Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.760 views

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Raven schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:40:
@hierboven: http://www.epboard.com/eproducts/protoadapter2.htm , CTRL+F "E28-0095" ? Wordt ie alleen wel heel wat groter van :P
Dan moet ie er nog steeds op gesoldeerd worden :P

@Mad_max,

Ik ga eerst eens wat oefenen op oude printplaten waar ook zulk soort ellendige dingen op zitten en dan kijken welke techniek voor mij het beste werkt, voordat ik mijn chippie laat verdwijnen in een grote klodder tin.
(Ik ben 26, dus zo oud ben ik nog niet :P)

@ResuCigam,

Camera vasthouden tijdens het solderen van deze eindbaas... dat lijkt mij nogal... eindbaas :P

[ Voor 9% gewijzigd door alexandersamson op 14-01-2014 12:57 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Crap ja, ik zag een aantal bordjes waarbij je de chip in een socket kon duwen, blijkbaar is dat niet bij alle bordjes op die pagina het geval.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Net hiet op het werk iemand een ZIF socket voor QFN gekregen, kost nog wel wat meer als op dat lijstje van Raven, maar is wel makkelijk :P. Socket zelf had gewoon through hole pinnen om hem mee vast te solderen.

• alexandersamson
Zou wel lekker makkelijk zijn, alleen voor het projectje waar ik ze voor nodig heb, heb ik geen ruimte voor een heel socket of een TH chip. Projectje is een printplaatje van 60x54 mm ongeveer. met 32 Leds en weerstanden, 4 shiftregisters en dan nog die uC en nog wat troep, zoals powerswitch en kristal.
Geen ruimte om dat allemaal te laten passen.
Ik dacht eerst dat ik die standaard 328P SMD versie had besteld, welke ook net zou passen, maar bleek fout te zijn van mij en werd door eigen schuld opgezadeld met deze QFN eindbazen. :)

Verwijderd

alexandersamson schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:48:
Zou wel lekker makkelijk zijn, alleen voor het projectje waar ik ze voor nodig heb, heb ik geen ruimte voor een heel socket of een TH chip. Projectje is een printplaatje van 60x54 mm ongeveer. met 32 Leds en weerstanden, 4 shiftregisters en dan nog die uC en nog wat troep, zoals powerswitch en kristal.
Geen ruimte om dat allemaal te laten passen.
Ik dacht eerst dat ik die standaard 328P SMD versie had besteld, welke ook net zou passen, maar bleek fout te zijn van mij en werd door eigen schuld opgezadeld met deze QFN eindbazen. :)
koop toch een doos chocolaatjes man.. :'(

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:14:
[...]
LOL, ja, dat is idd een stuk eenvoudiger.. Maarja, een man en z'n passie, daar moet je niet tussen komen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• alexandersamson
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 14:14:
[...]

Probleem is dat die het niet redden tot thuis :P

• FolkertP
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-08 08:02
Welke taal programmeer taal moet je leren als je microcontrollers wil gaan programmeren?
PIC of AVR maakt mij niet uit.

• Sissors
  • Niet online
C(++) is de standaard. C is de echte standaard, maar C++ komt ook meer op, en ze lijken toch zoveel op elkaar dat als je C++ kan die C ook wel lukt.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:31
WVL_KsZeN schreef op maandag 13 januari 2014 @ 22:46:
Je zou twee diodes achter elkaar kunnen plaatsen, dan is je drop 2x zo hoog.
base_ schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:42:
Laadvoltages voor een 12V loodaccu (6-cel) zijn 2.15-2.35V/cel continu (12.9-14.1V, spanning mag blijven staan als de accu vol is) en tot 2.5V/cel (15V) zolang de accu nog niet vol is. Met 1 extra diode achter je gelijkrichter is het verschil helemaal minimaal.
Vandaag even getest, de spanning is iets lager geworden, van 14.8V naar 14.6V. Op de "motor-stand" is het nu aanvaardbaar. Op de "auto-stand" stijgt de spanning nog steeds verder van 14.5V tot 15V en waarschijnlijk nog hoger. Dus dat vertrouw ik niet. Dat krijg je met die moderne gelijkrichters, veel te efficiënt! :9

My favorite programming language is solder.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

FolkertP schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:25:
Welke taal programmeer taal moet je leren als je microcontrollers wil gaan programmeren?
PIC of AVR maakt mij niet uit.
C is meest gebruikte standaard, bij avr heb je gratis c compiler, gcc.

-Andere hobby- -

• FolkertP
Dus C of C++.
Ik heb redelijk wat ervaring met Python en snap dus hoe programmeren in elkaar steekt.
Is er een groot voordeel dat mij er van zou kunnen overtuigen om C++ te leren?
Want C++ is volgens mij een nieuwere vorm van C?

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43
@Puch Maxi, met welke meter meet je dat eigenlijk? Is dat wel een true-RMS meter? (omdat je geen zuivere sinus meet?)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Ik hoop dat ik niks onderbreek ....
Ik wou tijd geleden al wat testen met opamps maar heb dan symmetrische voeding nodig. Op zich is dat geen probleem natuurlijk, hier een kitje excl. koelblok, verz.kosten en potmeters.
Maar ik dacht met wat extra centen erbij koop ik gewoon kant en klaar kastje met display. Even rondgekeken maar dat viel zwaar tegen; zijn behoorlijk wat centen erbij :|
Afbeeldingslocatie: https://static.eleshop.nl/osc/images/PSU303PX3_s.jpg
http://www.eleshop.nl/tro...x030v-3a-100mv-p-527.html
Iemand een tip dat het binnen de 2-cijferrange blijft ?

Ps, -15 tot +15V en 1A is wel voldoende, liefst ook 0V mogelijkheid.

[ Voor 5% gewijzigd door kitao op 14-01-2014 18:40 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:31
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 18:25:
@Puch Maxi, met welke meter meet je dat eigenlijk? Is dat wel een true-RMS meter? (omdat je geen zuivere sinus meet?)
Legitieme vraag, ik gebruik in dit geval een Uni-T UT61E.

Afbeeldingslocatie: https://www.emtesco.com/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/u/t/ut61e_lrg.jpg

My favorite programming language is solder.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
FolkertP schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:37:
Dus C of C++.
Ik heb redelijk wat ervaring met Python en snap dus hoe programmeren in elkaar steekt.
Is er een groot voordeel dat mij er van zou kunnen overtuigen om C++ te leren?
Want C++ is volgens mij een nieuwere vorm van C?
Veel wordt nog geschreven in C. C++ is nieuwer maar niet zozeer een "vorm", het is een uitbreiding op C.

Enkele fabrikanten zullen het ondersteunen, zoals 8-bit AVR's hebben gratis compilers. Bij Microchip PIC ligt dat moeilijker, hoewel ze nu gratis C compilers hebben voor 8/16/32-bit controllers, hebben ze alleen C++ voor 32-bit.
ARM heeft wel support voor C++, maar komen ook vaak van de grotere microcontrollers. Alleen recentelijk zijn ze met de Cortex m0 core echt de kleine controller markt aan het betreden.

Ik denk eerlijk gezegd dat het weinig zin heeft om C++ op hele kleine controllers te draaien, je kan code in een klasse stoppen en met malloc() dynamisch geheugen reserveren, maar aangezien veel kleine controllers ook weinig RAM hebben zal dat spoedig mis gaan.

C++ kan je altijd nog als een toevoeging leren, maar C is voor veel meer dan voldoende.

@hieronder: het zijn wel beperkte compilers in de zin dat je beperkt optimisations kan draaien. Echter gcc optimize 1 kan met XC16 wel, en vaak doet die het meest.

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 14-01-2014 21:31 ]

• mad_max234
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

In elektronica is c echt meest gebruikte standaard, bijna hele wereld gebruikt dat, en steek al helemaal geen tijd in exotische talen.

Microchip bied nu ook volledige gratis c compiler aan, of met beperkingen?
alexandersamson schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:48:

Ik had al voorgeslagen om er aantal te ruilen, ik heb atmega328p-au versie liggen, 32 TQFP.

[ Voor 48% gewijzigd door mad_max234 op 14-01-2014 19:52 ]

-Andere hobby- -

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:25

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

kitao schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 18:37:
Ik hoop dat ik niks onderbreek ....
Ik wou tijd geleden al wat testen met opamps maar heb dan symmetrische voeding nodig. Op zich is dat geen probleem natuurlijk, hier een kitje excl. koelblok, verz.kosten en potmeters.
Maar ik dacht met wat extra centen erbij koop ik gewoon kant en klaar kastje met display. Even rondgekeken maar dat viel zwaar tegen; zijn behoorlijk wat centen erbij :|
[afbeelding]
http://www.eleshop.nl/tro...x030v-3a-100mv-p-527.html
Iemand een tip dat het binnen de 2-cijferrange blijft ?

Ps, -15 tot +15V en 1A is wel voldoende, liefst ook 0V mogelijkheid.
Voor dat soort dingetjes kan je prima zelf iets bouwen met een paar 78xx en 79xx of regelbaar met een LM317 en een LM337

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• alexandersamson
mad_max234 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:48:

Ik had al voorgeslagen om er aantal te ruilen, ik heb atmega328p-au versie liggen, 32 TQFP.
Dat vind ik tof, maar niet nodig. Als ik eenmaal doorheb hoe het werkt, vind ik dit juist wel een fijn maatje voor kleinere projectjes :)

• FolkertP
Bedankt mensen.

Ik ga eerst maar eens C leren dus.
Heeft iemand naast youtube nog goede bronnen voor het leren van C?

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
http://it-ebooks.info is mijn vaste resource. Maar eerlijk, je hebt geen heel boek nodig, maar goede voorbeelden en practise practise practise.. Gewoon doen dus.

• Sissors
  • Niet online
mad_max234 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 19:48:
In elektronica is c echt meest gebruikte standaard, bijna hele wereld gebruikt dat, en steek al helemaal geen tijd in exotische talen.
In principe klopt dat, maar C++ komt wel meer op. Arduino heb je natuurlijk, wat een variant is op C++, en ARM schuift ook de mbed omgeving naarvoren, wat onder C++ draait. En sowieso kunnen de meeste ARM compiler C++ aan, en gezien je ARMs gewoon in alle maten hebt. Als je C++ kan kan je natuurlijk ook C. Andersom ietsjes minder, aan de andere kant, als je C kan heb je die ++ er ook zo bij te pakken.

Uiteindelijk maakt het niet veel uit, beiden zijn prima om mee te beginnen. Alleen zoals je ook zegt, ga niet in die speciale exotische talen die slechts voor één platform beschikbaar zijn tijd steken.
memphis schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:52:
[...]

Voor dat soort dingetjes kan je prima zelf iets bouwen met een paar 78xx en 79xx of regelbaar met een LM317 en een LM337
Maar een fatsoenlijke labvoeding is heerlijk om te hebben, telkens weer moeten bouwen is imo niet handig.

Nou in de twee digits een dubbele labvoeding wordt lastig, maar 300 euro hoeft het nou ook weer niet te kosten.

Ik heb zelf deze: http://www.eleshop.nl/tro...ele-labvoeding-p-499.html, of eentje die daar veel op lijkt. Uit mijn hoofd de 5A versie, omdat die toen beschikbaar was op ebay duitsland, niet omdat ik zonodig 10A eruit moet trekken :P. De vaste 5V uitgang heeft imo twijfelachtig nut, oh 5V heb je vaak nodig, maar zonder stroom indicatie en met 3A limiet zie je pas als het mis gaat als er rook uit je schakeling komt.

En in principe heb je geen 10A nodig, maar als je eens een flinke motor of servo wilt aansturen dan is een 7805 nou ook niet alles. Verder is hij niet schakelend: Schone output, en wisselt hij dynamisch van aftakking van zijn trafo, waardoor hij minder spanningsval heeft bij lagere uitgangsspanningen, en hij passief gekoeld kan worden.

Wat belangrijk is, en de meeste overigens wel hebben, is dat je beide uitgangen tegelijk zowel spanning als stroom kan zien, en zelf heb ik een sterke voorkeur voor digitaal. Dan kan je in één oogopslag zien wat beide uitgangen doen, niet dat je moet schakelen om het stroomverbruik te zien.

• kitao
Dat begint erop te lijken, bijna 2 cijfergetal in euro's. :P
Over zelf maken @memphis,borroz, tuurlijk is dat leuker en zijn veel voorbeelden van
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nMuZorUs.jpg
http://www.circuitsonline...iew/67972/1/december+1982
maar wordt dure grap en uiteindelijk is vaak het resultaat stukje minder als compleet gekocht qua vormgeving e.d. Ok, heeft weinig met tweaken te maken en compleet gekocht leer je weinig van. Zoiets zou ik wel willen doen als het complete kit is, dus alles erop en eraan, trafo, bekasting liefst voorgeboord/uitgezaagd etc.
Denk echter dat je dan aardig meer kwijt bent.
Bovendien, blijft sterkstroom zulke monstertrafo's, niet echt mijn hobby. :/

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 14-01-2014 22:28 . Reden: foto resize ]

• memphis

memphis

Voor mijn werkjes gebruik ik veel mijn Graupner 20A voeding:
http://www.rcheliparts.nl...a-6459-4013389420242.html

Met gemak sta ik er 18A uit te trekken....

Verwijderd

ik gebruik daarvoor een oude Delta E018 voeding

Afbeeldingslocatie: http://assetrelay.com/shop/540-large/delta-electronika-e018-06d-dual-power.jpg

staan regelmatig op marktplaats ect.
(wordt een verbouwprojectje.. hoppa, digitale uitlezing erin, straks, als het vriest :P )

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 23:01 ]

• kitao
Tnx, ik zal hier morgen eens naar kijken, die van borroz is symmetrisch maar die van memphis niet ?
Of zijn ze nou allebei niet symmetrisch, maar hebben ze gewoon 2 afzonderlijke outputs ? :?

Nu je toch hier bent borroz, ik ben stap verder met combineren.
Heb het programma nu draaiend op toetsenbordkarakter "1" en op 1 switch:
C++:
1
2
3
4
5
6
7
8
  #include <LiquidCrystal.h> 
LiquidCrystal lcd(12, 11, 5, 4, 3, 2); 
#include <FMRX.h> 
float channel; 
const int buttonPin = 9;     // the number of the pushbutton pin
const int ledPin =  13;      // the number of the LED pin
// variables will change:
int buttonState = 0;         // variable for reading the pushbutton status

werkt goed zo, nog wat bijschaven en uitbreiden tot hele programma maar lijkt te lukken.
Ps, code grotendeels verwijderd

[ Voor 58% gewijzigd door kitao op 15-01-2014 10:53 . Reden: Ps ]

Verwijderd

laten we dat svp in het arduino topic doen (staat alles in 1 topic) en niet hier en idd die delta is symetrisch, en dat is wat je nodig hebt om met opamps te spelen ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2014 23:06 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Kitao, voordat je je code copieert aub eerst even op 'auto format' klikken graag, de code is zo lastig te lezen omdat de regels niet juist inspringen. Dank.

• kitao
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:04:
laten we dat svp in het arduino topic doen (staat alles in 1 topic) en niet hier en idd die delta is symetrisch, en dat is wat je nodig hebt om met opamps te spelen ;)
Ja sorry, het was toch nog niet af maar een tussenresultaat. Het hele programma ga ik toch niet posten, veels te lang.
Over die voeding, 2e hands, analoog display, 75 euro, kweetnie
Maar bedankt voor het meekijken d:)b
Ok RobV, niet aan gedacht.
Merk op dat als de button wordt gedrukt als bonusje led13 gaat branden :+

@borroz hierna
ok

[ Voor 10% gewijzigd door kitao op 14-01-2014 23:14 ]

Verwijderd

ik ben er nu even in aan het duiken.. verder in het arduino topic ok ?

• Sissors
  • Niet online
Die van memphis is een grappig ding, maar niet bepaald wat kitao zocht ;).

Die van borroz komt daar dichter in de buurt. Mijn eigen ervaring is dat een digitale waarbij je beide kan instellen heel handig is (soms wil je er dubbelzijdig van maken, maar als je bijvoorbeeld een 5V voor wat logica nodig hebt en 15V voor je motor, dan lukt dat daarmee niet, en de eerder gelinkte kan van beide de stroom en spanning tegelijk laten zien).

Uiteraard hangt het wel van budget af en wat je ervoor wilt betalen. Als hij inderdaad voor 75 euro gaat zou ik liever een nieuwe kopen (toen ik zelf op zoek was zag ik ook dat op marktplaats die dingen voor idiote prijzen gaan).

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

#ProductPrijsSubtotaal
1Nexus Real Silent Fan, 120mm€ 7,25€ 7,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7,25

Ik wil meer spanning geven dan de standaard 12V op de bovenstaande fan. Hoeveel spanning kan ik die fan straffeloos geven? Ik wil er graag 24V of 30V opzetten met een regelbare voeding.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• jeronimo
  • Laatst online: 11:13
Ja, zo moet een Delta ES030-5 (30V/5A) bij woutersenwouters.be toch nog €385,= kosten (gebruikt en ex. VAT). De andere kant is dat het waarschijnlijk de laatste voeding is die je koopt. Tenzij je er meer nodig hebt. :)
De Delta's zijn gewoon erg goed en houden helaas, voor ons, hun waarde.

• Sissors
  • Niet online
Dat zijn nu de standaard voedingen op de universiteit in practicumzalen, die langzaamaan de oude delta voedingen vervangen. Een grote verbetering in gebruik (simpelweg vanwege tegelijk spanning en stroom, duidelijk digitaal weergegeven), en ook nog eens flink meer stroom dan de oude (1A hadden die, wat bij klasse A audioversterkers krap is).

Tegelijkertijd zou ik die voor puur hobby matig werk niet adviseren, of je moet er wel heel serieus op zijn. Simpelweg de prijs voor een enkele voeding met één uitgang. Hij is wel lekker klein als klasse-D voeding, maar goed dat heeft ook nadelen.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Lip schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:21:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7,25

Ik wil meer spanning geven dan de standaard 12V op de bovenstaande fan. Hoeveel spanning kan ik die fan straffeloos geven? Ik wil er graag 24V of 30V opzetten met een regelbare voeding.
12V. Daarboven ga je serieus inboeten aan levensduur.

Verwijderd

jeronimo schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:23:
Ja, zo moet een Delta ES030-5 (30V/5A) bij woutersenwouters.be toch nog €385,= kosten (gebruikt en ex. VAT). De andere kant is dat het waarschijnlijk de laatste voeding is die je koopt. Tenzij je er meer nodig hebt. :)
De Delta's zijn gewoon erg goed en houden helaas, voor ons, hun waarde.
ja maar dat is een handelaar.. ik zie regelmatig delta's voorbij komen van particulieren voor redelijke prijzen.

• memphis

memphis

Klopt, die van mij is geen fancy ding met maar een enkele spanning maar voldoet voor waarvoor ik hem gebruik. Het is nog een switching ding ook dus weegt niets. Ik kom eigenlijk nog veel amperes te kort want als ik hem voor een dagje hobby mee neem kan ik wel een 30 tot 40A gebruiken. En thuis de 5v en 12v projetjes doen het ook goed al trek ik de laatste tijd de 5v uit een USB poort of lader en 12v tap ik af van mijn 12v halogeen bureau lamp.

Voor gemiddelde projectjes heb je geen voeding nodig die je op de mV nauwkeurig kunt instellen met hi-tech meters.

Verwijderd

heb ook nog 2 wat modernere voedingen in gebruik :9

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 23:36 ]

• wesleytjuh
  • Laatst online: 08:21
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:45:
ik gebruik daarvoor een oude Delta E018 voeding

[afbeelding]

staan regelmatig op marktplaats ect.
(wordt een verbouwprojectje.. hoppa, digitale uitlezing erin, straks, als het vriest :P )
Zulke hebben wij er ook nog een paar van staan op de zaak. Zijn al heel wat jaren oud, maar komen nog netjes elk jaar door de calibratie controle die we doen (voor ISO 9001). Meer dan prima dingetjes :).

Zo hebben we ook de digitale variant ervan nog staan en de grotere broertjes, goed voor 0-70V 20A en 0-35V 40A :)

[ Voor 8% gewijzigd door wesleytjuh op 14-01-2014 23:57 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Verwijderd

ja die delta's zijn echt geweldig.. hollands topprodukt, kan zo'n blingbling chinees niet van winnen >:)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Lip schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:21:
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7,25

Ik heb ooit een fan op een labvoeding aangesloten en wat te enthousiast aan de spanning knop zitten draaien en niet opgelet. De 30V heb ik niet gehaald voordat ie de geest gaf.

Maar in een datalogger systeem trof ik een 12V fannetje aan op 24V en die deed het nog. Omdat de fan roestig was heb ik hem maar vervangen door een stille 12V fan en een dikke 12V zener in serie. Het systeem draaide in een plantenkas en de warme vochtige atmosfeer daar is funest voor apparatuur.
Verwijderd schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:59:
ja die delta's zijn echt geweldig.. hollands topprodukt, kan zo'n blingbling chinees niet van winnen >:)
Kan ik van meespreken. Wij gebruikten ze om zelfbouw led-arrays te voeden, als goedkope dimbare LED driver.
Als je zo'n voeding maximaal belast, 12 uur per dag, dan houdt het binnen een paar weken of maanden echt wel op. Nadat we een schroothoop hadden verzameld monteerde ik op elke voeding een 120mm fan achter op de heatsink, dat gaan ze een stuk langer mee.

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 15-01-2014 00:29 ]

• kitao
memphis schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 20:52:
Deze alvast maar besteld. Misschien later voltdisplaytje erbij zetten.
Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/cc7hrivjx/sku_187364_1.jpgklikAfbeeldingslocatie: http://s28.postimg.org/99ybylovd/212048c.jpg
Is gemonteerd meen ik, maar had me niet uitgemaakt, alleen maar makkelijker.
De trafo heb ik al.
Hoeveel spanning kan ik nu maximaal uit de LM317/337 halen met deze trafo in theorie ?

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:07
kitao schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 02:34:
[...]
Hoeveel spanning kan ik nu maximaal uit de LM317/337 halen met deze trafo in theorie ?
Effectieve gelijkgerichte spanning is meestal zo'n wortel2 * Vac - verliezen, waarbij 12V meestal de effectieve spanning is bij opgegeven max. stroom. LM317 doet ongeveer 1,5A, met een dropout (=verlies) van iets meer als 2V. Verlies gelijkrichter is meestal 1.4V (2x0,7V silicium diode in brug). Ik gok dat je ongeveer 13,5V haalt bij 1,5 ampere (zowel positief als negatief).

• memphis

memphis

Kijk, het kan wel simpel en goedkoop.

En als je de 2 instel potjes vervangt voor een gewone lineaire stereo type heb je hem regelbaar gemaakt. Bereken dan wel de juiste waarde icm de onboard weerstand zodat je over de volle slag het juiste bereik hebt.

• Sissors
  • Niet online
Tuurlijk kan dat, en heb je een leuke oplossing.

Voor mezelf echter, en kan me voorstellen voor andere ook, wilde ik gewoon een voeding waar ik me verder nooit druk over hoefde te maken, die gewoon zijn werk doet en makkelijk te gebruiken is. En dan kom je eigenlijk al snel toch op kopen neer, of heel uitgebreide zelfbouw.

• kitao
base_ schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 03:08:
Ik gok dat je ongeveer 13,5V haalt bij 1,5 ampere (zowel positief als negatief).
Ok, bedankt. Volgens de stukslijst heb ik 4 x LM741CN in huis en die mag max +-18V hebben dus deze trafo is geschikt. Kwam toevallig leuke nederlandstalige site tegen op zoek daarnaar :
http://users.khbo.be/peut...emdeel1/hfst1sem2kan2.pdf
memphis schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 07:59:
En als je de 2 instel potjes vervangt voor een gewone lineaire stereo type heb je hem regelbaar gemaakt. Bereken dan wel de juiste waarde icm de onboard weerstand zodat je over de volle slag het juiste bereik hebt.
Maar getoond setje is toch al regelbaar ? 2-Channel Adjustable Voltage Regulator
@Sissors
Ik vond jouw tip ook zeer bruikbaar, ik vind dat heel mooi apparaat maar komt nu even slecht uit qua kosten. Staat wel genoteerd voor later
@WVL hierna
Ook heel mooi, maar kost wel $400,- :/
Gisteren net weggesleept door de anwb met kapotte ontsteking, heeft iets meer voorrang ;)

[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 15-01-2014 09:24 ]

• WVL_KsZeN
en de mijne :9~ :9

Afbeeldingslocatie: http://www.cloud-lab.com/uploads/2013-09/tool/photos/1378894803.jpg

Verwijderd

hoe bevalt die ?

snap alleen die rigol prijzen nooit zo

- http://www.eu.rigolna.com...wer-supplies/dp800/dp832/
- http://www.arbenelux.com/...-voedingen-2/dp800-serie/

oh wacht ff .. je hebt de DP832 en de DP832A

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2014 09:27 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Die heb een hoop nullen (en het prijsje heeft vast ook veel nullen)

• Sissors
  • Niet online
Dat is wel een hele hippe. Ik moet zeggen dat ik zo op het eerste gezicht als nadeel vind dat de getallen toch redelijk klein zijn vanwege oa alle andere informatie op dat display, maar wel een cool ding. Ook een beetje buiten mijn bereik ;).

@Kitao, dat begrijp ik, voor een budget oplossing is simpele zelfbouw handiger. En paar honderd euro zou ik er zelf ook niet aan besteden. Maar volgens mij ben je wel redelijk fanatiek er mee bezig, en als dat blijft dan is op termijn een labvoeding een handig iets.

• memphis

memphis

kitao schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 09:09:
[...]

Ok, bedankt. Volgens de stukslijst heb ik 4 x LM741CN in huis en die mag max +-18V hebben dus deze trafo is geschikt. Kwam toevallig leuke nederlandstalige site tegen op zoek daarnaar :
http://users.khbo.be/peut...emdeel1/hfst1sem2kan2.pdf

[...]
Maar getoond setje is toch al regelbaar ? 2-Channel Adjustable Voltage Regulator
Ja, geheel appart regelbaar met 2 instel potjes op de print. Leuk om een vaste spanning in te stellen maar niet handig als je het regelbaar wilt hebben.
Baas boven baas..... 8)7

Ik heb nog ergens mijn eindexamenproject staan, een 0-30v 3A voeding in stroom en spanning regelbaar. Zal hem eens opsnorren..

[ Voor 5% gewijzigd door memphis op 15-01-2014 10:20 ]

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Maar doet hij het ook goed?

Ctrl+k

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb d'r ook eentje. Geweldig apparaat, alhoewel de fan wat herrie maakt (is Rigol uberhaupt goed in, mijn scoop doet dat ook al) en het ding nogal lang is wat betekent dat ik 'em niet helemaal lekker op mijn buro kwijtkan. Verder is 't een geweldig ding, blij dat ik 'em gekocht heb.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:07

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar programmeren jullie die voeding eigenlijk nog? Voor wat voor toepassingen?
Mij lijkt dat je voor de meeste toepassingen je gewoon 2x 30v nodig hebt met 2 sets knoppen voor stroom en voltage toch?

• WVL_KsZeN
@RobV : de mijne heeft overal nóg een extra nul ;)

Dat probleempje met die oververhitting is bij de mijne opgelost (maar niet op de manier zoals ik het zou doen..), er zit een 10x zo groot koelblok op. Geen probleem verder.

Wat ik er zo fijn aan vind is vooral de bediening, het is echt super simpel en makkelijk in stellen. Verder wat Sprite zegt : Rigol heeft inderdaad een behoorlijke fan ingestopt en is idd nogal diep...

Programmeren doe ik hem niet.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Zojuist een atmega328p dip in rook op zien gaan. Helaas geen mooi vuurwerk gezien.

Reden: verkeerde sketch geupload in een project. 5v op een input-lijn geschreven, diode doorgeblazen en >200 mA er doorheen getrokken. Ding deed zijn werk prima als lokale kachel voor een paar seconden. Sissend heet. Daarna niets meer.

Hij is geeindigd waar de meeste van mijn ideeen zijn geeindigd, namelijk in de prullenbak. Gelukkig had ik er nóg 4 liggen (van de 5 besteld is er eentje voor een andere project in gebruik, dus nog 3 over nu).

Edit: hij zat gelukkig in een ic-voetje. Ding d'r-uit, nieuwe d'r-in, klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 15-01-2014 16:21 ]

• Sissors
  • Niet online
Zonder het uC vs classic topic te bumpen:

Ik had van de week iemand die me vroeg voor een simpel circuitje, moest een one-shot maken (twee inputs, bij bepaalde transities een 'korte' pulse eruit, waarbij kort een seconde ofzo nog is denk ik). Diegene had al wat geprobeerd met een 555, maar dat was nog niet helemaal gelukt, vandaar dat mij gevraagd werd om wat hulp. Extra eis erbij: moet op een batterij lang werken (en zal maar relatief heel weinig pulsen moeten maken, maar idee is toch wel minstens een jaar op een batterijtje, liefst langer).

Oftewel dan kan je de 555 weggooien: Dat gebruikt veel en veelteveel stroom. Standaard 74HC one-shots zijn heel veel zuiniger, maar met de eisen aan de transities kan je die niet zomaar gebruiken. Nu heb ik wel een simpel circuitje gemaakt wat volgens mij aan de eisen voldoet, met 3 74HC ICs. En dat moet diegene zelf kunnen solderen, mooi :).

Echter, als ik nu de vergelijking met een microcontroller maak. In dit geval hoeft de output pulse niet bepaald accuraat te zijn qua lengte, bij een microcontroller is dat wel een stuk beter in orde. Ik heb dan maar een enkel klein IC nodig (http://nl.farnell.com/nxp...dip/dp/2320692?Ntt=lpc810 bijvoorbeeld). En die heeft kan ik in een staat zetten met <1uA stroomverbruik, deze 74HC oplossing heeft gok ik het vijfvoudige aan verbruik. En voor de kosten hoef je ook niet het te laten (als je al programmeeropties hebt).

Oftewel als het stroomverbruik toch tegen gaat vallen, dan programmeer ik wel even een microcontroller :)

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:24

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik gebruik een L293 motor driver chip om vanaf een microcontroller een motor bidirectioneel aan te sturen. Dit werkt allemaal goed, echter zie ik LED's van sensoren die ook op de microcontroller zijn aangesloten half knipperend oplichten zodra de motor begint en stopt met draaien. Ik moet die motor dus ontkoppelen maar hoe doe ik dat? Ik had al twee condensatoren van 100nF vanaf de motoraansluitingen naar de GND geplaatst maar dat helpt niet. Iemand tips? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• memphis

memphis

Tussen de polen van de motor een condensator en van iedere pool een condensator naar de motorbehuizing. 100nF is goed.

Dan kan je eventueel de motorbehuizing nog aarden.

• almightyarjen

almightyarjen

Dat heb ik geprobeerd maar dat helpt dus niet :( Kan de motorbehuizing niet aarden: het is een Lego motor en daar kom ik niet zo in...

• Sissors
  • Niet online
Aparte voeding voor de motor. En dat is een serieuze opmerking: Ik heb vaak genoeg gezien dat troep van een redelijke motor op de voeding ervoor zorgde dat de microcontroller zichzelf gaat resetten.

Een aparte spanningsregulator voor de microcontroller zal al een heel stuk komen.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Het effect kan al heel wat minder erg zijn door zgn Decoupling Caps op de micro te zetten. Die staan vaak niet op het schema maar horen er wel bij!

• Sissors
  • Niet online
RobV schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:05:
Het effect kan al heel wat minder erg zijn door zgn Decoupling Caps op de micro te zetten. Die staan vaak niet op het schema maar horen er wel bij!
Ik moet zeggen dat ik nog nooit een schema ben tegengekomen waar geen 100nF bij de microcontroller zat.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Sissors schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:12:
[...]

Ik moet zeggen dat ik nog nooit een schema ben tegengekomen waar geen 100nF bij de microcontroller zat.
Als voedingdips echt probleem zijn dan nog dikke cap ernaast en klaar.
Twee voedingen is wat overdreven als het ook met een rc filtertje kan btw.

Ctrl+k

• Sissors
  • Niet online
RC filter is nou niet ideaal, krijg je altijd spanningsval. En een dikke cap heeft niet de ESR om de pieken van een motor op te vangen. Daarom zou ik zelf al snel gaan bij een redelijke motor voor twee voedingen (oftewel aparte spanningsregulator, je hoeft niet twee stekkers in het stopcontact te steken), omdat de troep die een motor op je voeding zet echt niet makkelijk weg te filteren vaak is.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Sissors schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 20:12:
[...]

Google barebones arduino: hit #1, geen decoupling caps.

http://www.instructables.com/file/FZNG19ZH4VQ68TF

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Neem aan dat je ook vrijloop diodes bij de motordriver hebt? @ hierboven dat is natuurlijk heel barebone :)

• Sissors
  • Niet online
Inderdaad heel barebone zoals de vorige zegt ;).

Maar ik moet toegeven, blijkbaar zijn er meer slechte circuits in omloop dan ik dacht. Mijn eigen google term (custom Arduino schematic) gaf als eerste een plaatje van een microcontroller zonder caps, met een spanningsregulator zonder caps. Jouwe heeft tenminse nog 10uF op de regulator, niet ideaal, maar mijne heeft ook een regulator zonder :P

(De enige keer dat ik dat probeerde kwam ik erachter dat er toch een reden was dat die nodig zijn).

• memphis

memphis

In een schema waar het eerder om de opzet gaat dan een tekening waarvan een print gerenderd moet worden hoef je natuurlijk geen condensatoren in te tekenen. Ook kan het een keuze zijn om IC voeten te nemen met ingebouwde condensatoren.

Belangrijker is het dat de persoon die een dergelijk schema tot een schakeling wilt realiseren weet dat hij per IC een condensator moet toevoegen.

• almightyarjen

almightyarjen

Sissors schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 19:36:
Aparte voeding voor de motor. En dat is een serieuze opmerking: Ik heb vaak genoeg gezien dat troep van een redelijke motor op de voeding ervoor zorgde dat de microcontroller zichzelf gaat resetten.

Een aparte spanningsregulator voor de microcontroller zal al een heel stuk komen.
Een aparte spanningsregulator en het probleem is idd verholpen, thanks d:)b

• Ploink
almightyarjen schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:14:
Ik gebruik een L293 motor driver chip om vanaf een microcontroller een motor bidirectioneel aan te sturen. Dit werkt allemaal goed, echter zie ik LED's van sensoren die ook op de microcontroller zijn aangesloten half knipperend oplichten zodra de motor begint en stopt met draaien. Ik moet die motor dus ontkoppelen maar hoe doe ik dat? Ik had al twee condensatoren van 100nF vanaf de motoraansluitingen naar de GND geplaatst maar dat helpt niet. Iemand tips? :?
De 100nF keramische caps zijn alleen nuttig om hoogfrequent signalen te ontkoppelen, bijvoorbeeld door snelle transients van digitale I/O, vooral als deze capacitief belast zijn en voeding sporen lang zijn en dus inductie hebben.

Als je een motor bidirectioneel aanstuurt en ineens van richting laat veranderen of direct voluit aan zet, dan veroorzaakt dit een hoge aanloopstroom. Je voeding moet zulke pieken kunnen leveren, of je moet ze vermijden.

Je hebt dus ofwel een stevige voeding nodig ofwel een hele dikke condensator die ruim genoeg kan leveren voor de aanloop. Afhankelijk van het verbruik van de motor kan die cap onpraktisch groot worden. Voor de voeding zijn krachtige NiMH of Lipo accu's geschikt, die kunnen veel stroom leveren. Misschien is ook je voedingsdraad te lang en dun.

Je kan de pieken vermijden door de motor sturing aan te passen zodat deze wat langzamer aanloopt. Dit kan je bijvoorbeeld doen met PWM sturing die je in een bepaalde tijd van 0 tot 100% laat oplopen.
Kies de PWM frequentie zorgvuldig, niet te laag (moeilijk te filteren/ontkoppelen) en niet te hoog (de L293 is niet zo snel), 1 of 2 kHz lijkt me geschikt. Je hebt nog wel een goede condensator nodig op de voeding van minimaal een paar honderd uF, dichtbij de L293.

Bij het omschakelen van draairingting moet je de motor eerst even de tijd geven om te stoppen. De motor werkt als generator bij het vrijlopen en als je 0V (0% PWM) aanstuurt, dan sluit je de generator kort waardoor deze zichzelf afremt en snel stopt. Daarna kun je weer starten vanuit stilstand om de andere kant op te draaien.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Tegenwoordig leren nog maar weinig mensen uit een boekje en halen ze alle van google. Zo ben ik ook begonnen vorig jaar. Je leert dus van de voorbeelden die je ziet (zonder caps) en denkt dat dat de bedoeling is. Nou, helaas pindakaas. Dit effect is helaas niet alleen van toepassing op electronische schema's, ook op hoe je je zou moeten gedragen kennelijk. (Ik word oud)

• Ploink
Ik ben begonnen met een abbo op de elektuur en een paar boekjes.
Nee, eigenlijk met een simpele experimenteerdoos toen ik op de lagere school zat. Het eerste wat ik deed was de batterij zetten op de glazen puntcontact diode, want dat zag er uit als een lampje. Toen kreeg ik geen enkel voorbeeld aan de praat. Gelukkig heeft een kennis van mijn moeder toen geholpen met een nieuwe diode en wat uitleg enzo. Hoewel elektronica slechts een van de vele vakken was, heb ik de basis pas geleerd op de HTS. Daarna heb ik veel geleerd door het eerst fout te doen.

Papier is ook niet alles, met een stapel Elektuurs en een boekenplank vol (data)boeken was het lastig zoeken waar dat ene schakelingetje of de pinout van een component ook alweer stond. Een leverancier zoeken voor een bepaald onderdeel was soms ook niet eenvoudig.
Ik wordt ook oud, maar gelukkig hebben we nu internet :)

• kitao
In die tijd had je ook Elex
Afbeeldingslocatie: http://i.marktplaats.com/00/s/NjgxWDEwMjQ=/z/Ac0AAOxy63FSyVf9/$_84.JPG
Elektuur was voor de ver-gevorderden
Toen hebben ze Elex opgedoekt en in Elektuur wat simpelere schakelingen ertussendoor gestrooid.
Vind wel jammer als je nu via internet een artikel wil lezen van Elektuur, ook al is dat 10 jaar oud, je nog steeds geacht wordt de hoofdprijs te betalen.
Zo'n kist vol heb ik paar jaar geleden nog aan papierbak gevoerd :D

Iets anders, mijn laptop ging enorme herrie maken, waarschijnlijk ventilator. Dus ik meteen zoeken naar andere (deze heeft veel draai-uren).
Dit leek me wel wat na lang afwegen : http://www.vergelijk.nl/n...Le8_qHIhbwCFQld3god2ysAag
Ik wou die net gaan bestellen en toen stopte de herrie.
Maar heeft iemand ervaring met Toshiba, zou het een goede koop zijn ?

[ Voor 64% gewijzigd door kitao op 17-01-2014 16:54 ]

• memphis

memphis

Elektuur heb ik zo'n 12 jaar geleden de deur uit gegooit. Was idd lid vanaf de eerste Elex.
Er werd te veel zooi gepubliceert waarbij je dingen moest programmeren of geprogrammeerd moest aankopen of zelfs schakelingen met moeilijk vindbare componenten (voor toen dan).

Laatst wilde ik de halfgeleidergids halen (de enige nog leuke uitgave) maar toen ik die prijs zag (iets van 18 euro) kreeg ik in eens een spontane smetvrees voor dat blad.

• TommyboyNL
  • Niet online
Ik heb laatst via BitTorrent alle Elektuurs uit 2012 en 2013 gedownload. Geloof me, je mist er niks aan. Een jaar of 10 terug stonden er nog wel interessantie dingen in, maar daar is niks van over.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik heb Elektuur afgelopen jaar opgezegd. Zou het vorig jaar al doen, maar dacht.. ik kijk het nog wel even een jaar aan.

Als absolute beginner is het leuk om er iets uit te bouwen, maar daar voor is het eigenlijk ook weer te weinig omvattend. Voor iemand die 1 of 2 jaartjes HTS heeft gedaan, zal de leuk er ook al gauw af zijn, en heeft het blad weer te weinig diepgang.

De laatste jaren weinig boeiends, een enkel artikel in de zoveel tijd.. en je mist niets wat betreft info. Vaak heeft de autheur of diverse fora ook dezelfde info beschikbaar.

• Ploink
Waar ik vroeger werkte hadden we het engelse Electronics World.
De opzet en kwaliteit van dat tijdschrift is heel anders, meer gericht op de professional. Veel achtergrond artikelen en vooral de "Design Ideas" waren interessant.

Elektuur was gericht op het nabouwen van voorgekookte projecten waarbij je inderdaad steeds dingen moest gaan bestellen bij de uitgever. Ze werkten bijvoorbeeld niet met gewoon stripboard of gaatjesprint, maar hadden een eigen variant: de Elex experimenteerprint in 1, 2 of 4-voudige uitvoering. Ze zijn nu nog steeds te koop bij Eurocircuits voor veel te veel geld.

Edit: Misschien dat ik Elex en Elektuur een beetje door elkaar haal, de jaren 80 zijn ook zo lang geleden ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 17-01-2014 21:07 ]

• kitao
Tja, beetje kritiek kan altijd natuurlijk maar bodem inboren is weer iets anders.
'Elektronica echt niet moeilijk', ook een uitgaveserie van elektuur, heeft volgens mij toch aardig wat mensen op een leuke manier een introduktie gegeven in het e-wereldje.
Ik weet niet hoe het er nu mee voor staat, ik zou weer eens zo'n tijdschrift moeten kopen maar in de nederlandse taal is dit wel de enige.
Zou ook weer zonde zijn als dat helemaal verdwijnt

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ik vind het anders - net als dingen als natuur&techniek (eerst NWT, nu NewScientist) behoorlijk irrelevant en slecht van kwaliteit geworden. Jonge elektronica-aspiranten halen hun ideeën allang niet meer uit tijdschriften en hóeven dit ook allang niet meer te doen. Even rondneuzen op elk willekeurig EL-forum of zoiets als EE stackexchange en je leert in één dag veel meer dan je in een heel jaar aan Elektor-uitgaven kunt vinden. Daarnaast is het tegenwoordig ook makkelijker dan ooit om gewoon zelf iets te ontwerpen en ermee te gaan klooien. EDA tools? Gratis. PCB services? Bijna gratis. Componenten? Welke van de 3 miljoen wil je morgen hebben voor een paar cent?

Vroeger, toen niemand wat wist, het onmogelijk was om printplaten te maken of componenten te krijgen en de huidige renaissance van elektronica-ontwerp nog niet gaande was, was het een leuk en relevant blad, zelfs al was het niveau op zijn tijd wat laag. Nu? Nah. Ik zou er geen traan om laten als het morgen verdwenen is.

• memphis

memphis

Zo had ik ook een abbo op de IC handboeken van de WEKA. Handig spul toen er nog geen internet was. Vandaag is de hele collectie niets meer waard dan alleen een paar kilo papier aangezien alles gratis in PDF vorm te downloaden is. Voor een projectje met 1 simpele google opdracht komen de nodige schema's en IC benamingen zo naar voren.

Verwijderd

ik ben ff opgelaserd ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Yu2TQk2.jpg

* de eerste even aangesloten, 5 V 28.8 mA en wat ik wel had verwacht van dit lowcost spul, na een meter of 4 a 5 waaiert de rode laser dot wat uit.. precies wat ik nodig heb om een 'scrolling matrix' te projecteren die ook leesbaar is 8)

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2014 12:55 ]

• WVL_KsZeN
Hebben die lasers een eigen controller ingebouwd of moet je dat nog apart gaan regelen? Hoe snel kun je ze eigenlijk aan/uit schakelen?

Verwijderd

daar moet wel een controller tussen, punt was dat darlington array(s) - ULN2003A vb slechts 7 stuks aanboord hebben.
enfin.. ik heb bij de chinees deze besteld om een 64 laser driver mee te gaan prutsen.

en jeetje.. wat zijn die cellen groot :X
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/HuarJxF.jpg

• Ploink
18650 betekent 18mm dia, 650mm lang ;)
De UCN5841A heeft 8 drivers + ingebouwd schuifregister. Met 8 van deze kun je er 64 byte-breed aansturen. Ik weet alleen niet of ze geschikt zijn voor zo'n lage spanning. Ik stuurde er 84 stuks 24V solenoids mee aan.
Edit: Farnell heeft deze niet meer, wel MIC5841.
Afbeeldingslocatie: http://circuits.datasheetdir.com/67/UCN5841-pinout.jpg

Anders zou ik gewoon 74HC schuifregisters pakken en 64 losse el-cheapo SOT23 mosfetjes, waarschijnlijk een stuk goedkoper ook.

[ Voor 5% gewijzigd door Ploink op 18-01-2014 12:08 ]

Verwijderd

Ploink schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:43:
ah.. dit is nou weer zo'n 'leermomentje :'(

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DyosgAB.jpg

dit moet dan een komplete 'energiecentrale gaan worden voor een mobiel projectje.
de cell , usb charger en cell protection... hoop ik O-)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2014 11:59 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-11 13:39
Wou hier nog eens een oude accuboor ombouwen naar Lipo-celllen. Zou ik dan gewoon een stapel 18650's kunnen pakken en van die cell protection circuits en dan draaien maar of gaat dat helemaal fout?

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb een paar keer de Elektuur gekocht maar ik vond er niks aan. Er staan allemaal kant en klare schakelingen in. Maar waarom de schakeling zou opgebouwd was en hoe het werkte stond er eigenlijk nauwelijks in.

Overigens heeft Sparkfun voor de beginner ook echt goede tutorials: https://learn.sparkfun.com/tutorials

• TommyboyNL
  • Niet online
Een accuboor trekt enkele 10tallen amperes, dat ga je niet uit standaard chinese 18650 cellen kunnen trekken.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Gr0wLiThE schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:12:
Wou hier nog eens een oude accuboor ombouwen naar Lipo-celllen. Zou ik dan gewoon een stapel 18650's kunnen pakken en van die cell protection circuits en dan draaien maar of gaat dat helemaal fout?
Unprotected high current LiFePO4's erin proppen en om te laden aan een balancer hangen.

• memphis

memphis

TommyboyNL schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:15:
Een accuboor trekt enkele 10tallen amperes, dat ga je niet uit standaard chinese 18650 cellen kunnen trekken.
Valt wel mee. Vele simpele boormachines hebben maar een 1300mAh accu, bij enkele 10-tallen amperes zou in een paar minuten klaar zijn met het boren. Veel Li-Ion gereedschap maakt juist gebruik van dit soort Li-Ion cellen.

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ploink schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 11:43:
Ik heb nog nooit een 18650 gezien van meer dan een halve meter lang hoor :P
Je bedoelt 65,0 mm
(overigens verschilt de lengte behoorlijk, soms enkele millimeters )

Edit:
Over de boormachine: Ik heb een accuboor met lithium accu's, en ik heb ze nooit opengesloopt maar aan de formfactor te zien zitten daar gewoon 18650's in inderdaad.

[ Voor 33% gewijzigd door mcDavid op 18-01-2014 13:04 ]

Verwijderd

mcDavid schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:59:
[...]

Je bedoelt 65,0 mm

Edit:
Over de boormachine: Ik heb een accuboor met lithium accu's, en ik heb ze nooit opengesloopt maar aan de formfactor te zien zitten daar gewoon 18650's in inderdaad.
aha vandaar dat ik geen batterij behuizing kon vinden :*)
maar ik heb net toch een hele flinke bestelling de deur uitgedaan 8)

• Ploink
Gr0wLiThE schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:12:
Ja dat gaat helemaal fout, tenzij je het goed doet ;)
18650 is overigens lithium, maar geen Lithium Polymeer (LiPo), dat zijn die platte batterijen voor in je mobieltje enzo. LiPo's kunnen vaak juist wel hele hoge stromen leveren. In een multicopter worden ze binnen 10 minuten leeg getrokken.

Beide typen lithium batterijen worden heel anders opgeladen dan traditionele NiCd of NiMH. Het is absoluut noodzakelijk dat je een lithium cel NOOIT verder laadt dan 4.2V. Als je daar overheen gaat dan kunnen ze spontaan ontbranden of ontploffen. Je moet dus niet alleen de laadstroom begrenzen, maar vooral de maximale laadspanning.

Als je 2 of meer cellen in serie gaat zetten, dan wordt het best ingewikkeld want je moet de spanning per cel monitoren en voorkomen dat ze uit balans raken. Als de cellen ietsje verschillen, dan kan het zijn dat de ene vol is en de andere nog niet. Je kan ze dan niet samen verder laden, ze moeten gebalanceerd worden. Ook bij het ontladen moet je daar rekening mee houden als je wil dat ze langer meegaan. Het is slecht voor een Li cel om ze helemaal leeg te maken. Meestal wordt ontlading begrensd op 2.75V.

Daarom zijn er allerlei bescherming circuits die overladen en/of diepontladen voorkomen.
Laden in serie doe je met een zgn "balanced charger", daar zijn wel modules voor in de handel.

Als je wel eens een laptop accu gesloopt hebt, dan zie je daarbinnen een heel circuit zitten met microcontroller. Deze zorgt voor de balans en bevat diverse veiligheidsmechanismen. Temperatuur, stroom en spanning worden constant in de gaten gehouden en capaciteit en lading nivo worden berekend.
Als ultieme veiligheid zit er een zekering in met 3 aansluitingen. Die derde is voor zelfvernietiging. Als de controller besluit dat er gevaar is, dan gaat er een stroompje doorheen en is je accu dood.
Met mijn netboek accu is dat gebeurd toen ik de cellen verving, ik heb de zekering nu maar kortgesloten :o

Om een lang verhaal kort te maken.... je kan beter een nieuwe accuboor kopen met lithium cellen. Het Parkside merk van de Lidl is goed en goedkoop. Vermoedelijk zitten er 18650's in de mijne.
mcDavid schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:59:
[...]

Je bedoelt 65,0 mm
Ja :F

De 18650 'protected' cellen zijn altijd iets langer vanwege het ingebouwde bescherming circuit, een klein rond printplaatje, meestal aan de achterkant.

• wesleytjuh
Ploink schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 14:42:
[...]

Ja dat gaat helemaal fout, tenzij je het goed doet ;)
18650 is overigens lithium, maar geen Lithium Polymeer (LiPo), dat zijn die platte batterijen voor in je mobieltje enzo. LiPo's kunnen vaak juist wel hele hoge stromen leveren. In een multicopter worden ze binnen 10 minuten leeg getrokken.

Beide typen lithium batterijen worden heel anders opgeladen dan traditionele NiCd of NiMH. Het is absoluut noodzakelijk dat je een lithium cel NOOIT verder laadt dan 4.2V. Als je daar overheen gaat dan kunnen ze spontaan ontbranden of ontploffen. Je moet dus niet alleen de laadstroom begrenzen, maar vooral de maximale laadspanning.

Als je 2 of meer cellen in serie gaat zetten, dan wordt het best ingewikkeld want je moet de spanning per cel monitoren en voorkomen dat ze uit balans raken. Als de cellen ietsje verschillen, dan kan het zijn dat de ene vol is en de andere nog niet. Je kan ze dan niet samen verder laden, ze moeten gebalanceerd worden. Ook bij het ontladen moet je daar rekening mee houden als je wil dat ze langer meegaan. Het is slecht voor een Li cel om ze helemaal leeg te maken. Meestal wordt ontlading begrensd op 2.75V.

Daarom zijn er allerlei bescherming circuits die overladen en/of diepontladen voorkomen.
Laden in serie doe je met een zgn "balanced charger", daar zijn wel modules voor in de handel.

Als je wel eens een laptop accu gesloopt hebt, dan zie je daarbinnen een heel circuit zitten met microcontroller. Deze zorgt voor de balans en bevat diverse veiligheidsmechanismen. Temperatuur, stroom en spanning worden constant in de gaten gehouden en capaciteit en lading nivo worden berekend.
Als ultieme veiligheid zit er een zekering in met 3 aansluitingen. Die derde is voor zelfvernietiging. Als de controller besluit dat er gevaar is, dan gaat er een stroompje doorheen en is je accu dood.
Met mijn netboek accu is dat gebeurd toen ik de cellen verving, ik heb de zekering nu maar kortgesloten :o

Om een lang verhaal kort te maken.... je kan beter een nieuwe accuboor kopen met lithium cellen. Het Parkside merk van de Lidl is goed en goedkoop. Vermoedelijk zitten er 18650's in de mijne.

[...]

Ja :F

De 18650 'protected' cellen zijn altijd iets langer vanwege het ingebouwde bescherming circuit, een klein rond printplaatje, meestal aan de achterkant.
2.75V per cel is wel wat aan de lage kant, meeste toepassen stoppen wat eerder om slijtage te voorkomen om zo een langere levensduur te garanderen tegen een minimale vermindering in capaciteit. 2.75V is eerder een minimum spanning van de 2nd protection, die moet ingrijpen wanneer het hoofdcircuit faalt.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wat doet dat cell protection circuit wat op de protected 18650 cellen is gebouwd nu eigenlijk precies - is dat ergens beschreven?

Beschermd dat tegen een te hoge laadspanning? En zo ja kan het laadcircuit dan niet opeens heel simpel worden? Is dat voldoende om in serie geschakelde cellen zonder balancering te kunnen opladen?

Verwijderd

joopv schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:31:
Wat doet dat cell protection circuit wat op de protected 18650 cellen is gebouwd nu eigenlijk precies - is dat ergens beschreven?
dit is de beschrijving van dat kleine ronde eBay printje :

Electronic characteristic(Ta=25℃)
----Overcharge
overcharge protection voltage 4.300±0.005V
overcharge release voltage 4.100±0.050V
delay time of overcharge 0.96-1.44s
release method of overcharge lower than overcharge release data
----Over discharge
over discharge protection voltage 2.400±0.100V
over discharge release voltage 3.000±0.100V
delay time of over discharge 115-172ms
release method of over discharge cut-off load and voltage higher than over discharge release data
----Excess discharge current
the current of over discharge current 6-12A
delay time of over discharge current protection 7~10ms
release method of excess discharge current cut-off load
----Short
delay time of short protection 250-380us
release method of short protection after short circuit released
----Self consuming
static self consuming Max.7uA
------suggest Working conditions
MAX charge current 3.5A
MAX discharge current 3.5A
----IR resistance
the IR resistance of main circuit Max.30mohm
----size
size of whole PCM 17.30*17.30*0.6mm

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-11 21:47
joopv schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 15:31:

Beschermd dat tegen een te hoge laadspanning? En zo ja kan het laadcircuit dan niet opeens heel simpel worden? Is dat voldoende om in serie geschakelde cellen zonder balancering te kunnen opladen?
Op het moment dat je een serieschakeling hebt met 2 Li-Ion cellen, en een heeft een lagere capaciteit waardoor deze (bij dezelfde stroom want in serie) eerder opgeladen is, zit die dus vol. Als je dan doorgaat besluit het protecting circuit (als het goed is) van 'Ik ga nu voorkomen dat er nog stroom vloeit' en daarna laadt je andere cel niet meer op.

Het kan wel alsin het is ongevaarlijk (zolang de protection circuits goed werken), aanbevolen is het niet.

Overigens is Li-Ions cyclen van 4.3V tot 2.4V niet geweldig voor het aantal cycles dat die in zijn leven gaat maken.

• wesleytjuh
Dat is het hele probleem met die kleine printjes die je vaak koopt, de meeste zijn oorspronkelijk bedoelt als 2nd level protection. Die horen dus pas in te grijpen als het hoofdcircuit faalt, en grijpen dus veel te laat in voor cyclisch gebruik. De cellen in een laptop stoppen er bijvoorbeeld rond de 3.5V al mee om beschadiging te minimaliseren.

[ Voor 17% gewijzigd door wesleytjuh op 18-01-2014 20:16 ]

Pagina: 1 ... 87 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.