Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 2 3 4 5
Acties:

• sergev
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 05-02 11:42

Er is veel vraag naar solid state disks. Ook voor de apple computers. Het grote ssd topic in opslag & I/O controllers behandelt veel van de algemene vragen over ssd’s, en er is best veel informatie te vinden over de verschillende modellen. Maar hoe werkt dat nou met een mac? Zijn er andere dingen waar je op moet letten, welke modellen zijn populair om in je mac te stoppen, wat kun je verwachten met gebruik in een Apple computer? Al deze dingen kunnen in dit topic besproken worden.

Allereerst zijn er de voor en nadelen die je tegen over elkaar kunt zetten om te zien of een SSD voor jou geschikt is. De meeste zullen wel bekend zijn, maar om ze toch nog maar even op een rijtje te hebben.

De voordelen:
•Snelheid – De snelheid van de nieuwste modellen stellen je in staat veel sneller op te starten, programma’s te laden, etc. Dit betreft vooral de leessnelheid. Als je veel schrijfacties moet doen, dan is een 7200 rpm schijf waarschijnlijk beter.

• Betrouwbaarheid – Een bekend punt van solid state schijven. Een SSD heeft nou eenmaal minder kans om het loodje te leggen dan een conventionele harde schijf. Denk hierbij aan vallen, hoge en lage temperaturen, grote hoogtes etc. Niet echt iets waar de meeste mensen in nederland last van zullen hebben, behalve de tweaker die zijn bookje van zijn bureau laat kletteren :+ .

• Geluidsproductie – Een onderdeel waar niet iedereen zich aan zal ergeren, maar voor sommige mensen een dealbreaker. Een ssd maakt 0,0 DB geluid. Een harde schijf – zeker eentje met veel platters – kan een aardig kraakconcert geven aan de gebruiker.

• Gewicht – Een ssd is dankzij minder onderdelen vaak een stukje lichter dan een vergelijkbare harde schijf. Dit zal niet heel veel schelen, maar als je de hele dag met je notebook in je tas door de collegegangen zeult is elk stukje gewicht minder handig meegenomen.

Dan hebben we ondertussen genoeg voordelen genoemd om je er 1 in je apple te willen stoppen, maar er zijn nog steeds nadelen. De belangrijkste nadelen:

• Prijs - De prijs is het bewijs. Het bewijs van alle voordelen die je hierboven hebt kunnen lezen. SSD’s hebben nog steeds een hogere prijs per GigaByte dan conventionele harde schijven. Dit zal voor de meeste mensen nog niet zo’n probleem zijn als er ook niet het volgende stukje nadeel aan zit.

• Capaciteit – Daar zitten we op het punt waarom veel mensen nog liever een conventionele harde schijf hebben. Een solid state schijf heeft veelal kleinere capaciteiten tegen een (veel) hogere prijs dan een conventionele harde schijf. Verwacht capaciteiten van 60 GB, 80 GB, 120 GB en 160 GB voor nog redelijke prijzen op te kunnen pikken. Voor veel minder geld is er bijvoorbeeld een 320 of 500 GB harde schijf op te pikken. Of in het geval van een Mac Pro een 1, 1,5 of 2 TB harde schijf.

Een harde schijf heeft dus soms ook zo zijn voordelen. Als je veel moet programmeren bijvoorbeeld waar bij je veel kleine bestanden schrijft over de loop van een dag/week/maand/eeuwigheid (?) dan is een harde schijf verstandiger. Als je echter een normale gebruiker bent is de keus wat lastiger. Het gaat dan tussen capaciteit en snelheid. Alhoewel aan de capaciteit ook wel wat valt te doen via omwegen zoals externe schijven.

Maar om dan aan te komen bij de vraag welke ssd je dan in je geliefde Apple wilt stoppen.

Er zijn op het moment van schrijven drie basismogelijkheden.

Intel gebaseerde ssd’s. Deze hebben de beste prestaties in huis voor alledaags gebruik. Vooral met kleine bestanden, die toch vaker voorkomen dan een bestand van enkele GB's groot :)

Samsung gebaseerde ontwerpen. O.a van Corsair. P256, P128. Deze hebben een redelijk grote capaciteit voor een lage prijs. Deze bieden gemiddelde prestaties.

Indlinx gebaseerde ssd’s. De meest bekende zijn toch wel de Vertex ssd’s. Er zijn speciale mac compatible versies van deze schijven te koop, maar het lijkt er op dat de gewone vertex ssd’s dezelfde prestaties bieden.

Een van de mogelijkheden die bestaat, is om bij de aankoop van je apple gelijk een ssd er in te laten zetten. Verschillende fora op het internet geven aan dat deze ssd’s wellicht groot genoeg zijn om bijna alles er op te kunnen zetten, ze niet bijster goed presteren. Het is dan ook verstandiger om zelf een ssd te kopen, - dan weet je ook wat er in gaat ;) - en die in je mac in te bouwen.

Een belangrijk probleem waar je op moet letten bij MLC gebaseerde ssd’s is de degradatie van mlc gebaseerde ssd’s. De nieuwste intel X25-M ssd’s hebben een speciale firmware hiervoor die er voor zorgt dat de degradatie minimaal is. Ook de ocz vertex ssd’s hebben een dergelijke firmware. Zeker bij de vorige generatie mlc gebaseerde ssd’s is het verstandig om even op deze pagina te kijken.

Voor meer informatie over het vervangen van je harde schijf kijk hier
Voor meer informatie over ssd’s in het algemeen klik je hier

Voor suggesties en op/aanmerkingen ben ik altijd bereikbaar. Met goede suggesties ben ik altijd blij te maken.

• Quinny
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15-02 01:11
Even als reactie op de TS; OP de OCZ stond een topic van iemand van OCZ die schreef dat er geen verschil is tussen de normale Vertex en de Mac editie, behalve de sticker... De firmware schijnt ook hetzelfde te zijn. Dit topic is nu echter nergens meer terug te vinden...

Als extra informatie; ik heb een aantal weken geleden twee 120GB Vertexen in mijn Mac Pro gezet in RAID0, als boot drive.

Om dit topic wat meer vulling te geven even een vergelijking van de performance van de standaard harddisk (die door Apple geleverd wordt) en de twee Vertex SSD's:

De Apple 640GB disk:

De twee SSD's:

Omdat de drive-bays van de Mac Pro niet geschikt zijn voor 2.5" drives heb ik twee van deze converters van Icy Dock gebruikt om ze netjes in m'n Mac te kunnen zetten. De standaard metalen bevestigingsbeugeltjes werken niet, omdat dan de aansluiting van de SSD niet op de goede plek zit, i.v.m. de SATA en power aansluitingen op het Mac Pro moederbord.

• Falconey
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20:05
Vanmiddag heb ik de standaard schijf van mijn MBP vervangen met een X25-M Postville. Opgestart van de oude schijf via USB en met SuperDuper gecloned naar de SSD, dit ging zonder problemen.

Xbench:

• Drexciyan
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Falconey, jouw resultaten komen overeen met de mijne...

• Falconey
Volgens Mactracker heeft de MBP4.1 een SATA-150 poort.

Edit: Ik denk niet dat je kwa lezen veel verschil zal merken tussen Vertex en Postville, het verschil tussen deze SSD's zit in het schrijven: De Vertex heeft hogere sequentiele snelheden, terwijl de Postville weer wat beter is met random writes.

Falconey wijzigde deze reactie 24-07-2010 22:25 (44%)
Reden: URL's gefixed

• bokkow
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23-02 22:00

bokkow

appleflap

Zo hier op het werk hadden ze nog een SSD over, die heb ik ff ingebouwd.
Het is een Corsair X64GB (220/130) en heb m ingebouwd in mn MB met Santa Rosa (dus 1,5Gbps max),
met volgende resultaat:

Ben niet ontevreden, boottime scheelt nagenoeg niets met mn 7200RPM schijfje, maar algehele indruk is stuk vlotter.

bokkow wijzigde deze reactie 15-09-2009 15:19 (36%)

• Jolly_Jumper
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 11:55
Hierbij een shotje van mijn SSD i.c.m. een Macbook Pro. Betreft een Intel 160GB, G1 en een Macbook Pro mid 2009 2,53GHz. M'n laptop startte met een harde schijf (7.200rpm) ongeveer op in 40 sec. Door de SSD werd deze gereduceerd tot 28 sec. (beide in Leopard). Nu ik Snow Leopard eroverheen geïnstalleerd heb, start hij op in nog geen 14 sec. :).

• Daros
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 21:07
quote:
Jolly_Jumper schreef op woensdag 23 september 2009 @ 18:33:
Hierbij een shotje van mijn SSD i.c.m. een Macbook Pro. Betreft een Intel 160GB, G1 en een Macbook Pro mid 2009 2,53GHz. M'n laptop startte met een harde schijf (7.200rpm) ongeveer op in 40 sec. Door de SSD werd deze gereduceerd tot 28 sec. (beide in Leopard). Nu ik Snow Leopard eroverheen geïnstalleerd heb, start hij op in nog geen 14 sec. :).

[afbeelding]
Zie hier die van mij
Een Crucial M225 128GB:

• A.Kebab
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 01:38
Bonjour allen,

Ik ben van plan om een 160 gig intel ssd in mn macbook pro (alu) te zetten. Nu wil ik ook graag mn cd-drive vervangen met een gewone hdd.

Welke versie van zo'n drive bay adapter moet ik dan hebben? Ik zie door de bomen het bos niet meer! En zijn er nog dingen waar ik op moet letten (Kan ik bijvoorbeeld de schijf bijplaatsen als snow leopard al op de ssd is geinstalleerd?)

http://newmodeus.com/shop...ain_page=index&cPath=2_27

Alvast bedankt!

E:

Volgens mij is het de onderste. Klopt dat?

A.Kebab wijzigde deze reactie 03-10-2009 13:04 (27%)

california dreamin'

• Drexciyan
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Dat is de BackPack van Twelve South...

• Samplex
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Ik zit te denken om ook een 160gb SSD disk te kopen alleen ben ik nog niet zeker over mijn huidige disk performance. Ik heb nu een Macbook Pro 17 mid 2009 met een Seagate 500gb 7200rpm disk erin.

Zijn dit een beetje juiste/nette waardes voor een 7200rpm sata disks?:

http://img504.imageshack....reenshot20091010at345.png

• ssdar
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 21-01-2014
quote:
nicow101 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:38:
Heeft iemand al de firmware update uitgevoerd en zo ja, gaat dat goed? Vooral, blijft alle data behouden?
Ik heb gisteren de update uitgevoerd op m'n Intel Postville 160G2.
ISO branden ,booten vanaf CD. paar keer op y(yes). 2 minuten klaar.

• Follie
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 27-02 13:51
Ik heb de update ook gedraaid:

Before:

After:

Is met een wat oudere macbook, daarom blijven mijn read snelheden denk ik wat achter. Dit ivm een sata 150mb/s interface.

Verder hebben wij osx-gebruikers niks aan de uitgebrachtte toolbox, toch?

'Mac Pro' & Blackbook 1st generation

• A.Kebab
quote:
Follie schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:19:
Ik heb de update ook gedraaid:

Before:
[afbeelding]

After:
[afbeelding]

Is met een wat oudere macbook, daarom blijven mijn read snelheden denk ik wat achter. Dit ivm een sata 150mb/s interface.

Verder hebben wij osx-gebruikers niks aan de uitgebrachtte toolbox, toch?
before

after

Bizar die verschillen bij de 2de en 4de 256k blocks van jou en die bij mij.

california dreamin'

• Falconey
Ondertussen alweer 2.5TB host writes op de postville *O* (E1 SMART waarde)

Met 1.4 firmware:

• Yorick81
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 05-11-2019
Ook mijn benchmark

Met laatste (inmiddels offline gehaalde) firmware

Yorick81 wijzigde deze reactie 28-10-2009 20:19 (20%)

• lowfi
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 28-02 06:43
Ik heb zelf deze in mijn mac pro zitten:

http://www.icydock.com/product/mb882sp-1s-1.html

lowfi wijzigde deze reactie 29-10-2009 09:51 (28%)

• A.Kebab

X-25M 160 gig na de update met windows 7. De reads horen toch sneller te zijn dan de writes (bij de 4k blocks)?

A.Kebab wijzigde deze reactie 30-10-2009 00:47 (6%)

california dreamin'

• Napsju
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:22
quote:
Napsju schreef op woensdag 04 november 2009 @ 02:37:
Ik heb dus ook maar eens een Intel G2 160GB besteld bij Univendi. Ben zeer benieuwd en zal mijn ervaringen posten als ik 'm in mijn iMac 24 3,06 (early 2008) heb zitten. :)

Binnen! Ik wacht nog wel even op de firmware update, als er een nieuwe is.

Lekker!

• Ronvgs
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18:09
Hier mijn OCZ-Vertex

• knarfyboy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 26-02 17:57
Hoe kan ik zulke lage waardes hebben? Ik heb toevallig 2 weken geleden SL nog opnieuw geinstalleerd, en dit zijn mijn resultaten:

Macbook late 2008, 2.0 ghz, 2 gb ram, OCZ vertex v1.10. Ik draaide verder niks op de achtergrond en Spotlight is ook niet bezig met indexeren.

• Passenger
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 24-02 17:42
Sinds gisteren:

Dat is toch wel een aangename (en zeer merkbare) verbetering!

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:50

Grin

Ride si sapis.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Falconey
Net ook even de 1.5 firmware geflashed op de 160GB Postville:

Uncached random writes zijn wat laag, waarschijnlijk door de 3.5TB host writes.

Falconey wijzigde deze reactie 24-07-2010 22:27 (10%)

• Napsju
quote:
Napsju schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:05:
Sinds er een Intel G2 in mijn iMac zit, denk ik er aan om zo'n nieuwe RunCore SSD in mijn MacBook Air rev. B te zetten. Kost ongeveer 175 euro voor 64GB op eBay. Helaas is er op de site van RunCore weinig support beschikbaar. Firmwares zijn er ook niet te vinden. Zijn ze dan al zo goed? Iemand ervaring met producten van RunCore?
Binnen!

Hè, eindelijk een fijn laptopje nu!

Lekker!

• jd1987
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 14:33

jd1987

cliquefotografie.nl

Sinds gister zit de Vertex Turbo in mijn MBP. Ik heb een onderpartitie gemaakt van 4 GB, SMS uitgezet, Spotlight uitgezet, SmartSleep ingestalleerd(draait Sleep Only mode) en boot met noatime. OS X en apps staan op de SSD, rest staat op een WD Scorpio Blue 500 GB. Xbench geeft deze resultaten:

Nikon D750 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 50 F1.8 AF-S | Nikkor 80-200 F2.8 AF-D | DJI Mavic Air | iMac 21.5' 4K

• jd1987
  • Laatst online: 14:33

jd1987

cliquefotografie.nl

Ach ik kon de Vertex Turbo nieuw in de verpakking krijgen voor €100,-, vandaar dat het die geworden is ;)

*edit* Vandaag een security erase uitgevoerd, omdat ik wat met de SSD aan het klooien was geweest met Wiper en via OS X de SSD het gewist en een backup terug had gezet. Daardoor volgens Xbench wat performance degradatie, merkte er zelf niks van, maar wilde toch met een schone lei beginnen. En ik moest toch uitzoeken hoe ik een security erase moest doen, want mijn Turbo draait 1.4 en heeft dus wel TRIM maar geen Garbage Collection. Met GParted Live CD gedaan, nu weer mooie waardes:

jd1987 wijzigde deze reactie 10-01-2010 17:41 (72%)

Nikon D750 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 50 F1.8 AF-S | Nikkor 80-200 F2.8 AF-D | DJI Mavic Air | iMac 21.5' 4K

• RvdH
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18-02 14:23

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Even een succesverhaaltje plaatsen. Heb de 320Gb HD in mn MacbookPro mid 2009 vervangen door de Intel X25-M Postville 160G.

HD:

SSD:

twitter - keybase

• Digistorm
  • Laatst online: 23:29

Digistorm

tenax moderator pomorum

Nog een succesverhaal ;)
Een Intel X25-M 160 GB in een MacBook Pro 'late 2006'. Dat de controller slechts SATA-150 is mag de pret niet drukken, het hele systeem reageert veel sneller en is muisstil :)
De cijfers:

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

• knarfyboy
Na 7 maanden SSD'en in mijn late 2008 macbook, wat een belachelijke resultaten:

:/. Ik koop voorlopig geen ssd meer.

• Kanarie
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 23:08

Kanarie

Dagen van gras, dagen van stro

Na 9 maanden SSD'en in mijn late 2008 macbook pro, wat een prachtige resultaten:

:). Ik koop voorlopig geen nieuwe ssd.

Kanarie wijzigde deze reactie 13-01-2010 12:03 (16%)

The fact that we live at the bottom of a gravity well, on the surface of a gas covered planet going around a nuclear fireball 90 million miles away and think this to be normal is obviously some indication of how skewed our perspective tends to be

• knarfyboy
Wow _/-\o_.

na de security erase:

Thanks man!

• Passenger
  • Laatst online: 24-02 17:42
Vandaag mijn OptiBay binnengekregen. Afgelopen dinsdag besteld, gewoon op de site van de fabrikant (http://www.mcetech.com/optibay/) en nu al in huis! Wel met FedEx express (dat is 8 dollar meer). Totaal kwam uit op zo'n 150 dollar (104 euro dus, goedkoper dan bij een Nederlandse toko die niet op e-mail reageert... *kuch*videobewerken.nl*kuch*)

Inbouwen is echt _super_ easy en was in 10 minuutjes gepiept. Alles schroefjes en zelfs schroevendraaiertjes zitten er netjes bij, en de handleiding is erg duidelijk. Voordeel is dat je er nu ook nog een gratis enclosure bij krijgt voor je superdrive, zodat je die gewoon via USB kunt gebruiken.

Passenger wijzigde deze reactie 15-01-2010 22:58 (3%)

• Digistorm
  • Laatst online: 23:29

Digistorm

tenax moderator pomorum

Ik zoek het advies van de SSD experts... ik kwam in het schijfhulpprogramma van Mac OS X de optie veilig wissen tegen. Daar staat ook deze optie bij:

Betekent dit dat ik hiermee mijn SSD in de toekomst kan "conditioneren"? Aangezien het ook nullen schrijft. Of moet ik dan echt denken aan een losse utility waarbij je ook meteen de boel moet formatteren (wat veel meer tijd kost)? :o

Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB

• unSOUND
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 31-01 21:07
Ik heb mijn SSD's gewoon boven de Superdrives zitten, zo kan ik in de drive bays gewoon 4 grote schijven hangen... Er zitten immers toch 2 extra SATA poorten op het moederbord, dus waarom 2 bays opgeven ? :P

• Zegato
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
Aargh, ergernis ten top: SSD gekocht (OCZ Vertex), ingebouwd, werkte perfect. :)

...totdat de Tweaker in me naar boven kwam die wilde weten hoe snel'ie zou werken in een desktopsysteem met een S-ATA300-poort...

Om een lang verhaal kort te maken: ik heb een los contact in het kabeltje van m'n MBP-mobo naar de HDD/IR/powerlight gekregen, althans, dat vermoed ik. Nu gaat booten alleen nog vanaf een extern USB-schijfje, maar dit gaat tergend langzaam. Had de SDD juist gekocht voor zijn snelheid met video-editen, iets dat met deze USB-'oplossing' niet meer gaat.

Het gaat om het volgende kabeltje:

Part number 922-8045
(MBP mid/end '07)

Ben een beetje desperaat geworden over m'n deadlines... eBay heeft alleen in de VS (tegen belachelijke verzendkosten) nog dergelijke kabeltjes, maar het duurt vooral erg lang voordat het hier is.
Heeft iemand toevallig zo'n kabeltje ergens liggen dat ik kan lenen of overnemen? :)

T.net gallery | V&A ads

• iFredo
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-02 15:39
Eerste post op dit forum. :)

Nu reeds anderhalve maand een OCZ Vertex 60GB SSD geïnstalleerd in mijn MacBook 2.4GHz in combinatie met een 500GB WD in een MCE Optibay. De SSD werkt als System disk met mijn Applicaties (~30GB) en de WD huisvest mijn Home folder. Systeem werkt heerlijk soepel en heb vooralsnog geen last van vertragingen of performance verliezen van de SSD. Hieronder mijn XBench resultaten (~10 min geleden). Overigens; mijn WD maakt af een vergelijkbaar geluid (korte stroomonderbreking?) als toen mijn SuperDrive nog op die plek zat geïnstalleerd.

MacBook 2.4GHz/4GB/SSD 60GB/500GB | iPhone 3G S 16GB) | iMac G4 20" 1.25 GHz / 1.5GB / 160GB | Apple Cinema Display 22" Flickr / Twitter

• Zegato
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online
quote:
rubenvanvliet schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:10:
Ik heb even een vraagje over het weer helemaal leegmaken van een SSD. Ik heb een ssd in laten bouwen bij a-mac, waarbij ik expliciet heb gezegd dat ze alleen de SSD moeten inbouwen en verder er niks mee moeten doen. Nu hebben die figuren daar toch mac os opgezet, terwijl ik toch echt gezegd heb dat ik zelf het OS wil installeren,omdat ik de SSD wil onder partitioneren. Afgezien hoe ik de rekening nu met hun ga afhandelen, zou ik graag weten hoe ik mijn SSD weer helemaal leeg krijg. Ik heb namelijk gelezen/begrepen dat HDDErase niet werkt op een mac, aangezien dit dos based is. Bestaat er iets wat hetzelfde effect heeft en werkt op een mac?

Edit: Ow en natuurlijk bedankt voor jullie reacties :)
Ik weet niet of je er exáct hetzelfde ermee kan doen als met HDDErase, maar ik vind Gparted fantastisch. Het is een Gnome-achtige Linux distro (incl. GUI!) die je kan booten vanaf cd. Vervolgens kom je dan al snel in de Gparted-tool waar je alles kan doen met hardeschijven wat je maar kan bedenken. Succes! :)
quote:
iFredo schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 18:54:
Eerste post op dit forum. :)

Nu reeds anderhalve maand een OCZ Vertex 60GB SSD geïnstalleerd in mijn MacBook 2.4GHz in combinatie met een 500GB WD in een MCE Optibay. De SSD werkt als System disk met mijn Applicaties (~30GB) en de WD huisvest mijn Home folder. Systeem werkt heerlijk soepel en heb vooralsnog geen last van vertragingen of performance verliezen van de SSD. Hieronder mijn XBench resultaten (~10 min geleden). Overigens; mijn WD maakt af een vergelijkbaar geluid (korte stroomonderbreking?) als toen mijn SuperDrive nog op die plek zat geïnstalleerd.

[afbeelding]
Hier toevallig éxact dezelfde setup, alleen de bay moet nog binnenkomen. Mooie resultaten, ik zal zo ook eens een bench hier draaien :)

[edit]
Het eerste resultaat :)

[edit]
Aii, het 'oude' euvel lijkt weer terug te zijn:

Hij krijgt de balk niet vol en valt vervolgens uit

Na even geboot te hebben vanaf een andere schijf (USB) krijg ik al meteen een error te zien waar je niet vrolijk van wordt:

Is'ie na één dag wéér kaduuk :(
Eens proberen om de firmware opnieuw er overheen te flashen, geen idee of daar misschien bij de vorige eigenaar iets mis is gegaan...Iemand verder nog ideeën wat ik kan doen? :)

Heeft OCZ een vergelijkbaar garantiesysteem als Western Digital?

[update]
Inmiddels (op een pc) de drive gefasht naar firmware 1.5, maar er zijn geen verbeteringen gekomen..
Heb de volgende zaken ook nog geprobeerd:
  • Vanaf de MBP nieuwe firmware vanaf DVD flashen op de drive (mislukte)
  • Met disk utility vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd (lukte)
  • Met Gparted vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd op mac(mislukte)
  • Met Gparted vanaf dvd de drive opnieuw gepartitioneerd/geformatteerd op pc(lukte)
  • Een 20GB HD-image van OSX naar de drive proberen te kopiëren in Disk Utility (vanaf OS X DVD)
  • Een 20GB Time Machine-backup terug proberen te plaatsen (vanaf OS X DVD)
  • Een zero-out format vanuit OSX én de OSX install DVD
De laatste drie pogingen ben ik maar gestaakt na respectievelijk 1 uur, 10 uur en 3 uur.
In dit topic op het OCZ-forum beschrijft een Belg ongeveer hetzelfde probleem.

Formatteren met Sanitary Erase (genoemd in link bovenstaande thread) moet ik nog proberen, maar dan moet ik wederom de boel uit- en inbouwen ;(

Zegato wijzigde deze reactie 05-02-2010 12:56 (31%)

T.net gallery | V&A ads

• lhoBas
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 16-02 13:51

Sinds een paar dagen heb ik een MBP 15" (2.53GHz), heb er een SSD voor besteld en die erin gegooid. Ik kom van een iMac 20" geswitched. SSD is een Intel X25-M Postville 80GB :) Hierboven een screenshot met de benchmarks.

Ben er erg happy mee. Inbouwen was een eitje en de resultaten mogen er wezen. 1 nadeel: alle andere computers die ik nu aanraak lijken nu langzaam...

lhoBas wijzigde deze reactie 06-02-2010 18:29 (5%)
Reden: betere link naar fullsize

• 151407
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2013
is het mogelijk om ook zo een optical caddy te gebruiken in late 2009 13 inch macbook pro?
kan niet zo snel terug vinden welke ik moet hebben en of het wel kan.
heb nu 500 gb hdd erin. en de optical gebruik ik eigenlijk nooit.
wil dan ssd als boot en 500 gb als data disk. ben dan terminste niet gebonden aan grote ssd. 30/60 gb is dan genoeg om snow leopard te booten + apps en rest kan op de 500 gb.

edit:
ik vind wel deze en die is best nice.
levert ook een bij passende external case voor de optical drive!

kost alleen maar 200 dollar.... veel te duur dus:)
http://www.maxupgrades.co...ct.display&Product_ID=186

]nog een 2e. kan ik beter kiezen voor een 80 gb intel ssd dan de Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 128GB?
ik weet dat de kingston is trager maar krijg wel in prijs verhouding meer gb. en het is ten alle tijden sneller dan normale hdd.
kingston heeft tragere read maar snellere write dan de intel. al is intel op 4k snelheid weer veel beter.
waarom maken ze het mij zo moeilijk:P
denk toch maar een intel te nemen of de V+ van kingston?, better safe the sorry?

toch maar net een Intel Postville SSDSA2MH080G2C1 MLC, 80GB besteld. en doe de 500 gb in een usb behuizing. hang die usb hdd wel weer aan mijn apple airport router:)

151407 wijzigde deze reactie 09-02-2010 12:09 (64%)

• Grin
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23:50

Grin

Ride si sapis.

Na 3 maanden nog niet langzamer geworden, sommige wat sneller, sommige wat langzamer.
Gaat echt nergens om.
Daarnaast stond ie al een tijdje aan toen ik de test draaide (geen idee of dat invloed heeft).

Wat ik heb gedaan op 29-11-2009:
Spotlight uit, sudden motion sensor uit, boot met -no a time.
29-11-2009

11-02-2010

NewsBlur || My Fujifilm gear

quote:
mariner schreef op zondag 21 februari 2010 @ 10:11:
Met X-bech valt de score toch wat tegen ivm ivt anderen.
Zie maar:
Disk Test 191.42
Sequential 120.35
Uncached Write 149.33 91.69 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 113.46 64.19 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 74.45 21.79 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 232.79 117.00 MB/sec [256K blocks]
Random 467.50
Uncached Write 673.22 71.27 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 212.72 68.10 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 1474.48 10.45 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 591.17 109.70 MB/sec [256K blocks]

Waar kan dat aan liggen? Misschien de MBP configuratie?
System Info
Xbench Version 1.3
System Version 10.6.2 (10C540)
Physical RAM 4096 MB (ddr2 sdram)
Model MacBookPro4,1
Drive Type INTEL SSDSA2M160G2GC

mariner
Vergelijk je score eens met mijn MBP4,1 met een OCZ Vertex 250 GB:

Zoals je ziet is die score van jou zo gek nog niet en voldoet het ding ook gewoon aan de verwachting dat hij beter scoort op random gebiedt dan de OCZ Vertex. Die sequential is gewoon beperkt door de sata-150 interface die maximaal maar 1.5 Gbps kan verstouwen.

Mijn Mac mini heeft een sata-300 interface die 2x zoveel kan verstouwen maar het verschil merk ik niet omdat ik amper tot geen gebruik maak van die sequential speeds waarbij je dat ook echt zult merken. De speeds voor random ligt lager dan dat. Samengevat komt het dan ook neer op wat 4POX al zegt: je gaat het in real life niet merken.

ppl wijzigde deze reactie 21-02-2010 16:06 (11%)

• Zware Unit
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 26-02 18:23
Zojuist een Intel 80GB SSD in mijn oude MacBook geplaatst. Werkt prima. Met TimeMachine werkte de MacBook na 25min weer prima.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• thaan
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 18:29
Ik nu dus ook eindelijk aan de SSD.

Setup is als volgt:
MacBook unibody 2GHz, 2GB Ram met een optibay (geen interne DVD speler meer dus) maar 2 harddisks, een WD5000BEVT en een OCZ Vertex 30GB.

In 1 woord, wauw.
En inderdaad, de firmware upgrade CD werkte zonder moeite op m'n Mac. Had hem overigens niet nodig, er stond al 1.5 op.

Maak me alleen wat zorgen over de Uncached Writes 4K, die is wel belachelijk laag vergeleken met andere SSD's hier.

thaan wijzigde deze reactie 21-04-2010 19:26 (24%)

• Zware Unit
Heb inmiddels mijn C300 256GB in de iMac 27" i7 geplaatst. Behoorlijk verschil:

Morgen zal ik even de nieuwe firmware erop zetten.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• Siebelouis
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 28-02 02:01
quote:
Canaria schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 14:10:
[...]

Hier moet ik even op reageren, ook al heeft het niets met een SSD te maken. Ik heb mijn Apple laptops altijd continu aan de lader en de maximale capaciteit van de batterij gaat niet sneller naar beneden dan normaal. Gisteren heb ik mijn vorige MacBook verkocht, de batterij daarvan had na 1,5 jaar intensief gebruik (gemiddeld 6 uur per dag, werd nooit uitgezet en lag altijd aan de lader) nog een health van 92% en hij had slechts 110 cycles.

Moet ik hier nog wat aan toevoegen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zware Unit
Redelijk eenvoudig. Bij iFixit twee zuignappen en een maatje 10 torx schroevendraaier besteld. Voorscherm komt vrij gemakkelijk los dmv de zuignappen. Vervolgens 8 schroeven het beeldscherm losschroeven. 4 kabeltjes losmaken onder het scherm. Oude SATA drive verwijderen en nieuwe plaatsen dmv gebruik te maken van 2,5" naar 3,5" converter. TIP: de temperatuur sensor kabel kan je nergens meer aansluiten, maar moet je wel doorlussen anders gaat de koeling op 100% draaien. Stukje koperdraad tussen beide punten is voldoende.

Zware Unit wijzigde deze reactie 23-05-2010 23:33 (1%)
Reden: typo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: juni 1999
  • Laatst online: 18-02 14:23

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Op 11 Jan postte ik hier mn eerste bench met de Intel X25-M: RvdH in "Het SSD in je Apple topic"

Toen had ik een score van 273.42. Nu 285.29. Ik dacht dat ze langzamer zouden moeten worden? :P

RvdH wijzigde deze reactie 31-05-2010 11:17 (13%)

twitter - keybase

• bartvb
  • Registratie: oktober 1999
  • Laatst online: 22:36
Net 10.6.4 geinstalleerd en in de System Profiler zie ik nu:

Click for full size - [color=#A7A7A7]Uploaded with plasq's Skitch[/color]

Weird dat er 'Trim support: no' staat? Ben benieuwd wat dit te betekenen heeft :)

bartvb wijzigde deze reactie 15-06-2010 23:38 (5%)

• Napsju
Idem hier met MBA rev. B. In deze firmware zou wel trim zitten.

Lekker!

• knarfyboy
quote:
Na dit gedaan te hebben:

Schijf is een INTEL SSDSA2M040G2GC. Volgens mij haal ik nog steeds niet de snelheden die ik aan het begin had toen ik hem kocht.

• Erik Bruinsma
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14-10-2012
Ik haal dit met mijn SSD, een Crucial RealSSD C300 128 GB. MacBook Pro heeft helaas een SATA-300 terwijl de C300 op SATA-600 kan draaien. Kan iemand mij vertellen of deze score goed zijn?

• Frenk2
  • Laatst online: 17-02-2018

Volledige user folder staat op het moment op de HDD.
Waarschijnlijk zal ik mijn muziek en wat andere folders toch op de ssd willen hebben. Zodat ik de HDD zo veel mogelijk kan laten sleepen. Kan iemand hier een goed advies over geven?

Tijdens het participeren van de SSD via OSX heb ik deze een aantal keer op 108 GB ingesteld echter schakelt hij automatisch naar 120.1 GB

Is het aan te raden een verse install te doen?

• Maartenvs
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21-02 13:00

Maartenvs

For Sale

@Frenk: Je bedoelt waarschijnlijk partitioneren :) Als je bij het partitioneren kiest voor het maken van 2 partities maak je er 1 voor HFS en de andere stel je in op leeg even uit mijn hoofd. Dan laat hij dat stuk blanco. (ik heb zelf stukje van 3gb vrij gelaten).

Sinds vandaag ook in het bezit van de Intel X25 160gb. Toch getwijfeld vanwege de aankomende updates maar met aftrek van de BTW was het al een stuk interessanter. Kan alleen maar zeggen dat het snel went :) Word start nu eindelijk zoals het hoort, had dit in het begin niet eens door. Vooral VM's draaien idioot snel.

Ik werk dagelijks met AutoCad in Parallels en dan regelmatig tegelijk met Indesign, Photoshop en Illustrator naast elkaar open. Wat een verademing. Omdat iedereen hier scores post heb ik Xbench ook even gedraaid, was wel tegelijk via wifi CS5 aan het installeren en iTunes was wat bezig maar dat is maar peanuts.

MacBook Pro 11,4 | Mini Server | Mac Pro - 2x 30" Display | Xserve RAID | etc. etc.

• Cocoia
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 03-12-2019
Hehe :)

Yay:

Aan het bestaande HD-sleetje vastmaken is niet te doen ;( Dus maar in de SATA connector geduwd en eh, vastgeplakt met powertape zodat hij niet doorhangt :+ De duurzaamheid van deze oplossing valt te betwisten. Ik denk dat ik maar een Icydock adapter ga bestellen...

Edit: Oh ja, faaaaaast :).

Cocoia wijzigde deze reactie 10-08-2010 20:56 (4%)

• Mooooody
  • Laatst online: 09-03-2018
quote:
Philflow schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 07:54:
Inmiddels blijkt dat notebooks met HM55 en PM55 performance problemen hebben met snelle SSDs. Met name de 4K random read en write performance is gecapped.

Kan iemand onderzoeken of de MBP 2010 ook dit probleem heeft? Als dat namelijk zo is zal de laatste generatie SSDs (Sandforce, C300) erg weinig (geen) performance voordelen opleveren op de MBP.
Ik heb een Sandforce (Corsair F120) en een MBP i7
Dit zijn mijn resultaten in XBench:

My Image, Young Image, Imagewear patronen

• Samplex
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:04
Macbook Pro 17" 2010 met OCZ Vertex 2 240GB:

Samplex wijzigde deze reactie 03-09-2010 22:48 (129%)

• Frenk2
  • Laatst online: 17-02-2018
quote:
BTBoy schreef op woensdag 08 september 2010 @ 00:03:
Nu ik eindelijk mijn Vertex 2 120 GB SSD in men nieuwe Macbook Pro heb gestopt, kan ik ook een Xbench draaien..

Nu krijg ik de volgende waarden:

Sequantial

Uncached Write 228,50 140,30 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 233,55 132,14 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 68,09 19,93 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 309,80 155,71 MB/sec [256K blocks]

Random

Uncached Write 1114,28 117,96 MB/sec [4K blocks]
Uncached Write 412,71 132,12 MB/sec [256K blocks]
Uncached Read 2222,42 15,75 MB/sec [4K blocks]
Uncached Read 538,25 108,23 MB/sec [256K blocks]

Kloppen deze waarden wel? Moeten ze niet veel hoger liggen? Rond de 250?
Hier een beetje vergelijkings materiaal.
DIt is een screentje van mijn score na het net plaatsen van de SSD (Vertex 2, 120GB) 15" i5 2,53

• XO101
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 27-02 14:00
Eerst de oude scores

Bij deze mijn scores na het inbouwen van de ssd (geupdate plaatje, bij de vorige was mn schijf nog aan het indexeren)

Ik heb wel mn time machine kopie hersteld na de schijf en heb nu 20 gb over, alles werkt op mn adobe cs2 suite programma's na. Komende weken mn harde schijf opschonen, cd's/dmg zoeken van huidige software en daarna doe ik wel een clean install. OS in nu veel "snappier" alles gaat vlotter en opstarten is zo gepiept.

Al met al bevalt hij nu wel (1,5 uurtje in gebruik)... Tip voor iedereen, zorg dat je een kleine schroeven draaier hebt (duh), maar ook een kleine torx draaier. Thuis had ik er geen meer liggen en heb daardoor lopen klote met zo'n knipex combinatietang.. Niet erg handig.

XO101 wijzigde deze reactie 27-09-2010 09:09 (4%)

• Zware Unit
Ben nog steeds erg happy met de C300 SSD in mijn iMac. Prestaties blijven top en op hetzelfde hoge niveau.

Mei 2010:

September 2010:

• Clementine
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 04-10-2016
quote:
Canaria schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:47:
[...]

Nee, maximaal 6 GB. Met 8 GB kreeg ik eindeloze beeps.
[edit]
Dit geldt voor de MacBook aluminium unibody (2008), voor de nieuwere 13" MBP kan iets anders gelden, maar dat weet ik niet. Als er officieel maximaal 4 GB wordt ondersteund, dan werkt 6 GB altijd wel, maar 8 GB niet.

Ja dus :)

Dit geld ook voor het Late 2009 model

Macbook Pro 15" 

• chef86
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 00:05
Sinds gisteren ook een SSD geplaatst in m'n Mac (MacBook Pro 17'' mid 2010, i5, 8 GB ram).
Het is de OCZ Vertex 2 120 GB geworden. Erg tevreden over de snelheid, en ook maar even een benchmark gedaan. Echter is dit met een teruggezette Time Machine, was niet de planning, maar m'n OS X installatie disk was zodanig beschadigd dat ik geen andere keuze had. Vond het erg raar dat hij zo beschadigd was, heb de disk meteen na aanschaf in een hoesje bewaard, maar dat terzijde.

De benchmark:

Helaas geen benchmark voordat ik de schijf wisselde, dus geen vergelijking, maar ik ben tevreden met de snelheid!

• p0pster
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16-08-2019
Hier de benchmarks van een Vertex 2 3.5" (240Gb) in een iMac mid 2010 i7 2.93Ghz met 8Gig.

Die cijfertjes hierboven doen je toch wel een beetje glunderen :o

p0pster wijzigde deze reactie 21-10-2010 12:26 (5%)

• xiphoid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2019

xiphoid

I am just me

Ik heb een Mac Pro van 2006, met 4x 1tb erin en werkt vandaag nog net zo prettig als de dag dat ik hem voor het eerst aan zette. However, het is 2011 bijna en ik vind het niet erg als ik maar eens een keertje een fresh install doe en hem een keertje reboot. :)

Een SSD van Intel X25-M 80gb sata-300 erin zou toch wel prettig zijn. Er is tenslotte nog een sata2 plug op mobo.

Ik zie alleen compleet geen verschil tussen die 500 nummers per x25-m 80gb ssd sata2 drives van intel. Of waarom eentje beter is dan de andere - dus koop denk ik straks de een na goedkoopste en dan zien we het wel. Werkt het niet, kan het altijd nog in de macbookpro van pa gestopt worden of mijn imac van vorige jaar.

xiphoid wijzigde deze reactie 03-11-2010 14:13 (6%)

http://mrfloris.com

• FireSonus
  • Laatst online: 22:21
Vorige maand HDD vervangen voor een OCZ Vertex II 120GB SSD in m'n MacBook Pro mid 2009. Xbench resultaten:

Eerst de HDD:

Dan de SSD :D :

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 01:19

Donstil

Grab them by the 🐈.

Ook mijn results bij deze maar even.

Vallen me twee dingen op als ik die met die van de andere tweakers vergelijk. Eerste is dat mijn aanzienlijk goedkopere SSD van Kingston keurig mee kan met de snelle jongens (er is uiteraard verschil maar valt reuze mee) en dat de normale HDD via DVDSata>HDDSata behuizing best slecht presteert. Stuk slechter dan dat je zou verwachten tijdens normaal werk (lees: Niets van te merken terwijl iTunes en Aperture data ervan geladen worden)

SSD:

HDD via DVDSata:

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• man-o-script
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17-02 16:34
Installatie ging wat moeizaam, kwam door een beschadigde DVD. Had gelukkig nog een andere liggen.
Met TimeMachine daarna alles netjes terug gezet.

Standaard Hitachi HD:

Met X25-M 160GB:

Volgens mij een zeer nette score, en wat voelt 'ie snel :D
Verder geen last van strandballen of andere gekke dingen!

//

• p0pster
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 16-08-2019
quote:
Common.Sense schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 11:14:
Kan je ook een SSD in een iMac 27' plaatsen? Zo ja welk type en is er een handleiding voor?
Ja hoor, en het is relatief eenvoudig mits je een beetje lef hebt.
Hou wel je orginele HDD achter de hand in het geval dat je iMac de geest geeft.

Kijk eens bij ifixit voor een handleidig.

Kortweg komt het neer op:

1. Glasplaat voorzichtig verwijderen

2. Acht schroefjes losdraaien (torx schroevendraaier setje nodig)

3. Scherm voorzichtig (gedeeltelijk) optillen (Met een speciaal haakje gemaakt van een paperclip)

4. Kabeltje van het beeldscherm voorzichtig lostrekken (gebruik een leesboek om het scherm opgetild te houden)

5. Twee schroeven van de HDD losdraaien

6. Sata kabel lostrekken en temp sensor kabel lostrekken

7. HDD verwijderen en schroefjes die aan de zijkant van de HDD geschroefd zijn overzetten naar de SSD.

8. Temp sensor kabel kortsluiten.

9. Alles in omgekeerde volgorde terug in elkaar zetten.

• iichel
  • Laatst online: 22:36
Voor:

500GB 7200 rpm 16MB

Na:

+

:D

Intel X25-M Postville G2.
160GB 2e hands voor €160 :D

iichel wijzigde deze reactie 07-12-2010 01:39 (4%)

Canon EOS R / M50 - Sigma 24 1.4 Art / 50mm 1.4 Art / 70mm 2.8 Art / 105mm 2.8 Macro / 24-70 2.8 Art / 70-200 2.8 Sports / 60-600 Sports / 100-400 C

• Ibix
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18:16
Heb sinds kort een Vertex 2 OCZ 160GB in mijn Imac Isight van 2006.

Xbench score : 238

Super lekker om mee te werken!

[/img]

Ibix wijzigde deze reactie 07-12-2010 09:03 (118%)

• Tjoekbezoer
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 24-02 19:33
Ik heb sinds gisteren ook een SSD in mijn macbook white uit 2006 geplaatst; een OCZ Vertex 2 120GB. Ik had me ingesteld op een langdurig, ellendig omzet proces (werkte voor 2006 met windows), maar niets was minder waar. Schijf omwisselen was een werkje van 2 minuten, herinstalleren ook.

Aangezien ik gebruik maak van Time Machine was het herstellen van de oude situatie een fluitje van een cent. OCZ schijf erin, Snow Leopard CD erin, kiezen voor restore from backup, en een uur later was het alsof er niks veranderd was.

Behalve dan de snelheid van het systeem. Wat een ongekend verschil zeg, alsof ik een nieuwe computer heb. Nu is de score van mijn oude schijf ook wel opvallend beroerd als ik de benches van andere mensen hier bekijk. xBench:

• DaMarcus
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 01:39

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica