Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Echter, als je hem op de kop heb weten te tikken neem ik aan dat je er niet veel voor betaald hebt, en is het ongetwijfeld een prima koop om eens te kijken of het wat voor je is. Leuk te horen dat je verkocht bent
Voor een volgende stap kan je met een paar honderd euro best iets aardigs kopen waar je wellicht wat langer plezier van zult hebben, en waar je wat gemakkelijker in kan investeren (al gaat het maar om banden en derailleurwieltjes, op een fiets van <75 euro is dat niet altijd een even interessante investering denk ik).
Wat betreft de helmen-discussie: laten we iedereen in zijn/haar waarde laten. Het is een afweging, en iedereen moet die voor zichzelf maken. Verder geldt dat als je voor bepaald gedrag kiest, je ook voor de (mogelijke) consequenties kiest, en je mag toch veronderstellen dat iedereen dat in de afweging meeneemt. Ik ken zat mensen die zonder helm rijden omdat ze er simpelweg niet aan willen, of kunnen wennen. Mij zal je het niet zien doen, maar ik zal echt niet anders over ze denken. Iedereen is anders, en smaken verschillen, ik vind het alleen maar mooi
Overigens knal ik op mijn race-stadsfiets ook vrijwel dagelijks met 30-35 per uur door het verkeer als een soort fietskoerier, zonder helm. Ook ik, als bewuste helmdrager tijdens het wielrennen, heb dus zo mijn grenzen als het op het issue veiligheid vs. comfort en praktische zaken aankomt.
Over fietskoeriers gesproken, kwam een tijdje terug een leuke site tegen: http://www.digave.com/index.html
Wellicht kent iedereen hem al, anyway: fietskoerier met helmcamera. Niet de beste kwaliteit, maar wel mooi om te zien hoe ze op fixed-gear (baan) fietsen door grote steden scheuren.. zonder remmen
Leave only footprints, take only memories
[ Voor 26% gewijzigd door hendrikjan op 16-04-2010 08:10 ]
Ik heb een paar weken geleden een voor mijn verjaardag een "baanfiets-clinic" cadeau gehad voor mijn verjaardag. Was op de wielerbaan in Amsterdam.
Het leek me vooraf al een leuk kado, maar het bleek nog veel toffer en zwaarder ook trouwens! Je hebt toch wel stevig wat power nodig om meerdere rondjes te rijden op zo'n baan.
Wat ook erg leuk was, is dat de clinic werd verzorgd door Aart Vierhouten. Relaxte kerel en een hele geslaagde relaxte dag was het. Wat foto's voor de beeldvorming:

Er gaan al langer geluiden dat er in Tilburg ook een wielerbaan zou komen. Dat is voor mij wat dichterbij dan Amsterdam. Na deze ervaring hoop ik dat echt, want dan wordt dat mijn wintertraining.
Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.
Dat is toch de standaard fietskoerierfiets al decennia?hendrikjan schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 08:06:
over fixed gear en nog een leuke discussie over mensen in hun waarde latencheck dit
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Heb de voorbije weken redelijk wat informatie opgezocht (voor zover ik tijd had). Het enige wat mij nog wat afschrikt is de totale kostprijs. Ik heb een mooi bedrag opzij staan momenteel, en ik ken de prijzen van de fietsen, maar daar zal nog wel wat bijkomen van onderhoudsmateriaal, helm, schoenen, kleding, ... dus dat loopt misschien snel op.
Dit weekend misschien eens gaan informeren bij onze fietsenmaker. Die heeft wel een mooi aanbod fietsen (oa eddy merckx fietsen) en materiaal. (hij heeft ook meettoestellen om de binnenbeenlengte enzovoort te berekenen dus dat kan ik ook daar laten doen).
Nog tips?
- Budgettair gezien dan?
- Is het sturen als je zo voorover ligt heel anders dan bij een gewone stadsfiets?
- Hoe belastend is rondfietsen op zo'n fiets voor je rug (we gaan er van uit dat alles mooi is afgemeten en dat de fietsenmaker hiermee een goede zadelhoogte, stuurhoogte, ... geeft), want mijn rug is helaas niet van de sterkste.
Sturen is een paar minuten wennen, maar verschilt niet heel erg.
En voor je rug kan het belastend zijn, ik heb zelf ook een zwakke rug, maar dat compenseer ik met een goed stel buikspieren (core stability oefeningen) en ik heb er op de fiets nooit last van.
Het is inderdaad net zoals het dragen van een helm al decennia lang een discussie.....Ramzzz schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:39:
[...]
Dat is toch de standaard fietskoerierfiets al decennia?
@zewatanejo ik dacht even mezelf te zien op die foto's, ik heb letterlijk hetzelfde shirt en heb een tijdje terug ook zo een baan clinic gedaan en heb vergelijkbare foto's gehad. Mijn helm heeft een andere kleur
[ Voor 29% gewijzigd door hendrikjan op 17-04-2010 10:29 ]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Anoniem: 119483
Check!Laurenz schreef op zondag 18 april 2010 @ 15:00:
Vandaag nog meer mensen in het Teutoburgerwald geweest? OWC (Oldenzaal) organiseerde daar een toertocht. Uiteindelijk 118km, super lekker weer en voldaan
Was ook van de partij.
Lekker gefiets hoor, super weertje en mooie klimmetjes.
Ging erg lekker moet ik zeggen.
Whatever.
Anoniem: 119483
Wie weet er, behalve de website van sportograf, nog meer links naar fotografen? Zo kreeg ik bovenop de Keutenberg een kaartje in mijn handen gedrukt van een fotograaf, maar dat liet ik vallen.
Was vandaag wel erg mooi weer inderdaad. Ik heb toch nog even een rondje gemaakt maar onderweg wel beetje verdwaald ergens bij Nijverdal (slechte voorbereiding enz, volgende keer neem ik de iPhone mee met navigatie erop
Gisteren nog een leuke ronde gemaakt van 60 kilometer langs Lochem, Laren, Bathmen, via omweg naar Holten en weer terug. Heb in totaal deze week zeker 200 kilometer gedaan en dat wil ik ook wel zeker volhouden als het weer zo mooi blijft en ik de tijd ervoor kan vinden.
Goud is geen geld
Was er ook bij, toptocht wat mij betreft en zeker voor de herhaling vatbaar. Het weer heeft daar zeker aan bijgedragenLaurenz schreef op zondag 18 april 2010 @ 15:00:
Vandaag nog meer mensen in het Teutoburgerwald geweest? OWC (Oldenzaal) organiseerde daar een toertocht. Uiteindelijk 118km, super lekker weer en voldaan
Voorbeeldje
http://www.youtube.com/watch?v=ngm6dr-1na0
[ Voor 10% gewijzigd door TwoR op 19-04-2010 07:59 ]
ketting buiten kettingblad: je begrenzing moet je afstellen met de L en de H. Ik weet nooit welke van de twee, maar dat zie je snel genoeg. Uitleg: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm#voorderailleur
piepende derailleur? welke? voor? achter? indien achter zou je met beleid derailleur kunnen reinigen (de pullies). Zie ook hier: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=76
Zover als ze daar gaan durf ik nog wel aan, maar als beginner zou ik daar mee uitkijken. De stukken die wel te doen zijn is het openen van de kooi, de wieltjes schoonmaken en de boel weer in elkaar zetten. Dat is punt 9, 10, 11 zo te zien, hoewel ze niet beschrijven hoe je de kooi opent (too basic
@twor: anders post je even sneller terwijl ik nog documentatie aan het zoeken ben, nu lijk ik net spuit 11
[ Voor 12% gewijzigd door Jazzper op 19-04-2010 08:02 ]
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl
Anoniem: 60511
Twee rode armen met witte mouwtjes erbij
Was eigenlijk van plan om relaxed te fietsen. Dus slecht gegeten als voorbereiding. Na zo'n 110km benen dan ook redelijk verzuurd. Knallende bovenbenen bij een klimmetje op de brug. Daar weet ik dan ook wel weer van te genieten
Wat mij betreft mag het weer zo blijven!
Heb ik ook aan zitten denken, want ik heb na 3 jaar nieuwe plaatjes gekocht, maar ik heb ze exact zo gemoneerd als de oude, plus dat ik de rode look plaatjes heb, die 15 graden vrijheid hebben. Lijkt me dus sterk dat het dat is, maar ik ga er iig nog even over nadenken, tnx voor de tip.Jazzper schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:29:
kan het niet de afstelling van het plaatje van de schoen zijn?
Misschien zadel te hoog?Sparhawk schreef op maandag 19 april 2010 @ 08:37:
Twee weken geleden een nieuw zadel gekocht, en maar een besloten om de fiets weer helemaal goed af te stellen qua zadelhoogte ed. Afgelopen woensdag 140 km tochtje gemaakt, en nu heb ik nog steeds pijn aan mijn linkerknie. Ik weet niet of het puur overbelasting is, of een verkeerde afstelling van de fiets, maar blij word ik er iig niet van....
Ik heb laatst ook tamelijk nauwkeurig mijn benen, armen en wat al niet meer opgemeten en d.m.v. een calculator die in dit topic voorbij kwam de afstelling van mijn fiets bepaald. Toen ik het zadel in de aanbevolen hoogte had gezet kwam ik amper meer bij mijn pedalen. Heb toen alles maar bij het oude gelaten. In die afstelling heb ik namelijk nooit klachten gehad.
Anoniem: 60511
Met overbelasting moet je uitkijken. Heb er zelf een jaar last van gehad en begin nu weer een stabiele knie te krijgen. Je zou ook last kunnen hebben van een instabiele knie. Tijdens het ronddraaien van de trappers zwabbert de knie. Dat kan een klein beetje zijn, maar heb ook wel eens tourfietsers gezien waar die knie nar elke kant zeer 5 cm zwabberde.Sparhawk schreef op maandag 19 april 2010 @ 08:37:
Twee weken geleden een nieuw zadel gekocht, en maar een besloten om de fiets weer helemaal goed af te stellen qua zadelhoogte ed. Afgelopen woensdag 140 km tochtje gemaakt, en nu heb ik nog steeds pijn aan mijn linkerknie. Ik weet niet of het puur overbelasting is, of een verkeerde afstelling van de fiets, maar blij word ik er iig niet van....
Call me stupid, maar volgens mij is insmeren juist niet verstandig als je fanatiek gaat sporten. Volgens mij kan je zweet niet goed kwijt als je ingesmeerd bent.Anoniem: 60511 schreef op maandag 19 april 2010 @ 09:32:
Te eigenwijs om even in te smeren...
Maarja, verbranden is ook niet verstandig
Ik denk eerder dat mijn zadel te laag staat.... ( en ja, kniepijn kan zowel door een te hoog of een te laag zader komen), maar dat testen is lastig. Het kan ook puur overbelasting zijn, dus eerst ff geduld hebben, en dan rustig testen maar....argro schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:40:
[...]
Misschien zadel te hoog?
Ik heb laatst ook tamelijk nauwkeurig mijn benen, armen en wat al niet meer opgemeten en d.m.v. een calculator die in dit topic voorbij kwam de afstelling van mijn fiets bepaald. Toen ik het zadel in de aanbevolen hoogte had gezet kwam ik amper meer bij mijn pedalen. Heb toen alles maar bij het oude gelaten. In die afstelling heb ik namelijk nooit klachten gehad.
Voor zover ik weet is het geen instabiele knie. Ik racefiets al van jongs af aan, en ik heb nog nooit last gehad van mijn knieen....Komt wel bij dat ik een behoorlijke tijd niet meer ver gefietst heb, maar ook vorig jaar heb ik toch echt wel tochten > 100km gemaakt. Niet echt grappig dit, wel dank voor al het meedenkenAnoniem: 60511 schreef op maandag 19 april 2010 @ 10:44:
[...]
Met overbelasting moet je uitkijken. Heb er zelf een jaar last van gehad en begin nu weer een stabiele knie te krijgen. Je zou ook last kunnen hebben van een instabiele knie. Tijdens het ronddraaien van de trappers zwabbert de knie. Dat kan een klein beetje zijn, maar heb ook wel eens tourfietsers gezien waar die knie nar elke kant zeer 5 cm zwabberde.

Valt wel mee toch? Op fiets gaan zitten, crank in het verlengde van de buis tussen trapas en zadel en dan hak op de pedalen. Als het goed is moet je been dan gestrekt zijn.Sparhawk schreef op maandag 19 april 2010 @ 15:21:
[...]
Ik denk eerder dat mijn zadel te laag staat.... ( en ja, kniepijn kan zowel door een te hoog of een te laag zader komen), maar dat testen is lastig.
Net niet gestrekt heet het geloof ikargro schreef op maandag 19 april 2010 @ 15:29:
[...]
Valt wel mee toch? Op fiets gaan zitten, crank in het verlengde van de buis tussen trapas en zadel en dan hak op de pedalen. Als het goed is moet je been dan gestrekt zijn.
Maar dank, ik weet het, en het is nu eerst even rust houden, en daarna pas weer experimenteren
Ultegra gaat het worden (zit nu tiagra op, rammelt en schakelt but, maar ja, ik ben dan ook X0 op mijn ATB gewend)
Er is long cage en short cage. Long cage kan triple zijn, short is iig double. Klopt dit?
En is elke achter der. geschikt voor zowel 9 al s10 speed?
Ik heb dus triple, 9-speed.
Ik zie er 1 op MP voor 25, is dat een beetje leuke prijs?
Qua 9 of 10 speed maakt het voor zover ik weet niet uit, de indexering wordt namelijk bepaald door je shifters.
Na wat gezoek en bezoekjes een aantal fietsenmakers, heb ik de keuze terug gebracht tot twee racefietsen:
Koga carbon teamedition 2010.

- Full Carbon frame
- Ultegra triple groep
- PRO stuur/stem en zadelpen
- Koga 2pRace1800 wielset

- Full Carbon frame
- Ultegra Triple groep
- Ritchey WCS Stuur/stem en zadelpen
- Easton EA70 wielset
Dat laatste vind ik belangrijk omdat ik een heel lang bovenlijf heb ten opzichte van mijn binnenbeenlengte (1.88 - 0.86). Als ik op een fiets zit met een hele sterke sloping (bv Giant) dan ziet dat er erg knullig uit. Qua comfort maakt het, denk ik, weinig uit. Het is gewoon en persoonlijke voorkeur.
De Red Bull is verkrijgbaar in een 57 en de Koga in een 56 of een 58. Gezien mijn binnenbeenlengte is 57 eigenlijk wel precies mijn maat. De Koga heeft een iets langere bovenbuis, wat weer goed past bij mijn lange bovenlijf. Overigens is dat bij de Red Bull wel op te lossen door een wat langere stem te kiezen.
De Red Bull is helemaal zelf samen te stellen. De Ritchey onderdelen en de Easton EA70 wielset zijn toch wel van hele mooie kwaliteit. De wielset van de Koga, ken ik niet, maar ik neem wel aan dat ze bij Koga geen rommel verkopen, dus daar heb ik wel vertrouwen in.
De Koga kan ik kopen bij de fietsenmaker in het dorp. Ik kan daar dus altijd terug voor onderhoud e.d.
Voor de Red Bull moet ik naar Bocholt in Duitsland en daar kan ik dus niet zomaar binnen wandelen voor wat kleine aanpassingen, tips of onderhoud. Bovendien geeft Koga 10 jaar garantie op carbon frames. De Koga biedt toch echt wel kwaliteit.
Het argument van de fietsenmaker om de hoek weegt bij mij wel zwaar. De samenstelling van de Red Bull is daarentegen weer precies zoals ik wil. Vandaar dat ik eigenlijk maar moeilijk een keuze kan maken. Wat is jullie mening hierover?
Overigens zou ik eerst eens op beide fietsen gaan zitten alvorens een keuze te maken. De geometrie kan aanzienlijk verschillen ondanks vergelijkbare maten. Het kan zomaar zijn dat de op papier iets te grote Koga als gegoten zit en de op papier perfectie Red Bull een garantie is voor rugklachten.
Sommige nieuwe shimano derailleurs zijn alleen 10-speed compatible. Ik weet niet waarom. Nou ga ik er niet vanuit dat het een gloednieuw exemplaar is dat je op mp koopt, dus het zal wel goedkomen, maar het kan geen kwaad om hem even op te zoeken op de shimano site. Daar staan vrij duidelijke techdocs meestal.-Niels- schreef op woensdag 21 april 2010 @ 12:42:
Derailleur met lange kooi is inderdaad voor een triple of compact en korte voor de dubbel.
Qua 9 of 10 speed maakt het voor zover ik weet niet uit, de indexering wordt namelijk bepaald door je shifters.
Ja dat klopt, maar ik heb toch altijd wel het idee dat je meer/nbetere service krijgt als je de fiets bij die betreffende zaak hebt gekocht.argro schreef op woensdag 21 april 2010 @ 15:00:
@Zewatanejo: Je kunt toch ook wel met de Red Bull bij de fietsenmaker in het dorp binnenlopen?
Overigens zou ik eerst eens op beide fietsen gaan zitten alvorens een keuze te maken. De geometrie kan aanzienlijk verschillen ondanks vergelijkbare maten. Het kan zomaar zijn dat de op papier iets te grote Koga als gegoten zit en de op papier perfectie Red Bull een garantie is voor rugklachten.
Wat betreft de proefritjes heb je helemaal gelijk en dat was ik ook van plan. Voor de Koga is dat geen probleem. De Red Bull echter wordt uitsluitend verkocht bij Rose Versand in Bochelt. Zij bieden niet de mogelijkheid tot een proefrit. Ten minste niet buiten een klein baantje binnen in het gebouw.
Het lijkt me dat je op meer goodwill en servive kan rekenen bij een fiets die je bij de betreffende zaak hebt gekocht. Al was het maar omdat de zaak dient in te staan, en ik wil instaan, voor de kwaliteit van een geleverd product.Zewatanejo schreef op woensdag 21 april 2010 @ 15:49:
[...]
Ja dat klopt, maar ik heb toch altijd wel het idee dat je meer/nbetere service krijgt als je de fiets bij die betreffende zaak hebt gekocht.
Wat betreft de proefritjes heb je helemaal gelijk en dat was ik ook van plan. Voor de Koga is dat geen probleem. De Red Bull echter wordt uitsluitend verkocht bij Rose Versand in Bochelt. Zij bieden niet de mogelijkheid tot een proefrit. Ten minste niet buiten een klein baantje binnen in het gebouw.
Zelf zou ik eerder tijd vrij maken en moeite doen voor een klant die zijn fiets bij me heeft gekocht dan wanneer die met een vreemde fiets binnenstapt. De laatste zou toch lager in mijn prioriteiten lijstje komen te staan.
Ik ben dan wel geen fietsverkoper maar menselijk gezien werkt het toch zo.
Heb je bij het berekenen van de framelengte rekening ermee gehouden dat voor slopingframes niet dezelfde regel geldt als bij een horizontale bovenbuis?
Een 57 cm voor iemand van 1.88 komt mij wat klein voor.
Een langere bovenbuis vindt ik zelf prettiger. Das gewoon een persoonlijke ervaring.
Een fiets zou je toch op een langer stuk moeten testen. Dan kan je ook op een lang stuk van wat sneller naar langzaam met je handen los kunnen rijden en voelen hoe stabiel/ (on)rustig de fiets onder je blijft. Dat geeft je een beetje een idee. Een langzaam korte bochtjes of achtjes draaien geeft ook al een idee van hoe (on)rustig een frame stuurt.
Maar ja, je fietst al enige tijd dus dat zal je dus zelf snel aanvoelen. De stuur- en rijeigenschappen zou ik wel op de weg willen voelen en niet op een indoor ondergrond waar je normaliter nooit op zal rijden.
Persoolijke noot: Afgaand op de foto's, oogt de Koga gewoon beter. De bolle balhoofdbuis van de Red Bull vind ik er niet uitzien. En nog een gebogen voorvork? hmm.. Geef mij maar recht.
En Ritchey en Easton vind ik nogal budget eruit zien. Qua kleurstelling is de Red Bull een doodgraverspaint.
(Wellicht krijg ik een aantal mensen die over deze opmerking vallen. Het is maar een mening)
Super, heb er erg veel zin in.
Heb net mn Edge 705 voorzien van detail kaarten van de omgeving.
Super handig dat mapsource programma.
Whatever.
Kosten die kaarten je geen vermogen?Harmen schreef op woensdag 21 april 2010 @ 22:06:
as Vrijdag ga ik met de club een weekend naar Sauerland.
Super, heb er erg veel zin in.
Heb net mn Edge 705 voorzien van detail kaarten van de omgeving.
Super handig dat mapsource programma.
Ik ben eruit
In de zomer gaat ik naar Rome fietsen, vanuit Rome vervolg ik de trip naar Istanbul. Mocht ik dan nog verder willen trappen dan ga ik door naar Iran. Ik heb er zin in
No one can predict the market! - Who the hell knows!
Genoeg detail iig nu.
Whatever.
Anoniem: 34342
Grappig, ik overweeg juist om deze zomer van Istanbul naar Nederland te fietsen.Coldcat schreef op donderdag 22 april 2010 @ 20:45:
Ik ben eruit![]()
In de zomer gaat ik naar Rome fietsen, vanuit Rome vervolg ik de trip naar Istanbul. Mocht ik dan nog verder willen trappen dan ga ik door naar Iran. Ik heb er zin in
In Iran kan je ook mooi fietsen, maar je moet wel door de papiermolen heen en het kan er behoorlijk warm zijn (te meer daar je geacht wordt in lange broek te verschijnen).
Succes in ieder geval!
Hier nog meer wereldfietsers.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 34342 op 22-04-2010 22:07 ]
Je kan natuurlijk ook de OpenStreetMap-kaarten gebruiken. Deze open source kaarten kan je gratis en legaal gebruikenHarmen schreef op donderdag 22 april 2010 @ 22:01:
*kuch*, heb ze via een andere weg verkregen.
Genoeg detail iig nu.
Hier kan je een routeerbare fietskaart van heel Europa downloaden (Duitstalige site). Het vereist al wel dat je MapSource op je pc hebt staan, maar deze kan je van de Garmin-site downloaden (link).
De kaarten zijn niet perfect, zo lukt het met mijn Edge 705 niet goed om steden te vinden als ik op de Edge een route wil laten berekenen. Echter, als ik van tevoren de route uitzet in MapSource en deze als GPX verstuur naar de Edge, kan ik er prima op navigeren. En misschien doe ik zelf nog wel iets fout, ik heb nog niet alles volledig door...
Ik heb veel informatie hierover gevonden op het Wereldfietser-forum (ben er zelf overigens geen, NL/BE/FR vind ik voorlopig ver genoeg), en wel dit topic om precies te zijn.
"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie
Je moet gaan staan alleen verplaats je je gewicht naar voren en daardoor begint je achterwiel te slippen. Zodra dat gebeurt sta je al vrij snel geparkeerd en moet je blij zijn dat je niet omvalt zodat de belgen je niet uit kunnen lachen
Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik heb een budget tot zo'n €650,-. Moet ik dan kijken naar een nieuwe fiets, of een gebruikte (waar moet ik dan op letten)? Wat voor afmontage is verstandig, etc etc etc??
Ik ben van plan zo'n 2x per week te fietsen.
Ik heb vorig jaar voor 750 euro een Bulls Harrier met Shimano 105 nieuw gekocht. Als je nieuw koopt weet je zeker dat er geen gekke dingen met de fiets zijn gebeurd en dat je het eerste jaar vrij weinig onderhoudskosten hebt. Ook kun je dan naar de fietsenwinkel toe gaan bij problemen, die zullen dan niet zo moeilijk doen om je even te helpen. De aanschaf is dan iets meer maar je hebt dan wel wat meer zekerheid en gemak.Tije schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:14:
Ik heb advies nodig. Een aantal van mijn vrienden hebben de laatste tijd racefietsen gekocht en nadat ik zaterdag ook mijn eerste kilometers hebt gemaakt, bleek het wel erg goed te bevallen en wil ik een fiets aanschaffen.
Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. Ik heb een budget tot zo'n €650,-. Moet ik dan kijken naar een nieuwe fiets, of een gebruikte (waar moet ik dan op letten)? Wat voor afmontage is verstandig, etc etc etc??
Ik ben van plan zo'n 2x per week te fietsen.
Goud is geen geld
Voor 500 zijn er uitstekende 2e hands fietsen te krijgen, het is wel fijn als je geen twee linker handen hebt. Je kan hem altijd naar de fietsenmaker brengen, maar als je een 2e handsje koopt wil je vaak toch even de ketting vernieuwen en evt de cassette en dat kan je makkelijker zelf doen ivm kosten.
Het budget van €650,- is puur voor de fiets (kleding heb ik al, schoenen en een helm staan er los van).MrAngry schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:27:
Ja, maar als het budget 650 is, dan kom je dus op 500 voor de fiets (150 voor helm, kleding en schoenen en accesoires is net te doen). Ik zou dan toch op marktplaats gaan kijken. Je even inlezen in hoe je een 2ehands fiets koopt (alleen in dit topic is echt al extreem veel te vinden) en je bespaart weer wat.
Voor 500 zijn er uitstekende 2e hands fietsen te krijgen, het is wel fijn als je geen twee linker handen hebt. Je kan hem altijd naar de fietsenmaker brengen, maar als je een 2e handsje koopt wil je vaak toch even de ketting vernieuwen en evt de cassette en dat kan je makkelijker zelf doen ivm kosten.
Gelukkig heb ik geen 2 linker handen (en handige vrienden), dus een beetje zelf aan de slag is geen probleem.
Voor € 650,-- zou ik een nieuwe fiets kopen. Voor dat bedrag moet het mogelijk zijn een prima Tiagra-afgemonteerde (o.g.) fiets te vinden. Je kunt voor dat bedrag natuurlijk ook een tweedehands fiets kopen welke beschikt over een 105- of Ultegra-afmontage (o.g.), maar je kunt je afvragen inhoeverre een nieuwe Tiagra-afmontage niet minstens gelijkwaardig is aan een gedateerde Ultegra-afmontage.Tije schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:54:
[...]
Het budget van €650,- is puur voor de fiets (kleding heb ik al, schoenen en een helm staan er los van).
Gelukkig heb ik geen 2 linker handen (en handige vrienden), dus een beetje zelf aan de slag is geen probleem.
Dat is inderdaad een erg mooie fiets, alleen de framemaat is te klein voor mij (57cm). Was dat niet het geval geweest, dan had ik serieus nagedacht over een bod.MrAngry schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:47:
Dat ligt er een beetje aan hoe gedateerd. Als je bijvoorbeeld deze 2008 bike op kan pikken voor 500-550 euro dan weet ik het wel. Dan ga ik voor de 2dehands, maar je moet wel een beetje mazzel en tijd hebben en een "goed oog".
Is dit wat:
http://link.marktplaats.nl/342475160
[ Voor 4% gewijzigd door Tije op 27-04-2010 17:57 ]
77 km in 2.27 uur, gemiddelde van 31,3 km per uur.
Mooie uitdraai van mijn Garmin
http://connect.garmin.com/activity/31467478
Check die hartslaggrafiek eens....

Laurenz, zou jij mijn fiets in de topicstart willen updaten?
* Pater is een trotse eigenaar van een Wilier Izoard.
Afmontage:
- Shimano Ultegra
- Easton Circuit wielen
- Ritchey zadelpen
- Vittoria Rubino Pro bandenset
- Easton EA30 stuur
- Easton EA50 stuurpen
- Look Keo 2 Max Carbon pedalen
Natuurlijk ook fotootjes:

If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Die grafieken laten een flinke storing van de Garmin ook een tijd dat je stil hebt gestaan zien volgens mij.Pater schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:04:
Mooie uitdraai van mijn Garmin
http://connect.garmin.com/activity/31467478
[ Voor 8% gewijzigd door argro op 27-04-2010 21:24 ]
Die foto's zijn zo slecht...
Ik zou zo zeggen van niet.. Je moet ook mikken op vraagprijs stukje boven je budget, je kan er altijd heel wat aflullen
Mooie fiets Pater!
[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 27-04-2010 21:27 ]
Koffie gedaan bij mijn ouders....argro schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:22:
[...]
Die grafieken laten een flinke storing van de Garmin ook een tijd dat je stil hebt gestaan zien volgens mij.
If we are all God's children, what makes Jesus so special?
Battle.net tag
Hé nog een Wilier.Pater schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 21:04:
* Pater is een trotse eigenaar van een Wilier Izoard.![]()
Afmontage:
- Shimano Ultegra
- Easton Circuit wielen
- Ritchey zadelpen
- Vittoria Rubino Pro bandenset
- Easton EA30 stuur
- Easton EA50 stuurpen
- Look Keo 2 Max Carbon pedalen
Natuurlijk ook fotootjes:
[afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Iemand enig idee welke merken dit kunnen leveren? Ik kom helaas niet verder Koga en Canyon...
Een vriend van me heeft nog een Giant staan in die maat. Hij rijdt er niet meer op, geloof ik.marceltuit schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:11:
Ik zit ook te overwegen om een racefiets aan te schaffen. ivm mijn lengte ben ik aangewezen op een maatje 66 of groter (als dat al bestaat).
Iemand enig idee welke merken dit kunnen leveren? Ik kom helaas niet verder Koga en Canyon...
Op zich niet gek, hij is 2.04 m, met het lengteverschil tussen hem en mij (1.84 m) vrijwel volledig in zijn benen.

Ik zou het je niet aanraden, maar eerder een maatje of wat kleiner met o.a. een langere zadelpin, vanwege de slapte van het frame (tegenover hogere stijfheid bij kleinere framemaat) bij die maat.
[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 28-04-2010 10:17 ]
edit: het is een Van Tuyl, 66 of 67 cm.
[ Voor 6% gewijzigd door MrAngry op 28-04-2010 13:09 ]
Ik begreep ook dat het vooral van belang is wat de afstand tot mijn stuur is, en niet in mindere mate pas de hoogte.
Toch ben ik erg benieuwd wat er met het stuur te doen is, voor mijn gevoel zit deze misschien toch een beetje laag, misschien dat ik daarom soms ook wat last van mijn nek heb tijdens het fietsen? Wat zijn mijn opties om de stuur mogelijk iets te verhogen?
Dan ben je bijna aan een nieuwe voorvork toe, lijkt mij, verlengen kan immers niet - althans niet gemakkelijk?
Sorry ik begrijp je eerste zin niet helemaal, maar nee er zijn geen extra "raisers" op gezet. Zou dat ook nog een optie zijn dan? Ik dacht dat er misschien optie was om een andere (pardon voor mijn beginners taal) stang te plaatsen die tussen de voorvork en stuur zit? In mijn geval een Ritchey.Ramzzz schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:03:
Verhogen is lastig. Ik begrijp dat na het afzagen 'ongeveer op maat maar niet comfortabel' er geen extra 'raisers' tussen zijn gezet?
Dan ben je bijna aan een nieuwe voorvork toe, lijkt mij, verlengen kan immers niet - althans niet gemakkelijk?
Een hele nieuwe voorvork is mij ook wat te extreem, ik heb slechts 4 maal een stuk wezen fietsen en probeer mijn fiets nog een beetje in te stellen. Misschien dat mijn nek (en lichaam) nog wat moet wennen aan de voor over gebogen houding op de racefiets.
[EDIT]
Zoiets heb ik nu:

En dit kwam ik tegen, misschien dat dit een idee is?

[ Voor 12% gewijzigd door M@NIC op 28-04-2010 11:15 ]
Overigens is een beetje nekpijn aan het begin vrij normaal omdat je nek moet wennen aan de voorover gebogen houding.

Ik heb me inderdaad helemaal opgemeten mbv de site die je gegeven had. Nogmaals bedankt daar voor.MrAngry schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:13:
Ik heb geen idee of zo'n verstelbare pen zal helpen (stuur komt naast hoger ook dichterbij namelijk). Wat ik zou doen is je even helemaal opmeten (ik heb wel een linkje gepost naar een meetsite in dit topic) en dan proberen de geometrie die daar uit rolt zo dicht mogelijk te benaderen dmv zadelpen, setback en (hoek)stuurpen. Mocht dat niet lukken dan kijken we wel weer verder.
Overigens is een beetje nekpijn aan het begin vrij normaal omdat je nek moet wennen aan de voorover gebogen houding.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
| Measurements ------------------------------------------- Inseam: 99 Trunk: 75 Forearm: 40 Arm: 75 Thigh: 70 Lower Leg: 64 Sternal Notch: 166 Total Body Height: 200 The Competitive Fit (cm) ------------------------------------------- Seat tube range c-c: 64.2 - 64.7 Seat tube range c-t: 66.1 - 66.6 Top tube length: 60.5 - 60.9 Stem Length: 13.2 - 13.8 BB-Saddle Position: 88.8 - 90.8 Saddle-Handlebar: 63.0 - 63.6 Saddle Setback: 9.6 - 10.0 The Eddy Fit (cm) ------------------------------------------- Seat tube range c-c: 65.4 - 65.9 Seat tube range c-t: 67.3 - 67.8 Top tube length: 60.5 - 60.9 Stem Length: 12.1 - 12.7 BB-Saddle Position: 88.0 - 90.0 Saddle-Handlebar: 63.8 - 64.4 Saddle Setback: 10.8 - 11.2 The French Fit (cm) ------------------------------------------- Seat tube range c-c: 67.1 - 67.6 Seat tube range c-t: 69.0 - 69.5 Top tube length: 61.7 - 62.1 Stem Length: 12.3 - 12.9 BB-Saddle Position: 86.3 - 88.3 Saddle-Handlebar: 65.5 - 66.1 Saddle Setback: 10.3 - 10.7 |
[ Voor 4% gewijzigd door M@NIC op 28-04-2010 15:24 ]
Je moet dan op je huidige fiets die maten opmeten, want je wilt dat die in de range gaan vallen. Waarschijnlijk zijn je seattube en toptube te kort dus je moet compenseren met je zadelpen en stuurpen, wat je aan frame lengte compenseert met je zadelpen is de afstand die je misschien ook je stuur omhoog wilt zetten omdat je drop anders te groot wordt, het verschil in hoogte tussen je zadel en je stuur.
Ik ben wel een beetje aan het gissen, want ik heb zelf een lengte van 1,70 dus fietsen zijn meestal te groot
edit: heb je nu een spacer toren onder je stuur of staat je stuurpen gelijk op de balhoofdbuis?
[ Voor 5% gewijzigd door MrAngry op 28-04-2010 15:59 ]
Rose heeft ook "maatje" 66 standaard bij een aantal modellen. Die frames staan aardig bekend om hun stijfheidswaarden, wel van belang bij grote frames, tevens met zo'n lengte zul je ook neem ik aan (ver) over de 100kg wegen, dan zijn stevige wielen ook een must, mocht je er enige tijd van willen genieten. Easton Circuit/EA70 zijn één van de weinige wielen die op 150kg gewicht zijn berekend. Ik weet niet wat je budget is, maar voor 1500 euro heb je er dan één met Ultegra te pakken.marceltuit schreef op woensdag 28 april 2010 @ 10:11:
Ik zit ook te overwegen om een racefiets aan te schaffen. ivm mijn lengte ben ik aangewezen op een maatje 66 of groter (als dat al bestaat).
Ook zou ik een frame nemen wat behoorlijk oversized buizen heeft, dat verkleint de kans dat het er niet uitziet, zoals het plaatje hiervoor.
Sow zeg, lage cadans als ik dat met mij vergelijk! Ik zit gemiddeld rond 100, begin altijd met 110 en richting het einde kom ik pas tegen de 90. Heb ik trouwens wel moet "leren." 110 draaien op een lage hartslag (lees: niet flink doortrappen) is niet zo eenvoudig.
[ Voor 26% gewijzigd door dinkelover op 28-04-2010 17:13 ]
pepernooot
Ik denk dat dit komt omdat ik te plat op de fiets zit (zeker voor een relatieve beginner). Het hoogteverschil tussen mijn zadel en stuur is een goede 11 centimeter. Voor comfort doe ik er goed aan om m'n stuur iets te verhogen. De setback en hoogte van mijn zadel zijn wel goed afgesteld dus het stuur is het enige dat ik nog kan tweaken.
M'n fiets is alleen een goede 18 jaar oud en heeft nog zo'n "quill" stuurpen. Deze zijn vaak in de lengte als diepterichting even lang. M'n stuurpen is 11 centimeter lang en dit biedt weinig ruimte in de diepte. Op dit moment steekt mijn stuurpen ook maar zo'n ~3-4 cm in het balhoofd. Dit is al best wel link op zich.
Er zijn twee opties voor mij: een nieuwe stuurpen vinden die in de diepte toch langer is (volgens mij biedt het balhoofd meer dan genoeg ruimte voor extra centimeters aan stuurpen). Ik weet alleen niet of deze bestaan. De webshops uit de TS heb ik al doorzocht maar nieuw zijn dit soort stuurpennen uberhaupt niet te vinden. Tweedehands is het aanbod ook niet heel groot.
Een tweede optie is het kopen van een "stem extender". Deze zijn genoemd op de site van Sheldon (zie hier onder steerer extenders). Deze lijken ook alleen onvindbaar in Nederland.
Ik hoor wel meer dat zodra mijn stuurpen zo verhoogd moet worden dat m'n frame eigenlijk te klein is. Toch heb ik maar 3-4 centimeter extra nodig op een stuurpen. Een compleet nieuw frame kopen lijkt me dan ook een overkill oplossing.
Hebben jullie een idee waar ik meer kans maak om goede stuurpennen te vinden (als ze bestaan?) of die extenders?
Edit:
Zoiets dus: http://rose.nl/output/con...57&detail=10&detail2=1113
of zo'n extender die je zelf noemt: http://rose.nl/output/con...57&detail=10&detail2=1058
[ Voor 36% gewijzigd door Laurenz op 29-04-2010 14:05 ]
jaren 70 colnago met 1" threaded balhoofd
BBB extender erin
modern ahead stem erop
ziet er nog chic uit ook!

Ik heb vandaag eerst met een doek de ketting helemaal schoon gewreven (droge schone doek over de ketting klemmen en vervolgens de trappers ronddraaien waardoor de hele ketting door de doek loopt). Toen de ketting weer schoon was en glom, heb ik vervolgens met Oil of Rohloff en een schone doek de ketting weer in het vet gezet. Is dit een goede manier?
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 34342 op 30-04-2010 17:42 ]
Dank voor de reactie. Heb even zitten kijken bij Rose.nl, maar ik krijg het idee dat dat ook alleen webshop is? Daar gaat mijn voorkeur voorlopig niet naar uit, aangezien ik nog volledig beginner ben en me dus zo goed mogelijk wil laten adviseren.dinkelover schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:08:
[...]
Rose heeft ook "maatje" 66 standaard bij een aantal modellen. Die frames staan aardig bekend om hun stijfheidswaarden, wel van belang bij grote frames, tevens met zo'n lengte zul je ook neem ik aan (ver) over de 100kg wegen, dan zijn stevige wielen ook een must, mocht je er enige tijd van willen genieten. Easton Circuit/EA70 zijn één van de weinige wielen die op 150kg gewicht zijn berekend. Ik weet niet wat je budget is, maar voor 1500 euro heb je er dan één met Ultegra te pakken.
Ook zou ik een frame nemen wat behoorlijk oversized buizen heeft, dat verkleint de kans dat het er niet uitziet, zoals het plaatje hiervoor.
[...]
Sow zeg, lage cadans als ik dat met mij vergelijk! Ik zit gemiddeld rond 100, begin altijd met 110 en richting het einde kom ik pas tegen de 90. Heb ik trouwens wel moet "leren." 110 draaien op een lage hartslag (lees: niet flink doortrappen) is niet zo eenvoudig.
Gelijk nog even een vraag: Dat ik ivm mijn gewicht aangepaste wielen moet hebben is duidelijk, maar is de levensduur van de groep ook onder invloed van je gewicht? Ik zit namelijk te twijfelen tussen een Shimano tiagra of shimano 105 configuratie.
Na vrijwel iedere rit met een doek met bio-cleaner (of lampenolie) de ketting schoonmaken en daarna een beetje teflon-spray er op en alle versnellingen even langs.LuPo schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 17:36:
Hoe reinigen jullie de ketting en de 'cassette'?
Ik heb vandaag eerst met een doek de ketting helemaal schoon gewreven (droge schone doek over de ketting klemmen en vervolgens de trappers ronddraaien waardoor de hele ketting door de doek loopt). Toen de ketting weer schoon was en glom, heb ik vervolgens met Oil of Rohloff en een schone doek de ketting weer in het vet gezet. Is dit een goede manier?
Eens in de zoveel tijd, bijvoorbeeld na de Ronde van Vlaanderen met veel modder, de cassette, de ketting en de achter-derailleur demonteren en helemaal schoonmaken met bio-cleaner (of lampenolie). Na het monteren weer een beetje teflon-spray.
Rose is een grote winkel in Bocholt, Duitsland. Afhankelijk van waar je woont is dat best te doen, het is niet ver over de grens. Ze hebben zoveel Nederlandse klanten dat ze een Nederlandstalige website (en webshop) exploiteren en zelfs nederlandstalig personeel hebben. Ze kunnen je daar prima adviseren, opmeten, etc. Super winkelmarceltuit schreef op zondag 02 mei 2010 @ 09:28:
[...]
Dank voor de reactie. Heb even zitten kijken bij Rose.nl, maar ik krijg het idee dat dat ook alleen webshop is? Daar gaat mijn voorkeur voorlopig niet naar uit, aangezien ik nog volledig beginner ben en me dus zo goed mogelijk wil laten adviseren.
Gelijk nog even een vraag: Dat ik ivm mijn gewicht aangepaste wielen moet hebben is duidelijk, maar is de levensduur van de groep ook onder invloed van je gewicht? Ik zit namelijk te twijfelen tussen een Shimano tiagra of shimano 105 configuratie.
Ik zou overigens voor 105 gaan, ongeacht of je gewicht van invloed is op de slijtage (lijkt me niet het geval). Dat is kwalitatief toch wel een flinke stap hoger dan Tiagra.. en als je dan toch al geld aan een nieuwe fiets uitgeeft.. is het prijsverschil zeker te rechtvaardigen.
@fire-fly: dus dan bedoel je gewoon een normaal frame (laten we zeggen maat-66) met een tijdsritstuur? Mag ik vragen wat daar dan specifiek anders aan is zodat een maatje minder geen probleem is? of bedoel je echt een tijdsritfiets?
Optie van Rose houd ik even in gedachten.
[ Voor 7% gewijzigd door Polariteit op 02-05-2010 16:53 ]
Als je in tijdrithouding fietst (op een fiets met opzetstuur, of op een tijdritfiets) heb je een kleiner frame nodig omdat je anders niet bij het opzetstuur/ligstuur komt met je onderarmen. Bijkomend voordeel is dat je minder luchtweerstand hebt, dat je minder last krijgt van je handen/polsen en - maar dat is misschien alleen bij mij het geval - dat je minder last krijgt van je rug.marceltuit schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:52:
@fire-fly: dus dan bedoel je gewoon een normaal frame (laten we zeggen maat-66) met een tijdsritstuur? Mag ik vragen wat daar dan specifiek anders aan is zodat een maatje minder geen probleem is? of bedoel je echt een tijdsritfiets?
Het nadeel is dat je in die houding geen bergen kunt beklimmen, en dat je (meer) last krijgt van je kruis (hoewel er speciale zadels bestaan die dat ongemak deels wegnemen).
Dat valt met de meest recente Tiagra-groep toch heel erg mee? De nieuwe Tiagra-groep doet volgens mij niet veel onder voor de vorige 105-groep en die was best wel degelijk. In ieder geval niet van een dermate kwaliteit dat de halve groep na één seizoen de prullenbak in kon.maartend schreef op zondag 02 mei 2010 @ 15:02:
Als je wat serieus wilt gaan, geen Tiagra. Heb je na 1 seizoen afgetrapt. Zeker je achterderailleur, lagers en handgrepen merk je een heel groot verschil.
Ik weet niet wat je budget is, maar voor minder dan 1200 zul je niet snel iets vinden met goede wielen. Voor 1500 euro heb je in ieder geval een top-bike (Ultegra, of SRAM Force
Maar je moet er wel "van houden", een Red Bull. Er zijn vele raceliefhebbers die liever een wat exclusievere (lees: uniekere) fiets hebben en daardoor nooit voor een Red-Bull zullen kiezen, wat ik goed kan begrijpen. Met die keus zat ik vorig jaar ook, een Red Bull leek me niets, maar uiteindelijk toch gezwicht vanwege prijs/kwaliteit en na een jaar geen enkel moment spijt van gehad. Vooral de wielen en frame gaven toen de doorslag voor mij, ik "versleet" achterwielen door mijn gewicht (95kg) en rijstijl (niet zachtaardig). Achterbanden doen het bij mij ook niet langer 1000km, waar sommigen 2000-3000km ermee kunnen rijden (4000S), m'n voorband gaat dan wel weer makkelijk 3000-5000km mee.
Ik race inmiddels mijn woon-werk verkeer, zo'n 40 km enkeltje. Vandaag had ik helaas wel enigszins pech, 's morgens half zeven op de fiets, niet echt prettig (koud!) en terugweg dikke regen en halverwege 2 lekke banden achter elkaar! Leeglopertje en nog geen 2 km verder glas op de weg niet gezien en flinke sisser en leeg

pepernooot
Misschien een hele stomme vraag maar is de kans op lekke band relatief groter dan met een normale fiets? of is dat honderd procent afhankelijk van het soort band dat je hebt. Ik vind die bandjes er altijd zo kwetsbaar uitzien. En zijn ze een beetje makkelijk ' onderweg' te fixen?
Onder weg fiksen doe je door een nieuwe binnenband erin te leggen, dat is goed te doen (als je bandenlichters, pompje en reservebanden bij je hebt).
Dan ben ik 2 dagen te laat met het aanleveren van m'n nieuwe fietsLaurenz schreef op maandag 03 mei 2010 @ 10:47:
Ik zie dat we alweer aan de 1000 posts zittenIk zal vanavond een nieuw topic maken en de nieuwe fietsen e.d. toevoegen!
Hij staat nu bij de FM om helemaal in orde gemaakt te worden, maar dinsdag of woensdag mag er een Ridley Orion met D-A afmontage en FSA crank aan dit topic toegevoegd worden. Foto's volgen uiteraard nog!
Zo blij als een klein kind in een snoepwinkel!
Be reasonable.... do it my way
En weer terug, 60 kilometer getrapt. Werd behoorlijk koud, en door al die regen ook ranzig. Maar het geeft wel een voldoening!
[ Voor 54% gewijzigd door Coldcat op 03-05-2010 20:57 ]
ja en nee. Lang verhaal, lange speurtocht.Laurenz schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:21:
Voordat ie gespoten werd was het geen Colnago toch?
meest waarschijnlijke scenario: colnago buizen uit colnago fabriek, of zelfs hele frame (inclusief klaverblad lugs). Rebranded onder andere naam. Hoe dan ook, klassiek frame
Anoniem: 455446
Mvg arthur
Verder weet ik ook niet of het mag om zo aanvragen te doen etc.
Dit topic is gesloten.