Als ik een clean install doe en dan mijn oude bestanden 120GB overzet naar de nieuwe zal mijn performance dan weer gelijk zijn aan mijn oude of beter? Of kan ik beter gewoon helemaal opnieuw beginnen en alleen muziek bestanden en documenten overzetten voor snellere performance?Philflow schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 07:38:
Voor jouw gebruik is de WD5000BEVTZ een goede keuze. Die is ook stiller dan de 7200rpm.
Inderdaad even een 2.5" behuizing kopen en dan kun je het overzetten. Een clean install levert trouwens snellere performance op. Misschien is deze behuizing nog wat voor je.
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Clean install is het beste voor de performance en daarna kun je zoveel data overzetten als je wil.Anoniem: 405959 schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:43:
[...]
Als ik een clean install doe en dan mijn oude bestanden 120GB overzet naar de nieuwe zal mijn performance dan weer gelijk zijn aan mijn oude of beter?
Anoniem: 405959
Ik krijg de HDD met een clean install maar dan wil ik vervolgens mijn oude schijf "terugzetten" via het Schijfhulpprogramma waardoor het is alsof ik achter mijn "oude computer" zit alleen met veel meer vrije schijf ruimte. Ik probeer er nu achter te komen hoe dat nou precies moet. Ik vroeg mij af of dit geen performance verlies gaat hebben aangezien mijn vorige HDD nogal een rotzooi was. Ik zou ook gewoon helemaal overnieuw kunnen beginnen en alleen mijn muziek en documenten en films over te zetten, verder zou ik dan alle programma's opnieuw kunnen installeren en instellen.Philflow schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:15:
[...]
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Clean install is het beste voor de performance en daarna kun je zoveel data overzetten als je wil.
Dat laatste geeft dus iets betere performance. Met het eerste krijg je je oude performance. Hoe vuiler de installatie hoe trager.Anoniem: 405959 schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 00:20:
[...]
Ik krijg de HDD met een clean install maar dan wil ik vervolgens mijn oude schijf "terugzetten" via het Schijfhulpprogramma waardoor het is alsof ik achter mijn "oude computer" zit alleen met veel meer vrije schijf ruimte. Ik probeer er nu achter te komen hoe dat nou precies moet. Ik vroeg mij af of dit geen performance verlies gaat hebben aangezien mijn vorige HDD nogal een rotzooi was. Ik zou ook gewoon helemaal overnieuw kunnen beginnen en alleen mijn muziek en documenten en films over te zetten, verder zou ik dan alle programma's opnieuw kunnen installeren en instellen.
[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 13-05-2011 05:40 ]
Ik heb vandaag een MomentusXT 500GB in mijn late 2008 MBP gezet, ter vervanging van een Momentus 7200.3 320GB.
Dat had ik eerder moeten doen. Wat een snelheidswinst zeg! Applicaties die praktisch direct opstarten en toch lekker de ruimte! Geen (nog opgemerkt) effect op batterij of andere nadelige zaken.
Is het nu met deze schijf nodig om hem te 'trimmen' zoals je met een ssd moet doen?
Dat had ik eerder moeten doen. Wat een snelheidswinst zeg! Applicaties die praktisch direct opstarten en toch lekker de ruimte! Geen (nog opgemerkt) effect op batterij of andere nadelige zaken.
Is het nu met deze schijf nodig om hem te 'trimmen' zoals je met een ssd moet doen?
^ Nee niet nodig.
Hoi Mensen,
Ik heb macbook pro mid 2010
En zou graag een van de volgende SSD inbouwen
http://tweakers.net/price...a1rrL_QrZKR27HmojE_uW3bFw
Zouden deze zonder enige problemen met werken in mijn mac?
En welke van deze selectie is de snelste? die pci express versie? en kan die wel in mijn mac?
Het belangrijkste dat ik wil is dat mijn mac sneller word (opstarten/programma's laden) dit is namelijk aanzienlijk minder geworden sinds mac os 10.7 (laatste lion beta)
Ik zie trouwens dat de plaatjes aan het begin van dit topic niet overeen komen met mijn mac.
Mijn onderkant bestaat uit een stuk.
Mvgr,
Juan
Ik heb macbook pro mid 2010
En zou graag een van de volgende SSD inbouwen
http://tweakers.net/price...a1rrL_QrZKR27HmojE_uW3bFw
Zouden deze zonder enige problemen met werken in mijn mac?
En welke van deze selectie is de snelste? die pci express versie? en kan die wel in mijn mac?
Het belangrijkste dat ik wil is dat mijn mac sneller word (opstarten/programma's laden) dit is namelijk aanzienlijk minder geworden sinds mac os 10.7 (laatste lion beta)
Ik zie trouwens dat de plaatjes aan het begin van dit topic niet overeen komen met mijn mac.
Mijn onderkant bestaat uit een stuk.
Mvgr,
Juan
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Juan, lees hier de laatste paar pagina's dan krijg je een hoop ideeen:
Het SSD in je Apple topic
Het SSD in je Apple topic
Vandaag bij de a-mac geweest, daar hebben ze geprobeerd om een WD5000BEKT en een WD5000BEVT in te bouwen, allebei niet herkend. Zal de MBP uiteindelijk maar opsturen denk ik.. Even bedenken wanneer dat het beste kan.
Anoniem: 230207
Mijn Hitachi 500gb 5400 is het aan het begeven en ik wil daarom maar een nieuwe kopen voor in mijn Macbook Pro 15 inch (begin 2010)
Nu twijfel ik alleen heel erg of ik niet gewoon weer de oude standaard Toshiba 320gb 5400 er in ga zeten die lekker stil is en het goed doet of dat ik de WD Scorpio Blue 640GB 5400 zal kopen. Ik lees toch veel problemen met ingebouwde schijfen op internet en heb niet zo veel zin om straks weer na een aantal maanden met een stervende HD te zitten. Daarnaast vind ik het ook belangrijker dat een schijf stil is dan het aantal GB. Als ik de oude 320gb er weer in zet koop ik gewoon een goede externe HD (misschien iets met netwerk etc.) waar ik al mijn series etc. op zet.
Zijn er hier mensen met de WD 640gb 5400 met ervaringen?
Overigens is mijn Macbook net uit de slaapstand ineens uitzich zelf opnieuw opgestart waarna hij niet meer verder kwam dan het witte scherm. Schijfhulpprogramma geeft een Invalid Node Structure aan. Lijkt mij toch dat de Hitachi het heeft begeven? (na drie maanden)
Nu twijfel ik alleen heel erg of ik niet gewoon weer de oude standaard Toshiba 320gb 5400 er in ga zeten die lekker stil is en het goed doet of dat ik de WD Scorpio Blue 640GB 5400 zal kopen. Ik lees toch veel problemen met ingebouwde schijfen op internet en heb niet zo veel zin om straks weer na een aantal maanden met een stervende HD te zitten. Daarnaast vind ik het ook belangrijker dat een schijf stil is dan het aantal GB. Als ik de oude 320gb er weer in zet koop ik gewoon een goede externe HD (misschien iets met netwerk etc.) waar ik al mijn series etc. op zet.
Zijn er hier mensen met de WD 640gb 5400 met ervaringen?
Overigens is mijn Macbook net uit de slaapstand ineens uitzich zelf opnieuw opgestart waarna hij niet meer verder kwam dan het witte scherm. Schijfhulpprogramma geeft een Invalid Node Structure aan. Lijkt mij toch dat de Hitachi het heeft begeven? (na drie maanden)
[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 230207 op 04-06-2011 14:49 ]
Ik heb nu deze in mijn MBP: pricewatch: Samsung Spinpoint M7 HM641JI , 640GB SATA-300, 8MB, 5400rpm Heerlijke schijf. Niet te horen of voelen, zuinig, en boot in 25 seconde (van aanknop tot bureaublad).
@ Stijn de WD is nogal traag, zie mijn review.
@ Stijn de WD is nogal traag, zie mijn review.
[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 07-06-2011 20:20 ]
Heeft er iemand de WD7500BPKT al uitgeprobeerd in zijn MBP?
Ik ben vooral benieuw naar het geluidsniveau en trillingen.
pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB
Ik ben vooral benieuw naar het geluidsniveau en trillingen.
pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB
Samsung 1TB is binnen. Presteert prima.

Ik heb hem alleen gekocht om wat benchmarks te draaien. Ik heb hem zelf niet nodig en daarom gelijk in V&A gezet, tegen mijn kostprijs.

Ik heb hem alleen gekocht om wat benchmarks te draaien. Ik heb hem zelf niet nodig en daarom gelijk in V&A gezet, tegen mijn kostprijs.
Ik heb sinds ruim een half jaar een OCZ Vertex 2 in m'n late 2008 alu macbook pro zitten, werkte altijd prima tot 2 weken geleden. Toen wilde macbook niet meer opstarten en schijfhulpprogramma vond fouten die niet te herstellen waren. Kon nog wel dat data er af halen, formateren en opnieuw osx erop zetten. een week later gebeurde hetzelfde, alleen vond schijfhulpprogramma nu totaal andere foutmeldingen maar kon ze wederom niet herstellen. Weet niet meer exact de foutmeldingen maar iets met invalid keys of tokens. De SSD zit in plaats van de optische drive (Optibay). Zou dat uit kunnen maken? Of zou de SSD langzaam aan het sterven kunnen zijn?
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Firmware updaten zou nog zin kunnen hebben.
Overigens staan Sandforce SSDs wel bekend om de problemen die ze hebben. Zou me niets verbazen als het einde verhaal gaat worden.
Overigens staan Sandforce SSDs wel bekend om de problemen die ze hebben. Zou me niets verbazen als het einde verhaal gaat worden.
Ik heb op dit moment een Seagte Momentus XT 500GB in mijn Macbook Pro zitten. Je krijgt een enorme performance winst voor weinig geld. Vooral het opstarten is erg snel. Helaas ga ik hem toch maar vervangen voor een Intel 320 160GB SSD. Batterij duur is met de Momentus echt dramatisch, en maakt 1 van de voordelen van de Macbooks ongedaan. 2,5 uur dan is het wel gedaan met de batterij.
Jammer want de Momentus XT is wat betreft prijs/performance een absolute killer.
Jammer want de Momentus XT is wat betreft prijs/performance een absolute killer.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Draai je firmware SD25? Dan zou battery life niet zo slecht moeten zijn.OkselFris schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:02:
Ik heb op dit moment een Seagte Momentus XT 500GB in mijn Macbook Pro zitten. Je krijgt een enorme performance winst voor weinig geld. Vooral het opstarten is erg snel. Helaas ga ik hem toch maar vervangen voor een Intel 320 160GB SSD. Batterij duur is met de Momentus echt dramatisch, en maakt 1 van de voordelen van de Macbooks ongedaan. 2,5 uur dan is het wel gedaan met de batterij.
Ik heb gezien dat er een nieuwere is, helaas kan je deze onder Macosx niet updaten. Nou verwacht ik dat een nieuwere firmware mij ook geen uren winst geeft.Philflow schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 14:11:
[...]
Draai je firmware SD25? Dan zou battery life niet zo slecht moeten zijn.
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Hitachi 7K750 ziet er goed uit.

Er is bij jou echt iets mis. Het zou kunnen dat de firmware update helpt. Een bootcamp partitie zal werken.OkselFris schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:00:
[...]
Ik heb gezien dat er een nieuwere is, helaas kan je deze onder Macosx niet updaten. Nou verwacht ik dat een nieuwere firmware mij ook geen uren winst geeft.
Ik heb nu de XT 500GB in mijn MBP met SD25. Ik ben aan het surfen zonder flash met 8 streepjes brightness. De accu duur schommelt tussen de 5:20 en 6:30 uur met 92% charge. (MBP 13" 2011)OkselFris schreef op donderdag 16 juni 2011 @ 16:00:
[...]
Ik heb gezien dat er een nieuwere is, helaas kan je deze onder Macosx niet updaten. Nou verwacht ik dat een nieuwere firmware mij ook geen uren winst geeft.
Het valt me ook op hoe stil de schijf is. Ik kan hem totaal niet voelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 24-06-2011 16:10 ]
Anoniem: 412911
interessant om uw test te zien, heb ik vol hierPhilflow schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 14:37:
Hitachi 7K750 ziet er goed uit.
http://forum.pclab.pl/top...25-7200RPM-dla-cichofili/
Ik heb een Intel 160GB X25-M G2 vervangen door een 5200rpm WD Scorpio Blue 1TB.
Werkt als een zonnetje, stiller dan ik verwacht had. Ben 'm nu aan 't volgooien vanaf de NAS.
Als iemand benchies wil, kan dat uiteraard.
12,5mm past prima in de Unibody 13" MBP.
Werkt als een zonnetje, stiller dan ik verwacht had. Ben 'm nu aan 't volgooien vanaf de NAS.
Als iemand benchies wil, kan dat uiteraard.
12,5mm past prima in de Unibody 13" MBP.
spoiler:
Ohja, Optibay gekocht voor de SSD, want de HDD paste daar niet in 
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Ik wil graag de stock hd uit m'n White Unibody macbook vervangen. Had al een WD5000BEVT besteld, maar lees net in dit topic dat dit best een luidruchtige schijf is. Wat ik zoek is een schijf die sneller is dan de stock 250GB schijf en net zo stil of stiller. De hoeveelheid GB's maakt niet echt uit, nu wordt er ook maar 150GB oid gevuld.
SSD is me net te duur. Ik twijfel tussen een Samsung HM641JI, WD5000BEVT of Hitachi 5K500. Zijn er nog andere tips? 320GB zou voor mij ook genoeg zijn.
SSD is me net te duur. Ik twijfel tussen een Samsung HM641JI, WD5000BEVT of Hitachi 5K500. Zijn er nog andere tips? 320GB zou voor mij ook genoeg zijn.
Ik Heb een macbook pro 2011 15 inch met de 128 gb ssd van apple. Nu wil ik de superdrive vervangen door een optibay met hdd erin. Welke hdd raden jullie me aan? En waar moet ik opletten qua aansluiting bijv (sata300?)
Budget? Capaciteit? Prioriteiten?Ferra schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:33:
Ik Heb een macbook pro 2011 15 inch met de 128 gb ssd van apple. Nu wil ik de superdrive vervangen door een optibay met hdd erin. Welke hdd raden jullie me aan? En waar moet ik opletten qua aansluiting bijv (sata300?)
De enige single platter 500GB 5400rpmB2 schreef op maandag 04 juli 2011 @ 12:53:
Ik wil graag de stock hd uit m'n White Unibody macbook vervangen. Had al een WD5000BEVT besteld, maar lees net in dit topic dat dit best een luidruchtige schijf is. Wat ik zoek is een schijf die sneller is dan de stock 250GB schijf en net zo stil of stiller. De hoeveelheid GB's maakt niet echt uit, nu wordt er ook maar 150GB oid gevuld.
http://nl.hardware.info/p...oint-m8-500gb#tab:prijzen
Of single platter 320GB 7200rpm
http://nl.hardware.info/p...star-z7k320-320gb-7200rpm
[ Voor 54% gewijzigd door Philflow op 10-07-2011 22:38 ]
200 euro. Minimaal 500gb aan opslag. Prio ligt bij snel, maar geluidloos. Ik wil soepel een x264 bestand kunnen afspelen bijv.
500GB: http://nl.hardware.info/p...oint-m8-500gb#tab:prijzenFerra schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:39:
[...]
200 euro. Minimaal 500gb aan opslag. Prio ligt bij snel, maar geluidloos. Ik wil soepel een x264 bestand kunnen afspelen bijv.
1TB: pricewatch: Samsung Spinpoint M8 1000GB, 1TB SATA-300, 8MB, 5400rpm

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 10-07-2011 22:41 ]
Van het weekend toch maar de gok gewaagd en m'n standaard 250GB, 5400rpm schijf om gewisseld voor de pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm in m'n Unibody MacBook 5.1/late 2008.
En ik heb er tot op heden nog geen enkele spijt van gehad.
- Zeer snel;
- Stil (althans niet noemens waardig luidruchtig);
- En niet warmer dan de oude schijf;
- Batterij duur is er ook niet echt op achteruit gegaan.
Firmware updaten ging ook makkelijker dan gedacht met de .iso die Seagate nu leverd voor niet windows gebruikers.
- Zeer snel;
Firmware updaten ging ook makkelijker dan gedacht met de .iso die Seagate nu leverd voor niet windows gebruikers.
[ Voor 5% gewijzigd door RAF1 op 11-07-2011 21:09 ]
Mijn vriendin heeft een MacBook white uit ca. 2008/2009. Zit nu een 120Gb schijf in en die is te klein. Ik kan nergens het toerental in de gegevens in "over deze mac" vinden terwijl het er bij mijn MBP wel in staat. Neem aan dat ik er dan vanuit kan gaan dat het 5400tpm is?
Mijn vraag: Hier gaat ook gewoon een 2.5" sata schijf in? Wordt deze MB nog sneller als ik een 7200tpm schijf neem? Overweeg een 250 of 500Gb 7200tpm te nemen. Verder nog dingen waar ik op moet letten? Dingen als cache e.d. zeggen mij niks. Moet gewoon goed, goedkoop en snel zijn ;-)
Mijn vraag: Hier gaat ook gewoon een 2.5" sata schijf in? Wordt deze MB nog sneller als ik een 7200tpm schijf neem? Overweeg een 250 of 500Gb 7200tpm te nemen. Verder nog dingen waar ik op moet letten? Dingen als cache e.d. zeggen mij niks. Moet gewoon goed, goedkoop en snel zijn ;-)
In principe gaat iedere 2,5" S-ATA schijf er gewoon in.maXXzz schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:54:
Mijn vriendin heeft een MacBook white uit ca. 2008/2009. Zit nu een 120Gb schijf in en die is te klein. Ik kan nergens het toerental in de gegevens in "over deze mac" vinden terwijl het er bij mijn MBP wel in staat. Neem aan dat ik er dan vanuit kan gaan dat het 5400tpm is?
5400 rpm: hogere seektimes/ lagere gegevensoverdracht, stiller en lager energieverbruik (koeler)
7200 rpm: alle tegenovergestelden van de 5400 rpm schijf
cache ed zit tegenwoordig allemaal wel goed (8/16MB).
wellicht dat een Seagate Momentus XT nog interessant is, heeft 4GB SSD 'cache' voor veelgebruikte bestanden.
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Wat is stil? Ik hoor mijn originele FUJITSU MHZ2160BH FFS G1 niet, tenzij de omgeving helemaal stil is, en dan moet ik nog mijn best doen. Kan iemand een uitspraak over het geluidsniveau van de Seagate Momentus XT doen?RAF1 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 13:58:
Van het weekend toch maar de gok gewaagd en m'n standaard 250GB, 5400rpm schijf om gewisseld voor de pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm in m'n Unibody MacBook 5.1/late 2008.
- Zeer snel;
Ik zoek namelijk een stille harde schijf >= 500GB. Snelheid is natuurlijk meegenomen, maar ik wil het vooral stil hebben. Ik ga dus uit van 5400 rpm. Ik heb momenteel de Hitachi Travelstar 5K750 op het oog.
Ik ben erg tevreden met de Xt. Totaal stil sinds SD25. Zie ook mijn review.Bremsy schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:58:
[...]
Kan iemand een uitspraak over het geluidsniveau van de Seagate Momentus XT doen?
Ik zoek namelijk een stille harde schijf >= 500GB. Snelheid is natuurlijk meegenomen, maar ik wil het vooral stil hebben. Ik ga dus uit van 5400 rpm. Ik heb momenteel de Hitachi Travelstar 5K750 op het oog.
productreview: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm review door Philflow
De Hitachi 7K500 is trouwens ook stil. Zonde om nu nog 5400 rom te kopen imo. Als je dat toch wil doen neem dan de Samsung Spinpoint M8 500GB. Die is single platter en daarmee sneller en stiller dan die Hitachi die je op het oog hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door Philflow op 18-07-2011 13:32 ]
Tip: pricewatch: Hitachi Travelstar 7K500, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpmmaXXzz schreef op maandag 18 juli 2011 @ 10:54:
Goede prijs, redelijk snel, stil en zuinig.
Het probleem is natuurlijk dat stil/luidruchtig nog al subjectief is.Bremsy schreef op maandag 18 juli 2011 @ 12:58:
[...]
Wat is stil? Ik hoor mijn originele FUJITSU MHZ2160BH FFS G1 niet, tenzij de omgeving helemaal stil is, en dan moet ik nog mijn best doen. Kan iemand een uitspraak over het geluidsniveau van de Seagate Momentus XT doen?
De Momentus XT is niet luidruchtiger dan de standaard HD die er in zat, maar in hoeverre was die luidruchtig?
Als de omgeving stil is kan ik de Momentus XT horen, maar niet noemenswaardig (ook weer lekker subjectief
Ik denk dat ik maar voor de Momentus XT gaat. Volgens de meeste reviews is hij behoorlijk stil met firmware SD25. Zal die er al op zitten wanneer ik deze aanschaf of zal ik dat zelf moeten doen?
Grote kans dat SD25 erop staat. Het staat op de sticker.Bremsy schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:18:
Ik denk dat ik maar voor de Momentus XT gaat. Volgens de meeste reviews is hij behoorlijk stil met firmware SD25. Zal die er al op zitten wanneer ik deze aanschaf of zal ik dat zelf moeten doen?
PS. SD26 is ook al in omloop. Nog niet beschikbaar als update.
[ Voor 8% gewijzigd door Philflow op 21-07-2011 17:22 ]
Ik heb begrepen dat er onder Snow Leopard met SD25 spin down problemen zijn. De harde schijf gaat niet in sleep bij inactiviteit. Dit zou onder Lion verholpen zijn.Philflow schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 17:21:
[...]
Grote kans dat SD25 erop staat. Het staat op de sticker.
PS. SD26 is ook al in omloop. Nog niet beschikbaar als update.
Klopt dit? Of lost SD26 dit op?
Ik zie op verscheidene fora (o.a. die van Seagate) dat er nogal wat problemen zijn met de Momentus XT in een MacBook.
[ Voor 11% gewijzigd door Bremsy op 21-07-2011 21:00 ]
Voor zover ik weet waren de problemen met Macbooks met SD23 en SD24. Op Macrumors zie ik alleen maar positieve verhalen met SD25, op eentje na. Maar ik kijk alleen naar het Macbook Pro forum, nooit naar de Macbook. Mogelijk ligt het daar anders.Bremsy schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 20:44:
[...]
Ik heb begrepen dat er onder Snow Leopard met SD25 spin down problemen zijn. De harde schijf gaat niet in sleep bij inactiviteit. Dit zou onder Lion verholpen zijn.
Klopt dit? Of lost SD26 dit op?
Ik zie op verscheidene fora (o.a. die van Seagate) dat er nogal wat problemen zijn met de Momentus XT in een MacBook.
Ik heb iig nooit 'spindown' problemen ervaren. Mijn advies: bestel hem gewoon, bevalt het niet stuur je hem terug. Zo heb ik het ook gedaan.
[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 21-07-2011 21:09 ]
Ik heb nu ongeveer 2 weken een Macbook Pro en heb de schijf vorige week vervangen voor de Momentus XT 500gb. Onder Snow Leopard liep het zeer goed, opstarttijd met schone installatie was15-20 seconden. Verder liep het gewoon als een trein en nergens problemen.
Gister heb ik geupdate naar Lion en sindsdien heb ik opstartproblemen: Opstarten duurt minimaal 1 minuut, vervolgens blijven programma's hangen voordat ze opstarten, ongeveer 30 seconden stuitert het icoontje...
5 minuten nadat de pc geheel opgestart is werkt alles weer normaal en even snel als onder Snow.
Voor de zekerheid heb ik zojuist een compleet schone installatie van Lion gedaan, maar zelfs zonder iets geïnstalleerd te hebben duurt het opstarten nu 1:20minuut.
Firmware is SD26, fabrieksaf.
Iemand dezelfde problemen?
Gister heb ik geupdate naar Lion en sindsdien heb ik opstartproblemen: Opstarten duurt minimaal 1 minuut, vervolgens blijven programma's hangen voordat ze opstarten, ongeveer 30 seconden stuitert het icoontje...
5 minuten nadat de pc geheel opgestart is werkt alles weer normaal en even snel als onder Snow.
Voor de zekerheid heb ik zojuist een compleet schone installatie van Lion gedaan, maar zelfs zonder iets geïnstalleerd te hebben duurt het opstarten nu 1:20minuut.
Firmware is SD26, fabrieksaf.
Iemand dezelfde problemen?
Misschien moet de 4 GB SSD geüpdatet worden in verband met alle veranderingen?
Hoe zou je dat moeten doen?Verbal_Kint schreef op vrijdag 22 juli 2011 @ 14:24:
Misschien moet de 4 GB SSD geüpdatet worden in verband met alle veranderingen?
Als je een paar keer gereboot hebt zou de cache wel weer geupdate moeten zijn. Jammer dat ie nu niet goed werkt. Goed om te weten voor mij, weer een reden om niet up te graden.
Edit: Heb je trouwens je PRAM en EFI gereset? Dat zou weleens kunnen helpen.
Edit: Heb je trouwens je PRAM en EFI gereset? Dat zou weleens kunnen helpen.
[ Voor 20% gewijzigd door Philflow op 22-07-2011 14:49 ]
Thanks voor de tip, zojuist gereset maar helaas geen positief resultaat, geen enkel verschil.
Het aantal reboots lijkt ook helemaal niks uit te maken.
Cache reset kan ik me niet voorstellen, na de update van Snow Leopard naar Lion had ik nogmaals SL schoon geinstalleerd en was alles direct weer zeer snel, dat is dan in principe hetzelfde scenario.
Bovendien zou je ook zonder het SSD gedeelte gewoon "snel" moeten kunnen booten en normaal applicaties kunnen starten lijkt me, het gaat nu tenslotte 2 x langzamer dan de originele 5400rpm schijf.
Ik kan nog die jumper erop proberen te plaatsen voor SATA150, ik zie dat dat al eerder andere problemen had opgelost in dit topic.. wie weet..
Het aantal reboots lijkt ook helemaal niks uit te maken.
Cache reset kan ik me niet voorstellen, na de update van Snow Leopard naar Lion had ik nogmaals SL schoon geinstalleerd en was alles direct weer zeer snel, dat is dan in principe hetzelfde scenario.
Bovendien zou je ook zonder het SSD gedeelte gewoon "snel" moeten kunnen booten en normaal applicaties kunnen starten lijkt me, het gaat nu tenslotte 2 x langzamer dan de originele 5400rpm schijf.
Ik kan nog die jumper erop proberen te plaatsen voor SATA150, ik zie dat dat al eerder andere problemen had opgelost in dit topic.. wie weet..
Probeer ook eens om de 'schijfbevoegdheden' te herstellen via het Schijfhulpprogramma. Kan soms wonderen doen.
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Mocht het allemaal niet werken dan is er nog een last resort: downgraden naar SD25. Iemand op Macrumors heeft daar zijn problemen (niet gerelateerd aan Lion) mee opgelost.AirJonn schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 01:30:
http://att.macrumors.com/showthread.php?t=1162841
De originele harde schijf (120 GB) van mijn late-2007 witte MacBook (Core 2 Duo 2.2) begint vol te raken, en nu ik zie dat nieuwe harde schijven maar €50-60 kosten en het inbouwen redelijk makkelijk lijkt, vind ik het vervangen wel een interessante optie.
Maar de vraag is natuurlijk: met welke harde schijf?
Ik zie de pricewatch: Hitachi Travelstar 7K500, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm en de Seagate Momentus XT een aantal keer langskomen in dit topic, maar ook allemaal enge verhalen over firmware enzo.
Wat raden jullie aan? Eisen: minimaal 320 GB, batterijduur moet niet achteruit gaan, snelheidsboost is fijn maar niet de belangrijkste reden voor een upgrade.
En kan ik dan een verse installatie van Lion doen op de nieuwe schijf? Las ergens iets dat je een boot-dvd kunt maken na aanschaf in de App Store, kan ik dan daarmee booten en Lion installeren als de nieuwe schijf erin zit?
Ik zie de pricewatch: Hitachi Travelstar 7K500, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm en de Seagate Momentus XT een aantal keer langskomen in dit topic, maar ook allemaal enge verhalen over firmware enzo.
En kan ik dan een verse installatie van Lion doen op de nieuwe schijf? Las ergens iets dat je een boot-dvd kunt maken na aanschaf in de App Store, kan ik dan daarmee booten en Lion installeren als de nieuwe schijf erin zit?
^ pricewatch: Samsung Spinpoint MP4 HM640JJ, 640GB SATA-300, 16MB, 7200rpm is een mooie optie.
De Seagate XT werkt bij mij perfect maar die is buiten je budget.
De Seagate XT werkt bij mij perfect maar die is buiten je budget.
Het speciale van die Seagate is dat hij een 4GB SSD cache heeft, als ik het goed begrijp?
Merk je het verschil tussen 7200rpm en 5400rpm erg? In snelheid, batterijduur, lawaai...? Werk niet met enorme bestanden, gewoon Word/Excel/Safari meestal.
Merk je het verschil tussen 7200rpm en 5400rpm erg? In snelheid, batterijduur, lawaai...? Werk niet met enorme bestanden, gewoon Word/Excel/Safari meestal.
Antwoord op de meeste van je vragen:The Evil Brain schreef op maandag 25 juli 2011 @ 12:18:
Het speciale van die Seagate is dat hij een 4GB SSD cache heeft, als ik het goed begrijp?
http://www.notebookreview...fault.asp?newsID=6071&p=2
Thanks voor de snelle reacties
Nog 1 vraagje: moet ik me nog druk maken over SATA I of II, 150 of 300? Of kan ik gewoon die schijf waarnaar je linkte kopen en erin stoppen?
Nee SATA I of II maakt niet uit.
[ Voor 27% gewijzigd door Philflow op 25-07-2011 13:24 ]
Zit momenteel weer op 25-30 seconden boot time en applicaties starten direct na opstartenPhilflow schreef op zaterdag 23 juli 2011 @ 06:49:
[...]
Mocht het allemaal niet werken dan is er nog een last resort: downgraden naar SD25. Iemand op Macrumors heeft daar zijn problemen (niet gerelateerd aan Lion) mee opgelost.
http://att.macrumors.com/showthread.php?t=1162841
Het probleem en wat ik geprobeerd heb:
1. Install Momentus XT SD26 - clean install Snow Leopard -> opstarten rond de 20 seconden (op schone installatie), nergens problemen
2. Update naar Lion -> opstarten 1:00-1:20minuut -> eerste minuten na opstarten willen applicaties amper tot niet starten, systeem hangt af en toe
3. Clean install Lion -> identiek aan stap 2
4. Reset PRAM / EFI / fix disk permissions -> geen resultaat
5. Downgrade naar SD25 -> opstarttijden boven 2 minuten maar applicaties starten nu wel direct

6. Reset PRAM -> terug naar 1:00-1:10mn
7. Set disk as startup disk (voor zover die dat niet stond geen idee eigenlijk) -> geen resultaat
8. Boot in safe mode tot login scherm -> reboot -> boot time 25-35 seconden, apps starten direct na opstarten.
Ik weet niet wat het nou zo zeer verbeterd heeft, zal een combinatie van zijn. Misschien dat een clean install op SD25 ook direct goed was geweest, ik ga het voorlopig iig niet proberen
Bedankt voor alle tips!
Hmmm ik had volgens mij SD23 of SD24 op mijn MomentusXT, en had geupgrade van SL naar Lion. Daarna deed mijn MBP (2007: 2.33GHz, 4GB) er een minuut over om te boot-en.AirJonn schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 00:04:
[...]
Zit momenteel weer op 25-30 seconden boot time en applicaties starten direct na opstarten![]()
Het probleem en wat ik geprobeerd heb:
1. Install Momentus XT SD26 - clean install Snow Leopard -> opstarten rond de 20 seconden (op schone installatie), nergens problemen
2. Update naar Lion -> opstarten 1:00-1:20minuut -> eerste minuten na opstarten willen applicaties amper tot niet starten, systeem hangt af en toe
3. Clean install Lion -> identiek aan stap 2
4. Reset PRAM / EFI / fix disk permissions -> geen resultaat
5. Downgrade naar SD25 -> opstarttijden boven 2 minuten maar applicaties starten nu wel direct, schijf geeft af en toe een piep
6. Reset PRAM -> terug naar 1:00-1:10mn
7. Set disk as startup disk (voor zover die dat niet stond geen idee eigenlijk) -> geen resultaat
8. Boot in safe mode tot login scherm -> reboot -> boot time 25-35 seconden, apps starten direct na opstarten.
Ik weet niet wat het nou zo zeer verbeterd heeft, zal een combinatie van zijn. Misschien dat een clean install op SD25 ook direct goed was geweest, ik ga het voorlopig iig niet proberen![]()
Bedankt voor alle tips!
Na het volledig indexeren van de schijf was het al wat sneller ~50sec. Na een een update naar SD25 én resetten van PRAM & NVRAM doet mijn MBP er nu cá 35 seconde over.
Hoi ik ben aan het kijken voor het zetten van een nieuwe hardeschijf.
Is deze geschikt voor mijn macbook pro 13" ? pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB
Overigens, ben ik ook opzoek naar werkgeheugen, graag wil ik naar 8 GB uitbreiden.. Ik vond het volgende, maar dit lijken wel twee lege modules? Of zie ik het verkeerd? pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9
Als het geheugen hier niet genoemd mocht worden, mijn excuses.
Alvast bedankt voor de hulp!
Is deze geschikt voor mijn macbook pro 13" ? pricewatch: Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB
Overigens, ben ik ook opzoek naar werkgeheugen, graag wil ik naar 8 GB uitbreiden.. Ik vond het volgende, maar dit lijken wel twee lege modules? Of zie ik het verkeerd? pricewatch: Corsair CMSO8GX3M2A1333C9
Als het geheugen hier niet genoemd mocht worden, mijn excuses.
Alvast bedankt voor de hulp!
Zonet Crucial m4 256GB erin gestoken, nu bezig aan het booten om OS X Lion te installeren, ben benieuwd
Welk programma is dat Philflow dat je daar gebruikte voor stats?
- Nevermind, Xbench noemt het
[ Voor 6% gewijzigd door CumpsD op 08-08-2011 18:10 ]
mijn macbook pro 15" voorzien van een OCZ-VERTEX3.
opstarttijd is waanzinnig en het laden van een app is echt mooi om te zien (photoshop, 3 seconden)
zou deze OCZ-VERTEX3 ook in mijn mini kunnen (late 2010)
opstarttijd is waanzinnig en het laden van een app is echt mooi om te zien (photoshop, 3 seconden)
zou deze OCZ-VERTEX3 ook in mijn mini kunnen (late 2010)
Gaat de batterijduur van een MBP 13 inch 2010 achteruit als ik mijn HDD vervang naar een 7200 RPM schijf?
Wat zijn overigens momenteel populaire HDD/SSD's om in een MBP te stoppen?
Wat zijn overigens momenteel populaire HDD/SSD's om in een MBP te stoppen?
https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
@Peter: Ja, de batterijduur zal wel achteruit gaan. Kijk maar naar de hybrid SSD die ik hieronder link.
Had het kritieke moment bereikt van 160KB vrije ruimte.
Heb nu deze besteld: pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
Zal even ergens een Torx schroevendraaier moeten halen. Gewoon bouwmarkt?
EDIT: nevermind, heb hem besteld van eBay.
Deze, right?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...6&hlp=false#ht_681wt_1141
Had het kritieke moment bereikt van 160KB vrije ruimte.
Heb nu deze besteld: pricewatch: Seagate Momentus XT ST95005620AS (Hybrid), 500GB SATA-300, 32MB, 7200rpm
Zal even ergens een Torx schroevendraaier moeten halen. Gewoon bouwmarkt?
EDIT: nevermind, heb hem besteld van eBay.
Deze, right?
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...6&hlp=false#ht_681wt_1141
[ Voor 13% gewijzigd door Wolfos op 10-08-2011 11:48 ]
Wat is een hybrid SSD precies???
Volgens mij kon je zo'n schroevendraaier, inclusief een Philips PH00, in een setje bij de Action halen voor €2,50. Ikzelf heb een grote set met allerlei kleine schroevendraaiertjes besteld bij DX...
Volgens mij kon je zo'n schroevendraaier, inclusief een Philips PH00, in een setje bij de Action halen voor €2,50. Ikzelf heb een grote set met allerlei kleine schroevendraaiertjes besteld bij DX...
Tja, maar ik heb al allemaal kleine schroevendraaiers, alleen geen Torx.Peter_Aragorn schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:50:
Wat is een hybrid SSD precies???
Een hybrid SSD is dat het deels SSD en deels HDD is. In dit geval 4GB SSD en de rest is HDD.
Nja volgens mij zat die Torx er ook in... Sowieso bij DX dacht ik, bij de Action weet ik niet... Kom er vanmiddag toch langs, kan wel ff kijken voor je
Heb hem al besteld van die gast op eBay, is goedkoper dan een hele zet kopen en hij komt morgen al binnen.
Daarnaast moet ik helemaal naar Lelystad voor de dichtstbijzijnde Action en dat kost meer dan een schroevendraaier.
Daarnaast moet ik helemaal naar Lelystad voor de dichtstbijzijnde Action en dat kost meer dan een schroevendraaier.
[ Voor 35% gewijzigd door Wolfos op 10-08-2011 18:46 ]
Ik krijg trouwens die houdertjes niet los, ze zitten echt heel strak. Heb wel de goede schroevendraaier.
Hoi mensen,
Ik kon geen topic over de Optibay vinden, dus dan maar hier. Ik heb een MacBook Early 2009, en ik wil daar graag een Optibay in. Het enige probleem is, ik kan geen Optibay vinden voor mijn model. Ik heb naar drie lijnen gekeken (de Optibay zelf natuurlijk, de lijn van iFixit en nog een andere waarvan ik de naam van de fabrikant niet zeker weet, volgens mij OCW of OCZ of iets in die richting). Maar geen van ze hadden er een voor de MB Early 2009. Weet iemand of er een Optibay (of iets soortgelijks natuurlijk) voor mijn model is?
Trouwens, op sommige plekken lees ik dat de aansluiting van de optische schijf (waar dus de Optibay zou komen) voor mijn model nog PATA is, en op andere plekken weer dat hij al SATA is. Weet iemand dat? Bedankt!
Ik kon geen topic over de Optibay vinden, dus dan maar hier. Ik heb een MacBook Early 2009, en ik wil daar graag een Optibay in. Het enige probleem is, ik kan geen Optibay vinden voor mijn model. Ik heb naar drie lijnen gekeken (de Optibay zelf natuurlijk, de lijn van iFixit en nog een andere waarvan ik de naam van de fabrikant niet zeker weet, volgens mij OCW of OCZ of iets in die richting). Maar geen van ze hadden er een voor de MB Early 2009. Weet iemand of er een Optibay (of iets soortgelijks natuurlijk) voor mijn model is?
Trouwens, op sommige plekken lees ik dat de aansluiting van de optische schijf (waar dus de Optibay zou komen) voor mijn model nog PATA is, en op andere plekken weer dat hij al SATA is. Weet iemand dat? Bedankt!
I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets
Alles waar 2009 in voorkomt heeft tot zover ik weet SATA
Ik heb sinds gisteren mijn Momentus XT 500 GB in mijn Unibody 15" late 2008 vervangen voor een Western Digital Scorpio Black WD7500BPKT, 750GB. De MomentusXTbleef toch gekke "klak" geluidjes maken, en piepte af en toe. Behoorlijk irritant.
Ik moet zeggen dat de WD 750 GB razendsnel zuinig is en ik heb er een half uur batterij bij. En, nog belangrijker, helemaal stil!
Ik moet zeggen dat de WD 750 GB razendsnel zuinig is en ik heb er een half uur batterij bij. En, nog belangrijker, helemaal stil!
Ondertussen vervangen, met Carbon Copy Cloner eerst naar een externe HD overgezet en toen naar de nieuwe. Merk geen verschil in snelheid eigenlijk.
Daarnaast kreeg ik 1 van de houdertjes niet los, dus zit hij nu maar met 3 vast, maar hij ligt er wel stabiel genoeg in. Het grootste verschil is dat de nieuwe harde schijf ontzettend veel herrie maakt.
EDIT: Nevermind, hij staat op 90 graden C nu, het waren de fans die herrie maakten. Ook merk ik wel duidelijk verschil bij het starten van applicaties en het navigeren met Finder.
Vraag me af waarom hij ineens zo heet is...
EDIT: Hmm, het was een Spotlight indexing process dat zoveel CPU vrat. Nu is ie ermee opgehouden. Maar even permissions gerepareerd want dat was ook niet al te best.
EDIT: Komt ie weer hoor, blijkbaar heeft ie nog een half uur nodig om te indexen. Raar dat Spotlight niet gewoon 20% kan pakken zodat de laptop niet zo belachelijk heet word ofzo. Nu met SMCFancontrol ervoor gezorgd dat hij niet hoger komt dan 85C, maar fijn is het niet.
EDIT: Hij is eindelijk opgehouden. Heb getest, en rebooten duurt ongeveer nog maar 1 minuut (inclusief afsluiten).
Daarnaast kreeg ik 1 van de houdertjes niet los, dus zit hij nu maar met 3 vast, maar hij ligt er wel stabiel genoeg in. Het grootste verschil is dat de nieuwe harde schijf ontzettend veel herrie maakt.
EDIT: Nevermind, hij staat op 90 graden C nu, het waren de fans die herrie maakten. Ook merk ik wel duidelijk verschil bij het starten van applicaties en het navigeren met Finder.
Vraag me af waarom hij ineens zo heet is...
EDIT: Hmm, het was een Spotlight indexing process dat zoveel CPU vrat. Nu is ie ermee opgehouden. Maar even permissions gerepareerd want dat was ook niet al te best.
EDIT: Komt ie weer hoor, blijkbaar heeft ie nog een half uur nodig om te indexen. Raar dat Spotlight niet gewoon 20% kan pakken zodat de laptop niet zo belachelijk heet word ofzo. Nu met SMCFancontrol ervoor gezorgd dat hij niet hoger komt dan 85C, maar fijn is het niet.
EDIT: Hij is eindelijk opgehouden. Heb getest, en rebooten duurt ongeveer nog maar 1 minuut (inclusief afsluiten).
[ Voor 56% gewijzigd door Wolfos op 12-08-2011 15:23 ]
Deze winter waarschijnlijk nieuwe generatie Momentus XT: http://www.seagate.com/ww...0VgnVCM1000001a48090aRCRD
Ik wacht nog geduldig af, ik zou graag een 250GB XT willen (single platter?). Maar ik durf het nog niet aan. Na een WD Black 7200 ben ik allergisch geworden voor geluid
.
Ik wacht nog geduldig af, ik zou graag een 250GB XT willen (single platter?). Maar ik durf het nog niet aan. Na een WD Black 7200 ben ik allergisch geworden voor geluid
ff maar topicje upbumpen
De harde schijf van mijn broer's macbook (A1342, late 2009) is gecrashed en ik vroeg mij af of deze harde schijf een beetje ok is?
pricewatch: Samsung Spinpoint M7 HM320II, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm
Is ie gewoon zo te installeren, of moet ik eerst nog met allemaal firmwares ed aan de gang gaan?
De harde schijf van mijn broer's macbook (A1342, late 2009) is gecrashed en ik vroeg mij af of deze harde schijf een beetje ok is?
pricewatch: Samsung Spinpoint M7 HM320II, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm
Is ie gewoon zo te installeren, of moet ik eerst nog met allemaal firmwares ed aan de gang gaan?
De XT 500GB is al totaal stil met SD28, laat staan de 250GB.ronwiel schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 14:59:
Ik wacht nog geduldig af, ik zou graag een 250GB XT willen (single platter?). Maar ik durf het nog niet aan. Na een WD Black 7200 ben ik allergisch geworden voor geluid.
Ik heb anders nog steeds het occasional bliepje
UNOX: The worst operating system
Anoniem: 129319
Vorige week is mijn nieuwe MacBook Pro Late 2011 toegekomen, heb meteen de standaard 500GB 5.400rpm schijf vervangen door een Corsair F120 SSD die ik nog had liggen. Heb me rot liggen zoeken achter een T6 Torx schroevendraaier maar lager dan T8 vond ik hier thuis niet. Gelukkig zijn die vijzen ook makkelijk te verplaatsen met een simpele tang. Al bij al zeer simpel!
Leuke mini review van de Momentus XT 750GB @ Macrumors.
I'm also very happy with this drive. I have one installed in my late 2011 15" MBP 2.2GHz, 8GB RAM. It's replacing a WD Scorpio Black 750GB.
Some brief observations, as compared to the Scorpio Black 750GB:
*It is connected at 6Gbps to the SATA controller
*Temp is the same as the Scorpio Black 750GB (31 deg C)
*Vibration and noise are lower - sounds more like 5400 rpm drive. Vibration is MUCH lower.
*read/write speeds "feel" faster, but frequently used apps spring open almost instantaneously. Overall this makes this computer feel much faster. No lag when opening Aperture or Final Cut Express, and the initialization for FCE is nearly instantaneous. It learns quickly.
*No stutter or lag as displayed by past Momentus XT series
*Seems to have two speeds for the drive platters-a lower "rest" speed, and then quickly goes to full speed when needed. I have not seen it spin down completely.
*Power consumption is listed in specs as higher, but in real use I have not seen any worse battery life.
It's a pricey drive but really does positively affect the "feel" of the system. I think Seagate has a winner here.
Ik heb een Macbook Pro 7,1 midden 2010 met een Hitachi 5K00 B-250 disk.
Deze is het aan het begeven en heb daarom een andere HD gekocht.
Ik heb een OCZ Vertex 2 SSD gekocht en erin gezet.
Echter kan deze niet geformatteerd worden. Geeft de melding;
"POSIX reports: The operation couldn't be completed. Cannot allocate memory." met Snow Leopard
en deze;
"Wiping volume data to prevent future accidental probing failed" met Lion
Ook heb ik een Samsung HM250HJ erin gezet en precies het zelfde probleem.
Daarna nog een Agility 3 SSD ook het zelfde probleem.
Ook had ik nog een paar andere schijfjes liggen en uiteindelijk heb ik dus 5 HD's geprobeerd en allemaal kunnen ze niet gepartitioneerd worden in de MacBook wel op in andere behuizing.
Maar als ik ze dan terug zet met een juiste partitie dan kan SL of Lion niet geïnstalleerd worden.
Ik ben al dagen aan het zoeken naar een HD die wél werkt in deze MacBook maar het wil niet lukken.
Heeft iemand een link naar een HD die het zou moeten doen?
Groet Ed
Deze is het aan het begeven en heb daarom een andere HD gekocht.
Ik heb een OCZ Vertex 2 SSD gekocht en erin gezet.
Echter kan deze niet geformatteerd worden. Geeft de melding;
"POSIX reports: The operation couldn't be completed. Cannot allocate memory." met Snow Leopard
en deze;
"Wiping volume data to prevent future accidental probing failed" met Lion
Ook heb ik een Samsung HM250HJ erin gezet en precies het zelfde probleem.
Daarna nog een Agility 3 SSD ook het zelfde probleem.
Ook had ik nog een paar andere schijfjes liggen en uiteindelijk heb ik dus 5 HD's geprobeerd en allemaal kunnen ze niet gepartitioneerd worden in de MacBook wel op in andere behuizing.
Maar als ik ze dan terug zet met een juiste partitie dan kan SL of Lion niet geïnstalleerd worden.
Ik ben al dagen aan het zoeken naar een HD die wél werkt in deze MacBook maar het wil niet lukken.
Heeft iemand een link naar een HD die het zou moeten doen?
Groet Ed
Anoniem: 443009
Ik heb een 2 jaar oude MacBook Pro 13 inch. Afgelopen week hield ie er mee op en het blijkt dus dat ik een probleem met m'n harde schijf heb. Deze moet ik dus vervangen. Nu heb ik gehoord dat ik het beste voor een SSD kan gaan omdat dit sneller is. Ik had eerst een 160 gig hardeschijf.
Ik heb een beetje in dit topic gelezen maar ik heb totaal geen kennis op dit gebied en het gaat ook een beetje lastig op m'n telefoon. Wat adviseren jullie me? En kan ik zo'n harde schijf gewoon probleemloos vervangen?
Hij was al een beetje langzaam aan het worden dus het zou ook fijn zijn als ie er sneller op werd.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Ik heb een beetje in dit topic gelezen maar ik heb totaal geen kennis op dit gebied en het gaat ook een beetje lastig op m'n telefoon. Wat adviseren jullie me? En kan ik zo'n harde schijf gewoon probleemloos vervangen?
Hij was al een beetje langzaam aan het worden dus het zou ook fijn zijn als ie er sneller op werd.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 443009 op 29-01-2012 18:30 ]
Ik heb een Macbook Pro mid 2009 2,26 Ghz met een 160 GB SATA hardeschijf. Ik wil een hardeschijf erin zetten met het liefst 500 GB.
Klopt het nu dat een hardeschijf met 7200 rpm sneller is als een met 5400 rpm? Ik neem aan dat 7200 hardeschijven dan ook duurder zijn? Wordt mijn Macbook Pro niet (te) warm als ik nu overstap op een 7200 rpm schijf aangezien ik nu een heb met 5400.
Tot slot wat is het beste merk qua snelheid/grote en prijs/kwaliteit verhouding. Zijn de best van WD aangezien ik er hiervan 2 zie staan in de startpost?
Klopt het nu dat een hardeschijf met 7200 rpm sneller is als een met 5400 rpm? Ik neem aan dat 7200 hardeschijven dan ook duurder zijn? Wordt mijn Macbook Pro niet (te) warm als ik nu overstap op een 7200 rpm schijf aangezien ik nu een heb met 5400.
Tot slot wat is het beste merk qua snelheid/grote en prijs/kwaliteit verhouding. Zijn de best van WD aangezien ik er hiervan 2 zie staan in de startpost?
Vraagje:
Ik heb een MBP (late 2007) en zou mijn huidige harde schijf graag vervangen door een SEAGATE Momentus XT 750GB Hybrid SATA6G. Er valt helaas over deze schijf icm een MBP 2007 weinig over terug te vinden en was benieuwd of ik de juiste keuze maak en waar ik op moet letten bij het vervangen?
Thanks!
Ik heb een MBP (late 2007) en zou mijn huidige harde schijf graag vervangen door een SEAGATE Momentus XT 750GB Hybrid SATA6G. Er valt helaas over deze schijf icm een MBP 2007 weinig over terug te vinden en was benieuwd of ik de juiste keuze maak en waar ik op moet letten bij het vervangen?
Thanks!
Ik heb een nieuwe hardeschijf gekocht voor mijn MacBook Pro. Nu moet ik echter eerst een reservekopie maken via Time Machine (?) op een externe schijf.
Hoe gaat dit nadien in zijn werking? Als ik de nieuwe schijf erin doe, die helemaal leeg is, kan ik dan gewoon OSX opstarten en de externe schijf waar de back up op staat selecteren en alles recoveren?
Of zijn er andere manieren, anders moet ik eerst een hardeschijf kopen van ongeveer 150 GB.
Hoe gaat dit nadien in zijn werking? Als ik de nieuwe schijf erin doe, die helemaal leeg is, kan ik dan gewoon OSX opstarten en de externe schijf waar de back up op staat selecteren en alles recoveren?
Of zijn er andere manieren, anders moet ik eerst een hardeschijf kopen van ongeveer 150 GB.
kort vraagje hier.
Ik wil ook een optibay halen, maar zie hier voor ook veel alternatieven. Klopt het dat sommige geen SATA 2 ondersteunen en is dit een vereiste? Gaat om een mbp 17 inch mid 2010
bv deze:
http://www.amazon.co.uk/B...TF8&qid=1341357862&sr=8-1
2e reactie heeft het over sata 1/2 . Hoe zit dit nou?
alvast bedankt voor de info
Ik wil ook een optibay halen, maar zie hier voor ook veel alternatieven. Klopt het dat sommige geen SATA 2 ondersteunen en is dit een vereiste? Gaat om een mbp 17 inch mid 2010
bv deze:
http://www.amazon.co.uk/B...TF8&qid=1341357862&sr=8-1
2e reactie heeft het over sata 1/2 . Hoe zit dit nou?
alvast bedankt voor de info
[ Voor 29% gewijzigd door adros op 04-07-2012 01:37 ]
Gepassioneerd Landschapsfotograaf
Verdorie, twee weken terug de originele HDD van een MacBook 2010 overleden. Kreeg het beruchte Folder-icoontje met vraagteken. Na check bleek dat de HDD gewoon dood was. Vervolgens bij Azerty een WD2500BEKT besteld, ingebouwd en na volle tevredenheid gebruikt. Echter nu net hetzelfde euvel weer; niet booten. Even garantieafhandeling met Azerty afwachten. Jammer.
Ik ben van plan om de Seagate Momentus XT 750 GB hybride HD in mijn macbook pro 13 inch mid 2009 te plaatsen => pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm
Heeft iemand ervaringen met deze hybride schijf (het liefst ook in dit model macbook pro)?
Heeft iemand ervaringen met deze hybride schijf (het liefst ook in dit model macbook pro)?
Ik heb dezelfde macbook als jou en heb van het weekend een Seagate Momentus XT 750 GB erin gezet, wat een snelheid krijg je er voor terug. Wat je wel erbij krijg is het geluid van de HD en hij resoneert iets meer.DaSaN schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:58:
Ik ben van plan om de Seagate Momentus XT 750 GB hybride HD in mijn macbook pro 13 inch mid 2009 te plaatsen => pricewatch: Seagate Momentus XT ST750LX003 , 750GB SATA-600, 32MB, 7200rpm
Ik ben van plan een macbook pro 15.4 kopen (mijn g4 is op dit moment aan het overlijden)
Nu is de prijs van het instap model nieuw al hoger dan mijn budget van rond de 1500 euro
mijn vraag:
wat was de laatste generatie macbook pro's () waarbij zowel de harde schijf als het ramgeheugen verwisseld kan worden? En, waar moet ik meer op letten...de grafische kaart of de processor?
Nu is de prijs van het instap model nieuw al hoger dan mijn budget van rond de 1500 euro
mijn vraag:
wat was de laatste generatie macbook pro's () waarbij zowel de harde schijf als het ramgeheugen verwisseld kan worden? En, waar moet ik meer op letten...de grafische kaart of de processor?
Ben ook aan het einde aan het raken van de opslagcapaciteit in mijn BlackBook.
Wat ik mij afvroeg, maar waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden is het volgende:
Officieel werd mijn MB geleverd met 10.5 erop. Hiervan heb ik als het goed is nog wel ergens die twee grijze DVDtjes slingeren.
Ondertussen heb ik er eens 10.6 op geinstalleerd, middels een officiele DVD (zo een met een plaatje erop dus geen grijze DVD).
Mocht ik nu een grotere HD kopen, is het dan het makkelijkst om die 10.6 DVD erin te stoppen, daarvan op te starten en dan een Time Machine backup terug te zetten?
Hoe zit het dan met iPhoto en dergelijke? Dat staat toch alleen maar op die grijze DVDs, of kopieert ie dat gelijk mee?
Is het raadzamer om eerst 10.6 te installeren en dan pas de boel terug te zetten?
Zou deze dan passen in verband met de verschillende soortenSATA aansluitingen die er bestaan? Als het goed is, is dat backwards compatible toch?
Wat ik mij afvroeg, maar waar ik zo snel geen antwoord op kan vinden is het volgende:
Officieel werd mijn MB geleverd met 10.5 erop. Hiervan heb ik als het goed is nog wel ergens die twee grijze DVDtjes slingeren.
Ondertussen heb ik er eens 10.6 op geinstalleerd, middels een officiele DVD (zo een met een plaatje erop dus geen grijze DVD).
Mocht ik nu een grotere HD kopen, is het dan het makkelijkst om die 10.6 DVD erin te stoppen, daarvan op te starten en dan een Time Machine backup terug te zetten?
Hoe zit het dan met iPhoto en dergelijke? Dat staat toch alleen maar op die grijze DVDs, of kopieert ie dat gelijk mee?
Is het raadzamer om eerst 10.6 te installeren en dan pas de boel terug te zetten?
Zou deze dan passen in verband met de verschillende soortenSATA aansluitingen die er bestaan? Als het goed is, is dat backwards compatible toch?
[ Voor 15% gewijzigd door TimmieN op 28-01-2013 15:37 ]
Dat bleek dus allemaal prima te passen.
Enige was dat ik thuis alleen maar mijn originge install dvd's had liggen, dus ik kon enkel 10.5 installeren. De Time Machine backup kon er niet op omdat die van 10.6 was. Volgende dag dus even de 10.6 dvd erin, installeren en backup terugzetten.
Enige was dat ik thuis alleen maar mijn originge install dvd's had liggen, dus ik kon enkel 10.5 installeren. De Time Machine backup kon er niet op omdat die van 10.6 was. Volgende dag dus even de 10.6 dvd erin, installeren en backup terugzetten.
Technologie staat niet stil en ben echt een mega leek op dit gebied, vandaar dat ik het toch ga vragen;
Welke HDD kan ik het beste kiezen ter vervanging van mijn huidige?
Heb nu de TOSHIBA MK5065GSXF in mijn MacBook Pro 13-inch, mid 2012 (model A1278), maar die 500GB is veel te weinig.
Tevens vraag ik mij af of ik in dit model ook die torx schroevendraaier nodig heb. Het model op de startpagina is immers anders als mijn model (heel de achterkant gaat er af ipv alleen dat kleine stukje, toch?)
En hoe zit het dan met installeren van alle zaken?
Gebruik een Time Capsule waar er continu back-ups gemaakt worden van de MacBook, maar de nieuwe HDD zal die niet meteen zien en kunnen herstellen lijkt me.. Gaan er met die back-up, alle programma's mee over (zoals dat met de iPhone ook gebeurd met de apps die op je oude iPhone stonden enzo)? Wat heb ik allemaal nodig om in weze dus niets kwijt te raken?
Alvast bedankt voor de reactie('s)!
Welke HDD kan ik het beste kiezen ter vervanging van mijn huidige?
Heb nu de TOSHIBA MK5065GSXF in mijn MacBook Pro 13-inch, mid 2012 (model A1278), maar die 500GB is veel te weinig.
Tevens vraag ik mij af of ik in dit model ook die torx schroevendraaier nodig heb. Het model op de startpagina is immers anders als mijn model (heel de achterkant gaat er af ipv alleen dat kleine stukje, toch?)
En hoe zit het dan met installeren van alle zaken?
Gebruik een Time Capsule waar er continu back-ups gemaakt worden van de MacBook, maar de nieuwe HDD zal die niet meteen zien en kunnen herstellen lijkt me.. Gaan er met die back-up, alle programma's mee over (zoals dat met de iPhone ook gebeurd met de apps die op je oude iPhone stonden enzo)? Wat heb ik allemaal nodig om in weze dus niets kwijt te raken?
Alvast bedankt voor de reactie('s)!
Oeps, never mind. Ik reageer op een post uit november
[ Voor 95% gewijzigd door paskaal op 31-08-2013 12:58 . Reden: Reageerde op een post uit november ]
Ik probeer de data van een macBook te redden. D'r zit een Fujitsu SATA HD in van 80G.
Als ik de schijf eruithaal en via een SATA-USB connector aan m'n (Windows) PC hang gebeurt er niets.
Nou snap ik dat Windows niks van 't OSX filesystem begrijpt, maar hij duikt ook niet op in diskmanager en devicemanager.
Ik had verwacht op deze manier wel een sector backup te kunnen maken. Is de Apple SATA anders dan de PC SATA? Ik dacht het eigenlijk niet. Moet ik nu concluderen dat de harddisk echt beyond repair is?
Als ik de schijf eruithaal en via een SATA-USB connector aan m'n (Windows) PC hang gebeurt er niets.
Nou snap ik dat Windows niks van 't OSX filesystem begrijpt, maar hij duikt ook niet op in diskmanager en devicemanager.
Ik had verwacht op deze manier wel een sector backup te kunnen maken. Is de Apple SATA anders dan de PC SATA? Ik dacht het eigenlijk niet. Moet ik nu concluderen dat de harddisk echt beyond repair is?
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Anoniem: 129319
Vraagje aan de specialisten hier!
Ik heb een Macbook Pro 15", 2.53Ghz, Medio 2009. Er zit een standaard 250GB harde schijf in. Ik zou deze graag vervangen door een 750GB SSD. Graag zou ik mijn bestaande harde schijf klonen naar de SSD. Ik heb een USB behuizing die ik kan gebruiken om de SSD via USB aan te sluiten. Wat is de beste manier om dit te doen?
Ik heb een Macbook Pro 15", 2.53Ghz, Medio 2009. Er zit een standaard 250GB harde schijf in. Ik zou deze graag vervangen door een 750GB SSD. Graag zou ik mijn bestaande harde schijf klonen naar de SSD. Ik heb een USB behuizing die ik kan gebruiken om de SSD via USB aan te sluiten. Wat is de beste manier om dit te doen?
Gewoon sleuren en pleuren met de partitiemanager
Ik ben bang dat ik aan een nieuwe harddisk toe ben in mijn MacBook Pro 13" mid-2009. (5,5 - A1278).
Toen ik de MacBook Pro aanschafte, heb ik hem laten leveren met een 500Gb 7200rpm schijf. Daar ben ik ook erg aan gewend... Dus ik zou graag weer tenminste 500Gb ruimte terug hebben. Gezien de prijzen vallen SSD's dus af.
Ik ben een beetje aan het bladeren geweest en kwam uit op de Seagate Momentus 1TB 5.4k SATA of de WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB.
Wat zou een goede keuze zijn? Eventueel heb ik de WD black ook in 750Gb gezien voor €53. Dat is ook niet gek. Of hebben jullie andere suggesties?
En het liefst zou ik een clean install willen doen op de nieuwe harddisk en dan later de data van de oude harddisk overzetten. Nog tips daarvoor?
Toen ik de MacBook Pro aanschafte, heb ik hem laten leveren met een 500Gb 7200rpm schijf. Daar ben ik ook erg aan gewend... Dus ik zou graag weer tenminste 500Gb ruimte terug hebben. Gezien de prijzen vallen SSD's dus af.
Ik ben een beetje aan het bladeren geweest en kwam uit op de Seagate Momentus 1TB 5.4k SATA of de WD Black SATA 6 Gb/s WD1002FAEX, 1TB.
Wat zou een goede keuze zijn? Eventueel heb ik de WD black ook in 750Gb gezien voor €53. Dat is ook niet gek. Of hebben jullie andere suggesties?
En het liefst zou ik een clean install willen doen op de nieuwe harddisk en dan later de data van de oude harddisk overzetten. Nog tips daarvoor?
Ok, ik geef het niet echt de tijd. Inmiddels een Seagate SSHD besteld. Morgen ophalen.