Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.731 views

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-11 10:12
De weerstanden spanningsdeler?

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:09
en als je pin 1 en 5 eens op GND aansluit?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Er komt 2.5 volt uit de sensor, en deze gaat naar een spanningsdeler (10k en 15k). Hier komt dus 1.5 volt uit.

Hoofdprobleem: sensor is 5 volt uit, uC is 3 volt in.
Als ik een spanningsdeler tussen de uitgang van de sensor zet dan gaat de uitgang van 1.5 volt onaagesloten naar 2 volt aangesloten op de uC. Lijkt dus iets van een intern spanningsdeler circuit te zijn icm de uC. Daarom wilde ik voor een spanningsvolger gaan, maarja die doet het dus niet en ik snap er geen zak van :P

Ik ga even die 2 offsets aan de gnd hangen. Thanks voor de tip.

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je circuit klopt wel, je opamp echter niet. De offset pinnen kunnen gewoon lekker zweven. Echter de opamp heeft beperkt input + output bereik, onderkant pagina 4 van de SGS thompson datasheet. Je moet hem of hoop meer voeding geven aan de negatieve kant, of een opamp hebben die tot aan ground rail kan komen.

• WVL_KsZeN
Nog eens even ingelezen over die pinnen 1 en 5. Aan GND hangen gaat geen effect hebben, er moet een weerstand tussen, maar het totale effect is maar enkele mV verschil, daar komt het dus niet door...

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Atlas schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:55:
[afbeelding]

Wat is hieruit opmaak heb je geen negatief voltage nodig?
Enige wat ik niet heb is de elco rechts. Maar of dat nodig is?

[afbeelding]

Dit is precies zoals ik hem aangesloten heb.
Ik zie echt iets over het hoofd :P |:(
Met die R1 en R2 zorg je dat zijn DC instelpunt halverwege tussen de voedingsrails in komt. DAN heb je geen negatieve voedingsspanning nodig.
Je moet zorgen dat ingangssignaal en uitgangssignaal ca. 3 volt binnen de voedingsrails blijven bij deze opamp.

Hmmz, hier komt dus m'n sig

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Sissors schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 23:01:
Je circuit klopt wel, je opamp echter niet. De offset pinnen kunnen gewoon lekker zweven. Echter de opamp heeft beperkt input + output bereik, onderkant pagina 4 van de SGS thompson datasheet. Je moet hem of hoop meer voeding geven aan de negatieve kant, of een opamp hebben die tot aan ground rail kan komen.
Tien punten voor Sissors. Als je op 5V werkt, probeer de MCP6002, voor hogere spanningen anders de LM358. Als je dit vaker doet, leer jezelf aan om nóóit meer de 741 in te zetten, want het is antieke rotzooi waar je koppijn van krijgt.

[ Voor 10% gewijzigd door Flake op 15-08-2013 08:32 ]

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Flake schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 08:21:
[...]leer jezelf aan om nóóit meer de 741 in te zetten, want het is antieke rotzooi waar je koppijn van krijgt.
offtopic:
Old habits never die! Geïntroduceerd in 1968 is de 741 decennia lang zo'n beetje de enige betaalbare opamp geweest.
Hierdoor zijn hele generaties opgegroeid met het idee dat je het eerst moet proberen met een 741 en pas als het echt niet lukt uit te wijken naar een ander (duurder) type 8)7 Ondanks dat de 741 zelfs op prijsniveau is achterhaald, heeft het 'collectief geheugen' nog steeds geen afscheid kunnen nemen...

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb de laatste tijd probleemloos een TL061 op 5v gebruikt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Wat een geklooi..... Die opamps heb ik helaas niet bij de hand.

Dan maar met weerstanden :P
Met een 10/15k opstelling komt er netjes de 1.5 volt uit die ik verwacht. Als ik mijn uC eraan knoop meet ik 2.1 volt.... Dus ik ga maar eens hogere weerstanden gebruiken. Kijken of dat helpt.

Ok dat de spanningsdeler niet werkte was een user error............
Ik had hem op een ADC poort aangesloten met een interne pullup (gebruikt voor de USB).
Nevermind :p weer wat geleerd (A)

[ Voor 25% gewijzigd door Atlas op 15-08-2013 15:15 ]

You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
maikel schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 09:31:
[...]

Dit klinkt inderdaad als een goed alternatief. Alleen zit je met een probleem wanneer je meerdere devices tegelijk aan sluit die dus allemaal ID 00 hebben. Nu zat ik hier verder over na te denken en kwam op het idee om, wanneer het ID 00 is, bij de vraag naar een ID ook een random waarde mee te geven. Op die manier kan de master met de combinatie ID = 00 en random waarde, precies dat ene device aanspreken om een ID te geven.

Dan zou er alleen nog een probleem zijn als de devices heel toevallig exact dezelfde random waarde gebruiken.
Ik ging er vanuit dat je de devices 1 voor 1 aansluit. Je plugt een nieuw device in met adres $00, wacht tot ie herkend wordt en een nieuw adres krijgt, dan pas sluit je de volgende aan, etc. Eenmaal geprogrammeerd gaan ze nooit meer terug naar $00 tenzij je expliciet een factory reset procedure doet.

Als je meerdere devices met adres $00 tegelijk wil aansluiten wordt het een stuk ingewikkelder.
Een random getal genereren kan lastig zijn als devices identiek zijn. Je kan entropie verkrijgen van een onnauwkeurige RC oscillator, temperatuur sensor of andere onnauwkeurige metingen.

Als meerdere apparaten met hetzelfde adres antwoord geven dan krijg je collisions. Als data en moment van zenden exact hetzelfde zijn gaat het goed, anders krijg je data fouten, maar je kan wel detecteren dat er 'iets' antwoord geeft. Daarmee kun je een adres zoek algoritme toepassen zoals ze voor one-wire doen.

Een voorbeeld:
- vraag een ping aan devices met adres $00, waarvan de random binaire waarde met een 0 begint.
- als geen antwoord, vraag een ping aan devices wiens random nummer met een 1 begint.
- als wel antwoord, ga dan verder met begincijfers 10 en 11, etc, etc totdat je een volledig aantal bits hebt en een random waarde hebt gevonden.
- geef het apparaat met die random waarde een vast adres. Daarna reageert ie niet meer op adres $00.

Dit is een recursief algoritme. Voor het aangeven van de begincijfers kun je een adres/netmask notatie gebruiken zoals voor IP adressen.

Je kunt nu alle apparaten individueel adresseren, maar je hebt alsnog het probleem dat je niet weet welk fysiek apparaat welk adres heeft. Daarom is het een-voor-een aansluiten wel zo handig, want je kan meteen een lijst maken met namen en adressen zodat jij zelf ook apparaat $5C kan vinden.

Een compromis kan zijn dat je het een-voor-een algoritme gebruikt en toch alles tegelijk aansluit, maar dat een device pas reageert op adres $00 als je een knopje ingedrukt houdt.

[ Voor 9% gewijzigd door Ploink op 17-08-2013 12:00 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Ik heb een soortgelijk probleem opgelost met een extra hardware lijntje:

Alle nodes hingen achter elkaar aan eenzelfde bus, en elke node krijgt een extra signaal draad binnen op een gpio, en stuurt een signaal uit naar de volgende op een gpio.

Stel dat er 10 nodes op een bus zitten.

Op het moment dat ze aan gaan, gaat iedereen luisteren op de 485 bus, en zet iedereen zijn uitgaande gpio lijntje hoog.

De master zegt dan overde rs485 bus: "Ga uitvinden wie jullie zijn."

Alle nodes kijken dan op hun inkomende gpio pinnetje, en zien een 1. Behalve de eerste, want die wordt niet omhoog getrokken door een voorgaande node.

Dus, deze node zegt tegen de master (en de rest): "Node 1 bestaat". Vervolgens trekt hij zijn uitgaande lijntje weer naar 0.

Nu ziet de volgende node een 0, en zo gaat het hele verhaaltje verder.

• Ploink
Infant schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 12:21:
Ik heb een soortgelijk probleem opgelost met een extra hardware lijntje:
..
Das ook een mooie oplossing!
Maar het heeft ook zijn nadelen. Je hebt twee extra i/o pinnen nodig en als je de boel galvanisch wil scheiden ook optocouplers. Als een apparaat stuk is of uit staat geeft ie het signaal niet meer door aan de rest. Bovendien moet je alle apparaten in serie aansluiten, bij een boom structuur gaat het niet werken omdat na een splitsing twee devices gaan reageren.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Hmm, misschien maar een soort bus voor die extra lijn gebruiken dan? Iets als RS485 zou moeten werken. B)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:31
Welke ide en compiler gebruiken de mensen die met ARM LPC1343 werken?

Ik had een combinatie codelite+yagarto maar de laatste is discontinued.. Kan ook weinig tutorials vinden voor een eclipse/GCC combinatie in windows.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik gebruik zelf http://www.coocox.org/index.html (weliswaar met een andere ARM, maar idee is hetzelfde).
Dit werkt voor mij echt heel fijn. Ik weet niet wat voor programmer je hebt, maar ze ondersteunen erg veel.
Hopelijk heb je hier wat aan :)

• LED-Maniak
Oeh, dat klinkt mooi! Nog freeware ook! :)

Ik zal al naar keil/crossworks te kijken. Beide niet gratis. Coocox klinkt dan als een mooi alternatief aangezien ik binnenkort ook nog STM32 wil gaan programmeren.

Gewoon de CoIDE installeren en klaar?

Programmeren doe ik momenteel via de ingebouwde USB flash(dus binary naar ARM usb storage slepen in windows).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Jup gewoon installeren.
Ikzelf gebruik de STM32 inderdaad :) STM heeft mooie discovery bordjes ervoor met de STM32F4 erop. De ST-link programmer op dat bordje werkt ook 1 op 1 met CooCox.

Ben benieuwd wat je ervan vindt :)

• Sissors
  • Niet online
Als je ook STM wilt doen is dat waarschijnlijk beter idee, maar zolang je bij specifieke NXP microcontrollers blijft is Code Red voor LPCXpresso ook een optie.

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

IDE?

SublimeText en een makefile. Waar wil je persee een ide voor hebben? :)

• LED-Maniak
Atlas schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 15:39:
Jup gewoon installeren.
Ikzelf gebruik de STM32 inderdaad :) STM heeft mooie discovery bordjes ervoor met de STM32F4 erop. De ST-link programmer op dat bordje werkt ook 1 op 1 met CooCox.

Ben benieuwd wat je ervan vindt :)
Coocox doet geen suggesties/laat de structuur niet zien als ik een functie begin te typen. Is dat normaal?
Typ is bijvoorbeeld GPIO_SetDir( dan geeft hij geen hint wat erna moet komen.
Infant schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:12:
IDE?

SublimeText en een makefile. Waar wil je persee een ide voor hebben? :)
Net mee geprobeerd te werken maar ik mis de structuur opbouw als je met een hele stapel files werkt.

CooCox kan ik ook niet aan wennen helaas. Ik mis auto completion.. ;(

[ Voor 26% gewijzigd door LED-Maniak op 17-08-2013 22:57 ]

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Bestaan er nog winkels in Nederland, zoals Stuut en Bruin? Ik ben namelijk opzoek naar Panasonic TZS9EK082 Repair Kit (10 transistors 5N2307). Die ik liever hier koop, dan in het buitenland. Ik ga morgen met Radio Twente bellen. Mocht die het niet hebben, dan heb ik graag een alternatief.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:40
Dick Best?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Hij heet tegenwoordig Elektronica Onderdelen Online ;)

Maar ja, dat of van ooijen technische informatica (voti.nl). Beiden zijn voor zover ik weet de enige mensen die nog enigszins bij de tijd zijn. Je ziet ze ook zo nu en dan rondlopen op stackexchange en IRC enzo.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Zit er veel verschil in Power MosFETs onderling?

Ik krijg namelijk steeds meer het idee dat de Panasonic FETS hier een flinke marge hebben. En FETS hernoemt met een eigen vage type aanduiding.

Verder is type 5n2307 onvindbaar, behalve in dat kitje van Panasonic. In een zoektocht naar de "2307" kwam ik ook deze tegen. Het is de bedoeling de defecte FETS vervangen worden in de Plasma TV. Waarbij de hamvraag is :
1. Of de onderdelen onderhuids gewoon hetzelfde zijn
2. Wat kunnen de risico's zijn wanneer ze niet hetzelfde zijn.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:43
Lip schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:56:

1. Of de onderdelen onderhuids gewoon hetzelfde zijn.
2. Wat kunnen de risico's zijn wanneer ze niet hetzelfde zijn.
Verschillen zijn vaak klein maar wel aanwezig. Als de schakeling kritisch is kan je daar last van hebben.

Bij een TV lijkt me dat niet helemaal aan de orde. Bij die produktie aantallen zijn de designs vaak wat ruimer gemaakt zodat verschillende fabrikaten MOSFET's passen...

Risico's lijken me duidelijk. Het gaat weer stuk of werkt niet.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• Ploink
Lip schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:56:
Mosfets verschillen onderling in

Behuizing,
P of N type,
Spanning,
Stroom,
Rds-on,
Gate drive voltage,
Gate charge/capacitance,
(avalanche) power

Lijkt me dat 1 of meer van die aspecten wel belangrijk zijn en zonder datasheet is het een wilde gok.
.... In een zoektocht naar de "2307" kwam ik ook deze tegen.
Die heeft al een andere behuizing (TO251 ipv TO263), de rest zal dan ook wel anders zijn.

Misschien kun je het eea afleiden uit het circuit, maar het lijkt me eenvoudiger om H5N2307 gewoon via ebay te kopen. € 1.35/stuk + € 3.00 verzendkosten.....

ps: Dat type nummer.... H5N2307... lijkt verdacht veel op een nieuw griep virus, pas maar op als je die bestelt uit China! :D

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 24-08-2013 02:15 ]

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan je vraag over die FETs ook op www.circuitsonline.net stellen, daar zit een flinke kudde (tv-)reparateurs die je exact kunnen vertellen hoe (en met welke FETs) je je TV weer aan de praat krijgt :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tOtrKlM.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2CCAfx6.jpg

goedkoop e-bay tft je ( SainSmart 1.8" Serial 128X160 ) :P

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 15:22 ]

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 21:34

dj_dysaster

Stoom \o/

Voor een projectje ben ik opzoek naar een spiraal/krul (ronde!) kabel met minimaal 5 aders. Ebay, farnell en rs-online hebben niet wat ik zoek (of ik kan niet zoeken). Iemand een idee?

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 15:12:
goedkoop e-bay tft je ( SainSmart 1.8" Serial 128X160 ) :P
De traditionele eerste tekst voor zo'n projectje zou "Hello, world" moeten zijn en niet "Bier !" :)

Verwijderd

dj_dysaster schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 15:44:
Voor een projectje ben ik opzoek naar een spiraal/krul (ronde!) kabel met minimaal 5 aders. Ebay, farnell en rs-online hebben niet wat ik zoek (of ik kan niet zoeken). Iemand een idee?
http://www.baco-army-good...r-10-aderig-2-5meter.html 8)

@ joopv :9~

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kaj. schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:46:

Maar: waar haal ik betrouwbare LiPo's vandaan? Natuurlijk kan er altijd wel wat stuk, maar ik ben redelijk huiverig om die dingen direct van eBay of DX te trekken.
Beetje laat maar BACO verkoopt ook LiPo's zag ik toevallig net:
http://www.baco-army-good...volt-190mah-lp402030.html

Weet alleen niet of dit een protected is of niet.

• dj_dysaster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 21:34

dj_dysaster

Stoom \o/

Verwijderd

ik zoek al enige tijd een dubbel stekkertje.
zit vast aan een speaker mike--> portofoon.
maar geen idee hoe zo'n ding heet of waar je het kan kopen :?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/NHGBpSN.jpg

anyone ?

• ThinkPad
Is het perse nodig dat het dat stekkertje is? De bovenste plug is namelijk 3.5mm en de onderste 2.5mm. Daar moet zelf ook wel wat voor te klussen zijn toch?

Verwijderd

ja dat weet ik .. maar zelf prutsen ziet er zo 'zelfgeprutst' uit .. 2 losse stekkertjes kan ook natuurlijk :)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Zoiets kopen? http://www.ebay.com/itm/2...Radio-Black-/350566434963
Moet je hem wel even afknippen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• memphis
  • Nu online

memphis

Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 00:02:
ja dat weet ik .. maar zelf prutsen ziet er zo 'zelfgeprutst' uit .. 2 losse stekkertjes kan ook natuurlijk :)
2 losse stekkers kan je bij iedere winkel wel vinden, zelfs de beetje betere audiowinkel om de hoek. Zoals gemeld zijn het standaard stekkers.

Zo, afgelopen nacht een email uit Korea mogen ontvangen. Ze willen met mij gaan samenwerken voor het opzetten van de productie van 2 meettools die ik gebouwd heb (1 daarvan een paar pagina's in dit topic terug). Spannend!

Verwijderd

hahaha.. brilliant idee :*)

@ memphis.. gefeliciteerd ! (zet je alles goed op papier)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 09:14 ]

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-11 21:04
Moet je mee oppassen, voor van die oordopjes worden vaak gecoate strands gebruikt met meerdere aders bij elkaar in een draad. Daar is niet altijd makkelijk zomaar iets aan te solderen.

Verwijderd

aha.. niet doen dus.. was wel een goede oplossing, toch maar zelf prutsen dan :X

• SA007
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Gecoat draad is best mee te werken, druppel soldeer op je bout en het puntje van de kabel erin drukken werkt meestal prima.
En kom genoeg 'echt' draad tegen in dergelijk goedkoop spul om het gewoon te proberen.

• Ploink
SA007 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:03:
Gecoat draad is best mee te werken, druppel soldeer op je bout en het puntje van de kabel erin drukken werkt meestal prima.
En kom genoeg 'echt' draad tegen in dergelijk goedkoop spul om het gewoon te proberen.
Enameled copper wire of in dit geval waarschijnlijk litz wire heeft een laklaagje van polyurethaan oid. Om het te solderen heb je een hoge temperatuur nodig. Met een regelbaar soldeerstation zet je eenvoudig de temperatuur even op 350 graden en je kan met jouw methode zo het laklaagje afbranden en de draad solderen.
Sommige elcheapo soldeerbouten of een soldeerpistool worden ook heet genoeg om het te solderen. Soms helpt het om de draad even te krassen met iets scherps.

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 20:17

orejas

Omelette du Fromage

*Wandelt voorzichtig een onbekende kroeg binnen en zoekt naar vriendelijke gezichten...

Is dit ook de plaats voor ontzettend simpele vragen van een leek?

Zo nee, *mompelt sorry en druipt af met de staart tussen de benen...

Zo ja; joepie! Ik weet niets van elektrische schema's en ken ook de juiste terminologie niet. Mede door dat laatste kom ik er niet uit op Google.

Ik wil op het hoofdeinde van een bed twee bedlampjes monteren en heb voor de stroomvoorziening daarvoor maar één stopcontact ter beschikking. Belangrijk is natuurlijk dat beide bedlampjes afzonderlijk van elkaar aan en uit kunnen. Ik ga op zoek naar lampjes met "ingebouwde" schakelaar. Iets als onderstaand plaatje.

Nu is mijn vraag natuurlijk hoe ik dat voor elkaar krijg en welke materialen (soorten kabels e.d.) ik daarvoor nodig heb. Ook hoe ik die kabels het best, zo min mogelijk ruimte innemend, kan verwerken in het hoofdeinde, ervan uitgaande dat een naakte kabel niet de veiligste manier is. Een duw in de goede richting qua zoektermen zou ik al enorm op prijs stellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/nl/nl/images/products/basisk-wand--klemspot__0178551_PE168160_S4.JPG

Stam + t

• memphis
  • Nu online

memphis

solderen en krimpkous.

Verwijderd

in principe zoiets.. alleen voor de draad wel wat dik(ker) wit tweelingsnoer gebruiken

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/roluIgG.jpg

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-11 20:17

orejas

Omelette du Fromage

Super, dank! Ik wist wel dat het simpel was....

Stam + t

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Zorg er voor dat er geen kracht op dat kroonsteentje kan komen te staan. eventjes de draden met een touwtje oid vastbinden om het kroonsteentje te ontzien. Verder niks ingewikkelds idd :)

Ctrl+k

• Ploink
Trekontlasting heet dat. Als je een losse elektrische kabel monteert heb je het altijd nodig.
Laat het kroonsteentje niet los hangen. Monteer het ergens in of schroef het vast. Misschien is er ruimte voor een kroonsteentje in de ene lamp, waar je een kabel aan monteert naar de andere lamp.
Gebruik anders gewoon een losse kontaktdoos die je onder het bed legt of vastbindt met een paar kabelbinders zodat ie niet in de weg ligt als je er onder stofzuigt. Je kan eventueel ook een enkel stopkontakt vervangen door een dubbele.

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Van de week allerlei bits en bobs binnengekregen voor nieuw projectje. De teensy is ècht klein zeg! Maargoed ik open de voorraadkast. Geen male headers meer. Had ik net zo goed mee kunnen bestellen.

Dan maar een voorraadje kopen: even op ebay gezocht , 400 pins, $1.11 incl. verzendkosten (€0,87) vanuit hongkong! Daar heb je in NL nauwelijks een postzegel voor! Ik blijf me verbazen. 2 weken levertijd dat wel.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Verwijderd

Heel herkenbaar. Allemaal bakjes vol met veelvoorkomend spul, trek je degene open die je nodig hebt en blijkt ie leeg te zijn. Gelukkig kost het vanuit China helemaal niets, maar het wachten kan irritant zijn.

Verwijderd

klopt.. bied voor de lol wel eens mee, had van de week nog een arduino mega voor 10,-
dus over een week of zes komt er ineens een pakje .. :)

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
T'is altijd feest als er een pakje uit china komt, en je hebt meerdere bestellingen openstaan. Wat zou er nú weer in zitten?

Verwijderd

May God bless you and your family
wish you have happy life !
have a great (nice) day
best regards
lucy
honesty and trustworthiness

vind ik ook altijd zo schattig, je stuurt een mail waarom iets nog niet verzonden is..

* trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrring .. he de postbode :9

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zbKRbbM.jpg

1 x arduino mega + usb kabel
1 x realtime clock module

(15 euro totaal incl. verzenden vanuit HongKong )

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2013 09:54 ]

• LED-Maniak
Wat een vaagheid weer deze avond.. Ik ben aan het hobbyen met een LPC1343. Alles loopt goed, echter, zodra ik timer16_0 gebruik loopt het hele zaakje in de soep:

Ik heb een functie die een ADC uitleest. Deze spreek ik met 1kHz aan in een timer16_1 interrupt. Dit werkt prima. Verplaats ik deze functie naar timer16_0, dan leest de ADC constant 0 uit. timer16_0 is leeg en ik weet dat hij draait(ik krijg data terug, maar het is telkens 0 of een vaste waarde die ik laat echo'en).

Iemand dit ooit meegemaakt? Is het een combinatie ADC+timer16_0 dat niet kan?

• Sissors
  • Niet online
Zonder die ooit gebruikt te hebben: dat lijkt me onwaarschijnlijk. Dat moeten gewoon losstaande modules zijn.

Als je een 1347 gebruikt kan je mbed platform gebruiken ;).

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:06

Tarin

Just plain weird.

Ik wil een stel 12V 40mA led-strips aansturen via pwm. Is hardwarematig allemaal al geregeld, moet alleen de boel nog aan elkaar knopen en een behuizing fixen (wacht nog op de zekerheid dat we een lasersnijder krijgen op het werk, ding staat al een half jaar in bestelling).

De dingen moeten op verschillende afstanden (0.5-2 meter) van het bedieningskastje in een kast gehangen worden, moet ik bij deze specs uitkijken met wat voor kabels ik gebruik, of kan ik gewoon een rolletje tweeaderig 0.14mm[h]2[/] modelbouwdraad pakken? Ik heb wat rond zitten kijken naar vermogensverlies en kabeldikte, maar daar gaat het over het algemeen over >1A en veel dikkere kabels.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• LED-Maniak
40mA? Dat is driekeerniks. Met flatband kabel heb ik zoiets al eens gedaan en dat ging prima. 0.14mm zal vast goed gaan.

• mux

mux

99% efficient!

Iteadstudio (en anderen) bieden tegenwoordig PCB assembly met bijzonder goede voorwaarden:

http://imall.iteadstudio....t-consulting-service.html

- €10 assessment
- PCB+stencil+SMD+through hole allemaal in één service
- 10 stuks MOQ
- eigen procurement of zelf onderdelen aanleveren
- ~2 weken totale lead time als je onderdelen in stock aanlevert

Dit klinkt eigenlijk veel te goed om waar te zijn. Elders - bijvoorbeeld bij Zon of PRE is de lead time minstens anderhalve maand en wordt dik geld gevraagd voor procurement. Ik ben bezig een paar quotes aan te vragen ;)

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
mux schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:20:
Iteadstudio (en anderen) bieden tegenwoordig PCB assembly met bijzonder goede voorwaarden:

- €10 assessment
- 10 stuks MOQ

Dit klinkt eigenlijk veel te goed om waar te zijn. Elders - bijvoorbeeld bij Zon of PRE is de lead time minstens anderhalve maand en wordt dik geld gevraagd voor procurement. Ik ben bezig een paar quotes aan te vragen ;)
Ik heb inderdaad een e-mailtje gehad met : http://www.seeedstudio.com/service/
Ziet er goed uit, en ben wel benieuwd. Dus als iemand hier gaat proberen dan hoor ik het resultaat graag :)

Ctrl+k

• LED-Maniak
Ik zat er ook naar te kijken, maar met het missen van voorbeelden wat de kosten ongeveer zijn heb ik die 10 dollar er niet in gestopt. Myropcb heeft wel een online quote machine met behoorlijk aantrekkelijke prijzen. Deze wilde ik eens proberen(produceren in china, maar canadese onderneming dus heb ik wat betere verwachtingen van).

Probleem dat ik hierboven met de LPC1343 had is erg stom:
De voorbeelden code op internet zijn net zo betrouwbaar als een valse hond. Er stonden dus register settings in die niet goed waren waardoor 1 timer 72 keer sneller draaide dan ik instelde. Hierdoor werden andere timers en interrupts veels te vaak geblokt voordat ze iets nuttigs konden doen..

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Assembly is natuurlijk heel tof, maar ik zelf ben eigenlijk nog steeds op zoek naar een fatsoenlijke PCB-boer die voor mij een Eagle design kan etsen + boren + stencil, 2 layers... Ik ben aan het prototypen, dus tot 5 stuks lijkt me prettig. Tot nu toe altijd gekozen voor de guerilla oplossing met gesoldeerde verbindingen op een protoboard, het wordt nu tijd voor iets beters.

Wie kunnen jullie me aanbevelen?

• erazer33
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:22
Als de printen kleiner zijn dan 10x10 kan je kijken bij ITeadStudio
(> http://imall.iteadstudio.com/open-pcb/pcb-prototyping.html )

Edit : Als k t goed herinner heeft ITead ook een DRC en CAM files beschikbaar, om het erg makkelijk te maken. Kan ze alleen zo snel niet vinden..

[ Voor 36% gewijzigd door erazer33 op 02-09-2013 21:03 ]

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bedankt, ik ga er eens kijken!

EDIT: CAM en DRC files kun je vinden op de detailspagina, under the 'downloads' tab, bijvoorbeeld hier: http://imall.iteadstudio....totyping/im120418004.html

[ Voor 74% gewijzigd door RobV op 02-09-2013 21:45 . Reden: link toegevoegd ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mux schreef op maandag 02 september 2013 @ 10:20:

- €10 assessment
- 10 stuks MOQ

Ik bestel al heel lang bij Itead.
Prima service, reageren best snel en levering is meestal in 2-3 weken.
Ideaal voor kleine oplagen (grote oplagen weten we een nog goedkoper adresje, maar die doen maar per 500 stuks ofzo :P)

One World Concepts

• TommyboyNL
  • Niet online
iTead (niets bijzonders), Seeed (niets bijzonders), Elecrow (gratis kleurtje, V-scoring tegen meerprijs) zijn allen goede protoboeren. Wel minimaal oplage van 10 stuks, maar tegen $14 inc shipping voor 10 5x5 printjes vind ik een prima prijs. $40 voor 10 10x10 printjes doe ik iets minder makkelijk voor een prototype, maar nog steeds geen grote drempel (zeker bij dubbelzijdig met veel smalle spoortjes en via's).

• B_FORCE
  • Niet online
Enkel worden 4-laags printen wel een heel stuk duurder, terwijl die in grote oplagen helemaal niet zoveel duurder zijn.

edit:
Mmmm, ik kende Elecrow nog niet, maar die zijn voor 4-laags printen wel een stuk goedkoper. :)

[ Voor 30% gewijzigd door B_FORCE op 02-09-2013 22:30 ]

One World Concepts

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik vermoed dat jullie bakken met pcb's over hebben van al die projecten? Meestal heb je toch maar één werkende pcb nodig? Of zie ik iets over het hoofd?

• LED-Maniak
elecrow bestel ik niet meer, die heeft zonder feedback PCB's aangepast(van een boorgat een slot gemaakt) en text neergeplempt..

@RobV
Klopt, ik heb hier kilo's ongebruikte PCB's. Een PCB maken kost echter net zoveel als 10 stuks plus dat het spul dat ik tegenwoordig ontwikkel lastig zelf te etsen is zonder een grote hoeveelheid spullen.

• TommyboyNL
  • Niet online
Op mijn werk hebben we inderdaad ook een flinke stapel zooi-PCBs. Veel voorkomend:
- 9 stuks over van een bepaalde PCB (slechts 1 nodig...)
- 30 stuks met een ontwerpfout (oeps...)
- klein grut om een 10x10 PCB vol te krijgen ("ach, dan plakken we er toch een flatcable naar breadboard verloopje aan vast", en voor je het weet heb je er 100den)
- verouderde versies van printen

We bewaren toch alles maar, soms komen ze alsnog van pas (bijvoorbeeld als bouwmateriaal).

Verwijderd

*zucht*, paar uur zitten klooien met een AVR die om een of andere reden niet in SPI programming mode wil. Wat ik ook doe, hij blijft de SPI input als output zien en reageert dus nergens op. Helaas heb ik geen programmer voor AVR verder, ik werk vaker met PIC en 8051.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 01:45:
*zucht*, paar uur zitten klooien met een AVR die om een of andere reden niet in SPI programming mode wil. Wat ik ook doe, hij blijft de SPI input als output zien en reageert dus nergens op. Helaas heb ik geen programmer voor AVR verder, ik werk vaker met PIC en 8051.
mosi en miso omgedraaid :?

Verwijderd

Dat heb ik wel 500x gecontroleerd met de datasheet, multimeter en scope en voor de hell of it ook gewoon verkeerdom aangesloten, helaas was dat het echt niet. Het is net alsof dat ding niet wil reageren op een reset, wat ik ook doe.

• WVL_KsZeN
Vraagje, ik kom er niet helemaal uit..

ben bezig om iets leuks te maken met RGB leds en heb een vraagje over het aansturen van een zut van die dingen.. (het gaat om iets van 100 stuks * 3 kleuren = 300 leds)

- met een max 7219 kan ik 64 leds aansturen, dat is handig
- maar.. ik moet volgens mij zowel R,G als B op 1 max 7219 chip hangen (ivm het multiplexen), ik kan R niet op chip 1 hangen, G op chip 2 en B op chip 3, dat gaat volgens mij mis met multiplexen.
- de 7219 stuurt stroom (in te stellen met 1 weerstand) en geen spanning => R,G en B krijgen dus dezelfde stroom
- dezelfde stroom geeft echter per kleur een verschillende helderheid! en die wil ik nu juist hetzelfde hebben (ik wil niet dat de ene kleur helderder is dan de andere)

Hoe los ik dat nou op?

Ik kan alleen verzinnen om aan PWM te gaan doen, en per kleur de helderheid in te stellen door een groter/kleiner deel van de tijd de LED's aan te sturen.

Vraag : is er toch geen andere manier, zodat ik op een chip alleen R's kan aansluiten, op een andere chip alleen G's en op de laatste alleen B's? dan kan ik per kleur de helderheid instellen met een weerstand (wat natuurlijk de meest simpele oplossing is).

Een oplossing zou natuurlijk dit kunnen zijn : de row uitsturing van de chips uitschakelen mbv wat code : http://playground.arduino.cc/Main/MultiplexMAX72xx

ik zou graag R, G en B tegelijkertijd kunnen laten oplichten om zoveel mogelijk helderheid te krijgen. Als ik R/G/B afzonderlijk moet laten oplichten, dan kost dat natuurlijk veel tijd..

[ Voor 12% gewijzigd door WVL_KsZeN op 03-09-2013 13:13 ]

• TommyboyNL
  • Niet online
Je kan RGB LEDs kopen zonder common aansluiting, dus met 6 pinnetjes per LED.
Ook kan je RGB LEDs kopen met ingebouwde WS2811/WS2812. Serieel data inklokken (24 bits per LED), en klaar.

• maikel
  • Laatst online: 11:39
Argh, ik kom er nu net achter waarom de communicatie tussen PC en LED-strip-modules wel goed werkt met de Atmega88PA, maar heel erg onbetrouwbaar (onjuiste data, resets, etc.) met de Atmega8L ik heb laatste wat snellere kristallen aangeschaft en volgens de datasheet van de Atmega8 (p156) is de fout bij USART bij een frequentie van 18.4320MHz erg klein.
Echter, blijkt de Atmega8 maximaal op 16MHz te kunnen draaien! |:(

Aangezien de Atmega88PA tot 20MHz aan kan, werkt het daar allemaal prima. Zojuist dus maar een aantal kristallen van 14.7456MHz besteld.

• LED-Maniak
LED-Strip module op UART? Is dat een bijzonder hoge snelheid waarmee je klokt dan? Ik kijk nauwelijks naar de klokfouten dus geheel staat bij mij standaard op F_max te draaien.

Ik dacht trouwens dat AVR's best tolerant zijn in overklokken. Blijkbaar is 2.4MHz net wat teveel van het goede.

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Ik gebruik tegenwoordig vaker Seeed dan Itead. Kwaliteit is gelijk lijkt me maar levering van Seeed is beduidend sneller (of gewoon geluk gehad laatste 2 bestellingen).

Welke software gebruiken jullie voor PCB ontwerp? De populairste is Eagle dacht ik....
Ik ben enkele maanden terug overgeschakeld op Diptrace en dit nog geen minuut beklaagd. Werk een stuk vlotter (vooral nieuwe componenten aanmaken), je moet wel eerst een code aanvragen voor hobby gebruik om de limiet op 500pins te krijgen.

[ Voor 52% gewijzigd door craio op 04-09-2013 16:02 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik vind het nadeel aan Seeed en iTead dat ze afwijkende bestandsextensies hanteren, waardoor ik mijn CAM-files moet hernoemen. Ik gebruik FreePCB overigens, bij gebrek aan beter.
Ook jammer dat Seeed geen paneling toestaat, ook niet als de panels bij dezelfde schakeling horen en je die paneling puur nodig hebt om te kunnen kiezen tussen plat of compact. Nu ben ik voor twee printjes in dezelfde schakeling $40 kwijt, terwijl het in totaal makkelijk in een 10x10cm ontwerp past.

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Verwijderd schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 11:09:
Dat heb ik wel 500x gecontroleerd met de datasheet, multimeter en scope en voor de hell of it ook gewoon verkeerdom aangesloten, helaas was dat het echt niet. Het is net alsof dat ding niet wil reageren op een reset, wat ik ook doe.
De rest kan in de fuses uitgezet zijn. Is dat niet het geval?
!SS lijntje wordt naar Vcc getrokken?

• mux

mux

99% efficient!

Kaj. schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:40:
Ik vind het nadeel aan Seeed en iTead dat ze afwijkende bestandsextensies hanteren, waardoor ik mijn CAM-files moet hernoemen. Ik gebruik FreePCB overigens, bij gebrek aan beter.
Ook jammer dat Seeed geen paneling toestaat, ook niet als de panels bij dezelfde schakeling horen en je die paneling puur nodig hebt om te kunnen kiezen tussen plat of compact. Nu ben ik voor twee printjes in dezelfde schakeling $40 kwijt, terwijl het in totaal makkelijk in een 10x10cm ontwerp past.
Als je me even e-mailt krijg je een .bat bestand dat automatisch al je freepcb-bestanden hernoemt naar iteadstudio (en seeedstudio) formaat.

edit: hm, dat kan makkelijker:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
::-----CODE-----
::Eradicate rogue temporary files
if exist filelist.txt del filelist.txt -y
if exist itead del itead /q
dir /b >>filelist.txt
::Make target folder and get project name
if not exist itead md itead
for %%* in (..) do set pname=%%~n*
@echo %pname%

::rename all the files
copy board_outline.grb itead\board_outline.grb
copy bottom_copper.grb itead\%pname%.GBL
copy bottom_silk.grb itead\%pname%.GBO
copy bottom_solder_mask.grb itead\%pname%.GBS
copy drill_file.drl itead\%pname%.TXT
copy top_copper.grb itead\%pname%.GTL
copy top_silk.grb itead\%pname%.GTO
copy top_solder_mask.grb itead\%pname%.GTS

:: zip it
"%ProgramFiles%\7-zip\7z.exe" a -tzip itead\%pname%.zip .\itead\*

:: remove temporary file
del filelist.txt
::------CODE------

[ Voor 36% gewijzigd door mux op 04-09-2013 17:54 ]

• WVL_KsZeN
Hmmm..

Ik ga denk ik eens proberen met het softwarematig variëren van de weerstand die de stroomsterkte bepaalt. Ik ga het dan als volgt doen :

Mijn matrix is 8*8, maar niet alle LED's zijn aangesloten (het is een ronde matrix).

de rows van 7219a sluit ik als volgt aan :

row1) R van kolom 1
row2) R van kolom 2
-> veranderer stroomsterkte
row3) G van kolom 1
row4) G van kolom 2
-> verander stroomsterkte
row5) B van kolom 1
row6) B van kolom 2
-> verander stroomsterkte
(row 7 en 8 niet aangesloten).

met 4 chips kan ik alle 8 kolommen aansluiten en alle LED's en kleuren apart besturen. Het aanpassen van de stroomsterkte ga ik doen door de aansturing van de rows direkt hardwarematig te gebruiken om weerstanden (potmeters) te schakelen mbv een paar transistoren.

Ben benieuwd of het gaat werken..

Iig thx voor de tip van die non-common LED's en serieel-bestuurbare LED's,maar die zijn me te duur.

Als ik het niet voor elkaar krijg los ik het wel softwarematig op mbv PWM oid.

• LED-Maniak
Wat wil je met een digipot achtige constructie bereiken :?

• B_FORCE
  • Niet online
TommyboyNL schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 01:11:
Op mijn werk hebben we inderdaad ook een flinke stapel zooi-PCBs. Veel voorkomend:
- 9 stuks over van een bepaalde PCB (slechts 1 nodig...)
- 30 stuks met een ontwerpfout (oeps...)
- klein grut om een 10x10 PCB vol te krijgen ("ach, dan plakken we er toch een flatcable naar breadboard verloopje aan vast", en voor je het weet heb je er 100den)
- verouderde versies van printen

We bewaren toch alles maar, soms komen ze alsnog van pas (bijvoorbeeld als bouwmateriaal).
Dat ja O-) :+
Trouwens dan nog.
voor 10 euro ga ik echt niet zelf een print meer lopen prutsen
Kaj. schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:40:
Afwijkend? :?

Gewoon exporteren naar Gerber RS-274x formaat.
De grote leveranciers die wij hebben vragen ook dat formaat meestal.
Evenals alle andere leveranciers die we ooit in het verleden gehad hebben.

Dat paneling is idd wel irritant, maargoed ik begrijp wel waarom ze dat niet standaard doen.
Dat gaat ze echt heel veel meer werk kosten (aangezien je dan echt van alles moet kunnen doen).
Voor die kleine oplagen is dat echt niet rendabel

[ Voor 9% gewijzigd door B_FORCE op 04-09-2013 20:36 ]

One World Concepts

• WVL_KsZeN
LED-Maniak schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:54:
Wat wil je met een digipot achtige constructie bereiken :?
Zoals een paar posts eerder : gelijke helderheid voor alle kleuren.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

AlexanderB

7800 rpm

Gebruik dan gewoon 3 aanstuurchips en stel per kleur een eigen helderheid in?

• LED-Maniak
Indeed. 2xCAT4016 en je hebt een schuifregister met current sink, 32 kanaals dus genoeg voor 8xRGB. Zo hoef je alleen maar data uit te schieten en kan je scan frequentie met een factor 3 omlaag.

Als je die matrix wil dimmen kan je het natuurlijk ook gewoon met een aantal extra bits oplossen.

[ Voor 20% gewijzigd door LED-Maniak op 04-09-2013 23:15 ]

• maikel
maikel schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:47:
Argh, ik kom er nu net achter waarom de communicatie tussen PC en LED-strip-modules wel goed werkt met de Atmega88PA, maar heel erg onbetrouwbaar (onjuiste data, resets, etc.) met de Atmega8L ik heb laatste wat snellere kristallen aangeschaft en volgens de datasheet van de Atmega8 (p156) is de fout bij USART bij een frequentie van 18.4320MHz erg klein.
Echter, blijkt de Atmega8 maximaal op 16MHz te kunnen draaien! |:(

Aangezien de Atmega88PA tot 20MHz aan kan, werkt het daar allemaal prima. Zojuist dus maar een aantal kristallen van 14.7456MHz besteld.
En inderdaad: met een 3.6864MHz kristal werkt ook de Atmega8 precies zoals het moet!
Wie zet er dan ook een voorbeeld met 18MHz in een datasheet van een chip die maar tot 16MHz kan... 8)7

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-11 19:53
Ik ben bezig met een touchscreen met een raspberry pi als controller. Nu zou iemand van jullie soms al eens een raspberry pi al ingewerkt hebben in de muur ofzo? Want het zou voor een domotica systeem zijn. Alleen weet ik niet of dit goed is voor de rpi doormiddel van de warmte ontwikkeling?

• Sissors
  • Niet online
maikel schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:22:
[...]

En inderdaad: met een 3.6864MHz kristal werkt ook de Atmega8 precies zoals het moet!
Wie zet er dan ook een voorbeeld met 18MHz in een datasheet van een chip die maar tot 16MHz kan... 8)7
Datasheet is waarschijnlijk voor de complete familie microcontrollers. Er wordt niet een aparte gemaakt voor elke versie.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

B_FORCE schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:33:
[...]

Afwijkend? :?

Gewoon exporteren naar Gerber RS-274x formaat.
De grote leveranciers die wij hebben vragen ook dat formaat meestal.
Evenals alle andere leveranciers die we ooit in het verleden gehad hebben.

Dat paneling is idd wel irritant, maargoed ik begrijp wel waarom ze dat niet standaard doen.
Dat gaat ze echt heel veel meer werk kosten (aangezien je dan echt van alles moet kunnen doen).
Voor die kleine oplagen is dat echt niet rendabel
In dit geval is het niet meer dan een rijtje gaatjes die helpen bij het breken van de print als je de I/O en de displayprint wil stacken in plaats van één print laten zijn (de sporen lopen ook gewoon door), maar ook dat vinden ze niet goed.

Ik heb trouwens geen keuze in Gerber-versie bij FreePCB; het is gewoon standaard Gerber, meer niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Kaj. op 05-09-2013 09:19 ]

• memphis
  • Nu online

memphis

Zo, volgend project in de bestelling:
http://picprojects.org/projects/f1lights/index.htm

Wordt via een extra buffer rondom BD244 transistoren aan 10 superhelle LEDS gekoppelt. 2 LED strips van 75 lumen per strip vormen 1 lamp. Het geheel wordt ook in de telcomputer verweven zodat de start geheel automatisch loopt.

• maikel
Sissors schreef op donderdag 05 september 2013 @ 07:56:
[...]

Datasheet is waarschijnlijk voor de complete familie microcontrollers. Er wordt niet een aparte gemaakt voor elke versie.
En toch hebben ze voor bijv. de Atmega88PA een andere datasheet. Die ik heb is specifiek voor Atmega8/L, maar ik vermoed inderdaad dat ze veel tabelletjes en zo gewoon overnemen.

• ThinkPad
Kwam nog een interessante website tegen: http://www.lygte-info.dk/

Die gast heeft keurige reviews van lithium cellen, laders, led zaklampen etc

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mux schreef op woensdag 04 september 2013 @ 17:53:
[...]

Als je me even e-mailt krijg je een .bat bestand dat automatisch al je freepcb-bestanden hernoemt naar iteadstudio (en seeedstudio) formaat.

edit: hm, dat kan makkelijker:
Held!

• Ploink
Stijnb_ schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:25:
Ik ben bezig met een touchscreen met een raspberry pi als controller. Nu zou iemand van jullie soms al eens een raspberry pi al ingewerkt hebben in de muur ofzo? Want het zou voor een domotica systeem zijn. Alleen weet ik niet of dit goed is voor de rpi doormiddel van de warmte ontwikkeling?
Plak voor de zekerheid een RAM heatsinkje op de chip.
Zorg dat de stenen muur de warmte op kan nemen of dat er ventilatie naar buiten is, dus niet in een helemaal dicht plastic doosje. De originele RPI behuizing heeft ook een paar ventilatie gaten.

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-11 21:41
wat doe je als je nog een rgb controller over heb en nog wat strip over heb lekker rommel dus

dacht ik ga wat rgb`s op me skates plakken best wel handig voor de avond
https://www.dropbox.com/sh/1ttc84bnk8ob7xb/J7EtpkRnEX
controller is een 44key rgb
led strip is 60LED/m - 14.4W/m

bijna klaar dus zit nu alleen met het voeden ervan
heb oplaadbare 9v batterijen gekocht 4 stuks mijn plan is het om er 2 per controller te gaan gebruiken

1 x kan ook wel maar dat vind ik niet sterk genoeg want je zit tussen de 8,4 a 9 volt
daarom wil ik dus 2 stuks gebruiken maar wat moet ik er tussen zetten zo dat ik 12volt heb ?
met 2 stuks zit ik op 17,5 a 18 volt

ik heb tot nu toe alleen maar berekeningen gevonden die alleen voor losse leds zijn
heeft iemand daar misschien een betere site voor ?

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Voor dit soort exotische gevallen moet je gewoon weten hoe de Wet v Ohm werkt. Wat dacht je daarvan ;)

Dus 2x9V batterijen, laten we 17,5V zeggen, en daar moet 12V van over de ledstrip komen. Dus dat is 5.5V over de weerstand. Wat is de stroom die door de leds moeten? Dan heb je je probleem opgelost.

R = U / I = 5.5 / I. Stroom heb je niet opgegeven, maar dat is je uitkomst. Let wel dat je I invult in Ampère, en niet in mA.
Pagina: 1 ... 74 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.