Windows7 via Bootcamp, installatie vanaf USB-stick

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:40
Ik was een beetje het "SSD in je Apple" draadje aan 't vervuilen, vandaar even een nieuwe topic :)
Ik heb een iMac 21" uit 2010 met Lion erop. De Superdrive is een poosje geleden vervangen voor een Optibay met een SSD erin (wat uitstekend werkt overigens!)

Nu zit ik alleen met het volgende probleem waar ik niet uit kom. Omdat ik geen Superdrive meer heb, kan ik niet op de reguliere manier Windows7 installeren vanaf een DVD… vandaar dat ik het probeer te doen met een USB-stick door m'n Windows ISO over te zetten naar de USB-stick, en dan m.b.t rEFIt de installatie te regelen. Het overzetten van Windows7 naar de USB stick doe ik op m'n Mac Mini, die wel gewoon een Superdrive heeft en waar ik Windows7 op heb geïnstalleerd via Bootcamp.

Nu heb ik 2 tutorials gevolgd:
- Tutorial één, waarbij je Microsoft's eigen Windows2USB tool gebruikt
- Tutorial twee, waarbij je via de Command Prompt alles regelt.

Beide tutorials kan ik prima volgen zonder foutmeldingen, maar het probleem is dat ik die USB-stick niet bootable krijg... zelfs als die 2 tutorials aangeven dat het gewoon zou moeten werken. Zodra ik m'n iMac herstart met ALT ingedrukt, dan krijg ik netjes rEFIt te zien. Ik selecteer dan de USB-stick met de Windows install erop, maar vervolgens wordt na een paar seconden het scherm zwart met de melding "no bootable disk found".

@Destianto;
Wat jij aangaf heb ik ook al eens geprobeerd:
- De 8GB USBstick naar NTFS geformatteerd
- Windows7 DVD geopend
- Alles wat op die DVD staat handmatig gekopiëerd naar de USBstick
Maar ook dan werkt die USBstick niet.

M'n iMac is behoorlijk recent en ondersteund opstarten via USB normaal gesproken prima (ik installeer OSX wel eens via USB namelijk). Ik heb via Bootcamp van tevoren ook al netjes een Bootcamp partitie laten maken met de Bootcamp Assistent e.d., dus daar kan 't volgens mij ook niet aan liggen :)

Zou iemand me hier toevallig mee op weg willen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Hou je er rekening mee dat bootopties zoals met Alt of C ingedrukt houden niet (altijd) werken als je een draadloos keyboard gebruikt? Ik heb onlangs nog een bedraad keyboard aan moeten sluiten omdat ik een Linux installatie op een USB met geen mogelijkheid geboot kreeg :) Dus skip het hele REFIT gebeuren eens en probeer gewoon met een bedraad keyboard aangesloten die USB stick te booten.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik hou niet zo van draadloze toetsenborden (gebrek aan num-lock toetsen), dus ik heb hier gewoon een Apple USB toetsenbordje staan :) Was trouwens even vergeten te melden in m'n eerste post hier dat ik het al eens geprobeerd had te installeren zonder rEFIt, maar dat mocht ook niet baten. OSX lijkt heel de USB gewoon als niet-bootable te zien, terwijl ik op 3 manieren m'n Windows7 installatie DVD (die ik ook gebruikt heb om Windows op m'n Mini te installeren) heb over gezet: gewoon handmatig, via de Command Prompt, en via de Windows2USB app van Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAMW
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-05 21:01
Niet precies hoe jij het wil maar het werkt zeker:
Zet je ssd even tijdelijk in een usb schijf behuizing en monteer je superdrive weer.
Nu kan je windows installeren, en na de install bouw je alles weer zoals het zat,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Even ?

Nogal een ingrijpende suggestie aangezien het hier toch echt om een software probleem gaat. Een ext dvd brander is dan nog altijd makkelijker. Heb je die toevallig liggen, of een behuizing voor je Superdrive ?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb de Superdrive nog liggen, maar ik moet dan een externe USB behuizing kopen voor die 12,5mm drive.Ik had gehoopt 't zonder geld uitgeven te kunnen doen aangezien ik wel vaker lees dat het gewoon moet werken. :) Helemaal omdat ik 't maar 1x nodig heb, hehe.

Het lijkt mij ook iets van een software "probleem"... Ik heb namelijk een Windows7 ISO gedownload, en deze nadat ik 'm op een DVD had gebrand zonder problemen op m'n Mac Mini geinstalleerd. Diezelfde DVD heb ik daarna op 3 verschillende manieren op de 8GB USBstick gezet, maar geen van die 3 manieren gaf me een bootable USBstick. Het is overigens een Kingston USB stick, mocht dat nog uitmaken.

Oh, en ik heb trouwens geprobeerd om de USBstick te formatteren als Fat32 maar ook als NTFS, voordat ik de installatie data erop zette.

't Is nogal een curieus probleem waar ik 't hele weekend al mee aan 't worstelen ben... om de een of andere reden wil hij niet meewerken :) Zelfs net de imac via Firewire aan m'n Mini gezet om te zien of ik zo Windows7 via de installatie DVD via de Mini alsnog op de imac kon installeren. Geen geluk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 18:46
joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 13:20:
Nu heb ik 2 tutorials gevolgd:
- Tutorial één, waarbij je Microsoft's eigen Windows2USB tool gebruikt
- Tutorial twee, waarbij je via de Command Prompt alles regelt.
Ik heb zojuist tevergeefs geprobeerd de windows 7 installer van een USB stick te laten booten. Methode 1, methode 2, dd doen het allemaal niet. Vreemd, want een paar weken terug ging het nog goed met methode 2. Het enige verschil is dat ik toen een Dell laptop gebruikte om de usb disk te prepareren ipv mijn MacBook Pro en ik gebruik nu een andere usb stick, wat beide niet uit zo moeten maken... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik dacht precies 'tzelfde. Zeker als je kijkt naar de succesverhalen en tutorials gericht op Mac gebruikers. Ben ik even blij dat ik de Superdrive van m'n iMac nog bewaard had. Zojuist bij www.macupgrade.be een externe behuizing gekocht van 28 euro, zodat ik die Superdrive alsnog kan gebruiken.

Nu maar hopen dat die wel gewoon gaat werken… ik begreep dat als je de originele Superdrive extern gebruikt, je er eigenlijk alleen rekening mee moet houden dat die Superdrive-behuizing geen stroomadapter of dubbele USB-poort nodig heeft, en dat hij dan in principe zonder problemen moet worden herkent. Zolang hij maar gezien wordt als je met ALT (of C) ingedrukt opstart en dan gewoon Windows kan installeren, dan is 't wat mij betreft prima :)

Jammer dat ik die USB stick niet werkend kreeg. Ik had 'm er speciaal voor gekocht (voor 10 hele euro's! hehe). Nu heb ik 3 USB sticks die ik nauwelijks gebruik :D Ach, misschien zet ik er wel een install voor Lion op in dat geval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 418549

De optische drive behuizing die je bij de Optibay kunt bestellen neemt wel twee USB poorten in beslag volgens mij, dus je kunt het beter nog even controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik bestel 'm bij www.macupgrade.be, deze om precies te zijn. Van wat ik kan zien heeft die OWC-superdrive maar 1 USB poort nodig :)

En zo niet, dan moet ik toch nog eens iets anders verzinnen… ik heb geen idee hoe je anders Windows kunt installeren via Bootcamp. Iets wat toch heel goed mogelijk moet zijn omdat ze ook MacBook Airs en Mac Mini Servers verkopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 6129(15)
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 12:40

6129(15)

AD ASTRA PER ASPERA

Ik heb het ook geprobeerd een aantal weken geleden. Ook met beide methodes. Maar van hetgeen ik gelezen heb ligt het niet aan de manier waarop je je USB-stick prepareert maar gewoon aan EFI. Dat ziet externe drives zoals sticks of externe schijven niet als bootable ondanks dat ze bootable zijn.

Bij de MacBook Air lukt het bijvoorbeeld wel maar dat komt denk ik doordat Apple mss wat MBA specifieke wijzigingen in EFI heeft doorgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Hmm, dat zou best eens kunnen, maar dat verklaart volgens mij niet hoe het dan met de Mac Mini vergaat. Die heeft exact dezelfde EFI, maar er is een Mini mét en zonder Superdrive. Al met al erg jammer voor ons knutselaars! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raviculus
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-05 18:46
De Lion installer werkte overigens perfect op dezelfde flashdrive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Klopt, ik had dat thuis ook geprobeerd… waarschijnlijk zit de EFI van Macs vervelend te doen en laat die een USB-install van Windows niet toe. Ben benieuwd of er mensen zijn die voor/op hun werk op bijvoorbeeld een MacBook Air of Mac Mini Server Windows moeten installeren, maar geen externe Superdrive hebben/willen kopen.

't Verbaast me eigenlijk dat hier geen simpel programmaatje/tooltje of iets dergelijks voor is… je zou toch denken dat er meer mensen zijn die geen superdrive hebben maar wel zonder problemen Windows willen installeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 292790

joramoudenaarde schreef op zondag 21 augustus 2011 @ 13:20:
Zou iemand me hier toevallig mee op weg willen helpen?
Eventjes je iso van Windows laten converteren naar een .dmg file. (via disk utility --> convert)
Download SuperDuper! eventjes en laat de iso herstellen naar de usb stick (je usb stick wordt dan geformatteerd en gevuld met de inhoud van de iso en wordt bootable gemaakt).
Daarna booten en je alt knop ingedrukt houden (want refit pakt niet altijd een installer op usb/cd).

edit: op deze manier installeer ik al sinds de iMac's uit 2006 windows via usb installers ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 292790 op 22-08-2011 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
@macstyler:
Meen je dat nou?? Ik heb op verschillende manieren een net-zo-goede USB-boot stickje gemaakt via Windows zelf, en dat werkte voor geen meter. Superduper zet zo'n DMG (al dan niet van een Windows install) toch gewoon op een Mac-geformatteerde schijf of disk? Ten minste, 't lijkt me zo vreemd dat een Mac-only programma als Superduper een Windows7 DMG kan uitpakken op een USBstick en deze tegelijkertijd omzet naar een Windows-format.

Helemaal omdat het op deze manier dan wel werkt via rEFIt, maar een bootable USB stick die je direct via Windows maakt niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

joramoudenaarde schreef op maandag 22 augustus 2011 @ 14:44:
@macstyler:
Meen je dat nou?? Ik heb op verschillende manieren een net-zo-goede USB-boot stickje gemaakt via Windows zelf, en dat werkte voor geen meter. Superduper zet zo'n DMG (al dan niet van een Windows install) toch gewoon op een Mac-geformatteerde schijf of disk? Ten minste, 't lijkt me zo vreemd dat een Mac-only programma als Superduper een Windows7 DMG kan uitpakken op een USBstick en deze tegelijkertijd omzet naar een Windows-format.

Helemaal omdat het op deze manier dan wel werkt via rEFIt, maar een bootable USB stick die je direct via Windows maakt niet. :)
Superduper is eigenlijk een backupprogramma voor de Mac om schijven in een image te backuppen.
Als je dan achteraf je files terug wil zetten, kan je gewoon je backup bootable maken.
Hierbij maakt het voor Superduper niet uit of het een windows iso, game iso,.. is.
Superduper pakt enkel de dmg uit en maakt het doelpad bootable.
Windows XP, Windows 7, Ubuntu,... alles heb ik via deze super tool werkend gekregen. (nee heb geen aandelen ofzo in Superduper, gewoon een tevreden gebruiker! _/-\o_ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Hmm, het proberen waard dus! Balen dat je er gister niet was (als dit ook bij mij werkt ten minste)… ik heb gister een OWC externe superdrive behuizing gekocht, hehe. :)

Maar je gebruikt dus als ik 't goed begrijp wel rEFIt om te kunnen booten vanaf deze USB stick? Of werkt dit dan ook gewoon met Apple's eigen EFI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas joramoudenaarde, gisteren zat ik nog in het lekkere zonnetje aan de spaanse costa's! ;-)

Ik gebruik zowel rEFIT als de eigen EFI van Apple om te kunnen booten :-)
Ik wens je alvast veel succes om een bootable stickje te kunnen maken!
Als je hulp nodig hebt tijdens het process, mag je steeds PM'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dat PM'en heb ik hier nog niet kunnen vinden, hehe. Ben ik toch nog een beetje "noob" hier op 't forum ;)

Ik ga 't zowiezo vanavond eens proberen… dit zou wel m'n issues oplossen met Windows zeg! Die superdrive verkoop ik dan wel weer door als die USB stick werkt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@joramoudenaarde:

Ga naar http://gathering.tweakers.net/forum/pm_new_message/2/user/
, als ontvanger druk je mijn nickname, macstyler, in.
Een titel opgeven, een berichtje typen en verzenden maar. ;-)
Je kan dit ook vinden door vanboven op tweakers op de tab forum, direct messages te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Oh, bedankt voor de link! Ik kon geen "direct messages" vinden in de zwarte Tweakers balk, dus die link gaat even de bookmarks in ;) p.s.: laat maar… even Googlen was de oplossing. Ik had die optie nog uit staan in m'n privacy voorkeuren, hehe.

Ik laat zowiezo nog even weten of je 'n wondermiddel hebt gegeven!

[ Voor 23% gewijzigd door Kapotlood op 22-08-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 18:54
Ik heb het zelf niet voor elkaar kunnen krijgen, een bootable-USB stick werkt gewoon niet op de een of andere manier, een bootable removable HD werkt wel?!?

Pas wel op dat je geen gekke dingen gaat doen in de windows installer waarbij je je MBR gaat wijzigigen/overschrijven (alles wat met partitionering te maken heeft ipc).

Spreek uit ervaring :P [MBP] Start alleen op in Win7, geen OSX zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Haha, zo zeg! Dan heb je inderdaad een probleem :)

Ik heb gelukkig een goeie backup van m'n data, en ik wil Windows ook installeren op m'n 2e HD. Op m'n SSD staat OSX, en Windows komt op de gewone HD te staan (vanwege de grote hoeveelheid GB's van m'n games). Bootcamp ondersteunt gelukkig installaties op interne extra HD's, dus dat is geen probleem.

Ik heb trouwens ondertussen op meer dan 3 manieren Windows proberen te installeren, inclusief een gewone externe HD:
- Via 2 verschillende tutorials (1x met de Windows2USB officiële tool, en 1x via de Prompt)
- Via OSX de ISO overgezet naar de USB stick
- Door de iMac in Target Mode aan te sluiten op m'n Mac Mini:
- en zo te installeren via de betreffende USB stick
- en geprobeerd te installeren via de DVD die in de Mini zit (waar ik ook Windows mee op de Mini heb geinstalleerd)

Geen geluk tot nog toe :)

Overigens ga ik zowiezo (liever) geen gekke dingen doen in m'n EFI, BIOS, MBR e.d.... ik weet niet eens wat MBR betekent, hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Zojuist Superduper geprobeerd, maar die bood ook geen soelaas, helaas :)

- De Windows ISO m.b.v. Schijfhulpprogramma omgezet naar een DMG (via converteer)
- De DMG als bron aangewezen in Superduper
- De USB stick als doel aangewezen in Superduper
- Vervolgens geeft Superduper aan dat hij alles gekopiëerd heeft, maar dat liegt ie dat ie barst :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zet het windows.iso bestand op een USB stick (dat kan op een windows pc)
Steek stick in Apple, copier .iso naar harddisk van Apple.
Start Boot camp-assistent
Volg de aanwijzingen van Steve:
maak een installatieschijf voor windows 7 aan
U heeft hiervoor een USB stick en een ISO schijfkopiebestand van windows 7 nodig.

Daarna kan je nog de specifieke retetrage Apple drivers downloaden en ook op de stick zetten.
Tenzij de netwerk kaart het al onder windows doet.

Maar dit is met OSX Lion op een Mac mini zonder DVD drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Maar da's precies wat ik al gedaan heb… op 3 verschillende manieren zelfs :)
Plus, waarom moet ik op een Windows PC een ISO bestand van de Windows Install zetten, dan op de Mac het ISO bestand op de HD zetten, om het vervolgens op de Mac een installatieschijf (op de USB stick) van te maken? Dat kan toch ook direct op Windows gedaan worden? Ik bedoel, ik heb 't ook op de Mac gedaan m.b.v. Superduper én een keer door met Schijfhulpprogramma voor "terugzetten" te kiezen. Maar in beide gevallen op de Mac krijg ik foutmeldingen alsof de EFI van m'n iMac het tegenhoudt.

Zou het dan toch de EFI zijn die dit soort dingen op een iMac tegen houdt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De EFI-implementatie van Apple is wel behoorlijk anders dan de implementatie in mijn nieuwe netbookje (ThinkPad X121e) maar de USB-EFI-WIndows7-installatie op die computer ging als volgt: (op mijn MBP heb ik nooit een USB-install geprobeerd,dus of het werkt zou ik niet weten).

USB-stick MBR 1 partitie FAT32-formateren, met ms-sys windows 7 MBR op stick zetten
inhoud Win7 DVD kopieren naar stick
[stick]/EFI/Microsoft/Boot kopieren naar [/stick]/EFI/
Een Windows/Boot/EFI/bootmgfw.efi naar [stick]/EFI/Boot/bootx64.efi kopieren

Sorry als dit eventueel overeenkomt met wat je al hebt geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Bedankt voor de info Begintmeta :)
Ik kom alleen niet zo goed uit je tip… ik heb nog nooit van "MBR" gehoord (weet wel ondertussen dat het een Master Boot Record betekent), maar ik heb hier alleen Windows7 op m'n Mac Mini staan en een ISO én DVD van de Windows7 die ik gebruikt heb om de Mini van Windows te voorzien.

De inhoud van deze ISO (heb het ook 'n paar keer geprobeerd vanaf de DVD, die ik gemaakt heb met deze ISO) heb ik al een aantal keer op de USB stick gezet, maar geen geluk tot zo ver.

Wat bedoel je (en hoe bedoel je) met "stick/EFI/Microsoft/Boot" eigenlijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
joramoudenaarde schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 10:13:
Bedankt voor de info Begintmeta :)
Ik kom alleen niet zo goed uit je tip… ik heb nog nooit van "MBR" gehoord (weet wel ondertussen dat het een Master Boot Record betekent), maar ik heb hier alleen Windows7 op m'n Mac Mini staan en een ISO én DVD van de Windows7 die ik gebruikt heb om de Mini van Windows te voorzien.

De inhoud van deze ISO (heb het ook 'n paar keer geprobeerd vanaf de DVD, die ik gemaakt heb met deze ISO) heb ik al een aantal keer op de USB stick gezet, maar geen geluk tot zo ver.

Wat bedoel je (en hoe bedoel je) met "stick/EFI/Microsoft/Boot" eigenlijk? :)
Ik zal proberen het nog eens wat duidelijker neer te zetten:

Stap 1: de stick voorbereiden
Op de stick 1 partitie aanmaken (waarbij je dus oplet dat je niet GUID Partition Table of Apple Partition Map kiest maar Master Boot Record) en die partitie met FAT32 (MS-DOS) formateren.
Met 'ms-sys' of Windows 7s 'fdisk /mbr' een Windows 7 MBR naar de stick schrijven
Stap 2: de installatiebestanden kopieren/klaarzetten
de inhoud van het iso-bestand van de Windows 7 DVD naar de stick kopieren (op de windows 7 dvd staat ook een directory/folder EFI)
De directory EFI/Microsoft/Boot op de stick kopieren naar EFI (dus een niveau hoger/naast 'Microsoft bij wijze van spreken)
Het bestand /Windows/Boot/EFI/bootmgfw.efi kopieren naar /EFI/Boot/bootx64.efi op de stick
Stap 3: proberen of je de boel met de Apple-firmware of refit aan de praat krijgt.

Ik hoop dat het nu wat helderder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Dan moet ik die stick dus wel op een Windows systeem formatteren naar FAT32, want volgens mij is er op het Schijfhulpprogramma van de Mac geen "MBR" optie of wel?

En wat bedoel je met "ms-sys" en "fdisk /mbr"? Is dat de Prompt?

En nog een vraagje: ik las dat Windows MBR een boot sector is, maar waar haal ik die vandaan? Ik hoorde er in dit draadje voor 't eerst van namelijk, maar heb geen idee waar ik die vandaan moet halen en hoe ik 'm dan op de USB stick krijg :)

Enfin, wat ik in het kort wil zeggen: ik voel me met wat tutorials e.d. "re-de-lijk" op m'n gemak in zowel OSX's Terminal als Windows' Prompt… maar ik heb werkelijk geen idee waar je 't verder over hebt :) (evengoed bedankt voor de hulp hoor... ik snap alleen niet wat je met de 3e zin van Stap 1 bedoelt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
joramoudenaarde schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 07:09:
Maar da's precies wat ik al gedaan heb… op 3 verschillende manieren zelfs :)
Plus, waarom moet ik op een Windows PC een ISO bestand van de Windows Install zetten, dan op de Mac het ISO bestand op de HD zetten, om het vervolgens op de Mac een installatieschijf (op de USB stick) van te maken? Dat kan toch ook direct op Windows gedaan worden?
Omdat de methode met boot camp assistent wel werkt. (bij mij dan).

fdisk en ms-sys krijg je al een tijdje (tien jaar?) niet meer bij windows.

[ Voor 6% gewijzigd door bouwfraude op 23-08-2011 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
joramoudenaarde schreef op dinsdag 23 augustus 2011 @ 13:25:
Dan moet ik die stick dus wel op een Windows systeem formatteren naar FAT32, want volgens mij is er op het Schijfhulpprogramma van de Mac geen "MBR" optie of wel?
Wel, maar vermoedelijk hoef je je er sowieso niet druk om te maken aangezien Disk Utility volgens mij voor removable storage zoals USB-sticks toch MBR kiest. Maar als je windows 7 gebruikt (dat heb je tenslotte ook) is de MBR meteen OK lijkt me.
[/quote]
En wat bedoel je met "ms-sys" en "fdisk /mbr"? Is dat de Prompt?
[/quote]
Dat zijn programma's waarmee je (eventueel onder andere) MBRs kan bewerken, de fdisk-opvolger heet trouwens diskpart.exe, fdisk.exe zal je denk ik inderdaad niet meer vinden in Windows 7.
En nog een vraagje: ik las dat Windows MBR een boot sector is, maar waar haal ik die vandaan? Ik hoorde er in dit draadje voor 't eerst van namelijk, maar heb geen idee waar ik die vandaan moet halen en hoe ik 'm dan op de USB stick krijg :)
Bijvoorbeeld bovengenoemde programma's kunnen je aan een Windows 7 MBR helpen.
... ik snap alleen niet wat je met de 3e zin van Stap 1 bedoelt)
Ik snap niet wat je met 3e zin van stap 1 bedoelt ;)

Stap 1 is iet zo'n probleem, formateer de stick gewoon als FAT32 met Windows 7 en het is voldoende denk ik.
Stap 2 is het belangrijkste de EFI-bootbestanden moeten op de juiste plek komen, alleen het kopieren van de DVD-inhoud was bij mij niet voldoende.
Succes met stap 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261479

Probeer anders eens het gratis programma WinToFlash of WinSetupFromUSB. 2 freeware programma's voor het creëeren van bootable usb's.

Daarnaast is het 't vermelden waard dat heel veel mac's helemaal niet in staat zijn een windows USB stick te booten (helaas the hard way uitgevonden, ik heb het uiteindelijk vanaf een 2e hd geinstalleerd).

Ander idee is even een USB dvd-spelertje aankoppelen. Scheelt je een hoop gezeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Vaag dat het allemaal niet werkt. Op mijn laptop heb ik de windows iso met winrar "uitgepakt" naar een extern schijfje. Ik kon gelijk booten en installeren.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Vaag is 't zeker… ik las ergens dat de EFI op iMacs iets anders is dan die op laptops en mini's (omdat een deel van deze laptops en mini's zonder DVD drive komen), en dat je simpelweg niet via een USB stick met Windows kunt booten.

Als het goed is komt vandaag of morgen een externe DVD brander binnen waar ik m'n originele Apple Superdrive dan in kan zetten. Eens zien of dat wel werkt (hoop heel hard dat dit gaat werken natuurlijk!)

Enfin:
Bedankt voor de uitleg Begintmeta, ik hou die tutorial even apart mocht het niet werken met de DVD drive :)
WintoFlash had ik al geprobeerd, maar ik zal WinSetupFromUSB even in het snotje houden.

Bedankt voor de tips en info in ieder geval mensen… erg jammer dat zoiets niet "gewoon" werkt op een iMac! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Net mijn stick geprobeerd te booten via het standaard-keuzemenu van een MacBook Pro, niet bootbaar naar het schijnt. reFit doet het wellicht wel.

Jammer dat Apple een wat minder-standaard EFI implementatie heeft gekozen.

De externe brander zal het vast doen.

[ Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 25-08-2011 12:10 ]

• Kapotlood
De externe OWC brander is zojuist aangekomen (op m'n werk), dus vanavond kan ik de knoop doorhakken en definitief aangeven of dit werkt of niet. Wel even de brander gechecked, en het is er één met een enkele USB-aansluiting en er wordt nadrukkelijk aangegeven dat je met deze brander ook gelijk Bootable kunt zijn.

Klinkt hoopvol dus! :)
(vanavond uitsluitsel, maar moet — in dit geval helaas — nog de rest van de dag werken, hehe)

• Kapotlood
Nou, geen succces hoor. :( Die DVD brander laat netjes m'n DVD zien, maar installeren en fungeren als Bootdisk is er niet bij. Ik denk dat de iMacs niet gezegend zijn met een EFI die dit toelaat :/

Flink balen natuurlijk… ik denk dat ik nu OSX op m'n grote HD installeer, dan de Superdrive weer even terugzet om zo Windows te installeren op de grote HD. Vervolgens de SSD wéér terugplaatsen (waar OSX al op staat), en dan de OSX installatie van de grote HD weer wissen. Dat zou moeten werken… hoop ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235348

Heb je al geprobeerd je partitie te verkleinen met schijfhulpbeheer. De vrij gekomen ruimte formateren als fat en vervolgens met super duper de windows 7 iso er heen kopieren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Ik heb de partitie niet verkleind, maar wel geprobeerd de vrijgekomen ruimte te vullen met Superduper :) Maar ik heb 't via een omweg alsnog geregeld. Eerst de Superdrive weer geïnstalleerd, OSX geinstalleerd op de gewone HD, daarna Windows via de DVD geinstalleerd op een partitie van de gewone HD, en toen de SSD weer terug gezet en OSX op de originele HD gewist.

't Was even werk, maar Superduper, USB sticks en alle andere oplossingen werkten bij mij helaas niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Laatst online: 18:54
Anoniem: 235348 schreef op dinsdag 30 augustus 2011 @ 11:01:
Heb je al geprobeerd je partitie te verkleinen met schijfhulpbeheer. De vrij gekomen ruimte formateren als fat en vervolgens met super duper de windows 7 iso er heen kopieren?
Superduper kan geen NTFS benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
Daar kwam ik ook hardhandig achter Helox-in-a-box, hahaha :D
't Was een mooie tip als 't (al dan niet vlekkeloos) had gewerkt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bn326160
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-05 11:41
Ik hoop dat het bij mij lukt, maar vooralsnog geen succes op m'n 2009 MBP.
De superdrive is vervangen door een SSD, dus ik zoek een manier om met USB windows te booten en eventueel ubuntu ook.

M'n 640Gb schijf wil ik splitsen in 350GB voor data en dan de rest voor andere OS'en. (Ga geen 768Gb partitie maken op externe HD voor TM.. :/)

Dit is de melding die Bootcamp Assistent weergeeft :| :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mPG6f.png

Dat wordt dus m'n MBP in target mode aansluiten op m'n pa z'n iMac en op die manier installeren 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door bn326160 op 31-08-2011 13:08 ]

🤞🏻

• Kapotlood
Dat in Target Mode aansluiten en installeren heb ik ook geprobeerd met m'n iMac (door 'm via TM op m'n Mac Mini aan te sluiten), maar ook dat mocht niet baten. Ik hoop voor je dat het bij jou wel werkt, anders zit je dalijk ook met 't "probleem" dat je je superdrive moet terugzetten en zo eerst Windows moet installeren voor je de SSD weer terug kunt zetten (of de normale HD op de plek van de Superdrive) :)

Succes in ieder geval!

• bn326160
joramoudenaarde schreef op donderdag 01 september 2011 @ 09:10:
Dat in Target Mode aansluiten en installeren heb ik ook geprobeerd met m'n iMac (door 'm via TM op m'n Mac Mini aan te sluiten), maar ook dat mocht niet baten. Ik hoop voor je dat het bij jou wel werkt, anders zit je dalijk ook met 't "probleem" dat je je superdrive moet terugzetten en zo eerst Windows moet installeren voor je de SSD weer terug kunt zetten (of de normale HD op de plek van de Superdrive) :)

Succes in ieder geval!
Wat was het probleem bij jou?
Nja, m'n pa is momenteel op z'n werk, dus kan het eens uitproberen :)

🤞🏻

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:37
Windows van USB is echt verschrikkelijk, heb nog nooit gezien dat dat werkt.

• Kapotlood
Je kan beter vragen wat voor problemen ik niet heb gehad :D

Dit lukte in ieder geval niet bij m'n iMac (hier is de superdrive vervangen voor een SSD):
- Windows installeren via USB-stick (op 3 verschillende manieren
- Windows installeren via externe USB brander (van OWC, die wel bootable zou zijn)
- Via Superduper een Windows Image terugzetten
- Windows installeren via Target Mode aan een Mac Mini

Uiteindelijk heb ik de iMac weer open gemaakt en de superdrive even terug gezet. OSX geinstalleerd op de standaard HD, en daarna via Bootcamp i.c.m. de superdrive Windows geinstalleerd op een partitie van deze HD. Daarna de SSD weer geinstalleerd op de plek van de superdrive en OSX van de gewone HD gewist. Dat werkte uiteindelijk nog het makkelijkst.

Het schijnt dat installatie van Windows via USB alleen werkt als je 't installeert op een Mac Mini of MacBook Air, omdat deze 2 Macs niet met een superdrive komt ( ofhoeft te komen in het geval van de Mini). Ik denk dat Apple het bij de iMacs geblokkeerd heeft via de EFI namelijk.

• bn326160
Zonet geprobeerd m'n MBP in Target Mode aan te sluiten aan de iMac, op de iMac Windows geboot, maar daar zag ie alleen de iMac HD en m'n SSD..
Nog eens geprobeerd om de SuperDrive via USB te booten, maar helaas.. Zelfs in OS X herkent de superdrive niets.. Pft, mogelijk plaats ik de SuperDrive tijdelijk terug, het is tenslotte minder werk dan op een iMac :p

🤞🏻

• Kapotlood
Geluksvogel :)

Ach, op m'n iMac had ik in een uurtje de Superdrive terug geplaatst, OSX én Windows geinstalleerd, en de Superdrive er weer uit geplukt. Zeker als je 't voor de 2e (en 3e) keer doet gaat 't als een trein, hehe.

• bn326160
Ik vind het wel vreemd dat m'n Superdrive zowel via een SATA-USB kabel als een externe superdrive hoesje niet werkt. Noch in OS X, noch op een Windows computer, ook niet op de iMac.

Bij een officiële disk: niets wordt herkent, in windows crasht explorer
Bij een beschreven CD/DVD-R(W) verschijnt het als lege schijf..

Ben benieuwd wat het resultaat is als ik de Drive Opnieuw inbouw.

🤞🏻

• Kapotlood
Dan werkt 't wel hoor :) Ik had zelf een originele ISO gedownload, en deze gebrand op een DVD. Deze DVD werkte prima toen ik Windows op m'n Mini installeerde, maar wilde voor geen meter meewerken toen ik 'tzelfde via diverse omwegen op m'n iMac probeerde.

• astonmbp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:18
Ik heb exact hetzelfde probleem met mijn iMac 27" 2010. Heb ook al alles geprobeerd maar zonder resultaat.
Ik zie er echt tegenop om de iMac weer open te halen om alleen maar even de superdrive terug te zetten. Ik zit er aan te denken om het dan meteen goed te doen en de ssd te installeren op plek waar Apple dat zelf ook doet, maar dat is een stuk meer werk. Het voordeel is wel dat de superdrive er weer in kan.

Jammer dat er geen andere oplossing is.
joramoudenaarde schreef op donderdag 01 september 2011 @ 16:42:
Je kan beter vragen wat voor problemen ik niet heb gehad :D

Dit lukte in ieder geval niet bij m'n iMac (hier is de superdrive vervangen voor een SSD):
- Windows installeren via USB-stick (op 3 verschillende manieren
- Windows installeren via externe USB brander (van OWC, die wel bootable zou zijn)
- Via Superduper een Windows Image terugzetten
- Windows installeren via Target Mode aan een Mac Mini

Uiteindelijk heb ik de iMac weer open gemaakt en de superdrive even terug gezet. OSX geinstalleerd op de standaard HD, en daarna via Bootcamp i.c.m. de superdrive Windows geinstalleerd op een partitie van deze HD. Daarna de SSD weer geinstalleerd op de plek van de superdrive en OSX van de gewone HD gewist. Dat werkte uiteindelijk nog het makkelijkst.

Het schijnt dat installatie van Windows via USB alleen werkt als je 't installeert op een Mac Mini of MacBook Air, omdat deze 2 Macs niet met een superdrive komt ( ofhoeft te komen in het geval van de Mini). Ik denk dat Apple het bij de iMacs geblokkeerd heeft via de EFI namelijk.
Pagina: 1