Ja dat gaat helemaal fout, tenzij je het goed doet

18650 is overigens lithium, maar geen Lithium Polymeer (LiPo), dat zijn die platte batterijen voor in je mobieltje enzo. LiPo's kunnen vaak juist wel hele hoge stromen leveren. In een multicopter worden ze binnen 10 minuten leeg getrokken.
Beide typen lithium batterijen worden heel anders opgeladen dan traditionele NiCd of NiMH. Het is absoluut noodzakelijk dat je een lithium cel NOOIT verder laadt dan 4.2V. Als je daar overheen gaat dan kunnen ze spontaan ontbranden of ontploffen. Je moet dus niet alleen de laadstroom begrenzen, maar vooral de maximale laadspanning.
Als je 2 of meer cellen in serie gaat zetten, dan wordt het best ingewikkeld want je moet de spanning per cel monitoren en voorkomen dat ze uit balans raken. Als de cellen ietsje verschillen, dan kan het zijn dat de ene vol is en de andere nog niet. Je kan ze dan niet samen verder laden, ze moeten gebalanceerd worden. Ook bij het ontladen moet je daar rekening mee houden als je wil dat ze langer meegaan. Het is slecht voor een Li cel om ze helemaal leeg te maken. Meestal wordt ontlading begrensd op 2.75V.
Daarom zijn er allerlei bescherming circuits die overladen en/of diepontladen voorkomen.
Laden in serie doe je met een zgn "balanced charger", daar zijn wel modules voor in de handel.
Als je wel eens een laptop accu gesloopt hebt, dan zie je daarbinnen een heel circuit zitten met microcontroller. Deze zorgt voor de balans en bevat diverse veiligheidsmechanismen. Temperatuur, stroom en spanning worden constant in de gaten gehouden en capaciteit en lading nivo worden berekend.
Als ultieme veiligheid zit er een zekering in met 3 aansluitingen. Die derde is voor zelfvernietiging. Als de controller besluit dat er gevaar is, dan gaat er een stroompje doorheen en is je accu dood.
Met mijn netboek accu is dat gebeurd toen ik de cellen verving, ik heb de zekering nu maar kortgesloten
Om een lang verhaal kort te maken.... je kan beter een nieuwe accuboor kopen met lithium cellen. Het Parkside merk van de Lidl is goed en goedkoop. Vermoedelijk zitten er 18650's in de mijne.
Ja
De 18650 'protected' cellen zijn altijd iets langer vanwege het ingebouwde bescherming circuit, een klein rond printplaatje, meestal aan de achterkant.