Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.703 views

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Wow dat zijn snel een hoop reacties. Bedankt!!
De voeding in mijn pc (Corsair Builder CX500 V2) is tamelijk nieuw dat ik verwacht dat die al wel de nodige beveiligingen heeft. Ook is mijn moederbord (MSI Z77A-G45) net nieuw en voorzien van USB 3.0. Ga er van uit dat een dergelijk moederbord dus ook wel een robuuste USB PS heeft. De USB gaat trouwens wel vanzelf uit bij het uitschakelen van de pc.
Volgens deze link (http://en.forward-relays.com/images/down/304.pdf) neemt het relais max. 1W op. Zou neer komen op zo een 200mA.
Een vrijloopdiode had ik niet direct bij stil gestaan bij zulke lage spanningen. Volstaat een gewone 1N4007 hier voor?
Heb ook nog een oud MB liggen. Zal de schakeling daar wel eerst op testen hehe.

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:32

DaWaN

'r you wicked ??

Een gewone 1N4007 in prima voor dit soort doeleinden.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Bobswa
mux schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:06:
...
Als onderdeel van de USB spec zit er altijd een polyfuse op de powerlijnen en clampdiodes naar ground en +3.3V op de datalijnen, dus het is erg moeilijk om iets stuk te maken behalve als je (gepulst of continu) een te hoge spanning in de powerlijnen forceert.
Een polyfuse ken ik. Een clampdiode echter niet, na wat Google snap ik niet wat de meerwaarde hiervan is bij een DC? Zoals ik het nu lees is het enkel om de amplitude te verschuiven naar volledig positief. Of zie ik nu iets over het hoofd? Leer graag wat bij B)
DaWaN schreef op maandag 21 januari 2013 @ 23:34:
Een gewone 1N4007 in prima voor dit soort doeleinden.
Thanks.

[ Voor 12% gewijzigd door Bobswa op 21-01-2013 23:37 ]

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:39

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Simpel. bij het uitschakelen van een spoel zal er een inductiespanning ontstaan welke reversed is en heel hoog kan oplopen. De reversed diode zal die inductiespanning kortsluiten. Hier is het een hinderlijke bijwerking, in een step-up converter wordt er dankbaar gebruik van gemaakt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Verwijderd schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 16:14:
@ kitao

ze zijn binnen 8)
nu ff kijken hoe je ze aansluit
* update.. werkt

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/keR8k4ws.jpg
Mooi, tnx, als die eenmaal binnen is zal ik proberen of het aansluiten mij ook gaat lukken. In een vorige post (arduino-topic geloof ik) had ik een vraag of iemand mij het xbee-systeem nog wilde afraden. Dit gratis boek daarover heb ik inmiddels bijna doorgelezen en dan heb ik gemerkt dat er bij sommige voorbeelden maar liefst 3 xbee-modules worden gebruikt, een extra basicstamp en twee adapterboards !
Totale kosten lopen dan gigantisch op. Dat niet alleen, die xbee's werken op 3,3V en als je dan de gpio's wil doorverbinden - tussen stamp en xbee - dan schijnt dat je voor iedere aansluiting ook nog eens een spanningdeler eraan moet hangen wat dan weer afwijkingen in evt. sensordata's kan veroorzaken.
En mijn bedoeling was eigenlijk om via de pc draadloos de arduino met daaraan een infrared-led het volume te laten regelen op een stereo met een inmiddels zelf gemaakte remote-control : Pioneer Receiver SX-205RDS Infrarood RC DIY Volume-regeling
Dus een netwerk van onderling communicerende rf-modules heb ik niet nodig.
Daarom ga ik me toch maar eens verder verdiepen in apc220, werkt gewoon op 5V en is direkt op een breadboard te pluggen, compleet setje 45 euro bij iPrototype :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0aWtDWRs.png
En ik heb er een complete tutorial erbij gevonden (die ik nog moet doornemen) :
How to remotely control an Arduino from a PC - Part 1
http://www.asvresearch.co....php/tutorials/tutorial-1

[ Voor 3% gewijzigd door kitao op 22-01-2013 01:53 . Reden: link toegevoegd ]

• Bobswa
memphis schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 00:36:
Simpel. bij het uitschakelen van een spoel zal er een inductiespanning ontstaan welke reversed is en heel hoog kan oplopen. De reversed diode zal die inductiespanning kortsluiten. Hier is het een hinderlijke bijwerking, in een step-up converter wordt er dankbaar gebruik van gemaakt.
Je hebt het nu over een vrijloopdiode toch?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

1. Clampdiodes
Zener Clamp:
Afbeeldingslocatie: http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/electronic/ietron/zenlim.gif

Schottky clamps naar Vcc & Gnd:
Afbeeldingslocatie: http://www.avrbeginners.net/architecture/img/adc_hw.gif

2. Vrijloopdiode

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/Flyback_Diode.svg/300px-Flyback_Diode.svg.png

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En in het geval van een spoel naar aarde/voeding is de vrijloopdiode dus direct ook een clamp diode.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:16:
Ik heb enige tijd geleden een synthesizer gekocht, met alle tevredenheid. Er zitten audio inputs op om de zooi o.a. langs de filters te laten gaan, alleen kennelijk werkt het alleen als de synth zelf enig geluid maakt (design flaw zover ik weet). Alleen dan dit ding: Bij het inpluggen van de audio (van ander apparaat) output op de audio output (synth) is het gemixed op de koptelefoonuitgang (zoals ik het wil- helaas zonder de fx maar ja)

Hoe kan dit goed gaan?
Bumpje, dit is kennelijk een "hidden feature" maar hoe zit zoiets dan in elkaar?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Verwijderd schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:09:
[...]
Bumpje, dit is kennelijk een "hidden feature" maar hoe zit zoiets dan in elkaar?
Ik heb geen idee wat je bedoelt. Wil je nu de audio van een extern apparaat (niet je synth) door de effecten van je synth heen sturen zodat je dat op je hoofdtelefoon kan horen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

franssie schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:39:
[...]

Ik heb geen idee wat je bedoelt. Wil je nu de audio van een extern apparaat (niet je synth) door de effecten van je synth heen sturen zodat je dat op je hoofdtelefoon kan horen?
Ja (maar dat heeft beperkingen)

Nee: Output van apparaat x gaat naar de output van apparaat y en ik hoor de mix van beide op de koptelefoon van apparaat y. UIt het verleden weet ik dat zo'n constructie niet gezond is voor de opamps :X

• MacMF
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-08 18:51
kitao schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 01:46:
[...]

Mooi, tnx, als die eenmaal binnen is zal ik proberen of het aansluiten mij ook gaat lukken. In een vorige post (arduino-topic geloof ik) had ik een vraag of iemand mij het xbee-systeem nog wilde afraden. Dit gratis boek daarover heb ik inmiddels bijna doorgelezen en dan heb ik gemerkt dat er bij sommige voorbeelden maar liefst 3 xbee-modules worden gebruikt, een extra basicstamp en twee adapterboards !
Totale kosten lopen dan gigantisch op. Dat niet alleen, die xbee's werken op 3,3V en als je dan de gpio's wil doorverbinden - tussen stamp en xbee - dan schijnt dat je voor iedere aansluiting ook nog eens een spanningdeler eraan moet hangen wat dan weer afwijkingen in evt. sensordata's kan veroorzaken.
En mijn bedoeling was eigenlijk om via de pc draadloos de arduino met daaraan een infrared-led het volume te laten regelen op een stereo met een inmiddels zelf gemaakte remote-control : Pioneer Receiver SX-205RDS Infrarood RC DIY Volume-regeling
Dus een netwerk van onderling communicerende rf-modules heb ik niet nodig.
Daarom ga ik me toch maar eens verder verdiepen in apc220, werkt gewoon op 5V en is direkt op een breadboard te pluggen, compleet setje 45 euro bij iPrototype :
[afbeelding]
En ik heb er een complete tutorial erbij gevonden (die ik nog moet doornemen) :
How to remotely control an Arduino from a PC - Part 1
http://www.asvresearch.co....php/tutorials/tutorial-1
Ik heb zelf een goedkope bluetooth module in gebruik, usb/bluetooth adaptertje erbij en voor een paar (10-15 max op ebay) euro ben je klaar. De setup en auto reconnect valt wel tegen (onder linux). Die apc220 werkt trouwens perfect, volgens mij kun je zelfs wireless je arduino software uploaden. Ze zijn wel prijziger en de pc-kant is niet zo netjes afgewerkt als een usb/bluetooth module.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

franssie schreef op dinsdag 22 januari 2013 @ 23:39:
[...]

Waarschijnlijk zit de uitgangs-VCA van de synth gewoon aan de audio output én de koptelefoonuitgang bedraad. Als je dan een andere uitgang erbij prikt wordt dat signaal er inderdaad gewoon 'droog' bij gemixt.

Dat die audio input niet de hele tijd open staat door de filters kan te maken hebben met het ontwerp van de synth: als het een standaard VCO-VCF-VCA volgorde aanhoudt qua signaal gaat het gewoon door de envelope generator van de VCA heen. Die wordt natuurlijk alleen gebruikt als je een toets indrukt, anders blijft het stil. B)

Wil je de VCA gewoon de hele tijd vol open trekken dan kun je de release van je envelope misschien wel op maximaal ('heel, heel, heeeeeeeel lang') zetten, als er geen hold-functie op zit.

Zelf gisteren een paar nieuwe LED-strips binnen gekregen, van de bieden-voor-een-euro eBay variant. Daar merk je wel het verschil tussen die 5050 SMD strips en de oude 3528's... de 5050's (met RGB tri-LEDs) geven gewoon echt achterlijk veel meer licht af, en de kleurenmenging (dus ook wit) is een heel stuk mooier. 8)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• memphis

memphis

Zit hier naar een kachtje te kijken en blijkt de thermische zekering defect te zijn. Kan niet zo snel iets vinden.....

Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/thermischezekering.jpg

Hij zit hard tegen het verwarmingselement geschroefd dus moet goed geïsoleerd zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:54
Clixon?

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-11 13:58
Weten jullie toevallig hoe ControlTalk precies werkt en/of waar ik daar wat documentatie over zou kunnen vinden?

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 23:33
Ben bezig m'n eerste printplaatje te ontwerpen, het wordt een klein bordje met 8 shift registers (om 64 LED's aan te sturen), een lineaire voeding en (als het nog past) een atmel 328 chipje (en misschien nog een DS1307). Allemaal through-hole, anders krijg ik het niet gesoldeerd.. Heb nu de eerste 2 shift registers op een ontwerpje gezet en voordat ik verder ga zou het fijn zijn om even te kijken of ik wel goed bezig ben...

het bordje tot nu toe (alle pinnen en voeding komen nu eventjes via een header binnen, ipv via een lineaire voeding.

Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/board.png
eagle bestandje

(dit zijn de laatste 2 shift registers, R19 is een draadbrug)

-> heb ik het nu goed gedaan mbt het boren van de gaten voor de through-hole?
-> hoe zit het precies met vias, moet ik die nu zelf doorboren, een draadje doorsteken en solderen? of werkt het toch anders?

[ Voor 3% gewijzigd door WVL_KsZeN op 27-01-2013 21:35 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• memphis

memphis

Nee, wat ik daarvan zie zijn thermo schakelaars, ik zoek een zekering.

• Bobswa
WVL_KsZeN schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:29:
...
-> hoe zit het precies met vias, moet ik die nu zelf doorboren, een draadje doorsteken en solderen? of werkt het toch anders?
Ik ben ook geen deskundige hoor. Maar kun je de sporen van de onderste laag (rood) niet gelijk laten beginnen bij de TH pootjes. Hoef je ook geen vias te gebruiken.
Dit kan je dan ook toepassen bij de 2 pootjes van de IC's waar je nu R19 voor gebruikt.
Verbeter me als ik er naast zit hoor.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Bobswa schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:14:
[...]

Ik ben ook geen deskundige hoor. Maar kun je de sporen van de onderste laag (rood) niet gelijk laten beginnen bij de TH pootjes. Hoef je ook geen vias te gebruiken.
Dit kan je dan ook toepassen bij de 2 pootjes van de IC's waar je nu R19 voor gebruikt.
Dit kan soms lastig zijn met solderen, dan moet je de component solderen op dezelfde plek als je hole, zeker bij IC voetjes kan dit lastig zijn.

Verder kan je beter geen 90 graden hoeken gebruiken maar 45 graden.

• WVL_KsZeN
Bobswa schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:14:
[...]

Je bedoelt dat ik (aan de rechterkant van het plaatje) beter sporen aan de boven- én onderkant kan gebruiken. (bij de aansluitingen van SCK, RCK, etc). Dat klinkt logisch, maar hoe doe ik dat in eagle? (btw, blauw == onder, rood == boven), dus volgens mij precies andersom als dat je bedoelt?

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:08
WVL_KsZeN schreef op zondag 27 januari 2013 @ 21:29:
Ben bezig m'n eerste printplaatje te ontwerpen, het wordt een klein bordje met 8 shift registers (om 64 LED's aan te sturen), een lineaire voeding en (als het nog past) een atmel 328 chipje (en misschien nog een DS1307). Allemaal through-hole, anders krijg ik het niet gesoldeerd.. Heb nu de eerste 2 shift registers op een ontwerpje gezet en voordat ik verder ga zou het fijn zijn om even te kijken of ik wel goed bezig ben...

het bordje tot nu toe (alle pinnen en voeding komen nu eventjes via een header binnen, ipv via een lineaire voeding.

[afbeelding]
eagle bestandje

(dit zijn de laatste 2 shift registers, R19 is een draadbrug)

Ziet er leuk uit, maar enkele tips:
- Maak hoeken van 45° (dus om 90° te maken zet je 2 45° hoeken na mekaar, dat etst makkelijker)
- Maak de pads van weerstanden (en ook via's als je ze zelf wilt maken) groter

• Bobswa
WVL_KsZeN schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:40:
[...]

Je bedoelt dat ik (aan de rechterkant van het plaatje) beter sporen aan de boven- én onderkant kan gebruiken. (bij de aansluitingen van SCK, RCK, etc). Dat klinkt logisch, maar hoe doe ik dat in eagle? (btw, blauw == onder, rood == boven), dus volgens mij precies andersom als dat je bedoelt?
Jah bijvoorbeeld. Dus als je bijvoorbeeld een weerstand hebt. dat je zowel boven als onder een pads hebt. Kan je aan beide kanten een spoor beginnen.
Megamind schreef op zondag 27 januari 2013 @ 22:21:
[...]

Dit kan soms lastig zijn met solderen, dan moet je de component solderen op dezelfde plek als je hole, zeker bij IC voetjes kan dit lastig zijn.

Verder kan je beter geen 90 graden hoeken gebruiken maar 45 graden.
Hier moet ik je gelijk in geven. De componenten moeten er wel de ruimte voor bieden. Je moet immers tussen het component en de PCB nog solderen. Een IC voet/houder die het gat van zijn eigen pootjes af dicht valt dus af.

• WVL_KsZeN
OKies! Ik ga vanavond proberen hoeken van 45' te maken en kijken of ik de pads groter kan krijgen. Hoe maak je die pads eigenlijk groter? de weerstanden e.d. die in de database zitten hebben toch al zelf de pads? Plaats ik gewoon een losse pad?

Als ik deze file nu aan zo'n chinees bedrijf geef, krijg ik dan een pcb met voorgeboorde gaten? of moet ik dat op een bepaalde manier aangeven?

Even snel in paint, met de wijzigingen in geel :

basis ontwerpje

Zijn dit goede hoeken?

Andere vraag : hoe breed moet ik alle sporen maken? is dit een goede breedte of kan ik het beter breder? Elke LED trekt maximaal 20ma, dus die sporen zullen wel dik genoeg zijn. Maar is GND en VCC dik genoeg om stroom (64*20ma = 1,28A!) voor 64 LED's te sturen? (is het een idee om GND en VCC zowel op de boven als de onderzijde te plaatsen? dan heb ik echter wel een (weliswaar ienie-mienie) loop in het ontwerp zitten...)

Het valt me nu ook pas op dat sommige sporen al breder zijn dan andere, toch ergens iets fout gedaan...

Moet bekennen : voor de eerste keer iets ontwerpen is NIET makkelijk :(

[ Voor 55% gewijzigd door WVL_KsZeN op 28-01-2013 09:39 ]

• Sissors
  • Niet online
Vraagje, maar waarom zou hij geen hoeken van 90 graden moeten gebruiken? Gezien dat hij niet zelf etst is het het probleem van de Chinezen om het te maken (en als ze geen 90 graden bochten op dat formaat kunnen maken dan moeten ze bij zichzelf te raden gaan).

Enige reden die ik ken om geen 90 graden bochten te willen is dat hoog frequent spul het niet leuk vind, maar op deze afstanden praten we dan over minimaal 100MHz, en ik denk niet dat hij van plan was zo snel het er doorheen te shiften.

• StapelPanda
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:32

StapelPanda

PB0MV

WVL_KsZeN schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:09:
OKies! Ik ga vanavond proberen hoeken van 45' te maken en kijken of ik de pads groter kan krijgen. Hoe maak je die pads eigenlijk groter? de weerstanden e.d. die in de database zitten hebben toch al zelf de pads? Plaats ik gewoon een losse pad?

Als ik deze file nu aan zo'n chinees bedrijf geef, krijg ik dan een pcb met voorgeboorde gaten? of moet ik dat op een bepaalde manier aangeven?

[afbeelding]

Zijn dit goede hoeken?

Andere vraag : hoe breed moet ik alle sporen maken? is dit een goede breedte of kan ik het beter breder? Elke LED trekt maximaal 20ma, dus die sporen zullen wel dik genoeg zijn. Maar is GND en VCC dik genoeg om stroom (64*20ma = 1,28A!) voor 64 LED's te sturen? (is het een idee om GND en VCC zowel op de boven als de onderzijde te plaatsen? dan heb ik echter wel een (weliswaar ienie-mienie) loop in het ontwerp zitten...)

Het valt me nu ook pas op dat sommige sporen al breder zijn dan andere, toch ergens iets fout gedaan...

Persoonlijk vind ik het handig om te beginnen met een groundplane. Hiervoor moet je in je schema het symbool GND uit de categorie Supply zetten en verbinden met de ground van je componenten.
Vervolgens typ je in de balk in de layout editor "POLYGON GND".Hiermee maak je een groot massa vlak. de sporen voor GND hoef je dan niet meer te routen. Dit geeft ook een voordeel als je het zelf etst, je hoeft namelijk veel minder materiaal weg te etsen. Ook is het handig om de ontkoppel condensatoren zo dicht mogelijk bij de ic's te zetten.

• Megamind
furby-killer schreef op maandag 28 januari 2013 @ 10:35:
Vraagje, maar waarom zou hij geen hoeken van 90 graden moeten gebruiken? Gezien dat hij niet zelf etst is het het probleem van de Chinezen om het te maken (en als ze geen 90 graden bochten op dat formaat kunnen maken dan moeten ze bij zichzelf te raden gaan).

Enige reden die ik ken om geen 90 graden bochten te willen is dat hoog frequent spul het niet leuk vind, maar op deze afstanden praten we dan over minimaal 100MHz, en ik denk niet dat hij van plan was zo snel het er doorheen te shiften.
Bij voedingslijnen kan er extra hitte ontstaan door elektronen die niet makkelijk de hoek om kunnen.

• mux

mux

99% efficient!

Nope, puur DC gaat gewoon het hoekje om zonder moeite. Pas als er een AC component in zit krijg je fringing/proximity effect (en statische interferentie), en bij dit soort bochtradiussen is dat zoals furby-killer zegt ook pas echt een probleem in de orde van tientallen MHz.

De reden dat iedereen wordt aangeraden om met 45-gradenbochten te werken is om het een gewoonte te maken zodat het later, bij kritischere ontwerpen, geen problemen gaat opleveren als iemand niet heeft geleerd 'netjes 45 graden bochten te maken'.

• memphis

memphis

Ik vind het eerder verontrustend dat de condensatoren ver van de IC's staan en het hele printje geen elko kent maar toch het nodige stroom moet verzetten.

• Sissors
  • Niet online
Okie, dat is wel logisch. In kon me al niet voorstellen dat het voor die frequenties op die schaal iets zou uitmaken. Ik ben zelf on-chip gewend, waarbij hoog frequent effecten al helemaal weinig relevant zijn als reden om geen 90 graden bochten te maken.

[ Voor 51% gewijzigd door Sissors op 28-01-2013 11:29 ]

• WVL_KsZeN
Die opmerking over de condensatoren heb ik direkt even meegenomen in paint ;) Maar een goede plek zal lastig blijven, VCC (pin 15) en GND (pin 8 ) zitten bij dat IC precies tegenover elkaar.. (maar bij naburige chips komen ze dan weer bij elkaar in de buurt.. (en daar heb ik even gebruik van gemaakt)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YQNFcPfpHjioCAUg0xPWmulf/full.png

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
WVL_KsZeN schreef op maandag 28 januari 2013 @ 09:09:
Eagle is niet erg makkelijk als je een component voor een specifiek board iets wilt aanpassen. Je moet dan eigenlijk in de library gaan editten geloof ik, maar das ook niet echt ideaal. Dan zou je kunnen kopieren naar een eigen library, maar dat is weer zoveel werk.

Om zulk soort redenen vermijd ik het liefst Eagle, maar voor het begin is het leuk pakket om mee te starten.
Sommige fabrikanten kan je een EAGLE board file sturen, omdat ze denken dat iedereen Eagle gebruikt.

De 'standaard' is echter Gerber files. Hierbij krijg je een bestand per laag van je board. Meestal heb je voor productieboards 6 lagen:
- Top koper
- Bottem koper

- Top Silkscreen (tekst in wit)
- Bottom silkscreen (tekst in wit - hoewel, bij sommige fabrikanten moet je extra betalen om dubbelzijdige silkscreen te krijgen)

- Top Solder Mask (groene spul, weglaten waar je je soldering/koper wilt hebben)
- Bottom solder mask

Daarnaast heb je ook nog een drills file, die aangeeft waar de gaten op je PCB moeten komen.

De soldermask wordt als het goed is automatisch wegglaten op punten waar je pads hebt (=groen).

Al zou je zelf een PCB etsen heb je normaliter maar 2 lagen om druk over te maken, namelijk de koper lagen.

[afbeelding]

Zijn dit goede hoeken?
Opzich wel beter, maar b..v waar je VCC aan de bovenkant van je PCB verbindt, heb je alsnog een 90 graden bocht zitten in het midden van de \/ vorm. Dat soort sporen laat ik meestal gewoon rechtdoor lopen en tak ik er van af. Enkele bochten doe ik wel 45 graden. Eigenlijk maakt het heel erg weinig uit voor dit soort frequenties.

Wat ik wel zou doen is de 100n condensatoren iets dichter bij de IC te zetten, en eventueel een 10uF+ elco op je boardje zetten. De weerstanden zijn wat dat betreft niet erg belangrijk om zo dichtbij het IC te zetten.

Voedingsporen maak je altijd dikker. Afhankelijk van het ontwerp, varieert dat bij mij tussen 0.5mm tot 2mm. Ik doe niet erg hoge power designs, maar als ik weet dat er enkele A door gaat maak ik ze wat dikker.
Als ik b.v. een heel simpel microcontroller bordje maak met 1 of 2 chips er om heen, zonder hoge vermogens, maak ik ze 0.5mm.
Als ik wel hogere vermogens aan het tekenen ben, let ik erg op de componenten layout en probeer ik koper vlakken te maken.
Signaal sporen teken ik vaak <0.5mm, afhankelijk hoe klein de chip is die ik gebruik (ik doe alles met SMD).

In dit geval zou ik zeggen, maak ze lekker breed. Het kan geen kwaad, en je hebt de ruimte. Vaak probeer ik m'n printjes zo klein mogelijk te krijgen waardoor ik maar beperkte ruimte heb voor grotere sporen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans1990 op 28-01-2013 11:45 ]

• Infant
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Je kunt beginnen aan de onderkant een ground plane te maken, en aan de bovenkant een VCC plane.

Het is zo zonde als al dat koper weg gehaald gaat worden, terwijl het niet echt in de weg zit.

Bottom

Hier is een groot GND plane getekend, met een paar andere polygonen er bij. Het hoeven dus geen spoortjes te zijn.

• Megamind
Als een plane gaat gebruiken let wel op je spacing van je baantjes, net als de breedte van je banen. Ik heb hier nog wel printjes liggen met spacing zo klein dat solderen erg lastig wordt.

• WVL_KsZeN
poging 2!

Ik heb het ontwerp een beetje verbeterd : Ctjes dichter bij de ICs, een ground plane, geen 90'-bochten meer..
Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/LED_driver2.png

toch nog een paar vraagjes :9

- mijn tekst (VCC, GND, SCK, RCK, SCL) blijkt in de top layer te staan, maar die wil ik natuurlijk niet in koper hebben, maar in witte inkt.. Ik kom er niet uit welke layer ik daar precies voor moet gebruiken...

- ik zie dat er een 'drills' laag is, waarvan ik vermoed dat ik daar moet intekenen waar de gaatjes in mijn print moeten komen. Moet ik die er nu zelf intekenen?

- het vergroten van de pads vij de weerstandjes wil nog niet echt lukken.... GELUKT!

voel me zó een n00b... :'(

• mux

mux

99% efficient!

Thermal reliefs maken op de pinnen die naar het ground plane gaan, anders is het een b*tch om te solderen.

• WVL_KsZeN
zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/LED_driver3.png

nu nog kijken in welke layer de tekst moet en hoe ik gaten kan tekenen..

[ Voor 33% gewijzigd door WVL_KsZeN op 28-01-2013 20:14 ]

• mux

mux

99% efficient!

Uitstekend, nu hopen dat iemand die eagle daadwerkelijk gebruikt nog wat nuttig laatste commentaar kan geven :P

• kdeboois
  • Laatst online: 10:35
Die zwevende GND vlakjes bij de condensatoren kunnen weg. Maken geen verbinding en voegen niets toe.

R18 iets meer ruimte geven.

Ongebruikte pen ook aan GND hangen.

PSN: LoadedBaton XBL: LoadedBaton

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:10
Ik zou ook aan de onderkant gewoon lekker een GND plane toevoegen en die met via's aan elkaar knopen. Nu heeft je ontkoppel ctje best wel een lange weg naar de GND van je IC. En een paar gaatjes om het ding vast te zetten is ook nooit weg ;).

Anyways, nr 2 in elkaar geknoopt. Moeten nog paar componentjes bij op, maar wat er op zit werkt in ieder geval.

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/812714_10200150487142370_1468334892_o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/322121_10200150487302374_1582888638_o.jpg

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• memphis

memphis

Nu nog een 100uF elco over de voedingslijn. je gaat dus wel even vooraad LED's aansturen met een voeding op afstand.

• WVL_KsZeN
Voeding komt ook nog op het bordje (als het nog past! ik zit al op de maximale maat van de gratis Eagle versie...)

Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/LED_driver4.png

Overige chips toegevoegd :) moet nu nog even slim nadenken over het routeren van de rode lijntjes (RCK, SCK), want die kruisen elkaar nu...

Daarna eens nadenken over de voeding, volgens mij moet een lineaire voeding voldoende zijn (of misschien 2 stuks?) Zou een simpele LM7805 voldoen?

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Het maakt in Eagle geen donder uit welke laag wat is, zolang het maar goed ge-exporteert wordt.

Je kunt dus ook zelf een nieuwe laag aan maken, en daar de tekst in zetten. Ik zet het meestal in Document(48). Ik zie dat je het al gevonden hebt.

Het moment dat je een throug-hole component, een via of een testpad o.i.d. plaatst met een gat erin, wordt er auto magisch een drill aangemaakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Infant op 28-01-2013 23:21 ]

• Bobswa
WVL_KsZeN schreef op maandag 28 januari 2013 @ 23:18:
...
Overige chips toegevoegd :) moet nu nog even slim nadenken over het routeren van de rode lijntjes (RCK, SCK), want die kruisen elkaar nu...
Kan toch door middel van 2 vias, en een stukje spoor op GND plate :9

• Hans1990
  • Niet online
Een lineare voeding dissipeert buitengewoon veel vermogen als het spanningsverschil groot is, en ook nog een beetje stroom gaat lopen.

Als je b.v. een 9V adapter neemt, en je rost 1A door de LM7805 heen, gaat die 9-4V* 1A = 4W dissiperen. In zo'n geval moet je hem extra koelen met een koelblok.

Als ik nu goed kijk heb je ook een condesnator op RCK ofzo gezet? Volgens mij hoort dat niet zo ;)

Je kan idd 2 via's gebruiken, of je kan een spoortje een beetje laten omlopen achter een pads langs, onder het IC. Moet je wel oppassen dat je pads niet te groot zijn of je sporen te breed, anders krijg je problemen met clearances.

• kdeboois
Daarna eens nadenken over de voeding, volgens mij moet een lineaire voeding voldoende zijn (of misschien 2 stuks?) Zou een simpele LM7805 voldoen?
Ik zou kijken naar een simpele switcher. TI maakt blokjes die bijna alles doen:

bv de LMZ12001 past denk ik wel. Wel SMD maar met wat truukwerk wel te plakken op een normale print.

• mux

mux

99% efficient!

5V telefoonadapter gebruiken?

• memphis

memphis

mux schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:12:
5V telefoonadapter gebruiken?
Laatst zelf voor een project gebruikt en ik moet zeggen dat ik dat zeker vaker zal doen als het om 5v gaat.
1A zijn ze meestal en kosten maar een tientje, bij de Conrad waren ze onlangs nog voor 2.99 in de aanbieding.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Hmm, ik kreeg zojuist m'n pakketje van DigiKey met 2 voedinkjes, maar ik moest eerst € 10,29 extra betalen aan omzetbelasting. Dit heb ik echter nog nooit eerder gehad met DigiKey. Jullie wel?
Wel heb ik laatst ook extra moeten betalen bij een bestelling bij Niels via SamenKopen. Ook die bestelling bevatte twee voedingen. Heeft dat er iets mee te maken?

• mux

mux

99% efficient!

Digikey levert (in NL) vanuit de VS, dus je importeert. De prijzen op digikey zijn zonder BTW, dus die moet je dan bijbetalen als particulier. Als je dat niet wil moet je een bedrijfsaccount aanmaken en je BTW verleggen (afhankelijk van wat je met het spul doet moet je het dan alsnog betalen op je 3-maandelijkse omzetbelastingopgave).

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 30-01-2013 11:00 ]

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Ah, ik zie nu inderdaad het regeltje 'VAT will be due at the time of delivery' op de bestelformulier van DigiKey staan.

Maar waarom is dit dan de eerste keer dat ik dit moet betalen? Heeft dat te maken met de producten die ik bestel?
Bovendien is het bedrag ook verkeerd. Op de UPS-bon staat een waarde van € 49,29, terwijl de bon van DigiKey € 31,02 vermeldt.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
verzend / orderkosten?
daar moet ook BTW over betaald worden.

• memphis

memphis

Vergeet ook niet de invoerrechten.

Het is niet het waarom nu, je moet dit altijd betalen ook al zou UPS niet met een extra rekening komen. Maar omdat de post niet alles kan doen wordt er random en selectief pakketjes eruit gevist om die extra kosten te innen, veel gaat dus gewoon zonder door....

Vooral zend-apparatuur zonder CE buiten Europa besteld kunnen wel eens vastgehouden en vernietigd of terug gestuurd worden.

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Vorig jaar kon je geloof ik tot iets van 150 ballen zonder BTW de grens over smokkelen, nu is het als gift volgens de TNT/TPG whatever 45 Euro, en 22 Euro als je het dat dus niet is.

En alles wat je uit buiten de EU naar hier haalt moet op zijn minst nog 21% BTW overheen.

Volgens mij is de vuistregel: "Neem de dollarprijs. Doe die x 1.00 en je hebt het bedrag in Euro's." nog steeds een vrij aardige schatting.

[ Voor 10% gewijzigd door Infant op 30-01-2013 16:50 ]

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:45
Enorm schaamteloze crosspost uit Het Grote RC Cars topic! maar past hier ook wel thuis denk ik zomaar :). Omdat hier wat minder kenners zitten, gaat om deze RC auto: klik.

------------------------------------------------------------

Zo, hier ook eens een projectje showen waarmee ik bezig ben :). Is ter vervangen van de stock front bumper op de E-Revo. Die is wat klein en snel lelijk omdat het chromen laagje beschadigd. Verder, de meest belangrijke reden: ik wil belichting op de E-Revo voor de avonden in maanden als deze! En dan wel een beetje op een nette manier weggewerkt.
Dus even een printje getekend waar 2 hoog vermogen leds op zitten + led driver met hoog rendement. Verder even een nieuwe bumper getekend waar deze print weer in valt en waar 2 lensen in vallen die weer over de leds vallen om zo een mooie schijnwerper van de led te maken :).

Voorproefje:
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/render_pcb_zps3d832046.jpgPrintplaat
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/render4_zps3970eb0d.jpgTotaal aanzicht
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/render_doorzichtig_zps86626cd4.jpgDoorzichtige bumper, je ziet hier de printplaat.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v702/wesleytjuh/render_achterkant_zps88b2671c.jpgAchterkant, printplaat valt in de bumper en wordt ook vastgeschroefd. Om de boel te beschermen tegen water wordt het dicht gegoten met 2 componenten vloeibaar rubber.

Input kan alles zijn tussen ~10V-32V en er kan max 500mA naar de leds gestuurd worden. Ik denk dat ik de front leds 300mA ga geven, uiteindelijk kost me dit zo'n 130mA bij een 4S accupack na conversie/verliezen.

De achterlichten (rode led + andere bumper, moet ik nog designen) ga ik op 50mA zetten, en hebben een brake functie. Zodra de rem geactiveerd wordt zullen deze leds dan op 500mA branden :).

[ Voor 5% gewijzigd door wesleytjuh op 30-01-2013 19:42 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Megamind
Weet iemand toevallig hoe zo'n soort aderhuls heet?

Afbeeldingslocatie: https://photos-1.dropbox.com/t/0/AAAEBT_JjwurrNJoio6SsHD19eLb-tZk3BGRueqHmojrGg/10/46172223/jpeg/2048x1536/2/1359583200/0/2/2013-01-30%2021.02.14.jpg/OjGCY7rUvTSgBRI0gHDL4P49GuUNXY6pAEUanW_mZTY

De DHZ zaken hebben ze helaas niet :(

[ Voor 33% gewijzigd door Megamind op 30-01-2013 21:04 ]

• wesleytjuh
Je plaatje is stuk, maar zoek eens op ferrule?

http://nl.farnell.com/te-...e-awg13-5-blue/dp/1772643

[ Voor 52% gewijzigd door wesleytjuh op 30-01-2013 21:06 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• Megamind
Dat zijn degene die ik aanwijs, alleen dan niet geknepen? Neem aan dat daar dan wel een tang voor nodig is, of voldoet een normale krimptang hiervoor? Wat een rare naam trouwens :+

[ Voor 9% gewijzigd door Megamind op 30-01-2013 21:11 ]

• wesleytjuh
Yep, simpele adereindhuls krimptang voldoet ervoor. Kan je gewoon bij de bouwmarkt halen :). Hoeveel mm2 is je kabel? adereindhulzen werken met kleurcode's dus blauw vervangt altijd blauw, maar voor de zekerheid zou je kunnen checken of je niet een beter bijpassende maat voor jouw kabel kan gebruiken. Deze blauwe is in ieder geval voor 14AWG
http://www.engineeringtoolbox.com/awg-wire-gauge-d_731.html
--> is zo'n 2mm2 en 1.6mm in diameter

Edit: duurt inderdaad erg lang voordat ik de engelse term hiervoor wist.. :X

[ Voor 11% gewijzigd door wesleytjuh op 30-01-2013 21:13 ]

• Megamind
De kabels waar ze op komen zijn dacht ik gewoon 1,5mm2, moet ik morgen even nakijken.

Probleem is dat we die draden in de bekende groene schroefterminals hebben zitten maar ze er gewoon uitvallen, nu heb ik deze gevonden en die werken perfect, alleen moet je wel weten hoe ze heten :P

• wesleytjuh
Klopt, in kroonstenen altijd adereindhulzen gebruiken. Zeker in de goedkopere kroonstenen waar je met de schroef gewoon een stukje metaal omlaag duwt. Daar vallen de kabels gewoon uit... De "rising cage" kroonstenen waar zoals de naam het al zegt een metalen kooi omhoog komt wanneer je aan de schroef draait houdt de kabel al een stuk beter vast.

• WVL_KsZeN
Geen idee hoe of wat, maar die error was opeens weer verdwenen..

Status van bordje nu :

Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/board_rc.png

Met wat gepiel ook nog ruimte weten te vinden voor een Arduino Nano :) Moet nu alleen nog eens goed nadenken over de GND/VCC aansluiting, misschien ga ik toch voor een kleine schakelende voeding en moet dan alleen nog kiezen voor een handige connector..

Omdat ik ruimte te kort kwam heb ik heel inventief (of misschien wel dom) aan de buitenkant een GND vlak gemaakt, en in het midden een VCC vlak. Op die manier kon ik alle chips voeden en ook aarden... Op een bepaald moment ook nog een GND vlak in het midden aangemaakt, geen idee waarom eigenlijk, die ga ik denk ik weer verwijderen..

Ik kreeg alleen 1 signaal niet goed gerouteerd, maar omdat ik nog zoveel pinnen over had maar een extra pin gebruikt voor de latch voor shift-register 8.

Ik ga er nog eens goed naar kijken, misschien nog wat testpinnen toevoegen? of wat andere zaken, en dan die connector.

[ Voor 79% gewijzigd door WVL_KsZeN op 30-01-2013 23:23 ]

• Infant

Infant

It's a floating Dino!

Ik zie in ieder geval niet in waarom in het midden 2 ground pinnen zitten. Dat voegt vrij weinig toe zo lijkt mij.

Verwijderd

katten en soldeerbouten .. :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/8DBaguB.jpg

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ziet eruit als een wel erg complete en nette werkplaats. Nog compact ook. Nice.

Verwijderd

8)

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2013 00:35 ]

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 12:09:
[...]

'compact' is een leuk woord voor 'beetje krap allemaal' :+

[afbeelding]
Tsss, je hebt nogal wat meetapparatuur staan daar! Wat gedateerd, dat wel, maar voor een hobbyist ben je bijzonder goed ingericht... Of is het niet alleen hobby?

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

ja is wel hobby hoor.. leuk als je het weer a/d gang krijg 8)

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
mux schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:21:
Zolang je de intermediate clock maar binnen enigszins redelijke grenzen hield waren ze prima stabiel. Uit geheugen iets van tussen 168 en 384MHz?
Heb geprobeerd de kloksnelheid aan te passen maar hoger dan 96MHz krijg ik hem niet.

Dan staat MSEL op 8(8*12=96MHz) en PSEL op 2. Nu loopt de PLL dus op 384MHz. Hogere MSEL gaat niet, dan doet hij niets meer. PSEL verhogen heeft volgens mij geen zin.. dan wordt hij trager. Zijn er nog andere opties? Volgens mij niet toch?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mux

mux

99% efficient!

Eh... nee, dat is dan min of meer alles wat je kunt doen. Sommige LPC's kunnen op PLLFREQ/2 draaien, deze ook? Dan kun je proberen je PLL tussen de 200 en 256MHz te laten lopen en door tweeën te delen.

Verwijderd

memphis schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 17:58:
[...]

Laatst zelf voor een project gebruikt en ik moet zeggen dat ik dat zeker vaker zal doen als het om 5v gaat.
1A zijn ze meestal en kosten maar een tientje, bij de Conrad waren ze onlangs nog voor 2.99 in de aanbieding.
Telefoonadapters zijn echt fantastisch voor kleine 5V projectjes. Ik heb ook nog wel eens het printje uit de behuizing gesloopt en met een kroonsteentje de toiletverlichting van het toenmalige studentenhuis voorzien van leds. Werkt als een trein.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-11 14:48

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 12:09:
[...]

'compact' is een leuk woord voor 'beetje krap allemaal' :+

[afbeelding]
Ziet er netjes uit! Kan je nog wat foto's showen, van je gereedschap bijvoorbeeld? :)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OgRXyQy.jpg

toevallig kwam gisteren een desoldeersstation, de ZD-915 , binnen die ik besteld had.
dat is nou zo'n aankoop waarvan ik geen seconde spijt van heb gehad.

als je veel pruts met oude electronica moet je dus ook veel elco's eruit slopen en vervangen :)

• WVL_KsZeN
Gave tools zeg :)

Ben nu zelf ook klaar met mn bordje, je kunt er echt oneindig mee bezig zijn zeg... Alleen nog een keuze maken voor een connector voor de voeding :)

Afbeeldingslocatie: http://www.interstyles.nl/got/CuteBoard.png

iemand nog tips om goed te kunnen exporteren voordat ik de boel opstuur? Had ook al gezien dat het chinees nieuwjaar is, dus dat gaat toch nog wel even duren ben ik bang :)

• Flake
Leuke video mux, ben jaloers op je scope!

• Hans1990
  • Niet online
@WVL: Ga je bij itead of seeed bestellen? Wederom ben ik niet bekend met Eagle, maar ik weet wel dat seeedstudio enkele CAM Drc's (en ook exporters) heeft om te controleren of je bordje binnen hun regels valt.
Die regels zijn vaak dingen als boorgaat grote (van via's), minimum track width en clearance, enzovoort.
Staat hier: http://www.seeedstudio.co...vice-p-835.html?cPath=185
Onder plaatje van regels van panelizing.

• WVL_KsZeN
Ik zat te denken aan Itead, maar ik heb de tijd, want chinees nieuwjaar staat op het punt te beginnen...

Ik heb nog een 1000uF Ctje toegevoegd voor de voeding, en eens goed opgemeten hoe groot het DS1307 printplaatje is. Moest om alles passend te krijgen toch weer een paar dingen verschuiven (zo'n condensator is nog best wel groot, als je die op de print moet krijgen!)

Ook mn printje nog eens driedubbel gecheckt of er geen tekst of lijntjes op pads of vias zitten. Dat ziet er goed uit. Ook mijn prototype op mn breadbordje omgebouwd zodat deze dezelfde pinnen gebruikt als in het nieuwe ontwerp, gelukkig werkt alles nog ;) Ook nog wat optimalisaties gedaan en er konden weer 6 draden uit mn prototype worden verwijderd :)

Ik ga eens proberen zo'n design-rule-check eroverheen te gooien, eens kijken wat daar uitkomt (bedankt voor de tip!). Met de standaard DRC krijg ik iig geen waarschuwingen (nu ja, voor een aantal headers dat ze geen value hebben..) en errors, dus dat ziet er goed uit.

Als alles klaar is laat ik natuurlijk het resultaat zien en maak ik ook de sourcecodes beschikbaar :) Heb in ieder geval het idee dat ik veel geleerd heb!

update : ik zie dat Itead ook een DRC file heeft, en die geeft ook geen errors aan (logisch, ik gebruik geen kleine spoortjes of super ieniemienie drills). Nu eens kijken wat die CAM file precies doet..

updateje 2 : nu het board ook geprocessed en de files apart bekeken met viewplot. Alles lijkt er goed uit te zien, maar ik krijg de drillfile (.txt) niet gematched met de andere files. Er lijkt een of andere schaalfactor verkeerd te zitten, maar er zijn ook zo veel opties.. (number format, inch, mm, mils, 0.01mm), daar moet ik nog even goed naar kijken..

[ Voor 19% gewijzigd door WVL_KsZeN op 03-02-2013 23:01 ]

• eXcyle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11 21:36
Klein electro vraagje tussendoor.

Ik heb een mediacenter met daarin een ION bordje, gevoed door een Pico PSU en een 19 volt laptop adapter, hierbij heb ik een Ambilight oplossing met 2 ledstrings van Adafruit deze voed ik nu nog met een losse 5 volt 2 amp voeding, maar wil ik uiteraard gewoon ook op de laptop voeding hebben.
Wat is hiervoor de beste manier om dit om te vormen, het liefst zonder al te veel verlies (lees extra hitte)

• wesleytjuh
Step down converter, ofwel een buck converter. Staan er aardig wat van op eBay, en je hebt ook modules die je zo in een PCB kan prikken.

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-11 10:12
Even een kort vraagje:

Ik heb verschillende power adapters van oude USB disks, die een 5-pins aansluiting hebben waar 5V en 12V uit komt volgens de specs. Als ik meet, dan zie ik 8V en bijna 20V. Volgens mij was dat bij die andere adapter ook ongeveer zo. Kan dit kwaad als ik bv een Raspberry Pi (5V) en andere elektronica (12V) hiermee wens te voeden?

• memphis

memphis

In de modelbouw onder de naam UBEC veel te vinden...
http://www.hobbyking.com/..._UBEC_Regulator-UBEC.html

• Hipska
Ja ok, maar mijn vraag was eerder of dit echt nodig was? Ik zie in het schema van bv de Rpi dat er bij de 5V aansluiting een soort diode (SMBJ) staat die piekspanningen tegenhoud.

• wesleytjuh
Ik denk dat de dc/dc converters meer bedoelt zijn als antwoord op de vraag van eXcyle.
Gaat het om een niet gestabiliseerde voeding? Dan kan het zo zijn dat de spanning onbelast inderdaad een stuk hoger is. Ik zou voor de RPi gewoon zorgen voor een voeding die aan de specs voldoet, meestal heb je die wel in huis liggen en anders zijn ze erg goedkoop te koop.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Controleer ook even of je meter in orde is; goedkope multimeters willen wel eens te veel aanwijzen als de batterij leeg is. Meet bijvoorbeeld iets waarvan je weet wat de waarde is zoals een 1,5V batterijtje.

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:26

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Hipska schreef op maandag 04 februari 2013 @ 15:16:
Even een kort vraagje:

Ik heb verschillende power adapters van oude USB disks, die een 5-pins aansluiting hebben waar 5V en 12V uit komt volgens de specs. Als ik meet, dan zie ik 8V en bijna 20V. Volgens mij was dat bij die andere adapter ook ongeveer zo. Kan dit kwaad als ik bv een Raspberry Pi (5V) en andere elektronica (12V) hiermee wens te voeden?
Is dat belast of onbelast? er zijn genoeg voedingen die onbelast een hogere spanning hebben dan belast

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

• Hipska
Bedankt voor de tips, het is idd niet van de duurste soort meters en de batterij is bijna leeg. Dit was gemeten onbelast, ik denk dat ik ook eventjes gemeten heb belast, maar dat weet ik niet meer zeker. Heb door de hoge spanning niet meer durven aan zetten.

Kan het er van kapot gaan?

• Flake
Te hoge spanning is toch wel de oorzaak van de meeste gesneuvelde componenten denk ik

• mux

mux

99% efficient!

Is het een geschakelde voeding of zit er een trafo in? Indien trafo->nee. Indien geschakeld: kijk je multimeter na.

• Hipska
Het is deze: CS-12/1500-05/1500-A Afbeeldingslocatie: http://static.limundoslike.com/originalslika-9459259.jpg

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb een nagenoeg identieke liggen en die geeft gewoon heel netjes 5 en 12V. Vooral gezien je metingen hoog uitvallen denk ik dat het aan de batterij in je multimeter ligt

Maar stop wel even nieuwe batterijen in je meter en kijk de spanning op de adapter na voordat je hem gaat gebruiken!

• kdeboois
Ik gok dat er een simpele flyback in zit en die kan niet zijn uitgangsspanning terug regelen zonder belasting. Je moet er ook even wat stroom uit halen als je hem na meet. Je spanning / multimeter is 1MOhm+ en trekt te weinig stroom.

330 Ohm of groter moet werken.

• Hipska
Gisteravond verse batterij ingestoken en ik zag nu spanningen tussen 5 en 5.5 en voor 12 ook ongeveer zo iets. Ik kan dus met gerust hart mijn Raspberry Pi en andere elektronica er mee verbinden. Heb ook even de oude batterij gemeten en dat was nog iets van 3.7V voor een 9V blokbatterij :D

Bedankt dus allen voor de tips, ik wist niet dat de batterij kon zorgen voor te hoge gemeten spanningen. (gebruik die eigenlijk meestal voor het doormeten met de piep) Als ik er even bij stil sta dan is het ok wel logisch dat de waardes niet meer juist zijn, omdat de referentie ook niet meer goed zal geweest zijn waarschijnlijk.

• mux

mux

99% efficient!

Dit is een van de redenen dat ik altijd afraad om multimeters te gebruiken zonder (functionele) battery low-indicatie. Alle multimeters schijnen dit te doen, ongeacht hoe duur, dat als de batterij op is de spanningsmetingen veel te hoog uitvallen.

Je hebt niks aan een 0.05% accurate multimeter als hij niet doorheeft dat z'n batterij leeg is en de meting alsnog totaal borked is.

• Hipska
Moet toegeven dat het icoontje er wel stond hoor, gebruikte allen zeer weinig (lage) voltmetingen.

Verwijderd

goh.. een hele euro bespaard >:)

(en als die kapot aankomt.. krijg je dan ook gratis een andere)

• Megamind
Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:03:
goh.. een hele euro bespaard >:)

(en als die kapot aankomt.. krijg je dan ook gratis een andere)
Ja. Of was het sarcastisch bedoelt?

Verwijderd

Megamind schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:05:
[...]

Ja. Of was het sarcastisch bedoelt?
en dat vraag je nog :'(

• Sissors
  • Niet online
Tbh ik vertrouw er meer bij DX, of ebay, op dat ik gratis een nieuwe krijg als hij het niet doet dan bij marktplaats.
Pagina: 1 ... 67 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.