Ik ben ondertussen bezig met de LPC1768-Mini-DK:
Een (zoals de naam zegt) LPC1768 microcontroller (32-bit arm) die verbonden is met een 2.8 inch LCD touchscreen, voor maar 40 dollar. Je kon zowel SPI als parallele bus kiezen, en ik heb SPI simpelweg omdat andere op de mbed site daar ook al mee bezig waren, dus kon ik mooi met hun code verder gaan. En anders kost een extra scherm ebij ook maar 16 dollar, dus dat zijn de kosten niet.
Gezien er dezelfde microcontroller op zit als bij de mbed, kan ik mbed code erop gooien (via UART als bootloader, dus geen extra hardware nodig). Eerst toen de standaard write routine enorm versneld door SPI in 16-bit modus te zetten, lusje wat te optimalizeren, en een eigen SPI write routine te gebruiken die extreem basic is, daarmee die van 230ms naar 25ms gekregen.
Vervolgens het grotere probleem: Plaatjes schrijven. Die kan je niet in je RAM gooien, dus moet je hem van een SD kaart halen, wat extreem traag is (5 seconde ofzo om een plaatje te krijgen). Het is ruim 150KB, en de LPC1768 heeft 32KB+32KB ram, dat gaat dus nooit passen. Toen een eureka momentje, ik hoef hem helemaal niet snel te kunnen schrijven, enkel snel te kunnen lezen. Oftewel een library gepakt die interne flashgeheugen van de LPC kan programmeren (bedoelt voor bootloaders), en gezien ik 512KB flash heb kan ik daar wel 150KB van sparen voor achtergrond plaatje.
En nu kan ik die ipv in 5 seconde schrijven, in 25ms schrijven. Vond ik wel een vooruitgang die de moeite waard is.
[
Voor 29% gewijzigd door
Sissors op 07-01-2013 21:51
]