[Windows 7] Ervaringen en discussies - Deel 13 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 73.926 views

Onderwerpen

Alle 32 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Powershell schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:13:
die ervaring deel ik niet met je, ik heb in de praktijk genoeg x86 en x64 os'sen draaien (servers voornamelijk) en de x64 bakjes booten zelfs sneller :P (vindt ik ook niet gek, de code is optimized voor x64 gebruik)
Op de desktop ben ik het met je eens. Op mijn laptop is het verschil tamelijk groot, ik neem aan dat dat te maken heeft met de relatief trage harddisks die in laptop's zitten. Anyway, er komt toch een ssd in op termijn.

[ Voor 4% gewijzigd door HaseMike op 16-08-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:42

BM

Moderator Spielerij
Sjah schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:09:
Iets anders: dus 7 geeft bij 32 bit , terecht, aan dat maar 3 vd 4 gig wordt gezien? Vreemd, want ik begreep dat Vista vanaf sp1 gewoon 4 gig aangaf, omdat n00bs hadden geklaagd dat ermaar 3 gig gezien werd.
Volgens mij geeft W7 aan dat er 4GB geinstalleerd is, maar dat er effectief maar 3,xGB beschikbaar is. Iedereen blij :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is niet zo dat het puur komt omdat die 64bit versie toevallig 11GB is, maar voornamelijk omdat er veel dubbele files ingeladen moeten worden om toch backwards compatibility gehouden moet worden met 32bit programma's.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:01
HaseMike schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:17:
[...]
Op de desktop ben ik het met je eens. Op mijn laptop is het verschil tamelijk groot, ik neem aan dat dat te maken heeft met de relatief trage harddisks die in laptop's zitten. Anyway, er komt toch een ssd in op termijn.
kan het niet zijn dat je ide/sata controller drivers gewoon niet optimaal zijn :?

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BM schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:18:
[...]

Volgens mij geeft W7 aan dat er 4GB geinstalleerd is, maar dat er effectief maar 3,xGB beschikbaar is. Iedereen blij :)
Tx, dit was dus niet zo bij Vista, dat die aangaf hoeveel er effectief gebruikt kon worden? Weer zo een verbetering waardoor 7 gewoon r0cks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 12:23:
Het is niet zo dat het puur komt omdat die 64bit versie toevallig 11GB is, maar voornamelijk omdat er veel dubbele files ingeladen moeten worden om toch backwards compatibility gehouden moet worden met 32bit programma's.
Dat lijkt me zeer aannemelijk :) Om het sub-onderwerp af te sluiten is hier een overzicht van de boot snelheid van diverse o.s-en :

Deze tijden zijn inc 20 seconden bios, dus netto is 32 bits 40 seconden en 64 bits 55 seconden (+37%). Alles op een desktop dus laptop tijden zullen duidelijk langzamer zijn. (voor de duidelijkheid, test is niet van mijzelf)

Afbeeldingslocatie: http://www.tuxradar.com/files/ubuntu_vs_7-4.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent-X
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik heb problemen om met een xbox op mijn gedeelde schijf te komen van dag op dag.

Is het zo dat het niet activeren leidt tot uitschakelen van functies? Kon er zelf niets over vinden. (nog 9 dagen te gaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
Heb nu een raar probleem met Window 7 64 bit (build 7100):

Als ik grote files kopieer (.mkv) naar een externe USB disk is het bestand ineens beschadigd. Ik merkte dat mijn media player niet meer lekker werkte met de files. De files op de disk waren corrupt (ook op laptop was te zien dat het bestand beschadigd was door de video). Ik ben toen gaan zoeken naar het probleem:

Kopieer files van interne disk naar andere interne disk = MD5 blijft gelijk (onbeschadigd)
Kopieer files van interne disk naar externe USB disk = MD5 veranderd (bestand beschadigd)
Kopieer nogmaals zelfde bestand naar zelfde externe USB disk = MD5 nog een keer veranderd (niet hetzelfde als bij de vorige kopieeractie)
Doe zelfde 2 stappen als hierboven met een andere externe USB disk = zelfde gedrag (MD5 verandert, file beschadigd)
Kopieer bestand over FTP = MD5 blijft gelijk met origineel (onbeschadigd)

Tijdens de kopieeractie zie ik geen fouten. Het kopieren gaat op een normale snelheid voor de disks. Disks zijn volledig gecontroleerd (incl. bad sector check: niks beschadigd). Alle updates zijn geinstalleerd.

Als ik hetzelfde bestand kopieer vanaf de laptop (waar dezelfde build op geinstaleerd staat) naar dezelfde USB disks is het bestand wel in orde. Ik weet eigenlijk niet waar ik het nog verder moet zoeken. Ik dacht dat tijdens het kopieren goed gecontroleerd wordt dat de data goed is overgegaan. Dat lijkt niet het geval te zijn.

Hiervoor was er geen probleem met XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Goldme schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:57:
Misschien een nvidia 8200/8300 chipset b.v. m3n78 ? Ik had vergelijkbare problemen met externe schijven maar dan alleen weer bij de RTM niet de 7100. De problemen verdwijnen als je de nieuwste 15.37 nforce chipset drivers installed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
HaseMike schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:19:
[...]
Misschien een nvidia 8200/8300 chipset b.v. m3n78 ? Ik had vergelijkbare problemen met externe schijven maar dan alleen weer bij de RTM niet de 7100. De problemen verdwijnen als je de nieuwste 15.37 nforce chipset drivers installed.
Dat is idd de mobo die ik gebruik. Waar heb jij de update vandaan kunnen halen? Momenteel heb ik een update gevonden op de website van asus. De download gaat echter zeer traag met een snelheid van 8KB/S (en dat voor een hardware fabrikant). Dat betekent dus 6 uur wachten tot de download binnen is.

Op de website van nvidia kan ik de drivers niet vinden (de 8 serie).

Dank je voor de reactie. Hij was spot on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Goldme schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:00:
Dat is idd de mobo die ik gebruik. Waar heb jij de update vandaan kunnen halen?
Hier >klik< staat een pagina met de 32 en de 64 bit 15.37 op een snelle server. Ik begrijp niet waarom nvidia zo'n belangrijke driver niet op de site zet. Overigens een vreemd probleem met die usb drivers en de m3n78, alleen w7 heeft er last van. Maar goed met de drivers is het opgelost en stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik krijg mijn Club3D Theatron DD maar niet goed werkend op mijn Windows 64b.
Heb zowel de Windows 7 als de Vista drivers geprobeerd, maar steeds werkt het geluid na installatie maar lopen andere applicaties in de soep. (Proces start, applicatie niet zichtbaar)

Eventviewer toont niets vreemds en op google vind ik nog geen ervaringen met Windows 7.
Er is hier niet toevallig iemand met eenzelfde geluidskaart of een idee wat nog te proberen is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al aan het googlen geweest op termen als "windows 7 fx5200 black screen" en aanverwante, en ik zie hier en daar wel hetzelfde probleem voorbij komen maar geen oplossingen. Ik ben aan het testen met de RTM-versie op wat oudere hardware, om precies te zijn:

-Een MSI K7N2 Delta moederbordje
-Amd Sempron processor (stepping weet ik zo effe niet)
-NVidia FX5200 videokaart.

Onder XP draaide het allemaal prima, maar een bedrijfje waar ik een beetje het systeembeheer doe gaat dit najaar hardware deels vernieuwen, en wil meteen over naar Windows 7. Vandaar dat ik aan het kijken ben of het op wat oudere hardware met de grafische meuk uit nog een beetje wil draaien, en de 1e indrukken zijn niet slecht :)

Hardware wordt keurig herkend, ook de videokaart vanaf het moment dat Windows Update naar drivers mag zoeken. Echter, wordt dan de "officiele" driver van de windows-update site geinstalleerd, dan verloopt de installatie goed. Reboot je daarna, dan krijg je nog net de splash te zien, en waar normaal gesproken het aanmeld/inlogscherm volgt blijft het zwart, en als je maar genoeg geduld hebt volgt een reboot, waarna het ook zwart blijft. Het is geen dualscreen of wat dan ook :)

Reboot je dan in veilige modus, dan gaat het weer goed. Verwijder je de driver dan start Windows daarna weer normaal op. Hetzelfde verhaal voor de drivers gedownload vanaf de NVidia website. Erg lastig, want ondanks dat je de grafische meuk uitzet heb je helemaal geen hardwareversnelling meer, zelfs een spelletje als Patience of Freecell is niet mere te spelen (heb mijn pa als proefpersoon aangesteld ;))

Een google levert op dat de FX5200 opzich moet werken...heeft iemand soortgelijke ervaringen, desnoods met een ander type videokaart of met radeons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Psychokiller schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:42:
Heb zowel de Windows 7 als de Vista drivers geprobeerd, maar steeds werkt het geluid na installatie maar lopen andere applicaties in de soep. (Proces start, applicatie niet zichtbaar)

Eventviewer toont niets vreemds en op google vind ik nog geen ervaringen met Windows 7.
Er is hier niet toevallig iemand met eenzelfde geluidskaart of een idee wat nog te proberen is ?
Ja, ik! :+
Ik zie dat die geluidskaart ook van de C-Media chipset gebruikmaakt. Ik heb een workaround gekregen van Auzentech (mijn geluidskaart, zit ook C-Media chipset op), benieuwd of die ook voor jou werkt.
Arfman in "[Windows 7] Ervaringen en discussies - D..."

Ben benieuwd!

EDIT: snel even zelf de drivers gedownload en erin gekeken, en mijn oplossing zou ook voor jou moeten werken. Succes!

[ Voor 6% gewijzigd door Arfman op 16-08-2009 15:55 ]

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 13:09

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:42:
Een google levert op dat de FX5200 opzich moet werken...heeft iemand soortgelijke ervaringen, desnoods met een ander type videokaart of met radeons?
Heb zelf twee pc's met een FX5200 (Shuttle en een Dell) en dat gaat prima, Windows 7 installeren en daarna de Nvidia driver voor Vista installeren en klaar... Misschien motherboard i.c.m AGP/FX5200?

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is wel AGP inderdaad...maar dat moet toch niet uitmaken? Alles wordt goed herkend verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja dat was met 7100 maar de final heeft dat niet meer..
Goldme schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 13:57:

Als ik grote files kopieer (.mkv) naar een externe USB disk is het bestand ineens beschadigd. Ik merkte dat mijn media player niet meer lekker werkte met de files. De files op de disk waren corrupt (ook op laptop was te zien dat het bestand beschadigd was door de video). Ik ben toen gaan zoeken naar het probleem:

Kopieer files van interne disk naar andere interne disk = MD5 blijft gelijk (onbeschadigd)
Kopieer files van interne disk naar externe USB disk = MD5 veranderd (bestand beschadigd)
Kopieer nogmaals zelfde bestand naar zelfde externe USB disk = MD5 nog een keer veranderd (niet hetzelfde als bij de vorige kopieeractie)
Doe zelfde 2 stappen als hierboven met een andere externe USB disk = zelfde gedrag (MD5 verandert, file beschadigd)
Kopieer bestand over FTP = MD5 blijft gelijk met origineel (onbeschadigd)

Tijdens de kopieeractie zie ik geen fouten. Het kopieren gaat op een normale snelheid voor de disks. Disks zijn volledig gecontroleerd (incl. bad sector check: niks beschadigd). Alle updates zijn geinstalleerd.

Als ik hetzelfde bestand kopieer vanaf de laptop (waar dezelfde build op geinstaleerd staat) naar dezelfde USB disks is het bestand wel in orde. Ik weet eigenlijk niet waar ik het nog verder moet zoeken. Ik dacht dat tijdens het kopieren goed gecontroleerd wordt dat de data goed is overgegaan. Dat lijkt niet het geval te zijn.

Hiervoor was er geen probleem met XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Niet online
Arfman schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:49:
[...]

Ja, ik! :+
Ik zie dat die geluidskaart ook van de C-Media chipset gebruikmaakt. Ik heb een workaround gekregen van Auzentech (mijn geluidskaart, zit ook C-Media chipset op), benieuwd of die ook voor jou werkt.
Arfman in "[Windows 7] Ervaringen en discussies - D..."

Ben benieuwd!

EDIT: snel even zelf de drivers gedownload en erin gekeken, en mijn oplossing zou ook voor jou moeten werken. Succes!
Het heeft helaas niet geholpen.
Heb eerst de drivers verwijderd, daarna HsMgr.exe verwijderd, Reboot, Windows 7 drivers van Club3D opnieuw geïnstalleerd en Reboot.
HsMgr.exe staat daarna weer terug, heb weer geluid, maar programma's starten niet meer.
Nog maar wat zoeken op de chipset en Windows 7 dan maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Psychokiller schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:28:
[...]

Het heeft helaas niet geholpen.
Heb eerst de drivers verwijderd, daarna HsMgr.exe verwijderd, Reboot, Windows 7 drivers van Club3D opnieuw geïnstalleerd en Reboot.
HsMgr.exe staat daarna weer terug, heb weer geluid, maar programma's starten niet meer.
Nog maar wat zoeken op de chipset en Windows 7 dan maar.
Heb je ook alle HsMgr.exe files van je OS schijf (waarschijnlijk C:\) verwijderd? Had ik eerst niet gedaan, en toen werkte deze fix inderdaad niet. HsMgr64.exe moet, uiteraard, blijven staan.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psychokiller
  • Niet online
Arfman schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:50:
[...]Heb je ook alle HsMgr.exe files van je OS schijf (waarschijnlijk C:\) verwijderd? Had ik eerst niet gedaan, en toen werkte deze fix inderdaad niet. HsMgr64.exe moet, uiteraard, blijven staan.
Er stond er maar een op de schijf, die had ik verwijderd.
Heb nu de C-Media CMI8768 Audio Driver 8.17.37 Beta Windows 7 geïnstalleerd (naast het verwijderen van HsMgr.exe), en het lijkt zowaar te werken!
Bedankt voor de tips :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben begonnen om Windows 7 te installeren via usb. Heel handig! Maar op mijn pc kan ik niet booten vanaf mijn usb disk. Als ik het boot device gekozen heb krijg ik gewoon een zwart scherm (DOS), met enkel een 'm' die tevoorschijn komt.

Heeft er iemand enig idee wat dit te betekenen heeft?

Even kort:
Ik heb met dezelfde usb disk al 3 installaties gedaan. En na het booten van die usb disk krijg ik nu een 'm' te voorschijn op mijn scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:28
Weet iemand hoe het komt dat sommige programma's heel erg vaag ("blurry") worden weergegeven?
Ik heb het bijvoorbeeld met notepad2. Het originele notepad is wel scherp:
Afbeeldingslocatie: http://www.grotenbreg.nl/capture.png
Ik draai Windows 7 RTM 64 bits.

[ Voor 6% gewijzigd door Mr_Blobby op 16-08-2009 18:26 ]

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Psychokiller schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 17:31:
[...]

Er stond er maar een op de schijf, die had ik verwijderd.
Heb nu de C-Media CMI8768 Audio Driver 8.17.37 Beta Windows 7 geïnstalleerd (naast het verwijderen van HsMgr.exe), en het lijkt zowaar te werken!
Bedankt voor de tips :)
Mij lukt het niet (Theatron Agrippa DTS). Hsmgr draait niet, alles gedaan wat jij hebt gepost, en krijg 1) het Xear3D logo niet in de tray en 2) geen geluid. Je ziet Windows wel geluid afspelen op de digital output, maar horen doe ik niets. HDMI geluid via een 3850 werkt wel, maar ja..das niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_Blobby schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 18:23:
Weet iemand hoe het komt dat sommige programma's heel erg vaag ("blurry") worden weergegeven?
[afbeelding]
Vreemd.
Misschien AA aanstaan in je videokaartdriver?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
anandus schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 18:29:
[...]
Vreemd.
Misschien AA aanstaan in je videokaartdriver?
Ik heb niks in de videokaardriver aangepast.
Het is zo vreemd dat de ene applicatie haarscherp is en de andere erg vaag.
Als het iets zou zijn met de videokaart, dan zou ik verwachten dat het op alle applicaties effect zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_Blobby schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 18:38:
[...]
Ik heb niks in de videokaardriver aangepast.
Het is zo vreemd dat de ene applicatie haarscherp is en de andere erg vaag.
Als het iets zou zijn met de videokaart, dan zou ik verwachten dat het op alle applicaties effect zou hebben.
Tja, mischien worden ze verschillend gerenderd, ik weet het ook niet :)

Net een snelle Google search en je bent niet de enige, al schijnt het onder Vista bijv ook voor te komen.
Misschien kan je iets in Google vinden? :)

Hoe zijn je cleartype-settings?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik kan modern warfare (nog) niet draaien op Win7, ook niuet in comp mode (xp/vista etc)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 07:46
Psychokiller schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:42:

Ik heb hier hetzelfde probleem, maar dan met een Auzentech X-Plosion. Ik vrees dat we zullen moeten wachten op nieuwe drivers.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Ritchie schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:44:
[...]

Ik heb hier hetzelfde probleem, maar dan met een Auzentech X-Plosion. Ik vrees dat we zullen moeten wachten op nieuwe drivers.
Mijn fix werkt voor de X-Plosion, 100% gegarandeerd. Probeer anders de drivers van C-Media zelf eens, met mijn tweak: http://www.cmedia.com.tw/...0-8.17.37(W7-RC-01)EX.rar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
EWK schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:28:
Ik kan modern warfare (nog) niet draaien op Win7, ook niet in comp mode (xp/vista etc)
Ik neem aan dat je het Punkbuster-probleem bedoeld? Ook een tijdje last van gehad, maar MW draait hier nu sinds PB v2.200 probleemloos (W7x64 Ultimate RTM 65922).

Je zou even kunnen testen of alleen het upgraden van Punkbuster voldoende is, & anders moet je MW even opnieuw installeren zónder Punkbuster & pas als je klaar bent met het installeren van de patches & het terugplaatsen van je profiel & mappen enz pbsetup even laten draaien. Mocht MW op een aparte partitie staan zorg dan dat je pbsetup in de Activision-map zet voor het upgraden.

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanland
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
EWK schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 19:28:
Ik kan modern warfare (nog) niet draaien op Win7, ook niuet in comp mode (xp/vista etc)
Dan doe je iets gruwelijks fout. Aangezien ik hem al vanaf de eerste bèta al kon draaien. Was hier gewoon install en schieten maar. :P

[ Voor 42% gewijzigd door Xanland op 16-08-2009 21:26 ]

RobIII: Ik probeer als ik wil stoppen met mijn auto ook altijd de sigarettenaansteker, de airco, 3 radioknoppen en de binnenverlichting en dan de rem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 13:09

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:00:
Het is wel AGP inderdaad...maar dat moet toch niet uitmaken? Alles wordt goed herkend verder...
Ik heb deze gebruikt : http://www.nvidia.com/object/winvista_x86_96.85_2.html , welke versie gebruik jij dan?

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 22:09

Sméagol

Master of Mayhem

Ik sta op 't punt om Windows 7 te pre-orderen, maar ik heb wat vraagjes.

Ten eerste, ik wou eigenlijk gewoon voor home premium gaan, aangezien de meeste extra features voor mij niet al te interessant of noodzakelijk lijken te zijn. 't enige waar ik over twijfel is Windows Virtual PC / XP mode. Hoewel ik voornamelijk nieuwe software zal installeren, wil ik wel de mogelijkheid hebben om ouwe (ook van voor XP) games te kunnen blijven spelen, heb ik dan baat bij deze feature?

Ten tweede, ik heb geen ervaring met een multi-boot situatie. Voor Windows 7 zal ik nog Vista gebruiken, maar ik wil die wanneer 7 uitkomt blijven gebruiken als "back-up OS", deze zal op een andere RAID array komen te staan. Hoe zit het met de applicaties? Moet ik die ook opnieuw installeren na de installatie voor Windows 7 (volgens mij wel)? Kan ik software geïnstalleerd in 7 ook gebruiken in Vista (mits geschikt voor Vista natuurlijk, maar al m'n huidige games bv)?

Alleen de 1ste vraag heeft betrekking op de keuze voor welke versie, maar ik ben dus benieuwd of ik aan home premium genoeg heb of dat ik een uitgebreidere versie nodig heb.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Sméagol schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:55:
Ten eerste, ik wou eigenlijk gewoon voor home premium gaan, aangezien de meeste extra features voor mij niet al te interessant of noodzakelijk lijken te zijn. 't enige waar ik over twijfel is Windows Virtual PC / XP mode. Hoewel ik voornamelijk nieuwe software zal installeren, wil ik wel de mogelijkheid hebben om ouwe (ook van voor XP) games te kunnen blijven spelen, heb ik dan baat bij deze feature?
Nee, want XPMode heeft geen 3D accelleratie ondersteuning.
Ten tweede, ik heb geen ervaring met een multi-boot situatie. Voor Windows 7 zal ik nog Vista gebruiken, maar ik wil die wanneer 7 uitkomt blijven gebruiken als "back-up OS", deze zal op een andere RAID array komen te staan. Hoe zit het met de applicaties? Moet ik die ook opnieuw installeren na de installatie voor Windows 7 (volgens mij wel)? Kan ik software geïnstalleerd in 7 ook gebruiken in Vista (mits geschikt voor Vista natuurlijk, maar al m'n huidige games bv)?
Ja en nee. Je kunt de files gewoon runnen alsof het op een andere partitie staat, maar bij het installeren worden bepaalde drivers, dll files, registry sleutels, etc alleen in het OS toegevoegd waar je op dat moment in zit. Die dingen zitten niet op het andere OS. Kort gezegd kun je 'portable' tools wel gebruiken, maar tools die echt een installatie vereisen niet. Overigens zet ik de 'portable' tools sowieso al op een andere partitie, los van elk OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:53

djbarney

XBL: DeejayBarney

ik heb hier sinds vanmiddag een rare situatie met mijn laptop en windows 7 pro rtm 64bit. Zonder enige reden (van mijn kant te zien) doet mijn dvd-drive het niet meer. Bios herkent m prima, ook windows device manager herkent hem, maar die geeft de volgende error:

Windows cannot start this hardware device because its configuration information (in the registry) is incomplete or damaged. (Code 19)

ik heb zogauw niet kunnen vinden waar in de registry er dan iets fout is, en waardoor dit is veroorzaakt. Ook daemon tools virtual drives hebben hetzelfde probleem overigens. Ik heb de eventlog nagekeken, maar geen meldingen over dvd/cd drives. Daarnaast heb ik zoals op de microsoft site aangegeven staat, de drivers van de dvd drive opnieuw geinstalleerd, maar ook daarmee krijg ik de drive niet aan de gang.

Hebben jullie enig idee waaraan dit ligt, en waar ik moet zoeken om het probleem op te lossen? De drive zelf is niets mis mee, aangezien booten met ubuntu live cd's gewoon prima werkt. En als het niet goed op te lossen is, zal k denk ik toch nog maar even een re-install gaan doen.. heb gelukkig nog vakantie =)

[ Voor 8% gewijzigd door djbarney op 17-08-2009 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
Een hulp tooltje voor Daemon Tools/IDE hider gebruikt? Spel met vage DRM protectie geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

twiFight schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 01:03:
Een hulp tooltje voor Daemon Tools/IDE hider gebruikt? Spel met vage DRM protectie geinstalleerd?
Geen van beide, spellen speel ik op deze laptop bijna niet, en ik heb sinds gisteren niets nieuws meer geinstalleerd, terwijl de drive het vannochtend wel gewoon nog deed. Rebooten heeft me ook niets opgeleverd, dus ik vermoed dat er "ergens" in de registry inderdaad iets fout is gegaan, maar wat en waar dat precies is gebeurd, is mij niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Systeemherstel doen? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Sméagol schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 22:55:
Ik sta op 't punt om Windows 7 te pre-orderen, maar ik heb wat vraagjes.

Hebben wij in de benelux dan enige voordelen aan het preorderen van windows 7? Op het moment zie ik niet echt een reden om dit te doen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

heb ik aan gedacht inderdaad, maar dat is voor mij eigenlijk een "last resort", ik fix het liever middels het herschrijven van een registry key als dat het probleem blijkt te zijn, aangezien system restores toch niet altijd helemaal 100% goed werken. Ik weet niet of deze bij Windows 7 ook verbeterd is, maar onder vista had ik toch af n toe nog wel eens mot met de systemrestore die mijn systeem toch behoorlijk op zn kop zette.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Niet online
-krekel- schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:34:
Zou iemand mij kunnen vertellen welke versies van Windows 7 ondersteuning krijgen voor 2 of meer fysieke cpu's? Ik heb een dual opteron moederbord en wil dus straks ook windows 7 aanschaffen. Ik weet van windows vista dat de home premium 'maar' 1 socket ondersteunt. En ik heb het een en ander zitten google-en maar ik kan alleen van die vage site's vinden die wat geruchten verspreiden over SMP ondersteuning. Zou fijn zijn als ik in een microsoft document te weten kan komen hoe het nu precies zit. Maar die heb ik tot op heden niet gevonden... iemand?
Deze site ziet er redelijk betrouwbaar uit en geeft aan dat zowel door home prem, prof en ult 2 fysieke cpus ondersteund worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
twiFight schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 03:28:
[...]

Deze site ziet er redelijk betrouwbaar uit en geeft aan dat zowel door home prem, prof en ult 2 fysieke cpus ondersteund worden.
En niet te vergeten Enterprise :).

http://specs.tweak.to/15535

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Laatst online: 16:06
twiFight schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 03:28:
[...]

Die 2 cpu's wordt bevestigd op meerdere sites btw. Als toevoeging, voor 3 of 4 fysieke CPU's zal je windows server moeten draaien.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djbarney schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 01:08:
[...]

Geen van beide, spellen speel ik op deze laptop bijna niet, en ik heb sinds gisteren niets nieuws meer geinstalleerd, terwijl de drive het vannochtend wel gewoon nog deed. Rebooten heeft me ook niets opgeleverd, dus ik vermoed dat er "ergens" in de registry inderdaad iets fout is gegaan, maar wat en waar dat precies is gebeurd, is mij niet bekend.
Explanation of error codes generated by Device Manager in Windows XP Professional

En ik vind nog wel meer informatie over die foutmelding hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:03

Wildfire

Joy to the world!

Ik moet zeggen dat ik tot nu toe zeer tevreden ben over Windows 7. Dat was ik al over Vista, maar Windows 7 lijkt nèt dat beetje beter en frisser te zijn. Zeker sinds het erop lijkt dat ik m'n BSOD-probleem heb opgelost is het heerlijk werken met Windows 7.

(BSOD-probleem heb ik weten te traceren tot de driver van mijn seriëel-naar-USB converter, sinds ik die heb uitgeschakeld geen crashes meer, ik plaats binnenkort maar een PCI-kaart met fysieke poorten, dat zal wel beter gaan)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• massareal
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-10-2024
probeer eens onder VIEW -> 2D Default scheme aan te zetten.
Het blurry zal wel de standaard "shadow" onder de letters zijn.
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iambig
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-09 22:04

iambig

* z.o.z *

[afbeelding]
Heeft met de DPI verschaling te maken, als je een hoge resolutie draait past Windows de DPI instelling aan en worden sommige fonts als bitmap geschaald in plaats van normaal.
Heb het zelfde probleem bij mijn vader op Vista.

NEE: dit is geen signature...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11:44
@ Sméagol: Ik ben zelf sinds kort ook overgestapt van Vista x86 naar Win7 x64 en ik heb nog geen enkel programma gehad wat niet meer werkte. Onder andere oudere XP games werken ook prima onder Win7.

Een probleem waar ik wel tegenaan ben gelopen: Soms gebeurt het bij sommige fullscreen applicaties (games) dat er een zwart scherm komt waarna je je PC hard moet resetten. De oorzaak is schijnbaar Comodo Firewall, Comodo tijdelijk uitschakelen en alles gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Boeboe schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 01:12:
[...]

Hebben wij in de benelux dan enige voordelen aan het preorderen van windows 7? Op het moment zie ik niet echt een reden om dit te doen.
De prijs.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Maar die goedkoper preorder actie was toch al lang afgelopen?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Boeboe schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:32:
Bij amazon is de Home Premium full retail nog steeds GBP 65. Daar komen nog wat verzendkosten bij maar voor die prijs ga je hem echt niet kunnen vinden in NL op 22okt. ;)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scidd0w
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 13:33
Ja klopt. En tevens was die alleen in duitsland, frankrijk en de uk.
Je kan nu net zo goed wachten totdat die uit is... Of wachten op een eventuele nieuwe preorder? http://windows7center.com...e-orders-will-come-again/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Scidd0w schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:44:
Ja klopt. En tevens was die alleen in duitsland, frankrijk en de uk.
Je kan nu net zo goed wachten totdat die uit is...
Hier kan ik je niet volgen. Waarom kun je net zo goed wachten :? Een Retail Home Premium gaat in NL EUR 200 kosten. Terwijl je deze NU voor minder dan EUR 100 kan preorderen.
Of wachten op een eventuele nieuwe preorder? http://windows7center.com...e-orders-will-come-again/
De pre-order is nooit afgelopen geweest, je kunt nog steeds tegen lagere prijzen dan de winkelprijs per 22okt een exemplaar pre-orderen. Wat afgelopen is, is de actie op de Pre-Order. ;)
Maar zelfs dat maakt niet uit want Amazon geeft een laagste prijsgarantie. :)

http://www.amazon.co.uk/g...reativeA%20SIN=B002DUCMT2

ps: realiseer me ineens dat deze discussie eigenlijk hier hoort :o : Windows 7 PreSale Topic

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 17-08-2009 11:09 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Laatst online: 11-09 07:46
Arfman schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 20:02:
[...]

Mijn fix werkt voor de X-Plosion, 100% gegarandeerd. Probeer anders de drivers van C-Media zelf eens, met mijn tweak: http://www.cmedia.com.tw/...0-8.17.37(W7-RC-01)EX.rar
Je hebt helemaal gelijk, het probleem is nu opgelost. Bedankt!

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ritchie schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:15:
[...]

Hmm, ik nog steeds niet..maar dan een Theatron Agrippa. Mag toch niets uitmaken, is dezelfde chip? Drivers installen namelijk wel zoals het hoort..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
iambig schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:48:
[...]

Heeft met de DPI verschaling te maken, als je een hoge resolutie draait past Windows de DPI instelling aan en worden sommige fonts als bitmap geschaald in plaats van normaal.
Heb het zelfde probleem bij mijn vader op Vista.
Dan zou ik het bij alle applicaties verwachten, en dat is niet het geval.
En het is ook niet alleen tekst, maar de hele applicatie (zie de icoontjes van notepad2).
Ik weet niet wat het was, maar na een herinstallatie van Windows 7 ziet het er weer goed.
voor:
Afbeeldingslocatie: http://www.grotenbreg.nl/capture.png

na herinstallatie:

Afbeeldingslocatie: http://www.grotenbreg.nl/capture1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

RonnieB82 schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 08:13:
Ik heb iets vreemd, ik heb af en toe dat mijn systeem even 'freezed', en dan hoor ik 2 harde schijven opstarten (waarschijnlijk mijn raid1 array).
Dat hij de schijven uitzet is leuk, maar door die freeze word het niet echt prettig. Ik heb daarom in de power-options de tijd van het uitschakelen van de schijven al op 0 gezet (disabled dus). Helaas had ik gisteren weer dat de boel even vastliep, en dat ik mijn schijven hoorde opspinnen.

iemand met eenzelfde ervaring?
Ik kreeg het probleem steeds vaker, ook af en toe was de HD niet eens zichtbaar in het overzicht van deze computer.

Ik ben er ondertussen achter wat het probleem was:
De drivers voor de gigabyte sata chipset waren voor vista, en werken dus blijkbaar niet goed onder windows 7.
Via via kwam ik erachter dat het een jmicron chipset betreft, en heb hiervoor de drivers opgezocht:
ftp://driver.jmicron.com.tw/jmb36x/XP_Vista_Win7/

Na het installeren heb ik geen problemen meer gehad, de raid array lijkt ook sneller te reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney

djbarney

Het probleem met de dvd-drive is ondertussen verholpen, het bleek een incompatible Gear cd burning driver te zijn, die "stiekem" meegeleverd werd met een mixprogramma (dat wel prima werkt, en die burnfunctie gebruik ik daarin nooit). Ik heb daar nu de nieuwste versie van gedownload, die wel compatible is met windows 7. In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb nu al 2 chipsets versleten met Sata, maar geen daarvan had ooit drivers nodig. De huidige nForce heeft geen chip-inf, de vorige Intel had wel chipset-inf , maar ook geen drivers. Heb nog nooit meegemaakt dat je voordat je Xp oid installde je Sata-drivers moest voeren. Raid drivers wel, maar dat is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 13:28

nIghtorius

Poef!

Mr_Blobby schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:59:
[...]
En het is ook niet alleen tekst, maar de hele applicatie (zie de icoontjes van notepad2).
Ik weet niet wat het was, maar na een herinstallatie van Windows 7 ziet het er weer goed.
voor:
[afbeelding]

na herinstallatie:

[afbeelding]
mwoah herinstallatie is een beetje grove oplossing.. je had ook gewoon de fontgrootte weer op 96 dpi kunnen zetten.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 15:37

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb sinds afgelopen week Windows 7 in een Virtual Box onder Linux draaien. Na wat installatie problemen (de virtuele machine hield er af en toe spontaan mee op) werkt het nu.
Ik weet nog niet wat ik ervan moet denken. Aan de ene kant hoor je overal berichten dat het beter, mooier en stabieler moet zijn dan Vista (goh, dat hebben we nog nooit eerder gehoord van MS), maar een aantal irritaties die ik had aan Vista (en met mij vele) zitten er nog steeds in...

Als ik iets wil installeren, moet ik bij externe drivers nog steeds 3 keer toestemming geven dat het echt mag (eerst of ik het programma wil installeren, dan of ik een systeemcomponent wil installeren en als laatste of het programma verbinding mag maken met internet). Het zou nog niet eens zo erg zijn als aan het begin van de procedure deze vragen direct gesteld werden, maar ze komen op een willekeurig moment tijdens de installatie, waardoor je bijna verplicht bent om bij de pc te blijven...
Toen ik de software voor m'n Nokia GSM installeerde (pcsuite) bleef Windows bij elk component zeuren of ik het wel wou... Beveiliging is goed, maar sinds Vista overdrijft MS imo...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh, geen last van. grappig dit van een .linux-adept te horen, linux.... waar je om de haverklap SU moet intypen, plus ww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

En dan zet je gewoon UAC uit en dan krijg je nooit zulke meldingen. Problem solved.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 13:32:
Als ik iets wil installeren, moet ik bij externe drivers nog steeds 3 keer toestemming geven dat het echt mag (eerst of ik het programma wil installeren, dan of ik een systeemcomponent wil installeren en als laatste of het programma verbinding mag maken met internet)
Zoals Sjah boven mij zegt is het inderdaad niet veel anders dan bij iedere applicatie een su / ww te moeten invullen. In plaats van je wachtwoord typen klik je hier het knopje 'Allow' aan, hoezo is dit zoveel storender?
Beveiliging is goed, maar sinds Vista overdrijft MS imo...
Ben ik het persoonlijk niet mee eens, Vista en Win7 maken gebruikers wel duidelijk -hoeveel- er precies gewijzigd wordt op je systeem bij verscheidene acties. Ik heb al meerdere 'standaard' gebruikers aan de hand van UAC zien nadenken over wat ze nou eigenlijk -echt- aan het doen waren op hun PC.

Uiteraard hou je ook altijd de mensen die terug willen naar de XP manier en alles gewoon klakkeloos kunnen installeren zonder melding, werkt ook, maar heeft onderhand niet meer mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemco
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 16:46
Hallo,

Ik had windows 7 op mijn nieuwe computer geinstaleerd... en hij deed het.. enige probleem was dat er nog geen raid driver voor w7 is.
Maar nou na 1 dag wil w7 niet meer opstarten, hij laad windows gewoon maar dan krijg ik die bureaublad achtergrond en verder niks...
als ik crl-alt-dlt doe kreeg ik zwart scherm en dan bij esc weer die achtergrond..
Systeemherstellen deden niks en opstart herstel vindt niks.. dat deed ik dus in veilige modus wat nog wel werkte..
nou heb ik hem opnieuw geinstaleerd maar nou krijg ik direct een zwart scherm en veilige modus doet het niet meer.
als ik zon geheugen controle doe, blijft hij ook ergens vast staan.

windows vista start wel op.. dus weet iemand wat voor probleem dit is?
of zou het toch een hardwarematige probleem kunnen zijn?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 13:32:
Toen ik de software voor m'n Nokia GSM installeerde (pcsuite) bleef Windows bij elk component zeuren of ik het wel wou... Beveiliging is goed, maar sinds Vista overdrijft MS imo...
je kunt je natuurlijk ook afvragen waarom een partij als Nokia of SE nog steeds zo idioot veel meuk aan systeemdrivers moet installeren en allerlei shizzle automatisch wil laten starten.
Als je overigens het gehele installatieproces onder elevated rechten laat lopen door de master setup wrapper als Admin te starten scheelt het al een stuk. (of je zet de UAC voor die installatie even tijdelijk op de laagste stand voor mijn part - waarom zou je diezelfde 'handigheid' met OS A niet ook inzetten bij OS B?).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 13:41:
En dan zet je gewoon UAC uit en dan krijg je nooit zulke meldingen. Problem solved.
|:( Ja...dat is de oplossing waar je naar zoekt....1 'problem' solved..je krijgt er 1+ problems voor terug O-)

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 17-08-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Help!!!! schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:40:
[...]

Bij amazon is de Home Premium full retail nog steeds GBP 65. Daar komen nog wat verzendkosten bij maar voor die prijs ga je hem echt niet kunnen vinden in NL op 22okt. ;)
Meesterlijk _/-\o_. Zonet mijn preorder geplaatst, voor die prijs heb ik zelfs geen OEM versie.
Normaalgezien is het toch voldoende om in oktober de key hiervan in mijn RTM versie in te geven?

Nog een vraagje: Ik heb gemerkt dat de rearm functie onderdeel is van sysprep. Betekent dit dat hij bij iedere rearm mijn bestaand gebruikersprofiel terug gaat buitenkeilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
Mr_Blobby schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:59:
[...]
voor:
[afbeelding]

na herinstallatie:

[afbeelding]
Tenzij je het zelf hebt gedaan bij het opslaan van die captures lijkt me de DPI op beide afbeeldingen verschillend, vermoedelijk lag daar de fout aan. Als je nog een ander alternatief zoekt voor Notepad2 moet je eens kijken naar Notepad++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Laatst online: 15:26

DDX

Iemand idee of je 'Computer' ook kan pinnen op de taskbar ?
Als ik nu probeer Computer te pin dan opent hij standaard Libraries ipv Computer als ik er gewoon op klik in taskbar.
Terwijl als ik er rechtermuisknop op doe dan staat bovenin onder Pinned wel 'Computer' en kan ik het hiermee ook gewoon openen ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
DDX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:03:
Iemand idee of je 'Computer' ook kan pinnen op de taskbar ?
Als ik nu probeer Computer te pin dan opent hij standaard Libraries ipv Computer als ik er gewoon op klik in taskbar.
Terwijl als ik er rechtermuisknop op doe dan staat bovenin onder Pinned wel 'Computer' en kan ik het hiermee ook gewoon openen ?
Kun je niet een snelkoppeling naar My Computer pinnen op de Taskbar? Als doel van de snelkoppeling geef je de CLSID van My Computer op: ::{20d04fe0-3aea-1069-a2d8-08002b30309d}

Zo heb ik het heel vaak gedaan in XP, ik durf niet te zeggen of Vista en Win7 dezelfde CLSID's hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Het CLSID is iig anders (kan het zo snel ook niet vinden wat de juiste is voor windows 7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:13

Pathogen

Shoop Da Whoop

Zo, van het weekend de x64 versie van de Release Candidate geïnstalleerd.
Ging niet geheel zonder slag of stoot aangezien mijn ISO van de RC volgens mij niet helemaal lekker was.

Uiteindelijk de volgende stappen ondernomen:
- Geïnstalleerd vanaf de Beta (7000)
- De ISO van de RC opnieuw gedownload en uitgepakt naar een map op de HDD
- Onder de map "Sources" cversion.ini aangepast (minclient naar 7000)
- Upgrade uitgevoerd

Ik heb nog wel af en toe problemen met opstarten, het lijkt erop dat een driver niet goed geïnitialiseerd wil worden. Kom niet voorbij het "Starting Windows" scherm waar je normaalgesproken die bolletjes ziet draaien die naar een Windows logo versmelten. Na een harde reboot lukt het dan weer wel.

Mijn probleem met het installeren zelf was dan ook een driverprobleem. Tenminste, dat vertelde de setup mij.
Ik kreeg de melding dat een "CD/DVD Driver" niet was gevonden. Bij de "upgrade" werd ook aangegeven dat de IDE driver mogelijk voor conflicten zorgde.

Nu kan dit liggen aan een stervende IDE DVD brander, en ik ga kijken of de enorme aanschaf van een SATA brandertje dat probleem verhelpt.

EDIT:

Ok, ik ben er achter dat dit waarschijnlijk 2 losstaande problemen zijn.
Het probleem tijdens de install komt waarschijnlijk van een incorrect gebrande DVD:
http://social.answers.mic...ba-4ec3-97dd-9265b2ac0e11

Het probleem met de drivers bij de upgrade komt waarschijnlijk door slechte drivers voor mijn chipset. Ik ga nog eens kijken of Gigabyte hier nieuwe versies van heeft uitgebracht.

[ Voor 17% gewijzigd door Pathogen op 17-08-2009 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Thnx dat werkt (clsid moet je dus op een iets andere manier aanroepen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan natuurlijk ook met je Recycle Bin. Vervang dan de location even door : %SystemRoot%\explorer.exe /E,::{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}

'k zal hiervoor even een how-to schrijven vanavond....

[ Voor 18% gewijzigd door TheVMaster op 17-08-2009 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

2 Irritante dingen :

- er is nu een Short Time en Long Time optie gekomen bij Regional Settings.
kwam erachter omdat outlook nu opeens 4:53 gaat gebruiken als je antwoord geeft (ipv 16:53)
Voorlopig opgelost door bij shorttime de long time notatie te zetten.
(binnenkort alleen nog even uitvinden hoe dit via gpo uitgerold kan worden)

- Als je via een shortcut op je desktop een website opent, krijgt deze explorer geen focus.
(Je moet dus extra keer klikken op het explorer window voordat je mag scrollen ed.)
het IE icoontje in de taksbar gaat knipperen.
Open je via Frequent (rechtermuisknop op ie in taskbar) dan gaat het wel goed.

[ Voor 32% gewijzigd door DDX op 17-08-2009 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:46:
[...]

Dat kan natuurlijk ook met je Recycle Bin. Vervang dan de location even door : %SystemRoot%\explorer.exe /E,::{645FF040-5081-101B-9F08-00AA002F954E}

'k zal hiervoor even een how-to schrijven vanavond....
Dat heb ik een tijdje geleden geprobeerd en toen werkte het (nog) niet, maar met RTM nog niet geprobeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:21:
[...]

Dat heb ik een tijdje geleden geprobeerd en toen werkte het (nog) niet, maar met RTM nog niet geprobeerd...
werkt iig hier op de rtm (alleen hoef ik geen bin op m'n taskbar ;) )

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 17-08-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DDX schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:39:
[...]

Thnx dat werkt (clsid moet je dus op een iets andere manier aanroepen)
Of je past de eigenschappen van het bestaande icoon aan, wat nu de Libaries opent.

%windir%\explorer.exe /n,/e,
zo zal "deze computer" openen, wil je iets anders zet je dat achter de laatste ,
dus bijvoorbeeld
%windir%\explorer.exe /n,/e,,D:\downloads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 22:09

Sméagol

Master of Mayhem

Thanks voor de reacties.

Over de compatibility:
twiFight schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 00:23:
[...]
Nee, want XPMode heeft geen 3D accelleratie ondersteuning.
UTwizard voegde verder toe op maandag 17 augustus 2009 @ 09:53:
@ Sméagol: Ik ben zelf sinds kort ook overgestapt van Vista x86 naar Win7 x64 en ik heb nog geen enkel programma gehad wat niet meer werkte. Onder andere oudere XP games werken ook prima onder Win7.
[..]
Hmm, na deze reacties, en na nog wat zelf googlen, zat nog wat heen- en weer te denken (ehm).
-> Geen 3D acceleratie geen probleem nog, veel games die ik wil zijn 2D, en ik neem aan dat support later wel gaat komen..
<- maar wanneer dan? Ik wil wel half-life van Steam downloaden en kunnen spelen voor ik aan Orange box begin
-> XP-mode is simpelweg een XP licentie, virtual PC is er ook voor home premium, mocht blijken dat ik 't nodig heb, kan ik alsnog een XP (of iets anders) licentie kopen en Virtual PC downloaden
<- Maar waarom moeilijk doen als XP als zit inbegrepen in professional en ultimate?
-> Waarom wil ik XP mode eigenlijk? Meeste games die ik wil zijn ouder dan XP..
<- Grotere kans dat oudere games met XP werken dan met Vista en 7 (voor zover ik begrijp)
-> Je hebt ook nog compatibility mode
<- Maar dat lijkt minder garantie te geven om te werken dan een virtuele omgeving

Tjah, dat was m'n gedachtengang zo'n beetje dus. Uiteindelijk Home premium gepre-ordered, ik gok voorlopig op compatibility mode, er zijn later altijd nog andere opties (zoals upgraden of licenties voor de Virtual PC kopen). Verder kan ik als 't meezit zelf nog de RTM versie downloaden en zelf testen als ik straks m'n computer bij elkaar heb. Maar.. Als mensen misschien ervaring hebben met de volgende games, waar mij 't meest om gaat? Kan ik eventueel nog m'n pre-order wijzigen :P.
- C&C 1 & 2 (en 3?) (+exps) en Red Alert 1 & 2 (+ exps), allemaal overigens ook uit de First Decade box, wat verschil uitmaakt geloof ik.
- Giants Citizen Kabuto
- Half-Life van Steam downloaden dus
- Black & White
- Huidige en toekomstige Lucasarts games van Steam, al gok ik dat die hiervoor ge-update zijn (op dit moment bv The Dig)
- Myst + sequels
- Deus Ex
- Mjah, en andere oudere games die ik eventueel aanschaf, dat zie ik later zelf dan wel of 't werkt.. 't is volgens mij echt per game de situatie bekijken..

Over Vista / 7 multi-boot:
twiFight schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 00:23 ook nog:
[...]
Ja en nee. Je kunt de files gewoon runnen alsof het op een andere partitie staat, maar bij het installeren worden bepaalde drivers, dll files, registry sleutels, etc alleen in het OS toegevoegd waar je op dat moment in zit. Die dingen zitten niet op het andere OS. Kort gezegd kun je 'portable' tools wel gebruiken, maar tools die echt een installatie vereisen niet. Overigens zet ik de 'portable' tools sowieso al op een andere partitie, los van elk OS.
Thanks. Eigenlijk dus, net zoals je met Linux zou doen, meerdere partities, 1 voor Vista, en 1 voor 7 (en 1 voor Linux :P). Aangezien Vista m'n back-up wordt, en 7 m'n main OS wordt, geen probleem, gewoon niet zo veel games installeren tot die tijd, en dan daarna alles op de 7 partitie installeren. En dan een kleine partitie voor Vista bewaren voor dingen die (nog) niet in 7 willen werken.

Over de prijs:
Boeboe schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 10:32:
Van wat ik begrepen heb waren ze eerst inderdaad nog goedkoper. Maar goed, m'n CC wordt straks voor € 85,- gecharged.. Ik vind dat een hele mooie prijs voor een full retail. Da's minder dan wat ik betaald heb voor m'n Vista OEM.

Make lovecraft not warcraft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

lemco schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 13:47:
Hallo,

Ik had windows 7 op mijn nieuwe computer geinstaleerd... en hij deed het.. enige probleem was dat er nog geen raid driver voor w7 is.
Ik daai hier zonder problemen raid 0 hoor.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EWK schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:26:
[...]

Ik daai hier zonder problemen raid 0 hoor.
Het lijkt erop dat EWK een softwarematige RAID wil draaien....aangezien je voor een hardwarematige RAID toch echt geen driver nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
* Sjah heeft weleens met een Compaq proliant server gewerkt met dikke raid kaart en 6 HD's erop. Da's echt wel raid, en driver was echt wel nodig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04-2024
Het mooie is juist dat Windows 7 veel meer drivers heeft ingebakken dan Vista. Mijn Adaptec 5805 werd gelijk herkend en ik kon zo m'n array benaderen zonder ook maar iets te installeren!

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartju
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:57
Rob1106 schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:15:
Het mooie is juist dat Windows 7 veel meer drivers heeft ingebakken dan Vista. Mijn Adaptec 5805 werd gelijk herkend en ik kon zo m'n array benaderen zonder ook maar iets te installeren!
Volgens mij juist minder ingebakken, zodat het daarna via windows update wordt binnengehaald, of zit ik nu fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjah schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 23:07:
* Sjah heeft weleens met een Compaq proliant server gewerkt met dikke raid kaart en 6 HD's erop. Da's echt wel raid, en driver was echt wel nodig. :P
LOL maar ja...dat was dan denk ik ook met Windows Server NT 4 (of misschien nog langer geleden met NT 3.51 :+). Als ik op mijn Asus p5B een hardware RAID wil configureren kan dat gewoon vanuit de BIOS :+ en heb ik daar echt geen Windows driver voor nodig aangezien Windows niet eens door heeft dat er RAID gedraait wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:48
UTwizard schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 09:53:

Een probleem waar ik wel tegenaan ben gelopen: Soms gebeurt het bij sommige fullscreen applicaties (games) dat er een zwart scherm komt waarna je je PC hard moet resetten. De oorzaak is schijnbaar Comodo Firewall, Comodo tijdelijk uitschakelen en alles gaat goed.
Dat komt omdat je de alerts van Comodo niet ziet. Als je zeker bent dat je systeem vrij is van beesten dan kun je de Firewall en D+ tijdelijk in Training Mode zetten. Dan leert het vanzelf de regels zonder je te storen. Niet vergeten nadat je een paar minuten of langer gespeeld Firewall en D+ weer naar het oude niveau terug te zetten. Zie ook: https://forums.comodo.com/empty-t20008.0.html .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Nu online

Arfman

Drome!

Ritchie schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 11:15:
[...]

Mooi zo! Deze truc zou moeten werken voor iedereen met geluidskaarten gebaseerd op een C-Media chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arno_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-05 10:41
Powershell schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 15:15:
overigens: de Windows 7 RSAT tools zijn ook uit de RC gekomen _/-\o_

http://www.microsoft.com/...344e43997d&displaylang=en

kan je ook je 2008 R2 beheren vanaf morgen :P (want dan is R2 te downloaden bij MS)
Heb RSAT voor W7 gedownload en geinstalleerd, maar mis men TS Profile tab :/

Heb het 1 en ander gegoogled en kwam op dit technet document uit: http://blogs.technet.com/...-users-and-computers.aspx

Nu staat daar een hotfix beschreven over het genoemde probleem, alleen is deze voor Vista bedoelt en niet voor W7, als je ook kijkt naar de versie nummers van de bestanden die overschreven worden zijn dit ook oudere versienumers van bijvoorbeeld tsuserex.dll dan die in W7 zitten.

Iemand hier al een oplossing voor? :)

edit:
OMG het is nog vroeg: "Advanced Features" aanzetten is de oplossing :+

[ Voor 4% gewijzigd door _Arno_ op 18-08-2009 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Arfman schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 09:30:
[...]

Mooi zo! Deze truc zou moeten werken voor iedereen met geluidskaarten gebaseerd op een C-Media chipset.
Dan ga ik het deze week nog eens proberen, heb alles onderhand doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Gisteren van Vista 32bit naar Win 7 64 bits gegaan en wat een opluchting zeg. Dat easy transfer werkt geniaal moet ik zeggen en ik had alles gewoon terug weer :) Daarnaast voelt Win 7 erg snappy aan en goed gewoon. Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:49
Sméagol schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:14:
[Lijst met 98/XP games]

Over Vista / 7 multi-boot:

Thanks. Eigenlijk dus, net zoals je met Linux zou doen, meerdere partities, 1 voor Vista, en 1 voor 7 (en 1 voor Linux :P). Aangezien Vista m'n back-up wordt, en 7 m'n main OS wordt, geen probleem, gewoon niet zo veel games installeren tot die tijd, en dan daarna alles op de 7 partitie installeren. En dan een kleine partitie voor Vista bewaren voor dingen die (nog) niet in 7 willen werken.
Waarom doe je dan niet een multiboot met XP en 7? Vista voegt weinig toe als je 7 al hebt draaien en gezien je lijst met games voor 98/XP lijkt het me handiger om XP te hebben draaien.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Laatst online: 09:07
Ik wilde ook die Easy Transfer doen en maar goed dat ik eerst gezocht had, want natuurlijk kan je weer niet van een NL Vista naar een EN Win7 gaan. Dus lekker onbruikbaar in mij geval. En hoe kom ik aan de Win7 versie van Easy Transfer? Staat die los op de DVD ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Convoy
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:39

Convoy

g44p

Anarchy 99 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:22:
Ik wilde ook die Easy Transfer doen en maar goed dat ik eerst gezocht had, want natuurlijk kan je weer niet van een NL Vista naar een EN Win7 gaan. Dus lekker onbruikbaar in mij geval. En hoe kom ik aan de Win7 versie van Easy Transfer? Staat die los op de DVD ofzo?
You can find this utility under Accessories > System Tools ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Laatst online: 09:07
Maar dan heb ik Win7 al ge-installeerd. De versie van Vista is een andere dan die met Win7 meegeleverd wordt. MS zegt zelf ook dat je beter de Win7 versie van Easy Transfer moet gebruiken omdat ze verbeteringen hebben aangebracht. Alleen hoe kom ik aan die nieuwe als ik nu nog Vista op m'n laptop heb staan.....

[ Voor 4% gewijzigd door MrDirect op 18-08-2009 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoeloeloe
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-09 12:43
Sméagol schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 21:14:
- C&C 1 & 2 (en 3?) (+exps) en Red Alert 1 & 2 (+ exps), allemaal overigens ook uit de First Decade box, wat verschil uitmaakt geloof ik.
- Giants Citizen Kabuto
- Half-Life van Steam downloaden dus
- Black & White
- Huidige en toekomstige Lucasarts games van Steam, al gok ik dat die hiervoor ge-update zijn (op dit moment bv The Dig)
- Myst + sequels
- Deus Ex
- Mjah, en andere oudere games die ik eventueel aanschaf, dat zie ik later zelf dan wel of 't werkt.. 't is volgens mij echt per game de situatie bekijken..
Alles getest op Win7 x64 RTM op een Core2Duo P7350@2GHz, 4 GB ram, nVidia 9600M

- Halflife 1 en de uitbreidingen/mods werken prima

De CnC spellen (dit zijn de normale versies, dus niet de First Decade)
- Voor RA2 heb ik de compatibiliteit op win98 gezet om het te laten werken.[EDIT: het werkt nu ook zonder de compatibiliteitsmodus, ik weet niet wat er veranderd is] Lannen wordt niet ondersteund aangezien IPX gebruikt wordt. Maar er zijn vast wel manieren om daar onder uit te komen.

- Tiberian Sun start ook zonder problemen. Ik heb alleen het probleem dat de snelheid ingame varieert wat waarschijnlijk komt omdat een core volledig wordt gebruikt.

- Red Alert heeft hetzelfde probleem als tiberian sun, alleen zijn hier ook nog eens de kleuren niet altijd helemaal goed. Verder werkt het spel wel

De overige heb ik niet.
Nog een oud spel: Starcraft O+ . Ook dat werkt prima, alleen zijn de kleuren in het menu bij mij niet goed. In het spel werkt alles prima.

[ Voor 23% gewijzigd door Hoeloeloe op 18-08-2009 13:01 . Reden: lijstje van gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Anarchy 99 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:38:
Maar dan heb ik Win7 al ge-installeerd. De versie van Vista is een andere dan die met Win7 meegeleverd wordt. MS zegt zelf ook dat je beter de Win7 versie van Easy Transfer moet gebruiken omdat ze verbeteringen hebben aangebracht. Alleen hoe kom ik aan die nieuwe als ik nu nog Vista op m'n laptop heb staan.....
Door bijvoorbeeld deze link te volgen:
http://www.howtogeek.com/...transfer-and-a-usb-drive/

Of van de dvd te installeren:
http://www.w7forums.com/windows-easy-transfer-t829.html

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, goed.

Ik ga Windows 7 ook even testen.

In de startpost staat dat de RC tot 15 augustus te downloaden is, maar het is nu 18 augustus en de download werkt prima, dus is het niet 20 augustus?

Gewoon via een downloadmanager van Microsoft.

Het is build 7100.

Uit topicstart: • Windows 7 RC is vanaf de Microsoft website te downloaden t/m 15 augustus 2009

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 11:00 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Houd het ontopic!

Hoe snel/langzaam je download loopt hoeven we niet te weten, lees even hier voor een (mogelijke) oplossing voor trage downloads. Berichten over trage downloads of nieuwe versies/talen die ineens beschikbaar zijn etc. worden rücksichtlos verwijderd.

Als je iets wil vragen, neem dan in ieder geval even de moeite om snel door dit of een van de voorgaande topics heen te zoeken (dat kan met de search rechtsbovenin - kies dit topic). Je medeforummers zullen meer waardering overhebben voor je dan wanneer je lak hebt aan alles.

Thimk b4 you post....
Minder legale zut loopt kans om spontaan te verdwijnen en je een onvrijwillig bericht op te leveren. De regels die op het forum gelden - copyright zijn gewoon van kracht!