Omdat veel van die chineze producten goedkoper zijn compleet gebouwd, gesoldeerd, "getest" en opgestuurd, dan dat je hier losse onderdelen kan bestellen in zelfs grotere aantallen.
Stel je neemt zo'n strip:
http://www.ebay.com/itm/N...hting&hash=item27d86b61e5
Daar zitten blijkbaar 300 LEDs op, en kost 10.28$ inclusief shipping.
Dan kost zo'n "product" compleet geassembleerd, maarliefst: 3,4 dollar cent per LED.
En dat is eigenlijk nog een leugen, want in die prijs zit nog verwerkt:
Verzending
Verpakking
Assemblage
PCB
Controller
"R&D" kosten
"Bedrijfs"-voering kosten
Winst"marge"
Als ik bij Farnell 40000 RGB LEDs bestel, dan krijg ik ze bezorgd voor 16,5ct per stuk:
http://nl.farnell.com/wur...-950mcd-230mcd/dp/2322115 (gezocht op RGB led, sorteer op prijs, 1ste resultaat)
Punt is zoals ProAce zegt, bij Farnell weet ik vrij zeker dat elke LED werkt. Bij die van China niet
Maar dit is geen uitgezonderd geval van (te) goedkope chineze producten. Laatst Arduno clone gezien, kostte 4$ oid. Zelfs de ATMEGA was van een clone fabrikant.. Wat grotendeels compatible, gebruikt AVR tools (zullen ze blij mee zijn). Chip had maar 1 VCC/GND pin, geen analog VCC/GND meer, want "hier mee heb je nog meer I/O". I/O is een feature, instabiele voeding en ruizige A/D metingen ook!
Dus het zal wel werken.. maar kwaliteit zal wel ruk zijn. Ik vermoed (als buitenstaander, ik woon natuurlijk niet in China), dat daar de cultuur zo een beetje is. We verkopen iets wat zou moeten werken, maar vraag niet hoe het in elkaar zit (want het klopt van geen kant), en garantie tot je het geld hebt overhandigt.
Ik kan ook maar een paar "uitzonderingen" bedenken van chineze fabrikanten die beetje reputatie hebben opgebouwd. Dat is dan Rigol. Maar zelfs die is niet helemaal schoon. Rigol DS1000Z voeding gebruikt de beruchte CapXon caps in de 230V voeding, en hun firmware/hardware is zeker niet glitch, bug of crash vrij...
Ik zou zeggen, laat die chinezen maar aanprutsen met bottom-of-the-range meuk. De reden waarom engineering & manufacturing in het westen nog bestaansrecht heeft, is dat wij nog een streven van service & kwaliteit hebben, over kwantiteit& prijs. Helaas zit er dan wel weer een prijskaartje aan, wat hier wel vaker is voorgekomen als argument. Daarom heb ik hier ook een Rigol scoop staan, bestel ik PCB's uit china, en bedenk ik mij ook dat sommige onderdelen of boards prima van Ebay te rauzen zijn voor fractie van de prijs..
Als voorbeeld neem ik een bedrijf als Altium (geweldig EDA pakket overigens, maar wel beetje duur voor de hobby...

). Ze begonnen in Sydney, gingen toen een keer naar silicon valley, kwamen uiteindelijk terug in Sydney, zijn paar jaar terug naar China verhuidsd. Waarschijnlijk China om illegale gebruik van Altium aan te "pakken". Dat is ze niet gelukt, waarschijnlijk vanwege cultuur. Nu gaan ze weer terug naar Amerika verhuizen, ik vermoed ook omdat misschien de kwaliteitsstandaarden en mentaliteit van chineze software engineers misschien ook niet helemaal aansloot...
Maar ja , ik bedenk mij wel altijd goedkoop is duurkoop. Dus als je de LED strip zeker van betere kwaliteit en standaarden kan maken (of een feature toevoegt die de concurrent niet heeft), dan voegt dat ook waarde toe. Maar bedenk wel dat lagere oplagen vaak wel duurder zijn..