Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.704 views

Verwijderd

furby-killer schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 07:51:
Tbh ik vertrouw er meer bij DX, of ebay, op dat ik gratis een nieuwe krijg als hij het niet doet dan bij marktplaats.
Nou heb ik toevallig zelf goede ervaringen met deze MP verkoper, ik had wat meerslagspotmeters gekocht en 1 bleek niet goed, ik had de volgende dag een nieuwe in de bus.
Daarna nog regelmatig wat onderdeeltjes besteld en telkens de volgende dag correct geleverd.
Voor die euro meer ga ik niet op een pakje uit china zitten wachten.. maar ieder zijn ding natuurlijk :9

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2013 09:24 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:36
Oh, ik bedoelde er ook niets mee hoor! :) Je weet ook niet of de kwaliteit van DX ook wel zo goed is als die van jou. Het blijft China natuurlijk ;).
edit:
En je moet er langer op wachten :+

[ Voor 18% gewijzigd door Puch-Maxi op 07-02-2013 19:38 ]

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

die MP verkoper is ook geen bekende van mij dus ik heb er verder ook geen belang bij hoor :)
Maar ik kijk tegenwoordig voor componentjes wel vaak op MP.
Daar zitten een aantal 'handelaren' die natuurlijk groot in China inkopen en ze hier met een kleine marge doorverkopen.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

@puch-maxi: je smalltext is helaas wel hét grote probleem met dealextreme en chinaspul: je moet er bijna altijd 4+ weken op wachten, in extreme gevallen (mij maar 1 keer voorgekomen) 3 maanden. Dan heb ik geen probleem met een eurootje extra betalen op MP :)

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:45
Nu moet ik zeggen dat het ook erg snel kan gaan soms. Ik had wat kabeltjes besteld en nog wat ander spul. In 3 verschillende orders. 2 waren na 1.5 week binnen, nummer 3 kwam 2 dagen later. Maar, geen garanties betreffende de levertijd, en dat is inderdaad een groot probleem.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Iemand hier ervaring met het direct uitlezen van een webcam (dus niet via USB) met een microcontroller? :)
320x240 is minimaal vereist. Welke type camera's zijn makkelijk uit te lezen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mux

mux

99% efficient!

Het is makkelijker om een cameramodule direct uit te lezen (dat is vaak een relatief makkelijke parallelle poort of zelfs spi), maar als je het via usb wil doen moet je eens proberen te zoeken naar TWAIN drivers voor micro's. Echter, hier heb je wel wat meer dan een 8-bitter voor nodig, want je moet zowel TWAIN emulation als USB host meuk doen.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:52

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Voor de Rasberry Pi is er een cameramodule aangekondigd....

[ Voor 4% gewijzigd door memphis op 08-02-2013 11:59 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Deze is makkelijk uit te lezen maar wel een stuk duurder dan een standaard webcam. Of kijk naar de CMU cam die kan ook met een relatief lichte chip worden uitgelezen.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Wil morgen zelfs stencils gaan maken, wil daarvoor toner transfer gebruiken omdat ik geen photoresist verf in huis heb, wil mogen bij mycom wat photopapier gaan halen, nu vroeg ik me af welk fotopapier goed werkt?

Ga blik gebruiken om stencils te maken, laatste tijd hebben meerdere mensen dat geprobeerd en na wat vallen en opstaan lukt het ze om redelijke stencils thuis te maken tegen lage kosten.

-Andere hobby- -

• mux

mux

99% efficient!

Krijg je bij het zelf maken niet ontzettend last van undercutting? Dat is wat ik altijd heb begrepen. Koper op printplaten wegbijten gaat nog wel omdat het maar 35µm is, maar een stuk blik van 200µ of dikker gaat ontzettend scheef wegbijten als je het niet heel goed doet.

Maak je foto's? :D

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

mux schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 22:42:
Krijg je bij het zelf maken niet ontzettend last van undercutting? Dat is wat ik altijd heb begrepen. Koper op printplaten wegbijten gaat nog wel omdat het maar 35µm is, maar een stuk blik van 200µ of dikker gaat ontzettend scheef wegbijten als je het niet heel goed doet.

Zoiets moet denk ik toch ook met een kleine lasercutter (type 20W CO2 Chinees geval) te doen zijn?

Door een millimeter staal komt het ding niet heen, maar een laagje koper van 35 micron of een plaatje aluminium van 0,2mm weg branden moet het ding toch wel lukken, gok ik?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:18
Staal kan je niet snijden met 20Watt CO2. Laat staan koper.

Stencils worden vaak naast lasers ook chemisch gemaakt(nog fijnere pitch mogelijk).

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik heb een paar CCFL's waarvan ik de kabels wil/moet verlengen. Heb ik daar nog speciale kabeltjes voor nodig ivm met de hoogspanning die er op staat? :? Of kan ik gewoon een wat dikkere kabel nemen en valt het allemaal wel mee met de doorslagspanning e.d.? (doorslagspanning en kabeldikte zijn twee verschillende dingen maar okee :P ) Het valt me op dat die CCFL kabeltjes een dikkere meer rubber-achtige isolatie hebben dan normaal...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

mux schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 22:42:

Als het goed is niet, na wat oefenen moet je het bijna perfect krijgen, en zo precies komt het ook weer niet. Pad stukje verkleinen en dan heb je er al minder last van. Is in ieder geval 10x beter dan met de hand de pasta aanbrengen, en ook 10 x sneller.

Is een eerdere test versie.
Afbeeldingslocatie: http://lowpowerlab.com/wp-content/uploads/2013/01/smd_stencil_done_w.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door mad_max234 op 08-02-2013 23:06 ]

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
Alleen het probleem is dat je volgens mij behoorlijk sterk etsmiddel nodig hebt(in de zin van: borrelend goedje zodra het koper er in gaat, met bijbehorende chloride dampen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Niet nodig elke sterkte is geschikt, moet alleen langer wachten als je minder sterk etsmiddel hebt, resultaat is hetzelfde.

Edit/
Google anders eerst even, laatste weken/maanden zijn er meerdere mensen mee in de weer geweest hiermee, van koperplaatjes tot aluminium schaaltjes, sommige meer succesvol dan andere, maar dat is altijd in het begin als men met iets nieuws bezig is, techniek moet nog verfijnt worden.

Maar goed welke fotoapier kan ik het beste halen? Dan zal ik morgen posten hoe de eerste test bij mij is verlopen. :)

[ Voor 66% gewijzigd door mad_max234 op 08-02-2013 23:13 ]

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
Voor het etsen van printplaten heb tot nu toe alleen nog succes gehad met hema inktjet papier(dat door de laserprinter ging).

Papier dat aan de achterkant zit weekte er erg goed af(doen ze niet allemaal!). Geen idee of dat met de huidige batches ook zo is hoor. :P

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Dan word het bezoekje aan de Hema ipv Mycom, HP premium zou ook moeten werken had ik gelezen. Gebruik normaal geen toner transfer techniek werk normaal alleen met belichten.

-Andere hobby- -

• LED-Maniak
Kan je dan niet een potje fotolak kopen? Chemie contact heeft dat spul.

• mad_max234

mad_max234

AMD Athlon II M320

Het al lak besteld, maar niet morgen in huis dat word na het weekend en wil morgen en zondag graag stencils(proberen) maken en als het goed gaat gelijk serie printjes ermee maken.

En wil de toner transfer methode ook wel eens proberen, bevat het niet dan kan ik altijd nog wat kiekjes uitprinten op de overige velletjes fotopapier die nog over zijn. :D

-Andere hobby- -

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Asl je kiekjes kan uitprinten op dat fotopapier heb je het verkeerde soort papier.

De reden dat inkjet fotopapier gebruikt wordt in een laserprinter is dat de toner slecht hecht op het papier.
Dus je kan de toner er zo vanaf krabben.

Dat betekent dat de toner graag weer het papier af wil naar je 'doel'.

Paar dingen:
Zorg dat het papier er zo recht mogelijk doorheen gaat, liever geen bochten.
Vaak is dit de handmatige papierinvoer.

Babysit de printer tijdens het printen, als het vastloopt DIRECT de het papier eruit trekken, als het vastloopt in de fuser en je wacht te lang smelt het papier daar en heb je vervolgens een intressante reparatie of dure fuservervanging.
.

• mux

mux

99% efficient!

Ik vind het extreem interessant iig. Moet je aanbieden als dienst, ik zal de eerste zijn die bij je bestelt :)

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Onder het noemer van waarom geen goedkope chineze adapters: net degene die LEDstrips hier van voeding voorziet doorgebrandt. Oftewel eens op zoek naar een degelijke, maar niet idioot dure, 12V adapter die een paar ampere kan leveren (5 ofzo), en niet uit China komt (of iig niet DX china).

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 12-02-2013 19:19 ]

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb in huis geen enkele adapter meer in gebruik die niet open is geweest om te inspecteren...

Maar then again, dat kan een tic van mijzelf zijn :P

• LED-Maniak
mux schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 14:21:
Ik vind het extreem interessant iig. Moet je aanbieden als dienst, ik zal de eerste zijn die bij je bestelt :)
Maarja, aan de andere kant. Tegenwoordig koop je lasergesneden sheets voor 25 euro. Etsen zal niet veel goedkoper zijn.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:24
mux schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:34:
Ik heb in huis geen enkele adapter meer in gebruik die niet open is geweest om te inspecteren...

Maar then again, dat kan een tic van mijzelf zijn :P
Die tic heb ik ook wel (al zie ik er niet belachelijk veel aan met mijn beperkte skillz, al zie ik wel wat goed / slecht gesoldeerd is), maar alleen als die open kan zonder te dremelen. Ik houd er niet echt van om geducttapede adapters rond te hebben slingeren.

Hoe doe jij dat dan? De meeste adapters hebben toch geen schroeven meer?

• mux

mux

99% efficient!

LED-Maniak schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 19:55:
Maarja, aan de andere kant. Tegenwoordig koop je lasergesneden sheets voor 25 euro. Etsen zal niet veel goedkoper zijn.
Ik ben nog altijd op zoek naar plekken waar ik nu kan bestellen en zeg vrijdag m'n stencils kan hebben. De goedkope lasergesneden stencils moeten nog altijd uit het verre oosten komen. Of zijn er ook goedkope aanbieders in NL?
marcop23 schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:31:
Die tic heb ik ook wel (al zie ik er niet belachelijk veel aan met mijn beperkte skillz, al zie ik wel wat goed / slecht gesoldeerd is), maar alleen als die open kan zonder te dremelen. Ik houd er niet echt van om geducttapede adapters rond te hebben slingeren.

Hoe doe jij dat dan? De meeste adapters hebben toch geen schroeven meer?
Zwarte tape :p Ik ben momenteel even ergens anders, maar ik zal nog wel eens een foto maken.

Overigens is niet elke individuele adapter opengemaakt; voor mijn 12V en 5V benodigdheden heb ik een keer een hele zoot Ktec (12V, wordt geleverd bij zowat alle Dell-apparatuur die 12V nodig heeft) en Delta (5V, wordt geleverd bij de betere netwerkapparatuur) adapters ingeslagen. Ooit één van de serie opengemaakt en gezien dat het goed was, en vervolgens overal ingezet waar nodig.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:10
mux schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 20:54:
Ik ben nog altijd op zoek naar plekken waar ik nu kan bestellen en zeg vrijdag m'n stencils kan hebben. De goedkope lasergesneden stencils moeten nog altijd uit het verre oosten komen. Of zijn er ook goedkope aanbieders in NL?
Niet in NL, wel in UK: http://smtstencil.co.uk/. Heb je ze met iets minder dan een week. Zijn wel plastic stencils, maar werken prima voor wat thuis gehobby! Heb mijn backplanes er ook mee gedaan.

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• mux

mux

99% efficient!

Awesome, die gaat in m'n bookmarks.

• LED-Maniak
[...]
Het is net waar je je eisen legt.

Mylar en kapton is perfect materiaal om kosten effectieve sheets te maken. Tot 10~25 boards ofzo perfect geschikt. In Engeland ken ik een shop die het doet(smtstencils.co.uk). Binnenkort(als me laser weer werkt) hoop ik het ook te kunnen bieden. :)

Als je >25 boards gaat maken boeit de prijs van een metalen sheet al niet echt meer. 100 euro, kan je het bij menig een laten doen.

[edit]
te lang gewacht met posten :P

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 12-02-2013 21:25 ]

• Sissors
  • Niet online
[...]
Overigens is niet elke individuele adapter opengemaakt; voor mijn 12V en 5V benodigdheden heb ik een keer een hele zoot Ktec (12V, wordt geleverd bij zowat alle Dell-apparatuur die 12V nodig heeft) en Delta (5V, wordt geleverd bij de betere netwerkapparatuur) adapters ingeslagen. Ooit één van de serie opengemaakt en gezien dat het goed was, en vervolgens overal ingezet waar nodig.
Enig idee of dat dezelfde Delta is van de labvoedingen? Dan zou de kwaliteit daarvan sowieso wel goed moeten zitten.

Edit: volgens mij gaan universele notebook adapters het makkelijkste worden qua dingen die ik redelijk vertrouw en niet al te duur zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Sissors op 12-02-2013 22:00 ]

• mux

mux

99% efficient!

Yep, dezelfde Delta. In mijn boek is Delta samen met Seasonic de eenzame top van power supplies :)

• DaWaN
  • Laatst online: 18:32

DaWaN

'r you wicked ??

mux schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 22:08:
Yep, dezelfde Delta. In mijn boek is Delta samen met Seasonic de eenzame top van power supplies :)
De grote OEM Delta is niet hetzelfde als de Nederlandse labvoeding maker

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mux

mux

99% efficient!

oh :s maar Delta (electronics inc.) maakt ook labvoedingen... Hele goede. I'm confused now.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Op school hebben (hadden , ex-student inmiddels) wij exclusief voedingen van Delta Elektronika. De nederlandse fabrikant dus. o.a. ES150 30V 5A digital displays, en 2 stuks SM6000 30V oid (hoewel ik die maar 1x gezien heb).

Echter, stonden er ook oudere modellen die analoog waren, die ik niet op de site kan vinden. Aan het logo te zien ook NL.

Werkten altijd , weinig mankementen, maar wel prijzig.
Van de andere 'delta' fabrikant kan ik barweinig. Zitten die wel in de lab power supplies?

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:08
Ik ga in 24 (dezelfde) toestellen de processor (tiny4313) omwisselen voor een ander exemplaar. Het solderen op zich is niet zo vervelend, maar ik zit te denken hoe ik eenvoudig al die processoren kan programmeren.
De processoren zijn in SOIC20 formaat. Ik zou uiteraard in elk toestel even 4 draadjes (miso, mosi, clk, gnd) kunnen bijsolderen en er achteraf terug af halen. Maar ik denk dat er wel betere manieren zijn... Wie heeft tips?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
zoiets?
Afbeeldingslocatie: http://www.equinox-tech.com/products/images/equinox/ad-soic20-a.jpg

• LED-Maniak
Of een clip die je er omheen kan doen terwijl hij in-circuit is(moet de schakeling het wel accepteren natuurlijk).

• NjitsSs
Die had ik ook al tegengekomen op farnell... Ik was aan het hopen op een iets goedkopere oplossing. Voor eenmalig 24x te gebruiken is 30 euro toch wat veel... We zijn tweakers voor iets he :+

• Megamind
Is het voor een eigen hobbyproject dan? Waar heb 24 toestellen voor nodig?:P

Maar 30 euro zal je wel veel moeite besparen, 4x24 draadjes solderen en weer desolderen lijkt me minder leuk.

• NjitsSs
Ik moet ook 24*2*20 pennen van de SOIC solderen... :p Ach, ik ga gewoon aan de slag met de dunste draadjes die ik heb liggen. Geen zin om te wachten tot zo'n bestelling geleverd wordt. :)

Edit:
De eerste ging nog redelijk goed. :*)
Afbeeldingslocatie: http://www.stijnsontrop.be/dump/IMG_8271.JPG

Ik heb een bergje oude ledtubes bijeen geraapt in een uithoek van het magazijn van m'n werk. Ze lagen daar al enkele jaren en werden nooit gebruikt. Nu ben ik (voor de hobby) bezig om ze DMX gestuurd te maken. :)
Uiteraard full blown dmx (alle segmenten appart te sturen) en RDM ondersteuning.
En het rommelhok atelier:+

[ Voor 63% gewijzigd door NjitsSs op 14-02-2013 00:16 ]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/228693_181058881946474_6070428_n.jpg

Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/philips/FX552A_1.jpg

Heeft iemand toevallig een buizenmeter en is bereid om mijn buizen door te meten? Ik wil mijn radiootje weer werkend krijgen :)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:44

Corn

Raar jongetje

Eerst eens beginnen met 6v op je gloeidraadjes zetten, kijken of die allemaal werken. Is eigenlijk wel de meest voorkomende totale failuremode. Ze kunnen op veel manieren stuk gaan, maar meestal blijven ze wel op één of andere manier soort-van werken. Als je een mooie warme gloed krijgt van je gloeidraadje is er meestal nog wel (een waarschijnlijk vrij verlept) geluid uit de buizen te krijgen

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Corn schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 02:18:
Eerst eens beginnen met 6v op je gloeidraadjes zetten, kijken of die allemaal werken. Is eigenlijk wel de meest voorkomende totale failuremode. Ze kunnen op veel manieren stuk gaan, maar meestal blijven ze wel op één of andere manier soort-van werken. Als je een mooie warme gloed krijgt van je gloeidraadje is er meestal nog wel (een waarschijnlijk vrij verlept) geluid uit de buizen te krijgen
Ik heb al als tip gekregen om het volgende te doen. Namelijk eerst de gloeilamp er tussen te zetten.

dat ga ik dus morgen eerst fixen :)

[ Voor 3% gewijzigd door ReseTTim op 16-02-2013 03:11 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou de boel eens ontstoffen en met een variac (of gloeilamp in serie met de netvoeding zoals hierboven) aanzetten.
Punt is dat je op 230V zit en dit gemaakt is voor 220V en al fors oud is. Voorzichtig beginnen, heeft ook met de gesteldheid van de caps te maken :).

• ReseTTim

ReseTTim

Chocolate addicted

Boudewijn schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 03:13:
Ik zou de boel eens ontstoffen en met een variac (of gloeilamp in serie met de netvoeding zoals hierboven) aanzetten.
Punt is dat je op 230V zit en dit gemaakt is voor 220V en al fors oud is. Voorzichtig beginnen, heeft ook met de gesteldheid van de caps te maken :).
Afbeeldingslocatie: http://foto.resettim.nl/philips/FX552A_6.jpg
Fixed that.. denk dat de condensatoren vervangen de volgende oplossing is..

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-11 10:12
Wat ik met zo iets zou doen is proberen om er moderne elektronica en snufjes in te steken.
Streaming radio bijvoorbeeld.. Of een airplay receiver van maken.

Verwijderd

zat ik net aan te denken.
het is een prachtige kast + front... de rest dumpen en vervangen door digitaal :)

• mux

mux

99% efficient!

Als je weet wat je doet (en waar je aan begint) kun je een poging wagen er wat mee te doen, maar anders zou ik er niet eens aan beginnen. Originele vervangingscomponenten zijn reteduur om aan te komen, buizen zijn niet praktisch bruikbaar (je moet ze elke vijftien femtoseconden vervangen) en zelfs als je hem in goede staat krijgt is het meer een museumstuk dan iets waar je fijne audio uit kunt krijgen. Bovendien is het ook niet echt wat waard, aan het einde van een restauratie krijg je je geld niet terug ofzo.

Lekker vervangen door een ta2024 + raspberry pi :)

• kdeboois
  • Laatst online: 24-11 10:35
Vanavond een nieuw speeltje binnen gekregen.

Had al een BeagleBoard maar die was te lastig om aan de gang te krijgen voor een hardware freak. Nu een WandBoard besteld en heb binnen het uur Ubuntu draaien met WiFi en een draadloos USB keyboard.

www.wandboard.org is de community site van dit board

Android is ook beschikbaar en ik hoop dat 'men' XBMC ook aan de praat gaat krijgen. :)

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

Verwijderd

Weet iemand wat je krijgt als je drie stuks van het volgende product bestelt bij Farnell, wat je dan krijgt? Is dat dan drie keer een stuk van één meter, of één stuk van drie meter? http://be.farnell.com/pro...e-0-75mm-per-m/dp/1891216

Ik heb namelijk één stuk van drie meter nodig en het is nogal prijzig om dan een rol van 50meter te moeten kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 14:31 ]

• memphis

memphis

Prijs per meter, als je 3 invult krijg je 3 meter.

Verwijderd

Dus één stuk van drie meter, en niet drie losse stukken?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2013 14:42 ]

• jeronimo
  • Laatst online: 21:34
Verwijderd schreef op zondag 17 februari 2013 @ 14:41:
Dus één stuk van drie meter, en niet drie losse stukken?
Ja.

• memphis

memphis

Tenzij ze een snuggere stagaire hebben aangenomen voor de picking van orders mag je er voor de volle 100% van uit gaan dat je 1 stuk krijgt, Hoe wil je met dit bestelsysteem anders een langere stuk bestellen?
De Conrad hanteert dit zo ook, je bestelt per meter maar je krijgt gewoon een rol aan 1 stuk met de lengte die je bestelt hebt.

Verwijderd

Zo duidelijk vind ik het nogtands niet hoor. Als je kijkt in de zoekresultaten zelf staat er: Verpakt per 1 meter.

Zie:
http://be.farnell.com/jsp...evNValues%3D2002%2B203769

Verwijderd

ik heb hier op een oude print een defecte diode de AAZ13 .. iemand een idee waarmee ik die kan vervangen ?

• mux

mux

99% efficient!

Een andere germaniumdiode hè...

Doet het iets met signaal of met power? Als het alleen power is kun je hem door een schottky vervangen.

[ Voor 63% gewijzigd door mux op 18-02-2013 13:11 ]

Verwijderd

hij zit over een instelpotje heen(schakeling geeft een ref.spanning tot 200V om een scope te calibreren)
http://i.imgur.com/Wf8AKOp.jpg

• mux

mux

99% efficient!

Vergelijkbare schottky erin gooien :)

Verwijderd

tnx

* update.. nog gewoon te koop AAZ13 8)

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 18-02-2013 16:24 ]

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

mux schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 14:03:
Originele vervangingscomponenten zijn reteduur om aan te komen,
JJ maakt anders prima buizen zonder opgeklopte prijzen. En gare condensatoren zaag je open, hol je uit en je stopt er een gloednieuwe wima C in O-)
Hoef allemaal niet zo veel te kosten, dus!
buizen zijn niet praktisch bruikbaar (je moet ze elke vijftien femtoseconden vervangen)
Bovendien is het ook niet echt wat waard, aan het einde van een restauratie krijg je je geld niet terug ofzo.
Ik weet dat je een efficiency-freak bent (en buizen passen duidelijk niet in die categorie), maar nostalgie heeft ook zo zijn waarde.
Lekker vervangen door een ta2024 + raspberry pi :)
FOEI! Een bordje met daarop een SoC met een GPU, die je waarschijnlijk niet gaat gebruiken en een audio DAC waar niet over naar huis te schrijven is. Da's vloeken in je eigen kerk! :F
Maak daar maar een hackable router + USB soundcard van.
offtopic:
Ja, dan zit je weer met 1 ongebruikte ethernet MAC+PHY, maar dat zijn aanzienlijk minder transistors dan een GPU, die bovendien veel rustiger geklokt zijn. Je kan niet alles hebben...

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!

• mux

mux

99% efficient!

Op zich snap ik best dat nostalgie ook wel wat waarde heeft, maar buizen zijn zó ontzettend onpraktisch voor daadwerkelijk gebruik dat je het eigenlijk niet kunt gebruiken als radio, alleen als meubilair. Dan moet je je afvragen wat je belangrijker vindt: gaat het echt puur om een museumstuk of wil je alleen het nostalgische uiterlijk in combinatie met een functioneel apparaat?

De manier waarop deze radio's indertijd werden gebruikt is volledig anders dan hoe het tegenwoordig wordt gebruikt. Het was in het buizenradiotijdperk gewoon om de radio eens per dag een kwartier of een halfuur aan te zetten en meer niet, en dan nog gingen de buizen regelmatig stuk. Vergelijk dat met vandaag de dag waar mensen uren achtereen gebruik willen kunnen maken van hun entertainment - zeker als er zoveel moeite en tijd in wordt gestoken. Dat is niet verenigbaar met buizenversterkers.

Het is echt een vraag hoe ver je wil gaan met de authenticiteit van het geheel. Op basis van de vraagstelling nam ik aan dat het ding gebruikt ging worden voor radio-doeleinden, niet alleen als meubel, dus dan raad ik aan om de oude techniek te ditchen en er wat beters in te proppen :P

Dit heeft verder niet zoveel te maken met efficiëntie, enkel met bruikbaarheid. Techniek moet je nuttig gebruiken, en defecten (zoals de crappy kwaliteit van buizen en omslachtige techniek erachter) moet je niet afdoen als nostalgisch, maar moet je oplossen :P

offtopic:
ik vraag me af in hoeverre het *aantal* transistoren uitmaakt in de life cycle resource cost van een chip, zeker als je digitale en analoge chips gaat vergelijken...

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

mux schreef op maandag 18 februari 2013 @ 16:56:
offtopic:
ik vraag me af in hoeverre het *aantal* transistoren uitmaakt in de life cycle resource cost van een chip, zeker als je digitale en analoge chips gaat vergelijken...
Helemaal niets, natuurlijk...
Het heeft wel alles te maken met energie-efficientie: Hoe minder transistoren voor Jeannette Neovagina* staan te schakelen, hoe minder energie er wordt verpild.
*) Voorheen: Jan Lul.
offtopic:
Ja, het stoort me als er als Pavlov-reactie meteen $HypedPlatformOfTheMoment word geroepen, i.p.v. even verder kijken welk platform eventueel meer geschikt is.
Een RT3050 SoC (in een cheapo routertje) heeft hoogstwaarschijnlijk genoeg brains voor de toepassing (webradio, muziek spelen van NAS / local storage), heeft minder 'overbodige' peripherals (geen GPU, dus) en is beter leverbaar...
[...] maar buizen zijn zó ontzettend onpraktisch voor daadwerkelijk gebruik
[...] eens per dag een kwartier of een halfuur aan [...] en dan nog gingen de buizen regelmatig stuk.
Je hebt duidelijk een vertekend beeld van de oude 'glasFET'. Het is zeker niet zo dat ze he-le-maal het einde zijn (heb zelf geen buizenbak; ik ontwerp ze vooral voor anderen, om maar een beeld te schetsen), maar zo negatief zoals jij 't schetst is schromelijk overdreven!
offtopic:
Ook vroeger was er genoeg rotzooi; crappy ontwerpen waarbij alles net iets te krap werd gedimensioneerd.
Tja, dan gaat 't snel stuk... DUH

[ Voor 17% gewijzigd door kELAL op 18-02-2013 18:22 . Reden: aanvulling ]

• mux

mux

99% efficient!

Maar even concreet: Als je een buizenversterker gebruikt met buizen op de eindtrap, zeker HV-spul, dan heb je een verwachte levensduur tot -3dB van tussen de 1000 en 2000 uur. In mijn geval maak ik enkele uren per dag gebruik van audio voor entertainment, en zou zo'n systeem maar liefst een half à 1 jaar meegaan tot het écht niet meer om aan te horen is. OK, dat is niet 15 femtoseconde (wellicht was dat lichtelijk overdreven, waarvoor excuses :P), maar het is onverenigbaar met typisch gebruik van radio/entertainment vandaag de dag.

offtopic:
handig, twee conversatiethreads in één post! Anyway, in moderne chips, zeker een SoC als in de R-Pi, staan transistoren die niet worden gebruikt gewoon helemaal af (power-gating). Er is dus geen effect op energie-efficiëntie, dus het voornaamste negatieve effect van teveel transistoren voor je functionaliteit is het overbodig gefabriceerde silicium. En daar is het dus de vraag wat er erger is: fysiek grote oppervlaktes die voor analoge en vermogenselementen nodig zijn of heel veel transistoren van hele kleine featuresize. Er is voor beide wat te zeggen en ik weet eerlijk gezegd niet wat er uiteindelijk als meest wasteful uit zal komen.

• Sissors
  • Niet online
Dat ligt aan je eisen en wat je er precies mee doet. Voor audio toepassingen is digitaal nagenoeg altijd zuiniger, al zal je uiteindelijk natuurlijk analoog moeten gaan, maar dat doe je zo laat mogelijk.

Bij audio bestaat het uit twee delen waarom digitaal zover als mogelijk is beter is als analoog. Audio is enorm laagfrequent. Dus om een audio signaal te verwerken kan je digitale logica ook traag opereren, en dus verbruikt het weinig. Terwijl de meeste analoge schakelingen constant stroom staan te stoken.

Daarnaast is er de benodigde nauwkeurigheid, die is bij audio juist extreem hoog. Als je je nauwkeurigheid wilt verdubbelen gooi je bij digitaal er een bitje bij, hoppaké verdubbeling van je nauwkeurigheid. Laten we gul zijn en zeggen dat het je 10% meer power kost. Doe nu hetzelfde bij een analoge schakeling en je moet je vermogen dat je stookt verdubbelen.

Als je dan kijkt naar fabrikatie komt natuurlijk het probleem dat ze in compleet verschillende processen gemaakt worden. Als je binnen een proces kijkt maakt het voor de kosten niet uit of je heel veel kleine transistoren erop gooit of een paar grote transistoren.

• kELAL

kELAL

Jeri is my middle name

ReseTTim schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 19:55:Ik wil mijn radiootje weer werkend krijgen :)
Heb je de service manual al gevonden?
De levensduur van buizen is heel sterk afhankelijk van hoe je ze in je schakeling gebruikt. Een oude buizenradio is iets anders dan een eindbak met de eindpitten in 'rauwdouwer-instelling'.

Als ReseTTim geen behoefte heeft aan een werkende afstemindicator (een EM34 'kattenoog' is berucht om zijn korte levensduur) en de gelijkrichterbuis (EZ80) t.z.t. vervangt door een EZ81, dan schat ik de kostenpost voor de buizen op €40 per jaar...
het is onverenigbaar met typisch gebruik van radio/entertainment vandaag de dag.
...bij 8 uur gebruik per dag. Elke dag.

Just my 2 cents...

Verwijderd

Ik heb 6 ingangen die door een extern systeem door middel van een transistor naar massa getrokken wordt bij signaal. Als ik er pull up weerstanden aan hang dan krijg ik dus een geinverteerd signaal.
Aangezien het 6 ingangen zijn zou ik deze graag wired ANDen door middel van volgende schakeling: http://upload.wikimedia.o...commons/9/9d/WiredAND.svg

Het probleem is nu dat over de diode 0.6V staat en over de transistor 0.2V, dus samen 0.8V. Dit kan echter meer zijn, dus weet ik niet meer zeker of de PIC die aan de uitgang hangt dit nog gaat zien als een laag signaal.

Ik zou dit signaal graag terug beter maken, en onmiddelijk ook inverteren door middel van een transistor. Kan mij iemand hier snel aan een schema helpen?

• mux

mux

99% efficient!

FETs ipv BJTs gebruiken, dan ben je van je probleem af.

wat bedoel je, torren. Kevers? :P

[ Voor 37% gewijzigd door mux op 18-02-2013 22:06 ]

• Sissors
  • Niet online
Sowieso zal een PIC 0.8V nog wel als laag zien, en shottky diodes zijn anders ook altijd nog een optie.

(Een FET is ook een tor, je bedoelt bipos :P)

• SA007
  • Laatst online: 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Pak een PIC datasheet erbij, liefst die van de chip(serie) die je ook echt gebruikt.

Scroll naar 'Electrical Characteristics - DC Characteristics'
Zoek 'Input Low Voltage'

Ga 's nadenken welke poort je gebruikt en hoe, daar zitten verschillen in.
Normale TTL I/O poort staat hier op 0.15Vdd, bij 5V wordt dus alles lager dan 0.15*5 = 0.75V als laag zien.
Andere poorten zijn 0.3Vdd, wat 1.5V is, dus gewoon even opzoeken wat welke pin in welke setup laag is.

• mux

mux

99% efficient!

Weet iemand waar je voor enigszins redelijke prijzen (en op niet al te lange termijn) silicone draad kunt krijgen? Ik heb regelmatig toepassingen (specifiek: draden aan batterijcellen) die eigenlijk niet met PVC draden moeten worden gedaan, maar bij farnell is zelfs een paar meter silicone draad van enige dikte al gauw 2-3 tientjes.

• memphis

memphis

Modelbouwwinkel. Kijk anders bij de conrad
http://www.conrad.nl/ce/n...raders-thermokoppelkabels
Ik zie 2.5mm^2 al voor een euro.

Of in de auto-Hifi als je wat dikkers zoekt.

• mux

mux

99% efficient!

Oeh, helemaal vergeten dat conrad ook bestaat en soms best aardig is. Ideaal :)

• mux

mux

99% efficient!

Voor een project waar ik niet echt mijn eigen baksels kan inzetten zoek ik een USB data acquisitieding (liefst met een virtuele seriële poort over USB) dat drie dingen kan:
- min 2xDAC
- min. 8xADC, 12-bit
- digitale I/O van enig soort

Deze zweven in grote getale rond op ebay, maar ik wil hem eigenlijk volgende week al in huis hebben. Weet iemand of je zoiets voor een redelijke prijs in NL kunt krijgen? Of ebay-sellers die het binnen een paar dagen kunnen leveren?

Tot nu toe heb ik dit soort meuk eigenlijk altijd zelf gebouwd, maar dit keer kan dat niet en ik heb ook niks liggen dat ik zonder al teveel tijdsinvestering kan omprogrammeren naar dit doel.

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mux schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:42:
Voor een project waar ik niet echt mijn eigen baksels kan inzetten zoek ik een USB data acquisitieding (liefst met een virtuele seriële poort over USB) dat drie dingen kan:
- min 2xDAC
- min. 8xADC, 12-bit
- digitale I/O van enig soort

Deze zweven in grote getale rond op ebay, maar ik wil hem eigenlijk volgende week al in huis hebben. Weet iemand of je zoiets voor een redelijke prijs in NL kunt krijgen? Of ebay-sellers die het binnen een paar dagen kunnen leveren?

Tot nu toe heb ik dit soort meuk eigenlijk altijd zelf gebouwd, maar dit keer kan dat niet en ik heb ook niks liggen dat ik zonder al teveel tijdsinvestering kan omprogrammeren naar dit doel.
Een arduino due?

Weet niet wat voor awg je wil maar hobbyking is ook wel goedkoop.

• mux

mux

99% efficient!

Arduino (AVR in het algemeen) heeft maar 10-bit ADCs, en op de arduino's zijn ze vrij brak ontkoppeld. Ik zoek eigenlijk juist iets waarvoor ik niet met de programmer in de weer hoef, maar meteen data eruit kan trekken. Ik reken m'n uren door, dus elk uur dat ik programmeer is weer een kleine 100 euro 'duurder' voor de klant.

• Megamind
Maar je zegt dat je 2x een DAC nodig hebt, dus ik neem aan dat er weer data uitgaat ook?

• mux

mux

99% efficient!

Yep. Het is inderdaad de bedoeling dat het een bidirectioneel bordje is dat mij zonder zelf low-level te hoeven programmeren analoge en digitale I/Os geeft.

• Yeaberg
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-03 17:06
Weet iemand welke LED dit is? Ik heb hem besteld bij leds-buy.nl als Cree XR-E LED, maar we hebben er eentje gekregen met 4 emitters parallel op een ster. Bij 0,85 A aan stroom door alle 4 LED's heeft de LED een forward voltage van ~3.0 V.

http://www.leds-buy.nl/3w...-xr-e-high-power-led.html
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rBFPVIDl.jpg

Let niet op het soldeerwerk, het moest drie keer opnieuw :P Elke LED is afzonderlijk aan te sturen. Ik hoop trouwens wel dat hij überhaupt van Cree is.

• mux

mux

99% efficient!

Da's 100% een cree mc-e.

• Yeaberg
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-03 17:06
Zou het veilig zijn om hem met 4 * 700 mA = 2,8A te driven, of zou je langzamerhand zo al je emitters molestreren doordat ze niet 100% gelijk zouden zijn?

Het was trouwens een 'bijbestellertje' om op het minimum van €5 te komen bij wat ledjes. Nu krijg ik een LED die op hun eigen site €29,90 kost :P

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mux schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:21:
Arduino (AVR in het algemeen) heeft maar 10-bit ADCs, en op de arduino's zijn ze vrij brak ontkoppeld. Ik zoek eigenlijk juist iets waarvoor ik niet met de programmer in de weer hoef, maar meteen data eruit kan trekken. Ik reken m'n uren door, dus elk uur dat ik programmeer is weer een kleine 100 euro 'duurder' voor de klant.
Dit is een ARM variant (had je kunnen lezen in de link ;) ) die een 12 bit adc heeft en 2 DACs. Je moet idd wel programmeren, maar dat kan natuurlijk vrij snel met een arduino.

• mux

mux

99% efficient!

8)7 lezen, mux... lezen...

Hmmm, tja, dan toch maar zelf wat embedded programmeren... Achja, heeft ook zn voordelen, dan kan ik tenminste een aardige ADC-bandbreedte halen en andere trucs uithalen. Ik had gehoopt dat er een soort labview data aquisition-doosjes waren, maar dan zonder de noodzaak voor propriëtaire software en/of >500 euro kostend.

@yeaberg: Ja, de witte MC-E moet op 2.8A kunnen, maar koel hem wel ontzettend goed.

• Sissors
  • Niet online
Die zijn er wel, maar als je 8 ADCs wilt wordt dat toch een heel stuk lastiger als je niet 500 euro of meer wilt uitgeven. En ook nog 12-bit, dus alles wat als USB scoop dienst doet valt sowieso af (niet dat je daar 8 kanalen krijgt).

Dus dan kom je toch denk ik al snel uit op zelf proggen. Als eisen niet hoog zijn moet dat redelijk snel op een arduino te maken zijn. Mijn favoriet de mbed heeft maar 6 ADC inputs, dus dat wordt hem ook niet.

• mux

mux

99% efficient!

Gezien ik sowieso nog een input/sensorboard van eigen ontwerp erin ga stoppen (in essentie niks meer dan opamps en connectors) gooi ik daar dan gelijk ook maar een µC + FT231 op. Nu maar eens kijken voor welke µC's met goede ADCs er makkelijke libs te vinden zijn... wordt waarschijnlijk een Atmel of NXP part gezien ik daar programmers voor heb liggen...

• Hans1990
  • Niet online
Ik weet dat de grotere STM32 chips (al bij STM32F100, kosten ook niks meer vandaag) 2x 12-bit DAC hebben en 10+ 12-bit ADC kanalen ofzo.
Zijn van die discovery bordjes te krijgen voor heel weinig met onboard programmer (die je ook kan aftappen naar remote targets). Maar dan zal je wel ff een toolchain op moeten zetten en software beuken..

Volgens mij hebben de meeste NXP's micro's een gebrekkig pakket analoge features. Vooral het aantal kanalen schort er nog al eens aan. Tenminste, dat zijn mijn ervaringen met de ARM7 series (LPC2129). Maar misschien moet je dat nog even checken voor de andere series of grotere chips.

Van Atmel weet ik niet wat ze in huis hebben. Hun nieuwe XMEGA series hebben wel steeds uitgebreidere analoge (en digitale ook :o) features. Maar hoe nauwkeurig zou ik niet weten.

Als je het nog steeds volgende week nodig hebt, mogelijk kan je wel een Arduino gebruiken met paar ext. chips. Laatst ook voor een vlug projectje @ work zoiets nodig gehad. Daarbij gebruikten we onboard ADC(storende 10-bits was genoeg) met paar regeltjes regeltechniek. DAC via soft SPI (MCP4822), dat was echt niet meer dan 15 minuten programmeerwerk. Even de 16-bits code uitvogelen en in een for loopje er heen bitbangen.
Heel snel of precies was het niet (Microchip & analoge parts, right :+ ), maar voor die toepassing best genoeg.

Een protocolletje met UART er op knopen kan vast ook niet heel ingewikkeld zijn.. Vooral als timing niet heel belangrijk is , is zoiets vlug in elkaar te zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Hans1990 op 21-02-2013 23:35 ]

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb al rondgezocht en m'n zinnen gezet op de ATxmega128A3U, deels omdat ik de hele toolchain al ken en op mn computers heb staan (en open source is, ook vrij belangrijk voor mij), en deels omdat de direct verkrijgbare alternatieven allemaal een beetje meh zijn in vergelijking hiermee. 16x 12-bit ADC, 2x12-bit DAC, USB on-chip dat samenwerkt met LUFA, ik vind het wel best. Kan ik zo op de printplaat ploppen die ik al aan het ontwerpen ben. LUFA, ADC, DAC en seriële afhandelingscode heb ik al liggen, dus het is simpelweg een kwestie van aan elkaar lijmen.

STM32 zou mn eerste keus zijn, ware het niet dat het langzamer ontwerpen is voor mij. NXP heeft bij nader inzien geen geschikte devices.

Ze zijn ver voorbij de LPC2000 serie trouwens tegenwoordig, hun cortex-m0 en -m3 spul is erg interessant voor allerlei toepassingen. Gezien NXP ongeveer de hele TU Delft bekostigt ben ik veel met hun producten in aanraking gekomen :) Maar in dit geval zijn ze geen goede keus.

• Hans1990
  • Niet online
Klopt , inmiddels gebruiken ze/we ook de LPC1769 , aangezien die tikkeletje moderner is met meer power en features Voor jouw geval heeft die nog steeds maar een 10-bit DAC, 1 kanaal , en een ADC die het ook maar 'net aan kan'. 'Onze' applicatie is veel automotive, dus rekenen, digitale sensoren, paar UARTjes, CAN, besturingen enz.

Als applicatieproccesor is zo'n LPC1769 erg leuk. Wellicht dat ze bewust hun analoge spul bescheiden houden omdat je echte 'performance' vaak niet met onboard chips haalt (zie ook vaak gebrek aan echte ruis vloer cijfers/plots e.d.)

NXP is bij ons ook keertje langs geweest op HBO Leeuwarden met een NXP workshop over de LPC Xpresso LPC1769 en veel andere meuk. Erg makkelijk en kregen allemaal een gratis bordje, hoera! Behalve dat de Xpresso toolchain mij echt niet bevalt, is het wel eens leuk om mee te hobbyen ;)

Die XMEGA's zijn erg leuke serie micro's met veel features. Vooral hun digitale deel zie ik ook wat features die erg interessant zijn, denk maar aan support voor interrupts op elke I/O pin of hun event systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Hans1990 op 22-02-2013 00:17 ]

• Mitchelll010
  • Laatst online: 24-11 11:43
http://img.tomshardware.c...gh/temperature_sensor.jpg

Wat voor sensor zou dit zijn ? gewoon een ntc of een ptc'tje ?

• mux

mux

99% efficient!

Ziet er eerder uit als een thermokoppel, eerlijk gezegd. Bij wat voor artikel hoort het?

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-11 00:04
mux schreef op zondag 24 februari 2013 @ 13:57:
Bij wat voor artikel hoort het?
artikel uit 2005
http://www.tomshardware.c...ng-price-high,1129-2.html

sensoren (gelijkwaardig) volgens beschrijving 10Kohm
http://www.aquatuning.nl/...osensor-1-stuks-50cm.html
foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.aquatuning.de/images/product_images/600x400/497_0.jpg

NTC sensor compatible with the following : Innovatek Fan-O-Matic
http://www.dimastech.it/EN/c/dimastech-ntc-sensor/

[ Voor 11% gewijzigd door W.Wonderland op 24-02-2013 14:10 ]

• mux

mux

99% efficient!

In dat geval moet het wel een NTC zijn. Op het eerste plaatje op tomshardware waar je naar linkte was het niet zo goed te zien, maar hier zie je idd een SMD NTC zitten, op de flexpcb gesoldeerd.

Verwijderd

WANTED liefst ALIVE

een printmontage 3 x 2 wissel drukschakelaar 8)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/aAnmKeI.jpg

TNX

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 23:33
Nog bedankt allemaal voor de Eagle-tips!

Ik heb de files net opgestuurd, ben benieuwd hoe alles eruit komt te zien.. (en of het allemaal ook echt gaat werken..).

Toch spannend om alles zo voor de eerste keer op te sturen :)

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Verwijderd

EU wil op afstand el. apparatuur uitschakelen

http://ejbron.wordpress.c...ishoudingen-uitschakelen/
http://deutsche-wirtschaf...in-haushalten-abschalten/

De Europese Commissie wil vanwege het gestegen energieverbruik de elektrische apparaten in private huishoudingen d.m.v. een afstandsbediening kunnen uitschakelen. Een desbetreffende chip bestaat al. De energieconcerns ondersteunen het initiatief.

Wat moet ik me hier nu weer bij voorstellen, hoe werkt dit dan enne.. mag dat :X

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Veelmeer zou het gaan om een “significante bijdrage aan de veiligheid van het systeem”, waarvan de klant niets zou merken, voegde hij er aan toe. Zodra bijvoorbeeld de frequentie onder respectievelijk boven een vastgestelde drempel van de voor de noodzakelijke stroomvoorziening benodigde 50 Hertz zou vallen, zou de koelkast zelf de koeling overnemen om de drempelwaarde te bereiken, aldus Kaender.
Gevaarlijke opmerking die eerste zin, dat het voor de veiligheid is. Maar als ik het goed begrijp schakelt de apperatuur af op het moment dat de frequentie van het net onder de 50 Hz zakt. Wat ik al een stuk minder eng vind dan dat een medewerker van eneco op afstand mijn melk kan laten bederven :)
Maar het lijkt me ook dat zoiets een kettingreactie of oscillaties kan veroorzaken. Als er opeens miljoenen apparaten afslaan dan kan de spanning misschien juist ontzettend gaan fluctueren..

• Sissors
  • Niet online
Klinkt als een beetje overdreven titel. Sowieso als het gewoon een algemeen signaal is (of al helemaal als het frequentie tellen is, een chip die dat moet doen mag ik toch hopen dat die niet 10 euro kost), dan kunnen ze natuurlijk niks zorgwekkends: ja ze kunnen alle apparatuur die het ondersteunt uitschakelen, maar nu kunnen ze dat ook al doen, de stekker eruit trekken.

Maar als je het echt als vorm van communicatie gaat doen is het natuurlijk wachten tot iemand anders dat signaal erop zet. Als het puur frequentie in de gaten houden is dan ja, leuk, maar of de EU dat nou moet verplichten.

• mux

mux

99% efficient!

Tja, dit is niet nieuw hè? Bij een brownout worden momenteel al schakelaars in verdeelkasten overgehaald vanuit de centrale. Dit is niks anders dan het fijnmaziger maken van dit signaal zodat fouten nauwkeuriger kunnen worden herleid tot hun bron.

Momenteel wordt dit gedaan met toonsignalen op het stroomnet (die je met een ac-gekoppelde ADC op een µC ook kunt decoderen) om bijvoorbeeld straatverlichting aan/uit te zetten en je energiemeter op hoog- en laagtarief te gooien. Nu willen ze dat dit signaal ook door individuele apparaten in huis wordt opgepakt ipv dat ze een heel stroomnet uit moeten gooien. Dat lijkt me eigenlijk een véél betere oplossing dan hoe het nu wordt geregeld.

Maareh... €10 voor zon chip? Waanzin! Dit kan geheel in fixed-function hardware gepropt worden en idioot klein gemaakt worden, zou niet meer dan centen of op z'n ergst tientallen centen moeten toevoegen aan apparaten.

[ Voor 13% gewijzigd door mux op 24-02-2013 20:25 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.