JohnGalt schreef op zaterdag 13 februari 2010 @ 21:25:
[...]
Haha, je hoeft niet gelijk in de verdediging te schieten hoor. Ik heb het even snel voor je uitgetekend. Jouw bovenstaande verhaal klopt, maar je spreekt jezelf deels tegen.
Kijk; Jij hebt een low-poly model. (Uitgaande van de versie die je met edge-loops liet zien).
- Vervolgens subdivide je deze, waardoor we kunnen stellen dat we het vanaf dat punt over een hi-poly model hebben.
- Omdat je die subdivide, gebaseerd op je low-poly model, geen verdere details geeft op basis van de nieuwe poly's (die je krijgt uit de subdivides), krijg je een model dat je doormiddel van normalmaps op diezelfde lowpoly ook had gekregen. Dat bedoel ik met die opmerking over een artist die met minder polygonen hetzelfde resultaat kan bereiken.
Nu zul je zeggen ho wacht! Dit laatste is altijd het geval.... Je krijgt met normalmaps op een lower-poly versie altijd een goede benadering van de hi-poly versie.
Daar komen dan vervolgens de edges kijken waar ik het over had in mijn vorige post; doordat je een low-poly versie subdivide, krijg je dat de randen/edges relatief scherp blijven, wat je ook ziet bij een low-poly versie met normalmap,....
Ter illustratie;
[afbeelding]
-----------------> solution? Meer definitie aan de edges geven in de low-poly versie, of kortom, het low-poly model transformen tot een medium-poly model, dan pas subdividen.
Trek je er verder niet te veel van aan, want laten we eerlijk zijn, het resultaat mag er wezen!
Je post om commentaar en kritiek te ontvangen, en mijn kritische oog viel op het bovenstaande.
tuurlijk verdedig ik mezelf, dat heet een discussie.
(en nee ik was en ben echt niet boos ofzo, ik waardeer kritiek, maar ik mag t zeker ook zeggen als ik t ergens niet mee eens ben lijkt me. vind dat altijd zon lose opmerking..)
en kijk als je details gaat stoppen in je subdivided model ga je hem echt niet meer fatsoenlijk kunnen animeren.
het hele doel van die subdivision is dat je als basis nog een ''low'' poly versie hebt.
die ''scherpe'' punten die je hebt getekend horen natuurlijk zo of ze zijn gewoon simpelweg niet scherp..(alleen bij dat tasje achterop niet, maar zo scherp als jij het hebt getekent is dat echt niet).
verder ben ik het wel met je eens dat er zeker meer detail in kan, maar of je het gelooft of niet dat wil ik hier niet bij, anders had ik mudbox of zbrush er wel bijgepakt. (alleen onderaan zijn broek had sowieso meer detail gemogen).
"doordat je een low-poly versie subdivide, krijg je dat de randen/edges relatief scherp blijven, wat je ook ziet bij een low-poly versie met normalmap,...."
gewoon simpelweg niet waar... een subdivision of een normal map ergens op gooien verschilt toch echt van elkaar.
kortom ik ben het gewoon eigenlijk met niks in je post eens

.
kan er niks aan doen...
natuurlijk waardeer ik het wel dat je de tijd neemt om alles uit te leggen, i really do.
(btw een stuk getypte tekst kan altijd verkeerd overkomen, dus nog een keer, ik leg puur uit hoe ik erover denk, ik probeer je niet aan te vallen oid)