Stroomverbruik tijdens on status maakt niet zoveel uit, die 5 volt lijn is alleen voor de logica, die regulator zal daar niet zo heel veel bijknallen. 10mA max voor een 7805 + dissipatiestroom, die door enkele een Attiny85 en wat diodes en een mosfet niet hoger dan 15 ofzo zal zijn. Totaal komt er dus 25 mA bij tijdens de 'Aan' stand.
Als we het hebben over een load van 1 Ampere over de 12V lijn, boeit die 25mA mij vrij weinig
Alleen tijdens de uitstand mag hij niets trekken. (<100uA)
Had nog niet echt een vast idee, maar om toch een beetje duidelijkheid te scheppen:
Ik heb 2 zelfgemaakte radiokisten op accu, een kleine en een grote, die grote is al helemaal gestuurd via een Atmega328 en is hoofdzakelijk aangesloten op lichtnet.
Die kleine speakerbox komt nog uit een tijd dat ik snel 6 planken ging zagen en wat speakers en een versterker er in kwakte. Zo was op geen mogelijkheid te zien wanneer de loodaccu onder de magische 10.8Volt zat en opladen moest nog direct op de klemmen met een externe lader.
Nu gebruikt mijn vriendin deze speakerbox best vaak en vind ze dat opladen en het in de gaten houden van die accu nog best een gehannes. Dus ik dacht ik integreer gelijk een een stukje elektronica om alles te regelen:
-Batterijniveauindicator, (Led aan = voldoende power, langzaam knipperen = bijna leeg, snel knipperen + uitvallen versterker = leeg)
-Een softswitch (gewoon omdat het leuk aan/uit doen is)
-Inschakelpreventie onder een bepaalde treshold.
Een beetje dat accusafe idee van Wesley, maar dan op mijn eigen manier en niet met 2 knoppen.
Simpel, snel en goedkoop, want die Attinys zijn maar 2 Euro ofzo en heb een voorraad er van liggen en het duurste object daarna is de MOSFET. Ook wil ik een beetje kunnen spelen met de afschakelwaardes zonder achteraf steeds weerstanden te moeten solderen, want niet alle loodaccus hebben de zelfde ontlaadcurve en min/max waardes. Vandaar dus een Attiny; programmeerbaar.
[
Voor 9% gewijzigd door
alexandersamson op 20-12-2013 10:38
]