Freaky Maus schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:04:
Ik lees veel reacties dat het een downgrade is, maar die eerdere filmpjes waren geen gameplay? Ik snap de ophef niet, als je de S.T.A.L.K.E.R.-series kent dan ziet dit er niet slecht uit. Tuurlijk, het is geen Crysis als het uitkomt maar slecht kan ik het zeker niet noemen. Ben het ermee eens dat de textures maar net wat beter ogen dan CoP bijvoorbeeld, maar de physics van anomalies en de hoeveelheid plantjes is een stuk beter dan CoP.
Daarnaast speel ik S.T.A.L.K.E.R. niet vanwege de graphics, wellicht mis ik de pracht en praal van hedendaagse AAA-titels. Maar ik vind het meer dan acceptabel om te zien, zo gepolijst als in de eerste filmpjes dat had ik zeker niet verwacht; niet zonder een 4090 videokaart in ieder geval. En uiteindelijk blijft het een S.T.A.L.K.E.R. game, dus zou ik me eerder druk maken om de bugs die er nog inzitten.
Misschien ligt het aan het feit dat ik de oude games nog speel zonder mods en dus niet zoveel verwachting had, de screenshots moet ik zeggen zien er een stuk beter uit. Maar dat gaan we never nooit niet halen gok ik zo.
Ik ben juist benieuwd hoe ze in deze game omgaan met faction (wars), repairs en artifacts. Met name in CoP vond ik de artifacts teleurstellend, waar ze in SoC nog echt impact hadden op stamina bijvoorbeeld; viel dit in CoP mij nauwelijks op (afgezien van de anti-rad artifact).
Ik wil niet zeggen dat ik spellen speel voor de graphics, maar kan me wel herinneren hoe mooi het was als in Zaton de zon net opkwam en je de sunrays door de mist zag. Dat vond ik toch wel indrukwekkend toendertijd. Dus wil niet zeggen dat Stalker helemaal niet over de graphics gaat.
Gaat wel hoofdzakelijk om de sfeer, natuurlijk. Dat en de gameplay. Er zijn weinig (geen?) games met zo'n sfeer als Stalker (vooral SoC). En ook weinig spellen die een soortgelijke feel hebben bij de combat, wat naar mijn idee ook voor een groot deel wordt veroorzaakt door het feit dat je de meeste vijanden gewoon met een enkel hoofdschot neer krijgt. En dat jij ook om gaat met hetzelfde gemak. Dat durfen weinig spellen tegenwoordig, maar voegt veel toe. Het beloont precies schieten, en versterkt het gevoel dat je voorzichtig moet zijn. Survival aspecten, zeg maar, maar dan goed uitgevoerd.
Dat gezegd hebbende, moet wel zeggen dat de trailer er weinig beter uit ziet dan de originele Stalker games, wat meer detail in de omgeving, maar weinig bijzonder. Je zou wat meer verwachten na 15 jaar. Alhoewel vooral verbetering nodig was in de animaties van de character models, dat was beetje niveau Deus Ex qua soepelheid. Maar haal dat nog niet goed uit de trailer, behalve dat de reload animaties er wel soepel uit zien (en lang / omslachtig?).
We wachten het nog lekker af, in ieder geval
Die andere aspecten, repair is wel fijn, maar hopelijk niet zo duur als in CoP, liever meer zoals in de complete mod voor SoC. Artifacten gebtruikte ik eigenlijk nauwelijks in SoC of SC, en in CoP altijd anti-rad plus de twee unieke. Effect op stamina zal in CoP een stuk minder merkbaar zijn geweest dan in SoC, ja, want je basis stamina regen was veel hoger in CoP. Daardoor hoefde je ook niet meer af en toe helemaal stil te gaan staan terwijl je stamina langzaam weer terug kwam, zoals in SoC wel gebeurde. Dat vond ik persoonlijk een grote verbetering in CoP.
[
Voor 9% gewijzigd door
henkie196 op 25-08-2023 13:12
]