Die krengen werken op 5V en trekken ongeveer 3,5A per meter bij vol wit (bij 60 LEDs/m). 160 meter zal dus 560A trekken op 5V.
Misselijke aantallen zijn dat eigenlijk 
Ik heb ook niet stilgezeten
:
Ik heb ook niet stilgezeten
Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl
Verwijderd
ik heb altijd zo een douche gordijn willen bouwen en dan zon, zee en strand 'projecteren , led cubes zijn zo 2006 
@ The Game .. enorm project zo alles bij elkaar, hoe is het met je groene drap bommen afgelopen, is dat nog gelukt ? en is dit hobbie of werk ?
@ The Game .. enorm project zo alles bij elkaar, hoe is het met je groene drap bommen afgelopen, is dat nog gelukt ? en is dit hobbie of werk ?
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2013 01:02 ]
Ik moest meteen aan antratek denken, die levert veel spul van tig fabrikantenVerwijderd schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:18:
cool !
en hoe programmmeer je zo'n ding, en kan je die in NL ook kopen
http://www.antratek.nl/ca...lt/index/?p=1&q=OLinuXino
staat er niet bij zo te zien maar je kunt allicht email sturen.
@borroz,
Is voor n opdrachtgever, dus werk eigenlijk. Maar ik vind het hartstikke leuk om mee bezig te zijn, dus voor mijzelf vind ik het eigenlijk hobby
. Die gelbom (haargel) wordt nog aangesloten. Er is een kleine 2pins header op de print daarvoor al aanwezig. Plug en play eigenlijk dus. Ik wil hem alleen er later pas bij hangen omdat die fles ruim een kilo weegt en niet onnodig in de weg wil laten zitten tijdens programmeren. Ik kan op dit moment alleen nog bij de print langs de linkerkant van onder de lexaanplaat. Als die fles daar zit kan ik er helemaal niet bij. Ik heb op die printplaat headers gemaakt zodat ik via serieel kan programmeren. Gaat heel makkelijk gelukkig, maar moet er wel bij kunnen
.
Er komt nog GSM functionaliteit op naast RFID en dan is het af. Moet dan alleen nog de spelmechanieken programmeren, maar dat is goed te doen.
Het lastigste was het menu en de cursormechaniek en dat deze ook realtime de klokken aanpast. Dat is nu gelukkig werkend en bugvrij. Daar heb ik zon 15 kilobyte aan code voor geschreven (niet compiled). Er moet ook nog een sticker op (in bestelling) die aangeeft dat het een nepbom is. Anders is het verboden onder de WWM om zoiets te hebben, daar wacht ik ook nog op. 6 januari deadline, dus duim maar voor me
Je kan alles trouwens volgen op mn projectenwebsite, kijk onderin deze post bij mn signature.
Is voor n opdrachtgever, dus werk eigenlijk. Maar ik vind het hartstikke leuk om mee bezig te zijn, dus voor mijzelf vind ik het eigenlijk hobby
Er komt nog GSM functionaliteit op naast RFID en dan is het af. Moet dan alleen nog de spelmechanieken programmeren, maar dat is goed te doen.
Het lastigste was het menu en de cursormechaniek en dat deze ook realtime de klokken aanpast. Dat is nu gelukkig werkend en bugvrij. Daar heb ik zon 15 kilobyte aan code voor geschreven (niet compiled). Er moet ook nog een sticker op (in bestelling) die aangeeft dat het een nepbom is. Anders is het verboden onder de WWM om zoiets te hebben, daar wacht ik ook nog op. 6 januari deadline, dus duim maar voor me
Je kan alles trouwens volgen op mn projectenwebsite, kijk onderin deze post bij mn signature.
Verwijderd
hele uitdaging en ontzettend leuke arduino toepassing.
ik heb voor 2014 ook een aantal projecten bedacht.. dus genoeg te knutselen
ik heb voor 2014 ook een aantal projecten bedacht.. dus genoeg te knutselen
Zonet de brievenbus leeggehaald voordat ze de inhoud daarvan opblazen. Bleek er bubbelenvelop in te zitten.
Mooi, ik knip die open heel kort langs de bovenrand.
Ja hoor, draad doorgeknipt !

Stekker er opnieuw opzetten zal niet gaan lukken of zijn er soortgelijke stekkertjes die je los kunt kopen ?
Het gaat om flexibel montagedraad. Zoals ik het nu bekijk wordt het een kroonsteentje om dit te repareren.
Of weet iemand een veel betere verbinding waar je de breuk amper ziet en het geheel toch flexibel en
dun blijft ?
Tnx.
Mooi, ik knip die open heel kort langs de bovenrand.
Ja hoor, draad doorgeknipt !

Stekker er opnieuw opzetten zal niet gaan lukken of zijn er soortgelijke stekkertjes die je los kunt kopen ?
Het gaat om flexibel montagedraad. Zoals ik het nu bekijk wordt het een kroonsteentje om dit te repareren.
Of weet iemand een veel betere verbinding waar je de breuk amper ziet en het geheel toch flexibel en
dun blijft ?
Tnx.
Verwijderd
3 stukjes krimpkous en solderen , krimpkous terug over de soldeerverbinding schuiven en krimpen ?
Ja, dat zal wel geschikt zijn hoewel ik geen ervaring met krimpen heb.Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 16:11:
3 stukjes krimpkous en solderen , krimpkous terug over de soldeerverbinding schuiven en krimpen ?
En geen gasbrander of haardroger.
effin, ik ga wel zoeken naar stekkertje zonder tang benodigdheden of toch maar simpel kroonsteentje.
@RobV
Bedankt, mooie gelegenheid om te proberen
[ Voor 19% gewijzigd door kitao op 31-12-2013 16:56 ]
Krimpkous gewoon krimpen met aansteker of stralingshitte van je bout.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
jup... bout er langs
wel een ghetto oplossing maar het werkt goed
Verwijderd
dun blijft ?
ja ook goed
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2013 19:36 ]
Je weet dat je tegen kitao praat, hè?Verwijderd schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 19:25:
dun blijft ?
ja ook goed
Duurt wel even voordat het dan helemaal mooi gekrompen is. Iedereen heeft wel een aansteker of lucifer in huis. De kunst is om de krimpkous in het blauwe gedeelte van de vlam te houden, en ook enkel de krimpkous, probeer te voorkomen dat de draad in de vlam komt.alexandersamson schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 17:15:
jup... bout er langswel een ghetto oplossing maar het werkt goed
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Zo patchen wij altijd kabelbomen aan elkaar op het werk. Bvb voedingen die afsplitsen naar meerdere connectoren enz., voor crimp contacten waar geen meerdere draden in te proppen zijn.
Met de bout is het best te krimpen. Ik zal aanraden om het eerst te proberen met het deel van de bout dat heet wordt maar waar je niet mee soldeert. Anders kan je met een niet volledig schone punt van die tinvlekken krijgen.
Ook direct contact maken gaat het krimpkous op den duur smelten, dus bij voorkeur enkel met de hitte die er van af 'glijdt'.
Hete lucht is wel veel mooier...Verfbrander? Fohn? Desnoods het gasfornuis wellicht, hoewel wel aan de lompe kant? Je hebt wel meteen afzuiging
Met de bout is het best te krimpen. Ik zal aanraden om het eerst te proberen met het deel van de bout dat heet wordt maar waar je niet mee soldeert. Anders kan je met een niet volledig schone punt van die tinvlekken krijgen.
Ook direct contact maken gaat het krimpkous op den duur smelten, dus bij voorkeur enkel met de hitte die er van af 'glijdt'.
Hete lucht is wel veel mooier...Verfbrander? Fohn? Desnoods het gasfornuis wellicht, hoewel wel aan de lompe kant? Je hebt wel meteen afzuiging
[ Voor 4% gewijzigd door Hans1990 op 31-12-2013 21:20 ]
Dus je hoeft niet te zoeken naar een krimpkouscrimptool
Allereerst iedereen de beste wensen 
Vanmorgen onderstaand simulatie-programma van stal gehaald en met een half uurtje klikken zijn de meeste functies wel bekend.

klik
Met S1 kun je instellen of de schakeling zich als and of or gedraagt voor E1,E2.
Verderop in het boek (ben nu op een derde ervan) wordt het hopelijk iets interessanter met flipflops, schuivers en converters.
Anyway, dit leek me wel aardig om te delen en MMLogic is vrij te downloaden :
http://www.softronix.com/
Ik ben daar nu af en toe ook mee bezig, ik heb dit boek uit de bieb, maar in tegenstelling tot jou heb ik niet veel animo om net als vroeger alles weer aan te sluiten.sebastius schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 15:26: Ik wil juist geen MCU's of FPGA's, ik wil hobby met discrete chips en klooien met Z80's en dergelijke. Ik wil het effect zien als ik een adreslijn vergeet, een latch fout plaats etc.
Vanmorgen onderstaand simulatie-programma van stal gehaald en met een half uurtje klikken zijn de meeste functies wel bekend.

klik
Met S1 kun je instellen of de schakeling zich als and of or gedraagt voor E1,E2.
Verderop in het boek (ben nu op een derde ervan) wordt het hopelijk iets interessanter met flipflops, schuivers en converters.
Anyway, dit leek me wel aardig om te delen en MMLogic is vrij te downloaden :
http://www.softronix.com/
Ik had voor mijn werk zo'n weller pyropen, die werkt op gas. En aan het uiteinde, net voordat de tip begint, zit zo'n opening waar de hete verbrande gassen uit komen. Dat was echt geniaal te gebruiken als krimptool, niet te heet, toch snel genoeg voor krimkousen van beperkt diameter. Accupacks, of iets dergelijks van zulks diameter inkrimpen blijft toch echt de fohn of de verfstripper het meest handige vind ikwesleytjuh schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:21:
[...]
Duurt wel even voordat het dan helemaal mooi gekrompen is. Iedereen heeft wel een aansteker of lucifer in huis. De kunst is om de krimpkous in het blauwe gedeelte van de vlam te houden, en ook enkel de krimpkous, probeer te voorkomen dat de draad in de vlam komt.
Huh? Ik heb wel eens samen met een vriend wat krimpkousjes gekrompen, maar als je die per ongeluk in een vlam houdt vliegt die in de fik en moet je hem snel uitschudden anders verbrandt die en heb je een enorme stankwesleytjuh schreef op dinsdag 31 december 2013 @ 20:21:
[...]
Duurt wel even voordat het dan helemaal mooi gekrompen is. Iedereen heeft wel een aansteker of lucifer in huis. De kunst is om de krimpkous in het blauwe gedeelte van de vlam te houden, en ook enkel de krimpkous, probeer te voorkomen dat de draad in de vlam komt.
Misschien andere kwaliteit krimpkous. Ik heb zelf geen probleem met vuur. En inderdaad het blauwe gedeelte is beter, gaat ie minder hard en wordt hij niet zwart van het roeten
Dat is dan niet de krimpkous die ik gewend ben. Wellicht wat goedkopere van de Chinees?marcop23 schreef op woensdag 01 januari 2014 @ 21:40:
[...]
Huh? Ik heb wel eens samen met een vriend wat krimpkousjes gekrompen, maar als je die per ongeluk in een vlam houdt vliegt die in de fik en moet je hem snel uitschudden anders verbrandt die en heb je een enorme stankDie moest je dus echt op een mooie hoogte boven een vlammetje houden.
Juist in de blauwe vlam kan je het erg goed krimpen, in geel kan ook maar dan verbrand hij eerder en krijg je roet op je krimpkous. Je moet uiteraard ook wel heen en weer bewegen met je aansteker. Is in een paar seconden gedaan
Ik gebruik zelf gewoon een verfstripper (2000W) voor al mijn krimpklussen. Op mijn werk hebben we ook zo'n stripper maar dan met van die opzet stukjes die een soort kommetje maken waar je mooi de krimpkous in kan houden, dat krimpt echt enorm snel en goed
Edit: Die Timebomb is trouwens echt cool
[ Voor 17% gewijzigd door wesleytjuh op 01-01-2014 21:50 ]
AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!
Die krimpkous die wij hadden kwam inderdaad uit China, maar ging echt vrij simpel in de fik hoor, en die onderhield zichzelf ook met een vlammetje als je de aansteker weghaalde. Je moest daar dus echt op letten dat je je aansteker niet te dichtbij hield.
Verder heb ik een vraagje: Stel je hebt een temperatuursensor, een LM35DZ, en je wil de temperatuur uitlezen met een raspberry pi. Dan heb je dus een ADC nodig. Ik keek bijvoorbeeld op Farnell, en daar zag ik dit: http://nl.farnell.com/tex...bit-adc-31ksps/dp/1468862
Maar, nu is een simpele Attiny85 goedkoper op Farnell dan dat, en die heeft ook twee ADC's (ook eentje onder de reset pin, maar ik durf de reset fuse bit niet uit te zetten
), met waarschijnlijk als nadeel dat het op deze manier een lagere sample rate haal. Ik moet de GND van de LM35 trouwens van de ground liften zoals in het datasheet staat, dus twee ADC's zijn nodig.Maar, 2 Hz is al zat snel genoeg voor een temperatuursensor. Stroomverbruik is ook niet zo'n ramp, en anders kan ik hem altijd nog efficienter gaan programmeren dat die in slaap valt en om de 500 ms zijn ADC uitpoept.
Heeft een 'ouderwetse' ADC dan nog een voordeel ten opzichte van een Attiny85 die als (slome) ADC geprogrammeerd is?
Overigens heb ik de LM35DZ hier liggen, ik zie ook dat er sensors met ingebouwde ADC zijn.
Verder heb ik een vraagje: Stel je hebt een temperatuursensor, een LM35DZ, en je wil de temperatuur uitlezen met een raspberry pi. Dan heb je dus een ADC nodig. Ik keek bijvoorbeeld op Farnell, en daar zag ik dit: http://nl.farnell.com/tex...bit-adc-31ksps/dp/1468862
Maar, nu is een simpele Attiny85 goedkoper op Farnell dan dat, en die heeft ook twee ADC's (ook eentje onder de reset pin, maar ik durf de reset fuse bit niet uit te zetten
Heeft een 'ouderwetse' ADC dan nog een voordeel ten opzichte van een Attiny85 die als (slome) ADC geprogrammeerd is?
Overigens heb ik de LM35DZ hier liggen, ik zie ook dat er sensors met ingebouwde ADC zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 03-01-2014 20:35 ]
Moet krimp[kous ook niet in de fik steken, even met aansteker paar keer langs, niet vlam eronder houden, dan gaan die goedkope inderdaad in de fik, net zoals de oude van 20 jaar terug die gingen ook veel sneller branden, moest je ook niet vlam er onder houden, of echt maar heel kort en goed heen en weer bewegen.
Vlam eronder en word al snel heter dan specificatie van de krimpkous toelaat.
Bijv.
Operating temperatuur range
• Operating / werk temperatuur : -55°C ~ 200°C
• Minimum start temperatuur : 150°C
• Minimum eind krimp temperatuur : 175°C
Vlam eronder en word al snel heter dan 200c, aansteker gasvlam is minimaal 300c of heter, dus bewegen en niet vlak boven gele deel houden dus.
Vlam eronder en word al snel heter dan specificatie van de krimpkous toelaat.
Bijv.
Operating temperatuur range
• Operating / werk temperatuur : -55°C ~ 200°C
• Minimum start temperatuur : 150°C
• Minimum eind krimp temperatuur : 175°C
Vlam eronder en word al snel heter dan 200c, aansteker gasvlam is minimaal 300c of heter, dus bewegen en niet vlak boven gele deel houden dus.
Het voordeel van een 'ouderwetse' ADC boven een microcontroller is in dit geval enkel dat je er geen programma voor hoeft te schrijven en erin hoeft te programmeren. De bare-bones ADC doet gewoon zijn ding, klaar.marcop23 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 20:32:
Dus je moet jezelf de vraag stellen: hoeveel uur ben je extra bezig met het programmeren en ontwerpen aan een µC-oplossing en wat is je dat waard?
Uur? Minuten bedoel je. 
ADC instellen zijn vaak niet meer dan enkele registers instellen, en dat is vaak al niet meer nodig, elke fabrikant heeft wel library verzameling beschikbaar, kwestie van paar knoppen in drukken en je hebt werkende adc of wat dan ook. Bijv atmel heeft laatst jaren haar ASF behoorlijk uitgebreid, meer dan 1000 libs beschikbaar, meerdere adc voorbeelden die out of the box werken. Geldt voor meer fabrikanten.
ADC instellen zijn vaak niet meer dan enkele registers instellen, en dat is vaak al niet meer nodig, elke fabrikant heeft wel library verzameling beschikbaar, kwestie van paar knoppen in drukken en je hebt werkende adc of wat dan ook. Bijv atmel heeft laatst jaren haar ASF behoorlijk uitgebreid, meer dan 1000 libs beschikbaar, meerdere adc voorbeelden die out of the box werken. Geldt voor meer fabrikanten.
In theorie: ja. In de praktijk: je bent bij elkaar toch al gauw één of twee uur verder tot alles lekker werkt, zeker icm een R-Pi. Wees eerlijk, time jezelf van begin tot eind
Tegelijkertijd ben je iets minder tijd bezig met de R-PI kant. En tbh als je de mogelijkheid hebt snel een atiny te programmeren hoef je echt geen uur bezig te zijn met zo'n simpel programmatje.
Dat lijkt me niet, hoe ben je minder tijd bezig met de Pi? De meeste externe ADCs ondersteunen gewoon standaardprotocollen (SPI, I2C), die kun je gewoon direct uitlezen met de Pi. (ja, ik heb hier matig ervaring mee)
Ik lees het vaker, Microchip doet ook mee. Maar zijn soms wat minder open in hun libraries enz.mad_max234 schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 23:26:
Uur? Minuten bedoel je.
Nadeel: er is zo'n stormvloed aan libraries, dat je documentatie moet gaan opzoeken. Ik kan die voor software libraries altijd moeilijker, veel moeilijker vinden dan de datasheet voor een microcontroller.
Dan is het al gauw dat je de datasheet van het part opent, de 3-4 registers zelf in elkaar rost en een AdcConvert() functie schrijft. Laatst voor een PIC16 gedaan, adc.c <2kB groot, uurtje werk.
Bij externe A/D's ligt het er soms aan hoe 'complex' die is. Je hebt enkele die erg dom zijn en je paar clock cycles geeft en ze altijd het laatste conversie resultaat geven. Je hebt er ook bij met PGA's, oversample ratio's, word formats, clock, interrupt pinnen, filters enz. enz.
Persoonlijk denk ik (ik heb geen ervaring met de R-Pi) dat op een PI de hardware implementatie in geheel langer kost. Bij een PIC of AVR , of zelfs LPC's kan je een register schrijven en gaat een pin hoog. Met R-PI en linux zijn die registers beveiligd en moet je via API's of andere omwegen er naar toe proberen te schrijven..
Daarintegen kan je met R-Pi wel in Python een SPI ADC aanspreken, op beperkte snelheid, wat wel weer grappig is. En afhankelijk van je verwerking, draait het hele Linux OS al voor je om ethernet of file systems af te handelen.
De meeste externe ADCs moet je wel wat instellen, als je een microcontroller gebruikt kan je gewoon direct gaan lezen.mux schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 10:09:
Dat lijkt me niet, hoe ben je minder tijd bezig met de Pi? De meeste externe ADCs ondersteunen gewoon standaardprotocollen (SPI, I2C), die kun je gewoon direct uitlezen met de Pi. (ja, ik heb hier matig ervaring mee)
Dan kies je zoiets als een ADS788x en kun je gewoon de Python SPI scripts gebruiken. No fuss, werkt meteen 
Je kunt alles zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wil natuurlijk. Wat dat betreft is het appels met bananen vergelijken.
Je kunt alles zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wil natuurlijk. Wat dat betreft is het appels met bananen vergelijken.
[ Voor 37% gewijzigd door mux op 04-01-2014 10:32 ]
Ik heb niet echt veel ervaring eigenlijk nog, als in, ik kan simpele dingetjes maken voor kleine AVR's met behulp van de Arduino libraries en daar wat elektronica omheenbouwen, maar meer high-performance dingen (of gewoon een flip-flop) in AVR-C of bijvoorbeeld AVR-Assembly gaat me echt nog niet lukken.
Ik kon dus simpel met de Arduino libraries een programma schrijven dat bijvoorbeeld met de SoftSerial library wacht op een 0x74 byte waarna ik twee bytes met de ADC waarde terugschrijf en weer opnieuw wacht, en daar zou ik denk ik weinig mee bezig zijn, moet in een half uur klaar zijn. Ik kan het ook netter doen en eerst proberen een AVR-C tutorial te begrijpen, om er een SPI slave van te maken, maar dat gaat me uren over verschillende dagen duren. Omdat het de bedoeling is dat ik er mezelf wat van leer, maakt me dat op zich nog niet zo veel uit.
Maar ik vroeg het me dus af, omdat je een simpele Attiny85 haalt voor een euro en ADC's wel duurder beginnen. Verder heb ik ook nog geen ervaring met de R-Pi of Python, dus dat gaat ook wel even duren. Het ziet er alleen niet heel ingewikkeld uit.
Ik kon dus simpel met de Arduino libraries een programma schrijven dat bijvoorbeeld met de SoftSerial library wacht op een 0x74 byte waarna ik twee bytes met de ADC waarde terugschrijf en weer opnieuw wacht, en daar zou ik denk ik weinig mee bezig zijn, moet in een half uur klaar zijn. Ik kan het ook netter doen en eerst proberen een AVR-C tutorial te begrijpen, om er een SPI slave van te maken, maar dat gaat me uren over verschillende dagen duren. Omdat het de bedoeling is dat ik er mezelf wat van leer, maakt me dat op zich nog niet zo veel uit.
Maar ik vroeg het me dus af, omdat je een simpele Attiny85 haalt voor een euro en ADC's wel duurder beginnen. Verder heb ik ook nog geen ervaring met de R-Pi of Python, dus dat gaat ook wel even duren. Het ziet er alleen niet heel ingewikkeld uit.
Bij atmel zit het in de IDE, is van atmel zelf, ASF is onderdeel van avr studio. En elke voorbeeld heeft nummer met daarbij behoorde app note en uitleg zo kan terug vinden met google of op atmel website, gaat dus zonder moeite. Maar adc hoef je echt niet op te zoeken, zijn paar regels code, als je dat paar keer gebruikt heb kan je het uit je hoofd schrijven met aanvulling van de IDE als je even niet meer weet hoe je bepaalde registers schrijft of zo.Hans1990 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 10:18:
[...]
Ik lees het vaker, Microchip doet ook mee. Maar zijn soms wat minder open in hun libraries enz.
Nadeel: er is zo'n stormvloed aan libraries, dat je documentatie moet gaan opzoeken. Ik kan die voor software libraries altijd moeilijker, veel moeilijker vinden dan de datasheet voor een microcontroller.
Dan is het al gauw dat je de datasheet van het part opent, de 3-4 registers zelf in elkaar rost en een AdcConvert() functie schrijft. Laatst voor een PIC16 gedaan, adc.c <2kB groot, uurtje werk.
Bij externe A/D's ligt het er soms aan hoe 'complex' die is. Je hebt enkele die erg dom zijn en je paar clock cycles geeft en ze altijd het laatste conversie resultaat geven. Je hebt er ook bij met PGA's, oversample ratio's, word formats, clock, interrupt pinnen, filters enz. enz.
Persoonlijk denk ik (ik heb geen ervaring met de R-Pi) dat op een PI de hardware implementatie in geheel langer kost. Bij een PIC of AVR , of zelfs LPC's kan je een register schrijven en gaat een pin hoog. Met R-PI en linux zijn die registers beveiligd en moet je via API's of andere omwegen er naar toe proberen te schrijven..
Daarintegen kan je met R-Pi wel in Python een SPI ADC aanspreken, op beperkte snelheid, wat wel weer grappig is. En afhankelijk van je verwerking, draait het hele Linux OS al voor je om ethernet of file systems af te handelen.
Tijd dat je uren kwijt was aan werkend krijgen van uC is al tijdje achter ons, althans voor bepaalde groepen gebruikers, wellicht dat microchip het wat slechter heeft opgezet dat weet ik niet, gebruik nooit pic's.
En wat ga je dan doen na uitlezen? Heb je och weer uC of soc nodig om er iets leuks mee te doen, of je moet genoegen nemen met poortje hoog zetten zodat iets aan of uit gaat. Maar wil je data naar internet versturen of op leuk tft schermpje weergeven met menutje zodat je ook wat kan instellen ontkom je niet aan uC. Als je dan al adc in je uC heb zitten dan gebruik je die toch.
Edit/
Interne zijn ook vrij uitgebreid tegenwoordig, AVR (bijv. de Xmega) heeft behoorlijk wat features die je kan gebruiken, oversample(software), interrupts, dma, event systeem, 12bit, selectable gain, 2Msps, etc, etc.
Enige waarvoor je externe zou verkiezen boven interne, domweg als specs te laag zijn van de interne adc, anders geen enkele nuttige technische rede om externe boven interne te verkiezen. Dat het voorkeur geeft voor sommige omdat ze dat makkelijker vinden is hele andere discussie, en heeft niks met techniek te maken.
Waar daait dat script dan op, in de lucht?mux schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 10:32:
Dan kies je zoiets als een ADS788x en kun je gewoon de Python SPI scripts gebruiken. No fuss, werkt meteen
Heb je toch iets van soc of uc nodig, kan je net zo goed eentje uitzoeken die adc heeft en helemaal aan je eisen voldoet. En heb je RPI ja dan ga je natuurlijk geen extra uC gebruiken of zo met interne adc(al word dat ook wel gedaan omdat maar niet alleen voor adc dan meestal) maar externe adc, je hebt dan al een ic die je kan programmeren om rest te doen maar heeft geen adc, dus voldoet de interne adc van rpi niet omdat die niet aanwezig is.
[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 04-01-2014 19:28 ]
@borroz : sorry voor de late reactie, ik bedoelde vooral of de bediening van die funtiegenerator een beetje soepel werkt. Ik heb in het verleden teveel apparaten gezien met geweldige specificaties maar verschrikkkelijke bediening. Meest irritante apparaat tot nu toe was een Anritsu spectrum analyzer die ik in het lab had. Meest relaxed een Advantest bench multimeter.
@mux : hoe zit het nu met je batterypack? Ik hoor niets meer
Heb nu overigens een rigol dp832 labsupply hier voor me liggen. Ik vind het wel wat, alhoewel hij eigenlijk iets te groot is (vooral erg diep). Dit wordt een blijvertje
@mux : hoe zit het nu met je batterypack? Ik hoor niets meer
Heb nu overigens een rigol dp832 labsupply hier voor me liggen. Ik vind het wel wat, alhoewel hij eigenlijk iets te groot is (vooral erg diep). Dit wordt een blijvertje
[ Voor 16% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-01-2014 15:39 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Het probleem was toch dat iemand een ADC aan een raspberry pi wilde knopen? Dan draait Python op je Pi en heb je geen externe µC nodig.mad_max234 schreef op zaterdag 04 januari 2014 @ 19:12:
Waar daait dat script dan op, in de lucht?
Heb je toch iets van soc of uc nodig, kan je net zo goed eentje uitzoeken die adc heeft en helemaal aan je eisen voldoet. En heb je RPI ja dan ga je natuurlijk geen extra uC gebruiken of zo met interne adc(al word dat ook wel gedaan omdat maar niet alleen voor adc dan meestal) maar externe adc, je hebt dan al een ic die je kan programmeren om rest te doen maar heeft geen adc, dus voldoet de interne adc van rpi niet omdat die niet aanwezig is.
Anders heb ik scheef gelezen en is de hele discussie nutteloos
@WVL_KsZeN: eh... net als een hoop andere projecten staat het op status 'geheim' tot m'n bedrijf daaromheen goed is opgestart. Een proces wat inmiddels ook al een paar maanden draait, maar we komen er wel.
[ Voor 11% gewijzigd door mux op 06-01-2014 15:19 ]
Ik gaf eigenlijk alleen hier antwoord op(zie quote hieronder), dat adc instellen uren zou duren, en dat dat beetje achterhaald is met huidige platformen. Later is mijn post ook wat uitgeweken naar jullie discussie over de RPI, zeg daar dan ook dat in geval van RPI je natuurlijk wel voor ADC kan kiezen, maar dan moet je alsnog RPI instellen, dus in dat opzicht maakt dat niks uit en ontloop je helemaal niks door externe adc te gebruiken moet alsnog instellen waar men net zo hard uren over kan doen als je het niet gelijk snapt en kennis nieuw voor je is.
Wat is dan makkelijker, Arduini IDE gebruiken en naar 3 klikken adc werken te hebben, of losse adc hele datasheet te moeten lezen, ik kies voor eerste, dat is voor mij het makkelijkste, en al moet ik AVR instellen dan nog is heel simpel, 4 register max instellen, en register uitlezen met de adc waarde erin.
En soms kiezen mensen voor om op hun RPI ook nog een uC te plaatsen, zoals arduino compatibel uC puur omdat je binnen enkele minuten gangbare elektronica aan de praat kan krijgen, de arduino community is ook heel wat waar voor sommige. Sommige mensen met weinig kennis zijn dan inderdaad soms uren bezig om iets simpels voor elkaar te krijgen(op de RPI), met arduino heb je hardware vaak gelijk werkend, ook beginners lukt het om hardware werkend te krijgen zonder al te veel kennis op te hoeven doen. SPI verbinding maken en data overpompen is zowel voro RPI als arduino heel vaak uitgelegd, dus dat is ook prima te doen.
Wat is dan makkelijker, Arduini IDE gebruiken en naar 3 klikken adc werken te hebben, of losse adc hele datasheet te moeten lezen, ik kies voor eerste, dat is voor mij het makkelijkste, en al moet ik AVR instellen dan nog is heel simpel, 4 register max instellen, en register uitlezen met de adc waarde erin.
En soms kiezen mensen voor om op hun RPI ook nog een uC te plaatsen, zoals arduino compatibel uC puur omdat je binnen enkele minuten gangbare elektronica aan de praat kan krijgen, de arduino community is ook heel wat waar voor sommige. Sommige mensen met weinig kennis zijn dan inderdaad soms uren bezig om iets simpels voor elkaar te krijgen(op de RPI), met arduino heb je hardware vaak gelijk werkend, ook beginners lukt het om hardware werkend te krijgen zonder al te veel kennis op te hoeven doen. SPI verbinding maken en data overpompen is zowel voro RPI als arduino heel vaak uitgelegd, dus dat is ook prima te doen.
mux schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 22:13:
[...]
Het voordeel van een 'ouderwetse' ADC boven een microcontroller is in dit geval enkel dat je er geen programma voor hoeft te schrijven en erin hoeft te programmeren. De bare-bones ADC doet gewoon zijn ding, klaar.
Dus je moet jezelf de vraag stellen: hoeveel uur ben je extra bezig met het programmeren en ontwerpen aan een µC-oplossing en wat is je dat waard?
[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 06-01-2014 16:06 ]
Verwijderd
ja hij werkt 'soepel, maar het blijft een goedkoop instapmodel natuurlijk en geen agilent huppeldepup van duizenden euro's.WVL_KsZeN schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:05:
@borroz : sorry voor de late reactie, ik bedoelde vooral of de bediening van die funtiegenerator een beetje soepel werkt.
als een 19.8546 Mhz zuivere blokgolf voor jou van belang is zou ik hem niet nemen
op ebay staat betaalbaar leuk spul

of is deze SFG2104 misschien iets voor je ? bij mij min of meer overkompleet
DDS Technology and FPGA Chip Design
Frequency Range:0.1Hz~4MHz
High Frequency Accuracy : ± 20ppm
High Frequency Stability : ± 20ppm
Frequency Resolution :100mHz
Low Distortion Sine Wave:-55dBc,0.1Hz~200kHz
Front Panel Setting Save/Recall with 10 Groups of Setting Memories
Build-in 6 Digits 150MHz/High Resolution Counter
INT/EXT AM/FM Modulation
LIN/LOG Sweep Mode
[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 10:08 ]
Volgens mij kan dat ding helemaal geen 20MHz blokgolf
Die 20-25MHz is toch alleen gespecced voor sinus? Misschien dat ik wel een USB-generator koop, dat is misschien al voldoende... eens over nadenken..
edit:
dat neem ik terug, volgens de specs doet dat ding het wel..
edit:
dat neem ik terug, volgens de specs doet dat ding het wel..
[ Voor 15% gewijzigd door WVL_KsZeN op 06-01-2014 17:34 ]
Inspiratie gekregen van de lichtprojectjes op OHM?Sprite_tm schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:11:
Wheee, weer een projectje af, en het artikel is ook al bijna compleet geschreven:
[video]
Je ziet hier maar 4 strips met een paar leds per stuk, maar ik kan met dit EUR22 Linux-boardje (Olinuxino Nano) 16 strips van 10 meter per stuk op ongeveer 25fps aansturen
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Hele tijd geleden had ik een experimenteerset met Z80. Zat ook uitbreidingsset bij maar na het eerste deel ben ik gestopt en extra setje nooit gebruikt.sebastius schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 15:26:
Ik wil hobby met discrete chips en klooien met Z80's en dergelijke.
Inmiddels alles al weggegeven maar ik zocht net wat en kwam toch nog een drietal chips tegen.
Dit staat erop :
chip 1 :
ST Z8430AB1
Z80ACTC
28829
chip2:
ST Z8420AB1
Z80APIO
29004
chip3:
89712AY
NM27CC128Q
150
Nooit gebruikt en hoewel ca. 20 jaar oud nog gloednieuw. Chip3 heeft patrijspoortje.
Stuur maar DM als je interesse hebt, ik hoef er niks voor te hebben.
Old school
De NM27CC128Q is een 128K ( 16K x 8 ) EPROM, dat patrijspoortje is van quartsglas waardoor je de inhoud met UV licht kunt wissen. De -150 die er achter staat is de access-time, die is dus 150ns. De Z80ACTC bevat volgens mij teller + timer en de Z80APIO zal parallel I/O ter beschikking stellen.
De NM27CC128Q is een 128K ( 16K x 8 ) EPROM, dat patrijspoortje is van quartsglas waardoor je de inhoud met UV licht kunt wissen. De -150 die er achter staat is de access-time, die is dus 150ns. De Z80ACTC bevat volgens mij teller + timer en de Z80APIO zal parallel I/O ter beschikking stellen.
Snel gevonden hoor, je spreekt duidelijk uit ervaring.
Ik deed toen een cursus maar was heel erg op programmeren gericht. Blok 1 afgemaakt maar blok 2 niet aan begonnen. Had er wel wat onderdelen van.
Dit setje heb ik inmiddels aan een andere tweaker afgestaan. Hij vond het niet nodig dat ik die chips nog na zou sturen en ik doe er zelf ook niks mee.

klik
Ik deed toen een cursus maar was heel erg op programmeren gericht. Blok 1 afgemaakt maar blok 2 niet aan begonnen. Had er wel wat onderdelen van.
Dit setje heb ik inmiddels aan een andere tweaker afgestaan. Hij vond het niet nodig dat ik die chips nog na zou sturen en ik doe er zelf ook niks mee.

klik
[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 07-01-2014 01:24 ]
Weet iemand een overzicht van de meest gebruikte FET's? Ik zoek al enkele uren naar de juiste FET, maar kan hem echt niet gevonden krijgen. Het is namelijk een Logic Level FET, met Vds 12VDC en toch ruim 2,5A aan moet kunnen...
-EDIT-
Ja die vind iedereen, wat ik was vergeten te vermelden is dat het SMD moet zijn.
-EDIT-
Ja die vind iedereen, wat ik was vergeten te vermelden is dat het SMD moet zijn.
[ Voor 17% gewijzigd door Fusioxan op 07-01-2014 01:32 ]
Ik neem aan dat je een MOSFET zoekt zoals: Farnell search result
Ahhhh, dat zijn weer herinneringen....
Voor mijn Sinclair spektrum ooit een 16-bit I/O controler gebouwd samen met een 8 bit relais kaart. Leuke dingen mee gedaan zoals geluid samplen (tot zover dat kon binnen de 128k met bankswitching), een gave VU meter maar ook een kogelbaan bestuurd die de plateau met 3 hydraulische zuigers in alle richtingen liet bewegen.Ik moet hem nog ergens hebben liggen.
De BUZ 10/11/12 modellen zijn populair. In SMD kom je uit op de xxPyy en xxNyy modellen waarbij de xx de voltage is en de yy de amperage (of net andersom)Fusioxan schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 01:26:
Weet iemand een overzicht van de meest gebruikte FET's? Ik zoek al enkele uren naar de juiste FET, maar kan hem echt niet gevonden krijgen. Het is namelijk een Logic Level FET, met Vds 12VDC en toch ruim 2,5A aan moet kunnen...
-EDIT-
[ Voor 36% gewijzigd door memphis op 07-01-2014 08:11 ]
Welke SMD behuizing? SOT23? SOIC8?
En welk logic level? 2V5? 3V3? 5V?
Zelf gebruik ik deze vaak: http://nl.farnell.com/dio...e-30v-9-8a-so8/dp/2061527
En welk logic level? 2V5? 3V3? 5V?
Zelf gebruik ik deze vaak: http://nl.farnell.com/dio...e-30v-9-8a-so8/dp/2061527
[ Voor 10% gewijzigd door TommyboyNL op 07-01-2014 11:09 ]
Ik denk ik check farnell even. Wat zie ik? Helaas kan je bij farnell alleen als bedrijf bestellen!
Met een omweggetje lukt het wel:RobV schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 13:10:
Ik denk ik check farnell even. Wat zie ik? Helaas kan je bij farnell alleen als bedrijf bestellen!
En als je echt 1 klein dingetje wil kan je iemand anders vragen, die hem eventueel mee kan bestellen en dan naar jou kan versturen in een envelop. Maar, als je een populair dingetje hebt hoeft die vaak niet van Farnell te komen.Farnell richt zich op bedrijven. Natuurlijk kunt u als particulier ook bij ons terecht. Hierbij gelden een paar spelregels:
- U bestelt voor minimaal € 50,00 excl btw.
- U bestelt online op onze website. Hiervoor gebruikt u:
o klantnummer: PFklant
o pinnummer: 68108
Zo vraagt ons systeem niet naar uw BTW-nummer
- U ontvangt na uw bestelling een pro-formafactuur op uw e-mailadres. Deze betaalt u vooruit.
- Zodra wij uw betaling hebben verwerkt leveren wij de order uit. Wanneer u een printscreen stuurt van de betaling zal de order dezelfde dag nog verwerkt worden.
Er moet wel iemand op het afleveradres aanwezig zijn om te tekenen voor ontvangst.
Verwijderd
nou hebben ze niet alles cq voor redelijke prijzen bij farnell.
heb net de M54564P in WuHan,HB, China besteld ( voor u$ 2
)
heb net de M54564P in WuHan,HB, China besteld ( voor u$ 2
Voor 90% van wat je voor de hobby nodig hebt kun je terecht op ebay of aliexpress. En als je echt serieus bezig bent met elektronica en zooi van distributeurs nodig hebt is het makkelijker en goedkoper om via je werk te bestellen of een KvK-nummer aan te vragen dan om andere mensen te vragen. KvK-nummers zijn tegenwoordig gratis en je kunt er zóveel mee dat het altijd nuttig is om er eentje te hebben.
[ Voor 15% gewijzigd door mux op 07-01-2014 14:32 ]
Mijn ervaring is dat je tegenwoordig niet zo makkelijk een KvK-nummer krijgt, je zal minimaal 12.000 Euro per jaar moeten opgeven als omzet/inkomen uit het 'bedrijf', wat ook weer door hen naar de Belastingdienst zal worden gestuurd voor de aanvraag van het BTW-nummer.mux schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 14:30:
..of een KvK-nummer aan te vragen dan om andere mensen te vragen. KvK-nummers zijn tegenwoordig gratis en je kunt er zóveel mee dat het altijd nuttig is om er eentje te hebben.
Bij een vermoeden van een 'parttime hobby-bedrijfje' met lage omzet weigert de KvK een KvK-nummer uit te geven. In dat geval kan je het dan nog wel proberen bij de Belastingdienst om een BTW-nummer zonder KvK te verkrijgen.
Het lukte mij in ieder geval niet, eerlijk zijn over inkomsten wordt niet beloond -> Gewoon een partij liegen & bluffen en je hebt wel je KvK-nummer.
En inderdaad, ik loop ook tegen ongemak aan zonder KvK, jammer dat veel toeleveranciers zo moeilijk doen ondank dat je vooruit wilt betalen. "Take my money and shut up!"
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Oh, dat was bij mij eigenlijk niet zo'n probleem. Nu voldoe ik inmiddels ruim aan de eis uit jouw post, maar toen ik mijn KvK aan ging vragen had ik het geloof ik over "oh, beetje uit de hand gelopen hobby, 10K per jaar omzet is wellicht wel haalbaar". 10 minuten later had ik een KvK.
Dat was ook mijn ervaring, maargoed, mijn eenmanszaak heb ik in 2010 opgezet.
Geloof dat ik de mijne in april 2012 heb aangevraagd, nog niet zo heel lang geleden dus.
Maar dan heb je 10k schriftelijk opgegeven op de KvK papieren, wat daarna ook bij de belastingdienst is terechtgekomen?
Ik zei tegen het KvK-vrouwtje dat ik het probeer "wit" te doen (nog geen klanten, moet nog starten, totaal geen indicatie dus), maar ze weigerde pertinent.
Dus ik zei uiteindelijk tegen hen: "Ik heb het geprobeerd, jullie willen niet, dus ik doe het dan wel zwart. Doei!
"
Ik zei tegen het KvK-vrouwtje dat ik het probeer "wit" te doen (nog geen klanten, moet nog starten, totaal geen indicatie dus), maar ze weigerde pertinent.
Dus ik zei uiteindelijk tegen hen: "Ik heb het geprobeerd, jullie willen niet, dus ik doe het dan wel zwart. Doei!
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Verwijderd
nadeel van KvK is dat er direct allerlei rekeningen op de mat gaan vallen.. ' aha.. U heeft de radio aan in uw bedrijf tijdens het solderen.. even aftikken graag ' ..
Zo ken ik iemand die in een lege ruimte een soort winkeltje begon, kwam het waterbedrijf langs en dat ene lullige kraantje loste direct 5 x zoveel per jaar .. zoiets dan.
Zo ken ik iemand die in een lege ruimte een soort winkeltje begon, kwam het waterbedrijf langs en dat ene lullige kraantje loste direct 5 x zoveel per jaar .. zoiets dan.
Tot op heden nog niks van gemerkt. Ik heb inderdaad een ruimte, waar inderdaad gesoldeerd wordt, en waar ik af en toe eens wat muziek heb aan staan, lang niet altijd. 1 uur per dag gemiddeld voor 1, max 2 personen. Vind het allemaal reuze meevallen. 4X per jaar even de omzetbelasting invullen, wat zo gedaan is als je elke 2 weken even je facturen invult in een online boekhoudpakket. Alle inkomsten uit de webshop komen automatisch in dat zelfde pakket, daar hoef ik zelf niks voor te doen. En dan aan het einde van het jaar even de jaar rekening en dat was het weer. Enige waar je "last" van hebt is bijvoorbeeld de HBD, die zijn er altijd erg vlot bij met hun belachelijke bijdrage.
.
Ik heb mondeling gewoon een paar vragen doorgenomen, ik kan me herinneren dat 1 van de vragen inderdaad over de verwachte omzet ging. Daar heb ik toen iets van 10K aangegeven. Uiteindelijk heb ik op 6 maanden tijd dat gehaald, en is dat na aftrek van alle voorbelasting bij de belastingsdienst terecht gekomen. Naja, het 1e jaar heb ik nog gebruik kunnen maken van de KOR, dus was ik 0 kwijtbitshape schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:23:
Maar dan heb je 10k schriftelijk opgegeven op de KvK papieren, wat daarna ook bij de belastingdienst is terechtgekomen?
Dus ik zei uiteindelijk tegen hen: "Ik heb het geprobeerd, jullie willen niet, dus ik doe het dan wel zwart. Doei!"
[ Voor 40% gewijzigd door wesleytjuh op 07-01-2014 15:41 ]
Nope, ik heb 4500 opgegeven als omzet eerste jaar.bitshape schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:23:
Dus ik zei uiteindelijk tegen hen: "Ik heb het geprobeerd, jullie willen niet, dus ik doe het dan wel zwart. Doei!"
Nu ben ik wel benieuwd wat voor eenmanszaken/webshops jullie hebben...
Elektronica vraagje: ik wil een geautomatiseerde treinovergang maken en het is het makkelijkste om de benodigde stroom van de rails te plukken. Alleen die polariteit kan wel eens wisselen. Is er een makkelijke manier om dit probleem te verhelpen? Een soort DC - DC gelijkrichter zeg maar..
Elektronica vraagje: ik wil een geautomatiseerde treinovergang maken en het is het makkelijkste om de benodigde stroom van de rails te plukken. Alleen die polariteit kan wel eens wisselen. Is er een makkelijke manier om dit probleem te verhelpen? Een soort DC - DC gelijkrichter zeg maar..
Geprobeerd wat dingen te combineren:
Een K4003, een K8084, een radiomodule RDA5807 en een APC220.

klikbaar. Wit/oranje doosje (foto rechtsonder) zit trafo in
Op de FM-module zit R-GND-L en deze met tulp verbonden met de voorversterker.
Aanvankelijk ging niet zo lekker en als eerste de APC verwijderd.
Lang verhaal kort, ik heb nu een goed geluid maar dat gaat maar over 1 box.
De koptelelefoon geeft wel aan 2 kanten geluid en boxen en koptelefoon kunnen tegelijkertijd bijstaan maar hoeft niet. Geeft geen verschil.
Sluit ik een cd-speler aan op dezelfde tulps als waar nu de FM zit (dus FM verwijderd, er zitten niet genoeg aansluitingen op dat kitje), dan doen allebei de boxen het wel.
Iemand enig idee ?
Ps, er hangen nogal wat ongebruikte draden aan de uno.
De apc aansluitingen op het mini-breadboard en 2 switches naast het display (amper te zien)
Ik zal dat verwijderen maar zou in principe toch niets moeten uitmaken ?
Een K4003, een K8084, een radiomodule RDA5807 en een APC220.

klikbaar. Wit/oranje doosje (foto rechtsonder) zit trafo in
Op de FM-module zit R-GND-L en deze met tulp verbonden met de voorversterker.
Aanvankelijk ging niet zo lekker en als eerste de APC verwijderd.
Lang verhaal kort, ik heb nu een goed geluid maar dat gaat maar over 1 box.
De koptelelefoon geeft wel aan 2 kanten geluid en boxen en koptelefoon kunnen tegelijkertijd bijstaan maar hoeft niet. Geeft geen verschil.
Sluit ik een cd-speler aan op dezelfde tulps als waar nu de FM zit (dus FM verwijderd, er zitten niet genoeg aansluitingen op dat kitje), dan doen allebei de boxen het wel.
Iemand enig idee ?
De apc aansluitingen op het mini-breadboard en 2 switches naast het display (amper te zien)
[ Voor 7% gewijzigd door kitao op 07-01-2014 17:41 ]
En als er geen spanningsval mag zijn, de spoel van een 2xWissel relais met diode in serie op de voedingsaansluitingen, waarmee je de voeding naar de rest van je schakeling al dan niet ompoolt.
Oh ja duhmcDavid schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:06:
Gewoon een diodebrug ertussen zetten.
Sorry folks.kitao schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:32:
De aansluitingen naar de plek waar de apc op het mini-breadboard zat en 2 switches naast het display (amper te zien zonder vergroting paginabeeld)
Draden verwijderd en box2 doet weer mee
Geen idee waarom, maar het is zo.
Ps, ander vraagje, weet iemand of de K8084 verder uit te breiden is op een nette manier.
Er zitten nu 4 tulps op, 1 paar naar versterker en 1 paar voor aux.
Is er een kit om het aantal aux te vergroten en makkelijk schakelbaar te maken ?
[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 07-01-2014 17:35 ]
Verwijderd
ik heb geen ervaring met zelfbouw oplaadbare electronica arduino knutsels vandaar onderstaande vraag :
iemand een idee wat de laadtijd ongeveer zal bedragen met dit 5V Mini USB 1A Lithium Battery Charging Board en deze 18650 3000mAh 3.7V Ultra FireRechargeable Li-on Battery Cell
heb van beide een paar besteld samen met de Pro Mini 3V3

- en kan je gewoon de schakeling eraan laten zitten tijdens laden, dus rechtstreeks afgetapt van de lader ?

- losse cell protection
iemand een idee wat de laadtijd ongeveer zal bedragen met dit 5V Mini USB 1A Lithium Battery Charging Board en deze 18650 3000mAh 3.7V Ultra FireRechargeable Li-on Battery Cell
heb van beide een paar besteld samen met de Pro Mini 3V3

- en kan je gewoon de schakeling eraan laten zitten tijdens laden, dus rechtstreeks afgetapt van de lader ?

- losse cell protection
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 20:53 ]
2.5 uur tot zo'n 80% en daarna nog een klein uurtje tot 100% verwacht ik.
Vergeet ook niet dat je eigenlijk enige vorm van protectie nodig hebt om dit soort cellen veilig te gebruiken.
Vergeet ook niet dat je eigenlijk enige vorm van protectie nodig hebt om dit soort cellen veilig te gebruiken.
[ Voor 43% gewijzigd door wesleytjuh op 07-01-2014 18:28 ]
Verwijderd
oh dat valt me dan alles mee 
'protectie'.. aan de gebruikkant ? dat de spanning niet te laag wordt of zoiets ? hoe werkt dat..
zou je dat softwarematig kunnen meten..
'protectie'.. aan de gebruikkant ? dat de spanning niet te laag wordt of zoiets ? hoe werkt dat..
zou je dat softwarematig kunnen meten..
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 18:47 ]
Protectie tegen diepontlading (schade aan cel), tegen overladen(schade/potentieel gevaar) en een te hoge stroom/kortsluiting(schade/gevaarlijk). Normaal hebben dit soort cellen ook nog een overdruk beveiliging in de cel, maar dat is een laatste redmiddel.
Verwijderd
dus dat printje regelt dat allemaal niet ? de bedoeling is dat wanneer de toepassing leeg dreigt te geraken er een rood ledje gaat knipperen als signaal dat die honger heeft.
en als die vol is een groen ledje.
de rest moet helemaal auto magisch gaan
dus als ik jullie hieronder zo lees is enkel zo'n print + cel niet voldoende voor een eenvoudige oplaadbare arduino toepassing ?
zucht.. het was ook te mooi .. goedkoop om waar te zijn
en als die vol is een groen ledje.
de rest moet helemaal auto magisch gaan
dus als ik jullie hieronder zo lees is enkel zo'n print + cel niet voldoende voor een eenvoudige oplaadbare arduino toepassing ?
zucht.. het was ook te mooi .. goedkoop om waar te zijn
[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 19:07 ]
Het enige wat het printje en de batterij doen is beschermen tegen overladen en fysiek opblazen, de rest moet je zelf toevoegen of by design garanderen.
Nope enkel overvoltage maar afkopelen als er overvoltage geconstateerd is zit er niet in.
Het hangt er ook vanaf wat voot LiIon-cel je eraanhangt. Als het een 'naakte' cel is zoals je bijvoorbeeld uit een laptopaccu sloopt heb je extra beveiliging nodig. Als je een mobiele-telefoon-batterij gebruikt (mits niet Chinees hotsieflotsie) zou de beveiliging al in de batterij moeten zitten en zou je hier voor zover ik kan zien geboeg aan moeten hebben.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Mensen, bedankt voor de Farnell tips.
Verwijderd
uh deze hele dure heb ik besteldSprite_tm schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:13:
Het hangt er ook vanaf wat voot LiIon-cel je eraanhangt. Als het een 'naakte' cel is zoals je bijvoorbeeld uit een laptopaccu sloopt heb je extra beveiliging nodig. Als je een mobiele-telefoon-batterij gebruikt (mits niet Chinees hotsieflotsie) zou de beveiliging al in de batterij moeten zitten en zou je hier voor zover ik kan zien geboeg aan moeten hebben.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 20:54 ]
Woei!
Net m'n sparkcore binnen gekregen
Verrassing : de spark core komt in een mooi doosje, erg strak verpakt en zit al op een breadboard dat je er dus als kadootje bij krijgt. Ook een net USB kabeltje. Wat een gaaf dingetje, ben er nu al verliefd op
Van het weekend eens mee gaan spelen, eens kijken of ik een LED aan/uit kan zetten via internet.
Net m'n sparkcore binnen gekregen
Van het weekend eens mee gaan spelen, eens kijken of ik een LED aan/uit kan zetten via internet.
http://www.ebay.com/itm/4...pters&hash=item2c5f986e58kitao schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:04:
Ps, ander vraagje, weet iemand of de K8084 verder uit te breiden is op een nette manier.
Er zitten nu 4 tulps op, 1 paar naar versterker en 1 paar voor aux.
Is er een kit om het aantal aux te vergroten en makkelijk schakelbaar te maken ?
euro 11,- ... 9,86 free shipping
4 Port Input 1 Output Audio Video AV RCA Switch 4 ways Selector Splitter Box
Helaas geen diy-kitje maar de meeste hebben geen cinch aansluitingen maar losse draadjes-stekkers
Wel grappig dit, lekker jezelf quoten en in je eigen lullen
[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 07-01-2014 19:58 ]
Verwijderd
lijken wel een soort mbedjesWVL_KsZeN schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:45:
Woei!
Net m'n sparkcore binnen gekregenVerrassing : de spark core komt in een mooi doosje, erg strak verpakt en zit al op een breadboard dat je er dus als kadootje bij krijgt. Ook een net USB kabeltje. Wat een gaaf dingetje, ben er nu al verliefd op
![]()
Verwijderd
kan even niet op de medische term komenkitao schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:48:
[...]
Wel grappig dit, lekker jezelf quoten en in je eigen lullen
ehr.. ok 
Een schizofreen is nooit alleen 
Je kunt je ook even verdiepen in de simpele CD4051/4053/4066
http://www.ti.com/lit/ds/schs047g/schs047g.pdf
Kan je prima audio switches mee maken welke je naar eigen inzicht met een schakelaar, tiptoets of zelfs uit een uC kunt aansturen.
http://www.elektronicaforum.nl/post47435.html
Kan je prima audio switches mee maken welke je naar eigen inzicht met een schakelaar, tiptoets of zelfs uit een uC kunt aansturen.
Wat denken we hiervan?

Dual core Quark@400Mhz in SD kaart behuizing.
http://www.intel.com/cont...o-it-yourself/edison.html

Bedankt memphis, ik heb het bekeken. Is iets te moeilijk voor mij, geen hapklaar brokje.memphis schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:05:
Komt bij dat ik dat kastje inmiddels al gekocht heb.
Ook al is dat niks heb ik er toch gelijk een stuk of tig tulpjes bij
Chinatulpjes
Leuk, maar de examples zijn niet aan te klikken ?mad_max234 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:18:
Wat denken we hiervan?
[afbeelding]
[ Voor 31% gewijzigd door kitao op 07-01-2014 20:35 ]
Verwijderd
wow hebbonmad_max234 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:18:
Wat denken we hiervan?
[afbeelding]
Zie nu pas dat ook artikel op de frontpage staat, had frontpage nog niet gelezen vandaag.
Ik vraag me af wat het nu is en waar moet ik het plaatsten, weet niet helemaal wat ik ervan moet denken. Heeft het gpio, of kan het alleen via wifi en BT communiceren? In begin dacht ik dat alleen proof of concept was maar ze lijken het als een product neer te zetten.
Ik vraag me af wat het nu is en waar moet ik het plaatsten, weet niet helemaal wat ik ervan moet denken. Heeft het gpio, of kan het alleen via wifi en BT communiceren? In begin dacht ik dat alleen proof of concept was maar ze lijken het als een product neer te zetten.
Leuk stukje electronica hoor!WVL_KsZeN schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:45:
Woei!
Net m'n sparkcore binnen gekregenVerrassing : de spark core komt in een mooi doosje, erg strak verpakt en zit al op een breadboard dat je er dus als kadootje bij krijgt. Ook een net USB kabeltje. Wat een gaaf dingetje, ben er nu al verliefd op
![]()
My favorite programming language is solder.
Begon vandaag ook wel even te twijfelen of ik de boel niet aan het opblazen was zonder usb-protector e.d.
Minstens verwacht dat radiootje en/of amp's de geest hadden gegeven.
Bleek toch o.a. een draadje geknapt in een kroonsteentje.
Maar dit is dus een batterij-shield
Viel gelukkig reuze mee, morgen weer verder of ik alsnog een apc ertussen kan plakken.
@Alex
Gefeliciteerd.
Mooi dat het gelukt is maar dat zag er toch wel naar uit.
Goed gedaan
[ Voor 20% gewijzigd door kitao op 07-01-2014 20:58 ]
Jee, project afgerond, opdrachtgever leek tevreden. Zaten nog paar kleine bugs in de software maar die hebben we er samen uit gevist
Ik denk dat je blij mag zijn als daar uberhaupt iets van lithium in zit
Verwijderd
mooi.. waar is dat feessiealexandersamson schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:56:
Jee, project afgerond, opdrachtgever leek tevreden. Zaten nog paar kleine bugs in de software maar die hebben we er samen uit gevist
Ik weet zelf niet echt wat ik ervan moet denken. Ik denk zelf dat hem zo'n kleine formfactor geven in de praktijk niet bijzonder nuttig is, fatsoenlijke connecties is denk ik belangrijker.mad_max234 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:18:
Wat denken we hiervan?
[afbeelding]
Verder zit het lijkt me gewoon een beetje in het water van de Raspberry of één van zijn concurrenten: significant meer rekenkracht dan de gemiddelde microcontroller, maar mist waarschijnlijk ook veel van de voordelen van een microcontroller. (Zo is een linux distro draaien handig als je een wifi iets wilt kunnen gebruiken, maar meestal niet ideaal als je iets wilt bitbangen).
Het is echt een ziekte, maar ik wil tegenwoordig ook alles hebbâh!
De voorbeelden die intel heeft laten zien tot nu toe kunnen ook met avr of pic, en dan staan ze 90% van tijd uit hun neus te eten, zullen ook nog eens minder verbruiken.
Intel weet denk ik zelf ook nog niet helemaal wat ze ermee moeten.
Is meer stapje verder dan uC, maar ze willen hem wel plaatsten in uC range. Ik zie het meer als cpu tussen uC en volwaarige soc. Iets waar je veel rekenkracht nodig hebt, zoals basicstation voor je huis of zo, formaat is dan ook niet zo belangrijk meer, je wilt dan toch ook groot scherm voor in en output, maar niet als remote sensor cpu hoe ze hem nu willen plaatsen. Intel zou nog veel kleinere chip daarvoor moeten maken die nog veel zuiniger is.
Intel weet denk ik zelf ook nog niet helemaal wat ze ermee moeten.
Is meer stapje verder dan uC, maar ze willen hem wel plaatsten in uC range. Ik zie het meer als cpu tussen uC en volwaarige soc. Iets waar je veel rekenkracht nodig hebt, zoals basicstation voor je huis of zo, formaat is dan ook niet zo belangrijk meer, je wilt dan toch ook groot scherm voor in en output, maar niet als remote sensor cpu hoe ze hem nu willen plaatsen. Intel zou nog veel kleinere chip daarvoor moeten maken die nog veel zuiniger is.
Verwijderd
aangesloten camera 'kijkt' of alles goed gaat met oma, intelligentie in een klein doosje .. tuurlijk geweldig
Verwijderd
NEE.. daar doe IK niet aan mee .. ik haal wel een oude radio uit elkaar en maak daar iets leuks vanWVL_KsZeN schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:39:
[...]
Het is echt een ziekte, maar ik wil tegenwoordig ook alles hebbâh!
Dat lukt je misschien met een core i7, fatsoenlijke beeldverwerking met de CPU van een zwaar verouderde smartphone? Dat gaat niet lukken.
Ik zie het eerder als zoals mad_max aangeeft, bijvoorbeeld een domotica station: groot touchscreen erop, webserver draaien zodat je hem ook met andere dingen kan besturen, en dan contact houden met sensoren/actuatoren via een zuinig draadloos iets, en die draaien dan op een microcontroller. Maar dan heb je gewoon pinnen nodig. En alleen een mini-HDMI interface is dan ook niet genoeg, je wilt gewoon een LCD schermpje in 16-bit parallel kunnen aansturen.
Maar inderdaad wat ik er van meekrijgt probeert Intel het ding als een veredelde arduino neer te zetten. En dat lijkt me toch een redelijk kansloze bezigheid.
Ik zie het eerder als zoals mad_max aangeeft, bijvoorbeeld een domotica station: groot touchscreen erop, webserver draaien zodat je hem ook met andere dingen kan besturen, en dan contact houden met sensoren/actuatoren via een zuinig draadloos iets, en die draaien dan op een microcontroller. Maar dan heb je gewoon pinnen nodig. En alleen een mini-HDMI interface is dan ook niet genoeg, je wilt gewoon een LCD schermpje in 16-bit parallel kunnen aansturen.
Maar inderdaad wat ik er van meekrijgt probeert Intel het ding als een veredelde arduino neer te zetten. En dat lijkt me toch een redelijk kansloze bezigheid.
[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 07-01-2014 22:01 ]
Wat je zelf beschrijft kan toch ook met een 'veredelde' arduino? Arduino, Lcd shield, ethernetshield en een zigbee kaartje 
Het idee van wearable sensoren is wel interessant. En dat deze wifi erop heeft wat via een OS veel makkelijker te gebruiken is dan met een arduino maakt wel uit.
Het idee van wearable sensoren is wel interessant. En dat deze wifi erop heeft wat via een OS veel makkelijker te gebruiken is dan met een arduino maakt wel uit.
Verwijderd
pcies mijn idee.. ze boren hiermee een hele nieuwe, nog te ontwikkelen markt aan,kortere ontwikkeltijden en intelligentere produkten/gebouwen/sensors..Mr_gadget schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:05:
' In de maand december werden er maar liefst 3 miljard apps gedownload, waardoor het de meest succesvolle maand tot nog toe is voor de App Store. De 3 miljard downloads waren goed voor een omzet van ruim 1 miljard dollar. '
als iemand vb dat tegen mij zou zeggen in 1990 ..
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2014 22:17 ]
Nieuwe markt? Laatste jaren gaat het bijna nergens anders meer over, zelfs op tweakers hoor je het al wekelijks voorbij komen, intel wilt instappen in die markt, markt word nu voorzien door arm, avr, pic, etc. Laatste jaren is waerbales keyword van menig fair geweest, om moe van te worden. 
Is ook allang bij grote fabrikanten doorgedrongen, zat bandjes, horloges, ringen, etc te koop met sensoren laatst jaren, fitbit bandjes zijn in de VS nu hele hype. En hobbyisten maken het al decennia(gokje
), heb zelfs kant en klare hobbyisten producten zoals lilypad is speciaal voor waerables, bijvoorbeeld om in je kleding te verwerken, en die is er alweer jaren.
Edit/
Voor wearables met wat sensor die wat data naar internet moeten pompen is zoiets als weightless in toekomst wellicht beter, is nog in de maak en heb geen idee of het ook in de EU kan/mag of komt, maar geeft je veel meer vrijheid dan wifi dat kan.
http://www.weightless.org
http://hackaday.com/2013/...e-internet-of-things-chip
Is ook allang bij grote fabrikanten doorgedrongen, zat bandjes, horloges, ringen, etc te koop met sensoren laatst jaren, fitbit bandjes zijn in de VS nu hele hype. En hobbyisten maken het al decennia(gokje
Edit/
Voor wearables met wat sensor die wat data naar internet moeten pompen is zoiets als weightless in toekomst wellicht beter, is nog in de maak en heb geen idee of het ook in de EU kan/mag of komt, maar geeft je veel meer vrijheid dan wifi dat kan.
http://www.weightless.org
http://hackaday.com/2013/...e-internet-of-things-chip
[ Voor 22% gewijzigd door mad_max234 op 07-01-2014 22:59 ]
Verwijderd
is helemaal waar .. zo wachten we ook al jaren op de apple watch ed .. maar het gaat dit jaar echt losbranden.. google glass ect. .. er gaat nog heel veel en heel snel veranderen.
meer cpu power en communicatie in kleinere doosjes .. heaven voor de hobbyist
meer cpu power en communicatie in kleinere doosjes .. heaven voor de hobbyist
Met een veredelde wel, met een arduino niet. LCD schermpje op een Arduino is zeer lastig om met een fatsoenlijke framerate dingen over te sturen. Ethernetshield is leuk om verbinding te maken met een internet timeserver, of een hele simpele pagina te hosten, maar een fatsoenlijke website? Dat lukt niet echt.Mr_gadget schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:05:
Wat je zelf beschrijft kan toch ook met een 'veredelde' arduino? Arduino, Lcd shield, ethernetshield en een zigbee kaartje
Uiteraard blijft er wel overlap met snellere ARM microcontrollers, maar een Arduino'tje wil je niet voor zoiets gebruiken, die mist gewoon snelheid, geheugen en flash. Dan heb je geloof ik wel weer ethernetshields waar een extra processor op zit, maar dan wordt je Arduino zelf nogal zinloos voor een product.
Of bijvoorbeeld een smart watch. Daar heb je enorme variatie in. Een simpele die synchroniseert met je telefoon, en wat notificaties kan laten zien naast de tijd laat je probleemloos op een microcontroller draaien. Dan zijn er andere die gewoon een volwaardige smartphone willen zijn. En wat ertussen in zit zou misschien met zoiets kunnen.
En dit is weer eentje waarvan ik denk: Pak gewoon een Arduino (of ARM uC zoals mbed). Een wearable sensor hoeft absoluut geen OS te hebben. Pak een microcontroller, koppel er een CC3000 of soortgelijke wifi module aan, koppel je sensortjes eraan, en tada.Het idee van wearable sensoren is wel interessant. En dat deze wifi erop heeft wat via een OS veel makkelijker te gebruiken is dan met een arduino maakt wel uit.
Dit topic is gesloten.
![]()