Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 84 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-05 13:43
Heeft er iemand ervaring met m2 sata naar MacBook (air) converters? Deze staan op ebay aangeboden, maar ik zie niemand met daadwerkelijke bevestiging dat dit werkt.

Ik wil er 1tje in mijn MacBook air 2011 zetten. Dan kan de 128 uit de 2011 in de 2010 en maak ik op die manier 2 upgrades voor een nette prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ik zit in dubio. Heb een MacBook White Unibody (late 2009, 2,26 GHz, 8GB RAM, 250GB harde schijf) die ik gebruik voor fotobewerking en af en toe videobewerking. Op dit moment is dat eigenlijk niet meer werkbaar, moet zo'n 20 seconden wachten voor een RAW ingeladen is in Lightroom, en dan bij bewerkingen steeds enkele seconden voor het resultaat zichtbaar is op het scherm.

Is het nog de moeite om hier een SSD in te zetten (Crucial MX200 240GB, evt. met caddy om mijn superdrive te vervangen door mijn huidige HD), of is dit zonde geld en kan ik beter gewoon voor een nieuwe MacBook Pro 13" retina 2015 gaan? Volgens het internet geeft een SSD namelijk fikse snelheidsverhogingen, maar qua processorkracht verandert er natuurlijk bar weinig. Heb op zich geen problemen om te wachten met exporteren (dat kan eventueel ook 's nachts), als het inladen van foto's en vertonen van bewerkingen maar sneller gaat. Lightroom zelf schijnt niet veel sneller te worden van een SSD, hoewel de maker van dit filmpje anders beweert.

Het verschil in kosten is enorm, maar ik heb inmiddels reeds 6 jaar plezier van mijn MacBook, dus het is de investering meer dan waard geweest. Geld stoppen in mijn huidige machine om over een half jaar tot de conclusie te komen dat het toch niet al te veel sneller is geworden, vind ik dus zonde. Dan liever nu meer uitgeven en weer zes jaar plezier beleven. Aan de andere kant: als student is €1060 (studentenkorting + inruil van mijn huidige laptop) gewoon ontzettend veel geld, dus mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar de budgetvriendelijkere optie. I.v.m. het recht op studentenkorting wil ik geen tweedehands laptop.

Kortom: €120 investeren in een SSD, of €1060 uitgeven aan een MacBook Pro 13" retina 2015?

[ Voor 18% gewijzigd door tobiasvs op 08-09-2015 15:57 ]

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

DaMarcus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 14:30:
Clonen is een mogelijkheid, zelf heb ik het OS opnieuw geïnstalleerd door tijdens het booten CMD + R ingedrukt te houden. Hierdoor kom je in het recoverymenu van je iMac en kan je via je internetverbinding je iMac weer herinstalleren.

Een bootable USB-stick maken kan ook maar met een snelle internetpijp kom je net zo ver :)
Ik heb ook de recovery vanuit Time Machine uitgevoerd naar een blanco SSD.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
tobiasvs schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:40:
Ik zit in dubio. Heb een MacBook White Unibody (late 2009, 2,26 GHz, 8GB RAM, 250GB harde schijf) die ik gebruik voor fotobewerking en af en toe videobewerking. Op dit moment is dat eigenlijk niet meer werkbaar, moet zo'n 20 seconden wachten voor een RAW ingeladen is in Lightroom, en dan bij bewerkingen steeds enkele seconden voor het resultaat zichtbaar is op het scherm.

Is het nog de moeite om hier een SSD in te zetten (Crucial MX200 240GB, evt. met caddy om mijn superdrive te vervangen door mijn huidige HD), of is dit zonde geld en kan ik beter gewoon voor een nieuwe MacBook Pro 13" retina 2015 gaan? Volgens het internet geeft een SSD namelijk fikse snelheidsverhogingen, maar qua processorkracht verandert er natuurlijk bar weinig. Heb op zich geen problemen om te wachten met exporteren (dat kan eventueel ook 's nachts), als het inladen van foto's en vertonen van bewerkingen maar sneller gaat. Lightroom zelf schijnt niet veel sneller te worden van een SSD, hoewel de maker van dit filmpje anders beweert.

Het verschil in kosten is enorm, maar ik heb inmiddels reeds 6 jaar plezier van mijn MacBook, dus het is de investering meer dan waard geweest. Geld stoppen in mijn huidige machine om over een half jaar tot de conclusie te komen dat het toch niet al te veel sneller is geworden, vind ik dus zonde. Dan liever nu meer uitgeven en weer zes jaar plezier beleven. Aan de andere kant: als student is €1060 (studentenkorting + inruil van mijn huidige laptop) gewoon ontzettend veel geld, dus mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar de budgetvriendelijkere optie. I.v.m. het recht op studentenkorting wil ik geen tweedehands laptop.

Kortom: €120 investeren in een SSD, of €1060 uitgeven aan een MacBook Pro 13" retina 2015?
Ik heb een aantal maanden geleden m'n 15" MacBook Pro (model 2009) ook een upgrade gegeven met een SSD en 8GB en dat merk je zeker wel. Hoewel het zeker geen beest is geworden, werkt Capture One net wat prettiger. Het meeste doe ik toch op m'n iMac (2011) en dat gaat vlot zat. Voor mij dus een reden om geen nieuwe laptop aan te schaffen.

Als het voor jou je standaard machine is zou ik overwegen om voor een nieuwe laptop te gaan. Ook het retina scherm heeft natuurlijk wat voordelen qua aantallen zichtbare pixels met het bewerken van foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
KiDoNL schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:57:
Ik vraag me af of het dus kwaad kan TRIM aan te zetten via het bovengenoemde terminal commando, omdat het niet by default ingeschakeld is. Ik zie wel bij system report netjes staan dat het een Apple SSD is, en 'Yes' bij TRIM Support, maar nergens dat het al ingeschakeld zou zijn. Zijn er nog risico's aan verbonden, en zonee, bied het dan echt nog meerwaarde?

Draai trouwens de laatste Yosemite beta (10.10.5 dus), mocht dat nog iets uitmaken.
Naar mijn weten is TRIM dan geactiveerd. Ik heb ook "Trim support = "Yes".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiDoNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-12-2021
smeerbartje schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 17:44:
[...]

Naar mijn weten is TRIM dan geactiveerd. Ik heb ook "Trim support = "Yes".
Ik had het inderdaad al even nagevraagd en "Trim support = Yes" betekent niet alleen dat het ondersteunt wordt, maar ook dat het al aanstaat inderdaad. Thx.

[ Voor 0% gewijzigd door KiDoNL op 09-09-2015 10:04 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omnom
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-10-2024
Had 'm in een ander topic geplaatst maar hier staat 'ie beter denk ik :)

In het kader van 'laat ik zelf eens iets proberen' van de week mijn optische drive vervangen door een SSD (de 840 Pro) in mijn MBP Early 2011 (met i7). Nou heb ik zo'n beetje naar mijn idee alles al geprobeerd, Google afgestruind, OMT-topics doorgespit, etc. maar het lukt me dus niet om OS X op die SSD te installeren.

Ik heb het geprobeerd via Internet Recovery (met CMD+R), dat lukte niet. Toen een opstartdisk gemaakt op een SD kaartje. Leek te werken maar uiteindelijk gaat er iets mis. In de tussentijd verschillende foutmeldingen gekregen. De laatste was dat er iets mis was gegaan bij het bijwerken van de systeem extensie o.i.d.?

Nu is het zo dat op m'n HDD die er al in zat Yosemite staat geïnstalleerd. De SSD wordt gewoon herkend en ik kan er ook gewoon bestanden naartoe schrijven. Die vervolgens ook werken. Met SMART utility beide schijven getest en beide zijn PASSED. Ik heb de SSD geformatteerd en een GUID partitie aangemaakt. Als ik met Internet Recovery op die partitie OS X wil installeren lijkt ook alles goed te gaan. Als ik dan vervolgens een andere opstartschijf wil kiezen verschijnt de SSD niet. Als ik in de Finder naar de SSD ga dan staat daar de installer map van Yosemity met daarbij rechts onderin een soort stopbord-teken.

Die toetsencombinatie om je hardware te resetten tijden de startup werkt ook niet. Dacht dat het wellicht aan de 840 Pro lag maar er zijn mensen die 'm geïnstalleerd hebben zonder problemen dus het zou gewoon moeten werken lijkt me.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-05 21:40
Ik had dat destijds ook toen ik mijn Superdrive van m'n toenmalige iMac voor een SSD had ingewisseld. Daar lukte die installatie in de eerste instantie ook op geen enkele manier. Ik heb toen een externe HD gepakt, daar een partitie op gemaakt en de installatie-DMG naartoe uitgepakt via Disk Utility.

Vervolgens vanaf die externe HD opgestart en de installatie gestart. Toen herkende hij de SSD wel op 't moment dat ik tijdens die installatieprocedure de gewenste installatie-HD kon aanwijzen.

Bij een andere Mac heb ik 't eens andersom geprobeerd: éérst de SSD als externe HD aangesloten om er zeker van te zijn dat de installatie vlekkeloos zou werken, daarna via een ándere externe HD dezelfde stappen genomen als hierboven omschreven.

Misschien dat je deze mogelijkheden nog eens kan proberen? Die SMART en GUID specificaties lijken bij jou namelijk gewoon goed te staan, dus ik kan (vanaf hier) ook niet echt verzinnen wat het probleem bij jou is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
Hij herkent de SSD ook gewoon. Zowel via Recovery als via de installatie mbv de SD kaart. Ik kan in de geval kiezen voor een installatie op m'n HDD of de nieuwe SSD.

Kies ik de SSD dan gaat 'ie vrolijk downloaden en installeren. Punt is alleen dat 'ie na de installatie dus opstart op de HDD en ik de SSD vervolgens niet als opstartschijf kan kiezen. En in de Finder is bij die installatiemap van Yosemity op de SSD dus zo'n verboden toegang bordje te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Even een stressvolle middag achter de rus, maar hij zit er in! Een Samsung 850 EVO in m'n 2011 iMac. Was een flink klus die, zoals eerder ook al aangeraden, je het beste met twee personen kan uitvoeren.

Nadat de SSD was ingebouwd en alles was dichtgeschroefd zette ik de iMac aan om vervolgens naar een zwart scherm te kijken en de fans als een idioot te horen draaien. Wat bleek? De display data kabel zat niet goed vast. Nadat deze alsnog goed vastgemaakt was ging het prima.

Ik heb overigens de OWC temp sensor kabel gebruikt. Dure grap, maar in mijn ogen de beste oplossing.

Verder kan ik het iedereen aanraden! Ben zelf niet zo'n sleutelaar, maar zoals gezegd: neem de tijd, doe het met twee personen en koop het juiste gereedschap. Dan is het prima te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 19:12

Pjotr

Altijd van je af snijden

Is het nog de moeite om hier een SSD in te zetten...
Een 250GB SSD heb je voor €88.
pricewatch: Crucial BX100 250GB

Voor het starten van programma's en het laden van RAW bestanden ga je dat zeker merken. En met zo'n SSD verhoog je de verkoopwaarde van je MacBook. Kortom, ik zou dit eerst proberen voordat je een nieuwe MBP koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:54

gewoon ssd erin!
heb ik zelf ook in mijn late 2009 met 4 GB ram.
hij voelt gewoon weer als nieuw!

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
Het is me nog steeds niet gelukt.

Via USB niet, via Internet Recovery niet. Laatste foutmelding was weer dat het updaten van de 'system extension information' mislukt was.

Enige optie die ik nog kan bedenken is om de MacBook weer open te schroeven en de SSD eruit te halen, een SATA naar USB kabel te kopen en Yosemity te installeren op de SSD als externe schijf. Kost me wel weer €20 en een hoop gepriegel maar ik zou het anders ook niet weten. Zou dit kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat zou inderdaad prima moeten werken. Hetzelfde soort gein heb ik ook gehad met met mijn 2010 mbp. Wat het precies geweest is weet ik nog steeds niet, maar even de flatcable loshalen van het moederbord, en weer opnieuw inpluggen heeft bij mij geholpen.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Pjotr schreef op maandag 14 september 2015 @ 06:54:
[...]

Een 250GB SSD heb je voor €88.
pricewatch: Crucial BX100 250GB

Voor het starten van programma's en het laden van RAW bestanden ga je dat zeker merken. En met zo'n SSD verhoog je de verkoopwaarde van je MacBook. Kortom, ik zou dit eerst proberen voordat je een nieuwe MBP koopt.
Yup, maar zou dan voor een HDDCaddy gaan i.c.m. de MX200 (die kreeg betere reviews, vooral qua dataveiligheid bij stroomuitval), dus dan zit je zo op de €120. Die €120 krijg je natuurlijk niet voor de volle 100% terug als je je MacBook tweedehands verkoopt...
luckremers schreef op maandag 14 september 2015 @ 07:02:
[...]

gewoon ssd erin!
heb ik zelf ook in mijn late 2009 met 4 GB ram.
hij voelt gewoon weer als nieuw!
@ beiden: dank voor jullie advies, dat past in het algemene plaatje van "een ssd erin en je laptop is weer als nieuw". Het gaat me echter specifiek om het gebruik van Lightroom en hoewel leessnelheden uiteraard omhoog gaan, geven enkelen aan dat Lightroom gewoon even traag blijft als vóór plaatsing van een SSD. Hebben jullie ook specifiek ervaring met Lightroom, of dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Render je wel 1:1 previews bij het importeren? Als je dit "live" doet bij het openen van een foto zal dit namelijk geen seconde sneller worden van een SSD, aangezien dit allemaal processorwerk is. Als de 1:1 previews eenmaal gemaakt zijn dan laden deze wel een stuk sneller van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Nee, wel standaardpreviews, geen 1:1 (kost te veel tijd met mijn huidige processor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
tobiasvs schreef op maandag 14 september 2015 @ 13:06:
Nee, wel standaardpreviews, geen 1:1 (kost te veel tijd met mijn huidige processor).
Daar zit je bottleneck dus, in jou geval zou een SSD dus ook niets uithalen. Die 1:1 previews moet hij toch renderen, óf bij het importeren, óf bij het selecteren/editen van een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:54
omnom schreef op vrijdag 11 september 2015 @ 14:49:
Had 'm in een ander topic geplaatst maar hier staat 'ie beter denk ik :)

In het kader van 'laat ik zelf eens iets proberen' van de week mijn optische drive vervangen door een SSD (de 840 Pro) in mijn MBP Early 2011 (met i7). Nou heb ik zo'n beetje naar mijn idee alles al geprobeerd, Google afgestruind, OMT-topics doorgespit, etc. maar het lukt me dus niet om OS X op die SSD te installeren.

Iemand een idee?

Verhaal
Dus je hebt een optibay geplaatst en daar je ssd in gezet? Heb je dit al omgedraaid? HDD in de optibay en SSD op de plek van de HDD?

Heb zelf een MBP 2012 en een 840 EVO. Geen enkel probleem gehad met de installatie. Heb dan ook de SSD op de plek van de HDD gezet.

Misschien wel een poging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
Ari Gold schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:46:
[...]

Dus je hebt een optibay geplaatst en daar je ssd in gezet? Heb je dit al omgedraaid? HDD in de optibay en SSD op de plek van de HDD?

Heb zelf een MBP 2012 en een 840 EVO. Geen enkel probleem gehad met de installatie. Heb dan ook de SSD op de plek van de HDD gezet.

Misschien wel een poging waard.
Zou ik ook nog kunnen proberen ja. Maar ik had gelezen dat je de originele HDD beter kon laten zitten i.v.m. schokken en dergelijke.

Was blij dat ik alles er weer netjes in had zitten dus ik zie er sowieso een beetje tegenop om 'm weer open te maken. Maar daar ontkom ik niet aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ari Gold
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:54
omnom schreef op maandag 14 september 2015 @ 14:58:
[...]

Zou ik ook nog kunnen proberen ja. Maar ik had gelezen dat je de originele HDD beter kon laten zitten i.v.m. schokken en dergelijke.

Was blij dat ik alles er weer netjes in had zitten dus ik zie er sowieso een beetje tegenop om 'm weer open te maken. Maar daar ontkom ik niet aan :)
Klopt, had ook zoiets gelezen over een sensor ofzo. Maar aangezien het OS toch op de SSD staat, maakte het voor mij niet uit om ze om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Als je een SSD in de "hard disk" slot zet, dan is het wel verstandig om de Sudden Motion Sensor (SMS) uit te schakelen: https://support.apple.com/en-us/HT201666

Tegenwoordig zal het iets beter zitten, maar oudere SSD's gingen niet goed om met het commando om de koppen te parkeren, met soms datacorruptie tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t-bob
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-01 13:01
ronwiel schreef op zondag 13 september 2015 @ 21:56:
Even een stressvolle middag achter de rus, maar hij zit er in! Een Samsung 850 EVO in m'n 2011 iMac. Was een flink klus die, zoals eerder ook al aangeraden, je het beste met twee personen kan uitvoeren.

Nadat de SSD was ingebouwd en alles was dichtgeschroefd zette ik de iMac aan om vervolgens naar een zwart scherm te kijken en de fans als een idioot te horen draaien. Wat bleek? De display data kabel zat niet goed vast. Nadat deze alsnog goed vastgemaakt was ging het prima.

Ik heb overigens de OWC temp sensor kabel gebruikt. Dure grap, maar in mijn ogen de beste oplossing.

Verder kan ik het iedereen aanraden! Ben zelf niet zo'n sleutelaar, maar zoals gezegd: neem de tijd, doe het met twee personen en koop het juiste gereedschap. Dan is het prima te doen!
Ik wil er ook een SSD bij zetten, maar kun je de email mappen dan ook mee over kopiëren.

[ Voor 62% gewijzigd door t-bob op 14-09-2015 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Ik heb zelf een clean instap gedaan en mijn mail zit in de cloud. Je kan altijd tijdens een installatie van Mac OS een Time Machine backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
Het is nu als volgt:

Gister bij iemand een SATA -> USB kabeltje opgehaald. Daarmee zonder problemen via Internet Recovery een clean install van Yosemity op de SSD geïnstalleerd.

Vervolgens de SSD uit de USB gehaald en ingebouwd in de Macbook en opgestart via de originele HDD. Ik kon eindelijk de SSD kiezen als opstartschijf. Macbook opnieuw opgestart met de SSD als opstartschijf maar ik krijg nu dat 'stop sign' met een grijs scherm. Hij wil dus niet opstarten vanaf de SSD. Maar wel als ik de SSD via USB aansluit.

Heb ik iets verkeerd gedaan?

Aan de aansluiting op het moederboard kan het volgens mij niet liggen want dan had ik niks met de SSD kunnen beginnen in de eerste plaats lijkt me.

:/

[ Voor 36% gewijzigd door omnom op 15-09-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Het is even een snel linkje van CNET.com met wat mogelijke oplossingen voor dat verbodsteken wat je hebt, maar hopelijk heb je er iets aan :) Er zijn meerdere mogelijke oplossingen namelijk, dus het zal even uitproberen worden ben ik bang.

http://www.cnet.com/news/...showing-prohibitory-sign/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omnom
Dank je.

Heb gisteravond hetzelfde linkje bezocht volgens mij :) Maar ik had er echt geen zin meer in.

Wellicht dat dat PRAM resetten helpt maar dat verwacht ik eigenlijk niet. En de rest van die oplossingen... Dat had ik toch moeten merken toen ik in eerste instantie de SSD heb ingebouwd? De schijf getest met SMART utility, was niks mis mee. De SSD werd gewoon herkend en ik kon er bestanden naartoe schrijven, geen foutmeldingen, niks. Dus dan lijkt er toch niets mis te zijn met de SSD, danwel met de verbinding met het moederboard?

• omnom
Het is gelukt.

Niet zoals ik wilde maar het was de laatste mogelijkheid die ik me kon bedenken. Ik heb de SSD ingebouwd op de plek van de originele HDD en nu geen vuiltje aan de lucht. Ik snap er verder niks van en wilde eigenlijk de originele HDD daar laten zitten maar goed, het werkt nu.

• tobiasvs
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Daar ga je nog meer profijt van hebben: de aansluiting voor de harde schijf is sneller dan de aansluiting van de optibay, dus nu haalt je SSD nog hogere doorvoersnelheden :)

• kaos001
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:10
Binnenkort ga ik ook mijn MacBook een upgrade geven door er een SSD in te zetten.
Nu zit ik alleen met het volgende :

Hoe ga ik een bootable USB stick maken met OSX Yosemite erop?
Momenteel heb ik OSX 10.6.8 erop staan en dit is net te laag om via DiskMaker X (link) een bootable USB stick te maken van Yosemite.

Heb aardig wat google-werk gedaan, maar kom er niet helemaal lekker achter wat nu de makkelijkste manier is. Ik ben van oorsprong Windows gewent, dus ik ben totaal onbekend met de Terminal.

Iemand een goede manier om Yosemite op een USB stick te krijgen met de setting die ik momenteel heb?

Heb het voor elkaar :

Optie 1: Oude OSX 10.6.8 updaten naar Yosemite en vanaf daar met DiskMaker X een boot USB stick maken.
Optie 2: De MacBook van je collega lenen waar Yosemite al op staat B)

[ Voor 14% gewijzigd door kaos001 op 18-09-2015 12:42 ]

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronwiel
  • Niet online
Hoe kan ik een SSD onder Mac OS 'veilig' wissen? Vergelijkbaar met de methode om een hardeschijf diverse keren met nullen te overschrijven.

Zou het een manier zijn om de SSD eerste via Filevault te encrypten en deze vervolgens niet te unlocken, maar opnieuw te partitioneren? Of kan je een met Filevault ge-encrypte SSD niet opnieuw partitioneren?

[ Voor 43% gewijzigd door Ronwiel op 03-10-2015 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovereign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 08:37
Ik ben van plan om een SSD in te bouwen in een iMac (late 2013) 21,5", maar de adhesive strips voor het scherm voor dit model (EMC 2638) zijn via Ifixit europe out of stock. Iemand anders een betrouwbaar adres waar deze tegen een redelijke prijs te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el1989
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 22:18
hallo ik heb in me macbook pro late 2011 sinds woensdag een ssd gezet (samsung 850 evo)
wat een wereld van verschil! :o me vriendin heeft een paar week geleden een air 2015 gekocht maar die van mij doet er niet voor onder meer zo ;) ( zat me paar week lang jaloers te maken over de snelheid haha)
maar nu zei de verkoper van de mediamarkt dat ik trim aan moet zetten, hij had er een programma voor genaamd trim enabler, nu aan de experts hier de vraag moet ik echt iets aanzetten/installeren of praat de verkoper onzin? aangezien alles super snel en goed werkt nu? gr elwood

Nintendo | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 19:00
el1989 schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:31:
hallo ik heb in me macbook pro late 2011 sinds woensdag een ssd gezet (samsung 850 evo)
wat een wereld van verschil! :o me vriendin heeft een paar week geleden een air 2015 gekocht maar die van mij doet er niet voor onder meer zo ;) ( zat me paar week lang jaloers te maken over de snelheid haha)
maar nu zei de verkoper van de mediamarkt dat ik trim aan moet zetten, hij had er een programma voor genaamd trim enabler, nu aan de experts hier de vraag moet ik echt iets aanzetten/installeren of praat de verkoper onzin? aangezien alles super snel en goed werkt nu? gr elwood
Ik wil je best vertellen hoe dit moet maar als je in dit topic zoekt naar "TRIM" dan is het de eerste hit die je zult vinden.

Open terminal en tik in:
code:
1
 sudo trimforce enable

Enter.

Of je TRIM aan moet zetten is een hele andere discussie die hier al vele (VELE) malen is gevoerd en waar je ook op zou zijn gekomen als je vooraf zou zoeken.

Verder is "me" niet hetzelfde als mijn en was je post moeilijk te lezen.

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-05 12:38
Zo ben me flink aan het inlezen om een SSD (Samsung 850 250GB) in te bouwen in mijn early 2009 20" iMac. De enige stap die mij maar niet duidelijk wordt is de temperatuur sensor. Welke oplossing is de beste en zorgt niet voor een op hol geslagen fans.

Ik lees/zie veel verschillende oplossingen op fora en youtube, maar sommige zijn misschien alweer achterhaald(oude posts).

Opties die ik heb gevonden zijn:
- De sensor gewoon op weer op de SSD plakken. Bij de ene werken de fans daarna wel goed en de andere heeft een fans control app nodig. Komt dit verschil door het bouw jaar??? Hoe groot is de kans dat je de app niet nodig habt?
- Dure sensor kopen van OWC
- De sensor kortsluiten. Hoe dit moet is me niet helemaal duidelijk, want de foto's met uitleg zijn niet meer zichtbaar.

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:32

JB

Cédric roelt!

Heb in mijn huidige pc nog een Crucial M4 SSD schijf die alweer even dienst doet. Wat zouden jullie doen bij het vervangen van een SSD in je iMac (2011 model). Deze erin zetten (geen kosten aanschaf HDD) of toch een nieuwe SSD aanschaffen ivm techniek die weer verbeterd is.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Al iets meer bekend over aftermarket SSD's voor recente MBPr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
bokkow schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:54:
[...]

Ik wil je best vertellen hoe dit moet maar als je in dit topic zoekt naar "TRIM" dan is het de eerste hit die je zult vinden.

Open terminal en tik in:
code:
1
 sudo trimforce enable

Enter.

Of je TRIM aan moet zetten is een hele andere discussie die hier al vele (VELE) malen is gevoerd en waar je ook op zou zijn gekomen als je vooraf zou zoeken.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/veicRzN.png

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el1989
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 22:18
bokkow schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:54:
[...]

Open terminal en tik in:
code:
1
 sudo trimforce enable

Enter.

bedankt voor je antwoord ik had idd iets met inzit kunnen tonen.
excuus voor me beperkt nederlands al wist ik niet dat het hier zo scherp in de gaten gehouden werd..
heb me inmiddels ingelezen in het trim verhaal en heb besloten het niet te doen, ik zie de voordeel er niet van in. alsnog bedankt 8)

Nintendo | Valve Steam Deck Oled 1TB | iPad Air | iPhone 15 pro | Allergisch voor Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Laatst online: 09-02 16:04
Nico111 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 10:58:
Zo ben me flink aan het inlezen om een SSD (Samsung 850 250GB) in te bouwen in mijn early 2009 20" iMac. De enige stap die mij maar niet duidelijk wordt is de temperatuur sensor. Welke oplossing is de beste en zorgt niet voor een op hol geslagen fans.

Ik lees/zie veel verschillende oplossingen op fora en youtube, maar sommige zijn misschien alweer achterhaald(oude posts).

Opties die ik heb gevonden zijn:
- De sensor gewoon op weer op de SSD plakken. Bij de ene werken de fans daarna wel goed en de andere heeft een fans control app nodig. Komt dit verschil door het bouw jaar??? Hoe groot is de kans dat je de app niet nodig habt?
- Dure sensor kopen van OWC
- De sensor kortsluiten. Hoe dit moet is me niet helemaal duidelijk, want de foto's met uitleg zijn niet meer zichtbaar.

Alvast bedankt voor de hulp
Gewoon kortsluiten. 2 opties:

1. Draadjes een stukje strippen en samendraaien
2. Jumper op de connector plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-05 19:00

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Helaas nog niets voor een 11.1 of nieuwer :(
Ik zou bijna een externe TB SSD overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
johnkeates schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 12:51:
[...]

Gewoon kortsluiten. 2 opties:

1. Draadjes een stukje strippen en samendraaien
2. Jumper op de connector plaatsen
Okee bedankt zo'n jumper lijkt mij ideaal.

Nou dan ga ik alles maar bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico111
Nou vandaag aan de slag gegaan en via een instructie video van OWC de SSD geinstaleerd. Ik heb gekozen om de temperatuursensor kort te sluiten door hem door te knippen, strippen en dan samen te draaien.

Bij het aanzetten van de iMac begon meteen de ventilator hard te blazen. Dit was erg balen en ik snap niet hoe dit kan. Ideeen?
Ach dan maar een fan controller instaleren.

Nu kwam ik bij het instaleren aan(vanaf USB). En nu kwam het grootste probleem..... mijn SSD (Samsung 850) wordt niet herkend(ook niet bij schijfhulpprogramma). Voor de zekerheid 3 keer opgestart, maar niks..... :(

Morgen ga ik maar kijken of de stekkers niet goed aangedruk zijn of dat de SSD niet goed in de Icy Dock zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:18

amphora

Websites & Fotografie

Ik wil een SSD in m'n MacMini 4,1 (mid 2010) plaatsen. Gezien de vrij oude mac heeft het volgens mij weinig zin om het snelste van het snelste uit te zoeken toch? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB maar gewoon doen dan denk ik? Of zie ik iets over het hoofd?

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
amphora schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:08:
Ik wil een SSD in m'n MacMini 4,1 (mid 2010) plaatsen. Gezien de vrij oude mac heeft het volgens mij weinig zin om het snelste van het snelste uit te zoeken toch? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB maar gewoon doen dan denk ik? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik zou dan zelfs nog voor een Crucial gaan in verband met de prijs. Die hoge snelheden haal je immers toch niet.

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:18

amphora

Websites & Fotografie

kaos- schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 19:07:
[...]

Ik zou dan zelfs nog voor een Crucial gaan in verband met de prijs. Die hoge snelheden haal je immers toch niet.
Deze? pricewatch: Crucial BX100 250GB Scheelt maar paar Euro.

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie, Sony A7CII, 20-70, 85/1.8, 45/1.8, Fuji X-T3, 10-24, 18-55/2.8-4, 35/1.4, 50-230, DJI Mini 3 pro, 16" MacBook Pro M1 Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaos001
Oh dan zijn de Samsung SSD's onlangs in prijs gedaald. Dan zou ik idd voor de Samsung kiezen :)

Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-05 20:36
En je hebt ook gelijk met je eerdere post ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 14:25
Ik heb inmiddels tientallen pagina's van dit topic doorgelezen een aantal uren via Google en ik blijf toch met enkele vragen zitten.

Mijn systeem:
-iMac 11,2 (21,5", Mid 2010)
-3,06 GHz Intel Core i3
-16GB RAM
-500GB HDD

In te bouwen:
-Samsung 850 EVO 500GB

Nu lees ik verschillende mogelijkheden die weer afhankelijk zijn van het type iMac. Op sommige fora wordt geschreven dat ik de SSD achter de DVD-speler kan monteren, op andere plekken lees ik dat dit alleen bij het 2011-model kan. Mocht dit niet kunnen (of af te raden zijn) dan moet ik een keuze maken of ik hem op de plek van de DVD-speler monteer of op de plek van de oude HD. Ik hecht geen waarde aan de DVD-speler, dus dan blijven er 2 opties over: montage van de SSD op de plek van de HD en de oude HD verplaatsen naar de plek van de DVD-speler of de SSD plaatsen op de plek van de DVD-speler. Als ik een keuze heb gemaakt waar ik hem ga plaatsen loop ik tegen de vraag aan welke zaken in nodig heb: een optibay, hddcaddy of niet? Klopt het dat een dure temperatuurkabel niet nodig is?

TL:DR
1. Kan ik de SSD monteren achter de DVD-speler?
2. Wat heeft de voorkeur voor plaatsing van de SSD
a) op de plek van de oude HD
b) op de plek van de DVD-speler
3. Welke zaken heb ik nodig voor bovenstaande opties a en b
a)
b)
4. Temperatuurkabel nodig?

Hoop dat iemand hier antwoord op kan geven :)

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
In jouw iMac kun je (ik heb er één gehad van dezelfde generatie):
- óf de HD vervangen voor de SSD
- óf de Superdrive vervangen voor de SSD (met een Optibay)
- niet de SSD áchter de Superdrive monteren (daar is geen ruimte voor)

Qua voorkeur hangt het er vanaf wat je zelf wilt. Qua snelheid maakt het niets uit, maar wil je meer opslag of je Superdrive behouden? De kabels waarop de SSD wordt aangesloten zijn zowel van de HD als van de Superdrive namelijk allebei SATA-300.

Dit heb je nodig:
- zuignap, om de glasplaat los te krijgen (béétje voorzichtig wezen tegen breken uiteraard)
- Optibay of HD-caddy, afhankelijk van wat je gaat doen.
- torx schroevendraaier
- pincet, of heel klein knijptangetje. Dit om de kabeltjes los te kunnen krijgen
- anti-statisch doekje om de glasplaat en de monitor achteraf goed stofvrij te krijgen bij het terugzetten.
- eventueel een extra paar handen, die de monitor omhoog kan houden terwijl je zelf de kabeltjes los maakt.

Temperatuurkabel heb je niet nodig: deze zit al in die iMac. Bij vervanging van de HD of Superdrive plak je die gewoon op de nieuw geplaatste SSD.

Voor meer info: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_21.5%22_EMC_2389
Hier staan diverse handleidingen voro jouw iMac, inclusief de vervanging van de HD of Superdrive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
joramoudenaarde schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 06:46:
In jouw iMac kun je (ik heb er één gehad van dezelfde generatie):
- óf de HD vervangen voor de SSD
- óf de Superdrive vervangen voor de SSD (met een Optibay)
- niet de SSD áchter de Superdrive monteren (daar is geen ruimte voor)

Qua voorkeur hangt het er vanaf wat je zelf wilt. Qua snelheid maakt het niets uit, maar wil je meer opslag of je Superdrive behouden? De kabels waarop de SSD wordt aangesloten zijn zowel van de HD als van de Superdrive namelijk allebei SATA-300.

Dit heb je nodig:
- zuignap, om de glasplaat los te krijgen (béétje voorzichtig wezen tegen breken uiteraard)
- Optibay of HD-caddy, afhankelijk van wat je gaat doen.
- torx schroevendraaier
- pincet, of heel klein knijptangetje. Dit om de kabeltjes los te kunnen krijgen
- anti-statisch doekje om de glasplaat en de monitor achteraf goed stofvrij te krijgen bij het terugzetten.
- eventueel een extra paar handen, die de monitor omhoog kan houden terwijl je zelf de kabeltjes los maakt.

Temperatuurkabel heb je niet nodig: deze zit al in die iMac. Bij vervanging van de HD of Superdrive plak je die gewoon op de nieuw geplaatste SSD.

Voor meer info: https://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_21.5%22_EMC_2389
Hier staan diverse handleidingen voro jouw iMac, inclusief de vervanging van de HD of Superdrive :)
Bedankt voor deze info. Ik denk dat ik de huidige HD ga vervangen. Vooral gezien het feit dat de huidige inmiddels 5 jaar dienst heeft gedaan. Risico om data kwijt te raken loop ik dan ook niet meer.

Wanneer ik meer ruimte nodig heb kan ik in de toekomst altijd nog de SuperDrive vervangen door een grote HD.

Waar ik nog wel mee zit: mijn iMac ondersteunt SATA2, terwijl de SSD SATA3 is. Ik begrijp dat de snelheid daardoor gelimiteerd wordt, maar hoe zit het dan met de aansluiting van de kabels? Moet ik een andere kabel aanschaffen om het te kunnen installeren? Ik lees ook dat er bij de 850 evo geen kabel wordt meegeleverd.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
SATA2? Ik ken alleen SATA-150, 300 en 600. Naar mijn weten had deze iMac een SATA-300 aansluiting, maar misschien dat iemand anders dit kan bevestigen. Als die iMacs tóch een SATA-150 aansluiting hebben (ik dénk van niet), dan kun je je afvragen of een SSD wel echt veel zin heeft... je merkt er wel iets van, maar het verschil zal kleiner zijn dan wanneer je de SSD op een SATA-300 aan sluit.

Een SATA-kabel heb je trouwens niet nodig: deze herbruik je van de HD die er uit gaat namelijk. Dat was mij bij wel het geval... die iMac hebben allemaal custom-kabeltjes die door allerlei bochten gewrongen zitten namelijk. Wel (toen) met een standaard SATA-stekkertje er aan, maar geen standaard kabeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
joramoudenaarde schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:37:
SATA2? Ik ken alleen SATA-150, 300 en 600. Naar mijn weten had deze iMac een SATA-300 aansluiting, maar misschien dat iemand anders dit kan bevestigen. Als die iMacs tóch een SATA-150 aansluiting hebben (ik dénk van niet), dan kun je je afvragen of een SSD wel echt veel zin heeft... je merkt er wel iets van, maar het verschil zal kleiner zijn dan wanneer je de SSD op een SATA-300 aan sluit.

Een SATA-kabel heb je trouwens niet nodig: deze herbruik je van de HD die er uit gaat namelijk. Dat was mij bij wel het geval... die iMac hebben allemaal custom-kabeltjes die door allerlei bochten gewrongen zitten namelijk. Wel (toen) met een standaard SATA-stekkertje er aan, maar geen standaard kabeltje.
Ik haalde deze info hier vandaan: [link]

Maar hij heeft idd een 300 aansluiting. Ik zal vanavond een poging wagen en de resultaten hier posten. Heb een beetje ervaring omdat ik al eens een HD heb vervangen in mijn vorige 24"iMac.

Bedankt voor nu.

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-05 11:14
Zijn er sterke nadelen aan verbonden om de SSD in de plaats van de optibay te zetten, en de HDD te laten zitten? Ik wil de HDD er hoe dan ook inhouden i.v.m. opslag (en gebruik de superdrive toch niet), en het lijkt me onnodig veel moeite om de HDD eruit te halen, SSD daar, en vervolgens de HDD weer op de plaats van de optibay te zetten. Heb een MBP uit 2012, non retina. Al wel gegoogeld maar lees tegenstrijdige dingen die veelal op andere modellen zijn toegespitst (zoals oudere modellen waar de optibay een langzamere verbinding had). Het idee is dan wel om te gaan booten vanaf de SSD (duh :P ) en de HDD te gebruiken voor opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Qua snelheid en gebruiksvriendelijkheid maakt het eigenlijk niets uit. Het is puur een persoonlijke kwestie in mijn ogen. :) Moet wel zeggen dat als je de iMac al zo ver uit elkaar hebt gehaald om de superdrive los te kunnen maken, dat die extra paar schroeven om bij de HD te komen dan ook niet echt meer uit maakt.

Er zijn inderdaad Macs geweest (voornamelijk bij de MacBook's) waar de superdrive verbinding een Sata-150 aansluiting had, en de HD verbinding een Sata-300. Maar dat is bij jouw iMac niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Ah ok. Is het handiger om vantevoren een kopie van m'n HDD te maken (SSD in externe case daarvoor) met bv. Carbon Copy Cloner, of gewoon de schijf blanco erin te doen en daarna intern deze kopie te maken? Of maakt dat ook weinig uit (idee is om de hele schijf te kopiëren, maar dan de mappen met foto's/video's niet mee kopiëren ivm ruimte.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 22:18
Externe kopie is altijd handig :)

Ik heb in m'n MacBook Pro ook de superdrive vervangen door een SSD en heb eerst een externe backup gemaakt. Ik wilde graag een fusion drive maken dus dan moet je wel een backup maken. Het OS daarna van scratch af aan geinstalleerd en wat ik nodig had weer van de backup gehaald.

Wil je dit niet, dan kun je de kopie ook maken na het inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
joramoudenaarde schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:37:

Gisteravond mijn SSD ingebouwd.

Ik had besloten om mijn superdrive te vervangen door een HDDCaddy met daarin mijn nieuwe SSD. Tijdens de installatie kwam ik erachter dat ik de verkeerde HDDCaddy had gekocht: 9,5mm ipv 12,5mm. Geen zin om te wachten (aangezien ik mijn iMac al open had liggen) en toen toch maar besloten om de HD te vervangen door een SSD zodat ik later alsnog een extra HD kon inbouwen op de plek van de DVD. Even snel naar de media markt gereden en een converter te halen om de SSD te installeren: verkeerde converter :F

Toen lag mijn iMac daar open: zonder HD, zonder DVD. :o

Toch maar besloten om de HD weer terug te plaatsen en de SSD in de te smalle HDDCaddy op de plek van de DVD-speler (dubbelzijdig tape doet wonderen, zit nu stevig vast). Thermal sensor teruggeplaatst op de SSD.

Na het inschakelen van de iMac toch last van doorgedraaide fan. HDD-fan draait op 5500 toeren

Nu op auto gezet en dat lost het probleem op:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/12530167/fanspeed.png

Het lijkt erop dat ik de connector op de HD verkeerd heb teruggeplaatst: zie ook http://blog.macsales.com/...ading-the-main-hard-drive

Voor de rest werkt alles prima, maar goede voorbereiding is essentieel als je zo'n project aanpakt :+

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Hahaha, dat wel ja :) Ik had zelf alleen als voorbereiding goed gekeken welke Optibay ik nodig had voor de vervanging van de Superdrive, en opgelet waar ik de temperatuur sensor terugplakte. Werkte vlekkeloos! Een ventilatorprobleem heb ik alleen bij een 2011-model gehad van m'n vrouw: die had een kapotte HD, alleen bleek die een custom-firmware te hebben naar het schijnt, want de ventilator sloeg ook daar op hol.

Op de een of andere manier heb ik die zonder fan-controller toch weer kunnen temmen, door een nieuw systeem te installeren… misschien dat het daar aan lag, maar goed :) Het kan altijd tricky zijn natuurlijk, zo'n SSD installeren. Je weet met Apple nooit of ze ergens een custom firmware op hebben zitten of tóch een custom stekkertje gebruiken. Gelukkig is het bij de "oudere" iMacs vaak heel makkelijk opgelost :)

Goed om te horen dat het bij jou nu gewoon werkt… die extra snelheid van de SSD zal vast een verademing zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
joramoudenaarde schreef op woensdag 18 november 2015 @ 12:20:
Hahaha, dat wel ja :) Ik had zelf alleen als voorbereiding goed gekeken welke Optibay ik nodig had voor de vervanging van de Superdrive, en opgelet waar ik de temperatuur sensor terugplakte. Werkte vlekkeloos! Een ventilatorprobleem heb ik alleen bij een 2011-model gehad van m'n vrouw: die had een kapotte HD, alleen bleek die een custom-firmware te hebben naar het schijnt, want de ventilator sloeg ook daar op hol.

Op de een of andere manier heb ik die zonder fan-controller toch weer kunnen temmen, door een nieuw systeem te installeren… misschien dat het daar aan lag, maar goed :) Het kan altijd tricky zijn natuurlijk, zo'n SSD installeren. Je weet met Apple nooit of ze ergens een custom firmware op hebben zitten of tóch een custom stekkertje gebruiken. Gelukkig is het bij de "oudere" iMacs vaak heel makkelijk opgelost :)

Goed om te horen dat het bij jou nu gewoon werkt… die extra snelheid van de SSD zal vast een verademing zijn!
Ik weet dat ik het kan oplossen door het stekkertje te verplaatsen, maar via software werkt het nu ook prima.
Snelheidswinst is ongelofelijk. Ik wist dat hij sneller zou worden, maar ik heb het gevoel dat ik weer een nieuwe computer heb. Vooral Photos was een drama met mijn HD, met de SSD werkt het vloeiend (library van 185GB)

...less is more

• Tjenok
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 14-05 15:47
Net een Samsung EVO 850 SSD binnen gekregen en van plan om hem morgen te gaan installeren in mijn Macbook Pro 13" mid 2012. Ik maak back-ups op een externe harde schijf. Is het nu mogelijk om de SSD in mijn macbook te plaatsen en vanaf de externe harde schijf alles te installeren?

• funk-e
Tjenok schreef op donderdag 19 november 2015 @ 19:18:
Net een Samsung EVO 850 SSD binnen gekregen en van plan om hem morgen te gaan installeren in mijn Macbook Pro 13" mid 2012. Ik maak back-ups op een externe harde schijf. Is het nu mogelijk om de SSD in mijn macbook te plaatsen en vanaf de externe harde schijf alles te installeren?
Waar denk je dat dit niet zou kunnen?

Na installatie gewoon een bootable USB erin steken, osx installeren en time machine backup terugzetten.

Of heb ik je vraag niet begrepen

...less is more

Anoniem: 711229

Geachte leden…

Ik heb gisteren een ssd schijf (samsung evo 250 gb) aangeschaft voor mijn macbook pro (2012). Mijn vorige hd is gecrasht en zodoende ben ik alles kwijtgeraakt (geen backup helemaal niets). Nu is het me gelukt om ssd te formatteren conform de uitleg die op volgende link staat. http://knowledge.seagate....Q/207851en?language=en_US

in schijfprogramma wordt mn ssd herkend etc. Vervolgens probeerde ik talloze keren zonder succes via CMD+R en dan recovery (os x wordt dan automatisch vanaf het net gedownload en geïnstalleerd), maar telkens krijg ik de volgende melding:

‘er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie. Voer dit programma opnieuw uit’

Is er een andere optie om os x op mijn ssd te krijgen? Ik lees allerlei dingen over usb boot (ofzo), maar verder dan dat kom ik niet^^ Ik heb nog een andere windows laptop die wel werkt. Is het mogelijk om via windows os x op mijn ssd te krijgen en die vervolgens over te hevelen naar mn macbook? alvast bedankt!

• Kapotlood
Heb je de schijf geformatteerd als "Mac OS Extended (Journaled)" mét of zónder hoofdlettergevoeligheid? Het moet namelijk zonder zijn, mocht je daar de mis in zijn gegaan.

• Starks223
  • Laatst online: 15-05 11:12
Anoniem: 711229 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 11:42:
Geachte leden…

Ik heb gisteren een ssd schijf (samsung evo 250 gb) aangeschaft voor mijn macbook pro (2012). Mijn vorige hd is gecrasht en zodoende ben ik alles kwijtgeraakt (geen backup helemaal niets). Nu is het me gelukt om ssd te formatteren conform de uitleg die op volgende link staat. http://knowledge.seagate....Q/207851en?language=en_US

in schijfprogramma wordt mn ssd herkend etc. Vervolgens probeerde ik talloze keren zonder succes via CMD+R en dan recovery (os x wordt dan automatisch vanaf het net gedownload en geïnstalleerd), maar telkens krijg ik de volgende melding:

‘er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie. Voer dit programma opnieuw uit’

Is er een andere optie om os x op mijn ssd te krijgen? Ik lees allerlei dingen over usb boot (ofzo), maar verder dan dat kom ik niet^^ Ik heb nog een andere windows laptop die wel werkt. Is het mogelijk om via windows os x op mijn ssd te krijgen en die vervolgens over te hevelen naar mn macbook? alvast bedankt!
Ik heb precies hetzelfde probleem, ik krijg geen enkele OS X installatie (Mountain Lion, Mavericks, El Capitan) voltooid op de 850 EVO in mijn mid 2012 macbook pro.
Als ik de ssd via een externe docking installeer vanaf deze macbook dan gaat alles goed en zelfs opstarten vanaf de ssd in de externe dock gaat ook goed. Daarna de ssd weer ingebouwd en de macbook start er gewoon niet mee op. Vandaag met Samsung gebeld en ze gaven aan dat ik de sata kabel moest vervangen in de macbook? Weet iemand of dit altijd de oplossing is of dat een nieuwe sata kabel niet wil zeggen dat de 850 EVO wel herkend wordt? Heb trouwens ook een oude Crucial M4 256GB geprobeerd die ik nog had liggen en daar kreeg ik ook geen OS X versie op geinstalleerd. Met de 500GB Toshiba schijf die er origineel inzit heb ik geen problemen en heb daar ook een clean install van El Capitan op geïnstalleerd.

[ Voor 9% gewijzigd door Starks223 op 26-11-2015 15:31 ]

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Starks223 schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:09:
[...]
Ik heb precies hetzelfde probleem, ik krijg geen enkele OS X installatie (Mountain Lion, Mavericks, El Capitan) voltooid op de 850 EVO in mijn mid 2012 macbook pro.
-knip-
Heb trouwens ook een oude Crucial M4 256GB geprobeerd die ik nog had liggen en daar kreeg ik ook geen OS X versie op geinstalleerd. Met de 500GB Toshiba schijf die er origineel inzit heb ik geen problemen en heb daar ook een clean install van El Capitan op geïnstalleerd.
Dat is toch wel erg vreemd, heb ook een 2012 MBP en heb (helaas door defecten aan de SSD's zelf) inmiddels al wat jaren SSD nr 3 erin zitten, en altijd zonder enig probleem OS X kunnen installeren? Usb-stickje om te installeren gemaakt > snorren maar. Waren wel allemaal Crucial SSD's.. Lees op fora wel meer meldingen van mensen die het niet geïnstalleerd kregen en allerlei bestanden gingen wissen e.d. om het toch draaiend te krijgen. En een werkende OS X-installatie klonen op de SSD werkt ook niet? Dan lijkt het er idd op dat de SSD niet lekker wil samenwerken met je Mac, maar dat is toch..like..absurd? :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

• Starks223
  • Laatst online: 15-05 11:12
Zou een nieuwe sata kabel de oplossing zijn dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:36
Ik heb hier een MacBook Pro early 2011 met een 120GB SSD erin. Hij is nog snel zat voor de zaken waar ik hem voor gebruik (web development), maar ik loop steeds vaker tegen ruimtegebrek aan. Ik overweeg dus om er een grotere SSD in te zetten. Nu is een Samsung 850 EVO 500GB een leuke optie, maar voor een twee tientjes minder heb ik de (bijna net zo grote) Crucial BX200 480GB. Ga ik het verschil in performance in mijn, toch niet meer zo nieuwe, MacBook merken? Of zal ik lekker voor de goedkopere SSD gaan en de 20GB minder voor lief nemen?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:10
Ik had er in er begin een beetje een hard hoofd in toen ik de handleiding van ifixit zag, maar uiteindelijk was het toch vrij gemakkelijk een ssd in te bouwen in mijn Mac Mini 2011.
Daarna begonnen de problemen, ik kreeg na elke install na een herstart een wit scherm. Uiteindelijk is het gelukt, zie ook:
"20" iMac wit scherm en verder niets"

De opstarttijd van OSX valt me nog een beetje tegen, in vergelijking met mijn vorige Windows 10 bak, maar het is wel een heerlijk systeem.

Nu mijn vraag:
Ik lees wat tegenstrijdige berichten over trimming aanzetten. Is het nu wel of niet nodig om in El Capitan nog trimming aan te zetten?
En zijn er nog andere tweaks die ik moet uitvoeren om optimaal gebruik te maken van de SSD?

[ Voor 19% gewijzigd door yorroy op 01-12-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:29
Op de Macbook Pro Early 2011 13 inch van mijn vriendin hebben we last van behoorlijke traagheid. Ik wil de HDD gaan vervangen voor een SSD. Ik ben weinig bekend met Mac en alles eromheen. Ik heb veel ingelezen hierover, en wil eigenlijk een beetje bevestiging van mensen die hier ervaring mee hebben. Het plan is als volgt:

Aanschaf Samsung 850 EVO 250 GB ( deze: http://tweakers.net/pricewatch/42239...evo-250gb.html), dat moet passen toch?

Aansluiten met een USB SATA kabel.

Met behulp van Carbon Copy Cloner de HDD volledig kopieren naar de SSD. Moet zich compleet vanzelf wijzen? Ik lees ook over Disk Utility wat standaard in de macbook zit, zou deze dit ook kunnen?

Alles zou nu gereed moeten zijn?

Fysiek vervangen van de HDD voor de SSD

Opstarten, klaar? Of nog iets nodig?

Alvast bedankt!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 09:03
Hoewel er vast ook andere manieren zijn heb ik het al een paar keer op exact de wijze gedaan die je beschrijft. Dat zou dus geen probleem moeten zijn.

We even in disk utility je nieuwe SSD formatteren. Anders wordt die niet gevonden door CCC.
pixels66 schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:43:
Op de Macbook Pro Early 2011 13 inch van mijn vriendin hebben we last van behoorlijke traagheid. Ik wil de HDD gaan vervangen voor een SSD. Ik ben weinig bekend met Mac en alles eromheen. Ik heb veel ingelezen hierover, en wil eigenlijk een beetje bevestiging van mensen die hier ervaring mee hebben. Het plan is als volgt:

Aanschaf Samsung 850 EVO 250 GB ( deze: http://tweakers.net/pricewatch/42239...evo-250gb.html), dat moet passen toch?

Aansluiten met een USB SATA kabel.

Met behulp van Carbon Copy Cloner de HDD volledig kopieren naar de SSD. Moet zich compleet vanzelf wijzen? Ik lees ook over Disk Utility wat standaard in de macbook zit, zou deze dit ook kunnen?

Alles zou nu gereed moeten zijn?

Fysiek vervangen van de HDD voor de SSD

Opstarten, klaar? Of nog iets nodig?

Alvast bedankt!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pixels66
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 14:29
Oke, dus eerst met USB SATA aansluiten, Disk Utility openen en formatteren... Welk formaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05 23:23
pixels66 schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:25:
Oke, dus eerst met USB SATA aansluiten, Disk Utility openen en formatteren... Welk formaat?
In elk geval mac os journaled

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 715123

Advies gevraagd:

Ik heb van mijn collega een iMac 21,5'' late 2010 gekocht. (1tb, 16gb, 3,2ghz)

De iMac werkte perfect, maar toen hij de HD leeghaalde en opnieuw partitioneerde werd hij daarna megatraag.

Naar Apple genius bar geweest, diagnose; alles werkt perfect alleen de HD niet meer, die is overleden. Volgens Apple ook normaal, en met vervangen heb jk er een goede machine aan.

Nu heb ik de volgende opties:

- de HD laten vervangen door Apple voor eenzelfde schijf
- de HD laten vervangen door een ssd (niet bij Apple)

Heb links en rechts advies ingewonnen maar iedereen zegt wat anders dus ik kom er niet helemaal uit.
Zelf ga ik iig niet rommelen want ik heb geen verstand van hardware.

Ik ga de Mac met name voor designwerk gebruiken; indesign, Photoshop, illustrator.

Eerst wilde ik de hdd vervangen door een 128 gb ssd voor de snelheid en dan mijn bestanden (foto's films muziek) op ene externe HD opslaan. Maar dit wordt me afgeraden omdat je logischerwijs geen Back-up hebt dan, heb je daar weer een aparte schijf voor nodig.

Een ander advies was de hdd te vervangen door minimaal een 500gb ssd maar dit is me eerlijkgezegd nu echt te duur. (Ik betaal ook redelijk wat voor de machine natuurlijk). De verkoper heeft aangeboden de kosten voor de helft op zich te nemen.

Waar ik naar neig is de hdd bij Apple te vervangen en op een later moment een ssd bijplaatsen. Vinden jullie dit verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Is dat zo'n platte iMac zonder Superdrive, of 1 mét Superdrive? Die met Superdrive, daar kun je over 't algemeen prima een SSD in zetten. Bijkomend voordeel is dat je eventueel de SSD op de plek van de HD kunt zetten, en een nieuwe HD kunt kopen en op de plek van de Superdrive kunt plaatsen. Zo heb je én snelheidswinst met je systeem en programma's, én genoeg opslagruimte voor al je data :)

Ik zou bij deze iMacs sowieso niet de HD door Apple laten vervangen. Je betaalt én voor Apple's uurloon, én een premium prijs voor de HD. Zonde van je geld bij die iMac denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is er 1 met SuperDrive.
Bij Apple ben ik 175,- kwijt incl vervanging.

Bij de div ssd plaatsers die ik heb gesproken zit ik rond 200,- excl de ssd zelf. Dus als ik een 500gb minimaal moet nemen kom ik op 420,- minimaal.. Vanwege dit prijsverschil twijfel ik dus om voor de Apple optie te gaan. Of zeggen jullie, altijd voor de ssd op plek van hdd aan ook neem je nu 'maar' een 128 of 250 gb?

• Kapotlood
Of je doet het zelf, of misschien via Tweakers of een Mac forum een gegadigde vinden die het gratis voor je doet? Het is even friemelen, maar het is zeker met een handleiding heel goed zelf te doen namelijk. Kost je een uurtje, en dan heb je voor ±€250 een SSD én HD (inclusief Optibay).

Qua formaat SSD, dat hangt een beetje af van je budget... ze zijn niet echt duur meer, maar als je er niet teveel aan uit wilt/kunt geven dan zou ik 't ook gewoon houden op een 120GB/128GB variant :)

Moet wel zeggen dat een HD láten vervangen voor €175 voor een iMac van 5 jaar oud een beetje als "zonde van je geld" over komt, omdat je met een SSD écht een goed verschil gaat merken. Je zou bijvoorbeeld, als je echt liever via een erkend bedrijf de HD wilt laten vervangen, ook zelf een SSD kunnen kopen en die laten plaatsen door een Apple reseller. €200 voor het plaatsen, púúr voor het uurloon zelf, vind ik behoorlijk aan de prijs... volgens mij doet een Apple reseller dat voor minder (als je zelf de SSD mee neemt).

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-04 17:53

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

kijk anders eens op fixit.com hier hebben ze hele goede handleiding over de iMac. dan zul je zien dat hiet niet zo heel moeilijk is. alles word stap voor stap uit gelegd.
waar woon je in de buurt? misschien dat er idd een tweaker in de buurt woont die je wilt helpen.

• cips2004
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-01 09:05
Na heel lang nadenken toch de stap gezet om de HDD van mijn 27 inch Imac mid 2011 te vervangen door een SSD. Nou, de beste beslissing ooit! Ik heb er een Samsung 850 EVO (500g) ingezet. Het benodigde gereedschap heb ik links en rechts verzameld. Is toch uiteindelijk iets goedkoper dan het gereedschap via Ifixit kopen. Het klusje was binnen een uurtje geklaard. Doodeng natuurlijk, want je sleutelt toch aan een apparaat van zo'n 2.000,-. Maar man man, wat een snelheidswinst heeft dit opgeleverd! Ik heb gewoon een nieuwe Mac!! Hier kan ik de komende jaren weer prima mee vooruit. Ik heb bewust gekozen voor vervanging van mij HDD omdat ik een goeie NAS heb staan voor dataopslag. Ik heb het filmpje van OWC op Youtube gevolgd. link Ik heb nog even gedacht aan de inline Thermal Sensor kabel van OWC te gebruiken, maar hier heb ik uiteindelijk niet voor gekozen. Ik gebruik hiervoor software die de fan automatisch regelt. Werkt prima!

Waar ik nog wel tegenaan gelopen ben: Als je de Mac aanzet na plaatsing HDD, dan vindt die geen enkele schijf. Natuurlijk moet je deze eerst partitioneren. Dit heb gedaan, vervolgens een installatie van internet. Ik had gedacht dat El Capitan dan automatisch zou installeren. Dit is niet het geval. Heb dus eerst Lion geïnstalleerd. Dit ging al bloedsnel. Meteen hierna El Capitan er overheen. Ik had toen last van het bekende witte scherm probleem. Dit heb ik opgelost door de back-up procedure te starten, en meteen weer af te breken. Toen installeerde El Capitan prima. Ik had wel wat van last van stof in mijn kamer (ook al is mijn kamer brandschoon ;) ), had ik niet direct een oplossing voor. Ja, wegblazen. Dat is gelukt op 1 stofdeeltje achter het glas na :-(. Dit los ik later wel op. Voor nu ben ik superblij en heb ik weer jaren plezier van mijn maccie 

[ Voor 1% gewijzigd door cips2004 op 10-12-2015 12:40 . Reden: link toevoegen ]

Ik heb deze gevonden;
http://www.vergelijk.nl/s...ViewProduct=500gb_850_evo

Dat vind ik prima qua kosten. Maar van hardware echt de ballen verstand dus ik wil en durf er niet zelf aan te klooien. Woon in Amsterdam.
Is er toevallig iemand die zegt, hey hier kan ik mee helpen (uiteraard tegen betaling). En -niet onbelangrijk) is deze ssd geschikt voor mijn iMac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Is er toevallig iemand die zegt, hey hier kan ik mee helpen (uiteraard tegen betaling). En -niet onbelangrijk) is deze ssd geschikt voor mijn iMac?
Ik reageer niet zo veel hier, lees vooral mee.

Maar deze ssd is zéér geschikt voor in je iMac. Hier krijg je geen spijt van. Mijn iMac 2009 draait op deze ssd als een zonnetje, en het is echt alsof je een nieuwe mac hebt. Hij kan nog jaren mee zo.

Dus doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotlood
@Aurora80: als je in de buurt van Delft woont wil ik je wel helpen hoor... heb het van de zomer ook al eens gedaan bij iemand hier via Tweakers (en bij m'n eigen toenmalige iMac ook) :) Als ik even op www.apple-history.com kijk naar jouw iMac, is dat exact dezelfde als die ik had, dus dat moet wel lukken.

Even vooraf, ook als je 'm door een ander (of door een reseller) laat upgraden: er zit 1 stekkertje in die iMac die een haakje heeft waarmee hij vast zit. Het kán voorkomen dat tijdens het (voorzichtig) loswiebelen van het stekkertje, het haakje afbreekt. Het maakt voor de functionaliteit niets uit en zelfs zonder dat haakje zit hij stevig vast, maar 't is denk ik wel fijn om te weten dat er altijd 'n kans is dat dat haakje afbreekt, en dat dit verder geen ramp is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik wil er graag een ritje naar Delft voor maken.. Ff pb'en @joramoudenaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Waar koop je een beetje normaal geprijsde caddy voor in de disk drive? 35 euro lijkt me wel erg veel (bij de mediamarkt), of is dit de gangbare prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Zoek je een houder waar een hdd of ssd in kan als vervanger voor de dvd speler?

Want die heb ik nog liggen en gebruikt ik niet meer.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
Ja precies, om de SSD in de optical bay te monteren i.p.v. de optical drive. Ik zou wel interesse hebben erin!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb je een PB'tje gestuurd Aurora80 :)

@Gielfox: mocht die van Tylen niet passen, je kunt ze ook voor "zûnig" op Ebay kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakumos
Net een Samsung 850 Evo 500GB in m'n MBP 13'' 2012 gestopt, wat een feest! Krijg rond de 500 read en write, opstarten is minder dan 30 seconden en alle apps starten na 1x bounce of minder. Kan niet anders dan beamen dat het als een nieuwe computer voelt.

Het enige is, ik heb wel het idee dat hij opeens erg heet wordt / de fan snel aan slaat. Ga morgen nog even aan kijken, maar klinkt dit iemand bekend in de oren?

[ Voor 25% gewijzigd door Yakumos op 18-12-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vignale
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 26-08-2020
Ik kan een gebruikte SAMSUNG 840 EVO 1TB SSD overnemen: zou ik die in mijn MacPro 2008 2 x 2.8 Ghz. Quad-Core Intel Xeon kunnen plaatsen?
Zijn er hier gebruikers met ervaringen?
Heb ik ook zo'n tray-tje nodig?

Elk advies word zeer op prijs gesteld.
Alvast bedankt,

Chris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Vignale schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 16:21:
Ik kan een gebruikte SAMSUNG 840 EVO 1TB SSD overnemen: zou ik die in mijn MacPro 2008 2 x 2.8 Ghz. Quad-Core Intel Xeon kunnen plaatsen?
Zijn er hier gebruikers met ervaringen?
Heb ik ook zo'n tray-tje nodig?

Elk advies word zeer op prijs gesteld.
Alvast bedankt,

Chris.
Kijk even op ifixit.
Het moet zeker kunnen, maar je zit wel aan de max snelheid van sata300 ipv sata600 denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vignale
Tnx Yorroy,

Op zich n interessante site, maar ik kan daar helaas niets vinden vwb vervanging van de boot HD naar SSD.
Oh: SATA 3 gigabit max dus? dan zou er weinig of geen snelheidswinst te boeken zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Theoretisch:
SATA-300/SATA II 3Gb/s.
SATA-600/SATA III 6Gb/s.

Maar volgens mij haal je met een SSD op Sata300 nog steeds meer dan 2x zo snelle schrijf/lees acties als met een HDD. Maar dat weten anderen beter dan ik.

Je kan voor de zekerheid een bootable USB stick maken (minimaal 8gb stick). Bij mijn Mini 2011 haalde de Mac echter gewoon OSX vanaf het internet toen ik mijn SSD erin stopte.

Een USB maak je in de terminal, Apple heeft er zelf een handleiding voor geschreven:
https://support.apple.com/en-us/HT201372

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vignale
Ok, ik begrijp dus dat er snelheidswinst te behalen valt en dat de SAMSUNG 840 EVO 1TB SSD werkt in mijn computer.
Wat voor n soort tray heb ik nog nodig: een 3,5" naar 2,5" ding?

Ik heb verder voldoende TB's en HD's en Carbon copy clone mijn huidige systeem eerst naar een andere HD en zet dat later weer terug op de SSD: eens kijken wat er gebeurd…..

Vervolgens ga ik mijn OSX opwaarderen (ik werk nog steeds met Mountain Lion; dit omdat ik met diverse muziek opname progs, mixers en soundcards werk en dat werkt nu goed; de vraag is of de diverse progs werken met het nieuwe OSX) (ik ga voor Yosemite: voor El Capitan weet ik zeker dat eea niet gaat werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninoxps
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-12-2024
Ik heb geen ervaring met OSX. Nu begreep ik dat niet alle macboos met alle SSDs overweg konden. De macbook 13 Late 2009n (witte plastic varriant) dacht ik loopt traag van een vriendin van mij. Nu wil ik er een SSD indoen

Is de Samsung 250 gb 850 Evo geschikt? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Dit zijn de specs van de macbook:
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/wvllejx5wp6.jpg

/Edit
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44916446
Zag wel positieve reactie in combinatie met de Crucial Bx200 alleen vroeg mij af of de evo 250gb het ook goed deed ivm 5 jaar garantie

[ Voor 42% gewijzigd door ninoxps op 21-12-2015 11:48 ]

Mijn systemen: http://tweakers.net/gallery/296191#tab:inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-05 15:43
Is er een mede-tweaker die ervaring heeft met het vervangen van de fusion drive voor een ssd?
Ik heb net afgelopen 2 uur naar filmpjes zitten kijken, maar durf het zelf niet aan.

Ik wil best ervoor betalen, probleem is dat ik online niemand kan vinden die het binnen 24 uur regelt EN een samsung pro 850 gebruikt. Weet niet of ik dit hier mag vragen. Ik woon in Bilthoven (omgeving Utrecht)

Gaat hier om een imac late 2012 27"
De dunne model

[ Voor 6% gewijzigd door kx22 op 21-12-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakumos
GielFox schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 21:57:
Net een Samsung 850 Evo 500GB in m'n MBP 13'' 2012 gestopt, wat een feest! Krijg rond de 500 read en write, opstarten is minder dan 30 seconden en alle apps starten na 1x bounce of minder. Kan niet anders dan beamen dat het als een nieuwe computer voelt.

Het enige is, ik heb wel het idee dat hij opeens erg heet wordt / de fan snel aan slaat. Ga morgen nog even aan kijken, maar klinkt dit iemand bekend in de oren?
Even hierop terug komend, ik heb 2x een SMC reset gedaan en daarmee lijkt het probleem opgelost :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
ninoxps schreef op maandag 21 december 2015 @ 11:14:
Ik heb geen ervaring met OSX. Nu begreep ik dat niet alle macboos met alle SSDs overweg konden. De macbook 13 Late 2009n (witte plastic varriant) dacht ik loopt traag van een vriendin van mij. Nu wil ik er een SSD indoen

Is de Samsung 250 gb 850 Evo geschikt? pricewatch: Samsung 850 EVO 250GB

Dit zijn de specs van de macbook:
[afbeelding]

/Edit
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/44916446
Zag wel positieve reactie in combinatie met de Crucial Bx200 alleen vroeg mij af of de evo 250gb het ook goed deed ivm 5 jaar garantie
Werkt prima hoor.

Macbook unibody 2008 Kingston
Macbook Pro 2010 Samsung
Macbook white 2007 Kingston
Macbook white 2009 ( die jij linkt ) Samsung

Allemaal met een SSD en werken prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn Macbook Pro uit 2010 deed heel erg raar na de upgrade na Capitan. Diverse keren werd 4 Gb geheugen niet gezien en ook bij wisselen van verschillend geheugen steeds rare dingen.
Ik had toen een 256 GB Lite-On SSD erin gezet maar daarna nog ellende gehad en El Capitan wilde niet doorstarten. Bij de helft liep de balk en daarna deed de Mac niets meer. Via mijn Mac Server kwam de Macbook ook niet opgestart via het netwerk. Aantal keren de PRAM reset en de SMC maar ook geen reactie. Uiteindelijk via een Yosemite USB stick eindelijk weer een werkende Macbook Pro.
Eerst zag je de icontjes bouncen op je dock en wachten met de 500 GB HDD 7200 toeren en nu met de SSD, gaat het als een trein. Alleen soms komt de Mac niet uit de slaapstand en ik weet niet of ik de upgrade ga doen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Pagina: 1 ... 84 ... 88 Laatste