Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.769 views

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

Argh, blijkt dat de SPI library die iedereen gebruikt niet werkt op de Attiny omdat die de benodigde hardware mist. Nou maar de boel bitbangen, ook niet erg op zich, maar het wordt zo'n lange lap code.. (het kan ook wel anders, met loops en bitshiften enzo, maar dan gaat de boel nog veel veel langzamer, en dan gaat de rest van m'n programma problemen ondervinden.

En dat alles omdat ik een segment displaytje aan m'n 4-regels-code projectje wil hangen.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:08
Zit inderdaad niet veel op zeg :/ ...........maar wel miso/mosi/sck voor spi, dan nog 1 pinnetje voor CS en dan hou je nog 1 pinnetje over :D

Afbeeldingslocatie: http://highlowtech.org/wp-content/uploads/2011/10/ATtiny45-85.png

http://highlowtech.org/?p=1695

[ Voor 26% gewijzigd door kitao op 09-05-2014 05:05 ]

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

Ja, SPI slave (om mee te programmeren). Als master doet ie 't dus niet (-hardwarematig)

Als je PB3 en PB4 gebruikt voor een kristal (mocht 8 mhz intern niet genoeg zijn), dan heb je nog 3 IO pinnen totaal, haha.

Anyway, voor het ding wat ik dr mee wil maken moet het genoeg zijn. Met een hall sensor de getande ring van m'n vliegwiel uitlezen, en de toerenteller aansturen. En dan is een digitaal displaytje wel zo handig, dan kan ik tenminste zien of de boel een beetje goed geijkt is, maar dan is het wel jammer dat 5% van de code voor het daadwerkelijke project is, en de rest voor het displaytje om te kijken of het project wel werkt, haha.

• kitao
AlexanderB schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 05:23:
Ja, SPI slave (om mee te programmeren). Als master doet ie 't dus niet (-hardwarematig)
Als je PB3 en PB4 gebruikt voor een kristal (mocht 8 mhz intern niet genoeg zijn), dan heb je nog 3 IO pinnen totaal, haha.
Ok, dat wist ik niet. Mooie uitdaging en knap als t lukt. Ik zou een 328 pakken, iets groter maar een heel nieuw programma schrijven gaat me toch niet lukken. Of een ATtiny 44/84 hoewel ik niet weet of die wel master kan zijn.
Edit/ ik heb het niet bestudeerd en weet niet of je er wat aan heb maar er is een Tiny SPI-Lib
tinySPI is an Arduino SPI master library for ATtiny44/84/45/85 that utilizes the USI hardware in the ATtiny MCUs.
Because the USI hardware is not as sophisticated as the dedicated SPI hardware in the ATmega MCUs, tinySPI is more limited than the standard Arduino SPI library but still has several advantages over software bit-bang approaches.
https://github.com/JChristensen/tinySPI

[ Voor 58% gewijzigd door kitao op 09-05-2014 05:48 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sprite_tm schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 22:34:
Ah, over printjes gesproken: koekje voor degene die raad welke technologie ik ga proberen na te bouwen met dit pcb'tje:
[afbeelding]
Een (LCD)display dacht ik.
In een LCD TV zit het volgens mij ook zo opgebouwd met multiplexers in de X en Y richting.

Maargoed, 2D motor dus, ziet er erg vet uit op het filmpje hierboven :D

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Wat betreft dat printje van Sprite, ik dacht aan een Wacom tablet, dat werkt ook met een soort van 2d inductie grid.

Ik bekeek net even die USI/SPI hardware van de attiny85, maar dat is erg minimaal! Omdat je elke klokpuls in software moet genereren is het een halve bitbang, maar dan sneller omdat de shift instructies niet nodig zijn.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

ThaHandy schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 23:14:
dacht ik ook aan
deze?
Magnetically Actuated Micro-Robots for Advanced Manipulation
[video]
Wat vet :D
Zijn die robotjes alleen een magneetje? Of zit er ook nog elektronica in?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

en moet er een camera boven hangen voor de exacte positie .. want als je hem optilt en 10 cm verder neerzet.. wat dan ?

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Je kunt je 'robotje' gewoon een standaard magneetje laten zijn, dus passief. Met elektronica kun je het geheel preciezer maken (bijv. met versnellingssensor).

@borroz

Je kunt bijvoorbeeld detecteren als het robotje opgetild is, en dan hem eerst op een vaste positie plaatsen (in de hoek, dus soort van zero'en).

Ctrl+k

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Dit werkt dus puur door een (fijn) raster te maken, daar spanning op te zetten en zo de magneetjes te laten bewegen? Hoe vet :)

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik hoop dat het zo werkt :) Alle info die ik heb komt uit dat filmpje plus mijn eigen gedachten. of het werkt, geen idee, er is maar 1 manier om erachter te komen.... en da's afwachten tot de onderdelen binnenzijn en het geheel inelkaar te zetten :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

De printjes zijn in elk geval al besteld. :)

Verwijderd

Sibylle schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 13:04:

Je kunt bijvoorbeeld detecteren als het robotje opgetild is, en dan hem eerst op een vaste positie plaatsen (in de hoek, dus soort van zero'en).
je zou best kunnen meten op welk rasterpunt zo'n 'wagentje' zich bevind .. zie het dan als een zich verplaatsende 'metaaldetector waar een kleine inductie afwijking te meten is. ten opzichte van de omringende 'rasterpunten' .. . gok ik :9

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Kaj. schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 15:24:
De printjes zijn in elk geval al besteld. :)
Is het voor een project voor jou Kaj? :)

Verwijderd

SOLDEER TIP gevraagd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/TZmMmeu.jpg

ik heb wat LM75A SOP-8 I2C Digital Temperature Sensor IC binnen en wat printjes naar dip zodat ik makkelijker op een breadbord kan knutselen.
nou moet het alleen nog ff gesoldeerd worden.. hoe kan ik dit het beste doen ?
had wel is iets gezien van vloeimiddel uit een soort injectie spuitje en eerst een beetje'kaugum' eronder dat chipje niet kan verschuiven.
enfin.. hier is vast iemand die dit meer gedaan heeft.. hoe doe ik dit (ben smd maagd >:) )
of 'gewoon fijn boutje, dag niet drinken en extra dikke bril opzetten ?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2014 20:43 ]

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Makkelijkste als je geen hot air station hebt is flux aanbrengen op de print (het vloeimiddel wat jij bedoelt). de chip positioneren en daarna met een fijne punt op je soldeerbout en dun tin de pinnen langslopen. De flux zorgt ervoor dat je geen soldeerbruggen krijgt onderling. Na solderen printje even schoonmaken met wat IPA. (en natuurlijk niet teveel soldeer gebruiken :> )

[ Voor 6% gewijzigd door Bloodhoundje op 09-05-2014 18:53 ]

Verwijderd

oh wacht ff.. ik heb wel een hotairstation (voor mijn krimpkous)

• Ploink
Zo'n hetelucht blazer? Pas op dat je 'm niet verbrandt of dat alles wegwaait.
Ik doe dit soort werk op een hete plaat. (=omgekeerde pan op het gasfornhuis) Door warmte van onder verbrandt je de bovenkant niet. Zo kun je zelfs chinese 1W/2W leds met de grote thermische pad vast solderen zonder dat die plastic lens smelt.

Of met de hand:

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

+1 voor de flux-methode, goed in de flux zetten, en dan gewoon een bolletje soldeertin langs de pootjes trekken. Mocht je nou toch een soldeerbrug krijgen, niet erg, gewoon met litze wegzuigen. :)

Zo heb ik zelfs chips met 0.5mm pin spacing gesoldeerd, en zonder de PCB te slopen of wat dan ook. :)

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Volgens mij is hier flux echt niet voor nodig.

Gewoon er voor zorgen dat je print niet beweegt (bij zulke kleine wel lastig)

Ik doe dan op 1 pad wat tin. Bvb rechts boven, omdat ik met rechts soldeer.
Ik pak dan de chip met pinset, maak het tin weer vloeibaar, en schuif de chip er op. Ik zet hem zo recht mogelijk.
Ik soldeer vervolgens de pin aan de andere kant. En dan de rest.

Het "drag solderen" is met name voor SSOP of QFP oid handig.
Ik dacht SOIC-8 te lezen, maar SOP-8. Met zo weinig pinnen gooi ik er meestal veel soldeer op en haal ik het weg met litze. Even goed nameten en vaak is dat prima.
Met QFP doe ik dat ook vaak.

Met hete lucht solderen heb ik geen ervaring. Enkel desolderen/slopen

Met een SOIC zijn de pinnen 1.27mm van elkaar af. Een DIP package is 2.54mm. Dat is dus niet zo erg klein dat je soldeerbruggen of flux nodig hebt om dat te voorkomen (het vermakkelijkt het solderen soms wel, vooral bij oxidatie). Als je wel soldeerbruggen heb, soldeer je waarschijnlijk met veel te dik soldeer (Bvb 1mm ofzo). 0.8mm werkt aardig, kleiner is natuurlijk beter.

Oh overigens, als je een dag niet drinkt krijg je toch juist trilhanden vanwege ontwenningsverschijnselen :D ?

[ Voor 16% gewijzigd door Hans1990 op 09-05-2014 20:33 ]

• Ploink
Een gewone SOIC kan inderdaad ook zonder flux, een voor een de pootjes solderen, of botweg snel met teveel soldeer alles aan elkaar solderen en dan met litze het overtollige weer weghalen.

Je hebt dan wel goede litze nodig. Ik heb vier verschillende, maar er zit een wereld van verschil in. De chinese 'gootwick' is te los geweven koper en zuigt nauwelijks. Mijn beste is Edsyn Soldasip SW021. Deze is vertind en geïmpregneerd met flux en "it sucks!" :)

Edit: oh is het de TSSOP8? Die is inderdaad kleiner, maar met de litze methode gaat dat ook nog wel.

Bdw, welke flux gel raden jullie aan? Ik heb ooit chinese flux gekocht, maar dat stinkt vreselijk naar verbrand rubber. Ik gebruik het niet. Wel heb ik een FL88 flux pen, maar die is alleen goed voor het normale soldeer werk, niet voor drag solder. Misschien FL22 of deze van Multicore?

[ Voor 37% gewijzigd door Ploink op 09-05-2014 20:52 ]

Verwijderd

tnx voor de tips.. morgen een poging wagen ;)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ploink: let op dat je flux gel voor loodhoudend soldeer gebruikt, want de loodvrije is meestal totaal niet geschikt voor hogere bouttemperaturen dan ~270C. Ik gebruik zelf eigenlijk vooral een fluxpen met geheel vloeibare flux - vind ik wat fijner werken, ook voor drag solderen. Als je genoeg aanbrengt vloeit het automatisch naar je punt toe. Ik heb vooral ITT fluxpennen gebruikt, maar sinds een paar dagen ook de fluxpen van eleshop, waarbij laatstgenoemde wat mij betreft niet onderdoet voor de (veel duurdere) ITT.

Verwijderd

mux schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 21:31:
Ik heb vooral ITT fluxpennen gebruikt, maar sinds een paar dagen ook de fluxpen van eleshop, waarbij laatstgenoemde wat mij betreft niet onderdoet voor de (veel duurdere) ITT.
wat zou het eBay alternatief kunnen zijn ?

die van eleshop kost gelijk 14,90 .. volgens mij ongeveer hetzelfde in china US $2.02, of is dat totaal iets anders :?

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37
Speakers doen het nu beiden :)
Heerlijk geluid.
Was vandaag al binnengekomen het filter.

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ploink schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 20:35:

Je hebt dan wel goede litze nodig. Ik heb vier verschillende, maar er zit een wereld van verschil in. De chinese 'gootwick' is te los geweven koper en zuigt nauwelijks. Mijn beste is Edsyn Soldasip SW021. Deze is vertind en geïmpregneerd met flux en "it sucks!" :)
Veel litz hebben flux, maar zit inderdaad wereld van verschil tussen de verschillende merken, deze zuigt ook goed, ziet tin gewoon wegtrekken van je pad en trekt zo paar centimeter litz omhoog. Heb ook goedkope van conrad maar die zuigen veel minder, zit wel wat flux in maar zuigt stuk minder dan die van eoo.

http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=3286

-Andere hobby- -

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:31
Verwijderd schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 22:12:
[...]
wat zou het eBay alternatief kunnen zijn ?

die van eleshop kost gelijk 14,90 .. volgens mij ongeveer hetzelfde in china US $2.02, of is dat totaal iets anders :?
Ik heb deze Kester 951 flux-pen, rosin flux rma. Het werkt wel prima, is no-clean flux het verdampt wel snel en er blijft vrijwel niets van achter. http://www.buyincoins.com/item/37775.html

mad_max234 schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:25:
[...]
Veel litz hebben flux, maar zit inderdaad wereld van verschil tussen de verschillende merken, deze zuigt ook goed, ziet tin gewoon wegtrekken van je pad en trekt zo paar centimeter litz omhoog. Heb ook goedkope van conrad maar die zuigen veel minder, zit wel wat flux in maar zuigt stuk minder dan die van eoo.

http://www.eoo-bv.nl/inde...a=viewProd&productId=3286
Dat is ook mijn ervaring, die Amasan/Armack Entlöt-Litze van EOO werkt perfect. Als je Litze hebt wat minder goed werkt kun je wat extra flux toevoegen, dan gaat het vaak wat beter.

My favorite programming language is solder.

• Ploink
mux schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 21:31:
Ploink: let op dat je flux gel voor loodhoudend soldeer gebruikt, want de loodvrije is meestal totaal niet geschikt voor hogere bouttemperaturen dan ~270C.
Bedoel je dat niet andersom? Loodvrij soldeer je op hogere temperatuur, lijkt me logisch dat de bijbehorende flux dan ook geschikt is voor hogere temperatuur.

Die goedkope flux pennen hebben allemaal Rosin (RMA) zo te zien. De dure zoals mijn FL88 bevat geen rosin, maar F-SW-34. Het werkt wel goed, maar geen idee of het beter is.

Dangerousprototypes heeft een aantal fluxen getest en laat ook zien hoe je het zelf kan maken. Ik heb nog zo'n chinees blokje rosin liggen dus misschien probeer ik het eens. De FL22 zijn ze heel enthousiast over dus die zet ik op mijn verlanglijstje. Kester #951 wordt afgekraakt.

[ Voor 46% gewijzigd door Ploink op 10-05-2014 00:58 ]

• Puch-Maxi
Ik heb dat filmpje een poos terug ook gezien idd, ik had de Kester 951 toen al. Voor mijn doeleinden werkt het prima. Er zal vast en zeker betere spul op de markt zijn, dat geloof ik direct. Het schijnt flux te zijn speciaal voor het maken van zonnepanelen :P.

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Puch-Maxi schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:45:
Ik heb deze Kester 951 flux-pen, rosin flux rma.
Dat Buyincoins-linkje, dat is een fake Kester flux pen, zie ook hier. ( "Frecautions" _O- )
Tevens is de enige Kester Rosin RMA Fluxpen van het type #186, jouw #951 is een "Low Solids, No-Clean Flux" zoals dat ook in Kester 245/275 No-Clean Soldeerdraad zit.
Je moet echt goed opletten, er zijn maar een paar (USA) verkopers die het originele product verkopen, de rest is allemaal Fake.
Natuurlijk kan ook een fake/no-name flux prima werken en heb je het tegen beter weten in gewoon niet door.

Ik heb hier thuis een originele Kester #952-D6 No-Clean Fluxpen (zoals in onderstaande afbeelding met lichtblauwe dop), komt bij Mouser USA vandaan, tesamen met een rolletje legendarisch Kester '44' 8) RA 63/37 soldeerdraad.

Zo zien de originele (genuine) er tegenwoordig uit (let op het # teken voor de serie-aanduiding & de kleur van de dop + kleur vloeistof):
resp. #951(No-Clean), #186 (Rosin RMA), #952-D6 (No-Clean)
Afbeeldingslocatie: http://www.cmlsupply.com/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/7/3/731-kes951-pen.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.cmlsupply.com/img/731-KES186-PEN.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Rk5rvWNbNPC0YQ92PY0LiytI/full.jpg

Ook is het gele puntje van de pen zelf bij het origineel voorzien van een Chisel-vorm (platte schroevendraaier-vorm), bij veel van de Fakes is dat dan juist een rond puntje.
Er zijn ook meldingen geweest dat sommige fake fluxpennen spontaan 'openen' en al de flux verliezen.

-----
Tevens gebruik ik deze (genuine!) No-Clean Flux die bij Conrad vandaan komt: Edsyn FL112 (F-SW34) 30ml, prima vloeibaar flux in een potje.
Ploink schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 00:01:
Kester #951 wordt afgekraakt.
De fake fluxpennen van oa. fleabay wel ja :P , genuine Kester bij de distributeur vandaan is toch echt prima spul.

[ Voor 29% gewijzigd door bitshape op 10-05-2014 03:53 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ploink schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 00:01:
[...]

Bedoel je dat niet andersom? Loodvrij soldeer je op hogere temperatuur, lijkt me logisch dat de bijbehorende flux dan ook geschikt is voor hogere temperatuur.
Nee, ze gaan er juist vanuit dat je je netjes aan de tempcurves houdt als je loodvrije flux nodig hebt, en dat je met handsoldeerwerk @ 480C aan het knoeien bent met 'gewone' flux.

Verwijderd

nou, als ik zo alle reacties lees moet je eerst een studie 'solderelogie' gaan doen, zijn zoveel dingen waar je op moet letten.
ik heb van een verbouwing nog een pot S39 (blauw / rode dop) over.. zal wel niet geschikt zijn :+

• Sibylle
Och, gewoon warm maken en soldeertin erop doen, dat is het principe van solderen ten slotte.. :P

SMD is geen magie, maar wat lastiger solderen omdat het klein is.
Gewoon één pootje netjes vastzetten en dan priegelen tot alles vast zit, kost je wellicht eventjes maar het is toch eenmalig.

Ctrl+k

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:14

Onbekend

...

Met SMD is een schone soldeerpunt (en ervaring) het belangrijkste. Goed soldeertin, flux en andere dingen zijn veel minder van belang.

Als je het trucje om SMD's solderen eenmaal doorhebt, is het doodsimpel. Oja, ik heb zo'n grote V-punt aan mijn soldeerbout zitten i.p.v. een "speciale" kleine punt voor SMD's. Zo'n grote punt trekt namelijk het teveel aan soldeertin weg, en hou je mooiere solderingen over. Tot en met de TSSOPjes gaat dat prima. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Onbekend op 10-05-2014 10:02 ]

Speel ook Balls Connect en Repeat

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aklfxQK.jpg

nou hij zit min of meer .. maar het word niet mijn hobbie :P

• Sibylle
ik zie geen enkel probleem, behalve: iets teveel tin. Onthouden voor de volgende keer, maar verder prima :)

En btw...het is toch al je hobby? :P

Ctrl+k

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

borroz heeft nogal handje om vooraf heel hard te roepen dat moeilijk is en niet gaat lukken, en als je simpele uitleg geeft is dat al gelijk studeren. :D :+

Is niet eerste keer dat verzet tegen simpel soldeerklusje, vooraf flink roepen dat lastig is en moeilijk en dat je er studie voor moet volgen en uurtje later heeft die het toch in 1 keer voor elkaar gekregen, zonder iets te slopen of dagen te studeren. :D

Heb het al eerder gezegd, je kan meer dan je denkt! :)

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Reinaert elektronica is failliet. De hele inboedel is te koop:

https://www.bva-auctions.com/auction/category/10778

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

mad_max234 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 12:30:
borroz heeft nogal handje om vooraf heel hard te roepen dat moeilijk is en niet gaat lukken, en als je simpele uitleg geeft is dat al gelijk studeren. :D :+
niet overdrijven , ik vroeg hier gewoon om advies en ik lees dat alleen al mbt flux er allerlei merken en mogelijkheden zijn.
dat weet jij ongetwijfeld allemaal natuurlijk dus ik verwacht binnenkort wel een mad_max234 'college' ;)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Was de bedoeling om punten wat aan te dikken en te overdrijven. :)

Vorige keer met BT module liet ik jou soortgelijk filmpje zien en kreeg ik min of meer dezelfde reactie, en toen lukte het ook in één keer, kreeg déjà vu. :)

Ik weet overigens helemaal niet veel van flux, gebruik al jaren hetzelfde merk/type, beviel gelijk goed, heb dus nagenoeg geen enkele andere ervaring. Gebruik ook geen pen maar flesje met kwastje, is vloeibare flux, Almit Flux 20ml T435. Doe al jaren met dat flesje, dacht 20ml zou wel snel op zijn, maar heb ondertussen 100+ printjes ermee gesoldeerd en flesjes is net over de helft leeg.

Edit/
http://www.elektronica-co.../2936/8898/Almit_T435.pdf

[ Voor 12% gewijzigd door mad_max234 op 10-05-2014 13:58 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

snap ik :o

1 ding is mij de laatste tijd wel duidelijk geworden.. ik moet hoognodig is een 'echt' soldeerstation aan gaan schaffen ipv een 18,- antex boutje met stug 220 V snoer en waar de afstand hand/soldeer punt veel te groot is.. hik nog wel tegen een beetje die prijzen aan :X

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Een goede regelbare bout is toch wel een beetje een vereiste voor als je iets verder wilt dan through-hole. Natuurlijk krijgt een gevorderde alles voor elkaar met een stuk staal en een fles waterstof (McGyver), maar als beginner werkt het zo ongelofelijk veel lekkerder en makkelijker als je een beetje goed gereedschap hebt.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb ooit een 2e hands weller WTCP voor 35 euro oid gescoord. Prima stationnetjes, en gaan 1000000 jaar mee.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:18

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:11:

1 ding is mij de laatste tijd wel duidelijk geworden.. ik moet hoognodig is een 'echt' soldeerstation aan gaan schaffen ipv een 18,- antex boutje met stug 220 V snoer en waar de afstand hand/soldeer punt veel te groot is.. hik nog wel tegen een beetje die prijzen aan :X
Zo'n stationnetje werkt ook best prima voor het geld wat je ervoor betaald:
http://www.eleshop.nl/aoyue-936-soldeerstation-p-61.html

• kitao
Dan zou ik er 2 tientjes bijleggen, toch wel handig als je de temp kan aflezen, ik heb dat niet. En ik zou even kijken of er verschillende reservepunten zijn http://www.eleshop.nl/aoyue-937-soldeerstation-p-62.html

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7M3satZ.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/mTPHLZR.jpg

ik heb wel een regelbaar boutje/hetelucht ding (en wat 'losse boutjes) maar is het toch niet echt kwaliteit.
dus nog even doorsparen dan maar :P

• Puch-Maxi
bitshape schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 02:05:
[...]

Dat Buyincoins-linkje, dat is een fake Kester flux pen, zie ook hier. ( "Frecautions" _O- )
Tevens is de enige Kester Rosin RMA Fluxpen van het type #186, jouw #951 is een "Low Solids, No-Clean Flux" zoals dat ook in Kester 245/275 No-Clean Soldeerdraad zit.
Je moet echt goed opletten, er zijn maar een paar (USA) verkopers die het originele product verkopen, de rest is allemaal Fake.
Natuurlijk kan ook een fake/no-name flux prima werken en heb je het tegen beter weten in gewoon niet door.

Ik heb hier thuis een originele Kester #952-D6 No-Clean Fluxpen (zoals in onderstaande afbeelding met lichtblauwe dop), komt bij Mouser USA vandaan, tesamen met een rolletje legendarisch Kester '44' 8) RA 63/37 soldeerdraad.

Zo zien de originele (genuine) er tegenwoordig uit (let op het # teken voor de serie-aanduiding & de kleur van de dop + kleur vloeistof):
resp. #951(No-Clean), #186 (Rosin RMA), #952-D6 (No-Clean)
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]

Ook is het gele puntje van de pen zelf bij het origineel voorzien van een Chisel-vorm (platte schroevendraaier-vorm), bij veel van de Fakes is dat dan juist een rond puntje.
Er zijn ook meldingen geweest dat sommige fake fluxpennen spontaan 'openen' en al de flux verliezen.

-----
Tevens gebruik ik deze (genuine!) No-Clean Flux die bij Conrad vandaan komt: Edsyn FL112 (F-SW34) 30ml, prima vloeibaar flux in een potje.

[...]

De fake fluxpennen van oa. fleabay wel ja :P , genuine Kester bij de distributeur vandaan is toch echt prima spul.
Hahaha geweldig! :D Ik heb hem inderdaad niet om het merk gekocht, ik had gewoon een flux pen nodig en hebb gewoon de goedkoopste gepakt die ik kon vinden. Bij aankomst stond er ineens Kester op, oke het zal wel :P. Er kan dus elke willekeurige flux in zitten, je weet het gewoon niet. Het is precies zoals je al zegt "Natuurlijk kan ook een fake/no-name flux prima werken en heb je het tegen beter weten in gewoon niet door." dat klopt helemaal. Het is erg moeilijk om nep van echt te onderscheiden als je het originele product nog nooit hebt gezien.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:41:
[afbeelding]
[afbeelding]

ik heb wel een regelbaar boutje/hetelucht ding (en wat 'losse boutjes) maar is het toch niet echt kwaliteit.
dus nog even doorsparen dan maar :P
Deftige hobbyruimte heb je daar Borroz! Ziet er zeer netjes uit. Spot ik daar nu een Rigol?

[ Voor 0% gewijzigd door Puch-Maxi op 10-05-2014 16:15 . Reden: Typo ]

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

Ik heb toevallig beide stations die hier intussen genoemd zijn. De JBC CD-2BC en een Aoyue 937.
Ik zou (en doet het ook :P) de JBC iedere keer verkiezen boven de Aoyue. Maar het prijsverschil is wel enorm. ALs je nu nog een stug/lomp basis ding heb zou ik eerst overstappen naar een Aoyue of anders een goedkope Weller. Voor allebei zijn er zat punten beschikbaar en het is een prima manier om voorlopig weer een stuk verder te komen.

Van een 230V snoer bout naar een JBC station is imo wel een erg grote stap :D (voor de prijs van 1 punt voor de JBC heb je al bijna een volledig station incl punt en bout, van Aoyue :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-05-2014 15:28 ]

Verwijderd

Puch-Maxi schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 15:21:
[...]

Deftige hobbyruimte heb je daar Borroz! Ziet er zeer netjes uit. Spot ik daar nu een Rigol?
daar rechtsonder.. klopt :D
netjes ? hahahaha

@ crashoverdrive
het word ook hier een JBC tzt

[ Voor 112% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2014 11:32 ]

• Sibylle
RobV schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 14:15:
Een goede regelbare bout is toch wel een beetje een vereiste voor als je iets verder wilt dan through-hole. Natuurlijk krijgt een gevorderde alles voor elkaar met een stuk staal en een fles waterstof (McGyver), maar als beginner werkt het zo ongelofelijk veel lekkerder en makkelijker als je een beetje goed gereedschap hebt.
True that.
Heb hier bijvoorbeeld deze staan: Afbeeldingslocatie: http://www.uchobby.com/wp-content/uploads/2007/12/dsc_0177.jpg
En daar heb ik toch (noodgedwongen) grotere projectjes mee gedaan (denk aan 50+ soic8 chips en paar honderd 0603 en 0805), het werkt wat lastig maar eigenlijk best goed te doen.

Echter...als ik achter een fatsoenlijk station kruip...wereld van verschil en puur genot. Alleen went dat weer en na een half uurtje ben ik het genotsgevoel kwijt. Ik ben aan het denken om daarom continue af te gaan wisselen :+

Ctrl+k

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Kijk daar is het probleem waarom jij solderen niet zo leuk vind, als je goede soldeerstation haalt zal stuk beter gaan en zal denk ik ook leuker van worden.

Zo soldeerbout met 230v snoer is meer marteltuig dan werktuig. :D

-Andere hobby- -

Verwijderd

je zit er nogal mee.. ik had je al is verteld dat mijn huidige probleem mijn ogen zijn, en dat dat de reden is dat ik geen fan van SMD ben, het vergt ook een zeer goed oog/hand coordinatie en die zijn bij mij ook wat minder na wat gebeurtenissen.
Ik heb er wel speciaal een klein Antexboutje voor gekocht .. voor 'smd noodgevallen', niet om hele printplaten te gaan voorzien van SMD shit.
* Ik heb in mijn leven waarschijnlijk meer gesoldeerd dan jij .. dus wat soldeerervaring betreft >:)

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 16:20 ]

• CrashOverDrive
  • Nu online
Ook daar is een oplossing voor :P
Ik heb vorige week dit speeltje bestelt en hij komt waarschijnlijk over 2 weken. :9~
Afbeeldingslocatie: http://www.visioneng.com/Portals/0/CVStoreImages/Mantis-Compact-inspection-microscope-Boom-12-507px_507.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-05-2014 16:24 . Reden: Linkje ge-add ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:08:
[...]

Kijk daar is het probleem waarom jij solderen niet zo leuk vind, als je goede soldeerstation haalt zal stuk beter gaan en zal denk ik ook leuker van worden.

Zo soldeerbout met 230v snoer is meer marteltuig dan werktuig. :D
Tja, nu ben je dingen aan het zeggen met 0,0 onderbouwing gebaseerd puur op je eigen situatie. Ik kan niet voor borroz spreken, maar onafhankelijk hoe goed soldeerstation ik heb, het wordt nooit wat bij mij. Ik ben er niet dol op (ik doe het als het moet), en ik kan het niet goed. Mijn fijne motoriek is gewoon ruk, gaat een soldeerstation niks aan veranderen.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ik zit nergens mee, wil alleen maar helpen, en geeft het notabene zelf ook al aan dat zo 230v soldeerbout niet echt meewerkt. :D

En lukt je toch gewoon,(BT module, smd, etc), dus je ogen zijn nog goed zat, anders was het je ook niet gelukt. ;)

Hoeft overigens geen soldeerstation te kopen van 300+ euro. <100 euro weller is meer dan zat voor jou lijkt me, kan je leven mee vooruit als je er beetje lief voor bent. ;)

Zelfs die aoyue 936(hakko clone) soldeerstations van 30 a 35 euro zal al wereld van verschil met zo 230v soldeerbout, al is het maar dat instelbaar is en je dunne siliconekabel aanzit en je goede kwaliteit punten kan gebruiken, aoyue is dan wel clone maar hoeft niet de aoyue punten te gebruiken je kan gewoon originele hakko, al zullen de punten dan evenduur zijn als solderstation. :D

@Sissors
Geef andere ervaren mensen ook even kans om te reageren zul je zien dan ze allemaal beamen dat goed weller tegenover goedkope bout zonder regeling, slechte punten, stugge kabel, etc een wereld van verschil zal uitmaken, is echt niet mijn ervaring alleen hoor, is vrij algemene bekend. Zou zeggen probeer het zelf uit, koop 18 euro conrad bout en goed weller en kijk welke beste soldeert, weet zeker dat je de weller zal zeggen, daar twijfel ik niet aan. ;)

@CrashOverDrive
Ja dat is een oplossing, moet die wel even zijn auto verkopen of iets anders duurs, want dat gaat je hoop geld kosten, dave jones heeft er eentje, manta of zo, dacht dat die 10K kosten. :+

Edit/
Is mantis ipv manta.
En kost iets minder dan 10K, rond de 3.5K, nog steeds erg veel geld.

Review
http://www.eevblog.com/20...-elite-microscope-review/

[ Voor 35% gewijzigd door mad_max234 op 10-05-2014 17:13 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

ik heb een digitaal regelbaar soldeer station van 100,- . (zie foto's)
en heb voor een zeldzame smd reparatie een klein los boutje gekocht (die heb ik ook vandaag gebruikt)

nu ik wat vaker aan het solderen ben vind ik dat station bij nader inzien ruk.. het handvat wordt te warm.. hij zakt te snel 'in' bij grotere opervlakten, de kabel is te stug en de punten oxideren te snel naar mijn zin.

vandaar mijn opmerking dat ik nu toch echt een goed (lees pro JBC / WELLER) station zal gaan aanschaffen binnenkort.
CrashOverDrive schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:21:
Ik heb vorige week dit speeltje bestelt en hij komt waarschijnlijk over 2 weken. :9~
[afbeelding]
ik ben wel is bezig geweest met een video camera (nacht / IR kijker)
als ik die nu is ombouw naar een SMD soldeer kijker .. ???
Die cam module heeft OSD via I2C dus kan aan een arduino 8)

Afbeeldingslocatie: http://s29.postimg.org/bc7s0pxiv/cam.jpg

@ mad hieronder.. nee niet echt in de buurt maar ik los het wel op.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 16:58 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Gebruik die dan, grote punt erop en drag techniek gebruiken, hoef je niet eens te kijken naar de chip, kan iemand anders desnoods even vragen of de chip uitlijnt en vastlijmt met secondelijm en daarna hoef je niet meer zo nauwkeurig te werken, kan met ogen dicht als het moet. :)

kan chip ook vastplakken met wat afplaktape, dan eerst 1 pin vastzetten en met vergrootglas controleren dan tegenoverliggende pin vastzetten en weer controleren en daarna kan je gewoon met ogen dicht met grote punt en wat flux de rest vastzetten.

Als je in buurt van Nijmegen woont wil ik je gerust keertje middagje laten zien hoe ik alles doe en dat echt niet zo lastig is, en dan heb ik het over de IC's. 0603 blijft lastig natuurlijk maar ook die kan je vastzetten met secondelijm. In jaren 80 en 90 was gebruikelijk dat ze eerst alle smd deden vastzetten met lijm, en daarna pas solderen.

Ik snap dat ergens keertje ophoud als je slechte ogen hebt, maar denk dat bij jou nog lang niet het geval is. Ik zie namelijk de pinnen ook niet allemaal even scherp, kan vaak maar net goed focussen op 1 pin, te dichtbij zie ik alles wazig. Ik heb ook een bril, vanaf mijn 18 jaar toen ik ging rijlessen kwam ik erachter, was voor veraf maar denk dat dichtbij ook niet meer is wat het geweest is. :P

-Andere hobby- -

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Heeft er iemand al een keer een GPS tracker getest, ik bedoel dan het type met GSM erin zodat je een voertuig of iets anders kunt volgen?

Ik wil er eigenlijk eentje inbouwen in mijn komende auto (nadat ze mijn huidige auto leeg hebben gehaald en de glaszetter mij 'tot de volgende keer' wenste nadat ik zei welke auto ik kreeg). Maar ik zit met de sim-kaart. Ik wil eigenlijk een simpel datakaartje, voor een paar euro per maand gewoon wat kb-tjes heen en weer gooien. Maar dat is er nog niet echt voor de consument, of wel?

Soms is het niet heel moeilijk te vinden:
http://www.medionmobile.nl/web/tarieven/datatarief/
Ik ga eens spelen met wat spulletjes :P

[ Voor 11% gewijzigd door TheGhostInc op 10-05-2014 17:15 ]

• CrashOverDrive
  • Nu online
0603's kan je makkelijk doen door eerst een ieniemienie drupje tin op 1 pad te doen.
Dan met pincet je component erin drukken (terwijl je hem warm stookt). Dan kan je daarna rustig (en netjes) de andere kant solderen, om dan de 1e kant ook goed vast te solderen. Gaat perfect (en snel)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja zo doe ik het ook altijd, 0402 is nog te doen voor mij. ;)

Maar gaat nu even over borroz, en zover ik van hem begrepen heb is werken met pincet en kleine onderdelen lastig. Als iemand anders nu uitlijnen doet en je alleen soldeerbout met drup tin eraan tegenaan hoeft te houden zonder dat weerstand wegschiet is het denk ik wel te doen. Uiteraard heb je daar juist punt voor nodig, holle is denk ik geschikt en flink wat flux gebruiken en bout niet te heet zetten.

Edit/
Niet dat ik borroz 0603 zou aanraden, is maar voorbeeldje. En voor weerstanden is het ook niet echt must, voor IC is dat soms wel, kan je soms alleen in SMD krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 10-05-2014 17:02 ]

-Andere hobby- -

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

CrashOverDrive schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:21:
[afbeelding]
Wat kost zo'n apparaat nou? (ik denk dat ik het niet wil weten...) :)

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
sebastius schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 17:16:
[...]

Misschien hebben de chinezen een kloon gemaakt? Met harnas om je werknemer eraan vast te zetten als soort muilkorf voor optimale productie :+

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Had net edit geplaatst in paar posten terug oven de kosten.

Meest populaire manits kost rond de 3.5K dollar, ook op ebay te krijgen. Oude modellen kosten tweedehand rond de 1000 a 1500 dollar.

http://www.eevblog.com/20...-elite-microscope-review/

Edit/
Op amazone, +-3.3K
http://www.amazon.com/Man...e-Inspector/dp/B0013KBLWM

[ Voor 16% gewijzigd door mad_max234 op 10-05-2014 17:21 ]

-Andere hobby- -

• CrashOverDrive
  • Nu online
sebastius schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 17:16:
If you have to ask the price, you can't afford it. Zoals J.P. Morgan ooit zei :+

Prijs is ongeveer gelijk aan een knappe DSLR met objectief.
1585 zonder lenzen. Ik heb er dan nog een 4x lens bij voor 95 euro. (2x = 220, 6x = 150, 8x = 375).
Let wel, dit is voor de Mantis compact. De Mantis elite is nog toffer, maar dan gaan de prijzen van alles (unit en objectieven) ongeveer keer 2. 8)7

@mad_max234
Die van Dave is idd een Mantis Elite. Heb even gekeken en hij kost bij de NL distributeur 3.045 + 173 voor de 4X lens.

Verschil tussen de Mantis Elite en de Mantis Compact (ik heb de compact bestelt) is dat de elite een hotswap heeft voor 2 objectieven (draaicirkeltje om snel te wisselen), meer objectieven (2x t/m 20x) vs (2x t/m 8x). En de kijkspiegel is wat groter.

[ Voor 25% gewijzigd door CrashOverDrive op 10-05-2014 17:29 ]

Verwijderd

zit daar nou ook gelijk een afzuigkap in ?

• CrashOverDrive
  • Nu online
Afzuigkap? Nee. Die "slurf" bovenaan die arm is voor het afdekken van het mechanisch scharnier. ;)

Verwijderd

geen rookafzuiger voor dat geld ? 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 18:17 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

CrashOverDrive schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 17:22:
[...]
@mad_max234
Die van Dave is idd een Mantis Elite. Heb even gekeken en hij kost bij de NL distributeur 3.045 + 173 voor de 4X lens.

Verschil tussen de Mantis Elite en de Mantis Compact (ik heb de compact bestelt) is dat de elite een hotswap heeft voor 2 objectieven (draaicirkeltje om snel te wisselen), meer objectieven (2x t/m 20x) vs (2x t/m 8x). En de kijkspiegel is wat groter.
Ben jaloers op je, ik kan het niet goed praten om voor mezelf zoveel geld neer te leggen, maar het is hardwareporno. :D :+

-Andere hobby- -

• ProAce
Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn eigen bureau om meer ruimte te creëren voor school en mijn pc/elektronica.

Zal even het ontwerp tot nu toe laten zien:
Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/8GNQr.png
Totaal Afmetingen: 366x80x82 cm (LxBxH)

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/8GNRh.png
Onbelangrijk huiswerk deel :9

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/8GNUf.png
En het deel waar ik het meeste zal zitten en waar ik een vraag over heb.
Deze luid:
Hoe zouden jullie hier je gereedschap ophangen tegen de schuine wand?
Liefst een zo strak mogelijke oplossing.
Zelf kan ik niks vinden en zoek ik wss verkeerd en zou graag van jullie horen.

Alvast bedankt :)

Verwijderd

tegen een schuine wand.. dat zal lastig worden vrees ik :X

• ProAce
Dacht ooit wel is van die vast klik strips gezien te hebben waar het gereedschap echt strak in geklikt werd.
Kan het alleen niet terugvinden :P

Verwijderd

kan je niet iets maken met een schuine achterkant en 2 grote openslaande deurtjes (soort keukenkastje) en dan monteer je het gereedschap aan de binnenkant van de deurtjes (die uiteraard perfect verticaal staan).

• ProAce
Liefst een kant en klare oplossing.
Maar houdt deze in het achterhoofd want in dat 'kastje' kan je natuurlijk ook meer kwijt :)

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Erg interessant, circuit printing, zijn al vaker testen voorbijgekomen in verleden, en zijn ook meerdere groepen al tijdje mee bezig, deze lijken echter bijna klaar te zijn voor massaproductie.

Ze hebben circuit die ze van ontwerpen op pc naar werkend pcb in 1 uur tijd is gemaakt, 15minuten routen, 30minuten printen, 15 minuten solderen, Klaar is je prototype, zonder gedoe met etsen.

http://youtu.be/RwAhluh7MUE?t=2m18s

Denk dat dit wel eens kan aanslaan, cartridges bevat 42ml en zou voldoende moeten zijn voor tientallen en tientallen circuit aldus de gast in de stand.

-Andere hobby- -

• Sissors
  • Niet online
Niet helemaal gekeken, maar het probleem is zeker dat het enkelzijdig is. Blijft natuurlijk grappig iets, maar je loopt dan wel snel tegen de limitaties aan.

Op mijn werk was er een keer gekeken naar mogelijkheden om zelf PCBs te maken, waarbij een eis was dat er geen chemicaliën bij komen kijken (zo'n cartridge zou geen probleem zijn, maar het moest ook geen chemisch lab worden). Enkelzijdig waren die wel te koop (vast een stuk duurder dan deze optie, maar toch), maar voor dubbelzijdig had je altijd chemicaliën nodig om vias door te metaliseren.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Lijkt me niet alleen voor enkelzijdig bruikbaar, even laten drogen, papier/fr4/etc omdraaien en weer verder printen aan de achterkant.

Edit/
Via hoeft je niet perse te metalliseren, achteraf even pin in solderen is ook goed zat voor hobbyisten of prototype. Metalliseren doet bijna geen enkele hobbyist die dubbelzijdig ets, zou leuk zijn als dat zou kunnen maar geen must.

[ Voor 55% gewijzigd door mad_max234 op 10-05-2014 20:51 ]

-Andere hobby- -

• Ploink
ProAce schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 18:42:
Ik ben bezig met het ontwerpen van mijn eigen bureau om meer ruimte te creëren voor school en mijn pc/elektronica.

Zal even het ontwerp tot nu toe laten zien:
[afbeelding]
Totaal Afmetingen: 366x80x82 cm (LxBxH)

[afbeelding]
Onbelangrijk huiswerk deel :9

[afbeelding]
En het deel waar ik het meeste zal zitten en waar ik een vraag over heb.
Deze luid:
Hoe zouden jullie hier je gereedschap ophangen tegen de schuine wand?
Liefst een zo strak mogelijke oplossing.
Zelf kan ik niks vinden en zoek ik wss verkeerd en zou graag van jullie horen.

Alvast bedankt :)
IJzeren strip op schroeven en een stapel ronde supermagneetjes kopen van ebay.

Zal even een testje voor je doen..... moment.....

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kwrNRwel.jpg

Dit zaagblad buigt een beetje door onder het gewicht, maar het gaat om het idee :)
Magneetjes zijn Ø 20mm x 2mm neodymium.

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 10-05-2014 20:58 ]

• ProAce
Bestel linkje?
En wat als je de magneetjes achter het blad plaatst?
Ziet er goed uit :)

• Ploink
Het zaagblad schermt het magneetveld af aan de andere kant, dus je moet ze direct aan het magneetje hangen. De polariteit kan uitmaken, als die om-en-om is kunnen twee schroevendraaiers tegen elkaar plakken, dezelfde polen stoten af en dan heb je dat niet.

Deze waren toevallig van DX.
Super Strong Rare-Earth RE Magnets (20mm x 2mm / 10-Pack)
maar ze zijn op ebay ook volop verkrijgbaar.

Ik had ze al op die strip geplakt voor een andere nuttige toepassing. Uit een Canon lens adapter viel zo'n heel klein mini schroefje. Magneetjes op strip geplakt, plastic folie erom tegen krassen en de vloer mee geveegd... gevonden! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Ploink op 10-05-2014 21:18 ]

• kitao
Voor mij geen wandbord meer, dan liever een wagentje
https://www.google.nl/sea...0CC8QsAQ&biw=1093&bih=515
Afbeeldingslocatie: http://blogimages.seniorennet.be/verhuizen/1496011-d24614151364d47c7ecdd2d7accf72a6.jpg
Boormachine e.d liggen gewoon in de kast, schroevedraaiers apart kistje, sleutels in een vouwzak en nog wat wasknijpermandjes waar de rest van de meuk in ligt.

ps\ dit is een soort kliksysteem http://www.conrad.nl/ce/n...detview1&rt=detview1&rb=2

[ Voor 14% gewijzigd door kitao op 10-05-2014 21:29 . Reden: foto resize ]

Verwijderd

ProAce schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 21:02:
Bestel linkje?
En wat als je de magneetjes achter het blad plaatst?
Ziet er goed uit :)
link
besef wel dat al je gereedschap magnetisch word ;)

• ProAce
nadeel van een wagentje:
kamer is op de bovenste verdieping van het huis en kamer heeft geen ruimte om dat weg te zetten :P

Ga nog even wat denken over de magneetjes :)

@borroz
voor schroevendraaiers is dat een plus, maar kan dat kwaad voor andere tools?
Denk aan zij knip tang, strip tang etc.

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:55
Kniptangetje blijft dan bv knipresten aan hangen, pootjes van weerstanden en dergelijke. Niet zo fijn :p

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• ProAce
hmm das minder, maar niet onoverkomelijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.conrad.nl/medias/global/ce/8000_8999/8900/8930/8935/893570_RB_00_FB.EPS_150.jpg
Zoiets bedoelde ik, alleen dan wat langer/groter/beter.
Prijs maakt niet zo heel veel uit. Maar 30/40 is toch wel de max en lijkt me ook wel realistisch.

• Ploink

Er was vorig jaar een draadje over soldeerstations
Soldeerbout kopen

Ik heb wel eens met de gedachte lopen spelen om een professionele solder pen/handpiece te kopen van Weller of JBC ofzo en dan het station helemaal zelf te bouwen. Pak een 120W laptop powerbrick of een MeanWell voeding en maak een regelkastje met PWM control, moet wel te doen zijn toch?
wesleytjuh schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 21:36:
Kniptangetje blijft dan bv knipresten aan hangen, pootjes van weerstanden en dergelijke. Niet zo fijn :p
Mijn soldeer benodigdheden, tin, flux, wick, desoldeerpomp, pincet en kniptangetje, etc, heb ik altijd in een apart doosje, niet bij het andere gereedschap. Die zet ik naast me op het buro als ik ga solderen en dan heb ik alles bij de hand. Maarja een foutje maken en je dure kniptangetje wel aan de magneet plakken en dan ben je de sjaak :+

[ Voor 25% gewijzigd door Ploink op 10-05-2014 21:58 ]

Verwijderd

TheGhostInc schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 16:51:
Heeft er iemand al een keer een GPS tracker getest, ik bedoel dan het type met GSM erin zodat je een voertuig of iets anders kunt volgen?

Ik wil er eigenlijk eentje inbouwen in mijn komende auto (nadat ze mijn huidige auto leeg hebben gehaald en de glaszetter mij 'tot de volgende keer' wenste nadat ik zei welke auto ik kreeg). Maar ik zit met de sim-kaart. Ik wil eigenlijk een simpel datakaartje, voor een paar euro per maand gewoon wat kb-tjes heen en weer gooien. Maar dat is er nog niet echt voor de consument, of wel?

Soms is het niet heel moeilijk te vinden:
http://www.medionmobile.nl/web/tarieven/datatarief/
Ik ga eens spelen met wat spulletjes :P
lijkt me niet geschikt, werkt niet in het buitenland en verder moet je er wel een aldi telefoonkaart bij hebben.
ik kreeg een tip mbt lebara internet prepaid .. moet ik ook nog uitzoeken.

@ Ploink

maar dan wel gebruik maken van de fabrieks 'handpieces' .. ik ga ook is op eBay kijken.
idd de electronica in zo'n station (basis) kan nooit spectaculair zijn 8)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-05-2014 22:18 ]

• wesleytjuh
Ploink schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 21:50:
[...]

Soldeerbout kopen

Ik heb wel eens met de gedachte lopen spelen om een professionele solder pen/handpiece te kopen van Weller of JBC ofzo en dan het station helemaal zelf te bouwen. Pak een 120W laptop powerbrick of een MeanWell voeding en maak een regelkastje met PWM control, moet wel te doen zijn toch?

[...]

Mijn soldeer benodigdheden, tin, flux, wick, desoldeerpomp, pincet en kniptangetje, etc, heb ik altijd in een apart doosje, niet bij het andere gereedschap. Die zet ik naast me op het buro als ik ga solderen en dan heb ik alles bij de hand. Maarja een foutje maken en je dure kniptangetje wel aan de magneet plakken en dan ben je de sjaak :+
Mja, op papier klinkt het simpel maar volgens mij komt er nog best wat bij kijken om zo'n strakke regelloop te maken. Mijn JBC verloopt bij normale soldeerwerkzaamheden echt nauwelijks onder belasting. Hooguit een graadje of 5, om daarna direct weer op temperatuur te zijn. Leuke uitdaging wel, maar niet zo gemakkelijk gedaan verwacht ik :9

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• sebastius

sebastius

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/E7D22EF5-DB2C-440B-86A5-5316EA291577_zps9oouxols.jpg

Tijd om het beestje wat RAM te geven :)

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/F17E23B9-E64D-43AE-BFD0-22CA004A93EC_zpsrpxv4nx2.jpg

Verwijderd

niet op voetjes ??

• sebastius

sebastius

Alleen de RAM, CPU en ROM. Veel te veel gedoe :P en had ze niet liggen toen ik omschakelde van breadboard nar print.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 10 mei 2014 @ 21:50:
[...]

Soldeerbout kopen

Ik zie het wel vaker voor bij komen. Op dangerousprototypes hebben ze volgens mij er ook een projectje mee lopen, en op hackaday of eevblog heb ik het ook wel eens gezien.
Een echte goede uitgewerkte heb ik nog niet gezien.

Als je kijkt naar EEVBLOG's JBC teardown, dan zit er ook maar weinig in (of misschien beter gezegd, weinig wat je niet zelf op een print kan proppen). Ik vind die stations ook vaak beetje overpriced IMO. Het is vaak niets meer dan een trafo, klein display, thermokoppel/thermistor meet circuit, microcontrollertje of analoog circuitje met een aanstuurelement (FET of TRIAC oid).

Natuurlijk zit er nog een afregeling in of een fancypants regelalgoritme. Die JBC heeft zelfs een dsPIC er voor nodig. Waarschijnlijk doen ze aardig wat "digital power control" in dat station, omdat ze ook nogal wat spul terugmeten (stroom enz.) en vermoedelijk daar flink mee gaan rekenen. Die JBC stations heb ik wel eens mee mogen werken en zijn zeer snel op temperatuur, en "live" de punt vervangen is ook verrekte handig.
Maarja, dan de prijs 7(8)7

• wesleytjuh
Wat bij JBC ook gewoon erg goed is is de behuizing en de bout/grip zelf. Zeer degelijk allemaal. Vooral een station met losse voet + spons is top. Voet gaat geen kant op en bout valt er precies in. Is geloof ik gegoten + een flinke laklaag waardoor het lekker zwaar maar ook erg duurzaam is.

[ Voor 9% gewijzigd door wesleytjuh op 11-05-2014 00:17 ]

• Ploink
Hans1990 schreef op zondag 11 mei 2014 @ 00:11:
[...]
Als je kijkt naar EEVBLOG's JBC teardown, dan zit er ook maar weinig in (of misschien beter gezegd, weinig wat je niet zelf op een print kan proppen). Ik vind die stations ook vaak beetje overpriced IMO. Het is vaak niets meer dan een trafo, klein display, thermokoppel/thermistor meet circuit, microcontrollertje of analoog circuitje met een aanstuurelement (FET of TRIAC oid).
Bedankt voor de link.
Ik ben het eigenlijk wel eens met die reviewer. Waarom moet je gereedschap een complete computer bevatten met firmware en software? Straks koop je nog een hamer met USB aansluiting want je moet natuurlijk wel een spijker inslaan volgens ISO-123456 en desgewenst de decelleratie grafieken kunnen overleggen 8)7

Ik heb zelf ook wat zitten zoeken. De JBC T245 handpiece is een hele mooie, krachtig en met zeer veel verschillende tips.
Voor €80 exbtw heb je een handpeace + tip cartridge. De bijbehorende standaard is €123 ex.

De Weller WMRP/WXMP solder pen is vergelijkbaar met de JBC T210 Setprijs €227 ex..
Ik heb hier mee gewerkt en wisselen gaat nog eenvoudiger omdat de grip aan de tip cartridge zit, dus dat kan gewoon met blote handen. Verder een beetje dezelfde features, warm in 2sec en hij gaat uit in de houder, door een magneetje in de houder en reed schakelaar in het handvat. De tips zijn maar 40W, maar dat is genoeg. Voor het zwaardere werk hebben ze een bijtel tip van 55W en dat is voldoende voor heatsinks en ground planes.

Dan zit je al rond de €250 inc (of 100 zonder houder) en dan moet je het basis station zelf nog bouwen :|

[ Voor 8% gewijzigd door Ploink op 11-05-2014 01:23 ]

Verwijderd

' Dan zit je al rond de €250 inc (of 100 zonder houder) en dan moet je het basis station zelf nog bouwen :|

kortom , 332,- is zo gek nog niet als je er niet TE lang over nadenkt :)
(in de rommelbak bij een grote bouwmarkt kost een zijkniptangetje 2,50 . een 'echte' pakweg 40,-)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2014 09:57 ]

• Sissors
  • Niet online
Een complete computer? Het is een microcontrollertje. Ik dacht met jouw uitspraak dat er echt PC in zat (wat in duurdere meetapparatuur wel het geval is). Ik moet zeggen dat die reviewer imo wel heel veel klaagt zonder enige onderbouwing buiten: "Het is digitaal, en dat kan fout gaat".

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ploink schreef op zondag 11 mei 2014 @ 00:47:
Dan zit je al rond de €250 inc (of 100 zonder houder) en dan moet je het basis station zelf nog bouwen :|
ipv zelfbouwen, je kan al een nieuw compleet JBC station krijgen voor €209 ex. bij weidinger.eu: BT-2BWA Kit Weidinger Edition
Er zitten ook 2 tips/cartridges bij (chisel-vorm): C245-906 & C245-907
Dat is incl. de Duitse btw €249,-. Dezelfde JBC performance maar dan met een simpele 'analoge' bediening.
Mensen met een kvk/btw-nummer kunnen hier erg makkelijk shoppen, anders even doorvragen naar een pro forma factuur met (Duitse) btw.

Zo ziet de nieuwste versie er nu uit (eigen snelgemaakt fotootje):
JBC BT-2BWA

[ Voor 13% gewijzigd door bitshape op 11-05-2014 10:26 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Verwijderd

@ bitshape
ziet er ook goed uit !

ik begrijp inmiddels dat er ook een soort modulair systeem is.

Afbeeldingslocatie: http://www.tme.eu/html/gfx/ramka_2749.jpg

dan zou je later vb een andere handpiece bij kunnen kopen

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Het is zeker een fijn stationnetje, vervangt m'n Weller WS81T nu. Ik heb ook nog de JBC CD-2BC staan btw.
Die modulaire serie (DI, DD & DM) hebben als voordeel dat je meer verschillende Tools kan aansluiten, zoals bijvoorbeeld de Tweezers. ;)
De Tweezer-tool gaan niet samen met de standaard allinone soldeerstations (CD & BT) van JBC.

• Ploink
Sissors schreef op zondag 11 mei 2014 @ 10:12:
Een complete computer? Het is een microcontrollertje. Ik dacht met jouw uitspraak dat er echt PC in zat (wat in duurdere meetapparatuur wel het geval is). Ik moet zeggen dat die reviewer imo wel heel veel klaagt zonder enige onderbouwing buiten: "Het is digitaal, en dat kan fout gaat".
Een "Computer" hoeft niet perse een PC te zijn natuurlijk ;) Even ter vergelijking, de dsPIC is ca 200-300x zo snel als de Commodore64 homecomputer die ik vroeger had.

Er zit wel een USB op, je kan firmware upgraden en er is software voor op de PC om ... ja waar heb je dat nou voor nodig? Alleen voor als je volgens ISO-bladibla wil werken en je alles moet vastleggen misschien? Om de presets en andere zaken in te stellen omdat de user interface op het ding zelf k# is?

Wat dat betreft vindt ik die goedkope JBC een hele mooie, een echte draaiknop, perfect! Een display is echt niet nodig voor een soldeer station. Ik wil mijn hoofd 100% bij de soldeer job houden. Een draaiknop zet je in 1 beweging. Toetsjes drukken tot de gewenste waarde bereik is vergt meer interactie.
Op het werk had ik de Weller WD2M, met pen en tweezers, en als ie te lang van de voeding af was geweest omdat iemand het stopkontakt nodig had, dan vergat hij zijn presets, heel irritant.

Bedankt voor de tip bitshape, al koop ik hem voorlopig niet want mijn WS80 is nog laaaaaang niet stuk. :) :-( Ja beetje ambivalent gevoel hierbij, zo was ik ook blij dat de bliksem insloeg en mijn CRT TV de geest gaf. Ik heb geen reparatie poging gedaan.

De prijs structuur van JBC vind ik wel merkwaardig, een complete set met losse delen voor 530 euro, maar een integraal station met dezelfde bout en maar liefst twee leutspitzen voor slechts 209 :? Dat is veel geld voor een beetje extra fancypants.

• Sissors
  • Niet online
Ploink schreef op zondag 11 mei 2014 @ 13:05:
[...]

Een "Computer" hoeft niet perse een PC te zijn natuurlijk ;) Even ter vergelijking, de dsPIC is ca 200-300x zo snel als de Commodore64 homecomputer die ik vroeger had.
Dat is niet hoe de definitie van een computer normaal gesproken gebruikt wordt, zoals je prima weet. Een microcontroller is geen complete computer.
Er zit wel een USB op, je kan firmware upgraden en er is software voor op de PC om
Microcontrollers met USB kosten dan ook 3x niks.
Pagina: 1 ... 100 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.