Een advies: probeer zo snel mogelijk een rifle en een scope te vinden. Zeker op de hogere moeilijkheidsgraden ga je erg gauw dood als je de menselijke tegenstanders niet van een afstand omver kan knallen.
Een mod die je toelaat om je wapens en armor te repareren is ook handig om te hebben; heb je ook meteen iets om al je geld in te stoppen (je hoeft verder eigenlijk niks te kopen, je kan alles vinden). Aan de andere kant verhoogt het ook wel het survival gevoel als je continue wapens aan het uitwisselen bent om een wapen in goede staat te hebben. Ik heb zelf gespeeld met de Oblivion Lost mod, welke ook die 'emissions' toevoegt, wat ik toch wel veel atmosfeer toe vond toevoegen. 's Nachts aan het rondlopen en dan wordt de lucht opeens rood, moet je gauw ergens dekking zoeken. En vind je dan in een verlaten en vervallen huisje dekking, kom je er achter dat een groepje stalkers met jou daar ook dekking aan het zoeken is. Echt geweldig
Ik vind zelf het origineel de beste atmostfeer hebben van de drie spellen tot nu toe. Vooral de verborgen labs zijn echt geweldig qua atmosfeer, maar ook het survival gevoel vond ik het sterkste hier.
Clear Sky heeft minder atmosfeer voor mij, maar is zeker ook niet slecht. De nieuwe faction wars zijn een leuke toevoeging, maar helaas slecht uitgewerkt. Je kan bv. de stalker factie te helpen door wat bandits af te schieten, maar 5 minuten later kan je het weer doen omdat ze opnieuw gespawned zijn.
Later in het spel moet je je door een dorpje heen vechten, wat mij een beetje een RtCW vibe geeft. Lineairder, maar toch leuk om voor de variatie te spelen.
Call of Pripyat heeft voor mij de meest geraffineerde gameplay. Helaas weet het niet de sfeer van het origineel te bereiken, maar de gameplay maakt echt een heleboel goed. De upgrade en repair mechanic is verder uitgewerkt. Het werkt goed, maar omdat je nu (in tegenstelling tot in het origineel) veel geld nodig hebt voor de upgrades, krijg je dus dat je meer tijd doorbrengt met loot te verzamelen en weer te verkopen. Helaas is dat niet zo geweldig voor de immersion (heb ik bij RPGs ook altijd last van... maar zal wel aan mij liggen), maar het feit dat je nu bv. je stamina weer terug kunt krijgen door gewoon te wandelen ipv helemaal stil te gaan staan is toch echt een hele grote verbetering.
Wat mij aangaat zou een ideale STALKER 2 een combinatie zijn van de sfeer en gevoel van SoC samen met de geraffineerde gameplay van CoP.