De oorzaak dat veel gamers S.T.A.L.K.E.R. ultramoeilijk vinden is puur terug te vinden in de speelstijl van de gamer zelf. S.T.A.L.K.E.R. is nu eenmaal geen on-the-rails shooter als Call of Duty 4, en het is al helemaal geen Quake of Unreal Tournament.
S.T.A.L.K.E.R. vereist een geheel andere speelstijl. En het magische woord is geduld. Zeker in het begin. Toen ik voor het eerst aan S.T.A.L.K.E.R. begon ging ik ook een paar keer dood, maar ondanks dat had ik wel heel veel plezier in de game.
Je moet de game echt rustig en op je gemak spelen en overal de tijd voor nemen. Ik beschouw het ook als een survival tocht, waarschijnlijk zou het in het echt ook zo gaan als je in zo'n een situatie zit. Rushen heeft dan geen zin en lig je ongetwijfeld binnen no time met tientallen kogels in je lijf dood te bloeden in een greppeltje.
Overigens wil ik bij de game niet eens rushen. Enige wat ik wel jammer vind is dat het bij de diverse gebieden best druk bevolkt is. Ik had het liever nog wat rustiger gehad. Ik vind de desolate sfeer die er hangt enorm goed. Als je 's nachts in je eentje door Dark Vally struint, bliksem op de achtergrond, de wind die waait en de stortregen en in de verte dan het angstaanjagende geluid van mutanten hoort. Dat vind ik echt vet. Daarom vind ik het ook wel jammer dat er zoveel stalkers en bandieten en militairen rondlopen. Als het rustiger was voelde het nog meer aan als een survival toch, waarbij je ook echt op je ammo moet letten en je hier en daar een hartaanval krijgt als je in een verlaten fabriek wordt aangevallen door een bloodsucker :-).
Overigens vind ik de game pas echt heel gaaf worden zodra je een wapen met een scope hebt. Misschien raar, maar om de een of andere reden voegt dat voor mij heel toe. Rustig je omgeving scannen met je scope. Of vanaf een afstandje mutanten uitschakelen. Met een scope heb je pas ook echt goed de mogelijkheid om zelf betere stealth tactieken toe te passen (lees: op lange afstand blijven en zo de oppositie uitschakelen).
RED RORK'S SPEELSTIJL
Zelf speel ik voornamelijk in survival modus. Speel altijd op de hoogste moeilijkheidsgraad, en ga vooral rustig op onderzoek uit. Vooral in S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky vind ik het heerlijk om rond te struinen in Red Forrest. Wat al eerder is gezegd doe ik zelf ook. Elk hoekje en kiertje van de map onderzoeken, op zoek naar geheime stashes. Vaak gebruik ik ook mijn eigen hideout om wapens te bewaren en artifacts. Het hunten naar artifacts vind ik in de eerste S.T.A.L.K.E.R. niet heel bijzonder (way too easy!). Zeker omdat ze bijna overal open en bloot liggen. In Clear Sky is het al beter, maar pas in Call of Pripyat is het echt goed geimplementeerd. Hier moet je tenminste ook echt veel moeite doen voor het verkrijgen van een artifact. Daarnaast vind ik wapens hunten niet heel bijzonder, als ik een beter wapen tegenkom dan gebruik ik die, maar wapens verkopen doe ik niet vaak. Leuke is dat je in Clear Sky en Pripyat ook veel meer gehecht raakt aan je wapen omdat je ze kan upgraden en helemaal kan customizen naar jouw smaak.
Overigens vind ik de missies waarbij je lekker mag exploren ook het leukst. Hoogtepunt was toch wel de missie in S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat waarbij je op zoek moet gaan naar Oasis. Rustig verkennen en dan de kick als je uiteindelijk alles ontdekt! En de complete mysterie die erom heen hangt vond ik ook geweldig.
RED RORK'S MODS
Wat betreft de mods. Ik heb een hele lange tijd de volgende mods gespeeld:
OBLIVION LOST
(voordelen: - extra mutanten, - betere graphics en audio, - het gebruiken van artifacts als wapens (dit ziet er awesome uit), - het maken van je eigen artifacts door ingredienten in anomalies te gooien en dan een x aantal uur te wachten *later terug komen dus).
STALKER Complete (ook beschikbaar voor CS en CoP)
(voordelen: - geen verandering in gameplay, puur een complete graphics overhaul, en man wat ziet het er na het installeren van deze mod prachtig uit!)
L.U.R.K.
(tegenhanger van Oblivion Lost, kort uitgeprobeerd maar vond het niet geweldig)
PRIBOI STORY
(single player mod met een nieuwe verhaallijn, was leuk om te doen, haalt het uiteraard niet bij het origineel maar heeft wel wat leuke ideetjes)
LOST ALPHA
(de mod waar ik ontzettend naar uitkijk! De mod die S.T.A.L.K.E.R. dichter bij de originele visie brengt. In de uiteindelijke winkelversie is namelijk een hele hoop geschrapt. Denk hierbij aan mutanten, complete landschappen en andere opties. Een van de eerste ideeen was namelijk ook dat jij op weg was naar de Chernobyl Power Plant, maar dat andere Stalkers hier ook naar opzoek waren en dat als een andere stalker er eerder was dan jou het game over was :-). Daarnaast had de game bij het begin ook meer mutanten *enkele zijn later toegevoegd in Clear Sky en Call of Pripyat of door mods.)
RED RORK'S VRAAGJES AAN JULLIE
- Wat is jullie favoriete wapen?
(non mod, puur uit de game zelf. Ikzelf gebruik het liefst de TRs - 301 met scope en grenadelauncher en wat betreft sniperrifles is de GAUSS favoriet, uiteraard

).
- Wat is de leukste easter egg die jullie hebben gevonden?
(ik vond de black mesa referentie erg leuk!)
- Welk gedeelte / plek heeft voor jullie het meeste sfeer?
(In S.T.A.L.K.E.R. is het voor mij Dark Valley, in Clear Sky is het Red Forrest, en in Call of Pripyat euh, die moet ik echt weer even opnieuw spelen *pas 1x uitgespeeld*, dus ik weet niet alle namen meer. Oasis vond ik gaaf :-)).
- Welk suit gebruiken jullie het liefst?
(In S.T.A.L.K.E.R. gebruik ik het Ghost suit *design is ook gewoon mooi*, in Clear Sky en Call of Pripyat wissel ik nog wel is)
- Wat is de beste mutant?
(Bloodsucker! Vooral in Call of Pripyat zijn ze nasty omdat ze daar compleet kunnen verdwijnen!)
- Leukste groep om voor te werken?
(ik ben vooral een loner, heb veel samengewerkt met de stalkers groep, de andere groepen laat ik het altijd gewoon uitvechten, moet de game wel nog een x doorspelen en me aansluiten bij de bandits)
- Wat is jullie idee achter de Zone?
(zoals je weet heeft iedereen in het S.T.A.L.K.E.R. universum een andere mening over de zone. Dus wat is het? Waarom is het er? En wie van alle groepen heeft in jullie ogen het bij het rechte eind?)
- Favoriete einde in S.T.A.L.K.E.R.?
(ik ga niet spoileren)
- Engste moment in de game?
(voor mij was het definitely een van de ondergrondse laboratoria. Denk dat X16 er nog het meeste uitspringt.)
- Gaafste wat jullie ooit hebben meegemaakt in de game?
(poeh, moeilijk. Heb in Dark Valley veel toffe momenten meegemaakt.)
- Beste mod?
(Oblivion Lost of Complete)
- Wat missen jullie in de game?
(Co-op! Zou het zo gaaf vinden als je met iemand anders in de game kan roamen, samen looten en gewoon survivalen. En veel van de cut content en initiele ideeen mis ik.)
RED RORK'S AFSLUITERTJE
S.T.A.L.K.E.R. is echt een van de beste games die ik in lange tijd heb gespeeld. Ja, de game had nogal veel bugs en problemen (zeker de eerste) en niet alles klopte maar dankzij de vele patches en beschikbare mods is het nu echt een groot plezier om de game te spelen!
Rest mij nog om te zeggen: "It is so quiet out here, it is the quietest place in the world." - (Stalker, 1979 - film).
Red Rork