Dus jij vindt dat de harde schijf van je MacBook (Pro) niet snel/groot genoeg is? Dan ben je hier in het juiste topic beland. Hier kan alles besproken worden met betrekking tot het vervangen van je MacBook harde schijf. Er zijn veel verschillende dingen om rekening mee te houden. Je moet keuzes maken, als ‘wil ik een grote of een snelle harde schijf?’ Welke schroevendraaiers ben ik nodig om hem te vervangen? En nog enkele vragen.

Laten we eens beginnen met het belangrijkste onderdeel. Met welke harde schijf wil je de standaard schijf vervangen? Er zijn op dit moment meerdere keuzes die je kunt maken. Je kunt een snelle (maar over het algemeen kleinere) 7200 rpm schijf nemen, je kunt een grotere maar meestal op 5400 rpm draaiende harde schijf halen, en je kunt ook nog altijd voor pure snelheid gaan met een solid state disk, (ssd).
Er zijn verschillende maten en hoogtes harde schijven te koop, het belangrijkste waar je op moet letten is dat je een 2,5 notebook schijf hebt met een hoogte van 9,5 mm. Er zijn soms ook 12,5 mm hoge schijven te koop, dus daar moet je even mee oppassen. Verder moet het een sata aansluiting hebben, iets wat bijna alle notebookschijven op dit moment hebben.

Zodra je een keuze hebt kunnen maken, en je harde schijf is met (de grootste *kuch*) zorg thuisbezorgd door de TNT post, dan is het de zaak om te kijken wat je nou verder nodig hebt en hoe je alles wilt aanpakken. Je wilt tenslotte zo snel mogelijk weer verder kunnen op je apple.
Als je bijvoorbeeld je harde schijf wilt klonen, iets wat je veel tijd bespaard, dan ben je een firewire/usb behuizing nodig. Het is handig om deze dingen te bedenken voordat je bezig gaat! Als je dan toch aan de slag gaat ben je twee schroevendraaiers nodig. Je bent een kleine ster schroevendraaier nodig en een T6 torx schroevendraaier. Er zijn altijd andere manier om de torx schroefjes los te krijgen, maar laten we het even bij de officiële route houden!
Gelukkig voor de mensen onder ons die minder tweaker zijn dan andere heeft Ifixit een hele duidelijke gids met plaatjes om je de weg te wijzen hoe je de harde schijf vervangt in een MacBook (Pro).

Dus je hebt de onderkant van je MacBook (Pro) los weten te krijgen. Dan ga je nog even door, met dezelfde schroevendraaier om dit ^ schroefje los te draaien.

Nu kun je de houder loshalen en je harde schijf omhoog tillen.

Haal het sata kabeltje los. Dit gaat heel gemakkelijk.

Hier komt de T6 torx schroevendraaier om de hoek kijken. Hier moet je aan beide kanten een houdertje loshalen die je weer aan je nieuwe harde schijf moet vast maken. Daarna is het gewoon weer de omgekeerde volgorde om alles weer op zijn plek te krijgen. Simpel genoeg!
Een aantal populaire producten op dit moment:
Western Digital Scorpio Blue WD5000BEVT
Western Digital Scorpio Black WD3200BEKT
Intel X25-M SSDSA2MH080G2C1 80GB
Het vorige deel was nog niet helemaal op 1000 berichten, maar gezien de beperkte topicstart, en de vele animo toestemming gevraagd om een nieuw deel te openen. (welke ik heb gekregen van Daedalus.) Voor meer informatie uit het vorige deel: zie hier
Voor suggesties sta ik altijd open. Als er nog iets in de OP moet naar jou mening, geef even een gil, dan pas ik het aan.