Om het maar voorzichtig uit te drukken ben ik niet heel erg onder de indruk van de reacties op dat forum.
Het wordt afgedaan alsof je interrupts niet nodig & en "van vroeger" is, want het is ingewikkeld, onvoorspelbaar, resources rovend en wacht! wij hebben een beter BASIC commando bedacht!

Trust me ... "Interrupts" is a complex solution to the problem of having a single processor respond quickly to multiple, usually time-dependent, tasks.
Actually, interrupts have a long history and were (and still are) used for basic I/O functionality, anything from loading a byte into a UART, receiving a byte from a floppy disk drive, or loading up a display line buffer in response to a horizontal sync pulse. The main difficulty with them is that their timing is unpredictable and can effectively introduce large time delays in other routines that are interrupted. There's also a certain amount of time and memory required to save and restore the processor's state (registers) that can be partially eased by designing the processor to help with this.
Interrupts zijn moeilijker dan een loop die je 2 dingen achter elkaar laat uitvoeren.
maar, als je prioriteiten hebt in je software, of iets snel wilt afhandelen, of juist op een zeer stabiele tijdbasis, kom je haast niet om interrupts heen.
Uiteindelijk is het niet heel moeilijk. Je moet ze aan zetten (raadpleeg de datasheet). Je moet in je code even uitzoeken hoe je een interrupt functie definieert, verschilt hier en daar (raadpleeg de compiler manual). Vaak staat er "interrupt" of "ISR" bij. Erg duidelijk. Soms is de naam ook erg belangrijk.
Vervolgens doe je wat gedaan moet worden (raadpleeg de datasheet), in zo'n efficient en snel mogelijke manier.
Op die manier onderbreekt het hoofdprogramma maar heel kort, en afhankelijk hoeveel je doet kost het ook weinig geheugen en resources.
Maar ja, als ze een PIC kiezen met zo weinig (32 bytes is wel erg weinig) geheugen, dan weet ik het ook niet meer.

Ik heb een BS2, maar daar zit geen 16C in maar een F, tenminste dat kan ik ervanaf lezen met een loep.
C=one time programmable. F=flash version, erasble.
Ze zetten de BASIC runtime op die chip die je programma interpreteert. Het EEPROM bevat jouw programma die wel herprogrammeerbaar is.
Tocjh viel me iets op, de SX48 heeft verschillende kloksnelheden en daarover dit gevonden :
https://communities.intel.com/message/91642
Nu vraag ik me af, zijn verschillende kloksnelheden nu enkel bij multicore mogelijk of is dat bij iedere micro door bijvoorbeeld een ander kristal eromheen te plaatsen of haal ik nu weer dingen door elkaar ?
Als je maar 1 proccesor hebt kan je niet tegelijk meerdere kloksnelheden draaien.
De klokfrequentie wordt hoofdzakelijik bepaald door het kristal die intern of extern kan zijn. Veel MCU's hebben er vandaag intern eentje die niet heel accuraat is, maar voor veel goed genoeg.
Bvb dat is dan 16MHz, dan draait de CPU 16MHz. Soms kan je ook nog een clock divider instellen, waardoor je mindervouden er van kan draaien (8, 5.33, 4, 3.2, enz.).
Natuurlijk verschilt dit per proccesorfamilie weer, dus wil je het exact weten hoe de fork in de steel zit, raadpleeg de datasheet.
Uiteindelijk is de klok wel belangrijk, aangezien het ook bepaald hoe snel alle peripherals zoals SPI, ADC, UART, Timers, I2C enz. draaien. Als je je UART dan op 9600Baud @ 8MHz instelt, is dat 19200Baud @ 16MHz.