Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 86 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:36
Headblast schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:17:
Ik heb een evo 850 gekocht en die als main hdd geplugged en mn oude hdd op de optical drive slot gezet.

Nu herkend hij niet mijn ssd als ik disk utility wil gebruiken, mijn vraag is:

Moet ik hem ernu uithalen en formateren dmv externe hdd casing of kan het ook via recovery mode en dan de terminal aanroepen bv?
Hoogstwaarschijnlijk komt dat door een defecte SATA-kabel. Dat komt vaker voor bij oudere MacBook's, bij de HDD is er niets aan de hand, maar bij de SSD werkt het niet (hogere snelheden, verbruikt meer bandbreedte, problemen treden bij HDD niet op). Kwestie van de SATA-kabel vervangen, die kun je onder andere bij iFixit Europe bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-04 02:43
Ik keek net op die site voor een macbook pro early 2011 15 inch maar zie geen kabels?

Edit: op google ook wat gevonden maar serieus €40 voor een lullig kabeltje!

Edit 2: Lag niet aan de kabel maar het feit dat ik de ssd niet (goed) had geformat.

[ Voor 51% gewijzigd door Headblast op 27-05-2016 11:53 ]

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:50
Ik heb een Samsung EVO 850 500GB besteld voor mijn iMac Late 2009.
Mocht het dan niet bevallen kan ik deze mooi in een later stadium gebruiken ;)

Deze wil ik op de plek van de optische schijf installeren gezien daar toch niets mee gedaan wordt.

Daarnaast dus deze houder besteld. Omdat ik 1: Geen passende kabel gevonden kon krijgen en 2: een apparaat van een dergelijk bedrag gaan bezuinigen.. dan maar een keertje terras skippen!

Nog iets waar ik rekening mee kan/moet houden? Direct even de iMac stofvrij maken van binnen en een verse installatie uiteraard zullen ook uitgevoerd worden!

[ Voor 48% gewijzigd door Thalaron op 30-05-2016 00:44 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Headblast schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:17:
Ik heb een evo 850 gekocht en die als main hdd geplugged en mn oude hdd op de optical drive slot gezet.

Nu herkend hij niet mijn ssd als ik disk utility wil gebruiken, mijn vraag is:

Moet ik hem ernu uithalen en formateren dmv externe hdd casing of kan het ook via recovery mode en dan de terminal aanroepen bv?
Kan zoals ThomasG aangeeft inderdaad een brakke s-ata kabel zijn, maar ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn MBP mid 2010 en een EVO850 500GB. In de optical drive bay deed hij het wel. Uiteindelijk een poosje mee gedraait, maar mijn bestandssysteem beschadigde praktisch elke week. Na testen bleek dat het probleem toch bij de SSD lag. Na omwisselen onder garantie een nieuwe gekregen, en deze doet het zonder problemen op beide s-ata posities.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:35

4POX

Everybody is wired

Thalaron schreef op maandag 30 mei 2016 @ 00:03:
Ik heb een Samsung EVO 850 500GB besteld voor mijn iMac Late 2009.
Mocht het dan niet bevallen kan ik deze mooi in een later stadium gebruiken ;)

Deze wil ik op de plek van de optische schijf installeren gezien daar toch niets mee gedaan wordt.

Daarnaast dus deze houder besteld. Omdat ik 1: Geen passende kabel gevonden kon krijgen en 2: een apparaat van een dergelijk bedrag gaan bezuinigen.. dan maar een keertje terras skippen!

Nog iets waar ik rekening mee kan/moet houden? Direct even de iMac stofvrij maken van binnen en een verse installatie uiteraard zullen ook uitgevoerd worden!
Wat ik vaak hoor. Is de temperatuur sensor. Apple gebruikt de temperatuur sensor in de schijf om de fans mee te controllen. Heb je geen sensor, dan gaan alle fans op turbo.

Helaas weet ik hier iets te weinig over. Maar het is wel waard om hier van te voren wat meer informatie over te vinden.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:23
Je kan nog even kijken of de optical drive van de 2009 mogelijk een Sata1 is. De hdd is zeker sata2. Dit kan nog wat snelheidsverschil geven. In dat laatste geval kun je beter de ssd op de plek van de hdd plaatsen, en dan de hdd op de plek van de optical drive. Dat is mogelijk nog het uitzoeken waard.
Heb je de 21,5 of 27"? Ik dacht dat de 27" ruimte had voor 2 hdd/ssd?

[ Voor 82% gewijzigd door yorroy op 30-05-2016 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:12
Heb hier een 2008 imac staan. Heeft het nog nut om daar een SSD en geheugen in te doen? Dit om El Capitan te kunnen draaien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:38

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Een SSD heeft vrijwel altijd zin eigenlijk. Als het past qua aansluiting, gewoon doen. En hetzelfde geldt eigenlijk voor RAM, als je het hebt liggen en het past erin, gewoon doen.

Of je er veel geld aan uit moet geven, das weer een ander verhaal ;).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
HeatWave schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:42:
Een SSD heeft vrijwel altijd zin eigenlijk. Als het past qua aansluiting, gewoon doen. En hetzelfde geldt eigenlijk voor RAM, als je het hebt liggen en het past erin, gewoon doen.

Of je er veel geld aan uit moet geven, das weer een ander verhaal ;).
Hij wordt sneller, dat weet ik, maar wordt hij ook snel genoeg. Dat is een beetje de vraag.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

artbij schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:43:
[...]

Hij wordt sneller, dat weet ik, maar wordt hij ook snel genoeg. Dat is een beetje de vraag.
Sja, snel genoeg waarvoor? Hij zal stukken sneller opstarten, programma's starten ook sneller, maar je kan er niet beter op gamen oid, de CPU+GPU blijven gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
HeatWave schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:45:
[...]

Sja, snel genoeg waarvoor? Hij zal stukken sneller opstarten, programma's starten ook sneller, maar je kan er niet beter op gamen oid, de CPU+GPU blijven gelijk.
Zie mijn eerste post, voor het fatsoenlijk draaien van El Capitan, want dat lukt nu niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 30-05-2016 09:46 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
yorroy schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:37:
Je kan nog even kijken of de optical drive van de 2009 mogelijk een Sata1 is. De hdd is zeker sata2. Dit kan nog wat snelheidsverschil geven. In dat laatste geval kun je beter de ssd op de plek van de hdd plaatsen, en dan de hdd op de plek van de optical drive. Dat is mogelijk nog het uitzoeken waard.
Heb je de 21,5 of 27"? Ik dacht dat de 27" ruimte had voor 2 hdd/ssd?
Ik had ergens gelezen dat, in de 2009 versie, de kabels gelijk zouden zijn.
http://forums.macrumors.c...-late-2009-model.1364203/
JaHull said: ↑
Hi the speed of the superdrive SATA is 3 Gigabit on my 27" iMac from late 2009.
You can check the speed of yours by clicking on the Apple menu and going to "About this Mac" then "More Info..." then "System Report" then find "Serial-ATA" down the side bar and it should say Link Speed: 3 Gigabit when u click on the Intel 5 Series Chipset which the superdrive is connected to.
Negotiated Link Speed will be 1.5 Gigabit but that is only because the superdrive is SATA1 it will be 3 Gigabit if a SATA2 drive is connected.
Maar verder dan dat niet veel te doen dus behalve schoonmaken :)
PS: Er zit al 12 GB RAM in. (2x2 origineel en 2x4 erbij gedaan)

Ik hoop dat het een groot verschil gaat worden! Als ik de verhalen online mag geloven zou die als nieuw aan kunnen voelen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Thalaron op 30-05-2016 10:49 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-05 22:27
artbij schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:46:
[...]

Zie mijn eerste post, voor het fatsoenlijk draaien van El Capitan, want dat lukt nu niet.
Dan zal een SSD zeker zin hebben, want mijn macbook pro mid2010 is zeer rap met el capitan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave

HeatWave

artbij schreef op maandag 30 mei 2016 @ 09:46:
[...]

Ligt een beetje aan wat je nu voor setup hebt. 4GB zou opzich voldoende moeten zijn, 8GB is beter natuurlijk.En ja, een SSD helpt sowieso altijd.

Maar hoezo draait hij nu niet dan? Installeert het niet of is het gewoon erg traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
HeatWave schreef op maandag 30 mei 2016 @ 16:29:
[...]

Ligt een beetje aan wat je nu voor setup hebt. 4GB zou opzich voldoende moeten zijn, 8GB is beter natuurlijk.En ja, een SSD helpt sowieso altijd.

Maar hoezo draait hij nu niet dan? Installeert het niet of is het gewoon erg traag?
Zoals ik al schrijf, draait niet fatsoenlijk. Traaaaaag.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Heb nu een SSD ingebouwd in mijn iMac 27 inch late 2009.
Ik lees verschillende dingen over hoe TRIM actief gezet moet worden... Iemand die mij kan vertellen hoe dit in El Capitan op de juiste manier moet gebeuren?

Tevens een vreemd iets waar ik nu helaas geen tijd voor heb om het uit te zoeken:
Ik heb van Corsair 2x4 GB RAM erbij geprikt een hele tijd geleden. Na herinstallatie van OS X op de SSD bleef de iMac continue herstarten en na het verwijderen van dit geheugen is er niets aan de hand :?

Iemand iets dergelijks meegemaakt? Of zou het heel veel pech zijn dat het geheugen ineens doodgegaan is...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:37
Thalaron schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:52:
Heb nu een SSD ingebouwd in mijn iMac 27 inch late 2009.
Ik lees verschillende dingen over hoe TRIM actief gezet moet worden... Iemand die mij kan vertellen hoe dit in El Capitan op de juiste manier moet gebeuren?

Tevens een vreemd iets waar ik nu helaas geen tijd voor heb om het uit te zoeken:
Ik heb van Corsair 2x4 GB RAM erbij geprikt een hele tijd geleden. Na herinstallatie van OS X op de SSD bleef de iMac continue herstarten en na het verwijderen van dit geheugen is er niets aan de hand :?

Iemand iets dergelijks meegemaakt? Of zou het heel veel pech zijn dat het geheugen ineens doodgegaan is...?
Hoeft allemaal niet, TRIM etc werd aangezet om de levensduur van de SSD te verlengen, echter is inmiddels al bewezen dat SSD's zolang meegaan dat je het allemaal niet aan hoeft te zetten, gewoon lekker gebruiken.

Ja zou kunnen inderdaad dat het geheugen defect is gegaan, kan altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Scrtz schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 11:57:
[...]

Hoeft allemaal niet, TRIM etc werd aangezet om de levensduur van de SSD te verlengen, echter is inmiddels al bewezen dat SSD's zolang meegaan dat je het allemaal niet aan hoeft te zetten, gewoon lekker gebruiken.

Ja zou kunnen inderdaad dat het geheugen defect is gegaan, kan altijd.
TRIM is toch ook om snelheid optimaal te houden? Of boeit dat ook niet (meer)?

Vannacht na het werk eens uittesten of ik veel merk van de upgrade, ondanks dat ik nu 4 ipv 12GB Ram erin heb zitten. Al denk ik niet dat RAM het probleem zal zijn in mijn geval :)

[ Voor 15% gewijzigd door Thalaron op 01-06-2016 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 14:12
Trim enablen sinds de laatste osx versies; druk op CMD+spatie

typ "terminal"

in dat zwarte scherm vervolgens:
code:
1
sudo trimforce enable

wachtwoord invoeren
klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
De laatste keer dat ik dat command gaf (vorige week) startte mijn Mac niet meer op. Nu durf ik het niet meer aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Ben nu Diablo 3 aan het installeren.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2vhvrc7.png
Niet slecht voor een 150/150Mbit verbinding O-)

Ga daarna de TRIM aanzetten en kijken of het blijft werken. Had gelezen dat hij het wel zou ondersteunen en dat het toch beter was dus tja.. waarom niet!

En dan eens wat dingen uittesten! Hoop dat 4GB Intern geen bottleneck gaat worden :+

Edit:
Na enkele dagen testen kan ik zeggen dat de upgrade zeker de moeite geweest is! De interne 1TB HDD in 2 gehakt en gebruik deze nu voor opslag grotere bestanden en als TimeMachine lokatie :) (naast de externe back-up ofc!)

[ Voor 25% gewijzigd door Thalaron op 05-06-2016 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Vriendin van mn broertje klaagt over de traagheid van haar 2012 13" MBP. Nu heb ik zelf goede ervaringen met een MX100 in mn 2010 MBP.

Heeft iemand toevallig ervaringen met de nieuwe Kingston SSDNow UV400 240GB SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Moet ik nog letten op bepaalde zaken bij het plaatsen van een ssd in mijn macbook pro early 2011? Of past elke willekeurige ssd erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
Na mijn succesvolle upgrade bij mijn 27" Late 2009 iMac ook voor de MacBook maar een SSD besteld...

MacBook Pro (13-inch, begin 2011) 2,3 GHz Intel Core i5
Crucial BX200 240GB (volgens Crucial compatible)

Systeem herkend de SSD echter totaal niet vanaf SATA...
USB dock werkt wel prima dus de SSD zelf werkt prima

Lees online een hoop over problemen met de SATA kabel welke vrij prijzig is om te vervangen en lang niet altijd lijkt te helpen. Iemand anders nog een idee of het wat anders kan zijn? De Normale HDD werkte ervoor en nu (erna) nog altijd probleemloos...

:/

EDIT: Kom ik dit tegen: http://support.apple.com/kb/DL1450?viewlocale=nl_NL
Kan ik die enkel installeren bij OSX 10.8.5 en/of 10.9.5 |:(
Zwaar irritant dat je zo op elke mogelijk manier tegengewerkt wordt :F

[ Voor 17% gewijzigd door Thalaron op 12-06-2016 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
Ferra schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 09:27:
Moet ik nog letten op bepaalde zaken bij het plaatsen van een ssd in mijn macbook pro early 2011? Of past elke willekeurige ssd erin?
7mm in grootte dacht ik. Dat zijn bijv de Samsung 850, Crucial BX, MX100/200, Kingston UV400 en zo. De laatste 3 heb ik allemaal zelf geinstalleerd in een MacBook Pro 15" mid 2010 en 13" MBP 2012. Werken allemaal goed.

Aanvullend op bovenstaand. De Kingston UV400 werkt verrassend goed id 13" MBP 2012. De MBP start zelfs op in 14 seconden!

M'n 15" MBP 2010 start met een iets snellere Crucial in 22 seconden op. Dat is best netjes.

De UV400 geeft wel wisselende snelheden als je Blackmagic draait. Het varieert tussen +500 MB/s en 150 MB/s als je het langer draait. Misschien komt dat door het lage random read? Wellicht dat iemand daar meer van af weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 25-02 17:14

dano_nl

Meh

Wie heeft er ervaring met het plaatsen van een CRUCIAL BX200 240 GB (http://www.ssdcenter.nl/p...crucial-bx200-240-gb.html) in een macbook pro (de mijne is van early 2011, i7, 10gb ram) hij scheelt nogal met bijvoorbeeld een Samsung evo 850 in prijs maar ik begrijp ook in prestatie. Ik gebruik mijn macbook vooral voor wat office, internet, soms wat garageband en wellicht wat photoshop. Is dan een crucial genoeg of liever toch wat meer geld neerleggen voor een Samsung?

Oh en even een check; ik heb mijn belangrijke bestanden in de cloud dus zou gewoon een clean install kunnen doen. Is dit een kwestie van; hdd eruit, idd er in, command R en een nieuwe install doen? Of mis ik dan iets?

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-04 14:08
Crucial is goed. Verschil in prestatie merk je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 14:26
Ik heb vandaag een Startech USB 3 UASP behuizing gekocht ... Heb hier een EVO 850 120 GB in gezet , OSX geïnstalleerd en dat gaat als een speer (komende van een interne 5400 rpm HDD)

Interne schijf gebruik ik nu voor opslag en heb daar mijn homefolder op staan...

Het enige probleem wat ik heb is dat bij een reboot de schijf niet gezien wordt , de iMax niet opstart en ik dus de iMac uit moet zetten en weer aan , dan gaat het wel goed...

Iemand bekend hoe dit is te voorkomen ?

Als het niet anders is dan zet ik de iMac gewoon uit en weer aan als workaround, is mee te leven :)

[ Voor 13% gewijzigd door joecks op 01-07-2016 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-05 13:31
Ik heb op dit moment een Mac mini 2012 met een Fusion Drive (64gb SSD en 500gb HD) en 8gb ram. Ik heb het idee dat het apparaatje nog sneller moet kunnen.. :) Heeft het zin om de Fusion Drive te vervangen door alleen een 240gb SSD? Is dit nog merkbaar sneller? Ik heb ook nog een NAS dus de ruimte is geen probleem...

Ik heb al een aantal keer gegoogled en op youtube krijg ik ook niet echt een duidelijk antwoord wat nu echt sneller is. Daar staat zelfs 1 filmpje waarbij de Fusion Drive sneller is dan alleen een SSD.. Lijkt mij onwaarschijnlijk.. :)

Wellicht dat er hier mensen zijn met ervaring van deze switch?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311380

Beste Tweakers,

Ik heb een twee weken geleden mijn macbook pro 2011 met gpu problemen binnen gebracht bij easy-m.
Zij hebben nu het moederbord vervangen onder garantie van Apple.
Nu zijden ze ook dat mijn hardschijf stuk was deze heb ik niet laten vervangen om dat ze 120€ vroegen voor een nieuwe standaard hardschijf.

Nu was mijn vraag om mijn laptop te upgraden naar een SSD en misschien een ram upgrade.

Welke SSD kan ik best kiezen voor mijn macbook pro early 2011 ? 250 gig is voldoende voor mijn gebruik.
of kan ik beter voor 500 gig gaan ? ( heeft dit invloed op de performance)

Zelf had ik gedacht aan de EVO 850 250 gig versie.

Verder had ik ook al 8 gig ram in de laptop zou het veel verschil uitmaken om dit naar 16 gig te brengen ?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinl
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09-2022

kevinl

Yellow van

Anoniem: 311380 schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:13:
Beste Tweakers,

Ik heb een twee weken geleden mijn macbook pro 2011 met gpu problemen binnen gebracht bij easy-m.
Zij hebben nu het moederbord vervangen onder garantie van Apple.
Nu zijden ze ook dat mijn hardschijf stuk was deze heb ik niet laten vervangen om dat ze 120€ vroegen voor een nieuwe standaard hardschijf.

Nu was mijn vraag om mijn laptop te upgraden naar een SSD en misschien een ram upgrade.

Welke SSD kan ik best kiezen voor mijn macbook pro early 2011 ? 250 gig is voldoende voor mijn gebruik.
of kan ik beter voor 500 gig gaan ? ( heeft dit invloed op de performance)

Zelf had ik gedacht aan de EVO 850 250 gig versie.

Verder had ik ook al 8 gig ram in de laptop zou het veel verschil uitmaken om dit naar 16 gig te brengen ?

Alvast bedankt!
toon volledige bericht
Ja die EVO is een mooie harde schijf.
16GB is natuurlijk vet.

Doen allebei.

Bookreview: De eeuwige verkettering van Avesi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-405
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-04 06:50
Worden alle ssd's door mac osx ondersteund of zijn er ook bepaalde ssd's die dat niet zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 02-05 16:05
tim-405 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 22:17:
Worden alle ssd's door mac osx ondersteund of zijn er ook bepaalde ssd's die dat niet zijn?
In theorie is een ssd een ssd en zou het allemaal nejes moeten werken. In de praktijk heb ik af en toe wel last van storingen met bijvoorbeeld de Toshiba q700 series.

Wil je een goedekope stabiele ssd voor OS X? Crucial is dan een goed merk. Lage uitval en goede prestaties voor een scherpe prijs.

Samsung 850 evo/pro is een hele goede als prestaties ook echt een must zijn.

Hoewel in theorie dus alle SSD's zouden moeten werken zou ik het dus houden bij deze twee merken (Samsung maakt ook de Apple SSD's). Ik heb er daar zelf tientallen van getest en verkocht en menig tweaker hier heeft dat ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
harm12nl schreef op vrijdag 15 juli 2016 @ 12:12:
Ik heb op dit moment een Mac mini 2012 met een Fusion Drive (64gb SSD en 500gb HD) en 8gb ram. Ik heb het idee dat het apparaatje nog sneller moet kunnen.. :) Heeft het zin om de Fusion Drive te vervangen door alleen een 240gb SSD? Is dit nog merkbaar sneller? Ik heb ook nog een NAS dus de ruimte is geen probleem...

Ik heb al een aantal keer gegoogled en op youtube krijg ik ook niet echt een duidelijk antwoord wat nu echt sneller is. Daar staat zelfs 1 filmpje waarbij de Fusion Drive sneller is dan alleen een SSD.. Lijkt mij onwaarschijnlijk.. :)

Wellicht dat er hier mensen zijn met ervaring van deze switch?

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 19-02 11:40
fusion drive kan nooit sneller zijn dan een ssd ... het kan hoogstens even snel zijn als een ssd voor de bestanden die op de ssd staan, maar eenmaal de ssd vol is, val je eigenlijk terug op de snelheid van de mechanische schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk12nl
boosterbosch schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:04:
[...]

fusion drive kan nooit sneller zijn dan een ssd ... het kan hoogstens even snel zijn als een ssd voor de bestanden die op de ssd staan, maar eenmaal de ssd vol is, val je eigenlijk terug op de snelheid van de mechanische schijf
Thx! Aangezien ik nu ruim het dubbele van mijn huidige SSD (64gb) bezet heb, verklaart dat wel waarom ik meer zandlopers zie. Ik ga op zoek naar een volledige SSD :)

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-05 21:36

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

boosterbosch schreef op dinsdag 19 juli 2016 @ 13:04:
[...]

Nou is dat ook maar beperkt, vol zal een SSD nooit echt zijn gezien de techniek achter Fusion. Meest gebruikte programma's en data wordt automatisch op de SSD gezet en minder gebruikt verhuisd naar de gewone HD. OS etc staat altijd op SSD.
Het is nou niet zo dat hij maar de SSD volzet en daarna maar doorgaat met de gewone HD. Tevens zal Fusion altijd ruimte op de SSD overhouden voor het schrijven van bestanden, welke hij vervolgens van SSD overzet naar de HD, maar daar merkt de gebruiker dan meestal niks van.
Alleen bij zeer grote bestanden kan je op een gegeven moment duidelijk merken dat hij terugvalt naar de gewone HD.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 28-04 14:42
Ik wil mijn imac met 5200rpm schijf extern booten, nu kreeg ik van een mede tweaker de tip om dit over thunderbolt te doen ipv usb 3.0. Weet iemand hier een goede betaalbare thunderbolt ssd? Ik was gister in de applestore en daar hadden ze die gele Lacie schijf van 120gb voor 535,- vond ik een beetje heel erg veel.. zeker omdat een Samsung T3 usb 3.0 van 500Gb al voor 175,- te koop is.

[ Voor 10% gewijzigd door TheJoe op 24-07-2016 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

usb 3.0 of thunderbolt is te verwaarlozen, het verschil in prijs is dat niet waard.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Thunderbolt kan een stuk sneller zijn, maar ook afhankelijk van Thunderbolt 1,2 of 3.
Je bent echter ook afhankelijk van andere factoren.
Het prijsverschil tussen USB 3 en thunderbolt is dan ook nog eens aanzienlijk dus zou lekker USB doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJoe
Oke bedankt, dan ga ik voor de Samsung T3 in combinatie met dit toffe rekje,

https://www.bol.com/nl/p/...84699964-9200000012131444
Afbeeldingslocatie: http://www.busyboo.com/wp-content/uploads/imac-backpack.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 22:13
TheJoe schreef op zondag 24 juli 2016 @ 20:59:
Oke bedankt, dan ga ik voor de Samsung T3 in combinatie met dit toffe rekje,

https://www.bol.com/nl/p/...84699964-9200000012131444
[afbeelding]
Als ik het me goed herinner was jou ook verteld dat je met USB geen TRIM hebt. Als je dit OK vind, prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJoe
Volkan1984 schreef op zondag 24 juli 2016 @ 21:30:
[...]

Als ik het me goed herinner was jou ook verteld dat je met USB geen TRIM hebt. Als je dit OK vind, prima.
Is TRIM de 330,- (!) die ik extra moet uitgeven voor thunderbolt het in jouw ogen waard? En de vraag is natuurlijk, ga ik TRIM echt merken? Want een schijf zonder TRIM wordt natuurlijk niet 90% trager.

* edit, aangezien thunderbolt ook alweer aan het afsterven is door USB C verwacht ik ook geen nieuwe externe opties meer van fabrikanten in de toekomst. Kijk maar eens in de pricewatch, het is nu al ontzettend karig.

*edit2
ik kom net een leuke optie tegen, schijnt dat je Lacie thunderbolt schijven open kunt trekken en er een SSD naar keuze in kunt stoppen. Oftewel een lacie thunderbolt case met een samsung 850 EVO 500gb. Nog even neuzen naar andere opties en prijzen maar denk dat dat hem wordt dan.

[ Voor 53% gewijzigd door TheJoe op 24-07-2016 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joecks
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-04 14:26
TheJoe schreef op zondag 24 juli 2016 @ 18:02:
Ik wil mijn imac met 5200rpm schijf extern booten, nu kreeg ik van een mede tweaker de tip om dit over thunderbolt te doen ipv usb 3.0. Weet iemand hier een goede betaalbare thunderbolt ssd? Ik was gister in de applestore en daar hadden ze die gele Lacie schijf van 120gb voor 535,- vond ik een beetje heel erg veel.. zeker omdat een Samsung T3 usb 3.0 van 500Gb al voor 175,- te koop is.
Ik heb laatst een externe USB 3.0 behuizing met UASP van Startech gekocht... deze is 70% sneller dan standaard USB 3 .. Hierin een SSD gedaan en daar boot ik El Capitain vanaf ...

Werkt als een een malle , lekker snel !

Behuizing kost rond de 25 euro , tel uit je winst ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1986
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Ik heb nu een 27" iMac late 2013 met nog een 1TB 7200rpm schijf, deze wil ik graag laten vervangen door een SSD maar de mac winkel in de stad geeft aan dat het niet kan omdat er dan problemen ontstaan met de fan-controller waardoor ze dan constant voluit blazen.

Op internet vind ik dat inderdaad terug:
My understanding is that they built the fan sensor into the firmware of the Apple issued hard drives, so third party drives result in a null value being reported and thus the crazy fan noise.
(https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/19643)

In dezelfde pagina zie ik dat mensen geen fan problemen ondervinden met een Samsung EVO reeks SSD. Zijn er hier toevallig mensen die hier iets over weten? Hoe zit dat dan met die sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:32
Sinds zaterdag een Macbook Pro retina 13" early 2015 en ik kom tot de conclusie dat ik misschien toch wel een 256GB SSD zou willen en wat meer geheugen. Kan ik gewoon iedere M2 PCI-e 3.0 x4 SSD pakken of heeft apple toch nog wat met de firmware gedaan? Kom nl. nogal wat tegenstrijdige dingen tegen op internet.

En is het geheugen ook nog uit te breiden? Of is dat lastiger? Hier kom ik eigenlijk bizar weinig van tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Paultje3181 schreef op dinsdag 26 juli 2016 @ 14:26:
Sinds zaterdag een Macbook Pro retina 13" early 2015 en ik kom tot de conclusie dat ik misschien toch wel een 256GB SSD zou willen en wat meer geheugen. Kan ik gewoon iedere M2 PCI-e 3.0 x4 SSD pakken of heeft apple toch nog wat met de firmware gedaan? Kom nl. nogal wat tegenstrijdige dingen tegen op internet.
Hier vind je alle informatie: MacBook Pro 13" Retina Display Early 2015 Teardown. Lang verhaal kort: Apple gebruikt z'n eigen connector (wat lijkt op M2), dus je kunt er niet een random M2 SSD instoppen.
En is het geheugen ook nog uit te breiden? Of is dat lastiger? Hier kom ik eigenlijk bizar weinig van tegen.
De geheugenchips zitten op het moederbord vastgesoldeerd, dus het is wat lastig uit te breiden.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Het werkgeheugen uitbreiden van een rMBP is niet mogelijk. Tevens past niet elke SSD er in omdat Apple gebruik maakt van een proprietary connector.

OWC heeft hier een oplossing voor, hier kan je er meer over lezen. Deze is niet zo snel als de PCIe SSD's die Apple gebruikt. Aan de andere kant kan je je afvragen of je het prestatieverschil merkt.

/Edit; Daedalus was me voor.

[ Voor 3% gewijzigd door DaMarcus op 26-07-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoeiman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 14:43

Snoeiman

Snoeien maar!!!

gepeterd schreef op zondag 10 april 2016 @ 00:59:
Hi,

Ik heb een 27" iMac uit 2010, uitgerust met 2TB harde schijf, welke ik graag wil voorzien van een SSD.

Nu heb ik daar een aantal opties in:
1) HDD vervangen door SSD
2) dvd drive vervangen door SSD
3) SSD op de achterzijde plakken en zowel de HDD als dvd drive behouden.

Nummer 3 schijnt nogal veel werk te zijn met inbouwen, en heeft speciale kabels nodig die relatief prijzig zijn als ik me niet vergis. Daarnaast hecht ik geen enkele waarde aan de dvd drive, dus nummer 3 valt voor mij af.

Wat over blijft is de vraag, wil ik de HDD behouden? Sinds ik mijn iMac heb, merk ik dat de HDD bij inactiviteit in een soort sluimer stand gaat, wat iedere keer als ik iets IO gerelateerd wil doen, resulteert in een bevroren Mac totdat de HDD op snelheid is. Dit irriteert me behoorlijk.
Ik herinner me nog dat toen ik lang geleden nog externe harde schijven aan mij mac had aangesloten, ook deze op snelheid moesten zijn voordat IO gerelateerde zaken weer door gingen (zoals het 'selecteer je locatie' schermpje wanneer je iets wil opslaan).

Dit brengt me bij de vraag:
Zijn er mensen die zich in bovenstaand verhaal kunnen vinden, en zo ja, blijft dit probleem zich voordoen wanneer je over gaat naar een SSD + HDD oplossing met je OS + programma's op je SSD (inclusief je user directory)

Ik heb geen bergen met data, en wil sowieso naar een NAS oplossing voor grotere hoeveelheden data, dus zou prima kunnen leven met optie 1, weg met die HDD. Dit zou in ieders geval het probleem hierboven gegarandeerd oplossen. Maar als dit niet meer voorkomt als je primaire schijf de SDD is, houd ik hem natuurlijk liever.

Daarnaast nog een ander issue, wanneer ik mijn HDD vervang door de SDD, hoe ga ik dan om met de temperatuursensor?
https://nl.ifixit.com/Ans...Thermal+Sensor+Connector)
http://blog.metamatt.com/...t-should-be-ssd-upgrades/
http://forums.macrumors.c...ade-important-tip.808178/

Softwarematig de temperatuur negeren is geen optie, maar de aansluiting kortsluiten lijkt me geen probleem, echter kan ik niet echt vinden of dit het echt oplost, wie heeft hier ervaring mee?
Daarnaast ben ik trouwens dit nog tegen gekomen: http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD09/
Echter vind ik dit zeer 'overpriced' en niks toevoegen

Dus gezien bovenstaand verhaal, hoe kijken jullie hier tegenaan?
- Zouden jullie de HDD vervangen door SSD of de HDD behouden en de SDD in de plaats van de dvd drive plaatsen?
- Ervaren jullie 'last' van het hebben van een HDD als secundaire schijf in jullie SDD machine's?
- Zijn er mensen met een 2010 generatie iMac die tegen het HDD temperatuur issue zijn aangelopen?

Groeten Peter
toon volledige bericht
Kortsluiten is de optie waarvoor je moet gaan, een SSD zal normaliter niet warmer worden dan de andere componenten (RAM & MB). Er zitten trouwens meerdere temp. sensors in je Mac, mochten die sky-high gaan weet je sowieso dt er iets mis is. Bij mij is buiten de CPU en GPU de temp van 't geheugen altijd 't hoogste, niet de SSD.

Het wordt tijd de modificaties van de aanpassingen bij te stellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJoe
Uiteindelijk toch voor de externe Samsung T3 USB 3.0 SSD gegaan voor mijn Imac late 2015 met intern een 5200RPM schijf. Mede door de UASP ondersteuning en omdat schijven in 2016 toch minder afhankelijk zijn van TRIM dan in 2010 door de goede garbage collection

Met een goed merk dubbelzijdige tape netjes weggewerkt aan de achterkant, niet zichtbaar vanaf de voorkant.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/e85suv.png
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/309n8zb.png
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/34xgn05.png

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2sb4idx.png

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Netjes hoor, ik haal met mijn iMac 2013 met een Kingston V300 480GB ingebouwd dezelfde snelheden. Erg netjes voor een USB schijf d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Al een tijdje erger ik me groen en geel aan de snelheid van mijn iMac late 2013, echt zoo traag met opstarten van alles, dat zelfs office 2016 niet vooruit te branden was, terwijl deze iMac dit toch makkelijk aankan.
BlackMagic heeft me al snel doen inzien dat het probleem de HDD was met een RW van 80/80 echt bizar traag.
Even gezocht naar inbouw mogelijkheden echter het prijskaartje van 320,- vond ik wel wat flink en de overweging om 16 gb geheugen te plaatsen 500,- aangezien hij toch open ligt.
snelheid zou op hiermee op 490/515 komen
Ik heb toch maar gekozen voor die Samsung T3 250 echt een geweldige snelheid exact gelijk aan de foto hierboven, prijs kwam slechts op 130,- dus dat scheel behoorlijk.

Eerder had ik bij de plaatselijke pc boer een usb3 doosje+kingston 240 gb SSD gekocht maar eenmaal geplaatst kwam deze snelheid echter niet hoger dan een 200/200 RW dus dat was echt een tegenvaller alhoewel je dat qua prestatie niet direct merk.
Deze kingston toch maar even in mijn oudere iMac 2008 gezet (intern) waar hij wel tot recht kwam 220/220 ben ik in ieder geval happy met mijn 2013 model die echt zoo veel sneller is geworden.
poe lijkt bijna op reclame..

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niek1986
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Recent in mijn iMac late 2013 een SSD laten inbouwen en ik ben super tevreden over zowel het geleverde werk als de prestaties van SSD over mijn oude 7200rpm HDD. Machine draait weer als een zonnetje en kan er weer even tegenaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Hoi allen,

Komende week zet ik een EVO850 in mijn early 2011 Macbook. Nu wilde ik dit doen met een USB-stickje waarop El Capitain staat om met een schone lei te beginnen (ook omdat ik van 320 naar 250Gb ga).

Vooraf zet ik mijn bestanden over naar een andere externe harde schijf. Zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Moet ik bijvoorbeeld:

- Een kopie maken van de Fotobibliotheek, of is dat al geregeld nu ik het in iCloud heb staan?
- Wordt ook alle email weer opgehaald? Of moet ik dat ergens back-uppen? Maak gebruik van Gmail.
- Moet ik mijn folders in Dropbox back-uppen, of zet hij alles weer terug als ik op een nieuwe schijf de Dropbox-app installeer?

Zoals je ziet gaan de meeste vragen over de cloud. Blijf toch huiverig voor verlies :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12:23
MacbookProx schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 02:12:
... Blijf toch huiverig voor verlies :(
Volgens mij zouden alle dingen die je noemt "in principe" goed moeten gaan. Maar ik zou zelf altijd nog een tweede backup van de data maken.
Kun je niet nog een extra externe hard disk vinden en daarop een disk image van je complete huidige HDD maken? Dan heb je altijd nog iets achter de hand; ook als je er later achterkomt dat je iets vergeten bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-05 17:11
Ah, dat boze poppetje had niet gehoeven, bedoelde eerder een :-( :)

Maar inderdaad, goeie, voor de zekerheid. Als we dan toch bezig zijn. Thanks!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

tim-405 schreef op zaterdag 16 juli 2016 @ 22:17:
kwestie van uitproberen. Enkele chipsets *edit* (van de controller bedoel ik) worden inderdaad niet ondersteunt. Crucial, Samsung, Kingston vrijwel altijd wel.
niek1986 schreef op maandag 25 juli 2016 @ 16:35:
Ik heb nu een 27" iMac late 2013 met nog een 1TB 7200rpm schijf, deze wil ik graag laten vervangen door een SSD maar de mac winkel in de stad geeft aan dat het niet kan omdat er dan problemen ontstaan met de fan-controller waardoor ze dan constant voluit blazen.
jij neemt advies aan over een generieke SSD van een mac winkel? lol. Oplossing: http://www.crystalidea.com/macs-fan-control

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

MacbookProx schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 02:12:
Hoi allen,

Komende week zet ik een EVO850 in mijn early 2011 Macbook. Nu wilde ik dit doen met een USB-stickje waarop El Capitain staat om met een schone lei te beginnen (ook omdat ik van 320 naar 250Gb ga).
waarom? Nergens voor nodig. Stap 1): http://www.bombich.com/software/ccc.html ... trial versie cloned je hdd. Stap 2) hdd voor ssd verwisselen. Stap3) in terminal "sudo trimforce enable" 2x yes. Klaar.

Persee anders doen? Met timemachine backup maken. Herinstalleer OSX, vervolgens met timemachine backup terugzetten. En mogelijkerwijs opnieuw El Capitan herinstalleren (geen clean install), omdat SIP (Apple's System Integrity Protection) nogsteeds bepaalde cruciale bestanden kan overschrijven. M.a.w carbon copy is minder hoofdpijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 02-05 12:27

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

Voor m'n rMBP (mid-2014) heb ik deze converter besteld zodat ik er een gewone m.2 ssd in kan bouwen (ik wil graag van 128gb naar 256gb of wellicht 512gb). Nu weet ik dat OWC enorm dure upgrades heeft of dat je bij apple zelf helemaal schandalig dure vervangers hebt maar ook op ebay (china) vind je tegenwoordig dus upgrades, en dat zijn duidelijk inelkaar gehackte ssd's die deze converter gebruiken die ik heb besteld.

Maar helaas kan ik op internet helemaal niks vinden van iemand die dit zelf heeft gedaan en of het dus werkt. Als ik het screenshotje op de website moet geloven werkt het prima, maar als ik de ebay moet geloven moet je nog iets 'flashen' (alleen is de vertaling uit het chinees niet heel duidelijk).

Weet iemand wellicht wat meer hier over? Iemand die deze zoektocht ook heeft gedaan?
Of ben ik aan het pioneren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 12:30
Die eBay advertentie is inclusief SSD met het OS alvast erop geïnstalleerd om de boel te testen. Je hoeft dus niets te flashen, je moet alleen je OS opnieuw installeren. (dat wordt er in ieder geval mee bedoeld)

Er staat ook dat het mogelijk is dat je sleep niet meer werkt, maar waarom dat zou zijn weet ik niet, zal wel een ssd-controller dingetje zijn ofzo.

Zou verder niet weten waarom het niet zou werken. Ik heb zelf pas een SSD uit een 2011 Macbook Air in een chinees convertertje gedaan met standaard SATA poorten, zodat ik de data eraf kon halen (via SATA->USB convertertje)
Het is in feite gewoon standaard SATA, maar de aansluiting is een 'beetje vreemd'

[ Voor 29% gewijzigd door NovapaX op 22-08-2016 10:12 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CT
  • Laatst online: 02-05 12:27

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

NovapaX schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:11:
Die eBay advertentie is inclusief SSD met het OS alvast erop geïnstalleerd om de boel te testen. Je hoeft dus niets te flashen, je moet alleen je OS opnieuw installeren. (dat wordt er in ieder geval mee bedoeld)

Er staat ook dat het mogelijk is dat je sleep niet meer werkt, maar waarom dat zou zijn weet ik niet, zal wel een ssd-controller dingetje zijn ofzo.
Ja, het gedeelte dat 'misschien' sleep niet werkt is erg onduidelijk, en dat je geen/wel bootcamp kan doen (?) het impliceert iig wel dat er nog iets speciaals mee is gedaan (?).
Bij OWC moet je namelijk een speciale tool gebruiken bootcamp enabler als je bootcamp gaat gebruiken. Dus die 'windows' problemen die op ebay genoemd worden komen denk ik overeen met die van OWC.
Maar we zullen zien, ik vermoed dat deze converter uiteindelijk het onderdeel is dat ook owc gebruikt, maar zij hebben denk ik dan nog wat extra software gemaakt (en ondersteuning) om het leed te verzachten.
Hopelijk werkt het, kan ik eindelijk na 2jr gewoon de ssd updaten met normale aansluitingen in m'n macbook 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
CT schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 10:35:
[...]

Ja, het gedeelte dat 'misschien' sleep niet werkt is erg onduidelijk, en dat je geen/wel bootcamp kan doen (?) het impliceert iig wel dat er nog iets speciaals mee is gedaan (?).
Bij OWC moet je namelijk een speciale tool gebruiken bootcamp enabler als je bootcamp gaat gebruiken. Dus die 'windows' problemen die op ebay genoemd worden komen denk ik overeen met die van OWC.
Maar we zullen zien, ik vermoed dat deze converter uiteindelijk het onderdeel is dat ook owc gebruikt, maar zij hebben denk ik dan nog wat extra software gemaakt (en ondersteuning) om het leed te verzachten.
Hopelijk werkt het, kan ik eindelijk na 2jr gewoon de ssd updaten met normale aansluitingen in m'n macbook 8)
Kun je ons op de hoogte houden van je ervaringen? Wil mijn mbpr13 late2014/early 2015 ook wel een upgrade geven.
Bij voorkeur ook snelheids test vooraf en achteraf O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:15
Ja inderdaad! Ik zou hem ook graag willen upgraden, alleen geen 700 dollar betalen.
Ik ben ook benieuwd naar die firmware, want het lijkt dat er toch wel wat mankementen aan zitten.

[ Voor 37% gewijzigd door carpebios op 23-08-2016 15:20 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

• MacStarDeluxe
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-04 15:25
Hallo,

ik lees hier al even mee op het forum, maar nu loop ik tegen een probleem aan en dacht, misschien weet er wel iemand raad. Ik zal in de toekomst ook proberen mijn steentje bij te dragen.

Ik heb volgend probleem.
Ik heb een Macbook Pro13 inch Mid 2012.
Deze week begon hij wat raar te doen dus ik dacht, geen probleem, ik neem een nieuwe SSD Samsung Pro 512GB. Voorheen zat er ook reeds zo eentje in.
Intern kon ik deze nieuwe SSD helemaal niet formatteren, extern via een USB docking kon ik hem wel formatteren (met GUID-partitie-tabel). Dus op deze manier dan ook maar OSX via een USB-stick geïnstalleerd.
De Macbook werkt als een zonnetje MAAR ... eens de schijf terug in de Mac ... dan beginnen de troubles weer ... Mac ziet de SSD als je de opstartschijf selecteerd maar dan loopt hij vast op het appeltje met de statusbalk eronder ...
Als ik echter de oude SSD terug in het toestel doe, dan start deze wel op ...
Dus een heel diepe zucht :-(

Vandaar mijn cry for help, heeft er iemand nog een idee???

THX

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:39
MacStarDeluxe schreef op donderdag 15 september 2016 @ 14:40:
Hallo,

ik lees hier al even mee op het forum, maar nu loop ik tegen een probleem aan en dacht, misschien weet er wel iemand raad. Ik zal in de toekomst ook proberen mijn steentje bij te dragen.

Ik heb volgend probleem.
Ik heb een Macbook Pro13 inch Mid 2012.
Deze week begon hij wat raar te doen dus ik dacht, geen probleem, ik neem een nieuwe SSD Samsung Pro 512GB. Voorheen zat er ook reeds zo eentje in.
Intern kon ik deze nieuwe SSD helemaal niet formatteren, extern via een USB docking kon ik hem wel formatteren (met GUID-partitie-tabel). Dus op deze manier dan ook maar OSX via een USB-stick geïnstalleerd.
De Macbook werkt als een zonnetje MAAR ... eens de schijf terug in de Mac ... dan beginnen de troubles weer ... Mac ziet de SSD als je de opstartschijf selecteerd maar dan loopt hij vast op het appeltje met de statusbalk eronder ...
Als ik echter de oude SSD terug in het toestel doe, dan start deze wel op ...
Dus een heel diepe zucht :-(

Vandaar mijn cry for help, heeft er iemand nog een idee???

THX
toon volledige bericht
Ik vermoed je sata kabel... heb dit bij mijn neefje aan de hand gehad... simpel te vervangen, met je SSD is waarschijnlijk niets mis.

Interpolis, glashelder!

• MacStarDeluxe
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 29-04 15:25
Ik vermoed je sata kabel... heb dit bij mijn neefje aan de hand gehad... simpel te vervangen, met je SSD is waarschijnlijk niets mis.
Ja heb ik ook gelezen maar met oude SSD werkt het wel ... Vreemd toch

Update: probleem opgelost. Het was dus wel degelijk de Sata-kabel.

[ Voor 13% gewijzigd door MacStarDeluxe op 18-09-2016 21:00 ]

• RPHN
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-01 15:41
Vanmorgen samen met mijn pa en behulp van iFixit mijn Mac Mini Late 2014 voorzien van een SSD, het verschil is meteen merkbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Misschien is dit niet helemaal het goede topic maar ik sta op het punt een iMac late 2012 open te halen om een Crucial BX200 te plaatsen. Nu wil ik gelijk het geheugen meepakken maar klopt het dat er in deze iMac DDR3L geheugen (low voltage 1.35v) zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

xabre16v schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 12:07:
Misschien is dit niet helemaal het goede topic maar ik sta op het punt een iMac late 2012 open te halen om een Crucial BX200 te plaatsen. Nu wil ik gelijk het geheugen meepakken maar klopt het dat er in deze iMac DDR3L geheugen (low voltage 1.35v) zit?
Klopt helemaal.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Bedankt. Inmiddels het hele spul ingebouwd en kan zeggen dat het als een zonnetje werkt allemaal.
Plaatsen van het nieuwe geheugen was veel werk.. hele iMac moet uit elkaar en het geheugen zit achterop het moederbord :/ 8)7 maargoed vriendin helemaal blij want het apparaat wat zo traag als stront door een trechter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanveen
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik wil graag een ssd inbouwen in de imac medio 2011.
Dit is voor mij zelf te riskant ondanks alle filmpjes etc. Iemand die hier ervaring mee heeft.? Liefst in Overijssel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backer_78
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:22
Ik heb een iMac 27 inch mid 2010 en wil hier graag een Ssd in laten plaatsen, is er iemand in de buurt van nieuw Vennep die mij hier tegen een kleine vergoeding mee kan helpen? Daarnaast twijfel ik of ik mijn i3 processor zal upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:53
stefanveen schreef op woensdag 19 oktober 2016 @ 19:31:
Ik wil graag een ssd inbouwen in de imac medio 2011.
Dit is voor mij zelf te riskant ondanks alle filmpjes etc. Iemand die hier ervaring mee heeft.? Liefst in Overijssel
Pb gestuurd :)

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:32

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Zo wat een verschil :o Mijn 2014 Mac Mini heeft een 1 tb HD. Maar dat ding is zo traag als *beep*.
Computer opstarten duurde eeuwen en na het inloggen hoorde je de HD nog een minuut of 5 ratelen. Systeem voelde ook erg traag aan.

Gisteren een 250 gb Samsung SSD gekocht samen met een externe USB 3.0 enclosure waar de SSD nu in zit. MacOS Sierra opnieuw geïnstalleerd op de SSD. En ik herken de Mac niet meer. Hij is bijna net zo snel geworden als mijn nieuwe game PC met ingebouwde SSD. _/-\o_

Wat mij betreft. De beste upgrade ooit.

Hopelijk dat Apple nu eens besluit om standaard een SSD in de Mac's in te bouwen. Een 5400 rpm laptop HD kan echt niet meer. :X

[ Voor 11% gewijzigd door SandsOfArrakis op 20-10-2016 04:28 ]

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Laatst online: 02-05 16:05
SandsOfArrakis schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 04:23:

Gisteren een 250 gb Samsung SSD gekocht samen met een externe USB 3.0 enclosure waar de SSD nu in zit. MacOS Sierra opnieuw geïnstalleerd op de SSD. En ik herken de Mac niet meer. Hij is bijna net zo snel geworden als mijn nieuwe game PC met ingebouwde SSD. _/-\o_

Wat mij betreft. De beste upgrade ooit.

Hopelijk dat Apple nu eens besluit om standaard een SSD in de Mac's in te bouwen. Een 5400 rpm laptop HD kan echt niet meer. :X
Moet je nagaan wat het voor verschil is als je een PCIe SSD mee had besteld. Die krengen doen rustig 1500MB/s en hebben een veel hogere Random IO dan die samsung op USB3.0. Dit kost je echter wel €500 meer helaas (naast de €250 ssd upgrade ook ongeveer €250 voor de krachtigere versie met hoger geclockte i5 en meer ram).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-05 21:29

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica