My favorite programming language is solder.
Ik ben nog van het tijdperk Prost en Senna, toen had je dat nog niet volgens mij.Puch-Maxi schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 02:15:
F1-style start lights voor een RC-baan lijkt me. Zeker geen racesims gespeeld? Een voor één gaan de lampen aan, als ze alle vijf branden en vervolgens uit gaan mag je wegrijden. Normaal hangen ze boven de baan en zit er een rij groene en oranje lampen boven.
Maar ok, dat wist ik dus niet en bedankt voor je uitleg.
Mijn modelauto begint vorm te krijgen. Zonet zelf (*ikke trots*) een programma geschreven.
Voor evt. (beginnende) liefhebbers:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
| /*Programma om mbv een motorshield een modelauto te besturen met 2 DC motortjes, één voor aandrijving, de ander voor stuurwiel. Upload programma en ga naar seriële monitor. Kies "s" voor slow, "m" voor medium en "f" voor fast. Als er niet vooraf een snelheid wordt gekozen gebeurt er niets. "8"=vooruit, "2"=achteruit. "."=stop. "4"=west,"6"=oost,"+"=stuur loslaten. Alles bevestigen met "enter" Na veranderen snelheid ("s","m","f") nogmaals voor/achteruit enteren. Iedere andere toets buiten deze genoemde zal alles stoppen. Toegepast shield: SKU:DRI0009 ; DFRobots Toegepast mC, Arduino Uno rev.3 */ int E1=5; int M1=4; int E2=6; int M2=7; int Steerspeed=100; int value=0; void setup() { Serial.begin(9600); pinMode(M1,OUTPUT); pinMode(M2,OUTPUT); } void loop(){ if(Serial.available()>0){ int inByte=Serial.read(); switch(inByte){ case 's': // snelheid instellen op slow value=120; break; case 'm': // snelheid instellen op medium value=175; break; case 'f': // snelheid instellen op fast value=255; break; case '2': // ga achteruit digitalWrite (M1,HIGH); analogWrite (E1,value); // PWM Speed control reverse break; case '.': // stop analogWrite (E1,0); // Motor stop break; case '8': // ga vooruit digitalWrite (M1,LOW); analogWrite (E1,value); // PWM Speedcontrol vooruit break; case '4': // ga west digitalWrite(M2,HIGH); analogWrite(E2,Steerspeed); // snelheid van stuurmotor break; case '6': // ga oost digitalWrite(M2,LOW); analogWrite(E2,Steerspeed); // snelheid van stuurmotor break; case '+': // stuur "loslaten" analogWrite(E2,0); //spanning stuurmotor eraf break; default: // iedere andere toets dan genoemde stopt alles analogWrite (E1,0); analogWrite(E2,0); } } } |
Is getest en werkt.
Wel auto op blokken gezet om te kunnen testen natuurlijk.
Nu nog enkel 9V batterij voor de uno en 4x1.5V voor de motortjes en een APC220 en ik heb ook een RC-auto.
Ps, sorry als die code zoveel ruimte in beslag neemt. Ik weet (nog) niet hoe ik dat kleiner moet maken net als een foto of zoiets dergelijks.
Is het mogelijk om zo'n code in een scrollveldje te plaatsen ?
Klopt, op het moment dat alle lichten uitvallen wordt er gestart. Op de foto was het alleen een test, geen echte start.kitao schreef op donderdag 05 december 2013 @ 23:42:
@memphis,
Ik wil niet bijdehand doen hoor maar als alle lichten rood zijn dan vertrekt er toch nooit een wagen ?
edit:
laat ik het zo stellen, wat doet dat stoplicht eigenlijk ?
De lampen lichten in 7 seconden allemaal op, dan is er een 3 sec pauze en dan komt er in een raam van 3 seconden een variabel startmoment.
Het startsignaal wordt via een uit een keyboard gesloopte interface als een F5 toetsaanslag aan de telcomputer geboden waarmee de software gestart wordt.
ik zie dat jullie ook indoor racen. Dat maakt zeker wel veel herrie ?
Anyway, ik ben weer stapje verder met mijn racemonster (kuch)
Zelfde code, maar nu met APC220.
Werkt voorlopig prima, ik heb alleen nog geen minibreadboardje om de apc op te plaatsen en in te bouwen.
Dus dat wordt even geduld hebben op de volgende zending.
Even een vraag, valt me op dat ik nu al paar keer de indruk kreeg dat de apc het niet doet en dan na ca. 5 minuten pakt die ineens wel. Lijkt wel als je die opnieuw aansluit op een ander programma dat die dan eerst uit winterslaap moet komen. Of verbeeld ik me dit ?
Pitstop foto :

klik
Volgend projectje, klok opnieuw testen met nieuw 16MHz kristal.
zie kitao in "De EL-kroeg - Deel 3"
to be continued
Het zou kunnen dat Windows niet meteen door heeft dat de compoort niet meer in gebruik is en vrijgegeven zou moeten worden. Hangt mij iets van bij dat XP (of was het 2k) wel eens vergelijkbare issues had. Maar daar ging het overigens wel om een echte compoort, niet een USB-adapter.kitao schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:40:
Even een vraag, valt me op dat ik nu al paar keer de indruk kreeg dat de apc het niet doet en dan na ca. 5 minuten pakt die ineens wel. Lijkt wel als je die opnieuw aansluit op een ander programma dat die dan eerst uit winterslaap moet komen. Of verbeeld ik me dit ?
edit: Misschien liggen USB-energiebesparingsinstellingen dwars?
[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 06-12-2013 13:49 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Is draadloos nu hoor. Dat metalen blokje naast de resetknop van de uno is niet aangesloten.
Ps, voor een beter beeld klik op de foto, dan krijg je volledig scherm.
En ok, zo'n glazen tafel spiegelt nogal. Ik heb wel gemerkt dat zonder flitser er betere foto's uit komen. Nog niet die kwaliteit van jou, maar er zit vooruitgang in.
@Raven
Bedankt voor je antwoord. Voordat het lukte paar keer com gewisseld. Deed het nog niet. Vertwijfeld naar het programma zitten turen en toen toch maar weer een toets verstuurd. En hoppa, motortje ging draaien.
Vreemde zaak.
[ Voor 76% gewijzigd door kitao op 06-12-2013 13:53 ]
[ Voor 22% gewijzigd door Raven op 06-12-2013 13:55 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Op zich is het geen groot probleem. Als die eenmaal pakt dan blijft die gewoon in communicatie.
edit: post hierna
Ok, ik zal eens kijken
[ Voor 56% gewijzigd door kitao op 06-12-2013 14:00 ]
Oscar Wilde
configuratiescherm, is dat hetzelfde als control panel ?Raven schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:58:
Configuratiescherm -> energiebeheer -> "de schema-instellingen wijzigen" bij het actieve schema aanklikken -> geavanceerde energie-instellingen wijzigen -> USB-instellingen
Deze windows 7 staat in het engels (mijn vriendin is engelstalig vandaar)
Ik krijg dan dit :

klik
Ik zie geen energiebeheer ?
[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 06-12-2013 14:34 ]
Oscar Wilde
Verwijderd
als je er via categorieen naar kijkt staat het onder:
System en Security -> Power Options -> Change plan settings -> Change advanced power settings
dan in dat menu onder Usb settings -> usb selective suspend en zet die dan naar disabled.
@Helios/Raven
Ik ben nu hier. Ik sta nu echter voor een tweesprong, beide met mogelijke usb-instellingen.
Ik wil niet teveel klooien aan die computer dus ik vraag het liever.
welke zal ik kiezen ?

klik
ps, wijzig de pagina grootte tot bijv 200% voor beter beeld.
[ Voor 8% gewijzigd door kitao op 06-12-2013 14:58 ]
Oscar Wilde
Nee hoor, we rijden binnen elektrischkitao schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:40:
Mooi gedaan hoor memphis.
ik zie dat jullie ook indoor racen. Dat maakt zeker wel veel herrie ?
Een impressie van deze nieuwe indoor locatie in Nederland:
(heb vroeger wel eens aan div. brandstof indoor evenementen meegedaan, is erg goed voor de oortjes
pff
Of het veel zal uitmaken moet ik nog testen maar wagentje is inmiddels opgeruimd.
ik kan natuurlijk wel met een ander simpel programmaatje gaan testen.
Sowieso allebei bedankt !

klik
edit:
Gaat zeker hard die wagens. Dan moet je toch lang oefenen voordat je die goed en snel kan besturen zeg met een paar joy-stickies.
Schumacher verkoopt ze ook zag ik.
@memphis
Gebruik je dan dezelfde wagen voor elektrisch én brandstof of heb je er dan twee verschillende voor nodig ?
[ Voor 30% gewijzigd door kitao op 06-12-2013 15:29 ]
Hier een bruut filmje van zo'n 1:8 brandstrofmodel naar elektrisch omgebouwd. Hier in Nederland zijn er een paar met een eigen conversie bezig en rijden ongeveer dezelfde resultaten als met brandstof.
[ Voor 10% gewijzigd door memphis op 06-12-2013 15:43 ]
Inmiddels heb ik ook wat LED-strips in het plafond ingebouwd en het leek me dus wel tijd om het resultaat ook eens te laten zien.
De linkerkant is overigens nu ook klaar. Hiervoor had ik nog wat extra Atmega88PA's nodig.
De PC-software heeft ook spraakherkenning (al is dat moeilijk te horen hier).
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=drLeOYSSZ6c]
Het aantal commando's dient nog wel uitgebreid te worden, maar dat komt later.
Spraaksynthese wordt ook ondersteund, maar is nog maar heel summier doorgevoerd:
- bij het opstarten: "All systems ready"
- als je een commando afsluit met 'alsjeblieft', reageert het systeem met "You're welcome" (zonder 'alsjeblieft' komt er geen gesproken reactie)
- bij het afsluiten: "Goodbye and have a nice day"
Ik had ook nog ingebouwd dat het systeem bij gevloek reageerde met "Mind your language".
Ik heb overigens wel bewust gekozen voor Nederlandse spraakherkenning (praat toch wat makkelijker) en Engelse synthese (klinkt stukken beter).
Inmiddels ondersteunt de software ook programma's, waarmee ik op gezette tijden/intervals de strips kan aansturen. Hiermee is dus onder andere een disco-programma mogelijk die random kleuren instelt:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=ZGqscKI0j3c]
Het aantal programma's is inmiddels uitgebreid en uiteraard kan de verlichting worden aangestuurd vanaf een (Android-)telefoon.
Nu moet ik alleen nog een aantal van diezelfde modules in elkaar solderen voor de andere helft van de huiskamer.
[ Voor 7% gewijzigd door maikel op 06-12-2013 15:53 ]
Verwijderd
ik heb er ook wel eens over gedacht om iets met spraak te besturen met een apart printje
en ff op eBay gekeken.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2013 16:40 ]
Ook het starten en stoppen van de programma's is via spraak mogelijk.
Maar de spraakbesturing staat nu even op een iets lager pitje. Het is nogal lastig om alle mogelijk zinsconstructies goed te configureren/programmeren.
Haha, jij heb iedere keer een andere site. Wel leuk dit en ineens voor halve prijs !Verwijderd schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:34:
leuk.. werkt prima zo te zien.
ik heb er ook wel eens over gedacht om iets met spraak te besturen met een apart printje
en ff op eBay gekeken.
@Maikel
Netjes gedaan hoor. Je schreef: "Ik ben van atmega8 naar 88 gegaan. Heb je dan een ander arduino-bord nodig of verwissel je gewoon de chip. En zo ja, welk bord gebruik je dan ?
@memphis
Ik werd er even duizelig van. 4000W in 2.5 kg !!
Konden ze mijn wasmachine van 1000W maar laten inkrimpen.
@Raven en Helios.
Ik heb net computer opnieuw gestart, Uno opgeladen met ander programma :
http://www.swanrobotics.com/Wireless_Arduino
En de apc erin geplugd.
Pakte meteen nu.
Tnx !
Verwijderd
vb : email checken en als er mail is even met rood knipperen
Verwijderd
jij zou er wellicht je autootje mee kunnen besturen, heb je geen PC en geen zender/ontvanger nodigkitao schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:53:
[...]
Haha, jij heb iedere keer een andere site. Wel leuk dit en ineens voor halve prijs !
Ik gebruik sowieso geen Arduino. De hele schakeling heb ik zelf (met wat hulp van hierkitao schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:53:
[...]
@Maikel
Netjes gedaan hoor. Je schreef: "Ik ben van atmega8 naar 88 gegaan. Heb je dan een ander arduino-bord nodig of verwissel je gewoon de chip. En zo ja, welk bord gebruik je dan ?
Yep, dat is inderdaad iets waar ik zelf ook aan zat te denken. Tenminste, niet direct met e-mail, maar wel met andere zaken wellicht.Verwijderd schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:54:
ja maar omdat de speechrecognition via de PC loopt kan je er natuurlijk meer mee doen.
vb : email checken en als er mail is even met rood knipperen
Nou, sowieso leuk projectje voor volgende keer, staat opgeslagen.Verwijderd schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:57:
[...]
jij zou er wellicht je autootje mee kunnen besturen, heb je geen PC en geen zender/ontvanger nodig
Bovendien, ik vraag me af of ik boven het geknars van dat wagentje uitkom. Is niet de beste kwaliteit, maar de prijs was dan ook laag.
Ik zie ook duidelijk een verschil tussen de tweakers. De meesten maken er iets van wat ze daadwerkelijk een toepassing geven. Voorlopig ben ik nog steeds aan het uitzoeken wat het achterliggende principe is. Eenmaal "ontdekt" dan hergebruik ik de componenten weer.
Maar dat moet iedereen voor zichzelf weten natuurlijk.
Verwijderd
ik zit ook in een ander zijn library/code te sniffen hoe eea in elkaar zit
Daar komt jouw vorige site goed bij van pas. Gratis verzending en geen minimum bedrag.
Plus, dit bordje wat ik nodig heb zit nogal prijsverschil in.
http://www.conrad.nl/ce/n...mmen-170?ref=searchDetail
http://www.hackerstore.nl/Artikel/174
Én volgende dag geleverd. Tnx !!
Ja okVerwijderd schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 18:34:
tja als je geduld heb kan het nog veeeeeeeeeeeeel goedkoper
Volgend jaar krijg ik wrs ook weer de eerste ebay binnen.
Vandaag wel mooi het schip ingegaan. Zoals je weet was ik tijdje afwezig. Na ruim half jaar pakte ik een barrel jack + plugje uit van iprot.
https://iprototype.nl/pro...er/9vconnector-barreljack
Dat kost wel mooi 2 euro. Paste voor geen meter en met beetje kracht zetten scheurde die van alle kanten.
Trouwens, je zag het eerder
TFT van madmax naar de knoppe, jouw rtc naar de knoppe.
Gaat lekker zo
[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 06-12-2013 18:44 ]
Verwijderd
Het zijn natuurlijk wel dezelfde produkten als van die goedkope webshops, met dat verschil dat als het niet werkt je nog iets van garantie kan claimen cq terugsturen.
Nou heb ik ook diverse keren een veiling 'gewonnen' en dan denk je voor een idioot lage prijs iets te krijgen.. en dat komt dan niet en uiteindelijk krijg je wel je geld terug.
Een truukje die een aantal eBay verkopers toepassen.
Ik meld ze altijd gelijk als ze zoiets flikken..
Nadeel bij conrad is weer dat ze zoveel spullen hebben dat je ontzettend goed op de maten moet letten terwijl iprot en hacker meer direkt op breadboard en arduino zijn gericht.
Maar ja, door crap te leveren zoals vandaag door iprot zal ik daar niet gauw nog iets bestellen.
En een half jaar na verzenddatum ga ik dat niet terugsturen.
edit:
over het algemeen is iprot op zich geen slechte zaak. Diverse artikelen zijn uit eigen ervaring wel goede kwaliteit.
[ Voor 37% gewijzigd door kitao op 06-12-2013 19:08 ]
Kan wel kloppen.... 6S voeding, ofwel 22.2 volt met regelaars van 180 ampere of meer.....kitao schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 16:53:
@memphis
Ik werd er even duizelig van. 4000W in 2.5 kg !!
Konden ze mijn wasmachine van 1000W maar laten inkrimpen.
Overigens hier een ombouwverslag van een maat van mij welke mogelijk door de fabrikant overgenomen gaat worden:
http://www.modelbouwforum...rpent-977e-conversie.html
Op minuut 1:22 heeft hij het over 4000Watt en op minuut 2:10 over 2550 gram.
Maar ik zie wel dat er aardig wat apparatuur en kennis bij nodig is. Zal ook wel geen gietijzer zijn wat daar verspanend wordt verwerkt op dat modelforum.
Bij mij in de buurt zit een leuke modelwinkel maar die is meer gericht op treinen.
http://www.johanvoermans.nl/index.php
Helaas heb ik geen extra kamers voor treinen of een grote tuin voor RC-terreinwagens.
edit: je schreef laatst dat je sponsorsupport had. Dus er valt ook prijzengeld te winnen ?
[ Voor 9% gewijzigd door kitao op 06-12-2013 20:53 ]
Stel je neemt zo'n accutje:
http://www.hobbyking.com/...3S_65_130C_Lipo_Pack.html
3 cellen = 11.1V
Rating is 5Ah, maximum constante ontlaad stroom is 65C, dus 65x5A
65x5Ax11.1V = 3600W
Let wel, met 65C gaat jouw accu op zo'n tempo binnen 1 minuut op.
Zo zie je nog eens wat van de wereld. Ik heb net even een interview zitten kijken met Jilles
YouTube: Jilles Groskamp Team Orion - RC Racing TV Interview
Ziet er wel professioneel uit die baan enzo. In het nieuws hoor je er helaas maar weinig over terwijl 'we' toch een wereldkampioen hebben.
@Megamind
Een paar jaar geleden heb ik een pic16F57 aangeschaft als BasicStamp van Parallax. Daar hebben ze ook een quadcopter bouwpakket.

http://www.parallax.com/product/80000
Wel behoorlijk prijzig maar zou wel leuk zijn zoiets te maken (met een goedkoper kitje)
En dan wel met een atmega want ik ben afgestapt van PBasic.
Inmiddels mijn klokje weer aan de praatje gekregen
kitao in "De EL-kroeg - Deel 3"
Bleek toch het kristal te zijn
Waarschijnlijk verbrand tijdens solderen ?
Nu wachten op pinheaders zodat ik geen kristal en RTC direkt op de print hoef te solderen en dan een nieuwe poging wagen.
(To be continued)
[ Voor 4% gewijzigd door kitao op 07-12-2013 12:18 . Reden: foto resize ]
multimeter 1
- geen gamma/noname spul
- degelijk + veilig
- true rms
- in ieder geval A stand (ma/ua hoeft niet)
- verbinding mogelijk met PC
- backlight
- 4000/6000 count
multimeter 2
- geen gamma/noname spul
- degelijk + veilig
- temperatuur meting
- true rms
- ua/ma/a standen (vooral met nuttige ua/ma stand, dus lage input weerstand)
- verbinding mogelijk met PC
- backlight
- minstens 20000 count
Liefst twee multimeters van hetzelfde merk.. Als ik alles zo bekijk, lijken me twee meters van Agilent de beste keus. Jammer dat de goedkopere Flukes (bvb 17b) niet voldoen aan mijn eisen voor de simpelere multimeter (true rms/backlight/pc verbinding).
Nog even een nachtje over slapen.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
http://www.lrp.cc/en/prod...ower-loetstation/details/

Laatst mee gewerkt en werkte super. Ik denk alleen dat het originele merk goedkoper is.
Verwijderd
wat is je budget voor die 2 meters ? want Agilent + 20000 count = geen koopjeWVL_KsZeN schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:00:
Pfft.. ben aan het zoeken naar twee vervangende multimeters voor de twee van mij die stuk zijn gegaan.
- how to select
kwam deze nog tegen (ben toevallig zelf ook aan het rondkijken)
DM3068 Digital Multimeter
en deze
Hameg HMC8012
[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2013 19:48 ]
Die multimeters gaan echter niet verder als mijn speciaal daarvoor bedoelde (goedkope) capaciteitsmeter.
Die loopt van 200pF tot 2000μF(= 2mF)
Ik lees in jouw link :
Nou ja, 2mF zal ook wel te krijgen zijn. Wel handig 2 in 1.Most DMMs can measure from a few picofarads to at least 1 microfarad
Voor dat geld koop ik liever een Agilent 34460A..Verwijderd schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 16:15:
[...]
wat is je budget voor die 2 meters ? want Agilent + 20000 count = geen koopje
- how to select
kwam deze nog tegen (ben toevallig zelf ook aan het rondkijken)
DM3068 Digital Multimeter
en deze
Hameg HMC8012
Verwijderd
ik gebruik momenteel een oude bench MM met aardige specs.

( Solartron 7150, 6.5 Digit Benchtop Multimeter features AC & DC voltage ranges 0.2 V to 1000 V (5 ranges, true RMS on AC). Resistance ranges 2 kohm to 20 Mohm (5 ranges). Linearity < 0.001% of range.)
Maar de aan/uitknop zit aan de achterkant (welke idioot dat bedacht heeft) en daar erger ik me vreselijk aan.
Meetapparatuur opstapelen kan dus niet anders kan ik hem niet aanzetten en moet ik dus altijd op de tast die knop zien te vinden.
Kortom.. als ik een aardige aanbieding zie gaat die eruit, vandaar dat ik ook rondkijk
Vraag me wel af of ik voor hobby gebruik 61/2 digit nodig heb.
Is het netfilter van die 7150 al vervangen? Hebben de neiging om met geluids- en rook effecten de geest te geven.
Overigens lijkt die oude mm van mij toch niet overleden te zijn, maar gewoon onbetrouwbaar te zijn.
Wat gaat er mis? De meter is 20.000 count en heeft geen autoranging, dus je selecteert zelf de juiste range. En hier gaat het mis.
Ik had een meting waar ik niet uitkwam, spanning, stroom en gemeten weerstand kwamen totaal niet overeen (ja, had rekening gehouden met de burden voltage van de meter).
Wat bleek nu uiteindelijk : ik had de weerstand gemeten in de 200Ohm stand, en de meter gaf 180 aan. Echter blijkt de weerstand iets van 300Ohm te zijn -> als ik de meter overschakel naar de 2KOhm stand, geeft hij wel netjes 300Ohm aan. Als ik een 180Ohm weerstand pak, geeft hij zowel in de 200 als 2000Ohm stand 180ohm aan.
--> de meter geeft dus niet altijd goed aan dat de meting OL is! en dat is naar, want ik heb uren lopen zoeken naar de fout. Onbetrouwbaar prutsding.
[ Voor 64% gewijzigd door WVL_KsZeN op 08-12-2013 11:09 ]
Verwijderd
ja hij is geheel 'up to date ' .. en backlight ingebouwd.. werkt op zich prima .. maar die aan/uitknopjoopv schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:01:
Misschien zit er een temperatuur gestabiliseerde spanningsreferentie in die meter en is het de bedoeling dat ie aan blijft staan. Je hebt kans dat je anders de meter uren van te voren aan moet zetten, omdat je in de opwarm tijd die 6,5 digit specs niet haalt. De manual zal daar toch wel iets over te zeggen hebben?
Is het netfilter van die 7150 al vervangen? Hebben de neiging om met geluids- en rook effecten de geest te geven.
Verwijderd
en dan zo'n bluetooth adapter erbijWVL_KsZeN schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:04:
Wat betreft de simpele multimeter ben ik eruit, het wordt de agilent u1232a, lijkt me echt een top dingetje die aan al mijn wensen voldoet.
Problem with Agilent U1232AWVL_KsZeN schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:04:
Wat betreft de simpele multimeter ben ik eruit, het wordt de agilent u1232a, lijkt me echt een top dingetje die aan al mijn wensen voldoet.
Kwam ik toevallig tegen, geen idee of het probleem al gefikst is.

Nadeel, probes zitten vast op het toestel, staat niet bij hoelang ze zijn en de meetpuntjes zijn nogal kort.
Voordeel, ledlamp ingebouwd en meet capaciteit van 1 pico tot 200 micro
http://www.conrad.nl/ce/n...meter-Heavy-Duty?ref=list
Of deze : van 70 voor 50 euro Extech MN16
http://www.conrad.nl/ce/n...itale-multimeter?ref=list

van 10 picoF tot 100 microF
voordeel, heel pakketje, met temp.meting, zonder probes (die heb ik toch al)
nadeel, een voor mij onbekend merk
Wat zegt deze twee merken jullie, aanvaardbaar voor hobbygebruik ?
[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 08-12-2013 11:36 ]
Extech Instruments - a FLIR company
FLIR is HET merk voor professionele warmte camera's en infrarood temperatuur meters. Ik heb dus ook wel vertrouwen in Extech.
Voltcraft is het huismerk van Conrad, kan overal vandaan komen.
Nu je het zegt, zo'n flir ken ik wel.
De gebruiksaanwijzing bij conrad was enkel in het hongaars ofzo. Maar op het net kan je wel andere talen vinden voor dat model.
Nou, eens kijken of die onder de boom kan verschijnen. In de prijsklasse tot 50 zie ik niet veel betere staan hoewel die voltcraft meer meetbereik heeft in capaciteit en tientje goedkoper is.
Voor het gewone hobby werk voldoen ze beide,al gaat mijn voorkeur er toch wel voor degene met afneembare probes, alles valt of staat natuurlijk hoe intensief je de meters gebruikt ik heb jaren geleden een metertje van voltcraft gekocht en dat ding doet het nog steeds.kitao schreef op zondag 08 december 2013 @ 11:33:
Ik ben ook een leuke tegengekomen. Kan je meteen gebruiken als zaklamp. Voltcraft VC20
[afbeelding]
Nadeel, probes zitten vast op het toestel, staat niet bij hoelang ze zijn en de meetpuntjes zijn nogal kort.
Voordeel, ledlamp ingebouwd en meet capaciteit van 1 pico tot 200 micro
http://www.conrad.nl/ce/n...meter-Heavy-Duty?ref=list
Of deze : van 70 voor 50 euro Extech MN16
http://www.conrad.nl/ce/n...itale-multimeter?ref=list
[afbeelding]
van 10 picoF tot 100 microF
voordeel, heel pakketje, met temp.meting, zonder probes (die heb ik toch al)
nadeel, een voor mij onbekend merk
Wat zegt deze twee merken jullie, aanvaardbaar voor hobbygebruik ?
Voor het werk gebruik ik meters van fluke maar das wel een paar klassen duurder en ook die dingen kunnen kapot maar die worden ook veel intensiever gebruikt.
Wil je af en toe wat meten voldoen ze prima, ga je ze vaak gebruiken zou ik kijken naar de duurdere klasse.
AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.
Ik heb ook een MM en CM die niet kapot te krijgen zijn. Toen ook nog onder de 50 gulden. Intensief gebruik ?
Door de jaren heen hebben ze toch al aardig gemeten.
Dus ik twijfel nog. Waarom nieuwe kopen als de oude het nog doen. Maar daar staat dan tegenover dat ik én volt én ampere tegelijkertijd zou kunnen meten en ik heb cap/amp/volt in 1 apparaatje.
Plus, mocht ik toch een cap tegenkomen die buiten de range valt van de MN16 dan heb ik altijd nog een reserve iets 'grotere'.
Ook toen hij nieuw was zat de temperatuur meting er minstens 4 graden naast.
Het vervelendste is de continuïteit test. Als je de meetpennen tegen elkaar houdt dan moet je wachten tot de autorange zich instelt en na een seconde of 3 piept hij pas, echt heel irritant. Bij de Fluke kan ik de meetpen zo langs alle pootjes van een IC trekken en hoor ik direct een piep bij degene die ik zoek.
Het zijn dit soort kleine dingetjes waarvan je weet dat het bij een echt merk wel goed zit. Bij Voltcraft kan het uit eender welke fabriek komen en moet je maar gokken wat je krijgt.
Waarom heb je dat eigenlijk nodig?WVL_KsZeN schreef op zaterdag 07 december 2013 @ 15:00:
Pfft.. ben aan het zoeken naar twee vervangende multimeters voor de twee van mij die stuk zijn gegaan. Ik heb een aantal eisen opgesteld :
- true rms
Ik heb het niet op mijn DMM en ook nooit nodig gehad. Vroeger op het werk had ik het wel op een dure Fluke, maar ook toen had ik het niet echt nodig.
Als je echt wil weten wat voor signaal je hebt, dan zet je het op de digiskoop en die kan alles voor je uitrekenen.
[ Voor 31% gewijzigd door Ploink op 08-12-2013 12:13 ]
Heb je het over het doorfluiten van een verbinding om te kijken of die niet verbroken is ?
Zo ja, dan is 3 seconden wel erg lang inderdaad.
Ik heb m'n besluit inmiddels wel genomen, als ik er eentje koop, dan die extech.
Ik zou ook spanning én ampere in circuit kunnen meten met mijn usb-scope als spanningmeter en de MM als amperemeter. Helaas gaat mijn scope niet verder als 10V.
Hier een review: http://lygte-info.dk/review/Review%20UNI-T%20UT61E%20UK.html op EEVblog zijn er ook wel uitgebreide reviews van te vinden.
Via DealExtreme voor 45 euro ofzo. Ben er zelf wel tevreden mee, maar ik ben geen die-hard elektronicus dus elco's meten e.d. doe ik er niet mee
Alles valt en staat nu eenmaal met wat je ermee wil doen.
Je kunt van een goedkoop dingetje nu eenmaal geen wonderen verwachten.
Wil je echtere waardes dan zal je dieper in de buidel moeten tasten, alleen is dat wat de gemiddelde hobbiëst wil?
Die 3 seconden is idd wel erg lang daar zou ik ook niet op willen wachten.
Maarja zo is het leven nu eenmaal de 1 neemt genoegen met een lelijke eend en de ander met een ander wil een mercedes.
Voor gewoon hobby werk af en toe een spanninkje meten en een stroompje voldoen de meters wil je zuiverder meten zou je dieper in de buidel moeten tasten.
AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.
Ziet er ook goed uit. vooral dat opzetstukje om weerstand en cap te meten is handig. Die extech kan geen tor meten maar dit model ook niet. Mijn huidige MM kan dat wel dus dat is verder geen groot probleem.ThinkPadd schreef op zondag 08 december 2013 @ 12:17:
Al eens gekeken naar de UT61E?
Elco's meten e.d. doe ik er niet meeBeetje stroom en spanning, weerstand er mee meten
En tja, ik zit ook maar beetje te rommelen en niks serieus ofzo, maar als je een schakeling hebt met een kapotte tor dan ben je ook niet blij.
En een elco meet ik amper, daar staat het goed leesbaar erop. Het zijn juist die kleine caps die ik regelmatig opmeet. En weerstanden, die kleurcodes zijn amper te zien.
Ja dat ja, Wikipedia: Continuity testkitao schreef op zondag 08 december 2013 @ 12:16:
Wat bedoel je nu precies Ploink ?
Heb je het over het doorfluiten van een verbinding om te kijken of die niet verbroken is ?
Nog een tip voor als je een nieuwe meter uitpakt: Maak meteen de meetpennen schoon met alcohol.
Vaak zijn ze nog wat vettig van de productie en maken ze slecht contact. Dit had ik met de Fluke 17B van DX.
Toevallig had ik van de week een flesje 100% aceton (125ml) gekocht bij Kruidvat.
Over die continuetester, ik noemde dat altijd doorfluiten. Geen idee dat dat 3 seconden kon duren, die MM van mij reageert direkt.
Bij die Extech die ik op het oog heb zit er zelfs een losse bij inbegrepen :

http://www.extech.com/ins...t.asp?catid=31&prodid=115
Vandaag was weer een nuttige dag; ik had sinds vorige keer dat ik op EL was nogal wat spullen liggen waarvan ik sommigen al eerder had opgebouwd en anderen niet.
Ik denk dan bijv. aan klokje, afstandbediening TV, DC-motorbesturing met motorshield, APC220, een relais en LCD-16x2.
Na een maand of 8 deze spulletjes te hebben laten verroesten is sinds vandaag toch alles weer draaiend en sommigen zelfs op afstand bestuurbaar. (met de nodige hulp natuurlijk
Tijd voor een nieuw projectje.
Ik denk bijv. aan ethernet of wifi maar ik zie er tegen op. Lijkt me gecompliceerd en eigenlijk geen idee wat je er aan hebt en de prijzen zijn ook niet bepaald laag van sommige shields.
Wie kan uit ervaring een tip hierover geven waar mee te beginnen en wat je daar (in het kort) nu eigenlijk mee doet ?
[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 08-12-2013 14:49 ]
Oscar Wilde
Ik neem aan dat je het wel weet, maar ik zeg toch maar even dat aceton plastics aantast. Alcohol of gewone brandspiritus is veiliger.kitao schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:24:
Bedankt voor de tip Ploink !
Toevallig had ik van de week een flesje 100% aceton (125ml) gekocht bij Kruidvat.
Zelf gebruik ik deze alcohol doekjes om van alles en nog wat schoon te maken, monitor, toetsenbord, lenzen, meetpennen, etc. Verkrijgbaar bij DA drogist of de Action.
Verwijderd
meer dan een jaar mijn xbox niet gebruikt, vandaag weer is aangezet en geupdate.
uitgezet en nu weer aan en krijg ineens bij booten de melding 'unsupported TV signal adjust PC' op de sony bravia
wel beeld maar geen geluid.. wat ik ook doe ( voor die updates had ik wel geluid over mijn boxen)
in het TV menu zie ik nu staan bij input:
unsupported signal
66.6 khz
59.9 hz ?
* update : gevonden- video xbox resetten door y button in te houden tijdens booten
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2013 16:20 ]
Ja, ik bedoel dit en dan onder EthernetlibraryRaven schreef op zondag 08 december 2013 @ 14:46:
Bedoel je Arduino via ethernet/wifi?
http://arduino.cc/en/Tutorial/HomePage
Ik heb jouw overige links nog niet bekeken maar voorlopig ziet het er voor mij uit als abracadabra.
Ik kom er later (niet vandaag) op terug.
@Ploink
Ik dacht eigenlijk, die aceton vervliegt meteen en met alcohol dat zit vaak in oplossing dus komt er water bij.
Ik had de aceton eigenlijk gekocht om een op te bouwen printplaat mee te ontvetten voor het solderen.
Dat het plastic aantast had ik eigenlijk geen rekening mee gehouden.
Ik heb zelf http://samenkopen.net/action_product/167071/972527 + http://samenkopen.net/action_product/167071/555583 en die minirouter die ik bij Conrad weg heb gehaald. Werkt prima
Oscar Wilde
Maar wat is dan het eindresultaat ? Ik zie bijvoorbeeld staan
ChatServer: set up a simple chat server.
WebClient: make a HTTP request.
WebClientRepeating: Make repeated HTTP requests.
WebServer: host a simple HTML page that displays analog sensor values.
XivelyClient: connect to xively.com, a free datalogging site.
XivelyClientString: send strings to xively.com.
BarometricPressureWebServer: outputs the values from a barometric pressure sensor as a web page.
UDPSendReceiveString: Send and receive text strings via UDP.
UdpNtpClient: Query a Network Time Protocol (NTP) server using UDP.
DnsWebClient: DNS and DHCP-based Web client.
DhcpChatServer: A simple DHCP Chat Server
DhcpAddressPrinter: Get an IP address via DHCP and print it out
TelnetClient: A simple Telnet client
Dit zegt me allemaal niks
Wat krijg jij dan in beeld en wat heeft dat met internet te maken en vooral, wat is het voordeel er dan van om dit niet gewoon via je pc te doen volgens de gebruikelijke wegen ?
edit: inmiddels wel jouw links bekeken maar ik sta nog steeds in het duister.
[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 08-12-2013 16:44 ]
Verwijderd
' Tijd voor een nieuw projectje.
Ik denk bijv. aan ethernet of wifi maar ik zie er tegen op. Lijkt me gecompliceerd en eigenlijk geen idee wat je er aan hebt en de prijzen zijn ook niet bepaald laag van sommige shields. '
je vraagt ontzettend veel en je weet zelf niet wat je (ermee) wil.. lastig
voorbeeld.. als je een object voorziet van wifi kan je ermee communiceren, het kan jou dan draadloos een waarde doorsturen en andersom kan je een waarde remote instellen.
er is een nieuwe arduino uit (leuk ding) die eea aan boord heeft > http://arduino.cc/en/Guide/ArduinoYun#toc2
Tijdens het testen heb ik de webserver-sketch erop gezet, die geeft de waardes van de analoge ingangen weer op een html pagina die je overal op je pc/smartphone/tablet kan openen, maar je kan ook waardes van digitale ingangen laten weergeven. Je kan daarnaast ook data via ethernet laten versturen voor datalogging doeleinden. De Arduino maakt dan verbinding met een webserver waar dan de data vastgelegd door de Arduino worden bewaard en je de data kan laten weergeven op een website.kitao schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:39:
@Raven
Maar wat is dan het eindresultaat ? Ik zie bijvoorbeeld staan
ChatServer: set up a simple chat server.
WebClient: make a HTTP request.
WebClientRepeating: Make repeated HTTP requests.
WebServer: host a simple HTML page that displays analog sensor values.
XivelyClient: connect to xively.com, a free datalogging site.
XivelyClientString: send strings to xively.com.
BarometricPressureWebServer: outputs the values from a barometric pressure sensor as a web page.
UDPSendReceiveString: Send and receive text strings via UDP.
UdpNtpClient: Query a Network Time Protocol (NTP) server using UDP.
DnsWebClient: DNS and DHCP-based Web client.
DhcpChatServer: A simple DHCP Chat Server
DhcpAddressPrinter: Get an IP address via DHCP and print it out
TelnetClient: A simple Telnet client
Dit zegt me allemaal niks
Wat krijg jij dan in beeld en wat heeft dat met internet te maken en vooral, wat is het voordeel er dan van om dit niet gewoon via je pc te doen volgens de gebruikelijke wegen ?
edit: inmiddels wel jouw links bekeken maar ik sta nog steeds in het duister.
De NTPclient sketch, UdpNtpClient, heb ik ook al eens gebruik van gemaakt. Dan kun je de klok van de Arduino laten synchroniseren om 'm op tijd te houden, op dezelfde manier als Windows en Linux doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 08-12-2013 17:14 ]
Oscar Wilde
Printplaten kunnen er wel tegen. Je kan aceton goed gebruiken om bijvoorbeeld na het etsen foto lak te verwijderen. Met alcohol lukt dat ook wel, maar dan moet je wat meer poetsen.kitao schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:21:
@Ploink
Ik dacht eigenlijk, die aceton vervliegt meteen en met alcohol dat zit vaak in oplossing dus komt er water bij.
Ik had de aceton eigenlijk gekocht om een op te bouwen printplaat mee te ontvetten voor het solderen.
Dat het plastic aantast had ik eigenlijk geen rekening mee gehouden.
Hoe het internet werkt weet ik wel. Er komt een kabel uit de muur, dat gaat naar een kastje router genaamd, die zendt een draadloos signaal naar deze lap en dan met een paar muisklikken kan ik jouw post lezen.Verwijderd schreef op zondag 08 december 2013 @ 16:52:
volgens mij kan je je beter eerst is in gaan lezen kitao. (hoe werkt internet)
je vraagt ontzettend veel en je weet zelf niet wat je (ermee) wil.. lastig![]()
voorbeeld.. als je een object voorziet van wifi kan je ermee communiceren, het kan jou dan draadloos een waarde doorsturen en andersom kan je een waarde remote instellen.
er is een nieuwe arduino uit (leuk ding) die eea aan boord heeft > http://arduino.cc/en/Guide/ArduinoYun#toc2
Ik vond zelf mijn vraag op zich wel meevallen. Ik zou het vergelijken met als iemand vraagt of iemand ervaring heeft met een motorshield en in welke toepassing die wordt gebruikt. Lijkt me niet heel moeilijk te beantwoorden.
Maar goed, misschien ligt dit heel anders en excuus als het onduidelijk en veeleisend overkwam.
Ik ga het volgende doen, ik zag dat de prijs wel meeviel, ik dacht eerst iets van 40 euro per shield maar ik ben er eentje tegengekomen voor 19,-
Ik koop die gewoon - dat zal volgende maand worden - en zie wel waar het schip strandt.
Sowieso bedankt voor de link Borroz en Raven voor de uitleg.
Ondertussen kan ik me inderdaad dan wat inlezen.
Ben je nu sarcastisch? Want dat je weet hoe je een auto start betekent niet dat je weet wat er van binnen gebeurd.kitao schreef op maandag 09 december 2013 @ 03:38:
[...]
Hoe het internet werkt weet ik wel. Er komt een kabel uit de muur, dat gaat naar een kastje router genaamd, die zendt een draadloos signaal naar deze lap en dan met een paar muisklikken kan ik jouw post lezen.
TCP is voor beginnens een vrij ingewikkeld protocool en bij de goedkopere internet shields zijn de drivers vaak erg slecht en zal je best wat kennis moeten hebben om er wat leuks van maken.
Mwa, niet echt sarcastisch bedoeld ofzo. Als ik weer terugkijk naar het voorbeeldje motorshield dan hoef je niet perse te weten hoe een elektromotor in elkaar steekt of zelfs een h-brug.Megamind schreef op maandag 09 december 2013 @ 03:57:
[...]
Ben je nu sarcastisch? Want dat je weet hoe je een auto start betekent niet dat je weet wat er van binnen gebeurd.
TCP is voor beginnens een vrij ingewikkeld protocool en bij de goedkopere internet shields zijn de drivers vaak erg slecht en zal je best wat kennis moeten hebben om er wat leuks van maken.
Is wel mooi meegenomen natuurlijk maar zonder dat kun je ook je motortje de gewenste kant op laten draaien.
Ik weet wel, toen ik de apc220 kocht ben ik op zoek gegaan naar instructies. Lang verhaal kort, ik las die instructies en zag er tegenop en begon er niet aan. Achteraf bleek dat enigzins terecht want via die site liep het ook vast maar uiteindelijk met hulp van Raven toch goed gekomen.
Ik bedoel dus, begin je er niet aan dan leer je het ook nooit.
Inmiddels wat video's aan het bekijken en je kan best gelijk hebben hoor, op Adafruit lees ik het volgende :
Before you do this tutorial you'll want to get familiar with what you're working on. This isn't a beginner tutorial, its best used by those who already have quite a bit Arduino or microcontroller experience and are 'fluent' in C/C++/Java!
http://www.ladyada.net/learn/arduino/ethfiles.html
Mijn C is allerminst vloeiend
Maar ja, daarom was mijn eerste vraag dan ook hierover : wie heeft een tip waarmee te beginnen ?
En over die drivers, genoemd e-shield is volgens de verkopers van ITead.
Is daar veel gedoe mee te verwachten ?
http://www.hackerstore.nl/Artikel/1
[ Voor 0% gewijzigd door kitao op 09-12-2013 05:00 . Reden: typo ]
http://www.hackerstore.nl/Artikel/Ethernet_Shield.pdf
http://arduino.cc/en/Reference/Ethernet
Die middelste link doet het niet bij mij trouwens.
Via youtube dit gevonden : http://startingelectronic...ield-web-server-tutorial/
Bijna 20 delen uitleg en gemaakt in januari dit jaar
Ik hoop dat het daarmee lukt
Dan verschillen jij en ik van gedachte want als je niet weet wat de ondergrond doet zal je ook nooit alles aan de bovenkant begrijpen. Op zich kan dat prima als ook alles werkt zoals verwacht maar werkt iets niet is het wel verstandig om ook een foutanalyse toe te kunnen passen.kitao schreef op maandag 09 december 2013 @ 04:58:
Mwa, niet echt sarcastisch bedoeld ofzo. Als ik weer terugkijk naar het voorbeeldje motorshield dan hoef je niet perse te weten hoe een elektromotor in elkaar steekt of zelfs een h-brug.
Is wel mooi meegenomen natuurlijk maar zonder dat kun je ook je motortje de gewenste kant op laten draaien.
Wat kitao denk ik bedoelt is dat je geen expert hoeft te zijn om er aan te beginnen en iets te maken dat werkt, maar dat je gaandeweg leert en dat je aan het eind van het project wat beter begrijpt wat bijvoorbeeld een H-brug is of hoe ethernet werkt.
Over ethernet shields gesproken:
http://dx.com/s/arduino%2bethernet?Sort=ReviewsCount
Al vanaf 7 euro voor een complete shield of ENC28J60 gebaseerde module voor nog minder.
Wifi modules hebben ze ook vanaf een tientje
http://dx.com/s/arduino%2bwi-fi?Sort=ReviewsCount
[ Voor 7% gewijzigd door Ploink op 09-12-2013 12:22 ]
HTTP, HTML, UDP, DHCP, etc.
Is allemaal op te zoeken in wiki en kun je een hele studie van maken voordat je een e-shield gaat toepassen.
Maar ik vind dat net als zwemmen leren op het strand zonder ene teen in het water te zetten.
Bovendien, en ik noem maar wat, als je dan dat e-shield hebt dan blijkt er bijv. helemaal geen UDP aan te pas te komen. Dus inderdaad, ik kijk liever gaandeweg naar de achtergrond.
En bedankt voor de links
Inmiddels uno-versie 1.0.5 gedownload. Schijnt makkelijker te werken met nieuwe libraries toevoegen.
http://arduino.cc/en/Guide/Libraries
Verwijderd
Nee, maar het is natuurlijk ook geen lego.. en die indruk wekt Kitao hier nogal eensSissors schreef op maandag 09 december 2013 @ 12:03:
Hoever wil je daar achter mee gaan? Moet je weten hoe CMOS werkt voordat je een microcontroller kan gebruiken?
Een beetje linkjes googlen kan iedereen.. begrijpen waarmee je bezig ben en waar je wil eindigen, daar gaat het om imho.
Verwijderd
maar er is genoeg belangstelling voor dit soort produkten en het is natuurlijk ook gewoon leuk.. beetje prutsen
Helaas blijkt er maar één probe in de doos te zitten en niet de beloofde twee. Op de pakbon staat ook 1.
@ Borroz : die ene probe direkt gaan gebruiken, maar dat gele dopje blijft bij mij niet vastzitten? Hoe zit dat bij die probes van jou?
Volgende raadsel :

Er zit helemaal niets waar de high-freq. compensatie zou moeten zitten, dat gat zit helemaal dicht met plastic.. rare chinezen..
Oh ja, bijna vergeten

Een agilent u1232a met USB-IR interface
Gek genoeg lijkt conrad de DS2072 niet meer te leveren? Is compleet verdwenen. De DS2102 is ook niet leverbaar en de DS2202 is ook nergens meer te vinden?
[ Voor 53% gewijzigd door WVL_KsZeN op 09-12-2013 19:21 ]
Verwijderd
[ Voor 169% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 16:13 ]
Da's niet de schuld van Arduino overigens, want die maken de blokken niet. Maar dat terzijde.mux schreef op maandag 09 december 2013 @ 16:44:
Dat is ook het grote probleem van Arduino: het doet aan de ene kant alsof het een blokkendoos is, maar aan de andere kant zijn de blokken bepaald niet zo ontworpen dat ze foolproof met elkaar en met leken samenwerken.
Ik ben begin dit jaar begonnen met electronica. Stap 1 was inderdaad een Arduino compatible mini-boardje (Teensy 2.0), en ik heb later ook een Arduino Micro (328p) gekocht. Ik kwam er al snel achter dat ik componenten nodig had en die heb ik toen via EBay in China besteld. Toen ik zag dat de prijzen zó laag waren, heb ik er ook gelijk een zwikje pro-mini's bij gehaald en losse ATMega328p's. De mini's zijn IDEAAL om op een breadboardje of protoboardje te prikken. Binnen enkele weken had ik een werkend prototype met allerlei jumper wires op het board en ben ik gelijk doorgestoomd naar het maken van een eigen PCB met SMD componenten (we zijn nu wel 3 maanden verder overigens). Ik maak dus allang geen gebruik meer van de 'Arduino' en hun hardware, maar alleen van de ATMega en hun (helaas beperkte) IDE. Bootloaders gebruik ik niet om het maximale memory uit de chip te kunnen gebruiken. Als ik zo'n beetje rondlees op allerlei fora, lijkt het er ook op dat andere mensen dezelfde methode hanteren.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Verwijderd
ik heb ook zo'n bordje, lekker snel, maar ik vind die online compiler toch niet echt prettig, heb altijd het idee dat er iemand meekijkt met jou projectjeSissors schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:26:
Ik overweeg weleens een mooie TS te maken over http://mbed.org/, maar denken jullie dat dat nut heeft of maak ik dan enkel een leeg topic?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2013 20:33 ]
En danVerwijderd schreef op woensdag 11 december 2013 @ 20:31:
[...]
ik heb ook zo'n bordje, lekker snel, maar ik vind die online compiler toch niet echt prettig, heb altijd het idee dat er iemand meekijkt met jou projectje
Je kan ook offline compilen, maar dan is importeren van libraries meer werk.
Tot nu toe goed, het is een lekker stevig ding! Snelle meting, maar autoranging zou wat sneller mogen. Meetsnoeren hadden nog wat soepeler gekund, heb wel betere in mn handen gehad. Er zit ook een calibratierapport bij, dat is wel super.Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 20:48:
geen last van * ben benieuwd hoe die u1232a je bevalt
voor uA metingen is het ding waardeloos (maar dat wist ik al), de shunt weerstand is +- 2,9kOhm. De goedkope 20.000 count multimeter die ik heb heeft een shunt van 100Ohm in de uA stand (om en om gemeten met de 2 multimeters). Volgens mij wordt dat veroorzaakt doordat er geen aparte ingang is voor uA, de meter gebruikt dezelfde ingang voor V, Ohm, uA. Raar.
Ik moet de logging via USB nog uitproberen, je kunt de software iig gratis downloaden en de USB-IR adapter is niet zo duur (29 euro, maar ergens anders vast nog wel goedkoper te krijgen).
Wij hebben op ons werk een aantal maanden terug een tweetal Agilent U1242B's gekocht.Verwijderd schreef op maandag 09 december 2013 @ 20:48:
geen last van * ben benieuwd hoe die u1232a je bevalt
Mijn referentie is mijn eigen Multimetrix thuis en een handvol Fluke meters van de laatste 15 jaar.
Wij hebben de U1242B's met een 5 1/2 digit gecalibreerde tafel multimeter vergeleken en nauwkeurigheid was goed.
Burdenspanning en nauwkeurigheid is stukken beter dan de Fluke 175 die nieuw evenveel kost.
De Fluke piept wel iets sneller tijdens de conductivity test, maar afgezien daarvan is de Agilent superieur.
Voor hetzelfde geld heb je aan een Agilent een betere meter dan een Fluke imho
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Verwijderd
[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2013 18:43 ]
Een pulse stretcher in de conductivity test mode is onmisbaar voor het opsporen van zeer kortdurende onderbrekingen in verbindingen, of kortdurende sluitingen.DaWaN schreef op woensdag 11 december 2013 @ 21:34:
[...]De Fluke piept wel iets sneller tijdens de conductivity test, maar afgezien daarvan ...
Het grootste probleem is dat het een insteek kaart is en net boven de 10 cm uit komt (10,2).
Door dat het een insteek kaart is is het jammer genoeg niet makkelijk om te lossen...
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Dit topic is gesloten.
![]()