Toon posts:

Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 85 ... 88 Laatste
Acties:

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik heb vandaag een imac 2011 27inch gekocht en ben aan het kijken hoe ik een ssd naast mijn hdd en superdrive kan plaatsen. Ik kwam op onderstaande guide uit waar werd uitgelegd dat ik een female sata naar female slimline sata kabel nodig heb:

bron: http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php

Nu kan ik deze kabel nergens in nederland vinden (en haal zoiets liever niet uit china). Jullie idee waar ik deze zou kunnen kopen?

Alternatief zou zijn om het ifixit setje te bestellen.......

https://www.ifixit.com/Ap...-Hard-Drive-Kit/IF174-002

CISSP! Drop your encryption keys!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:07
Waarom niet uit China? Dat is toch het zelfde spul tegen een lagere prijs? Verzenden kan alleen wel 2-4 weken duren.

Lekker!

• laurens0619
  • Nu online
Napsju schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:28:
Waarom niet uit China? Dat is toch het zelfde spul tegen een lagere prijs? Verzenden kan alleen wel 2-4 weken duren.
bang voor performance verlies/kortsluiting. heb het niet zo op chinese kabeltjes in dure producten :)

• Distael
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-04 12:02
Ik heb lang zitten twijfelen of ik een SSD zou gaan gebruiken als boot schijf voor mijn iMAc late 2012. Nu is de keuze een stuk makkelijker geworden.....bij de Tweakers December Prijzen Parade heb ik een Crucial BX200 480GB gewonnen _/-\o_

Om de SSD aan te kunnen sluiten moet hij nog wel in een behuizing worden geplaatst. Ik ben al een tijdje aan het zoeken en kom uit bij deze Startech behuizing: pricewatch: Startech.com 2.5in Aluminum USB 3.0 External SATA III SSD Hard Dr...

Is dit de beste behuizing om te gebruiken qua prijs/kwaliteit of zijn er betere opties?

• laurens0619
  • Nu online
Distael schreef op maandag 28 december 2015 @ 14:36:
Ik heb lang zitten twijfelen of ik een SSD zou gaan gebruiken als boot schijf voor mijn iMAc late 2012. Nu is de keuze een stuk makkelijker geworden.....bij de Tweakers December Prijzen Parade heb ik een Crucial BX200 480GB gewonnen _/-\o_

Om de SSD aan te kunnen sluiten moet hij nog wel in een behuizing worden geplaatst. Ik ben al een tijdje aan het zoeken en kom uit bij deze Startech behuizing: pricewatch: Startech.com 2.5in Aluminum USB 3.0 External SATA III SSD Hard Dr...

Is dit de beste behuizing om te gebruiken qua prijs/kwaliteit of zijn er betere opties?
Hij heeft UASP en dat is het belangrijkste dus lijkt me prima keus. Ik heb zelf een ICY box als externe behuizing voor mijn SSD.

• Ricardo-
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-04-2020
Onlangs is de harde schrijf van mijn MacbookPro 13 inch uit 2010 gecrasht. Nu ben ik van plan om hierin een SSD te plaatsen. Ik heb me al aardig ingelezen en wat filmpjes gekeken en het moet mij wel lukken om de HDD eruit te halen en te vervangen voor een SSD. Echter, aangezien de hele SSD wereld nieuw voor mij is, hoop ik dat iemand kan bevestigen dat onderstaande methode/materialen de juiste zijn.

Aangezien de laptop niet intensief wordt gebruikt (gebruik tegenwoordig vooral tablet en werk laptop), ben ik op zoek naar de goedkoopst mogelijk manier om de laptop weer werkend te krijgen (ik gebruik hem alleen voor internetten, af en toe wat downloaden, foto's overzetten vanaf camera (daarna meteen door naar een online opslag) en af en toe wat Word etc.). Na wat zoeken kwam ik uit bij een Kingston SSDnow v300 ( pricewatch: Kingston SSDNow V300 120GB) als 1 van de goedkoopste SSD's van de "bekendere" merken (met kortingscode bij CB voor 45€) . Mijn eerste vraag:

- Is deze SSD geschikt voor mijn MacbookPro 2010? Zoals gezegd, ik hoef geen topprestaties en 60/120 gb is meer dan genoeg voor mijn gebruik. Of hebben jullie nog andere tips voor een goedkope SSD?

Daarnaast nog een vraag over de materialen nodig voor het vervangen van de HDD. Volgens ifixit heb ik alleen een Phillips #00 en een T6 Torx schroevendraaier nodig. Mijn vragen hierover:

- Klopt het dat dit de enige materialen nodig zijn om de HDD te vervangen? Ik las namelijk ook wat over sata kabels, montage plaat etc, maar volgens mij heb ik dat allemaal niet nodig voor een MacbookPro uit 2010.

Hopelijk heeft iemand de tijd om te bevestigen dat mijn voorbereidende werk klopt zodat ik geen onnodige producten ga kopen. Alvast bedankt :)

[Voor 6% gewijzigd door Ricardo- op 29-12-2015 16:08]

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:31
Ik heb een SSD in mijn iMac geplaatst ipv de HDD die een fusion had met de Flash.
Nu is het nog sneller dan de Apple standaard flash?!
Op youtube YouTube: Disk Speed Test: Apple Flash Storage iMac 27-Inch Late 2012
Heeft deze man een Apple flash met 750GB, maar die minder snel dan mijn Fusion?!
Ik heb een Samsung 850 EVO met 1tb erin gestopt.

Wow!

[Voor 7% gewijzigd door kx22 op 29-12-2015 15:41]

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 31-05 06:06
@kx22;
Bedoel je te zeggen dat je in een "flat" iMac (dus die versies mét Fusion Drive, maar zónder Superdrive/dvd-brander) een HD hebt vervangen voor een SSD? Ik dacht dat dit bij deze iMacs helemaal niet kon? En dat je op z'n mínst problemen krijgt met de fan (wat op te lossen is, maar niet ideaal in mijn ogen).

Heb je wat meer informatie over wat je hebt gedaan, welke iMac jij hebt e.d.?
Ik heb namelijk zelf een 2012 iMac 21" (die met de nVidia GT 650M GPU, en 1TB Fusion Drive), en zit al tijden te zoeken naar informatie of en hoe dit werkt. :)

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
joramoudenaarde schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 16:22:
@kx22;
Bedoel je te zeggen dat je in een "flat" iMac (dus die versies mét Fusion Drive, maar zónder Superdrive/dvd-brander) een HD hebt vervangen voor een SSD? Ik dacht dat dit bij deze iMacs helemaal niet kon? En dat je op z'n mínst problemen krijgt met de fan (wat op te lossen is, maar niet ideaal in mijn ogen).

Heb je wat meer informatie over wat je hebt gedaan, welke iMac jij hebt e.d.?
Ik heb namelijk zelf een 2012 iMac 21" (die met de nVidia GT 650M GPU, en 1TB Fusion Drive), en zit al tijden te zoeken naar informatie of en hoe dit werkt. :)
Ja ik heb de flat 27" met fusion drive.
ik heb het een bedrijf laten doen: upgreatest. Was niet duur en na 1 uur al klaar.

Ik zou het NIET doen als je fusion het nog doet. Wanneer je Hdd kapot is, dan pas vervangen.

Ik heb me niet ingelezen waarom het niet zou kunnen, maar de man van upgreatest doet zowat elke maand wel paar van deze fusion versies.

• Kapotlood
Goh, daar vertel je me toch een hoop nieuws! :)
Dan moet ik daar toch maar eens over gaan nadenken... ik was van plan om volgend jaar een Hackintosh te maken omdat die nieuwe 21.5 iMacs veel minder "bang for the buck" zijn in mijn ogen, voornamelijk vanwege het gebrek aan een dedicated GPU. Met zo'n Hackintosh à la die van dewith.com zou ik dan én best goed kunnen gamen, én het kost me de helft van de nieuwe 2015-iMac.

Maar met een SSD i.p.v. Fusion Drive maakt het m'n huidige iMac wel érg interessant! Keuzes keuzes :)

• superbieke
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 29-05 23:13
laurens0619 schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:45:
[...]

bang voor performance verlies/kortsluiting. heb het niet zo op chinese kabeltjes in dure producten :)
Ik heb dezelfde iMac en heb er nu toch al een jaar zo'n Chinese kabel inzitten. Werkt helemaal prima :)

• flipm
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 04-05-2018
Past deze:
https://www.afuture.nl/productview.php?productID=4685594

in een Macbrook pro Medio 2012 i5?

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:41
Ik heb mijn Mac Mini 2011 ingeruild voor een iMac 2013 21,5".
Nu had ik zelf vrij eenvoudig een SSD kunnen plaatsen in de mini maar met een iMac is dat blijkbaar een stuk moeilijker.
Ik loop er toch wel tegenaan dat mijn iMac wat trager aanvoelt dan de Mini dus wil toch wel graag weer een SSD.

Nu zit er in mijn iMac een standaard 1TB hdd. Ik zoek de bevestiging op het volgende:

In de duurdere Macs zijn destijds PCIe SSDs geplaatst. Begrijp ik het goed dat in mijn iMac daar helemaal geen ruimte voor is en dat ik dus mijn HDD moet vervangen voor een SSD?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:04
http://www.microsatacable...2010-2011-macbook-air-959

iemand ervaring hiermee en kan je daarmee inderdaad een reguliere m2 in je macbook zetten? Het klinkt te mooi om waar te zijn..

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 20:08

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Nog even een tip: De Action verkoopt tegenwoordig Torx T5,T6 setjes en een aanvullende set met T7,T8 torx voor €0.99 . En zuignappen voor het scherm voor €0.99, dus voor €3,96 heb je alle gereedschap die je nodig hebt :)
De setjes zijn van Werkman.

• frenkied
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:12
Vertex 4 overleden: geen melding gehad oid niets!
Aangezien ik een oude IMAC heb (2011) er een SANDISK PLUS 240 GB erin gezet. Is weer als nieuw

• JB
  • Laatst online: 16:33

JB

Cédric roelt!

Is er wellicht een overzicht welke SSDs het beste werken? In mijn geval een iMac 2011.

[Voor 20% gewijzigd door JB op 01-02-2016 17:53]

Mijn boefje is liev!

• yorroy
Volgens mij maakt dat niet heel veel uit. Ik heb in een Mac Mini 2011 zelf een Kingston gebruikt. Maar de Samsung EVO serie worden ook veel gebruikt.

Dan voor mij een vraag: ik heb de instructievideo van OWC gekeken voor mijn late 2013 iMac en het lijkt reuze mee te vallen om mijn hdd te vervangen voor een SSD. Is er nog iemand die een setje over heeft om de iMac open te maken?

En verder: ik kan me herinneren ooit in dit topic gelezen te hebben dat je fan op hol kan slaan als je de hdd vervangt, maar kan dit nergens terug vinden. Is dit nog iets om rekening mee te moeten houden?

• JB

JB

Cédric roelt!

yorroy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:56:

ik kan me herinneren ooit in dit topic gelezen te hebben dat je fan op hol kan slaan als je de hdd vervangt, maar kan dit nergens terug vinden. Is dit nog iets om rekening mee te moeten houden?
Dat van die tempsensor heb ik ook vaker voorbij zien komen. Weet alleen niet of dit alleen is wanneer je de oorspronkelijke HDD vervangt? Ik ga de SSD niet bijplaatsen maar vervangen voor de 1TB.

Het erbij zetten ziet er nog veel heftiger/moeilijker uit namelijk... Dan moet er veel meer los.

Benodigdheden zijn dan:

- SSD
- bracket 2,5 naar 3,5
- temp sensor kabel?
- mis ik nog iets?

Mijn boefje is liev!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-05 00:46
yorroy schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:56:
En verder: ik kan me herinneren ooit in dit topic gelezen te hebben dat je fan op hol kan slaan als je de hdd vervangt, maar kan dit nergens terug vinden. Is dit nog iets om rekening mee te moeten houden?
Het schijnt er nog wel te zijn: https://nl.ifixit.com/Gui...d+Drive+Replacement/30522 (Zie de comments)

Er zijn wel kabels beschikbaar die dat fixen: http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD12/
Of een tool als deze werkt in de meeste gevalen: http://exirion.net/ssdfanctrl/

Maar de leukste oplossing tot nu toe (aleen voor pre-2013 imacs) is om die extra kabel aan te sluiten op een apparte temperatuur sensor: http://www.ebay.nl/itm/Ap...990b3d:g:SMYAAMXQHU1RxvBG

• yorroy
Het lijkt wel of ik de enige ben met een iMac 2013 21,5 inch. Ik lees alleen maar problemen met de 27" modellen, die overigens ook een 3,5" schijf hebben. De 21,5" bevatten allemaal een 2,5" schijf.
Ik vraag me dan ook af of de fan problemen ook voorkomen bij de 21,5 inch iMacs

Anoniem: 732963

Ik ga in mijn macbook pro (late 2011) een ssd (samsung 850 evo 500Gb) plaatsen in de plaats van de superdrive,er zijn genoeg tutorials om dit te doen,mijn vraag is als ik een schone installatie op ssd wil,kan dit dan met 'carbon copy cloner' ? ik zou graag mijn foto's en muziek in de bestaande albums en playlists houden en ook mijn mails behouden,ik kan deze natuurlijk laten staan op de oude schijf (HDD 500Gb) en via de cloner enkel de osx en de programma's enz. aanvinken zodat ik opstart van de ssd maar kan ik dan de osx en de programma's van de oude schijf afhalen en enkel de zware bestanden daar laten staan?is het dus mogelijk een nieuwe installatie van de osx op de ssd te zetten en achteraf de programma's te clonen of hoe doe ik dit best?
Kan je ook bvb de ssd al inbouwen en dan alles clonen?

• johncheese002
  • Registratie: December 2004
  • Niet online

johncheese002

Life is a zero sum game.

Anoniem: 732963 schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:18:
Ik ga in mijn macbook pro (late 2011) een ssd (samsung 850 evo 500Gb) plaatsen in de plaats van de superdrive,er zijn genoeg tutorials om dit te doen,mijn vraag is als ik een schone installatie op ssd wil,kan dit dan met 'carbon copy cloner' ? ik zou graag mijn foto's en muziek in de bestaande albums en playlists houden en ook mijn mails behouden,ik kan deze natuurlijk laten staan op de oude schijf (HDD 500Gb) en via de cloner enkel de osx en de programma's enz. aanvinken zodat ik opstart van de ssd maar kan ik dan de osx en de programma's van de oude schijf afhalen en enkel de zware bestanden daar laten staan?is het dus mogelijk een nieuwe installatie van de osx op de ssd te zetten en achteraf de programma's te clonen of hoe doe ik dit best?
Kan je ook bvb de ssd al inbouwen en dan alles clonen?
Binnen hetzelfde OS zou dit geen punt moeten zijn (vaak gedaan), maar van bijv. Mountain Lion naar El Captain (wat ik nu gaan doen naar een schone SSD extern en bij goed bevallen, inbouwen in een Mini late 2012) dan zou ik alles clean opnieuw installeren. Reden is, omdat Apple bij een nieuw OS soms net kleine wijzigingen aanbrengt in de System Library folder bijv.- of de wijze van 3rd party apps hoe deze installed worden, enigszins wijzigt. CCC plempt alles op de oude plek terug, als een map niet meer bestaat, kun je hem auto laten creeeren door CCC, maar dat garandeert niet, dat je app dan goed werkt.

Voor je weet zit je met broken apps, de SSD vol met smuck door zwerf-bestanden van apps die niet werken etc. :')
Ik zou zeggen, neem zondagmiddag de tijd, voor een fresh install van de hoofdzakelijk 3rd party apps (non-OS dingetjes, zoals Little Snitch, Office etc.); vaak is het ook zo, dat een hoop apps zelf een nieuwe versie nodig hebben, omdat MacOS een nieuw soort code gebruikt voor een bepaalde omgeving. Dus opnieuw installeren moet je toch vaak, kun je het maar beter in 1 keer goed doen, lijkt mij?

Terrified, mortified, petrified, stupified....by you! J. Nash "A Beautiful Mind."

Anoniem: 732963

ok bedankt,als ik dan toch gewoon zou klonen naar ssd (zonder de media folders) zou ik dan gewoon de osx laten staan op oude hdd en hoe moet je dan aangeven dat hij moet opstarten van ssd,kan je dus bepaalde programma's en osx apart afhalen? opnieuw installeren heb ik geen schrik van maar bepaalde programma's zoals serato (dj ) heeft een history back-up, daar staan hele lijsten nummers in een bepaalde volgorde en die zou ik daar terug willen zien staan natuurlijk :-)

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09-2022
Even hier maar gooien aangezien ik geen antwoord krijg in het Mac mini topic :(

Weet er iemand of je meer snelheid kan halen als je de SSD op de plek van de HDD plaatst in geval van dual drive bay in een Mac mini (Late 2012)? Of blijft dit hetzelfde? Heb de ebay kit gekocht (connector, 4 schroefjes, spudger en torxjes).

Heb de indruk dat het iets sneller is, maar niet merkbaar sneller dan de HDD of lijkt dit maar zo?
De HDD was wel heel traag geworden na een tijd... vooral bij start-up en strandbal.

Kan enkel vergelijken met mijn MBPr Late 2013, maar die heeft een PCIe SSD en dat kan je niet echt vergelijken :+

[Voor 4% gewijzigd door Agent 47 op 08-02-2016 16:46]

• Kapotlood
Volgens Everymac zijn beide aansluitingen SATA-600, dus dat moet niets uitmaken :)
http://www.everymac.com/s...-2.5-late-2012-specs.html
(Serial ATA (6GB/s) staat er)

• Agent 47
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 04-09-2022
joramoudenaarde schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:14:
Volgens Everymac zijn beide aansluitingen SATA-600, dus dat moet niets uitmaken :)
http://www.everymac.com/s...-2.5-late-2012-specs.html
(Serial ATA (6GB/s) staat er)
Check, oké :) wou maar zeker zijn.
Toch ondervind ik bvb met Thunderbird een strandbal, zou imo toch niet mogen met de SSD...

• Kapotlood
Strandballen heb ik hier en op 't werk (beide een Fusion drive en/of SSD) ook nog wel eens hoor. Het ligt niet altijd aan de HD of SSD, maar soms ook gewoon door hoe de app is geschreven cq. de code. Microsoft Word of Excel bijvoorbeeld… áltijd een strandbal met het opstarten. Photoshop daarentegen start bijna direct, net zoals Safari. Maar Firefox voelt dan weer duidelijk trager met een strandbal van een seconde of 2 tijdens het opstarten.

Een SSD doet een hoop goeds, maar "bloated" programma's kan hij helaas weinig aan doen :)

• JB

JB

Cédric roelt!

Hier nu ook een SSD geplaatst in een iMac mid 2011. Deze op de plaats van de Superdrive gezet, maar ik haal toch niet de 500 MB/s die ik had gehoopt. Die Superdrive zat niet op een SATA600 aansluiting zo te zien?

Dit haal ik uit de specs:

Ga ik het merken qua snelheid/performance? Anders wil ik de SSD op SATA600 hebben.

[Voor 12% gewijzigd door JB op 13-02-2016 01:17]

Mijn boefje is liev!

• yorroy
Volgens mij is de bus van de SuperDrive zelfs maar sata150

• CH033
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

CH033

altijd watt

Voor de rMB Pro vanaf eind 2013 en MB Air van midden 2013 en nieuwer. OWC SSD upgrade kits vanaf 480 GB en $ 399,-
http://www.macrumors.com/...-storage-laptop-upgrades/

[Voor 3% gewijzigd door CH033 op 09-03-2016 12:05]

music is my frame and words paint the picture

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-06 21:51
Even een check. Ik heb voor mijn ouders de HDD vervangen door een SSD, OSX El Capitan geinstalleerd en met TimeMachine de laatste backup teruggezet.
Doch ik vind het opstarten best lang duren (ik praat over een Mac Mini uit 2011, met 8Gb RAM, 250Gb SSD). Na inschakelen duurt het 1-1,5 minuut voor er leven komt.

Binnen OSX zie ik geen conflicten, linkspeed op SATA3 etc.
Ook heb ik via Instellingen de opstartschijf aangeklikt als zijnde de SSD.
Ook reset van SMC/Pram (CMD-ALT-P-R) uitgevoerd
Verder werkt alles normal in bedrijf.
Vergeet ik iets?

Update 16-mar 16:10: SSD is een Crucial 250Gb MX200

[Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 16-03-2016 16:10]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-06 07:51

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

NielsTn schreef op woensdag 09 maart 2016 @ 15:25:
Even een check. Ik heb voor mijn ouders de HDD vervangen door een SSD, OSX El Capitan geinstalleerd en met TimeMachine de laatste backup teruggezet.
Doch ik vind het opstarten best lang duren (ik praat over een Mac Mini uit 2011, met 8Gb RAM, 250Gb SSD). Na inschakelen duurt het 1-1,5 minuut voor er leven komt.

Vergeet ik iets?
Ik heb de zelfde maar met gewone hdd en 8gb ram maar mijne start toch binne 1min op

• F-X
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
Ik heb 2 ssd's in een imac mid 2011 geplaatst.
1 zit in een optibay op de plek van de dvd drive en 1 zit in de ruimte daar achter.
De sata aansluiting van de dvd drive en de originele harde schijf heb ik gewisseld, zodat beide ssd's op de sata III aansluiting zitten.
Beide ssd's zitten in een raid0 en deze raid zit samen met de harde schijf weer in een fusion drive volume.

http://tweakers.net/ext/f/0YfyZnGw104EFEX4Cu9FnZMG/thumb.png

[Voor 8% gewijzigd door F-X op 14-03-2016 21:16]

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 26-05 18:17
Geen enkel probleem. Ondersteuning is fantastisch. heb ze al meerdere malen in allerlei typen macs gezet. Crucial SSD's zijn echt een aanrader voor iedere mac bezitter. Zo'n beetje iedere lijn doet het goed in een mac.

Ik heb zelf ervaring met de volgende lijnen in macbooks en mac mini's:
  • M4 (C400 micron?)
  • M500
  • M550
  • MX100
  • MX200
  • BX100
  • BX200
Allemaal in verschillende groottes. Draaien allemaal nog steeds erg stabiel.

Vergeet ik iets?
Een mac mini 2011 met 250GB ssd (crucial of samsung) zou moeten booten in ongeveer 20-30 seconden van koud naar alles draaiend.

[Voor 40% gewijzigd door supersnathan94 op 16-03-2016 16:08]

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
supersnathan94 schreef op woensdag 16 maart 2016 @ 16:05:
[...]

Geen enkel probleem. Ondersteuning is fantastisch. heb ze al meerdere malen in allerlei typen macs gezet. Crucial SSD's zijn echt een aanrader voor iedere mac bezitter. Zo'n beetje iedere lijn doet het goed in een mac.
Mee eens d:)b
Een Samsung 840 EVO viel altijd naar SATA 1 terug, maar een Crucial BX200 naar SATA 2 op een Mac mini 2009.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-04 09:15
Ik heb net die crucial in mijn MacBook pro medio 2012 laten zetten door systeembeheer van mijn werk. Wat een gigantisch verschil. Het is nog beter dan toen hij net nieuw was. Alles gaat zo ontzettend vlot.

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online

Vergeet ik iets?

Update 16-mar 16:10: SSD is een Crucial 250Gb MX200
Check van mijn kant, ondanks dat ik het antwoord al denk te weten: heb je er wel een monitor aan hangen? De mini staat erom bekend dat als je hem zonder gebruikt, headless, de mini throttled en als ik het goed heb de Graphical drivers niet laadt. Heb er het nodige over gelezen. Hoe dan ook: hij schakelt dan in uber weinig power verbruik, wat traaaaaagheid veroorzaakt....

• NielsTn
  • Laatst online: 01-06 21:51
Zonnetje83 schreef op donderdag 17 maart 2016 @ 23:06:
[...]

Check van mijn kant, ondanks dat ik het antwoord al denk te weten: heb je er wel een monitor aan hangen? De mini staat erom bekend dat als je hem zonder gebruikt, headless, de mini throttled en als ik het goed heb de Graphical drivers niet laadt. Heb er het nodige over gelezen. Hoe dan ook: hij schakelt dan in uber weinig power verbruik, wat traaaaaagheid veroorzaakt....
Ja uiteraard hangt aan de Mac Mini een monitor (die ook beeld geeft na opstarten). Wel een nieuwtje wat ik dus nog niet wist, van dat throttlen bij monitor-less gebruik.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Zonnetje83
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
NielsTn schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:12:
[...]

Ja uiteraard hangt aan de Mac Mini een monitor (die ook beeld geeft na opstarten). Wel een nieuwtje wat ik dus nog niet wist, van dat throttlen bij monitor-less gebruik.
Ok, vreemd dan! Ja, ik heb er al veel over gelezen. De mijne was ook soms niet vooruit te branden. Totdat ik erover las. Monitor eraan, voilà, snel. Had volgens wat ik las in ieder geval met de graphics drivers te maken die zonder monitor niet geladen worden.

Ik vnc-de er vaak naartoe als de monitor er niet aan hing. Niet te doen, blokken in beeld en alles. Monitor eraan, maar gewoon uit: vnc geen enkel probleem meer!

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 12:25
als een mac geen beeldscherm heeft gekoppel, loopt al het grafische werk via de CPU. (GPU word dan helemaal niet aangestuurd door de OSX, staat eigenlijk praktisch uit..)
dit resulteert idd een erg lage framerate lag etc, via remote overnemen.
Bij macservers adviseer ik eigelijk daarom altijd een dummy video donngle te kopen !
kost paar tientjes, maar is erg handig !

voor de MacMini bijv. een hdmi dummy dongle. !

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-05 12:25
p.s

hier een voorbeeld van zo'n handige adapter :
http://www.ebay.nl/sch/i....cmini+hdmi+dummy&_sacat=0

scheelt ook weer een heel beeldscherm wat er je anders aan hangt..

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-05 21:53

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Het volgende wil ook helpen.
  • PRAM-reset
  • SMC-reset
  • Je startupdisk aanwijzen
Dat laatste kan voor Voorkeuren / Preferences door de juiste partitie aan te klikken:

• backer_78
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:20
Ik heb een imac 27inch medio 2010. Ik wil het liefst een SSD erbij plaatsen met behoud van mijn huidige HD en optische drive. Ik begrijp dat zoiets mogelijk is, maar lasting zelf uit te voeren. Ik wil dit dan ook liever uitbesteden aan iemand die daar handiger in is.

- Ik lees op het internet wat tegengestelde berichten over bootcamp op SSD, kunnen alle SSD gebruikt worden om bootcamp op te draaien?
- zijn er tweakers die dat (uiteraard tegen een vergoeding) doen? (of moet ik dit verzoek op een ander forum posten?)
- Daarnaast is mijn TimeCapsule recent overladen, is het nu mogelijk om op mijn huidige HD een partitie aan te maken en die te laten functioneren als time capsule voor een back up?
- welke grote SSD raden jullie aan bij het volgende gebruik. Ik draai EL Capitan en maak regelmatig gebruik van photoshop en dreamweaver, ook gebruik ik OSX voor surfen/ mailen en word/excel.
Daarnaast draai ik windows die ik eigenlijk alleen gebruik om te gamen.

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 11:17
Wellicht handig voor de mensen met een early 2011 macbook.
Overal lees je dat de superdrive poort maar 3gb/sec (SATA2) verbinding heeft. En de reguliere HDD op SATA3 (6gb/sec).

Dit is niet helemaal correct. De latere 'early 2011' modellen beschikken over 2x SATA3 (dus 6gb/sec) aansluitingen. Ook in je superdrive dus.

Hier kwam ik per toeval achter omdat ik ook net een SSD ingebouwd heb, en ik hiervoor een rondje google deed.

Dit is wel fijn. Want in dit geval kun je de originele HDD op zijn plek laten zitten (dus met motion sensor) terwijl je de SSD veilig in een caddy schroeft op de plek van de superdrive.

Bron: http://9to5mac.com/2011/0...s-as-a-production-change/

• supersnathan94
backer_78 schreef op dinsdag 22 maart 2016 @ 15:39:
Ik heb een imac 27inch medio 2010. Ik wil het liefst een SSD erbij plaatsen met behoud van mijn huidige HD en optische drive. Ik begrijp dat zoiets mogelijk is, maar lasting zelf uit te voeren. Ik wil dit dan ook liever uitbesteden aan iemand die daar handiger in is.

- zijn er tweakers die dat (uiteraard tegen een vergoeding) doen? (of moet ik dit verzoek op een ander forum posten?)
-
Stuur maar een DM dan hebben we het er wel over.

@Dacide: ik weet dat dit bij de 2012 modellen inderdaad het geval is, maar voor de 2011 hangt het ook af van welke grootte en of het vroeg of laat 2011 is en dan ook nog of het "late" early 2011 is.

Zolang je in je systeemoverzicht een linkspeed van 6Gb/s te zien krijgt is er niets aan de hand. Zelfs als dit niet het geval is raad ik een ssd aan. Acces times liggen immers zoveel lager dan bij HDD's dat je het verschil direct merkt.

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-04 09:15
Even een vraagje over de temperatuur sensor op de HDD als je een SSD instaleert.

Bij mijn iMac 20 inch(begin 2009) heb ik de temp sensor door geknipt, beide draden gestript en kortgesloten. Dit zorgde er nog steeds voor dat de fans als een malle gaan draaien. Dit heb ik opgelost met een appje die het nu regelt wat opzich prima werkt.
Nu heeft mijn zwager gevraagd of ik een SSD in zijn 27 inch iMac (eind 2009) wil bouwen. Als we na de instal toch een fan app nodig is dat geen drama maar het zou mooi zijn als het zonder kan.

Wat moet ik deze keer anders doen of toch nog een keer proberen te kortsluiten?

• Roel84
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-05 07:07
Ik heb wat hulp nodig mbt de volgorde van inbouwen.
Heb voor mij MBP 5.5 (mid 2009) een MX200 SSD aangeschaft. Ik heb de SSD al binnen windows getest op werking.

Ik wil hem in plaats van de optische drive plaatsen. en heb er ook een caddy voor. Ik wil een clean install doen. Geen Time machine Back Up. Ik heb de installer van OS X El Capitan al gedownload.

Wat is de beste opties van installeren:
1) SSD op plek van HD inbouwen/ aansluiten. en opstarten en formateren vanuit huidige OS (Yosemite). Vervolgens OS X El Capitan installer opstarten en deze op de SSD installeren. En later de SSD instellen als bootable drive.

Problemen wat ik hiermee evt heb is dat de SSD misschien niet werkt op de plek van de optical drive. En wat ik begrepen heb is dat de drivers van de optical drive niet geinstalleerd worden en deze later (mocht ik hem als external drive willen gebruiken) niet werkt.

2) SSD via USB aansluiten, (ik heb nog wel een SATA disclosure liggen) vervolgens formateren en OS X El Capitan via de usb installeren en dan inbouwen?
Probleem; het is misschien wat langzamer.

3) Andere voorstellen welkom.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:29
Roel84 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:30:
Ik heb wat hulp nodig mbt de volgorde van inbouwen.
Heb voor mij MBP 5.5 (mid 2009) een MX200 SSD aangeschaft. Ik heb de SSD al binnen windows getest op werking.

Ik wil hem in plaats van de optische drive plaatsen. en heb er ook een caddy voor. Ik wil een clean install doen. Geen Time machine Back Up. Ik heb de installer van OS X El Capitan al gedownload.

Wat is de beste opties van installeren:
1) SSD op plek van HD inbouwen/ aansluiten. en opstarten en formateren vanuit huidige OS (Yosemite). Vervolgens OS X El Capitan installer opstarten en deze op de SSD installeren. En later de SSD instellen als bootable drive.

Problemen wat ik hiermee evt heb is dat de SSD misschien niet werkt op de plek van de optical drive. En wat ik begrepen heb is dat de drivers van de optical drive niet geinstalleerd worden en deze later (mocht ik hem als external drive willen gebruiken) niet werkt.

2) SSD via USB aansluiten, (ik heb nog wel een SATA disclosure liggen) vervolgens formateren en OS X El Capitan via de usb installeren en dan inbouwen?
Probleem; het is misschien wat langzamer.

3) Andere voorstellen welkom.
Scenario 2:

- HDD naar optical drive bay
- SSD in HDD bay
- Booten van El Capitan stick en op SSD installeren
- (Apps en files terugzetten van HDD met time machine indien gewenst.)

I reject your reality and substitute my own

• Roel84
nelizmastr schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:41:
[...]

Scenario 2:

- HDD naar optical drive bay
- SSD in HDD bay
- Booten van El Capitan stick en op SSD installeren
- (Apps en files terugzetten van HDD met time machine indien gewenst.)
Waarom HD naar optical bay? Als ik de HD laat zitten blijft de motion detector gewoon werken. Beide aansluitingen (HDD/Optical) zijn SATA II

• nelizmastr
Roel84 schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:55:
[...]

Waarom HD naar optical bay? Als ik de HD laat zitten blijft de motion detector gewoon werken. Beide aansluitingen (HDD/Optical) zijn SATA II
In mijn ervaring zijn caddies in de optical bay niet altijd bootable. Geen idee of dat anders ligt bij MacBooks. Mijn MBPr heeft standaard SSD.

• Roel84
nelizmastr schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:24:
[...]

In mijn ervaring zijn caddies in de optical bay niet altijd bootable. Geen idee of dat anders ligt bij MacBooks. Mijn MBPr heeft standaard SSD.
Eens met jou. Bij sommige werkt het, bij sommige niet mbt MacBooks.
Ik denk dat ik het in eerste instantie maar probeer.

Installatie vanaf USB stick of gewoon binnen het OS?

• nelizmastr
Roel84 schreef op maandag 04 april 2016 @ 16:49:
[...]

Eens met jou. Bij sommige werkt het, bij sommige niet mbt MacBooks.
Ik denk dat ik het in eerste instantie maar probeer.

Installatie vanaf USB stick of gewoon binnen het OS?
USB stick. Schoon is altijd beter. Daarnaast kan je niet naar een andere schijf installeren terwijl je een andere versie draait.

• DMC90
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14:50
Beste tweakers, ik heb nu al een tijdje een SSD (Samsung 850 Evo 500GB) thuis liggen die ik in mijn mac (Macbook Pro 13" mid 2012) wil gaan installeren. Hierover heb ik echter nog wat vragen!

1. Raden jullie een clean install van de SSD aan - en hoezo?

2. Als een clone van HDD op de SSD net zo goed kan, welke middelen heb ik hiervoor nodig? Ik heb zelf al een beetje lopen zoeken naar usb 3.0 naar sata 3 adapters, bijvoorbeeld deze LogiLink? Is dit wat ik hiervoor nodig heb?

Thanks! :9

• veincode
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-03 08:05
Hier nog iemand die naar aanleiding van een review op de frontpage ook de stap heeft gemaakt voor het inbouwen van een SSD in een 15" MacBook Pro (2011). De MacBook is van mijn vriendin en ik ben niet enorm handig dus ik vond het best spannend. Uiteindelijk 100% meegevallen. Grootste obstakel voor mij was het vinden van een goede schroevendraaier voor de case.
Ik heb (ook) een clean install gedaan via USB. De mac zelf was traag (wellicht lag dat aan de hdd) maar ik heb het risico niet genomen. Backup maken was easy.

Nog een schrikmomentje toen ik klaar was. Na het downloaden van spotify maar vóór het installeren (login van vriendin nodig). Spotify pakte toen enorm veel CPU en de fans bleven maar blazen (ook na reboots etc.). Gelukkig loos alarm.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

willieboy90 schreef op woensdag 06 april 2016 @ 22:37:
Beste tweakers, ik heb nu al een tijdje een SSD (Samsung 850 Evo 500GB) thuis liggen die ik in mijn mac (Macbook Pro 13" mid 2012) wil gaan installeren. Hierover heb ik echter nog wat vragen!

1. Raden jullie een clean install van de SSD aan - en hoezo?

2. Als een clone van HDD op de SSD net zo goed kan, welke middelen heb ik hiervoor nodig? Ik heb zelf al een beetje lopen zoeken naar usb 3.0 naar sata 3 adapters, bijvoorbeeld deze LogiLink? Is dit wat ik hiervoor nodig heb?

Thanks! :9
Ik doe even een aanname dat je OSX draait.
Clonen van OSX naar de SSD kan wel. Maar vers is altijd beter.

Als je ook toevallig Windows hebt draaien (Bootcamp) dan sowieso vers installeren. Windows detecteerd bij de installatie dat je een SSD gebruikt en gaat dan dingen anders instellen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• DMC90
Tylen schreef op donderdag 07 april 2016 @ 10:16:
[...]

Ik doe even een aanname dat je OSX draait.
Clonen van OSX naar de SSD kan wel. Maar vers is altijd beter.

Als je ook toevallig Windows hebt draaien (Bootcamp) dan sowieso vers installeren. Windows detecteerd bij de installatie dat je een SSD gebruikt en gaat dan dingen anders instellen.
Yes ik draai OSX, clean install it is! Zal wel van het belangrijke spul een backup maken.

Goed dat je begint over bootcamp, was mn windows partitie al helemaal vergeten! Thanks!

Hoe werkt het trouwens als je een nieuwe SSD (of HDD) in je mac installeert zonder OS? Hoe installeer je OSX vervolgens op je nieuwe SSD?

• veincode
willieboy90 schreef op donderdag 07 april 2016 @ 18:50:
[...]
Hoe werkt het trouwens als je een nieuwe SSD (of HDD) in je mac installeert zonder OS? Hoe installeer je OSX vervolgens op je nieuwe SSD?
Vantevoren je beoogde OS op een USB stick zetten (stick van ~8gb nodig) en dan na het inbouwen van je nieuwe hdd kies je bij het opstarten van je mac dat je boot vanaf vanaf USB. Genoeg handleidingen online te vinden over het maken van een installatie-usb en over het booten vanaf USB (bij mij ging hij eerst booten vanaf recovery en dat was niet de bedoeling).

[Voor 8% gewijzigd door veincode op 08-04-2016 10:41]

• supersnathan94
veincode schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:40:
[...]

Vantevoren je beoogde OS op een USB stick zetten (stick van ~8gb nodig) en dan na het inbouwen van je nieuwe hdd kies je bij het opstarten van je mac dat je boot vanaf vanaf USB. Genoeg handleidingen online te vinden over het maken van een installatie-usb en over het booten vanaf USB (bij mij ging hij eerst booten vanaf recovery en dat was niet de bedoeling).
Dat^^ of internet recovery oid gebruiken als dat kan/ondersteund wordt. Ik heb zelf een recovery partitie op een externe HDD die ik gebruik om de boel naar Yosemite te zetten. Dat scheelt ongeveer driekwart van de installatie tijd doordat je niet eerst Lion binnen hoeft te hengelen en daarna te upgraden naar Yosemite of El capitan.

• veincode
supersnathan94 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:48:
[...]
Ik heb zelf een recovery partitie op een externe HDD die ik gebruik om de boel naar Yosemite te zetten. Dat scheelt ongeveer driekwart van de installatie tijd doordat je niet eerst Lion binnen hoeft te hengelen en daarna te upgraden naar Yosemite of El capitan.
Ik heb gewoon El Capitan op een usb stick gezet. Dan installeer je direct de laatste versie. Is dat niet veel handiger dan wat je nu voor ogen hebt?
Het enige wat je nodig hebt is een USB stick van 8gb. Google dan eens 'bootable el capitan usb' en volg de instructies.

[Voor 10% gewijzigd door veincode op 08-04-2016 11:52]

• supersnathan94
veincode schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:51:
[...]

Ik heb gewoon El Capitan op een usb stick gezet. Dan installeer je direct de laatste versie. Is dat niet veel handiger dan wat je nu voor ogen hebt?
Ik heb El cap alleen op mijn privé macbook pro. De anderen hier in huis draaien allemaal Yosemite omdat OSX server en Apple Remote Desktop nog niet werken op el capitan. Dan is beheer echt heel vervelend dus laat ik ze lekker nog even op 10.10 draaien. De performance gaat er namelijk niet echt op vooruit op de andere apparaten die we hier hebben.

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
supersnathan94 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:54:
[...]

Ik heb El cap alleen op mijn privé macbook pro. De anderen hier in huis draaien allemaal Yosemite omdat OSX server en Apple Remote Desktop nog niet werken op el capitan.
Bij mij werkt ARD gewoon goed op El Capitan icm Server app 5. Wat gaat er precies mis bij jou?

Apple Certified Trainingen

• supersnathan94
Dat de packages voor yosemite niet werken op el cap. Die custom install scripts voor verbinding met ard. De taakserver draait op yosemite en osx server met ldap en iscsi (mac mini 2009) ook. Ik osx server geprobeert op el cap maar op de een of andere manier crashte deze steeds op mijn macbook. Maar dat is verder geheel off topic. Ik ben nog steeds aan het knutselen met open directory want ik krijg mobile accounts met synchronisatie niet aan de praat.

• iDEOwen
  • Registratie: September 2005
We hebben hier nu juist de Mobile Accounts uitgezet (was voor ons niet meer handig/nodig), maar we kregen steeds issues met de bestaande accounts (werden nog gezien als mobile accounts). Uiteindelijk maar de accounts gewoon gemigreerd.
Maar idd wel vreemd dat server app steeds crashed. Wij draaien hier altijd server app op onze MacBooks in training, dat gaat iig nooit fout (iig niet fout omdat het op een MacBook is geinstalleerd). Succes met het uitvogelen ;)

Apple Certified Trainingen

• DMC90
veincode schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 10:40:
[...]

supersnathan94 schreef op vrijdag 08 april 2016 @ 11:48:
[...]

Dat^^ of internet recovery oid gebruiken als dat kan/ondersteund wordt. Ik heb zelf een recovery partitie op een externe HDD die ik gebruik om de boel naar Yosemite te zetten. Dat scheelt ongeveer driekwart van de installatie tijd doordat je niet eerst Lion binnen hoeft te hengelen en daarna te upgraden naar Yosemite of El capitan.
Thanks! :*)

• gepeterd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-04 00:04
Hi,

Ik heb een 27" iMac uit 2010, uitgerust met 2TB harde schijf, welke ik graag wil voorzien van een SSD.

Nu heb ik daar een aantal opties in:
1) HDD vervangen door SSD
2) dvd drive vervangen door SSD
3) SSD op de achterzijde plakken en zowel de HDD als dvd drive behouden.

Nummer 3 schijnt nogal veel werk te zijn met inbouwen, en heeft speciale kabels nodig die relatief prijzig zijn als ik me niet vergis. Daarnaast hecht ik geen enkele waarde aan de dvd drive, dus nummer 3 valt voor mij af.

Wat over blijft is de vraag, wil ik de HDD behouden? Sinds ik mijn iMac heb, merk ik dat de HDD bij inactiviteit in een soort sluimer stand gaat, wat iedere keer als ik iets IO gerelateerd wil doen, resulteert in een bevroren Mac totdat de HDD op snelheid is. Dit irriteert me behoorlijk.
Ik herinner me nog dat toen ik lang geleden nog externe harde schijven aan mij mac had aangesloten, ook deze op snelheid moesten zijn voordat IO gerelateerde zaken weer door gingen (zoals het 'selecteer je locatie' schermpje wanneer je iets wil opslaan).

Dit brengt me bij de vraag:
Zijn er mensen die zich in bovenstaand verhaal kunnen vinden, en zo ja, blijft dit probleem zich voordoen wanneer je over gaat naar een SSD + HDD oplossing met je OS + programma's op je SSD (inclusief je user directory)

Ik heb geen bergen met data, en wil sowieso naar een NAS oplossing voor grotere hoeveelheden data, dus zou prima kunnen leven met optie 1, weg met die HDD. Dit zou in ieders geval het probleem hierboven gegarandeerd oplossen. Maar als dit niet meer voorkomt als je primaire schijf de SDD is, houd ik hem natuurlijk liever.

Daarnaast nog een ander issue, wanneer ik mijn HDD vervang door de SDD, hoe ga ik dan om met de temperatuursensor?
https://nl.ifixit.com/Ans...Thermal+Sensor+Connector)
http://blog.metamatt.com/...t-should-be-ssd-upgrades/
http://forums.macrumors.c...ade-important-tip.808178/

Softwarematig de temperatuur negeren is geen optie, maar de aansluiting kortsluiten lijkt me geen probleem, echter kan ik niet echt vinden of dit het echt oplost, wie heeft hier ervaring mee?
Daarnaast ben ik trouwens dit nog tegen gekomen: http://eshop.macsales.com/item/OWC/DIDIMACHDD09/
Echter vind ik dit zeer 'overpriced' en niks toevoegen

Dus gezien bovenstaand verhaal, hoe kijken jullie hier tegenaan?
- Zouden jullie de HDD vervangen door SSD of de HDD behouden en de SDD in de plaats van de dvd drive plaatsen?
- Ervaren jullie 'last' van het hebben van een HDD als secundaire schijf in jullie SDD machine's?
- Zijn er mensen met een 2010 generatie iMac die tegen het HDD temperatuur issue zijn aangelopen?

Groeten Peter

• supersnathan94
Ik zou zeggen flikker de dvd drive eruit en gooi er een bx200 in ofzo.

• yorroy
Dat zou ik dan weer niet doen. Volgens mij heeft de dvd drive van de 2010 iMac slechts een sata150 aansluiting. De hdd zal sata300 of 600 hebben en daardoor sneller zijn

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Komende week hoop ik een MBP uit 2011, waarvan de beeldschermverlichting het niet meer doet, te gaan voorzien van een SSD. Deze MacBook gaat gebruikt worden in een vaste opstelling met een externe monitor.

Ik vraag me alleen af of het installeren ook op een externe monitor kan. Anders moet ik een 2e MacBook Pro nemen en daar OSX op installeren, wat uiteraard ook een goede optie is.

Er komt een OCZ Trion 100 in van 960GB. Daarmee moet de MacBook toch de nodige audio-opnames kunnen verwerken.

• gepeterd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-04 00:04
yorroy schreef op zondag 10 april 2016 @ 11:50:
Dat zou ik dan weer niet doen. Volgens mij heeft de dvd drive van de 2010 iMac slechts een sata150 aansluiting. De hdd zal sata300 of 600 hebben en daardoor sneller zijn
Klopt, de HD heeft een sata300, ik kan niet vinden wat de dvd drive voor aansluiting heeft, maar volgens everymac.com heeft dit model een derde sata300 aansluiting voor de SSD, dus ik gok dat ik die kan gebruiken mocht de kabel van de dvd drive dat halen.

http://www.everymac.com/s...2010-specs.html#macspecs1
Details: *As first documented by site sponsor OWC, this iMac has an extra 3 Gb/s Serial ATA connector and power for the optional SSD, but if one is not installed at the time the system is purchased the connector cables and mounting bracket are not present. Nevertheless, it is possible to install a 2.5" SSD in addition to the hard drive if an SSD is not installed initially it's just a bit of a "hack."
Edit:
Ook de dvd drive heeft blijkbaar een 3 Gb/s sta aansluiting (sata300):
All "Late 2009" iMac models -- the iMac "Core 2 Duo" 3.06 21.5", "Core 2 Duo" 3.06 27", and "Core i5" 2.66 27" -- and all "Mid-2010" models -- the iMac "Core i3" 3.06 21.5", "Core i3" 3.2 21.5", "Core i3" 3.2 27" and "Core i5" 2.8 27" -- have a 3 Gb/s SATA 2.0 connector for a 3.5" hard drive. The 27-Inch "Mid-2010" models -- the iMac "Core i3" 3.2 27" and "Core i5" 2.8 27" -- also have an extra 3 Gb/s SATA 2.0 connector and power for the optional 2.5" SSD (in addition to 3 Gb/s Serial ATA 2.0 connectors for the hard drive and optical drive).
http://www.everymac.com/s...o-upgrade-hard-drive.html

Dan blijft enkel de initiële vraag open, ervaren jullie last van het hebben van een 'normale' harde schijf naast de SDD, die op snelheid moet komen voordat de mac weer wil reageren. Ik ben door mijn macbook pro namelijk nogal verwend geworden.. O-)

Ow, en nog een vraag, waar kopen jullie de dvd-drive naar sdd frames? de OWC site is nogal prijzig kwa verzenden.

@sypie
Volgens mij is het geen probleem een extern scherm te gebruiken tijdens installatie, zolang je de laptop maar dicht laat.
Je ziet namelijk ook het initiële apple logo op een extern scherm tijdens herstarten wanneer je laptop dicht zit.

[Voor 39% gewijzigd door gepeterd op 10-04-2016 22:25]

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Top, dan weet ik dat ik niet hoef te klooien met flink wat licht achter het Apple logo.
(Nee, de backlight gaat het niet meer doen. Iets met een mislukte soldering op het logic board.)

• Mektheb
  • Laatst online: 15:46
gepeterd schreef op zondag 10 april 2016 @ 22:15:
[...]

Klopt, de HD heeft een sata300, ik kan niet vinden wat de dvd drive voor aansluiting heeft, maar volgens everymac.com heeft dit model een derde sata300 aansluiting voor de SSD, dus ik gok dat ik die kan gebruiken mocht de kabel van de dvd drive dat halen.

http://www.everymac.com/s...2010-specs.html#macspecs1

[...]

Edit:
Ook de dvd drive heeft blijkbaar een 3 Gb/s sta aansluiting (sata300):

[...]

http://www.everymac.com/s...o-upgrade-hard-drive.html

Dan blijft enkel de initiële vraag open, ervaren jullie last van het hebben van een 'normale' harde schijf naast de SDD, die op snelheid moet komen voordat de mac weer wil reageren. Ik ben door mijn macbook pro namelijk nogal verwend geworden.. O-)

Ow, en nog een vraag, waar kopen jullie de dvd-drive naar sdd frames? de OWC site is nogal prijzig kwa verzenden.

@sypie
Volgens mij is het geen probleem een extern scherm te gebruiken tijdens installatie, zolang je de laptop maar dicht laat.
Je ziet namelijk ook het initiële apple logo op een extern scherm tijdens herstarten wanneer je laptop dicht zit.
www.afuture.nl verkoopt ze van OWC ook, wel iets levertijd.

• elnuke
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07-04 18:26
Ik wil in een witte macbook late 2009 de harde schijf van 1g op de plaats van dvd speler (om die vervolgens extern te gebruiken, dus zoek behuizing) en vervolgens een SSD
Wat heb ik nodig?Waar kan ik het vinden?
Reacties welkom!

• Rays1972
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-01 21:44
Ik wil mijn iMac laten opstarten van een externe ssd schijf,Nu heb ik een samsung ssd 850 evo gekocht en deze in een Ewent EW7033 behuizing gedaan maar mijn iMac herkent de ssd niet.
Heb ik een andere behuizing nodig ?
Hoop dat iemand mij kan helpen. :/

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-06 20:45
Heb je de schijf wel kunnen formatteren?

• ed737
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-05 14:49
Rays1972 schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 23:53:
Ik wil mijn iMac laten opstarten van een externe ssd schijf,Nu heb ik een samsung ssd 850 evo gekocht en deze in een Ewent EW7033 behuizing gedaan maar mijn iMac herkent de ssd niet.
Heb ik een andere behuizing nodig ?
Hoop dat iemand mij kan helpen. :/
Je moet de SSD eerst wissen/formatteren met Diskutiliy / Schijfhulpprogramma, dan wordt hij wel herkend.

• Rays1972
Ik heb hem al met een behuizing met voeding en dan herkent de iMac hem wel.
Heb deze geformatteerd en toen gekloond,daarna weer in de usb behuizing (Ewent ew 7033) gedaan maar dan word die niet herkend.

• Rays1972
Ik heb deze (StarTech.com 2,5in aluminium USB 3.0 externe SATA III SSD harde-schijfbehuizing met UASP voor SATA 6 Gbps.) besteld,heb gelezen dat ik een usb 3.0 met UASP nodig heb.Hoop dat het werkt.

• yorroy
De Mac Mini 2011 was geen probleem met een SSD en goed te doen, maar met mijn iMac 2013 durf ik het eigenlijk niet aan. De Xando winkel durft meer dan 200 euro te vragen, en dat heb ik er niet voor over.
Is er iemand in de omgeving van Enschede voor wie het inbouwen een eitje is en het benodigde gereedschap heeft om een SSD in te bouwen tegen een geringe vergoeding?

Dan vraag 2:
Op ifixit lees ik dat de iMac 2013 21,5" zonder SSD wel een PCI slot bevat voor een SSD. Andere bronnen vertellen het tegenover gestelde. Kan ik ergens zien (zonder de iMac open te maken) of een dergelijk slot erin zit?

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-06 07:51

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

yorroy schreef op vrijdag 29 april 2016 @ 17:10:
De Mac Mini 2011 was geen probleem met een SSD en goed te doen, maar met mijn iMac 2013 durf ik het eigenlijk niet aan. De Xando winkel durft meer dan 200 euro te vragen, en dat heb ik er niet voor over.
Is er iemand in de omgeving van Enschede voor wie het inbouwen een eitje is en het benodigde gereedschap heeft om een SSD in te bouwen tegen een geringe vergoeding?

Dan vraag 2:
Op ifixit lees ik dat de iMac 2013 21,5" zonder SSD wel een PCI slot bevat voor een SSD. Andere bronnen vertellen het tegenover gestelde. Kan ik ergens zien (zonder de iMac open te maken) of een dergelijk slot erin zit?
Bij de imac late 2012 21" was de basis model niet mogelijk met pce maar de high end wel, denk dat dat bij deze ook zo is.

Anders eens op
Ifixit kijken

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jadang
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:42
Je zou CARD Services kunnen proberen in Zwolle. Zij zijn ook door Apple geautoriseerd om reparaties te doen. De vestiging in Utrecht heeft destijds de 2,5" HD van m'n 21,5" iMac 2013 vervangen voor een SSD. Was een halfuurtje werk en kostte me rond de €50.

Volgens mij is het basismodel van de 21,5" iMac 2013 inderdaad uitgerust met een ongebruikte PCIe poort. Misschien dat ik zelf binnenkort ook een poging ga wagen om een PCIe schijf in te bouwen. :)

• yorroy
Bedankt, nu je dit zo zegt begint er een lampje te branden over CARD Services. ik heb er eerder over gehoord.
Ik heb ze gelijk gemaild voor het opvragen van een prijs, ook voor een PCIe poort.
Wat ik zo op ifixit heb gelezen werkt echter niet elke PCIe SSD. De bandbreedte van PCIe is echter wel hoger dus het loont misschien wel dit goed uit te zoeken.

@Coldbullet: volgen iFixit zit in de basis 2013 wel een PCIe slot, in de 2012 versie zat deze inderdaad alleen in de high end versies.

Edit: heb een reactie terug van CARD service. Maar inbouwen kost toch 80 euro + 6 euro materiaalkosten.

[Voor 9% gewijzigd door yorroy op 30-04-2016 12:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• siemonsimson
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 20:00
Sinds enige tijd en SSD (Samsung Evo) in mijn MacBook Pro en dat bevalt zeer goed. Wat een verschil in snelheid. Ik wil nu FireVault aanzetten en krijg dan de volgende melding:

"FileVault kan niet worden ingeschakeld voor de schijf 'Mac HD'.Sommige schijfstructuren bieden geen ondersteuning voor de herstelpartitie die voor codering is vereist. Om codering te gebruiken, moet u deze versie van OS X installeren op een opnieuw geformatteerde schijf."

Ik heb mijn SSD tijdens de installatie als OS X Extended (Journaled) geïnstalleerd en volgens mij is dat de juiste schijfstructuur. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen zonder een herinstallatie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:03
siemonsimson schreef op zondag 01 mei 2016 @ 10:41:
Sinds enige tijd en SSD (Samsung Evo) in mijn MacBook Pro en dat bevalt zeer goed. Wat een verschil in snelheid. Ik wil nu FireVault aanzetten en krijg dan de volgende melding:

"FileVault kan niet worden ingeschakeld voor de schijf 'Mac HD'.Sommige schijfstructuren bieden geen ondersteuning voor de herstelpartitie die voor codering is vereist. Om codering te gebruiken, moet u deze versie van OS X installeren op een opnieuw geformatteerde schijf."

Ik heb mijn SSD tijdens de installatie als OS X Extended (Journaled) geïnstalleerd en volgens mij is dat de juiste schijfstructuur. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen zonder een herinstallatie?
Je hebt geen recovery partitie. Je zult deze eerst aan moeten maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:47
Rays1972 schreef op woensdag 27 april 2016 @ 10:49:
Ik heb deze (StarTech.com 2,5in aluminium USB 3.0 externe SATA III SSD harde-schijfbehuizing met UASP voor SATA 6 Gbps.) besteld,heb gelezen dat ik een usb 3.0 met UASP nodig heb.Hoop dat het werkt.
Inmiddels heb ik deze behuizing aan mijn Imac (14.1) hangen met een Samgsung Evo erin en gebruik deze als systeem schijf. Wat een snelheidswinst in vergelijking met de interne HD. _/-\o_
Alleen geen trim.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• siemonsimson
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 20:00
ThomasG schreef op zondag 01 mei 2016 @ 11:10:
[...]
Je hebt geen recovery partitie. Je zult deze eerst aan moeten maken.
En dat kan alleen tijdens een nieuwe installatie of kan dat nu ook nog? Ik kan er op de apple support pagina zo snel niets over vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• supersnathan94
B___MAN schreef op zondag 01 mei 2016 @ 11:26:
[...]

Inmiddels heb ik deze behuizing aan mijn Imac (14.1) hangen met een Samgsung Evo erin en gebruik deze als systeem schijf. Wat een snelheidswinst in vergelijking met de interne HD. _/-\o_
Alleen geen trim.
Kan je trim niet enabelen met forcetrim? 10.10.4 heeft daar als het goed is een commandline functie voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rays1972
Bij mij werkt het nu ook,helemaal super :) .
[...]

Alleen geen trim.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yorroy
[...]

Alleen geen trim.
Kun je iets zeggen over de lees en schrijfsnelheid via USB? Benaderd dit de max van de SSD?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• B___MAN
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:47
yorroy schreef op zondag 01 mei 2016 @ 20:00:
[...]

Kun je iets zeggen over de lees en schrijfsnelheid via USB? Benaderd dit de max van de SSD?
Ik heb even een "Disk Speed Test" uitgevoerd.

Ik heb een Imac 14.1.

Dit is van de Interne HD.
(HTS541010A9E662)

Dit is van de externe SSD.
(StarTech.com USB 3.0 externe SATA III SSD met UASP voor SATA 6 Gbps & Samsung 750 EVO)

Voor mij is de snelheidswinst aanzienlijk.

[Voor 19% gewijzigd door B___MAN op 03-05-2016 16:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yorroy
Bedankt voor het meten. Ik heb zelf ook een iMac 14.1 (late 2013). Hoe snel boot je mac nu?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dylangeluk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:34
Wow, gister een Samsung EVO 500GB SSD in m'n Macbook Pro uit 2012 gedaan en de laptop voelt echt weer als nieuw aan! Installeren was een piece of cake, opstarten gaat razendsnel en programma's openen vrijwel direct als ik er op klik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-06 15:26
Ik heb zowel een Crucial MX100 SSD als een 1TB harde schijf in mn 2010 MacBook Pro.

Zouden jullie TRIM enablen? Ben benieuwd of het dan voor beide schijven werkt. En als dat zo is, of dat kwaad kan voor de harde schijf.

• Roel84
androids schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 21:41:
Ik heb zowel een Crucial MX100 SSD als een 1TB harde schijf in mn 2010 MacBook Pro.

Zouden jullie TRIM enablen? Ben benieuwd of het dan voor beide schijven werkt. En als dat zo is, of dat kwaad kan voor de harde schijf.
Voor je gewone harde schijf zal er sowieso geen TRIM enabled worden. Aangezien dit gewoon niet kan.

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01-06 15:26
Roel84 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:49:
[...]

Voor je gewone harde schijf zal er sowieso geen TRIM enabled worden. Aangezien dit gewoon niet kan.
Ok, tx. Het is dus niet schadelijk om TRIM te enablen op je Mac, ook al heb je daar een ouderwetse harde schijf in zitten.

• yorroy
Ik heb sinds afgelopen zaterdag ook eindelijk een een SSD in mijn iMac 2013, dankzij een mede-tweaker die dat voor een zacht prijsje kon doen.
De snelheidswinst is fantastisch!
Is het nodig zelf TRIM aan te zetten? Of doet OSX El Capitan dit zelf?
Of kan ik ergens zien of TRIM aan staat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Roel84
yorroy schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 20:17:
Ik heb sinds afgelopen zaterdag ook eindelijk een een SSD in mijn iMac 2013, dankzij een mede-tweaker die dat voor een zacht prijsje kon doen.
De snelheidswinst is fantastisch!
Is het nodig zelf TRIM aan te zetten? Of doet OSX El Capitan dit zelf?
Of kan ik ergens zien of TRIM aan staat?
Status checken:
Terminal command: system_profiler SPSerialATADataType | grep 'TRIM'

Of System report openen.

Moet je zelf aanzetten:
Terminal command: sudo trimforce enable

• Headblast
  • Laatst online: 01-06 20:00
Ik heb een evo 850 gekocht en die als main hdd geplugged en mn oude hdd op de optical drive slot gezet.

Nu herkend hij niet mijn ssd als ik disk utility wil gebruiken, mijn vraag is:

Moet ik hem ernu uithalen en formateren dmv externe hdd casing of kan het ook via recovery mode en dan de terminal aanroepen bv?

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

• yorroy
Via ALT opstarten in recovery, daar zou je vervolgens de ssd moeten kunnen formatteren.

• Headblast
  • Laatst online: 01-06 20:00
Komt ie terug met een error dat ie niet kan formatteren..

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Pagina: 1 ... 85 ... 88 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee