Als je de software goed in elkaar zet, en nadenkt over de efficiente van alles, e.v.t met gebruik van load switches om enkele apparatuur uit zetten die nog een significante quiescent current hebben.
Over micro's gesproken. Even wat stoom afblazen.
Ik dacht weer eens bezig te gaan met de TI Launchpads die ik had liggen. Op deze PC had ik nog geen toolset geinstalleerd en aangezien ik bekend ben met IAR EW dacht ik dat de IAR evaluation version (30 dagen) de beste keus was.. Stap 1: blinky in programmeren & debuggen. How hard can it be?
Blijkbaar heel moeilijk. Ik sluit Launchpad aan, wordt herkend (USB drivers op z'n plek), prima. Druk op debuggen.. en de pret is alweer over. Process loopt meteen vast. Geen live disassembly view beschikbaar, of dat er uberhaubt een flash file geprogrammeerd is.. Op halt CPU of run program drukken geeft prachtige foutmelding (in de trend van: cannot start execution , error 0x00000002 - ja en nu? lijst met foutmeldingen ergens?) waarop IAR een volle CPU core bezet en
echt vast staat. Waardeloos.
Over naar TI's oplossing: Code Composer Studio v5.5. Eerst een 1.5GB bestand downloaden met 250kB/s. Das gewoon 1,5 uur wachten

Dat dat nog bestaat anno 2013. Vervolgens met enige moeite geinstalleerd; de installer had moeilijkheden de java eclipse omgeving te installeren (Java, Eclipse, bah). Na enkele trappen hier en daar gegeven aan de installer liep die wel door. Eerst een code example met blinky gepakt. Start debug sessie: en wederom loopt alles vast. Als ik USB kabel verwijder zegt het vrolijk 'time out while waiting for target power up / polling hardware resource' (no shit sherlock). Vervolgens knalt de hele Eclipse omgeving er sporadisch uit, omdat het kan

.
En in dit geval gebruik ik een gratis versie, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit leed wat Eclipse/Code Composer Studio heet, voor een prijs van 450$ (voor 1 node locked license, zonder CDs!) gekocht
kan worden.
Tenslotte nog gekeken naar CooCox. Zo lees je op hackaday wel eens dat mensen het 'werkende' hebben, (november 2012) , maar out-of-the-box support is er niet. Enkel een project gevonden die het 'claimt', maar ondertussen een M3 chip instelt met andere geheugen regions (leuk dan zo'n M4 core met floating point support...). Bovendien kom je weer tegen een 'niet standaard' TI ICDI debugger aan die niet gesupport wordt in de toolset, en hoe je de ARM GCC compiler handmatig moet configureren..
Ga je verder lezen over support voor die chip/debugger, kom je enkel Linux 'oplossingen' tegen waar mensen min of meer er mee kunnen werken na een custom versie van OpenOCD te compileren.
Eerlijk gezegd, na zoveel gekloot is dat me teveel moeite geworden

Of beter gezegd, mijn inschatting is: veel gedoe/gepruts voor weinig/equivalent resultaat
Om het nog bonter te maken: de LM Flash Programmer utility werkt prima. Ik kan de firmware van de ICDI updaten, flash images lezen en schrijven, verifyen, blank checken, enzovoort. Maar met enkel een programmer is ontwikkelen haast ondoenbaar, echt prut.
En natuurlijk geldt: alles wat op de PC faalt , zal ook op de laptop machine falen. Ik lees nergens op het internet over lotgenoten. Aargh!
ARM TI toolchains: completely frustration free.
[
Voor 14% gewijzigd door
Hans1990 op 03-03-2013 23:48
]