mux schreef op zondag 15 september 2013 @ 09:13:
Dat Dave Jones het gebruikt wil niet zeggen dat het een goede oplossing is

current sensing met 'normale' opamps werkt alleen als je een hele grote drop over je senseweerstand hebt. Over temperatuur- en spanningsbereik kan je input offset (weerstanden meegerekend) 10-50mV variëren. Wil je zeg 8 bits effectieve ongekalibreerde resolutie, dan moet je dus al gauw 2V full scale over je senseweerstand droppen. Dat is tegenwoordig gewoon niet meer nodig en maakt je circuit alleen maar complex en lomp (met 10W weerstanden en fannetjes enzo).
Met een INAxxx kun je met 10mV full scale nog steeds ~8 bits effectieve resolutie halen, dus kun je 0805 of 1206 senseweerstanden + een sot23 opamp gebruiken. 100% sexy.
Lees eens goed, dat zeg ik niet, zeg alleen dat het min of meer bewijs is dat het in praktijk zou moeten werken(ik twijfelde beetje al staat internet er vol mee). En daarbij komt nog dat ik allang hebt besloten om current sense opamp's te kopen, zie post terug heb 10 stuk gekocht voor 8.99 dollar.
Maar dat weerhoud me niet om tussentijd voor dat ik de ina193 in huis heb gewoon met opamp verder te gaan experimenteren, waarom, omdat het kan en leuk is.
PS
1ohm is ook best groot, en ik trek al minimale load wat nodig is via circuit, trek al +-20mA via een led in mijn circuit, dus zit altijd al boven de minimale van mijn opamp en daar komt dan nog de gewone load bij die je aan power supply zou willen hangen. Word vervolgd.
En heb meerdere 12bit adc, 10bit pwm(2 bit extension) en 12bit DAC tot mijn beschikking voor dit project. gaan een atxmega32A4U inzetten voor ADC,DAC, PWM doeleinde, atmega is niet geschikt, en heb nog doosje met 25 atxmega32a4u liggen.
Display word een 128x64 gfx lcd, heb die al werkend en voltage word al gemeten, alleen de stroom nog niet.
Edit/
1V is meer dan zat, kan die met 12bit en wat filtering prima op mV uitlezen. Moet wel goede ref hebben uiteraard.
Ploink schreef op zondag 15 september 2013 @ 10:09:
Om dichterbij de negatieve rail te komen kun je een belasting weestand aan de output hangen.
De opamp heeft een offset spanning van 100uV max, dus dat is op zich probleem niet, Maar de GBW van de CMOS opamp is slechts 100kHz!
Dit betekent dat hoge frequenties voor problemen kunnen zorgen, ik heb dit zelf ondervonden bij een thermokoppel schakeling met een vergelijkbare, misschien wel dezelfde opamp.
Als er hoogfrequente storing op de inputs zit, dan kan de opamp dit signaal niet volgen. De respons als het signaal omhoog gaat is vaak anders dan wanneer het omlaag gaat. Je opamp is dan meer een peak detektor.
Zorg voor voldoende ontkoppeling met condensatoren. Bijvoorbeeld een 100nF over R4 en splits R1 en zet daar ook een 100nF naar ground. Het liefst hou je de impedanties gezien vanaf de inputs gelijk.
Of kijk eens bij Farnell voor een van de
150 Current sense ampilfiers die ze hebben.
Die specs was ik beetje vergeten te controleren, zou zomaar kunnen dat ossilator van LM317 via loop bij de opamp komt, is namelijk niet meest nette circuit op experimenteer printje. Zal daar vanmiddag eens mee aan de slag gaan. Had ook wat filtering gevonden in datasheet van ina193, tussen + en - input. Heb wel 0.1uf bij elke ic zitten, maar verder geen filtering op de input.
PS
Farnell heb ik precies hetzelfde probleem als ik bij mouser had, heb niks nodig, heb voorraad al helemaal aangevuld, kom dus nooit aan minimale bedrag. Maar heb via ebay 10 ina193 gekocht, moet nu alleen paar weken wachten.
Edit/
Heb circuit eindelijk werkend.

Heb alle connecties opnieuw laten vloeien en werkt nu wel zoals verwacht, kon geen kortsluiting of lossen connecties meten maar heeft geholpen. Het komt ook redelijk overeen met wat ik zou verwachten, kleine afwijking, maar gebruik ook niet hele nauwkeurige weerstanden. LMC geet ook netjes 19mV uit als verder geen load aan de voeding hangt.
heb dus nu ongeveer
0.002-1A = 0.002-1V
1v / 4096 = 0,0002
Met wat filtering en software trucjes lukt per 1mA uitlezen wel.
Mijn voeding specs moeten worden
12v (10mV stappen)
1A (1mA instelbaar current limiter)
[
Voor 56% gewijzigd door
mad_max234 op 15-09-2013 20:20
]