De Intel SSD's blaas je compleet omver wat betreft read speed. De traagste component op dat moment ben jij zelf, want openen van programma's gaat zo onwaarschijnlijk snel dat een mens het haast niet kan bijhouden.
Als jij mijn reacties hier hebt gelezen, zweer ik het bij een Intel. Ik ben wat je noemt een early adopter. De eerste Intel SSD was peperduur, maar al vroeg wist ik dat dit een wereld van verschil zou zijn in vergelijking van mijn toch niet zo misselijke WD Raptor 74 GB 10.000 RPM harde schijf.
Ik merkte daar wel een performance degradatie na zo'n 8 - 10 maanden gebruik. Dit lost ik dan weer op door de schijf terug te zetten naar factory default door een security erase te doen en daar dan weer een schone OS install te doen. Hierdoor kreeg je de topsnelheid terug die je had toen je hem voor het eerst in gebruik nam.
De huidige Intel schijfjes hebben Trim en performance degradatie zou nu minder moeten zijn. Dit week ik nog niet, want ben net geswitcht van PC (Windows 7) naar OSX Snow Leopard. Vanaf Lion hebben Mac gebruikers waarschijnlijk ook Trim ondersteuning. Op dit moment hoor je tegenstrijdige berichten over Trim in Lion, maar hij is nog volop in ontwikkeling, dus even afwachten.
Ik heb sinds kort een Intel SSD (120 GB - G2) in mijn iMac zitten en ik wil echt nooit meer zonder. Ergens las ik, volgens mij bij Ars Technica of Anandtech, dat Intel SSD schijfjes de beste prestaties levert voor normaal gebruik. Ik kan dit niet bewijzen door fancy benchmarks, maar mijn eigen ervaring is de toch de beste graadmeter, en ik zeg gewoon gaan voor een Intel. Spijt zal je echt niet van krijgen.