• sergev
quote:
Gr0wLiThE schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:52:
[...]

Ik meende dat jij voorheen nogal problemen hebt gehad met raid0 via een caddy draaien. Heb je die uiteindelijk opgelost of niet? Meende dat het afsluiten alleen met de hardware-button wou etc.
Ja klopt, dat was het probleem met mijn vorige macbook pro met de mtrons. Daarom ging ik over op een enkele, maar da was een beetje te zuinig voor mijn programma's + spul. Op zich zou het moeten kunnen. Ik zou het zeker willen proberen als ik een tweede vertex tot mijn beschikking heb.

• sergev
quote:
Alleen de grote GB slurpers op de HD gezet, rest op ssd. 64GB ssd voldoet prima, samen met 500GB originele HD voor grote bestanden, (films, foto's).

Als er iemand is die er voor voelt om een nieuw topic te openen, deze is ver over de 1000 posts heen, be my guest... Zou ook wel handig zijn om de verschillende caddy's en mogelijkheden om een tweede hd/ssd in te bouwen er in zou staan.

• sergev
Een paar pagina's terug was er iemand die linkte naar:

http://forums.macrumors.c...p?p=8942262&postcount=250

Ik kwam deze adapter tegen:

Deze adapter blijkt dus voor rond de €5,00 te koop bij een aantal webshops.

http://www.picco.nl/product_info.php?products_id=4068
http://www.allekabels.nl/...r-SlimSATA-converter.html
http://www.mnm-computers....ata-devices-p-404374.html

Dat is dus de cheap ass oplossing voor een dure optibay. Deze adapter in combinatie met wat tape en je bent klaar om te gaan. Je moet er wel op letten dat de slim s-ata een male is en de normale s-ata kant de vrouwelijke versie is.

Dat zou wel wat makkelijker zijn geweest een 2,5 jaar terug toen ik al met de eerste gen unibody MacBook Pro aan het prutsen was. (Zie : http://tweakers.net/ext/f/u4ZLjQY094kWGmZspUljjzAP/full.jpg)

Edit: Ik zie ook dat dit topic toch al aardig vol aan het lopen is. Ik zal er toch eens tot moeten komen om een vernieuwde versie te maken.

sergev wijzigde deze reactie 02-07-2011 12:22 (7%)

• sergev
quote:
sebastius schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 15:33:
[...]

Maar je gaat in een machine van minimaal 1000 euro schroeven. Je zet er een onderdeel in van enkele honderden euro's. Dan ga je toch niet beknibbelen op een paar tientjes?
Nee, zou ik persoonlijk zelf ook niet doen. Maar In vergelijking met de optibay van MCE en sommige andere oplossingen is dit natuurlijk wel een heel stuk goedkoper. Het is maar net waar je je geld aan uit wilt geven. Ik zeg alleen maar, dit is ook een optie. (Een wel heel erg goedkope oplossing ook nog. Misschien wel net het verschil tussen een sneller SSD...)

• sergev
quote:
JeroenF schreef op woensdag 14 september 2011 @ 15:11:
Beste Tweakers,

Ik heb vandaag met een prijsvraag een Vertex 3 60gb SSD gewonnen en nu wil ik deze het liefst inbouwen in mijn MacBook Pro (2011 model). Naar aanleiding hiervan heb ik een paar vraagjes

-kan dit gewoon of is deze SSD niet compatible met mac?
-ik las dat de DVD drive ook vervangen kan worden door een HDD of SDD, heb je daar nog iets speciaals voor nodig? en kan je de DVD drive dan nog wel extern gebruiken? (welke winkel verkoopt dat soort spulletjes?)
-is 60gb wel genoeg voor OSX+programma's?

Groetjes Jeroen
Lijkt er verdacht veel op dat je zomaar je vraag hier neer kwakt zonder bijv. de laatste 5 pages door te lezen. Of tien "for that matter".

-------------------

Verder is het misschien ook wel handig om een nieuw topic te maken. (Deze scheurt uit zijn voegen.) Om alle 164 pages voor relevante info te gaan lezen wordt ook wel een beetje veel. Als er mensen zijn die dit topic iets actiever in de gaten hebben gehouden, ideeën hebben over wat er echt niet mag ontbreken in een nieuwe topicstart, zou ik daar graag een DM van zien. Als iemand anders zich geroepen voelt om deze over te nemen hoor ik dat ook graag.

Anders ga ik de komende avonden eens aan de slag met een nieuwe.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True