Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.759 views

Verwijderd

Heel erg cool gedaan!

Ik had zelf nog een lading van die goedkope schermpjes liggen met een composiet aansluiting, maar wou dit combineren met goedkope Android TV sticks om zo met een beperkt budget iets krachtigs te bouwen. Helaas zit op zo'n stick altijd een HDMI aansluiting terwijl het scherm dus composiet heeft.

Om dit probleem op te lossen heb ik gekeken naar HDMI->composite converters. Deze zijn via bepaalde kanalen zeer goedkoop te krijgen, maar prijzen zijn pas interessant bij iets grotere oplages (vanaf 5 stuks). Gelukkig kon ik via een coupon bij TMart deze scoren voor een goede prijs:

http://www.tmart.com/MINI...CA-Converter_p163569.html

Inclusief kabels en draait op 5 volt USB, welke ik reeds beschikbaar had voor de Android stick. Normale prijs rond de 25 euro, ik kon em voor 20 euro krijgen wat de moeite waard is om mee te proberen.

Ik moet zeggen: Dit ding werkt echt heel erg goed, beeldkwaliteit is verbazend goed (voor zo ver je daarvan kunt spreken bij composiet). Pakt alles wat ik er tegenaan gooi en er komt perfect beeld uit.

Dus zeker een aanrader, binnenkort eens een wat grotere oplage bestellen dan kan de prijs direct flink omlaag. Behuizing is klein en stevig, ideaal om ergens in te verwerken.

Zal nog een foto maken van de binnenkant.

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Dat ziet er inderdaad veelbelovend uit :)
Het is dat ik momenteel even gebonden ben aan een ander project, zou zelf graag ook wat knutselen met tft's eigenlijk en wat krachtigere uC's

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://skre.nl/got/hdmiconv.png

2x kristal, 18.432 mhz voor de HDMI en 27 mhz voor de converter.

U2 is de HDMI interface chip EP9351.
U1 de converter met koelblok erop geplakt, geen idee wat dat is dus, de lijm is dusdanig stevig dat ik waarschijnlijk de chip van het bord af trek ipv het koelblok van de chip.
U5 ziet eruit als een microcontroller met een waarschijnlijk een seriele poort (moet ik nog eens ff proben), helemaal geen enkele tekst daarop dus dat is gissen. U3 zal de firmware zijn.

Converter heeft z'n eigen stroomvoorziening, waarschijnlijk omdat ie behoorlijk wat trekt, de rest van de chips delen de andere stroomvoorziening.

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
alexandersamson schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 14:07:
[...]

Waar loopt de trace van die connectie naar toe op dat PCB?
Dat is helaas niet te onderscheiden. De trace loopt aan de kant van het toetsenbord en die kant is gesealed. Als ik dat losmaak is het definitief stuk en dat kan ik niet riskeren. Ik ben wel bezig om de traces aan de juiste kant uit te vogelen (dan weet ik wat er overblijft). Met de multimeter kom ik niet veel verder. In elk geval heeft het niets te maken met de bovenste 4 rijen toetjes (geen brug naar die subprint)...

EDIT: Ik ben eruit. Het paneel is een matrix display. 9V en LGD (ground) worden gebruikt om het paneel te verlichten via 3x 2 leds en 470ohm weerstand. De toetsen vormen een matrix van 6x3 (6 rows, 3 columns). Breng een row hoog (r1..r6) en C0,C1,C2 geven aan welke toets ingedrukt is. De enige uitzondering is de ON-OFF-pin. Die verbindt aan LGD met 150ohm wanneer de PWR toets is ingedrukt.

De VSW pin doet niets anders dan de voeding van de transistors verifiëren. De lijn is bedoeld om te controleren of het toetsenbord überhaupt is aangesloten zonder dat er een toets ingedrukt hoeft te worden.. In dit geval dien je R5 hoog te maken, dan gaat VSW ook hoog.

De LED's zijn erg zwak; die moeten vervangen worden als alles op 5v gaat draaien straks. Maar dat is voor later.

[ Voor 38% gewijzigd door RobV op 21-12-2013 20:48 ]

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 16:40:
Weet ik nog niet, maar zal minimaal twee keer zo snel zijn als arduino als 1 op 1 port maak van deze lib, puur omdat Xmega 32Mhz kan draaien en arduino standaard op 16Mhz draait, maar denk dat lib zelf ook wel wat sneller kan krijgen. En SPI kan op max wat de ili9341 aankan, 10Mhz spi. Arduino kan max 8Mhz spi doen Xmega 16Mhz, maar tft controller heeft max van 10Mhz, maar denk niet dat spi de beperkende factor zal zijn.

Filmpjes afspelen moet te doen zijn op Xmega
[video]

Edit/
Xmega kan je ook prima overklokken mocht je wat meer fps willen, ze werken eigenlijk allemaal wel op 48Mhz, en vele werken ook nog op 64Mhz. Bij 48Mhz behoud je sowieso alle functies van de xmega, bij 64Mhz weet ik dat niet. Zelfs 80Mhz word gemeld dat nog werkt.

Denk dat veilig is om te stellen dat 48MHz zonder enige probleem gehaald kan worden en nog zat marge hebt zodat chip zowel in Rusland als in Afrika blijft werken. :)
Als ik andere video's bekijk, heeft hij iets soortgelijks gedaan met de ATMEGA324p. Daar werd gerept over het opslaan in een RAW format, als RGB 565. Dus 16-bits data codes. Waarschijnlijk was het display wel lagere resolutie.

Vanuit gaande zelfde codec bij de XMEGA heb je 320*240*25*16=30.72Mbit/s bitrate.Via SPI @ 10M kan dat dus niet.

Dat is ook overduidelijk: het display is parallel aangesloten (stond in andere video ook data & control weggekrabbelt). Met een 8-bit bus, zit je aan 3.84MHz 'data clock'.
Met DMA zal dat wel kunnen vermoed ik in combinatie met de EBI module zonder adres lijnen. In de datasheet word het ook al aangehaald als module om LCD's op aan te sluiten. De EBI tikt 2x harder dan de standaard peripheral clock, en bediend ook meteen Read & Write strobes.
Je zal dan ook voor de databron, SD card, een goede data rate moeten ophouden. Daar gebruikte hij 4-bit mode van SD kaarten. Ik vermoed dat de SD kaart op dezelfde bus zit of een of ander SQI (Serial Quad Interface) gebruikt, maar volgens mij heeft de XMEGA die niet O-) ?

In ieder geval; als je RAW video gaat weergeven, is het bytes heen en weer gooien. DMA biedt dan uitkomst.
Schermpjes renderen kost meer CPU, en is waarschijnlijk ook moeilijk @ 25fps (je render time moet <40ms zijn.. en je RAM moet groot genoeg zijn voor 1 frame, liefst 2, anders moet van die 40ms ook nog de transfer time af).

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 21-12-2013 20:46 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zie filmpje, 1.9Mbit/s. ;)

Edit/
Overigens sloeg spi snelheid opmerking van mijn op het porten van de lib van seeedstudio, ik ga geen movie player maken of zo. :D

Lib van seeedstudie berekend van alles op vervolgens te teken op het scherm, dus verlies je veel tijd, cpu zal beperkende factor zijn niet de spi, mag al bij zijn als je de 10fps haalt, die is meer bedoeld voor menu, dashbords, etc te maken op je lcd.

[ Voor 88% gewijzigd door mad_max234 op 21-12-2013 22:47 ]

-Andere hobby- -

Verwijderd

WVL_KsZeN schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:20:
Wil binnenkort eens een testje doen met capacitieve knoppen op een PCBtje, dus gemaakt van de traces op het PCB. Ook wil ik eens proberen een spoeltje op een PCB te maken. Hiervoor maak ik een aantal ontwerpjes met verschillende afstanden, diktes van de spoortjes etc en stuur het ontwerpje naar china. Daarna thuis doormeten om te zien wat nu wel en niet goed werkt.. (wil ze uitlezen met een microprocessor, en dan eentje die zo zuinig mogelijk is. hoe precies, dat moet ik nog uitwerken :P)

maar.. ik heb nog ruimte over op zo'n test PCB.. wat zou ik nog meer voor leuks erop kunnen zetten? Sta open voor ideetjes :)

Voor de duidelijkheid : ik wil dus geen diëlektrisch materiaal tussen mn pcb en mn vinger hebben, dus direkt bedienen op het PCBtje en dan met zo min mogelijk onderdeeltjes (als het kan zoveel mogelijk maken met pcb-traces, dus weerstandjes, spoeltjes, caps, etc).

Oh ja, dus ik ga ook weerstanden en caps op mn PCB proberen te maken. Dunne elektronica ftw.
http://forum.arduino.cc/index.php?topic=98257.0 ;)

• Hans1990
  • Niet online
mad_max234 schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 21:43:
Zie filmpje, 1.9Mbit/s. ;)

Edit/
Overigens sloeg spi snelheid opmerking van mijn op het porten van de lib van seeedstudio, ik ga geen movie player maken of zo. :D

Lib van seeedstudie berekend van alles op vervolgens te teken op het scherm, dus verlies je veel tijd, cpu zal beperkende factor zijn niet de spi, mag al bij zijn als je de 10fps haalt, die is meer bedoeld voor menu, dashbords, etc te maken op je lcd.
Dus je neemt dingen zomaar voor 'waar' aan? :)

Volgens mij kom je dan echt bytes te kort; schrik niet hoeveel data video is. 1.92Mbit/320px/240px/25fps=1
Als je 1 bit per pixel hebt, spreken we over zwart wit. Dat is het duidelijk niet; dus zal het wel gaan wat ik eerder zei: richting 8 of 16 bits per pixel formaat. Dan zit je dus op 15.36Mbit/s of 30.72Mbit/s.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Inderdaad, ik heb ook met die dingen gespeeld, en die moet je gewoon retesnel data inpompen om die het mooi te laten doen, met 2Mbit/s haal je dat echt niet.

• alexandersamson
Kan je nagaan wat er bij komt kijken als je raw video wilt sturen van slechts 16 bit op een lage resolutie via een uC. Zo had ik het nog eigenlijk nooit bekeken. Handig om te weten dit allemaal :)

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Die Chinezen zijn goed bezig! 32MIPS AVR :)

Dit doet me aan iets denken, ik heb nog een PIC16 kloon liggen.
Parallax SX compleet met sx-key en sx-tech board, 1x SX28AC en 10x SX18AC DIP chips.
Deze chips gaan tot 50 MIPS!
In-circuit debugging met single step, breakpoints, etc.
Deze chips programmeer je in ASM, hoewel C ook mogelijk is las ik ergens.
Latere chips gingen tot 75 of zelfs 100 MIPS, maar helaas worden ze allemaal niet meer gemaakt.
Er zijn nog wel chips verkrijgbaar bij Parallax.

Degene die er serieus mee wil spelen mag het gratis van mij overnemen.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5Hv8Yuj.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Ploink op 23-12-2013 14:03 ]

• Hans1990
  • Niet online
Hoezo is dat een PIC clone? :) Is er een firmware die de PIC emuleert oid?
Natuurlijk 75 of 4 MIPS is een aardig verschil.. Gelukkig hebben we vandaag de dag Cortex m0's of PIC32's in DIP of zelfde kleine behuizingetjes, die ook rustig op 50MIPS rondtikken met 32kB RAM , waarbij waarschijnlijk de instructieset meer is ingericht om met C te werken.

Over die AVR knockoff, stond op eevforum en circuitsonline ook al een draadje over. Vermoedelijk gewoon een AVR core compatible core, zoals ook op opencores en Papilio al te vinden was, met wat wijzigingen op eigen silicon gedrukt (met ADC er naast natuurlijk..) en verkopen maar. Zal Atmel leuk vinden :)
Toch hadden mensen al gauw wat twijfels over de chip indelng, bvb dat er geen aparte AVCC/AVSS pinnen meer zijn, of dat ze opgeven dat er max 80mA per I/O pin of poort mag lopen.. terwijl er maar 2 voedingspinnen zijn (en dus 1 GND en 1 VCC) 8)7

• Ploink
Hoezo is dat een PIC clone? Omdat het is.
Wikipedia: " Because their machine language and architecture are mostly compatible with Microchip PIC microcontrollers,[1] some users have referred to these microcontrollers as PICs on steroids."

De PIC core is heel simpel, met emuleren zou je alle snelheid weer kwijt raken, nogal dom natuurlijk.
Helaas is het wel een 12bit core, compatible met de baseline PIC, dus niet met de midrange PIC zoals de 14bit 16F84.

Ze hebben de assembler wel een beetje anders, bijvoorbeeld in plaats van die idiote PIC mnemonics zoals BTFSS/BTFSC (bit test flag and skip if set/clear) is het gewoon SB/SNB (Skip if (Not) Bit).

Het verschil is dat de SX 1 IPC (instructions per clock) doet en de PIC 0.25. Hoe ze dat doen weet ik niet, maar ik vermoed dat er gewoon een x4 PLL in zit ofzoiets. Dat is dus 300MHz, maar dat moet best kunnen, er zijn wel meer fabrikanten die dat zo doen. Het ding is ook niet bepaald zuinig en ongeschikt voor batterij toepassing.
Het aantal onboard Peripherals is minimaal, alleen een 8 bit timer en een comparator. Het idee is dat je op deze snelheid alles toch wel in software kan doen, zelfs A/D conversie.

Verwijderd

heb ik ook een vraag (betreffende een 328P) :

als ik in een interrupt service routine terecht kom (geinitiliaseerd door onboard comparator) mag ik dan in die routine de interrupt tijdelijk even uitschakelen, mijn ding doen en vervolgens interrupt van de comparator weer aan zetten , heeft dat gevolgen voor de main loop ?

• Sissors
  • Niet online
Ploink schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:18:
Het aantal onboard Peripherals is minimaal, alleen een 8 bit timer en een comparator. Het idee is dat je op deze snelheid alles toch wel in software kan doen, zelfs A/D conversie.
Hoe wil je een ADC maken, onafhankelijk hoe snel hij is? Je hebt minstens een DAC nodig + analoge filters om een sigma-delta ADC te maken. En 1-bit oversamplen zonder noise shaping schiet voor geen meter op om een fatsoenlijke resolutie te halen.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:44:
heb ik ook een vraag (betreffende een 328P) :

als ik in een interrupt service routine terecht kom (geinitiliaseerd door onboard comparator) mag ik dan in die routine de interrupt tijdelijk even uitschakelen, mijn ding doen en vervolgens interrupt van de comparator weer aan zetten , heeft dat gevolgen voor de main loop ?
Waarom zou je dat willen? De interrupt kan niet zichzelf interrupteren. Hem uitschakelen doet dus ook niks. Het zou overigens ook geen invloed moeten hebben op je main loop.

Verwijderd

ik heb een microfoon aan een 328P poot hangen van een comparator, de andere poot hangt aan de internal Vref (staat op 1V1)
zodra er geklapt wordt springt die idd naar de interrupt routine.
daar start ik een timer want binnen een bepaalde tijd moet er nog een keer geklapt worden anders wordt de boel gereset.. nog een stapje verder, je moet een bepaald patroontje klappen voordat er iets in de main loop start :P
hij mag pas weer 'luisteren' als alles ingesteld staat ..
(maar ik ga het vanmiddag is uitproberen met een kerstborrel erbij )

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Gve9nVn.jpg

* ik denk dat ik ook een handklappatroonrecorder moet gaan maken waar dan een soort timingslijstje uitkomt voor de klappatroonherkenner, met de hand tunen lijkt me lastig

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2013 12:48 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Je vraagt je toch heel erg af: whyy? Om als second source te fungeren ofzo? Maar de chips zijn juist *niet* perfect compatible, dus je moet je code veranderen als je migreert. Niemand gaat die chips voor productie gebruiken als ze niet in grote getale en betrouwbaar beschikbaar zijn. En niemand gaat die chips gebruiken voor proto's als je ze niet bij distro's kunt krijgen. Allround faal.

• Ploink
mux schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 12:44:
En niemand gaat die chips gebruiken voor proto's als je ze niet bij distro's kunt krijgen. Allround faal.
Hier in Europa heb je gelijk, maar je vergeet de Chinezen!
Ze willen onafhankelijk zijn en geen dollars naar het buitenland brengen als ze het goedkoper zelf kunnen maken.
Bovendien is een beetje concurrentie altijd goed voor de prijzen :)
Sissors schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:52:
[...]

Hoe wil je een ADC maken, onafhankelijk hoe snel hij is? Je hebt minstens een DAC nodig + analoge filters om een sigma-delta ADC te maken. En 1-bit oversamplen zonder noise shaping schiet voor geen meter op om een fatsoenlijke resolutie te halen.
Lang verhaal in deze application note:
http://www.sxlist.com/ima...http/pdf_files/e2/an2.pdf
Resolutie van 8 bits met een beetje noise is inderdaad niet geweldig, maar het werkt.

• Sissors
  • Niet online
Ah daar maken ze met twee weerstanden en een capaciteit een eerste-orde sigma-delta modulator, digitaal-in is een 1-bit ADC, en GPIO output is de bijbehorende 1-bit DAC.

Tja, ik gebruik dan wel weer eentje met een echte ADC erop :P

• Deagle
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05:31
Ik heb een vraagje, heeft iemand hier ervaring met het flashen van een BFL Jalapeno bitcoin miner, en zou iemand deze willen voorzien voor mij van een nieuwe firmware?

Het kan op twee manieren:

Via een Rpi: https://forums.butterflyl...o-using-raspberry-pi.html

Met behulp van een avr dragon: https://bitcointalk.org/index.php?topic=244235.0

Eventueel voor een kleine vergoeding. Voor meer info graag even dm.

[ Voor 4% gewijzigd door Deagle op 24-12-2013 14:56 ]

• Hans1990
  • Niet online
Ploink schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 11:18:
Hoezo is dat een PIC clone? Omdat het is.
Wikipedia: " Because their machine language and architecture are mostly compatible with Microchip PIC microcontrollers,\[1] some users have referred to these microcontrollers as PICs on steroids."

De PIC core is heel simpel, met emuleren zou je alle snelheid weer kwijt raken, nogal dom natuurlijk.
Helaas is het wel een 12bit core, compatible met de baseline PIC, dus niet met de midrange PIC zoals de 14bit 16F84.
Daar heb ik vermoedelijk over heen gelezen :)
Emuleren is inderdaad erg traag. Als je sommige emulators bekijkt voor de PC, krijgt die een 5-jaar oude laptop CPU nog op zijn knietjes terwijl de core op 1 of 4MIPS loopt.
Tenzij de emulator wat truukjes uithaalt zoals while(1) detectie. Uiteraard ligt het er ook aan hoe efficient die geschreven is.. (staan enkele projecten ook op github)
Ze hebben de assembler wel een beetje anders, bijvoorbeeld in plaats van die idiote PIC mnemonics zoals BTFSS/BTFSC (bit test flag and skip if set/clear) is het gewoon SB/SNB (Skip if (Not) Bit).
Naar mijn mening is de 14-bit 'enhanced' core nog eentje met te weinig instructies. Ik trek vergelijking met AVR core, die heeft meer instructies, die soms meer cycles nemen, maar wel meer 'werk' verrichten of geen combinatie vereisen. Ook meer branch instructies met compares, meer CPU registers, enz.

Daardoor zijn programma's kleiner.. als ik dezelfde code voor 14-bit enhanced PIC16 of PIC24 (die tenminste een uitgebreidere instructie set heeft..) compileer vind ik het verschil nogal groot.
Het verschil is dat de SX 1 IPC (instructions per clock) doet en de PIC 0.25. Hoe ze dat doen weet ik niet, maar ik vermoed dat er gewoon een x4 PLL in zit ofzoiets. Dat is dus 300MHz, maar dat moet best kunnen, er zijn wel meer fabrikanten die dat zo doen. Het ding is ook niet bepaald zuinig en ongeschikt voor batterij toepassing.
Als ik de family manual bekijk, maken ze gebruiken van een pipeline. Daardoor kunnen ze elke deel van de pipeline op 75MHz laten draaien, zonder de 300MHz frequenties op te zoeken.
Dat laat wel beetje de datering zien. Ook het aantal geheugen is nogal beperkt.
Wat betreft analoog: sjoh, om een spectulaire sample rate van 200 samples/s te krijgen, moet je de CPU >250kHz interrupts laten afhandelen...
Daar gaat je 75MIPS rekenkracht :+

• LED-Maniak
  • Laatst online: 09:16
Lol, ik had 20 PCB's besteld bij seeedstudio. Leveren ze er 34! Nouja, prima :)

[ Voor 40% gewijzigd door LED-Maniak op 25-12-2013 12:36 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

ja tis kerssemis :)

• mux

mux

99% efficient!

LED-Maniak schreef op woensdag 25 december 2013 @ 12:35:
Lol, ik had 20 PCB's besteld bij seeedstudio. Leveren ze er 34! Nouja, prima :)
Ik heb er eergisteren 90 besteld... benieuwd hoeveel er daadwerkelijk geleverd worden :D

• alexandersamson
Ik kreeg gister ook 2 PCBs binnen van fritzing, terwijl ik er een had besteld. Was iets meer dan 200cm2, dus was niet niets dat ik er bij kreeg. Heel apart. Zal wel kerst zijn :)

Afbeeldingslocatie: http://www.gm7.nl/wp-content/uploads/2013/12/20131224_132525-1024x576.jpg

Alleen jammer dat het logo zoals het er in de gerber files uit zag niet uit ziet in het echt. Lijkt wel corrupt SVG bestand ofzo die ineens fullsize printte. Loopt door labels en tekst heen nu... Maarja bord is technisch helemaal in orde. Geen zin om weer 2 weken te wachten :)

[ Voor 51% gewijzigd door alexandersamson op 25-12-2013 13:54 ]

Verwijderd

geinig in het wit.. kan je nou de opdruk vb ook in blauw krijgen ipv zwart

• redah
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 17:54:
Ik moet zeggen: Dit ding werkt echt heel erg goed, beeldkwaliteit is verbazend goed (voor zo ver je daarvan kunt spreken bij composiet). Pakt alles wat ik er tegenaan gooi en er komt perfect beeld uit.

Dus zeker een aanrader, binnenkort eens een wat grotere oplage bestellen dan kan de prijs direct flink omlaag. Behuizing is klein en stevig, ideaal om ergens in te verwerken.

Zal nog een foto maken van de binnenkant.
Ik denk dat je dan ook eens mensen in DIY Ambilight howto? moet polsen, want dit apparaatje wordt ook aangeraden voor het AmbiTV project :)

• alexandersamson
Borroz, Volgens mij is het alleen zwart op wit. Denk wel dat je het met een truukje kan inverteren (wit wordt zwart en andersom), maar dat is het dan ook wel.

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Hallo, even iets over het triggeren van een oscilloscoop.
Ik heb een Optascoop 81M met de volgende specs :
http://www.eng.uwaterloo....d461_462/81m-brochure.pdf
Simpel usb-dingetje maar geschikt voor de basis.
Nu heb ik daar een 1Hz blokgolf op staan met amplitude 5V, zie klikbare afb:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/4hor8zlnr/SQW2.jpg
Bij de huidige instelling zie je de trigger knipperen, dat is het groene pijltje linksonder.
Van 5 ms t/m 50us is de triggering constant aan.
Probleem is echter dat het 1 Hz signaal zo natuurlijk buiten beeld valt.
Ga ik echter boven de 10ms tot 1s dan gaat het triggeren zeer langzaam, zie afb:
Afbeeldingslocatie: http://s10.postimg.org/54jkrcu45/SQW4.jpg
Net even opgemeten en tussen twee triggers zit wel iets van 40 seconden.
De triggerpositie is gewoon hetzelfde gebleven :
Source : CH1 ; Edge : Rising ; Mode : Auto ; Positie : 3.35V
Het maakt verder niet uit als ik hier wat aan verander, het triggeren boven de 10ms gaat gewoon belabberd.
Lijkt mij dat bij iedere opgaande flank, in dit geval dus iedere seconde, er getriggerd zou moeten worden.
Waarom gebeurt dat dan niet en wat zou ik kunnen veranderen om dit beter te krijgen ?
Alvast bedankt

• Ploink
De tijd tussen twee triggers zou ongeveer 30s moeten zijn, als ik het beeld goed interpreteer (ik ken deze skoop niet).

Als de hele trace 30s duurt, dan kun je niet vaker triggeren. Om dezelfde reden kun je niet 10x per uur op en neer rijden naar Utrecht als een enkele rit 15 minuten duurt :)

Wat je nog wel kan doen:
Het hoofdscherm laat slechts een deel zien van de complete trace, in dit geval ongeveer 1/3e (een 3x zoom zeg maar). De blauwe lijn bovenin is de gehele trace, met het deel dat je ziet in het hoofscherm omkaderd. Je kan het beeld dus een scherm naar links of rechts scrollen.

Meestal is er een knopje of instelling waarmee je de gehele trace kan zien in het hoofdscherm, een "zoom out" functie zeg maar. Dan kun je de HORIZONTAL knop weer een stapje sneller zetten, maar je kan niet meer scrollen.

Een andere optie, sommige scopes hebben een "untriggered roll" functie, speciaal voor trage signalen. Je ziet het signaal dan continu van rechts naar links in realtime voorbij scrollen. Met de RUN/STOP knop kun je het beeld bevriezen en je meting doen. (Op mijn Tektronix tenminste)

[ Voor 14% gewijzigd door Ploink op 26-12-2013 14:40 ]

• kitao
Ploink schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:30:
De tijd tussen twee triggers zou ongeveer 30s moeten zijn, als ik het beeld goed interpreteer (ik ken deze skoop niet).
Als de hele trace 30s duurt, dan kun je niet vaker triggeren. Om dezelfde reden kun je niet 10x per uur op en neer rijden naar Utrecht als een enkele rit 15 minuten duurt :)
Ok, dat laatste snap ik. Maar ik dacht dus dat het triggeren bij iedere periode gebeurt tijdens de opgaande flank. Blijkbaar snap ik het verschil niet tussen één periode en één trace. (en nog steeds niet trouwens)
Wat je nog wel kan doen:
Het hoofdscherm laat slechts een deel zien van de complete trace, in dit geval ongeveer 1/3e (een 3x zoom zeg maar). De blauwe lijn bovenin is de gehele trace, met het deel dat je ziet in het hoofscherm omkaderd. Je kan het beeld dus een scherm naar links of rechts scrollen.
Meestal is er een knopje of instelling waarmee je de gehele trace kan zien in het hoofdscherm, een "zoom out" functie zeg maar. Dan kun je de HORIZONTAL knop weer een stapje sneller zetten, maar je kan niet meer scrollen.
Ik weet wat je bedoelt. Bij deze specifieke scoop zitten twee uitvoeringen van beeldschermen, een versie 4 die je onderaan deze link kunt zien :
en een versie 5 die ik nu gebruik en die op de voorgaande afbeeldingen is te zien.
Ik heb ze allebei op de pc staan maar omschakelen van de ene naar de andere is niet makkelijk.
Zo herkent versie 4 de hardware momenteel niet meer.
Lang verhaal kort, versie 4 heeft wel zoom-out maar versie 5 niet.
Dus ik heb ook geen ruimte om hier wat mee te spelen. Helaas

• Ploink
kitao schreef op donderdag 26 december 2013 @ 14:45:
[...]

Ok, dat laatste snap ik. Maar ik dacht dus dat het triggeren bij iedere periode gebeurt tijdens de opgaande flank. Blijkbaar snap ik het verschil niet tussen één periode en één trace. (en nog steeds niet trouwens)
Het werkt ongeveer zo:
Een digitale skoop is in feite een opname apparaat, net als een video of voice recorder.
De trigger functie bepaalt wanneer het ding op de opname knop drukt.
De "Horizontal" instelling bepaalt hoe lang de skoop opneemt, dit bepaalt ook de samplerate omdat het geheugen een vast aantal samples groot is.
Als de opname klaar is, dan laat hij de trace op het beeld zien.
Pas dan is hij klaar voor de volgende opname.
(In werkelijkheid is er nog een pre-trigger functie, maar dat laat ik even buiten beschouwing)
[...]

Ik weet wat je bedoelt. Bij deze specifieke scoop zitten twee uitvoeringen van beeldschermen, een versie 4 die je onderaan deze link kunt zien :
en een versie 5 die ik nu gebruik en die op de voorgaande afbeeldingen is te zien.
Ik heb ze allebei op de pc staan maar omschakelen van de ene naar de andere is niet makkelijk.
Zo herkent versie 4 de hardware momenteel niet meer.
Lang verhaal kort, versie 4 heeft wel zoom-out maar versie 5 niet.
Dus ik heb ook geen ruimte om hier wat mee te spelen. Helaas
Dat bedoel ik niet.
Op jouw scherm [afbeelding] zie je TWEE blauwe lijnen. De lijn helemaal bovenaan laat de volledige trace zien. Er staat een oranje [T] bij het triggermoment.
Het groene kader geeft het deel aan wat je ziet op de onderste blauwe lijn.
Met "Hoofdscherm" bedoelde ik dus de hokjesgrafiek met de onderste blauwe lijn.
Met "Trace" bedoel ik de gehele opname lengte.

Edit:
In de handleiding noemen ze het bovenste deel "Plot area indicator" en het hoofdscherm dus "plot area".
http://classic.parallax.c...docs/prod/sic/Signals.pdf
Plot Area Indicator
The Plot Area Indicator bar depicts the portion of the signal visible in the Plot Area. The
OPTAscope 81M acquires 1,500 points every trigger event. The Plot Area automatically
displays the center 500 points, represented by the blue slider bar. The red line represents
the entire 1500 points captured. You may view these portions of the signal to the left or
right of center by sliding the blue bar along the red line.
De kleuren zijn anders in jouw plaatje, maar het is dus een gevalletje RTFM ;)

Vraag is dus, is er een instelling die alle 1500 punten in de plot area laat zien? Dan kun je de Horizontal/samplerate 3x zo snel zetten en dan krijg je weer dezelfde lijn in de plot area.

Antwoord:
The Autoscale button will allow you to view all 1,500 data points in the Plot Area at once,
where normally you would have to slide the Plot Area Indicator bar to see the 500 points to
the left and right. Additionally, Autoscale will automatically adjust the volts per division
setting such that the signal is displayed advantageously in the Plot Area.

[ Voor 25% gewijzigd door Ploink op 26-12-2013 15:18 ]

• kitao
Ik heb dat boek Ploink en eerder helemaal doorgenomen. Is echter gebaseerd op versie 4.
Ik heb er eerder naar gezocht maar versie 5 heeft zover ik kon vinden geen autoscale.
Verder erg bedankt voor de ruime toelichting, vooral de vergelijkiing met de vcr heeft veel duidelijk gemaakt. :)

• Ploink
Wat suf, je zou toch denken dat ze eerder functies toevoegen in plaats van weghalen bij een nieuwe software versie...
Misschien is het nu een truukje met de muis ofzo? scroll wieltje, rechter muisknop , dubbelklik op plot area indicator oid?

• kitao
Ik zal eens zoeken op het parallax forum. Maar inmiddels is de hele scoop daar al vervangen door een andere.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

alexandersamson schreef op woensdag 25 december 2013 @ 13:49:
Ik kreeg gister ook 2 PCBs binnen van fritzing, terwijl ik er een had besteld. Was iets meer dan 200cm2, dus was niet niets dat ik er bij kreeg. Heel apart. Zal wel kerst zijn :)
Is heel gebruikelijk dat ze er 1 of meer extra maken, hebben ze een reserve als origineel niet werkt, vaak krijg je die er gewoon bij als ze eerste goed werkt geven ze de reserve er ook vaak bij. Zo krijg je bij seeed en itead vaak 12 printjes ipv 10 zoals je ze besteld hebt, meestal gaan alle printjes goed en krijg je de twee die ze extra hebben gemaakt erbij, soms krijg je er 10 maar dat is maar zelden.

-Andere hobby- -

• Ploink
Eurocircuits stuurt er ook 2 als ik er 1 bestel... maar geen garantie dat ze dat altijd doen ;)

• alexandersamson
mad_max234 schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:10:
[...]

Is heel gebruikelijk dat ze er 1 of meer extra maken, hebben ze een reserve als origineel niet werkt, vaak krijg je die er gewoon bij als ze eerste goed werkt geven ze de reserve er ook vaak bij. Zo krijg je bij seeed en itead vaak 12 printjes ipv 10 zoals je ze besteld hebt, meestal gaan alle printjes goed en krijg je de twee die ze extra hebben gemaakt erbij, soms krijg je er 10 maar dat is maar zelden.
handig om te weten :), het was m'n eerste printje, dus nog nieuw met die wetenschap

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Altijd leuk een onverwachte verrassing, heb je zelf ook nog reserve liggen. Is schijnbaar goedkoper om eentje extra te maken dan het manuren kosten om alle losse ontwerpen te panelization, dat lijkt me enige logisch verklaring dat ze bijna overal het op deze manier doen.

Bij itead en seeed zit er iemand alle ontwerpen te controleren en die dan allemaal in grote panel plaatst bij elkaar zodat ze die kunnen laten maken, geloof niet dat ze die zelf maken maar dat laten ze weer doen bij derde. Op die manier kunnen we als particulier ook van lage prijs genieten omdat hun dan ineens grote volumes kunnen aanleveren die al helemaal gereed zijn voor de machines.
Ploink schreef op donderdag 26 december 2013 @ 17:34:
Eurocircuits stuurt er ook 2 als ik er 1 bestel... maar geen garantie dat ze dat altijd doen ;)
Je hebt garantie dat gekochte aantal het doet, als je tenminste 100% controle heb gekozen, rest is extra en worden meestal ook niet meer getest, bij seeed sowieso niet, stoppen met testen als ze juist aantal hebben en die krijgen dan de bekende rode streep op de zijkant. Je kan namelijk zien waar de testpinnen hebben gedrukt in de tinlaag van de smd pads bijvoorbeeld, en die zie je alleen bij de goedgekeurde printjes.

Maar meestal doen ze het wel, heb over honderden printjes maar 1 printje gehad die kortsluiting had, was bij getest printje, maar 50% test. Rest wat niet goed werkte was altijd mijn eigen schuld, ontwerpfoutjes. :+

[ Voor 39% gewijzigd door mad_max234 op 26-12-2013 19:35 ]

-Andere hobby- -

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb ook wel eens het omgekeerde gehad: 10 printjes besteld, en duidelijk 9 uit één batch en één uit een andere batch gekregen. Totaal andere silkscreen-kwaliteit. Waarschijnlijk waren er toen zodanig veel afgekeurd dat ze een laatste printje meebestelden op een andere fabriek.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Uitzonderingen zijn er altijd natuurlijk, maar zoiets is natuurlijk geen normale gang van zaken.

Vorig jaar was er rond september ook veel problemen bij seeed, gene die alles regelde rond om pcb service was van baan verwisseld en konden niemand vinden die het ook kon, of wellicht beter gezegd het aan kon en wilde, want denk dat er behoorlijk druk op zo iemand ligt bij zo een bedrijf.

-Andere hobby- -

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:17

Onbekend

...

Volgens mij maakte het qua prijs weinig uit of je er nu één of twee bestelde bij Eurocircuits.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
RobV schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 18:32:
Genoemde tang gaat van 18 tot wel 30AWG. Ik hoop hem dinsdag in huis te hebben. Als ik niet vergeet dan laat ik je het weten. Ziet er in elk geval beter uit dan wat ik nu heb.
Helaas niet dinsdag, het is donderdag geworden ;) anyway, dit is wel effe beter dan dat rode gevaar. Wat een heerlijke tang.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FqXbuZRl.jpg

• Ploink
Onbekend schreef op donderdag 26 december 2013 @ 23:13:
Volgens mij maakte het qua prijs weinig uit of je er nu één of twee bestelde bij Eurocircuits.
Het kan best veel schelen, vooral bij grote printen.
Check de prijscalculator voor PCB proto.
Met alle defaults, 100x80mm, 2 stuks= € 85.38, 1 stuk: € 60.25
Eurokaart formaat, € 112.13 en € 74.46.

• mux

mux

99% efficient!

RobV schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 11:58:
[...]

Helaas niet dinsdag, het is donderdag geworden ;) anyway, dit is wel effe beter dan dat rode gevaar. Wat een heerlijke tang.
Heb je d'r al JST XH mee geprobeerd? Hoe goed gaat dat?

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:17

Onbekend

...

Ploink schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 13:10:
[...]

Het kan best veel schelen, vooral bij grote printen.
Check de prijscalculator voor PCB proto.
Met alle defaults, 100x80mm, 2 stuks= € 85.38, 1 stuk: € 60.25
Eurokaart formaat, € 112.13 en € 74.46.
Dan is de prijs flink veranderd. Ik heb de laatste jaren niets meer besteld daar....

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Ploink
alexandersamson schreef op woensdag 25 december 2013 @ 13:49:

[afbeelding]

Alleen jammer dat het logo zoals het er in de gerber files uit zag niet uit ziet in het echt. Lijkt wel corrupt SVG bestand ofzo die ineens fullsize printte. Loopt door labels en tekst heen nu... Maarja bord is technisch helemaal in orde. Geen zin om weer 2 weken te wachten :)
Een SVG bestand heeft geen resolutie en bevat geen natuurkundige eenheden.
Als je een lijn tekent met lengte=10, dan kun je dat opvatten als 10mm, 10inch, 10km, whatever.
Waarschijnlijk heb jij het in mm getekend en heeft de printboer het geprint alsof het inches zijn ofzoiets. Volgende keer even controleren dus welke eenheden je moet gebruiken, of dit duidelijk vermelden.
Onbekend schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 13:25:
[...]

Dan is de prijs flink veranderd. Ik heb de laatste jaren niets meer besteld daar....
Ik ken eurocircuits al vele jaren en voor zover ik weet is de prijsstelling altijd al zo geweest.
Ze zijn wel iets duurder geworden inmiddels, maar dat is logisch.
Printen worden pas goedkoop als je er veel besteld van klein formaat. 50 stuks 2x2cm printjes kostten in jan-2009 € 1.03 euro/stuk, nu € 1.44.
Later dat jaar 2 printen van 223x33.5mm voor 22.94/stuk.(overigens kreeg ik toen ook echt 2 stuks opgestuurd).

• mux

mux

99% efficient!

Je koopt ook niet echt bij Eurocircuits om goedkope prints te hebben, maar omdat je als bedrijf gemakkelijk je werknemers onder supervisie kunt laten bestellen en omdat ze alle technologieën in huis hebben. Zelfde reden dat van Zon en Cyner nog steeds bestaan. Zeslaags print met buried vias kun je nergens anders binnen een week krijgen. Zelfde geldt voor grotere series en dingen met nonstandaard nabewerkingen zoals extra metallisering, chamfers op card edge connectoren, etc.

De kwaliteit, prijs en levertijden zijn véél beter vanuit China, en voordat we China hadden (sinds ~2007) was er Olimex die op al die punten al beter was.

Case in point: ik moest een PCI express riser-bord (4-laags 4/4 mil design rules) bestellen die vóór 8 januari afgeleverd moet zijn. Bij Eurocircuits moet ik, vanwege eindejaarssluiting, dan een spoedbestelling doen in een extra dure technology class die me €1060 kost voor 2 stuks. China werkt gewoon door en levert in de standaard 4-laags pool al 4/4 mil design rules (en dubbelzijdige ipv enkelzijdige silkscreen), en ik ben er maar $185 kwijt incl. snelste verzending.

[ Voor 38% gewijzigd door mux op 27-12-2013 14:24 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-11 19:16

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hoi, een vraagje: is er iemand hier die voor mij een 2764 Eprom kan vullen? Het is voor een zelfbouw Space Invaders game: http://knutselblog.tweakb...rs-sponsors-gezocht!.html. Overigens: wil je van je oude 74LSxx chips af? Ik heb er zo'n 50 nodig :P

• mux

mux

99% efficient!

74LS kost geen drol op Farnell, als je daar geen account hebt kan ik wel het e.e.a. bestellen voor je.

• sebastius

sebastius

mux schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 14:51:
74LS kost geen drol op Farnell, als je daar geen account hebt kan ik wel het e.e.a. bestellen voor je.
Klopt maar onderaan de streep heb ik zo'n 60 euro aan 74LS series nodig, nog zo'n 20 euro aan overige chips, 60 euro aan breadboard etc etc :) Ik vond het wel ludiek, doneer een chip een spannend leven!

(en ik heb een farnell-account)

[ Voor 4% gewijzigd door sebastius op 27-12-2013 14:53 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zelfs bij de conrad geen drol....

Maar op breadboards? Zal je dan niet direct een print ontwerpen?

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• sebastius

sebastius

ik heb wel eens zin in gewoon echt te proberen en experimenteren, breadboards zijn daar wel leuk voor. Ik wil flexibel zijn, kunnen schuiven en klooien.

Maar ik zoek vooral iemand met een eprom programmer, dat is het lastigste onderdeel in de hele build.

• mux

mux

99% efficient!

Als je wil experimenteren met logica op een beperkt budget zou ik niet met 30 jaar oude techniek gaan werken, daar zijn MCUs en FPGAs voor uitgevonden. Discrete logica is er hoogstens als glue logic of als hobby.

Als je een lijstje geeft van wat je precies nodig hebt kan ik wel eens rondkijken, maar ik denk dat het hoe dan ook goedkoper is om het gewoon te bestellen. Meeste wat meer doorgewinterde ingenieurs op het forum hier of circuitsonline kosten meer per uur dan wat je nodig hebt aan onderdelen ;)

• sebastius

sebastius

Mux: hoewel je het goed bedoelt: je snapt me niet. Ik wil juist geen MCU's of FPGA's, ik wil hobby met discrete chips en klooien met Z80's en dergelijke. Ik wil het effect zien als ik een adreslijn vergeet, een latch fout plaats etc. Ik houd heel erg van het retro-gevoel, gewoon lekker spelen met schema's en datasheets en proberen te verklaren waarom iets werkt dankzij juist die chip.

Anyway, deze chipjes zoek ik. Heb je er een paar die je wilt doneren, voor de lol of de postzegel, dan houd ik me aanbevolen :)

6x LM3900N
1x NE556NG4
3x SN74LS00N
1x SN74LS04N..
1x SN74LS08N
1x SN74LS10N
3x SN74LS138N
8x SN74LS151N
4x SN74LS157N
1x SN74LS166AN
2x SN74LS174N
1x SN74LS175N
6x SN74LS191N
6x SN74LS245N.
1x SN74LS32N
4x SN74LS374N
3x SN74LS74AN
1x SN74LS86AN

[ Voor 33% gewijzigd door sebastius op 27-12-2013 15:34 ]

• mux

mux

99% efficient!

Natuurlijk, dat begrijp ik best, maar je moet niet verwachten dat je zoiets kunt doen op een beperkt budget. En dat lijkt hier het punt te zijn. Dat kon 'vroegâh' ook niet, je was het equivalent van honderden euro's verder voordat je iets significants in elkaar had gepield, zeker zonder een voorgebakken plan.

Er zijn tegenwoordig manieren om hier effectief omheen te werken en waar je ook nog eens iets nuttigs van leert, namelijk FPGAs. Kost een paar tientjes voor een bord waar je eindeloos lang mee met logica kunt pielen zonder de financiële nadelen of het eindeloze gekloot met mechanische problemen van 20 jaar oude chips die half verroeste pootjes hebben. In een FPGA kun je IP-blokken van alle bestaande 74/4000 logica droppen, en dingen als 8051 of Z8x cores. Sterker nog, je kunt zelfs in die cores zelf gaan spelen, wat ongelooflijk leuk is als je langzaamaan begrijpt waar alles voor bedoeld is. Die vrijheid heb je niet als je een DIP Z80 van ebay plukt.

En als je eenmaal klaar bent met spelen kun je alle kennis die je hebt opgedaan toepassen in de echte wereld met 'echte' FPGA-projecten. Elektro'ers die de nitty gritty details van FPGAs begrijpen zijn waardevolle mensen.

Ik ben een beetje aan het doordrammen op dit punt omdat ik zowel persoonlijk heb meegemaakt als op een hoop fora/stackexchange/etc. lees over mensen die, om het maar gechargeerd te zeggen, hun tijd verdoen met amateuristisch gekloot. En niemand die zich ermee bezighoudt komt een steek verder met het begrip van elektronica. Je bent vooral heel veel tijd bezig met het jagen op problemen veroorzaakt door praktische nadelen waar je zelfs op gevorderd niveau elektronica niet van bewust kunt zijn. Het is niet zo dat je meer leert van de elektronica als je bij de basis-bouwstenen begint. En belangrijker: het schaalt heel slecht om met logica te beginnen te werken. Je kunt weinig dingen doen van significante complexiteit. En als je dat wel doet, ben je er heel veel tijd mee kwijt.

Je leert een stuk meer door eerst een of meerdere moderne platformen (MCUs, FPGAs, RTOSen, etc.) volledig te doorgronden en er min of meer alles mee te kunnen doen, en je van daaruit omlaag te werken richting low-level spul. En dat hoeft niks af te doen aan het retro-gevoel. Het is juist een effectievere manier om echt te begrijpen en op waarde te kunnen schatten wat er wel en niet kan en wat er voor nodig is om met de beperkingen van de dag je gewenste systeem te bouwen.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sebastius: Ik neem aan dat je het Veronica-project van Quinn ook wel kent? Zoniet, misschien staat er wat tussen waar je wat aan hebt (en 't is sowieso goed leesvoer). Zie bijvoorbeeld http://quinndunki.com/blondihacks/?p=780 .

Mux: Sebastius is een leraar, in andere woorden iemand met (voor zover ik kan zien) een goede baan. Voor sommige mensen is electro echt puur en alleen een hobby, en naar wat ik zie is hij er eentje van. Dan maakt het toch niet uit of mensen gaan achtiende-eeuwse-stijldansen, kantklossen, postzegels verzamelen of met 74xx-chips een arcadekast nabouwen? Als 't een eerste stap was geweest om een professioneel electrotechnicus te worden had ik er ook mijn vraagtekens bijgezet, maar om gewoon een beetje te spelen lijkt me dit een prima project.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• sebastius

sebastius

Sprite_tm schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 15:55:
Sebastius: Ik neem aan dat je het Veronica-project van Quinn ook wel kent? Zoniet, misschien staat er wat tussen waar je wat aan hebt (en 't is sowieso goed leesvoer). Zie bijvoorbeeld http://quinndunki.com/blondihacks/?p=780 .

Mux: Sebastius is een leraar, in andere woorden iemand met (voor zover ik kan zien) een goede baan. Voor sommige mensen is electro echt puur en alleen een hobby, en naar wat ik zie is hij er eentje van. Dan maakt het toch niet uit of mensen gaan achtiende-eeuwse-stijldansen, kantklossen, postzegels verzamelen of met 74xx-chips een arcadekast nabouwen? Als 't een eerste stap was geweest om een professioneel electrotechnicus te worden had ik er ook mijn vraagtekens bijgezet, maar om gewoon een beetje te spelen lijkt me dit een prima project.
Super, leesvoer! Dank je! Ik heb het Veronica project wel eens voorbij zien komen, niet bewust opgeslagen.

En dank je voor de ondersteuning :)

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb m'n ding gezegd, het blijft maar een mening, maar ik heb er wel sterke gevoelens bij ;)

Sebastius: ik heb je lijstje componenten in een farnell winkelwagentje gezet. Totaalbedrag is €43,34. Ik stel voor dat we even wachten tot mensen evt. het e.e.a. aan componenten aan je hebben gedoneerd, en wat er dan overblijft wil ik wel de kosten van delen met je :)

• sebastius

sebastius

mux schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:04:
Ik heb m'n ding gezegd, het blijft maar een mening, maar ik heb er wel sterke gevoelens bij ;)

Sebastius: ik heb je lijstje componenten in een farnell winkelwagentje gezet. Totaalbedrag is €43,34. Ik stel voor dat we even wachten tot mensen evt. het e.e.a. aan componenten aan je hebben gedoneerd, en wat er dan overblijft wil ik wel de kosten van delen met je :)
Oh maar ik snap je punt volledig! Ik kies er alleen voor om in mijn hobbytijd lekker met draadjes en chipjes te klooien in plaats van een schema tekenen/programma schrijven achter een beeldscherm. En ja natuurlijk is het 30 jaar oude techniek, maar het gaat mij ook echt juist daarom. Ik wil gewoon lekker kloten (verkeerd woord maar je snapt me denk ik wel) en frunniken. Ik moet al genoeg mezelf aanleren in mijn dagelijks werk, chips aan elkaar knopen snap ik. Ik wil ook gewoon zo min mogelijk een muis etc hanteren.

43 euro is inderdaad niet veel, dat is gek, net kwam ik hoger uit. Misschien is er wat tussenuit gevallen. Maar het project is duurder dan die 50 stomme chipjes natuurlijk. Het RAM chipje kost alweer bijna 10 euro inclusief verzenden, de EPROM heb ik nog moeite mee, ik heb een syntesizer chip nodig... en zo gaan we nog even door.

Maar als je (delen) wilt sponsoren vind ik je cool!

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Excuses als het al voorbij is gekomen, maar waarom geen HC gebruiken? HC zijn toch zo slecht niet meer en die zijn wel stuk goedkoper, verbruiken minder, vergeven wat meer als je iets fout doet doordat ze wat grotere marges hebben.

Ik heb alleen paar 168 liggen van LS serie, mocht je die toch nodig hebben pm me maar, is wel smd uiteraard, ik hobby namelijk wel in de 21e eeuw. :D

Edit/
Vraag me eigenlijk altijd al af waarom LS als low power word gezien, komt dat omdat ze ooit low power waren en naam nooit meer is aangepast in al die decennia? HC, wat staat voor high speed cmos als ik het goed heb is zuiniger op lage snelheid dan de LS serie en op hoge even zuinig als de LS, als ik het tenminste allemaal goed heb.

[ Voor 30% gewijzigd door mad_max234 op 27-12-2013 16:20 ]

-Andere hobby- -

• mux

mux

99% efficient!

sebastius schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:13:
43 euro is inderdaad niet veel, dat is gek, net kwam ik hoger uit. Misschien is er wat tussenuit gevallen. Maar het project is duurder dan die 50 stomme chipjes natuurlijk. Het RAM chipje kost alweer bijna 10 euro inclusief verzenden, de EPROM heb ik nog moeite mee, ik heb een syntesizer chip nodig... en zo gaan we nog even door.

Maar als je (delen) wilt sponsoren vind ik je cool!
Je kunt een EPROM met een parallelle poort programmeren (is een vrij eenvoudig te maken printje), je kunt besparen op de breadboards door gaatjesprints met IC-voetjes te gebruiken (of een breadboard te jatten van school totdat je alles helemaal uitgevogeld hebt en klaar bent om het printje definitief te maken). RAM en synthesizer moet je waarschijnlijk gewoon voor op de uitkijk op eBay of een SMD-variant gebruiken met converterprintje. Procurement is een creatieve bezigheid ;)

• sebastius

sebastius

mad_max234 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:13:
Excuses als het al voorbij is gekomen, maar waarom geen HC gebruiken? HC zijn toch zo slecht niet meer en die zijn wel stuk goedkoper, verbruiken minder, vergeven wat meer als je iets fout doet doordat ze wat grotere marges hebben.

Ik heb alleen paar 168 liggen van LS serie, mocht je die toch nodig hebben pm me maar, is wel smd uiteraard, ik hobby namelijk wel in de 21e eeuw. :D
Joh ik volgde hier gewoon mijn inspiratiebron, ik zal eens kijken wat dat nog scheelt :)

SMD ga ik lekker niet gebruiken ;) Maar dank je dat je het aanbiedt. de 168 heb ik ook niet eens nodig.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dan denk ik dat ik je helaas niet verder kan helpen, zal nog even mijn verzameling oude printplaten nalopen, maar meeste daarvan is al smd, heb nog maar heel weinig TH pcb's liggen.

SOIC behuizing is goed te doen ook voor mensen met alleen TH ervaring, kan daar ook gewoon makkelijk draadjes aan solderen, dead bug style.

-Andere hobby- -

• sebastius

sebastius

mad_max234 schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:24:
Dan denk ik dat ik je helaas niet verder kan helpen, zal nog even mijn verzameling oude printplaten nalopen, maar meeste daarvan is al smd, heb nog maar heel weinig TH pcb's liggen.

SOIC behuizing is goed te doen ook voor mensen met alleen TH ervaring, kan daar ook gewoon makkelijk draadjes aan solderen, dead bug style.
Oh ik kan prima werken met SOICs, geen enkel probleem (nog wel kleiner ook). Ik wil dit project gewoon met DIP's doen :)

• Sissors
  • Niet online
mux schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:17:
[...]

Je kunt een EPROM met een parallelle poort programmeren (is een vrij eenvoudig te maken printje),
Parallelle poort? Wasda?

Als in, volgens mij is seriële poort al redelijk tijdje lastig te vinden op een PC, laat staan een parallelle poort, die zijn de afgelopen 10 jaar wel redelijk uitgefaseerd :P

• sebastius

sebastius

Sissors schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 16:37:
[...]

Parallelle poort? Wasda?

Als in, volgens mij is seriële poort al redelijk tijdje lastig te vinden op een PC, laat staan een parallelle poort, die zijn de afgelopen 10 jaar wel redelijk uitgefaseerd :P
Sssshhht niet aan hem vertellen ;)

:P

• mux

mux

99% efficient!

Zitten nog op vrijwel alle moderne moederborden als een 2 of 2.54mm header. Ik heb thuis geen enkel moederbord zonder parallelle poort, inclusief een paar thin mITX varianten :)

sorry, af en toe ben ik een beetje ouderwets :P

[ Voor 12% gewijzigd door mux op 27-12-2013 16:43 ]

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb even vergeleken bij mouser, 10 stuks(heb er 8 nodig, maar 10 is goedkoper dan 8 ).

Per stuk kosten ze dan:

SN74LS151N = 0,592
SN74HC151N = 0,352

[ Voor 9% gewijzigd door mad_max234 op 27-12-2013 16:48 ]

-Andere hobby- -

• sebastius

sebastius

Ja onderaan de streep scheelt dat wel een stukkie :)

• Ploink
sebastius schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 14:54:
ik heb wel eens zin in gewoon echt te proberen en experimenteren, breadboards zijn daar wel leuk voor. Ik wil flexibel zijn, kunnen schuiven en klooien.

Maar ik zoek vooral iemand met een eprom programmer, dat is het lastigste onderdeel in de hele build.
Ik heb nog ergens een heeele oude EPP1 programmer... zelfs nog een UV wisser.
De benodigde parallele poort zit inderdaad als header op het moederbord, eventueel een echte op mijn oude ongebruikte PC.
Dan nog software zien te vinden...

Dus in theorie, ja misschien kan ik dat :)

LOL, net de double density diskette gevonden, EPP-1F staat er op, PROMPROG 4.3.
Nu het apparaat zelf nog ;)

Uit de (k)ouwe doos uit de kelder!
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IcdRA5f.jpg
Blijk nog RS232 te zijn ook, geen parallelle poort nodig. :)

En Windows software is er ook, goede service van Art BV!
ehh... windows 3.1 software is dat, doet nie werk nie op WIndows 7 ;)
Gewoon de DOS versie gebruiken dus.

[ Voor 26% gewijzigd door Ploink op 27-12-2013 18:04 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Note: the EPP-1F E(E)Prom programmer will become obsolete as of january 2003.
;)

• sebastius

sebastius

Whehehe maar dit is wel een toffe programmer, met wat handigheid is die ook wel werkend te krijgen op moderne systemen (of ik scoor ergens een Win95 systeempje... Zie wel...)

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:04

ResuCigam

BOFH

sebastius schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 19:19:
[...]

Whehehe maar dit is wel een toffe programmer, met wat handigheid is die ook wel werkend te krijgen op moderne systemen (of ik scoor ergens een Win95 systeempje... Zie wel...)
Had je de windows 7 compatibility mode al geprobeerd? Die gaat terug tot 95. Eventueel full admin erbij :)

We do what we must because we can.

• Ploink
Windows 95 compatibility had ik al geprobeerd, maar die software is voor Windows 3.1 geschreven en dat gaat echt niet lukken. Je kan beter de DOS versie van de software op een bootable FreeDOS USB stik zetten en daarvan booten wanneer nodig. Een VM werkt ook niet goed las ik ergens, iets met timing problemen door fifo buffering.

Het lukt me wel om de dos versie te starten in DOSBox, maar kan niet testen, het ding is al ingepakt en hij gaat morgen naar Sebastius :)

• sebastius

sebastius

Supertof!

Best een vernuftig dingetje, daar kan ik wel even mee spelen :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16

mace

Sapere Aude

Hmm DOSBox lijkt me ook lastig met timing anders.

• sebastius

sebastius

Ik zit zelf te denken aan gewoon met een hyperterminal de data overpompen, het hele protocol staat in een textfile bij de leverancier.

Even wat anders:

Heeft iemand iets aan onwijs leuke GSM modules?

Ik heb een viertal Wavecom Integra M2106B modules, 3 antennes (Centurion Revie Pro) en nog een paar print-connectoren over. Liggen al jaren in mijn rommelbak, waren voor een vrij duur reinigingssysteem dat ik ooit ontwikkeld heb.

Afbeeldingslocatie: http://i166.photobucket.com/albums/u91/sjieto/foto_zpsb0f041e4.jpg

Je kunt er vrij veel mee, zelf aansturen dmv AT-commando's, of de interne processor gebruiken. Doet ook data dacht ik, maar geen 3G. Je kunt bv er eentje aan een PC, Arduino of Pi hangen zodat deze SMSjes kan ontvangen (wel wat oldschool ondertussen...). Verzin wat leuks en je krijgt er een of meer!

Je kunt ze krijgen tegen verzendkosten, of als je het een donatie in de Space-Invaders pot waard vind waardeer ik dat zeer :)

[ Voor 77% gewijzigd door sebastius op 28-12-2013 15:30 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 12:01

DaWaN

'r you wicked ??

mace schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 23:40:
Hmm DOSBox lijkt me ook lastig met timing anders.
Ik heb DOSBox succesvol gebruikt voor een jaren 80 terminal.
In het oude systeem stond er een PC met DOS aangesloten op een voedersysteem via een seriële poort. Ik heb toen de DOS applicatie van dat systeem afgehaald. De seriële poort aangesloten op een serial <-> TCP/IP kastje. Vervolgens de TCP/IP com-poort naar COM1 in DOSbox gemapt en de applicatie gestart in DOSBox en dat werkte perfect :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• sebastius

sebastius

Op zich heeft dit ding niet veel moeite met timing als ik de datasheet mag geloven, er zit gewoon keurige flow-control etc op.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Sebastius, ik ben wel geïnteresseerd in zo een GSM module! Voor mijn project is alleen bellen en gebeld worden interessant, dus 3g is overkill.

Edit: datasheet.

[ Voor 21% gewijzigd door RobV op 28-12-2013 16:51 . Reden: Link added ]

• alexandersamson
Ik ben aan het kijken naar een MOSFET met een verzadiging Vgs van 4 volt ongeveer, dus dat de ohmse weerstand van dat ding zeer laag is bij +4 Volt op de gate ten opzichte van de Source.

Nu zie ik in een datasheet van een IRF2804 het volgende:

Vgs(treshold) MIN: 2V // TYPICAL: --- // MAX 4V

Is deze geschikt voor mijn doel, zoals ik zelf veronderstel, of kijk ik naar de verkeerde parameters?

[ Voor 8% gewijzigd door alexandersamson op 29-12-2013 11:06 ]

• Ploink
Het beste kun je even kijken naar de grafiek "Fig 3. Typical Transfer Characteristics"
De lijnen beginnen pas bij 4.5V en zijn niet eens doorgetrokken tot de 4V.

Ik zou een andere zoeken dus, eentje die bedoelt is voor 3.3V logica bijvoorbeeld.
Onderdelen selecteer ik bij Farnell. Begin bij deze hele lange URL en kies dan verder wat je wil hebben kwa behuizing, RDSon, Vds etc.
Kies dan een goedkoop model waarvan er veel op voorraad zijn en dan heb je meestal een gangbaar type te pakken.
Ik heb al de "Rds(on) Test Voltage" geselecteerd op 3.3-4.5V, die zijn dus gegarandeerd geschikt voor die stuurspanning. Maar controleer wel even de datasheet, want Farnell vult soms de verkeerde gegevens in.

[ Voor 69% gewijzigd door Ploink op 29-12-2013 11:19 ]

• alexandersamson
die treshold is dan eigenlijk om aan te geven vanaf welk voltage deze FET significante stroom gaat geleiden en niet wanneer deze verzadigd raakt?

• Ploink
Ja precies.

Er staat:
Conditions: VDS = VGS, ID = 250µA
Dus bij die spanning loopt er maar liefst 250µA ! ;)

[ Voor 86% gewijzigd door Ploink op 29-12-2013 11:23 ]

• alexandersamson
Ok, duidelijk, dan zoek ik even verder naar wat geschikters :)

Ik zie een aantal geschikte, zoals een RTR040N03TL
Alleen deze is SMD. Nu ben ik bekend hoe ik een To-220 kan koelen met een koelribje, maar hoe koel je een SMD device als dit degelijk? De max continue belasting van deze is namelijk 4A en ik denk dat er iets van koeling nodig zal zijn als er ook daadwerkelijk bijvoorbeeld 3,5 Ampere door heen gaat.

[ Voor 77% gewijzigd door alexandersamson op 29-12-2013 11:30 ]

• Sissors
  • Niet online
Niet helemaal, want verzadigd is wat anders dan jij denkt: Hij is verzadigd wanneer hij boven threshold is, en zijn drain-source spanning minstens gelijk is aan de gate-source spanning minus threshold.

Wat jij iig nodig hebt is dat hij ruim boven threshold zit bij 4V.

• alexandersamson
DS is in ieder geval 6-8.2 Volt (NiMh accupack, 7.2 nominaal)
stuurspanning is 4.2 Volt en daarmee moet hij compleet open gaan.
Aangezien dat model ik net gevonden had een Vgs(tresh) van 0,5-1,5 Volt had, leek mij dat 4,2 Volt wel degelijk ruim daar boven zit en dat de DS van minimaal 6 Volt ook geen probleem zou moeten zijn.

Ik zie in de datasheet in de grafiek van dat dingetje van Farnell dat ik net had gevonden dat hij al aan zijn max geleiding van 4Ampere zit bij een Vgs van 1,7 volt ongeveer.

[ Voor 21% gewijzigd door alexandersamson op 29-12-2013 11:53 ]

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
alexandersamson schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:21:
Ok, duidelijk, dan zoek ik even verder naar wat geschikters :)

Ik zie een aantal geschikte, zoals een RTR040N03TL
Alleen deze is SMD. Nu ben ik bekend hoe ik een To-220 kan koelen met een koelribje, maar hoe koel je een SMD device als dit degelijk? De max continue belasting van deze is namelijk 4A en ik denk dat er iets van koeling nodig zal zijn als er ook daadwerkelijk bijvoorbeeld 3,5 Ampere door heen gaat.
4A kan volgens de datasheet prima. Zoals je ziet staat er:
Static drain-source on-state resistance max. 50 mOhm Id=4.0A Vgs=4.0V
Static drain-source on-state resistance max. 66 mOhm Id=4.0A Vgs=2.5V

Dus als je 3.5A erdoor stuurt dan verstook je (P=I2*R):
0.6 W bij Vgs=4.0V
0.8 W bij Vgs=2.5V

Als je eventjes bezig bent krijg je een goed gevoel voor wat een redelijk vermogen is voor een package. In dit geval heb je dat gevoel nog niet en moet je eventjes 'berekenen'.
In de datasheet staat bij 'Thermal resistance" 125 oC/W (dat is veel meer dan bij niet SMD behuizingen). Dat betekent in dit geval dat 1W verstoken een temperatuurverschil geeft van maximaal 125 oC boven de omgevingstemperatuur.
Verder staat er dat de maximale temperatuur 150oC mag zijn.

Een snelle berekening laat dus zien dat je eigenlijk geen koeling nodig hebt, je kunt 0.8W verstoken bij een omgevingstemperatuur lager dan 50oC.

Je kunt een keertje scrollen op wikipedia: Wikipedia: Thermal resistance
Maar in de praktijk bereken ik dit soort dingen eigenlijk nooit, je ontwikkelt een gevoel en weet wel wat kan en niet kan.
Daarnaast is het altijd verstandig om een ruime marge te houden, en bij twijfel toch eventjes berekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door Sibylle op 29-12-2013 12:07 ]

Ctrl+k

• alexandersamson
Hmm nog veel te leren wat betreft het lezen van datasheets zie ik hier, ook qua warmteontwikkeling. Allemaal handige ontdekkingen dankzij jullie doe ik nu :)

• Sissors
  • Niet online
alexandersamson schreef op zondag 29 december 2013 @ 11:52:
DS is in ieder geval 6-8.2 Volt (NiMh accupack, 7.2 nominaal)
stuurspanning is 4.2 Volt en daarmee moet hij compleet open gaan.
Aangezien dat model ik net gevonden had een Vgs(tresh) van 0,5-1,5 Volt had, leek mij dat 4,2 Volt wel degelijk ruim daar boven zit en dat de DS van minimaal 6 Volt ook geen probleem zou moeten zijn.

Ik zie in de datasheet in de grafiek van dat dingetje van Farnell dat ik net had gevonden dat hij al aan zijn max geleiding van 4Ampere zit bij een Vgs van 1,7 volt ongeveer.
Als hij compleet open moet gaan, gaat de Vds naar 0V toe (iig dat is de bedoeling). Dat is triode, bij saturatie valt er nog een hoop spanning over de transistor (en werkt hij als stroombron).

• Ploink
Ik heb even een nieuwe selectie gemaakt.
Allemaal TO220 modellen met treshold Vgs=1V en 30V Vds.
De "Rds(on) Test Voltage" was blijkbaar toch niet zo'n goed criterium.

Eventueel kun je ook een FET kiezen met lagere Vds en betere performance bij lagere spanning, maar 30V is een veelgebruikte standaad waarde en dan is je voorraad mosfets ook voor andere doeleinden geschikt.
Sissors schreef op zondag 29 december 2013 @ 12:04:
[...]

Als hij compleet open moet gaan, gaat de Vds naar 0V toe (iig dat is de bedoeling). Dat is triode, bij saturatie valt er nog een hoop spanning over de transistor (en werkt hij als stroombron).
Van die stroombron eigenschap kun je ook mooi gebruik maken.
Zo heb ik ooit een stroomsturing gemaakt voor een elektronenflitser voor wetenschappelijke experimenten.
Door de stroom te regelen konden we de flits oprekken tot wel 10ms en was de puls mooi vierkant.
We hadden toen nog geen goede witte LED's ;)

Bij een flits van 1ms was de stroom 80A. Je dumpt dan een heleboel energie in de mosfets en dan wordt de "Avalanche energy rating" heel belangrijk. Daarom zette ik een hele rij parallel, maar heatsink was niet nodig.
Toen heb ik ook geleerd een kleine weerstand in serie met de gate te zetten, want zet je daar direct een capaciteit op, dan blaas je de gate op via capacitieve koppeling met de drain en gaat de fet permanent in geleiding.

[ Voor 46% gewijzigd door Ploink op 29-12-2013 14:16 ]

• mux

mux

99% efficient!

Yay @ china. Een 4-laags print met DHL-verzending: 11 dagen levertijd van betaling tot aflevering voor $109. Take that, Eurocircuits, met jullie bijna 2 weken sluiting en astronomische prijzen om het op tijd binnen te krijgen.

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Nou, ik wacht al 6 dagen vol anticipatie bij de brievenbus (geen DHL gedaan), 5 december ingestuurd, 9 december gepost. Maar ook al is het druk met de feestdagen, 10 stuks 2-layer 10x5cm black, voor €25,- dat gaat niet lukken in europa idd.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11 13:49
@RobV waar bestelt?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Oh eh iTeadStudio, al vaker besteld, prima spull. Alleen de NL post laat het deze keer afweten (volgens track n trace)

http://imall.iteadstudio....totyping/im120418005.html

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Wheee, weer een projectje af, en het artikel is ook al bijna compleet geschreven:

Je ziet hier maar 4 strips met een paar leds per stuk, maar ik kan met dit EUR22 Linux-boardje (Olinuxino Nano) 16 strips van 10 meter per stuk op ongeveer 25fps aansturen :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

cool !
en hoe programmmeer je zo'n ding, en kan je die in NL ook kopen :?

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2013 23:15 ]

• alexandersamson
Sprite_tm schreef op maandag 30 december 2013 @ 22:11:
Nano) 16 strips van 10 meter per stuk op ongeveer 25fps aansturen :)
Wat is de dichtheid van die strip? 60leds/meter? 12Volt ook?
mag je wel een lekkere industriele voeding gaan aanschaffen als je 160 meter ledstrip wil gaan voeden met 12 volt. Gaat dik 190 Ampere trekken als die vol aanstaat (192A bij 20mA per led bij 60leds/meter) :D Als alles 'Wit' aanstaat wil je het niet eens meer weten wat het trekt. Gok iets van 500-600 A in de trend van 6 a 7 kiloWatt ofzo.
Daar denk je niet zo gauw aan als je aan die lieve kleine LEDjes denkt :9

[ Voor 9% gewijzigd door alexandersamson op 31-12-2013 00:06 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.