Bedankt!NovapaX schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 13:29:
Super uitleg over SATA2 connectie en opties.
Ik zou het ook echt niet doen hoor met dit apparaat. De 17" iMac uit laat 2006 heeft nog sata1 en dus max zo'n 150MB/s doorvoersnelheid. Dat is natuurlijk een verschil, maar totaal niet rendabel. Dan kun je dat beter bewaren en investeren in een goedkope iMac 24" uit 2007/2008 of een mac mini oid.GielFox schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:55:
[...]
Ben bang dat ik mezelf niet genoeg vertrouw (technisch gezien) om die klus te ondergaan, en het laten doen loont eigenlijk niet echt meer gezien de leeftijd van de computer.
waarom zou ik voor de 850 pro moet gaan en niet de goedkopere 750 EVO ?iMars schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:02:
[...]
Ik heb ook een MBP late 2011. Bij mij zat er een Samsung EVO 256GB in, en nu een Samsung EVO 1TB. Ik heb er ook 16GB ram in zitten. Liever te veel als te weinig
Wat ik wel de laatste tijd merk, weet niet of anderen daar ook last van hebben, of herkennen. Soms als mijn MBP uit slaap komt (moet komen) duurt het (1 v/d 10x) 10~20 seconde voordat hij wakker wordt.
Moet niet, de 750 werkt ook gewoonwd200 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:14:
[...]
waarom zou ik voor de 850 pro moet gaan en niet de goedkopere 750 EVO ?
Mijn Mini draait via een USB 3.0 enclosure met een 250 gb 750 EVO. Draait als een tierelierwd200 schreef op woensdag 30 november 2016 @ 11:14:
[...]
waarom zou ik voor de 850 pro moet gaan en niet de goedkopere 750 EVO ?
He who controls the Spice, controls the Universe.
Het grootste voordeel van een SSD is de random lees- en schrijfsnelheid ten opzichte van een HDD. In dat opzicht boek je een onwijs grote winst.supersnathan94 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:54:
[...]
Ik zou het ook echt niet doen hoor met dit apparaat. De 17" iMac uit laat 2006 heeft nog sata1 en dus max zo'n 150MB/s doorvoersnelheid. Dat is natuurlijk een verschil, maar totaal niet rendabel. Dan kun je dat beter bewaren en investeren in een goedkope iMac 24" uit 2007/2008 of een mac mini oid.
De sequentiële snelheden worden beperkt door de SATA-bus. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een verschil van dag en nacht geeft
Tuurlijk, maar met die CPU ga je daar niet heel veel op vooruit. Een nieuwe 7200RPM HDD is bijvoorbeeld ook al een enorme vooruitgang.DaMarcus schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:10:
[...]
Het grootste voordeel van een SSD is de random lees- en schrijfsnelheid ten opzichte van een HDD. In dat opzicht boek je een onwijs grote winst.
De sequentiële snelheden worden beperkt door de SATA-bus. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een verschil van dag en nacht geeft
Daarnaast heeft dit model een probleem met het scherm waardoor je gele strepen kunt krijgen dacht ik. Al met al niet waard om daar nog €100 tegenaan te gooien.
SandsOfArrakis schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:39:
[...]
Mijn Mini draait via een USB 3.0 enclosure met een 250 gb 750 EVO. Draait als een tierelier
top thnxiMars schreef op woensdag 30 november 2016 @ 12:34:
[...]
Moet niet, de 750 werkt ook gewoonhad even niet gefilterd.
Ik heb een Late 2008 MB (5.1)
Wil zowel RAM als SSD upgraden naar:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
of
pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 500GB
ik neig naar de Crucial vanwege de prijs
voor RAM twijfel ik tussen:
pricewatch: G.Skill FA-8500CL7D-8GBSQ
of
pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz
ik ken G.Skill niet, Corsairs zijn stabiele subtoppers toch?
Wil zowel RAM als SSD upgraden naar:
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB
of
pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 500GB
ik neig naar de Crucial vanwege de prijs
voor RAM twijfel ik tussen:
pricewatch: G.Skill FA-8500CL7D-8GBSQ
of
pricewatch: Corsair 8GB DDR3 SODIMM Memory kit, 1066MHz
ik ken G.Skill niet, Corsairs zijn stabiele subtoppers toch?
hmm ik scroll met en zoek in het topic maar kan even niet meer vinden welk programma je nu het best kan gebruiken om van je oude HDD een exacte kopie naar de SSD te maken zodat ik ze alleen maar hoef te verwisselen. Iemand die deze kennis nog paraat heeft?
Meh
Heeft in een iMac 21,5 inch late 2013 een Samsung 850 EVO nog voordelen t.o.v. de 750 EVO?
Ik wil graag mijn harde vervangen door een SSD.
Fly or Die
Ja, dat hij langer mee gaat, iets sneller is en dat hij langer garantie heeft.Fjeze schreef op maandag 5 december 2016 @ 13:45:
Heeft in een iMac 21,5 inch late 2013 een Samsung 850 EVO nog voordelen t.o.v. de 750 EVO?
Voor een apparaat wat "moeilijk" open te maken is, zou ik voor de 850 kiezen.
Het programma Superduper is een goed programma voor dit soort dingen.dano_nl schreef op maandag 5 december 2016 @ 10:59:
hmm ik scroll met en zoek in het topic maar kan even niet meer vinden welk programma je nu het best kan gebruiken om van je oude HDD een exacte kopie naar de SSD te maken zodat ik ze alleen maar hoef te verwisselen. Iemand die deze kennis nog paraat heeft?
Kan je je SSD geen firmware update geven?iMars schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:02:
[...]
Ik heb ook een MBP late 2011. Bij mij zat er een Samsung EVO 256GB in, en nu een Samsung EVO 1TB. Ik heb er ook 16GB ram in zitten. Liever te veel als te weinig
Wat ik wel de laatste tijd merk, weet niet of anderen daar ook last van hebben, of herkennen. Soms als mijn MBP uit slaap komt (moet komen) duurt het (1 v/d 10x) 10~20 seconde voordat hij wakker wordt.
Zo te zien is er geen firmware update voor de Samsung 850 EVO (niet pro):Berlinetta schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 08:37:
[...]
Kan je je SSD geen firmware update geven?

Het gebeurd ook niet continu, maar als het gebeurd, dan meestal net op het moment dat ik mijn MBP dicht doe en eigenlijk besluit dat ik nog wat moet doen en gelijk mijn MBP weer open doe.
Gister nog een 850 Pro in een 27" Late 2012 gebouwd. Eerst vooraf nog met Carbon Copy de HDD gekloond.
Het loshalen van het scherm was het meeste moeite, aangezien in maar een stukje plastic in de vorm van een plectrum had en een bonus kaart van de AH.
Gelukkig allemaal gelukt en de iMac is weer super snel.
Het loshalen van het scherm was het meeste moeite, aangezien in maar een stukje plastic in de vorm van een plectrum had en een bonus kaart van de AH.
Gelukkig allemaal gelukt en de iMac is weer super snel.
Beste Tweakers,
ik wil graag een SSD in mijn MacBook Pro (mid 2010) plaatsen en ik heb een beetje zitten rondneuzen. Graag wil ik de huidige HDD die er in zit behouden. Als ik bij System Information de SATA Device Tree open staat er zowel bij de HDD als de optische drive een link speed van 3 Gigabit (SATA II als ik het goed begrijp).
Mijn vraag: maakt het dan (qua prestaties) uit in welk gedeelte ik de SSD ga plaatsen? De optische drive gebruik ik namelijk nooit, dus die zou er uit kunnen wat mij betreft.
In handleidingen op internet zie je voornamelijk dat de SSD op de plaats van de HDD komt en de HDD eventueel op de plaats van de optische drive, maar zoals ik het nu begrijp is dat alleen maar overbodig werk.
Alvast bedankt!
ik wil graag een SSD in mijn MacBook Pro (mid 2010) plaatsen en ik heb een beetje zitten rondneuzen. Graag wil ik de huidige HDD die er in zit behouden. Als ik bij System Information de SATA Device Tree open staat er zowel bij de HDD als de optische drive een link speed van 3 Gigabit (SATA II als ik het goed begrijp).
Mijn vraag: maakt het dan (qua prestaties) uit in welk gedeelte ik de SSD ga plaatsen? De optische drive gebruik ik namelijk nooit, dus die zou er uit kunnen wat mij betreft.
In handleidingen op internet zie je voornamelijk dat de SSD op de plaats van de HDD komt en de HDD eventueel op de plaats van de optische drive, maar zoals ik het nu begrijp is dat alleen maar overbodig werk.
Alvast bedankt!
Dit dus, als je HDD wilt behouden zou ik hem op de plek van de optische drive doen, en de SSD op de plek waar nu de HDD zit.Maccert123 schreef op donderdag 8 december 2016 @ 18:27:
Alvast bedankt!
Oke, dan ga ik dat maar doen. Als ik het goed begrijp is het voor je mac dus logischer om op de plek van de HDD de opstart drive te zoeken dan op de plek van de optische drive.Berlinetta schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 00:06:
[...]
Dit dus, als je HDD wilt behouden zou ik hem op de plek van de optische drive doen, en de SSD op de plek waar nu de HDD zit.
Bedankt voor je reactie
Was dat niet alleen bij specifieke modellen waarbij de optische drive een tragere SATA had dan de HDD?Maccert123 schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 14:20:
[...]Als ik het goed begrijp is het voor je mac dus logischer om op de plek van de HDD de opstart drive te zoeken dan op de plek van de optische drive.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max
Even om zeker te zijn. Kan ik in mijn oude Macbook Pro mid 2012 de volgende HD planten?
https://tweakers.net/pric...0-evo-(retail)-500gb.html
Heb lang geleden nog al eens een HD in een Macbook vervangen, dus dat zou wel moeten lukken
Heb lang geleden nog al eens een HD in een Macbook vervangen, dus dat zou wel moeten lukken
Jazeker, ik heb trouwens de EVO 750 500GB voor €100 binnen gehaaldDalike schreef op zondag 11 december 2016 @ 23:42:
Even om zeker te zijn. Kan ik in mijn oude Macbook Pro mid 2012 de volgende HD planten?
En heb ik heb hem al in mijn laptop zitten.
En waar heb je dat gevonden? :-OBerlinetta schreef op maandag 12 december 2016 @ 01:32:
[...]
Jazeker, ik heb trouwens de EVO 750 500GB voor €100 binnen gehaald![]()
En heb ik heb hem al in mijn laptop zitten.
Ik heb hier een iMac 21.5" 2011 staan en wil ook de stap maken naar de upgrade van een SSD. Nu heb ik wel enigszins technische kennis maar durf het niet aan om het in mijn eentje te doen. Is er wellicht iemand die een handje wil helpen in Delft of omgeving?
Ik wil een ssd in m'n MacBook pro early 2008 laten inbouwen. Heb zelf goede ervaring met crucial in m'n Mac Pro. Ik zie op de plaatjes dat de hoeken van de crucials afgerond zijn. Maakt dit nog wat uit voor hoe hij gaat passen in de MacBook? Raad je nog een bepaalde serie aan en hoe zit het eigenlijk met de maximale dikte? Ik heb liever een iets betrouwbaarder serie.supersnathan94 schreef op zondag 17 juli 2016 @ 13:44:
[...]
In theorie is een ssd een ssd en zou het allemaal nejes moeten werken. In de praktijk heb ik af en toe wel last van storingen met bijvoorbeeld de Toshiba q700 series.
Wil je een goedekope stabiele ssd voor OS X? Crucial is dan een goed merk. Lage uitval en goede prestaties voor een scherpe prijs.
Samsung 850 evo/pro is een hele goede als prestaties ook echt een must zijn.
Hoewel in theorie dus alle SSD's zouden moeten werken zou ik het dus houden bij deze twee merken (Samsung maakt ook de Apple SSD's). Ik heb er daar zelf tientallen van getest en verkocht en menig tweaker hier heeft dat ook gedaan.
Nee de bevestiging van de ssd is namelijk via de schroefgaten aan de zijkanten dus de ronding maakt niet uit. Vrijwel alle ssds zijn 7mm hoog. De maximale hoogte in een macbook is volgens mij 9,5mm. Dus vrijwel iedere standaard HDD en ssd past er in.Dancing_Animal schreef op donderdag 15 december 2016 @ 00:01:
[...]
Ik wil een ssd in m'n MacBook pro early 2008 laten inbouwen. Heb zelf goede ervaring met crucial in m'n Mac Pro. Ik zie op de plaatjes dat de hoeken van de crucials afgerond zijn. Maakt dit nog wat uit voor hoe hij gaat passen in de MacBook? Raad je nog een bepaalde serie aan en hoe zit het eigenlijk met de maximale dikte? Ik heb liever een iets betrouwbaarder serie.
Qua betrouwbaarheid zijn de Mx200, 300 en BX series erg goed. Met goede backups (via time machine) is de extra zekeheid die power loss protection met zich meebrengt niet heel erg interessant in een laptop (want accu). Überhaupt is meer geld uitgeven aan een Samsung pro ssd alleen nuttig als je echt het maximale eruit wilt halen. Voor een 2008 MBP (sata 2) is dat echter weinig interessant. Een BX series ssd is echt maximaal inzetbaar.
Gisteren een Mac Pro 5.1 op de kop getikt. Zitten nu 2 2tb hdd's in. Voor osx zou ik graag een ssd bij plaatsen.
In mijn Windows pc zit nu een pci-e exemplaar, ik dacht eraan om ook voor deze optie te gaan met de mac. Ervaringen daarmee? Moet ik op iets speciaal letten bij aankoop?
In mijn Windows pc zit nu een pci-e exemplaar, ik dacht eraan om ook voor deze optie te gaan met de mac. Ervaringen daarmee? Moet ik op iets speciaal letten bij aankoop?
Ik heb een fusion drive in mijn iMac zitten maar ik vind het echt jammer dat je ongeveer het hele apparaat moet demonteren om de SSD te gaan vervangen want ik zou graag de SSD van de fusion drive dus de 128 GB willen vervangen voor een 512 GB versie en de 2 TB hdd vervangen voor een 1 TB SSD.
I hit the CTRL key, but I'm still not in control!
Op MacRumors is daar een interessante thread over te vinden: http://forums.macrumors.c...le-ngff-pcie-ssd.1685821/n0sTRa schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 08:47:
Gisteren een Mac Pro 5.1 op de kop getikt. Zitten nu 2 2tb hdd's in. Voor osx zou ik graag een ssd bij plaatsen.
Let er op dat PCIe NVMe SSD's niet werken, de PCIe AHCI SSD's wel. De snelste SSD die werkt in de Mac Pro 5,1 is de Samsung SM951 AHCI.
thx, zal mij even inlezen.
edit: lijkt mij dat ze niet meer nieuw te koop is
[ Voor 52% gewijzigd door n0sTRa op 31-12-2016 15:07 ]
Anoniem: 920977
*Kick*
Ik heb onder andere een 27" iMac uit mid-2011 (type 12,2) in mijn bezit, en ben van plan om de HDD hiervan te vervangen door een Samsung Evo 850 SSD met 500 GB.
Ondanks het gebruik van de zoekfunctie en een middagje iFixit heb ik nog de volgende vragen:
Afgezien van de Samsung SSD heb ik het volgende mounting rack en SATA kabel met thermosensor op het oog. Is dit voldoende om de upgrade zelfstandig uit te voeren, afgezien van de gereedschap?
https://www.amazon.de/gp/...smid=A1PGDVVR8ZMA04&psc=1
https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
Zouden jullie op basis van bovenstaande producten mij aanraden om andere/goedkopere items te nemen die beter werken? Graag jullie advies! Ik wil in ieder geval de het temperatuur-issue niet softwarematig oplossen, maar gewoon met de OWC kabel. Hij is echter wel flink aan de prijs, maar op AliExpress heb ik geen vergelijkbare kabel kunnen vinden. Hebben jullie daar nog adviezen voor?
Wat wellicht ook wel de moeite waard is om te delen: vandaag heb ik ook contact opgenomen met Amac (de APR). Zij boden de installatie aan voor €318 incl. btw voor de onderdelen + montage. Bij navraag bleek ook dat ze de Evo 850 gebruiken. Dus mochten er geïnteresseerden zijn: doe er je voordeel mee
.
Ik heb onder andere een 27" iMac uit mid-2011 (type 12,2) in mijn bezit, en ben van plan om de HDD hiervan te vervangen door een Samsung Evo 850 SSD met 500 GB.
Ondanks het gebruik van de zoekfunctie en een middagje iFixit heb ik nog de volgende vragen:
Afgezien van de Samsung SSD heb ik het volgende mounting rack en SATA kabel met thermosensor op het oog. Is dit voldoende om de upgrade zelfstandig uit te voeren, afgezien van de gereedschap?
https://www.amazon.de/gp/...smid=A1PGDVVR8ZMA04&psc=1
https://www.amazon.de/gp/...smid=A3JWKAKR8XB7XF&psc=1
Zouden jullie op basis van bovenstaande producten mij aanraden om andere/goedkopere items te nemen die beter werken? Graag jullie advies! Ik wil in ieder geval de het temperatuur-issue niet softwarematig oplossen, maar gewoon met de OWC kabel. Hij is echter wel flink aan de prijs, maar op AliExpress heb ik geen vergelijkbare kabel kunnen vinden. Hebben jullie daar nog adviezen voor?
Wat wellicht ook wel de moeite waard is om te delen: vandaag heb ik ook contact opgenomen met Amac (de APR). Zij boden de installatie aan voor €318 incl. btw voor de onderdelen + montage. Bij navraag bleek ook dat ze de Evo 850 gebruiken. Dus mochten er geïnteresseerden zijn: doe er je voordeel mee
Je kunt de ssd net zo goed in je mac vast tapen met dubbelzijdig tape op de behuizing. Werkt net zo goed en een beetje fatsoenlijk tape zorgt ook voor een minimaal voordeel mbt koeling doordat de schijf lager in de airflow ligt.
De thermo sensor kan je ook herbruiken. Deze knip je af en sluit je kort. De sensor daar is alleen voor HDD temp en die is met je ssd al een stuk lager en minder kritiek.
De thermo sensor kan je ook herbruiken. Deze knip je af en sluit je kort. De sensor daar is alleen voor HDD temp en die is met je ssd al een stuk lager en minder kritiek.
Anoniem: 920977
Ik dacht dat er geen thermo sensor extern aan de oude HDD hangt in het model van 2011, maar dat dit in de software van die Hitachi HDD zit? Ik had net nog een DM gestuurd naar forumlid Interfico, en hij raadde mij aan om dit setje van iFixt gewoon te kopen: https://eustore.ifixit.co...-Drive-Kit-Part-Only.html.
Maar ik vraag me nog steeds af of ik dan geen problemen krijg met de fans die softwarematig getweakt moeten worden?
Maar ik vraag me nog steeds af of ik dan geen problemen krijg met de fans die softwarematig getweakt moeten worden?
Ik heb ook recent nog een 850 evo in mijn 2012 cMBP gestoken. De vorige 750 evo was stuk gegaan.
5 minuutjes werk om het te vervangen.
Ik heb eigenlijk gewoon via mijn back-up alles er terug opgezet ipv via carbon copy cloner ed zoals ik het destijds origineel gedaan had.
Het was even klungelen want hij wilt dat niet doen op een lege HD maar dit kan je omzeilen door even de software er op te zetten via web install en dan opnieuw te beginnen en te kiezen voor vanaf de back-up alles erop te zetten.
5 minuutjes werk om het te vervangen.
Ik heb eigenlijk gewoon via mijn back-up alles er terug opgezet ipv via carbon copy cloner ed zoals ik het destijds origineel gedaan had.
Het was even klungelen want hij wilt dat niet doen op een lege HD maar dit kan je omzeilen door even de software er op te zetten via web install en dan opnieuw te beginnen en te kiezen voor vanaf de back-up alles erop te zetten.
Ik ben ook van plan om een SSD te schroeven in mijn late 2013 iMac, dit heb ik in al mijn andere iMacs en Macbooks ook gedaan, is het aan te raden om dit zelf te doen ivm het glas/lcd dat vast geplakt zit?
Of kan ik beter iemand vragen die dit vaker gedaan heeft?
(Omgeving Nijmegen hulp gevraagd)
En, hoe is dit afgelopen?colorsone schreef op zondag 28 mei 2017 @ 21:23:
Ik ben ook van plan om een SSD te schroeven in mijn late 2013 iMac, dit heb ik in al mijn andere iMacs en Macbooks ook gedaan, is het aan te raden om dit zelf te doen ivm het glas/lcd dat vast geplakt zit?
Zelf gedaan of ergens laten doen?
In de nieuwere iMacs (Platte) modellen zou ik er niet aan beginnen.
Dan ben je veel makkelijker af met een externe SSD waar je ook prima van kan booten.
Heb zelf voor deze oplossing gekozen en er nog geen moment spijt van gehad.
categorie: Externe SSD's
Dan ben je veel makkelijker af met een externe SSD waar je ook prima van kan booten.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Ik vind zo'n iMac met een externe schijf altijd een naar idee.
Doet me gelijk denken aan een Porsche met een aanhangwagen.
Maar het is zeker het overdenken waard.
Doet me gelijk denken aan een Porsche met een aanhangwagen.
@sssensss ik snap wat je bedoelt, maar dit is geen 2,5" of 3,5" schijf en het design is best aardig.
Foto ter illustratie
Foto ter illustratie
Daarom heb ik een Lacie "designed by Porsche" aan m'n iMac hangensssensss schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 19:02:
Ik vind zo'n iMac met een externe schijf altijd een naar idee.
Doet me gelijk denken aan een Porsche met een aanhangwagen.![]()
Zo heb ik mijn Mac Mini destijds ook van een externe SSD voorzien. Stukken sneller dan de ingebouwde hard disk. Ik heb het 2014 model en daar valt ook al niets aan te sleutelen.Unidentified schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 18:51:
In de nieuwere iMacs (Platte) modellen zou ik er niet aan beginnen.
He who controls the Spice, controls the Universe.
Als je er aan kunt komen in combinatie met die Lycom DT-120 PCI-e adapter is het wel de moeite waard. In mijn Mac Pro 5.1 heb ik een 256GB variant zitten en dat ding doet niet onder voor de meer recente Macs. Doorvoersnelheid zegt niet alles maar 1300/1300 R/W is toch behoorlijk.n0sTRa schreef op zaterdag 31 december 2016 @ 14:02:
thx, zal mij even inlezen.
Een andere optie is een reguliere SATA3 SSD te nemen en een PCI-e adapter hiervoor, dan ben je gecapped op de SATA3 aansluiting. Zonder een adapter ben je aangewezen op de standaard SATA2 poorten in de Mac Pro en dat is tegenwoordig, tja, echt langzaam en enkel nog nuttig voor HDD's als je het mij vraagt.
Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West
Doe mij maar de neil poultons. Die koelbinnen zijn wel dik.kdbruin schreef op donderdag 13 juli 2017 @ 20:47:
[...]
Daarom heb ik een Lacie "designed by Porsche" aan m'n iMac hangen
Om hier even op in te haken wou ik vragen of het wel degelijk zin heeft om een ssd van Samsung (850 evo 250gb) in mijn mid 2010 macbook pro te plaatsen? Heb meerdere berichten gelezen dat dit type macbook Sata 2 ondersteund dus niet het maximale uit deze ssd haalt. Heb ik middels wel 8GB geplaatst ipv 4 van Corsair en dit was zeker de moeite waard. De laptop wordt voor de komende 3 jaar gebruikt voor een studie en hier waren geen eisen aan gebonden. Had eerder een 850 pro ingedachte maar deze is van het lijstje afgestreept.
[ Voor 20% gewijzigd door dnlffn op 16-07-2017 10:57 ]
Het maximale haal je er vast niet uit maar verschil tov een gewone hdd ga je zeker merken. Neem een goedkopere ssd met meer opslag, heb je uiteindelijk in deze machine meer plezier van denk ik.daniel12345 schreef op zondag 16 juli 2017 @ 10:54:
Om hier even op in te haken wou ik vragen of het wel degelijk zin heeft om een ssd van Samsung (850 evo 250gb) in mijn mid 2010 macbook pro te plaatsen? Heb meerdere berichten gelezen dat dit type macbook Sata 2 ondersteund dus niet het maximale uit deze ssd haalt. Heb ik middels wel 8GB geplaatst ipv 4 van Corsair en dit was zeker de moeite waard. De laptop wordt voor de komende 3 jaar gebruikt voor een studie en hier waren geen eisen aan gebonden. Had eerder een 850 pro ingedachte maar deze is van het lijstje afgestreept.
Ik wil graag een SSD gaan plaatsen in mijn Macbook Pro 2012 13-inch. De Samsung 850 EVO moet de huidige harde schijf gaan vervangen. Nu heb ik online voldoende beelden gezien en ik wil dit graag zelf gaan inbouwen. Een aantal dingen zijn me alleen nog niet duidelijk:
- Moet de 850 EVO in een bracket worden geplaatst? Zo ja, is deze bracket inbegrepen bij aankoop van de SSD?
- Welke schroevendraaier(s) heb je nodig om de MacBook open te krijgen?
- Ik zou graag de oude harde schijf willen gebruiken als externe harde schijf. Wat heb ik hier voor nodig?
Ze doen in video's alsof het allemaal vanzelfsprekend is, maar ik kon deze zaken niet terug vinden.
- Moet de 850 EVO in een bracket worden geplaatst? Zo ja, is deze bracket inbegrepen bij aankoop van de SSD?
- Ik zou graag de oude harde schijf willen gebruiken als externe harde schijf. Wat heb ik hier voor nodig?
Ze doen in video's alsof het allemaal vanzelfsprekend is, maar ik kon deze zaken niet terug vinden.
[ Voor 11% gewijzigd door JaXter608 op 18-07-2017 14:14 ]
Alstu. Zelf even checken of dit inderdaad jouw model macbook is. Hier vind je het antwoord op de meeste vragen. Andere antwoorden zijn ook goed terug te vinden, bijvoorbeeld op de site van Apple zelf.JaXter608 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:42:
Ik wil graag een SSD gaan plaatsen in mijn Macbook Pro 2012 13-inch. De Samsung 850 EVO moet de huidige harde schijf gaan vervangen. Nu heb ik online voldoende beelden gezien en ik wil dit graag zelf gaan inbouwen. Een aantal dingen zijn me alleen nog niet duidelijk:
- Kan je nadat je de SSD hebt ingebouwd, de laatste versie van OS X direct installeren op de SSD doormiddel van CMD+R? Dat gaat dan vervolgens over WiFi als ik het goed begrijp.
Pak even de guide van iFixit erbij voor jouw model specifiek. Het is vrij simpel alleen moet je wel netjes de connector verwijderen zodat het kabeltje niet breekt. Een philips 0 schroevendraaier is voldoende om de boel open te krijgen. Je hebt wel een torx 3 oid nodig om de schroeven uit de hdd te krijgen als je hem eenmaal los hebt. Mocht je die niet hebben kan het ook met een platbek tang. Kost alleen wat meer moeite. Dat is het enige wat je moet doen qua schrieven en brackets.JaXter608 schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:42:
Herinstallatie van t OS kan idd via internet recovery. Mocht je een firewire poort hebben op je laptop dan heb ik eventueel nog wel enclosures voor je te koop, maar dan moet je ff DM sturen.
Beste Tweakers, na veel ( oudere tot 2015) topics te hebben bekeken ben ik er nog niet helemaal uit mbt de upgrade van mijn MB Pro i5 mid 2010.
Er zit nu 8 MB aan geheugen in. Of is dit inmiddels 16 GB mogelijk?
https://gathering.tweaker...message/45352213#45352213
De hd voor een ssd wisselen lijkt me een laatste ultieme upgrade maar welke ssd 512 is voor deze MB het best geschikt....... Samsung of Crucial?
Elke input wordt zeer gewaardeerd.
Ter aanvulling, de MB draait nog op os x 10.9.5, kan ik rechtstreeks naar 10.11.4 upgraden of moet dit in stappen?
Er zit nu 8 MB aan geheugen in. Of is dit inmiddels 16 GB mogelijk?
https://gathering.tweaker...message/45352213#45352213
De hd voor een ssd wisselen lijkt me een laatste ultieme upgrade maar welke ssd 512 is voor deze MB het best geschikt....... Samsung of Crucial?
Elke input wordt zeer gewaardeerd.
Ter aanvulling, de MB draait nog op os x 10.9.5, kan ik rechtstreeks naar 10.11.4 upgraden of moet dit in stappen?
[ Voor 11% gewijzigd door capice1 op 16-08-2017 14:08 ]
Het zijn het beide betrouwbare merken. Volgens mij heeft een 2010 MBP alleen SATA II (moet je even nakijken) en dat is volgens mij rond de 250mb/s. Stuk sneller dan een gewone harde schijf maar je hoeft niet te investeren in de snelste.
Updaten kan ik een keer.
Updaten kan ik een keer.
Ik ben mij aan het oriënteren voor het plaatsen van een SSD in mijn 2014 21,5" iMac. Iemand nog tips? Ik weet niet of ik er zelf aan wil gaan sleutelen, en ik vindt een externe SSD nou niet de meest elegante oplossing. Heeft iemand nog tips voor de regio Utrecht?
[ Voor 3% gewijzigd door EValentino op 16-08-2017 15:48 ]
Thanks Sluw,....gezien andere goede ervaringen met Sansung onderdelen, ga ik dan hiervoor.
Eerst even Sierra binnenhalen om te zien wat het doet met de huidige hd.
@ Evalention,....moet niet te moeilijk zijn...
https://nl.ifixit.com/Gui...014+SSD+Replacement/27849
Q anyone,....is het mogelijk 16 GB te installeren of is 8 de max?
[ Voor 10% gewijzigd door capice1 op 16-08-2017 16:46 ]
8 is de max volgens mij. Check ook hier even, er is er 1 die wel 16gb aankan

had ik gelezen maar ik las ook dit op Tweakers: Bartaz in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - deel 21"
Vrees echter dat 8 tha max is....
Nog wat aanvullende vragen: is TRIM nog een issue? Is het handig om vooraf meteen een nieuw kabel te kopen en de oude satakable te vervangen? Verder, gaat de Recoverymode op voor een mid 2010versie
of is een bootable usbstick maken en dan daar Sierra op ploffen de beste optie of wellicht clonen met CCC?
Wat heeft de voorkeur?
Vrees echter dat 8 tha max is....
Nog wat aanvullende vragen: is TRIM nog een issue? Is het handig om vooraf meteen een nieuw kabel te kopen en de oude satakable te vervangen? Verder, gaat de Recoverymode op voor een mid 2010versie
of is een bootable usbstick maken en dan daar Sierra op ploffen de beste optie of wellicht clonen met CCC?
Wat heeft de voorkeur?
[ Voor 51% gewijzigd door capice1 op 17-08-2017 14:28 ]
Ik heb een iMac, geen MacBookcapice1 schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:39:
Thanks Sluw,....gezien andere goede ervaringen met Sansung onderdelen, ga ik dan hiervoor.
oops.....zat teveel met mijn MBP in de kop....
@EValentino De 2014 modellen zijn ook de "nieuwe" platte modellen, dan zou ik er niet aan beginnen.
Extern is misschien iets minder elegant, maar met bijvoorbeeld de Samsung T3 is naar mijn mening echt niets mis, super klein en het design is meer dan degelijk.
Extern is misschien iets minder elegant, maar met bijvoorbeeld de Samsung T3 is naar mijn mening echt niets mis, super klein en het design is meer dan degelijk.

Hmm, ik ga erover nadenken. Het is misschien inderdaad wel fijn om hem enigszins origineel te houden.Unidentified schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:48:
@EValentino De 2014 modellen zijn ook de "nieuwe" platte modellen, dan zou ik er niet aan beginnen.
[afbeelding]
Ik heb ook onlangs de T3 500GB aan mijn iMac gehangen en MacOS er op geinstalleerd. Het werkt prima, en is zo gigantisch veel sneller dan de originele HDD.EValentino schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 14:49:
[...]
Hmm, ik ga erover nadenken. Het is misschien inderdaad wel fijn om hem enigszins origineel te houden.
I hide at work because good employees are hard to find.
iemand nog een idee mbt TRIM nog een issue bij het plaatsen van een ssd in mijn MBP? Is het handig om vooraf meteen een nieuw kabel te kopen en de oude satakable te vervangen? Verder, gaat de Recoverymode op voor een mid 2010versie of is een bootable usbstick maken en dan daar Sierra op ploffen de beste optie of wellicht clonen met CCC?
Wat heeft de voorkeur?
Wat heeft de voorkeur?
Iemand als High Sierra beta i.c.m. APFS indeling draaien op een ingebouwde SSD? Vraag me af of het allemaal stabiel draait
.
Eind oktober ga ik in mijn iMac een ssd in laten bouwen ik vroeg me af of nog iets moet na de installatie ?
Of is dat niet meer nodig met Samsung EVO 850 500 GB....
Mac OS installeren?Havelock schreef op maandag 18 september 2017 @ 23:04:
Eind oktober ga ik in mijn iMac een ssd in laten bouwen ik vroeg me af of nog iets moet na de installatie ?
Of zal ik dan Windows er op installeren 😜
Maar ik wou namelijk weten wat ik na de installatie nog rekenening mee moet houden.
En of ik nog extra dingen moet installeren daar was ik benieuwd naar.😉
[ Voor 29% gewijzigd door Havelock op 19-09-2017 22:29 ]
Ja je moet wel rekening houden met de interne fan-controller die aan de hdd zit, daar moet je of een vervangende controller voor kopen, of een stukje software installeren die de fan aanstuurt.
Ik vroeg me af hoe met de Mac een ssd firmware kan updaten ?
Ik ga volgende maand een Samsung ssd evo 850 500GB in laten bouwen.
Kan iemand mij vertellen hoe jullie dit opgelost hebben ik ben namelijk niet de eerste die met deze vraag komt.
Kan iemand mij vertellen hoe jullie dit opgelost hebben ik ben namelijk niet de eerste die met deze vraag komt.
Anoniem: 632581
Vraagje, ik heb een macbook air deze dan wel pricewatch: Apple MacBook Air 2016 13,3'' Core i5 1,6GHz, 8GB, 128GB (NL) is er een mogelijke om mijn opslag te vergroten door een nieuwe ssd met grotere opslag te plaatsen?
Gezien de firmware updaters meestal Windows only zijn, moet je het dus vanuit Windows doen.Havelock schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:35:
Maar waarom firmware updaten? Die 850’s zijn al een tijdje op de markt, dus ik denk niet dat je nog enorm kritische updates zal krijgen. Gewoon in die Mac douwen en die updates lekker vergeten. Als het goed draait...
To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab
Je kunt de opslag vervangen voor een grotere, maar dat kan niet met een gewone SSD. Het enige wat ik werkend heb gezien zijn de opslagreepjes van OWC. 430€ voor 480GB of Apple origineel, alleen de laatste zou tweedehands zijn.Anoniem: 632581 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:09:
Vraagje, ik heb een macbook air deze dan wel pricewatch: Apple MacBook Air 2016 13,3'' Core i5 1,6GHz, 8GB, 128GB (NL) is er een mogelijke om mijn opslag te vergroten door een nieuwe ssd met grotere opslag te plaatsen?
Anoniem: 632581
Wow 430 euro voor 480GB dat is best veel jaDashlane schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:45:
[...]
Je kunt de opslag vervangen voor een grotere, maar dat kan niet met een gewone SSD. Het enige wat ik werkend heb gezien zijn de opslagreepjes van OWC. 430€ voor 480GB of Apple origineel, alleen de laatste zou tweedehands zijn.
Dat dacht ik dat het meestal windows only is!OkselFris schreef op donderdag 21 september 2017 @ 22:38:
[...]
Gezien de firmware updaters meestal Windows only zijn, moet je het dus vanuit Windows doen.
Maar waarom firmware updaten? Die 850’s zijn al een tijdje op de markt, dus ik denk niet dat je nog enorm kritische updates zal krijgen. Gewoon in die Mac douwen en die updates lekker vergeten. Als het goed draait...
En als goed werkt hoef meestal geen update...
Bij sommige merken dien je een bootable cd of usb te maken. Het updaten van firmware is dan vaak onder een Unix omgeving. Zo werkt het bij Crucial.Havelock schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:35:
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik heb zojuist een SSD in mijn Macbook Pro mid 2012 gehangen. Nu probeer ik via het MacOS recoveryprogramma een Time Machine backup terug te zetten. Maar het zoeken van het doelvolume (de nieuwe SSD dus) duurt lang. Tot nu toe nog niet gevonden. Is dat altijd zo, of is er wat mis?
Moest SSD nog formatteren natuurlijk
Moest SSD nog formatteren natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door Bushalte op 30-09-2017 20:13 ]
MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium
Ik ben aan het kijken hoe ik min Mac Pro 5.1 met Mojave kan upgraden van een reguliere SSD in 1x van de HDD bays naar een NVMe SSD setup.
Ik wil graag een PCI-e adapter voor een NVMe SSD aanschaffen maar ik zie een door de bomen het bos niet meer. Ik heb op banggood een adapter gezien voor 12 euro https://www.banggood.com/...-Interface-p-1221842.html en ergens anders weer veel duurdere adapters. Waar moet ik op letten?
Ik heb mijn zinnen sowieso gezet op een Samsung 970 EVO Plus M.2 1TB SSD https://www.bol.com/nl/p/...3cPwItEAQYASABEgJw-PD_BwE
Werkt dit maximaal met elkaar samen? Kan ik beter opzoek naar een PCI-e NVMe SSD adapter die wat duurder is?
Ik wil graag een PCI-e adapter voor een NVMe SSD aanschaffen maar ik zie een door de bomen het bos niet meer. Ik heb op banggood een adapter gezien voor 12 euro https://www.banggood.com/...-Interface-p-1221842.html en ergens anders weer veel duurdere adapters. Waar moet ik op letten?
Ik heb mijn zinnen sowieso gezet op een Samsung 970 EVO Plus M.2 1TB SSD https://www.bol.com/nl/p/...3cPwItEAQYASABEgJw-PD_BwE
Werkt dit maximaal met elkaar samen? Kan ik beter opzoek naar een PCI-e NVMe SSD adapter die wat duurder is?
ehhhh..HOI
Volgens mij zit er geen logica/controller in dergelijke adaptor. Ik denk dat ze alleen de spanning verzorgen die reeds vanuit je voeding komt. Zou dus perfect moeten werken.krizzziz schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:09:
Ik ben aan het kijken hoe ik min Mac Pro 5.1 met Mojave kan upgraden van een reguliere SSD in 1x van de HDD bays naar een NVMe SSD setup.
Alle sata SSD's zijn geschikt. De vraag is alleen of het nuttig is een dergelijke dure iMac te kopen om er dan slechts een ssd in te steken van 500GB en een model van 2 jaar terug.syltheboy schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 21:42:
Is de Crucial MX500 2,5" 500GB geschikt om in te bouwen in een 27" iMac (late 2019)?
Zie ook dit topic:
https://nl.ifixit.com/Ans...et+two+SSD's+in+2019+iMac
Dus je moet in ieder geval een config bestellen met al een 2,5" drive, anders heb je geen SATA kabel.Frankly, I would just get the blade SSD only config (as large as you can afford) and buy an external RAID SSD drive as it will be massively faster than the SATA SSD. Just look at the performance differences and think about the cost and risks of opening your system.
OWC ThunderBlade
If you do go with a SATA SSD you would need to add the SATA/Power cable (which is not available yet) and will need replacement adhesive tapes iMac Intel 27" (2012-2019) Adhesive Strips following this guide iMac Intel 27" Retina 5K Display Display Replacement. You will need to pull the logic board forward (not fully removing it) to gain access to the header which is on the backside to plug in the SATA cable.
Waarschijnlijk is het gemakkelijker/sneller/flexibeler om een thunderbolt3 drive aan te schaffen.
https://appleinsider.com/...w-macbook-air-or-mac-mini
Of nog goedkoper, een USB3-C drive zoals in het eerste topic geopperd:
pricewatch: Samsung Portable SSD T5 500GB Blauw
Deze doet Thunderbolt3 en USB3-C:
pricewatch: Samsung X5 500 Zwart
[ Voor 43% gewijzigd door Malantur op 02-11-2019 09:08 ]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Kan je een Macbook ook sneller maken met een externe SSD? Misschien een domme vraag maar ik heb hier totaal geen kaas van gegeten. Ik krijg op mijn Macbook Pro 13'' steeds vaker de ronddraaiende strandbal te zien.
Waarom denk je dat je SSD daar wat mee te maken heeft? (oh, welke MacBook Pro heb je? een model uit 2011? of 2018? of er tussen in? Zit nog verschil in) Meestal (tenzij je een HDD of kapotte SSD hebt) is de SSD niet het probleem.Shiny Disco schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:36:
Kan je een Macbook ook sneller maken met een externe SSD? Misschien een domme vraag maar ik heb hier totaal geen kaas van gegeten. Ik krijg op mijn Macbook Pro 13'' steeds vaker de ronddraaiende strandbal te zien.
In dat geval de MX 550 wel een goede keuzesyltheboy schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 18:59:
@Malantur Sorry, maar ik bedoelde een 27" iMac (late 2009).
Hij wordt zelfs gebruikt in de ifixit ssd upgrade bundel van ifixit:
https://nl.ifixit.com/Sto...rade-Bundle/IF174-031?o=1
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
Het is een MacBook Pro mid 2012. Van wat ik heb begrepen is dat een SSD ervoor zorgt dat je machine een stuk sneller wordt. Als ik nu moet multitasken krijg ik geregeld de strandbal te zienjohnkeates schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:01:
[...]
Waarom denk je dat je SSD daar wat mee te maken heeft? (oh, welke MacBook Pro heb je? een model uit 2011? of 2018? of er tussen in? Zit nog verschil in) Meestal (tenzij je een HDD of kapotte SSD hebt) is de SSD niet het probleem.
De 'strandbal' betekent dat er 'iets' op 'iets anders' aan het wachten is. Dat kan heel veel zijn. Als je nu nog een traditionele harde schijf hebt en nog geen SSD, dan kan dat inderdaad een heel groot verschil maken. Ik zou dat dan wel met een interne SSD doen want een echt goede oplossing met een externe SSD is er niet. Het is ook belangrijk rekening te houden met de status van je MacBook, die is 'vintage', dat betekent dat Apple er niet meer actief aan werkt om hem te onderhouden. Het kan dus goed zijn dat de volgende macOS update niet meer voor jouw systeem uit komt, of dat EFI updates niet meer uitgebracht worden.Shiny Disco schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:13:
[...]
Het is een MacBook Pro mid 2012. Van wat ik heb begrepen is dat een SSD ervoor zorgt dat je machine een stuk sneller wordt. Als ik nu moet multitasken krijg ik geregeld de strandbal te zien
Je hebt wat USB3 poorten en Thunderbolt 1, dat kan allebei sneller zijn dan de HDD die je hebt, maar een interne SATA SSD is nog altijd de betere keuze.
Zelf installeren kan, maar het laten doen is ook een optie. Je maakt eerst een time machine backup, daarna plaats je de nieuwe SSD en zet je de backup terug.
Overigens na een paar avondjes uitzoeken ben ik gegaan voor hele andere keuzeskrizzziz schreef op vrijdag 1 november 2019 @ 11:09:
Na het macrumor forum te hebben uitgeplozen ben ik voor mijn Mac Pro 5.1 voor een kryoM.2 PCI-e adapter gegaan (met passieve koeler) en een 1TB Kingston A2000 na het lezen van de Tweakers SSD Best Buy Guide oktober 2019. Met mijn MOJAVE instal (en dus bootrom 140.0.0.0.0) moet ik NVMe bootsupport hebben. Ben benieuwd!
ehhhh..HOI
Ik heb een iMac 27 Late 2015, met daarin 256 Gb SSD. Ik wil graag upgraden naar een 1TB of zelfs 2TB SSD.
Iemand interessante suggesties in de buurt van Breda?
Iemand interessante suggesties in de buurt van Breda?
My name is Karl. Ich bin expert.
@KarlHungus Zoek je iemand die het voor je kan doen? upgreatest.nl voert dit soort upgrades uit op locatie, dus bij jou thuis. Dit bedrijf ken ik omdat ze sponsor zijn op macfreak.nl
Upgraden kan zeer zeker (al mag ik hopen dat je dat inmiddels al gedaan hebt...). Wat ook nog kan spelen bij die MacBook Pro modellen is een defecte SATA kabel, die zorgt ook voor véél strandballen en slecht opstarten.Shiny Disco schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 19:13:
[...]
Het is een MacBook Pro mid 2012. Van wat ik heb begrepen is dat een SSD ervoor zorgt dat je machine een stuk sneller wordt. Als ik nu moet multitasken krijg ik geregeld de strandbal te zien
Wanneer je zelf een goede installer op USB hebt én je weet hoe je een schroevendraaier vast moet houden zou je de upgrade zelf kunnen doen. Belangrijk is dat je goedpassende schroevendraaiers of bitjes hebt.
EDIT: Excuus voor de dubbelpost, dit was zeer zeker niet de bedoeling.
[ Voor 4% gewijzigd door sypie op 15-12-2019 11:30 ]
Aha, dank je: ik ga 's kijken of dat wat is!sypie schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:25:
@KarlHungus Zoek je iemand die het voor je kan doen? upgreatest.nl voert dit soort upgrades uit op locatie, dus bij jou thuis. Dit bedrijf ken ik omdat ze sponsor zijn op macfreak.nl
My name is Karl. Ich bin expert.
@KarlHungus Hier ook een extra SSD in m'n iMac uit 2015 laten zetten door Upgreatest. Gewoon thuis en zonder problemen. Ze helpen ook bij het installeren/verplaatsen van de data etc.
Zojuist de stoute schoenen aan getrokken en zelf een Samsung 1TB SSD in mijn iMac late 2013 geplaatst.
Ik hik er al jaren tegen aan en heb zeker veel profijt gehad van mijn Samsung T3 externe SSD, maar ook deze liep wat vol en eigelijk was mijn iMac al oud genoeg om een gokje te wagen.
Aangezien die samsung 1TB SSD's inmiddels al rond de 100,-te koop zijn vind ik die upgrade prijs van 363,- wel wat fors.
Uiteindelijk was het wel erg simpel, ff met een creditcard de lijmlaag door snijden en het scherm voorzichtig oplichten, 2 connectoren losmaken zodat je bij de HDD kan komen.
Met strookjes dubbelzijdige tape het scherm weer vast gezet.
Toch maar even een origineel setje strips besteld omdat gewone dz tape niet echt lekker vast zat.
Dikke read en write waarden kortom, mijn mac kan weer een paar jaar mee.
Trouwens je moet wel Trimm aanzetten.
update:
Valt op met deze SSD dat als je een read/write speedtest wil doen, dat je slechts de eerste en volgende keer de juiste snelheid van 500 kb/s krijg maar dat de write snelheid al snel naar 70/80 kb's keldert.
Even navraag gedaan in een ander topic ( fijn dat je zo veel info kan vinden bij tweeakters)
Zodra het SLC cash vol zit gaat deze verder op 80 Mb/s
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/61126714
Update: Toch maar even 16 GB geheugen geïnstalleerd omdat de boel nu toch open is.
Ik kreeg nog te tip om niet het moederbord geheel te demonteren wat een flinke klus is, maar dat je slechts 2 schroeven (in de buurt van het ram) moet losmaken zodat je het MB iets kan optillen.
Als je een beetje handig bent en een portie geduld (duurde ook bij mij een half uurtje pielen) dan kun je deze stripjes toch redelijk in het MB klikken zonder dat je de boel helemaal los moet schroeven.
Even een totaal plaatje van de kosten voor jullie:
Samsung QVO 1 TB (Mediamarkt) 112,-
2 x Corsair 8 GB DDR3L-1600 (Alternate) 63,90
Setje plakstrips (Appelparts) 11.95
-----------
187,85
Ter vergelijking
Upgreatest vraagt (aan huis). 508,20
Het verschil is dus 320,35 wat je dus extra betaal als je het aan huis laat repareren, en dat is in mijn ogen een behoorlijk bedrag waar je dan natuurlijk wel garanties op krijg.
Kortom een eerlijke vergelijking tussen zelf doen en laten doen door een bedrijf, en eerlijk gezegd valt het achteraf erg mee en zeker het verwijderen van het beeldscherm is makkelijker dan je denkt, en zeg nou zelf beetje tweaker doet het toch zelf
Zo en nu mag hij op marktplaats ;-)
Ik hik er al jaren tegen aan en heb zeker veel profijt gehad van mijn Samsung T3 externe SSD, maar ook deze liep wat vol en eigelijk was mijn iMac al oud genoeg om een gokje te wagen.
Aangezien die samsung 1TB SSD's inmiddels al rond de 100,-te koop zijn vind ik die upgrade prijs van 363,- wel wat fors.
Uiteindelijk was het wel erg simpel, ff met een creditcard de lijmlaag door snijden en het scherm voorzichtig oplichten, 2 connectoren losmaken zodat je bij de HDD kan komen.
Met strookjes dubbelzijdige tape het scherm weer vast gezet.
Toch maar even een origineel setje strips besteld omdat gewone dz tape niet echt lekker vast zat.
Dikke read en write waarden kortom, mijn mac kan weer een paar jaar mee.
Trouwens je moet wel Trimm aanzetten.
update:
Valt op met deze SSD dat als je een read/write speedtest wil doen, dat je slechts de eerste en volgende keer de juiste snelheid van 500 kb/s krijg maar dat de write snelheid al snel naar 70/80 kb's keldert.
Even navraag gedaan in een ander topic ( fijn dat je zo veel info kan vinden bij tweeakters)
Update: Toch maar even 16 GB geheugen geïnstalleerd omdat de boel nu toch open is.
Ik kreeg nog te tip om niet het moederbord geheel te demonteren wat een flinke klus is, maar dat je slechts 2 schroeven (in de buurt van het ram) moet losmaken zodat je het MB iets kan optillen.
Als je een beetje handig bent en een portie geduld (duurde ook bij mij een half uurtje pielen) dan kun je deze stripjes toch redelijk in het MB klikken zonder dat je de boel helemaal los moet schroeven.
2 x Corsair 8 GB DDR3L-1600 (Alternate) 63,90
Setje plakstrips (Appelparts) 11.95
-----------
187,85
Ter vergelijking
Upgreatest vraagt (aan huis). 508,20
Het verschil is dus 320,35 wat je dus extra betaal als je het aan huis laat repareren, en dat is in mijn ogen een behoorlijk bedrag waar je dan natuurlijk wel garanties op krijg.
Kortom een eerlijke vergelijking tussen zelf doen en laten doen door een bedrijf, en eerlijk gezegd valt het achteraf erg mee en zeker het verwijderen van het beeldscherm is makkelijker dan je denkt, en zeg nou zelf beetje tweaker doet het toch zelf

[ Voor 73% gewijzigd door merlin1201 op 11-01-2020 17:26 ]
4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030
Gefeliciteerd dat het je gelukt is om dit zelf te doen... uiteraard bespaar je dan best wel wat geld. Jammer alleen dat je in je bespaardrift hebt gekozen voor een SSD die nou niet bepaald geschikt is om als opstartschijf te dienen.... de vertraging die al vrij snel optreedt zal zorgen dat de machine er niet vreselijk veel mee opschiet in vergelijking met je externe SSD. Wanneer je je beter had ingelezen of het had laten doen, was dit niet gebeurt, dan was er wel meteen een meer geschikte, snelle SSD geplaatst.merlin1201 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 00:06:
Zojuist de stoute schoenen aan getrokken en zelf een Samsung 1TB SSD in mijn iMac late 2013 geplaatst.
update:
Het verschil is dus ...... extra betaal als je het aan huis laat repareren, en dat is in mijn ogen een behoorlijk bedrag waar je dan natuurlijk wel garanties op krijg.
Kortom een eerlijke vergelijking tussen zelf doen en laten doen door een bedrijf, en eerlijk gezegd valt het achteraf erg mee en zeker het verwijderen van het beeldscherm is makkelijker dan je denkt, en zeg nou zelf beetje tweaker doet het toch zelf![]()
![]()
[Afbeelding]
Ik hoop voor je dat de aanstaande koper de QVO ssd geen probleem vindt.
Ben ik me idd later pas van bewust dat deze ssd niet bijzonder snel is had ik mogelijk beter voor de EVO moeten gaan, echter denk ik niet dat een sneller SSD ook daadwerkelijk een snellere iMac oplevert.
Voor zover ik nu ervaar is deze iMac ongeveer even snel als voorheen toen ik een externe ssd (samsung t3) gebruikte dus dat is wel prima.
Idd het is ook het kostenplaatje want een EVO kost al snel 40,- meer en dan is die upgrade prijs van bijna 250,- wel wat veel en niet echt waardig en dat verdien ik ook niet terug met een verkoop.
Dit is overigens wel een iMac zonder retina scherm, dus maximaal 1080. en een i5 cpu en dat is dus echt een geen video bewerkings monster en denk ik voor het gewone werk ruim voldoende is...
Die 16 GB heb ik er dan ook meer ingezet omdat hij dan toch al open lig.
Uiteindelijke ik deze upgrade ook gedaan puur voor de verkoop en niet voor eigen gebruik.
Voor zover ik nu ervaar is deze iMac ongeveer even snel als voorheen toen ik een externe ssd (samsung t3) gebruikte dus dat is wel prima.
Idd het is ook het kostenplaatje want een EVO kost al snel 40,- meer en dan is die upgrade prijs van bijna 250,- wel wat veel en niet echt waardig en dat verdien ik ook niet terug met een verkoop.
Dit is overigens wel een iMac zonder retina scherm, dus maximaal 1080. en een i5 cpu en dat is dus echt een geen video bewerkings monster en denk ik voor het gewone werk ruim voldoende is...
Die 16 GB heb ik er dan ook meer ingezet omdat hij dan toch al open lig.
Uiteindelijke ik deze upgrade ook gedaan puur voor de verkoop en niet voor eigen gebruik.
[ Voor 10% gewijzigd door merlin1201 op 12-01-2020 17:56 ]
Misschien niet het goede topic.
Ik vraag me af het mogelijk is om programma's te draaien op een externe SSD op een macbook pro. Indien ja, hoe is het mogelijk om programma te verplaatsen en/of te installeren naar de externe schijf
Ik vraag me af het mogelijk is om programma's te draaien op een externe SSD op een macbook pro. Indien ja, hoe is het mogelijk om programma te verplaatsen en/of te installeren naar de externe schijf
Bedoel je bij het installeren een externe drive kiezen om op te installeren?
Want je kunt bij installatie vaak aangeven waar dat je deze wilt plaatsen.
Bedoel meer het verplaatsen van al geïnstalleerde programma naar een externe schijfmerlin1201 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 17:30:
Bedoel je bij het installeren een externe drive kiezen om op te installeren?
Ik heb geen idee dat zou je moeten proberen.
Doorgaans kun je een programma vanuit de map Programma's slepen naar een externe schijf, dan zou het klaar moeten zijn.rickskeg99 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:04:
Misschien niet het goede topic.
Dit geldt in de meeste gevallen voor programma's die niet overal van alles neerzetten. Bijvoorbeeld Office programma's zouden dit niet kunnen. Programma's die alles binnen hun ".app" houden wel, op het .PLIST bestand je na dan.
Ok, dit gaat over de TRIM functie (WAARSCHUWING, GEBRUIK VAN DEZE FUNCTIE VOOR JE EIGEN RISICO)
Dit is een soort headz up / ter info, bepaal zelf of je dit wil uitvoeren.
TRIM op een SSD kan voordelen hebben (met de correcte HW) langere lifespan, betere drive management, iets sneller. En sommige moderne OS' en "enablen" TRIM, als een externe of interne SSD voor het eerst wordt aangesloten. Apple is een beetje conservatief en terughoudend in dit, alleen voor interne Apple SSD's die door Apple zelf zijn geleverd is TRIM aangezet. Voor 3rd party SSD's niet.
Met een Terminal commando kun je de TRIM functie (systeem wijd) aanzetten: (vanaf ElCapitan)
sudo trimforce enable
Waarschuwingen / overwegingen::
- Zorg voor een backup
- Na 2 keer y reboot de Mac onmiddellijk
- sommige Linux kernels hebben een korte exclude lijst van SSD HW die niet goed werken met TRIM
Met:
sudo trimforce disable
kun je de TRIM functie uit zetten.
Dit is een soort headz up / ter info, bepaal zelf of je dit wil uitvoeren.
TRIM op een SSD kan voordelen hebben (met de correcte HW) langere lifespan, betere drive management, iets sneller. En sommige moderne OS' en "enablen" TRIM, als een externe of interne SSD voor het eerst wordt aangesloten. Apple is een beetje conservatief en terughoudend in dit, alleen voor interne Apple SSD's die door Apple zelf zijn geleverd is TRIM aangezet. Voor 3rd party SSD's niet.
Met een Terminal commando kun je de TRIM functie (systeem wijd) aanzetten: (vanaf ElCapitan)
sudo trimforce enable
Waarschuwingen / overwegingen::
- Zorg voor een backup
- Na 2 keer y reboot de Mac onmiddellijk
- sommige Linux kernels hebben een korte exclude lijst van SSD HW die niet goed werken met TRIM
Met:
sudo trimforce disable
kun je de TRIM functie uit zetten.