Ja dat klopt. XS4All 20mbit kost ruim 2x een Telfort 20mbit.
Maar dat zie je ook terug in de communicatie en de kwaliteit van de helpdesk.
2 persoonljke praktijk ervaringen:
Telfort:
(vandaag) a 30ct per minuut (ok, je abbo is laag, er moet wat terug verdiend worden).
Probleem: Wel DSL, geen IP, komt laatste maanden erg vaak voor.
Helpdesk: "zet je modem even uit, en wacht 15minuten voor deze weer aan te zetten". Uitgelegd dat ik dat al 'gedaan' had. "Oh, dan is je modem defect, we sturen een nieuwe". Uitgelegd dat ik hier nog 2 andere modems heb liggen. "Sorry meneer, wij ondersteunen alleen het model wat wij geleverd hebben, u kunt niet zomaar een andere modem gebruiken, die werken niet hoor."

. Nogmaals proberen uit te leggen dat het opsturen van een andere modem het probleem niet zal verhelpen. "Dan zullen we een monteur moeten sturen".
Dat ze niet eerst even het eigen netwerk checken.
Xs4all:
(ongeveer 1 jaar geleden)
Bellen naar een 020 nummer.
Probleem: soms last van lage intrain waarden. (16mbit, en dan ineens 1.5mbit)
Helpdesk: "We kunnen je een nieuwe modem sturen mocht je dat willen proberen, maar misschien is het wel beter dat we je even doorverbinden met een 2e lijns"
2e lijns: "Ja aan je opgegeven waardes te zien is er iets mis met de lijn. Momentje" (30sec wachten).
"De oorzaak zou wel eens aan de kwaliteit van de KPN kabel kunnen liggen, oud pand zo te zien, mogelijk ook oude bekabeling. Maar ik zie ook dat in verleden ooit eens een nieuwe extra lijn is aangelegd. Mogelijk is die van een betere kwaliteit. Zal ik KPN de opdracht geven om je ADSL te verhuizen naar die ander aderpaar ?"
En ja, 5 dagen later was dat gedaan, probleem volledig opgelost.
Dus ja, je betaald er flink wat meer voor, op het moment dat er problemen zijn, heb je er wel wat meer aan.
Al vind ik wel dat in stabiele tijden, 24,95 voor een 20mbit Telfort abbonement en ontzettende goede prijs/kwaliteit verhouding heeft.
Je kunt er geluk of pech mee hebben. Ik woon blijkbaar in een 'probleem' gebied met bovengemiddeld aan storingen, het is dan helaas het overstappen waard.