Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 2 ... 88 Laatste
Acties:

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2429/3818137860_434509b6f3_o.png
Er is veel vraag naar solid state disks. Ook voor de apple computers. Het grote ssd topic in opslag & I/O controllers behandelt veel van de algemene vragen over ssd’s, en er is best veel informatie te vinden over de verschillende modellen. Maar hoe werkt dat nou met een mac? Zijn er andere dingen waar je op moet letten, welke modellen zijn populair om in je mac te stoppen, wat kun je verwachten met gebruik in een Apple computer? Al deze dingen kunnen in dit topic besproken worden.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3278/3818157290_d63f404904_o.png
Allereerst zijn er de voor en nadelen die je tegen over elkaar kunt zetten om te zien of een SSD voor jou geschikt is. De meeste zullen wel bekend zijn, maar om ze toch nog maar even op een rijtje te hebben.

De voordelen:
•Snelheid – De snelheid van de nieuwste modellen stellen je in staat veel sneller op te starten, programma’s te laden, etc. Dit betreft vooral de leessnelheid. Als je veel schrijfacties moet doen, dan is een 7200 rpm schijf waarschijnlijk beter.

• Betrouwbaarheid – Een bekend punt van solid state schijven. Een SSD heeft nou eenmaal minder kans om het loodje te leggen dan een conventionele harde schijf. Denk hierbij aan vallen, hoge en lage temperaturen, grote hoogtes etc. Niet echt iets waar de meeste mensen in nederland last van zullen hebben, behalve de tweaker die zijn bookje van zijn bureau laat kletteren :+ .

• Geluidsproductie – Een onderdeel waar niet iedereen zich aan zal ergeren, maar voor sommige mensen een dealbreaker. Een ssd maakt 0,0 DB geluid. Een harde schijf – zeker eentje met veel platters – kan een aardig kraakconcert geven aan de gebruiker.

• Gewicht – Een ssd is dankzij minder onderdelen vaak een stukje lichter dan een vergelijkbare harde schijf. Dit zal niet heel veel schelen, maar als je de hele dag met je notebook in je tas door de collegegangen zeult is elk stukje gewicht minder handig meegenomen.

Dan hebben we ondertussen genoeg voordelen genoemd om je er 1 in je apple te willen stoppen, maar er zijn nog steeds nadelen. De belangrijkste nadelen:

• Prijs - De prijs is het bewijs. Het bewijs van alle voordelen die je hierboven hebt kunnen lezen. SSD’s hebben nog steeds een hogere prijs per GigaByte dan conventionele harde schijven. Dit zal voor de meeste mensen nog niet zo’n probleem zijn als er ook niet het volgende stukje nadeel aan zit.

• Capaciteit – Daar zitten we op het punt waarom veel mensen nog liever een conventionele harde schijf hebben. Een solid state schijf heeft veelal kleinere capaciteiten tegen een (veel) hogere prijs dan een conventionele harde schijf. Verwacht capaciteiten van 60 GB, 80 GB, 120 GB en 160 GB voor nog redelijke prijzen op te kunnen pikken. Voor veel minder geld is er bijvoorbeeld een 320 of 500 GB harde schijf op te pikken. Of in het geval van een Mac Pro een 1, 1,5 of 2 TB harde schijf.

Een harde schijf heeft dus soms ook zo zijn voordelen. Als je veel moet programmeren bijvoorbeeld waar bij je veel kleine bestanden schrijft over de loop van een dag/week/maand/eeuwigheid (?) dan is een harde schijf verstandiger. Als je echter een normale gebruiker bent is de keus wat lastiger. Het gaat dan tussen capaciteit en snelheid. Alhoewel aan de capaciteit ook wel wat valt te doen via omwegen zoals externe schijven.
Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2578/3817351441_8e88cf6a86_o.png
Maar om dan aan te komen bij de vraag welke ssd je dan in je geliefde Apple wilt stoppen.

Er zijn op het moment van schrijven drie basismogelijkheden.

Intel gebaseerde ssd’s. Deze hebben de beste prestaties in huis voor alledaags gebruik. Vooral met kleine bestanden, die toch vaker voorkomen dan een bestand van enkele GB's groot :)

Samsung gebaseerde ontwerpen. O.a van Corsair. P256, P128. Deze hebben een redelijk grote capaciteit voor een lage prijs. Deze bieden gemiddelde prestaties.

Indlinx gebaseerde ssd’s. De meest bekende zijn toch wel de Vertex ssd’s. Er zijn speciale mac compatible versies van deze schijven te koop, maar het lijkt er op dat de gewone vertex ssd’s dezelfde prestaties bieden.

Een van de mogelijkheden die bestaat, is om bij de aankoop van je apple gelijk een ssd er in te laten zetten. Verschillende fora op het internet geven aan dat deze ssd’s wellicht groot genoeg zijn om bijna alles er op te kunnen zetten, ze niet bijster goed presteren. Het is dan ook verstandiger om zelf een ssd te kopen, - dan weet je ook wat er in gaat ;) - en die in je mac in te bouwen.

Een belangrijk probleem waar je op moet letten bij MLC gebaseerde ssd’s is de degradatie van mlc gebaseerde ssd’s. De nieuwste intel X25-M ssd’s hebben een speciale firmware hiervoor die er voor zorgt dat de degradatie minimaal is. Ook de ocz vertex ssd’s hebben een dergelijke firmware. Zeker bij de vorige generatie mlc gebaseerde ssd’s is het verstandig om even op deze pagina te kijken.

Voor meer informatie over het vervangen van je harde schijf kijk hier
Voor meer informatie over ssd’s in het algemeen klik je hier

Voor suggesties en op/aanmerkingen ben ik altijd bereikbaar. Met goede suggesties ben ik altijd blij te maken.

• Dennisssss
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
sergev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 18:22:
Het grote ssd topic in opslag & I/O controllers behandeld
;)

• sergev
Spelfout? Dacht het niet. Ander commentaar? Post het even...

Als het gaat over dat je liever ziet dat alles daarin behandeld wordt, dan moet je het maar met daedalus uitvechten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Mooie TS :)
Ik heb zelf sinds kort een 64GB OCZ Vertex (non-mac editie) in mijn Mini zitten. Alles wat ik doe loopt stukken sneller. De beperkte capaciteit maakte mij verder niets uit, voor het opslaan van films e.d. heb ik een servertje met een grote harddisk staan.
Ik heb hem overigens zelf geplaatst. Volgens mij vervalt dan wel de garantie, maar het is prima te doen en scheelt weer een paar tientjes. Instructies met foto's vond ik hier:
http://soledadpenades.com...ac-minis-hard-disk-drive/
Het enige wat ik in die instructie miste was een connectortje wat op de harddisk zit geplakt (ik vermoed dat het een temperatuur sensortje is). Die kun je gewoon voorzichtig los trekken en op je SSD plakken.

Anoniem: 185441

mooi initiatief. ik zal mijn ervaring met mijn macbook pro wel posten wanneer ik er een in heb zitten. eerst even meekijken in dit topic bij mijn voorgangers :).

• Dennisssss
  • Niet online
sergev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:19:
[...]

Spelfout? Dacht het niet. Ander commentaar? Post het even...

Als het gaat over dat je liever ziet dat alles daarin behandeld wordt, dan moet je het maar met daedalus uitvechten.
Dacht het wel :) Behandelen is daar persoonsvorm, dus zou het gewoon "behandelt" moeten zijn. Vond het zonde van zo'n goed bericht :P

Anoniem: 203565

*steekt hand op* ;)

Sinds vandaag een Intel X25-M G2 (Postville) in m'n Mac mini.
Valt weinig over te melden. Enkel dat alles heerlijk soepel loopt :)

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-04 00:32
Tijdje terug even een OCZ Vertex 30 GB in de Mac Pro hier gestopt. Ding vliegt werkelijk vooruit. Is trouwens niet eens een speciale Mac-editie. 20 apps tegelijk selecteren en op CMD O drukken en ±2 seconden later staat het hele rijtje apps open en je dock vol iconen :P Van 10.5.1 ofzo naar 10.5.8 updaten was, op het downloaden na, binnen zo'n 10 minuten geregeld inclusief reboots. Kijk, daar word ik best vrolijk van :)

• sergev
Dennisssss schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 19:59:
[...]

Dacht het wel :) Behandelen is daar persoonsvorm, dus zou het gewoon "behandelt" moeten zijn. Vond het zonde van zo'n goed bericht :P
Oeps :X Zo zie je maar weer. Ik kan het ook fout hebben. Als je trouwens nog meer ziet, mag je ook gerust melden! Ben zelf ook redelijk precies op spelling. Merk nou al dat er aardig wat animo voor is! Het overlapt natuurlijk ook wel een beetje het grote ssd topic. Laten we dan ook proberen het ook zoveel mogelijk mac en ssd te houden. Iedereen die ik hoor heeft goede ervaringen. Maar er zullen toch ook wel mensen zijn die last hebben (gehad) van degradatie? Hoe hebben de mensen hier het opgelost, met betrekking tot osx? Ben benieuwd!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-04 13:53
sergev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:29:
[...]

Maar er zullen toch ook wel mensen zijn die last hebben (gehad) van degradatie? Hoe hebben de mensen hier het opgelost, met betrekking tot osx?
Daar was ik zelf ook naar aan het zoeken, deze guide had ik gevonden. Als het goed is ontvang ik morgen een X25-M Postville dus we zullen zien...

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-04 09:45
Zonder lullig te willen doen, wat verschilt dit topic van Wel of geen SSD?

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hoe zit het met de Apple SSD's die standaard gebruikt worden.

Hoe doen die het tov een 5400/7200rpm schijf ?

(aangezien ik vaak lees dat die nou niet het snelst zijn)

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• sergev
JottemJ schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:45:
Zonder lullig te willen doen, wat verschilt dit topic van Wel of geen SSD?
Het heeft veel gemeen, dat klopt. Het is dan ook de opvolger/verbeterde versie daarvan. Er is gewoon veel vraag naar ssd's in een mac. Dat topic begint met een vraag, en de antwoorden staan overal verspreid. De moderators vonden een 'groot' topic handiger waarin verschillende informatie in een topicstart staat. Anders krijg je in de loop van de tijd hetzelfde als wat er met het oude 'vervang je harde schijf topic' gebeurd is. Daar begint het met een vraag, het loopt 1000 post verder en alle info staat verspreid. Dat wouden ze met de ssd's dus voor wezen.

(ik weet trouwens wel dat jij liever een dergelijk topic als dit aan had willen maken :+ )

Edit: Ik kreeg net nog een DM. Het is namelijk ook handig om te weten welke ssd's nou goed met bootcamp overweg kunnen. Sommige kunnen dat namelijk niet. Als daar ervaringen mee zijn, dan wil ik ze graag opnemen in de TS.
Donstil schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:10:
Hoe zit het met de Apple SSD's die standaard gebruikt worden.

Hoe doen die het tov een 5400/7200rpm schijf ?

(aangezien ik vaak lees dat die nou niet het snelst zijn)
Ze zijn iets sneller dan een standaard notebookschijf. Ongeveer zo rond de 100 MB/s geloof ik? Weet ik ook zo niet meer precies. In ieder geval, een intel of vertex zal een stuk sneller zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door sergev op 13-08-2009 21:23 ]

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 16:17
Even als reactie op de TS; OP de OCZ stond een topic van iemand van OCZ die schreef dat er geen verschil is tussen de normale Vertex en de Mac editie, behalve de sticker... De firmware schijnt ook hetzelfde te zijn. Dit topic is nu echter nergens meer terug te vinden...

Als extra informatie; ik heb een aantal weken geleden twee 120GB Vertexen in mijn Mac Pro gezet in RAID0, als boot drive.

Om dit topic wat meer vulling te geven even een vergelijking van de performance van de standaard harddisk (die door Apple geleverd wordt) en de twee Vertex SSD's:

De Apple 640GB disk:

Afbeeldingslocatie: http://personal.bqlabs.nl/quintin/SSD/before.png

De twee SSD's:

Afbeeldingslocatie: http://personal.bqlabs.nl/quintin/SSD/update2.png

Omdat de drive-bays van de Mac Pro niet geschikt zijn voor 2.5" drives heb ik twee van deze converters van Icy Dock gebruikt om ze netjes in m'n Mac te kunnen zetten. De standaard metalen bevestigingsbeugeltjes werken niet, omdat dan de aansluiting van de SSD niet op de goede plek zit, i.v.m. de SATA en power aansluitingen op het Mac Pro moederbord.

Anoniem: 252616

Past zo een intel X-25 80GB tweede serie in een early 2008 MBP ? En benut ik dan de volledig capaciteit(sata controller kan er mee overweg en is goed genoeg ? ) Want ik las precies dat de nieuwe MBP's daar zelfs problemen mee hadden ?

Wat zijn de schrijf en leesnelheid van een 5400 en 7200rpm laptop schijfje want dat kan ik niet zo snel terugvinden.

• Donstil
  • Niet online
sergev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:19:
[...]

Het heeft veel gemeen, dat klopt. Het is dan ook de opvolger/verbeterde versie daarvan. Er is gewoon veel vraag naar ssd's in een mac. Dat topic begint met een vraag, en de antwoorden staan overal verspreid. De moderators vonden een 'groot' topic handiger waarin verschillende informatie in een topicstart staat. Anders krijg je in de loop van de tijd hetzelfde als wat er met het oude 'vervang je harde schijf topic' gebeurd is. Daar begint het met een vraag, het loopt 1000 post verder en alle info staat verspreid. Dat wouden ze met de ssd's dus voor wezen.

(ik weet trouwens wel dat jij liever een dergelijk topic als dit aan had willen maken :+ )

Edit: Ik kreeg net nog een DM. Het is namelijk ook handig om te weten welke ssd's nou goed met bootcamp overweg kunnen. Sommige kunnen dat namelijk niet. Als daar ervaringen mee zijn, dan wil ik ze graag opnemen in de TS.

[...]

Ze zijn iets sneller dan een standaard notebookschijf. Ongeveer zo rond de 100 MB/s geloof ik? Weet ik ook zo niet meer precies. In ieder geval, een intel of vertex zal een stuk sneller zijn.
ik wil graag Lang met me 17" pro doen (kwa accu) daarom stap ik volgende maand over naar een nieuwe met ingebouwde accu. Ik game niet en bewerk er alleen foto's op. Maar naast een lange accu wil ik ook graag snelheid en twijfel ik dus tussen een 7200rpm en een SSD

Nu heb ik ongeveer 65gig in gebruik en een 128gig is dan voldoende.

Nu is mijn vraag eigenlijk. is de 150dollar (tov een 7200rpm) schijf het waard?

(ivm garantie heb ik dus niet de mogelijkheid een intel schijf te plaatsen en zit ik vast aan de SSd's van apple)

• JottemJ
Donstil schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:39:
[...]

Nu is mijn vraag eigenlijk. is de 150dollar (tov een 7200rpm) schijf het waard?

(ivm garantie heb ik dus niet de mogelijkheid een intel schijf te plaatsen en zit ik vast aan de SSd's van apple)
Is het niet mogelijk om een met hdd te kopen en zelf een ssd aan te leveren bij een APR en daar in te laten bouwen zodat je garantie behoudt?
sergev schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:19:
[...]

Ik hou niet zo van technische topics :+

[ Voor 23% gewijzigd door JottemJ op 13-08-2009 21:43 ]

• Donstil
  • Niet online
JottemJ schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:41:
[...]

Is het niet mogelijk om een met hdd te kopen en zelf een ssd aan te leveren bij een APR en daar in te laten bouwen zodat je garantie behoudt?

[...]

Ik hou niet zo van technische topics :+
Ooh echt waar doen ze dat?

^ Dat kan inderdaad.
Mijn mini is is pas een paar weken oud. Vandaag bij een ASP de SSD in laten bouwen.
Heb deze zelf aangeleverd. Is geen probleem.
Het inbouwen kostte me €40,- ex. BTW.

• Donstil
  • Niet online
Anoniem: 203565 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:48:
^ Dat kan inderdaad.
Mijn mini is is pas een paar weken oud. Vandaag bij een ASP de SSD in laten bouwen.
Ooh dat is ook niet verkeerd. Hoe lang was je hem kwijt ?

Welke SSD heeft nou de beste prijs/prestatie verhouding in de nieuwe unibody's

Ongeveer 128a256gig

EDIT:
in de pricewatch schrik ik (niet letterlijk) eigenlijk een beetje van de prijzen.
een OCZ Vertex Mac Edition SATA II 2.5" SSD 120gb kost minstens 350euro.

Oke die zal vast beter presteren tov een Standaard Apple SSD maar die kost me (iedereen) 150dollar extra (tov 7200rpm) en is daardoor een stuk beter geprijsd.

Lijkt mij dan verstandiger die van apple te laten zitten en te wachten tot de snellere goedkoper worden/zijn

[ Voor 31% gewijzigd door Donstil op 13-08-2009 22:07 ]

Nou, ik kon erop wachten :)
Vantevoren even bellen en een afspraak maken.
Gaat gemakkelijker dan langsgaan, want dan kunnen ze het inplannen.

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Super mooi topic!

Ik heb de eerste variant Macbook Air. Is het mogelijk om daar een sneller SSD schijf in te bouwen? De 64 GB SSD die ik nu heb bevalt mij niet zo.

Ook ben ik wel geïnteresseerd in een SSD voor mijn iMac. Helaas zijn er voornamelijk 2,5" schijven. Is er een converter waarmee hij ook in de iMac kan?

[ Voor 3% gewijzigd door Bigg Balls op 13-08-2009 22:05 ]

• Donstil
  • Niet online
Bigg Balls schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:05:
Ik heb de eerste variant Macbook Air. Is het mogelijk om daar een sneller SSD schijf in te bouwen? De 64 GB SSD die ik nu heb bevalt mij niet zo.
Welke type heb je erin? en vanwaar bevalt hij niet?

• sergev
Bigg Balls schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:05:
Super mooi topic!

Ook ben ik wel geïnteresseerd in een SSD voor mijn iMac. Helaas zijn er voornamelijk 2,5" schijven. Is er een converter waarmee hij ook in de iMac kan?
Dat voor je MacBook Air wordt lastig. Maar misschien met wat goed zoeken? Je bent namelijk een 1,8 ssd nodig met een Pata aansluiting. Ze zijn er wel, alleen de kwaliteit? Ik zou het niet weten.

Voor je iMac echter, dat is een ander verhaal. Een dergelijke bracket als deze zou de truc al moeten doen.

• Bigg Balls

Bigg Balls

het is dus wel een echte pata aansluiting op de MBA? Ik hoopte dat de MBA eigenlijk een sata had maar met een koppelstukje een pata aangesloten had. Helaas...

De reden waarom ik keek voor een andere schijf is snelheid en grootte.

• JottemJ
Bigg Balls schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:35:
het is dus wel een echte pata aansluiting op de MBA? Ik hoopte dat de MBA eigenlijk een sata had maar met een koppelstukje een pata aangesloten had. Helaas...

De reden waarom ik keek voor een andere schijf is snelheid en grootte.
Het is een ZIF-connector, maar volgens mij is dat een verkapte PATA-aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Anoniem: 203565 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:48:
^ Dat kan inderdaad.
Wat?! Mag je niet zelf een schijf inbouwen in een Apple zonder de garantie te verliezen??

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Je hebt gewoon garantie als je niets kapot maakt bij het openen van de Mini. Dat wil niet zeggen dat Apple het niet wat makkelijker had mogen maken om de HD te vervangen bij de Mini en iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De mini heeft volgens de manual geen "user-servicable" onderdelen, dus je mag er niet zelf aan sleutelen.
Ik heb het ook nog nagevraagd bij Apple Care van de week en de persoon aldaar bevestigde dit.
Als ik zelf de schijf zou plaatsen zou de garantie vervallen.
Aangezien m'n Mac pas een paar weken oud is en ik ook nog eens Apple Care erbij heb, ga ik het risico niet lopen. Zeker niet voor 4 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En een Macbook dan?

Ja, sorry ik kom van het PC platform, en mijn kast ligt vaker open dan dat ie dicht zit. Kan me niet voorstellen dat ik niet zoiets simpels als geheugen of een harddisk zou mogen vervangen...
Ik heb nu een hele oude macbook (2e hands gekocht om het te proberen) dus daar doe ik lekker mee wat ik wil, maar dit is wel iets om over na te denken als ik ooit nieuwe apple hardware zou kopen... Ik ga toch geen 40 euro betalen voor het vervangen van een harddisk!? :)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Mensen bij PC's is het vaak hetzelfde. Merken als Compaq en HP willen ook niet dat je zelf gaat sleutelen. Gelukkig is het relatief makkelijk om die kasten open te maken en zie je dat niet (vroeger bij Compaq wel trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Mwah, volgens mij valt dat tegenwoordig wel mee, hoor. Het is zo standaard geworden, dat zelfs de grootste mislukkeling zijn neefje wel een harddisk kan vervangen :)

Compaq bestaat trouwens niet meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:10
Bij Macbooks (in ieder geval de oudere) Non-Pro zijn het geheugen en hardeschijf user replaceable. Dus daar kun je deze wel vervangen zonder dat de garantie vervalt.
Beetje jammer dat het in het geval van de Mac Mini niet zo is. Op deze manier is een Macbook makkelijker tweakbaar 8)7
Over een iMac moet we het helemaal niet hebben trouwens want daar is het vervangen van een schijf helemaal vervelend omdat je zelfs de glasplaat moet verwijderen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 16:01
Quinny schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:36:
Even als reactie op de TS; OP de OCZ stond een topic van iemand van OCZ die schreef dat er geen verschil is tussen de normale Vertex en de Mac editie, behalve de sticker... De firmware schijnt ook hetzelfde te zijn. Dit topic is nu echter nergens meer terug te vinden...

Als extra informatie; ik heb een aantal weken geleden twee 120GB Vertexen in mijn Mac Pro gezet in RAID0, als boot drive.

Om dit topic wat meer vulling te geven even een vergelijking van de performance van de standaard harddisk (die door Apple geleverd wordt) en de twee Vertex SSD's:

De Apple 640GB disk:

[afbeelding]

De twee SSD's:

[afbeelding]

Omdat de drive-bays van de Mac Pro niet geschikt zijn voor 2.5" drives heb ik twee van deze converters van Icy Dock gebruikt om ze netjes in m'n Mac te kunnen zetten. De standaard metalen bevestigingsbeugeltjes werken niet, omdat dan de aansluiting van de SSD niet op de goede plek zit, i.v.m. de SATA en power aansluitingen op het Mac Pro moederbord.
Nette prestaties :)
Heb je nu die IcyDock bays onder de standaard metalen bevestigingsbeugeltjes geschroefd? En dat zit gewoon netjes op z'n plek? Dacht er namelijk ook aan die van IcyDock te bestellen...

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
man-o-script schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 15:47:
[...]

Nette prestaties :)
Heb je nu die IcyDock bays onder de standaard metalen bevestigingsbeugeltjes geschroefd? En dat zit gewoon netjes op z'n plek? Dacht er namelijk ook aan die van IcyDock te bestellen...
Ja, de Icy Dock bays werken als converters, ze zijn even groot als 3.5" harddisks en hebben dezelfde bevestigingspunten (aan de onderkant en aan de zijkanten). Ze zitten dus inderdaad gewoon in de standaard 'trays' en dan zo in de Mac.

Op de Icy Dock site geven ze ook aan dat ze geschikt zijn om 2.5" disks te gebruiken in een Mac Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-04 16:01
Ah mooi dan ga ik er daar 3 van bestellen :) Waar heb jij ze besteld? Zie ze nog nergens in NL...?

//

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Vanmiddag heb ik de standaard schijf van mijn MBP vervangen met een X25-M Postville. Opgestart van de oude schijf via USB en met SuperDuper gecloned naar de SSD, dit ging zonder problemen.

Xbench:
Afbeeldingslocatie: http://flapdrol.com/f/dump/Intel_X25-M_Postville_160GB.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88064

mm ik zit nog te twijfelen of ik mijn rpm 7200 moet vervangen voor een ssd in mijn MBP late 2008.

Heeft dat met grote photoshop bestanden en videobewerking wel voordeel??

Mijn reden voor eventuwele vervangen zijn: sneller werken met photoshop en andere grafische programma's
en verlost zijn van het irritante gesuis van de HD die er nu in zit (standaard 7200 250GB apple schijf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 88064 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:56:

Mijn reden voor eventuwele vervangen zijn: sneller werken met photoshop en andere grafische programma's
en verlost zijn van het irritante gesuis van de HD die er nu in zit (standaard 7200 250GB apple schijf)
Een ssd zal wel wat sneller zijn dan een 7200 toeren notebookharde schijf. Voor Photoshop en videobewerking kun je beter een Vertex nemen dan een X25-M vanwege de hogere schrijfsnelheden van de Vertex. Zie deze pagina voor een vergelijking van testresultaten. De belangrijkste resultaten in jouw geval zijn die van de tests "Graphics Workstation Workload 2006" en "Video Workstation Workload 2006".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
man-o-script schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 17:02:
Ah mooi dan ga ik er daar 3 van bestellen :) Waar heb jij ze besteld? Zie ze nog nergens in NL...?
Ik heb ze hier besteld. Er komt wel nog wat aan verzendkosten bij (alles bij elkaar kwam ik op 81 dollar uit, voor 2), maar ik vond het te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Falconey, jouw resultaten komen overeen met de mijne...

Afbeeldingslocatie: http://img19.imageshack.us/img19/8826/19picture2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

JottemJ schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 22:38:
[...]

Het is een ZIF-connector, maar volgens mij is dat een verkapte PATA-aansluiting?
De eerste revisie van de MacBook Air heeft een PATA ZIF aansluiting. Latere revisies SATA LIF. ZIF en LIF staat hier meer op de manier waarop de aansluiting werkt en niet zozeer of het een verkapte PATA-aansluiting is :) ZIF wordt bijvoorbeeld ook voor CPU sockets gebruikt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Quinny schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 21:36:
Heb jij er nou gewone ssd's ingedaan of die met Apple stickertje? Op Barefeats zeggen ze dat het niet uitmaakt:

IS THE APPLE CERTIFIED MAC EDITION WORTH THE EXTRA $$$?

No. We tested both the Mac Edition (OCZSSD2-1VTXA120G) and non-Mac Edition (OCZSSD2-1VTX120G) of the OCZ Vertex 120G. We measured the same performance in all tests. It makes no sense to us to pay $100 more for the Apple logo.

Gebruik je ook bootcamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Daedalus schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:16:
[...]
De eerste revisie van de MacBook Air heeft een PATA ZIF aansluiting. Latere revisies SATA LIF. ZIF en LIF staat hier meer op de manier waarop de aansluiting werkt en niet zozeer of het een verkapte PATA-aansluiting is :) ZIF wordt bijvoorbeeld ook voor CPU sockets gebruikt.
Jammer, dat houdt dus in dat ik in mijn eerste gen Macbook Air geen andere HD kan plaatsen? Wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-04 07:49
Dancing_Animal schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:09:
Tijdje terug even een OCZ Vertex 30 GB in de Mac Pro hier gestopt. Ding vliegt werkelijk vooruit. Is trouwens niet eens een speciale Mac-editie. 20 apps tegelijk selecteren en op CMD O drukken en ±2 seconden later staat het hele rijtje apps open en je dock vol iconen :P Van 10.5.1 ofzo naar 10.5.8 updaten was, op het downloaden na, binnen zo'n 10 minuten geregeld inclusief reboots. Kijk, daar word ik best vrolijk van :)
Wat voor adapter heb jij gebruikt? De icy adapter wordt hier al genoemd maar die kan ik niet in nederland vinden. Om 20 dollar verzendkosten (+eventueel douane) te betalen voor een adapter van 15 dollar vind ik beetje ver gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door lowfi op 15-08-2009 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ik heb hem er toentertijd los in gehangen, ondersteund door een, note bene, oud diskettedoosje :) Hij zit er nu even niet in, want dat was natuurlijk geen permanente oplossing. Ik heb wel een klein verlengkabeltje gekocht dat ik in de eerste sata-poort ga steken, en natuurlijk in de drive. De drive leg ik op dat stukje plastic van de kast (aan de voorkant, daarom neem ik de eerste sata-poort). Dubbelzijdig stukje plakband eraan om het ding vast te leggen. Deze 30 GB Vertex heb ik dan ook gekocht om eens te kijken of het wat is en ik had zeker geen zin om er extra behuizingen enzo voor te kopen. Dat komt eventueel later nog wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dancing_Animal op 15-08-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bigg Balls schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:33:
[...]

Jammer, dat houdt dus in dat ik in mijn eerste gen Macbook Air geen andere HD kan plaatsen? Wel jammer.
En hoe kom je tot die conclusie? :) O.a. Samsung en Mtron hebben PATA/ZIF SSD's (Samsung heeft ook PATA/ZIF HD's) in het assortiment. Installatie is lastig, maar niet onmogelijk.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 10:31
Misschien ook leuk om tweaks hier in de startpost op te nemen? Zie o.a. hier hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Maks schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:02:
Misschien ook leuk om tweaks hier in de startpost op te nemen? Zie o.a. hier hier.
Ik heb de slaapstand aangepast zodat OSX niet meer het hele geheugen (4gb) wegschrijft elke keer als ik het ding dichtklap. Dit kan dmv. pmset (terminal) of een aantal tooltjes (Super Sleeper, SmartSleep, Melatonin).

Aangezien ik de mbp toch nooit meer dan een halve dag oid op sleep heb staan komt het nooit voor dat de accu tijdens sleep leeg gaat, een extra voordeel is dat de mbp nu meteen sleep in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinny
Dancing_Animal schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 12:09:
[...]

Heb jij er nou gewone ssd's ingedaan of die met Apple stickertje? Op Barefeats zeggen ze dat het niet uitmaakt:

IS THE APPLE CERTIFIED MAC EDITION WORTH THE EXTRA $$$?

No. We tested both the Mac Edition (OCZSSD2-1VTXA120G) and non-Mac Edition (OCZSSD2-1VTX120G) of the OCZ Vertex 120G. We measured the same performance in all tests. It makes no sense to us to pay $100 more for the Apple logo.

Gebruik je ook bootcamp?
Ik heb er 2 gewone Vertexen in zitten. Nee, ik gebruik bootcamp niet. Ik heb ook geen idee of dat werkt met De software RAID van Apple. Met de Apple RAID kaart werkt het iig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 12-04 08:45
Falconey schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:23:
[...]

Ik heb de slaapstand aangepast zodat OSX niet meer het hele geheugen (4gb) wegschrijft elke keer als ik het ding dichtklap. Dit kan dmv. pmset (terminal) of een aantal tooltjes (Super Sleeper, SmartSleep, Melatonin).

Aangezien ik de mbp toch nooit meer dan een halve dag oid op sleep heb staan komt het nooit voor dat de accu tijdens sleep leeg gaat, een extra voordeel is dat de mbp nu meteen sleep in gaat.
Je kan ook Smart Sleep installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
offtopic:
Die stond gewoon in zijn opsomming, hoor :)

Maar ik zie het nut niet zo. Als de batterij leeg is, zet ie hem toch sowieso in hybernate? Dat is in ieder geval mijn ervaring: klep dicht is slapen en bij erg lag accu gaat ie (of ie nou slaapt of niet) in hybernate.

[ Voor 15% gewijzigd door Room42 op 15-08-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Ik doelde meer op levensduur/degradatie van de ssd, elke keer als je een Macbook dichtklapt schrijft OSX het hele geheugen weg naar een bestand (als backup, voor wanneer de accu leeg is).

@Maks
Standaard word het geheugen opgeslagen, dit deel kan je echter uitzetten met pmset (hibernatemode veranderen) of de programma's die ik eerder had genoemd.

Als je dit uitzet kan je wel gewoon de slaapstand gebruiken, maar wordt het geheugen niet meer extra opgeslagen op schijf. Bijkomend voordeel is dat je 4gb extra vrije schijfruimte krijgt (bij 4gb RAM natuurlijk).

[ Voor 51% gewijzigd door Falconey op 16-08-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Ik heb hem nu eigenlijk altijd op Sluimerstand staan als ik ga slapen etc. (lichtje is wel fel van mijn MBP dus die dek ik altijd af :+), maar als ik mijn 128 GB Vertex binnen krijg dan zet ik gewoon die hele stand uit en sluit ik hem helemaal af ipv slaapstand.

Edit\ Als hij op sluimerstand gaat wordt toch alle inhoud van het RAM naar de HDD geschreven? Dan lijkt me dat niet echt goed voor de levensduur.

Edit2\ @ Falconey, bedankt voor de heldere uitleg.

[ Voor 28% gewijzigd door Maks op 16-08-2009 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebo_Neo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-03 19:22
Daedalus schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:16:
[...]
Ik kwam deze site tegen voor een SSD upgrade voor de MacBook Air.

http://www.netbooknews.co...-upgrade-over-40x-faster/

Ziet er zeer indrukwekkend uit. Iemand ervaring met RunCore SSD's ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-04 14:53
Die zijn vrij moeilijk te krijgen. Ik heb even gegoogled en vond deze review. Ziet er goed uit.

Ze zijn alleen een stuk duurder dan bv een Vertex.. Een nederlandse winkel die ze verkoopt kon ik niet vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Pred87 op 16-08-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

Daedalus schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 14:01:
[...]
En hoe kom je tot die conclusie? :) O.a. Samsung en Mtron hebben PATA/ZIF SSD's (Samsung heeft ook PATA/ZIF HD's) in het assortiment. Installatie is lastig, maar niet onmogelijk.
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest. Ik heb nu al een 64GB SSD in mijn Macbook. Om er echt veel op vooruit te gaan zou ik graag een grotere en snellere schijf willen hebben. Ik was in de veronderstelling dat die er was.

Maar volgens mij zijn de pata schijven niet veel sneller dan die ik heb. Ik baal achteraf dat ik de Macbook Air heb gekocht met deze schijf terwijl ik weet dat de nieuwste versie toch echt beter en sneller is.

Que prijs prestatieverhouding is deze Air prima tov het huidige topmodel, maar toch. (de mens is een raar ding, zoals Foppe de Haan al eens zei ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 11:25
Over dat verhaal over wegschrijven van je gegevens naar harddisk: dit kan ook uitgezet worden. Heb ik zelf gedaan en werkt meteen een stuk sneller. Maak door middel van Time Machine standaard continue backups en zorg ervoor dat er geen waardevolle dingen open staan (en nog makkelijker, mijn accu nooit leeg is ;) ). Werkt nóg prettiger/sneller :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bigg Balls schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:22:
[...]
Maar volgens mij zijn de pata schijven niet veel sneller dan die ik heb. Ik baal achteraf dat ik de Macbook Air heb gekocht met deze schijf terwijl ik weet dat de nieuwste versie toch echt beter en sneller is.
Runcore heeft een nieuw model ssd aangekondigd van 32-128GB met ook een versie speciaal voor de Macbook Air (inclusief jouw revisie), dus er gloort weer wat licht aan jouw horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Laatst online: 12-04 08:45
Room42 schreef op zaterdag 15 augustus 2009 @ 18:09:
[...]

offtopic:
Die stond gewoon in zijn opsomming, hoor :)
offtopic:
Wow dat heb ik slecht gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunstream
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-12-2018
Anoniem: 203565 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 20:33:
Falconey, jouw resultaten komen overeen met de mijne...

[afbeelding]
Klopt het dat deze resultaten groot verschillen als het besturingssysteem windows is.
Zijn ssd's op de mac langzamer? :?

MBP 5,1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:19

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

woeps... verkeerde zin erbij gepakt..

[ Voor 92% gewijzigd door Michael Knight op 18-08-2009 00:11 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
sunstream schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:56:
[...]

Klopt het dat deze resultaten groot verschillen als het besturingssysteem windows is.
Zijn ssd's op de mac langzamer? :?
xbench is een achterlijke test :) je hebt ook AJA bv: http://aja.com/products/software/

of geekbench of

[ Voor 3% gewijzigd door lowfi op 18-08-2009 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben van plan een SSD upgrade(inclusief SL) te doen van mijn MBP early 2008 en vroeg mij af of mijn MBP sata2-300 compatible is ? Of 150 ? Een intel x-25 80GB werkt dus perfect ?

Staan er eveneens weer prijsdalingen aan te komen voor de SSD's ? Momenteel heeft de intel x25 80gb mijn voorkeur, doch blijft het nogal weinig opslag natuurlijk...maar de 160gb is momenteel veel te prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
Volgens Mactracker heeft de MBP4.1 een SATA-150 poort.

Afbeeldingslocatie: http://homepage.mac.com/nielsvz/files/screenshot/mactracker_mbp4.1_tb.png

Edit: Ik denk niet dat je kwa lezen veel verschil zal merken tussen Vertex en Postville, het verschil tussen deze SSD's zit in het schrijven: De Vertex heeft hogere sequentiele snelheden, terwijl de Postville weer wat beter is met random writes.

[ Voor 44% gewijzigd door Falconey op 24-07-2010 22:25 . Reden: URL's gefixed ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136294

waarom geen vertex? zit ook een beetje te twijfelen over een SSD op dit moment. x25-m postville ziet er heel leuk uit, alleen is 80gb wel erg weinig en 160gb is dubbele in prijs. Er tussenin zit een vertex120gb, die zeker qua performance niet onderdoet maar wel meer dan 40gb heeft tov een 80gb postville..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 136294 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:41:
waarom geen vertex? zit ook een beetje te twijfelen over een SSD op dit moment. x25-m postville ziet er heel leuk uit, alleen is 80gb wel erg weinig en 160gb is dubbele in prijs. Er tussenin zit een vertex120gb, die zeker qua performance niet onderdoet maar wel meer dan 40gb heeft tov een 80gb postville..
De vertex 120gb is idd qua grootte een stuk interessanter en presteert ook beter(leessnelheid gelijk aan de intel maar de schrijfsnelheid is een stuk hoger), maar de prijs is nog altijd dik boven de 300euro en dat is toch wat veel vind ik.

Hmm, mijn mbp is dus beperkt tot 150mbit en ik heb dus niets aan een leessnelheid boven die 150 dan ?(zoals de intel x25 heeft met zijn 250mb/s)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 252616 op 24-08-2009 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Wat ik me nog afvroeg. ik ga over drie weken een aantal weken naar de states.

Zouden er daar electronica winkels zijn (bestBuy bv) die intel m25x schijven hebben liggen? (of weet iemand een keten waar ze hardware verkopen)

in de vs is het vaak alleen maar het euro teken verranderen voor een dollar teken. kan veel schelen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Donstil schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:30:
Wat ik me nog afvroeg. ik ga over drie weken een aantal weken naar de states.

Zouden er daar electronica winkels zijn (bestBuy bv) die intel m25x schijven hebben liggen? (of weet iemand een keten waar ze hardware verkopen)

in de vs is het vaak alleen maar het euro teken verranderen voor een dollar teken. kan veel schelen lijkt me
CompUSA ga ik altijd. Waar ga je naartoe?, er komt ook nog sales tax bij namelijk (NYC 8,375 procent en ook zoiets in Cali) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Maks schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:13:
[...]

CompUSA ga ik altijd. Waar ga je naartoe?, er komt ook nog sales tax bij namelijk (NYC 8,375 procent en ook zoiets in Cali) .
Florida gaan we.

CompUSA is dat een keten met meerdere winkels?
ook met de 6% Tax is het daar vaak aanzienlijk goedkoper (athans als ik zo op internet de retail prijzen uit de VS met NL vergelijk wel)

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:20
Even kijken op compusa.com.
Daar staan overigens niet zo heel veel SSD's.
CompUSA is inderdaad een grote keten en heeft meerdere winkels (ongeveer op elke hoek van de straat >:) )

Gewoon spullen

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:09

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

je kunt ook even kijken op macmall.com. weliswaar alleen in CA, maar voor shipping binnen de VS betaal je niet al te veel.

Discogs

• lowfi
Ik heb inmiddels een postville in mijn macpro. Ik wil alleen dat deze niet in standby gaat maar de rest van mijn (normale) harde schijven wel. Hoe doe je dat? Macpilot zegt het te kunnen maar als je daar de sleeptime op 1 hdd aanpast wordt dat vervolgens op alle disken toegepast.
Puur uit eigen nieuwsgierigheid...waarom wil je dat de schijven in een desktop machine zoals de Mac Pro in slaapstand gezet kunnen worden? Is dat puur om weer wat stroom te besparen of om een andere reden?

• lowfi
Omdat ik die nauwelijks gebruik. Op dit moment staat daar Leopard, een windows install en wat backups. Ze zijn wel de grootste lawaai bron.

[ Voor 35% gewijzigd door lowfi op 03-09-2009 21:41 ]

• Quinny
Wat erg jammer is als je disks in stand-by gaan is dat je bij veel acties een strandbal krijgt tot je disks wakker zijn.

Bijv. de 'open' en 'save' dialoogjes en spotlight... Iedere keer als m'n disks slapen en ik spotlight wil gebruiken of een file wil openen of opslaan moet ik wachten tot m'n interne en externe disks weer helemaal op toeren zijn gekomen voor ik verder kan.

Zelfs als ik tegen spotlight zeg dat alleen m'n SSD's geïndexeerd moeten worden krijg ik die strandbal en de opstartende disks wanneer ik spotlight gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lowfi schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:37:
Omdat ik die nauwelijks gebruik. Op dit moment staat daar Leopard, een windows install en wat backups. Ze zijn wel de grootste lawaai bron.
Aha, dat kan natuurlijk ook. Helaas krijg je dan inderdaad het probleem wat Quinny beschrijft. Je kunt dan weliswaar die disks in de privacy tab van spotlight zetten maar op moment dat je iets wil openen/bewaren dan spinnen ze weer op. Ik weet ook niet zeker of de harde schijven in de idle stand minder geluid produceren, bij 10k of 15k rpm schijven is het namelijk altijd een herrie. Wellicht dat je nog e.e.a. kunt uitrichten met rubbertjes tussen hdd en casing zodat de trillingen niet worden overgebracht. Ultiem kun je natuurlijk alles vervangen door ssd's maar ja, moet je portemonnee wel medewerking vertonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Rubbere kussentjes ed werkt niet zo makkelijk met de drive sleds in een mac pro. Ik zit er ook sterk aan te denken om alle schijven uit mijn mac pro te bannen. Enige wat me tegen houdt is een aperture library van 100GB. Rest van de data staat (ook) op een NAS.

/ot :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Maks schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 15:13:
[...]

Ik heb net gesproken met CompUSA, ze verkopen geen Intel SSD's en zijn verder ook geen plannen dit wel te gaan doen.

Nog andere winkels waar ik langs kan toevallig :)

(omdat ik rond reis kan ik helaas niets laten bezorgen)

[ Voor 6% gewijzigd door Donstil op 14-09-2009 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Donstil schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:50:
[...]
Nog andere winkels waar ik langs kan toevallig :)
Ik zou die vraag stellen in Amerikaanse relevante forums zoals Macrumors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:59
Zo hier op het werk hadden ze nog een SSD over, die heb ik ff ingebouwd.
Het is een Corsair X64GB (220/130) en heb m ingebouwd in mn MB met Santa Rosa (dus 1,5Gbps max),
met volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i246.photobucket.com/albums/gg90/bokkow/Screenshot2009-09-15at13541PM.png
Ben niet ontevreden, boottime scheelt nagenoeg niets met mn 7200RPM schijfje, maar algehele indruk is stuk vlotter.

[ Voor 36% gewijzigd door bokkow op 15-09-2009 15:19 ]

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Lounge Deluxe schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 08:01:
[...]

Ik zou die vraag stellen in Amerikaanse relevante forums zoals Macrumors.
Die andere tip had ik ook hier gekregen. Vandaar eigenlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
Zijn er hier nog mensen die iets doen om hun SSD te ontzien?

logs op andere disk
onderpartitioneren
safari cache uit
swap uit
etc

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:40

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

lowfi schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:17:
Zijn er hier nog mensen die iets doen om hun SSD te ontzien?

logs op andere disk
onderpartitioneren
safari cache uit
swap uit
etc

??
Nope, moet zo'n Intel gewoon kunnen hebben.

Draait nu al een aardige tijd zo, zonder merkbare performanceverandering.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117098

Na een gedegen oriëntatie voor een Intel X25-M Postville SSD van 80GB gegaan voor m'n MBP 2.4 Santa Rosa (late 2007) met een clean install van Snow Leopard.

Voor:
 Results	34.62	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.5.8 (9L30)
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBookPro3,1
		Drive Type		Hitachi HTS541616J9SA00
	Disk Test	34.62	
		Sequential	49.89	
			Uncached Write	47.90	29.41 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	50.42	28.53 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	48.05	14.06 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	53.62	26.95 MB/sec [256K blocks]
		Random	26.51	
			Uncached Write	9.88	1.05 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	51.62	16.52 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	58.64	0.42 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	75.37	13.99 MB/sec [256K blocks]

Na:
 Results	189.85	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.6.1 (10B504)
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBookPro3,1
		Drive Type		INTEL SSDSA2M080G2GC
	Disk Test	189.85	
		Sequential	117.94	
			Uncached Write	128.83	79.10 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	126.10	71.35 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	70.79	20.72 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	244.06	122.66 MB/sec [256K blocks]
		Random	486.42	
			Uncached Write	576.09	60.99 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	232.77	74.52 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	1752.70	12.42 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	616.96	114.48 MB/sec [256K blocks]

O+ O+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:16
Anoniem: 117098 schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:04:
Na een gedegen oriëntatie voor een Intel X25-M Postville SSD van 80GB gegaan voor m'n MBP 2.4 Santa Rosa (late 2007) met een clean install van Snow Leopard.

Voor:

Na:

O+ O+ O+
Dat noem ik nog eens een snelheidswinst :o _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0sty
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09-2023

Voor:
 Results	34.62	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		System Version		10.5.8 (9L30)
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBookPro3,1
		Drive Type		Hitachi HTS541616J9SA00
	Disk Test	34.62	
		Sequential	49.89	
			Uncached Write	47.90	29.41 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	50.42	28.53 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	48.05	14.06 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	53.62	26.95 MB/sec \[256K blocks]
		Random	26.51	
			Uncached Write	9.88	1.05 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	51.62	16.52 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	58.64	0.42 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	75.37	13.99 MB/sec \[256K blocks]

Na:
 Results	189.85	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBookPro3,1
	Disk Test	189.85	
		Sequential	117.94	
			Uncached Write	128.83	79.10 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	126.10	71.35 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	70.79	20.72 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	244.06	122.66 MB/sec \[256K blocks]
		Random	486.42	
			Uncached Write	576.09	60.99 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	232.77	74.52 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	1752.70	12.42 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	616.96	114.48 MB/sec \[256K blocks]

O+ O+ O+
Leuke verschil :).
Met welke software heb je getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hexagram
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Gh0sty schreef op zondag 20 september 2009 @ 20:46:
[...]

Leuke verschil :).
Met welke software heb je getest ?
Xbench, staat er ook in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-04 00:03
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren voor ander hard disken in mijn mac pro. Ik heb altijd RAID configs gedraaid, maar daar wil ik nu eigenlijk van af. Dit in verband met het geluid en het aantal disken.
Ik had als vervanging het idee om één postville 80GB SSD te nemen voor de OS en de applicaties. Dit in combinatie met één ordinaire 1TB disk voor de userfolder en alle andere data. Waarschijnlijk een WD green of black. Nu vraag ik me af in hoeverre ik hier echt snelheidswinst uit haal, wel zit er een sterk voordeel in het fysiek scheiden van de user folder en de OS. Is het de kosten van een SSD op dit moment wel waard?
Wat zouden jullie doen? Ik heb niet echt heel veel ruimte nodig. Ik heb liever een vlotte, simpele setup.

[ Voor 3% gewijzigd door Jappo112 op 23-09-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66425

Results	189.85	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		Physical RAM		4096 MB
		Model		MacBookPro3,1
	Disk Test	189.85	
		Sequential	117.94	
			Uncached Write	128.83	79.10 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	126.10	71.35 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	70.79	20.72 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	244.06	122.66 MB/sec \[256K blocks]
		Random	486.42	
			Uncached Write	576.09	60.99 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Write	232.77	74.52 MB/sec \[256K blocks]
			Uncached Read	1752.70	12.42 MB/sec \[4K blocks]
			Uncached Read	616.96	114.48 MB/sec \[256K blocks]
Volgens mij zijn je reads ongeveer de helft van wat ze moeten zijn... sequential 256k read moet dik boven de 200 MB/s kunnen komen bv.

Met precies dezelfde disk haal ik deze getallen:

Results	201.22	
	System Info		
		Xbench Version		1.3
		Physical RAM		4096 MB
		Model		Macmini3,1
	Disk Test	201.22	
		Sequential	157.95	
			Uncached Write	108.76	66.77 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	141.53	80.08 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	146.38	42.84 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	448.03	225.18 MB/sec [256K blocks]
		Random	277.14	
			Uncached Write	155.82	16.50 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Write	153.88	49.26 MB/sec [256K blocks]
			Uncached Read	1851.98	13.12 MB/sec [4K blocks]
			Uncached Read	1023.59	189.93 MB/sec [256K blocks]

Alleen je random writes zijn (veel) beter dan de mijne, maar dat zal wel komen omdat de jouwe nieuw is en de mijne al bijna volgezeten heeft. Het klopt iig heel aardig met deze grafiekjes.
Jappo112 schreef op zondag 20 september 2009 @ 21:42:
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren voor ander hard disken in mijn mac pro. Ik heb altijd RAID configs gedraaid, maar daar wil ik nu eigenlijk van af. Dit in verband met het geluid en het aantal disken.
Ik had als vervanging het idee om één postville 80GB SSD te nemen voor de OS en de applicaties. Dit in combinatie met één ordinaire 1TB disk voor de userfolder en alle andere data. Waarschijnlijk een WD green of black. Nu vraag ik me af in hoeverre ik hier echt snelheidswinst uit haal, wel zit er een sterk voordeel in het fyziek scheiden van de user folder en de OS. Is het de kosten van een SSD op dit moment wel waard?
Wat zouden jullie doen? Ik heb niet echt heel veel ruimte nodig. Ik heb liever een vlotte, simpele setup.
Gewoon alles op de SSD laten staan, behalve de echte ruimtevreters als films of andere files van meerdere GB's. Juist voor het kleine grut (mail, documentjes, preference-files en die andere duizenden files in ~/Library) heb je nou juist een SSD! Om ze bliksemsnel te kunnen benaderen.

Je moet alleen de echt grote jongens op een grote (en trage) disk zetten. Ook torrents en usenet-downloads kun je beter extern zetten - daardoor heb ik 'm al volgekregen met trage writes als gevolg :) Al merk je daar in de praktijk eigenlijk niks van eerlijk gezegd.

Maar in principe hou ik alles op de SSD - laat 'm maar werken voor het geld.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 66425 op 20-09-2009 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117098

Anoniem: 66425 schreef op zondag 20 september 2009 @ 22:34:
[...]

Volgens mij zijn je reads ongeveer de helft van wat ze moeten zijn... sequential 256k read moet dik boven de 200 MB/s kunnen komen bv.

Met precies dezelfde disk haal ik deze getallen:

Alleen je random writes zijn (veel) beter dan de mijne, maar dat zal wel komen omdat de jouwe nieuw is en de mijne al bijna volgezeten heeft. Het klopt iig heel aardig met deze grafiekjes.

[...]
Als je goed naar mijn post kijkt, kun je zien dat de SSD in een MBP met het Santa Rosa platform zit, en dus een SATA 150 controller heeft. Daardoor kunnen de leessnelheden in de praktijk niet boven de +/- 130MB/sec uitkomen. Waarschijnlijk is de Intel door die "bottleneck" sneller in de random acties, omdat de Intel controller hij tijdens schrijfacties waarbij de SATA controller aan zijn max zit, tijd heeft om een en ander op orde te krijgen (dat is mijn theorie althans).De Intel controller mot dan namelijk "wachten" op de SATA controller.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 117098 op 21-09-2009 20:18 ]

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-04 05:51
Hier een MBP 13" met 1.7 firmware:

Eerst:

Drive Type Hitachi HTS545025B9SA02
Disk Test 45.44
Sequential 89.69
Uncached Write 112.88 69.30 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 108.61 61.45 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 53.69 15.71 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 126.48 63.57 MB/sec [256K blocks]
Random 30.42
Uncached Write 10.96 1.16 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 73.56 23.55 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 58.69 0.42 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 104.25 19.34 MB/sec [256K blocks]

Toen:
Drive Type WDC WD5000BEVT-00ZAT0
Disk Test 53.30
Sequential 90.42
Uncached Write 113.64 69.78 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 118.32 66.95 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 50.30 14.72 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 140.71 70.72 MB/sec [256K blocks]
Random 37.78
Uncached Write 14.19 1.50 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 107.21 34.32 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 58.65 0.42 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 110.70 20.54 MB/sec [256K blocks]

Nu:
Drive Type CRUCIAL_CT128M225
Disk Test 231.78
Sequential 183.23
Uncached Write 257.31 157.98 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 270.88 153.26 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 84.93 24.86 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 403.47 202.78 MB/sec [256K blocks]
Random 315.35
Uncached Write 109.64 11.61 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 499.51 159.91 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2133.19 15.12 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 915.26 169.83 MB/sec [256K blocks]

Vinden jullie ervan?

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:34
Hierbij een shotje van mijn SSD i.c.m. een Macbook Pro. Betreft een Intel 160GB, G1 en een Macbook Pro mid 2009 2,53GHz. M'n laptop startte met een harde schijf (7.200rpm) ongeveer op in 40 sec. Door de SSD werd deze gereduceerd tot 28 sec. (beide in Leopard). Nu ik Snow Leopard eroverheen geïnstalleerd heb, start hij op in nog geen 14 sec. :).

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/23/1253719517-580.jpg

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17:59
Dramatische write of ligt dat aan mij? Mijn Corsair X64 haalt 120MB/s.
Read is daarentegen erg lekker daar kom ik nooit aan iig niet met MacBook 4.1 (1,5Gbps max)

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:34
De schrijfsnelheden zijn inderdaad niet echt om naar huis te schrijven, zoals ook hier bij de specs te lezen is. Leessnelheid is inderdaad wel erg lekker :D.

• Daros
Jolly_Jumper schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:33:
Hierbij een shotje van mijn SSD i.c.m. een Macbook Pro. Betreft een Intel 160GB, G1 en een Macbook Pro mid 2009 2,53GHz. M'n laptop startte met een harde schijf (7.200rpm) ongeveer op in 40 sec. Door de SSD werd deze gereduceerd tot 28 sec. (beide in Leopard). Nu ik Snow Leopard eroverheen geïnstalleerd heb, start hij op in nog geen 14 sec. :).

[afbeelding]
Zie hier die van mij
Een Crucial M225 128GB:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/09/23/1253726707-40.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_duderino
  • Laatst online: 05-04 09:29
Zeer interssante SSD, de Crucial ^^^^^^^^^^^^^^

Heb je geen problemen in snowleopard? Werkt de sleep functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Leuk die lees/schrijf snelheden... maar what about write access times? ;) Die zijn altijd het grootste struikelblok bij ssd's.

Ik heb geen benchmarks gedraaid, maar ik heb de WD Scorpio 160GB uit 2007 vervangen door een OCZ Vertex 60GB en daar meteen Snow Leopard opgezet. Niet te geloven hoe dat oudje nog kan performen! Photoshop start in minder dan 5-7 seconden op. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
el_duderino schreef op zondag 27 september 2009 @ 13:23:
Zeer interssante SSD, de Crucial ^^^^^^^^^^^^^^

Heb je geen problemen in snowleopard? Werkt de sleep functie?
Werk op snow. alles werkt goed.

sleep werkt ook naar behoren. Hibernate heb ik uit staan ivm sleep file van 4gb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el_duderino
  • Laatst online: 05-04 09:29
Heel mooi, die Crucial heeft een veel betere prijs/kwaliteit verhouding dan de Intel X25-m postville en de OCZ vertex, eigenlijk is het de enige nog enigszins betaalbare SSD die toch lekker snel is. Ik ben benieuwd hoe hij zal presteren in m'n 13" MBP.

Hibernate had ik ook al uit gezet omdat ik het toch nooit gebruik

Jammer dat OSX geen trim functie ondersteunt. Moeten we straks na een firmware update van de SSD met enige regelmaat windows 7 of linux gaan booten om de SSD op peak performance te houden?
Pagina: 1 2 ... 88 Laatste