Thanks voor de reacties.
Over de compatibility:Hmm, na deze reacties, en na nog wat zelf googlen, zat nog wat heen- en weer te denken (ehm).
-> Geen 3D acceleratie geen probleem nog, veel games die ik wil zijn 2D, en ik neem aan dat support later wel gaat komen..
<- maar wanneer dan? Ik wil wel half-life van Steam downloaden en kunnen spelen voor ik aan Orange box begin
-> XP-mode is simpelweg een XP licentie, virtual PC is er ook voor home premium, mocht blijken dat ik 't nodig heb, kan ik alsnog een XP (of iets anders) licentie kopen en Virtual PC downloaden
<- Maar waarom moeilijk doen als XP als zit inbegrepen in professional en ultimate?
-> Waarom wil ik XP mode eigenlijk? Meeste games die ik wil zijn ouder dan XP..
<- Grotere kans dat oudere games met XP werken dan met Vista en 7 (voor zover ik begrijp)
-> Je hebt ook nog compatibility mode
<- Maar dat lijkt minder garantie te geven om te werken dan een virtuele omgeving
Tjah, dat was m'n gedachtengang zo'n beetje dus. Uiteindelijk Home premium gepre-ordered, ik gok voorlopig op compatibility mode, er zijn later altijd nog andere opties (zoals upgraden of licenties voor de Virtual PC kopen). Verder kan ik als 't meezit zelf nog de RTM versie downloaden en zelf testen als ik straks m'n computer bij elkaar heb. Maar.. Als mensen misschien ervaring hebben met de volgende games, waar mij 't meest om gaat? Kan ik eventueel nog m'n pre-order wijzigen

.
- C&C 1 & 2 (en 3?) (+exps) en Red Alert 1 & 2 (+ exps), allemaal overigens ook uit de First Decade box, wat verschil uitmaakt geloof ik.
- Giants Citizen Kabuto
- Half-Life van Steam downloaden dus
- Black & White
- Huidige en toekomstige Lucasarts games van Steam, al gok ik dat die hiervoor ge-update zijn (op dit moment bv The Dig)
- Myst + sequels
- Deus Ex
- Mjah, en andere oudere games die ik eventueel aanschaf, dat zie ik later zelf dan wel of 't werkt.. 't is volgens mij echt per game de situatie bekijken..
Over Vista / 7 multi-boot:twiFight schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 00:23 ook nog:
[...]
Ja en nee. Je kunt de files gewoon runnen alsof het op een andere partitie staat, maar bij het installeren worden bepaalde drivers, dll files, registry sleutels, etc alleen in het OS toegevoegd waar je op dat moment in zit. Die dingen zitten niet op het andere OS. Kort gezegd kun je 'portable' tools wel gebruiken, maar tools die echt een installatie vereisen niet. Overigens zet ik de 'portable' tools sowieso al op een andere partitie, los van elk OS.
Thanks. Eigenlijk dus, net zoals je met Linux zou doen, meerdere partities, 1 voor Vista, en 1 voor 7 (en 1 voor Linux

). Aangezien Vista m'n back-up wordt, en 7 m'n main OS wordt, geen probleem, gewoon niet zo veel games installeren tot die tijd, en dan daarna alles op de 7 partitie installeren. En dan een kleine partitie voor Vista bewaren voor dingen die (nog) niet in 7 willen werken.
Over de prijs:Van wat ik begrepen heb waren ze eerst inderdaad nog goedkoper. Maar goed, m'n CC wordt straks voor € 85,- gecharged.. Ik vind dat een hele mooie prijs voor een full retail. Da's minder dan wat ik betaald heb voor m'n Vista OEM.
Make lovecraft not warcraft.