Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Klopt. Terry probeert al tijden aan te geven dat het geen vast gegeven is dat Catalyst drivers op de middelste woensdag van de maand uit komen en dat het tweede getal staat voor de maand waarin de drivers uit komen, wat dus betekent dat drivers zowel aan het begin van de maand kunnen uitkomen of in het midden of op de laatste dag.Anoniem: 263719 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:51:
Grappig soms op Twitter, op de vraag hoe het zit met Catalyst 9.7 geeft Terry Makedown als antwoord : "July still has 2 weeks to go!"
Ook als er iemand iets vermeld over de HD5000 serie geeft hij steeds als antwoord : "whats the HD 5000? ;-)"
En ATI/AMD heeft altijd het beleid gehad om niet te praten over onaangekondigde producten. Dus hij heeft gelijk....wat is de HD 5000?
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Verhaal erachter, mijn 2900XT is kaput gegaan en ik ben op zoek naar iets wat niet te duur is waarmee ik het even tot DX11 kan uithouden. Had er eentje gevonden bij pcstats, maar dat was ook de enige die ik vond...
Computer says no
Moshe85 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:44:
ff een vraagje tussendoor. Wie o wie weet een review waarbij een 4770 met een 2900XT is vergeleken.
Verhaal erachter, mijn 2900XT is kaput gegaan en ik ben op zoek naar iets wat niet te duur is waarmee ik het even tot DX11 kan uithouden. Had er eentje gevonden bij pcstats, maar dat was ook de enige die ik vond...
dus als je een review vind van 3870 vs 4830/4850, dan heb je een redelijke inschatting van het verschil dat je kunt verwachten...
correct me if i'm wrong....
Klopt een HD4770 leunt dicht tegen een HD4850 aan. En die is iets van 45% sneller dan een HD3870 zonder AA en met AA loopt het verschil op tot 60/70%.meljor schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:04:
als je er nou even vanuit gaat dat de 3870 ongeveer even snel is als de 2900xt, dan kun je denk ik wat makkelijker een vergelijiong vinden. ook kun je er vanuit gaan dat de 4770 tussen de 4830 en 4850 inzit, om het nog gemakkelijker te maken.
dus als je een review vind van 3870 vs 4830/4850, dan heb je een redelijke inschatting van het verschil dat je kunt verwachten...
correct me if i'm wrong....
http://www.computerbase.d...rformancerating_qualitaet
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
overall is de 4770 27% sneller dan de 3870....
volgens anand destijds was de 3870 6-10% sneller dan de 2900xt....
dus minimaal 33% winst in totaal, en als je overclockt moet 50% sneller dan de 2900xt wellicht haalbaar zijn.
aanradertje dus voor jou
Dan gaan we maar eens op zoek naar een 4770
Had ik ook al eventjes gekeken, maar de kaartjes onder de 100 euro zijn zo'n beetje allemaal al verkocht
Computer says no
Je kunt ook gewoon een HD4850 nemen of een HD4870 voor iets van 130 euro. Dan kun je zo weer een jaartje verder indien nodig.Moshe85 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:44:
Bedankt voor de linkjes![]()
Dan gaan we maar eens op zoek naar een 4770
offtopic:
Had ik ook al eventjes gekeken, maar de kaartjes onder de 100 euro zijn zo'n beetje allemaal al verkocht
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Anoniem: 263719
http://www.gamer.nl/doc/5...on-Rising-komt-in-oktober
misschien nadien in de vorm van een patch/update/wathever...
Dat weet ik wel zeker. De R600 (2900XT) was een "waardeloos" ontwerp, als ik het zo even mag zeggen. Ik ben van een HD2900XT naar een HD4850 gegaan. Een erg groot verschil.tomcatha schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 18:44:
en het zou best wel eens kunnen zijn dat de verschil tussen de 2900xt en de 4770 alleen maar oploopt met nieuwere spellen.
Maar het ontwerp zelf is op zich niet slecht... zeker niet omdat dit de basis is voor de RV770 en we er nog lang niet van af zijn.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Nee. Maar in verhouding met de rest wel. Het kan best zijn dat hij dan wel een 8800 GTX bij kan houden waar hij dat in games met de non shader bases AA niet kan.Krizzie schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 00:28:
Maar kan de 2900XT dus sneller gaan worden zodra Shader AA meer gebruikt gaat worden?
Maar wat CJ ook zegt. De CHIP was klaar voor dingen die nooit gebruikt zijn omdat een bedrijf veel druk uit geoefend heeft. (waarschijnlijk omdat hun eigen chip die dingen niet aan kon). Als die zaken wel beschikbaar waren geworden in Win Vista had het beeld er denk ik heel anders uit gezien.
Er zaten ongetwijfeld goede dingen in de R600, maar een succes kan je het toch echt niet noemen. Die kaart gebruikte veel te veel stroom, maakte veel te veel lawaai, de core was veel te groot en de prestaties veel te laag. De Ring bus waren we alweer snel vanaf en ook de 512bit hebben we niet meer terug gezien.CJ schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 19:56:
Om te zeggen dat de R600 een waardeloos ontwerp is, is een beetje te weinig credit geven... De R600 ligt nog altijd aan de basis van de RV770, wat een doorontwikkeling is en we zijn nog niet af van de R600 architectuur.In de R600 zitten helaas veel ongebruikte transistoren (functies die ongebruikt bleven dankzij een bepaalde IHV) en het gebrek aan hardwarematige AA resolve (en het onderschatten van de snelle implementatie van shaderbased AA in games zoals CoJ:BiB) zorgen voor een minder positief beeld.
Maar het ontwerp zelf is op zich niet slecht... zeker niet omdat dit de basis is voor de RV770 en we er nog lang niet van af zijn.
Gelukkig kwam ATi alweer snel met de HD3xxx serie, die al een heleboel goedmaakte. De AA en AF performance was dan nog niet veel beter, maar de core was kleiner, het stroomverbruik was minder, lawaai was minder en de kaarten waren stukken goedkoper. Met de HD4xxx hebben ze de laatste flaws van de R600 ook verholpen en toen stond er eindelijk een écht goede kaart.
Overigens zijn veel dingen die je noemt het gevolg van de procesproblemen bij TSMC. De R600 was ontworpen voor 65nm en hoge snelheden, maar moest toen op 80nm gemaakt worden met de vele negatieve gevolgen (te groot, te heet, leakage, hoog stroomverbruik, etc) van dien. Tel daarbij op het ripple effect van de third party library problemen met de R520.... dan kan je je wel voorstellen dat de R600 gewoon niet was wat het had kunnen zijn, namelijk gelanceerd voor de G80, een GPU die zo'n 20% kleiner was, hoger geklokt kon worden (800Mhz+ was het doel), minder warm werd en minder stroom verbruikt.
Maar ja, shit happens en dan moet je gewoon verder gaan, terwijl je weet dat de rest van de wereld over een paar maanden je ene product gaat afkraken. En wanneer dat moment aanbreekt, dan moet je als bedrijf en medewerker er van gewoon even oogkleppen op houden en er niet te veel op letten en je volledige focus op next gen producten richten. Dat is wat men toendertijd gedaan heeft in 2005 met de RV770.
De ringbus heeft het trouwens toch nog vrij lang volgehouden vanaf de R520 tot aan de RV670. En men is er niet van af gestapt omdat deze slecht was (de voordelen zie je nu nog terug als je de prestaties van de R520/R580 vergelijkt met die van hun natuuriljke tegenstanders G70/G71), maar omdat bepaalde dingen gewoon efficienter konden op 55nm op die die-size in dat transistorbudget die ze hadden voor RV770. En het verdwijnen van 512-bit was natuurlijk een logische stap met het oog op de komst van GDDR5 en de bandbreedte efficientie van Radeons. Maar dat wil niet zeggen dat we dit niet terug gaan zien in toekomstige producten.
De RV670 leek overigens snel te komen omdat deze gewoon op tijd was. Te vroeg zelfs omdat de A11 foutloos terug kwam. En ineens leek alles bij TSMC dit keer mee te zitten. En dan te bedenken dat de RV670 eerst als driekwart R600 op de roadmaps stond (dus 240 SPs).
dus nog een misschien na de volgende gen weer r600 gebaseerde architectuur?
Kan ik daar dan wel gewoon 2 monitoren op aansluiten (bijv. 1 op VGA en 1 op DVI... of 1 op DVI en 1 op HDMI)?
Of heb ik dan toch een kaart nodig die nadrukkelijk "2x DVI" + 1 HDMI aansluitingen heeft..?
http://www1.sapphiretech....erview.php?gpid=307&grp=3
The SAPPHIRE HD 4890 Vapor-X model is a new SAPPHIRE original design. It has SAPPHIRE’s Vapor-X cooling module on the GPU together with a heatsink and profiled fan venting heat out of the case. It is quieter and significantly faster than the standard reference model, with core clock speed of 870MHz and 1GB of DDR5 memory clocked at 1050MHz. Any two of the four output options can be used simultaneously, giving maximum flexibility for connection to different display types. An HDMI to DVI adaptor is also included for those who wish to use a pair of DVI monitors.
Hopelijk gaan ze daar met de komende generatie laptops & videokaarten meer mee doen. Het idee vind ik echt super iig:
http://www.amd.com/us/pro...ti-xgp/Pages/ati-xgp.aspx

Voor werk/school/onderweg een compacte laptop met goede batterij levensduur, en thuis je grafische kaart aansluiten zodat je prima kan gamen en meerdere monitoren aan kan sluiten.
http://news.ati-forum.de/...77-rv870-erst-im-novemberRV870 erst im November
Wie schon geschrieben, wurde und wird viel über den Releasetermin der neuen Grafikkartengeneration von AMD/ATi spekuliert. Wie uns jetzt von industrienahen Quellen berichtet wurde, ist der RV870 auf November verschoben worden. Dies liegt größtenteils an der schlechten Yield-Rate von TSMC, und diese soll sich demnächst auch nicht verbessern. So ist die Yield-Rate aus unternehmensnahen Quellen von TSMC immernoch sehr bescheiden und sogar nach weiteren ergebnislosen Optimierungen nicht besser geworden.
Trotz dieser Probleme vermuten wir, dass ein Launch frühen Anfang vom November möglich ist. Diese Situation hat einen positiven Aspekt, nämlich die bessere Verfügbarkeit als bei einem Launch im Oktober, wobei wir dennoch in dem genannten Monat einen Paperlaunch erwarten.
Goud is geen geld
Ja zeker wel leuk, moet er alleen wel minimaal een hd4870 vergelijkbare kaart in kunnen, want uiteraard wordt de laptop dan ook aangesloten op groter scherm en tb/muis.whiteguy schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:29:
Ik las trouwens vandaag een stukje over AMD/Ati XGP graphics.
Hopelijk gaan ze daar met de komende generatie laptops & videokaarten meer mee doen. Het idee vind ik echt super iig:
http://www.amd.com/us/pro...ti-xgp/Pages/ati-xgp.aspx
[afbeelding]
Voor werk/school/onderweg een compacte laptop met goede batterij levensduur, en thuis je grafische kaart aansluiten zodat je prima kan gamen en meerdere monitoren aan kan sluiten.
Nukezone FTW
Anoniem: 171689
Wat jammer is dat het een kleine laptop betreft met maar een 13,3 inch scherm, en de graphicbooster ofwel externe kaart is een 3870 wat inmiddels ook al wel beter kan. Maar voor de prijs op laptopshop lijkt het me alsnog wel een leuke deal.
PC Inlife komt met RV840 / RV870 geruchten
Het Chinese PC Inlife komt nu met geruchten, waar ze zelf al bij zetten dat dit geruchten zijn en men niet weet of het waar is. Maar men heeft het volgende gehoord.RV870 = 2x RV840. Dit gaat in tegen eerdere berichten van 2x RV830. Door een Enhanced Highspeed Sideport Interconnect is het mogelijk om de twee GPUs samen te laten werken alsof het één enkele GPU is. Verder zou RV840 nu beschikken over 800 SPs en niet over 1200 SPs zoals een ander Chinees forum berichtte. Hierdoor heeft RV870 dus 1600 SPs en een 256-bit memory interface gekoppeld aan snel GDDR5.
De die-size van de RV840 zou vergelijkbaar zijn met de die-size van RV670, die ongeveer 196mm2 was. Dit zou overeenstemmen met de eerder getoonde DX11 GPU waver. De performance van een enkele RV840 zou liggen tussen de Radeon HD4850 en Radeon HD4890 (lees: HD4870 performance). De RV870 zou in 3DM Vantage een score halen van P17000+. Dit is echter niet genoeg om de GT300 bij te houden met z'n 512-bit memory interface, maar de R800 ( RV870 X2) zou hier zeker wel overheen gaan.
PC Inlife meldt verder dat nVidia dus weer voor een grote snelle GPU gaat, terwijl AMD zich volledig gericht heeft op multi-GPU. De multi-GPU highspeed interconnect die AMD ontwikkeld heeft was een grote uitdaging, maar het is ze gelukt.
Verder maken ze melding van het feit dat veel van TSMC af hangt. De oorspronkelijke specs waren volgens PC Inlife 1920 SPs en 384-bit voor de RV870. Dat wil zeggen dat een enkele RV840 dan 960SPs had en een 192-bit memory interface + GDDR5. Doordat TSMC problemen had met het 40nm proces zou AMD besloten hebben om de specs omlaag te gooien om de productie te vereenvoudigen. Nu is niet duidelijk of RV840 al native een 960 SP GPU is met 2 uitgeschakelde arrays of dat ze de boel echt fysiek verkleind hebben. In het eerste geval zou AMD later wanneer de yields beter zijn, de twee extra arrays weer simpelweg kunnen inschakelen.
Tot zover de geruchten van PC Inlife
Het is wel opvallend dat nu een tweede grote Chinese tech-site/forum komt met een dual GPU op 1 package (MCM) verhaal. Zou het dan toch waar zijn?
Het is duidelijk komkommertijd in GPU land, maar dit soort geruchten maken het toch altijd weer even wat interessanter.
EDIT : dat de RV840 met 800SP 's gelijk zou presteren als de RV770 met 800SP 's lijkt me heel onlogisch, de RV740 met 640SP 's is al bijna even snel... en die is bijna de helft kleiner.
[ Voor 56% gewijzigd door Anoniem: 263719 op 20-07-2009 12:33 ]
Interressant. Maar ik vind de RV870 wel wat groot voor zijn performance. We hebben het hier dan over 392mm2. Tov iets van 25xmm2 van de RV770. En de RV840 zou 196mm2 zijn maar qua performance ongeveer even snel zijn. Daar had ik persoonlijk toch iets meer van verwacht. Ik had meer HD4890 performance verwacht. (uitgaand van de 800 shaders)
Een X2 zou dan twee 392mm2 chips hebben. Dan is natuurlijk de vraag hoe groot wordt de GT300 ? Maar op deze manier gaat AMD weer met dure chips werken en kunnen ze minder met de prijs spelen in vergelijking met de huidige RV7xx serie.
In het geval van 960 shaders is het al weer interessanter. Dan ben je wel duidelijk sneller dan die HD4890 mogelijk later ook hogere clocks doordat het 40nm proces beter wordt.
RV830 = native bedoelt voor 800 ??
RV840 = native bedoelt voor 960 ??
Ik weet het allemaal niet. Maar het is wel leuk om er over na te denken. Ik wordt wel steeds nieuwsgieriger naar wat het nu daadwerkelijk gaat worden. Maar ik denk wel dat het een knaller gaat worden mits dat 40nm proces van TSMC geen roet in het eten gaat gooien.
Maar misschien neemt dx11 en die updates aan de mogelijke update van sideport om de 2 cores samen te laten werken wel veel meer ruimte in.Astennu schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:04:
Uhmm.
Interressant. Maar ik vind de RV870 wel wat groot voor zijn performance.....
Ook weten we nog helemaal niks concreets over de performance per shader, die kan ook omhoog gegaan zijn.
Daar ga ik ook van uit. Maar als het waar is dat de RV840 net zo snel is als een HD4870 valt me dat wel tegen. Afhankelijk van de clocks kun je dan bepalen hoe veel efficiënter de shaders zijn. Ik gok echter dat de performance van de shaders niet veel hoger zullen zijn. En een 40nm core die maar op 700-750 draait valt me ook tegen.Lennart_1337 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:26:
[...]
Maar misschien neemt dx11 en die updates aan de mogelijke update van sideport om de 2 cores samen te laten werken wel veel meer ruimte in.
Ook weten we nog helemaal niks concreets over de performance per shader, die kan ook omhoog gegaan zijn.
(al heeft AMD dit met hun cpu's ook gehad. op 90nm konden ze 3.2 halen met 65nm max 2.8 dan hield het op. Later werd het wel beter maar 65nm heeft bij AMD nooit echt lekker gelopen) Ik hoop niet dat dit voor TSMC's 40nm ook geld Ik verwacht toch eigenlijk wel 850+ MHz voor een core van 196mm2. (uitgaand dat de basis van de RV840 ongeveer gelijk is aan die van de RV790 en dus wel in staat is hoog te clocken). Als ze de architectuur heel erg verandert hebben snap ik dat de clocks anders zullen zijn. Echter verwacht ik meer een RV790 met tweaks en DX11. Dus zelfde basis. Zelfde soort shaders. Meer een evolutie. Net als van R600 naar en RV670 naar RV770.
CJ weet wel hoe het echt zit. Een beter insider contact dan DB kun je niet hebben lijkt me....
Bovendien heeft ATI misschien wel wat gehad aan AMD's kennis van dualcore cpu's om de GPU sideport goed te krijgen...
Iig vind ik het een leuke ontwikkeling dat AMDATI en nVidia verschillende paden blijven volgen en ben benieuwd naar de uitkomst qua verkoopprijs en prestaties..
[ Voor 18% gewijzigd door Help!!!! op 20-07-2009 13:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Anoniem: 144949
Je vergeet iets belangrijks... namelijk de kloksnelheden en de bandbreedte. Een RV740 met 640 SPs moet wel op 750Mhz draaien om een RV770 met 800 SPs die op 625Mhz draait te kunnen benaderen. En dan nog is de HD4850 doorgaans iets sneller. En de HD4770 is zeker zo'n 20% a 30% langzamer dan een HD4870 op 750Mhz met veel AA/AF en op hoge resoluties. In sommige games loopt het verschil dan zelfs op tot 60-70%. Zie bv de recente test op Computerbase.Anoniem: 263719 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 11:59:
EDIT : dat de RV840 met 800SP 's gelijk zou presteren als de RV770 met 800SP 's lijkt me heel onlogisch, de RV740 met 640SP 's is al bijna even snel... en die is bijna de helft kleiner.
Als de RV740 ook 800 SPs (en dus ook 40 TMUs) had gehad en op dezelfde snelheid zou draaien, dan was-ie vergelijkbaar geweest met een HD4870, maar dan nog zou hij achter blijven door het gebrek aan bandbreedte wanneer de hoogste IQ opties zouden worden gebruikt.
Het is dus goed mogelijk dat een RV840 met 800 SPs en een 128-bit op 190mm2 en DirectX11, vergelijkbaar presteert met een RV770 van 260mm2 en DirectX10. De chip is nog altijd 30% kleiner, maar wel net zo snel en met DX11 support, de nieuwe Powerplay en UVD3. Dit past prima in het straatje van AMD om bij elke generatie performance van een hogere prijssegment naar een lager prijssegment te brengen.
Hoezo valt dit tegen? De opvolger van de RV770 is nog altijd de RV870 en niet de RV840. Dit is de opvolger van de RV740. Je vergelijkt verschillende segmenten met elkaar. En als deze geruchten kloppen dan heb je als opvolger dus gewoon een 1600 SP videokaart met 256-bit memory interface, terwijl de highend dus een 3200 SP videokaart is. Als dit op gelijke kloksnelheden draait als de huidige X2... nou heeft de RV870 vergelijkbare performance (of waarschijniljk zelfs sneller dankzij tweaks als ik de P17000+ score even als waarheid aanneem) zonder de nadelen van AFR en dus schaalbaarheid in ALLE games. Valt dit dan zo tegen?Astennu schreef op maandag 20 juli 2009 @ 12:44:
[...]
Daar ga ik ook van uit. Maar als het waar is dat de RV840 net zo snel is als een HD4870 valt me dat wel tegen. Afhankelijk van de clocks kun je dan bepalen hoe veel efficiënter de shaders zijn. Ik gok echter dat de performance van de shaders niet veel hoger zullen zijn. En een 40nm core die maar op 700-750 draait valt me ook tegen.
En wat betreft de groottes zit je verkeerd te denken... je kan wel de groottes bij elkaar optellen.... maar zo werkt het niet... Waar het om gaat is.... wat is gemakkelijker om te produceren met een hoge yieldrate? Een enkele GPU van ongeveer 400mm2 op 40nm of een enkele GPU van ongeveer 200mm2 op 40nm? En wat is dan 'in the end' voordeliger?
Ik weet van niks.Help!!!! schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:22:
Dat MCM verhaal ging al paar jaren geleden rond en als je naar ATI's strategie van kleine chips kijkt lijkt het me heel aannemelijk dat het klopt. Ook als ik kijk naar de de stijl van CJ's post hierover dan interpreteer ik dat als een bevestiging.![]()
CJ weet wel hoe het echt zit. Een beter insider contact dan DB kun je niet hebben lijkt me....
Nja we weten nog niets he. Het zou kunnen dat 40nm zo slecht is dat de clocks niet hoog willen komen als in 650-700 MHz en dat de chip dus wel iets sneller is per clock maar door de lage speeds toch even snel is. En mogelijk heeft de chip wel meer shaders maar staan die uit omdat de yields nog te slecht zijn. Dus het wordt allemaal afwachten.Anoniem: 144949 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:50:
Het merkwaardige aan het verhaal is dat de RV840 met 800SP de performance van 4870 zou hebben. Wat dus eigenlijk gewoon hetzelfde is als een RV770 met 800SP. Wat betreft single-die performance zouden ze dan geen vooruitgang geboekt hebben in meer dan een jaar. Het zou dan bijna niet anders kunnen dat ze met MCM gaan afkomen om toch een performantere opvolger te bieden dan een jaar geleden. De ontwikkelingen die ze dan hebben uitgevoerd zijn DirectX11, misschien wat tweaks en alle nodige logica voor de sideport (on die?) dus alles in functie van de parallellisatie. Als de geruchten waar zouden zijn, ben ik toch sceptisch ten aanzien van de producten die we gaan krijgen en bijhorende prijzen.
De sideport zit al on-die sinds de RV770.Anoniem: 144949 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:50:
De ontwikkelingen die ze dan hebben uitgevoerd zijn DirectX11, misschien wat tweaks en alle nodige logica voor de sideport (on die?) dus alles in functie van de parallellisatie.
Anoniem: 144949
Ahja juist, maar werd niet gebruikt. Ik verwarde met die PCI-E bridge chip (dus niet on die) op de 4870X2 (PLX chip of wat het ook was).
Zou een sideport op de RV870 dezelfde zijn als die op de RV770 (maar dan wel in gebruik), of zou het een met verhoogde bandbreedte zijn?
Dus mocht dit gerucht waar zijn (CJ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:53:
[...]
Hoezo valt dit tegen? De opvolger van de RV770 is nog altijd de RV870 en niet de RV840. Dit is de opvolger van de RV740. Je vergelijkt verschillende segmenten met elkaar. En als deze geruchten kloppen dan heb je als opvolger dus gewoon een 1600 SP videokaart met 256-bit memory interface, terwijl de highend dus een 3200 SP videokaart is. Als dit op gelijke kloksnelheden draait als de huidige X2... nou heeft de RV870 vergelijkbare performance (of waarschijniljk zelfs sneller dankzij tweaks als ik de P17000+ score even als waarheid aanneem) zonder de nadelen van AFR en dus schaalbaarheid in ALLE games. Valt dit dan zo tegen?

Of lees ik het nu verkeerd?
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Ik zie de HD4870 niet echt als high end. Zelf in het begin vind ik dat nog wat twijfelachtig. HD4870 X2 is zeker high end maar eigenlijk nog een stap hoger.Indy91 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:51:
Dat lees je goed, de RV840 (midrange videokaart en opvolger van de HD4770) zou dan dezelfde performance leveren van de high-end van de vorige generatie, namelijk de HD4870 (van medio 2008).
Het geen tussen de HD4870 en de HD4870 X2 is high end. de HD4890 1 GHz komt als je het mij vraag wel na genoeg op die plaats terecht. De HD4890 stock is daar niet snel genoeg voor.
Dit is het in mijn ogen:
Enthusiastic = 400-500 euro
High end = 300-400
Mid range = 200-300
Budget = 100-200
Low end = 50-100
En dan heb je de 25-50 euro klasse nog.
Deze zou sowieso niet hetzelfde zijn. Het heeft immers ook geen nut meer om de huidige sideport te activeren omdat de software in dit geval de hardware al achterhaald heeft.Anoniem: 144949 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:24:
[...]
Ahja juist, maar werd niet gebruikt. Ik verwarde met die PCI-E bridge chip (dus niet on die) op de 4870X2 (PLX chip of wat het ook was).
Zou een sideport op de RV870 dezelfde zijn als die op de RV770 (maar dan wel in gebruik), of zou het een met verhoogde bandbreedte zijn?
Dat lees je goed. Alleen je mist nog wat segmenten tussen budget en highend.Paprika schreef op maandag 20 juli 2009 @ 14:27:
[...]
Dus mocht dit gerucht waar zijn () dan zou de "opvolger" van de 4770 (om maar even de huidige namen te behouden), de 5770, wat in principe een budget kaart is, de high-end kaart van eind 2008 evenaren.
Of lees ik het nu verkeerd?
AMD verdeelt de segmenten in:
- Enthusiast (HD4870X2, HD4850X2, HD4890): Ultimate Gamer & Technology Enthusiast
- Performance (HD4870, HD4850, HD4830/HD4770): Gaming & Video Enthusiast
- Mainstream (HD4670, HD4650): Advanced PC User, Gaming & Video
- Value (HD4350, HD4550): Advanced PC User, Casual Gaming
En zo hebben ze nu dus vijf GPUs in de markt. RV710, RV730, RV740, RV770, RV790. Zou het niet veel voordeliger zijn als ze dit met veel minder GPUs konden doen?
De performance van het Performance segment van de huidige generatie zakt bij de volgende generatie naar het Mainstream segment. Je krijgt dus echt niet gelijk highend performance in het budget segment.
[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 20-07-2009 15:08 ]
Dus als een winkel een AGP kaartje voor 500 euro verkoopt is ie enthusiastic? Beetje overdreven, maar om nou de performance aan de prijs te linken....Enthusiastic = 400-500 euro
High end = 300-400
Mid range = 200-300
Budget = 100-200
Low end = 50-100
Als ATi niet met de prijzen speelde dan zou je er nog een trapje bij moeten doen.
Toen de 8800GTS/8800GTX pas uit kwamen betaalde je voor de GTS rond de 450 euro (waar ik dan ook erg spijt van heb/had, als je kijkt wat je tegenwoordig voor dit geld krijgt
Echter zou ik de 8800GTS nooit als Enthusiastic willen omschrijven.
(Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik kijk liever naar performance dan naar de prijs)
[ Voor 17% gewijzigd door Paprika op 20-07-2009 15:13 ]
Doh. Ik ga er natuurlijk van uit dat die kaarten een redelijke performance hebben. Zie ook het voorbeeld. Toen de HD4870 X2 uit kwam was deze 450-480 euro.HD4850 was 170-200, HD4870 was 270-300. En dan moet je naar mijn lijstje gaan kijken. Dan zie je dat dit redelijk overeen komt.Paprika schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:10:
[...]
Dus als een winkel een AGP kaartje voor 500 euro verkoopt is ie enthusiastic? Beetje overdreven, maar om nou de performance aan de prijs te linken....![]()
Als ATi niet met de prijzen speelde dan zou je er nog een trapje bij moeten doen.
Toen de 8800GTS/8800GTX pas uit kwamen betaalde je voor de GTS rond de 450 euro (waar ik dan ook erg spijt van heb/had, als je kijkt wat je tegenwoordig voor dit geld krijgt) en voor een 8800GTX 600 euro.
Echter zou ik de 8800GTS nooit als Enthusiastic willen omschrijven.
(Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik kijk liever naar performance dan naar de prijs)
Met de nieuwe serie kan AMD het anders gaan doen:
EC: = 4x RV840 = R800
HE: = 2x RV840 = RV870
MR: = 2x RV830 ??
BD: = 1x RV840
LE: = 1x RV830
Nou ja, ik zal het wat nuanceren:Astennu schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:01:
[...]
Ik zie de HD4870 niet echt als high end. Zelf in het begin vind ik dat nog wat twijfelachtig. HD4870 X2 is zeker high end maar eigenlijk nog een stap hoger.
Bij introductie van de HD4850 en HD4870 (512MB versie), medio 2008 was de HD4870 mijn inziens behoorlijk high-end. Deze was namelijk vaak immers sneller dan de GTX260 192sp.
Volgens mij was de GTX260 192sp bij introductie door nVidia ook als high-end gepositioneerd.
Correct me if I'm wrong.
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Dus volgens deze geruchten zou RV870 ongeveer 2x sneller zijn dan RV770, dus ongeveer hetzelfde verhaal als we gezien hebben met de overgang van RV670 => RV770CJ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 13:53:
[...]Hoezo valt dit tegen? De opvolger van de RV770 is nog altijd de RV870 en niet de RV840. Dit is de opvolger van de RV740. Je vergelijkt verschillende segmenten met elkaar. En als deze geruchten kloppen dan heb je als opvolger dus gewoon een 1600 SP videokaart met 256-bit memory interface, terwijl de highend dus een 3200 SP videokaart is. Als dit op gelijke kloksnelheden draait als de huidige X2... nou heeft de RV870 vergelijkbare performance (of waarschijniljk zelfs sneller dankzij tweaks als ik de P17000+ score even als waarheid aanneem) zonder de nadelen van AFR en dus schaalbaarheid in ALLE games. Valt dit dan zo tegen?
Dan valt het inderdaad heel goed mee imo...
Thanks voor de reactie, zo past het inderdaad erg mooi.Astennu schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:25:
[...]
Doh. Ik ga er natuurlijk van uit dat die kaarten een redelijke performance hebben. Zie ook het voorbeeld. Toen de HD4870 X2 uit kwam was deze 450-480 euro.HD4850 was 170-200, HD4870 was 270-300. En dan moet je naar mijn lijstje gaan kijken. Dan zie je dat dit redelijk overeen komt.
Even verder op het onderwerp:
Het is in ieder geval te "hopen" dat AMD/ATi dit goed werkend gaat krijgen/heeft gekregen. "Dual Core" GPUs als standaard bij kaartjes voor gamers en dergelijke zaten er natuurlijk aan te komen, maar de stap nemen blijft altijd een risico.
Soms zou het toch leuk zijn om een tijdmachine te hebben, om te kijken wat er komt, hoe lang we nou echt moeten wachten en dergelijke... (al hoewel je aan de andere kant daar CJ voor hebt natuurlijk
Als je de geruchten uit China mag geloven dan moet je het toch anders formuleren.Astennu schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:25:
[...]
Doh. Ik ga er natuurlijk van uit dat die kaarten een redelijke performance hebben. Zie ook het voorbeeld. Toen de HD4870 X2 uit kwam was deze 450-480 euro.HD4850 was 170-200, HD4870 was 270-300. En dan moet je naar mijn lijstje gaan kijken. Dan zie je dat dit redelijk overeen komt.
R800 = 2X RV870, maar geen 4x RV840. Het zijn 2 GPUs en AFR zou hier gewoon op moeten werken.
RV870 = 2x RV840, maar vormt samen wel 1 GPU waardoor AFR/SFR dus niet nodig is.
En je vergeet RV810 ook nog even voor het gemak.... Of dit allemaal klopt, daar komen we snel genoeg achter.
En over je indeling van segmenten... ik heb hierboven al aangegeven hoe AMD het doet en daar wijken ze niet echt van af.
En RV830... daar is deze keer niks over gezegd.CJ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:58:
[...]En je vergeet RV810 ook nog even voor het gemak.... Of dit allemaal klopt, daar komen we snel genoeg achter.
[ Voor 70% gewijzigd door Anoniem: 263719 op 20-07-2009 16:09 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
is daaruit af te leiden dat die sideport "maar" voor twee "gpus" zou werken? gezien bij de R800 weer gewoon AFR nodig is?CJ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:58:
[...]
Als je de geruchten uit China mag geloven dan moet je het toch anders formuleren.
R800 = 2X RV870, maar geen 4x RV840. Het zijn 2 GPUs en AFR zou hier gewoon op moeten werken.
RV870 = 2x RV840, maar vormt samen wel 1 GPU waardoor AFR/SFR dus niet nodig is.
En je vergeet RV810 ook nog even voor het gemak.... Of dit allemaal klopt, daar komen we snel genoeg achter.
En over je indeling van segmenten... ik heb hierboven al aangegeven hoe AMD het doet en daar wijken ze niet echt van af.
dat zou wel jammer zijn natuurlijk, gezien ze zo de sterke punten van larrabee konden counteren en meteen de hogere efficiency van de huidige cores konden blijven gebruiken(toch? gezien het hele voordeel van larrabee de schaalbaarheid over meerdere cores word).
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Mooi, het duurt dus niet lang meerCJ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:58:
Of dit allemaal klopt, daar komen we snel genoeg achter.
Kunnen we alle geruchten over vertraging alvast de deur uit doen.
The Flying Dutchman
Je zou daaruit kunnen afleiden dat de Enhanced Highspeed Sideport speciaal voor MCM gemaakt/geoptimaliseerd is, zodat alles echt geshared is. Dus ook zaken als het geheugen (2x512MB is nu echt 1024MB) en de memorycontroller (2x128-bit is nu echt 256-bit). Maar dit is natuurlijk allemaal nog speculatie. Het zou echter wel de term Dual Shader Engine kunnen verklaren die mij maanden terug ingefluisterd is.superwashandje schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:20:
[...]
is daaruit af te leiden dat die sideport "maar" voor twee "gpus" zou werken? gezien bij de R800 weer gewoon AFR nodig is?
dat zou wel jammer zijn natuurlijk, gezien ze zo de sterke punten van larrabee konden counteren en meteen de hogere efficiency van de huidige cores konden blijven gebruiken(toch? gezien het hele voordeel van larrabee de schaalbaarheid over meerdere cores word).
En die schaalbaarheid ten opzichte van de LRB... zowel AMD als nVidia werken al jaren volgens hetzelfde principe.... 40, 80, 120, 240, 320, 640, 800 streamprocessors of bij nVidia 16, 32, 48, 64, 96, 128, 192, 216, 240 (nVidia noemt ze het liefst cores)... Dus wat is nou precies dat voordeel van LRB?
Het bouwen van een interconnect infrastructuur voor meer dan twee nodes die goed schaalt is een stuk lastiger dan als je maar twee nodes hoeft te verbinden. Dan zouden ze een SidePort switch chip of iets dergelijks moeten bakken, dan wel een bus die N keer zoveel bandbreedte heeft, waarbij N het aantal nodes is.superwashandje schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:20:
[...]
is daaruit af te leiden dat die sideport "maar" voor twee "gpus" zou werken? gezien bij de R800 weer gewoon AFR nodig is?
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
''RV870'' might show up later than expected
http://techreport.com/discussions.x/17243You might have to wait another four months for AMD's next-gen DirectX 11 graphics processor. So would one think after reading an article on ATI-Forum.de, which quotes "industry-related sources" as saying AMD has delayed the RV870 GPU until November.
AMD displayed a wafer of DirectX 11 GPUs at Computex last month, and we later heard that the launch was scheduled for the late third quarter. So, why the postponement? ATI-Forum.de lays the blame on TSMC, the independent foundry that manufactures most graphics processors for both AMD and Nvidia.
It's no secret that TSMC has had problems with its 40nm yields. Those problems may well be contributing to the relative rarity of existing cards with 40nm GPUs. Last we heard, TSMC had claimed those problems were mostly behind it, but an analyst suggested the poor yields would hurt shipments in the second half of this year.
With that said, ATI-Forum.de claims a launch in early November remains a possibility. If it does come out then, the RV870 (a.k.a. Evergreen) would only be behind by only a month or so.
http://translate.google.c...=de&tl=en&history_state0=
Misschien nog langer wachten...
Toch hoop ik dat het niet waar is....
(moeten ze wel DX11 gaan ondersteunen met die lucid chip, ipv DX9c)
heb je daar toevallig ook nog info over CJ? het is verrekte stil rond die chip en het klonk zo veelbelovend....
Ach, het kan natuurlijk ook betekenen dat de prioriteiten anders liggen. Wellicht bevalt het dumpen van de bestaande voorraad aan 4850's en 4870's dusdanig goed, dat men geen brood ziet in het produceren van RV740's en liever alles inzet om RV8x0 chips te bakken.Paprika schreef op maandag 20 juli 2009 @ 18:40:
In de comments staat een reactie die dit inderdaad enigzins onderbouwd... de lage voorraden van de 4770 (die niet aangevuld lijken te worden): http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0
Toch hoop ik dat het niet waar is....
Dat denk ik ook. Waarom nu nog HD4770's maken als je de productie capaciteid goed kan gebruiken voor de next gen chips en je nog genoeg 55nm chips hebt liggenEdmin schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:39:
[...]
Ach, het kan natuurlijk ook betekenen dat de prioriteiten anders liggen. Wellicht bevalt het dumpen van de vestaande voorraad aan 4850's en 4870's dusdanig goed, dat men geen brood ziet in het produceren van RV740's en liever alles inzet om RV8x0 chips te bakken.
The Flying Dutchman
Telkens als je die 'clown'CJ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 16:35:
[...]
Je zou daaruit kunnen afleiden dat de Enhanced Highspeed Sideport speciaal voor MCM gemaakt/geoptimaliseerd is, zodat alles echt geshared is. Dus ook zaken als het geheugen (2x512MB is nu echt 1024MB) en de memorycontroller (2x128-bit is nu echt 256-bit). Maar dit is natuurlijk allemaal nog speculatie. Het zou echter wel de term Dual Shader Engine kunnen verklaren die mij maanden terug ingefluisterd is.
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
coptician schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 01:21:
Q: Ik wil een triple screen opstelling draaien. Ik draai nu dual maar ik heb ook nog een derde monitor-tv-combinatie staan en die wil ik ook op hetzelfde moment kunen gebruiken. Daarnaast wil ik, zonder te rebooten het liefst, kunnen gamen met een beetje snelheid. Als ik 1 kaart neem kan ik toch nooit triple screen draaien?
A: Nee, tenzij je een Matrox Triple-head-to-Go neemt (deze is beperkt tot 1680x1050 als je er drie schermen op wilt aansluiten).
Q: En als ik er 2 in Crossfire zet, kan ik dan triple screen draaien als ik niet aan het gamen ben?
A: Sinds een paar maanden kun je multimonitor aansturen met Crossfire ingeschakeld : In het geval van twee videokaarten heb je dus vier RAMDAC's en kun je dus 4 schermen tegelijk aansturen!
Q: Of wat zijn hier nog meer mogelijkheden voor? Ik kan 3 kaarten in mijn systeem zetten, dus als je er 2 kan gebruiken voor 1 of 2 monitoren, kan de derde dan voor de derde monitor outputten?
A: Drie kaarten is absoluut niet nodig om vier scherm aan te sturen, zie de andere antwoorden.
[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 21-07-2009 02:43 ]
Goud is geen geld
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Hier nog even over door speculeren... als die EHSI echt goed werkt, zou het dan niet logisch zijn dat AMD hetzelfde doet met RV810 - RV830, dus enkel de RV810 ontwikkelen en dan is RV830 = RV810X2 en later eventueel 2x RV830 op 1 pcb als er nog ergens een gat in de markt moet opgevuld worden...CJ schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:58:
[...]
Als je de geruchten uit China mag geloven dan moet je het toch anders formuleren.
Uiteindelijk zou AMD dan maar 2! chips moeten produceren.
AMD's Evergreen codenames revealed
Cypress en Juniper waren al bekend, Redwood Cedar en Hemlock zijn nieuw.Ik weet niet of ik het goed vertaalt heb maar volgens mij is het zo :
R800 = Cypress
RV870 = Redwood
RV840 = Cedar
RV830 = Juniper
RV810 = Hemlock
Ook nog interessant in het artikel :
We've heard AMD have already received a wafer back from TSMC and that it's alive, healthy and pretty much ready for ramping production. So the 40nm fully DX11-compliant chips will be ready for launch by the end of September, even slightly ahead of Windows 7.
[ Voor 71% gewijzigd door Splinter Cell op 21-07-2009 12:33 ]
neem ik aan? heeft het veel nut als ik nu een ati 4890 koop of is dat gewoon zonde ?
Zonde natuurlijk. De 4850 zijn nog steeds snelle kaartjes.martijn24 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 14:37:
Ik zit nog met een ati 4850 het beste is voor overstappen wachten op de nieuwe videokaarten
neem ik aan? heeft het veel nut als ik nu een ati 4890 koop of is dat gewoon zonde ?
Als je een HD4890 koopt dan zou ik wel een overgeklokte versie nemen. En of het zinvol is: dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Je gaat in elk geval van 625 MHz core speed naar bijv 900 MHz, dat is dus een dikke 44% sneller. Daarnaast verdubbelt je geheugenbandbreedte door het GDDR5 en ga je waarschijnlijk ook van 512 MB naar 1 GB, wat zeer goed van pas komt als je op 1920x1200 gamed.martijn24 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 14:37:
Ik zit nog met een ati 4850 het beste is voor overstappen wachten op de nieuwe videokaarten
Als je een dergelijke HD4890 voor 175 euro kunt krijgen en je vangt nog 65 euro voor de HD4850, dan heb je een leuke upgrade. Als je al een crossfire moederbord hebt dan kun je beter een tweede HD4850 erbij hangen, dan ben je twee tientjes goedkoper uit en heb je in het ideale geval 100% meer performance. Nadeel is dat je dan nog geen 1 GB videogeheugen kunt gebruiken.
zonder een vlotte CPU is de upgrade inderdaad minder zinvol, maar niet elke game is even CPU afhankelijk.
[ Voor 4% gewijzigd door frankknopers op 21-07-2009 15:51 ]
Goud is geen geld
grootste verschil hier natuurlijk de 1GB aan geheugen.
niks zonde dus, geld moet rollen: tis immers recessie
bij lagere resoluties zou ik nog lekker even wachten. mijn 2e pc is voorzien van een 19inch monitor en dus beperkt tot 1280x1024. hierin zit een 4830 512mb die totaal geen moeite heeft met 4x AA. met lagere specs voor het hele systeem draait hij nagenoeg dezelfde framerates met dezelfde spellen, enige verschil is dus iets lagere AA en lagere resolutie....
maar het liep niet lekker, ik kon me crossfire niet aan laten staan als ik dat wel deed was heel me pc
gek aant doen o.a me muis die sloom reageerde. maargoed heb de andere kaartje van ati verkocht .
Me cpu moet het zeker trekken heb pas een i7 920 systeempje inelkaar gezet overklokt naar 3,6
en 6 gigabyte geheugen , dus dat kan nooit de bottleneck zijn .
44 % verschil in mhz tussen de 4850 en de ati 4890 dat is heel wat ja .
Ik ga me ati 4850 verkopen voor 60 tientjes (hoop dat het lukt in deze tijd)
en 120 bijleggen voor een ati 4890 is te doen .
owja de crossfire setup gaf meer problemen dan ik verwacht had, ook de temperatuur verschil
is erg hoog. en dan heb ik een big tower(thermatake armor) met veel fans en een scythe mugen 2 .
ik hou het gewoon op 1 single kaart en upgrade wel als me videokaart niet meer aan kan .
[ Voor 18% gewijzigd door CallmeGod op 22-07-2009 02:03 ]
Gast, ik game ook al lange tijd op 24 inch, heb bijna een jaar de 4870x2 gehad (echt een top kaart) maar wilde toch weer eens wat anders en heb de gok gewaagd op de 4890 BE... Dacht dat 1 single kaart het niet ging trekken op mijn reso + veel eye candy... Niets is minder waar, ik haal iets minder FPS maar dat ligt allemaal boven het 60 fps gebied dus daar merk je geen bal van.martijn24 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 01:55:
ik zit met een resolutie van 1920x1200 (24inch) , en heb zelf al eens crosffire gehad met me ati 4850
maar het liep niet lekker, ik kon me crossfire niet aan laten staan als ik dat wel deed was heel me pc
gek aant doen o.a me muis die sloom reageerde. maargoed heb de andere kaartje van ati verkocht .
Me cpu moet het zeker trekken heb pas een i7 920 systeempje inelkaar gezet overklokt naar 3,6
en 6 gigabyte geheugen , dus dat kan nooit de bottleneck zijn .
44 % verschil in mhz tussen de 4850 en de ati 4890 dat is heel wat ja .
Ik ga me ati 4850 verkopen voor 60 tientjes (hoop dat het lukt in deze tijd)![]()
en 120 bijleggen voor een ati 4890 is te doen .
owja de crossfire setup gaf meer problemen dan ik verwacht had, ook de temperatuur verschil
is erg hoog. en dan heb ik een big tower(thermatake armor) met veel fans en een scythe mugen 2 .
ik hou het gewoon op 1 single kaart en upgrade wel als me videokaart niet meer aan kan .
Gewoon een snelle 4890 vinden (OC) en die kopen!
Yep.... Daar ben ik ook achter.peakaboo schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 02:12:
Dacht dat 1 single kaart het niet ging trekken op mijn reso + veel eye candy... Niets is minder waar, ik haal iets minder FPS maar dat ligt allemaal boven het 60 fps gebied dus daar merk je geen bal van.
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Klopt. Mijn HD4850 doet het nog prima op de 24" (draait iets van 740-1100) echter heb ik een HD4890 geprobeerd op mijn 30" en dat ging toch niet echt goed. Daar had ik echt fps dik onder de 40 te pakken. Dus daar heb ik me X2 wel nodig. Soms zelfs nog iets meer dan dat als je met AA en AF gaat spelen.peakaboo schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 02:12:
[...]
Gast, ik game ook al lange tijd op 24 inch, heb bijna een jaar de 4870x2 gehad (echt een top kaart) maar wilde toch weer eens wat anders en heb de gok gewaagd op de 4890 BE... Dacht dat 1 single kaart het niet ging trekken op mijn reso + veel eye candy... Niets is minder waar, ik haal iets minder FPS maar dat ligt allemaal boven het 60 fps gebied dus daar merk je geen bal van.
Gewoon een snelle 4890 vinden (OC) en die kopen!
http://forums.guru3d.com/...hp?p=3213498&postcount=53
Dan zet je die 4890 er toch bij?Astennu schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 08:59:
[...]
echter heb ik een HD4890 geprobeerd op mijn 30" en dat ging toch niet echt goed. Daar had ik echt fps dik onder de 40 te pakken. Dus daar heb ik me X2 wel nodig. Soms zelfs nog iets meer dan dat als je met AA en AF gaat spelen.
Zit daar nog verschil in die en tussen de gelekte 9.7 drivers?Splinter Cell schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:06:
Cat 9.7 komt nog deze week, aldus CatalystMaker. Daarbij staan ze ook al op de server.
http://forums.guru3d.com/...hp?p=3213498&postcount=53
[ Voor 30% gewijzigd door Paprika op 22-07-2009 12:08 ]
wachten , heb me ati 4850 op markplaats gezet maar ik betwijfel ook als ik er nog 60 tientjes voor
kan vangen . ogja anders bewaren we die voor reserve
bedankt voor de reacties ,
Martijn... 60 tientjes is 600 euromartijn24 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 14:26:
ik heb de 4890 oc besteld ,nu nog hopen dat de nieuwe videokaarten van ati een tijdje op zich
wachten , heb me ati 4850 op markplaats gezet maar ik betwijfel ook als ik er nog 60 tientjes voor
kan vangen . ogja anders bewaren we die voor reserve![]()
bedankt voor de reacties ,
Ik denk dat je de enige hier bent die dat hooptmartijn24 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 14:26:
ik heb de 4890 oc besteld ,nu nog hopen dat de nieuwe videokaarten van ati een tijdje op zich
wachten
Hahahaha, hm dan koop ik me ook een 4850 en zet m op MP
The Inq heeft wat namen door elkaar gehaald... of ze het met opzet gedaan hebben weet ik niet. En er mist nog een naam.Anoniem: 263719 schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 12:26:AMD's Evergreen codenames revealed
Cypress en Juniper waren al bekend, Redwood Cedar en Hemlock zijn nieuw.
Ik weet niet of ik het goed vertaalt heb maar volgens mij is het zo :
R800 = Cypress
RV870 = Redwood
RV840 = Cedar
RV830 = Juniper
RV810 = Hemlock
Ook nog interessant in het artikel :
[...]
Behalve de genoemde 5 namen in het stuk van de Inquirer heb ik hier volgens mij nog geen andere naam voorbij zien komen. Deze namen staan ook allemaal in de first post. Moet er nog een 6e boomsoort zijn?CJ schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:52:
[...]
The Inq heeft wat namen door elkaar gehaald... of ze het met opzet gedaan hebben weet ik niet. En er mist nog een naam.
The Flying Dutchman
Redwoods zijn gigantische bomen, groter dan cypressen. Ik zou dan R800 eerder Redwood noemen dan Cypress. Maarja, wie ben ik.. misschien zit er wel een andere (of helemaal geen) logica achter.CJ schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 17:52:
[...]
The Inq heeft wat namen door elkaar gehaald... of ze het met opzet gedaan hebben weet ik niet. En er mist nog een naam.
Dus ontbreekt er ook nog een codenaam die ze intern gebruiken, nog een RV8xx of nog een R8xx?CJ schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 18:58:
Evergreen hoeft ook niet genoemd te worden. Alle genoemde namen zijn Evergreens, maar er mist er nog eentje.
http://www.naturehills.co...rees/evergreen_trees.aspx
Arborvitae - Little Giant is wel een leuke om de concurrentie een boodschap te brengen
[ Voor 31% gewijzigd door SAiN ONeZ op 22-07-2009 20:55 ]
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®
Broadway XT DDR5 -> HD5870
Broadway Pro -> HD5850
Broadway LP -> HD5830
Madison Pro DDR5 -> HD5750
Madison XT DDR3 -> HD5730
Madison LP/Pro -> HD5650
Park XT -> HD5470
Park Pro -> HD5450
Park LP -> HD5430
Zit daar een fout in want Broadway XT/Pro komen niet echt logisch overeen met de Madison varianten?The Source schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 21:05:
Manhattan mobile:
Broadway XT DDR5 -> HD5870
Broadway Pro -> HD5850
Broadway LP -> HD5830
Madison Pro DDR5 -> HD5750
Madison XT DDR3 -> HD5730
Madison LP/Pro -> HD5650
Park XT -> HD5470
Park Pro -> HD5450
Park LP -> HD5430
http://www2.ati.com/relnotes/Catalyst_97_release_notes.pdfNew Features
ATI Catalyst™ 9.7 – AMD’s first official unified Windows7 / Windows Vista Microsoft
WHQL certified graphics driver for the Windows 7 RTM
AMD has delivered its first official unified WHQL certified graphics driver designed for
the Windows 7 RTM (Release To Manufacturing)
ATI Catalyst™ 9.7 delivers a superior Windows 7 experience:
Great gaming performance – superior performance compared to Windows Vista for single
GPU configurations and ATI CrossFireX™ configurations
Stability – through AMD’s WHQL certified, unified Windows 7 / Windows Vista graphics
driver
Leadership in Innovation – support for all the Windows 7 WDDM 1.1 features and AMD
ATI Catalyst features on the ATI Radeon HD 4000 Series, ATI Radeon HD 3000 Series, and
ATI Radeon HD 2000 Series of products
ATI Catalyst™ Control Center Updates
The ATI Catalyst™ Control Center now features:
A newly designed Desktops & Displays Manager - enabling users to more quickly
configure and arrange their displays
Full support for HydraVision under Windows 7
The new ATI Catalyst™ Control Center is supported under Windows 7 and Windows
Vista
ATI Video encoder update – support for Windows 7
ATI Catalyst™ 9.7 introduces support for the ATI Video converter under Windows 7 32-bit
and Windows 7 64-bit
Using ATI Stream technology, owners of ATI Radeon™ HD 4800 Series and ATI Radeon™
HD 4600 Series of graphics cards can take advantage of this video conversion tool (found in
ATI Catalyst™ Control Center Basic View) to achieve substantial performance improvements
when transcoding video files
Performance Improvements
Catalyst™ 9.7 brings performance benefits in several cases where framerates are CPU-
limited. Some measured examples are:
Crysis - performance at very high quality preset increases by up to 8% on HD4800 series
products
Lost Planet Colonies - performance increases by 7-11% when 8x Anti-Aliasing is used on
the HD4800 series products
[ Voor 4% gewijzigd door Splinter Cell op 22-07-2009 22:35 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!