Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Zodra ik remote op mijn pc zit (gewoon windows extern bureaublad) krijg ik af en toe de melding "No ATi drivers installed".
Kan gewoon op OK klikken en het werkt wel gewoon, maarja.
Ik denk zelf dat dat ook komt omdat er geen voorraden zijn; alles wat er niet is wordt duurder.CJ schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 16:23:
Over die Black Edition... hij is wel populair. De prijzen schieten gewoon weer omhoog de laatste 2 weken.
Zodra ze weer op voorraad zijn zullen de winkeliers elkaar wel weer gaan beconcurreren vermoed ik.
-Wat me opviel aan de review op de FP; de ATi kaart is met hoogste IQ getest; adaptive AA HQ, en de nV kaart is getest met Transparency AA met Multisampling. Dit is dus NIET de hoogste IQ instelling. Ik denk dat dit heel erg veel scheelt in de scores. Dat Supersampling is best zwaar namelijk... Tevens staat de Ati kaart zoals gewoonlijk op HQ, en de nV kaart op Q. Ook dit scheelt nog weer wat.
Ik denk dat als je de GTX285 tegenover de HD4890 Black of Toxic zet, en meer games test, dat de ATi het de GTX285 echt heel moeilijk maakt. Zélfs als de 285 overklokt is.quote: reviewIn het Catalyst Control Center is de adaptive aliasing op de hoogste kwaliteit gezet, wordt de toepassing van AA/AF waar mogelijk aan de applicatie overgelaten, en is mipmapping op de hoogste kwaliteit ingesteld. In Nvidia's Control Panel staat de anti-aliasing transparancy-modus op multisampling en is de texture quality op high quality ingesteld. Ook hier wordt AA/AF waar mogelijk door de applicatie verzorgd.
Kortom; HD4890; meeste bang for buck!
[ Voor 7% gewijzigd door Format-C op 09-07-2009 17:04 ]
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Edit: Trouwens als binnenkort de kaartjes beschikbaar zullen zijn, MOET er toch ergens iets gehoord worden door OEM's of AIB's (zoals ASUS of Sapphire ofzo).
.
.
ATI to finalize RV870 in August
Written by Fuad AbazovicFriday, 10 July 2009 10:12
Source: Fudzilla.com
ATI should finalize the development of „RV870“ 40nm DirectX 11 chip at some point in August. This is what our usually well informed sources have confirmed. We are talking about the cards and the chips should already be taped out a while ago.
The real launch and mass production should happen in very late Q3, probably in late September, and real availability is expected in October.
From this point, it looks like that ATI might have a month or two head start, as Nvidia's „GT300“ should show its face in very late Q4 2009. All in all, it will be very interesting Q4 but this also denotes that most of July and at least half of August will be rather graphically boring.
[ Voor 6% gewijzigd door penetreerbeer op 10-07-2009 12:25 ]
Tijd dat we zulke berichten binnen krijgen, net zoals toen met de HD4xxx serie.
http://www.tomshardware.com/cn/381,news-381.html
http://www.tomshardware.tw/596,news-596.html
Al moet ik wel zeggen dat dit berichten waren, een maand voor de release. De X2 daarin niet.
AMD: ATI Radeon HD 4770 X2 Is Great Concept Idea
AMD laat het aan partners over om met een eventuele HD4770X2 te komen die ongeveer gelijk presteert aan een HD4850X2, maar wel veel goedkoper te produceren is dankzij kleinere chips en simpeler (128-bit) PCB. Enig nadeel is dat het wat tijd kost om zoiets te ontwikkelen en de volgende generatie al voor de deur staat. Dus of er een partner is die voor een HD4770X2 gaat... is nog onzeker.Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
ATI Catalyst 9.3.1
ATi heeft vandaag een speciale driver voor de oudere kaarten uitgebracht. Van 9500 series tot de Radeon X2100 series.http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
AMD's DirectX 11 graphics cards "Evergreen"
Source: pcgameshardware.comAMD beliefs: DirectX 11 Radeons pleasantly fast
AMD's Developer Relations Chief Richard Huddy demonstrated the abilities of the first DirectX 11 graphics card from the Evergreen series. He is sure that the DX11 graphics cards will be a pleasant surprise when they are released later this year.
Richard Huddy, AMD's boss of the Developer Relations department
Richard Huddy, AMD's boss of the Developer Relations department [Source: view picture gallery]
AMD's Evergreen family of DirectX 11 compatible graphics card is supposed to be launched in 2009 - the GPU manufacturer is quite sure that it will be possible to offer DirectX 11 cards in time for the release of Microsoft's Windows 7 on October 22.
According to AMD's head of the Developer Relations department, Richard Huddy, AMD expects to be surprise the customers with the performance of the Evergreen cards. Mr. Huddy said:
"I would say we don't make money by delivering slow hardware. Our expectation is that we'll give you a really pleasant surprise this year when we ship our DX11 hardware."
After that he ran several DirectX 11 demos that demonstrated the advantages of Hardware Tessellation and DirectX 11 Compute Shaders on appropriate DirectX 11 compatible graphics cards. As it has already been the case at the Computex AMD concealed the real performance of the graphics card - accordingly the fps values visible on the display are not representative for the final products. The Evergreen card with a dual slot cooling solution is, according to Huddy, neither an entry level nor a high-end product - it is supposed to be part of the product array above 100 USD.
De dualslot cooler is gewoon van een huidige generatie Radeon geplukt en op de Evergreen videokaart geplakt. Dat wil dus niet zeggen dat de 'final product' ook een dualslotcooler krijgt, alhoewel je er van uit kan gaan dat er zowel singleslot als dualslots verkrijgbaar zullen zijn.
En het is logisch dat de kaart geen entry level is en ook geen high end product.... Toen de RV770 achter gesloten deuren geshowed werd, werd er ook verteld dat dit geen entry level was en ook geen highend. De highend is namelijk de X2 en dat is dit duidelijk niet.
De quote die je vetgedrukt had moeten maken is deze:
"I would say we don't make money by delivering slow hardware. Our expectation is that we'll give you a really pleasant surprise this year when we ship our DX11 hardware."
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
* nero355 is happy camperSplinter Cell schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:36:ATI Catalyst 9.3.1
ATi heeft vandaag een speciale driver voor de oudere kaarten uitgebracht. Van 9500 series tot de Radeon X2100 series.
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Mijn 1900XTX is nog lang niet aan vervanging toe en die niet supporten na 3 jaar is gewoon belachelijk !! Als ze dit blijven doen zo nu en dan vind ik het prima
Alleen wel raar dat er ook changes bij zitte voor de nieuwste serie of is die changelog super oud ??
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
HIS and Club3D launch cheap PCIe x1 graphics cards
HD 4350 and GF8400 GS for ITX boards
With small-form-factor PCs becoming ever more popular, a niche market for small and affordable PCIe x1 graphics is starting to emerge.
We've had PCIe x1 graphics cards around for quite a while now, but most of them were expensive models designed for specific systems used by professionals, such as Nvidia Quadro, ATI FireGL and some Matrox cards, too. Most of these cards cost well over €100, and they're pointless for HTPCs and most SFF PCs. HIS and Club3D aim to change all that, as they have launched a couple of interesting, cheap cards for ATI and Nvidia lovers.
HIS has launched a PCIe x1 version of ATI's HD 4350, clocked at 600MHz, with 512MB of DDR2 at 800MHz. It features and HDMI out, but unfortunately it's not passively cooled. The HIS HD 4350 iFan, should be available immediately, but we're still not sure about the price. HIS claims it's the perfect upgrade for several Optiplex and PowerEdge systems, as well as several SFF PCs.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Bah, dat heatsinkje ken ik nog van de Abit NF7-S v2.0, wat een nutteloos herrieding was dat zeg... En op zo'n PCIe kaartje kan je lastig een Zalman NB-47J kwijt, tenzij je ruimte over hebt in je HTPC.-The_Mask- schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:55:
HIS has launched a PCIe x1 version of ATI's HD 4350, clocked at 600MHz, with 512MB of DDR2 at 800MHz. It features and HDMI out, but unfortunately it's not passively cooled.
[afbeelding]
Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly
Ook onzin eigenlijk, je kunt prima een stukje van je PCIex1 slot afzagen en er een normale kaart in steken.
Zitten vaak genoeg condesators achter of andere dingetjes en dan kan het dus niet.Avalaxy schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 18:27:
[...]
Ook onzin eigenlijk, je kunt prima een stukje van je PCIex1 slot afzagen en er een normale kaart in steken.
Denk dat dezen kwalitatief wel wat beter zijn en stiller.TGEN schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 18:12:
[...]
Bah, dat heatsinkje ken ik nog van de Abit NF7-S v2.0, wat een nutteloos herrieding was dat zeg...
Maar er zullen vast wel dezelfde videokaarten in passieve vorm verschijnen.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik weet natuurlijk niet wat jij allemaal doet, maar de meeste mensen gaan geen stukken uit hun moederbord zagen, zeker niet als dat nog onder garantie isAvalaxy schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 18:27:
[...]
Volgende ATi game: Command & Conquer 4?
http://game.amd.com/us-en/http://www.commandandconquer.com/cnc4/index.html
Het AMD-logo pronkt op de C&C website. Zowel CPU als GPU game?
[ Voor 95% gewijzigd door Splinter Cell op 10-07-2009 22:54 ]
cnc4 engine zal waarschijnlijk niet door veel andere grote rts titles in de toekomst gebruikt gaan worden als het vergelijkbaar zal zijn met cnc3
Zie bv:

En ook http://xbitlabs.com/artic...y/red-alert3_5.html#sect1
• Catalyst 9.6: maandag (15)
• Catalyst 9.5: vrijdag (15)
• Catalyst 9.4: woensdag (8 ipv 15)
• Catalyst 9.3: woensdag (18)
• Catalyst 9.2: vrijdag (20)
• Catalyst 9.1: donderdag (29)
------------------------
• Catalyst 8.12: woensdag (10)
• Catalyst 8.11: woensdag (12)
• Catalyst 8.10: woensdag (15)
• Catalyst 8.9: woensdag (17)
• Catalyst 8.8: woensdag (20)
• Catalyst 8.7: maandag (21)
Je kan dus wel stellen dat AMD nu van de woensdag is afgestapt, maar dat er sowieso een grote kans is dat de drivers komende week uit komen. Ik geloof dat Terry alweer terug is van vakantie dus ga er maar van uit dat Cat 9.7 volgende week gewoon te downloaden is.
Verwijderd
The SAGE engine begon zijn leven in 1996 als SurRender 3D, die werd later flink aangepast door Westwood en als Westwood 3D gebruikt voor Emperor: Battle for Dune, Earth & Beyond en CnC: Renegade. EA hernoemde de engine vervolgens naar SAGE en gebruikte hem voor CnC: Generals, The Lord of the Rings: Battle For Middle Earth 1 & 2, en CnC 3. Vervolgens werd de engine nog maar weer eens hernoemd naar RNA en gebruikt voor Red Alert 3 en vermoedelijk ook weer voor CnC 4.dahakon schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 23:40:
Dat zou een hele mooie vangst zijn van AMD, als EA de sage engine 'overhoop haalt' om hem van het TWIMTBP naar het GITG kamp te brengen. Wellicht, in acht nemende dat het een 2010 release zou moeten zijn, ze ook DX11 inbakken.
Tijdens deze periode is de engine natuurlijk wel steeds geupdate, maar het is en blijft een doorontwikkeling. Dat is bijvoorbeeld de reden dat hij geen multi-threading aan kan en RA3 dus maar 1 core belast. Het zou best kunnen dat ze DX11 er ook nog even in hacken maar het lijkt me duidelijk dat je van een engine van 13 jaar oud geen wonderen hoeft te verwachten.
Qua publiciteit is het een leuke boost voor AMD maar qua graphics verwacht ik er helemaal niets van.
Mooi, ik hoop dat ik dan weer Blu-Ray films af kan spelen want nu lopen ze steeds vast.CJ schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 02:16:
Waarom op woensdag? Ja, het verleden (vorig jaar) wees uit dat ze bijna altijd rond het midden van de maand uit kwamen en bijna altijd op een woensdag, maar dat is geen garantie voor toekomstige releasedates.Sterker nog... dit jaar kwam er slechts 1 driver op de middelste/derde woensdag van de maand uit. De rest kwam op andere dagen of kwam te vroeg.
• Catalyst 9.6: maandag (15)
• Catalyst 9.5: vrijdag (15)
• Catalyst 9.4: woensdag (8 ipv 15)
• Catalyst 9.3: woensdag (18)
• Catalyst 9.2: vrijdag (20)
• Catalyst 9.1: donderdag (29)
------------------------
• Catalyst 8.12: woensdag (10)
• Catalyst 8.11: woensdag (12)
• Catalyst 8.10: woensdag (15)
• Catalyst 8.9: woensdag (17)
• Catalyst 8.8: woensdag (20)
• Catalyst 8.7: maandag (21)
Je kan dus wel stellen dat AMD nu van de woensdag is afgestapt, maar dat er sowieso een grote kans is dat de drivers komende week uit komen. Ik geloof dat Terry alweer terug is van vakantie dus ga er maar van uit dat Cat 9.7 volgende week gewoon te downloaden is.
Bedankt voor die wallpapers, maak er nu gebruik van op me dual screen.
Ik vond die zwarte met de draak eerst al super, maar de 2e hier is ook prachtig! alleen even kijken hoe ik daar 1680*1050 van maakpeakaboo schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 01:24:
Haha leuk om te horen dat er toch mensen zijn die mijn posts waarderen![]()
Als ik er meer vind dan pass ik ze door!
Heb er weer eentje gevonden:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Helaas is het enige geupdate onderdeel het WDM gebeuren. De display driver en het CCC zijn nog steeds 9.3.Splinter Cell schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:36:ATI Catalyst 9.3.1
ATi heeft vandaag een speciale driver voor de oudere kaarten uitgebracht. Van 9500 series tot de Radeon X2100 series.
http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx
Display Driver 15.4MB 9.3 3/18/2009
Catalyst Control Center 22.6MB 9.3 3/18/2009
WDM Integrated Driver 19.5 MB 9.3.1 7/6/2009
tomcatha schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 19:43:
ik vind dat ra3 best wel lage fps heeft voor de gfx,hoeveelheid units etc dat het heeft
Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Dat Red Alert 3 bij hem een lage fps heeft terwijl het spel grafisch niet geweldig is en het aantal units op het scherm ook extreem laag is....RappieRappie schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 20:29:
[...]
Wat jij probeert te zeggen daar snap ik niets van.
Wat dit in het nieuwsdiscussie topic doet weet ik ook niet.

KloptSplinter Cell schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 21:28:
Volgens mij heeft Red Alert 3 ook een frames limiet van 30?
AMD Nieuwsdiscussie
Wat het hier doet? Even omhoog scrollen.... Naar aanleiding van het feit dat Command & Conquer 4 nu onder het AMD GAME programma valt en deze game gebruik maakt van de SAGE of waarschijnlijk eerder de RNA engine die in RA3 gebruikt is. En de RNA engine van EALA heeft een voorkeur voor Radeons, zelfs al zit er een fps cap van 30 op zoals je kan zien in de door mij gelinkte benchmarkgrafiek een paar posts boven je.Paprika schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 21:07:
[...]
Dat Red Alert 3 bij hem een lage fps heeft terwijl het spel grafisch niet geweldig is en het aantal units op het scherm ook extreem laag is....
Wat dit in het nieuwsdiscussie topic doet weet ik ook niet.
Als refreshes zouden dan mogelijk zijn:RV830 - 800 SP
RV840 - 1200 SP
RV870 = RV830X2 native dual-core - 1600SP
R800 = RV870X2 - 3200SP
Ik negeer hier even het feit dat er geen namen uit de Evergreen familie gebruikt worden, want intern bij AMD gebruikt men ook nog gewoon de RV namen.RV890 = RV840X2 - 2400SP
R850 = RV890X2 - 4800SP
Ik had hier een hele analyse staan, maar het lijkt me leuker om eerst anderen te horen speculeren.
Oh en ze zeggen ook dat AMD de kaarten vervroegd uit brengt in Augustus. Daar moet bij worden aangetekend dat men het heeft over beschikbaarheid een maand (of 2) later, wat dus wijst op een technology-launch a la HD4800 Serie Tech Preview.
Edit: Catalyst 9.7 schijnt trouwens een nieuwe GUI te hebben op Vista/Win7 systemen.
[ Voor 20% gewijzigd door CJ op 11-07-2009 22:20 ]
Verwijderd
Ik zou verwachten dat ze onmiddellijk een X2 maken van de 1200SP chips, of je bedoelt met een refresh: procédéverkleining waardoor TDP binnen aannemelijke waardes valt?
En over het algemeen zou het dus verdere parallellisatie van kleine chips zijn zoals ze een tijd terug verkondigd hadden als strategie. De kaarten zullen zowiezo wel behoorlijk duur worden.
De vraag is dan ook nog hoe de comunicatie tussen de 2 die's in een single package zal zou verlopen. Is dit door de gewone CF-technologie zoals ook op de huidige X2 kaartjes of gaat zou het iets elementairder zijn zodat een single-package GPU wel degelijk gezien wordt door de software als 1 functionele GPU.
O, en CJ, soms denk ik wel eens dat het makkelijkerzou zijn als je gewoon niets zou zeggen
edit:
WTH moet ik nu uit je avatar halen? X3? X4?
Heeft Chiphell het dan toch (weer) bij het rechte eind?
[ Voor 12% gewijzigd door Edmin op 11-07-2009 22:44 ]
Zie bv de Mobility Radeon X600:

Mobility Radeon X1600:

En de Xenos GPU in de Xbox360 en Hollywood GPU in de Wii:

Bij de laatste twee GPUs wordt er ook onderling gecommuniceerd via speciale methodes. Hier zie je bv goed hoe de Xbox360 GPU en dochter-die in elkaar zitten:

Deze communiceren via een connectie van 32GB/s met elkaar. Dat is al veel meer dan via de CFX interconnect (0,9 GB/s x2) en PCI-e bus (5GB/s x2) samen mogelijk was. De kennis hebben ze in ieder geval aan boord om er iets moois van te maken. Aan de andere kant heeft AMD altijd gehamerd op 'native' dual/quadcores vs de MCM modules van Intel, dus dan lijkt het logisch dat het CPU team hulp heeft verleend bij het maken van een echte 'native' dualcore GPU. De tijd zal het leren.
En met refresh wordt gewoon de refresh bedoeld... net zoals RV790 de refresh is van RV770... een kaart die later uitgebracht wordt... In dit geval zou AMD de kaart zelfs vervroegd uit kunnen brengen in het geval dat GT300 een monster blijkt te zijn.
Aan de andere andere kant, meen ik me te herinneren dat jij ooit beweerd hebt dat de resultaten van de fusie AMD en ATi pas ergens in 2010 echt vruchten af zou werpen. Al is eind 2009 natuurlijk niet erg ver daarvan verwijderd.CJ schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 22:59:
Aan de andere kant heeft AMD altijd gehamerd op 'native' dual/quadcores vs de MCM modules van Intel, dus dan lijkt het logisch dat het CPU team hulp heeft verleend bij het maken van een echte 'native' dualcore GPU. De tijd zal het leren.
Klopt en je kunt gewoon switchen tussen oud en nieuw, meende ik?Edit: Catalyst 9.7 schijnt trouwens een nieuwe GUI te hebben op Vista/Win7 systemen.

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=299926
[ Voor 11% gewijzigd door Splinter Cell op 11-07-2009 23:10 ]
Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry
Theoretisch kan het natuurlijk voordelig zijn om een nog kleinere chip als basis te nemen. Als je er vanuit gaat dat omhoog schalen wel kan, maar omlaag schalen niet, dan is het beter om een zo klein mogelijke chip als basis te nemen. Dit past binnen de huidige strategie van AMD denk ik.
Aan de andere kant zitten we natuurlijk altijd met het 256 bits geheugenbus verhaal. Als je er vanuit gaat dat de RV870 qua grootte rond de sweet spot zit (of wellicht een stukje daarboven), laten we zeggen misschien 250mm^2, dan is een enkele core 125mm^2. Een 256 bits brede bus heeft een minimale chip grootte nodig van +/- 180mm^2, anders is er domweg onvoldoende ruimte op 40nm voor een 256 bits geheugenbus. De vraag is dus: hoe lossen ze dat netjes op? Dit lijkt domweg onmogelijk... tenzij iedere core een 128 bits brede bus tot zijn beschikking krijgt en de cores misschien onderling een hele snelle bus krijgen om data te delen... het kan niet zo zijn dat je twee kleine cores hebt die elk een 256 bits bus hebben, ze zullen die dus moeten delen op de één of andere manier.
Dan nog iets...
Hebben we het hier nu toch over twee verschillende soorten cores? Eentje met 800 shaders en eentje met 1200 shaders? Want van die RV830 kun je geen RV840 maken...RV830 - 800 SP
RV840 - 1200 SP
RV870 = RV830X2 native dual-core - 1600SP
R800 = RV870X2 - 3200SP
Ik ben heel benieuwd
The Flying Dutchman
Dan plakken ze gewoon twee mislukte / kreupele cores bij elkaar.The Flying Dutchman schreef op zondag 12 juli 2009 @ 00:00:
Dual core gpu's... wat moet je daar nou van zeggen?
Theoretisch kan het natuurlijk voordelig zijn om een nog kleinere chip als basis te nemen. Als je er vanuit gaat dat omhoog schalen wel kan, maar omlaag schalen niet, dan is het beter om een zo klein mogelijke chip als basis te nemen. Dit past binnen de huidige strategie van AMD denk ik.
Aan de andere kant zitten we natuurlijk altijd met het 256 bits geheugenbus verhaal. Als je er vanuit gaat dat de RV870 qua grootte rond de sweet spot zit (of wellicht een stukje daarboven), laten we zeggen misschien 250mm^2, dan is een enkele core 125mm^2. Een 256 bits brede bus heeft een minimale chip grootte nodig van +/- 180mm^2, anders is er domweg onvoldoende ruimte op 40nm voor een 256 bits geheugenbus. De vraag is dus: hoe lossen ze dat netjes op? Dit lijkt domweg onmogelijk... tenzij iedere core een 128 bits brede bus tot zijn beschikking krijgt en de cores misschien onderling een hele snelle bus krijgen om data te delen... het kan niet zo zijn dat je twee kleine cores hebt die elk een 256 bits bus hebben, ze zullen die dus moeten delen op de één of andere manier.
Dan nog iets...
[...]
Hebben we het hier nu toch over twee verschillende soorten cores? Eentje met 800 shaders en eentje met 1200 shaders? Want van die RV830 kun je geen RV840 maken...
Ik ben heel benieuwd.
Maargoed, het hele dual core verhaal lijkt me wat onwaarschijnlijk.
Ik hoop wel dat ze bij de volgende serie kaarten eens iets aan de stock koeler gaan doen. Al is de kans dat dat gebeurt wel klein denk ik.
Ja, het zijn in dat geval verschillende cores.... als dit gerucht klopt tenminste...The Flying Dutchman schreef op zondag 12 juli 2009 @ 00:00:
Dual core gpu's... wat moet je daar nou van zeggen?
Dan nog iets...
[...]
Hebben we het hier nu toch over twee verschillende soorten cores? Eentje met 800 shaders en eentje met 1200 shaders? Want van die RV830 kun je geen RV840 maken...
Ik ben heel benieuwd.
In dat geval heeft RV830 (Juniper) 800 SPs. RV840 heeft dan 1200 SPs. De RV870 (Cypress) zou dan twee maal een RV830 zijn met dus 1600 SPs. En de echte highend R800 zou dan twee maal zo'n dualcore GPU zijn, feitelijk gezien dus een X4 met 3200 SPs (en in Triple CrossFireX zelfs een X6 en in Quad CFX een X8?
Als de RV830 een 128-bit memory interface heeft, zou het toch theoretisch mogelijk moeten zijn om er een echte 256-bit memory interface van te maken in een dual-core GPU opstelling doordat dit keer echt alles bij elkaar opgeteld wordt (en niet 2x 256-bit zoals bij de huidige X2) en het geheugen ook echt geshared wordt.
De refresh zou dan bestaan uit een dualcore GPU die gebaseerd is op de RV840 en heeft daarmee 2400 SPs aan boord. Een X2 gebaseerd op deze refresh (noem het voor de gein RV890) zou dus 4800 SPs hebben. De waver die getoond is zou dan RV840 zijn met een grootte van ongeveer 180/190mm2 en dus theoretisch gezien een 256-bit memory interface kunnen bevatten.
'Als' dit gerucht klopt dan hoeft AMD dus maar 3 GPUs te ontwikkelen. Nu hebben ze er 5 op de markt (RV710, RV730, RV740, RV770 en RV790). Maar door slechts 3 GPUs te ontwikkelen (RV810, RV830, RV840) bedienen ze gelijk alle markten (RV870 en R800 als X2 voor de highend gebaseerd op RV830) en zijn ook nog voorbereid op eventuele refreshes (RV890 en R850 gebaseerd op RV840). Allemaal hypothetisch natuurlijk.
Genoeg stof om over te speculeren. De nieuwe kaart is in ieder geval sneller dan een GTX285.
En het mooiste is natuurlijk dat het allemaal lekker goedkoop te maken is met minder verschillende soorten GPU's.CJ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 00:51:
'Als' dit gerucht klopt dan hoeft AMD dus maar 3 GPUs te ontwikkelen. Nu hebben ze er 5 op de markt (RV710, RV730, RV740, RV770 en RV790). Maar door slechts 3 GPUs te ontwikkelen (RV810, RV830, RV840) bedienen ze gelijk alle markten (RV870 en R800 als X2 voor de highend gebaseerd op RV830) en zijn ook nog voorbereid op eventuele refreshes (RV890 en R850 gebaseerd op RV840).
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Een R800 zou dan volgens hetzelfde principe werken als de huidge X2s waarbij er dus 2x een 256-bit interface is, dus geen 512-bit. Dit zou wel het geval kunnen zijn bij een RV890, wat (volgens deze speculatie) een dual core is van twee RV840s, die elk een 256-bit memory interface hebben om samen uit te komen op een 512-bit interface. De X2 variant (R850 of hoe je het ook noemen wilt) bestaat heeft dan dus 2x een 512-bit MC (net zoals de GTX295) en niet uit een 1024-bit MC. Of het logisch is dat AMD weer met een 512-bit memory interface zou komen is natuurlijk een heel ander verhaal.
Wat betreft kloksnelheden denk ik dat je sneller moet denken dan 750Mhz voor de core en zeker voor de shaders.
[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 12-07-2009 04:30 ]
Zou ATi het dan echt flikken, wordt dit de surprise waar ze het al een tijdje over hebben? Als dat zo is kan ik me heel erg goed voorstellen hoe moeilijk het voor CJ moet zijn geweest om dit al die tijd stil te houden
Misschien heb ik het gemist maar krijgt de evergreen series dan een aparte shader clock?CJ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 04:29:
Wat betreft kloksnelheden denk ik dat je sneller moet denken dan 750Mhz voor de core en zeker voor de shaders.
Trouwens, dual shader engine anyone?
[ Voor 6% gewijzigd door FortyOne op 12-07-2009 08:29 ]
Over welke kaart hebben we het dan precies?CJ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 00:51:
[...]
Genoeg stof om over te speculeren. De nieuwe kaart is in ieder geval sneller dan een GTX285.
Goed koper is duurder dan slecht koper
Als je bedenkt dat een snel genoeg geklokte HD4890 met 800 shaders de GTX285 in sommige gevallen al verslaat, dan zou het zelfs zo kunnen zijn dat de RV830 snel genoeg is om de GTX285 te verslaan (er van uitgaande dat de geheugenbus de boel niet te veel knijpt).schreef op zondag 12 juli 2009 @ 09:03:
Ik mis iets:
[...]
Over welke kaart hebben we het dan precies?
[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:48 ]
Verwijderd
nieuws: ATi gaat op de kleintjes letten
nieuws: AMD: 'Multi-gpu technologie van de toekomst'
Als dit alles waar is wordt de RV870 dus al een giga leuke kaart. Ik ben inderdaad ook wel benieuwd naar de scaling. 4 GPU's op een kaart vind ik toch een beetje eng. Twee van die in CF al helemaal. Maar wie weet hebben ze er wat op gevonden. Als het een Native oplossing is kunnen ze er dedicated hardware in hebben zitten die het een en ander regelt. En dat het dus zeer mooi schaalt. Met een MCM kunnen ze misschien een soort van sideport achtige constructie gebruiken.
We zullen het allemaal wel zien. Het klinkt in ieder geval wel erg goed. Een RV870 zou voor mij al erg lekker zijn
Dus ik weet het nog niet helemaal. Maar CJ heeft niet veel tegengas .... Als dit echt de specs gaan worden hoor je mij niet klagen
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Als dit echt allemaal zo is, dan kan nV het wel schudden... Daar ben ik van overtuigd.
Dan zou dit de grootste klapper ooit zijn.
Het zou best kunnen zijn dat de getoonde waver de RV840 is... die was zo'n 180-190mm2 groot. 1200 SPs met een 256-bit memory interface zou misschien net mogelijk moeten zijn op die die-size. Maar hoeveel SIMD arrays? In de oude stijl zouden dat dan 15 arrays moeten zijn (15 SIMDs x16 Shaderunits x5 Streamprocessors per shaderunit = 1200 streamprocessors oftewel 240 shaderunits) en 15.... dat is een erg vreemd getal (want oneven). Je komt dan wel uit op 60 TMUs, maar je zou eerder 16 of 14 arrays verwachten. En dan kom je uit op 1180 of 1280 SPs... tenzij er iets verandert is in de opmaak van de arrays....
En nu mogen jullie verder speculeren hoe dan (want het is mogelijk om aan 1200 SPs te komen met een andere SIMD Array grootte)... en of het logisch is (of niet) dat dit gebeurt....
Om wat meer tegengas te geven biedt ik een andere optie... stel dat AMD een renderingtechniek heeft ontwikkeld die niet afhankelijk is van AFR. Dan zijn dual-core GPUs overbodig en is al deze speculatie over dual-core GPUs overbodig en is het een leuke smokescreen om mensen om de tuin te leiden.
Aan de andere kant... een multi-renderingtechniek die niet van AFR afhankelijk is en die toch goed meeschaalt.. dat lijkt op dit moment nog de heilige graal.... Een dual-core GPU zou de nadelen van AFR teniet kunnen doen... pas wanneer deze GPU op een X2 gebruikt wordt, heb je dan weer de nadelen van AFR.
Ik zou overigens niet te veel waarde hechten aan de toon van mijn berichten... Dit topic wordt door veel mensen gelezen en ik kan bij wijze van spreken niet eens een scheet laten zonder het risico te lopen dat dit de volgende dag ergens op een buitenlands forum als nieuwsfeit vermeldt wordt. Dus ik probeer de laatste tijd alles zo oppervlakkig mogelijk te houden en dat houdt in mijn ogen ook de discussie leuk op gang. Als je alles al van te voren zou weten dan haalt dat toch juist het leuke aan een "discussie-topic" weg?
Ja, maar dan is er dus een cache-coherency interconnect nodig tussen beide cores; zou de sideport een flinke upgrade gehad hebben? Het zou wel simpel zijn geweest als men nog van de ring bus gebruik maakte, een kwestie van een station ertussen en klaarCJ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 04:29:
Als RV870 een MCM oplossing is van twee RV830s, dan heeft-ie twee keer een 128-bit MC, wat dus uit zou komen op (native) 256-bit.
Dat valt dan weer tegen, zeker omdat bulk 40nm ruim hogere kloksnelheden aankan (zoals FPGA's al aantonen). Of is de hitteproductie per vierkante centimeter bij RV8xx de limiterende factor... Oeps, verkeerd gelezen, sneller dan != niet sneller danWat betreft kloksnelheden denk ik dat je sneller moet denken dan 750Mhz voor de core en zeker voor de shaders.
[ Voor 3% gewijzigd door TGEN op 12-07-2009 14:05 ]
Pixilated NetphreaX
DragonFly
Als de SIMD indeling veranderd, reken er dan maar op dat er meer shaderunits per SIMD array komen. Dat is de trend die al een aantal jaren op gang is: minder texture fetches maar meer met berekeningen op de gpu werken (sommige dingen ga je op een gegeven moment real time uitrekenen in plaats van in textures opslaan). Wat dat betreft kan het logisch zijn om de SIMD indeling te veranderen en zou je misschien 12 SIMD arrays met elk 20 shader units met elk 5 streamprocessors krijgen. Daarmee kun je op 1200 shaders komen.CJ schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:54:
Tegengas? Zoiets bedoel je?
Het zou best kunnen zijn dat de getoonde waver de RV840 is... die was zo'n 180-190mm2 groot. 1200 SPs met een 256-bit memory interface zou misschien net mogelijk moeten zijn op die die-size. Maar hoeveel SIMD arrays? In de oude stijl zouden dat dan 15 arrays moeten zijn (15 SIMDs x16 Shaderunits x5 Streamprocessors per shaderunit = 1200 streamprocessors oftewel 240 shaderunits) en 15.... dat is een erg vreemd getal (want oneven). Je komt dan wel uit op 60 TMUs, maar je zou eerder 16 of 14 arrays verwachten. En dan kom je uit op 1180 of 1280 SPs... tenzij er iets verandert is in de opmaak van de arrays....
En nu mogen jullie verder speculeren hoe dan (want het is mogelijk om aan 1200 SPs te komen met een andere SIMD Array grootte)... en of het logisch is (of niet) dat dit gebeurt....
Om wat meer tegengas te geven biedt ik een andere optie... stel dat AMD een renderingtechniek heeft ontwikkeld die niet afhankelijk is van AFR. Dan zijn dual-core GPUs overbodig en is al deze speculatie over dual-core GPUs overbodig en is het een leuke smokescreen om mensen om de tuin te leiden.
Aan de andere kant... een multi-renderingtechniek die niet van AFR afhankelijk is en die toch goed meeschaalt.. dat lijkt op dit moment nog de heilige graal.... Een dual-core GPU zou de nadelen van AFR teniet kunnen doen... pas wanneer deze GPU op een X2 gebruikt wordt, heb je dan weer de nadelen van AFR.
Ik zou overigens niet te veel waarde hechten aan de toon van mijn berichten... Dit topic wordt door veel mensen gelezen en ik kan bij wijze van spreken niet eens een scheet laten zonder het risico te lopen dat dit de volgende dag ergens op een buitenlands forum als nieuwsfeit vermeldt wordt. Dus ik probeer de laatste tijd alles zo oppervlakkig mogelijk te houden en dat houdt in mijn ogen ook de discussie leuk op gang. Als je alles al van te voren zou weten dan haalt dat toch juist het leuke aan een "discussie-topic" weg?
Een andere mogelijkheid is om het aantal shaderunits per SIMD array juist te verlagen naar bijvoorbeeld 12 (20 SIMD x 12 shader units x 5 streamprocessors is ook 1200). Dit lijkt me echter om een aantal redenen onlogisch:
1) Met deze indeling kun je geen gpu met 800 shaders maken (met 20 shader units per SIMD wel).
2) Zoals ik hierboven al zei lijkt het me juist logischer om naar meer shader units per SIMD array te gaan.
3) Als je meer shader units per SIMD array gaat gebruiken blijft de chip kleiner (je hebt minder SIMD arrays), als je minder shader units per SIMD array gaat gebruiken wordt de chip echter groter (meer SIMD arrays om aan 800/1200 shaders te raken). Ik neem aan dat AMD voor de nieuwe generatie juist weer geprobeert zal hebben om de boel kleiner te maken zodat er meer ruimte is voor al die shaders...
Kortom: als de SIMD indeling anders is, dan denk ik dat er 20 shader units in zullen zitten in plaats van 16. Dit zou ruimte op de chip moeten vrijmaken, je kunt ermee schalen naar zowel 800 als 1200 shaders en ik denk dat de nieuwe generatie games hier meer aan heeft.
The Flying Dutchman
Verder zitten nu ook de texture units aan de SIMDs vast (4 per SIMD). 10 SIMD units van 24x5 Streamprocessors zou dus evenveel texture units opleveren als de RV770/RV790, namelijk 40. De stap van 16 naar 40 was een grote stap en het zou dus kunnen dat men daar voorlopig nog op blijft, zeker gezien het feit dat de 40 TMUs in de R700 generatie een stuk sterker zijn dan voorheen (de GTX280 heeft er bijvoorbeeld 80 en de RV790 weet de GTX280 al aardig bij te houden in games).
Er gaan overigens ook geruchten dat AMD het aantal ROPs eindelijk verhoogd heeft. Jaren zaten ze vast op 16... NV ging met de G80 al naar 24 en zit nu op 32.
[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 12-07-2009 17:09 ]
:W (bedankt CJ)
ps. ben nu wat pics aan het uploaden, voor inside materiaal

[ Voor 29% gewijzigd door peakaboo op 12-07-2009 19:31 ]
Er van uitgaande dat ze voor de RV870 twee cores en voor de high-end R800 vier cores gebruiken zou 90% scaling voldoende zijn. Zelfs met vier cores zou er dan 324% performance overblijven van een enkele core, hetgeen genoeg is om 80%-90% sneller te zijn dan een R700.
Wat geheugen betreft staan ze dan voor twee keuzes. Ofwel zorgen voor snelle interconnects (25GB/s of meer) of zorgen voor voldoende per core (1GB per core). In beide gevallen zal 128-bit per core voldoende geheugenbandbreedte opleveren. Maar de vraag is wel wat goedkoper is, transistorbudget uitgeven aan snelle interconnects of geld aan extra GDDR5 geheugen.
In combinatie met GDDR5 geheugen van Samsung levert dat zo'n 512MB of 1GB geheugen per core met een bandbreedte van 112GB/s per core op. Dus qua bandbreedte zitten ze met 128-bit per core wel goed.
Wat shaderprogramma's betreft staan ze ook voor een probleem. Immers sommige shaders hebben gevolgen voor dermate veel pixels per frame dat ze resultaten gecommuniceerd moeten kunnen worden, kan dat niet dan zal het programma op alle cores parallel moeten draaien. Gezien die laatste performance kost, wijst ook dit op een snelle interconnect.
Het zou mij dan ook niet verbazen als AMD ervoor gekozen heeft om de verschillende cores met Hypertransport aan elkaar te hangen en vervolgens over HT een coherentie-protocol uit te voeren. HT is snel genoeg om dergelijke bandbreedte te leveren. HT3.1 op 16-bit breed biedt tot 12,8 GB/s Full Duplex == die 25GB/s waar ik het hierboven over had.
Om twee cores aan elkaar te hangen heb je dan aan een enkele HT3.1 16-bit controller voldoende. Die neemt op 40nm ongeveer 4 mm^2 in. Als je aanneemt dat een enkele core een oppervlak van ongeveer 128mm^2 mee mag krijgen (zeg een halve RV770) dan is dat 3% van het transistor budget en dus wel redelijk.
Om vier cores aan elkaar te hangen heb je echter drie van die HT-controllers per core nodig. En 9% per core is wel erg veel voor interconnects. Dus ik denk dat het aannemelijker is als de R800 uit twee losse RV870's bestaat die via normale CF aan elkaar hangen.
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Ik hoop alleen dat al dat MCM / multicore geweld er niet voor zorgt dat ik mijn universele waterblokken de deur uit kan doen
Kan je nog wel even vermelden wat er stond?Edmin schreef op zondag 12 juli 2009 @ 20:46:
Ik denk dat er een reden is waarom CJ de avatar weg heeft gehaald waar ik aan refereerde.
Ik hoop alleen dat al dat MCM / multicore geweld er niet voor zorgt dat ik mijn universele waterblokken de deur uit kan doen
Ben wel erg benieuwd nu namelijk.
Ik verwacht, dat als AMD twee cores voor een RV870 gaat gebruiken dat beide cores nog steeds prima met een enkel waterblok te koelen gaan zijn. Alleen een R800 kan wel eens krap worden als je universele waterblokken nu niet ook een R700 kunnen koelen.Edmin schreef op zondag 12 juli 2009 @ 20:46:
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S
Het AMD logo met X2 en X4 erboven in elkaars schaduw. Iets aan het logo (plus het feit dat je CJ nooit in CPU discussies zietspNk schreef op zondag 12 juli 2009 @ 20:54:
[...]
Kan je nog wel even vermelden wat er stond?
Ben wel erg benieuwd nu namelijk.
Cool. Ik heb die kast ook voor mijn AMD rig. Waar heb je die stikker vandaan ?peakaboo schreef op zondag 12 juli 2009 @ 18:55:
Ik heb vandaag een filmpje gemaakt van mijn PC. Eigenlijk is het project af nu. Mijn case + inhoud (voornamelijk de kleuren zwart en rood) zijn geinspireerd door de ATI kleuren. Vandaar dat ik het hier even wil delenLaat maar weten wat jullie er van vinden!
[video]
:W (bedankt CJ)
ps. ben nu wat pics aan het uploaden, voor inside materiaal
[afbeelding]
[afbeelding]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Je bedoelt die in het midden op de voorkant of die grote bovenop? Beide zitten bij de rampage II gene moederbordAstennu schreef op zondag 12 juli 2009 @ 21:29:
[...]
Cool. Ik heb die kast ook voor mijn AMD rig. Waar heb je die stikker vandaan ?
RV8xx, Evergreen family name still pending
http://www.nordichardware.com/news,9612.htmlThe Evergreen family, housing such chips as RV870 and the mid-range and entry level chips RV8xx, from AMD is very close to launch. The eighth generation of Radeon graphics circuits is a new foundation for AMD/ATI to build and expand the use of graphics circuits. The R800 architecture will be more flexible, hinting of better performance in GPGPU applications, and sport an updated UVD processor.
We still don't know the name and Terry Makedon's twittering certainly seems to point to that Radeon HD 5000 is not the way they are leaning. Our sources are also telling us that the name is uncertain, but also that HD 5000 is in no way a given. Knowing the playful nature of Terry (and the rest of the ATI guys) it doesn't feel like he is just denying things but more hinting of something else.
Of course, we're just speculating on that point, but we're still certain to see Evergreen graphics in Q3. Cards are being finalized and should be ready for mass production in two months tops. All chips are 40nm and should keep TSMC quite busy as gamers are going to want at least one each for Christmas. Ready for launch when Windows 7 is? ... perhaps, but availability will be late September at best by the looks of it.
Unfortunately for NVIDIA it looks it will miss the Holiday shoppings, but perhaps make it before the year ends. It may very well come down to pure luck if they do, but mass availability and prices are harder to predict. GT300 looks to be a monolith like no other chip previously seen with plenty of performance and heat, and yield issues, to match.
Ik zou wel Matrox videokaarten willen zien met Matrox TDMS, Matrox framebuffers en ATi GPU's.meljor schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:13:
als dit waar is krijgen we straks nvidia kaarten met ATi chipjes hahahaha
Waarom zou AMD niet doorgaan met de goede naam die ze met de HD4k serie hebben opgebouwd? Ik kan maar twee redenen bedenken:Splinter Cell schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:39:RV8xx, Evergreen family name still pending
[...]
http://www.nordichardware.com/news,9612.html
1. X1k werd gestopt met het einde van Dx9. De Dx10 kaarten heten allemaal HD, voor Dx11 wil AMD een nieuwe naam reserveren.
2. De nieuwe architectuur is zo verschillend van de oude dat de HD serie niet meer voldoet.
Ik zou wel videokaarten met vier DVI-I uitgangen willen zien, maar dan zonder dat je meteen een X2 of specialistische hardware moet nemen.SgtH3nry3 schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:47:
[...]
Ik zou wel Matrox videokaarten willen zien met Matrox TDMS, Matrox framebuffers en ATi GPU's.
Ik heb een D-Sub, DVI, Display Port en HDMI (met dvi verloop) op mijn sapphire 4890 Vapor X zitten. Je kunt er alleen maar 2 per keer gebruiken.kalizec schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:57:
[...]
Ik zou wel videokaarten met vier DVI-I uitgangen willen zien, maar dan zonder dat je meteen een X2 of specialistische hardware moet nemen.
Dat zou ik ook wel een mooie vinden, zeker ook als je gewoon alle uitgangen daadwerkelijk kan gebruiken.kalizec schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:57:
[...]
Ik zou wel videokaarten met vier DVI-I uitgangen willen zien, maar dan zonder dat je meteen een X2 of specialistische hardware moet nemen.
Maar ik ben bang dat de vraag naar zo iets ontzettend klein is waardoor de kans op zo'n kaart natuurlijk ook erg klein maakt.
Meer dan drie schermen op een kaart zou wel nice zijn. Echter denk ik dat er maar een kleine groep mensen is die dit gebruiken. Meeste zullen genoeg hebben aan een of twee schermen.
[ Voor 211% gewijzigd door Astennu op 14-07-2009 07:21 ]
Pixilated NetphreaX
DragonFly

De meeste mensen deugen!
Dirt 2 - Codemasters over DX11
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=OWXF13Pc7j0]
Dat gaat zeker helpen, neem alleen al het feit dat de hele boel betere Multithreaded support heeft.tomcatha schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 03:53:
ik vraag me af of dx11 helpt bij groot schalige slagvelden zoals we dat kennen van ofp.
Mooiere landschappen doormiddel van Tesselation en zo kan ik er nog wel een paar bedenken.
Computer says no
AMD heeft nu enkele developers onsite gestuurd bij Codemasters om het Dirt 2-team mee te helpen de code te optimaliseren voor DX11 (en dus optimaal voor Radeons). Misschien droppen ze nog even langs bij het OP:DR team.
Overigens was er gisteren dus geen Catalyst 9.7 zoals jullie gemerkt hebben en daarmee werd dus weer bevestigd wat ik vorige week zei.... Het is geen gegeven feit meer dat de nieuwe Catalyst op de middelste woensdag van de maand uit komt.
Operation Flashpoint: Dragon Rising -> Codemasters -> EGO Engine
Aangezien alleen de EGO engine geupgrade wordt naar DX11, zal je dus Bohemian lief aan moeten kijken voor een DX11 upgrade van hun engine.
Ik heb hem al vanaf maandagCJ schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 11:31:
Overigens was er gisteren dus geen Catalyst 9.7 zoals jullie gemerkt hebben en daarmee werd dus weer bevestigd wat ik vorige week zei.... Het is geen gegeven feit meer dat de nieuwe Catalyst op de middelste woensdag van de maand uit komt.

Voor de gene die hem alvast willen hebben.
http://www.megaupload.com/?d=COO6B3QC
[ Voor 7% gewijzigd door THE_FIREFOX op 16-07-2009 13:31 ]
Ja deze. Sowieso niet WHQL.THE_FIREFOX schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 13:27:
[...]
Ik heb hem al vanaf maandag. Iemand had hem gelekt zonder installer.
Voor de gene die hem alvast willen hebben.
http://www.megaupload.com/?d=COO6B3QC
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=299926
SAPPHIRE VAPOR-X HD 4890 2GB GDDR5 PCI-E OC

http://www.sapphiretech.c...oduct/?psn=000101&pid=263
2GB
Nog even wachten op de reviews.
[ Voor 28% gewijzigd door Splinter Cell op 16-07-2009 13:53 ]
Die conclussie wat je binnen een seconde trekt klopt niet. Het is een WHQL omdat het in de topic naam staat van je bron en in de megaupload fileshare. Boven op deed Vista niet bitchen over dat ik een niet WHQL driver deed installeren
Het hoeft ook niet de final te zijn maar het is wel een WHQL.
Echt nutteloos imo alleen voor GTA IV heb je er idd wat aan maar voor de rest echt vrij weinig.
Zelf Crysis had er niks aan, tenminste niet bij de HD4870 met 2GB. Zelfs op 2500x1600 zat er maar 1FPS verschil in.
[ Voor 212% gewijzigd door -The_Mask- op 16-07-2009 14:13 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Goud is geen geld
AMD DirectX 11 shaping up
Still on launch course this year
We’ve heard some updates on AMD’s DirectX 11 generation and so far everything is looking good. AMD is still planning to release its DirectX 11 generation later this year and the launch could take place either in very late Q3, eg. September or early Q4.
This might give ATI an upper hand over Nvidia, as Nvidia’s September 40nm update is only DirectX 10.1 and its DirectX 11 might come as super high end but only in late Q4 09.
ATI is working on the entire generation and Evergreen is one of the codenames, but more details are expected in August when ATI finalizes its hardware, branding and clocks.
Ik bedoelde eigenlijk final.THE_FIREFOX schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:05:
[...]
Die conclussie wat je binnen een seconde trekt klopt niet.
Texture streaming is echt hopeloos in beide spelen. Vooral bij GTA 4. 2GB lost dit volgens mij wel op?-The_Mask- schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:08:
[...]
Echt nutteloos imo alleen voor GTA IV heb je er idd wat aan maar voor de rest echt vrij weinig.
Zelf Crysis had er niks aan, tenminste niet bij de HD4870 met 2GB. Zelfs op 2500x1600 zat er maar 1FPS verschil in.
arma 2 draait zelfs nog puur op dx9, ik denk dus niet dat ze gaan overstappen op dx11 :BCJ schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 13:07:
Arma 2 -> Bohemian Interactive -> Real Virtuality Engine
Operation Flashpoint: Dragon Rising -> Codemasters -> EGO Engine
Aangezien alleen de EGO engine geupgrade wordt naar DX11, zal je dus Bohemian lief aan moeten kijken voor een DX11 upgrade van hun engine.
Verwijderd
Ook als er iemand iets vermeld over de HD5000 serie geeft hij steeds als antwoord : "whats the HD 5000? ;-)"
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!