Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.769 views

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Allemaal leuk en aardig die goedkope Chinese ebay producten, maar het houdt voor mij op als ik mijn leven riskeer.
Wat vinden jullie hiervan? Wie het ziet mag het zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x7Y0Lyml.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AuaOhlwl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ctxEiThl.jpg

C1=6.8µF 400V
C2=2.2µF 50V
C3=4.7µF 400V

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 03-05-2014 16:17 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Da's.... pijnlijk. Mooi detail ook hoe ze F1 wel op de print hebben staan maar 'vergeten' zijn.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Ploink
En juist F1 had nog enigszins de laadstroom (inrush current) van de primaire elco kunnen beperken. Nu laadt hij op met een klap en blauwe vonk als ik de draadjes in het stopcontact pruts. De zekering zal wel weggelaten zijn omdat ie snel stuk ging?
Maar dat is allemaal nog niet het ergste, achteraf gezien heb ik nog geluk gehad. Net stond ik daar op mijn sokken met dat ding in m'n handen bij het stopcontact...

Het Chinese chippie is een YH2048.

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Dat je leven daar nu mee op het spel staat, vind ik beetje overdreven, maar het verdiend niet bepaald de schoonheid.
Inrush probleem hebben veel Chinese net adapters.

One World Concepts

• Ploink
Inrush is niet het ergste zei ik...
Het was een beetje een spelletje, maar ik zal het maar verklappen.
Als je het printje goed bekijkt, van de gelijkrichter loopt een spoor zo naar LED+. De 'transformator' heeft ook maar twee aansluitingen. Dit is een non-isolated driver! Zie ook de datasheet van dat chippie. Ik had dus 300VDC op mijn flikker kunnen krijgen, dat bedoel ik.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:51

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe zou die Fuse dan werken? Hij loopt nergens naar toe toch? En hoe kan een zekering de inrush current begrenzen? Probeer het ook te snappen ;) En de blauwe lijn moet de hoogspanning van het laagvoltage scheiden?

[ Voor 7% gewijzigd door Mr_gadget op 03-05-2014 17:29 ]

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PowerFactor: 0.5 ook
Sja, goede power factor correction ook. Opzich niet verplicht voor een apparaatje van <50W oid, maar pfff..

Ik zou China ook niet gebruiken voor 230V apparatuur. Hun dev boardjes zijn leuk voor de prijs, maar houd wel in je achterhoofd dat die prijs deels komt door de goedkope lokale markt (wie weet, 2de hands onderdelen?), lage lonen, enz. , maar ook door "cutting corners" in design & manufacture.

Sowieso, China en degelijkheid/veiligheid. Volgens mij hebben ze NEN, CE/FCC, EMC, ESD, nog nooit van gehoord. :')

Over het AVR-PIC-Arduino debat: de oude PIC cores (12/14-bit CPU's, van PIC10, sommige PIC12 en low-end PIC16s) zijn inderdaad ook niet gemaakt voor C. Nieuwere hebben wat instructies bij voor C (om beter met pointers te werken) maar het is nog steeds erg beperkt. De PIC18 is wel iets uitgebreider, maar loopt nog steeds achter op AVR in dat het maar 2 interrupt vectors heeft (low & high priority), en ook maar 1 werkregister heeft (AVR heeft er 32, ARM/PIC24 heeft er 16). Opzich geeft dat niet, als het binnen de applicatie voldoet. O-)

Wat betreft PIC24 & PPS, sja das heel handig hoor. Ook tijdens debuggen. Ik heb een chip die met external interrupt naar de controller even om aandacht vraagt. Ik had het vermoeden dat die interrupts niet goed werden afgehandeld, of te lange interrupt handler of misschien interrupts terwijl de global interrupts even uit stonden (en dan dus te lang uit).
Wat heb ik gedaan: ik heb de external interrupt pin al op een remappeble I/O aangesloten. Ik heb tegelijk die pin op een hardware timer clock input gemapped. In de software hield ik dan ook een countertje bij. In de main application kon ik bijtijds controleren of beide nog wel synchroon liepen. Zo niet; dan was de software op achter en kon ik tenminste zien of/wanneer het probleem zich voordeed, in plaats van "het werkt niet, maar waarom weet ik niet" :z

Complex is het niet. Misschien in het begin even overweldigend. Maar je moet de PPS eventjes "unlocken", de peripheral input pin naar de juiste RPn laten spreken, (of RPn naar de juiste output pin), en PPS weer locken. Klaar.

Het is natuurlijk wel een extra stap bij het initaliseren. Normaal had je op PIC al TRIS controleren, de idle PORT pinnen instellen, analoge functies configureren (staan standaard aan, overrulen digital), maar nu ook peripheral pin select nog opzetten. Opzich niet heel erg voor de flexibiliteit die het weer met zich mee brengt.

• Ploink
Mr_gadget schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 17:28:
Hoe zou die Fuse dan werken? Hij loopt nergens naar toe toch? En hoe kan een zekering de inrush current begrenzen? Probeer het ook te snappen ;) En de blauwe lijn moet de hoogspanning van het laagvoltage scheiden?
Het draadje moet dan in het andere gaatje bij "L" gesoldeerd worden.

Een zekering, of een weerstandje misbruikt als zekering, heeft tenminste nog wat weerstand om de laadstroom van C te begrenzen, anders ben je alleen aangewezen op de serie weerstand van de condensator, 2 diodes, de schakelaar en het 230V leidingwerk in huis, dat is niet veel. Die stroompiek zal kort, maar erg hoog zijn, tientallen amperes.

En ja, als je een non-isolated driver hebt, die dus helemaal op gelijkgerichte netspanning werkt en je wil die verkopen alsof hij wel geisoleerd is, dan pak je een dikke blauwe viltstift, je trekt een mooie streep over het midden van de print, en Voila! :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ploink op 03-05-2014 17:49 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hans1990 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 17:30:
PowerFactor: 0.5 ook
Sja, goede power factor correction ook. Opzich niet verplicht voor een apparaatje van <50W oid, maar pfff..

Ik zou China ook niet gebruiken voor 230V apparatuur. Hun dev boardjes zijn leuk voor de prijs, maar houd wel in je achterhoofd dat die prijs deels komt door de goedkope lokale markt (wie weet, 2de hands onderdelen?), lage lonen, enz. , maar ook door "cutting corners" in design & manufacture.

Sowieso, China en degelijkheid/veiligheid. Volgens mij hebben ze NEN, CE/FCC, EMC, ESD, nog nooit van gehoord. :')
Natuurlijk wel. Dat zijn die stickertjes die ze op al hun elektronica plakken :P

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het ding stelt qua ontwerp en veiligheid dan niet veel voor, maar je zou op zijn minst zelf dan wel het kapje op de juiste manier op het doosje terug kunnen schroeven :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Zal vast ook niet door een emc test komen, een schakelende driver zonder keramische ontkoppelcondensatoren.
Wel grappig dat ze C4 hebben toegevoegd, volgens mij heeft die weinig nut als de secundaire kant van de voeding gewoon aan de primaire kant is verbonden met een printspoor.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:15:
Allemaal leuk en aardig die goedkope Chinese ebay producten, maar het houdt voor mij op als ik mijn leven riskeer.
Wat vinden jullie hiervan? Wie het ziet mag het zeggen.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

C1=6.8µF 400V
C2=2.2µF 50V
C3=4.7µF 400V
Van hetzelfde laken:

:X

• Hans1990
  • Niet online
Ploink schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 16:51:
En juist F1 had nog enigszins de laadstroom (inrush current) van de primaire elco kunnen beperken. Nu laadt hij op met een klap en blauwe vonk als ik de draadjes in het stopcontact pruts. De zekering zal wel weggelaten zijn omdat ie snel stuk ging?
Maar dat is allemaal nog niet het ergste, achteraf gezien heb ik nog geluk gehad. Net stond ik daar op mijn sokken met dat ding in m'n handen bij het stopcontact...

Het Chinese chippie is een YH2048.
Nu werd ik toch wel benieuwd naar dat chipje, dus naast de google resultaten van "sexy women bikini swimgear" chinese-webwinkels kwam ik dit circuitje tegen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/YH2048-LedDriver.jpg
En de datasheet, die ik maar even proxy aangezien ik die met <3kB/s (+3 pogingen) binnen heb moeten hengelen: https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/YH2048.pdf
Daar staat vergelijkbaar circuit in

:| :| :|

240V gelijkgericht (met beetje geluk op 1 dag 350V), op 10uF capacitor, direct naar LED.

Even rekenen dan hoor;
E = 1/2 * C * V^2
E = 1/2 * 10*10e-6 * 350^2 = 1225 mJ
Auw, daar kan je een flinke opdonder van krijgen.

Voor de rest lijkt het op een kop gezette buck regelaar. Niet heel bijzonder.
Ook die C4 inderdaad. Volgens mij zit die van LED- naar "GND". Handig hoor.
Ook leuk dat ze zo'n "trafo" als choke gebruiken. Was zeker de enige spoel die ze kunnen maken die >300V DC op zijn nek kan krijgen zonder door te slaan. Met misschien 1-2 laagjes dun folie isolatie materiaal (zoals in wel meer van die goedkope 5V telefoon adapters die op een vochtige dag dan toch besluiten 240VAC met 5VDC gesuperpositioneerd op het snoertje te zetten).

En ongelofelijk, deze datasheet durft weliswaar de term "EMC in de mond te nemen: 8)7
其中,f 为系统开关频率。在输入电压最小时设置系统的最低工作频率,而
当输入电压最高时,系统的工作频率也很高。综合考虑系统损耗、EMC 测试、和
磁性元件大小等因素,推荐选取合适电感值,使其工作频率在合适的范围内。

Where, f is the switching frequency of the system. Minimum input voltage to set the system minimum operating frequency, and When the input voltage is the highest operating frequency of the system is also very high. Considering the system loss, EMC testing, and Magnetic component size and other factors, it is recommended to select the appropriate inductance value, so the operating frequency within the appropriate range.

[ Voor 27% gewijzigd door Hans1990 op 03-05-2014 20:16 ]

Verwijderd

Jikes...

Normaliter gooi ik 230V spul uit China zoals adapters bij gadgets ed. direct weg, die paar cent is gewoon je leven niet waard.

Verwijderd

Hans1990 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 20:11:
[...]

240V gelijkgericht (met beetje geluk op 1 dag 350V), op 10uF capacitor, direct naar LED.

Even rekenen dan hoor;
E = 1/2 * C * V^2
E = 1/2 * 10*10e-6 * 350^2 = 1225 mJ
Auw, daar kan je een flinke opdonder van krijgen.
edit: ach laat ook maar.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2014 16:14 ]

• Ploink
Bedankt allemaal, het is leuk om samen zo'n ding af te kraken, dat verzacht de teleurstelling van deze aankoop. :D Ik heb het probleem gemeld aan de verkoper.
joopv schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 19:38:
Het ding stelt qua ontwerp en veiligheid dan niet veel voor, maar je zou op zijn minst zelf dan wel het kapje op de juiste manier op het doosje terug kunnen schroeven :)
LOL, was me nog niet opgevallen. Na twee foto's van het inwendige, even het kapje los erop leggen voor de overzichtsfoto en dan niet opletten :D

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:08
Ploink schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 12:42:
@kitao: JTAG is best wel cool 8)
Mijn eerste AVR project had een Atmega324p, iets groter dan de 328 en met JTAG.
Dit maakt een snelle in-system debugging mogelijk, dus singles-step, breakpoints, etc. Je kan bij elke break zien wat er in alle registers zit, je variabelen, de status van de pinnen, etc. Het is ideaal als je wil leren wat de MCU precies doet want je kan het stap voor stap volgen.
Je hebt een dure programmer als de JTAG-ICE2 nodig voor alle debug features, maar er zijn ook chinese klonen die voor weinig hetzelfde kunnen.
Ik zou hier nog even naar kijken. Ik schreef eerst dat Jtag me niets zei maar de naam kwam me wel bekend voor eigenlijk. Dat is toch hetzelfde (of een voorloper) van AVRISP MK2 ? De laatste wordt behandeld in datzelfde boek pagina 25. Twee foto's ervan, links jtag, rechts avrisp, zijn vrijwel identiek
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ScnvG5gs.jpg ....Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/AvMyv5ms.jpg
Zo'n kloon heb ik onlangs met de nodige hulp aan de praat gekregen, dat is deze
Afbeeldingslocatie: http://imgs.inkfrog.com/pix/smoothdealer/27362_23395-A0.jpg
http://www.ebay.com/itm/1..._trksid=p3984.m1439.l2649
Helaas was de zipsocket niet geschikt voor een 328 maar de programmer was wel toepasbaar. Ik heb begrepen dat je dan met bijv. avrdude kan programmeren maar gelukkig gaat het ook met arduino-ide. En voorlopig blijf ik daar even bij, avrdude gebruikt niet de arduino-C (of wiring) en met C++ ben ik pas begonnen.
Program Structures uit deze tutorial beginnetje mee gemaakt.
Daar ben ik voorlopig nog niet doorheen :)

[ Voor 1% gewijzigd door kitao op 04-05-2014 12:02 . Reden: foto resize ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Zoek nou toch eerst eens op wat JTAG inhoudt ipv zomaar iets posten en denken 'als het kastje hetzelfde lijkt, dan zal het wel hetzelfde zijn'.

• Ploink
Wat sebastius zeg, ISP is heel anders dan JTAG.
ISP (In Circuit Serial Programming) kan zoals de naam zegt alleen maar het ding programmeren.
JTAG is een open debug en test interface die door vele fabrikanten op hun eigen manier wordt toegepast.
En dan is er ook nog DebugWire van Atmel die daar weer tussenin zit.

edit, kleine correctie:
ICSP=In Circuit Serial Programming
ISP=In System Programming

ICSP is dacht ik de Microchip tegenhanger van de Atmel ISP.

[ Voor 62% gewijzigd door Ploink op 04-05-2014 12:37 ]

• kitao
Ploink schreef op zondag 04 mei 2014 @ 12:23:
Wat sebastius zeg, ISP is heel anders dan JTAG.
Excuus, dan ben ik even op het verkeerde spoor gezet. Gezien jouw vorige post dacht ik dat het over programmers ging. Tja, dat hetzelfde kastje niks zegt ok, maar kwam van dezelfde fabrikant en dat het ineens over een ander onderwerp ging had ik even niet in de gaten. En 'dat ik zelf moet gaan opzoeken' ... ik zag geen vraagteken staan in mijn vorige post, ik haakte enkel in op een discussie. Blijkbaar vanaf de verkeerde invalshoek, erg dom van mij.
edit/ er stond zie ik nu wel een vraagteken, maar vind dat nog geen reden om dan zo erop in te gaan.
ISP (In Circuit Serial Programming) kan zoals de naam zegt alleen maar het ding programmeren.
JTAG is een open debug en test interface die door vele fabrikanten op hun eigen manier wordt toegepast.
En dan is er ook nog DebugWire van Atmel die daar weer tussenin zit.
edit, kleine correctie:
ICSP=In Circuit Serial Programming
ISP=In System Programming
ICSP is dacht ik de Microchip tegenhanger van de Atmel ISP.
Bedankt voor de uitleg.

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 04-05-2014 12:56 ]

• Hans1990
  • Niet online
Sommige chips hebben JTAG enkel voor het test procedure, maar kunnen er niet altijd mee geprogrammeerd or gedebugged worden.

FPGA's en ARM controllers worden bij uitstek met JTAG geprogrammeerd. Vervelende is dat JTAG zich voornamelijk bezighoudt hoe je de JTAG chain moet verbinden en legacy test commando's. De echte debug of programming implementatie/protocol is verschillend per familie. Dus een "ARM JTAG" werkt niet voor een "FPGA JTAG". Nog erger zelfs, JTAG voor Xilinx FPGA's werkt ook weer niet Altera, of Lattice, enz.
Dat komt vaak omdat ze eigen hardware en USB Protocollen schrijven. Bvb Segger J-LINK is een veelgebruikte ARM debugger, maar draait zijn compleet eigen PC protocol en heeft aparte implementatie nodig in de PC software.

Gelukkig zie ik al wel af en toe wat meer bordjes opduiken met een generieke FTDI FT2232(D) chip. Voor ARM was dat er al wel (ook met GDB server), maar ik zie ook voor een lattice FPGA(tje) en Xilinx 3rd party board "ondersteuning". Aanvankelijk was het enkel programmeren met hun eigen 3rd party utility, maar laatst kwam ik ook een Python script tegen die de FT2232D als proxy kan laten draaien van de officiele USB kabel van Xilinx. Daardoor zou je hem vanuit de Xilinx ISE omgeving kunnen gebruiken (en dus ook voor andere grappigheden gebruiken). Helaas nog niet geprobeerd.

Bij de ARM Cortex serie zijn ze wel een stapje verder gedaan en is er nu SWD (Serial Wire DEbug) beschikbaar. Het lijkt heel erg op ICSP. 5 of 6 pin connector met voeding , reset en clock + data pinnen. Optioneel is een trace pin mogelijk. JTAG heeft 10 of 20 pin connector nodig, wat uiteraard veel ruimte opslokt.

Daar boven op komt dat ze nu ook een CMSIS-DAP protocol hebben uitgebracht, met een standaard protocol over USB. Hierdoor heb je geen vendor-lockin meer bij een Segger JLINK oid. Laatst stond op hackaday een artikel dat dit op een PIC16F1454 was geport. Dat is een 14-pin USB microcontroller van 1$. Leuk als je daar ARM's mee kan programmeren over SWD... Dan is de term "weggooi debuggers" wel toepasselijk.

• Ploink
kitao schreef op zondag 04 mei 2014 @ 12:50:
[...]

Excuus, dan ben ik even op het verkeerde spoor gezet. Gezien jouw vorige post dacht ik dat het over programmers ging. Tja, dat hetzelfde kastje niks zegt ok, maar kwam van dezelfde fabrikant en dat het ineens over een ander onderwerp ging had ik even niet in de gaten.
Je zat toch wel enigszins op het goede spoor :)
De JTAG-ICE MKII kan ook ISP praten en dus een atmega328 programmeren.
Maar dan heb je wel een RollsRoyce om de ploeg te trekken, want hij is bedoeld voor In-Circuit debuggen (en dus ook programmersn) via JTAG. Anders kun je net zo goed een usbasp kopen ;)
Er zijn goedkopere klonen van de jtagice, maar daar heb ik geen ervaring mee. Als je interesse heb zal je zelf onderzoek moeten doen om uit te vissen welke je moet hebben.

Edit: Toch maar even wat gegoogled.
Goedkope ebay jtag clones zijn erg beperkt, alleen Atmel Studio 4 en alleen oudere devices.
http://www.avrfreaks.net/...&file=viewtopic&p=1121097

De JTAGICE3 kost bij Mouser maar €87. Ja dat is weinig vergeleken bij wat de mkII vroeger kostte.

@Hans, bedankt voor de uitleg. Het is wel duidelijk dat er weinig standaard is in het wereldje. Vroeger had je wel van die universele programmers met een ZIF socket, waarmee je heel veel (e)(e)proms, microcontrollers, programmeerbare logica, etc kon programmeren, honderden of zelfs duizenden devices van verschillende fabrikanten. Maar daar moest je dan wel even 2000 gulden ofzo voor neerleggen en dan nog de socket adapters, de updates...
Nu moet het allemaal in-system want alles is SMD en bestaat de universele programmer niet meer.

[ Voor 34% gewijzigd door Ploink op 04-05-2014 15:01 ]

• kitao
Hans1990 schreef op zaterdag 03 mei 2014 @ 12:27:
Over BasicStamp. Ik las er toen wat over hier in het topic, maar nooit echt gekeken naar die PIC16F57. Dat deed ik laatst toevallig (goedkoopste PIC controller oid) en met mijn verbazing zag ik dat die PIC zo uitgekleed is het niet eens 1 interrupt heeft. Dat is wel erg extreem... ik zou weinig programma's kunnen bedenken die geen baat hebben bij een interrupt (nog niet eens over het leer aspect van zo'n pakket). Zelfs een PIC12F675 ofzo (8-pin PIC) heeft interrupts & A/D converter.
Over het gebrek aan interrupts op de pic16f57, daar heb je gelijk in. Aangezien jij zo te lezen veel met verschillende micro's bezig bent en ik dat IC nog steeds heel af en toe gebruik heb ik het even opgezocht op dit forum waar ik nog steeds ben ingeschreven : http://forums.parallax.co...p-have-hardware-interupts. Eigenlijk is die vraag verkeerd gesteld, wat verstaan wordt onder basicstamp bevat een aantal verschillende micro's. http://www.parallax.com/catalog/microcontrollers/basic-stamp
Ik heb een BS2, maar daar zit geen 16C in maar een F, tenminste dat kan ik ervanaf lezen met een loep. Voor het gemak een paar klikbare afbeeldingen
Afbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/g62xavbwp/basicstamp5.jpg..Afbeeldingslocatie: http://s2.postimg.org/6hdv4mmbp/basicstamp4.jpg
De afbeeldingen komen uit deze pdf, opent in nieuw tab http://www.parallax.com/s...BASICStampManual-v2.2.pdf
De interrupt kan 'vervangen' worden met Pollin of er zou volgens vorig forumartikel een andere micro gebruikt kunnen worden zoals de UbicomSX48AC. Uiteraard dwalen we nu af, het ging om de Pic16 ;)
Tocjh viel me iets op, de SX48 heeft verschillende kloksnelheden en daarover dit gevonden : https://communities.intel.com/message/91642
Nu vraag ik me af, zijn verschillende kloksnelheden nu enkel bij multicore mogelijk of is dat bij iedere micro door bijvoorbeeld een ander kristal eromheen te plaatsen of haal ik nu weer dingen door elkaar ?
Ploink schreef op zondag 04 mei 2014 @ 13:17:
Als je interesse heb zal je zelf onderzoek moeten doen om uit te vissen welke je moet hebben.
Ik heb er interesse voor maar ik moet wel opletten dat ik niet teveel hooi tegelijk op de vork neem, maar wat algemene kennis bijspijkeren kan zeker geen kwaad.
Edit: Toch maar even wat gegoogled.....
Tnx, tijdens schrijven van deze post heb ik dat nog niet gelezen.

• Hans1990
  • Niet online
kitao schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:15:
[...]

Over het gebrek aan interrupts op de pic16f57, daar heb je gelijk in. Aangezien jij zo te lezen veel met verschillende micro's bezig bent en ik dat IC nog steeds heel af en toe gebruik heb ik het even opgezocht op dit forum waar ik nog steeds ben ingeschreven : http://forums.parallax.co...p-have-hardware-interupts. Eigenlijk is die vraag verkeerd gesteld, wat verstaan wordt onder basicstamp bevat een aantal verschillende micro's. http://www.parallax.com/catalog/microcontrollers/basic-stamp
Om het maar voorzichtig uit te drukken ben ik niet heel erg onder de indruk van de reacties op dat forum.
Het wordt afgedaan alsof je interrupts niet nodig & en "van vroeger" is, want het is ingewikkeld, onvoorspelbaar, resources rovend en wacht! wij hebben een beter BASIC commando bedacht! 8)7 :z
Trust me ... "Interrupts" is a complex solution to the problem of having a single processor respond quickly to multiple, usually time-dependent, tasks.
Actually, interrupts have a long history and were (and still are) used for basic I/O functionality, anything from loading a byte into a UART, receiving a byte from a floppy disk drive, or loading up a display line buffer in response to a horizontal sync pulse. The main difficulty with them is that their timing is unpredictable and can effectively introduce large time delays in other routines that are interrupted. There's also a certain amount of time and memory required to save and restore the processor's state (registers) that can be partially eased by designing the processor to help with this.
Interrupts zijn moeilijker dan een loop die je 2 dingen achter elkaar laat uitvoeren. maar, als je prioriteiten hebt in je software, of iets snel wilt afhandelen, of juist op een zeer stabiele tijdbasis, kom je haast niet om interrupts heen.

Uiteindelijk is het niet heel moeilijk. Je moet ze aan zetten (raadpleeg de datasheet). Je moet in je code even uitzoeken hoe je een interrupt functie definieert, verschilt hier en daar (raadpleeg de compiler manual). Vaak staat er "interrupt" of "ISR" bij. Erg duidelijk. Soms is de naam ook erg belangrijk.
Vervolgens doe je wat gedaan moet worden (raadpleeg de datasheet), in zo'n efficient en snel mogelijke manier.

Op die manier onderbreekt het hoofdprogramma maar heel kort, en afhankelijk hoeveel je doet kost het ook weinig geheugen en resources.
Maar ja, als ze een PIC kiezen met zo weinig (32 bytes is wel erg weinig) geheugen, dan weet ik het ook niet meer. :z
Ik heb een BS2, maar daar zit geen 16C in maar een F, tenminste dat kan ik ervanaf lezen met een loep.
C=one time programmable. F=flash version, erasble.
Ze zetten de BASIC runtime op die chip die je programma interpreteert. Het EEPROM bevat jouw programma die wel herprogrammeerbaar is.
Voor het gemak een paar klikbare afbeeldingen
[afbeelding]..[afbeelding]
De afbeeldingen komen uit deze pdf, opent in nieuw tab http://www.parallax.com/s...BASICStampManual-v2.2.pdf
De interrupt kan 'vervangen' worden met Pollin of er zou volgens vorig forumartikel een andere micro gebruikt kunnen worden zoals de UbicomSX48AC. Uiteraard dwalen we nu af, het ging om de Pic16 ;)
Tocjh viel me iets op, de SX48 heeft verschillende kloksnelheden en daarover dit gevonden : https://communities.intel.com/message/91642
Nu vraag ik me af, zijn verschillende kloksnelheden nu enkel bij multicore mogelijk of is dat bij iedere micro door bijvoorbeeld een ander kristal eromheen te plaatsen of haal ik nu weer dingen door elkaar ?
Als je maar 1 proccesor hebt kan je niet tegelijk meerdere kloksnelheden draaien.

De klokfrequentie wordt hoofdzakelijik bepaald door het kristal die intern of extern kan zijn. Veel MCU's hebben er vandaag intern eentje die niet heel accuraat is, maar voor veel goed genoeg.
Bvb dat is dan 16MHz, dan draait de CPU 16MHz. Soms kan je ook nog een clock divider instellen, waardoor je mindervouden er van kan draaien (8, 5.33, 4, 3.2, enz.).
Natuurlijk verschilt dit per proccesorfamilie weer, dus wil je het exact weten hoe de fork in de steel zit, raadpleeg de datasheet.
Uiteindelijk is de klok wel belangrijk, aangezien het ook bepaald hoe snel alle peripherals zoals SPI, ADC, UART, Timers, I2C enz. draaien. Als je je UART dan op 9600Baud @ 8MHz instelt, is dat 19200Baud @ 16MHz.

• kitao
Hans1990 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:54:
Om het maar voorzichtig uit te drukken ben ik niet heel erg onder de indruk van de reacties op dat forum.
Het wordt afgedaan alsof je interrupts niet nodig & en "van vroeger" is, want het is ingewikkeld, onvoorspelbaar, resources rovend en wacht! wij hebben een beter BASIC commando bedacht! 8)7 :z
Dat viel mij ook op.
Interrupts zijn moeilijker dan een loop die je 2 dingen achter elkaar laat uitvoeren. maar, als je prioriteiten hebt in je software, of iets snel wilt afhandelen, of juist op een zeer stabiele tijdbasis, kom je haast niet om interrupts heen.
Uiteindelijk is het niet heel moeilijk. Je moet ze aan zetten (raadpleeg de datasheet). Je moet in je code even uitzoeken hoe je een interrupt functie definieert, verschilt hier en daar (raadpleeg de compiler manual). Vaak staat er "interrupt" of "ISR" bij. Erg duidelijk. Soms is de naam ook erg belangrijk.
Vervolgens doe je wat gedaan moet worden (raadpleeg de datasheet), in zo'n efficient en snel mogelijke manier.
Op die manier onderbreekt het hoofdprogramma maar heel kort, en afhankelijk hoeveel je doet kost het ook weinig geheugen en resources.
Maar ja, als ze een PIC kiezen met zo weinig (32 bytes is wel erg weinig) geheugen, dan weet ik het ook niet meer. :z
Misschien heeft dat laatste te maken met in welke tijd dat bordje eigenlijk is opgestart, begin jaren negentig
Wikipedia: BASIC Stamp. En laat ik eerlijk zijn, ook al is de 16F dan beperkt, voordat ik heel dat reference manual (wat ik in boekvorm heb) heb doorgespit en toe kan passen ben ik een paar jaar verder hoewel dat niet nodig is want ik ben overgestapt op AVR(arduino) dat pas een paar jaar later in '96 werd ontwikkeld. Wikipedia: Atmel AVR
En indirekt komen we dan weer terecht bij een paar verschillen tussen Microchip en AtmelAvr, lijkt toch iets te maken te hebben met wanneer de processorstructuur is ontwikkeld en hoe zich dat dan verder heeft ontwikkeld.
Ze zetten de BASIC runtime op die chip die je programma interpreteert. Het EEPROM bevat jouw programma die wel herprogrammeerbaar is.
Als je maar 1 proccesor hebt kan je niet tegelijk meerdere kloksnelheden draaien.

De klokfrequentie wordt hoofdzakelijik bepaald door het kristal die intern of extern kan zijn. Veel MCU's hebben er vandaag intern eentje die niet heel accuraat is, maar voor veel goed genoeg.
Bvb dat is dan 16MHz, dan draait de CPU 16MHz. Soms kan je ook nog een clock divider instellen, waardoor je mindervouden er van kan draaien (8, 5.33, 4, 3.2, enz.).
Natuurlijk verschilt dit per proccesorfamilie weer, dus wil je het exact weten hoe de fork in de steel zit, raadpleeg de datasheet.
Uiteindelijk is de klok wel belangrijk, aangezien het ook bepaald hoe snel alle peripherals zoals SPI, ADC, UART, Timers, I2C enz. draaien. Als je je UART dan op 9600Baud @ 8MHz instelt, is dat 19200Baud @ 16MHz.
Ik ga dit verder uitzoeken Hans, zo staat er bijvoorbeeld in mijn IDE onder Tools-Board : "Atmega 328 on a breadboard (8 MHz internal clock)" terwijl ik nu eigenlijk niet zeker weet hoe dat werkt. Ik dacht dat de 328 iig geen multicore is. Programmeren van uno naar breadboard al wel vaker toegepast maar op de uno zit dan gewoon een extern 16Mhz kristal en op het breadboard niks. Bedankt voor de uitleg.

Verwijderd

kitao schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:15:
[...]
ik moet wel opletten dat ik niet teveel hooi tegelijk op de vork neem
8)

• Ploink
Hans1990 schreef op zondag 04 mei 2014 @ 15:54:
Dat klopt niet. Die C staat gewoon voor CMOS.
Er waren wel PIC16C chips met EPROM (OTP of met een 'raampje'), maar de 16C84 bijvoorbeeld had EEPROM, het programma geheugen kon je per woord programmeren, net als de data EEPROM.
Later kwam de 16F84 die flash had voor het programma geheugen, maar nog steeds EEPROM voor data.

Wat betreft IRQ's, in 8 van de 10 gevallen heb je ze gewoon niet nodig.
De meeste toepassingen zijn van het type:
1-Wacht op input (knop ingedrukt of serial command input) .
2-Doe er iets mee (voer een meting uit of zet een lamp aan ofzo)
3-geef antwoord.
4-ga naar 1
kitao schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:27:
[..]
Ik ga dit verder uitzoeken Hans, zo staat er bijvoorbeeld in mijn IDE onder Tools-Board : "Atmega 328 on a breadboard (8 MHz internal clock)" terwijl ik nu eigenlijk niet zeker weet hoe dat werkt. Ik dacht dat de 328 iig geen multicore is. Programmeren van uno naar breadboard al wel vaker toegepast maar op de uno zit dan gewoon een extern 16Mhz kristal en op het breadboard niks. Bedankt voor de uitleg.
Daarvoor zijn de "configuration bits' of 'fuses'
De chip heeft verschillende configuratie opties en die kun je met een programmer, ook de simpele USBASP, programmeren. Zo kun je kiezen voor een extern highspeed kristal, een lowspeed horlogekristal, externe oscillator, of de interne RC oscillator. In dat laatste geval kun je de oscillator pins dan gebruiken als gewone i/o.
Daarnaast heb je ook nog zaken als brown-out, watchdog en reset delay die je kan configureren.

[ Voor 39% gewijzigd door Ploink op 04-05-2014 16:55 ]

• kitao
Ja toch ? :+
Ik word helemaal daas van al die afkortingen, zit er al over te denken om een bestandje ervan te maken op alfabet met korte verklaring erachter en die dan ergens in te lijsten.

Verwijderd

kitao schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:46:
[...]

Ik word helemaal daas van al die afkortingen, zit er al over te denken om een bestandje ervan te maken op alfabet met korte verklaring erachter en die dan ergens in te lijsten.
omdat alle kennis en informatie zo makkelijk te googlen is, ga je al snel veel te breed en schiet je er uiteindelijk niets mee op.
je kan en hoeft niet alles te weten (of te googlen) .. dat kan niemand 8)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Knipper twee keer in deze wereld en alles wat je weet is toch al irrelevant, dus eh... google is your friend :)

Verwijderd

mux schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:54:
Knipper twee keer in deze wereld en alles wat je weet is toch al irrelevant, dus eh... google is your friend :)
in de hele verre toekomst zullen onze hoofden wel kleiner worden en hebben we een 'google' chip geimplementeerd, denk aan iets en je weet hoe het werkt

• kitao
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:53:
omdat alle kennis en informatie zo makkelijk te googlen is, ga je al snel veel te breed en schiet je er uiteindelijk niets mee op.
je kan en hoeft niet alles te weten (of te googlen) .. dat kan niemand 8)
Ik heb het gemerkt Borroz, ik heb iets van 4 pdf boeken, visual studio, Expressschematic, LTspice, en dan nog 3 (tutorial) websites incl deze die ik probeer te volgen. Uiteindelijk komt er zo niets af maar als ik teveel op 1 ding tegelijk ga concentreren wordt het me te saai. En over die afkortingen, ik hoef enkel te selecteren met muis/touchpad en knopje 'google doorzoeken' te klikken en ik ben er. Maar vaak zijn dat erg uitgebreide artikelen.
O ja, plus regelmatig bestellingen die dan ondertussen nog binnenkomen, die willen ook aangesloten worden.... :/

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36

ResuCigam

BOFH

Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 17:00:
[...]
in de hele verre toekomst zullen onze hoofden wel kleiner worden en hebben we een 'google' chip geimplementeerd, denk aan iets en je weet hoe het werkt alle reclame hierover.
Fixed 8)

We do what we must because we can.

Verwijderd

wat.. heb jij al zo'n google chip in je hoofd ? 8)

• Ploink
Verwijderd schreef op zondag 04 mei 2014 @ 17:00:
[...]

in de hele verre toekomst zullen onze hoofden wel kleiner worden en hebben we een 'google' chip geimplementeerd, denk aan iets en je weet hoe het werkt
Oh dat lijkt me heel handig! Maar dan wil ik 'm ook uit kunnen zetten.

Deze is ook heel handig:
Engbedded Atmel AVR® Fuse Calculator
Wees wel voorzichtig met die fuses, als je SPI of RESET uit zet en je hebt geen werkende bootloader als achterdeurtje, dan kun je een nieuwe chip kopen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 04-05-2014 17:09 ]

• Hans1990
  • Niet online
Ploink schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:42:
[...]

Er waren wel PIC16C chips met EPROM (OTP of met een 'raampje'), maar de 16C84 bijvoorbeeld had EEPROM, het programma geheugen kon je per woord programmeren, net als de data EEPROM.
Later kwam de 16F84 die flash had voor het programma geheugen, maar nog steeds EEPROM voor data.
Correct, maar die met een raampje waren vaak veel duurder dan productiechips (maar wel zelfde silicon) en enkel in devboards te vinden. Vandaar ik even snel zei "OTP". Maar ik denk dat ik wel iets te kort af was. :p

FLASH kan je tegenwoordig ook maar in beperkte vorm programmeren. Bij write acties kan je enkel de '1' omzetten naar '0'. Bij erase zet je alles naar '1'. Helaas is erase vaak over een groot gebied, bijvoorbeeld een page/sector van 512 bytes.
Wat betreft IRQ's, in 8 van de 10 gevallen heb je ze gewoon niet nodig.
De meeste toepassingen zijn van het type:
1-Wacht op input (knop ingedrukt of serial command input) .
2-Doe er iets mee (voer een meting uit of zet een lamp aan ofzo)
3-geef antwoord.
4-ga naar 1
Klopt, toepassingen waarbij je geen/weinig I/O gebruikt (of dat eerst afgerond moet zijn voordat je verder gaat) heb je geen interrupts bij nodig.
Pas als je meerdere taken tegelijk gaat doen, of I/O moet afhandelen tijdens iets anders verwerken komen interrupts om de hoek kijken.

Voor applicatie doeleinden ben ik naast RTOS'en ook een beetje fan van Protothreads geworden. Dat is een soort co-routine library waarmee je code "lineair" kan opschrijven , maar onderliggend een statemachine is. Door het statemachine gedrag kan het verder gegaan in de state waar het gebleven was, ofwel het punt waar je voorheen de routine onderbrak. Het is een manier om met weinig resources multitasking te doen.
mux schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:54:
Mee eens. Ik ben blij dat ik nog een goed geheugen heb en relatief veel kan onthouden of durf te renderen/benaderen. B) In tegenstelling tot sommige leeftijdsgenoten die ook niet dom zijn, maar alles in de kroeg verdrinken (tot trilhandjes aan toe) .

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

kitao schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:46:
[...]

Bij jou is het geen fuse bit, maar bit confused . :+

-Andere hobby- -

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-11 21:25
Ploink schreef op zondag 04 mei 2014 @ 16:42:
[...]

Hans1990 heeft gelijk :
The letter can be C or F, with some additions. C is for OTP (One Time Programmable) PICs,
the F is for Flash (electrically reprogrammable) types.
The 16C84 is an exception: it is EEPROM based, which is in practice the same as Flash based, yet it has a C in its typenumber.

• kitao
19roland70 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:14:
Hans1990 heeft gelijk :
The letter can be C or F, with some additions. C is for OTP (One Time Programmable) PICs,
The 16C84 is an exception: it is EEPROM based, which is in practice the same as Flash based, yet it has a C in its typenumber.
Ik ga niet beoordelen wie wel of geen gelijk heeft, maar er is wel iets wat ik me al afvroeg toen Hans zijn post schreef. Namelijk, welk nut heeft het een OTP op een boardje te zetten dat gebruikt wordt om regelmatig te herprogrammeren ? Hier een schema http://www.parallax.com/s...-IC-Schematic-Rev-J_0.pdf
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/48cnxaxlh/Basicstamp6.jpg
The PBASIC2CI/SS Interpreter is an industrial PIC16F57-I/SS, PIC16C57C-20I/SS, or a PIC16C57C-20/SS
Zo te zien worden ze gewoon door elkaar gebruikt

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Dat had Hans1990 al gezegdL "Ze zetten de BASIC runtime op die chip die je programma interpreteert. Het EEPROM bevat jouw programma die wel herprogrammeerbaar is.". Die Basic-stamps werken niet als een Arduino, waar je een compiler op je PC draait die dan je code naar machinetaal omzet die rechtstreeks door de AVR gerund word. De BASIC-stamp-software pakt je basic-code, gooit er misschien een compressie-slag overheen door 't te tokenizen, en dumpt die dan rechtstreeeks in het EEPROM van de stamp zonder 'em eerst om te zetten naar iets wat de PIC direct begrijpt. Om dat te compenseren staat er in het OTP-geheugen van de PIC een BASIC-interpreter. De PIC voert die interpreter dan uit en de interpreter runt je basic-code. Voor wat extra begrip: bij de interpreter moet je je ongeveer zoiets voorstellen (lijkt waarschijnlijk voor geen meter op het programma in de PIC, maar geeft een idee) (pseudocode):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
int regel=0;
while(1) {
  char *basicRegel=lees_regel_uit_EEPROM(regel);
  char **woorden=deel_regel_op_in_woorden(basicRegel)
  if (woorden[0]=="print") {
     printf("%s", woorden[2]);
  } else if (woorden[0]=="toggle") {
     toggleOutputPin(woorden[1]);
  } else if ...

regel++;
}

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had trouwens mijn Atmega88 per ongeluk de verkeerde fusebit gegeven, voor external clock IPV full sine osc. (kristalletje dus). En toen kon ik hem natuurlijk niet meer beschrijven. N00b als ik ben had ik er gelukkig 2 besteld, want ik wist natuurlijk dat het nooit in 1x goed zou gaan :+
Wat is de beste manier om hem weer goed te zetten? Ik kan er natuurlijk daadwerkelijk een externe clock aan hangen, met een frequentiegenerator ofzo.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Da's je enige keuze ja. Kristal eraan.

Wat dat betreft is XMEGA wel wat fijner; die kun je nooit met fuses bricken, je kunt niet eens de RESET pin remappen of ISP uitzetten. PDI blijft gewoon altijd aanwezig en functioneel, en heeft zijn eigen kloksignaal waar de hele chip op klokt.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:31

Stoney3K

Flatsehats!

mux schreef op maandag 05 mei 2014 @ 15:39:
Da's je enige keuze ja. Kristal eraan.
Niet alleen een kristal, een hele oscillator dus :+

Volgens mij hoeft die gelukkig niet bijzonder snel te zijn, een oscillatortje van 1MHz lijkt me niet echt moelijk om even te fabriceren zodat je hem weer kan proggen.
Ploink schreef op zondag 04 mei 2014 @ 17:06:
[...]

Wees wel voorzichtig met die fuses, als je SPI of RESET uit zet en je hebt geen werkende bootloader als achterdeurtje, dan kun je een nieuwe chip kopen ;)
Je kan de chip dan natuurlijk nog altijd met high-voltage programming weer tot leven wekken. Maar is een AVR van 3 piek dat waard? ;)

[ Voor 44% gewijzigd door Stoney3K op 05-05-2014 16:19 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-11 16:54

AlexanderB

7800 rpm

http://mightyohm.com/blog...-high-voltage-programmer/
1 transistor en een paar weerstanden..?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Lijkt gewoon op dit, dat is een standaard AVR high-voltage programmer, met de paralelle poort aan de Arduino geknoopt. Alleen het RESET-pootje moet naar 12V worden getrokken, de rest kan via standaard ISP of parallel programmeren.

Is inderdaad niet bijzonder moeilijk om even zelf in elkaar te frutsen als je het nodig hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 05-05-2014 20:31 ]

• Ploink
Stoney3K schreef op maandag 05 mei 2014 @ 20:29:
[...]

Lijkt gewoon op dit, dat is een standaard AVR high-voltage programmer, met de paralelle poort aan de Arduino geknoopt. Alleen het RESET-pootje moet naar 12V worden getrokken, de rest kan via standaard ISP of parallel programmeren.

Is inderdaad niet bijzonder moeilijk om even zelf in elkaar te frutsen als je het nodig hebt.
http://support.atmel.com/...action=viewKbEntry&id=351
Two different methods are used for High-Voltage programming: 8-pin parts use a serial programming interface, while other parts use a parallel programming interface.
Je kan hem dus niet redden met een ISP programmer, tenzij het een 8-pin device is.
Ik wist eigenlijk niet dat de klok moest werken voor ISP. Dan heb ik geluk gehad want ik moet er niet aan denken dat ik mijn TQFP Atmega brick die op mijn eigen dure printje zit. Dan is die 3 euro voor een chip niet het grootste probleem.
Hoewel, ik heb ook wel eens zo'n chip heel netjes een kwart slag gedraaid op een bordje gesoldeerd :o
19roland70 schreef op maandag 05 mei 2014 @ 12:14:
[...]

Hans1990 heeft gelijk :
Het is een kwestie van interpretatie. We hebben allebei gelijk want hier staat wat ik zei over de 16C84.
En wat betreft die letter "C", in de tijd dat de eerste PICs op de markt kwamen toen was die "C" populair bij vele fabrikanten en die stond toen voor CMOS. Dit in tegenstelling tot TTL, NMOS en PMOS. Digitale produkten zonder die C er in werden vermeden, want oud, traag en stroomvretend.
Een 27 serie EPROM kocht je niet, je koos natuurlijk voor een 27C.
Zelfde gold voor 28C (EEPROM), 74C (CMOS versie van TTL logica, later ook 74HC enzo).
De oude 8bit microproccessoren kwamen toen ook allemaal uit in de C variant, 65C02, 80C51, etc.
Die C stond altijd voor CMOS en dat is bij de PIC niet anders.

De 16C84 was best wel revolutionair omdat je niet meer een paar devices met een raampje hoefde te kopen van 40 gulden/stuk en niet elke keer uit het socket hoefde te trekken en 5 minuten in de wisser moest doen om te herprogrammeren.

Pas later, toen Microchip met de FLASH variant op de proppen kwam, toen maakten ze daar een F van omdat Intel het FLASH geheugen had uitgevonden en dat was toen hip.

Je kan wel stellen dat C varianten OTP waren, maar dat is gewoon een observatie achteraf, niet de betekenis van die C destijds.

[ Voor 43% gewijzigd door Ploink op 05-05-2014 22:31 ]

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-11 10:12
Nu heb ik nog iets vreemds voor bij mijn RS-485 projectje.

Ik zend dus telkens 1 byte die optelt als test. Dus aan de ontvangende zijde krijg ik een waarde binnen telkens van 0x00 tot aan 0xFF en dan terug vanaf het begin. Echter loopt het mis wanneer ik 0x0D zou moeten ontvangen, dan toont ie opnieuw 0x0A als ontvangen waarde. Al de rest van de ontvangen bytes is echter terug correct.

Ik heb geen idee waaraan dit kan liggen en heb ook geen idee hoe of waar ik op moet zoeken om gelijkaardige probleemstellingen te vinden op internet.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:35

Super_ik

haklust!

Dit komt doordat je uart(driver) de bytes interpreteerd en van een \r (carrier return) een \n (new line) maakt. je moet je uart in raw mode zetten om echt bytes als bytes te versturen en niet als tekst

[ Voor 7% gewijzigd door Super_ik op 06-05-2014 15:21 ]

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Hipska
aha, zo ver had ik nog niet gedacht. Het probleem zal wel aan de ontvangende kant liggen dan, dat is een RPi Linux systeem.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Hipska schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:26:
aha, zo ver had ik nog niet gedacht. Het probleem zal wel aan de ontvangende kant liggen dan, dat is een RPi Linux systeem.
Maak je aan de ontvangende kant toevallig gebruik van scanf()? Die ziet een newline namelijk als witruimte.

• Hipska
Nee, maar wel read() en printf(): https://github.com/amesco.../master/rs485_poll/main.c

• Ploink
Hipska schreef op dinsdag 06 mei 2014 @ 15:26:
Windows doet 0Dh + 0Ah aan het eind van een regel, voor carriage return + linefeed (CR + LF).
Linux doet alleen LF aan het eind van de regel.
Je moet waarschijnlijk je terminal programma vertellen dat ie geen tekens moet vertalen of kiezen voor 'binary mode' ofzoiets. Dit hangt af van de terminal software die je gebruikt.

Edit: Kijk eens naar de input/output modes van termios.h
http://pubs.opengroup.org...908799/xsh/termios.h.html
The c_iflag field describes the basic terminal input control:
BRKINT
Signal interrupt on break.
ICRNL
Map CR to NL on input.

...
(NL=NewLine=LF=LineFeed)

[ Voor 21% gewijzigd door Ploink op 06-05-2014 17:00 ]

Verwijderd

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Schermpje is aangekomen. Best wel klein voor 320x200

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dzGjGvml.jpg

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Verwijderd

let op .. max 3.4V op backlight :)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ja, ik las zoiets.. Ik pak wel een 328p en draai 'em op 3v3, geen gezeur met levels.

• Ploink
Verwijderd schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 12:16:
let op .. max 3.4V op backlight :)
Dan heeft backlight waarschijnlijk geen voorschakelweerstand. Gewoon even extern toevoegen.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Was de rest wel 5v dan? (Sorry ik ben het vergeten te onthouden)

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:37
sebastius schreef op maandag 28 april 2014 @ 16:28:
Je kan een bioolaire cap dacht ik ook zelf bouwen met twee normale elko's
Hoe doe ik dit?
Bestelling is weer een week uitgesteld, na anderhalve week wachten dus hoop het zo sneller te kunnen maken.
Iemand? : P

Verwijderd

RobV schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 22:31:
Was de rest wel 5v dan? (Sorry ik ben het vergeten te onthouden)
nee 3V3

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
ok bedankt (en gelukkig maar)

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:55
ProAce schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 10:49:
[...]

Hoe doe ik dit?
Bestelling is weer een week uitgesteld, na anderhalve week wachten dus hoop het zo sneller te kunnen maken.
Iemand? : P
Door 2 normale elco's te nemen en de - van beide elco's met elkaar te verbinden. Bedenk wel dat wanneer je op deze manier 2 elco's van 1000µF in serie plaatst, je effectieve capaciteit 500µF wordt.
Bedenk wel dat over het algemeen een "echte" bipolare elco beter geschikt is in een filter netwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door wesleytjuh op 08-05-2014 11:05 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• ProAce
Dus dan moet ik twee hebben van 8 uF hebben.
Minnen aan elkaar okee, maar wat moet dan waaraan kwa plussen?
Gewoon zelfde manier als de bipolaire zat alleen dan met die twee elcos in (anti)serie?

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:55
Yep, de plussen gaan gewoon net zoals bij de oorsporkelijke bipolaire condensator.

[ Voor 13% gewijzigd door wesleytjuh op 08-05-2014 11:09 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Ploink
wesleytjuh schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 11:04:
[...]

Door 2 normale elco's te nemen en de - van beide elco's met elkaar te verbinden. Bedenk wel dat wanneer je op deze manier 2 elco's van 1000µF in serie plaatst, je effectieve capaciteit 500µF wordt.
Bedenk wel dat over het algemeen een "echte" bipolare elco beter geschikt is in een filter netwerk.
Deze methode wordt vaak genoemd en ook wel toegepast, maar is toch wel twijfelachtig.
Als je twee condensatoren in serie oplaadt, dan krijgen ze beiden dezelfde lading, maar eentje is verkeerdom opgeladen en kan/zal doorslaan. Dit hoeft niet destructief te zijn, want de isolator is in theorie een zelf-helende oxide laag. In feite krijg je dan een soort diode effect, dat ze uiteindelijk tegengesteld geladen worden. Je kan dus ook een diode parallel zetten met elke cap om 'omgekeerd' laden te voorkomen. Deze niet-lineaire effecten zijn mogelijk niet goed voor de audio kwaliteit en ik zou het sowieso niet aanraden.

Zie ook http://electronics.stacke...-two-regular-electrolytic

Als je 4µF nodig hebt, overweeg dan om gewone film condensatoren (dus niet elektrolytische) te gebruiken. Voor de audiofiel is dat sowieso beter. Voor deze toepassing is dat best wel haalbaar al kost het ietsje meer misschien. Als je er een van 1.8 en van 2.2 parallel zet, dan heb je exact 4µF.

Bijvoorbeeld deze en deze.

• ProAce
Ben nog vrij noob in dit soort dingen.

Wat is de beste/mooist oplossing?
Als het me max een 10tje kost vindt ik het prima!
Liefst wel dat ik het snel in huis heb.
Ga zelf ook nog even zoeken :)

• Ploink
Naar mijn mening zijn folie/film condensatoren gewoon het beste.
Als je een electronica onderdelen winkel in de buurt hebt, dan hebben ze misschien wel film condensatoren liggen van 2.2µF, 50V. Voltage mag ook hoger zijn.

Die van 1.8µF zijn zeldzaam, maar als je er twee van 2.2 parallel zet, dan heb je 4.4 en dat is maar 10% hoger. Condensatoren hebben sowieso een tolerantie van 10% meestal, dus dat valt wel mee.
Diegenen die ik noemde gaan per 5 stuks zie ik nu, maar er is nog meer keus.
Helaas kun je bij farnell moeilijk bestellen als particulier, maar ze zijn ook wel elders te vinden of misschien wil een behulpzame EL-kroeg stamgast iets voor je mee bestellen.
IJlander in Ede heeft ze van 250V. of Conrad....
of http://www.elektro-rama.n...MKT-condensatoren_03.html
of ...

• ProAce
Die erin zaten waren 4uF 20% dus 3.2 -4.8 ongeveer.
Bij Conrad komt het op een 10tje.
Hopen dat er nog wat andere opties bovenkomen :P

Elektro boer hier heeft ze niet > http://erha.e-nitiative.eu/

[ Voor 19% gewijzigd door ProAce op 08-05-2014 15:26 ]

• Ploink

• ProAce
Ah zocht gewoon op condensator :P
Dan morgen die maar is halen, 6 euro is nog te doen.
Setje (redelijke) kwaliteit speakers voor 22 euro totaal.
3 euro aan weerstanden, 6 aan condensators en aanschaf.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/83OmI3lUmsrk8qagzSLM25Pb/full.png
Geloof dat m'n ontwerpje klaar is.
Was voor het eerst dat ik met Eagle werk, en ik had vooraf zoiets van " oh, autoroute, dat komt helemaal goed."
Maar dan zie je het resultaat, en kun je naderhand alsnog heel veel zelf gaan tekenen :P Dikkere voedingslijnen (0,8mm) heel veel via's weggewerkt en de lijntjes netjes haaks op de soldeerpads van de IC's uit laten komen zodat ze niet zo snel sluiting maken tijdens het solderen. Volgens mij iets van 2 dagen aan besteed. Dat het de volgende keer maar sneller mag gaan :P
Maar zijn er verder nog zaken die ik moet checken? (buiten dat ik het schema nog een keertje vergelijk met het origineel) Ik heb een keer printjes gefreesd, dat dan weer wel, en dan laat ie gewoon het rest-koper tussen de banen zitten, dat is standaard toch? Lijkt mij prima.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:55
Ik zou het restkoper i.i.g. aan de GND laten hangen en de 7805 zijn warmte in het koper laten stoppen. Verder kan het geen kwaad om de voedingslijnen te veranderen in voedingsvlakken. Ik weet niet of Eagle dat kan, maar dat is signaal technisch een mooiere oplossing. Je moet dan alleen de GND & VCC pennen wel weer thermisch ontkoppelen om ze nog wel soldeerbaar te krijgen.

Verder kan een diode tegen verkeerd om aansluitingen in je DC input geen kwaad. Dit haalt ook de dissipatie van je 7805 weer wat naar beneden.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dat kan eagle prima, polygon tool(links in rijtje) teken je gebied wat je wilt vullen en daarna verander je de naam van de polygon lijn in bijvoorbeeld GND en je hebt groundplane die alle GND die er te vinden(en bereikbaar zijn uiteraard) zijn automatisch met elkaar zal verbinden, werkt met elke layer en trace naam.

Edit/
zo dus, al is dat wel hoop tekst voor vier simpele stapjes, laat je dus niet afschrikken of zo. :9

http://www.muzique.com/schem/eagle.htm

[ Voor 23% gewijzigd door mad_max234 op 08-05-2014 17:28 ]

-Andere hobby- -

• CrashOverDrive
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik vind het "vlees" van je weerstand holes nogal zuinig. (heeft Eagle met bijna alle standaard componenten last van). :P En heb je de pinnen van die DC jack nagemeten of dat wel past? Ziet er nogal klein uit die gaatjes

[ Voor 29% gewijzigd door CrashOverDrive op 08-05-2014 17:41 ]

• Ploink
Ga je zelf etsen of laten fabriceren? Zoek daarbij de juiste design rules.

Ik zou die dunste spoortjes wat dikker maken, hoe robuuster hoe beter. Om ze mooi tussen twee pads door te tekenen kun je ook een dun segmentje maken voor alleen dat stukkie tussen de pads.

Controleer de diameter van de DC jack pinnen, die zijn vaak veel te klein. Veel jacks hebben van die brede platte pinnen met soldeer oogjes. Daarvoor kun je ingewikkeld doen met slotjes frezen enzo, maar gewoon grote pads met grote ronde gaten werkt ook prima. Je moet er alleen wat meer tin in plempen bij het solderen.
Er zijn meerdere versies in diverse libraries en anders maak je een eigen lib (genaamd #ferry, dan staat ie altijd bovenaan in de lijst), kopieer het ding er naartoe en pas de pads aan.
Afbeeldingslocatie: http://www.sonuo.net/1/images/dc/DC005.jpg

Verwijderd

CrashOverDrive schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 17:39:
Ik vind het "vlees" van je weerstand holes nogal zuinig. (heeft Eagle met bijna alle standaard componenten last van). :P En heb je de pinnen van die DC jack nagemeten of dat wel past? Ziet er nogal klein uit die gaatjes
+1 _/-\o_

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Als het standaard DC jack is die in eagle zit dan zit daar frees sluif in midden, kan je niet goed zien op de foto, is namelijk ook rood, maar dan gestreept, maar alle pcb fabrikanten weten dat daar een gemetalliseerde sleuf moet komen voor een DC jack.

Als je zelf gaat etsen zou ik gewoon paar grote ronde gaten van maken, dat is makkelijk te boren, sleuven maken is stuk lastiger.

Je kan in design rules de pads allemaal iets dikker maken, zeker als je zelf gaat etsen zou ik ze zo dik mogelijk maken. Als je belichting techniek gebruikt met sheet dan kan je pads bijna tegen elkaar aan laten komen, zolang er maar licht doorheen kan komen, je verliest namelijk toch altijd wat door licht wat opzij lekt.

-Andere hobby- -

• GeneralX
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:49
Goeienavond iedereen! Dit wordt zowaar mijn eerste post op het Electronica forum! *O*
Ik ben al jaren tweaker maar ik kwam alleen op Tweakers voor het nieuws en bij knutselen aan PCs en peripherals. Ik zit nu inmiddels in mn tweede jaar EL aan de UT en al die tijd was ik me niet bewust van het bestaan van de EL-kroeg :Z . De schande :N

Om dit een beetje goed te maken, wilde ik iets met jullie delen. Een half jaartje terug tijdens een van de projecten heb ik een machtig mooi programmaatje ontdekt, wat me al heel wat tijd gescheeld heeft. Misschien hebben jullie al wel een veel slimmere oplossing, misschien maak ik gewoon van een mug een olifant, of misschien zijn jullie minder lui dan ik (plausibele verklaring :P ) maar ik werd een beetje gestoord van het ontwerpen van circuitjes om te solderen. Touwtjes over elkaar knopen in LTSpice is een eitje maar als het op perf board gesoldeerd moet worden dan wil ik eigenlijk niet meer dat "draden" over elkaar lopen en er draadjes over de bovenkant moeten. Eindeloos opnieuw tekenen op papier kost ook een hoop werk en Fritzing is ook niet alles. Maar de uitkomst was nabij: DIY Layout Creator.

Dit progseltje kan alles waar ik van droomde: netjes je componentjes plakken op een perfboardje, zeer complete selectie componenten, grootte van componenten is aanpasbaar zodat het precies de afmetingen heeft van de real-life tegenhanger en de pinnetjes precies overeenkomen met de gaatjes in de perfboard (of nog duizendeneen andere soorten bordjes), exporteer functie om circuits in te voegen in verslagen, makkelijk slepen van (selecties van) componenten en verbindingen (nooit weer gummen!), kortom: allles wat de EL'er nodig zou kunnen hebben bij het ontwerpen van een prototype *O* O en had ik al gezegd dat het ding zelfs een inhoudsopgave kan weergeven met alle componenten?

Toch ben ik wel nieuwsgierig: hoe doen jullie dit? Tekenen jullie alles met de hand of gebruiken jullie nog weer een ander programma? Of solderen jullie gewoon alles uit de losse pols? Misschien ben ik wel te veel geobsedeerd en wil ik het veel te netjes doen :?

EDIT: overigens is het mogelijk om templates te maken van custom componenten die je veel gebruikt, mochten jullie het nut nog niet inzien

[ Voor 4% gewijzigd door GeneralX op 08-05-2014 18:28 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

In Eagle het grid op 2.54mm zetten en grid op dots weergaven en je hebt pref brod layout die je 1 op 1 kan overzetten.

Wat ik me afvraag kan die tool van jou ook met banen gatenprintjes of van die eilandjes met drie gaten gatenprintje? Anders voegt het niks toe aan elke layout tool die grids kunnen weergeven, en dat kunenn ze volgens mijn allemaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.eoo-bv.nl/images/uploads/1154958298DSCF3493.jpg

Afbeeldingslocatie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/file.php?id=78957&mode=view

Edit/
Meestal werk ik gewoon vanuit mijn hoofd direct op gatenprintje, je weet naar tijdje toch wel onderdelen hoeveel ruimte nodig hebben. als je actief filters gaat werken weet je vooraf al dat je wat weerstandjes en condensators eromheen nodig heb, en je hebt ook meestal wel idee waar de voeding moet komen.

Meeste circuit bouw je ook zo op zoals de schakeling moet werken, is vaak van belang welke volgorde alles staat, zomaar alles aan VCC vastknopen is niet de bedoeling natuurlijk, je wilt dat eerst lang bepaalde condensators komen en dan pas je IC in om maar voorbeeld te noemen. je begint dan ook vaak te denken en op te bouwen vanuit je voeding, of je moet rede hebben dat bepaalde componenten op bepaald plek moeten komen, dan moet je daarom heen werken, maar moet ten alle tijden volgorde juist houden.

Ik teken nooit iets eerst uit als ik met gatenprintej aan de slag ga, doe dat ter plekken voor het solderen op het gatenprintej zelf.

[ Voor 48% gewijzigd door mad_max234 op 08-05-2014 18:37 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

@ GeneralX

welkom in de EL kroeg.. vroeger hadden we een bel voor het eerste rondje.. tegenwoordig moet je eerst even de EL kroeg app installen .. als je die start en schud met je telefoon..

• Hans1990
  • Niet online
_ferry_ schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 17:01:
[afbeelding]
Geloof dat m'n ontwerpje klaar is.
Was voor het eerst dat ik met Eagle werk, en ik had vooraf zoiets van " oh, autoroute, dat komt helemaal goed."
Maar dan zie je het resultaat, en kun je naderhand alsnog heel veel zelf gaan tekenen :P
Zoals op EEVblog al veel gezegd (voor als je die piepende australier volgt), autorouters zijn leuk als je er veel op instelt en zeer specifiek deel voor je laat routeren. Als ik er denk tijd mee te besparen komt dat vaak bedrogen uit, omdat het resultaat van een autorouter vaak om te huilen is.

Voor dit soort simpele boards is zelf routen vaak handiger. Met name component plaatsing kan heel veel schelen.
Maar zijn er verder nog zaken die ik moet checken? (buiten dat ik het schema nog een keertje vergelijk met het origineel) Ik heb een keer printjes gefreesd, dat dan weer wel, en dan laat ie gewoon het rest-koper tussen de banen zitten, dat is standaard toch? Lijkt mij prima.
Ik zou bij elke voedingspin wel een keramische condensator plaatsen, 10n-1uF (vaak is 100n een goede keus) zo dicht mogelijk er op. Kan bij zo'n MCU makkelijk geplaatst worden, VCC en GND zitten tegenwoordig altijd recht naast elkaar.

Ook het kristal kan naar mijn idee veel netter. Als je de pinnen omwisselt (dat maakt voor dat kristal niets uit) en de caps iets beter neerzet, kan je hem waarschijnlijk veel makkelijker kwijt.
Zoiets als dit:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/207647/Kristal.png (excuses voor de ruwe Paint.NET tekening :p )

Laat je de print frezen? Zo ja heb je dan doorgemetaliseerde via's/gaten?
Op alle chips heb je wel pinnen die onder en boven contact moeten maken. Stop je die in een IC voet (wat bij een microcontroller wel eens makkelijk is) , dan kan dat lastig solderen zijn (bvb de linker GND pin van de ATMEGA).

• GeneralX
mad_max234 schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 18:30:
Wat ik me afvraag kan die tool van jou ook met banen gatenprintjes of van die eilandjes met drie gaten gatenprintje? Anders voegt het niks toe aan elke layout tool die grids kunnen weergeven, en dat kunenn ze volgens mijn allemaal.
Misschien was mijn opmerking over duizendeneen soorten boards niet duidelijk, maar het antwoord op je vraag is volmondig ja.
Overigens bedankt voor de doorverwijzing naar Eagle, ik zal er meteen naar kijken. DIY Layout Creator heeft geen auto route functie, maar daar geloof ik zelf niet zo in. Misschien is het voor kleinere circuits wel makkelijk en als het tijd bespaart stap ik meteen over.

Edit als reactie op jouw edit:
uiteraard is het van belang waar je componenten in je voedingslijn steekt of waar je ze in je aarde zet als ze veel stroom trekken, het liefst heb je een aarde op 1 punt, etc etc. Ik mag graag over dat soort dingen nadenken voor ik ze doe. Het liefst houd ik het lekker compact waar het kan, dus ik zit al gauw een uurtje of wat te vogelen, net zo lang tot ik helemaal tevreden ben. Desolderen heb ik een hekel aan, zeker als de componenten gevoelig zijn. Heb overigens zojuist EAGLE geinstalleerd 8)

Oh en tekenen op perf board heb ik een hekel aan, zit altijd aan de verkeerde kant of het is irritant om over de ringetjes te tekenen.

[ Voor 31% gewijzigd door GeneralX op 08-05-2014 18:50 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Was inderdaad erg onduidelijk stukje, dacht dat dat over de componenten ging die je kon aanpassen. Maar dat is mooi om te horen, kan je ook stukjes baan weghalen of hoe werkt dat. Bij zo printje met doorlopende banen haal je ze namelijk hier en daar stukje weg met breekmesje om je circuit mee te maken.

Ik gebruik nooit auto routing, vind dat echt tien keer niks. En vind het ook leuk om zelf circuit te routen dus ben wellicht ook niet juiste persoon om daar mening over te hebben, want zou sowieso voor handmatig kiezen hoe goed het ook zou werken. Maar weet dat niet iedereen daar even blij van word, net zoals met solderen, vind ik ook geweldig. :)

Edit/
Op de edit hierboven.

Ik maak eigenlijk niks spannends op gatenprintjes, ik ets het dan meestal als circuit wat groter is, kost me minder moeite en tijd namelijk(over luiheid gesproken), en krijgt stabieler resultaat, werk veel met high impedance circuits dus dan is gatenprintje vaak al uitgesloten.

Belichten en etsen doe ik met normale PL-S lamp, duurt 50minuten, en etsen duurt ook zoiets, maar kost me maar 5minuten om het op te zetten en rest van tijd kan ik iets anders gaan doen. Bij gatenprintje moet veel draadjes strippen, en daar heb ik wel hekel aan, draadjes strippen en vertinnen, zijn ze weer veel te lang of net te kort. :( :+

[ Voor 34% gewijzigd door mad_max234 op 08-05-2014 18:57 ]

-Andere hobby- -

• GeneralX
Haha, eindelijk iemand die zowel het solderen als het uitdenken leuk vindt :)
Zonet een project gepresenteerd waarbij ik met een aantal studenten AdvancedTechnology werkte, krijg je meteen al het soldeerwerk toegeschoven. Ze konden wel gek wezen 8)7
Maar goed, om het wat verder te verduidelijken, je kunt kiezen uit:
Perf board (1 gaatje met 1 koper ringetje erom)
Marshall Perf board (gigantische gaten met enorme spacing en zonder koper)
Tri board (dus 3 gaatjes in 1 koper stripje)
Vero board (koper banen in rijen)
Eyelet board (nog veel grotere gaten dan Marshall Perf, met wat lijkt op aluminium ringen)
Bread board (ja, je kunt je circuit op breadboard dus ontwerpen/kopieren in dit programma)
Blank board (wat de naam zegt, geen gaten of ringetjes)

Tevens is het mogelijk om je componenten aan te passen: pin spacing, omvang, door welke gaatjes je ze wilt prikken. Er is geen auto route optie, ik had hem nog niet gemist, maar ik kan me voorstellen dat het voor kleine circuits makkelijk is. Laatst een simpel schakelaartje gemaakt met een mosfet om een fan aan/uit te schakelen. 3 componentjes en 4 aansluitingen, dat moet een AI nog wel lukken, toch?

Edit op edit van hierboven:
Veel van onze projectjes zijn alleen bedoelt om wat theorie toe te passen: PV paneel op net aansluiten, audio amplifier, BCD digitale klok/thermometer, vaak gaat het ook om de code die er acther zit. Enige uitzondering was radio transmitter, RF is gewoon een b*tch. Daar soldeerden we alle componentjes zo dicht mogelijk op elkaar en met zn allen op een koper ground plate. Mbt Vero board (wist niet dat dat zo heette, maar dat spul met die banen) heb het nooit gebruikt, vond Tri board al irritant genoeg. Moet ik veel te veel nadenken: drain, source en gate scheiden, dus verticaal plaatsen en dan kun je maar 2 dingen op de gate plakken, want alles eromheen zit al vast aan de source en drain. Nachtmerries heb ik er van 8)7
Maar goed, je kunt die banen van Vero board dus blijkbaar niet onderbreken in dit programma. Wel kun je een nieuw board erbij plaatsen en de oude laten overlappen.

Nog een edit, want er schoot me iets te binnen: laatste project dat ik deed (met die AT'ers dus) was een self-steering hovercraft (op kleine schaal natuurlijk) en daar was de voornaamste eis dus wel een bepaalde positie van pins: UTP kabel werd gebruikt om voeding en signaal naar de hovercraft te krijgen, dus je moet per se vanaf die 8 pins. Alles moet lekker lichtgewicht, dus compact circuit. Uittekenen en gummen is dan niet meer leuk...
Mbt EAGLE: snap er nog niks van. Niet helemaal WYSIWYG, maar ik vind de via's handig en de 'draw a dimension' klinkt heel fancy

[ Voor 40% gewijzigd door GeneralX op 08-05-2014 19:18 ]

• jeronimo
  • Laatst online: 19:15
@_ferry_
Ik zou nog wat 100nF ontkoppeling dicht bij je IC's over de +5V en GND zetten. En een diode achter DC ingangsbus om te voorkomen dat een verkeerd gepolariseerde adapter meer sloopt dan je lief is kan ook wel handig zijn.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:28

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Inderdaad, ontkoppeling: bij alle IC's 100nF; verder voor een eerste printje niet gek, maar er is ruimte voor verbetering. Als je de atmega een kwartslag draait, tegen de klok in kom je met de meeste sporen wat strakker uit.
Wordt het printje geetst of laat je het maken? Bij zelf etsen: maak alle pads groter, dat is veel fijner met solderen; de elco's en IC's hebben mooie maatjes, de rest kan groter. Bij laten maken: zet er her en der wat tekst op, bijvoorbeeld bij je aansluitingen onderaan, de polariteit van je voedingsconnector, wat het is.
Komt het displaytje aan de print vast? Dan montagegaten voorzien op de juiste plek anders hangt ie alleen aan de connector. Komt het displaytje los? Dan is een flatcable connector misschien handiger, dat scheelt draadjes solderen.
Zo te zien ga je analoge signalen schakelen; een juist ground plane is dan een goed idee.

Verder: als het om een stuks gaat kun je zoiets ook prima op gaatjesprint maken.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Thanks voor alle feedback, bij lang niet alles had ik stilgestaan :) kan ik morgen mooi mee aan de slag. De c'tjes zal ik inderdaad nog toevoegen, gemakszucht, prototype deed het ook prima zonder, maar het is wel beter voor de stabiliteit. Ik ga de printjes laten maken, een oplage van 10 stuks voor mij en mijn collega's. Al zullen we er waarschijnlijk 5 tot 7 nodig hebben. Ik had zoiets van; ik kan nog wel een stel gaatjesprint modellen maken, maar dat is ook 2 dagen werk, leer ik veel minder van, en ik kan het onder werktijd allemaal uitvogelen en de componenten uitzoeken en bestellen.
Daarbij gaan we ze in het veld gebruiken, en zo'n experimenteerprint is toch wat minder duurzaam

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ah, over printjes gesproken: koekje voor degene die raad welke technologie ik ga proberen na te bouwen met dit pcb'tje:
Afbeeldingslocatie: http://j0h.nl/rwQB/tmb

[ Voor 15% gewijzigd door Sprite_tm op 08-05-2014 22:35 ]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10 22:48
iets met capacitieve touch oid?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope. Hint: 't is geen sensor.

ProAce: Ook niet. Nog een hint: de chipjes zijn deze.

[ Voor 70% gewijzigd door Sprite_tm op 08-05-2014 22:45 ]

• ProAce
Ontvangertje? Maar voor wat :P

Bij de elektroboer hier hangt nog zo'n ding...

[ Voor 45% gewijzigd door ProAce op 08-05-2014 22:42 ]

• sebastius

sebastius

_ferry_ schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 20:39:
Thanks voor alle feedback, bij lang niet alles had ik stilgestaan :) kan ik morgen mooi mee aan de slag. De c'tjes zal ik inderdaad nog toevoegen, gemakszucht, prototype deed het ook prima zonder, maar het is wel beter voor de stabiliteit. Ik ga de printjes laten maken, een oplage van 10 stuks voor mij en mijn collega's. Al zullen we er waarschijnlijk 5 tot 7 nodig hebben. Ik had zoiets van; ik kan nog wel een stel gaatjesprint modellen maken, maar dat is ook 2 dagen werk, leer ik veel minder van, en ik kan het onder werktijd allemaal uitvogelen en de componenten uitzoeken en bestellen.
Daarbij gaan we ze in het veld gebruiken, en zo'n experimenteerprint is toch wat minder duurzaam
Het is al genoemd maar voor de zekerheid: de eilandjes van de weerstanden zijn bijna onsoldeerbaar zo dun. Heb ik altijd last van gehad met Eagle en bestelde printen.

• sebastius

sebastius

Sprite_tm schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 22:34:
Ah, over printjes gesproken: koekje voor degene die raad welke technologie ik ga proberen na te bouwen met dit pcb'tje:
[afbeelding]
Je maakt een eigen oledscherm of een RAM.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Sprite_tm schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 22:36:
Nope. Hint: 't is geen sensor.

ProAce: Ook niet. Nog een hint: de chipjes zijn deze.
Ik had eerst bijna gedacht dat je een FPGA ging nabouwen. Maar dan neem ik aan dat je een LED display wilt maken?

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Lineare motor 2D

Ctrl+k

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11 23:09

ThaHandy

Discovery Channel

dacht ik ook aan
deze?
Magnetically Actuated Micro-Robots for Advanced Manipulation

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Koekje voor de twee mensen hierboven :)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
ik dacht er vandaag nog aan lol, was aan t koken en al in mn hoofd aan t designen :D

Laat me weten of en hoe het lukt, dan leer ik er graag van en maak het dan zelf met die kennis ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Sibylle op 08-05-2014 23:22 ]

Ctrl+k

Verwijderd

Sprite_tm schreef op donderdag 08 mei 2014 @ 22:34:
[afbeelding]
cool ! .. ben benieuwd

• kitao
RobV schreef op woensdag 07 mei 2014 @ 12:14:
Schermpje is aangekomen. Best wel klein voor 320x200
[afbeelding]
Die van mij is 320x240 maar voor de rest hetzelfde als ik de foto bekijk. Ik weet niet of je die al aangesloten hebt, of dat je er tips bij kunt gebruiken of juist daar geen prijs op stelt maar toevallig vanaf eergisteren is dit componentje tamelijk uitgebreid besproken in het arduino topic vanaf hier. Je kunt er iig een paar handige links in terug vinden.
@ProAce, soms moet je wat geduld hebben, laatst had ik een exotisch onderdeel nodig wat als particulier niet te krijgen was. Mailtje gestuurd naar de e-winkel en het werd voor me besteld.
@Sprite, (e.a.) nog bedankt voor de uitleg over de PIC16, vereist wel 2x nalezen waar ik nog niet aan toe gekomen ben. (komen dingen aan bod waar ik als (voormalig) gebruiker normaal weinig mee te maken krijg)
Pagina: 1 ... 99 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.