Het SSD in je Apple topic

Pagina: 1 ... 18 ... 88 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07-2024
...
Overigens is een SSD voor deze machine een hele terechte upgrade. Ik werk er nog steeds dagelijks op en de snelheid van de SSD maskeert heel mooi de nu toch wel wat langzamere CPU.
Bedankt voor de tip. Dan zou ik opteren voor de Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 256GB.

Heeft deze ook 'last' van onderstaand fenomeen?
De Vertex 2 is de SSD waar men over is gegaan op de 24nm chips met als gevolg dat ze minder snel zijn en minder lang mee gaan (zo'n 40%!). Er komt een nieuwe Vertex 2 aan die deze problemen niet hebben, maar hoe dat precies zit weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12-2024
jverdeyen schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:06:
[...]

In welke richting zoek ik dan best? Intel?
Nogmaals deze vraag! ;)

Hoe zit dit met garantie? Ik overweeg namelijk sterk een iMac te kopen en meteen geheugen bij te proppen en de HDD te wisselen voor een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkyThes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 16:30
Mini Poeper schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 16:08:
[...]

Nogmaals deze vraag! ;)

Hoe zit dit met garantie? Ik overweeg namelijk sterk een iMac te kopen en meteen geheugen bij te proppen en de HDD te wisselen voor een SSD.
He een bekende naam! :P

Geheugen wisselen is geen probleem maar voor een SSD moet hij uit elkaar en ik ben bang dat dat officieel niet mag. Wanneer je alles heel houd lijkt het me enkel moeilijk te tracken voor Apple.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
:Y
Je moet me misschien maar eens gaan overtuigen Maarten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:01
jverdeyen schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 14:51:
[...]

Bedankt voor de tip. Dan zou ik opteren voor de Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 256GB.

Heeft deze ook 'last' van onderstaand fenomeen?

[...]
Nee, alleen OCZ is met hun oude SSD's overgegaan naar de kleinere chips, heb (nog) geen berichten gevonden over andere fabrikanten.

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Waarom hoor ik niemand over de Agility 2 van OCZ??
pricewatch: OCZ Agility 2 SATA II 2.5" SSD 120GB

Ik had juist gelezen dat de Vertex 2 lastig deed met nVidia chipsets. Ik ben dan wel van plan om hem in mijn 27" late 2009 iMac te knallen ipv de superdrive, omdat ik die 1TB toch wel prettig vi d! Misschien ver ang ik die dan ook gelijk door een 2TB...

Maar ik ben benieuwd waarom ik dus niemand hoor over de Agility 2.

[ Voor 19% gewijzigd door orange.x op 10-03-2011 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
Ik raak er uiteindelijk totaal niet wijs uit, welke ik nu moet kiezen 8)7

Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 256GB
of
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 240GB

of andere?

Het is voor een MBP (Mid 2007) (3,1) met 1,5 SATA en Nvidia Geforce 8600M GT.

Iemand die de knoop kan doorhakken voor mij? Ik lees op verschillende fora dat de OCZ Vertex 2 wat problemen kan geven en dat je firmware updates moet doen etc...
En van de Kingston lees ik dat deze geen 'nieuwe' versie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Oef het scheelt nogal in prijs. Ik denk dat je dan misschien het beste voor de OCZ kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Ik kwam deze site nog tegen die wel goede tests hield en ook iets dieper oP de materie ingaat:
http://techreport.com/articles.x/18864/2

Bijvoorbeeld dat een kingston 128MB cache heeft (heeft dat voordeel?) en dat de Vertex 2 in tegenstelling tot de Agility 2 geen cap heeft op het aantal IOps. De Agility heeft een cap van 10.000 IOps, maar uit de testen lijkt er weinig verschil in te zitten (heb nog niet alles gelezen!!)

De Corsair F100 uit die test zou een mogelijk probleem kunnen hebben met de slaapstand van de mac..

Maar heb nog niet alles gelezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 17:09
Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik gewoon voor een OCZ Vertex2 90GB ben gegaan. Heb een Macbook pro 5.1 uit late-2008, dus we zullen zien. :) Als ze echt niet compatible waren of enorme problemen geven dan had ik dat toch veel duidelijker moeten terugvinden en de snelheidswinst boven de Kingston vind ik toch behoorlijk. Hopelijk is het niet de 25nm variant, maar wanneer dat zo is verwacht ik nog steeds significant meer snelheid. En 40% kortere levensduur... houdt dat dan 6-7 jaar ipv 13 jaar in voor je tegen fouten aanloopt? Dat zou mij namelijk nog steeds weinig interesseren, tegen die tijd koop ik een Vertex6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
vgroenewold schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 13:38:
Ik hoor zoveel verschillende verhalen dat ik gewoon voor een OCZ Vertex2 90GB ben gegaan...
Gelijk heb je! Ik ga voor de OCZ Vertex2 240GB in mijn Macbook Pro 3,1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
http://cgi.ebay.nl/2nd-HD...ernal&hash=item4151ddcbcb = besteld, wachten nu dus. Als binnen is dan SSD bestellen en gaan met die banaan. Zal wel paar weken duren :)

Volgens mij heb ik een foutje gemaakt. Want het is een normale sata naar normale sata, en in een iMac moet juist een micro sata naar sata komen. Dat gaat dus niet werken :) Zit weer niet op te letten.

Denk dat ik maar gewoon voor kabeltje ga, en dan zien we wel ffies :P Hangen we em er wel in of schroeven em ergens anders aan vast :P

Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images/tragant61695.jpg Volgens mij moet dit em zijn?

[ Voor 49% gewijzigd door orange.x op 10-03-2011 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master Chieftec
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 06:36
jverdeyen schreef op woensdag 09 maart 2011 @ 12:06:
[...]

In welke richting zoek ik dan best? Intel?
De Intel SSD's blaas je compleet omver wat betreft read speed. De traagste component op dat moment ben jij zelf, want openen van programma's gaat zo onwaarschijnlijk snel dat een mens het haast niet kan bijhouden.
Als jij mijn reacties hier hebt gelezen, zweer ik het bij een Intel. Ik ben wat je noemt een early adopter. De eerste Intel SSD was peperduur, maar al vroeg wist ik dat dit een wereld van verschil zou zijn in vergelijking van mijn toch niet zo misselijke WD Raptor 74 GB 10.000 RPM harde schijf.
Ik merkte daar wel een performance degradatie na zo'n 8 - 10 maanden gebruik. Dit lost ik dan weer op door de schijf terug te zetten naar factory default door een security erase te doen en daar dan weer een schone OS install te doen. Hierdoor kreeg je de topsnelheid terug die je had toen je hem voor het eerst in gebruik nam.

De huidige Intel schijfjes hebben Trim en performance degradatie zou nu minder moeten zijn. Dit week ik nog niet, want ben net geswitcht van PC (Windows 7) naar OSX Snow Leopard. Vanaf Lion hebben Mac gebruikers waarschijnlijk ook Trim ondersteuning. Op dit moment hoor je tegenstrijdige berichten over Trim in Lion, maar hij is nog volop in ontwikkeling, dus even afwachten.

Ik heb sinds kort een Intel SSD (120 GB - G2) in mijn iMac zitten en ik wil echt nooit meer zonder. Ergens las ik, volgens mij bij Ars Technica of Anandtech, dat Intel SSD schijfjes de beste prestaties levert voor normaal gebruik. Ik kan dit niet bewijzen door fancy benchmarks, maar mijn eigen ervaring is de toch de beste graadmeter, en ik zeg gewoon gaan voor een Intel. Spijt zal je echt niet van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:54

4POX

Everybody is wired

Vanwege een overbruggingsperiode werk ik tijdelijk weer met een conventionele harddisk. Ik mis de SSD. De mac voelt als dikke klei aan.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Zit mezelf nu ook af te vragen hoe dat nu met mini-sata en sata zit. Heb een caddy gekocht via ebay (deze om precies te zijn) en er staan bij dat die geschikt is voor de MacBook Pro. Nu lees ik op MCE (zelfde soort dat er heeeeeel erg op lijkt) dat die ook geschikt zijn voor de iMac. Ik kan alleen nergens vinden of dat ding wat ik nu besteld hebt ook voor mini-sata gebruikt kan worden ja of nee. Iemand ervaring/idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Soepstengel schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:55:
Zit mezelf nu ook af te vragen hoe dat nu met mini-sata en sata zit. Heb een caddy gekocht via ebay (deze om precies te zijn) en er staan bij dat die geschikt is voor de MacBook Pro. Nu lees ik op MCE (zelfde soort dat er heeeeeel erg op lijkt) dat die ook geschikt zijn voor de iMac. Ik kan alleen nergens vinden of dat ding wat ik nu besteld hebt ook voor mini-sata gebruikt kan worden ja of nee. Iemand ervaring/idee?
Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als ik had toen ik net besteld had, ik hoop alleen dat ik op tijd ben met annuleren en mijn geld nog terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Master Chieftec schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 17:11:
[...]

De Intel SSD's blaas je compleet omver wat betreft read speed. De traagste component op dat moment ben jij zelf, want openen van programma's gaat zo onwaarschijnlijk snel dat een mens het haast niet kan bijhouden.
Als jij mijn reacties hier hebt gelezen, zweer ik het bij een Intel. Ik ben wat je noemt een early adopter. De eerste Intel SSD was peperduur, maar al vroeg wist ik dat dit een wereld van verschil zou zijn in vergelijking van mijn toch niet zo misselijke WD Raptor 74 GB 10.000 RPM harde schijf.
Ik merkte daar wel een performance degradatie na zo'n 8 - 10 maanden gebruik. Dit lost ik dan weer op door de schijf terug te zetten naar factory default door een security erase te doen en daar dan weer een schone OS install te doen. Hierdoor kreeg je de topsnelheid terug die je had toen je hem voor het eerst in gebruik nam.

De huidige Intel schijfjes hebben Trim en performance degradatie zou nu minder moeten zijn. Dit week ik nog niet, want ben net geswitcht van PC (Windows 7) naar OSX Snow Leopard. Vanaf Lion hebben Mac gebruikers waarschijnlijk ook Trim ondersteuning. Op dit moment hoor je tegenstrijdige berichten over Trim in Lion, maar hij is nog volop in ontwikkeling, dus even afwachten.

Ik heb sinds kort een Intel SSD (120 GB - G2) in mijn iMac zitten en ik wil echt nooit meer zonder. Ergens las ik, volgens mij bij Ars Technica of Anandtech, dat Intel SSD schijfjes de beste prestaties levert voor normaal gebruik. Ik kan dit niet bewijzen door fancy benchmarks, maar mijn eigen ervaring is de toch de beste graadmeter, en ik zeg gewoon gaan voor een Intel. Spijt zal je echt niet van krijgen.
Het is niet nodig om je SSD met secure erase te wissen. Start je mac op met een ubuntu 10.10 CD en installeer het programma DiskTrim. Daarmee kun je een handmatige TRIM opdracht aan je SSD geven. Eens per maand is voldoende om je SSD in topconditie te houden. DiskTrim draait onder Linux maar kan met HFS+ van de mac overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Ik wil een nieuwe MacBook Pro aanschaffen (13") maar zit te twijfelen om deze met een SSD af fabriek te kopen of om deze achteraf in te bouwen.
De verkoper bij iCentre gaf aan dat een niet Apple-SSD geen TRIM ondersteuning krijgt. Is het dus verstandiger om gelijk een MacBook Pro met SSD aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Niels: Wat mij betreft heb je TRIM niet nodig mits je een SSD kiest met goede garbage collection. Vertex2/3, Kingston hebben wat dat betreft veel aanhangers.

Dat Lion alleen trimt voor Apple SSDs is momenteel inderdaad het geval maar of dat zo blijft is nog onduidelijk.

Persoonlijk zou ik er zeker voor kiezen om zelf een SSD in te bouwen. 1) goedkoper 2) je hebt dan ook nog een HDD voor in een huisje -> time machine 3) garantie blijft gelden 4) meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:13
Ik ben nog niet helemaal thuis in SSD's maar zit er (veel) verschil in de performance van de Apple SSD's en bijvoorbeeld de Vertex 2/3 of Kingston SSD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
orange.x schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 22:15:
[...]

Ik denk dat je hetzelfde probleem hebt als ik had toen ik net besteld had, ik hoop alleen dat ik op tijd ben met annuleren en mijn geld nog terug kan krijgen.
Ik kan hem niet meer annuleren, hij is al onderweg uit China, en ach het kost maar 11 dollar, dus ik ga er niet dood van :P Mocht het niet goed zijn kan ik altijd nog iets van een converter regelen ergens, dat komt wel goed. Ik lees op macrumors trouwens alleen maar berichten dat de optibays die hun gekocht hebben (vooral van ifixit) een ingebouwde converter hebben van optical sata connection naar hdd sata connection, dus ik denk dat het wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 22:25:
[...]

Het is niet nodig om je SSD met secure erase te wissen. Start je mac op met een ubuntu 10.10 CD en installeer het programma DiskTrim. Daarmee kun je een handmatige TRIM opdracht aan je SSD geven. Eens per maand is voldoende om je SSD in topconditie te houden. DiskTrim draait onder Linux maar kan met HFS+ van de mac overweg.
Draai jij dan Ubuntu in de live mode? Kan ik in de live mode programma's installeren ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Soepstengel schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 00:31:
[...]

Ik kan hem niet meer annuleren, hij is al onderweg uit China, en ach het kost maar 11 dollar, dus ik ga er niet dood van :P Mocht het niet goed zijn kan ik altijd nog iets van een converter regelen ergens, dat komt wel goed. Ik lees op macrumors trouwens alleen maar berichten dat de optibays die hun gekocht hebben (vooral van ifixit) een ingebouwde converter hebben van optical sata connection naar hdd sata connection, dus ik denk dat het wel goed zit.
Heb mijn geld retour gekregen, toch mooi.

Ja maar optical sata heb ik nog niet van gehoord. Volgens mij bedoelen ze slimline of micro sata. En dan is het de bedoeling dat de male slimline of micro sata 6+7=13p is, en moet dus naar female 22p sata. Zoals de converter denk ik die ik stukje hierboven geplaatst heb. Ik ga dat in ieder geval vandaag bestellen, met een firewire 800 kabel, zodat ik de drive van me macbook pro kan gebruiken om te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
nielsgaastra schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 00:09:
Ik ben nog niet helemaal thuis in SSD's maar zit er (veel) verschil in de performance van de Apple SSD's en bijvoorbeeld de Vertex 2/3 of Kingston SSD's?
Dit is makkelijk zelf te vinden, of via Google of andere willekeurige zoekmachine of in dit topic. De vraag is al vaker gesteld namelijk ;)

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
nielsgaastra schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 00:09:
Het probleem is eerder dat je niet weet welke SSD je gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Bestelling voor kabels geplaatst. Knoop doorgehakt, wordt nu een 180GB Vertex 2 van OCZ.

Mooi klusje voor in het weekend :) Als alles maar op tijd geleverd wordt etc!

Ja, de verwachting van de MyCom is weer eens uitgekomen. Wat een pauperwinkel. Als je niet zeker weet dat je het op tijd geleverd krijgt, doe er dan geen uitspraken over zou ik zeggen. Maar mijn SSD is DUUUUH(S) nog niet binnen.

Tlijkt er ook op dat de SATA converter niet de juiste is. Maar ik kan dat nog niet controleren omdat mijn iMac nog dicht zit wat ik wel zo wil houden opzich :) Maargoed, kan mijn tijd dus anders besteden.

Wordt vervolgd.

[ Voor 57% gewijzigd door orange.x op 12-03-2011 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Nou, de 90GB OCZ Vertex2 zit erin en alles werkt vooralsnog prima. Merk wel dat 90GB veel creativiteit vergt om daarbinnen te blijven. Inclusief virtual machine van 20GB is er nog 10 over. :) Eens kijken of dat te verbeteren is. Ik heb wel een zogenaamde E-serie, waar dus mogelijk 25nm chips in kunnen zitten, maar heb geen flauw idee hoe ik dat beter kan controleren. Een eerste AJA test geeft aan dat ik voor 512MB files op een 220 MB/sec zit qua read..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Als je tevreden bent met de snelheid, dan is het toch goed?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Zeker, dat heb ik ook gezegd voor ik het kocht, wat dat betreft prima, maar puur uit interesse. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4POX schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 07:10:
[...]

Draai jij dan Ubuntu in de live mode? Kan ik in de live mode programma's installeren ?
Ja dat kan zie:

http://moapp.tumblr.com/p...-hfs-without-deleting-the

Het lukt bij mij niet via WLAN omdat de drivers daarvoor niet op de ubuntu CD staan met een kabel naar de router gaat het wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:27
Mensen, ik heb een vraag omtrent de nieuwe MBP 15"

Ik heb er 1 besteld (BTO) en deze komt over ongeveer 2 weken binnen denk ik.
Nu wil ik zo gauw ik deze binnen heb, een SSD plaatsen in plaats van de HD.

Daarna wil ik de HDD in plaats van de SuperDrive plaatsen.

Nu is mijn vraag, weet iemand van jullie een goede caddy voor een MBP 2011 15"
waarin de HDD van apple past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master Chieftec
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 06:36
Janaart schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 12:42:
Mensen, ik heb een vraag omtrent de nieuwe MBP 15"

Ik heb er 1 besteld (BTO) en deze komt over ongeveer 2 weken binnen denk ik.
Nu wil ik zo gauw ik deze binnen heb, een SSD plaatsen in plaats van de HD.

Daarna wil ik de HDD in plaats van de SuperDrive plaatsen.

Nu is mijn vraag, weet iemand van jullie een goede caddy voor een MBP 2011 15"
waarin de HDD van apple past?
Goede vraag, ik zit ook met hetzelfde vraag maar dan met mijn 3,5 inch 1 TB HDD die ik uitgehaald hebt uit mijn iMac. Ik wil hem stoppen in een caddy die ook de snellere FireWire 800 heeft. Een USB 2.0 hdd heb ik al hangen aan mijn iMac. Voor video bestanden wil ik liever met de snellere firewire werken.
Als iemand een 3,5 inch caddy weet die niet al te duur is (rond 35 euro), dan hoor ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackyWindsurfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09 12:13

WackyWindsurfer

No wind... no fun!

Voor een Euro of 47 heb je een Firewire 800 docking voor SATA harddisks, misschien is dit een optie voor je? Ik heb deze vanochtend besteld en kan je dus nog niet over mijn ervaring hiermee vertellen. Het komt uit UK en zal redelijk snel geleverd moeten kunnen worden.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...BSA:NL:1123#ht_3076wt_907

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Ik zoek echt een Caddy voor de Superdrive, aangezien ik toch geen CD's gebruik, of DVD's om iets te installeren. En ik heb het niet zo op al die externe appliances.

Toch bedankt voor je reactie, alle hulp is uiteraard meest welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:45

breinonline

Are you afraid to be known?

Zoek gewoon maar eens op Ebay naar hdd caddy, dan is er genoeg te vinden. Er staat ook vaak bij voor welk model deze geschikt zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Mensen,

ik heb Optibay.nl gevonden, deze verkopen een caddy en ook een
externe exclosure voor de superdrive!

iemand ervaringen met deze caddy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 23:36
Master Chieftec schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 17:11:
[...]

Intel's Postville doet het nog steeds goed omdat de firmware geoptimaliseerd is voor 4k writes/read. Juist dit is belangrijk omdat operating systems vaak met kleine bestanden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
Janaart schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 23:06:
Mensen,

Ik ga er vanuit dat ze daar prima te vertrouwen zijn, je kan op mcetech.com een lijst vinden met officiele dealers, staat alleen vidobewerken.nl bij. Daar is de prijs voor alleen de caddy 120 euro! Ebay zit onder de 20, probleem is alleen wachten, wachten en wachten hehe. Maarja prijsverschil is groot. Bij optibay.nl betaal je wel minder maar let wel oP dat je de goede besteld zou ik zeggen. Pata is meen ik voor de non unibody macbook pros en sata voor unibody mbps. Maar voor gewone macbook weet ik het niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splackavellie85
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-11-2023
Ik kan voor 170 euro de OCZ Vertex 2 kopen (180GB). Ik heb een 13" MacBook Pro (2010 model). Is dit een goede schijf voor mijn MacBook?

En ga ik alleen snelheid merken bij kopieeren en applicaties opstarten, of ook bij converteren van video's e.d.?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Bij het converteren van video's ga je het niet merken, simpelweg omdat je CPU de bottleneck is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splackavellie85
DaMarcus schreef op zondag 13 maart 2011 @ 14:04:
Bij het converteren van video's ga je het niet merken, simpelweg omdat je CPU de bottleneck is :)
Zoiets dacht ik al inderdaad :) Ik twijdelde omdat ik ergens benchmarks had gezien waarbij de 2.13GHz MacBook Air beter presteerde dan de 2.4GHz MacBook Pro.

Waarin ga ik het dan allemaal merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:50

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

In de algehele feeling van het systeem. Door de SSD krijg je een 'instant on' user interface. Open je een programma, start deze ook meteen in no-time op. Zoek je wat op via Spotlight? Zo gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splackavellie85
Heeft het ook nog invloed op mijn accuduur? Dat vind ik een van de pluspunten van mijn MacBook namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:21

Osxy

Holy crap on a cracker

splackavellie85 schreef op zondag 13 maart 2011 @ 14:20:
Heeft het ook nog invloed op mijn accuduur? Dat vind ik een van de pluspunten van mijn MacBook namelijk.
Als het al invloed heeft zal het in de positieve zin zijn aangezien er geen bewegende delen in een SSD zitten.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Janaart schreef op zaterdag 12 maart 2011 @ 23:06:
Mensen,

Ik heb via hun besteld. Snel geleverd en werkt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 09:36

iichel

Gazoooo

Osxy schreef op zondag 13 maart 2011 @ 14:28:
[...]

Als het al invloed heeft zal het in de positieve zin zijn aangezien er geen bewegende delen in een SSD zitten.
Het heeft zeker invloed. Een 2,5 inch 7200rpm HDD zit al wel op een paar watt (5-10?) en een SSD heeft >1W nodig. Mijn vorige Macbook unibody ging van 2,5 naar 3 uur op een accu :D

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Ik zit met een twijfelgeval. Vorige week heb ik mijn macbook pro verkocht. De intel SSD die hierin zat ligt nu tijdelijk in de doos in afwachting op de toekomst. Misschien een nieuwe Mac Mini. Misschien een iMac. In de tussentijd werk ik op mijn oude Mac Mini 2,16 Ghz , 2GB ram en 500 GB 5400 rpm schijf. Er kan helaas niet meer ram in. Dat is te merken. Ik als hardcore gebruiker merk dat alles traag is.

Nu twijfel ik om de Intel SSD in de Mac Mini te plaatsen. Elke keer als ik de hoge aantal van de page outs zie ben ik weer genezen. Zoveel page-outs iedere dag lijkt me niet lekker op mijn SSD. Ik heb al 8 kapotte cellen. Nog maar een nachtje over slapen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-09 19:58
Ik wil een ssd inbouwen, van rond de 60 gb. welke kan ik op dit moment het beste kiezen? qua snelheid etc. (MacBook Pro 13 inch 2010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
OCZ Vertex 2/3 me dunkt. Vooral vanwege de prijs/prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
sweebee schreef op maandag 14 maart 2011 @ 09:53:
Ik wil een ssd inbouwen, van rond de 60 gb. welke kan ik op dit moment het beste kiezen? qua snelheid etc. (MacBook Pro 13 inch 2010)
vgroenewold schreef op maandag 14 maart 2011 @ 11:08:
OCZ Vertex 2/3 me dunkt. Vooral vanwege de prijs/prestatie.
Geldt dit antwoord ook voor een iMac of Mac Mini?

Waarom een OCZ Vertex? N.a.v. -dit- antwoord?

Edit: antwoord al gevonden, vanwege SandForge.

[ Voor 4% gewijzigd door Mini Poeper op 14-03-2011 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Probleem blijft dat OS X Snow Leopard geen TRIM ondersteuning heeft. Lion gaat het wel krijgen, maar dat duurt nog tot na de zomer. Een Vertex 2/3 zal daardoor vrij hard in prestatie achteruit gaan omdat ze weinig aan eigen garbage collection doen.

Een Kingston V+100 SSD heeft daarentegen heel aggresieve garbage collection en zal daarom z'n oorspronkelijk snelheid behouden. De real-life performance van zo'n SSD is daarnaast verder ook helemaal niet slecht in vergelijking met een Vertex 2. Aan een Vertex 3 heb je sowieso niet veel aangezien Macs met SATA600 nog niet bestaan. (Het performance-voordeel zal daardoor zowat in het niets vallen.)

[ Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-03-2011 12:09 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jup die V+100 is super, zit nu week of 5 op de 96GB versie en hij is nog net zo snel als na verse install.
als je je mac ook maar geregeld aan laat staan zodat de garbage collection ook nog wat kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pj schreef op zondag 13 maart 2011 @ 22:20:
[...]

Ik heb via hun besteld. Snel geleverd en werkt goed!
Mooi. Zal daar dan ook m'n caddy eens bestellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 12:13:
Jup die V+100 is super, zit nu week of 5 op de 96GB versie en hij is nog net zo snel als na verse install.
als je je mac ook maar geregeld aan laat staan zodat de garbage collection ook nog wat kan doen.
Hier nog een positieve reactie van een V+100 gebruiker (256GB). Ik was in de veronderstelling dat de ingebouwde GC functie direct zijn werk doet (idlen niet nodig), vandaar de drop in performance vergeleken met Sandforce drives.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
--MeAngry-- schreef op maandag 14 maart 2011 @ 12:08:
Een Kingston V+100 SSD heeft daarentegen heel aggresieve garbage collection en zal daarom z'n oorspronkelijk snelheid behouden. De real-life performance van zo'n SSD is daarnaast verder ook helemaal niet slecht in vergelijking met een Vertex 2. Aan een Vertex 3 heb je sowieso niet veel aangezien Macs met SATA600 nog niet bestaan. (Het performance-voordeel zal daardoor zowat in het niets vallen.)
Kan kloppen, maar ik heb nergens heel duidelijk gezien dat dit zo'n enorm effect heeft dat de Vertex langzamer zou worden dan de Kingston. De Kingston mag zijn snelheid behouden, deze is altijd nog beduidend langzamer... of je dat echt gaat merken vraag ik mij ook af, maar toch. Bovendien kan je een trim commando eens per maand aan de Vertex geven, middels Linux bijv. en dan ben je klaar. Vind ik de moeite dan wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

--MeAngry-- schreef op maandag 14 maart 2011 @ 12:08:
Probleem blijft dat OS X Snow Leopard geen TRIM ondersteuning heeft. Lion gaat het wel krijgen, maar dat duurt nog tot na de zomer. Een Vertex 2/3 zal daardoor vrij hard in prestatie achteruit gaan omdat ze weinig aan eigen garbage collection doen.

Gelukkig zit SATA-600 op de nieuwe MBP's ;p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Pas wel op dat de specs van de SandForces enigzins opgeblazen zijn. De SF2 doet aan compressie en haalt alleen die topsnelheid bij goed comprimeerbare data. Bovendien moet je bedenken dat doorvoersnelheid alleen voelbaar is bij grote bestanden, kleine bestanden zijn bij vrijwel alle SSDs instant beschikbaar. Eén en één bij elkaar optellend: hoeveel grote, goed comprimeerbare bestanden heb je? Waarom moeten die beschikbaar zijn op je SSD?

In het dagelijks gebruik merk je veel meer van hogere IOPS en degradatie. Dat zijn de twee punten waar je echt op moet letten, in combinatie met je OS en manier van werken. Het nadeel is dat IOPS vrijwel nooit worden getest en degradatie moeilijk na te bootsen valt. Het is net als bij de run op MHz bij CPUs en megapixels bij camera's: MEER IS BETER!!! schreeuwen de advertenties, terwijl wij als tweakers wel beter weten en verder kijken dan de door de fabrikant opgegeven maximale doorvoer.

Momenteel zijn de twee meest geteste opties als volgt:

1- OCZ Vertex 2 (snel en goed geprijsd maar kan problemen geven in combinatie met sommige Macs, handmatig TRIMmen)
2- Kingston V+100 (duurder maar betere(?) garbage collection, TRIMmen lijkt niet noodzakelijk, zelfde controller als door Apple gebruikt in de nieuwe Macbook Air)

Over het snelheidsverschil kan ik kort zijn: in het dagelijks gebruik ga je er niets maar dan ook niets van merken. Ja, er zijn tests die uitwijzen dat de ene sneller is dan de andere en die tests hebben over het algemeen niets te maken met dagelijks gebruik en zijn bovendien zo in te richten dat de optimale resultaten eruit springen (bv in het geval van SandForce testen met comprimeerbare data).

Let op dat TRIM in Lion komt maar dat het nog niet duidelijk is of dat ook geld voor non-Apple-branded SSDs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb de Kingston V+100 96GB besteld.

Nu wil ik mijn WD blackscorpio 320gb 7200rpm in een optibay zetten. Welke kan ik het beste bestellen? want op ebay zie je door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:49:
[...]

Gelukkig zit SATA-600 op de nieuwe MBP's ;p
Oeps, heb je inderdaad helemaal gelijk in. :o Sta er eigenlijk nog steeds van versteld dat Apple zo snel Sandy Bridge MacBooks heeft uitgebracht.

Wat betreft de V+100 trouwens:
http://www.anandtech.com/...-ssdnow-v-plus-100-review

Daar wordt door Anand ook nog even kort op de vergelijking tussen deze SSD en de SSD in de MBA gewezen, en dat is niet voor niets. :)

De conclusie, goed onderbouwd met voldoende real-world tests:
SandForce continues to be the sensible choice, at least in terms of performance per dollar for a boot/application drive. I am careful to mention it as a boot/application drive because if you start storing a lot of incompressible data on the drive (e.g. movies, music, photos) then SandForce quickly loses a lot of its performance advantage. Then you're left with Crucial's RealSSD C300 which delivers more consistent performance regardless of data, at the expense of lower steady state write performance. Without TRIM, the C300 can quickly get into a not-so-great performance situation.

If you don't want a SandForce drive and are running an OS without TRIM support, the V+100 is probably a better option than the C300 thanks to its aggressive garbage collection. I realize this isn't the simplest recommendation, but that's the reality of today's SSD market. There are a lot of great options, but nothing is absolutely perfect.

[ Voor 51% gewijzigd door --MeAngry-- op 14-03-2011 15:34 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ga ook mijn MBP (13" late 2010) voorzien van een kleine SSD. Ben erg tevreden met laptopje, maar opstarten van software irriteert me nog wel eens. Ik heb nog een 500gb 2,5" liggen, die ik wil zetten waar nu de 250gb zit, de SSD zou dan rond de 60GB moeten zijn, en denk dat ik gewoon voor de hier haast "mainstream" OCZ ga.

Nu zag ik op optibay voor een euro of 60 een set caddy+cd, maar Ebay is echt veel goedkoper :) Alleen zoveel keus, kan door bomen het bos niet meer zien. Daarnaast staat er niet altijd duidelijk vermeld welke voor mijn model geschikt is. Zijn er hier mensen met links naar shops waar zij (met succes) een degelijk product tegen scherpe prijs besteld hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik lees her en der dat het verstandig is om de schijf die je als bootschijf gebruikt altijd op de plek van de originele HDD te doen, dus SSD ipv origineel en grotere HDD in optibay. Dit niet doen zou kunnen lijden tot raar gedrag bij het in slaapstand gaan etc. Is dit de best practice en is de methode met ssd in optibay echt minder betrouwbaar? En zo ja is hier een duidelijk aanwijsbare reden voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribunus
Na het lezen van wat posts hier, vind ik het toch nog lastig een keuze te maken tussen SSD's

Het budget is niet zozeer een probleem, en ik zit te twijfelen tussen een Vertex 3 120gig (als die uit is), een Vertex 2 met 180 gig (omdat deze uiteraard een grotere capaciteit heeft) of een V+100 met 128 gig, deze is dan wel weer duurder dan de snellere Vertex 3.

Dit moet komen in een MBP 15" early 2011, en hoe moet ik dan omgaan met een installatie van het OS. Deze moet ik uiteraard op de SSD hebben, waar gaat dan mijn Home folder heen? Moet ik deze op de HDD zetten die ik in de Optibay ga plaatsen?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen een goede keuze te maken, omdat ik het even niet meer weet, en zo heel gek technisch ben ik ook niet met zulke dingen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
Sander schreef op maandag 14 maart 2011 @ 21:01:
Ik lees her en der dat het verstandig is om de schijf die je als bootschijf gebruikt altijd op de plek van de originele HDD te doen, dus SSD ipv origineel en grotere HDD in optibay. Dit niet doen zou kunnen lijden tot raar gedrag bij het in slaapstand gaan etc. Is dit de best practice en is de methode met ssd in optibay echt minder betrouwbaar? En zo ja is hier een duidelijk aanwijsbare reden voor?
Als het om een macbook gaat zou ik je HDD dus niet in je optibay zetten, daar zit niets aan beveiliging in voor als je je laptop net even iets te hard neer zet. SSD in je optibay dus of als vervanger voor je HDD, HDD zal ik nooit in een optibay doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Ik ga denk ik ook voor de V+ 100. Beetje jammer alleen dat de 128gb in prijs beetje duur is. Wellicht moet ik maar gewoon de 96GB pakken. Vertex 2 lijkt mij geen goede keuze, aangezien deze ook problemen heeft met de sleep functie van de Mac, en die gebruik ik zeer regelmatig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
duncanvdlinden schreef op maandag 14 maart 2011 @ 23:29:
Ik ga denk ik ook voor de V+ 100. Beetje jammer alleen dat de 128gb in prijs beetje duur is. Wellicht moet ik maar gewoon de 96GB pakken. Vertex 2 lijkt mij geen goede keuze, aangezien deze ook problemen heeft met de sleep functie van de Mac, en die gebruik ik zeer regelmatig...
Geen enkel probleem mee ondervonden vooralsnog, zal wel te maken hebben met het model Macbook oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

in het algemeen geven macs met intel chipset met een vertex geen problemen maar is het juist de nvidia chipset met een vertex die sleep issues heeft.
mijn macbook heeft nvidia chipset en samen met een vertex gaan niet samen, zit nu ook een v+100 in en werkt prima.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2011 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 07:28:
in het algemeen geven macs met intel chipset met een vertex geen problemen maar is het juist de nvidia chipset met een vertex die sleep issues heeft.
mijn macbook heeft nvidia chipset en samen met een vertex gaan niet samen, zit nu ook een v+100 in en werkt prima.
Welk model heb je precies? Ik zit namelijk ook nog te twijfelen tussen deze 2 en heb zelf een 13" 5.5 late 2009 met nvidia

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Soepstengel schreef op maandag 14 maart 2011 @ 22:36:
[...]
HDD zal ik nooit in een optibay doen!
Think again.

Bij oudere MBPs is de ODD bay PATA ipv SATA. Toegegeven, dan hebben we het over de 3,1 serie, maar toch.

Aan de nieuwere kant van het spectrum: het lijkt erop dat de laatste versie MBP SATA600 op de HDD plek heeft en SATA300 voor de ODD. Daar zit je dan met je trage HDD achter een supersnelle SATA600 aansluiting, terwijl de SSD het moet doen met de helft van die snelheid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverdeyen
Ik kan niet meteen vinden welke controller een Macbook 3,1 (June 2007)...
Naar het schijnt een Intel ICH-8M SATA controller, dus dat wil zeggen dat die geen issues gaat hebben met een Vertex 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepstengel
remmelt schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 09:23:
[...]

Think again.

Bij oudere MBPs is de ODD bay PATA ipv SATA. Toegegeven, dan hebben we het over de 3,1 serie, maar toch.

Aan de nieuwere kant van het spectrum: het lijkt erop dat de laatste versie MBP SATA600 op de HDD plek heeft en SATA300 voor de ODD. Daar zit je dan met je trage HDD achter een supersnelle SATA600 aansluiting, terwijl de SSD het moet doen met de helft van die snelheid...
Als dat het geval is zal ik meer helemaal geen SSD nemen, ik heb liever dat mijn data intact blijft en dat het iets langzamer is dan sneller met een grotere kans op data verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net een nieuwe MPB besteld met SSD. Dit om de simpele reden dat ik nu op een standaar MBP werk en ik toch soms merk dat hij niet helemaal meekan met sommige taken.

Iemand enig idee welke SSD erin de nieuwe MBP's zit, en of deze een beetje van goede kwaliteit is? Of had ik beter een Mac zonder SSD kunnen bestellen en deze later moeten inbouwen?

Reserved

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:04

Jrz

––––––––––––

Ik kom er niet uit :(
Ik zou graag een lijstje willen hebben met ernstige bugs (lees ocz time warp, sleep gedoe, nvidia ellende)
De vertex3 is uit, maar daar heb ik niet zoveel aan. De kingston v+100 lijkt wel ok, maar is behoorlijk prijzig. De sf1200's schijnen langzaam te zijn met niet-comprimeerbare data (films / jpegs / mp3s), maar dat boeit me eigenlijk helemaal niets. Het gaat me vooral om apps / code

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Kijk eens een keer rond op het OCZ forum:

http://www.ocztechnologyf...t-for-Linux-and-Apple-OSX
http://www.ocztechnologyf...ives-REVO-and-HSDL-drives

[edit]
Vergeet niet dat het een Support forum is en je veelal negatieve reacties zal lezen. Er zijn uiteraard ook genoeg gevallen van prima werkende gevallen, wat ook op GoT is gebleken

[ Voor 24% gewijzigd door aramdin op 15-03-2011 11:53 ]

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
aramdin schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:51:

[edit]
Vergeet niet dat het een Support forum is en je veelal negatieve reacties zal lezen. Er zijn uiteraard ook genoeg gevallen van prima werkende gevallen, wat ook op GoT is gebleken
Precies, dat wilde ik net aangeven. Een forum is geen al te beste graadmeter. Wel interessant te weten welke modellen precies last zouden hebben van deze problemen, want dat is mij ook na het lezen van dat forum vrij onduidelijk. Vandaar dat ik de gok waagde en gewoon een Vertex2 in m'n 5.1 Macbook pro heb gezet... no problemo en wel de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javami
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
remmelt schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 09:23:
[...]

Think again.

Hm volgens mij heb ik dan een probleem. Ik heb een MBP 3,1 en wil graag een ssd ipv mn optical. Nu heb ik deze optibay besteld: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...ageName=ADME:L:OU:NL:1123

Dat gaat dus niet werken? :( Als ik het goed begrijp heb ik dan een bay nodig met pata aansluiting naar 'buiten' en sata naar 'binnen'?

[ Voor 12% gewijzigd door javami op 15-03-2011 13:40 . Reden: vekeerde url ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
javami schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 13:39:
[...]

Hm volgens mij heb ik dan een probleem. Ik heb een MBP 3,1 en wil graag een ssd ipv mn optical. Nu heb ik deze optibay besteld: http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...ageName=ADME:L:OU:NL:1123

Dat gaat dus niet werken? :( Als ik het goed begrijp heb ik dan een bay nodig met pata aansluiting naar 'buiten' en sata naar 'binnen'?
Correct. Bovendien zou ik je aanraden om de HDD gewoon in de optibay te stoppen, dat heb ik ook en dat draait al een jaar goed. Ik gebruik m'n 3,1 dagelijks, neem 'm ook mee naar m'n werk en geen problemen. Ik heb geen HDD met schokbescherming (dacht ik) maar ik ben van mening dat als je data belangrijk is, je sowieso niet alleen een enkele kopie op een laptopschijfje onderweg mee moet hebben... Tja.

Edit. Mijn caddy is deze: http://newmodeus.com/shop...Path=2_27&products_id=258
Soepstengel schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 11:12:
[...]

Als dat het geval is zal ik meer helemaal geen SSD nemen, ik heb liever dat mijn data intact blijft en dat het iets langzamer is dan sneller met een grotere kans op data verlies.
Of je neemt een HDD met ingebouwde schokbescherming. Wel de snelheid en ook de bescherming: dubbel goed.

[ Voor 21% gewijzigd door remmelt op 15-03-2011 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• javami
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-09-2021
remmelt schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 15:31:
[...]

Correct. Bovendien zou ik je aanraden om de HDD gewoon in de optibay te stoppen, dat heb ik ook en dat draait al een jaar goed. Ik gebruik m'n 3,1 dagelijks, neem 'm ook mee naar m'n werk en geen problemen. Ik heb geen HDD met schokbescherming (dacht ik) maar ik ben van mening dat als je data belangrijk is, je sowieso niet alleen een enkele kopie op een laptopschijfje onderweg mee moet hebben... Tja.
Ok. bedankt! Ik zet belangrijke data op externe schijven dus geen probleem inderdaad. Maar ik vraag me nu dan wel af welke bay ik moet hebben, op ebay vind ik wel optibays met 'PATA' in de titel maar de omschrijving geeft dan weer SATA. Welke heb jij als ik vragen mag? Heb je een url toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
Zo, mijn Chinese optibay is ook binnen en meteen ingebouwd. Viel me nog mee, de kwaliteit van de bay was redelijk, alleen waren de schroefjes en een paar gaatjes niet precies pas, dus met wat forceren van schroefjes en een paar andere uit m'n Macbook die ik kon missen, zit alles nu muurvast. :) Alles werkt en ik heb nu dus een mooie combinatie van een 90 Gb Vertex2 en een 500 Gb hybride drive. Enige is wel... hij maakt meer herrie in de optibay, maar er is mee te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-09 20:22
Deze vraag is ongetwijfeld eerder gesteld, ik heb hem echter niet in dit topic kunnen vinden:

Is het verstandig om de SSD optie van apple te gebruiken of is het verstandiger om deze 500 euro te besteden aan een (veel) betere third-party SSD? Ik heb het e.e.a. gelezen over slechte performance van de Apple SSDs maar anderzijds lees je ook dat bepaalde zaken waaronder het TRIM commando niet ondersteund wordt voor SSD anders dan die van Apple?

Kan iemand mij hierover adviseren?

Nogmaals, mijn excuses als deze vraag reeds eerder is gesteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48
Sluxor schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:39:
Deze vraag is ongetwijfeld eerder gesteld, ik heb hem echter niet in dit topic kunnen vinden:

Is het verstandig om de SSD optie van apple te gebruiken of is het verstandiger om deze 500 euro te besteden aan een (veel) betere third-party SSD? Ik heb het e.e.a. gelezen over slechte performance van de Apple SSDs maar anderzijds lees je ook dat bepaalde zaken waaronder het TRIM commando niet ondersteund wordt voor SSD anders dan die van Apple?

Kan iemand mij hierover adviseren?

Nogmaals, mijn excuses als deze vraag reeds eerder is gesteld!
Heel flauw: typ rechtsboven (bij "zoeken") de volgende 2 woorden in: "apple" en "ssd"en dan heb je 7 pagina's vol met vragen/antwoorden. Kan me haast niet voorstellen dat je het überhaupt geprobeert hebt...

In het kort: apple-ssd's zijn op zich prima en je zal er geen miskoop aan doen. Echter zijn ze, in vergelijking met andere merken (OCZ, Intel, OWC, Kingston etc), behoorlijk duur en presteren ze vaak minder goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Bodysnatched op 15-03-2011 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluxor
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-09 20:22
Bodysnatched schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:53:
[...]

Heel flauw: typ rechtsboven (bij "zoeken") de volgende 2 woorden in: "apple" en "ssd"en dan heb je 7 pagina's vol met vragen/antwoorden. Kan me haast niet voorstellen dat je het überhaupt geprobeerd hebt...
Toch wel, verder maak ik er geen woorden aan vuil.
Bodysnatched schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 19:53:
[...]
In het kort: apple-ssd's zijn op zich prima en je zal er geen miskoop aan doen. Echter zijn ze, in vergelijking met andere merken (OCZ, Intel, OWC, Kingston etc), behoorlijk duur en presteren ze vaak minder goed.
Is er misschien een nuttige benchmark? Ik heb wel aardig wat nuttige info gevonden op http://www.anandtech.com/show/2829/14 maar toch net niet het geen ik zoek. Eigenlijk wil ik gewoon weten wat de meeste mensen doen, wat is het verstandigst met name in prijs/kwaliteit/performance.

Uit je bericht hierboven begrijp ik dat jij niet voor de Apple SSD gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 07:28:
Ok ik heb een witte intel macbook 4.1 late 2008 (intel chipset / C2D Penryn). Hmm dan kan ik de Vertex dus in princiepe ook nemen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bodysnatched
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:48
Sluxor schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 22:09:
[...]

Toch wel, verder maak ik er geen woorden aan vuil.

[...]

Is er misschien een nuttige benchmark? Ik heb wel aardig wat nuttige info gevonden op http://www.anandtech.com/show/2829/14 maar toch net niet het geen ik zoek. Eigenlijk wil ik gewoon weten wat de meeste mensen doen, wat is het verstandigst met name in prijs/kwaliteit/performance.

Uit je bericht hierboven begrijp ik dat jij niet voor de Apple SSD gaat?
Her en der in dit topic staan wel wat benchmarks van ssd's van de eerder door mij genoemde merken. Ik heb destijds (paar maand geleden) voor de Intel ssd gekozen (x25-m 120 GB). Die presteerde destijds aanmerkelijk beter dan de standaard door Apple geleverde ssd's als je naar de verschillende write/read snelheden kijkt. Ik heb er toen 185 euro voor betaald, in verhouding met de Apple SSD een stuk goedkoper. Zelf plaatsen in een MBP was een peuleschil. Plaatsen in de Imac schijnt wat lastiger te zijn, maar met wat behendigheid moet dat ook te doen zijn (zie o.a. Aramdin). Echter lees ik de laatste tijd ook veel positieve berichten over de nieuwe Kingston V100+ SSD's, die schijnen random erg goed te presteren. De Vertex ssd's presteren ook bovengemiddeld goed, alleen geeft die bij sommige Nvidea-chips (o.a. 13"2010 mbp) problemen. Dat was voor mij de reden voor de Intel ssd te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik heb even een vraagje. Kingston heeft V100 SSD en V+100 SSD.

wat is nu het verschil tussen die twee zijn beide even groot en kwa snelheid is de v100 sneller en goedkoper.

Alvast bedankt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Vandaag de Kingston V+100 96gb binnen gekregen samen met de optibay.

installeren was heel simpel. Nu bezig met mac os installeren.

Weet iemand toevallig hoe ik het makkelijkst mijn oude bibilotheek terug kan zetten van itunes? Ik wil alle muziek op de 2e hdd. (zo'n 230gb aan muziek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vgroenewold
sweebee schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 15:57:
Vandaag de Kingston V+100 96gb binnen gekregen samen met de optibay.

installeren was heel simpel. Nu bezig met mac os installeren.

Weet iemand toevallig hoe ik het makkelijkst mijn oude bibilotheek terug kan zetten van itunes? Ik wil alle muziek op de 2e hdd. (zo'n 230gb aan muziek)
Heel simpel, je zet alle grote zaken op je 2e harddisk en maakt aliases op je SSD (rechtermuis-klik op de folder op je HD, alias maken en die slepen naar de SSD). Presto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
vgroenewold schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:03:
[...]

Heel simpel, je zet alle grote zaken op je 2e harddisk en maakt aliases op je SSD (rechtermuis-klik op de folder op je HD, alias maken en die slepen naar de SSD). Presto.
ziet mac dit dan als een gewone map? die snelkoppeling.

dus als ik op de ssd heb: user/music/itunes/ en dan hier alias naar iTunes Music op de hdd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frank_b
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 30-06 08:26
Verwijderd schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 14:48:
Hallo,

Ik heb even een vraagje. Kingston heeft V100 SSD en V+100 SSD.

wat is nu het verschil tussen die twee zijn beide even groot en kwa snelheid is de v100 sneller en goedkoper.

Alvast bedankt. 8)7
De V+100 heeft goede eigen TRIM en GC dus zeer geschikt voor MAC OS.

De V100 heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Wat een verschil! heb er de 96gb V+100 inzitten, nou dan kom je er achter wat voor bottleneck je hd is. Voor mij nooit een hd meer voor het besturing systeem en programma's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
Amen!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

hallejula

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Laatst online: 00:35

Quakie

quakelen

sweebee schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 16:14:
[...]

ziet mac dit dan als een gewone map? die snelkoppeling.

dus als ik op de ssd heb: user/music/itunes/ en dan hier alias naar iTunes Music op de hdd
Dat vraag ik mij nu ook af, ook in relatie tot een TM backup...

Ben van een 1Tb schrijf naar een 120gig SSD gegaan, en ik had alles op de harddisk staan.

Uiteraard kon ik dit niet herstellen omdat TM begon te vermelden dat ik 400GB en nog wat te kort kom.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn macbook early 2007 is ook voorzien :)
Zit maar een sata150 bus op maar heb er een sata300 ingezet.

Draait weer heerlijk soepel, ik ga de 6 jaar wel halen met mijn trouwe beestje *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Quakie schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 12:20:
[...]

Dat vraag ik mij nu ook af, ook in relatie tot een TM backup...

Ben van een 1Tb schrijf naar een 120gig SSD gegaan, en ik had alles op de harddisk staan.

Uiteraard kon ik dit niet herstellen omdat TM begon te vermelden dat ik 400GB en nog wat te kort kom.
helaas, ik heb het ook geprobeerd met de itunes library. maar mac os ziet een alias niet als een map. dus ik moest in itunes zelf de locatie veranderen, wat overigens heel gemakkelijk ging. Moest alleen halfuurtje alle nummers inladen. Maar alle playlists zijn bewaard en alles is weer zoals he was :) alleen nu alle muziek op de HD in de optibay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini Poeper
Als ik een SSD in een iMac of Mini bouw, hou ik de HDD over. Deze kan ik dan in een NAS bouwen?
Of beter een andere HDD kopen voor een NAS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Mini Poeper schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:14:
Als ik een SSD in een iMac of Mini bouw, hou ik de HDD over. Deze kan ik dan in een NAS bouwen?
Of beter een andere HDD kopen voor een NAS?
ja dat kan zonder problemen, maar of je beter een andere HDD voor je NAS kan kopen hangt af van de snelheid van je NAS, maar bij de meerste consumenten nas oplossingen zijn de HDD's niet de beperkende factor voor de doorvoersnelheid (maar netwerk/cpu)

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 17-03-2011 13:23 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
sweebee schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:02:
[...]

helaas, ik heb het ook geprobeerd met de itunes library. maar mac os ziet een alias niet als een map. dus ik moest in itunes zelf de locatie veranderen, wat overigens heel gemakkelijk ging. Moest alleen halfuurtje alle nummers inladen. Maar alle playlists zijn bewaard en alles is weer zoals he was :) alleen nu alle muziek op de HD in de optibay.
Als jij de nummers opnieuw hebt geladen, is je playcount volgens mij weg. Je kan je itunes library gewoon verplaatsen en dan de plek aanwijzen in itunes, en dan NIET op consolidate library drukken (dit staat wel in de handleiding van Apple, maar dat moet je dus NIET doen omdat je anders al je mp3s dubbel hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Sorry Remmelt, hoe bedoel je dit?

Ik heb het volgende gedaan:

iTunes gemapt naar nieuwe locatie, importeren in mediabibiliotheek uitgevinkt (neem aan dat jij dat met consolidate bedoeld). En daarna media verplaatst naar voeg automatisch aan iTunes toe. Dit mapje is dan automatisch aangemaakt door iTunes.
Daarna gaat ind iTunes indexeren maar ik baal dat ik mijn beoordelingen dus kwijt ben, en playlists.

Bedoel jij mapje iTunes terugkopieren.. nieuwe link naar nieuwe locatie, en dan importeren uit en het zou moeten werken? Maar volgens mij zag ik dan niet mijn muziek terug?

Trouwens om terug te koppelen naar dit SSD topic. Je hebt het beste van twee werelden zo.

iTunes start razend snel op, en ook staat de thumbnails op de SSD waardoor je zonder vertraging door je mediabib heen kan wipen, scrollen...

[ Voor 16% gewijzigd door Quakie op 17-03-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
remmelt schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:31:
[...]

Als jij de nummers opnieuw hebt geladen, is je playcount volgens mij weg. Je kan je itunes library gewoon verplaatsen en dan de plek aanwijzen in itunes, en dan NIET op consolidate library drukken (dit staat wel in de handleiding van Apple, maar dat moet je dus NIET doen omdat je anders al je mp3s dubbel hebt).
mijn playcount is ook gebleven. niets is verdwenen of iets.
Quakie schreef op donderdag 17 maart 2011 @ 13:48:
Sorry Remmelt, hoe bedoel je dit?

iTunes gemapt naar nieuwe locatie, importeren in mediabibiliotheek uitgevinkt (neem aan dat jij dat met consolidate bedoeld). En daarna media verplaatst naar voeg automatisch aan iTunes toe. Dit mapje is dan automatisch aangemaakt door iTunes.
Daarna gaat ind iTunes indexeren maar ik baal dat ik mijn beoordelingen dus kwijt ben, en playlists.

Bedoel jij mapje iTunes terugkopieren.. nieuwe link naar nieuwe locatie, en dan importeren uit en het zou moeten werken? Maar volgens mij zag ik dan niet mijn muziek terug?

Trouwens om terug te koppelen naar dit SSD topic. Je hebt het beste van twee werelden zo.

iTunes start razend snel op, en ook staat de thumbnails op de SSD waardoor je zonder vertraging door je mediabib heen kan wipen, scrollen...

clean mac os erop met nieuwste itunes.

toen itunes map op ssd naar mijn music map in gebruiker gekopieerd (NIET de map itunes media waar alle muziek in staat)

toen iTunes Media map naar hd in optibay verplaatst.

vervolgens itunes opgestart en als je dan een nummer wilt afspelen zegt itunes dat hij het nummer niet kan vinden.

ga naar voorkeuren > geadvanceerd. daar zie je locatie map 'itunes media'. verwijs deze locatie naar de map op je hd.

vervolgens gaat itunes die nummers inladen en dan is alles klaar.

[ Voor 121% gewijzigd door sweebee op 17-03-2011 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

toen itunes map op ssd naar mijn music map in gebruiker gekopieerd (NIET de map itunes media waar alle muziek in staat)

toen iTunes Media map naar hd in optibay verplaatst.
Dit vat ik niet.
Na installatie iTunes staat iTunes toch onder muziek mapje en die staat op je SSD lijkt mij?
Waar heb jij het dan heen gekopieerd>? Of heb je user map ook verplaatst naar HDD?
If so, dan begrijp ik niet waarom je het in twee stappen doet?

Sry, windows 7 heeft bibliotheken gepikt, maar wel goed gepikt. gewoon mapje aan bibliotheek linken en hetet werkt in elke windows programma (MP, WMC, etc). Bij Apple is het toch meer van het werkt zolang je het default houdt. Liep hier ook tegen aan met iphotobibliotheek. Na 1 sync met een iPhone is bib ineens 4x zo groot.. Niet handig op een te kleine ssd als ineens je bib ineens 25GIG is.

Pagina: 1 ... 18 ... 88 Laatste