Freaky Maus schreef op maandag 26 september 2022 @ 22:24:
Als ik me het goed herinner heb ik CoP gespeeld en dan op moeilijkste graad, maar dat was niet leuk meer toen ik die chimera bij dat 'station' moest dood maken. Weet niet meer of het met of zonder mod was, maar ik heb daar de predator tig keer op leeg kunnen schieten; was iets teveel voor mijn spelbeleving..
Heb nu eindelijk Clear Sky werkend gekregen, heerlijk hoe dat speelt. Lekker starten in het moeras met je shotgun. Vind CS wel de beste expansion wat betreft de werking van artifacts, je hebt er daadwerkelijk wat aan zodat je ernaar gaat zoeken. In CoP zijn ze nutteloos in vergelijk tot CS, daarnaast vind ik de factions ook leuk gedaan; beetje grof en de AI mag dan beter maar het idee is goed.
Enige game uit de serie die ik niet herspeel is SoC, voornamelijk vanwege het wapensysteem. Heb je eindelijk een mooi wapen, kun je hem na 4 schietpartijen weggooien. Maar afgezien daarvan en de beschikbare mods, is S.T.A.L.K.E.R. een serie waar ik best veel uur in heb zitten.
Ik kijk dan ook uit naar deel 2, al durf ik het niet te pre-orderen. Tegenwoordig is het meeste rommel wat uitkomt, ook de zogenaamde triple-A titels. En sinds het gerommel met de studio wil ik eerst zien wat er van het mooie idee voor deel 2 over is gebleven, de sfeer op de screenshots zit er goed in in ieder geval.

Mutanten op de hoogste difficulty zijn inderdaad altijd wat 'taai'. Alhoewel ik het vanilla nog wel mee vond vallen, kan me herinneren dat de Oblivion Lost mod ze nog weer extra bullet spongey maakte op de hoogste difficulty. Maar voor de menselijke tegenstanders is master difficulty wel echt het lekkerste om te spelen, voor mij.
Kan me eigenlijk niet meer goed herinneren hoe de artifacts waren in CS, maar in SoC was het voornamelijk voor geld, gebruikte daar eigenlijk vrijwel nooit artifacts. In CoP was het ook vooral voor het geld, maar er waren een aantal die echt heel goed waren, die zocht ik en waren dan altijd equiped.
Aan de ene kant ben ik het eens met je qua reparaties in SoC, Vintorez was supermooi, maar er was er maar één van, dus als die kapot was, moest je weer terug naar gewone wapens. Zelfde met de SEVA suit (die night vision was echt heel fijn). Maar aan de andere kant, doordat je altijd op zoek was naar wapens in een betere staat, en je eigenlijk weinig nut had voor looten buiten dat en genoeg ammo en supplies, was het survival gevoel wel het sterkst in SoC, en daarmee voor mij ook de sfeer.
Het enige dat nog miste waren de emissions, ik speel SoC daarom alleen nog maar met mods die dat nog toevoegen. Een emissie start en je zoekt een schuilplaats, en dan vind je nog een groepje andere stalkers die samen met jouw in de schuilplaats dekking zoeken terwijl de lucht rood wordt.
AntiChrist7 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:19:
ben nu ook bezig aan CoP, de enige die ik nooit deftig heb gespeeld. Mijn gevoel is ook maar meh. Het verhaal is vooral zo oninteressant. Wat kunnen mij die helikopters schelen? vergelijk dat met de intro cutscene uit SoC. Daarom dat ik er maar niet verder in kom
Vind de upgrades enzo dat je kan doen wel leuk, al heb ik die tools vinden wel gegoogled. Veel te irritant. Net zoals die daily emmission. "verstop je 5 minuten lang voor geen reden".Hopelijk wordt het wat beter als ik in pripyat ben, maar heb niet zoveel vertrouwen dat de AI wat goed gaat zijn in het team dat ik heb samengesteld
Verhaal in de Stalker serie was nooit het sterkste punt. Het is inderdaad waarschijnlijk het zwakst in CoP. Maar de gameplay is dan weer erg goed in CoP. Had je in SoC nog wel dat je soms noodgedwongen moest stil staan om je stamina terug te krijgen, is dat in CoP getweaked zodat je hooguit af en toe hoeft te wandelen.
Zoals ik hierboven ook al zei, ik vind de emissies een goede sfeer toevoegen, zou niet zonder willen. Is onderdeel van Stalker, zeg maar.
Wat ik eerder zei over het gebrek aan reparatie mogelijkheden in SoC, geldt voor m'n gevoel weer omgekeerd voor CoP. Het is zeker een quality of life toevoeging dat je je wapens en armour kan repareren, en ook de upgrades geven je de mogelijkheid om de boel te customisen zoals je zelf wilt. Maar aan de andere kant moet je voor al die reparaties en upgrades veel geld verzamelen, en daardoor heb ik de neiging me vooral bezig te houden met geld verzamelen en moet je verplicht looten om de reparaties die je nodig hebt ook om je gear op peil te houden. Dat leidt af van de sfeer, van het survival gevoel. Voor mij dan.