Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.730 views

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Heb je een schema?

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
Het is met zo'n kant-en-klaar enc28j60 pcb en deze hangt gewoon aan enkel pinnen van een dsPIC. De ENC stuurt mooi z'n clk signaal uit en heeft de juiste spannig op z'n pinnen. Dus die lijkt ok.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:45

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Controleer de print op eventuele sluitingen tussen spoortjes/solderingen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• craio
Spoortjes zijn in orde.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik vermoed dat je twee outputs aan elkaar hebt hangen of een ground die niet lekker is. Je hebt wel MOSI van je dspic aan MOSI van je ENC en niet aan de MISO of iets dergelijks?

• craio
Cassettebandje schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 07:43:
Ik vermoed dat je twee outputs aan elkaar hebt hangen of een ground die niet lekker is. Je hebt wel MOSI van je dspic aan MOSI van je ENC en niet aan de MISO of iets dergelijks?
*zucht* dan kijk je er bijna 2 dagen op en kijk je er constant over dat de pinnen op de pic genaamd SDO en SDI natuurlijk niet hetzelfde zijn als SO en SI op de ENC...

[ Voor 6% gewijzigd door craio op 11-07-2013 12:00 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:36
Rara wat is dit...

Rara

Rara

Wie het weet krijgt een koekje biertje 8) De oldtimers hier zouden het wel moeten weten!

My favorite programming language is solder.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Brak koelblok?

• Puch-Maxi
Ja, het is voorzien van een paar koelvinnen. Maar let ook op de kabelschoen-aansluitingen aan de bovenkant en de groene plaatjes tussen de koelvinnen :). Verder is de boel gespiegeld, dat zou ook een hint moeten zijn.

• memphis

memphis

Lijkt een diode brug van een autoaccu lader.

• Puch-Maxi

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

selenium rectifier

Jammer net te laat! :(

[ Voor 42% gewijzigd door bitshape op 13-07-2013 21:01 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Puch-Maxi
Knap hoor, ik had zo'n ding nog nooit eerder gezien (behalve dan bij de EEVblog).
Hij is stuk, hij geeft 14,5V DC en 6V AC onder load stort de DC totaal in, het kan geen vermogen meer leveren. Ik ga hem vervangen door een moderne gelijkrichter, een SEP KBPC5010 (datasheet).

Het ding moet al flink oud zijn, volgens mij zijn deze na de jaren 80 vrijwel niet meer toegepast?
Hij komt uit een Absaar 'Moderna' 9A acculader :).

edit:
Memphis en Bitshape, beide goed! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Puch-Maxi op 13-07-2013 21:12 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-11 17:31

AlexanderB

7800 rpm

Oh wow, de transformator-snelheidsregelaar van m'n modeltreinbaan had ook zo iets dr in zitten.. ik dacht dat t gewoon n lompe diode met een koelblok was (voor watvoor reden dan ook) maar er blijkt meer achter te zitten.. :) cool!

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ze zijn ook in miniatuur nog steeds te krijgen (AEG), oa bij Dickbest:

Afbeeldingslocatie: http://www.dickbest.nl/images/uploads/selenium.jpg
Brugcel Selenium B20C375
Voor bepaalde doelen gewoon beter dan silicium 12x12x5mm Prijs: €0.50
Ook via Ebay: USSR Army-vintage, Siemens, Agilent, Tungsram...

Het blijven mooie stukjes oldskool/vintage techniek, ingehaald door de tijd. :)
Puch-Maxi schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 21:06:
Het ding moet al flink oud zijn, volgens mij zijn deze na de jaren 80 vrijwel niet meer toegepast?
Hij komt uit een Absaar 'Moderna' 9A acculader :).
wiki:
They are still manufactured for exact replacement purposes but are not designed into new equipment except for some automotive battery chargers.[5]
[5] ^ "Universal Rectifiers Inc.". Retrieved 3 July 2012.
Blijkbaar wel nog in enkele specifieke automotive-acculaders.

[ Voor 72% gewijzigd door bitshape op 13-07-2013 22:04 ]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Puch-Maxi
Jup, de vier aluminium plaatjes (met selenium) tussen de heatsinks doen al het werk. Mooi stukje techniek!

Selenium rectifier

Die acculader moet werkelijk antiek zijn :D. Of Absaar heeft het om deze reden misschien nog een hele poos gebruikt:
Selenium rectifiers had the capability to act as current limiters which can temporarily protect the rectifier during a short circuit and provide stable current for charging batteries.
Wat Bitshape dus ook zegt :).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

oops lama

[ Voor 96% gewijzigd door Fish op 13-07-2013 22:15 ]

Iperf

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Inderdaad Puch-Maxi, in specifieke omstandigheden kan je juist goed gebruik maken van de eigenschappen van een Selenium (bridge-) rectifier. En in sommige landen kennen ze nog vervelende "torture"-methoden. :X

Die van jou ziet er ook best 'modern' uit, kan je ergens een (fabricage)datum uit het binnenwerk/onderdelen van de Absaar-acculader halen?

• mux

mux

99% efficient!

Dat wist ik zelfs, en ik ben 25...

• Puch-Maxi
Goh, das toevallig ik ben ook 25 :P. Maar selenium lijkt me niet iets voor jou, lang niet efficient genoeg t.o.v. silicium :+.

• mux

mux

99% efficient!

Ach, vergeleken met buizen is het uitstekend, en dat is het juist vergelijkingsmateriaal van die dag :)

• Puch-Maxi
Daar heb je helemaal gelijk in :).
bitshape schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 22:15:
Inderdaad Puch-Maxi, in specifieke omstandigheden kan je juist goed gebruik maken van de eigenschappen van een Selenium (bridge-) rectifier. En in sommige landen kennen ze nog vervelende "torture"-methoden. :X

Die van jou ziet er ook best 'modern' uit, kan je ergens een (fabricage)datum uit het binnenwerk/onderdelen van de Absaar-acculader halen?
Ik heb hem helemaal uit elkaar gesloopt, alle onderdelen afzonderlijk bekeken maar nergens een datum.
Wat wel een goede indicatie is: "Made in West Germany" 1949-1990, ik schat dat het apparaat ergens uit de jaren 80 komt. Werkelijk alle onderdelen zijn door Absaar gemaakt lijkt het wel, zelfs op de schakelaars staat Absaar.

edit:
Gevonden nummers: 106312 en 1809612 zijn dit datum codes?

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Puch-Maxi schreef op zondag 14 juli 2013 @ 00:15:
Ik heb hem helemaal uit elkaar gesloopt, alle onderdelen afzonderlijk bekeken maar nergens een datum.
Wat wel een goede indicatie is: "Made in West Germany" 1949-1990, ik schat dat het apparaat ergens uit de jaren 80 komt. Werkelijk alle onderdelen zijn door Absaar gemaakt lijkt het wel, zelfs op de schakelaars staat Absaar.

edit:
Gevonden nummers: 106312 en 1809612 zijn dit datum codes?
De datum 1949-1990 is interessant en vertelt het al:
Dit betreft de Copyright-data* , 1949 voor het initiële product-design (Patent) en 1990 voor het huidige fysieke product/productdesign (en dus productie-start).
Grote kans dat hij dus vanaf 1990 (begin jaren 90) gemaakt is, iig niet in de jaren 80.

* Bij fabrikant Intel kan je dit ook zien op hun CPU's:
Afbeeldingslocatie: http://www.antiquetech.com/identification/intel_copyright.jpg
Copyright Date

This is the earliest date that company asserted its copyright to the chip design (there may be multiple dates). Many people confused this date for the date of manufacture. The copyright date and Date Code can differ by 15 years on some chips.

Intel Copyrights of 1989 and 1993
Wat ik wel wil opmerken is dat Absaar als bedrijf in 2009 hun 40e verjaardag vierde, het bedrijf is dus in 1969 opgericht. Mogelijk dat het design/copyright van de acculader uit 1949 stamt en deze door een ander bedrijf is ontwikkeld (en gepatenteerd). Mogelijk heeft Absaar dit bedrijf indertijd overgenomen.
mux schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 23:00:
Dat wist ik zelfs, en ik ben 25...
Maar jij bent dan ook 99% efficiënt! Wat wil een mens nog meer... :P

[ Voor 20% gewijzigd door bitshape op 14-07-2013 01:28 ]

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
@bitshape, West Duitsland bestond van 1949 t/m 1990 ;)

• Puch-Maxi
Sorry, ik bedoelde te zeggen dat "Made in West Germany" van 1949 tot 1990 gebruikt kan zijn (tot aan de val van de muur). Er staat dus geen datum op het apparaat, excuus.

Nog iets moois gevonden:
edit:
Fuzzillogic is goed wakker, scherp hoor.

[ Voor 6% gewijzigd door Puch-Maxi op 14-07-2013 01:40 ]

• bitshape
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Fuzzillogic schreef op zondag 14 juli 2013 @ 01:37:
@bitshape, West Duitsland bestond van 1949 t/m 1990 ;)
Nooooo!, daar gaat mijn theorie :F . Je hebt helemaal gelijk wat betreft West Duitsland.
Puch-Maxi schreef op zondag 14 juli 2013 @ 01:39:
Sorry, ik bedoelde te zeggen dat "Made in West Germany" van 1949 tot 1990 gebruikt kan zijn (tot aan de val van de muur). Er staat dus geen datum op het apparaat, excuus.
Dat is jammer, meestal op elco's of IC-tjes staat wel een data waar je het eea kan afleiden.
De codes die je verder gaf kan ik niet plaatsen, kan van alles zijn tot aan een Mf.date van 1963, 1980 of 1996 wat weer niet kan.

Bedankt voor de interessante linkjes!

[ Voor 5% gewijzigd door bitshape op 14-07-2013 02:02 ]

• mux

mux

99% efficient!

En mijn eerste commerciële kickstarter is gelanceerd: http://www.kickstarter.co...ultimate-usb-power-source

Elektrisch gezien geen bijzonder ingewikkeld project, maar mijn god, wat zit er een hoop werk in iets massaproductieklaar krijgen!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nice. :) Vanwaar de fabricage en shipping in/vanuit de VS?

• mux

mux

99% efficient!

Ik doe het project samen met m'n businesspartner Joel Edelstein. Helaas is Kickstarter heel erg VS-georienteerd, je kunt bijv. geen projecten aanmaken buiten de VS. Daarom richten we ons in eerste instantie op die markt.

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:28
Ik zie dat je een Brompton hebt? :) kun je hem ook opladen met een zonnepaneeltje?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ziet er mooi uit! 58 dollar vind ik echter wel aan de hoge kant voor zo'n ding, hoewel het natuurlijk totaal onvergelijkbaar is met enige powerpack van dealextreme :X
Mooi dat de batterijen ook vervangbaar zijn, zitten ze gewoon geklemd dan?

[ Voor 18% gewijzigd door Mr_gadget op 18-07-2013 22:19 ]

• Sissors
  • Niet online
Ik kan bij de foto's waar hij op een fiets zit niet echt zien of er nou nog iets van een voetje tussen zit. Of is het echt een aluminium 'blok' dat met een klittenband band tegen je fiets vastgedrukt wordt?

Ik ben bang dat het lastig concurreren is tegen een dealextreme. Ik denk niet dat voor veel mensen de verschillen groot genoeg zijn om het onvergelijkbaar te noemen. Voor sommige wel, vraag is hoe groot die groep is :)

[ Voor 56% gewijzigd door Sissors op 18-07-2013 22:49 ]

• mux

mux

99% efficient!

We denken wel dat er een markt is voor high-end battery packs. Het zit op zich niet zo ver af van de commodity packs: voor een USB pack dat niet oplaadbaar is op de fiets en ruwweg dezelfde outputprestaties heeft (1.9A, BC1.2/Apple fast charge compatible) betaal je ook zo 50 dollar. Voor iemand die alleen een battery pack zoekt is het niet zo interessant, maar voor een kwaliteitsproduct met een groen tintje eraan is het niet volledig gestoord geprijsd.

Belangrijk voor deze Kickstarter is ook dat het een project is om 'erin te komen'. We zouden graag meteen onze meest ambitieuze ontwerpen erop gooien en produceren, maar dat zou veel teveel problemen veroorzaken als er iets misgaat. We hebben nu iets wat we technisch gezien volledig beheersen: het is relatief eenvoudige elektronica, relatief eenvoudige mechanica, het enige nieuwe wat we moeten leren is inkoop, massaproductie en fulfillment. Dat is meer dan genoeg uitdaging voor één project :D

@WVL_KsZeN: niet mijn brompton helaas :( Joel heeft er een. Ik houd het exclusief bij ligfietsen :P

@Mr_gadget: de cellen zitten in speciale houdertjes en hangen aan de PCB, die weer in een richel in de behuizing hangt. Er zit ook een klein beetje padding in de behuizing. Alles is toolless uit elkaar te halen (uiteraard om final assembly zo makkelijk mogelijk te maken).

@Sissors (hey, nickchange? Waren de furby's op?): Er zit een kleine silicone pad tussen het alu en je frame, om het frame te beschermen tegen krassen. En ja, we zijn benieuwd naar de grootte van onze doelgroep. Ook een reden om het op Kickstarter te zetten natuurlijk.

• Sissors
  • Niet online
Ik denk zelf dat dat een nuttig iets is om bij de FAQ te zetten, tenzij ik niet kan lezen staat dat niet in de tekst, en het is handig om te weten.

offtopic:
Yep nickchange, Sissors was al tijd mijn nieuwe nick, dus tijdje geleden hier ook nickchange aangevraagd. Wat 'volwassenere' nick dan furby-killer, en ook niet gejat van iemand anders :P

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Dus, ik kan op een zeker punt in de tijd... vandaag? De PCB van de B versie, zonder cellen en behuizing bestellen... want daar heb ik nu ik met een RPi aan het stoeien ben, eigenlijk wel zin in.

Vreet het elke willekeurige capaciteit Li-ions, of staan ze in serie?

• mux

mux

99% efficient!

Ik kom nog wel eens een alpha/prototype langsbrengen voor je :) Hij vreet gewoon random leeuwen, ze staan parallel.

[ Voor 29% gewijzigd door mux op 18-07-2013 23:18 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

:Y)

• WVL_KsZeN
Nou, ik heb je gebacked hoor ;) Moet nog wel beslissen welke kleur het beste op mijn Brommie past :) (volgende keer mag je de mijne wel als model gebruiken, die is tenminste hollands oranje ;))

Hoe zit die kabel naar de dynamo er eigenlijk precies uit? Eindigt die in een soort van clipjes of lipjes of ehr.. van die lipjes met gaatjes of ehr gewoon losse draadjes?

[ Voor 31% gewijzigd door WVL_KsZeN op 22-07-2013 22:34 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Komt het iemand bekend voor dat een APC ups gaat lopen klapperen van AC > Batterij als de accu slecht is/begint te worden?

Heb hier een Back-UPS CS 550, en die begon dat gister ineens te doen. Dacht eerst dat hij te gevoelig stond afgesteld, maar hij stond op de default. Netspanning was 232V dus dat is ook het probleem.

Andere batterij erin gedrukt, en toen hield het op, maar nu met andere accu (uit zelfde partij) begint hij weer constant te switchen... Accu's zijn sowieso aan vervanging toe, maar zou dat het constant overschakelen veroorzaken?

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2013 22:32 ]

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mux schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:28:
wat zit er een hoop werk in iets massaproductieklaar krijgen!
Leuk heh :)

Dat is het eerste wat ik mijn stagiaires altijd leer :)
Een idee kan leuk zijn, maar het moet ook nog te produceren zijn.
(en het liefst ook nog een beetje betaalbaar)

Veel vinden dat een hele vreemde overstap.

Soms kun je een top idee hebben, maar als dat betekent dat er bv vreemde "rare" exotische componenten gebruikt moeten worden, dan is dat niet heel handig. (om maar een voorbeeldje te noemen)

One World Concepts

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:44
mux schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 14:28:
Elektrisch gezien geen bijzonder ingewikkeld project, maar mijn god, wat zit er een hoop werk in iets massaproductieklaar krijgen!
Inderdaad, elke keer weer zie ik nieuwe ontwerpers die met een werkend prototype en een halve stuklijst denken klaar te zijn. Er word alleen gedacht in termen van fuctionaliteit, niet gekeken naar maakbaarheid, testbaarheid, logistiek, product documentatie, pcn management, etc.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

ThinkPadd schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:32:
Komt het iemand bekend voor dat een APC ups gaat lopen klapperen van AC > Batterij als de accu slecht is/begint te worden?

Heb hier een Back-UPS CS 550, en die begon dat gister ineens te doen. Dacht eerst dat hij te gevoelig stond afgesteld, maar hij stond op de default. Netspanning was 232V dus dat is ook het probleem.

Andere batterij erin gedrukt, en toen hield het op, maar nu met andere accu (uit zelfde partij) begint hij weer constant te switchen... Accu's zijn sowieso aan vervanging toe, maar zou dat het constant overschakelen veroorzaken?
Klapperen? Ik heb wel een pricewatch: APC Smart-UPS XL 750VA USB & Serial 120V gehad die toen die alarm sloeg ivm slechte accu eventjes heel kort de stroomtoevoer onderbrak waarna de aangesloten apparatuur uitviel |:(

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• mux

mux

99% efficient!

WVL_KsZeN schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:09:
Nou, ik heb je gebacked hoor ;) Moet nog wel beslissen welke kleur het beste op mijn Brommie past :) (volgende keer mag je de mijne wel als model gebruiken, die is tenminste hollands oranje ;))

Hoe zit die kabel naar de dynamo er eigenlijk precies uit? Eindigt die in een soort van clipjes of lipjes of ehr.. van die lipjes met gaatjes of ehr gewoon losse draadjes?
Zeg dat niet te hard, want ik kom bij je langs :D

De kabel naar de dynamo is momenteel nog grootendeels onduidelijk. Het probleem is dat we veel verschillende dynamos moeten ondersteunen. Standaard zit in het pakket simpelweg een barrel-naar-kroonsteentje-kabel voor 'bottle' dynamo's. Voor naafdynamo's hebben SON, Shimano en B&M elk een eigen type connector, maar we hebben vooralsnog geen officiële supplier voor B&M en Shimano gevonden die ook maar enigszins redelijke prijzen vroeg. Het lijkt er sterk op dat we hier zelf iets custom voor gaan maken. Voor SON bouwen we de officiele connector op een kabel. Het bètaprogramma zal uitwijzen wat de beste lengte voor de kabel is.

@B_Force: ooit, toen ik nog jong en onervaren was, heb ik een Maxim-chip en Atmel-MCU op één bordje weten te ontwerpen. Ik denk dat dit genoeg informatie is om je conclusies uit te trekken v.w.b. sourcing :P

@jeronimo: ik verbaas me erover dat er eigenlijk geen goede informatiebronnen op internet zijn die het hele proces beschrijven. Waarschijnlijk ga ik dit zelf maar eens doen in de loop van het project. Ik heb er in feite 5 jaar over gedaan met her en der werken/zomaar dingen opvangen/mezelf stoten aan allerlei problemen tot ik echt begreep wat er nodig is om een volledig product in de markt te zetten. En dan nog nemen we nu in feite 4 maanden extra 'ademruimte' om fuckups in dit proces op te kunnen vangen. Je mag best weten dat zelfs onze worst-case tijdsplanning al in januari final assembly op de tijdlijn staat, maar op de Kickstarter-pagina staat onze planning op maart-april. Underpromise, overdeliver. We hebben ook het budget wel om problemen op te lossen (we houden dan niet echt meer wat voor onszelf over, maar het is ook een leerproject, dat is ons ook een hoop waard).

• WVL_KsZeN
Jeuj, heb ik mazzel met mn SON dynamo, mag ook wel eens voor die prijs.

• Sissors
  • Niet online
@B_Force: ooit, toen ik nog jong en onervaren was, heb ik een Maxim-chip en Atmel-MCU op één bordje weten te ontwerpen. Ik denk dat dit genoeg informatie is om je conclusies uit te trekken v.w.b. sourcing
Ben ik toch nieuwsgierig, wat is daar het probleem van? Alleen al een Atmel + max232 is een redelijk normaal iets lijkt mij toch? Waarom is dat dan een probleem voor sourcing? Zijn ze onbetrouwbaar qua leveringen? Maar dat zou ik ook niet echt verwachten van zulke bedrijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 23-07-2013 12:25 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

En hoe zit het eigelijk met de veiligheid e.d.? Dat je accu's niet ontploffen omdat ze overladen worden, gebruikers die het ding in de zon laten bakken. Je wil geen rechtszaak in de VS aan je broek krijgen..

• Sissors
  • Niet online
Er zijn gewoon standaard IC'tjes die die dingen beschermen, ik neem aan dat die erin zitten. Dat zal zo ongeveer het eerste zijn wat je erin zet. (Kan ook dat een microcontroller ofzo het doet, maar ik verwacht dat ze voor een dedicated oplossing hebben gekozen).

• mux

mux

99% efficient!

Sissors schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:24:
[...]

Ben ik toch nieuwsgierig, wat is daar het probleem van? Alleen al een Atmel + max232 is een redelijk normaal iets lijkt mij toch? Waarom is dat dan een probleem voor sourcing? Zijn ze onbetrouwbaar qua leveringen? Maar dat zou ik ook niet echt verwachten van zulke bedrijven.
Maxim is zwaar berucht om nergens parts te stocken, en langzaam te zijn met leveringen. Het was geen max232 (dat is een commodity product), maar een van maxim's special function zooi, ik geloof een MAX6675. Bij het prototypen volop verkrijgbaar, zodra het ontwerp doorontwikkeld zou worden was er 40 weken levertijd ofzo. Zulke belachelijke dingen.

Atmel staat er op hun beurt om bekend om constant leveringsproblemen te hebben en erg karige Product Deprecation Notifications uit te sturen. Ze hebben producten gehad die niet meer dan 1 of 2 jaar in productie zijn geweest, en vervolgens deprecated en alleen bij >1ku bij te bestellen. In het algemeen is het af te raden om alles behalve de meest populaire Atmel chips te gebruiken. Daarnaast hebben ze vaak silicon revisions zonder een productnaamwijziging, waardoor dezelfde chip code incompatible wordt. Dit is gebeurd bij de eerste paar revisies van de Atxmega-A3U serie.

Het is niet zo dat deze chipmakers de enigen zijn met een 'handleiding' hoor, er zijn er genoeg anderen. Allegro is altijd maar mondjesmaat verkrijgbaar, ADI en LT hebben de meest fabelachtige nicheproducten die je nergens ooit kunt krijgen zonder iemand binnen het bedrijf te kennen ofzo, Würth moet je nooit persoonlijk benaderen want dan word je nog 2 jaar lang achtervolgd door sales reps die 'langs willen komen'.... etc. etc.
Mr_gadget schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:24:
En hoe zit het eigelijk met de veiligheid e.d.? Dat je accu's niet ontploffen omdat ze overladen worden, gebruikers die het ding in de zon laten bakken. Je wil geen rechtszaak in de VS aan je broek krijgen..
Ik heb gewoon een off the shelf charger-chipje gebruikt, voldoende bescherming erachter en het geheel is mechanisch afdoende beschermd. Het valt wel mee wat je moet doen, hoor. Zorg dat je charger geschikt is voor de cellen, zorg dat je connectoren gepolariseerd zijn, zorg dat de cellen binnen hun working envelope blijven, plak overal grote rode waarschuwingsstickers op en zorg ervoor dat je cellen niet beschadigen kunnen. Bij fabrieksfouten hebben we aansprakelijkheidsverzekering vanuit de leveraar en we hebben zelf daarbovenop ook nog het e.e.a. geregeld m.b.t. aansprakelijkheid bij vervolgschade.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

mux schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:43:
[...]
Würth moet je nooit persoonlijk benaderen want dan word je nog 2 jaar lang achtervolgd door sales reps die 'langs willen komen'
Daar kwam ik vorig jaar ook achter, inderdaad. Toen maar snel laten weten dat onze core business (het promoten van Japanse populaire cultuur) niet echt aansloot bij hun core business (het verkopen van allerhande montagemateriaal) en dat ik de knutselaar van onze organisatie was die toevallig voor een project voor die promotie grote hoeveelheden schroeven, ringen, moertjes etc nodig had.

Sindsdien niets meer van ze gehoord, dus ze leren. :P

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Dit kwam ik vanmiddag tegen in de Gamma:
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/74763_582152495170768_2012746050_n.jpg

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Strikt gezien hebben ze wel gelijk. Snoer van neopreen heeft immers best een hoge weerstand!

• memphis

memphis

Laat ik net nog weerstandsdraad zoeken :D

Maar ja, zo heb je niks en zo heb je weer een baan, na 10 maanden weer wat geluk.

Maar blijkbaar komen positieve dingen niet alleen, een meettool door mij gemaakt heeft het afgelopen weekend bij een groot internationale RC race ook de nodige aandacht gehad.

De tool:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/fdr/setup.jpg

In deze door heel europa beoefende standaard klasse wordt een bepaalde maximale FDR toegelaten (final drive ratio). Deze is echter heel moeilijk na te meten als mensen andere poelies gebruiken en tandwielen met andere nummers op gedrukt dan het werkelijk aan hoeveelheid tanden heeft. Wil je dit goed doen moet je het natellen wat alleen in uitzonderlijke situaties gebeurde.
De tool is heel simpel, hij meet een vast aantal omwentelingen van het wiel en in die tijd telt het de omwentelingen van de motor.
Waar van 1 auto tandjes tellen meer dan 10 minuten kan duren heb je in die tijd 10 auto's gemeten.

MuchMore is een hele grote RC fabrikant die RC elektronica levert. Motoren, regelaars, laders, voedingen etc. Zij gaan volgend jaar ook deze internationale stock klasse van motoren en regelaars voorzien.
Op de foto Mr. Jang, de president van MuchMore die veel interesse toonde en een eigen productie voor ogen ziet. Via de gasten die de meter bij mij hebben afgenomen heb ik een mailadres gekregen om even contact op te nemen

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/mr_jang_muchmore.jpg

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:31
Meet je van de motor nu een van de fase om de snelheid te bepalen?

ah nee, ik denk gezichtsbedrog :)

[ Voor 25% gewijzigd door LED-Maniak op 24-07-2013 22:16 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• B_FORCE
  • Niet online
mux schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:43:
[...]

Maxim is zwaar berucht om nergens parts te stocken, en langzaam te zijn met leveringen. Het was geen max232 (dat is een commodity product), maar een van maxim's special function zooi, ik geloof een MAX6675. Bij het prototypen volop verkrijgbaar, zodra het ontwerp doorontwikkeld zou worden was er 40 weken levertijd ofzo. Zulke belachelijke dingen.

Atmel staat er op hun beurt om bekend om constant leveringsproblemen te hebben en erg karige Product Deprecation Notifications uit te sturen. Ze hebben producten gehad die niet meer dan 1 of 2 jaar in productie zijn geweest, en vervolgens deprecated en alleen bij >1ku bij te bestellen. In het algemeen is het af te raden om alles behalve de meest populaire Atmel chips te gebruiken. Daarnaast hebben ze vaak silicon revisions zonder een productnaamwijziging, waardoor dezelfde chip code incompatible wordt. Dit is gebeurd bij de eerste paar revisies van de Atxmega-A3U serie.

Het is niet zo dat deze chipmakers de enigen zijn met een 'handleiding' hoor, er zijn er genoeg anderen. Allegro is altijd maar mondjesmaat verkrijgbaar, ADI en LT hebben de meest fabelachtige nicheproducten die je nergens ooit kunt krijgen zonder iemand binnen het bedrijf te kennen ofzo, Würth moet je nooit persoonlijk benaderen want dan word je nog 2 jaar lang achtervolgd door sales reps die 'langs willen komen'.... etc. etc.
Interessant verhaal, ik wist niet dat Maxim en Atmel zo beroerd zijn/waren daarin
Gebruik ook niks van hun eigenlijk (sowieso niet veel programmeerwerk enzo)

Maar goed, voor alle kijkbuiskinderen dus een tip.
Zoiets kan DODELIJK zijn voor je bedrijf.
Wij hebben zoiets gehad met leverancier van luidspreker units.
Je bent echt niet blij als je zoiets overkomt.
1 - Je mag je huidige ontwerp/product totaal gaan overdenken/veranderen
Het liefst wel zo dat de klant daar helemaal niets van merkt (moet nagenoeg zelfde product blijven), of als het niet anders kan, moet op op z'n minst beter!
2 - Je zit vervolgens met een onbruikbare voorraad waar je (evt) wel al in hebt geïnvesteerd.

LT heeft sowieso belachelijk veel producten.
Elke paar weken komen daar zo weer een stuk of tien nieuwe bij ofzo.
Niet zo vreemd dat daar niet alles van te krijgen is.

Spammers als Wurth zijn mij idd ook bekend.
WIMA is bv ook lekker daarin (en overigens bizar traag met samples)
Ook Coilcraft had ik binnen een week al aan de telefoon of wij interesse hadden in een gesprekje 8)7
Nut ontgaat me ook een beetje, tenzij je iets heel specifieks zoekt en een oplage hebt van >5000 per jaar.
Kost je vooral heel veel tijd die onzin :+

One World Concepts

• memphis

memphis

Ik meet geen snelheid of rpm, alleen omwentelingen. Dit zijn sensored brushless motoren, dat betekent dat er 3 hall sensoren in zitten die de positie van de rotor meet. Niet echt belangrijk maar wel een duidelijk af te tappen pulssignaal.

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/fdr/sensorsignal.jpg

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:31
memphis schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:34:
Ik meet geen snelheid of rpm, alleen omwentelingen. Dit zijn sensored brushless motoren, dat betekent dat er 3 hall sensoren in zitten die de positie van de rotor meet. Niet echt belangrijk maar wel een duidelijk af te tappen pulssignaal.

[afbeelding]
Dus je doet een vergelijk van het aantal omwentelingen en als dat afwijkt van is er iets loos?
Heeft natuurlijk hetzelfde effect als rpm's meten en afwijking bepalen. :P

Mijn vraag kwam er uit voort omdat ik pas een methode ben tegengekomen die de rpm's kon bepalen van een sensorless brushless motor door een van de fase draden af te tappen. Hebben alle motoren in model auto races dan sensoren? Ik dacht dat die motoren aardig aan de prijs waren.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• memphis

memphis

Rijders willen niet sensorless, sensored geeft een veel betere doseerbaarheid vanaf de start terwijl sensorles kan stotteren om op gang te komen. Voordeel van sensored is dat je ook mechanisch kunt vertimen (sensor tov de spoel), nadeel is dat men hier truuken voor verzint die buiten de reglementen liggen.

Om een idee te geven, een sensorplaat van de huidige motor die tot max 10 graden vertimed kan en mag worden:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/sensor.jpg

Alleen door het herpositioneren van de hall sensoren zelf heb ik er 20 graden van weten te maken. Winst was maar een paar 100 toeren meer maar wel een veel koelere motor.

RPM is niet constant, door het rekken en strekken van de snaren blijft dat niet constant lopen. En waarom moeilijk doen met frequenties meten terwijl pulsen tellen veel makkelijker is.

Aftakken van de fasedraden was ook mijn idee omdat 2 klemmen zo gezet zijn zonder het fragiele stekkertje aan te raken.

Het signaal over 2 fases:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/fdr/rpmsensor2.jpg

Na wat filters en een schmitt-trigger:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/fdr/rpmsensor3.jpg

Werkt perfect zou je zeggen, voor een RPM meter wel. Probleem is dat het signaal bij de lage toeren weg valt wat de telling onzuiver maakt. Ik heb denk ik nu wel een idee hoe het anders op te lossen, gezien de spoelen simpel ook met een PWM signaal aangestuurd worden zou een 74123 (hertriggerbare mono flop) beter kunnen werken. Niets filteren maar pulsen verlengen om het PWM signaal zo te veranderen in een puls tot de spoel even niet aangesproken wordt.

Mocht MuchMore dit idee willen gebruiken zal het wel een microprocessor krijgen waarmee netjes op een display de nodige info getoverd wordt. Er is veel ruimte voor verbetering en uitbreiding maar zoals het nu is werkt het gewoon goed. Ik denk ook dat het idee in zijn algemeenheid bij Mr. Jang meer interesse heeft dan de uitvoering hoe. Je moet gewoon op het idee komen ;)

• B_FORCE
  • Niet online
LED-Maniak schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:43:
[...]

Dus je doet een vergelijk van het aantal omwentelingen en als dat afwijkt van is er iets loos?
Heeft natuurlijk hetzelfde effect als rpm's meten en afwijking bepalen. :P

Mijn vraag kwam er uit voort omdat ik pas een methode ben tegengekomen die de rpm's kon bepalen van een sensorless brushless motor door een van de fase draden af te tappen. Hebben alle motoren in model auto races dan sensoren? Ik dacht dat die motoren aardig aan de prijs waren.
Stukje fysica eigenlijk

In feite kun je het namelijk ook uit de stroom halen.
Probleem is alleen dat je een verband moet vinden tussen wat voor stromen je meet en hoe dat in relatie staat tot het aantal omwentelingen.
Dat verband is niet lineair, dus dat zul je moeten uitvogelen/kalibreren oid.

(dit geldt eigenlijk voor alle type ventilatoren)

Drie fasen ventilatoren (brushless) werken met een puls geloof ik.
Weet het fijne er niet precies van, maar google is your friend ;)

One World Concepts

• mux

mux

99% efficient!

B_FORCE schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:33:
1 - Je mag je huidige ontwerp/product totaal gaan overdenken/veranderen
Het liefst wel zo dat de klant daar helemaal niets van merkt (moet nagenoeg zelfde product blijven), of als het niet anders kan, moet op op z'n minst beter!
2 - Je zit vervolgens met een onbruikbare voorraad waar je (evt) wel al in hebt geïnvesteerd.
Om een idee te geven: een bedrijf waar ik inmiddels lang geleden banden mee had, had een Atmel 8-bit pre-tiny/mega-branding microcontroller gebruikt in een 10k+ oplage per jaar product. Opeens kregen ze een notificatie dat leveringen *per direct* gestopt werden omdat de chip uit productie is. 0 dagen voorbereidingstijd, opeens is het stuk. Destijds waren Atmel's chips nog niet (nagenoeg) code compatible, en er was geen drop-in replacement. Het hele ontwerp moest toen in feite opnieuw gedaan worden want:
1) het was al een paar jaar geleden dat ze die print ontworpen hadden, de persoon die dat deed was allang weg bij het bedrijf
2) het was een vrij ruimte-beperkte toepassing en ze moesten een andere package size gebruiken

Uiteindelijk hebben ze het maar 'helemaal goed' gedaan en een Microchip PIC gebruikt, met de garantie dat die nog minstens 10 jaar geproduceerd werd en daarna bij minimumafname van 10k per jaar op bestelling gemaakt kan worden.

Maar nu is het tijd om aan het werk te gaan. Hé, niet GoT lurken! Werken! Het is 8:30 geweest!

• WVL_KsZeN
@mux : wat is nu eigenlijk een redelijke prijs voor zo'n stekkertje die je zoekt? (voor Shimano)

• mux

mux

99% efficient!

We mikken op <=$0.70 voor een complete kabel (connector, PU kabel, barrel connector aan de andere kant).

@1ku+

[ Voor 4% gewijzigd door mux op 25-07-2013 10:53 ]

• Wrd
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-10 22:48

Wrd

Beste mede tweakers.
Normaal gesproken ben ik actief in de bitcoin topic.

Voor degene die bekend zijn met bitcoins weten dat door middel van bitcoin mining bitcoins te verkrijgen zijn.
In den beginne gebeurde dit met cpu's, daarna is het over gegaan naar gpu's en FPGA's.
Momenteel zijn er asics beschikbaar voor bitcoin mining.

Ik bezit een asic voor bitcoin mining.
Via deze thread wordt er uit de doeken gedaan hoe een asic geflashed kan worden. Dit kan resulteren tot 60% snelheidswinst.

Om een asic te flashen is er een avr programmer nodig (AVR dragon). Ik heb 0 ervaring met het flashen van dergelijke boards en kom hier voor aanwijzigen. Ook lijkt het me zonde om alles aan te schaffen om éénmalig de asic te flashen.

Is er iemand hier die zich erin wilt verdiepen? Ik weet dat er meerdere tweakers zijn met een bitcoin asic en zouden wel geïnteresseerd zijn in een bitcoin asic flashing service.

Als dit in een andere forum thuis hoort dan hoor ik het graag.

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Specifieer eens welke ASIC dat eens, evt wat voor bordje je gebruikt zodat we kunnen zien welke IO's er zijn voor voeding en programming. AVR is normaal gesproken alleen voor Atmel, moet het persé een Dragon zijn? Conrad verkocht een spotgoedkope AVR programmer kloon. Heb je wel de code die erop moet?

• Wrd

Wrd

Alle info is beschikbaar in de link wat ik eerder al genoemd heb.
Dat is inclusief plaatjes en code.

Voor het gemak zet ik het dit keer niet verstopt achter een woord.
https://bitcointalk.org/index.php?topic=244235.0;all

Het hoeft niet perse een dragon te zijn, maar dat is wat ze gebruikt hebben.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Aangezien je blijkbaar "geld" opwekt met zo'n asic: Wat zou zo'n flashing service kunnen kosten? Stel je terugverdientijd op - pakembeet - 6 maanden.

En is het niet zo dat de waarde van bitcoins omlaag gaat als ze gemakkelijker/goedkoper gemined kunnen worden?

• Flake
't Is een Atmel ASIC zo te zien? Als het via ISP geprogrammeerd kan worden wil ik dat wel doen. Kan niet opzoeken welke ASIC het precies is omdat die site van BFL eruit ligt.

• Wrd

Wrd

Prijsbepaling is afhankelijk van degene die de service wilt gaan verlenen.
Als degene Bitcoins accepteert zou ik 1 bitcoin schappelijk vinden. Als het flashen maar +/- 30min kost is het een mooi zakcentje en een makkelijker manier om aan bitcoins te komen. Al verwacht ik wel dat de eerste wat meer tijd nodig zal hebben.

Waarde van een bitcoin wordt door de markt bepaald. (vraag en aanbod) Het makkelijker minen is een factor van de waarde bepaling maar niet een heel groot factor. Hier is meer over te lezen in de bitcoin topic.
Flake schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:45:
't Is een Atmel ASIC zo te zien? Als het via ISP geprogrammeerd kan worden wil ik dat wel doen. Kan niet opzoeken welke ASIC het precies is omdat die site van BFL eruit ligt.
Ik kan zelf prima op de BFL site komen.
Hoe groot is de kans dat de asic 'gebrickt' wordt?

• Flake
Verwaarloosbaar tot nul
https://products.butterflylabs.com/4-5gh-bitcoin-miner.html

Die site doet t bij mij echt niet

[ Voor 68% gewijzigd door Flake op 25-07-2013 12:54 ]

• Wrd

Wrd

Dan ben ik bereid om de gok te wagen.
Wel wil ik zien hoe zoiets in zijn gang gaat.
Ik hoop dat je in de buurt woon :)

Als het allemaal goed gaat zal ik met jouw goedkeuring de andere bitcoin miners naar je verwijzen.

• Flake
Geef je mailadres maar, ik kan niet vinden waar ik dat direct messaging aan kan zetten. Programmers en voedingen heb ik op mijn werk in Eindhoven, dus een klaar terwijl je wacht dienst kan ik je niet bieden.

• Wrd

Wrd

Ik wil niet mijn email open en bloot hier posten. Dus hierbij een kleine handleiding hoe jij je direct messages aan kan zetten:

- Klik in de header op je nicknaam -> voorkeuren
- selecteer tabblad: forum
- onder kopje "privacy" kan je direct messages aan/uit zetten

Jammer dan een "een klaar terwijl je wacht dienst" niet kan.
Ik verwacht dat de asic een mod nodig heeft na de firmware flash vanwege de hogere load en warmte.
Dit kan ik zelf doen, maar misschien is het praktisch om dat pas te doen nadat het geflashed is.

• Flake
Zo, die optie is goed verstopt.
Contact me en we zullen eens kijken wat ik voor je kan betekenen

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Hackaday: A keygen for the Rigol 2000-series scopes

Grappig >:)

Helaas niet genoeg centen voor een Rigol...

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Well done Sprite_tm. :)

http://spritesmods.com/?art=hddhack

Kwam binnen via RSS YCombinator.

[ Voor 22% gewijzigd door Oyster op 02-08-2013 23:55 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Ik heb die talk op OHM gezien, was erg mooi, ik heb er speciaal tijd voor vrijgemaakt tijdens het spelen met de 20.000 rgb ledjes.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-11 10:12
Ik ben bezig aan een project waar meerdere identieke boards dmv een RS485 bus aan elkaar geknoopt worden. Dus elk van deze zou een uniek adres moeten hebben voor de communicatie met de anderen.

Nu is mijn vraag, heeft een ATmega ergens een unieke identifier waarop dat adres gebaseerd kan worden? Het lijkt mij nogal veel werk als elke ATmega een iets andere firmware moet geprogrammeerd krijgen.

• Milosonator
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-10 14:45
Hipska schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 10:28:
Ik ben bezig aan een project waar meerdere identieke boards dmv een RS485 bus aan elkaar geknoopt worden. Dus elk van deze zou een uniek adres moeten hebben voor de communicatie met de anderen.

Nu is mijn vraag, heeft een ATmega ergens een unieke identifier waarop dat adres gebaseerd kan worden? Het lijkt mij nogal veel werk als elke ATmega een iets andere firmware moet geprogrammeerd krijgen.
Je kan wellicht de adressen in de EEPROM zetten, zodat je wel de firmware gelijk kunt houden, wel moet je dan eerst even een reeks progjes maken om de adressen in EEPROM te zetten, maar dat is dan wel eenmalig, en hoef je niet voor iedere update weer opnieuw te doen.

Tweakblog, voornamelijk over 3d-printen

• Hipska
Ok, gelijkaardige antwoorden had ik op internet ook al gevonden. Dus zo'n chip heeft niets unieks waarmee de ene van de andere is te onderscheiden?

• memphis

memphis

Je zou een paar bits op een digitale input via een jumper of dipswitch kunnen gebruiken als een ID.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:39
Ik ben met een vergelijkbaar iets bezig en gebruik inderdaad de EEPROM om het ID in op te slaan.
Zelf had ik ook al eens zitten denken aan een dipswitch, maar even een IDtje aanpassen voordat je 'm programmeert was makkelijker. Je moet ze toch aan de programmer hangen, dus kun je meteen het ID goed zetten in de EEPROM. Daarna hoef je er, mits je het updaten van de EEPROM uit zet bij het programmeren, niet meer naar om te kijken.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Nog een stapje verder, met een simpel DHCP-achtig protocol.
Geef elk device hetzelfde adres, bijvoorbeeld $00 (reserveer $FF als broadcast adres). De master doet af en toe een ping naar $00 en zodra je een nieuw device aansluit op je systeem ziet de master dat. De master deelt dan, eventueel met tussenkomst van de gebruiker, een nieuw adres uit. Op de slave hoef je alleen een commando te implementeren om het adres te wijzigen in eeprom.

Aan de andere kant... Ik heb ergens een systeem lopen met 70 RS485 devices. Die gebruiken simpele dip-switches om het adres te zetten, zodat het simpel te vervangen is zonder programmeren. Nu na ruim 10 jaar blijkt dat niet nodig.... ze werken allemaal nog 24/7 !!!

• Hipska
Dat lijkt me ook een goeie! Enkel bij de eerste startup een nieuw adres krijgen en dat opslaan in EEPROM :) Had al iets DHCP soortgelijks bedacht, maar niet verder gedacht naar EEPROM waarbij het device na reboot een ander adres zou kunnen krijgen.

• Ploink
Eventueel kun je nog een factory reset implementeren. Hou een knopje ingedrukt of zet een jumpertje terwijl je de spanning aansluit en het device gaat terug naar $00.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
hebben die dingen ook een ethernet poort? dan kun je het macadres als uniek iets gebruiken

• WVL_KsZeN
DJSmiley schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:34:
hebben die dingen ook een ethernet poort? dan kun je het macadres als uniek iets gebruiken
Maar een adres is slechts 1 byte. Hoe ga je zorgen dat je door het 'scramblen' van het macadres altijd unieke device adressen krijgt? Dat lukt helaas niet..

Ik zou ook iets maken dat je begint met ID 0.

-> heb jij ID 0? kies dan een hoger ID (id=1)
loop
-> stuur een berichtje rond of ID al bestaat.
-> krijg je geen antwoord terug, dan sla je dit ID op in het eeprom
-> krijg je wel antwoord, kies dan een hoger ID, en terug de loop in

Je devices moeten ook een 'ik-besta' berichtje kunnen sturen, maar da's logisch ;)

[ Voor 34% gewijzigd door WVL_KsZeN op 09-08-2013 12:53 ]

• Ploink
WVL_KsZeN schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 12:48:

-> heb jij ID 0? kies dan een hoger ID (id=1)
loop
-> stuur een berichtje rond of ID al bestaat.
Dan mag het nooit gebeuren dat een device even onbereikbaar is want dan krijg je dubbele adressen. Die kans verklein je als je random adressen probeert of een lijst van devices bijhoudt.

Misschien wil je liever als gebruiker het adres kiezen om er structuur in aan te brengen. Ik heb een systeem met verschillende apparaten en kan aan het adres zien wat voor soort apparaat het is of waar het zich bevindt.

• Hipska
Zal bij de master bijhouden welke adressen al in gebruik zijn en hoelang deze al niets meer gecommuniceerd hebben.

• WVL_KsZeN
Nou ja, dat is natuurlijk altijd beter :) In ieder geval niet je ID kiezen op basis van iets randoms als MAC of de tijd, want dat is vragen om collisions.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nou je mac werkt prima ,maar je moet het niet vereenvoudigen ;). Daar krijg je de collision.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:44
Je zou zelfs DS2401 kunnen toevoegen. Je hebt dan in ieder geval een uniek nummer, maar 1 of 2 dipswitches lijkt mij eenvoudiger.

• WVL_KsZeN
Ander idee wat misschien wat eenvoudiger is kwa programmeren en het midden houdt van opslaan-in-eeprom en dipswitches :

- je maakt een apart simpel bordje met daarop 8 dipswitches en een parallel-serieel converter

- op je devices maak je een knop.

- als je het bordje serieel aansluit op je device (op 2 vrije pinnen) en op de knop drukt, leest je device de dipswitch uit en slaat het adres op in zijn eeprom.

Je devices worden dan niet groter dan nodig (door de dipswitchjes) en je kunt ook niet per ongeluk een dipswitch verkeer zetten.. Lijkt me ook eenvoudiger om te programmeren.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ben een ouwe flitser om aan het bouwen naar een Camera Axe, voornamelijk om bliksem te fotograferen. Niet bijster spannend: gewoon een atmega 168 met wat extra spul, maar eigenlijk zou ik wat willen doen met LiPo-accu's en die Axe daarmee willen voeden.
Laadcontrollers zijn er genoeg en compleet met uitgebreide datasheets waardoor je aan de hand daarvan makkelijk een veilig voedingscircuit kunt ontwerpen.

Maar: waar haal ik betrouwbare LiPo's vandaan? Natuurlijk kan er altijd wel wat stuk, maar ik ben redelijk huiverig om die dingen direct van eBay of DX te trekken.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:39
Kaj. schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 15:46:
[...]

Maar: waar haal ik betrouwbare LiPo's vandaan? Natuurlijk kan er altijd wel wat stuk, maar ik ben redelijk huiverig om die dingen direct van eBay of DX te trekken.
Als je een bedrijfsaccount hebt bij Farnell, om toevallig van plan bent meer dan €50 aan elektronica te besteden, kan je natuurlijk daar een LiPo vandaanhalen:
http://nl.farnell.com/jsp...3D%26prevNValues%3D204086

Anders, kijk bijvoorbeeld bij Conrad, al kan je daar wel van een wat hogere prijs uitgaan denk ik:
http://www.conrad.nl/ce/n...filterTechnologie=Li-poly

Verder, wil je persé een Lithium Polymeer accu of is een meer gewone Li-Ion ook genoeg? Bij dat laatste heb je op Farnell namelijk veel meer keuze. En je zou nog kunnen kijken naar twee NiMH cellen, waar net zo goed laadcontrollers voor te krijgen zijn, een energiedichtheid die niet veel verschilt hebben maar die je gewoon bij elke HEMA / supermarkt kan krijgen, soms tegen dumpprijzen :)

[ Voor 8% gewijzigd door marcop23 op 13-08-2013 16:22 ]

• memphis

memphis

Bij de modelbouwwinkel kan je alle maten LiPo's vinden.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

marcop23: is een gevalletje "getting my feet wet". :)
Ik kan er inderdaad ook makkelijk een stel NiMH's in kwijt (4,8V is een prima spanning voor een microcontroller), maar ik wil ook weleens wat nieuws proberen en een lipo of li-ion is toch een stukje compacter.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:39
Ploink schreef op vrijdag 09 augustus 2013 @ 11:55:
Nog een stapje verder, met een simpel DHCP-achtig protocol.
Geef elk device hetzelfde adres, bijvoorbeeld $00 (reserveer $FF als broadcast adres). De master doet af en toe een ping naar $00 en zodra je een nieuw device aansluit op je systeem ziet de master dat. De master deelt dan, eventueel met tussenkomst van de gebruiker, een nieuw adres uit. Op de slave hoef je alleen een commando te implementeren om het adres te wijzigen in eeprom.

Aan de andere kant... Ik heb ergens een systeem lopen met 70 RS485 devices. Die gebruiken simpele dip-switches om het adres te zetten, zodat het simpel te vervangen is zonder programmeren. Nu na ruim 10 jaar blijkt dat niet nodig.... ze werken allemaal nog 24/7 !!!
Dit klinkt inderdaad als een goed alternatief. Alleen zit je met een probleem wanneer je meerdere devices tegelijk aan sluit die dus allemaal ID 00 hebben. Nu zat ik hier verder over na te denken en kwam op het idee om, wanneer het ID 00 is, bij de vraag naar een ID ook een random waarde mee te geven. Op die manier kan de master met de combinatie ID = 00 en random waarde, precies dat ene device aanspreken om een ID te geven.

Dan zou er alleen nog een probleem zijn als de devices heel toevallig exact dezelfde random waarde gebruiken.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Hobbyking heeft ook prima lipo's, en zelfs een warehouse in NL met een deel van het assortiment. Als je het daar vandaan laat komen, heb je ze lekker snel in huis.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Stoome vraag want ik snap er geen zak meer van:

Ik wil een UA741 als spanningsvolger (buffer) misbruiken.

Ik meet 1.51 volt op de +-ingang (IN+). Op de uitgang meet ik 1.90 volt.....

Aanslutingen:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d2/Opampvoltagefollower.svg/350px-Opampvoltagefollower.svg.png

Datasheet UA741: http://pdf.datasheetcatal...exasinstruments/ua741.pdf
Pootje 1: leeg
Pootje 2: Naar meetpen en OUT
Pootje 3: naar de 1.51 volt uit
Pootje 4: GND (klopt dit?)
Pootje 5: leeg
Pootje 6: naar meetpen en IN-
Pootje 7: +5 volt
Pootje 8: leeg

Ik meet dus over GND en pootje 3 1.51 volt (wat ik verwacht).
Ik meet over GND en pootje 6 1.92 volt. (Wat ik dus niet verwacht).

Wat doe ik verkeerd? Dit ding moet toch gewoon 1.51 volt uitgeven?
Ik heb geen enkele vorm van ontkoppeling erin zitten. Is dat het probleem?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10 21:47

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Ik dacht dat deze opamp een negatieve spanning nodig had op zijn -vcc
(probeer het eens met bijvoorbeeld een batterij er tussen, zodat je negatieve spanning krijgt op je -vcc.)

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitstoday.com/wp-content/uploads/2008/07/voltage-follower-circuit.JPG

Wat is hieruit opmaak heb je geen negatief voltage nodig?
Enige wat ik niet heb is de elco rechts. Maar of dat nodig is?

Afbeeldingslocatie: http://www.talkingelectronics.com/projects/OP-AMP/images/VoltageFollower.gif

Dit is precies zoals ik hem aangesloten heb.
Ik zie echt iets over het hoofd :P |:(

[ Voor 29% gewijzigd door Atlas op 14-08-2013 21:58 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Pagina: 1 ... 73 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.