Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:57:
Nou dat hoef niet want hij is er alweer. Zonder dat ik ook maar iets gedaan hebt. Handig toch. Nee dat ligt gewoon aan telfort.Neem dat nou maar van mij aan.Als jij geen storing hebt of het niet op telforts website staat betekent dat natuurlijk niet dat ze er niet zijn. Er zijn wel vaker storingen die niet of niet direct vermeld worden. Daarbij. Woon je naast me? Ik mag toch hopen van niet:)
Wegvallende DSL ligt nooit en kan nooit liggen aan een algemene storing bij willekeurig welke provider . Dit is altijd een probleem ergens tussen de DSLAM in de wijkcentrale, de kruisdraden aldaar, de aderparen, het IS/RA, de bekabeling thuis, of het DSL modem.
In orde van waarschijnlijkheid is het meestal de bekabeling thuis of het IS/RA punt zelf, de modem, de kruisdraden, of lassen/aders in de rest van de lijn.
Het enige van die lijst die iets van algemeenheid kan hebben is als niet alleen jouw modem in de DSLAM stuk is, maar meteen een hele lijnkaart (meestal 24 poorten) of een hele DSLAM (stuk of 12/16 lijnkaarten). De kans daarop is minuscuul, als er iets dergelijks aan de hand is zijn de symptomen oha iets heel anders dan wegvallend DSL.
Niets in de keten is iets dat "zomaar vanzelf" verandert, behalve dat de kabels waar je aderparen door lopen soms bijv 'lek' kunnen zijn waardoor er met hevige regenval vocht binnenkomt die dan de karakteristieken slechter maakt. Ook EMI/RFI kan de kwaliteit beinvloeden. Dit zijn beiden dingen die gewoon terugkomen. Dus iedere keer dat je zegt "Ik heb nu ALWEER een storing!" bedoel je dus eigenlijk "ik heb nog steeds dezelfde storing die weer teruggekomen is want ik heb er nog niets aan gedaan".
ADSL loopt -- als je tot de hoogst mogelijke snelheid wil komen -- op z'n achterste benen. En dan kan het zo maar zijn dat diverse random factoren ervoor zorgen dat je soms net onder en soms net boven de grens zit -- want die grens is maar heel nauw.
Wifi verbindingen neem ik aan? Probeer het eens wired, als eliminatiestap.
Als je DHCP gebruikt is de PC na een zeer korte onderbreking van de (al dan niet wifi) verbinding meteen z'n IP kwijt, en moet dat weer opnieuw ingesteld worden. Met een vast IP omzeil je dat en kan het mogelijkerwijs zo zijn dat je weliswaar iedere keer korte onderbrekingen hebt, maar dat (bij dingen als browsen iig) gewoon niet zo merkt. Het lijkt dus mogelijk een defect/slecht wifigedeelte, mits de rest van de waarnemingen daarmee kloppen.
De volledige reset heb je wel al een keer echt geprobeerd? Dus echt resetgaatje prikken tot (bijna) alle lampjes uitgaan, of via Tools -> Configuration -> Default? Als hij echt helemaal geen dhcp meer doet dan zou dat eerder duiden op een misconfig dan een defect.
Marzman schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 22:11:
Telefonie komt nooit in de slaapkamer binnen. Aangezien je het over een huisbaas hebt en een huisgenoot denk ik dat je in een studentenhuis woont. Waarschijnlijk zal er wat verlegd zijn aan de telefoonlijn zodat die op de kamer van je huisgenoot binnen komt omdat het zijn telefoonlijn is, maar dit is niet het israpunt. Het kan inderdaad jarenlang goed gaan, maar het zit gewoon niet goed aangesloten wat extra ruis en storingen op de lijn kan geven. 9 van de 10 keer dat klanten bellen is dit ook het probleem, dus is het niet zo gek dat Telfort je niet verder helpt tot het goed is aangesloten.
Het IS/RApunt is ZELDEN in de slaapkamer. Bij bepaalde types aansluitingen kunnen helpdeskmedewerkers gewoon zien wat de IS/RAspecs zijn, dus waar KPN denkt dat het aangesloten is[2], en de mededeling "SLAAPKMR" bestaat wel degelijk (net zo goed als, trouwens, "TOILET", maar dat terzijde). Alle perversies zijn wel eens langsgekomen. Het hangt ook af van de indeling van een appartement (het gaat bijna altijd om een appartement in dit soort gevallen, rijtjeshuizen zijn iets voorspelbaarder), waar de kabels lopen (voor de flat, achter de flat, ingebouwd bij de bouw of later toegevoegd langs buiten, etc.etc), en dergelijke consideraties. Ook de tijd van aanleg maakt uit. In de jaren 70 gebeurde het met name bij flats en dergelijke wel eens dat de grondkabel/buitenkabel gewoon direct achterin een wandcontactdoos kwam.
*Meestal*, in een rijtjeshuis, is een wandcontactdoos doorverbonden vanuit (in oorsprong) een lasdop, soms later vervangen door iets moderners. Maar zelfs daar niet altijd, en in flats is het niet eens meer meestal.
Er lopen hier twee tegenstrijdige belangen: Aan de ene kant is het (oa) voor een zo snel mogelijke afhandeling belangrijk dat er gecontroleerd wordt in huis of daar niet iets fout zit, want als je dat kan fixen ben je in een keer van het probleem af, zonder te wachten op een monteur, zonder dat de monteur zegt "ja, het lag toch echt aan uw bedrading, mijn bezoek gaat in rekening gebracht worden", zonder dat er x dure mensen bij Telfort allerlei nutteloze tests gedaan hebben, etc. Ook scheelt dit in de kosten, en als je als budgetprovider de prijs laag wilt houden, moet je daar nu eenmaal op letten.
Aan de andere kant is het natuurlijk *nooit* de bedoeling dat de klant iets zegt en een helpdeskmedewerker hem dan niet gelooft of, erger nog, hem voor leugenaar uitmaakt. Vooral niet op basis van aannames. Als jij zegt "Ik heb dat geprobeerd, en toen deed hij helemaal niets", dient een medewerker niets meer te zeggen dan "OK." en door te gaan naar de volgende stap op z'n checklist, tenzij hij echt concrete plannen heeft om jou dat modem daar te laten aansluiten en dan een lijntest te doen. En dan nog. De klant is voor zo veel als mogelijk is koning, terwijl je hem ook zoveel mogelijk beschermd van fouten maken doordat de klant over het algemeen niet zoveel weet van ADSL als jij[1] (als het goed is).
[1] Zeg nooit "Ik ben een systeembeheerder, dus ik weet alles ervan!", want a) systeem beheerders weten geen fluit van ADSL normaal gesproken, hoe bedreven ze ook zijn in Ethernet en Windows Small Business Server en b) iemand die het echt weet hoeft het niet te *zeggen*.
[2] Indien ingevuld klopt het bijna altijd.
bjck schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 23:03:
Is er ook KPN telefonie aanwezig op die lijn? Want in de livebox zit de splitter en bij Telfort is die los, misschien dat daar dan iest verschillends is nog. Verder zou je inderdaad verwachten dat het zou werken, mits natuurlijk Online wat meer 'voorzichtige instellingen' gebruikt op de verbinding waardoor hij het wel stabiel pakte met iets lagere snelheid bijvoorbeeld.
Een van mijn hot buttons: Je bedoelt "tenzij", niet "mits". Je zegt nu precies het tegenovergestelde van wat je bedoelt. "Iets klopt, mits het waar is" en "Iets klopt, tenzij het een leugen is". Mug is gezift nu
[
Voor 55% gewijzigd door
bjck op 16-08-2009 12:51
]