Zo,
Oblivion Lost Remake 2.5 uitgespeeld (niet te verwarren met die andere Oblivion Lost mod). Tijdens het spelen ervan kwam ik erachter dat er ook een gemodde versie bestaat genaamd
OLR: Vector of Alienation, die gebaseerd is op eerdere verhaallijnen, dus die moet ik ook maar eens uitproberen.
Ik heb me erg vermaakt en het was leuk om te zien wat GSC er allemaal heeft uitgeknipt en veranderd voordat ze in 2007 Shadow of Chernobyl op de markt brachten. Het is me ook een stuk duidelijker nu waarom ze deze veranderingen hebben gedaan en sommige hubs totaal hebben veranderd of hebben verwijderd.
Je kunt in de mod auto's gebruiken, maar vanwege alle anomalies die her en der verspreid zijn over het terrein is dat niet echt aan te raden. Het spel heeft namelijk de neiging om te CTD'en wanneer je met je auto over of in een anomalie rijdt. Toch loop je je af en toe een ongeluk, vooral wanneer je diverse maps moet doorkruisen voor een belangrijke missie en om verder te komen in het spel. Je wordt namelijk van hot naar her gestuurd.
Gelukkig is de A-Life een stuk beter gedaan dan in bv Lost Alpha, dus je loopt nooit door een compleet lege hub. Alle dooie mutants, vrienden en vijanden worden langzaam weer aangevuld. Ook was het leuk om te zien dat je nu moet oppassen voor helikopters en gepantserde voertuigen van het leger. Ze schieten je zo naar een andere wereld met hun raketten en mitrailleurs. Je hebt nu beschikking tot wapens die uit SoC zijn verwijderd en je ziet ook mutants zoals Burers, Karliks, Dwarfs, Chimera's, Zombies en Izloms. Echter zitten er een stuk minder bulletproof vests en armor in.
Zoals eerder gezegd word je heel erg vrij gelaten in het spel (a la Call of Pripyat) en is het soms niet erg duidelijk wat je moet doen. Dit wordt alleen maar erger naar mate het spel vordert. Een aanwijzer op je map zou leuk geweest zijn. Ik heb af en toe diverse Youtube walkthroughs moeten raadplegen om te zien wat ik nou verkeerd deed of wat ik had gemist. Als ik hier geen beschikking toe had gehad dan was ik waarschijnlijk al lang gestopt met spelen, want sommige missies zijn erg frustrerend als je niet weet wat je moet doen of bij wie je moet zijn. De verhaallijn in OLR is grotendeels hetzelfde (Kill Strelok), maar de weg er naartoe is totaal anders.
Grafisch is het spel wat minder dan Shadow of Chernobyl en je kunt ook geen andere grafische mods gebruiken. Om de één of andere vreemde reden is het spel een stuk zwaarder dan SoC, misschien omdat de hubs een stuk groter zijn. Ik had af en toe echt moeite om dit spel draaiende te houden en moest soms switchen van Full Dynamic Lighting naar Objects Dynamic Lighting om CTD's te voorkomen. Vreemd, want tot aan de Bar hub heb ik helemaal geen crashes gehad. Gelukkig gaat het hier meer om de gameplay dan de grafische pracht en praal. De geluidseffecten en muziek zijn wel dik in orde.
De hubs in Oblivion Lost Remake zijn:
-
Cordon (Nagenoeg dezelfde layout en grootte als die uit Shadow of Chernobyl, met hier en daar wat andere gebouwen en terrein.) Bevat ook een secret exit waarbij je de Garbage hub overslaat en gelijk bij de Bar uitkomt. Ik prefereer de hub uit SoC.
-
Garbage (Totaal anders dan Shadow of Chernobyl en 2x zo groot, hoewel je nog wel 2 exits naar Dark Valley hebt en de scrap yard en hangar zich nog wel aan de linkerkant bevinden.) Ik prefereer de hub uit SoC.
-
MedPriboi Research Institute (Dit is Agroprom in SoC en is nagenoeg hetzelfde. Je hebt alleen geen ondergronds level en Strelok's schuilplaats zit nu verstopt in een andere hub. Je kunt hier nog wel zijn stash vinden.)
-
Dark Valley (Weer een totaal andere structuur en layout dan de hub in Shadow of Chernobyl en ook veel groter. De Bandits zijn er echter nog steeds de baas.) Ik prefereer de hub uit SoC.
-
Bar (Nog steeds een punt waar je tot rust kan komen, maar qua layout niet te vergelijken met SoC. 5 a 6x zo groot vanwege de lange weg naar het slaapcomplex van de Rostok Factory. Wel leuk om patrouilles te zien van stalkers en loners en geen irritante luidspreker die Duty aanprijst. Bij de Bar kun je ook je wapens en armor laten repareren.) Ik prefereer de hub uit SoC.
-
Rostok Factory (Wild Territory in SoC lijkt een vervanging te zijn van deze hub. Leuk 'nieuw' level met lange, ondergrondse tunnels en bunkers.)
-
Silent Hills (Dit is de Military Warehouses in SoC. Nagenoeg dezelfde layout en grootte.)
-
Yantar (De hub is 5 a 6x zo groot als in SoC en er valt genoeg te beleven en te vinden. Zoals in SoC heb je hier ook een ondergronds lab.) Ik prefereer de hub uit OLR.
-
Swamps (Een vrij saaie hub waar niks te beleven is. Deze hebben ze hergebruikt in Clear Sky, al is het qua layout en structuur totaal anders en lijkt deze ook een stuk kleiner te zijn.) Ik prefereer de hub uit CS.
-
Shining Path (Deze hub is beter bekend onder de naam Dead City en zit ook in de Call of Chernobyl-mod. Een 'nieuw' level die niet in SoC zit en waar je de Freedom clan kunt vinden.)
-
Radar (Deze hub is wat later Red Forest werd in SoC. De layout en grootte is nagenoeg hetzelfde, behalve dat de Red Forest is vervangen voor een enorme, radioactieve vuilnishopen en dat je de toegang tot het ondergrondse lab niet meer bij het Antenna Complex vindt.) Ik prefereer de hub uit SoC.
-
Pripyat (Het lijkt erop dat deze hub is omgedraaid. Je begint nu nl. in de arena. Qua layout ook enigszins anders dan die van SoC, hoewel je nog wel alle kenmerkende gebouwen en het reuzenrad hebt.) Ik prefereer de hub uit SoC.
-
Chernobyl NPP (In SoC kom je eigenlijk alleen in en op de kerncentrale, vanwege de radioactieve straling. Hier kun je je echter vrijelijk bewegen in de omgeving en op de kerncentrale. Qua layout en structuur lijkt het allemaal redelijk hetzelfde, maar in SoC krijg je er zo weinig van mee. Deze hub kent enorm veel zombie, mutant en monolith spawns.) Ik prefereer de hub uit OLR.
-
Sarcophagus (Lijkt wederom totaal niet op de hub in SoC, behalve dat ze allebei vrij linear zijn en tjokvol zitten met Monolith cultists.) Ik prefereer de hub uit SoC.
-
Generators (De eindhub van OLR en die niet in SoC zit. Ik begrijp wel waarom ze deze niet hebben gebruikt, want het is een vrij saai en klein level met voornamelijk zombies en chimera's.)
-
Laboratories (In Shadow of Chernobyl scheet ik nog net niet in mijn broek van angst wanneer ik een ondergronds lab in moest, maar de labs in Oblivion Lost Remake zijn gewoon niet erg eng. Ze lijken ook beter verlicht te zijn dan die in SoC en tegen de tijd dat je een lab bezoekt heb je al redelijk goede armor, artifacts en wapens, dus is het een 'piece of cake'. Je herkent wat assets die ze later opnieuw hebben gebruikt, maar toch zijn ze redelijk anders qua layout.) Ik prefereer de labs uit SoC.
Tijdens het spelen van deze stand-alone mod kreeg ik weer zin om Shadow of Chernobyl op te pakken, dus daar ga ik nu weer (voor de 10e keer) mee aan de gang.