Maar ik bedenk me net een betere oplossing. Enkelzijdige PCB's kan ik wel eenvoudig maken...
Ik ga denk ik een tussen PCB maken die groot genoeg is en dan de andere PCB op 5x5 proberen te proppen
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
http://www.tinyosshop.com...t&path=111&product_id=566
Die ga ik een keer uitproberen.
Heb volgende codes geschreven
4bit hd44780
433Mhz kaku
nrf24l01+
DS1307
i2c eeprom
En nog hele berg met voorbeeld codes voor alle functies van Xmega, zoals interrupts, adc, timers, event systeem, DMA, alle clock systemen(RTC, 2Mhz RC, 32,678, 2Khz ULP, etc), etc
Want ben nu dus weer opzoek naar goed USB code/lib/driver, de voorbeelden van AFS vind ik erg lomp en onhandig, hele framework vind ik niks, zeker voor kleine AVR's is het onwenselijk om op die manier code te schrijven, je probeert juist alle geheugen optimaal te gebruiken, voor grote AVR's met heel veel code en meerder mensen die aan de code werken kan het wel handig zijn.
Was ook al bezig met TFT code, maar ga die opnieuw schrijven voor andere controller, zal ILI9325DS compatibel worden.
Ze hebben leuke peripherals, maar dan kom je er weer op uit dat ik verwacht dat als je veel van die dingen nodig hebt, je toch naar een 32-bit platform wil gaan.
Wat betreft USB: LUFA is al een jaartje volledig geport naar xmega, probeer dat eens.
Vele mensen hebben historisch geprobeerd om libs uit te wisselen met elkaar, maar het is geen doen en eerlijk gezegd ook onnodig voor 8-bit low level spul. Alles wat je zou willen doen bestaat al in elke mogelijke vorm (niet in het minst vanuit ASF), en veruit de meeste tijd ben je niet bezig met peripheral drivers schrijven maar met optimalisatie en bugfixing. Er is dus ook niet zoveel toegevoegde waarde aan het uitwisselen van user-made libraries en drivers. Als je echt iets wilt delen met de wereld zou ik zeggen: smijt het op github en gooi het in de atmel wiki/forum pages.
En inderdaad atmel zet vaak nieuwe chips onder de prijs van de oude, zodat de oude automatisch worden uitgefaseerd.
Hoe kom je daar nu weer bij dat lastig is om libs uit te wisselen, als je beetje je code goed op orde hebt is niks meer dat port define veranderen en eventueel wat marco functie die andere register naam hebben gekregen, kan je allemaal mooi bij elkaar zetten en kost het je paar seconden om lib van ene xmega naar de andere te porten. Ook naar oude mega's is lib dan snel te porten.
Wat je niet moet doen is door je hele lib code schrijven die afhankelijk zijn van controller die je gebruikt, zolang je het puur c houd is porten kinderspel en kost amper meer geheugen of moeite om het zo op te zetten.
Helaas zijn er heel veel codes die imo verkeerd worden opgezet, richten zich vaak tot 1 uC, en dan hebben mensen die niet over al te veel programmeer kennis beschikken vaak een probleem om dat te porten, maar dat hoeft dus totaal niet. Mooi voorbeeld hoe het ook kan zijn de libs van Peter Fleury voor mega, kan die heel simpel porten naar alle uC's.
Richt je je tot alleen de Xmega dan kan je het helemaal makkelijk maken, kan bijvoorbeeld define file maken voor alle xmega, dan hoeven ze alleen naam van de xmega in te vullen en worden de juist defines erbij gepakt voor de bewust Xmega. Hoef je nooit meer peripheral in te stellen, als één iemand ze toevoegt hoeven alle andere die erna komen alleen maar naam van xmega in te vullen en klaar.
Of je maakt er make file bij, zat mogelijkheden om niet steeds allemaal het wiel opnieuw uit te hoeven vinden.
Edit/
Ga denk ik maar blog openen op tweakers, vind ook leuk om wat meer te posten om beginner op weg te helpen, elke week code met wat uitleg en kunnen we dat eronder met elkaar bespreken. Kan daar dan ook de libs posten, uiteraard word het niet zomaar code dump maar ook met uitleg erbij en kunnen vragen gesteld worden.
Hoeft niet alles tegelijk te gebruiken, maar heb al meerdere keren gehad dat ik meerdere spi en uart kon gebruiken, 12bit ADC is ook handig, en 12 x pwm(10bit) is ook nooit weg, atmega zit je soms al snel tegen max aan. Ook interne clocks zijn erg handig. Veel meer 16bit timers, ook nooit weg als je wat metingen wilt doen of zo, timers kan je nooit genoeg hebben.Sissors schreef op donderdag 12 december 2013 @ 13:26:
Ik denk voor xmegas dat het probleem is dat er arduinos zijn, die normale atmegas gebruiken, en hoewel het leuke dingen zijn ze aan de andere kant voorbij worden gewandeld door de 32-bit microcontrollers.
Ze hebben leuke peripherals, maar dan kom je er weer op uit dat ik verwacht dat als je veel van die dingen nodig hebt, je toch naar een 32-bit platform wil gaan.
Maar je hebt gelijk, 32bit spul begint langzaam 8bit spul te verdringen op de hobbymarkt, maar zal nog tientallen jaren duren, zullen wel steeds goedkoper worden, en voor massaproductie is vaak de kosten enige wat telt, voor hobby is andere verhaal, 8bitters zullen daarom nog lang leven hebben.
[ Voor 29% gewijzigd door mad_max234 op 12-12-2013 15:31 ]
Verwijderd
goed plan
Ik persoonlijk vind het niet erg aantrekkelijk al die verschillende micro's. Hiervoor had ik een Pic16F57 en nu een ATM328. Qua gebruik zie ik niet veel verschil maar de programmeertalen verschillen dag en nacht.
Voorlopig heb ik genoeg aan de uno maar gisteren was al iedere pin bezet. Stel dat dit vaker voorkomt, dan heb je een mega nodig. Maar draait die ook op uno programma's of kan je dan weer opnieuw beginnen ?
En bijv. dit, ik hoor nu XMega, kom ik dit tegen :

En dan staat daaronder :
Warning: Unlike other Arduino boards, the Xaduino board runs at 3.3V. The maximum voltage that the I/O pins can tolerate is 3.3V. Providing higher voltages, like >5V to an I/O pin could damage the board.
Dan haak ik al af.
Ik vind het knap hoor dat sommigen iedere micro aan de praat krijgen maar aan mij is het niet besteed voorlopig.
[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 12-12-2013 16:31 . Reden: foto resize + link toegevoegd ]
Op de mega draait gewoon de code die je hebt gemaakt voor de Uno.
Echter zal je, bijvoorbeeld, geneigd zijn de hardware serials te benutten ipv SoftSerial
Fyi Dit wordt dan soms opgelost door een IF __MEGA__ te doen waarbij je vanboven even SoftSerial maakt met dezelfde naam als normaal de Hardware serial heeft.
Ivm de 3.3v vs 5v. Optocouplers ftw. Ik probeer zoveel mogelijk dingen af te scheiden van de IC. Uiteraard zijn tempsensors etc de uitzondering aangezien deze rechtstreeks verbonden moeten worden, maar er zijn componenten die voor beide gewoon werken.
[ Voor 59% gewijzigd door Icekiller2k6 op 12-12-2013 16:38 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Tnx ! Dat wou ik even weten.Icekiller2k6 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 16:36:
@kitao
Op de mega draait gewoon de code die je hebt gemaakt voor de Uno.
Echter zal je, bijvoorbeeld, geneigd zijn de hardware serials te benutten ipv SoftSerial
Over die serials, ik ben bezig C te leren, iedere dag een stukje maar voor het hele overgrote deel ben ik toch afhankelijk welk programma er meegeleverd wordt.
Iets anders, pakketje binnen gekregen van conrad. Doos zat groot gat in. In het zakje van de usb-stick die erbij had moeten zitten zat een goedkoop stekkertje in.
Nu gaan ze alsnog dat sticky verzenden.
Tweede keer al in twee zendingen dat die lui verkeerd materiaal leveren
Veel mensen halen Xmega door war met arduino mega of andere bordje, maar is geen bordje maar is een uC serie van atmel, opvolger van atmega(zoals atmega3280p).
http://www.atmel.com/microsite/xmega_c/default.aspx
En als je uC C ondersteunt kan je in principe elke goed geschreven C code van elke andere uC makkelijk porten, zoals ik in post erboven probeer uit te leggen, je moet C code en uC afhankelijke code even scheiden en die in defines en macro's neerzetten ergens in aparte file, dan hoef je alleen daar paar stukjes code aan te passen en hele lib zal dan werken. Moet denken een register, timers, Initialisatie van port. Soms hoef je lekkerlijk alleen port define aan te passen en delay functie en je bent klaar met porten, hangt natuurlijk af van wat de lib doet en nodig heeft, als alleen wat poorten hoog laag hoeft te maken, kaku lib is zo lib, maar ook hd44780 lib kan zo geschreven worden. uiteraard heeft elke afweging voor en nadelen.
Tja, ik ben ook bezig om dit een beetje onder de knie te krijgen omdat ik anders zonder hulp van anderen geen stap verder kom.mad_max234 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 17:19:
Je moet C code en uC afhankelijke code even scheiden en die in defines en macro's neerzetten ergens in aparte file, dan hoef je alleen daar paar stukjes code aan te passen en hele lib zal dan werken. Moet denken een register, timers, Initialisatie van port. Soms hoef je lekkerlijk alleen port define aan te passen en delay functie en je bent klaar met porten, hangt natuurlijk af van wat de lib doet en nodig heeft, als alleen wat poorten hoog laag hoeft te maken, kaku lib is zo lib, maar ook hd44780 lib kan zo geschreven worden.
Maar ik vraag me wel eens af -en dit is niet afkrakend bedoeld- wat heeft dit eigenlijk allemaal met elektronica te maken ? Voor mij is dit gewoon handig zijn in het omgaan met computersoftware.
En natuurlijk, je ontkomt er niet aan. Het begint met een weerstand, transistor, ledje, etc. en dan krijg je de eerste SN7400.
Dat was nog leuk. Bijvoorbeeld dit boek van 450 pagina's - waar niet eens een afbeelding meer van te vinden is- verslond ik 20 jaar geleden als zoete koek.

klik 90 01 53208 x
Uiteindelijk komt dan in het traject de uC in zicht en je 'moet' ineens allerlei abstracte codes gaan invoeren.
Dat heeft mij al diverse keren doen afhaken.
Gelukkig niet voorgoed, maar toch ...
Verwijderd
Microcontroller heeft alles met elektronica te maken, het is elektronica(niks anders dan hele berg transistors bij elkaar, die van allerlei bekende elektronica circuit maken, zoals flip flops, comparators, referenties, registers, sram cellen, flash cellen, etc), dat is het brein van veel elektronica projecten. Heeft juist weer helemaal niks te maken met PC software of programmeren van pc.
Ik heb bijna geen boeken gelezen(reken honderden pdf's, appnotes, datasheets, design notes, etc niet mee als boeken). Als je eenmaal door hebt hoe het bij één taal gaan kan je meestal vrij simpel overstappen naar andere taal.
Ken je het principe van één taal ken je ze allemaal. Ken je het principe één uC ken je ze allemaal.
9 van 10 talen lijken erg op elkaar, en alle uC werken hetzelfde, via registers, zoals zoveel digitale elektronica , zelfs jou cpu in je pc werkt zo, als je dat doorhebt dan is kwestie van datasheets lezen welke registers je moet aansturen en welke bits je moet instellen om iets voor elkaar te krijgen.
Is echt niet zo dat ik alle kennis hebt van alle uC's, maar ik weet wel alle datasheets te vinden en met paar avonden lezen en puzzelen kan je elke uC alles laten doen wat je wilt, omdat ze eigenlijk allemaal hetzelfde werken. Enige wat je moet weten is het principe van hoe uC's werken en je moet weten waar je de info kan vinden voor de specifieke uC die je wilt gebruiken.
Daarom stond mijn 'moet' ook tussen haakjes.Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:33:
je moet het zo zien kitao, je moet niks en een een uC zijn gewoon 'van binnen' heeeeeeeeeeeel veeeeeel SN7400 in een klein doosje
En wie dan nog weet waarom de laatste tor in het rijtje van tig miljoen nog waarop reageert is een knappe jongen.
Ik heb trouwens nog een andere serie uit 1982
Beetje ingelezen in 1990 maar komt aardig wat wiskunde en rekenwerk bij kijken.
Misschien wel leuk om dit weer eens op te pakken.
Die blokkendoos bouwsteentjes zijn nog steeds verkrijgbaar

klik (isbn 9020114743)
[ Voor 32% gewijzigd door kitao op 12-12-2013 18:56 . Reden: toevoeging ]
alfaleader schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:44:
Ik heb ook een mbed! Lijkt me zeer goed als iemand hier een topic over maakt.
Niemand houdt je tegen tog ?
En kan dit uiteraard uitbreiden, zodat je pre defines maakt voor alle Xmega, zoals Icekiller2k6 al aangaf met #if defined's.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
| #include <stdio.h> #include <avr/io.h> //instellingen #define port PORTD //port #define TX_pin PIN3_bm //TX pin #define UartNummer USARTD0 //uart D0. //advance #define enablebit USART_TXEN_bm #define EmptyFlag USART_DREIF_bm static int uart_putchar(char c, FILE *stream); static void uart_init (void); static FILE mystdout = FDEV_SETUP_STREAM (uart_putchar, NULL, _FDEV_SETUP_WRITE); int main (void) { uart_init(); // stdout = &mystdout; while (1) { printf("Hallo wereld.\n"); } } static int uart_putchar (char c, FILE *stream) { if (c == '\n') // als \n voorbijkomt, veranderd dat dan in \r uart_putchar('\r', stream); //Wachten dat de TX buffer leef is while ( !( UartNummer.STATUS & EmptyFlag) ); // stuur char naar de TX buffer UartNummer.DATA = c; return 0; } static void uart_init (void) { port.DIRSET = TX_pin; //TX pin als output. port.OUTSET = TX_pin; //TX pin hoog. //Bandbreedte instellen. UartNummer.BAUDCTRLB = 0; UartNummer.BAUDCTRLA = 12; //Uart modes, UartNummer.CTRLA = 0; // Geen interrupts. UartNummer.CTRLC = 0x03; // async, no parity, 8 bit data, 1 stop bit. // Enable uart UartNummer.CTRLB = USART_TXEN_bm; } } |
Het was geenszinz mijn bedoeling om iemand voor gek te zetten. Ik vond die post grappig, meer niet.
Excuus als het anders overkwam.
De structuur van de taal is vaak wel hetzelfde maar de syntax zit nogal wat verschil in. Ik heb er weinig aanleg voor daarom concentreer ik me liever op slechts eén taal. In dit geval Arduino C mbv het volgende boek : http://www.amazon.com/Beg...Programming/dp/1430247762mad_max234 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:34:
Als je eenmaal door hebt hoe het bij één taal gaan kan je meestal vrij simpel overstappen naar andere taal.
Ken je het principe van één taal ken je ze allemaal. Ken je het principe één uC ken je ze allemaal.
9 van 10 talen lijken erg op elkaar, en alle uC werken hetzelfde, via registers, zoals zoveel digitale elektronica , zelfs jou cpu in je pc werkt zo, als je dat doorhebt dan is kwestie van datasheets lezen welke registers je moet aansturen en welke bits je moet instellen om iets voor elkaar te krijgen.
Is echt niet zo dat ik alle kennis hebt van alle uC's, maar ik weet wel alle datasheets te vinden en met paar avonden lezen en puzzelen kan je elke uC alles laten doen wat je wilt, omdat ze eigenlijk allemaal hetzelfde werken. Enige wat je moet weten is het principe van hoe uC's werken en je moet weten waar je de info kan vinden voor de specifieke uC die je wilt gebruiken.
Ben nu bij hfdst. 5
Over die registers, bedankt voor de tip. Vaak blijft de datasheet gewoon buiten beeld.
Leren werken met MCU's is niet echt heel moeilijk.mad_max234 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 18:34:
Ik heb bijna geen boeken gelezen(reken honderden pdf's, appnotes, datasheets, design notes, etc niet mee als boeken). Als je eenmaal door hebt hoe het bij één taal gaan kan je meestal vrij simpel overstappen naar andere taal.
Het is een kwestie van het begrijpen van computer architecturen (CPU cores, geheugenbussen, registers, instructies etc.) en het kunnen lezen van datasheets.
Ik ben begonnen met het programmeren van een PIC in assembly met niets meer dan een simpele tutorial, de datasheet van de PIC en de datasheet van de PIC instructieset.
Later ben ik pas C en andere MCUs gaan gebruiken.
De taal C is niet echt heel moeilijk, zodra je pointers en functiepointers on de knie hebt dan bezit je voldoende kennis om eenvoudige 8 bit MCUs zoals de AVRs te kunnen programmeren.
Ik heb in 2007 dit boekje gekocht: http://www.bol.com/nl/p/in-zee-met-c/1001004004856713/
Tijdens een lange treinreis dat boekje uitgelezen, de volgende dag wat geprobeerd en tegen wat dingen aangelopen. Paar dagen daarna het boekje nog een keer gelezen en toen begreep ik de taal voldoende om ermee uit de voeten te kunnen
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Met div programmeertalen welke ik vroeger heb gedaan (basic, pascal, een beetje C en hele uitgebreide batch scripts) denk ik dat ik het snel onder de knie zal krijgen.
Daarbij komen dan nog de mathematische en relationele operators en je zit al gauw aan 3 á 4 x het alfabet aan verschillende termen. En dan ben je er nog niet, want dan binnen een programma moet je ze ook nog eens in de juiste volgorde zetten met de juiste schrijfwijze.
Boekje is dan ook 500 pagina's dik.
Ik vind dat toch behoorlijk complex
Daarom ben ik ook overgestapt op arduino sinds vorig jaar. Niet alleen daarvoor maar de materialen van Parallax die via Antratek te bestellen zijn, zijn behoorlijk prijzig.
Uiteraard zal dat via Ebay of DX een stuk goedkoper kunnen maar dan nog ben ik dan de enige op dit forum of zowat in heel Nederland die daarmee bezig is.
Maar toch, als je kijkt naar reference http://arduino.cc/en/Reference/HomePage dan zitten daar ook best veel verschillende commando's in. Wel een stuk minder zo te zien.
edit: we zijn eigenlijk op dit draadje gekomen via het gebruiken van verschillende micro's. Maar is het dan niet zo dat je vaak bij een andere micro een andere taal gebruikt.
Of zou ik die Pic16 ook in C kunnen programmeren ?
En C heeft ook verschillende constructies meen ik. Zo heb je bijv. ook C++
Volgens wiki zijn er honderden talen in omloop.
[ Voor 46% gewijzigd door kitao op 13-12-2013 11:07 . Reden: toevoeging ]
Als je wilt kan je ook wel een breadbord printje met Xmega van mijn overnemen, kosten me ongeveer 7 a 8 euro om te maken. Kan je mijn blog volgen en hulp krijgen met aanleren van C en programmeren van uC. Je hebt verder niks nodig behalve dit printje, geen programmer nodig. En uiteraard ook een usb kabel.
mad_max234 in "De EL-kroeg - Deel 3"
Verwijderd
alle 5 weten ze wat een zaag en een hamer is.
dat mis ik een beetje in het ' kijk mij nou is veel boeken hebben/lezen' verhaal van sommigen.
de ' crea faktor ' noem ik dat .. soms, heel soms zie ik wel eens een stukje code of hardware waarvan ik denk.. ' zo he die is goed
voorbeeldje
Is dat nou echt nodig ?Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:30:
geef 5 mensen een paar planken, een zaag en een hamer (en spijkers) en wacht af wat ze ermee doen.
dat mis ik een beetje in het ' kijk mij nou is veel boeken hebben/lezen' verhaal van sommigen.
de ' crea faktor ' noem ik dat .. soms, heel soms zie ik wel eens een stukje code of hardware waarvan ik denk.. ' zo he die is goed![]()
voorbeeldje
Dat jij er veel vanaf weet heb ik nog niemand zien ontkennen, incl. mezelf.
Heb ik ergens gezegd dat ik al die boeken gelezen heb en de inhoud daarvan ken ?
Nee dus.
Sommigen wel, ja. En dat niet alleen, ik heb er toen in m'n vrije tijd ook een paar jaar aan besteed om enkele cursussen digitale techniek te volgen.
Dus volgende keer als je weer met spijker plankje blokkendoos verhaaltje komt vraag je dan eens af of het niet al te kleinerend overkomt. Want die indruk begin ik nu toch wel een beetje te krijgen ook al zul je het zo niet bedoelen hoop ik.
@Max
Vorige keer heb ik teveel dingen tegelijk opgepakt en ik wilde in eerste instantie nee zeggen op je aanbod. Ik zag echter die print en ziet er cool uit. Deze maand zit ik echter op m'n tax maar in januari zal ik je een DM sturen hierover.
En waar is jouw blog eigenlijk ?
Verwijderd
je voelt je aangesproken merk ik .. de boodschap zelf over creativiteit ontgaat jekitao schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:48:
[...]
Is dat nou echt nodig ?
Dat jij er veel vanaf weet heb ik nog niemand zien ontkennen, incl. mezelf.
Heb ik ergens gezegd dat ik al die boeken gelezen heb en de inhoud daarvan ken ?
Nee dus.
Sommigen wel, ja. En dat niet alleen, ik heb er toen in m'n vrije tijd ook een paar jaar aan besteed om enkele cursussen digitale techniek te volgen.
Dus volgende keer als je weer met spijker plankje blokkendoos verhaaltje komt vraag je dan eens af of het niet al te kleinerend overkomt. Want die indruk begin ik nu toch wel een beetje te krijgen ook al zul je het zo niet bedoelen hoop ik.
@Max
Vorige keer heb ik teveel dingen tegelijk opgepakt en ik wilde in eerste instantie nee zeggen op je aanbod. Ik zag echter die print en ziet er cool uit. Deze maand zit ik echter op m'n tax maar in januari zal ik je een DM sturen hierover.
En waar is jouw blog eigenlijk ?
Creativiteit is niet één van mijn weinige sterke punten. Ook beetje kort geslapen vannacht.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:55:
[...]
je voelt je aangesproken merk ik .. de boodschap zelf over creativiteit ontgaat je
Wel leuke site weer borroz.
Verwijderd
ja ik ben de rotste nietkitao schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:03:
[...]
Creativiteit is niet één van mijn weinige sterke punten. Ook beetje kort geslapen vannacht.
Wel leuke site weer borroz.
Yep.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:05:
[...]
ja ik ben de rotste niet(dat weet jij toch ook wel)
Ik zie ineens radio's met arduino.
Weer wat nieuws !
Waar zie jij code? Ik zie alleen wat simpele berekeningen voor tijdschema.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:30:
geef 5 mensen een paar planken, een zaag en een hamer (en spijkers) en wacht af wat ze ermee doen.
de ' crea faktor ' noem ik dat .. soms, heel soms zie ik wel eens een stukje code of hardware waarvan ik denk.. ' zo he die is goed![]()
voorbeeldje
Excuses als ik te snel heb gekeken, heb even niet zoveel tijd op dit moment.
Edit/
Heb de links al gevonden naar de codes, zal straks de code eens doorlezen.
[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 13-12-2013 12:21 ]
Verwijderd
meestal een FM radio chippie die je via I2C kan bedienen (via je arduino) .. heb er hier een paar liggen.kitao schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 12:07:
[...]
Yep.
Ik zie ineens radio's met arduino.
Weer wat nieuws !
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2013 12:43 ]
Dan moet dat ethernetshield maar even wachten. Audio en uno lijkt me veel leuker. Zelfs een Cookbook erbij, daar betaal je al gauw 25 euro voor.
Edit, ik dacht die pdf's waren een link
Geeft niet, evengoed bedankt
@klokradio hierna
goed idee, kan ik die gelijk op m'n versterker zetten met volumeregeling
(K4003 + K8084)
[ Voor 38% gewijzigd door kitao op 13-12-2013 12:40 ]
Verwijderd
idee : maak er een klok radio mee
[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2013 12:33 ]
https://www.tindie.com/products/akafugu/akafuino-x/
@Borroz
https://github.com/akafugu/Xmegaduino
[ Voor 20% gewijzigd door Icekiller2k6 op 13-12-2013 15:26 ]
Verwijderd
maar die ' It uses a special version of the Arduino IDE ' .. kan je die gewoon downloaden ?
@ Icekiller2k6 .. tnx
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2013 15:39 ]
Juist creativiteit geeft aan dat je de materie snapt, lekker afwijken van het boekje (en niet met een variant op een voorbeeld uit het boekje). Juist dit soort zaken biedt ruimte voor een toekomst en erkenning zoals mijn FDR meter waarvan ik spoedig een eerste doorontwikkelde productiemodel kan verwachten. De technologie is het niet, het is het idee dat hem het deed waarmee eindelijk een vrij simpele oplossing was voor een groot probleem.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2013 @ 11:55:
[...]
je voelt je aangesproken merk ik .. de boodschap zelf over creativiteit ontgaat je
Verwijderd
en leuk dat je eigen 'kindje' in produktie komt.. heel erg lang geleden had ik ook zoiets en ging ik naar V&D en Dixons om te kijken of 'mijn kindje' al in de winkel lag .. 't blijft toch je kind he
Als er iets over op het net komt zal het hier wel te lezen zijn: http://ets.redrc.net/
Dat is de competitie waar de fabrikant met zijn materiaal in zit, de volgende is pas eind januari.
Heb nog geen producten in winkels verkocht, maar wel al meerder projecten gedaan, aantal hadden tientallen of honderdtallen units, weet dus wel klein beetje hoe dat moet aanvoelen als iets wat je ontworpen hebt de weidewereld ingestuurd word.
Vraag me wel af hoe lang MMK goed blijven, ze drogen dacht ik niet uit zoals elektrolytische condensatoren?
Verwijderd
ik heb zojuist een arduino pro mini besteld voor een projectje.
nou zit daar geen usb interface op, kan ik dit kabeltje samen met de arduino IDE gebruiken ?
* gewoon besteld, volgens mij werkt dat wel
@ mad_max234
nee die drogen volgens mij niet uit.. we merken het vanzelf wel
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 15:20 ]
bewegingssensor werkt goed, want als ik de bout schud en het basisstation inschakel kom ik in de auto-off instelling modus. Keramisch element meet 7 ohm, is dat niet wat hoog?
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Wat verder opvalt : het keramisch element zit verkeerd om aangesloten in de bout! zwart en rood zijn verwisseld.. volgens mij is dat een killer voor het basisstation, ergo : grote faal.
[ Voor 54% gewijzigd door WVL_KsZeN op 15-12-2013 14:09 ]
Verwijderd
balen is dat altijd ... als je iets nieuws koopt en het is bij aankomst al verrotWVL_KsZeN schreef op zondag 15 december 2013 @ 14:09:
nee, dan gebeurt er ook niks.. Ik stuur hem gewoon terug, is duidelijk een fabricagefout in de bout..
Waarschijn werkt het niet, omdat die PL chip de reset lijn niet standaard uitbreekt. Je kunt hem er zelf aan solderen, maar vaak hebben de kabels het er niet op zitten. Heb hier zelf ook een aantal van die adapters liggen.Verwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 13:26:
VRAAG![]()
ik heb zojuist een arduino pro mini besteld voor een projectje.
nou zit daar geen usb interface op, kan ik dit kabeltje samen met de arduino IDE gebruiken ?
* gewoon besteld, volgens mij werkt dat wel
Verwijderd
bij iets langer googlen zie ik het nu ookBravo51 schreef op zondag 15 december 2013 @ 17:33:
[...]
Waarschijn werkt het niet, omdat die PL chip de reset lijn niet standaard uitbreekt. Je kunt hem er zelf aan solderen, maar vaak hebben de kabels het er niet op zitten. Heb hier zelf ook een aantal van die adapters liggen.
dus dan zou ik die usb stekker open moeten krijgen en rechtstreeks aan de smd chip een RST draadje moeten prutsen ? ... aaaaaaaaaaargh, had toch beter deze kunnen nemen
of reset op het bordje en upload tegelijk indrukken.. werkt dat ook ?
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 18:06 ]
Verwijderd
ja om te starten, maar om het programma erin te krijgen , moet je dan ook iets met RST doen ?Megamind schreef op zondag 15 december 2013 @ 18:06:
Normaal wel ja aangezien dat hetzelfde is, ik moest vaak ook reset spammen om het programmen te starten.
Verwijderd
inmiddels een FTDI printje besteld zoals hieronder
de arduino pro mini is nieuw voor mij, opstartproblemen dus
* ga ik het maar zo doen denk ik, kan ik die arduino er zo aanprikken
[
[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 19:19 ]
http://www.ebay.com/itm/U...ain_0&hash=item484ba76ee2
My favorite programming language is solder.
Laatst oplaadbare batterij gekocht en ik zet die in een klokje : kitao in "[Discussie] Arduino-topic"
Twee uur later, klokje kapt er weer mee.
Sodeju, wat nou weer ?!!
Bleek batterij gewoon leeg geleverd te zijn, gaf nog maar 7.4 Volt
En bestel je een condensator krijg je een verbindingsmof, bestel je een usb-stick krijg je een stekkertje.
Blijkt bij nabellen dat hun magazijn met robotjes werkt.
Dat is dus geen verbetering.
Edit, of zou het mogelijk zijn dat die klok in 2 uur tijd die batterij leegslurpt ?
[ Voor 6% gewijzigd door kitao op 15-12-2013 19:02 ]
Verwijderd
en was je batterij wel volledig geladen ?
Volgende keer zal ik er iets meer op letten.
Staat nu op te laden met dit kitje :

Oplaadtijd : 14 uurs shunt
Laadstroom : 15 mA shunt
Batterijkeuze : 8.4V shunt
Hopelijk goed gekozen
Ik kwam hier een stukje tegen:
"The problem is that most Arduino boards use a linear regulator to drop that 9V to 5V. If you are drawing a mere 50mA, 0.2W is being burnt in this linear regulator with 0.25W being used by the Arduno itself. This is very inefficient!"
In het geval van 50mA (en daar zit je snel op) verbruik klopt een dikke 2 uur wel met een volle accu en daar kan Conrad weinig aan doen
[ Voor 57% gewijzigd door ResuCigam op 15-12-2013 19:40 ]
We do what we must because we can.
Verwijderd
en idd 200 mA per uur is zo op
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 19:29 ]
Bedankt.ResuCigam schreef op zondag 15 december 2013 @ 19:27:
Die accu die jij linkt heeft slechts 200mAh capaciteit, dat is niet veel! Ter vergelijking, een AA batterij heeft vaak al rond de 2000mAh. Deze accu is dus ongeschikt voor de meeste Arduino projecten.
Maar veel krachtiger zie ik ze niet in het conradrijtje
Ja deze : Conrad energy LiIon 9V oplaadbare batterij (blok) Li-ion 7.2 V 500 mAh 1 stuks
http://www.conrad.nl/ce/n...-1-stuks?ref=searchDetail
15 euro.
En hoeveel spanning geeft die nu eigenlijk, 9 of 7.2 V ?
En waarom is deze batterij zo duur dan ?
http://www.conrad.nl/ce/n...-1-stuks?ref=searchDetail
20 euro met capaciteit 170mAH
Met een display dat altijd actief is zal het nooit heel zuinig worden, maar daarnaast zijn Arduinos (en de meeste andere soortgelijke bordjes) niet voor low-power gemaakt. Bijvoorbeeld de spanningsregulatoren, en dan bedoel ik niet omdat het LDOs zijn en geen switchende, maar omdat ze een hoog verbruik hebben ook als er weinig stroom nodig is: Je kan je Arduino wel in een slaapstand zetten, maar dan nog verbruikt de handel flink wat.
Verwijderd
maar een oud adaptertje en een 7805 + 2 condensatortjes en klaar is kitao
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2013 19:51 ]
Ja okVerwijderd schreef op zondag 15 december 2013 @ 19:49:
er zijn meer webshops natuurlijk
maar een oud adaptertje en een 7805 + 2 condensatortjes en klaar is kitao
Ik heb nog een uno-adaptertje liggen. Maar het maakt me toch nieuwsgierig. De link van jou - waarvoor bedankt en ook ResuCigam - zal wel niet op te laden zijn met het kitje 7300.
Dan komt er nog even 35 euro bij voor een specifieke oplader.
Mijn vorige vraag is wrs over het hoofd gezien.
Er staat dus 'oplaadbare 9V batterij" maar komt er dus op neer dat die eenmaal volledig geladen slechts 8.4V geeft of in het andere geval zoals deze slechts 7.2 Volt ?
[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 15-12-2013 20:04 . Reden: typo ]
[ Voor 14% gewijzigd door ResuCigam op 15-12-2013 20:05 ]
De capaciteit van een batterij is geen maat voor hoeveel energie er in zit als je geen rekening houdt met de spanning. Beter kun je in Watt-uur rekenen:ResuCigam schreef op zondag 15 december 2013 @ 19:27:
Die accu die jij linkt heeft slechts 200mAh capaciteit, dat is niet veel! Ter vergelijking, een AA batterij heeft vaak al rond de 2000mAh. Deze accu is dus ongeschikt voor de meeste Arduino projecten.
AA batterij: 1.2V * 2Ah = 2.4Wh
PP3 batterij: 8.4V * 0.2Ah = 1.68Wh
PP3 batterij2: 7.2V * 0.5Ah = 3.6Wh
Die laatste bevat dus evenveel energie als een 3000mAh penlight batterij!
Als je een alkaline 9V batterij (PP3) open sloopt, dan zitten daar zes kleine batterijtjes in, dus 6x1.5V=9V.kitao schreef op zondag 15 december 2013 @ 20:01:
[...]
Mijn vorige vraag is wrs over het hoofd gezien.
Er staat dus 'oplaadbare 9V batterij" maar komt er dus op neer dat die eenmaal volledig geladen slechts 8.4V geeft of in het andere geval zoals deze slechts 7.2 Volt ?
In een NiMH of NiCd PP3 batterij zitten 6 of 7 oplaadbare cellen met een nominale spanning van 1.2V, dus 7.2 of 8.4V. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om 7 cilindrische cellen efficient in zo'n blokje te stoppen, dan gaat dat beter met 6 cellen. Die 6 cellen kunnen dan groter zijn en zo bereik je een hogere capaciteit.

Overigens is een 100% vers geladen NiMH cel ongeveer 1.3V. Hij loopt vrij snel naar zo'n 1.24V en als hij onder de 1.2V komt, dan is hij bijna leeg.
Een 7.2V PP3 blijft dus vrij lang op spanning. Als je 5V nodig hebt, gebruik een low-drop regelaar en dan kun je de batterij helemaal leeg trekken.
Beter nog, koop een 4xAA batterij houder en stop daar NiMH cellen in, dat zit je voor de meeste toepassingen dicht genoeg bij de 5V en je hebt 9.6-14.4Wh (2000-3000mAh). Eventueel koop je een simpele boost converter als je een hogere spanning of een strakke 5V wil hebben.
Of nog beter, stap over op 18650 Li-ion batterijen, 8.4Wh per cel
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Je kan gewoon zoals we voor auto reset arduino bestond op reset drukken, door reset te drukken zal chip resetten en zal bootloader paar seconden actief zijn. Moet op reset drukken als sketch klaar is, als tekst in beeld komt van hoe groot de sketch is, heb je paar seconden, dacht 3 of 5 of zo. Leds TX en RX van arduino zullen ook paar keer heel kort blinken, dat is avrdude die probeer connectie te krijgen met bootloader.Bravo51 schreef op zondag 15 december 2013 @ 17:33:
[...]
Waarschijn werkt het niet, omdat die PL chip de reset lijn niet standaard uitbreekt. Je kunt hem er zelf aan solderen, maar vaak hebben de kabels het er niet op zitten. Heb hier zelf ook een aantal van die adapters liggen.
PL2303 heeft alle pinnen gewoon die je mag verwachte van dergelijk chip, ligt eraan wel printje je koop natuurlijk op DTR ook headerpin heeft.
Deze heeft gewoon DTR en RTS en heeft de juiste pin(niet de layout) voor mini pro, dit pl2303 printje is wat aan de dure kant voor ebay begrippen, normaal koop je pl2303 ze voor 1.25 a 1.50 dollar per stuk.
http://www.ebay.com/itm/U...ain_0&hash=item35cf24ac67
Moet dus niet denken dat je standaard serial -> usb hebt bij trinket, en software usb heeft zijn beperkingen en neemt ram in, veel cpu tijd, etc.
Met nano ben je wellicht nog beste af als je afmeting, usb en 100% compatibiliteit belangrijk vindt.
[ Voor 10% gewijzigd door mad_max234 op 17-12-2013 15:00 ]
Verwijderd
ik denk niks.. ik doemad_max234 schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 14:56:
Trinket is maar deels arduino compatibel, let daar wel op, veel libs zullen niet werken, en je hebt geen serial port via de usb, omdat het software usb is, of je moet vusb erin laden en daar cdc device mee maken en dan je data via die code naar de usb sturen. 2KB minimaal nodig voor vusb en dacht 500B ram.
Moet dus niet denken dat je standaard serial -> usb hebt bij trinket, en software usb heeft zijn beperkingen en neemt ram in, veel cpu tijd, etc.
TRINKET introduktie
ik heb een nano in een projektje zitten en dat moet kleiner ( en nee ik ga geen printje ontwerpen en in china laten maken/bestucken)
het zal de mini worden en de trinket is om is mee te spelen.
heb ze net binnen dus mij hoor je ff niet
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 15:07 ]
Neem aan dat jij wel weet dat serial niet werkt als je hem voor je hebt liggen.
Snap alleen niet waarom hun bootloader zo groot is, heb hier al jaren vusb bootloader die stuk kleiner is.
[ Voor 11% gewijzigd door mad_max234 op 17-12-2013 15:12 ]
Verwijderd
maar je kan er prima een klein klokje/temp meterje mee maken.
Heb hier nog doosje met tiny45 liggen, laatst mini robotje mee gemaakt met IR besturing, ledjes voor de ogen, 2 leds op 1 output, heb maar 5 pinnen namelijk, knipogen zit er niet in.
Die van mijn is gebaseerd op de pingbot, dit is overigens de pingbot en niet die van mij, heb geen filmpjes online, en die van mij heeft geen kapje en is niet rond.
Edit/
Heb die van mij net opgezocht lag in doos met andere printjes, arm robotje, ogen helemaal verbogen.
Als straks zin heb zal ik hem even wat oplappen en filmpje maken.
[ Voor 14% gewijzigd door mad_max234 op 17-12-2013 15:38 ]
Verwijderd
dit lijkt mij ook wel een mogelijke trinket toepassing ..
maar er staat al genoeg inspiratie online

en het USB kabeltje ook binnen (die met ontbrekende RST) .. gegoten stekkertje
[ Voor 119% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 16:52 ]
maar.. ik heb nog ruimte over op zo'n test PCB.. wat zou ik nog meer voor leuks erop kunnen zetten? Sta open voor ideetjes
Voor de duidelijkheid : ik wil dus geen diëlektrisch materiaal tussen mn pcb en mn vinger hebben, dus direkt bedienen op het PCBtje en dan met zo min mogelijk onderdeeltjes (als het kan zoveel mogelijk maken met pcb-traces, dus weerstandjes, spoeltjes, caps, etc).
Oh ja, dus ik ga ook weerstanden en caps op mn PCB proberen te maken. Dunne elektronica ftw.
[ Voor 33% gewijzigd door WVL_KsZeN op 17-12-2013 19:43 ]
Voor kerst wil mijn broertje een boek geven over elektronica. (Heeft hij gevraagd ;P)
Dus weet iemand nog een goed informatief boek voor de (semi-)beginner.
Het liefst voor minder dan 50 euro. En in het Engels.
Heeft niet echt ervaring ervaring met elektronica.
Ik dacht zelf aan een boek over analoge elektronica met een beetje digitaal.
Bedankt voor jullie razendsnelle reacties!
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Toch bedankt led-maniak
Verwijderd
Het bied min of meer dezelfde functionaliteit als kroonsteentjes.
Ik zou er enkele willen bestellen bij Farnell als ze dat hebben.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2013 21:43 ]
Hier ben ik ooit eens mee begonnen. Eerste druk 1985FolkertP schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 20:03:
Soldeerbout en onderdelen heb ik zelf al. Die kan hij dus van mij gebruiken. Waar ik om zoek is een boek.
Toch bedankt led-maniak
http://www.elektor.nl/pro...oeilijk-1-2-3.11982.lynkx
Circa 600 pagina's en er is ook nog een 4e deeltje.
Edit: is geen engels helaas. Had ik overheen gelezen.
Deze wordt aangeraden op circuits online :
Wikipedia: The Art of Electronics
Schijnt ook een klassieker te zijn (1125 pagina's)
[ Voor 25% gewijzigd door kitao op 17-12-2013 22:53 ]
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/2512010/Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 21:41:
Weet iemand hoe volgend component noemt? Het is aan de ene kant zelfklevend, en langs de andere kant zijn er verschillende contacten waarop je kunt solderen.
Het bied min of meer dezelfde functionaliteit als kroonsteentjes.
Ik zou er enkele willen bestellen bij Farnell als ze dat hebben.
[afbeelding]
Voor je broertje van 14 een beetje hoog gegrepen, maar Wikipedia: The Art of Electronics van Horowitz & Hill was vroeger HET standaardwerk voor de elektronicus. In 2014 komt waarschijnlijk een nieuwe editie uit.FolkertP schreef op dinsdag 17 december 2013 @ 19:47:
Hallo,
Voor kerst wil mijn broertje een boek geven over elektronica. (Heeft hij gevraagd ;P)
Dus weet iemand nog een goed informatief boek voor de (semi-)beginner.
Het liefst voor minder dan 50 euro. En in het Engels.
Een duur boek, maar hij is ook 2ehands te krijgen bij bol.com voor €55.
edit: oh kitao was me voor zie ik
Misschien is dit meer iets voor een jonge beginner en met 27 euro niet duur:
Practical Electronics for Inventors.
Goeie reviews op Amazon.
[ Voor 30% gewijzigd door Ploink op 17-12-2013 23:50 ]
Ik zou zelf eens in de landelijke bibliotheek rondkijken en wat boeken uitproberen. Bevalt die goed kun je altijd nog kopen.
Net even gegoogled op e-books for teenagers, kom ik hier uit :
http://www.amazon.co.uk/E...Dickon-Ross/dp/0470681780
Scroll je nu naar beneden dan zie je nog 16 pagina's soortgelijke boeken staan in het engels.
Keuze zat dus en dat is het voordeel van de engelse taal.
Dit topic is gesloten.
![]()