Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 19 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Even beetje offtopic. Maar zit nog steeds met het aansluitgekloot. Heb de Vertex 2 binnen, alleen nog geen adapter. Er is er 1 onderweg, maar weet niet of deze voor het weekend binnen is, en ik wil dit weekend echt aan de slag.

Nu is het zo dat de adapter die ik besteld heb van male slimline sata naar female sata gaat. Dus de kabels kunnen van de iMac in de adapter en de adapter weer in de ssd. Maar nu zijn er verschillende adapters, namelijk een voor alleen 12V en een voor alleen 5V. Nu probeer ik wat technische dingen op te zoeken, maar ik ben zo slecht met google enzo :P Dus misschien kan iemand die technische vraag hier beantwoorden.

De Superdrive in de iMac is in ieder geval een 5V apparaat, zoals ook de ssd. Daar zit het probleem dus niet in. Mij lijkt het dat zo'n simpele converter niet ineens het voltage van 5V naar 12V of andersom zou maken, het zijn immers geen actieve adapters. Goed, met weerstanden zou het een en ander voor elkaar gekregen kunnen worden maargoed.

Waar het mij om gaat is het volgende. Als ik in een behuizing voor een 3,5" schijf de 2,5" zet, dan doet deze het prima. In mijn optiek bepaalt de ssd of 2,5" hdd zelf welke stroomkanalen hij van de 15 pinnen gebruikt om aan de 5V te komen. De kanalen die niet gebruikt worden ja, die lopen dood zeg maar op de pcb. Klopt dit? Want als dat niet door de pcb bepaald wordt dan zou het betekenen dat de behuizing van de 3,5" schijf weet wat voor schijf er aangesloten wordt en dus hoeveel hij uit moet poepen.

Als dit gegeven klopt, dan maakt het dus toch ook geen reet uit of je een adapter hebt die "alleen" voor 12v of "alleen" voor 5v gebruikt kan worden? De ssd bepaald namelijk zelf welke kanalen er gebruikt gaan worden. Ik kan me wel voorstellen dat als je van een 5V een 12V zou willen maken dat je met een 5V adapter niet ver komt, maar een 12V adapter gebruiken voor uiteindelijk 5V of een 5V adapter gebruiken voor uiteindelijk 5V is toch hetzelfde?

Somebody? :P

Zoekerdezoek: Wikipedia: Serial ATA daar staat uitgelegd dat een slimline sata connector alleen maar 5V doorgeeft, en dus geen 12V lines heeft. Dus dat zou in mijn logische beredenering betekenen dat een 12V adapter prima moet werken, als zou die intern die dingen hebben lopen, ze zullen nooit geleverd worden door zowel de 6pin slimline connector als de adapter. En daarnaast worden de 12V pins niet gebruikt op een 2,5" hdd.

Het enige dat het kan betekenen is dat er in die converter voor alleen 12V daadwerkelijk alleen de 12V kanalen zitten en in de converter voor alleen 5V alleen de kanalen voor 5V.... Maar dat zou wel heel goedkoop zijn...

[ Voor 15% gewijzigd door orange.x op 17-03-2011 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 19:58
Quakie schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 15:05:
[...]

Dit vat ik niet.
Na installatie iTunes staat iTunes toch onder muziek mapje en die staat op je SSD lijkt mij?
Waar heb jij het dan heen gekopieerd>? Of heb je user map ook verplaatst naar HDD?
If so, dan begrijp ik niet waarom je het in twee stappen doet?

Sry, windows 7 heeft bibliotheken gepikt, maar wel goed gepikt. gewoon mapje aan bibliotheek linken en hetet werkt in elke windows programma (MP, WMC, etc). Bij Apple is het toch meer van het werkt zolang je het default houdt. Liep hier ook tegen aan met iphotobibliotheek. Na 1 sync met een iPhone is bib ineens 4x zo groot.. Niet handig op een te kleine ssd als ineens je bib ineens 25GIG is.
ik heb de itunes map vanaf mijn time machine backup naar de ssd verplaatst. dus gebruikers/user/muziek/itunes

en daarin stond een map itunes media waar alle muziek in staat, die heb ik op de hd geplaatst die in me optibay zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
http://support.apple.com/kb/ht1449

Ik had handmatig alle mp3s al naar m'n hdd gekopieerd. Als je dat doet, moet je stap 12 en verder overslaan, anders heb je alles dubbel. Beter is het om precies die stappen die daar staan op te volgen en niet handmatig te gaan kutten zoals ik deed, dan komt het gewoon goed op de manier waarop het bedoeld is.

Uiteindelijk staat dan in je ~/Music/iTunes je library-bestand en album artwork, dus snel browsen; en op je hdd staat de map iTunes Media met al je media erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:10

Quakie

quakelen

Thanks beiden, helpfull voor de volgende keer. Toch wel een gemis je beoordelingen kwijt, want ik vul mijn iphone aan de hand van 4 of hogere sterren:D.

[ Voor 5% gewijzigd door Quakie op 17-03-2011 18:48 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prulleman schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 08:16:
[...]

Welk model heb je precies? Ik zit namelijk ook nog te twijfelen tussen deze 2 en heb zelf een 13" 5.5 late 2009 met nvidia
heb een late 2009 macbook met nvidia chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 19:58
Ik heb de ssd op de orginele plek van de hd en een optibay van optibay.nl zit me hd 320gb 7200rpm. Nou trilt de macbook redelijk wanneer de hd draait. Zou het veel verschil maken wanneer ik de hd op de orginele plek doe en de ssd in de optibay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
SSD heeft geen bewegende delen, dus ja :) Haal je dan wel de optimale snelheid is de vraag? Bay had bij sommige modellen toch een lagere interface snelheid of..?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:25

neliss

h00t h00t!

Kan iemand mij vertellen hoe ik delen van mijn home folder verplaats van ssd (boot schijf) naar hd? Ik zou namelijk graag library + applications laten staan, maar de rest hoort thuis op mijn hd. Het liefst zou ik dit naadloos willen instellen, dat het lijkt alsof het allemaal bij elkaar staat. Is dit wat je kan bereiken met symbolic links?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QplQyer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05-2022
neliss schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 18:21:
Kan iemand mij vertellen hoe ik delen van mijn home folder verplaats van ssd (boot schijf) naar hd? Ik zou namelijk graag library + applications laten staan, maar de rest hoort thuis op mijn hd. Het liefst zou ik dit naadloos willen instellen, dat het lijkt alsof het allemaal bij elkaar staat. Is dit wat je kan bereiken met symbolic links?
Ja, dat is wat een symbolic link doet. In de terminal doe je gewoon

ln -s sourcefolder targetfolder

Dus bijvoorbeeld

ln -s Movies /HD/Movies

En dan lijkt het in je homedirectory alsof je een Movies folder hebt staan, maar in werkelijkheid staat die dus op je HD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss

neliss

h00t h00t!

QplQyer schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 19:36:
[...]

Ja, dat is wat een symbolic link doet. In de terminal doe je gewoon

ln -s sourcefolder targetfolder

Dus bijvoorbeeld

ln -s Movies /HD/Movies

En dan lijkt het in je homedirectory alsof je een Movies folder hebt staan, maar in werkelijkheid staat die dus op je HD.
De manier die je beschrijft werkt niet helemaal.
In finder worden de links net als een alias met een pijltje weergegeven, en bovenal worden de mappen die ik verplaats (dus weghaal in de home folder) steeds weer opnieuw aangemaakt.
Bovendien is de originele 'bureaublad' map niet te verwijderen, dan krijg ik een error dat deze vereist is.

[ Voor 7% gewijzigd door neliss op 18-03-2011 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:22

breinonline

Are you afraid to be known?

neliss schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 20:37:
[...]

De manier die je beschrijft werkt niet helemaal.
In finder worden de links net als een alias met een pijltje weergegeven, en bovenal worden de mappen die ik verplaats (dus weghaal in de home folder) steeds weer opnieuw aangemaakt.
Bovendien is de originele 'bureaublad' map niet te verwijderen, dan krijg ik een error dat deze vereist is.
Lees dit artikel eens, daar staat in hoe het wel moet.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 15:25
Ik zit erover te denken een SSD in mijn macbook te zetten icm met een momentus XT.
Hoe zal dit gaan qua batterij? De momentus zal af en toe slapen, zou dit schelen tov alleen een momentus?
De momentus heb ik al en zal worden gebruikt voor data en om grote programma's ook snel op te kunnen starten.
Alleen lees ik ook verhalen over sata 150 op sommige macbooks. Dit is me ook niet helemaal duidelijk.
Ik heb een core 2 duo 2.66 uit februari 2010, met 9400m en 9600gt.
Kan ik nou probleemloos een ssd in de optibay doen (dus met sata-300 en zonder sleep-problemen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ hierboven;Die sleep kun je uit zetten bij Energy Saver -> "Put the hard disk to sleep when possible".
@verder hierboven; heb de link niet helemaal bekeken maar volgens mij kun je je home folder ook via System Preferences veranderen. Naar Account gaan, unlocken, rechts op je account klikken en Advanced Options kiezen, daar kun je Home Directory aanpassen.

Ik heb een tijdje geleden een Kingston V100 gekocht (iets meer dan een maand). Nu, gister avond heb ik m'n MBP uitgedaan maar toen ik deze morgen wou opstarten wou hij niet meer booten.. Na wat proberen heb ik dan uiteindelijk moeten herinstalleren aangezien de disk niet meer te herstellen viel. Nu kreeg ik dit te zien bij Verify:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Verifyng volume "Mac OS X"
Checking Journaled HFS Plus volume.
Checking extents overflow file.
Unused node is not erased (node = 348)
Checking catalog file.
Invalid node structure <= this is red of color
The volume Mac OS X could not be verified completely.
Error: This disk needs to be repaired. Click Repair Disk.

Nu vraag ik me af wat het juist betekent ivm die Nodes? Is dat een slechte SSD of komt het omdat ik geen GC & TRIM heb?

Kom niet echt wijs uit de dingen die ik op internet lees, de ene keer ligt het zogezegd aan de SSD, de andere keer is het gewoon een fout die eens kan gebeuren..

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2011 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Het is allemaal gelukt :) Geen herriemakende fans meer. Een snelle iMac, grotere opslag :) En hij is een stuk stiller geworden.

Vooral de snelheid verbaasd me nu al. Omdat ik op de plek van de superdrive de SSD geplaatst heb moest ik de installatie via targetmode doen. Dat ging niet helemaal zo snel als ik had verwacht dus heb op mijn Macbook Pro de installatie dvd van Snow Leopard gerestored op een usb stick, en dat duurde ongeveer 22 minuten. Daarna ging de installatie in 5 minuten. Dat verbaasde me wel :)

Ja en verder is hij echt snel, goed ook helemaal schoon nu, maar ik verwacht wel dat ie voorlopig snel blijft :) Morgen even Starcraft 2 installeren en testen om te zien of ik nu eindelijk niet meer de laatste ben met het laden :P

[ Voor 125% gewijzigd door orange.x op 20-03-2011 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:16

Jrz

––––––––––––

breinonline schreef op vrijdag 18 maart 2011 @ 22:34:
[...]

Lees dit artikel eens, daar staat in hoe het wel moet.
Waarom niet je mountpoint veranderen? Symlinks worden namelijk niet altijd voor vol aangezien

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjef_Arie
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 15:25
Welke optibay zijn hier goede ervaringen mee?
Die van mcetech.com zien er goed uit, maar wel duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heeft er iemand ervaring met de seagate Momentus XT 500 GB Solid State Hybrid Hard Drive?

zag dit en is redelijk goedkoop vind ik en zou dit in macbook pro willen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Ik zou zeggen, snuffel hier eens rond: [Macbook] Harde schijf vervangen - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 17:22

breinonline

Are you afraid to be known?

Jrz schreef op zondag 20 maart 2011 @ 13:40:
[...]

Waarom niet je mountpoint veranderen? Symlinks worden namelijk niet altijd voor vol aangezien
Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat lijkt me wel mogelijk inderdaad, weet niet helemaal goed hoe het moet overigens. Het enige is dat sommige programma's (getuige enkele artikelen die ik heb gelezen) eisen dat de home folder op de boot schijf staat, dat is dan ook nog steeds niet het geval.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:16

Jrz

––––––––––––

breinonline schreef op zondag 20 maart 2011 @ 19:02:
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat lijkt me wel mogelijk inderdaad, weet niet helemaal goed hoe het moet overigens. Het enige is dat sommige programma's (getuige enkele artikelen die ik heb gelezen) eisen dat de home folder op de boot schijf staat, dat is dan ook nog steeds niet het geval.
Pfoe, ik kan me best voorstellen dat het zou 'moeten' (omdat je je bootschijf altijd hebt.. als je 2e hdd weg is, dan gaat osx natuurtijk gillen)

/etc/fstab zou overigens wel moeten werken. Zelf niet geprobeerd, want ik heb maar 1 disk

Ah.. http://www.networkworld.c...hanging-os-x-mount-points daar staat wat over netinfo / fstab

[ Voor 8% gewijzigd door Jrz op 20-03-2011 20:57 ]

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendenb
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 15:59
Heeft iemand ervaring met de Corsair force 120gb in een macbook pro 13inch uit 2010?

Wil die namelijk aanschaffen?

Hoor graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 23:21
Iemand hier met een MBP 15" 2011 die een Intel 510 in de MBP heeft zitten?
Ik lees hier zat problemen mee, zat er wel aan te denken om deze aan te schaffen.

Of de Vertex III maar ik weet niet of deze straks ook issues gaat hebben...

Mensen misschien nog wat tips voor een goede SSD. Hoeft in principe niet eens een Sata-600
te zijn, ik ga op dit moment liever voor veilig! Maar als dus iemand de 510 goed heeft draaien,
dan kies ik natuurlijk liever voor het snelste van dit moment......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus

Powered by

koendenbraven schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:25:
Heeft iemand ervaring met de Corsair force 120gb in een macbook pro 13inch uit 2010?

Wil die namelijk aanschaffen?

Hoor graag!
Al door dit topic heen gesnuffeld?
Janaart schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:38:
Iemand hier met een MBP 15" 2011 die een Intel 510 in de MBP heeft zitten?
Ik lees hier zat problemen mee, zat er wel aan te denken om deze aan te schaffen.

Of de Vertex III maar ik weet niet of deze straks ook issues gaat hebben...

Mensen misschien nog wat tips voor een goede SSD. Hoeft in principe niet eens een Sata-600
te zijn, ik ga op dit moment liever voor veilig! Maar als dus iemand de 510 goed heeft draaien,
dan kies ik natuurlijk liever voor het snelste van dit moment......
De Intel 510 heeft compabiliteitsproblemen met de nieuwe MacBook Pro 2011.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
DaMarcus schreef op maandag 21 maart 2011 @ 20:47:
[...]

Al door dit topic heen gesnuffeld?
[...]

De Intel 510 heeft compabiliteitsproblemen met de nieuwe MacBook Pro 2011.
Vandaar dat ik ook hier even navraag, welke SSD dan wel een goede optie is, voor een budget rond de 250 euro.
Het is wel een beetje een lastige keuze, ik kan uiteraard voor een vertex II gaan of voor een V+100 (vindt ik wel wat prijzig prijs/gb verhouding)

Ik kies liever voor een wat tragere SSD, aangezien ik het verschil in 300 en 600 toch niet ga merken met dagelijks gebruik (boottime etc.) Dan is de Vertex II denk ik de veiligste keuze? Of toch een Intel SSD?

Keuzes........... ben er slecht in.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Trager = Kingston V+100 en "99% zekerheid" dat hij zonder problemen werkt in een Mac. Echter wel duurder dan een vergelijkbare OCZ Vertex 2, die ook nog eens sneller is.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit met een vraag . wat is verstandiger 1 groote SSD of 2 aparte SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Een grote SSD zal beter presteren dan een kleinere variant, maar ik weet niet waar je op doelt. Snelheid? Betrouwbaarheid?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat ik eigenlijk mijn SD wil behoude en dus liever geen 2de hdd er in heb.maar omdat de meest gekozen optie is ging ik er van uit dat de beste optie is .

snelheid en betrouwbaar moet het zowie zo zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
De "beste optie" is volgens mij voor iedereen anders. Ik denk dat je iets meer informatie moet geven, anders wordt het gissen voor iedereen om te zien wat je wilt...

Denk aan:
-Systeem
-Configuratie
-Wensen
-etc

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij komt in de 13 pro I7 standaart config

wensen de kosten boeie me niet.... maar omdat ik de meeste zie die hun Sd opofferen dacht ik dat de beste oplossing was,maar het kan dus ook gewoon met 1groote SSD :)

verder zie ik dat veel mensen ervaring hebben met de vertex 2 dus dat is een goede ssd,iemand ervaring met owc mercury extreem pro ssd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Er zijn hier ook een aantal OWC gebruikers die er volgens mij uitermate tevreden mee zijn. De Vertex 2 serie kan nog wat problemen geven in wat gevallen (zelf ook meegemaakt met mn 27" i7 iMac, late 2009 model), waardoor deze o.a. zn config kwijt kan raken.

Vertex 2 is een hele interessante oplossing, door de prijs/prestatieverhouding. Maybe ook nog interessant om de laatste review van Tweakers te lezen over de nieuwe Intel SSD. reviews: Test: drie rappe ssd's van Intel en Plextor

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 11:38:
Er zijn hier ook een aantal OWC gebruikers die er volgens mij uitermate tevreden mee zijn. De Vertex 2 serie kan nog wat problemen geven in wat gevallen (zelf ook meegemaakt met mn 27" i7 iMac, late 2009 model), waardoor deze o.a. zn config kwijt kan raken.

Vertex 2 is een hele interessante oplossing, door de prijs/prestatieverhouding. Maybe ook nog interessant om de laatste review van Tweakers te lezen over de nieuwe Intel SSD. reviews: Test: drie rappe ssd's van Intel en Plextor
komen die problemen alleen voor in de 2009 modelen? want het gaat hier om een 2011 model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

http://eshop.macsales.com...cfm?page=sf_firmware.html

OWC firmware update! Lost het sleepprobleem op.
Alleen moet je je nu de HD formaten en op PC de update doen.

Ik wacht tot ze de osx updatetool uitbrengen.
Schandalig dat dat niet niet bestaat.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janaart schreef op maandag 21 maart 2011 @ 21:40:
[...]

Vandaar dat ik ook hier even navraag, welke SSD dan wel een goede optie is, voor een budget rond de 250 euro.
Het is wel een beetje een lastige keuze, ik kan uiteraard voor een vertex II gaan of voor een V+100 (vindt ik wel wat prijzig prijs/gb verhouding)

Ik kies liever voor een wat tragere SSD, aangezien ik het verschil in 300 en 600 toch niet ga merken met dagelijks gebruik (boottime etc.) Dan is de Vertex II denk ik de veiligste keuze? Of toch een Intel SSD?

Keuzes........... ben er slecht in.......
het is vrij simpel.
V+100 heeft toshiba chip en GC.
houd in dat over half jaar je V+100 nog steeds de zelfde snelheid heeft als toen je hem inbouwde.
Vertex 2 is bij inbouw sneller maar zonder trim zul je binnen aanzienbaretijd je snelheid verliezen en trager zijn dan je kingston.

wat heb je liever, een trage schijf over paar maanden of eentje die het gewoon doet.
vertex is pas interessant als mac osx trim ondersteund in 10.7.
anders wacht je tot de release van 10.7 want met trim is de keuze een stuk makkelijker :)

ik heb totaal geen spijt van de v+100. mac mini boot in 13 seconden naar bruikbare stand.
alsof je uiteindelijk gaat merken of je op 180 mb/s schrijft of 280. overall look en feel is bij beide drives het zelfde. een snelle mac osx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 11:53:
[...]

het is vrij simpel.
V+100 heeft toshiba chip en GC.
houd in dat over half jaar je V+100 nog steeds de zelfde snelheid heeft als toen je hem inbouwde.
Vertex 2 is bij inbouw sneller maar zonder trim zul je binnen aanzienbaretijd je snelheid verliezen en trager zijn dan je kingston.

wat heb je liever, een trage schijf over paar maanden of eentje die het gewoon doet.
vertex is pas interessant als mac osx trim ondersteund in 10.7.
anders wacht je tot de release van 10.7 want met trim is de keuze een stuk makkelijker :)

ik heb totaal geen spijt van de v+100. mac mini boot in 13 seconden naar bruikbare stand.
alsof je uiteindelijk gaat merken of je op 180 mb/s schrijft of 280. overall look en feel is bij beide drives het zelfde. een snelle mac osx.
maar dat trimmen kan je toch handmatig doen ? dus dan zou ik daar hebt probleem niet in zien.

edit :

Start je mac op met een ubuntu 10.10 CD en installeer het programma DiskTrim. Daarmee kun je een handmatige TRIM opdracht aan je SSD geven. Eens per maand is voldoende om je SSD in topconditie te houden. DiskTrim draait onder Linux maar kan met HFS+ van de mac overweg.

dat wordt hier toch gezegt of vergis k me nu ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:01:
[...]

maar dat trimmen kan je toch handmatig doen ? dus dan zou ik daar hebt probleem niet in zien.
trimmen handmatig met een vertex onder osx 10.6 met hfs+? dan zou je de eerste zijn.

dat trimmen via ubuntu is misschien mogelijk, eigenlijk nooit naar gekeken dus dan zou het inderdaad mogelijk zijn maar ja is het handig en praktisch.
ging mij meer erom als antwoord op je vraag dat het in iedergeval niet mogelijk is om te trimmen in OSX

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:02:
[...]

trimmen handmatig met een vertex onder osx 10.6 met hfs+? dan zou je de eerste zijn.
Kan dit niet onder Windows 7 dan? wat ik ook plan erop te installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Janaart schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:04:
[...]

als jij windows 7 op een mac installeert op een ssd dan kan je de windows partitie laten trimmen ja, je hfs+ mac partitie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb mijn post aangepast een aantal pagina's terug hebben ze het over handmatig trimmen.
want nu snap ik er dus geen fluit meer van

edit :ik ben er al uit bedankt

kan iemand vertellen met een ocw SSD of je ook handmatig moet trimmen ? of gaat dat bij deze net zo als de kingston ssd

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Dus, wat ik wel kan concluderen zo ver is: Sata600 heeft tegenover de 300 niet veel meer voordeel als OS boot SSD? De Vertex 2 is een goede optie, aangezien ik 180gig voor minder als de prijs heb dan een V+100 me kost voor 128gig. En deze kan ik eens in de zoveel tijd trimmen via Win7.

En sata600 schijven lijken op dit moment nog niet zo betrouwbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Vertex2 heeft ook GC hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:54

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Janaart schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 12:04:
[...]

Trimmen onder Ubuntu kan, ook op hfs+ partitities. Werkte prima om mijn 1e generatie X25-M zich weer normaal te laten gedragen na wat zware writes.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:42

Step

step@tweakers.net#

Kanarie schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 19:29:
[...]

Trimmen onder Ubuntu kan, ook op hfs+ partitities. Werkte prima om mijn 1e generatie X25-M zich weer normaal te laten gedragen na wat zware writes.
Ik ben wel benieuwd hoe, ik heb zo geen Ubuntu disc bij de hand liggen! :) Welke versie is er voor nodig en MOET je software dan installen? :)

~Step @ Mac Mini i5 2018 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Step schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 19:36:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe, ik heb zo geen Ubuntu disc bij de hand liggen! :) Welke versie is er voor nodig en MOET je software dan installen? :)
Zorg dat je een backup hebt, bijv Time Machine, voor je gaat TRIMmen

1. Ubuntu opstarten vanuit livedisk/stick
2. Laatste versie van hdparm downloaden, plaats hem op je desktop.
3. Terminal venster openen. Tik hierin eerst 'fdisk -l' en zoek naar 'GPT'. Als je 1 disk in je Mac hebt zou dit /dev/sda1 moeten zijn. Dit is de boot partitie van OS/X, niet de partitie die we gaan trimmen. Die is 1 nummer hoger, /dev/sda2. Dit moet je gebruiken bij het wiper script verderop.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo apt-get install hfsplus hfsprogs hfsutils
cd ~/Desktop
tar vfxz hdparm-*.tar.gz
cd hdparm-*
make && sudo make install
cd wiper
chmod +x wiper.sh
./wiper.sh /dev/sda2

Wiper heeft nu gedraaid in de 'simulation' mode en geen echte TRIMs gedaan. Als je geen gekke dingen ziet kun je opnieuw het commando draaien met --commit voor het echte werk.
code:
1
./wiper.sh /dev/sda2

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 13:33
Heb zojuist optibay bestelt via optibay.nl en een Vertex 2 240GB. Heb toch voor de Vertex 2 gekozen omdat die gewoon belachelijk veel goedkoper is. Hij mag dan wel wat minder snel zijn, hij zal nog steeds heel veel sneller zijn dan een normale HDD! Heb vorige maand ook nog een optibay besteld uit China, maar dat duurt me echt veel te lang, wil van het weekend aan de slag omdat ik de weken daarna gewoon teveel werk ga krijgen om nog tijd vrij te maken om mijn iMac om te gaan bouwen. Die tweede optibay verkoop ik wel weer via marktplaats ofzo.

Ik heb daarnaast nog twee douche zuignappen gekocht bij de bouwmarkt (bedankt voor de tip!) en twee bussen met compressed air klaar staan. Hopelijk van het weekend inbouwen, en dan zal ik mijn resultaten posten hier.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kanarie schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 20:27:
[...]

Zorg dat je een backup hebt, bijv Time Machine, voor je gaat TRIMmen

1. Ubuntu opstarten vanuit livedisk/stick
2. Laatste versie van hdparm downloaden, plaats hem op je desktop.
3. Terminal venster openen. Tik hierin eerst 'fdisk -l' en zoek naar 'GPT'. Als je 1 disk in je Mac hebt zou dit /dev/sda1 moeten zijn. Dit is de boot partitie van OS/X, niet de partitie die we gaan trimmen. Die is 1 nummer hoger, /dev/sda2. Dit moet je gebruiken bij het wiper script verderop.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
sudo apt-get install hfsplus hfsprogs hfsutils
cd ~/Desktop
tar vfxz hdparm-*.tar.gz
cd hdparm-*
make && sudo make install
cd wiper
chmod +x wiper.sh
./wiper.sh /dev/sda2

Wiper heeft nu gedraaid in de 'simulation' mode en geen echte TRIMs gedaan. Als je geen gekke dingen ziet kun je opnieuw het commando draaien met --commit voor het echte werk.
code:
1
./wiper.sh /dev/sda2
kijk hier heb ik wat aan duidelijke uitleg :)

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download dit is hem toch en dan gewoon op een dvd branden en klaar ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 20:58:
[...]

kijk hier heb ik wat aan duidelijke uitleg :)

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download dit is hem toch en dan gewoon op een dvd branden en klaar ???
Volg de stappen op die site, zijn erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Herrieprobleem van me iMac is teruggekeerd. Misschien van de week nog een keer open gooien om te kijken of het draadje niet goed meer vast zit of iets dergelijks. Maar nu met weinig belasting zit ie rond de 3000 rpm op de hdd fan. Met muziek geen probleem maar gisteren zonder aanleiding eigenlijk vloog de fan naar de 5000 rpm. al waren de cpu en gpu temps toen wel behoorlijk hoger... Wat raar is, want normaal gesproken als ik game heb ik daar niet zo'n last van als ik gisteren had...en de SSD zit nou ook niet zo verkeerd dat deze een enorme airflow tegenhoudt... Dus moet nog eens kijken binnenkort als ie weer gaat blazen.

Heb hier trouwens een vertex 2 in mijn late 2009 iMac 27", zonder problemen sofar nog. Behalve dus dat ik de seagate schijf ingewisseld heb voor een western digital caviar green en die tempsensor eventueel lastig doet nu dus.

De hdd fan gaat gewoon beetje bij beetje wat harder draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat is het verschil tussen de vertex 2 en de vertex 2 e series ?

want ik zie hier geen verschil tussen.

edit: het maakt dus niet uit welke ik gebruik ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2011 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Enterprise series, die hebben volgens mij meer overprovisioning en een andere controller uit mn hoofd gezegd.

@orange.x
Er bestaat een commando om je max RPM door te geven via SMCfancontrol. Heb hier wat gevonden, maar weet niet meer of dit klopt. Ik heb dit zelf ook gedaan totdat ik een andere temp kabel had besteld. Ik heb er zelf nog 1 liggen, maar dat was de verkeerde (part 922-8872).

Daarna part 922-9229 besteld, temp wordt niet goed uitgelezen, maar kan wel handmatig Fan Control uitvoeren en RPM loopt niet automatisch omhoog.

Check dit topic voor je oplossing als je geen kabel wilt bestellen: http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-468416.html

Simpel kabeltje ben je namelijk bijna 50 euro voor kwijt...
Basically in terminal:
Code:

cd /Applications/smcFanControl.app/Contents/Resources
smc -k F0Mx -r
smc -k F0Mx -w 3e80

Or you might need to do this:
Code:

cd /Applications/smcFanControl.app/Contents/Resources
sudo smc -k F0Mx -r
sudo smc -k F0Mx -w 3e80

the smc -k F0Mx -r will give you the default value for 6200 rpm.

[ Voor 87% gewijzigd door aramdin op 22-03-2011 22:29 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Is het een algemeen probleem met de Intel 510? Dat die niet werkt. Of werkt deze soms wel en soms niet?
Iemand ook ervaring met een Vertex II in een MBP early 2011? En kan de Vertex II ook Trim en GC?

Geen idee of en wat het verschil is tussen Trim en GC, maar het lijkt me aardig belangrijk aangezien er veel over gesproken wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Janaart schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 22:28:
Is het een algemeen probleem met de Intel 510? Dat die niet werkt. Of werkt deze soms wel en soms niet?
Iemand ook ervaring met een Vertex II in een MBP early 2011? En kan de Vertex II ook Trim en GC?

Geen idee of en wat het verschil is tussen Trim en GC, maar het lijkt me aardig belangrijk aangezien er veel over gesproken wordt....
Lees even het topic door zou ik zeggen, maar toch ff snel een reactie. Als ik het goed begrepen heb doet trim hetzelfde als een garbage collector maar dan software matig, garbage collection op een SSD is noodzakelijk als je die op dit moment in je Mac wilt zetten want OSx ondersteund nog geen trim commando's zoals Windows, dat komt echter wel in OSx Lion. Trim zou denk ik wat meer CPU vreten om de rotzooi van je SSD af te halen, waar een GC geheel hardware matig op de SSD zou gaan.

Een Vertex 2 ondersteunt Trim en heeft een GC, al is de GC van de Kingston SSDNow V+ beter.

edit: Owja, een GC is nodig om ervoor te zorgen dat je SSD na een half jaar nog net zo snel werkt als aan het begin. Hoe dat precies in elkaar kan ik je niet uitleggen, maar dat zijn dus de gevolgen als de SSD geen GC heeft i.c.m. OSx Snow Leopard.

[ Voor 11% gewijzigd door Soepstengel op 22-03-2011 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss

neliss

h00t h00t!

Garbage Collection (GC) is een proces dat de blokken geheugen vrijgeeft/reset van de data die je hebt verwijderd. Als je dat niet doet dan wordt een SSD na verloop van tijd trager omdat bij het schrijven eerst het geheugen nog moet worden leeggehaald, een extra stap dus.
Het grote verschil tussen GC en TRIM is dat TRIM vanuit je OS op de achtergrond draait en gaat opschonen wanneer je PC/SSD even niets te doen heeft, bij GC is dat niet zo.
Volgens mij is TRIM daarom altijd gunstiger, omdat je er niets van merkt in prestatieverlies maar toch hetzelfde doet als GC.
Pin me er niet op vast, maar ik heb dit ergens zo gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik dacht toch zeker te weten dat de Vertex 2 tijdens het idlen Garbage Collection ging uitvoeren. Tenminste, dat heb ik weer gelezen op verschillende fora dacht ik zo :)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

neliss schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 23:56:
Garbage Collection (GC) is een proces dat de blokken geheugen vrijgeeft/reset van de data die je hebt verwijderd. Als je dat niet doet dan wordt een SSD na verloop van tijd trager omdat bij het schrijven eerst het geheugen nog moet worden leeggehaald, een extra stap dus.
Het grote verschil tussen GC en TRIM is dat TRIM vanuit je OS op de achtergrond draait en gaat opschonen wanneer je PC/SSD even niets te doen heeft, bij GC is dat niet zo.
Volgens mij is TRIM daarom altijd gunstiger, omdat je er niets van merkt in prestatieverlies maar toch hetzelfde doet als GC.
Pin me er niet op vast, maar ik heb dit ergens zo gelezen.
TRIM wordt door je OS gedaan op het moment dat blocks vrijgemaakt zijn. Dat is dus iets wat vertraagt: op het moment dat een block vrijgemaakt is moet er een TRIM overheen gehaald worden en dat kost tijd.

GC werkt onafhankelijk van je OS omdat de SSD zelf ook best een idee heeft van welke blocks vrij zijn, mits die SSD voorzien is van overprovisioned flashgeheugen. Wat 'ie dan kan doen is het volgende: stel je OS wil een byte schrijven. Per byte schrijven in een SSD kan niet, dat moet per block van X bytes. Dus wat er dan gebeurt is de SSD leest dat block, past de byte aan en schrijft het resultaat terug naar flash. Maar hier zit de clou: dat doet 'ie op een andere plek. De oude block kan 'ie nu Garbage Collecten want die is gegarandeerd niet meer in gebruik. In de praktijk doet 'ie dat niet meteen maar, inderdaad, bij een bepaalde tijd idle. Ik neem aan dat 't niet 100% idle hoeft te zijn want dat gebeurt vrijwel nooit als een pc aanstaat, maar dat 't onder een bepaalde threshold moet zijn.

Overigens: in GC-enabled SSD's doet TRIM over 't algemeen niet veel meer dan tegen de GC zeggen 'deze block is leeg en mag ge-erased worden', net zoals het bovenstaande dat doet.

Strict gezien kan die GC ook wel zonder overprovisioning trouwens, aangezien het aantal in gebruik zijnde blocks gelijk blijft. Maar een buffertje is nodig omdat de GC niet direct gebeurt.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 23-03-2011 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Gatverdamme, 2e keer dat m'n partitietabel kapot is.

Schijfhulpprogramma zegt: Ongeldige zusterkoppeling.

2e keer dus, onbetrouwbare troep is die OCZ SSD dus. Dat wordt terugsturen en een Intel halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheJVH schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:12:

2e keer dus, onbetrouwbare troep is die OCZ SSD dus. Dat wordt terugsturen en een Intel halen...
welk type heb je ? en hebben hier meer mensen last van ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Welke Mac heb je en welke Vertex, maybe wel interessant om te vermelden inderdaad.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
aramdin schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 09:50:
Welke Mac heb je en welke Vertex, maybe wel interessant om te vermelden inderdaad.

Je vertel alsjeblieft! Heb net een Vertex 2 besteld en wil wel weten of er wat mis mee is i.c.m. mijn Mac :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik had zelf een 240GB Vertex 2 (34nm volgens mij) in mn late 2009 model 27" iMac (i7, 8GB RAM) en mocht hem na korte tijd RMA sturen ivm TimeWarp issue en verloren config als laatste resultaat (opnieuw instellen lukte niet meer ook niet aan Windows pc).

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
Sinds een week een OCZ Vertex2 in mijn Macbook Pro 3,1 (Mid June 2007), momenteel probleemloos.
De snelheidswinst is wel zéér duidelijk, er zit weer nieuw leven in mijn MBP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
aramdin schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 11:37:
Ik had zelf een 240GB Vertex 2 (34nm volgens mij) in mn late 2009 model 27" iMac (i7, 8GB RAM) en mocht hem na korte tijd RMA sturen ivm TimeWarp issue en verloren config als laatste resultaat (opnieuw instellen lukte niet meer ook niet aan Windows pc).
Is dat inmiddels niet gefixed met een firmware update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Weet ik niet, ik heb hem omgeruild voor een Kingston V+100 256GB (met bijbetalen uiteraard), waar ik uitermate tevreden over ben. Niet de snelste SSD, maar werkt nu alweer een tijdje zonder enige problemen.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
aramdin schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 15:20:
Weet ik niet, ik heb hem omgeruild voor een Kingston V+100 256GB (met bijbetalen uiteraard), waar ik uitermate tevreden over ben. Niet de snelste SSD, maar werkt nu alweer een tijdje zonder enige problemen.
Dat was mijn tweede keuze geweest, juist vanwege de stabiliteit, maar ik vond dus alleen maar problemen die maanden geleden waren gemeld met firmware 1.24 waar we nu al op 1.28 zitten. Wanneer was het dat jij je problemen ondervond met de vertex 2 als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik had de problemen in januari, moest even zoeken waar het ook alweer stond:

OSX 10.6 slaat geen instellingen en programma's meer op.

Uit mn hoofd gezegd bestond toen firmware 1.24

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een macbook pro unibody gekocht mei vorig jaar (2.8 core 2 duo) net voor de update van de i5/i7.

aangezien sommige macbook pro's problemen geven hier gelezen.
welke ssd kan ik nu het beste nemen?

de OCZ Vertex-2 of de Kingston V+100 hebben allebei trim en GC dus is het nog moeilijker om een keuze te maken. Iemand ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
aramdin schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 22:23:
Enterprise series, die hebben volgens mij meer overprovisioning en een andere controller uit mn hoofd gezegd.

@orange.x
Er bestaat een commando om je max RPM door te geven via SMCfancontrol. Heb hier wat gevonden, maar weet niet meer of dit klopt. Ik heb dit zelf ook gedaan totdat ik een andere temp kabel had besteld. Ik heb er zelf nog 1 liggen, maar dat was de verkeerde (part 922-8872).

Daarna part 922-9229 besteld, temp wordt niet goed uitgelezen, maar kan wel handmatig Fan Control uitvoeren en RPM loopt niet automatisch omhoog.

Check dit topic voor je oplossing als je geen kabel wilt bestellen: http://forums.macrumors.com/archive/index.php/t-468416.html

Simpel kabeltje ben je namelijk bijna 50 euro voor kwijt...

[...]
Die sensorkabel waar jij het over hebt is volgens mij dezelfde als die naar de superdrive loopt? Want die heb ik er ook nog in zitten. Ik kan deze wel omwisselen en de optical sensor op de HDD plakken, maar dan heb ik dus alsnog het probleem dat ik de ssd op de superdrive plek moet "voorzien" van de HDD sensor. Ik heb ook dingen gelezen over het kortsluiten van de HDD kabel, dus gewoon met elkaar verbinden.. Maar had jij dat al geprobeerd toevallig? Dat leek bij mij in 1e instantie ( de 1e dag ) wel te werken namelijk.

Het probleem is opgelost, tot nu toe nog dan. De sensor van de drive bungelde gewoon in de imac maar toen ik hem openmaakte hing hij bij een heatsink in de buurt, dat helpt sowieso niet. De sensor nu geplakt op een stuk plastic met wat tape. Dat moet nu goed gaan. Verder is denk ik DE tip dat als je je HDD vervangt voor toch een ander merk en je kabel niet past dat je even een paperclip moet nemen, daar knip je even een unox worst van en die past precies, met een beetje duwen, in die connector die bij mij in ieder geval in de seagate pastte. Ik heb de paperclip er zover in gedaan dat hij net onder het zwarte stukje plastic kwam zodat deze goed geleid. En daar weer mooi stukje tape omgedaan en ook op een plek vastgemaakt waar deze niet los kan komen. Qua temperatuur... Ik denk niet dat het die 2 componenten zijn die het heetst gaan worden, dat zijn meer de GPU en CPU. En daar zullen de fans ook wel op reageren.

Maar zoals het er nu naar uitziet is het probleem dus alsnog opgelost.

Trouwens, voor mensen die het frontpanel van de iMac eraf willen krijgen, een zuignap werkt aardig, maar 1 nagel van een vinger ertussen en je tilt hem er zo af hoor. Ik had even geen zin om de Parrot zuignap uit de auto te halen, en het lukte met met mijn vinger ook prima. Anders gewoon op een hoek met van iedere hand een vinger!

[ Voor 32% gewijzigd door orange.x op 23-03-2011 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aramdin schreef op dinsdag 22 maart 2011 @ 22:23:
en dat houdt in ? zo veel verstand heb ik er niet van .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:34:
[...]

en dat houdt in ? zo veel verstand heb ik er niet van .
http://tinyurl.com/4j7kpd4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over-provisioning
Vervolgens kun je via over-provisioning de schrijfprestaties van de SSD gaan verhogen. Over-provisioning is niets anders dan het opofferen van opslagruimte om deze ten dienste te stellen van de controller van de SSD. Daardoor kan het databeheer van de SSD efficiënter verlopen, en gaat met name het aantal I/O’s per seconde bij schrijfoperaties de hoogte in. De leessnelheid wordt er niet of nauwelijks door beïnvloed.

Voor het over-provisioneren van een SSD heb je een tool als HDAT2 nodig, die het commando SET MAX LBA ondersteunt. Downloaden kan via www.hdat2.com/.

levert dat werkelijk wat op ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Verwijderd schreef op woensdag 23 maart 2011 @ 16:47:
[...]
levert dat werkelijk wat op ?
Je zou eens wat ssd reviews van bijvoorbeeld Anandtech (en hier op tweakers.net) kunnen lezen. Zo ingewikkeld is het allemaal niet, en dan kan je je eigen oordeel vellen.

Inplaats van hier allerlei zoekvragen te stellen met overbodig bold gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Jesse op 23-03-2011 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Ik heb net een nieuwe macbook pro gekocht en wil hier dus een nieuwe ssd inzetten omdat ik dit ook altijd in mijn pc had. Ik wil minimaal 200Gb zodat ik ook nog bootcamp kan draaien. Ook wil ik het liefst sata600 vanwege de snelheid. Welke kan ik dan het beste nemen? Of moet ik nog even wachten op nieuwe ssd's?

Ohh ja en mijn budget is 350 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakG5 op 23-03-2011 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:16
200 GB voor 350 euro blijft er niet veel over (filter >194GB AND <390 euro):
http://tweakers.net/price...jbxt5uMdjRGKO7e_uLBo1rrX8

Als je dan nog doorzoekt op "mac compatible" of beter "deze werken beter dan de andere door garbage collection"
blijft alleen de vertex2 binnen budget

de crucial ssd in dit lijstje is de enige sata600.... geen idee hoe die in een mac zal presteren

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 23-03-2011 20:47 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Nieuwe Vertex 2 FW 1.32 is uit en lost eindelijk het Hibernation probleem op voor Mac users.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
mijn Vertex 2 60GB van 3,5 maand oud is afgelopen weekend ook overleden.
Zit helemaal geen leven meer in te krijgen, ook niet in andere computers en ook niet via sata-usb adapters.
Rode ledje brand constant op de SSD.

Dus kan binnen kort ook terug (RMA).
Maar zit echt te twijfelen om weer een vertex2 te nemen, aangezien de problemen die ik er mee gehad heb. 2 keer dat ik hem na een reboot niet meer kon opstarten, dat er geen mogelijkheid was om hem te booten. ALleen clean install werkte.
bv:
Onjuist aantal blokken voor bestand 'Intervals_EAE122DF-A7F0-5750-BF83-B65295477775.plist'
Ongeldige nodestructuur
Fout: Deze schijf moet worden hersteld. Start de computer op met een andere schijf (zoals de Mac OS X-installatieschijf) en gebruik vervolgens Schijfhulpprogramma om deze schijf te herstellen.2011-02-14 22:23:27 +0100:
maar ook schijf herstel werkte niet.

Dit is 2 keer voor gevallen. Dus vraag me af of ik wel weer moet kiezen voor vertex2, of toch over naar intel/kingston

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Ik was er snel klaar mee na een paar keer open/dichtschroeven van mn iMac, bij een Macbook Pro is een HDD vervangen zo gedaan. Bij een iMac duurt het iets langer en is het gewoon irritanter.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en nu lees ik steeds meer problemen met de vertex 2 ........ :(

toch maar een ander merk kiezen dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:14:
en nu lees ik steeds meer problemen met de vertex 2 ........ :(

toch maar een ander merk kiezen dan ?
Dat kan, zal je zelf moeten bepalen. Meldingen van defecte SSD's zijn wel al van een tijdje terug, en ik dacht ergens berichten te hebben gelezen dat die inmiddels opgelost moeten zijn.

Ik ga de vertex 2 ook in m'n iMac doen, maar als hij ook maar 1 keer RMA moet dan ga al voor de Kingston. Zoals The Fatal zegt, is een iMac open maken een stuk lastiger, dus daar heb ik geen zin in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH

Even wat meer informatie:

Macbook Pro Unibody Late 2008
pricewatch: OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 120GB

Hij is aangesloten op de poort van de Superdrive (wat overigens niet uit zou mogen maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Soepstengel schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:37:
[...]

Dat kan, zal je zelf moeten bepalen. Meldingen van defecte SSD's zijn wel al van een tijdje terug, en ik dacht ergens berichten te hebben gelezen dat die inmiddels opgelost moeten zijn.

Ik ga de vertex 2 ook in m'n iMac doen, maar als hij ook maar 1 keer RMA moet dan ga al voor de Kingston. Zoals The Fatal zegt, is een iMac open maken een stuk lastiger, dus daar heb ik geen zin in :P
Precies, ik heb ook geen zin meer om mn iMac open te maken, is wat mij betreft nu al te vaak gebeurd (HDD eruit, vertex 2 erin, vertex 2 eruit, HDD erin > tijdelijke timemachine restore ivm rma > HDD eruit, Kingston erin)!

Kingston ftw (voor mij iig) _/-\o_

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Ik heb sinds december al een OCZ Vertex2 240GB in mijn MacBook Pro zitten. Tot nu toe geen problemen mee gehad. **fingers crossed**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net gehoord van m'n ouders dat m'n optibay+superdrive case is toegekomen. Zal deze morgen installeren. Nu vraag ik me juist af of dit volgens de "regels" gaat van de ifixit tutorial om je superdrive te vervangen of zal ik nog andere dingen moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Gewoon iFixit superdrive vervangen volgen ;) . En gezond verstand gebruiken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 11:41:
Net gehoord van m'n ouders dat m'n optibay+superdrive case is toegekomen. Zal deze morgen installeren. Nu vraag ik me juist af of dit volgens de "regels" gaat van de ifixit tutorial om je superdrive te vervangen of zal ik nog andere dingen moeten doen?
Zorgt voor goed gereedschap. De kleine schroefjes waarmee de superdrive vastzit draai je makkelijk kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
Kanarie schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:55:
[...]
Zorgt voor goed gereedschap. De kleine schroefjes waarmee de superdrive vastzit draai je makkelijk kapot.
Dat is wel een goeie tip.
offtopic:
Ik had laatst een philips #00 schroevendraaiertje gekocht van PB swisstools, maar die bleek niet te passen, itt tot een klein kruiskopje uit een goedkoop setje die er zo op paste.
Vervolgens heb ik daarmee toch nog de kop van een schroefje bij een van de fans dolgedraaid, maar die zat (en zit dus nog steeds) ook errug stevig vast. Heb nog geen idee hoe ik dat weer gefixt krijg. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Jesse schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 16:13:
[...]

Dat is wel een goeie tip.
offtopic:
Ik had laatst een philips #00 schroevendraaiertje gekocht van PB swisstools, maar die bleek niet te passen, itt tot een klein kruiskopje uit een goedkoop setje die er zo op paste.
Vervolgens heb ik daarmee toch nog de kop van een schroefje bij een van de fans dolgedraaid, maar die zat (en zit dus nog steeds) ook errug stevig vast. Heb nog geen idee hoe ik dat weer gefixt krijg. :/
Wat voor schroefje was dat dan? Ik gebruik ook PB schroevendraaiers en die passen over 't algemeen perfect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
CyBeR schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 16:20:
[...]

Wat voor schroefje was dat dan? Ik gebruik ook PB schroevendraaiers en die passen over 't algemeen perfect...
Gewoon zo'n klein kruiskopje.
Linksboven: http://www.ifixit.com/Gui...Early-2009-Left-Fan/829/3

[ Voor 19% gewijzigd door Jesse op 24-03-2011 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmms net 10.6.7 update geinstalleerd en voor de gein een xbench gedaan op mijn v+100
had eerst +-300 op de schijf en nu 340.. optimalisaties in 10.6.7?
maakt niet veel uit maar lijkt of mijn macje weer wat soepeler gaat.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2011 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Vervangen van de superdrive is simpel, maar om die schroefjes weer op hun plek te krijgen is soms een ander verhaal. Geduld is een schone zaak, maar dan zit het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Kanarie schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 14:55:
[...]

Ja, ik heb die schroefjes kapot gedraaid. Heb toen maar een setje schroeven besteld bij een Apple service provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Zijn er al mensen die de Intel 510 goed werkend hebben met een MBP early 2011?

En dan meteen, welke opties zijn er nog meer voor de 2011 variant, en dan bedoel ik echt puur op reliabilty.
Ik moet namelijk deze week beslissen of ik die SSD wel of niet koop. En als de Intel 510 niets wordt, kan ik ook gewoon voor een old gen SSD gaan, maar die wel werkt met het 2011 model!

Graag wat ervaringen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Janaart schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 21:53:
Zijn er al mensen die de Intel 510 goed werkend hebben met een MBP early 2011?

En dan meteen, welke opties zijn er nog meer voor de 2011 variant, en dan bedoel ik echt puur op reliabilty.
Ik moet namelijk deze week beslissen of ik die SSD wel of niet koop. En als de Intel 510 niets wordt, kan ik ook gewoon voor een old gen SSD gaan, maar die wel werkt met het 2011 model!

Graag wat ervaringen
Toevallig nét in het MB(P)-topic gepost:
Zegato in "[Macbook Pro] Ervaringen & Discussie - d..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soepstengel schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 10:37:
[...]

zo is dat ik denk dat ik er ook maar voor ga dan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 23:04:
[...]

zo is dat ik denk dat ik er ook maar voor ga dan 8)
Het is maar net hoe je met je geld zit en wat je prioriteiten zijn. Het scheelt toch wel weer bijna 100 euro, en dat houdt ik toch liever in mijn zak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soepstengel schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 23:10:
[...]

Het is maar net hoe je met je geld zit en wat je prioriteiten zijn. Het scheelt toch wel weer bijna 100 euro, en dat houdt ik toch liever in mijn zak ;)
240gb vertex 2 en kingston V+100 256gb scheelt het zelf 200 euro en daar kan je zat leuke dingen voor doen,bij een TC er bij nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Verwijderd schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 23:17:
[...]

240gb vertex 2 en kingston V+100 256gb scheelt het zelf 200 euro en daar kan je zat leuke dingen voor doen,bij een TC er bij nemen :)
Huh? Wat is dit dan voor schijf: Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 Kit 256GB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus

DaMarcus