Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.710 views

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:04
Zo gek is het idee inderdaad niet. Er is zat apparatuur in huis die best een paar minuten uit kan als er een verbruikspiek is. Zoals acculaders (van je e-auto), koelkasten, wasmachines, enz.
Als veel apparaten zo'n chip krijgen wordt dat een goedkope manier om het netwerk stabiel te houden. Zo als het nu is moeten alle elektriciteitscentrales binnen 30 seconden 3% kunnen opschakelen bij een frequentiedip, zodat er tijd is om noodcentrales in te schakelen. Een gigantisch kostbaar proces voor de energieleveranciers, je hebt het over tonnen of zelfs miljoenen per uur wat je zo'n centrale moet uitkeren om even op te schakelen.
En met de komst van steeds meer decentrale opwekking gaan capaciteitsverschillen ook steeds meer voorkomen. Zou dus mooi zijn als je die ook decentraal kunt opvangen.

[ Voor 11% gewijzigd door mcDavid op 24-02-2013 21:14 ]

Verwijderd

dus met een bepaald signaal in een bepaalde wijk, woning, straat,stad . kunnen ze een bepaald type apparaat (ijskast, magnetron, strijkijzer, vriezer) tijdelijk uitzetten ?? .. vind het nog steeds behoorlijk vaag.
Nog even en dan verplichten ze dat ieder apparaat een eigen EU IP nr. krijgt.. zie ik ze wel voor aan.

• mcDavid
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:12:
dus met een bepaald signaal in een bepaalde wijk, woning, straat,stad . kunnen ze een bepaald type apparaat (ijskast, magnetron, strijkijzer, vriezer) tijdelijk uitzetten ?? .. vind het nog steeds behoorlijk vaag.
Nog even en dan verplichten ze dat ieder apparaat een eigen EU IP nr. krijgt.. zie ik ze wel voor aan.
Sja er bestaat nu gewoon een situatie waarin het net weliswaar stabiel is, maar verre van efficiënt. de enige manier om bij te regelen zijn paardenmiddelen zoals die 3% turbo-boost, of misschien nog wel erger: centrales die ver onder hun optimale werkpunt draaien, omdat er overcapaciteit ingecalculeerd moet worden. En het laatste redmiddel als er echt ergens een grote centrale ineens ontploft ofzo: Een hele wijk/stad/gebied in het donker zetten.

Als je die stabilisatie eleganter kunt oplossen, kan het hele elektriciteitsnet een stuk efficiënter. En ik neem aan dat strijkijzers, lampen, computers, enz. niet zo snel zo'n chip zullen krijgen, maar alleen de apparaten waarvan de continuïteit niet echt van invloed is op de werking, zoals bijvoorbeeld een koelkast ja.

Met elektrische auto's zou je je zelfs een systeem kunnen voorstellen waarbij de lader (met bijbehorende winst voor de eigenaar) terug gaat leveren aan het net, als de energieprovider hierom vraagt.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:12:
De situatie dat huizen addresseerbaar moeten zijn is aanzienlijk moeilijker te implementeren dan om het huidige broadcastsysteem ook op apparaatniveau te laten werken. Dat is iets dat vandaag, nu, kan worden ingevoerd. Het bestaat al. Er zijn alleen geen apparaten anders dan je energiemeter die het kunnen ontvangen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mcDavid schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:27:
[...]

Met elektrische auto's zou je je zelfs een systeem kunnen voorstellen waarbij de lader (met bijbehorende winst voor de eigenaar) terug gaat leveren aan het net, als de energieprovider hierom vraagt.
Dat is opzich nog wel interessante discussie (misschien in een apart topic). Ze kunnen met de slimme meters mensen heel goed gaan profilen. Wanneer staat mijn wasmachine aan, oven, hybride auto aan de lader e.d. en op grond daarvan efficiënter productie op de vraag af stemmen. Of door misschien signalen aan apparaten te geven. Maar vanuit privacy oogpunt lijkt me een variabele prijs veel handiger. Dat je op je wasmachine aangeeft voor welke prijs hij in welk tijdsbestek hij kan draaien. Dan slaat ie misschien midden in de nacht aan als de prijs laag is maar het net wordt dan wel efficiënt gebruikt.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Lijkt me kwestie van onderdeel van SmartGrids, waarbij leverancier en afnemer met elkaar communiceren over hoe/wanneer/hoeveel ze afnemen en kunnen leveren.

Denk maar eens aan de situatie als we over 25 jaar allemaal in elektrische auto's rijden en die 's avonds willen opladen. Als je 250 auto's in een buurt aan de oplader hangt, en elke auto een capaciteit heeft van 100kWh (tegen die tijd hoop ik van wel...), dan ga je wel serieuze vermogens vragen van het net.
Als je dan sequentieel auto's kan opladen, kan je al een deel van het probleem verminderen. B.v. dat de eigenaar zegt dat de auto snel weer opgeladen moet zijn (ik ga vanavond nog naar de bioscoop) of niet (ik moet morgen pas weer weg naar werk).
Je zou dan kunnen afregelen dat bepaalde afnemers prioriteit krijgen, of andere afnemers kunnen wachten omdat ze toch pas over 12 uur klaar hoeven te zijn.
Of dat een auto als extra back-up dient en teruglevert, maar dan moeten inverters een stuk goedkoper/simpeler worden voordat dat mogelijk is lijkt me.

Het lijkt me dan ook niet meer dan logisch dat je dit soort ontwikkelingen gaat zien. Wellicht dat ze verschillende gebruikersklassen maken die ze kunnen afschakelen in tijden van pieken. Een koelkast of vrieskast kan best een kwartier uit staan, en als je dat in een heel groot gebied kan doen zal dat vast een paar opleveren.
"On demand" apparatuur lijkt me lastiger.. als ik thee of koffie wil zetten wil ik niet 15 minuten wachten totdat het water warm is, omdat de elektriciteit centrale dat niet kan leveren.

Ik geloof niet dat de kosten 10 euro zijn. Voor 10 euro maken producenten complete producten.
O.a. een reden waarom je draadloos opladen niet overal op ziet. Het is beschikbaar maar kost enkele euro's aan onderdelen. Op luxe goederen die 150 - 200 euro in onderdelen kosten (vlaggenschip smartphone) kan dat best uit om draadloos op laden toe te voegen (kost paar euro), maar voor je tandenborstel of el-cheapo foto camera eenmaal niet.

• mux

mux

99% efficient!

Ik verwacht niet dat dit ooit bij consumenten iets gaat doen, want 1) consumenten verbruiken zo goed als geen stroom (<0.5% van nominale productie) en 2) het prijsverschil voor consumenten wordt totaal overschaduwd door energiebelastingen. Alleen elektrische auto's laden is iets dat misschien nog een interessante business case kan worden, maar verder moet je vooral denken aan bedrijven zoals kwekerijen en metaalbewerkingsbedrijven die zullen inspelen op variabele energieprijzen in deze context.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hans1990 schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:48:
maar voor je tandenborstel of el-cheapo foto camera eenmaal niet.
Tandenborstels worden nou al heel lang draadloos opgeladen :P

Granted je moet hem nog wel ergens opzetten, maar je wilt toch iets hebben waar je die tandenborstel opzet.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
Die signalen die over het AC net gemuxed worden, hoe heten die / kan je die vinden op Google? Dat wist ik niet, en lijkt me wel een leuk projectje om te maken met een Arduino, ledje aan als de straatverlichting aan staat.
… draadloos op laden toe te voegen (kost paar euro), maar voor je tandenborstel of el-cheapo foto camera eenmaal niet
Als er 1 product is waar draadloos laden al lang wordt toegepast, zijn het wel tandenborstelladers :P

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:32

DaWaN

'r you wicked ??

mux schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:32:
Yep. Het is inderdaad de bedoeling dat het een bidirectioneel bordje is dat mij zonder zelf low-level te hoeven programmeren analoge en digitale I/Os geeft.
Behoorlijk mosterd na de maaltijd en het voldoet niet helemaal aan jouw eisen....maar wel even interessant om te bekijken / onthouden / kopen:
Analog Discovery

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 23:33
Dat zijn TF-ontvangers. Overigens gaan wij in onze gemeente de TF-ontvangers afschaffen en gaan we 100% over op astronomische klokken. De netbeheerders zijn de afgelopen jaren te onbetrouwbaar gebleken om de signalen altijd goed door te sturen, waardoor soms de openbare verlichting niet aan of juist uit gaat...

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• Sissors
  • Niet online
DaWaN schreef op zondag 24 februari 2013 @ 22:11:
[...]

Behoorlijk mosterd na de maaltijd en het voldoet niet helemaal aan jouw eisen....maar wel even interessant om te bekijken / onthouden / kopen:
Analog Discovery
Je hebt redelijk wat van zulk soort dingen, maar dat zijn bijna altijd 2-kanaals analoog als je het een beetje goedkoop wilt. Voor je bij 8-kanaals zit moet je waarschijnlijk een tweede hypotheek nemen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Ik verwacht zulke chips niet gauw te zien in apparaten maar zodra ze er in komen lijkt het mij vrij simpel om ze onschadelijk te maken.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 15:16:
WANTED liefst ALIVE

een printmontage 3 x 2 wissel drukschakelaar 8)

TNX
Domme vraag misschien maar kun je niet gewoon 3 enkele naast elkaar doen?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/e8ecRJD.jpg

Nee, ze moeten echt wisselen.

Vraag is meer ' waar koop je nog zoiets ' ik had er een van 5 x 2 gevonden en dacht een stukje eraf zagen, helaas werkte die toen niet meer 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aAnmKeI.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2013 22:29 ]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Ja, zodra ik wist dat het om een FX552A ging heb ik die manual gevonden :). Ook inmiddels een persoon die mij voorzien heeft van een nieuwe EZ80 en condensators..
De levensduur van buizen is heel sterk afhankelijk van hoe je ze in je schakeling gebruikt. Een oude buizenradio is iets anders dan een eindbak met de eindpitten in 'rauwdouwer-instelling'.

Als ReseTTim geen behoefte heeft aan een werkende afstemindicator (een EM34 'kattenoog' is berucht om zijn korte levensduur) en de gelijkrichterbuis (EZ80) t.z.t. vervangt door een EZ81, dan schat ik de kostenpost voor de buizen op €40 per jaar...
De EM34, die inderdaad in mijn radio zit is zelfs nog duurder heb ik gehoord. rond de 80,- euro en deze gaat 1000uur mee. Op dit moment doet hij het nog een klein beetje..

vanavond een aantal condensators en elco's al vervangen omdat voltage niet goed was..

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/philips/FX552A_9.jpg
Ik heb alleen twijfel of ik mijn zwarte elco (C52) correct gesoldeerd heb..

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/philips/FX552A_10.jpg
Ding in de hoek ook moeten vervangen, gaf geen 260volt door ofzo..

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/philips/FX552A_11.jpg
Mijn zondagmiddag klus hoekje :P @eettafel..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

laatst een paar dozen oude hoogspannings elco's gekocht .. je weet maar nooit :P
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1BKHGvu.jpg

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 13:50

LauPro

Prof Mierenneuke®

Even een klein kort vraagje. Ik heb een monitor die heel erg zoemt, een andere monitor doet dit niet.

Nu is dit het klassieke lijm op spoeltje verhaal.

Echter heb ik dit een keer eerder gedaan bij een voeding en daar maakte het toen geen enkel verschil. Zit er nog verschil in het soort lijm dat ik hiervoor moet gebruiken? Moet dit eentje zijn die nog een beetje zacht is als hij opgedroogd is of moet deze lijm juist knoerthard zijn? Ik had toen vrij zachte siliconenlijm gebruikt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Met een stokje tegen alle spoeltjes aandrukken kan je dmv. de klankverandering wel uitzoeken welke spoel er piept. Het hoeft geen voeding te zijn, kan ook de afbuigspoelen of een spel in het circuit van de afbuiging zijn.

Nagellak is veel gebruikt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• mux

mux

99% efficient!

Als viskeuze lijm in eerste instantie niet helpt bij een zoemende spoel of condensator is hele dunne superlijm een goed alternatief. Veruit de meeste spoelen zijn al ingepot vanaf de buitenkant, maar het kan zijn dat dan binnenin nog windingen zitten te zoemen. Daar kom je alleen bij door er iets in te spuiten dat door de kiertjes tussen de windingen in kan gaan.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 13:50

LauPro

Prof Mierenneuke®

Secondenlijm of nagellak lijkt mij veel minder flexibel dan viskeuze lijm. Maar er is dus niet echt iets dat beter is?

De vorige keer had ik gewoon een lijmpistool gebruikt, daar kan je redelijk goed alles mee dichtzetten, secondenlijm lijkt mij er te snel tussendoor te lopen en nagellak heb ik niet in huis :P .

Ik zal hem eens openschroeven en kijken waar het precies vandaan komt.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:36
Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 17:56:
EU wil op afstand el. apparatuur uitschakelen

http://ejbron.wordpress.c...ishoudingen-uitschakelen/
http://deutsche-wirtschaf...in-haushalten-abschalten/

De Europese Commissie wil vanwege het gestegen energieverbruik de elektrische apparaten in private huishoudingen d.m.v. een afstandsbediening kunnen uitschakelen. Een desbetreffende chip bestaat al. De energieconcerns ondersteunen het initiatief.

Wat moet ik me hier nu weer bij voorstellen, hoe werkt dit dan enne.. mag dat :X
De techniek bestaat al even, wordt ook gebruikt om het hoog en laag tarief te schakelen met een "Rundsteuerempfänger". Zie: Wikipedia: Rundsteuertechnik – Wikipedia en Wikipedia: Load management

My favorite programming language is solder.

• mux

mux

99% efficient!

LauPro schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:45:
Secondenlijm of nagellak lijkt mij veel minder flexibel dan viskeuze lijm. Maar er is dus niet echt iets dat beter is?

De vorige keer had ik gewoon een lijmpistool gebruikt, daar kan je redelijk goed alles mee dichtzetten, secondenlijm lijkt mij er te snel tussendoor te lopen en nagellak heb ik niet in huis :P .

Ik zal hem eens openschroeven en kijken waar het precies vandaan komt.
De dingen die geluid veroorzaken zitten meestal juist niet aan de buitenkant maar ergens binnenin. Daarom wil je iets naar binnen laten lopen dat dat vastzet, en secondelijm is daar ideaal voor.

Een lijmpistool of kitachtige dingen sluiten alleen de buitenkant af, maar verhinderen die trillingen niet. Behalve als het bijv. een loszittende core is, dan helpt het wel vaak.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
LauPro schreef op maandag 25 februari 2013 @ 17:45:
Jawel, gehele print in een vacuum kamer leggen, flinke druppel epoxy er op en vacuum zuigen. :)

Maar dat is misschien lastig dus beter iets van dunne secondenlijm gebuiken.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 25-02-2013 19:50 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11 10:35
Puch-Maxi schreef op maandag 25 februari 2013 @ 18:28:
[...]

De techniek bestaat al even, wordt ook gebruikt om het hoog en laag tarief te schakelen met een "Rundsteuerempfänger". Zie: Wikipedia: Rundsteuertechnik – Wikipedia en Wikipedia: Load management
De andere kant op gaan ze het ook doen:

http://www.vde.com/de/fnn/arbeitsgebiete/seiten/n4105.aspx

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Verwijderd

Ik heb een schakeling gemaakt met PIC 18F4550, maar als ik voedingspanning afschakel en terug aanschakel kan het zijn dat de PIC niet meer wilt werken. Het programma loopt dan denk ik niet. Dit komt waarschijnlijk doordat er een restspanning staat op de elco waardoor de PIC de reset niet ziet. Iemand die mij snel kan helpen met een oplossing om dit te voorkomen?
Ook als ik zeer snel de reset pin toggle, gebeurt het dat de pic zijn uitgangen wel op 0 zet, maar verder niet doorstart.
De code zelf staat hier: http://pastebin.com/p3Rej9th
Ikzelf vind de oorzaak alleszinds niet :(

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2013 22:59 ]

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:17:
Ik heb een schakeling gemaakt met PIC 18F4550, maar als ik voedingspanning afschakel en terug aanschakel kan het zijn dat de PIC niet meer wilt werken. Het programma loopt dan denk ik niet. Dit komt waarschijnlijk doordat er een restspanning staat op de elco waardoor de PIC de reset niet ziet. Iemand die mij snel kan helpen met een oplossing om dit te voorkomen?
Ook als ik zeer snel de reset pin toggle, gebeurt het dat de pic zijn uitgangen wel op 0 zet, maar verder niet doorstart.
Hoe krijgt die PIC nu zijn reset signaal. Mogelijk is een µP supervisor de oplossing voor je.

• Sissors
  • Niet online
Dat lijkt me nogal overkill.

Als hij de reset niet ziet, betekend het dan dat hij gewoon compleet ermee kapt, of dat hij zijn oude programma blijft volgen en enkel niet opnieuw zijn init doet? Ik neem aan dat je bij een PIC ook brownout detection kan inschakelen, dat zou kunnen helpen daarvoor.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Volgens de datasheet heeft hij hardware brownout detection, en die moeten met configuration bits aangezet worden. Zijn ze dat?

Ik heb het niet helemaal door gelezen, maar moet je wellicht eerst iets doen als er een brownout geweest is? Een bitje clearen ofzo.

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/philips/FX552A_13.jpg
Woei! Radio werkt weer :)

Zojuist ook een nieuwe EM34 buis besteld via ebay, can't wait :) :Y)

Nog een bijzonder melding is dat mijn multimeter gewoon verrot is. Ik meette 270v AC uit de wandcontactdoos. Dus datgene wat je op mijn display ziet in de foto is ook al gauw een 50v DC minder..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Sissors
  • Niet online
Goede kans dat je batterij leeg is.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-11 10:43
Een goeie multimeter zou dan moeten aangeven dat de batterij leeg aan het raken is, en dat de meetresultaten dus onbetrouwbaar (kunnen) zijn :+

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Heeft iemand wel eens een 230v/110v naar 5v IC gezien? Ik dacht met al die switching power supplies tegenwoordig moet het toch wel aardig makkelijk zijn om er zelf één in elkaar te zetten.

• mux

mux

99% efficient!

wat bedoel je met soc? moet het geïsoleerd zijn?

• Megamind
Ik bedoel meer in één package, weet eigenlijk niet hoe je dat noemt. 230v aan ene kant er in, 5v aan de andere kant eruit. Ik probeer een zo'n klein mogelijke oplossing te vinden, alleen kom ik nog niet iets kant en klaars tegen.

• mux

mux

99% efficient!

Dat kan per definitie niet, je moet externe magnetica hebben. Je kunt niet alles in een chip package doen.

Als je alles in één wil moet je een adapter kopen :P

• Megamind
Ja dat vermoeden had ik al, dat is wel jammer want alle insteekapparaten hebben vaak een grote behuizing omdat die PSU zo groot is.

• mux

mux

99% efficient!

Tja, dat gaat je niet zo makkelijk lukken als je het echt component voor component zelf in elkaar wil zetten. Magnetica, specifiek transformatoren, zijn bijna altijd maatwerk. Als je iets kleins wil doen, koop een van de duizend LED drivers van dealextreme.

Het enige wat je wel zelf kunt doen is een power integrations LNKxxx gebruiken, die dingen hebben alleen geen galvanische isolatie (werkt gewoon als een buck-converter vanaf 320VDC naar whatever).

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:57

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Megamind schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:09:
Ik bedoel meer in één package, weet eigenlijk niet hoe je dat noemt. 230v aan ene kant er in, 5v aan de andere kant eruit. Ik probeer een zo'n klein mogelijke oplossing te vinden, alleen kom ik nog niet iets kant en klaars tegen.
Ik had ooit een schakelende voeding van KAM( typenummer was KAMxxxx) die 100-220v AC ingang en 5v uitgang had. Was 1 nette module, kon je zo op een print solderen. Schreeuwend duur, dat wel.

[ Voor 10% gewijzigd door sebastius op 03-03-2013 16:23 ]

• mux

mux

99% efficient!

Maar die zijn net zo groot als de printplaat in een USB 5V adapter...

(voorbeeld)

[ Voor 40% gewijzigd door mux op 03-03-2013 16:27 ]

• Megamind
Denk dat ik maar voor een oplossing met batterij ga :P Tegenwoordig gebruiken die microcontrollers in sleep zo weinig stroom dat ze maanden meekunnen.

http://webench.ti.com is trouwens wel een handige tool, geeft ook de grootte van je print ten opzichte van je kosten en efficiëntie aan.

[ Voor 31% gewijzigd door Megamind op 03-03-2013 16:28 ]

• Hans1990
  • Niet online
Als je de software goed in elkaar zet, en nadenkt over de efficiente van alles, e.v.t met gebruik van load switches om enkele apparatuur uit zetten die nog een significante quiescent current hebben.

Over micro's gesproken. Even wat stoom afblazen.
Ik dacht weer eens bezig te gaan met de TI Launchpads die ik had liggen. Op deze PC had ik nog geen toolset geinstalleerd en aangezien ik bekend ben met IAR EW dacht ik dat de IAR evaluation version (30 dagen) de beste keus was.. Stap 1: blinky in programmeren & debuggen. How hard can it be?

Blijkbaar heel moeilijk. Ik sluit Launchpad aan, wordt herkend (USB drivers op z'n plek), prima. Druk op debuggen.. en de pret is alweer over. Process loopt meteen vast. Geen live disassembly view beschikbaar, of dat er uberhaubt een flash file geprogrammeerd is.. Op halt CPU of run program drukken geeft prachtige foutmelding (in de trend van: cannot start execution , error 0x00000002 - ja en nu? lijst met foutmeldingen ergens?) waarop IAR een volle CPU core bezet en echt vast staat. Waardeloos.

Over naar TI's oplossing: Code Composer Studio v5.5. Eerst een 1.5GB bestand downloaden met 250kB/s. Das gewoon 1,5 uur wachten |:( Dat dat nog bestaat anno 2013. Vervolgens met enige moeite geinstalleerd; de installer had moeilijkheden de java eclipse omgeving te installeren (Java, Eclipse, bah). Na enkele trappen hier en daar gegeven aan de installer liep die wel door. Eerst een code example met blinky gepakt. Start debug sessie: en wederom loopt alles vast. Als ik USB kabel verwijder zegt het vrolijk 'time out while waiting for target power up / polling hardware resource' (no shit sherlock). Vervolgens knalt de hele Eclipse omgeving er sporadisch uit, omdat het kan :X .
En in dit geval gebruik ik een gratis versie, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit leed wat Eclipse/Code Composer Studio heet, voor een prijs van 450$ (voor 1 node locked license, zonder CDs!) gekocht kan worden.

Tenslotte nog gekeken naar CooCox. Zo lees je op hackaday wel eens dat mensen het 'werkende' hebben, (november 2012) , maar out-of-the-box support is er niet. Enkel een project gevonden die het 'claimt', maar ondertussen een M3 chip instelt met andere geheugen regions (leuk dan zo'n M4 core met floating point support...). Bovendien kom je weer tegen een 'niet standaard' TI ICDI debugger aan die niet gesupport wordt in de toolset, en hoe je de ARM GCC compiler handmatig moet configureren..
Ga je verder lezen over support voor die chip/debugger, kom je enkel Linux 'oplossingen' tegen waar mensen min of meer er mee kunnen werken na een custom versie van OpenOCD te compileren.
Eerlijk gezegd, na zoveel gekloot is dat me teveel moeite geworden :z Of beter gezegd, mijn inschatting is: veel gedoe/gepruts voor weinig/equivalent resultaat :+

Om het nog bonter te maken: de LM Flash Programmer utility werkt prima. Ik kan de firmware van de ICDI updaten, flash images lezen en schrijven, verifyen, blank checken, enzovoort. Maar met enkel een programmer is ontwikkelen haast ondoenbaar, echt prut. :/
En natuurlijk geldt: alles wat op de PC faalt , zal ook op de laptop machine falen. Ik lees nergens op het internet over lotgenoten. Aargh!

ARM TI toolchains: completely frustration free.

[ Voor 14% gewijzigd door Hans1990 op 03-03-2013 23:48 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:20

Onbekend

...

Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:17:
Had je het probleem al opgelost?
Zo niet, is het mogelijk dat je het programma nog niet in de PIC heb weggeschreven? Dus alleen (door de debugger) in het geheugen is geladen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Sissors
  • Niet online
Tot zover waarom ik zo blij was met mbeds: het werkt gewoon. Met TIs MSP430s heb ik ook zo'n enorm gezeik gehad om alleen al de toolchain werkende te krijgen. Dat was toen specifiek om code te kunnen uploaden naar hun evaluation bordje. Toen was ik niet de enige waarbij het onder vista/windows 7 gewoon niet werkte, maar TIs antwoord op hun forums kwam niet verder dan: Werkt hier, dus je zal wel iets fout doen.

Uiteindelijk toen een third party flash tooltje gevonden die enkel code kon uploaden, niet debuggen, maar dat deed het iig (specifiek voor msp430s, dus helpt jou niet).

Over mbed gesproken, ondertussen ondersteund mbed ook dit bordje: http://www.freescale.com/...mmary.jsp?code=FRDM-KL25Z, voor een erg economische €12.50 en moet werken met de meeste arduino shields. Hij heeft niet alle mbed functionaliteit, maar komt er dicht genoeg bij in de buurt. In principe heeft dat bord van freescale ruwweg zelde idee als die TI ARM launchpads, dus wie weet gaan ze die ook ooit ondersteunen.

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb met TI msp430 en tms320 (DSPs) gewerkt, en nog nooit een toolchain fatsoenlijk werkend gekregen. De oplossing? Afstudeerbedrijf (Betronic) gebruikte een specifieke EEPROM waarvan de µCs opstartten en die een seriële bootloader inlaadde. In code composer compileerde ik m'n programma en dat laad ik dan met hun tooltje in...

Yes, it's that bad.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Ik word meestal wel blij van MSP430's; onder Linux is het een kwestie van mspgcc met alles wat er bij hoort en mspdebug installeren, Eclipse inrichten en je kunt aan de gang. Onder Windows is het wat meer werk plus dat mspdebug niet makkelijk als binary te downloaden is.

Mux, heb jij nooit nagedacht over een MSP430 op je madpsu? Ik denk dat die zuiniger kan zijn dan de atmega die op het huidige design zit.

• mux

mux

99% efficient!

Toen ik madpsu voor het eerst ontwierp waren er geen (volledig) open source toolchains voor TI MSP430 beschikbaar, dus had ik het per definitie afgeschreven. Nu is het evt. mogelijk, maar er is nog steeds het probleem dat alleen de goedkoopste series van TI een open source toolchain en goede compilers hebben. Bij Atmel is alles gewoon 20x beter geregeld, dus ik neig nog steeds daar naartoe.

Maar op zich wel een goed punt. Het is langzamerhand tijd aan het worden dat er een open ontwerpsessie over madpsu komt en dit soort dingen zijn belangrijk om vroeg vast te stellen.

• DaWaN
  • Laatst online: 18:32

DaWaN

'r you wicked ??

Hans1990 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:38:
Ga je verder lezen over support voor die chip/debugger, kom je enkel Linux 'oplossingen' tegen waar mensen min of meer er mee kunnen werken na een custom versie van OpenOCD te compileren.
Ik dacht dat die TI debugger inmiddels ondersteund wordt in de mainline versie van OpenOCD.
Laatste windows binary builds van OpenOCD kun je downloaden van de site van Freddie Chopin:
http://www.freddiechopin....d/category/10-openocd-dev

Anders op een Linux PC met MinGW OpenOCD cross compilen voor Windows, wil dat eventueel wel voor je doen mocht je het willen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• ThinkPad
  • Laatst online: 22:54
ReseTTim schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 00:37:
[afbeelding]
Woei! Radio werkt weer :)

Zojuist ook een nieuwe EM34 buis besteld via ebay, can't wait :) :Y)

Nog een bijzonder melding is dat mijn multimeter gewoon verrot is. Ik meette 270v AC uit de wandcontactdoos. Dus datgene wat je op mijn display ziet in de foto is ook al gauw een 50v DC minder..
Die multimeter heb ik ook, ding gaf bij mij ook rare waardes toen de batterij leeg aan het gaan was idd.

• Hans1990
  • Niet online
DaWaN schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:44:
[...]

Ik dacht dat die TI debugger inmiddels ondersteund wordt in de mainline versie van OpenOCD.
Laatste windows binary builds van OpenOCD kun je downloaden van de site van Freddie Chopin:
http://www.freddiechopin....d/category/10-openocd-dev

Anders op een Linux PC met MinGW OpenOCD cross compilen voor Windows, wil dat eventueel wel voor je doen mocht je het willen :)
Dat is volgens mij alsnog de development branch, niet de mainline. Ik kijk dan puur naar de datums, aangezien ik weet dat de Launchpad in september of oktober is aangekondigd, en heb op de forums gelezen dat ze vanaf dat moment er mee bezig zijn geweest. Rond november is de eerste werkende versie gecommit.

Desalniettemin was het ik afgelopen weekend aardig zat, vandaar ik het compileren aan de kant legde. Echter heb ik net even wat zitten experimenteren en het lijkt er op dat de ICDI debugger mijn Sweex US009 USB hub niet slikt. Vanaf een Dell U2312HM monitor of moederbord werkt het prima.
Zucht, das dan weer net in dit geval dat het mis gaat en ik deze hub overal voor gebruik (ook icm laptop vanwege gebrek aan poorten). Gek genoeg werkt dit ding prima met J-LINK's, ST-link programmers, PICKIT2, FTDI kabels, zelf gebrouwen USB apparaatjes mbv PIC24s, enz.

Opzich wel stom van me, had wel eerder mogen bedenken dat USB hubs altijd ellende kunnen zijn. :X Vooral van het premium hyperdeluxe quality brand 'Sweex' O-)
Toch ben ik van mening dat zoiets gewoon moet werken, helemaal als de rest wel gewoon er mee overweg kan.

[ Voor 25% gewijzigd door Hans1990 op 04-03-2013 18:40 ]

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Goeieavond :)

viel me net op dat iprototype zn minimumbedrag voor vrije verzending verviervoudigd heeft van 25 naar 100 euro.

Afbeeldingslocatie: https://iprototype.nl/images/products/549_big.png

deze net besteld, na ruim een maand de hobby gelaten te hebben voor wat die is, wou ik het weer een beetje gaan oppakken.
hier heb ik alvast een handleiding gevonden, wie er nog meer weet is welkom dit te melden
ziet er best gecompliceerd uit met crossover lijnen en drivers enzo vooral als er weinig te vinden is daarover van de leverancier zelf

• Hans1990
  • Niet online
Zo te zien lijkt het er op dat die dingen gewoon een TX/RX (COM poort) als het ware doorknippen, draadloos versturen, en aan de andere kant weer doorzetten.

Het enige wat je nodig hebt is die driver van de USB serieel chip die op het adapter bordje zit, zodat je met exact dat bordje kan werken.
Lijkt me dat je ook met elk FTDI FT232RL of verwant bordje kan werken als je de pinnen op de juiste pinnen aansluit (5V, GND, TX, RX) Crossover is een kwestie om TX/RX pinnen goed te krijgen. Werkt het niet, wissel ze om. Er zijn maar 2 mogelijkheden. Murphy zorgt er voor dat je altijd eerst de verkeerde optie probeert. O-)

Ik vermoed dat er weinig instellingen zijn, zoals kanalen , beveiliging, output power, addressing, ofzo. Vandaar je weinig zal vinden vermoed ik. Gewoon aansluiten en babbelen over de seriele poort. Hun java PC app is gewoon de implementatie van een Seriele Poort. Niets spannends, kan ook in C# of zelfs met Putty/HyperTerminal als je heel simpel protocol hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Hans1990 op 10-03-2013 15:58 ]

• Megamind
Je kan vaak wel wat dingen instellen dmv wat magic bytes er heensturen. Opzich makkelijke dingetjes omdat je idd weinig zorgen hoeft te maken om de kwaliteit van de verbinding.

Let wel op dat meer van deze dingen elkaar wel storen en dan de tijd tussen twee transmissies best wel veel pauze moet bevatten.

• Yeaberg
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-03 17:06
Ik heb laatst een kleine regelbare voedingen gemaakt omdat ik zat was van batterijen bij expirimentjes. Nou heb ik nog wat led's over. Ik heb er geen multimeter ingebouwd en vroeg mij af: kan je met ledjes ook het uitgaande voltage aangeven en hoe? Ik bedoel het op de manier waarmee het ook op een mengpaneel word aangegeven. Ik heb niet zo veel verstand van elektronica dus vraag ik het hier maar. Alvast bedankt!

• memphis

memphis

Daar heb je een VU meter voor, een LM3914 of 3915. De ene is lineair en de ander logarithmisch geloof ik:
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm3914.pdf

Maar je hebt daarmee geen goede aflezing.....

• Yeaberg
Ik heb toevallig een kapot mengpaneel en heb daar heel wat van los gehaald waaronder:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/WXzwoepl.jpg
weet niet of ik daar wat mee kan?

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Yeaberg schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:41:
Ik heb toevallig een kapot mengpaneel en heb daar heel wat van los gehaald waaronder:
[afbeelding]
weet niet of ik daar wat mee kan?
Hangt ervan af hoe dat ding werkt :P
Welke aansluitingen heeft het aan de achterkant? Kans is dat het een simpele voltmeter is en je er wel iets mee kunt, maar dan moet je wel eerst goed testen en ijken voordat je er iets aan hebt.
Als je per se een dergelijke meter wilt, kun je zoiets kopen: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=381

Maar praktischer is het om je multimeter aan de uitgang van je voeding te hangen en zo een betrouwbaar voltage af te lezen.

Ctrl+k

• Yeaberg
Sibylle schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:48:
[...]

Hangt ervan af hoe dat ding werkt :P
Welke aansluitingen heeft het aan de achterkant? Kans is dat het een simpele voltmeter is en je er wel iets mee kunt, maar dan moet je wel eerst goed testen en ijken voordat je er iets aan hebt.
Als je per se een dergelijke meter wilt, kun je zoiets kopen: http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=381

Maar praktischer is het om je multimeter aan de uitgang van je voeding te hangen en zo een betrouwbaar voltage af te lezen.
Aan de achterkant van elk metertje zitten twee aansluitingen. Veder zou ik het wel mooi vind om dat spul te gebruiken in plaats van weggooien. Misschien licht het aan mij maar linkje kan ik niet bekijken :|.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Yeaberg schreef op maandag 11 maart 2013 @ 13:53:
[...]

Aan de achterkant van elk metertje zitten twee aansluitingen. Veder zou ik het wel mooi vind om dat spul te gebruiken in plaats van weggooien. Misschien licht het aan mij maar linkje kan ik niet bekijken :|.
Hmz, het linke is naar dickbest.nl -> Meetapp. -> paneelmeter+analoog

Je kunt het gewoon proberen met die wijzertjes. Sluit een weerstandje (1kOhm - 100kOhm ofzo) aan in serie met één van de metertjes en je voeding. Kijken wat gebeurt :P
Sluit tegelijkertijd je multimeter aan (parallel) en vergelijk de spanning daarop met hoe de wijzertjes uitslaan.

De weerstand moet je erbij pakken voor het geval dat de metertjes geen spanningsmeters maar stroommeters zijn, dan zou er kortsluiting ontstaan. Door je multimeter ook in serie te zetten kun je meten of er stroom loopt, als er een stroom loopt die ongeveer voldoet aan I=U/(weerstandswaarde) dan heb je een stroommeter te pakken. Als er vrijwel geen stroom loopt dan een spanningsmeter.

Ctrl+k

• Yeaberg
Het linkje werkt inmiddels! bedankt voor alle info ik zal even wat proberen!

• memphis

memphis

Een digitaal paneelmetertje heb je al voor nog geen 10 euro....

• Yeaberg
memphis schreef op maandag 11 maart 2013 @ 16:56:
Een digitaal paneelmetertje heb je al voor nog geen 10 euro....
ja is ook een optie maar nogmaals ik vind het leuk om oud spul nog een keer te gebruiken :P

• Megamind
Ik zoek een embedded system met een snelle processor, kleuren LCD schermpje (rond de 3.5") en WiFi.

Ben al een tijd opzoek maar denk dat het een oude Android telefoon gaat worden, kan weinig geschikts vinden. Wordt een oplage van 25-50 maar probleem met die cheapo Android telefoontjes is dat ze na een jaar niet meer te krijgen zijn en het design weer aangepast moet worden :(

Iemand nog een suggestie voor een embedded systeempje.

[ Voor 8% gewijzigd door Megamind op 12-03-2013 19:31 ]

• mux

mux

99% efficient!

Die combinatie ga je niet cheap genoeg zelf in elkaar zetten.

Wireless kost je sowieso al minstens twee tientjes (bijv. met http://nl.farnell.com/mic...hz-ieee-802-11/dp/1823142), en dan de rest nog.

• Hans1990
  • Niet online
Sja wat is de scope van het project.. ga je bare metal C code schrijven op een vlotte proccesor (en is vlot al een Cortex m3, of een PIC16 op 40MIPS?) of moet het iets Linux-achtigs worden. Hoeveel verkeer krijg je over Wifi?

Ik ken wel enkele LCD kleurenscherpmjes, o.a. uit china (iteadstudio heeft er een paar die ik wil proberen) of b.v. van fabrikanten als Demmel iLCD (als het ware plug en play). Die laatste betaal je wel extra voor, maar kan je met weinig resources vanuit micro's aansturen.

Als je vanuit een scoop bekijkt vanaf 'vlotte' micro's:
Wireless kan je idd met die modules doen + een geschikte TCP/IP stack. Ik ken die module niet, maar zo te zien zijn er zelfs Arduino libs voor beschikbaar.
Mogelijk is het een soortgelijke MAC als een ENC28j60, maar dat weet ik niet (staat barweinig over in de datasheet |:( )
Redelijk snelle proccesor kan al iets als een mbed ofzo zijn.
Zo'n demmel ilCD is opzich wel makkelijk, maar misschien aan de prijzige kant. Antratrek heeft ze.

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 12-03-2013 21:30 ]

• Megamind
Wifi kan opzich nog wel met een Nordic welke een stuk goedkoper zijn.

Ik wil eigenlijk niet teveel tijd kwijt zijn aan het ontwikkelen, dus het zelf schrijven van display drivers, wifi driver etc is teveel werk.

Het is vrij weinig traffic maar het moet kunnen werken met bestaanden wifi netwerken dus vandaar de eis.

Die schermpjes zijn inderdaad leuk maar veels te duur dan zou een compleet systeem te duur worden, zeker als dan ook nog eens de devkosten erbij komen.

Opzich zou ik nog wel een Raspberry Pi kunnen proberen met zo'n dremmel schermpje aangezien ze USB hebben en dan zo'n micro WiFi dingetje erin. Helaas is de Pi wel weer erg groot voor waar het in moet komen.

Ik zoek eigenlijk gewoon een Android device zonder behuizing, maar die verkopen ze nergens :P

[ Voor 15% gewijzigd door Megamind op 12-03-2013 21:39 ]

• memphis

memphis

Een tijdje terug zat er nog iets van een mediaspeler zonder behuizing in een magazine als ook ooit een telefoon zonder behuizing in een ander blad zat geloof ik...

Een simpel ggogel opdrachtje:
http://compulab.co.il/pro...I215u6K-LUCFYbHtAod6iQAEw
http://www.boardcon.com/MINI2440.html
http://www.weiku.com/prod...WCDMA_EVDO_external_.html
http://www.vegarobokit.co...ct/product&product_id=354

En misschien kan je wat met zo'n HDMI android stick?

• Hans1990
  • Niet online
Ik heb het USB protocol van zo'n demmel ILCD nog niet geprobeerd, maar het is niet spontaan een monitor ofzoiets waar je zomaar op configured. Ze verwachten dat je met libusb een boel commando's stuurt zoals teken tekst hier, vierkantje hier, lijntje daar.
Ik heb ze enkel keer gebruikt in een *echt* :+ embedded project met een ARM7 micro via serieel.

Ik denk dat het commercieel gebruiken van Android nogal lastig gaat, aangezien Android in de telefoon/tablet markt wordt gebruikt, die consumer-wise ontploft is. Ik loop al 3 jaar met een HTC Desire (zonder toevoegsel) rond, en die wordt door sommigen als 'oud' beschouwd, terwijl het nog prima werkt. (op geheugengebrek na dan, maar dat was al een bekend bij aankoop) Met fabrikanten die vaker van mobiel dan onderbroek wisselen, kan je moeilijk om gaan ontwerpen.
Of je moet een fabrikant vinden die 'industrial' apparaten maakt gebasseerd op Android. Helaas ben ik daar niet heel erg in thuis, maar die zullen ook wel prijzig zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Hans1990 op 12-03-2013 22:25 ]

• Megamind
memphis schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 22:23:
Een tijdje terug zat er nog iets van een mediaspeler zonder behuizing in een magazine als ook ooit een telefoon zonder behuizing in een ander blad zat geloof ik...

Een simpel ggogel opdrachtje:
http://compulab.co.il/pro...I215u6K-LUCFYbHtAod6iQAEw
http://www.boardcon.com/MINI2440.html
http://www.weiku.com/prod...WCDMA_EVDO_external_.html
http://www.vegarobokit.co...ct/product&product_id=354

En misschien kan je wat met zo'n HDMI android stick?
Android stick met HDMI is lastig omdat je geen 3" HDMI schermen kan krijgen :P

Maar dit ziet er wellicht interessant uit:
http://www.friendlyarm.net

Begin nu wel door te krijgen in welke hoek ik moet zoeken, dit soort dingen zijn opzich ook aardig:
http://processors.wiki.ti.com/index.php/AM335x_Starter_Kit

Alleen heb ik liever iets met een stamp anders moet ik zelf weer een hardware design maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Megamind op 13-03-2013 12:00 ]

• marcop23
Als je een 2.4W 6V fietsdynamo (naafdynamo) hebt, kan je dan met een bruggelijkrichter met elco (power factor =~0.5) maximaal 1.2W vermogen uit die dynamo trekken, of gaat het vooral om het gemiddelde vermogen, wat gewoon 2.4W zal zijn?

Dit zijn trouwens vraagjes die ik onmogelijk op google kan vinden, en eigenlijk geen eigen topic waard vind...

• mux

mux

99% efficient!

Dat is een hele goede vraag. Voor zo'n 'zwakke' bron denk ik dat de waarheid ergens in het midden zal liggen...

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Megamind schreef op dinsdag 12 maart 2013 @ 21:36:
Wifi kan opzich nog wel met een Nordic welke een stuk goedkoper zijn.
Je kunt ook naar de Ti CC3000 kijken. Erg mooie oplossing.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• memphis

memphis

marcop23 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 15:46:
Als je een 2.4W 6V fietsdynamo (naafdynamo) hebt, kan je dan met een bruggelijkrichter met elco (power factor =~0.5) maximaal 1.2W vermogen uit die dynamo trekken, of gaat het vooral om het gemiddelde vermogen, wat gewoon 2.4W zal zijn?

Dit zijn trouwens vraagjes die ik onmogelijk op google kan vinden, en eigenlijk geen eigen topic waard vind...
Van wissel naar gelijk via een diode brug zet je alleen de sinusgolf wat onder de 0-lijn zit boven de 0-lijn, effectief zal er voor een normale belasting dan niets veranderen en blijft de gemiddelde spanning ongeveer 0.7v van de topwaarde van de sinus. Na het afvlakken zal de de elko de ruimte tussen de sinusgolven opvullen en zal daarmee de gemiddelde spanning nagenoeg aan de topwaarde van de sinus zetten.

Via een enkele diode heb je 1 sinus top en een pauze-moment. Gemiddeld zou je verwachten dat je half vermogen over houdt maar het blijft een dezelfde spoel met een dezelfde spanning en mag je een dezelfde amperage trekken, alleen een elko moet een langere tijd de spanning afgeven en vereist dan ook weer meer lading. Hier speelt de waarde en de impedantie van de elko een grote rol....

• marcop23
Dat snap ik helemaal hoor, maar daar ging het me eigenlijk niet om. Het ging er vooral om, of ik met een kleiner vermogen dan het nominale vermogen rekening moest houden, na gelijkrichting (natuurlijk sowieso rekening houdend met de diodeverliezen).

Kijk, met jouw verhaaltje over gelijkrichting: Bij een gelijkrichting met één enkele diode, zal je misschien wel net zoveel stroom (geen amperage) kunnen trekken, maar de stroompiek die van je wisselspanningsbron getrokken wordt, is dan twee keer zo hoog. En dat is nou net het verhaal van de power factor: Die stroompiek zorgt ervoor dat al je tussenliggende dingen tegen die stroompieken moeten kunnen, en bovendien gaat er meer vermogen in je kabels verloren. En mijn vraag was dus: Is de rating van een fietsdynamo vooral gebaseerd op het gemiddelde, of op de piek en kan je die 2.4W alleen bij een pf van 1.0 halen. Nav het antwoord van Mux, denk ik maar dat ik van 2W uit ga, dat probeer ik wel gewoon.

Bron over de power factor zijn trouwens de Mux tweakblogs, dat was een interessante blogserie (wat je, gek genoeg niet echt veel en helemaal niet zo duidelijk op het internet tegenkomt).

• kdeboois
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 24-11 10:35
-DarkShadow- schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:52:
[...]

Je kunt ook naar de Ti CC3000 kijken. Erg mooie oplossing.
Ik heb net een kitje mogen ontvangen met de CC3000 er op.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• ThinkPad
Wil graag m'n UPS via seriëel uitlezen ipv USB, omdat USB er steeds uitklapt.

Kan ik dan deze USB > Seriëel gebruiken? http://www.ebay.com/itm/2..._trksid=p3984.m1438.l2649

Natuurlijk soldeer ik hem dan met de juiste pinout van converter > UPS ;)

FTDI schijnt stukken beter te zijn dan die Prolific chipjes

• Megamind
Je kan het testen met een arduino mega, die heeft meerdere seriële poorten.

• ThinkPad
Hoe bedoel je? Ik ga de UPS Aan mn PC hangen, ik heb geen Arduino oid ;) Ik vroeg me alleen af of de genoemde kabel hiervoor geschikt is, of dat het alleen tussen PC <> Arduino gaat werken

• memphis

memphis

Zo'n interface simuleert een RS232 poort op een USB aansluiting en functioneert niet andersom om een USB poort op een RS232 poort te krijgen. Mocht er in de UPS een dergelijke chip zitten zou je die kunnen overbruggen om direct naar RS232 te gaan.

• ThinkPad
UPS heeft USB en Serieel, maar omdat USB er steeds uitklapt wil ik hem via serieel aansluiten. Mn PC heeft echter geen seriele poort, dus daarom heb ik zo'n converter nodig..

• Sissors
  • Niet online
Het ligt eraan wat voor een serieel jouw UPS heeft, specifiek de signaal levels. Die converter doet naar TTL niveau, wat geen RS232 niveau is. Als de seriele poort echt gemaakt is om met de computer te praten dan heb je RS232 niveau nodig. (Als hij gemaakt is om met microcontrollers te praten is hij waarschijnlijk wel TTL).

IIG als er gewoon een standaard seriele poort connector op zit, heb je waarschijnlijk zoiets nodig: http://www.ebay.com/itm/G...pters&hash=item4d0a75c4e0.

• mcDavid
Je kunt ook gewoon zo'n cheap-ass adaptertje van dealextreme proberen. Die hebben wisselend succes bij verschillende apparaten.
http://dx.com/p/usb-to-rs...r-transparent-green-24512

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:27

ThaHandy

Discovery Channel

wat je nodig hebt is een APC seriële kabel (voorbeeld)
en een RS232 -> USB (voorkeur FTDI) converter

eventueel kan je de seriële kabel één maken met de convertor maar dan zit je weer met die USB kabel :)

• ThinkPad
ThaHandy schreef op woensdag 20 maart 2013 @ 13:02:
wat je nodig hebt is een APC seriële kabel (voorbeeld)
en een RS232 -> USB (voorkeur FTDI) converter

eventueel kan je de seriële kabel één maken met de convertor maar dan zit je weer met die USB kabel :)
Dit is precies wat ik wil doen inderdaad!

Maargoed de UPS sluit je normaal gewoon aan op de computer idd, dus dan moet ik idd RS232 hebben. Zal eerst eens zo'n cheapo ding proberen dan :)

[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 20-03-2013 14:27 ]

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09 11:46
kan iemand me ff uitleggen waarom men in de dataheet van de lm317 een 2N2219 gebruikt voor "electronic shutdown"? Das een behoorlijk stevige en snelle NPN powertransistor.
Afbeeldingslocatie: http://img.bhs4.com/f6/7/f67227ff61fb0b37f2c3e9f2fd6f254488fd9569_large.jpg
Afaik loopt hier een stroom van max ~150mA (35V/240Ohm) en is de schakelsnelheid toch helemaal niet van belang?
Kom ik hier niet weg met een ietwat bescheidener transistor (een pootje van een ULN2803 (max 500mA)oid)?

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Die 150 mA loopt maar heel eventjes, totdat C2 leeg is, dan loopt er maar 5 mA, op de uitgang blijft er dan nog 1.25 volt staan.
Ik zou een 2N7000 mosfet gebruiken.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Qua electronica was het niet een al te best weekje voor me. Ik kreeg van de week eindelijk mijn printjes binnen voor de aansturing van LED-strips (die ik hier ook al eerder geplaatst heb), maar al gauw bleek dat de software en iets andere condensator in gedachten had dan ik. Dat paste dus niet netjes. :(
Gelukkig was dat met het buigen van de pootjes al wel op te lossen, maar netjes is anders.

Nadat ik alles gesoldeerd had en wilde testen, bleek dat er qua communicatie helemaal niets werkte. Dus maar even de logic analyzer aan de MAX485 van de USB->RS485-convertor hangen en aan de MAX485 op m'n printje. Resultaat: ik zie de data netjes langs de convertor komen, maar niet uit de MAX485 op mijn print. :( :(

Back to the breadboard dus. Ook daar kreeg ik de communicatie niet goed op orde, maar gisteren werd zelfs de microcontroller niet meer herkend door mijn programmer. Dus even een hoop onnodige componentjes van m'n breadboard gehaald en opnieuw 'ingericht'. En nogmaals testen... Totdat de rook uit m'n programmer ontsnapte. :( :( :(

Inmiddels op eBay maar een nieuwe besteld van € 5,-. Eens kijken hoe die het doet.
Helaas wel weer een tijdje wachten tot 'ie uit Hong Kong bij mij thuis is.

• ThaHandy
  • Laatst online: 01:27

ThaHandy

Discovery Channel

Ik probeer het signaal van een duim-gashendel (elec. fiets) aan te passen/manipuleren wat vanuit de hal sensor komt (0-5v), dit om oa. de acceleratie/snelheid te beperken (en indien mogelijk acceleratie profielen programmeren)

Een zoek naar de eerste de beste kleine pic/avr (voorkeur AVR ivbm programmer) één DAC en één ADC is het volgende:
atmel AT90PWM* series (20 pins) en
PIC12F752 (8pin)

Het liefst gebruik ik de PIC ivbm pins maar dan weer de avr om de programmer.

nou lees ik ook dat je van een pwm uitgang kan maken met een weerstand en elco. hoe zit het met de reactiesnelheid? Want dan ben ik met een ATtiny al klaar :)

enige tips/voorkeur?

[ Voor 3% gewijzigd door ThaHandy op 23-03-2013 16:18 ]

• ThinkPad
Iemand hier nog een ingeving voor het probleem dat mijn Prolific PL2303 niet met mijn APC UPS kan/wil praten?

EM interferentie op USB bij APC CS 650 UPS

• Onbekend
  • Laatst online: 23:20

Onbekend

...

Iets met ground-loop probleem i.c.m. stoorsignalen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Hans1990
  • Niet online
ThaHandy schreef op zaterdag 23 maart 2013 @ 16:17:
Ik probeer het signaal van een duim-gashendel (elec. fiets) aan te passen/manipuleren wat vanuit de hal sensor komt (0-5v), dit om oa. de acceleratie/snelheid te beperken (en indien mogelijk acceleratie profielen programmeren)

Een zoek naar de eerste de beste kleine pic/avr (voorkeur AVR ivbm programmer) één DAC en één ADC is het volgende:
atmel AT90PWM* series (20 pins) en
PIC12F752 (8pin)

Het liefst gebruik ik de PIC ivbm pins maar dan weer de avr om de programmer.

nou lees ik ook dat je van een pwm uitgang kan maken met een weerstand en elco. hoe zit het met de reactiesnelheid? Want dan ben ik met een ATtiny al klaar :)

enige tips/voorkeur?
Uitgangspunten: liefst zo hoog mogelijke frequentie PWM'en voor een zo klein mogelijk filter (kan je met kleine caps wegkomen).. Een spanningsvolger na het filter is ook handig, dan maakt de gebruikte weerstand ook niets meer uit (anders moet je die erg klein houden als je iets van belasting er op hebt).

PWM frequentie kan je hoger instellen maar dat gaat vaak ten koste van resolutie (je periode wordt korter waar je je PWM op kan instellen). Maar volgens mij is in jouw geval 8-bits ofzo al wel genoeg.

Hoe snel een filter reageert is vaak niet heel geweldig, maar juist met hoge PWM frequenties wordt dat beter, omdat 1 PWM periode veel korter duurt.

Rimpel kan niet heel geweldig zijn als je je PWM frequentie en filter niet goed op elkaar afstemd. Mensen nemen vaak een factor 10 tot 20x (of meer zelfs) aan tussen de -3dB van hun filter en de PW frequentie.

B.v. 10k + 100n geeft een filter een -3dB punt van 159Hz -> 20x = 3kHz PWM'en en dat moet wel gaan werken. Je kan de condensator of weerstand 5 - 10x verkleinen als je makkelijk op 30kHz een PWM kan uitsturen, dan reageert je filter ook veel sneller.
Hoe snel dat is weet ik niet precies, ik zou die filterwaarden imperisch bepalen door het gewoon op te bouwen en uit te proberen. Op z'n hoogst moet je de timer iets sneller zetten in software en eventueel een weerstandje of condensator wijzigen.. Lijkt me in dit geval niet heel erg ingrijpend.

[ Voor 17% gewijzigd door Hans1990 op 24-03-2013 12:00 ]

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Hangt er achter je PL2303 ook een level converter? Een max232 oid..? Heb je voor die ups niet meer dan alleen rx/tx nodig?

• ThinkPad
Infant schreef op zondag 24 maart 2013 @ 12:01:
Hangt er achter je PL2303 ook een level converter? Een max232 oid..? Heb je voor die ups niet meer dan alleen rx/tx nodig?
Nee achter de PL2303 hangt verder niks zoals een MAX232. Zou dat wel moeten dan?

En nee verder niks nodig, als ik hem aan de seriële poort van m'n PC hang dan kan ik er prima mee praten met alleen TXD, RXD en Ground

• Hans1990
  • Niet online
Zo te horen heeft de UPS een DB9 RS232 poort, en komt er uit zo'n PL2303 kabel volgens mij ook altijd een DB9 RS232 poort. Moet werken.

Afgelopen maand: Mijn ervaring met de PL2303 kabels is verschrikkelijk. Die driver voor Windows 7 is zo brak dat ik inmiddels al 5 BSOD's van heb gehad (oe, al jaren niet meer gehad op W7!), enkel omdat er een burst aan data op de poort voor bij kwam.
Sindsdien is de driver 'stuck' op COM3 die sindsdien een loopback is geworden, ook zonder kabel.

Probeer eens door TX/rx van je kabel even aan elkaar te leggen, en kijk of je dan in Putty jezelf ziet typen (echo test). Zoja, is de kabel OK, en ligt het ergens in HW. Zoniet, dan is je kabel stuk. Zie je je zelf ook nog typen zonder kabel, dan heb je kennisgemaakt met de brakheid van de PL2303 drivers.

• ThinkPad
Driver problemen is geen issue, hij komt aan een Debian / CentOS VM te hangen die mijn ESXi server af moet gaan sluiten bij een stroomuitval.

De test met TX en RX aan elkaar leggen heb ik gedaan, dat werkt prima. Zodra ik de draden loshaal dan zie ik ook geen reactie meer terug. Maar ik denk dat ik idd een MAX232 mis om het signaal naar het goede niveau te brengen.

Hebben die Chinese USB > Seriëel kabels dat wel? Daarvan heb ik er eentje besteld, maar toen kwam ik deze kabel tegen om mee te testen.

• Hans1990
  • Niet online
Als je USB serieel kabel een DB9 connector heeft, kan je er van uit gaan dat het een MAX232 of equilevant bevat.
Is het gewoon een paar pinnetjes,, zou ik van TTL uitgaan.

De PL2303 zelf stuurt geen RS232 uit, maar (LV)TTL. Ik zou zeggen; meet eens op de TX (of RX.. de DTE principes van COM kabels zijn erg verwarrend) en GND de spanning.

Die zou in de orden van -6 of lager danwel 6V of hoger moeten liggen. Ligt het op 3.3V of 5V dan ben je mogelijk op TTL en niet op RS232 aan het communiceren. RS232 is officieel rond -12V/+12V.
Dan zou ik ook niet verder met die kabel experimenteren als de UPS wel +/- 12V uitspuugt (is die 'data port' ook RS232?), dat gaat zo'n PL2303 niet lang volhouden.

• ThinkPad
Nee het is een PL2303 converter die tussen een PC en een Ralink GPS muis zat. In het verloopstukje zit ook alleen een printje met de PL2303, een kristalletje, wat weerstandjes e.d. De GPS muis zat er aan vast gesoldeerd, geen DB9 connector dus.

Ik meet 4,56V op de TX pin, en 0,15 op de RX pin.

Zal wel even afwachten tot m'n USB > Serial converter uit China binnen is, en het daarmee proberen.

Bedankt voor je tips :)

[ Voor 3% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2013 12:17 ]

• Hans1990
  • Niet online
4,56V is idd TTL (5V), en niet RS232. Ik geloof dat RS232 altijd op -6V tot -13V idle is.
0,15V op RX is wss dat je hem losgekoppeld had en dus zweeft.

• Megamind
Als ik 2 spanningsomvormers heb (5V en 3.3V) dan moet ik daar ontkoppelcondensator voorzetten, alleen in de datasheet staat voor de MC7805CTG een 0.33uF en de LD1117V33C 100nF. Moet ik dan een van deze 2 gebruiken, of is 100nF dan voldoende voor beide.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Megamind schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 15:48:
Als ik 2 spanningsomvormers heb (5V en 3.3V) dan moet ik daar ontkoppelcondensator voorzetten, alleen in de datasheet staat voor de MC7805CTG een 0.33uF en de LD1117V33C 100nF. Moet ik dan een van deze 2 gebruiken, of is 100nF dan voldoende voor beide.
Het netste is denk ik gewoon om ze allebei te gebruiken, en dan de 330 nF zo dicht mogelijk bij de MC7805 en de 100 nF zo dicht mogelijk bij de LD1117.
Pagina: 1 ... 69 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.