Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Anoniem: 52815
Meestal werkt een vriendelijk "Pardon" en een "Dank u wel!" prima, al dan niet met enkele herhalingen van "Pardon". Daarnaast zijn mijn middelen: fluiten, "hallo", "YO!" (een enkele keer, met name bij scholieren die met van alles druk zijn behalve letten op de weg en weggebruikers, en wie geeft ze ongelijk
Notoire wegblokkeerders (complete peletons Nordic Stalkers) en zondagfietsers die helemaal links én rechts fietsen op het fietspad geven in de regel de grootste 'problemen'. Vriendelijk blijven is het devies, uiteindelijk kennen de meesten het begrip 'wederzijds respect' toch wel
66
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Is een 2006 Bianchi Via Nirone Ultegra/105 mix. Ik denk dat ik de standaard WH-r500 wielen nog ga vervangen, of voor de Ultegra 6700 wielset of voor Fulcrum Racing 3's. Iemand ervaringen?
Verder moet ik het stuurlint nog een keer vervangen, want dat wit wordt beige/grijs. Is een beetje vies.
Ik heb mijn oude fiets permanent op de Tacx staan:

Is een Gazelle Primavera, Sora afgemonteerd, met Rolf Vector wielen. Ik heb er een jaar op gefietst tot die Sora groep volledig was afgeragt. Op de tacx schakel ik wat minder en doet ie het prima.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Normale zomer kleding aangehad alleen dan wel met arm stukken om de armen iets warmer te houden.
Vandaag was echt duurtraining en kijken wat de benen nog konden.
Resultaat in 2 uur 55KM gefietst met op sommige stukken toch zware wind. Ik had dit niet verwacht maar ook niet dat mn benen van fit voelen binnen een paar minuten (op laatste 10km met wind tegen) zo in eens kapot kunnen gaan.
Ik merk echt dat mn nog wel wilt, maar nog niet helemaal kan. Echter het voelt wel gewoon lekker om te stampen.
Rit van vandaag was met een hartslag van meestal tussen de 130 - 145(-150) mede dankzei de wind etc.
Trainingschema is nu:
ma - kracht in de sportschool
di - fietsen
woe - kracht
do - fietsen
In het weekend wil ik ook weg alleen dan heb ik toch wat minder tijd momenteel dus eens kijken wat ik daaruit kan halen.
Doel is toch weekelijks 100 - 150KM te kunnen fietsen. En dit op te bouwen naar 150-200KM per week (afhankelijk van mn vrije tijd). Maar denk dat het straks wel moet kunnen door ipv 50 op de dinsdag en donderdag te fietsen 75 te doen (rustig opbouwen naar die 75).
vandaag maar eens lekker vroeg gaan slapen.
Ik ga er vlak achter fietsen en dan schakel ik van het buitenste naar het middelste blad. Mensen met een goed gehoor zullen dan al de klik horen en anders het vallen van de ketting op het tandwiel. Voor die 1 op de 6 keer dat er dan nog niks gebeurt even hallo zeggen en dan kom ik er ook wel langs.MrAngry schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:04:
Tja, je moet er toch langs en het is een stuk vriendelijker dan schreeuwen. Bij mij helpt het altijd wel (behalve bij bejaarden, die horen het niet) en ja, idd van 4 naar 3 dik, maar dan kan ik er wel langs, anders niet.
Heb vandaag nog even een heel klein stukje gefietst (half uurtje) en gisteravond wat langer (1 uurtje) met mijn nieuwe SPD pedalen en bijpassende Shimano schoenen. Werkt wel fijn, maar zoals vandaag stond er toch wel erg veel wind.. Vooral op zo'n eindeloos lange weg in het buitengebied waar niets anders is dan weilanden is dat geen pretje.
[ Voor 21% gewijzigd door frankknopers op 30-03-2010 23:28 ]
Goud is geen geld
Dat vind ik wel erg omslachtig. Waarom dan niet even bellen? Als ik lekker aan het koersen ben heb ik in ieder geval niet zo veel trek in vlak achter een paar trage fietsers te gaan rijden, dan een omslachtige schakelactie uit te voeren en daarna noodgedwongen weer moet accelereren. Hierdoor raak je mogelijk uit je ritme. Liever bel ik dan ruim van te voren even en bedank ik tijdens het passeren even middels een handopsteking.frankknopers schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 23:27:
[...]
Ik ga er vlak achter fietsen en dan schakel ik van het buitenste naar het middelste blad. Mensen met een goed gehoor zullen dan al de klik horen en anders het vallen van de ketting op het tandwiel. Voor die 1 op de 6 keer dat er dan nog niks gebeurt even hallo zeggen en dan kom ik er ook wel langs.
85km in 3,5uur.
Was erg zwaar beuken tegen de wind in..... ben bijna van het fietspad geblazen.
Met 19/20km/u tegen windkracht 7 in fietsen.... Leek wel een beklimming sommige momenten.
Whatever.

Sensa Umbria Special 2009
- Frame: Aluminium 7005 Double Butted
- Voorvork: Supra Carbon Technology
- Stuurpen: Ritchey Oversize
- Stuur: Ritchey Oversize
- Achter Derailleur: Shimano 105
- Voor Derailleur: Shimano 105
- Shifters: Shimano 105
- Remmen: Shimano 105
- Crank set: Shimano 105 Compact
- Cassette: Shimano 105
- Wielen: Shimano WH-R500
- Banden: Continental Ultra Sport
- Zadel: Selle San Marco Ponza
- Zadelpen: Ritchey Oversize
De wijzen komen uit het Oosten!
Nette fiets, alleen dat witte stuurband gaat vies worden
Ik wou vandaag gaan fietsen, maar het is bokke weer.
Ik vind wit ook mooi staan bij een overwegend zwart frame (heb het zelf ook). Zou het nòg mooier vinden als je het zadel dan ook wit hebt. Maar de fiets ziet er mooi uit hoor!NoepZor schreef op donderdag 01 april 2010 @ 10:01:
Tsjaik kan het t.z.t. altijd vervangen voor zwart, dit zat er af fabriek op. Moet wel zeggen dat ik het witte lint wel mooi vind staan.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Onderstaande foto is van een fiets waar ik interesse in heb. Ik heb deze foto net gehad, maar vraag me af of de tandwielen nou zo enorm afgesleten zijn, of dat het een vertekend beeld is. Komst de slijtage normaal gesproken aan de linker kant van het tandje? (boven op gezien. Om het nog gekker te maken, de vin van een haai die naar links voorbij zwemt
Graag jullie mening

Voordat de opmerking komt ga even kijken... dat is 2 1/2 uur rijden
Be reasonable.... do it my way
Want? Hoort de slijtage aan de andere kant van de tanden op te treden?Gluten Parody schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:36:
Vreemd, lijkt erop alsof het blad ooit is omgedraaid ofzo...
Volgens mij niet, de slijtage zit aan de goede kant. Je trekt aan de bovenzijde van het tandwiel aan de ketting. Hier komt dus op de voorkant van de tanden spanning op te staan. Dit komt overeen met de slijtage zoals is te zien op de foto.Gluten Parody schreef op donderdag 01 april 2010 @ 12:36:
Vreemd, lijkt erop alsof het blad ooit is omgedraaid ofzo...
Argro, je hebt gelijk
Heb nu al weer zin in de Koppenberg met zijn 22% maximaal en kasseien.

[ Voor 26% gewijzigd door argro op 02-04-2010 11:34 ]
Anoniem: 60511
Mocht je dus mannen rond zien rijden in ReproVinci kleding dan mag je ff bellen
Het is toch 152km? Al hadden ze vorig jaar ook 140km beloofd, na dik 150km was ik er nog niet.Anoniem: 60511 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:44:
Ik ga morgen met 5 man sterk de 157km fietsen. Wordt de 3e keer en het blijft fantastisch. Zo'n karakteristieke tocht! Zeker extra uitdaging met het kl*te weer wat op komst is
Mocht je dus mannen rond zien rijden in ReproVinci kleding dan mag ff bellen
De tocht is inderdaad fantastisch, maar ook verschrikkelijk tegelijk. Het blijft uniek dat de toeschouwers ook voor amaterus als ik rijen dik op de Kapelmuur staan.
Het weer gaat hopelijk wel een beetje meevallen. De ochtend lijkt droog te worden, in de middag kans op regen en in de avond bijna zeker regen.
Heb zojuist een fijne Gore-Tex jas aangeschaft voor morgen. Winddicht, waterdicht en ademend. Lijkt mij ideaal. In zo'n plastic regenjas blijf je wel droog, maar zweet je je ook helemaal een ongeluk.
Als ik ReproVinci mannen zie rijden dan zal ik even bellen.
[ Voor 7% gewijzigd door MrAngry op 02-04-2010 18:45 ]
Ik ben nu op zoek naar kleding, de sites uit de openingstijd al bezocht maar helaas is veel uitverkocht bij cyclewear maar ze hebben wel leuke prijsjes. Zijn er nog andere webshops (of normale zaken) die kleding voor een leuke prijs hebben?
Ik zat trouwens aan het volgende te denken, paar schoenen, korte broek, shirt met korte mouw en een jasje erbij. Zou moet ik alles wel een beetje dekken toch? Met slecht weer ga ik toch niet en als ik nog steeds fiets aan het einde van het jaar dan zien we dan wel weer.
[ Voor 23% gewijzigd door M@NIC op 02-04-2010 19:15 ]
Ik kreeg toevallig een tip van een wielrennende collega van me:M@NIC schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:09:
De kogel is door de kerk en ik heb de Sensa Umbria Tiagra special 2010 maatje 62 gekocht, 64 zou mooier zijn maar helaas ga ik dat niet redden met mijn budget want dan kom ik al op een ander merk.
Ik ben nu op zoek naar kleding, de sites uit de openingstijd al bezocht maar helaas is veel uitverkocht bij cyclewear maar ze hebben wel leuke prijsjes. Zijn er nog andere webshops (of normale zaken) die kleding voor een leuke prijs hebben?
Ik zat trouwens aan het volgende te denken, paar schoenen, korte broek, shirt met korte mouw en een jasje erbij. Zou moet ik alles wel een beetje dekken toch? Met slecht weer ga ik toch niet en als ik nog steeds fiets aan het einde van het jaar dan zien we dan wel weer.
http://rose.nl/output/controller.aspx?cid=58 Duits, postorder, webwinkel, etc.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Zweetshirt zou ik ook niet vergeten.M@NIC schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:09:
Heb zelf geen jas, maar wel arm en beenstukken en daarmee is alles vanaf zo'n 10 graden prima te doen.
Soortgelijke ervaring vanmiddag (ook Noord-Holland), maar dan een iets korter rondje; zo'n 90 km. Heenweg was heerlijk met een zonnetje en de wind in de rug, terugweg was bikkelen met een stevige wind tegen.MrAngry schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:44:
Ik heb net een rondje markermeer gedaan (A'dam-Lelystad-Enkhuizen-Amsterdam). Terug van Enkhuizen tot Amsterdam de wind vol op de kop gehad, Noord Holland was lekker eigenwijs, zuiden wind ipv zuidwest. M'n traagste stukken reed ik misschien 17-18 km/u, de snelste 47-48, zo lekker waaide het. Ondanks de tegenwind toch een topdag, wat een lekker zonnetje! Nog even keihard verdwaald in Amsterdam-noord, wat een trieste ghetto is het daar toch
You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.
Ik ben wel aardig te spreken over www.futurumshop.nl. Redelijke prijzen en snelle levering.M@NIC schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 19:09:
De kogel is door de kerk en ik heb de Sensa Umbria Tiagra special 2010 maatje 62 gekocht, 64 zou mooier zijn maar helaas ga ik dat niet redden met mijn budget want dan kom ik al op een ander merk.
Bij de eerste set kleding zou ik overigens naar een echte winkel gaan. De goede maat van met name schoenen en de broek zijn toch wel van groot belang.
Ik zou inderdaad beginnen met een korte broek, een shirt met korte mouwen, een zweetshirt en schoenen, eventueel met een jas er bij. Met zo'n set ben ik ook ooit begonnen. Inmiddels heb ik drie korte broeken, drie shirts met korte mouwen, een shirt met korte mouwen, een thermo jas en een regenjas en diverse kleine dingen (verschillende handschoenen, diverse sokken, beenstukken et cetera). Je breidt je collectie vanzelf uit naar gelang de behoefte.
Ik heb ook een aantal keer bij futurumshop besteld en ben redelijk tevreden. Twee paar schoenen van Sidi besteld en die werden snel geleverd.argro schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 23:19:
[...]
Ik ben wel aardig te spreken over www.futurumshop.nl. Redelijke prijzen en snelle levering.
Echter op Sidi sokken en Sidi overschoenen heb ik maanden moeten wachten (beide besteld in augustus en kwamen in december en maart aan

Toch kon futurumshop daar niet zo veel aan doen omdat het leveringsprobleem bij Sidi lag. Met het verzenden van de schoenen (die wèl op voorraad waren) zijn ze namelijk wel snel. Ook het terugsturen van één paar ging prima. Het geld werd netjes teruggestort.
Anoniem: 34342
Ik heb ook het plan om morgen, met beter weer dan vandaag - een rondje te gaan maken.Anoniem: 34342 schreef op zondag 04 april 2010 @ 14:41:
ik ga morgen weer een poging doen om te fietsen. Nu heb ik zo lang niet gefietst dat ik geen idee heb wat ik aan moet doen. Is het al korte-broekenweer of niet? En een lang of een kort shirtje?
Ik denk dat korte broek + shirt en eventueel een paar mouwtjes voldoende zal zijn hoor.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Dat is nogal persoonlijk natuurlijk. Sommige mensen rijden met 10 graden al rond met korte broek en korte mouwen, andere rijden met 18 graden nog rond met een lange broek, een thermojas en een muts.Anoniem: 34342 schreef op zondag 04 april 2010 @ 14:41:
ik ga morgen weer een poging doen om te fietsen. Nu heb ik zo lang niet gefietst dat ik geen idee heb wat ik aan moet doen. Is het al korte-broekenweer of niet? En een lang of een kort shirtje?
[ Voor 34% gewijzigd door argro op 04-04-2010 16:52 ]
120km afstand, ging best lekker met al die heuveltjes. Het weer viel ons reuze mee!
Whatever.
Anoniem: 54936
De oude banden zaten al flinke scheuren in. Ik gok dat hij vanaf 1981 nooit een nieuwe voorband heeft gehad, is namelijk weinig op gereden. De banden waren dus al flink vergaan.

Nieuw

Nu heb ik nog een vraag, op de derde foto zie je dat ik vrij oude remblokjes heb. Ik kan ze in geen enkele webshop meer vinden. Hebben jullie een idee waar ik nieuwe remblokjes kan halen?
Edit: hier staan ze ook nog:
http://www.fietspunt.nl/s...em_zijoptrekrem_onderdeel
Ik neem aan dat je die bovenste bedoeld.
[ Voor 19% gewijzigd door mark de man op 04-04-2010 18:02 ]
Heb echter één vraagje, Een remblokje zit wat dichter bij het wiel, dus zodra je remt raken de blokjes niet tegelijk het wiel...hoe kan ik dit correct afstellen zodat beide het wiel wel tegelijk raken?

Hoi
Volgens mij is dat een kwestie van simpelweg remmen, de rem stelt zichzelf dan als vanzelf af.roelieboelie schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:26:
Heb echter één vraagje, Een remblokje zit wat dichter bij het wiel, dus zodra je remt raken de blokjes niet tegelijk het wiel...hoe kan ik dit correct afstellen zodat beide het wiel wel tegelijk raken?
Niceroelieboelie schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:26:
Ik heb mijn fiets inmiddels ook weer van stal gehaald en heb hem een grote beurt gegeven. Alles goed gereinigd en hij rijd weer als een zonnetje (zelfs even in de wax gezet, blijven de regendruppels er zo mooi op liggen)
[afbeelding]
Bij Campa remmen kan je met een steeksleutel, net voor de gekartelde ring tussen rem en frame, de rem wat bijstellen.
Nice.roelieboelie schreef op zondag 04 april 2010 @ 19:26:
Ik heb mijn fiets inmiddels ook weer van stal gehaald en heb hem een grote beurt gegeven. Alles goed gereinigd en hij rijd weer als een zonnetje (zelfs even in de wax gezet, blijven de regendruppels er zo mooi op liggen)
[afbeelding]
Het remblokje kan je als het goed is stellen dmv een schroefje dat bovenaan de rem zit.
Zo niet, even kijken of het viel er recht in zit.
Anders kan je de gehele remunit verstellen als je de montage schroef dat door het frame zit los maakt.
Whatever.
Nog niet 30km onderweg en het begon kort hard te regenen, alles zeiknat.
Had mn fiets net schoon, nu weer helemaal onder de drap.
Teller staat nu alweer op 350km in een week.
Whatever.
Hebben jullie tips voor mij over hoe is razendsnel fit kan worden
Nog tips of dingen om op te letten?
Ik ga de 150 km fietsen. Specifieke tips heb ik niet, voor mij wordt het ook de eerste AGR. Qua algemene tips kom ik niet veel verder dan; zorg voor genoeg eten, kleed je goed aan, rij lekker je eigen tempo en meer van dat soort algemeenheden.Gummie schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:21:
Zijn er nog meer mensen hier die de Amstel Gold Race gaan rijden? Ik ga de 100 km fietsen.![]()
Nog tips of dingen om op te letten?
Anoniem: 60511
Zaterdag de Ronde van Vlaanderen gereden. Een dikke 150km door regen, zonneschijn en modder. Kasseien en asfalt (wat soms in slechtere staat was dan de kasseien). Het was fantastisch. Verder Argro nog gespot. Of eigenlijk andersom! Heerlijk om zondag dan op de bank de profs bezig te zien. Jammer dat bij hun de beklimmingen droog en modder vrij waren. Dat had anders net als bij de toerrijders voor extra spektakel gezorgd
Fiets is weer glimmend en de volgende uitdaging is op 13 mei. De Steven Rooks Classic 160km.
De SRC ga ik ook fietsen. De SRC geef ik dit jaar een laatste kans. Vorig jaar was de organisatie namelijk dramatisch, geen druppel water of ander vocht meer bij de tweede bevoorradingspost en dat soort blunders. Maar het is wel een mooie tocht, vandaar dat ik het nog één keer ga proberen.Anoniem: 60511 schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 09:41:
Fiets is weer glimmend en de volgende uitdaging is op 13 mei. De Steven Rooks Classic 160km.
http://www.lidl.nl/cps/rd...1/lidl_nl/hs.xsl/4222.htm
Nu zou ik graag wat repen willen proberen tijdens en ná het fietsen (herstelrepen, zeg maar). Maar welke voeding raden jullie aan? Ik koop eigenlijk alleen Isostar tot nu toe, omdat ik die vertrouw. Maar ik zie ook merken als Xenofit, Maxim en Powerbar. Zijn deze ook gezond voor je? Is er een lijstje met 'erkende' merken?
Tijdens het fietsen gebruik ik die Isostars waarover je het hebt, maar ook allerlei gelletjes, bananen, twix, snickers, kitkat chunkie en kibbeling van de fietsboer waar ik toevallig langs fiets. Het moet wel leuk blijven en in principe gaat het gewoon om de energie die erin zit, niet of ze gezond zijn, want je draait het toch gelijk door de motor heen (niet te veel vet misschien). Herstelrepen lijken me echt onzin, gewoon goed eten als je thuis komt, dus niet een zak chips leeg buffelen, maar gebalanceerd aanvullen (ook weer niet teveel vet).Roet schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:42:
Nu zou ik graag wat repen willen proberen tijdens en ná het fietsen (herstelrepen, zeg maar). Maar welke voeding raden jullie aan? Ik koop eigenlijk alleen Isostar tot nu toe, omdat ik die vertrouw. Maar ik zie ook merken als Xenofit, Maxim en Powerbar. Zijn deze ook gezond voor je? Is er een lijstje met 'erkende' merken?
Bedankt voor de info! Ik vroeg het overigens niet vanwege de vetten, meer of er gewoon echt ongezonde stoffen in de voeding zit. Ik kan zo vet eten als ik wil, aankomen doe ik niet noch gaat mijn cholesterol omhoog. Maar ik ben echt anti-fastfood/friet/chips e.d. dus eet sowieso vrijwel geen vet.MrAngry schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:29:
[...]
Tijdens het fietsen gebruik ik die Isostars waarover je het hebt, maar ook allerlei gelletjes, bananen, twix, snickers, kitkat chunkie en kibbeling van de fietsboer waar ik toevallig langs fiets. Het moet wel leuk blijven en in principe gaat het gewoon om de energie die erin zit, niet of ze gezond zijn, want je draait het toch gelijk door de motor heen (niet te veel vet misschien). Herstelrepen lijken me echt onzin, gewoon goed eten als je thuis komt, dus niet een zak chips leeg buffelen, maar gebalanceerd aanvullen (ook weer niet teveel vet).
Ik wil gewoon weten dat wat ik eet, gezond is, vandaar mijn vraag. Op dit moment eet ik een plak ontbijtkoek/banaan en achteraf een eierkoek en een bakje yoghurt. Maar als er een reep is van een euro of 2 die me de exact juiste balans van voedingsstoffen geeft om optimaal te herstellen, vind ik dat wel interessant om eens te proberen
Bedankt voor de tip.MrAngry schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 18:37:
Lidl heeft weer een fietsgereedschapkoffer in de aanbieding vanaf donderdag. Zeker geen A-spul, maar goed genoeg voor die 2 maal per jaar dat je een cassette vervangt oid.
http://www.lidl.nl/cps/rd...1/lidl_nl/hs.xsl/4222.htm
Ziet er uit als een leuk beginnerssetje en aangezien ik nog niks aan fietsgereedschap heb ga ik vanavond maar is even kijken bij de Lidl.
You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.
Anoniem: 119483
http://maps.google.nl/map...705,1.223602&ie=UTF8&z=10
Wordt de laatste training voor de 150km van de AGR komende zaterdag
Rondje Lauwersmeer, had 110km op de teller staan toen ik terug was.
Morgen gaan we met een groepje de Grens Heuvelentocht (120km) fietsen. (op de GPS)
Whatever.
Morgen een noorden windje dus ik wil de eerste 100 km+ van 2010 doen. Scheveningen Noordwijk Heemstede Bloemendaal en via Zandvoort en duinen weer terug. Het mag best een paar graden warmer worden dan nu wordt voorspeld.
Waarschijnlijk morgen nog even wat fietsen
Edit:
Die morgen die hierboven staat, is toch echt gebeurt. Kon helaas niet lang fietsen maar ben 1.5uur weg geweest met een gemiddelde van 28,7. Maar op de terugweg... wat een wind.
Moet wel zeggen dat het lekker voelde en ik in principe nog wel wat verder kon, maarja moet zo weg

[ Voor 57% gewijzigd door Griffin op 11-04-2010 12:19 ]
Maandag 60min gereden a 30km/u, gem. hartslag 150 (max 200)
Vandaag 2u gereden a 28km/u, gem. hartslag 130.
Het is heerlijk om weer op de racefiets te zitten, ik heb het gemist.
https://www.strava.com/athletes/10490675
Begin er nu lekker in te komen.
Heb mn Edge 305 verkocht, ga een 705 bundel aanschaffen.
Vind een gps met kaart toch iets handiger.
Whatever.
Ik zit ook al enige tijd aan zo'n Garmin Edge 705 te denken. Ik lees echter overal dat de Edge 705 toch wel aardig wat beperkingen (limiet van 100 waypoints, beperkte batterijduur et cetera) heeft. Daarbij is het al een tamelijk oud apparaat. Ik zit eigenlijk te wachten op een opvolger van de Edge 705 of een goed alternatief. Beiden zijn er volgens mij nog niet. Uit nieuwsgierigheid: Waarom toch een Edge 705, ondanks de diverse beperkingen?Harmen schreef op zondag 11 april 2010 @ 20:47:
Heb mn Edge 305 verkocht, ga een 705 bundel aanschaffen.
Vind een gps met kaart toch iets handiger.
[ Voor 4% gewijzigd door argro op 11-04-2010 23:32 ]
Ik heb een Edge 705 en ik deel jouw mening niet. Die limiet van 100 waypoints is mij nooit opgevallen. Sterker nog, het zijn juist apparaten van TomTom die erdoor beperkt worden (volgens Routeyou.com). De batterijduur is meer dan prima, ik ben vorig jaar van Rotterdam naar Groningen gefietst. Dat was 12 uur op de fiets en de batterij heeft het gewoon volgehouden. Hij laadt ook snel op.argro schreef op zondag 11 april 2010 @ 23:31:
[...]
Ik zit ook al enige tijd aan zo'n Garmin Edge 705 te denken. Ik lees echter overal dat de Edge 705 toch wel aardig wat beperkingen (limiet van 100 waypoints, beperkte batterijduur et cetera) heeft. Daarbij is het al een tamelijk oud apparaat. Ik zit eigenlijk te wachten op een opvolger van de Edge 705 of een goed alternatief. Beiden zijn er volgens mij nog niet. Uit nieuwsgierigheid: Waarom toch een Edge 705, ondanks de diverse beperkingen?
Voor mij was het een ideaal apparaat voor mijn fietsvakantie afgelopen zomer. Ik kon 's avonds altijd snel het apparaat opladen (als je terug kwam van het eten, was hij alweer opgeladen).
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Anoniem: 119483
7u over gedaan. Nu een week zo weinig mogelijk doen, zo veel mogelijk water drinken en goed eten. Dan kijken wat we er zaterdag met de AGR van kunnen bakken.Anoniem: 119483 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 18:15:
Morgen met drie vrienden weer eens fietsen:
http://maps.google.nl/map...705,1.223602&ie=UTF8&z=10
Wordt de laatste training voor de 150km van de AGR komende zaterdag.
In ieder geval heb ik twee wielertenues gewonnen (i.v.m. een twitter-actie) dus da's al wat
Zoals je kunt lezen zijn de punten van kritiek niet mijn mening, maar slechts dingen die ik her en der lees. Mijn grootste drempel om nu een Edge 705 te kopen is de leeftijd van het apparaat.Pater schreef op maandag 12 april 2010 @ 08:11:
[...]
Ik heb een Edge 705 en ik deel jouw mening niet. Die limiet van 100 waypoints is mij nooit opgevallen. Sterker nog, het zijn juist apparaten van TomTom die erdoor beperkt worden (volgens Routeyou.com). De batterijduur is meer dan prima, ik ben vorig jaar van Rotterdam naar Groningen gefietst. Dat was 12 uur op de fiets en de batterij heeft het gewoon volgehouden. Hij laadt ook snel op.
Voor mij was het een ideaal apparaat voor mijn fietsvakantie afgelopen zomer. Ik kon 's avonds altijd snel het apparaat opladen (als je terug kwam van het eten, was hij alweer opgeladen).
Wel iets duurder dan gemiddeld, maar heb zeer goede ervaringen met hen.
Vanmiddag gaat de Edge 305 met de post naar een nieuwe eigenaar.
Whatever.
Op de eerste helft lekker wind in de rug en goed door kunnen fietsen. Daarna (vanaf zaltbommel naar huis (tiel)) wind tegen en op sommige stukken 22kmph ong (niet fijn).
Toch nog 58KM in 2:09. Ben aan het opbouwen om op een goede manier 100km te kunnen rijden. Vooral met wind tegen wil dit niet lukken
Heb vanmiddag ook een stukje gefietst, ging best lekker.
Maar wel veel wind inderdaad.
Volgend weekend hebben we een trainingsweekend in Sauerland, super!
Whatever.
Fietsen in groningen is lekker plat maar wel open met wind
Maar het probleem is dat ik niet echt beschik over een auto (of bijna niet). En naar groningen fietsen is al een training ansich. Maar toch bedankt
Leuke readout van mijn Garmin:
http://connect.garmin.com/activity/29957199
Battle.net tag
[ Voor 5% gewijzigd door frankknopers op 13-04-2010 23:55 ]
Goud is geen geld
Gemiddelde snelheden zeggen niet zo heel veel. Hoe lang je erover gedaan hebt en hoeveel kilometer het rondje is des te meer. Fietscomputers staan namelijk geregeld verkeerd afgesteld waardoor de gemiddelde snelheid te hoog (of te laag) wordt weergegeven. Via Google Maps kun je exact berekenen hoe lang het rondje was. Dan de totaaltijd erbij die je erover gedaan hebt en je kunt het (goede) gemiddelde berekenen.frankknopers schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 23:53:
Vandaag ook weer even een rondje gefietst, was wel lekker weer. Ben met kameraad van mij langs Holten, over Holterberg richting Nijverdal en via Rijssen weer terug geweest. Is een leuk rondje van ongeveer 45 km. Ik heb nu al een paar weken klikpedalen op de fiets (eindelijk) en dat werkt erg goed. De steile en lange beklimming op de Holterberg kwam ik vandaag goed tegenaan met 18 km/u snelheid op het eind en ongeveer 23 km/u in het begin van die klim. Voor mensen die deze bult kennen kun je beetje vergelijken.
Ik fiets ook altijd in de omgeving Rijssen - Holten - Nijverdal - Hellendoorn etc.
[ Voor 5% gewijzigd door LuPo op 14-04-2010 08:29 ]
Heb me dit weekend ingeschreven voor de Giro toertoch in Amsterdam. Afstand van 100km leek me wel een mooi zo voor de eerste van het seizoen. Meer mensen die zich hiervoor hebben ingeschreven?
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Anoniem: 52815
Gisteravond trainingswedstrijdje gereden op Nedereindse berg. Harde wind en expres veel in de wind gereden. Voor de rest als peletonvulling gediend. Prima vermaak, conditie is pas matig/redelijk.
Afgelopen week heb ik met hen ook even een trainingsrondje gemaakt en ik moet zeggen dat het toch ook wel heel lekker is om eens rond te fietsen op halve kracht. Ik denk toch dat ik soms te veel op het randje fiets als ik alleen rijd. De laatste tijd rijd ik meestal met hartslag meter en dan probeer ik mijn hartslag zo rond de 155-160 te houden. Ik moet zeggen dat het met de wind van afgelopen weekend en de laatste dag niet meevalt om mijn hartslag laag te houden. Mijn benen willen te graag denk ik.
Overigens ga ik me ook opgeven voor Limburgs mooiste, 100km gele route.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Je moet toch iets hebben om je aan op te trekken? Een zwemmer kijkt naar zijn laagste tijd voor de 100 meter, een marathonloper doet dat voor de 42 km, maar een wielrenner kan dat niet zomaar, omdat stoplichten etc. voor vervelende tussenstops zorgen.Anoniem: 52815 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 13:23:
De eeuwige fixatie op gemiddelde snelheden
Battle.net tag
Maar die discussie hebben we hier wel eerder gevoerd, paar weekjes terug nog en toen kwam toch naar voren dat er veel mensen zijn die dat wekelijkse rondje puur voor de fun rijden. Dan kan je gemiddelde snelheid wel gebruiken, maar dan nog vind ik het een indicatie voor hoe snel je bent op dat rondje en niet hoe snel je bent als renner.
Dat is dus ook anders dan de zwemmer en de loper die je aanhaald omdat die echt trainen om beter te worden tijdens evenementen. Dat doe ik nu ook op de fiets (eerst voor de 200km AGR, na zaterdag switch ik doel en wordt het de Ventoux zo hard mogelijk op in juni) en dan maakt gemiddelde snelheid niet zo heel veel meer uit, het is ineens geen kwalitatieve of kwantitatieve meter voor je training meer. Het wordt dan hartslag en of het "lekker ging" (gem. snelheid is een factor in of het lekker ging) en kilometers totaal wat belangrijk wordt.
Ik vroeg me af of jullie aan de hand van de foto misschien iets meer over de fiets kunnen vertellen?
Ik denk dat het een koga miyata flyer is.
foto: http://twitpic.com/1fkcrw

Canyon Roadlite 6.0 met Shimano 105 triple
Morgenavond nog een helm en schoenen kopen en dan hoop ik dit weekend de eerste echte km's te gaan fietsen.
Als hij het niet redt, laat hij 4 kinderen achter in de leeftijd van 4-12 jaar.
Nu wil ze - het begon met hints - dat ik ook met een helm ga fietsen.
Ik háát helmen/hoofddeksels. Maar ik snap haar punt wel.
Wat doen jullie? Ik heb er nooit behoefte aan gehad, en er nog nooit mee gereden.
[ Voor 11% gewijzigd door Ramzzz op 14-04-2010 21:59 ]
Leave only footprints, take only memories
Het argument geef je zelf al. Ik vertrouw mezelf, maar de andere weggebruikers niet. Daarom: altijd helm op!Ramzzz schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:58:
Vrouwlief, IC-verpleegkundige, had vorige week een geval liggen van een man die tijdens het wielrennen ernstig hersenletsel had opgelopen, dader en oorzaak onbekend. Hij was langs de weg gevonden.
Wat doen jullie? Ik heb er nooit behoefte aan gehad, en er nog nooit mee gereden.
Battle.net tag
Ik rijd altijd met een helm op. Ik heb ook een hekel aan dat ding, maar ik ben ook een keer aangereden en gevallen. resultaat helm in twee stukken en een flinke hersenschudding. Blij dat ik een helm op had.Ramzzz schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:58:
Vrouwlief, IC-verpleegkundige, had vorige week een geval liggen van een man die tijdens het wielrennen ernstig hersenletsel had opgelopen, dader en oorzaak onbekend. Hij was langs de weg gevonden.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
het is 2010.. volgens mij was die discussie redelijk lang al beslecht in het voordeel van helm op. Blijft natuurlijk verder persoonlijk.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
En de volgende keer wordt er een voetganger binnengebracht die op het zebrapad is aangereden, en dan mag je geen zebrapad meer oversteken? Vrouwenlogica ...Ramzzz schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:58:

Het wel of niet dragen van een helm zal altijd een persoonlijke afweging blijven tussen comfort enerzijds en veiligheid anderzijds. Als ik in D1 rondpeddel op een zonnige dag biedt een helm mij weinig extra veiligheid, terwijl ik veel comfort moet inleveren. Als ik in D4 door de regen scheur is het omgekeerde het geval.
Blablbla, Neelie we spreken elkaar wel weer in het ziekenhuis als jij op die mooie dag besloot dat een helm niet comfortabel zou zijn en een of andere gare automobilist haast heeft en jou over het hoofd ziet.Anoniem: 34342 schreef op donderdag 15 april 2010 @ 02:48:
[...]
En de volgende keer wordt er een voetganger binnengebracht die op het zebrapad is aangereden, en dan mag je geen zebrapad meer oversteken? Vrouwenlogica ...
Het wel of niet dragen van een helm zal altijd een persoonlijke afweging blijven tussen comfort enerzijds en veiligheid anderzijds. Als ik in D1 rondpeddel op een zonnige dag biedt een helm mij weinig extra veiligheid, terwijl ik veel comfort moet inleveren. Als ik in D4 door de regen scheur is het omgekeerde het geval.
Wat mij betreft stellen ze dat ding bij wet verplicht, zijn we van de discussie af. In de auto draag je toch ook een gordel? Of zit dat ook niet comfortabel genoeg?
Maar goed, zolang er zelfs nog genoeg profs zijn die hun trainingen zonder helm rijden (schedelbreuk Kurt Hovelijnck anyone?) zal het nog wel lang duren voor men verstandig wordt.
"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein
Ik heb zelf vaak genoeg dingen meegemaakt waar anderen in het verkeer mij over het hoofd driegden te zien, of negeerden, maar ik zorg ervoor dat ik gezien word, en rijd betrekkelijk defensief waar ik me in het verkeer begeef. Op een gewone fiets rijd ik precies zo, en ook daar zet ik geen helm op, terwijl ik met 27 km/u door de stad sjees, wat voor de meesten toch geen fietserssnelheid is.
Ik dacht even een vraag te stellen, het hoe en waarom - naast de obvious veiligheidsaspecten - van wielrenners om een helm te dragen.
Wanneer je tegen de 50 -60 km/u in een peloton peddelt op een smal dijkje is de kans op valpartijen hoger, maar 'gewoon' met 35 - 40 km/u door de polder, op fietspaden, dat is maar 10 km/u harder dan wat ik normaal op een gewone fiets rijd.
Zo beter?
Dat je op een racefiets 'maar' ca. 10 à 15 kmph harder fiets dan op een stadsfiets is natuurlijk waar. Daar komt echter bij dat je ook heel anders op een racefiets zit. Je vliegt 10 keer eerder over het stuur heen bij een aanrijding.
Tja er is voor beide wel wat te zeggen. Ikzelf zit altijd op de racefiets met een helm.
Als ik heel eerlijk ben vindt ik de regel die in sommige landen gelden, zoals Australië, eigenlijk wel goed. Namelijk ALTIJD een helm op als je op een fiets zit. En dan is het niet omdat je niet kan rijden, maar vooral omdat je niet weet wat de andere weg(mis)bruikers doen.
Aan de andere kant, een help plicht krijg je er in fietsland zoals het onze er niet doorheen. Veel te veel tegenstand.
Het is en blijf een discussie.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Ik beraad me er nog op.
De meeste 'near misses' die ik meemaak zijn auto's die een uitrit/zijstraat uit komen en een meter de weg op schieten over haaientanden heen of vanaf de uitrit omdat zij graag meer weg willen zien dan hun vehikel toelaat, vrijwel zonder uitzondering tamelijk grote SUV-achtige brikken, en/of onervaren of angsthazige automobilisten. zodat ik wederom in het uiterste geval een auto in de flank zou rijden, zoals bij mijn allereerste aanrijding op de fiets.
Ik aai voorlopig nog wel even het engeltje op mijn schouder. En als ik een helm tegenkom die me bevalt ga ik misschien om, voor op de racefiets dan.
En het zijn inderdaad vooral automobilisten die zonder op of om te kijken een zijstraat uitkomen of voetgangers die zonder te kijken het fietspad oplopen.
M'n vraag gaat over hoe de frame maten gemeten worden. Ik heb behoorlijk wat gezocht en kom bijna alles in tekst tegen (dus Center-Center, Center-Top, Top-Top) ik snap niet dat er gewoon 1 standaard genomen wordt. Dan is er nog het fenomeen sloping waardoor je weer de vergelijking krijgt met het "traditionele" frame.
Hieronder een plaatje, en als iemand duidelijk kan zeggen welke meting bij welke letter hoort dan graag.

Mijn beredenering:
Ps - Center-Top
Pccs - Center-Center
Correct?
Als dit een serieuze vraag is, ...dan lijk jij geen helm nodig te hebben..Ramzzz schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:58:
Mijn fiets heb ik zoals gezegd recent helemaal hersteld na de val. Ook alweer een paar rondjes gefietst (zo'n 120km in totaal... Alleen had ik me voor de AGR toertocht ingeschreven met wat vrienden.... ZIe die 150k niet echt zitten.... sinds augustus helemaal niet meer gesport...

Nou ja, ik zie wel hoe leuk het wordt

Ik denk dat veel mensen er gewoon vrij sterke emoties bij hebben. Ik ken zelf bijvoorbeeld iemand die tijdens het wielrennen is overleden --> Zonder helm gevallen. Ik vind rijden zonder helm, omdat je "er geen behoefte aan hebt" zo onvoorstelbaar dom, kortzichtig en van puberaal niveau dat ik er gewoon MrAngry van wordt en dan krijg je dit soort reacties.
Daarnaast vind ik dat wielrenners zonder helm de hele groep een slechte naam bezorgen. Het is vaak ook een "type"; toffe jongen, weg van mij alleen. Ik zeg niet dat jij dat bent, maar ik ga er voor het gemak wel vanuit. En wat had je verder verwacht? Dat iemand je mening hier een beetje ging bevestigen? Als je om je heen kijkt tijdens het fietsen zie je toch dat iedereen met helm rijdt.
Ik kan hier heel kort over zijn: doe een helm op als je leven je lief is.Ramzzz schreef op woensdag 14 april 2010 @ 21:58:
Je moet het zelf weten hoor, maar je vraagt wat wij doen. Dus daar geef ik even antwoord op.
Ik heb het zoals eerder geschreven één keer meegemaakt dat een fietsster is overleden aan hoofdletsel dat vermoedelijk door een helm had voorkomen kunnen worden (en hoogstwaarschijnlijk was ze dan ook geen 'kasplantje' geweest of iets dergelijks). Maar zwaarder letsel waarbij het onbreken van een helm een rol speelde heb ik wat vaker gezien. Ook wel zwaarder letsel waarbij de helm geen fluit uit had gemaakt natuurlijk.
Het absolute risico op (zwaar) letsel valt uiteindelijk wel mee (al is wielrennen samen met paardrijden wel een van de riskantere sporten), maar ik denk dat de toename het relatieve risico op hersenletsel toch wel significant is.
Dat het voor pelotons en profs verplicht is, dat snapt een kind, daar is de kans op vallen/ongelukken vele malen groter. Als je die groepen zich door het verkeer ziet bewegen als één man, maar dan ook met extreem hoge snelheid en de nóg grotere risico's die je ze ziet nemen sinds ze een helm dragen...
Het lijkt haast wel zoals in de auto-industrie: steeds meer veiligheidsmaatregelen nemen, terwijl factoren gevaar alleen maar toenemen, massa, snelheid, afleiding, nonchalance etc., maar dan zonder enige veiligheidmaatregelen, op de helm na.
Met dien verstande dat fietsers harder en nonchalanter korter op elkaar gaan rijden, en zich wilder door het verkeer begeven, maar zonder extra veiligheidsmarges, en zich dan veilig wanen met alleen een helm.
Wanneer ik, zoals te doen gebruikelijk mij in mijn uppie op wegen begeef waar de risico's voor alle fietsers even groot zijn, afgezien van de snelheidsfactor, dan vind ik 'allemaal een helm op' toch wel erg op het Amerikaanse af overdreven.
Maar goed, ik laat het erbij. En ga wellicht een helm kopen, binnenkort.
Dit topic is gesloten.