Sinds het einde van de vorige eeuw, en de introductie van computers, is het niet meer weg te denken uit ons dagelijkse leven: 3D stuff! Daarom is dit topic er, om alle mooie renders die je hebt gemaakt in te showen aan de wereld. Ben je nog niet erg bedreven in het 3d-werk? Geen probleem, ook voor de mensen onder ons die pas net zijn begonnen is dit topic bedoeld. Samen geven we gezellig met zijn allen (opbouwende!) kritiek op elkaars werk, en worden we er allemaal beter van. Doe je niet mee? Dan kan je natuurlijk nog altijd door al die pagina's met mooie werken heenbladeren, en je vergapen aan hoe iemand zoiets moois heeft kunnen maken, waardoor je uiteindelijk misschien alsnog wel geinspireerd raakt om ook het 3d-penceel op te pakken | Algemeen Software Renderers Tutorials Textures Material Packs Communities FAQ Mini Renderfarms Resources User Gallery Vorige Topics |
Aandachttrekkende Puntjes: | ||
• Voor inhoudelijk commentaar is het plaatsen van verschillende aanzichten en/of wires aan te raden. • Een wire uit je viewport heeft de voorkeur, omdat gerenderde wires vaak minder duidelijk zijn. • Denk aan de layout van het forum: een afbeelding mag niet breder zijn dan 600px. • Sowieso zijn kleinere afbeeldingen aan te raden, want niet iedereen zit achter een breedbandverbinding. Om toch een grote render te laten zien kan je gebruik maken van thumbnails, hierdoor kan een bezoeker van dit topic op een kleinere versie van je render klikken om uit te komen in een nieuw venster met daarin de grote versie: code:
Als laatst willen we je ook vragen om de "Check Images"-knop in te drukken voordat je reageert. Hierdoor wordt je reactie herschreven en zal de webbrowser tijdens het laden van een pagina in dit topic meteen de juiste grootte invullen voor de afbeeldingen die je geplaatst hebt. Dit voorkomt dat een bezoeker van dit topic eerst moet wachten tot de hele pagina geladen is, voordat hij kan lezen zonder dat de pagina steeds omhoog "schiet". Maak hier gebruik van, je doet er een hoop mensen een groot plezier mee! |
Software: | ||
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Sidefx Houdini www.sidefx.com ![]() 9 Windows, Linux $7995,- (Master) / $1995,- (Escape) / $99,- ("Starving Artist Edition") |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Nevercenter Silo www.nevercenter.com ![]() 2.1.1 Windows, OS X, Linux (binnenkort) $159,- (Pro, Dual OS) / $99,- (Core, Dual OS) |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Autodesk 3ds Max www.autodesk.com/3dsmax ![]() 2009 Windows €4641,- (No Subscription) / €5295,50 (12 Months Subscription) |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Autodesk Maya www.autodesk.com/maya ![]() 2009 Windows, OS X, Linux €6634,25 (Unlimited) / €8627,50 (Unlimited, 12 Months Gold Subscr.) |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Autodesk Mudbox www.autodesk.com/mudbox ![]() 2009 Windows €773,50 |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | NewTek Lightwave 3D www.newtek.com/lightwave ![]() 9.5 Windows, OS X €829,- |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Softimage|XSI www.softimage.com ![]() 7 Windows, Linux €3615,- (Advanced) / €2305,- (Essentials) |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Maxon Cinema 4D www.maxon.net ![]() R11 Windows, OS X €3685,- (Studio) €1700,- (XL) / €685,- (Core) |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Rhinoceros 3D www.rhino3d.com ![]() 4 Windows €995,- (Single-User) |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Pixologic ZBrush www.pixologic.com ![]() 3.1 (Windows) / 3.12 (OS X) Windows, OS X €476,- |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Luxology Modo www.luxology.com ![]() 302 Windows, OS X $895,- |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Blender www.blender.org 2.48a Windows, OS X, Linux, Solaris €0,- (Open Source) |
![]() | Naam: Website: Laatste Versie: OS: Prijs (inc): | Google Sketchup www.sketchup.com ![]() 6 Windows, OS X €0,- (Free) / €331,- (Pro) |
Renderers: | ||||||||||||||||||
Hier een overzichtje met welke renderers er zijn:
|
Tutorials: | ||||||||||||||||||||
Tutorials die er tussenuit springen:
Tutorials door tweakers gemaakt: Andere Pagina's tutorials |
Textures: | ||||||||||||
Textures met een rating op kwaliteit
|
Material Packs: | ||
|
3D Communities: |
- Nederlands:- Engels |
FAQ: |
• Mijn gizmo is weg of niet goed zichtbaar? Wat nu?(max) Druk op 'x' • Ik krijg een bounding box te zien als ik mijn objecten ga verslepen, wat nu?(max) Druk op 'o'. Dit is de adaptive degeneration toggle. Dit zorgt ervoor dat je objecten vereenvoudigd weergegeven worden als ze bewegen in je viewport. Vooral handig bij veel polygons of langzame videokaarten. Zie ook hier of kijk in max bij Help -> HotKey Map • weet iemand hoe ik meer materials kan krijgen in m'n material editor? Ik krijg er nu maar 6x4, maar ik heb er toch echt meer nodig!(max) Een material editor is alleen bedoeld om je materials te bewerken. Een scene kan veel meer materials bevatten dan 6x4. In de material library kun je de materials uit je scene naar de editor slepen. • Als ik een blueprint probeer op te zetten zijn mijn textures erg blokkerig. Als ik hem render ziet het er wel goed uit?(max) Bij de settings van je videodriver kun je aangeven hoe groot de textures mogen worden in je videogeheugen. De videokaart drivers staan bij customize>>preferences>>viewport>>configure video driver. • Hoe kan ik het aantal FPS zien in m'n viewport?(max) Om het aantal FPS te zien moet je de 3dsmax.ini. Onder [preformance] voeg dit toe: ShowFPS=1 3ds Max laat nu het aantal FPS zien in de statusbalk onderaan. • Welke opleiding kan ik het best kiezen? Op GoT loopt een topic wdekreij onderzoek doet naar multimedia opleiding. Probeer ook eens te [search=welke 3d opleiding?] in het forum. • Welke hardware kan ik het best gebruiken om te 3d-en? Dat ligt er sterk aan welke kant je uit wilt. Hoe beter het geheugen en de processor hoe sneller je kan renderen. Als je wilt 3d-en met veel poly's is het aan te raden om een goede videokaart te kopen. In principe kun je met elke pc 3d-en. Alleen hoe meer geld je er in steekt hoe makkelijker en hoe meer je kan. Het hangt dus vooral af van het budget je te besteden hebt. |
Mini Render Farms: |
De volgende mensen hebben aangegeven dat je bij hun wel een rendering kan doen. Dus heb je een groot project, maak je een film of heb je een pc die het renderen niet aankan neem dan contact met een van hun op.
|
Resources: | ||||||||||||||||||||
|
Portfolio's van tweakers: |
[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 11-11-2008 18:39 ]
Dat zit wel Schnorr.