Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.746 views

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:09
Het lijkt er op dat mijn LED-strip-modules nu goed werken! *O*

Een een van de problemen zat 'm in de software op de PC: blijkbaar kwam de data zo snel binnen dat het allemaal in 1 buffer stond. Daar heb ik nooit op gecheckt en er werd dus maar 1 packet verwerkt, waarna de buffer werd leeggegooid. |:(

[ Voor 11% gewijzigd door maikel op 27-09-2013 17:33 ]

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Boudewijn schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 16:20:
ik moet binnenkort mijn espressomachine debuggen: sinds ik hem een keer goed heb schoongemaakt (veel water :/) maakt hij sluiting. De aardlek klapt eruit, volgens mij als of de microcontroller die ik erin heb gehangen aanspringt , of de boiler aan gaat.

NU is dat niet zo heel lastig, maar het is rete irritant dat ik telkens de aardlek erop moet zetten. Is hier nog iets omheen te trucen op een veilige manier?

- ongeaarde kabel gebruiken: hmmm het is een metalen behuizing. Mischien niet heel slim...
- nieuwe groep met eigen aardlek trekken: uhhh beetje overkill ;).

Iemand een idee?
scheidingstrafo met current limiter?

Ctrl+k

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sibylle schreef op vrijdag 27 september 2013 @ 18:31:
[...]

scheidingstrafo met current limiter?
Goed plan maar een espresso-apparaat trekt een slordige 5A als hij staat te stoken (nou ja 1600W volgens het typeplaatje meen ik). Scheidingstrafo wordt dan best prijzig vrees ik.

• Sibylle
maar je hoeft het toch niet werkende te krijgen? De grote units zoals verwarmingselement en waterpomp+compressor zullen veel trekken. Als je geluk hebt dan heb je daar geen aardlek in.

Dus ik zou die elementen even loskoppelen en de laagspanning opstarten, ofwel achter de ingebouwde trafo of anders zonder scheidingstrafo achter een adapter.

Wat je ook kunt doen is de aardverbinding van je ingebouwde trafo loshalen, dan heb je in principe een scheidingstrafo. Alleen tricky om de juiste verbinding te vinden als het een moeilijke geschakelde voeding is.

Ctrl+k

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:55

franssie

Save the albatross

Die aardlek slaat niet zomaar uit, er ergens iets kapot - en ik gok in de buurt van je boiler dat aangestuurd wordt door je PIC / of de boiler zelf.
Geen idee wat waar schakelt bij jou, maar misschien moet je toch even gaan meten of er een stroompad is van een L of N naar aarde. Misschien kan je een relais (als dat erin zit) even doormeten met een aparte voeding van het voltage dat ie gebruikt?

edit: Wat Sibylle duidelijker zegt dus ;) al zou ik niet de aardverbinding van je trafo loshalen, als daar je probleem zit ...

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 27-09-2013 19:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm die PID heeft een interne SMPS en lust gewoon direct 230V. De hele machine werkt verder ook direct op netspanning, geen trafo aanwezig. Er zijn 3 dingen die ik los ga koppelen om te elimineren:

- PID
- Solid-state relais dat tussen PID en boiler hangt (om zodoende de boiler door de PID te laten regelen)
- Boiler zelf maar daar kan weinig mis aan.

Ik denk dat ik ze gewoon maar los ga testen dus, en zodoende elimineren.... meet momenteel geen gekke weerstanden tussen massa en onderdelen.

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-11 15:09
Vraagje voor de wat meer elektro begaafden:

Mijn desktop valt steeds random uit/crasht. Heb RAM al getest en het is ook niet zo dat het alleen onder hoge load gebeurt, bij idle ook dus het is ook geen koelingprobleem. Dus toen dacht ik aan de voeding.

Speedfan geinstalleerd, en jawel, de spanningen zijn op hol geslagen. De 5V lijn staat op 5.8V en de 12V lijn zweeft zelfs rond de 9V. Dat verklaart een hoop dacht ik, ruim buiten specs. Maar nu ben ik de voeding aan het nameten met een multimeter, en nu kan ik nergens die rare spanningen vinden. Alles wat ik met de multimeter meet zit gewoon binnen ATX specs.

Het is deze voeding: http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story&reid=110
die heeft een triple rail op de 12V. Maar ik heb alles gemeten van molex, pci-e kabel, tot 8pins cpukabel en de 4pins aftakking van de 24pins kabel terwijl de pc draait, en bij geen van alle meet ik rare spanningen, terwijl speedfan wel die afwijkingen aangeeft en de pc geregeld uit knalt.

Kan het zijn dat er een voedingscircuit op het moederbord stuk is in plaats van de voeding? Of ben ik verkeerd aan het meten en is ergens nog een rail die wel stuk is?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij zulk soort getallen zijn het volgens mij vaker de sensoren die dat meten het probleem dan dat de voedingslijn daadwerkelijk een verkeerde spanning heeft.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:10

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Heb je het met de voltmeter gemeten met de PC in werking of met een losgekoppelde voeding? En staan er nog dingen in de logboeken?

• Goron
Mr_gadget schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:18:
Heb je het met de voltmeter gemeten met de PC in werking of met een losgekoppelde voeding? En staan er nog dingen in de logboeken?
Ik heb alleen de molex en de 4pins die bij de 24 pins hoort echt in werking en onder load getest omdat die niet essentieel zijn. De pci-e en 8pins cpu power heb ik getest met de rest ingeplugd maar niet in het OS omdat dat dan niet gaat.

Stel die sensoren op het mobo zijn stuk, kan dat dan ook een reden zijn voor uitval? Soort zelfbescherming tegen foutief gemeten spanningen ofzo?

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Goron schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 14:06:
Speedfan geinstalleerd, en jawel, de spanningen zijn op hol geslagen.
[knip]
Kan het zijn dat er een voedingscircuit op het moederbord stuk is in plaats van de voeding? Of ben ik verkeerd aan het meten en is ergens nog een rail die wel stuk is?
Speedfan is niet 100% betrouwbaar. Het meten van interne spanningen is sterk afhankelijk van de hardware op het moederbord. Hiervoor heeft speedfan een database of doet bepaalde aannames wat betreft de weerstanden/spanningsdelers die voor de A/D converter zitten, maar er zijn zoveel verschillende moederborden dat ze nooit allemaal goed getest kunnen worden.
Voor meer zekerheid kun je ook in de bios kijken, indien deze de spanningen aangeeft.

Heb je al goed gezocht naar slechte condensatoren?

• Goron
Ploink schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 20:29:
[...]

Speedfan is niet 100% betrouwbaar. Het meten van interne spanningen is sterk afhankelijk van de hardware op het moederbord. Hiervoor heeft speedfan een database of doet bepaalde aannames wat betreft de weerstanden/spanningsdelers die voor de A/D converter zitten, maar er zijn zoveel verschillende moederborden dat ze nooit allemaal goed getest kunnen worden.
Voor meer zekerheid kun je ook in de bios kijken, indien deze de spanningen aangeeft.

Heb je al goed gezocht naar slechte condensatoren?
OK, bedank voor de info. Weet niet zo goed hoe je slechte condensatoren kan herkennen als het solid caps zijn (ze hebben niet zo'n inkeping die kan opzwellen), ik zie in elk geval geen lek en heb nooit een verbrande elektronica lucht geroken.

Bios zegt gewoon 12.14 volt, en 5.08 volt dus dat lijkt opzich wel aardig te zijn. Begin toch sterk het idee te krijgen dat de voeding nog goed is. Maar wat het dan wel is 8)7 . Ik ga de boel binnenkort vervangen maar moet wel weten of ik ook een nieuwe voeding nodig heb. Misschien toch maar vervangen voor de zekerheid.

• Sibylle
Even een snel vraagje...hoe kan het dat er één stopcontact is in mijn huisje waar ik 130 V meet?
Alle andere stopcontacten meten netjes 230 V.
De aansluiting is niks ingewikkelds, simpelweg drie draadjes waarvan één aarde.

Ik ben goed bekend met elektronica, maar met dit soort huisnetwerk dingen heb ik niet veel ervaring. Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?
Het is een nieuwbouwwoning uit 2012, de vorige bewoner was de eerste en heeft niks veranderd voor zover ik weet.

[ Voor 36% gewijzigd door Sibylle op 02-10-2013 00:39 ]

Ctrl+k

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Enorme weerstand ergens in een lasdop ofzo?

• Ploink
Goron schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 23:47:
[...]

OK, bedank voor de info. Weet niet zo goed hoe je slechte condensatoren kan herkennen als het solid caps zijn (ze hebben niet zo'n inkeping die kan opzwellen), ik zie in elk geval geen lek en heb nooit een verbrande elektronica lucht geroken.

Bios zegt gewoon 12.14 volt, en 5.08 volt dus dat lijkt opzich wel aardig te zijn. Begin toch sterk het idee te krijgen dat de voeding nog goed is. Maar wat het dan wel is 8)7 . Ik ga de boel binnenkort vervangen maar moet wel weten of ik ook een nieuwe voeding nodig heb. Misschien toch maar vervangen voor de zekerheid.
Hoe je dat bij solid caps kan herkennen weet ik ook niet precies. Ik neem aan dat ze ook kunnen bollen of barsten. Bovendien zijn zilveren SMD caps niet per definitie solid caps.
Het probleem van de crashes kan zoveel oorzaken hebben. Het is verder niet de juiste plek hier om dat uitvoerig te bespreken, maak desnoods een nieuwe thread op de juiste plek.
Toch even een paar hints:
- precieze foutmelding als je een blauw scherm oid krijg?
- elektrische installatie, een andere tweaker kreeg spanningsdips door lange bekabeling en het aanslaan van de koelkast.
- instabiele drivers (zoek updates, test je pc met alle overbodige hardware verwijdered)
- stof in de voeding waardoor hij soms toch te heet wordt, kun je vaak herkennen doordat ie na herstart vrij snel weer opnieuw uitvalt, maar na koude start duurt het langer.
- Slechte verbindingen, alle ram modules en insteek kaarten verwijderen en contacten poetsen met alcohol/spiritus.
- HDD Smart data.
- wat verder nog in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staat.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Sibylle schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 00:37:
Even een snel vraagje...hoe kan het dat er één stopcontact is in mijn huisje waar ik 130 V meet?
Alle andere stopcontacten meten netjes 230 V.
De aansluiting is niks ingewikkelds, simpelweg drie draadjes waarvan één aarde.

Ik ben goed bekend met elektronica, maar met dit soort huisnetwerk dingen heb ik niet veel ervaring. Iemand die weet hoe ik dit kan oplossen?
Het is een nieuwbouwwoning uit 2012, de vorige bewoner was de eerste en heeft niks veranderd voor zover ik weet.
Toevallig dat 130V bijna de helft van 230V is >:)

Ik gok dat je of de fase of de N los hebt liggen.
Meet maar eens de fase en de N na ten opzichte van aarde.
Daar zou normaal 230V en +-0V moeten meten.

Waarom meet je 130V: Je multimeter is hoog ohmig en pikt een hoop storing op. zet je aan de ene kant bijv 230V AC op je meter en aan de andere kant hang je een draad dan kan je gekke dingen gaan meten.

Meten is weten, maar weet wat je meet

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ploink schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 02:03:
[...]

Hoe je dat bij solid caps kan herkennen weet ik ook niet precies. Ik neem aan dat ze ook kunnen bollen of barsten. Bovendien zijn zilveren SMD caps niet per definitie solid caps.
[...]
Keramische condensatoren (wat solid caps zijn) bollen niet op o.i.d. In principe gaan ze niet zomaar stuk. Ze zijn wel gevoeliger voor mechanische spanningen. Als je ze hard stoot, of de print waar ze opzitten buigt, dan kunnen er barsten in komen. Hierdoor wordt de capaciteit kleiner. Afhankelijk van waar de barst zit en hoe groot hij is, kan de capaciteitsafname overal tussen 0% en 100% liggen.
Je kunt de barsten soms erg moeilijk zien.
Zie voor een voorbeeld deze foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpncanada.com/images/stories/2011/June/cracked_cap3.jpg
of deze:
Afbeeldingslocatie: http://jp.fujitsu.com/imgv3/jp/group/fql/services/failure-analysis/crack1.jpg
Bij de 1e foto zie je dat alle lagen aan de rechter kant van de condensator zijn doorgescheurd; dat zal een flinke capaciteitsafname zijn. Al deze lagen doen niet meer mee als condensator. Bij de tweede zie je dat het bijna goed is gegaan; slechts 2 lagen die mogelijk doorgescheurd zijn (kan het niet heel goed zien). De rest van de lagen is nog intact, dus een beperkte capaciteitsafname.

Wat je op beide fotos goed ziet is dat het vaak moeilijk optisch te zien is of ze defect zijn.

Hmm, een beetje lange en lichtelijk off-topic reactie geworden, maar misschien toch interessant voor sommigen.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Ploink
Dank voor de duidelijke uitleg Gwannoes, maar met "solid caps" worden doorgaans "Conductive Polymer Aluminum Solid Capacitors" (oid) bedoeld. Zie bijvoorbeeld deze reclame van Gigabyte en deze PDF.
Het vloeibare elektroliet is vervangen door een uitgehard, elektrisch geleidend polymeer. Het is niet nat, dus het kan niet uitdrogen of druk opbouwen door stoom vorming.

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ai, dan sla ik de plank toch wel een beetje mis :X
Aangezien de keramische condensatoren ook steeds groter worden in capaciteit, gebruiken we deze op m'n werk tegenwoordig om tantaal elco's te vervangen. Zodoende associeerde ik de term "solid caps" met keramische caps. Die zijn natuurlijk ook "solid", maar naar mij nu duidelijk wordt wordt daar doorgaans wat anders mee bedoeld.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Mr-Beamer schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 09:14:
[...]

Waarom meet je 130V: Je multimeter is hoog ohmig en pikt een hoop storing op. zet je aan de ene kant bijv 230V AC op je meter en aan de andere kant hang je een draad dan kan je gekke dingen gaan meten.

Meten is weten, maar weet wat je meet
Heb zelf een Fluke die laagohmig kan meten, dan heb je dat probleem niet. Echter als je tussen de fase en de aarde meet slaat de aardlek uit :F (er kan rond de 20 mA lopen dan).

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:31
Gehehe prachtig is dat hé. Mijn gok is ook een zwevende nul :).

My favorite programming language is solder.

• Ploink
Gwannoes schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 13:59:
Aangezien de keramische condensatoren ook steeds groter worden in capaciteit, gebruiken we deze op m'n werk tegenwoordig om tantaal elco's te vervangen.
Ik hoop dat je wel bekend bent met de beroerde eigenschappen van Y5V en Z5U keramiek en in mindere mate X7R? Vooral de spanning afhankelijkheid kan er voor zorgen dat je nog maar een fractie van de capaciteit overhoudt als je een Y5V gebruikt om de voeding te ontkoppelen. Y5V en Z5U mijdt ik dan ook, is bijna nergens goed voor.
Microphonics is ook een leuk fenomeen ;)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16

mace

Sapere Aude

Vind het soms wel bijzonder hoeveel capaciteit ze in zo'n klein package kunnen stoppen. 100uF in een 1206... OK dat is dan bij 6,3v maar toch.

edit: En 0805, maar dan bij 3v

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 02-10-2013 19:55 ]

• Gwannoes

Gwannoes

Solderen moet je leren

Ploink schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:49:
[...]

Ik hoop dat je wel bekend bent met de beroerde eigenschappen van Y5V en Z5U keramiek en in mindere mate X7R? Vooral de spanning afhankelijkheid kan er voor zorgen dat je nog maar een fractie van de capaciteit overhoudt als je een Y5V gebruikt om de voeding te ontkoppelen. Y5V en Z5U mijdt ik dan ook, is bijna nergens goed voor.
Microphonics is ook een leuk fenomeen ;)
Uiteraard! Maar bedankt voor het waarschuwen hoor.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Mr_gadget schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 14:13:
[...]

Heb zelf een Fluke die laagohmig kan meten, dan heb je dat probleem niet. Echter als je tussen de fase en de aarde meet slaat de aardlek uit :F (er kan rond de 20 mA lopen dan).
Geen idee welk type fluke meter je dan hebt.
Maar ik neem aan dat je dus een meter hebt met een stand heeft waarmee je spanning kan meten en die dan een interne weerstand heeft van minder als 11K (belasting weerstand.)

Dan zouden storingen niet zo zeer van toepassing mogen zijn.

De volgende stap wat ik zou doen is een verlengkabel pakken, deze in een goed stopcontact steken en van het goede stopcontact naar de defecte meten.
Dan moet je toch in staat zijn om uit te meten welke draad defect is.
Het is een beetje een lompe methode maar het werkt wel)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Sibylle
Ik heb ondertussen de lasdoppen in mijn plafond bekeken en één draadje was inderdaad los. dus netjes teruggeduwd en nu heb ik 230V woohoo!!!

Ctrl+k

• maikel
Grr, de communicatie met m'n LED-strip-modules gaat toch nog niet helemaal goed. Ik heb gisteren vier modules tegelijk aangesloten en kan ze allemaal zowel afzonderlijk als samen perfect aansturen. Alleen de berichten terug, komen niet helemaal lekker binnen. Er zijn twee modules die, als ik ze tegelijk aanstuur, altijd een CRC-error geven aan de PC-kant. De andere twee (exact dezelfde modules met een ander ID), werken wel goed. :?

Vanavond de debugger en logic analyzer maar weer eens aanslingeren.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:43
Voor de liefhebbers van de STM32 Discovery bordjes, er is nu een F4 kit met een 2.4" QVGA TFT met touch en 256 KByte RAM (intern) & 8 MByte RAM (extern)

http://www.st.com/web/cat...116/SC959/SS1532/PF259090

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:10
Ik meen mij te herinneren dat er een tweaker een vloer heeft gemaakt die op het moment dat er op gelopen wordt van kleur veranderd. Dit had hij in verschillende tegels verwerkt.. echter kan ik hier niets meer van vinden zo 1-2-3. Kunnen jullie mij wellicht in de juiste richting sturen?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

kdeboois schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 12:02:
Voor de liefhebbers van de STM32 Discovery bordjes, er is nu een F4 kit met een 2.4" QVGA TFT met touch en 256 KByte RAM (intern) & 8 MByte RAM (extern)

http://www.st.com/web/cat...116/SC959/SS1532/PF259090
Had ze op hack a day al voorbij zien komen, ziet er leuk uit, mouser had ze van de week helaas nog niet op voorraad.

-Andere hobby- -

• Sibylle
la_fusion schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:46:
Ik meen mij te herinneren dat er een tweaker een vloer heeft gemaakt die op het moment dat er op gelopen wordt van kleur veranderd. Dit had hij in verschillende tegels verwerkt.. echter kan ik hier niets meer van vinden zo 1-2-3. Kunnen jullie mij wellicht in de juiste richting sturen?
Je bedoelt Michael Jackson?

Ctrl+k

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:10
Sibylle schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 13:38:
[...]

Je bedoelt Michael Jackson?
Volgens mij is dat geen tweakers ;)

Maar goed ik kan er goed naast zitten hoor. Het idee is dat op het moment dat je op een tegel stapt, de tegel verlicht wordt van beneden en dat doet in verschillende kleuren.

• maikel
maikel schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:00:
Grr, de communicatie met m'n LED-strip-modules gaat toch nog niet helemaal goed. Ik heb gisteren vier modules tegelijk aangesloten en kan ze allemaal zowel afzonderlijk als samen perfect aansturen. Alleen de berichten terug, komen niet helemaal lekker binnen. Er zijn twee modules die, als ik ze tegelijk aanstuur, altijd een CRC-error geven aan de PC-kant. De andere twee (exact dezelfde modules met een ander ID), werken wel goed. :?

Vanavond de debugger en logic analyzer maar weer eens aanslingeren.
Het kost een avondje debuggen, maar het is opgelost!
Om de communicatie zo snel mogelijk te houden, gebruik ik de 'collision avoidance' alleen als het een broadcast betreft. Om dat te checken, kijkt elke module bij de binnenkomende data of er een specifiek ID dan wel een broadcast-'ID' binnen komt.
Het probleem was nu dat, na een broadcast, de modules netjes op volgorde data (met elk hun eigen ID er in verwerkt) begonnen te versturen maar deze data uiteraard ook bij alle andere modules binnen kwam. Die zagen vervolgens geen broadcast-ID meer binnenkomen en zetten dus netjes de 'collision avoidance' uit. |:(

Toch maar even aangepast dat ze de 'collision avoidance' alleen aan/uit zetten als het ook echt een packet voor de betreffende module was. :)

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Als je de Fosc bepaalt van een PIC met een PLL, maakt het eigenlijk uit welke dividers dat je gebruikt?
Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden om tot een bepaalde frequentie te komen... (rekening houdend met de limieten).

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

In z'n algemeenheid heb je inderdaad bij PLLs de vrijheid om je frequenties vrijelijk (maar binnen de gestelde limieten) te kiezen. Ik denk dat 't bij PICs niet anders zal wezen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Sprite_tm schreef op zaterdag 05 oktober 2013 @ 16:48:
In z'n algemeenheid heb je inderdaad bij PLLs de vrijheid om je frequenties vrijelijk (maar binnen de gestelde limieten) te kiezen. Ik denk dat 't bij PICs niet anders zal wezen.
Dus welke waarden je neemt maakt totaal niet uit zolang je maar je gewenste frequentie bekomt?
Ik dacht dat het misschien best was om je frequentie zo laag mogelijk te houden tussen de verschillende stappen.

[ Voor 3% gewijzigd door craio op 05-10-2013 18:39 ]

• Sissors
  • Niet online
Er zit vast wel verschil in fase-ruis van je klok enzo, maar dat is allemaal niet erg relevant voor een uC.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Ik ben nu een jaar of 4 in het bezit van een originele AVR ISP MKII en het blijkt zowaar dat de 6-pin header versleten is!

Hij maakt heel slecht contact en alleen als ik hem nog halverwege op een 3x2 header duw.

Hebben anderen hier ook last van?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
LED-Maniak schreef op zondag 06 oktober 2013 @ 01:54:
Ik ben nu een jaar of 4 in het bezit van een originele AVR ISP MKII en het blijkt zowaar dat de 6-pin header versleten is!

Hij maakt heel slecht contact en alleen als ik hem nog halverwege op een 3x2 header duw.

Hebben anderen hier ook last van?
Even opnieuw doorsolderen? Nieuw kabeltje ertussen?

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• LED-Maniak
  • Nu online
Stekkertje vervangen en het werkt gelukkig weer :)

Tenminste..
Ik probeer nu met AVRDude en de AVRISPMKII een programma te uploaden maar hij lijkt steeds in een time-out terecht te komen.
avrdude.exe: AVR device initialized and ready to accept instructions

Reading | ################################################## | 100% -0.00s

avrdude.exe: Device signature = 0x1e910a
Hierna hangt hij -> knippert de USB led op de programmer 3 keer -> hoor ik een eject geluid van de PC, zegt hij na iets van 15 seconde "thank you" en kan ik weer programmeren.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

[edit]
Alles opnieuw installeren en een gefaalde flash update zijn we weer een stap verder en lijkt het weer te werken. :)

[ Voor 12% gewijzigd door LED-Maniak op 07-10-2013 15:27 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Mijn 'maiden post' in dit forum. Electronica is niet bepaald mijn specialisme, maar zit toch met een vraag waarmee ik wel even willen puzzelen.

Ik heb een bluetooth headset met FM-radio (Nokia BH-221). Het bereik is echter vrij slecht, zodat ik thuis (Centrum A'dam) alleen maar lokale radio-stations ontvang. De publieke netten (Radio 1, 2 en 3FM) kan ik niet ontvangen en ik heb onderweg ook vaak ruis. Onlangs zat ik echter in de trein en laadde mijn apparaat op via het lichtnet. Die oplader bleek als antenne te fungeren, zodat ik ineens erg goed bereik had.

Het werkt helaas alleen als je oplaadt via het lichtnet; alleen een kabel eraan is niet genoeg. Ik vroeg me daarom af of ik een USB-stekker zodanig kan prepareren zodat hij als antenne functioneert. Heeft iemand enig idee in welke hoek ik moet zoeken?

• maikel
Gisteren toch weer een tijdje zitten klooien met de communicatie tussen de Atmega8 en de PC. Om een of andere reden wilde het allemaal niet meer werken: na een paar commando's reageerde de Atmega8 helemaal niet meer of ging juist alleen maar rommel sturen.
Nu heb ik exact hetzelfde programma (met uiteraard een paar andere registernamen) in een Atmega88PA gezet en die werkt probleemloos! Gelijk dus nog maar een paar extra Atmega88PA's besteld.

Ik heb echt geen idee waar dit aan kan liggen. De code lijkt niet echt fout, anders zou het in de Atmega88PA ook niet werken.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

StephanVierkant schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 09:49:
Mijn 'maiden post' in dit forum. Electronica is niet bepaald mijn specialisme, maar zit toch met een vraag waarmee ik wel even willen puzzelen.

Ik heb een bluetooth headset met FM-radio (Nokia BH-221). Het bereik is echter vrij slecht, zodat ik thuis (Centrum A'dam) alleen maar lokale radio-stations ontvang. De publieke netten (Radio 1, 2 en 3FM) kan ik niet ontvangen en ik heb onderweg ook vaak ruis. Onlangs zat ik echter in de trein en laadde mijn apparaat op via het lichtnet. Die oplader bleek als antenne te fungeren, zodat ik ineens erg goed bereik had.
Zit er daadwerkelijk een FM ontvanger op de headset? Meestal zit de FM ontvanger op de telefoon en wordt de draad van de koptelefoon als antenne gebruikt, dat zou verklaren waarom het met de oplader wel werkt (hoewel dat ook erg raar zo zijn).

• StephanVierkant
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-11 23:08
Mr_gadget schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 09:59:
[...]

Zit er daadwerkelijk een FM ontvanger op de headset? Meestal zit de FM ontvanger op de telefoon en wordt de draad van de koptelefoon als antenne gebruikt, dat zou verklaren waarom het met de oplader wel werkt (hoewel dat ook erg raar zo zijn).
Voor de duidelijkheid, het gaat om dit apparaatje:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1355993678.jpeg

De FM-radio werkt ook zonder dat de telefoon is aangesloten.

• alexandersamson
  • Laatst online: 13-12-2022
Raar dit, normaal lijkt lichtnet juist extra ruis toe te voegen aan de demodulatie van AM/FM signalen.
Lijkt er meer op dat ie met lichtnet meer power heeft om signalen uit te ether te verwerken/filteren. Ik heb een logitec oplaadbare speakerset die aan het lichtnet bijna 2x zoveel power en bass lijkt te hebben dan op accu (al zit ie vol).
Het kan ook iets anders zijn natuurlijk. Probeer eens een langere usb kabel?
Begin toch wel benieuwd te raken waar dit aan ligt :)

Wat gebeurt er als je een korte kabel gebruikt, maar deze aansluit op een zogenaamde noodoplader. Zon oplaadbare accu waar je usb in kan prikken. Om een telefoon op te laden.?

[ Voor 15% gewijzigd door alexandersamson op 10-10-2013 11:51 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 24-11 15:07
ik zit met een probleempje,

een tijdje geleden een 5" color touch lcd gekocht voor de arduino.
http://www.ebay.com/itm/T...2-8-3-2-DUE-/121161179201?

gebruik ik op een shield van Elec Freaks
http://www.elecfreaks.com...ega-shield-v20-p-214.html

dit alles is geklikt op een Arduino Mega 2560.

Als code gebruik ik de UTFT library
http://henningkarlsen.com/electronics/library.php?id=51

Het probleem is als ik de demo 840x480 code programmeer, dat de LCD na een random interval "vervaagd".
de kleuren vervagen langzaam naar wit en de lcd reageert nergens meer op, door een keer op de reset knop te drukken begint het demo opnieuw en keer op keer loopt de lcd vast.

De bitmap demo loopt een stuk langer door, om alsnog vast te lopen.

YouTube: Arduino lcd not working good

met een 5v2a usb lader duurt het iets langer voordat hij vastloopt, met een 12v adapter loopt hij nog sneller vast.

Heb ik hier te maken met een kapotte lcd of is er een spannings/stroom probleem.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 12:01

DaWaN

'r you wicked ??

Is dit niet gewoon een polyfuse die afgaat ?
Meet alle voedingsspanningen eens na als het LCD aanstaat

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• alexandersamson
probeer het LCD eens los van de arduino te voeden? Mag beide wel op die 5V 2A adapter, maar niet dat die LCD stroom pakt van de 5v lijn van de Arduino zelf, maar zelf direct zijn stroom krijgt.
Je zal misschien een baantje moeten doorsnijden op het shield. Dit lijkt namelijk een veiligheidssysteem dat inkickt (zoals een polyfuse, wat hierboven gezegd wordt)

Let er op dat je niet die 12Volt voeding aansluit op dat LCD, enkel iets van 5V >:)

[ Voor 26% gewijzigd door alexandersamson op 11-10-2013 15:27 ]

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-11 10:29
Ik ben op zoek naar een DS1803-10 (10kOhm digitale potentiometer) voor een projectje met een nefit thermostaat en arduino. Maar nu kan ik deze nergens kopen (de DIP uitvoering dan). Behalve bij rs-online voor 20 euro.
Weet iemand waar ik deze kan krijgen (voor een normale prijs). Of een alternatief?

mijn pc

• alexandersamson
Moet het specifiek die zijn? Wat wil je bereiken met de Arduino aan die thermostaat?

• Rusky
alexandersamson schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:25:
Moet het specifiek die zijn? Wat wil je bereiken met de Arduino aan die thermostaat?
Daarom staat erbij of alternatief.
http://www.picbasic.nl/fr....nl/thermostaat_nefit.htm
Dat wil ik ermee bereiken....

mijn pc

• alexandersamson
Je wilt dus eigenlijk de knop van een thermostaat die normaal aan een normale potmeter vastzit vervangen door een 'potmeter' die elektronisch geregeld kan worden (zonder bewegende delen) door een PIC/AVR in de zelfde range als de oorspronkelijke potmeter, juist?
Heb wat zoekwerk gedaan:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/155059/ Conrad link naar een potmeter met zelfde 20K range en 256 stappen (regelt dus waarschijnlijk van 0 tot 20K in 256 stappen dus. (ik kan dat fout hebben)

http://arduino.cc/en/Tutorial/SPIDigitalPot de uitleg (van een zelfde soort potmeter) die je verder op weg gaat helpen :)

kosten: 6,17 + verzendkosten

[ Voor 43% gewijzigd door alexandersamson op 11-10-2013 16:40 ]

• Rusky
alexandersamson schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:34:
Je wilt dus eigenlijk de knop van een thermostaat die normaal aan een normale potmeter vastzit vervangen door een 'potmeter' die elektronisch geregeld kan worden (zonder bewegende delen) door een PIC/AVR in de zelfde range als de oorspronkelijke potmeter, juist?
Inderdaad ....

mijn pc

• alexandersamson
ik heb m'n vorige post aangepast, lees maar :)

• tolunaygul12
alexandersamson schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 15:24:
probeer het LCD eens los van de arduino te voeden? Mag beide wel op die 5V 2A adapter, maar niet dat die LCD stroom pakt van de 5v lijn van de Arduino zelf, maar zelf direct zijn stroom krijgt.
Je zal misschien een baantje moeten doorsnijden op het shield. Dit lijkt namelijk een veiligheidssysteem dat inkickt (zoals een polyfuse, wat hierboven gezegd wordt)

Let er op dat je niet die 12Volt voeding aansluit op dat LCD, enkel iets van 5V >:)
De lcd voedingspin omgebogen en een usb kabel eraan gesoldeerd, die zit in de 5v2a adapter.
De Arduino zoals normaal met usb verbonden. Zelfde code erin geladen en toch loopt die weer vast :/

Moet ik verder zoeken op het lcd nu ?

edit// lijkt er haast op dat het scherm zelf vastoopt, want na het vastlopen doe ik de arduino resetten en na enkele flikkeringen zie ik dat de demo verder gegaan is heel kort kan je de tekens van de volgende stukje demo zien.

[ Voor 12% gewijzigd door tolunaygul12 op 11-10-2013 17:42 ]

• Rusky
alexandersamson schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 16:34:
Heb wat zoekwerk gedaan:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/155059/ Conrad link naar een potmeter met zelfde 20K range en 256 stappen (regelt dus waarschijnlijk van 0 tot 20K in 256 stappen dus. (ik kan dat fout hebben)

http://arduino.cc/en/Tutorial/SPIDigitalPot de uitleg (van een zelfde soort potmeter) die je verder op weg gaat helpen :)

kosten: 6,17 + verzendkosten
Deze is een beetje te klein om te gebruiken. Pootjes zitten op 0,65mm van elkaar (tssop24) ik zoek een dip formaat met 2,54mm tussen de pootjes

mijn pc

• alexandersamson
http://www.proto-advantag...o.php?products_id=2200040

neem je zoiets er bij, er zijn trouwens meerdere aanbieders, soorten en winkels, zit je nog steeds voor onder de helft van de prijs van die DIP.
SMD solderen moet je dan wel weer kunnen, maar daar zijn goede technieken voor, ook met een minder fijne bout.

Je kan ook een 10K in overweging nemen, dit is er een die ik kon vinden, een 100 traps 10K
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/179477/

Misschien dat hij met wat voorschakel en naschakelweerstanden toch binnen die scope van je project kan regelen. Dat zul je even moeten narekenen voor jezelf

[ Voor 31% gewijzigd door alexandersamson op 11-10-2013 18:33 ]

• alexandersamson
tolunaygul12 schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 17:35:
[...]

De lcd voedingspin omgebogen en een usb kabel eraan gesoldeerd, die zit in de 5v2a adapter.
De Arduino zoals normaal met usb verbonden. Zelfde code erin geladen en toch loopt die weer vast :/

Moet ik verder zoeken op het lcd nu ?

edit// lijkt er haast op dat het scherm zelf vastoopt, want na het vastlopen doe ik de arduino resetten en na enkele flikkeringen zie ik dat de demo verder gegaan is heel kort kan je de tekens van de volgende stukje demo zien.
Wat zijn de specs van dat beeldscherm? Wat gebeurt er als je die voedt met 4.5 of 3.3 Volt? Als je geen spanning van die voltages hebt, kan je 1 of 2 diodes (beetje dikke als je die hebt) in serie zetten met de 5V van je voeding, zo wordt er zo'n 0.7 tot 1.4 V weggekaapt en houd je 4.3 of 3.6V over, wat voor de test prima moet zijn. De Arduino gewoon blijven voeden met minimaal 5V (max 12)

Soms zit er ook een soort RST lijn aan een beeldscherm, vaak bij die 16x2 character displays zie je die. Als je die niet aansluit, lijkt het scherm ook zijn eigen weg te gaan soms en soms blijft het werken. Ik weet niet hoe het zit met dat scherm wat jij gebruikt, maar zoiets kan het ook zijn, een soort instabiliteit.

Je eerste en tweede link die je opgaf linken beide naar LCD shields die een 3.3V display compatible maken met een 5V Arduino Mega. Nergens zie ik het feitelijke beeldscherm

[ Voor 84% gewijzigd door alexandersamson op 11-10-2013 18:49 ]

• Rusky
alexandersamson schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:23:
http://www.proto-advantag...o.php?products_id=2200040

neem je zoiets er bij, er zijn trouwens meerdere aanbieders, soorten en winkels, zit je nog steeds voor onder de helft van de prijs van die DIP.
SMD solderen moet je dan wel weer kunnen, maar daar zijn goede technieken voor, ook met een minder fijne bout.
die dingen ken ik niet.... weer wat geleerd. ga ik op zoek naar een adapter voor een SOIC(N);16 pin (1.27mm) want hiervan heb ik een ds1803 van liggen

mijn pc

• tolunaygul12
alexandersamson schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:25:
[...]

Wat zijn de specs van dat beeldscherm? Wat gebeurt er als je die voedt met 4.5 of 3.3 Volt? Als je geen spanning van die voltages hebt, kan je 1 of 2 diodes (beetje dikke als je die hebt) in serie zetten met de 5V van je voeding, zo wordt er zo'n 0.7 tot 1.4 V weggekaapt en houd je 4.3 of 3.6V over, wat voor de test prima moet zijn. De Arduino gewoon blijven voeden met minimaal 5V (max 12)

Soms zit er ook een soort RST lijn aan een beeldscherm, vaak bij die 16x2 character displays zie je die. Als je die niet aansluit, lijkt het scherm ook zijn eigen weg te gaan soms en soms blijft het werken. Ik weet niet hoe het zit met dat scherm wat jij gebruikt, maar zoiets kan het ook zijn, een soort instabiliteit.

Ik zie trouwens op een van de links die je gaf (de 2e, in je eerste post over dit onderwerp) dat het shield werkt op 3.3V en dat de pinlayout van de Arduino Mega niet overeenkomen.

[...]

probeer dus het shield en het display te voeden met 3.3V (3.6V met de diodetruuk kan ook niet zoveel kwaad voor een LCD'tje, aangezien hij bij 5V ook steeds bleef werken nadat hij uitviel).
Gebruik niet de 3.3V van je Arduino, want die kan maar 50mA leveren dacht ik en dat is niet genoeg voor je display/shield.
Het beste gebruik je een 3.3 Volt regulator (LD1117, de 800mA TO-220 serie pakken) Via iPrototype of Conrad kan je die goedkoop bestellen (onder een euro dacht ik)
http://www.ebay.com/itm/5...560-3-5-7-3-/111005370687?

het is zo een soort scherm alleen een andere merk

Ik heb het geprobeerd met 3.3V en 4.5V zoals je vroeg daarbij loopt die weer vast.

Als test heb ik de labvoeding even teruggedraaid tot 3V :+ en tot nu toe heeft hij de demo 3x nagelopen zonder vast te lopen. ik laat hem nog een tijdje draaien, maar ik denk dat het nu zo opgelost is.

• alexandersamson
3.3V vast en 3V niet? haha hopelijk blijft hij goed nu!
En de backlight? net zo fel en aangenaam of valt dat nu weer tegen?

[ Voor 38% gewijzigd door alexandersamson op 11-10-2013 18:50 ]

• tolunaygul12
Precies, ik vind het ook raar haha. loopt nu op 3V bij 340mA

Backlight heb ik aangepast zodat hij PWM aanstuurbaar is, draait nu op volle vermogen (255) en is mooi aangenaam. zometeen even code erbij zetten voor het touch gebeuren

[ Voor 59% gewijzigd door tolunaygul12 op 11-10-2013 18:54 ]

• alexandersamson
Misschien dat die 5V hem wat intolerant heeft gemaakt ofzo, omdat ie daar steeds natuurlijk een klap van kreeg. Blijf het wel raar vinden. Arduino draait gewoon nog wel op 5V?

• tolunaygul12
alexandersamson schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 18:54:
Misschien dat die 5V hem wat intolerant heeft gemaakt ofzo, omdat ie daar steeds natuurlijk een klap van kreeg. Blijf het wel raar vinden. Arduino draait gewoon nog wel op 5V?
op de printplaat van de lcd zit een 1.2V LD1117 regelaar, misschien heeft hij een opdonder gehad.

arduino werkt via usb van laptop, en lcd vss pin en gnd lopen via een labvoedingkje

• alexandersamson
Vind het heel apart, maar opzich ook wel logisch dat het shield ook niet veel hielp: 3.3V was ook te veel. 3V was blijkbaar alles dat ie kon verdragen. Niet erg compatible dus. Goed om te weten voor de volgende keer en voor anderen die deze combinatie ooit willen aanschaffen. Jammer voor jou dat je nu met een workaround zit :(. Maarja waar zijn we anders tweakers voor :P

[ Voor 6% gewijzigd door alexandersamson op 11-10-2013 19:10 ]

• tolunaygul12
Volgens de specs zou het lcd op 3.3V werken en de shield zou 5v signalen verlagen naar 3.3V en idd 3.3V dus teveel :/ Maar het werkt nu en daar ben ik al blij om haha, scherm ligt al ruim een jaar op de plank.

Nu zijn we beland bij het touch gebeuren, dat is nog even uitpuzelen :)

• alexandersamson
Die kan je meestal (indien resistief) aansluiten op 2 analoge inputs van je Arduino en de 5V. Ook elke input even met een pulldown resistor van 50K ofzo aan de GND hangen, anders gaat je input zweven als er niets word aangeraakt op het scherm. Een van de inputs is voor X en de andere voor Y. Daarmee kan je met 'analogRead' en 'map' redelijk wat aankloten, totdat je iets werkends hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door alexandersamson op 11-10-2013 20:12 ]

Verwijderd

bijna klaar , mijn multi functionele multi processor breadboard portable lab :9

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zOx1z4N.jpg

• alexandersamson
Wat kan je er allemaal mee? Ik zie een arduino en een ander boardje dat er op lijkt. Een aantal modules en een breadboard.
Ik ben toch wel benieuwd wat wat is en hoe je ermee van plan bent te gaan werken :)

Verwijderd

leuk zo'n los breadboardje en een bos draad maar het heeft ook veel nadelen.

oa als je erachter blijft haken en alles op de grond fl*kkerd (ervaringsdeskundige).
maar ook schieten die draadjes wel een los als je iets wilt veranderen aan de opstelling.
of als je gewoon ff aan wat anders wil werken.

enfin, ik was het zo zat dat ik iets degelijkers heb gemaakt.
2 x arduino mega + 1 x mbed en wat losse home made 'modulen .. oa RTC / Oled /TFT / toetsjes /SD card ect

kan ik met meerdere proef schakelingetjes tegelijk werken en het spul (komt nog een handvat aan) is draagbaar.
handig dat ik dan de hele schakeling kan oppakken en elders van code voorzien cq ff aan de kant zetten 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CeDQxPN.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 15:46 ]

• EG Mike
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 03-04 16:03
Tweakers,

Na wat gespeeld te hebben met het programmeren van Microcontrollers(arduino), was ik direct enthousiast over dit aspect van de elektronica.

Aangezien ik niet heel veel kennis heb van elektronica in het algemeen ben ik me hier de afgelopen weken wat meer in gaan verdiepen. Het lezen van boeken zoals 'Elektronica echt niet moeilijk', het experimenteren met wat simpele schakelingen met LEDs en wat schakelaartjes is waar ik nu druk mee bezig ben.

Echter, als ik hier verschillende topics zie, heb ik het idee dat ik nog helemaal niets weet van elektronica. Het lezen van een simpele schakeling gaat me wel goed af, maar vraag me niet waarom een component op die plaats zit (in zekere mate; ik weet waarom een weerstand voor een verbruiker zit bijvoorbeeld; maar elko's en transistoren wordt al een ander verhaal)

Nu kan ik op internet wel klakkeloos schakelingen nabouwen en resultaat zien, maar dit vind ik niet spannend. Ik wil wat meer bedreven worden in het zelf uitdenken van schakelingen, naar mijn eigen wensen.
Mijn vraag aan jullie is: wat zou jullie aanpak zijn? Hoe hebben jullie deze kennis opgedaan?

Een arduino en een hele hoop componenten zijn al onderweg uit China, dus hopelijk kan ik deze week met wat meer gaan experimenteren.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tja, ik zit andersom, bij mij is net de Arduino starterskit op de deurmat gevallen en ga ik mij verdiepen in programmeerbare electronica.

Over de werking van componenten kan je vele kanten op want bv een weerstand is niet alleen voor een stroombeperking maar ook voor een laadconstante. Condensatoren idem, die gebruik je voor de stabilisatie van de spanning (als een soor van mini-accu), als een laadconstante en als ontkoppeling van den DC-offset bij een wisselspanning.
Transistoren en FET's kunnen voor vele doeleinden ingezet worden maar veelal worden ze gebruikt als een stroom of spanningsversterker.

Ga je verder met IC's raak je de weg kwijt. Met een beetje zoeken kan je een boek vinden met 50 schakelingen voor de NE555, een leuk dingetje die voor veel inzetbaar is. Ook de 7400 en 4000 logische IC's is zoeken wat je nodig hebt. AND, NAND, Nor, OR, Inverters, BCD coders en decoders etc. hebben standaard functies maar als je gaat combineren met een Aduino zal je daar niet veel gebruik van gaan maken.

Hobbymatig schakelingetjes bouwen en dan ook proberen te begrijpen hoe de delen werken geeft daarin automatisch inzicht, ook het veranderen van componenten en zien wat er veranderd geeft leerstof.
Er zijn ook gewoon standaard zaken waar je aan moet houden zoals bv, ieder IC een eigen spanningscondensator geven (er zijn zelfs ook IC voetjes met ingebouwde condensator) en bij grotere schakelingen over de print verdeel wat elco's als ook diodes in sperrichting over te schakelen spoelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
memphis schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 11:22:

Er zijn ook gewoon standaard zaken waar je aan moet houden zoals bv, ieder IC een eigen spanningscondensator geven (er zijn zelfs ook IC voetjes met ingebouwde condensator) en bij grotere schakelingen over de print verdeel wat elco's als ook diodes in sperrichting over te schakelen spoelen.
Het is voor ons beginners best lastig om achter die standaard zaken te komen. Er zijn niet veel resources die je dat extra duwtje in de rug geven. Óf het stopt bij een ledje, óf het gaat direct de diepte in over de chemische samenstelling van een n-channel mosfet.

Gelukkig hebben we sites als ladyada en sparkfun, met goede tutorials. Heeft mij wel op weg geholpen. Ook fora sites zoals circuits online zijn fijne resources.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

• Sibylle
Voor mij was de beste manier om met een simpel breadbordje aan de slag te gaan. Ik geloof dat ik begon met onderdeeltjes van oude printplaten af slopen en zo een kleine verzameling aan te leggen.

Met USB 5V kun je vervolgens al bijna alles bouwen wat je wilt om te leren. Op circuits-online vind je veel kleine schakelingen: http://www.circuitsonline.net/schakelingen/

Je kunt er dan gewoon wat uitkiezen en op een rijtje zetten welke onderdelen je nodig hebt, wat weerstandjes etc. heb je al voor n paar euro.

Ctrl+k

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb hier een lampje voor in je fietswiel van de Hema, zit een rits ledjes in, en een chippie.
Nu is dit een 14 pins IC, zonder opdruk, pin 4 aan de voeding, en pin 7 als GND.
Het leek mij leuk om hem te kunnen programmeren. Zou dat gaan? Of is zo'n IC specifiek hiervoor gemaakt? Anders modificeer ik de boel en maak er een andere uC op :P Heb in het verleden al eens zo'n effect gehad, maar dat was moelijk waterdicht te krijgen. Deze behuizing past goed in het wiel, passen 3xAAA in, en is waterdicht.

Verwijderd

dat zal wel een 'voorgebakken' chippie zijn denk ik.
wat dacht je van zoiets aan je fiets ?

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2013 14:26 ]

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

99% van de tijd zijn dat metallized gate arrays om werkelijk elke laatste cent uit het ontwerp te persen. Niets programmeerbaars aan dus :(

• Sissors
  • Niet online
Ik heb weleens een simpele wekkerradio opengesloopt, zat één IC in. Op alldatasheet.org intikken: wekkerradio-IC. Achteraf best logisch :P

Maar nee die dingen die heel goedkoop moeten zijn en vooral die in grote oplage worden gemaakt zou ik niet verwachten dat je nog kan herprogrammeren. Als je nu bijvoorbeeld een afstandsbediening voor je modelspoorbaan koopt, dan zal daar waarschijnlijk wel gewoon een 8-bit microcontroller inzitten.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ah jammer, maar begrijpelijk. In dat geval bak ik er wellicht nog een keer een atmel aan ofzo, als ik tijd heb.

Verwijderd

Sissors schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:32:
Ik heb weleens een simpele wekkerradio opengesloopt, zat één IC in.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7xiP75o.jpg

ben toevallig zelf wat aan het spelen met ' 1 chip ' FM ontvangertjes (via ebay gekocht)
die blauwe is aan te sturen met I2C en die groene via een dipswitchje.

- http://www.instructables.com/id/FM-Radio-the-easy-way/

• LED-Maniak
  • Nu online
Dat is een blije radio :P

• Ploink
mux schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 14:28:
99% van de tijd zijn dat metallized gate arrays om werkelijk elke laatste cent uit het ontwerp te persen. Niets programmeerbaars aan dus :(
Gate arrays zijn juist erg duur en worden gebruikt als het heel snel moet zijn. Alles is geimplementeerd in logica en werkt dus niet op software/firmware.

Een simpele LED gadget heeft meestal een goedkope Chinese mikrocontroller, vergelijkbaar met PIC16 of PIC12. In LED zaklampjes met verschillende knipper-modes zitten de 8-pin uitvoeringen. Ze hebben meestal geen opdruk.

Ik vermoed dat je Wikipedia: Mask ROM bedoelt, dat wordt gebruikt om chips af fabriek met custom firmware te bestellen. De klant hoeft ze dan niet zelf te programmeren. Dit kan een reden zijn waarom er geen opdruk op zit.

• LED-Maniak
  • Nu online
Iemand al eens met een STM32F4 gespeeld?

Ik heb een camera IC die constant 8-bit RGB of YCbCr output geeft. Resolutie is fors: HD formaat.
Nu wil ik hier een scaled-down versie van samplen.

Kan ik de DCMI module hiervoor misbruiken? Deze module gaat natuurlijk niet sneller dan 50MHz(HD gaat 150MHz) en dus 1/3e van de HD snelheid.

Zou ik V-Sync direct kunnen koppelen aan de DCMI module maar de pixelklok en H-sync zelf opwekken door middel van een timer? Als mijn theorie zo klopt zou ik hiermee door middel van de zelf opgewekte klok direct in DMA een scaled-down versie van het beeld kunnen plaatsen. Klopt dat?

Of zou het beter(sneller) werken als ik de DMA module gebruik en zelf direct in het geheugen 3x GPIO plaats? Kan dat uberhaupt? Er zitten 6 data pipes op, die werken neem ik aan parallel?

OK, anders geformuleerd/bedacht:
Stel dat ik de YCbCr van een 1280x1024 camera module aansluit op de DCMI module van de STM32F4. Aan de uitgaande lijn van de H-Sync en de pixel clock zet ik een binary divider van 3 bits en vanuit de IC's gaat het weer naar de STM32F4.

Klopt het dan, dat ik uiteindelijk in de STM32F4 een afbeelding krijg van 160x128 pixels?

[ Voor 18% gewijzigd door LED-Maniak op 21-10-2013 23:44 ]

Verwijderd

LED-Maniak schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 19:24:
Iemand al eens met een STM32F4 gespeeld?

Klopt het dan, dat ik uiteindelijk in de STM32F4 een afbeelding krijg van 160x128 pixels?
helaas nog nooit.. zou graag iets met DSP willen gaan doen, nu ga ik het eerst proberen met een M3 + co processor :P

• mux
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Ploink schreef op maandag 21 oktober 2013 @ 18:13:
[...]

Gate arrays zijn juist erg duur en worden gebruikt als het heel snel moet zijn. Alles is geimplementeerd in logica en werkt dus niet op software/firmware.

Een simpele LED gadget heeft meestal een goedkope Chinese mikrocontroller, vergelijkbaar met PIC16 of PIC12. In LED zaklampjes met verschillende knipper-modes zitten de 8-pin uitvoeringen. Ze hebben meestal geen opdruk.

Ik vermoed dat je Wikipedia: Mask ROM bedoelt, dat wordt gebruikt om chips af fabriek met custom firmware te bestellen. De klant hoeft ze dan niet zelf te programmeren. Dit kan een reden zijn waarom er geen opdruk op zit.
Je vergist je met FPGAs. Metallized gate arrays zijn alleen vergelijkbaar met een FPGA in de zin dat ze generieke gates gebruiken, maar dan niet programmeerbaar en over het algemeen ook verre van snel. Maar om eenvoudige doch custom functies in high-volume spul te krijgen zijn metallized (of masked, of custom, er zijn meerdere namen) gate arrays veruit de goedkoopste weg. Je kunt ze al zo klein als orde(100) gates krijgen. Wordt heel veel toegepast in speelgoed, de bekende zaklampen met meerdere standen, novelty spul etc. MGAs zijn een soort tussenstap tussen FPGAs en volledige ASICs.

@STM32F4 discussie: wel mee gespeeld, maar eerlijk gezegd nog nooit behoefte gehad aan floating point. Althans, niet zodanig dat ik de (flinke) meerprijs van de floating point unit (enige interessante eigenschap van de 32F4) wilde dragen. Zelfs in volume zit je meer dan een euro boven een vergelijkbare cortex-m3, da's best pittig.

[ Voor 10% gewijzigd door mux op 22-10-2013 16:41 ]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 16:28

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Is er iemand toevallig bekend met een soort spoedcursus? Ik vind het gebruik van EL om zelf Willie Wortel uit te hangen machtig interessant, het sluit soms prima aan bij mijn opleiding (Technische Informatica) en ik overweeg mijn minor en misschien wel mijn master in de richting van EL te doen. Het probleem is dat ik wel vaak zit te pieren met elektronica, en nog wel eens diverse interessante ideeën heb, maar eigenlijk weet ik niet goed waar ik mee bezig ben. Iets om een keer in een vakantie op te pikken dus, want mijn basiskennis zit vol gaten en dat is niet echt handig. Waarschijnlijk dat ik volgend jaar aan de minor ga beginnen.

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09

ThaHandy

Discovery Channel

Ik probeer dmv een 800W 42v voeding ivm een 600W boost module 56V uit te spugen om mijn lifepo4 accu's te laden.

Om het vermogen te vergroten staat op DX.com dat je deze boost module in parallel kan aansluiten.
[...]
If you need more powerful, can be used two modules in parallel, such as the output to 15A, can use two modules in parallel, the current of each module can be transferred to 8A.
[...]
Maar voordat ik dat hier ga doen vraag ik hier even :P anyone?

• LED-Maniak
  • Nu online
mux schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:38:
@STM32F4 discussie: wel mee gespeeld, maar eerlijk gezegd nog nooit behoefte gehad aan floating point. Althans, niet zodanig dat ik de (flinke) meerprijs van de floating point unit (enige interessante eigenschap van de 32F4) wilde dragen. Zelfs in volume zit je meer dan een euro boven een vergelijkbare cortex-m3, da's best pittig.
32F4 klokt hem ook wat harder, in video applicaties kan dat natuurlijk handig zijn.

Als ik de 32F4 naar M3 verhuis(32F2 bijvoorbeeld), heb je dan wel een idee hoe ik de data zou kunnen samplen? Gewoon 3x GPOI, 8-bit via DMA binnen trekken of DCMI?

• Sibylle
Amanoo schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:00:
Is er iemand toevallig bekend met een soort spoedcursus? Ik vind het gebruik van EL om zelf Willie Wortel uit te hangen machtig interessant, het sluit soms prima aan bij mijn opleiding (Technische Informatica) en ik overweeg mijn minor en misschien wel mijn master in de richting van EL te doen. Het probleem is dat ik wel vaak zit te pieren met elektronica, en nog wel eens diverse interessante ideeën heb, maar eigenlijk weet ik niet goed waar ik mee bezig ben. Iets om een keer in een vakantie op te pikken dus, want mijn basiskennis zit vol gaten en dat is niet echt handig. Waarschijnlijk dat ik volgend jaar aan de minor ga beginnen.
Ik zou simpelweg doorgaan met proberen :P
Voor mij is de beste manier van leren simpelweg doen, doen, doen, doen en doen. Bouw wat simpele schakelingen die je online vindt en probeer simpelweg uit wat er gebeurt hier en daar. En als je iets niet begrijpt dan zoek je een Youtube filmpje of snuffel je in een goed boek (University Physics bijv.).

Wat ook helpt is een simulatieprogramma (ik gebruik NI Multisim via TU/e ), dan kun je heel snel een simpele schakeling simuleren en doormeten met fancy oscilloscoop. RC-filters zullen geen geheimen meer voor je kennen! :+

Verder is het belangrijk om niet te veel te blijven hangen bij de basis, dan krijg je namelijk nooit een schakeling die wat geavanceerder is. Gewoon door naar leuke schakelingen, en de basis die je daarvoor nodig hebt, leer je onderweg.

Een mooi en leerzaam project is een lichtpoortje maken:
Eén led schijnt op een andere, dit detecteer je via een transistortje (google maar eens 'LED as sensor' oid).
Dan moet je corrigeren voor variatie in omgevingslicht via een differentiator (opamp met weerstand en condensatortje).
Als je wilt kun je het nog uitbreiden zodat alleen gedetecteerd wordt als je heel vaak/snel door het poortje gaat (integrator met opamp).
En uiteindelijk moet je iets verzinnen dat een signaaltje geeft nadat er iets is gedetecteerd.

Zo combineer je erg veel verschillende dingetjes in één schakeling en toch staat ze redelijk los van elkaar. Als je een dergelijke schakeling een keer hebt gebouwd, zul je merken dat je al veel kennis hebt opgedaan.
Maak twee van die schakelingen en pak een 555 erbij en je kunt een snelheidsmeter maken (alleen het weergeven van de snelheid op een displaytje is weer wat lastiger en dat zou dus een volgend project zijn).

[ Voor 4% gewijzigd door Sibylle op 22-10-2013 17:41 ]

Ctrl+k

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-11 16:28

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Zo noem je toch wel een paar dingen waar ik geen weet van heb. Ik heb wel eens simulatieprogramma's gebruikt, maar nooit 1 die ik fijn vond. Ik moet eens kijken of ik aan dat NI Multisim programma kan komen en of ik dat wel prettig vind werken. Dat een LED gebruikt kan worden als sensor wist ik niet, en van opamps en integrators heb ik ook geen weet, dus dat projectje kan inderdaad wel eens leerzaam zijn.

Ik weet wel dat ik ooit een 555 heb gebruikt. Toen wilde ik een potmeter gebruiken om zo een PWM te bouwen met variabele pulsbreedte. Uiteindelijk moest het een drukgevoelig gaspedaal zijn voor spellen die enkel met toetsenbord overweg kunnen (idee was dat je bij dat soort spellen ook pulserend op je toetsenbord ramt als je maar een beetje gas wil geven). Om een of andere reden faalde het project, al heb ik nooit kunnen ontdekken waar het mis ging. Is ondertussen ook al aardig wat jaartjes geleden.

In ieder geval ben ik wel een paar Google-termen rijker.

• Sibylle
Amanoo schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:39:
Zo noem je toch wel een paar dingen waar ik geen weet van heb. Ik heb wel eens simulatieprogramma's gebruikt, maar nooit 1 die ik fijn vond. Ik moet eens kijken of ik aan dat NI Multisim programma kan komen en of ik dat wel prettig vind werken. Dat een LED gebruikt kan worden als sensor wist ik niet, en van opamps en integrators heb ik ook geen weet, dus dat projectje kan inderdaad wel eens leerzaam zijn.

Ik weet wel dat ik ooit een 555 heb gebruikt. Toen wilde ik een potmeter gebruiken om zo een PWM te bouwen met variabele pulsbreedte. Uiteindelijk moest het een drukgevoelig gaspedaal zijn voor spellen die enkel met toetsenbord overweg kunnen (idee was dat je bij dat soort spellen ook pulserend op je toetsenbord ramt als je maar een beetje gas wil geven). Om een of andere reden faalde het project, al heb ik nooit kunnen ontdekken waar het mis ging. Is ondertussen ook al aardig wat jaartjes geleden.

In ieder geval ben ik wel een paar Google-termen rijker.
Een PWM machientje bouwen is al wat moeilijker dan een lichtpoortje ;P
Het idee was inderdaad om een paar nieuwe termen te introduceren, je zult zien dat je met wat googlen en proberen zo een schakeling in elkaar hebt!

Ctrl+k

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

ThaHandy schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:17:
Ik probeer dmv een 800W 42v voeding ivm een 600W boost module 56V uit te spugen om mijn lifepo4 accu's te laden.

Om het vermogen te vergroten staat op DX.com dat je deze boost module in parallel kan aansluiten.

[...]

Maar voordat ik dat hier ga doen vraag ik hier even :P anyone?
Zelf ook geen verstand van, maar wat ik me afvraag is of de voedingen elkaar niet gaan laden en zo kunnen gaan oscilleren?

• Ploink
Verwijderd schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:49:
[...]

helaas nog nooit.. zou graag iets met DSP willen gaan doen, nu ga ik het eerst proberen met een M3 + co processor :P
Mijn laatste DSP projekt was met een ADAU1701 en SIGMASTUDIO™ van Analog Devices.
Je kan de complete DSP signaalverwerking helemaal symbolisch opbouwen. Ik heb een Atmega toegevoegd en een display voor de user interface.

Enige nadeel is dat de evalkit met $195 duur is, maar wel ideaal voor de beginner. Ik ben maar gelijk in het diepe gesprongen en heb een eigen print ontworpen en de EVAL-ADUSB2EBZ usb programmer gekocht voor $95.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Amanoo schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 18:39:
Goede oude tijd.....

ooit voor een Sinclair Spectrum een soort van Joystick gemaakt voor de game Summer Games.
Diverse olympische sporten moest je beoefenen dmv. een joystick snel heen en weer te rammen, hoe sneller je het deed des te beter/sneller je sportman in de computer het deed.
Dus ja, een regelbaar flipflopje met schakelpulsjes over de microswitches en 200 meter met speerwerpen was geen probleem :P

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Ploink schreef op dinsdag 22 oktober 2013 @ 20:54:
[...]

Mijn laatste DSP projekt was met een ADAU1701 en SIGMASTUDIO™ van Analog Devices.
Je kan de complete DSP signaalverwerking helemaal symbolisch opbouwen. Ik heb een Atmega toegevoegd en een display voor de user interface.

Enige nadeel is dat de evalkit met $195 duur is, maar wel ideaal voor de beginner. Ik ben maar gelijk in het diepe gesprongen en heb een eigen print ontworpen en de EVAL-ADUSB2EBZ usb programmer gekocht voor $95.
tnx.. ga ik ook is naar kijken :)
(maar ik denk dat het een beetje 'overkill' is voor mijn mogelijke toepassing, het decoderen van RTTY)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2013 23:10 ]

• Ploink
Mijn applicatie was nog simpeler, een signaal met zeer constante en bekende frequentie detecteren en amplitude meten, bij aanwezigheid van een heleboel noise.

Het voordeel van deze audio processor is het hoge dynamisch bereik met de 24-bit sampling audio ADC/DAC. Als je het hele signaal pad met gain switches, filters en in mijn geval een SQRT voor I/Q conversie digitaal doet dan is het simpeler en vele malen nauwkeuriger dan analoog met alle toleranties en onvolmaaktheden die daar bij horen. Ik denk dat je een kwalitatief zeer goede RTTY decoder kan maken. Hij heeft alleen geen rs232, slechts simpele i/o pinnen en I2C slave functie.

Het is geen DSP die je traditioneel kan programmeren, hij is extra simpel doordat 1024 instructies in een enkele grote loop voor elk sample uitgevoerd worden. Hij kent totaal geen flow control zoals call of jump instructies. Het is dus een hele uitgeklede DSP, maar door de volledige grafische ontwikkel omgeving toch simpel te programmeren. Programmeren in C of ASM kan niet eens.

Verwijderd

' Ik denk dat je een kwalitatief zeer goede RTTY decoder kan maken. Hij heeft alleen geen rs232, slechts simpele i/o pinnen en I2C slave functie. '

meer zou ik ook niet nodig hebben :)

kan je nog iets vertellen over de 'workflow'.. hoe pak je zoiets aan ?
stel je hebt een toon van 1Khz die je wil detecteren in de noise.. de amplitude wisselt sterk.
wanneer de toon gedetecteerd wordt wil ik een ' 1 ' zien :P

is jou printje geschikt :? ik was van plan om het zo te gaan proberen, een mbed (M3 cortex) + een co processor

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/DqTuRlj.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 13:29 ]

• Ploink
Mijn printje is vrij specifiek, voor een handapparaat om in het veld te meten.

Ik heb een zogenaamd "cave radiolocation" systeem gebouwd. Het is veel compacter en simpeler in gebruik dan bestaande systemen door de digitalisering.

Het werkt met een magneetspoel die een magneetveld uitzend op bepaalde frequentie. Iemand plaatst hem ondergronds en dan kun je bovengronds de lokatie bepalen. Op 30m diepte kan ik op 30cm de plaats bepalen en op 10cm de diepte. Het lokaliseren gaat door de richting van het magneetveld en sterkte van het signaal te volgen en de diepte door het exact meten van de signaal sterkte. De microcontroller rekent alles uit en zet de gegevens op het display.

Stel dat je in jouw geval de evaluatie kit koopt.
Het signaal stop je in de line-in.
Elke functie in sigmastudio is een blokje met eigen instellingen die je met lijnen verbind met andere blokjes, zo bouw je een heel signaalpad van inputs naar outputs.
Na een link-compile-download draait je project en kun je met volumeknoppen en andere instellingen live parameters aanpassen en signalen uitlezen. Als je bijvoorbeeld de "seven band level detector" plaatst dan zie je realtime de grafiekjes op en neer gaan.
Afbeeldingslocatie: http://wiki.analog.com/_media/resources/tools-software/sigmastudio/toolbox/leveldetectorslookuptables/sevenbandleveldetector_003.jpg

Deze communicatie gaat via I2C. De compiler produceert een C compatible header file met alle relevante register adressen gebaseerd op de naam van het blokje. Deze kun je gebruiken in de firmware van je eigen microcontroller om zelf via I2C te communiceren met de audio processor.

In jouw voorbeeld kan je beginnen met een input blok, een bandpass filter blokje en dan door naar de output zodat je met de koptelefoon kan luisteren naar het resultaat.
Het bandpassfilter kun je heel smal maken en veel nauwkeuriger dan mogelijk is met analoge implementatie, zeker als je het double-precision filter pakt met 56-bit precisie. Je houdt dan een heel smal 1000Hz bandje over.

Het gefilterde signaal stop je in een level detector, trekt er een vaste referentiewaarde af en dat knoop je aan een digitale GPIO pin. Je hebt dan al een demodulatie, maar vanwege het dynamische bereik zou ik er nog een auto gain control (AGC) bij implementeren.

Zelf heb ik het anders gedaan. Omdat de responstijd wel 1-10 seconden mocht zijn heb ik het aangepakt door het signaal te vermenigvuldigen met de output van een kwadratuur oscillator op dezelfde frequentie. Je krijgt dan sinus/cosinus componenten die je in een heel traag lowpass filter kan stoppen en na pythagoras heb je een detectie met een lange responstijd waardoor je zeer kleine signalen in een berg ruis kan detecteren. Hiervoor moet je wel de exacte frequentie kennen tot 0.01Hz nauwkeurig.

Verwijderd

ok.. dank voor je antwoord.
op die manier ben je idd erg flexibel.. maar een paar honderd dollar is voor mij wat teveel van het goede vrees ik :)

ik had zelf een soort workflow gevonden, na veel speurwerk (moet het nog testen) via stukje phyton onder windows, die dan tabellen genereerd die ik in c kan zetten voor de co-processor die ook via I2C kletst met de M3.
ook een stukje aan de analoge kant (de input voor de dsp levelen) ben ik mee bezig, zit dat (AGC) bij jou al in die chip ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2013 18:35 ]

• Sissors
  • Niet online
Wat voor een sample rate/bitdiepte/ruis/etc hebben we het over borroz? Als in trekt een m3 dat niet in zijn eentje? Bijvoorbeeld door FFTs uit te voeren.

Of anders misschien de LPC4088: http://www.embeddedartist...ts/boards/lpc4088_qsb.php, mbed compatible, en zit een M4 met floating-point unit in waarvan de mbed compiler gebruik maakt.
Pagina: 1 ... 76 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.