Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 122 Laatste
Acties:
  • 594.699 views

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 15:45
Liever geen connectors waar ik aan moet schroeven. De modules liggen niet altijd op even makkelijk toegankelijke plaatsen, dus dan is schroeven erg lastig. Een connector waar ik gewoon een contra-plugje op kan schuiven heeft dus de voorkeur.
bobo1on1 schreef op zaterdag 29 december 2012 @ 16:31:
[...]

Bij 9 ampere wordt de geleider in de zekering heet, en bestaat de kans dat hij doorbrandt, maar dat weet je niet zeker, het kan ook heel lang duren voor hij doorbrandt.
Houdt dit dan in dat de zekering erg traag werkt? Ik wil er eigenlijk eentje die boven de 7A 'direct' door slaat.

[ Voor 32% gewijzigd door maikel op 30-12-2012 17:46 ]

• kitao
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-11 16:53
Ik dacht altijd dat die zekeringen in klasses waren ingedeeld :
http://www.littelfuse.com...use-Cap-Marking_guide.pdf
anyway, prettige avond nog, ik post teveel :$

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
maikel schreef op zondag 30 december 2012 @ 17:45:
Houdt dit dan in dat de zekering erg traag werkt? Ik wil er eigenlijk eentje die boven de 7A 'direct' door slaat.
Mja, zo werkt een zekering niet, je hebt een maximale stroom die hij door kan laten, en een minimale stroom waarbij hij doorbrandt, daartussen zit een grijs gebied.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• maikel
bobo1on1 schreef op maandag 31 december 2012 @ 00:38:
[...]

Mja, zo werkt een zekering niet, je hebt een maximale stroom die hij door kan laten, en een minimale stroom waarbij hij doorbrandt, daartussen zit een grijs gebied.
Maar dan nog is het wel een flink grijs gebied, niet? Hij kan 7A door laten, maar brandt pas door bij 11A. Dat is meer dan 1,5x zo veel. Dat schiet natuurlijk niet echt op om mijn schakeling te beschermen dan.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

[obligatory] Ja, want een zekering is er niet om dingen tegen overstroom te beveiligen, maar tegen katastrofale failure (brand). Het maakt dus helemaal niet uit dat er een grijs gebied van ~50% is, want in het geval van een ernstige fout zal er waarschijnlijk een tienvoud van de stroom of iets dergelijks lopen. [/obligatory]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik ben op zoek naar een USB hubcontroller met minimaal vijf poorten waarvan één uplink. Nu heb ik al wel een paar modellen van TI gevonden (waar weer een hoop extra onderdelen bij moeten omdat de controller zelf 3,3V is en USB op 5V werkt) en een paar andere merken die me minder zeggen, maar heeft iemand van jullie nog tips of aanraders op dat gebied?
De chip heeft bij voorkeur USB 2.0-ondersteuning, pootjes en geen vlak aan de onderkant; iets in (S)SOP of (L)QFP bijvoorbeeld.

RS en Farnell hebben eigenlijk bedroevend weinig, of ik zoek verkeerd. Iemand een goede tip?

Verwijderd

maikel schreef op maandag 31 december 2012 @ 10:08:
[...]

Maar dan nog is het wel een flink grijs gebied, niet? Hij kan 7A door laten, maar brandt pas door bij 11A. Dat is meer dan 1,5x zo veel. Dat schiet natuurlijk niet echt op om mijn schakeling te beschermen dan.
Als je echt precies op 7A de zekering wil laten klappen moet je met een crowbar circuit aan de slag. Komt erop neer dat je zelf de stroom gaat meten en boven een gestelde limiet gecontroleerde kortsluiting maakt met een thyristor of FET, zodat de zekering gegarandeerd direct ploft.
Maar zoals gezegd, een zekering is bedoeld om falen van je schakeling op te vangen. Je schakeling geschikt maken om foutcondities te tolereren doe je niet met zekeringen. Kijk bijvoorbeeld naar een labvoeding. Je kan gewoon de output oneindig lang kortsluiten zonder problemen. Dat kan omdat het circuit zelf zorgt dat er niets buiten specs gaat werken, waardoor het eigenlijk geen foutconditie meer is. Misschien wel voor de gebruiker (alles wat aan die voeding hangt werkt immers niet meer), maar niet voor de voeding zelf.

Verwijderd

iedereen de beste wensen en veel soldeer gewenst ! 8)

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:15

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, dat de soldeerdampen de kruitdampen mogen verjagen.

Ben al een paar dagen bezig met een meter voor de overbrengingsverhouding van een RC auto. In een bepaalde eenheidsklasse wordt hier ook de maximale overbrenging vastgelegd maar sjoemeld men nogal met andere poelievehoudingen die slecht controleerbaar zijn. Een meeting in een opstelling welke maar een 5 seconden duurt zal hier met minder dan een halve procent afwijking duidelijkheid in gaan geven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Weet iemand welk model hetelucht bout dit is? (ja van het station weet ik het wel...)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J80cLRwP9nngRP870SsW2aOo/full.png
Heb dit speeltje georganiseerd maar zonder nozzles, en ik twijfel welke ik moet bestellen.

Kom er ook niet direct achter welke het is (er zijn nml 2 maten ...).

[ Voor 9% gewijzigd door Boudewijn op 02-01-2013 18:06 ]

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

almightyarjen

When does the hurting stop?

Ik heb een robot die zelf een beetje rond rijdt. Het idee is dat als de accu leeg begint te raak uit zichzelf naar een laadstation gaat rijden. De robot wordt gevoed door een 12V loodaccuutje. Het probleem is dat zodra de robot aan de lader gaat hangen, er een 14 a 15 Volt op de accu komt te staan. Dit is alleen wel te hoog voor de schakeling die erachter zit. Een schakelaar mechanisch omzetten als hij gaat laden wordt moeilijk dus ik wil het elektronisch oplossen, maar ik heb geen idee hoe... Iemand een idee? :?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33
Is je gehele schakeling dan gevoelig voor overspanning? Waarom kan een (solid state) relay niet die schakelt tussen het laden van de accu en het gedeelte dat gevoelig is voor de >14Volt? Aanstuur mechaniek(wat neem ik aan een VReg heeft) laat je via de 14Volt draaien als dit aanwezig is zodat hij het relay weer af kan schakelen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Neem ook aan dat je microcontroller niet op 12V werkt, dus houd je waarschijnlijk alleen wat analoge componenten over waar dan 14v op staat?

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:33
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-WV-M3dTcD7A/UOWm3sbnrII/AAAAAAAABic/5jMrIRyWYEg/s600/1356909033166.jpg
home made tool voor SMD onderdelen te solderen ^^

[ Voor 7% gewijzigd door Icekiller2k6 op 04-01-2013 18:55 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:22
Laden met 15 volt is niet zo verstandig, vanaf 14,4 volt kan waterstofgas gevormd worden. En al zou je daar netjes onder blijven, als je de lader eraf trekt blijft de accu altijd nog heel even het laadvoltage houden tot hij stabiliseert op 13,8 volt. Het wordt pas 12 volt als je 'm een tijdje belast hebt. Kortom hoog tijd voor een spanningsregelaar.

• memphis

memphis

Meeste 12v apparatuur heeft een wat bredere spreiding voor oa. het gebruik in een auto.

Inderdaad mag ik ook aannemen dat de besturing op 5 volt werkt en niet op 12 volt en de stuurtrappen voor de motoren zullen er geen last van hebben. Anders zou je iets van een DC-DC converter moeten gebruiken.

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:51

almightyarjen

When does the hurting stop?

De relay-optie van LED-Maniak lijkt me wel wat.

Het is een schakeling met een aantal ic's die maximaal 12V als voedingsspanning kunnen hebben. Ik heb ze echter nu ook gewoon direct aan de accu hangen zonder problemen, waarvan de accuspanning inderdaad bij volle capaciteit wat hoger ligt. Ik zie nu trouwens net dat alleen de ic's, LM324, aan de 12V hangen, de rest hangt achter een spanningsregelaar van 9V of 5V. Daarnaast kunnen die LM's meer dan 12V aan zie ik nu in de datasheet. Er is dus eigenlijk geen probleem als het voltage wat hoger wordt tijdens het laden :P

Maakt het trouwens uit, dat er een schakeling parallel aan de accu staat die wordt opgeladen? :? ivm de interne weerstand van de accu die dan anders waardoor de lader zijn voltage verkeerd instelt?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• memphis

memphis

De schakeling zal in rust niet veel stroom trekken en zal een eventuele automatische afslag van de lader niet in de war komen lijkt mij.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6t6vF.jpg

happy met mijn nieuwe voeding :9

• LED-Maniak
Nice :9

Heeft iemand ervaring met het overclocken van een ARM cortex-M3 LPC1313(de 1343 zonder USB)? Ik heb na een interrupt 15 microseconde om zo vaak mogelijk de status van 8 poortpinnen uit te lezen. Op het moment kom ik niet verder dan 7 metingen. Eigenlijk wil ik dit verdubbelen. Is er een drop-in replacement?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• mux

mux

99% efficient!

Welke clock source gebruik je? Je kunt altijd je PLL op illegale waarden zetten. Met LPC2000's kon je zo ook gemakkelijk 100% overclocken.

• LED-Maniak
Ik gebruik de interne klok. Anders had ik een sneller kristal er in kunnen zetten. PLL is goed idee, zal eens kijken hoe wat werkt met die multipliers. Werd die LPC2000 trouwens niet enorm instabiel als je de klok verdubbelde?

• mux

mux

99% efficient!

Zolang je de intermediate clock maar binnen enigszins redelijke grenzen hield waren ze prima stabiel. Uit geheugen iets van tussen 168 en 384MHz?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wat voor een kloksnelheid draait hij nu op? 72MHz mogen ze volgens datasheet (en daar zal je vast nog wel boven kunnen zitten, maar dat is niet alleen de vraag of de digitale hardware het aan kon, ook of de PLL uberhaupt zover is overgedimensioneerd). Moet zeggen dat het me vooral verbaasd van de PLL, al is het ook voor de logica natuurlijk een flink stuk boven waar ze voor gemaakt zijn (aan de andere kant zitten daar nog hele hoop worst case scenarios tussen).

Maar in 15us moet je heel veel vaker dan 7x een poort kunnen uitlezen? Wat moet hij precies doen, en welke code gebruik je daarvoor? Want een M3 moet dat echt probleemloos kunnen doen.

Enige tips die ik zo kan geven zonder de code: is interrupt echt nodig, of kan hij ook pollen? Interrupt handler kost wel wat tijd, dus als je die kan overslaan ben je sneller. En dan is het gewoon zo snel mogelijk je poortregister uitlezen achterelkaar, alle mogelijke bewerkingen die je erop moet doen kan je later ook wel doen.

• LED-Maniak
mux schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:21:
Zolang je de intermediate clock maar binnen enigszins redelijke grenzen hield waren ze prima stabiel. Uit geheugen iets van tussen 168 en 384MHz?
156-320MHz moet hij tussen zitten.
furby-killer schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:24:
Wat voor een kloksnelheid draait hij nu op? 72MHz mogen ze volgens datasheet (en daar zal je vast nog wel boven kunnen zitten, maar dat is niet alleen de vraag of de digitale hardware het aan kon, ook of de PLL uberhaupt zover is overgedimensioneerd). Moet zeggen dat het me vooral verbaasd van de PLL, al is het ook voor de logica natuurlijk een flink stuk boven waar ze voor gemaakt zijn (aan de andere kant zitten daar nog hele hoop worst case scenarios tussen).

Maar in 15us moet je heel veel vaker dan 7x een poort kunnen uitlezen? Wat moet hij precies doen, en welke code gebruik je daarvoor? Want een M3 moet dat echt probleemloos kunnen doen.

Enige tips die ik zo kan geven zonder de code: is interrupt echt nodig, of kan hij ook pollen? Interrupt handler kost wel wat tijd, dus als je die kan overslaan ben je sneller. En dan is het gewoon zo snel mogelijk je poortregister uitlezen achterelkaar, alle mogelijke bewerkingen die je erop moet doen kan je later ook wel doen.
Hij draait nu op 72MHz. Probleem is dat 1 byte samengesteld is uit 8 bits die allemaal op een andere poort pin zitten en niet netjes op een rij. Hierdoor moet ik dus continue die bytes samenstellen.

De voorbeelden om een pin uit te lezen heb ik al gecleaned tot het bare minimum:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    unsigned char Temp = 0;

Temp = ((GPIO_GPIO2DATA & (1 << 1)) <<7 |
                (GPIO_GPIO1DATA & (1 << 9)) <<6 |
                (GPIO_GPIO2DATA & (1 << 10)) <<5 |
                (GPIO_GPIO2DATA & (1 << 9)) <<4 |
                (GPIO_GPIO3DATA & (1 << 5)) <<3 |
                (GPIO_GPIO2DATA & (1 << 5)) <<2 |
                (GPIO_GPIO2DATA & (1 << 4)) <<1 |
                (GPIO_GPIO3DATA & (1 << 4)) <<0 );

Bovenstaande kan hij dus 7x doen in 15us. Het resultaat uit Temp telt hij bij elkaar op en nadat die 15us voorbij is deelt hij dat voor een gemiddelde.

Ik kan eens kijken of het zonder interrupt kan, probleem is dat er veel tegelijk gebeurd en timing critisch is wanneer hij moet beginnen met meten. Risico bestaat dat hij dan bezig is met gegevens door te sturen over de uart(iets wat minder kritisch is, maar ook die runt uiteindelijk via interrupts).

• Sissors
  • Niet online
Kan je niet iets minder creatief zijn met je pinverdeling :P

Klopt wat eruitkomt wel? Ik denk namelijk van niet, je doet een bitwise and met een één op de plek van het bitje die je nodig hebt, maar het resultaat staat dan nog steeds op die plek. Daar moet je rekening mee houden als je het gaat shiften.

Anyway wat ik zou doen is gewoon je die poorten uitlezen, opslaan in een buffer, en dat totdat je tijd voorbij is. Dan als dat gebeurd is kan je je data gaan decoderen.

Bij deze code helpt het misschien ook om je drie GPIOs eerst in een (unsigned) integer op te slaan,en dan deze berekeningen. Afhankelijk van hoe het precies gaat in zijn pipeline helpt dat misschien. En onder het noemer alle beetjes helpen is hij misschien ook ietsjes sneller wanneer Temp een integer is, dan hoeft hij niet af te kappen na 8 bit. (32-bitter zijn meestal het snelste als ze gewoon 32-bit berekeningen kunnen doen).

• LED-Maniak
He, grappig, je hebt inderdaad gelijk. Dat shiften slaat nergens op. Het was mij nooit opgevallen daar ik via het gemiddelde altijd een waarde kreeg die ik verwachtte. :P Nu ik het shiften het gecorrigeerd werkt het al stabieler. :Y)

Pinverdeling veranderen wordt lastig daar ik dit onmogelijk netjes geroute krijg op de PCB. Het zijn relatief snelle signalen en allemaal via's en kruizende paden lijkt me niet optimaal.

Ik was nog vergeten te melden dat deze 15us zich ongeveer 1000 keer direct achter elkaar voordoet waarna er pas weer tijd is voor processing. Dat zou dus betekenen Dat ik minimaal 15 samples*3registers*1000 = 45kB nodig heb voor buffering.

• Sissors
  • Niet online
Dat is wel relevant ja :P

Ik zou dan dus iig kijken of het wat sneller wordt door per cyclus alle 3 de registers maar 1 keer in te lezen, en dan op te slaan in een variabele en dan je berekeningen doen. Sowieso ik weet niet wat voor iets dit precies is, maar omdat je nu niet in 1x alle inleest (en best case moet je alsnog 3x lezen omdat het 3 poorten zijn), lees je nu wel altijd van hetzelfde sample in?

Ik kan me voorstellen dat als hij van bijvoorbeeld 0b0111'1111 naar 0b1000'0000 gaat, je nu het verkeerde inleest.

• maikel
Ik heb nog eens zitten zoeken naar een PCB-header voor m'n LED-strips die tot 6A aan kan, maar kan toch maar weinig vinden. :(

Tegelijk zat ik ook te checken wat voor kabeltjes ik kan gebruiken voor de strips, aangezien ik bij het testen meestal aders uit een UTP-kabel gebruik en mij die toch wat aan de dunne kant leken. Volgens deze site en de wiki over UTP blijkt dat inderdaad ook te zijn: UTP heeft AWG24 -aders en dus een maximale stroom van 0.577A. Wil ik dus 6A (de maximale stroom van 5m LED-strip) aan kunnen, zal ik aders moeten gebruiken van 1.83mm dik. Maar volgens mij zijn die kabeltjes die standaard aan de LED-strips zitten ook bij lange na geen 1.83mm per stuk!
En hoe kunnen die strips het uberhaupt zelf aan? Op mijn printje moet ik hele brede banen maken, terwijl die strips zelf ook maar hele smalle baantjes hebben.

Welke header kan ik nu het beste gebruiken? Het liefst dus headers waar ik de plug gewoon op kan schuiven zonder te hoeven schroeven.
Off gewoon geen headers gebruiken en een kabeltje direct aan de print solderen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Weet je zeker dat je berekening die naar 6 A leidt wel correct is dan? :+

• Sissors
  • Niet online
Ik ben ondertussen bezig met de LPC1768-Mini-DK:
Afbeeldingslocatie: http://i01.i.aliimg.com/img/pb/715/509/453/453509715_662.jpg

Een (zoals de naam zegt) LPC1768 microcontroller (32-bit arm) die verbonden is met een 2.8 inch LCD touchscreen, voor maar 40 dollar. Je kon zowel SPI als parallele bus kiezen, en ik heb SPI simpelweg omdat andere op de mbed site daar ook al mee bezig waren, dus kon ik mooi met hun code verder gaan. En anders kost een extra scherm ebij ook maar 16 dollar, dus dat zijn de kosten niet.

Gezien er dezelfde microcontroller op zit als bij de mbed, kan ik mbed code erop gooien (via UART als bootloader, dus geen extra hardware nodig). Eerst toen de standaard write routine enorm versneld door SPI in 16-bit modus te zetten, lusje wat te optimalizeren, en een eigen SPI write routine te gebruiken die extreem basic is, daarmee die van 230ms naar 25ms gekregen.

Vervolgens het grotere probleem: Plaatjes schrijven. Die kan je niet in je RAM gooien, dus moet je hem van een SD kaart halen, wat extreem traag is (5 seconde ofzo om een plaatje te krijgen). Het is ruim 150KB, en de LPC1768 heeft 32KB+32KB ram, dat gaat dus nooit passen. Toen een eureka momentje, ik hoef hem helemaal niet snel te kunnen schrijven, enkel snel te kunnen lezen. Oftewel een library gepakt die interne flashgeheugen van de LPC kan programmeren (bedoelt voor bootloaders), en gezien ik 512KB flash heb kan ik daar wel 150KB van sparen voor achtergrond plaatje.

En nu kan ik die ipv in 5 seconde schrijven, in 25ms schrijven. Vond ik wel een vooruitgang die de moeite waard is.

[ Voor 29% gewijzigd door Sissors op 07-01-2013 21:51 ]

• LED-Maniak
Oeeh, sexy :P
LPC1768 is toch wel een flinke vergeleken de LPC1343 die ik gebruik. :)

Vergeleken een AVR zijn de out-of-the-box programmeer mogelijkheden ideaal: UART en zelf via USB as flashdisk.

Enige nadeel van de LPC familie vind ik de manier hoe de SPI slave afhandeling werkt. In mijn(en vele) optiek erg vreemd. De slave verwacht na elke byte die er gepasseerd is, dat de SS lijn wordt getriggerd. Alsof dat niet genoeg is, doet de SPI hardware gewoon niets als je geen gebruik maakt van de SS lijn. De SS of een andere lijn laag trekken, frame aan data overpompen en SS hoog is dus niet mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door LED-Maniak op 07-01-2013 22:03 ]

• maikel
Osiris schreef op maandag 07 januari 2013 @ 21:23:
Weet je zeker dat je berekening die naar 6 A leidt wel correct is dan? :+
Yep, die komt uit de specs van bijv deze of deze.
Een totaal vermogen van 72W per 5m bij 12V.
Al die strips gebruiken dezelfde LED's (5050) en vertonen volgens mij maar erg weinig verschil onderling.

[ Voor 8% gewijzigd door maikel op 08-01-2013 09:49 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou eerst maar eens meten wat je strip gebruikt als de kanalen R, G, en B zijn ingeschakeld.

Ik had ook een voeding voor m'n LED strips nodig, en toen ging ik ook eerst maar eens meten wat m'n LED strip trok, en dat was misschien 2,5A ofzo. Heb de kabels toen verlengd door een rolletje 4-aderige soepele telefoonkabel van de Praxis te gebruiken.

• maikel
Dat zou kunnen, maar ik wil een generieke print maken die ik in de toekomst voor verschillende projectjes kan gebruiken. Ik weet dus nog niet welke LED-strips ik ga gebruiken en het leek mij beter om dan uit te gaan van de specs.

• kitao
Leuk, maar doet ook denken aan een Space-invaders spelletje. ;)
Voor circa 50 euro meer heb je toch een redelijke usb-scope met handige resultaten :
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LPg8Nl.png

Hmm, dat valt best wel tegen eigenlijk, ik heb een 81M maar de opvolger is al een stuk duurder geworden namelijk 194 euro |:(

http://www.antratek.nl/Parallax_Oscilloscoop.html

Ps, ik was bezig met een versterker

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/szUZnl.jpg

Vandaag heb ik een nestje binnen gekregen voor het zangvogeltje :

Afbeeldingslocatie: http://www.serviesshop.com/CmsData/Artikelen/Fotos/58076004/58076004_mainimage_450_450_1.jpg

Beetje zagen en boren en ik heb een mooie bekasting voor circa 15 euro :+

[ Voor 41% gewijzigd door kitao op 08-01-2013 18:20 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heeft iemand ervaring met isoleren van usart met optocouplers? Kom er niet helemaal uit welke karakteristieken nu van belang zijn als je snel wilt schakelen met optocoupler.

Als ik kijk een willekeurig datasheet van optocoupler dan zie ik soms AC Transfer karakteristieken. Cuttoff frequentie, rise time en fall time.

Bijvoorbeeld deze datasheet.
http://www.mouser.com/ds/2/149/FOD817B-194953.pdf

fc = 80Khz
tr = 4 uS
tf = 3 uS

Kan ik hier mee dan 80Khz mee halen? Of zou het signaal er te slecht uit komen. Voor mijn is 9600 niet aanvaardbaar, iets in richting van 57600 of als het niet anders kan 19200 minimaal.

-Andere hobby- -

• mux

mux

99% efficient!

Er wordt al een hint gegeven in de datasheet: die frequentie is een -3dB frequentie, oftewel het signaal (in mA) is 2x zo laag bij die frequentie dan DC, en dat is helaas niet acceptabel voor UART behalve als je aan de andere kant buffert.

Er bestaan veel snellere opto's, ik heb een jaartje geleden gespeeld met een versie die 400kHz kon (voor i2c-isolatie). Exacte type heb ik niet, maar ze zijn gewoon bij farnell/digikey te vinden. Het moet dus zeker mogelijk zijn om je gewenste baud rates te halen, gewoon verder zoeken naar betere opto's.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja die heb ik al bekeken, speciale opto categorie bij mouser, maar die kosten ook 10x meer(of meer) dan deze, en heb ook weer niet zo snelle verbinding nodig dat ik dacht wellicht met ultra goedkope af te kunnen.

http://nl.mouser.com/Opto...d-Optocouplers/_/N-6zsft/

Voorbeeld in vorige post was ook wel de aller goedkoopste "gewone" optocoupler bij mouser, is nog geen 10 cent.

Edit/
Wat voor buffer bedoel je eigenlijk? Extra transistor al zat?

Edit/
Kosten speelt overigens een rol, gaat om kleine productie serie(hobby gericht, geen commercieel product of zo). Anders had ik niet zo moeilijk gedaan om paar euro meer of minder als het voor mijn eigen zou zijn. :)

Edit/
Kom ook digital isolators tegen, die lijken me eigen geschikter voor de taak?

Grond 1 en grond 2, dat is precies wat ik wil bereiken. :)

Deze kost 1.11 euro en heeft drie kanalen, kan tot DC 150Mbps aan, dat haal mijn usart niet. :D
http://www.mouser.com/ds/2/368/Si843x-6484.pdf
D-IS/?qs=sGAEpiMZZMttmiwpWlqA0yL8HE18JNnk

Edit/
Na wat datasheets te lezen, lijkt de vorige isolator niet geschikt, moet eentje hebben die twee kanten opgaat. Toch?

Zoals deze, twee kanalen, beide andere kant op, eentje voor RX en eentje de andere kant op voor TX
http://nl.mouser.com/Prod...ZZMttmiwpWlqA05ajXcZiSF7c

[ Voor 56% gewijzigd door mad_max234 op 08-01-2013 20:17 ]

-Andere hobby- -

• Megamind
Weet iemand hoe deze kabels bij Farnell heten?
http://dx.com/p/300mm-3-p...ed-y-cables-10-pack-11984

Alleen wil ik ze in verschillende lengtes en pinouts :P

• LED-Maniak
valt dat niet onder molex c-grid cable ofzo?

[edit]
Zit al even te zoeken maar kan ze ook zo 1,2,3 niet vinden :P Resultaten zijn overal behalve farnell.

[ Voor 59% gewijzigd door LED-Maniak op 10-01-2013 19:51 ]

• Megamind
Volgens mij ook alleen kan ik dus alleen connectors en headers vinden, maar niet de complete kabels :(

• memphis

memphis

http://www.servocity.com/html/connector_types.html

Bij farnell zoeken op servo lead heeft geen nut?

Er zijn gebruikelijk 2 soorten, de Futaba waar in de lengterichting een lipje zit tegen het omdraaien en de zgn JR type waar miniscuul 2 schuine hoekjes aan zit.

• Megamind
Het gaat niet persee om een servokabel maar gewoon een universele jumperkabel, die dingen die ook bij je moederbord zitten om je aan- en uitschakelaar mee aan te sluiten. Ik kan die niet vinden op Farnell helaas.

• memphis

memphis

Standaard female pinheader met een rastermaat van 2.54mm

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 23:59
Hebben jullie een goed idee voor een plek of persoon waar ik een prototype printplaat kan laten maken, wil het liever niet zelf doen, Heb namelijk een Bluetooth chip die te klein is om te solderen, en het liefst wil ik het ook gelijk mooi stevig hebben.

Ik heb het schema al

• maikel
Dan komen we toch weer op de bekende iTeadStudio en Seeed uit. Dan heb je er wel meteen een stuk of 10, maar zelfs dan zijn deze clubs nog goedkoper dan het hier in de buurt laten doen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door maikel op 11-01-2013 15:33 ]

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 23:59
Ik denk dat ik er dan gelijk 1 ontwerp, met mijn AVR er op, komt namelijk in een oude t65, om hiermee te bellen via Bluetooth en een telefoon.
Wou namelijk eerst alleen een breakout board maken

[ Voor 15% gewijzigd door djneo-nl op 11-01-2013 16:50 ]

• kitao
De container was iets te vol gestouwd, connectortje bij aankomst al afgebroken .. ;(

Afbeeldingslocatie: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_144150_1.jpg
http://dx.com/p/syb-118t-...dboard-white-green-144150

Nou ja, kleinigheidje, die heb ik toch niet nodig

• memphis

memphis

Gisteren afgebouwd, was een opdrachtje

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/fdr_meter.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/fdrmeter.jpg

Het meet de totale overbrenging van een modelauto.

In stock-racing wordt de FDR per baan vastgelegd (Final Drive Ratio). De overbrenging bestaat uit een tandwieloverbrenging en een snaaroverbrenging. De tandwielen zijn veelal voorzien met het getal van het aantal tanden en de poelies hebben een vast gegeven per merk auto. Maar omdat poelies lastig in een snelle controle na te tellen is wordt veel gesjoemeld met andere poelies om een auto onder "stock" toch sneller te maken. Deze meter dot gewoon een snelle telling van het geheel.

Werking is simpel: een band wordt vervangen door een schijf met sleuven en op de standaard gezet. Een lichtsluis telt de omwentelingen van het wiel en stopt bij een bepaald getal. De gebruikte motor vandaag de dag is een zgn, sensored brushless en heeft dus naast de 3 fase draden ook een sensorkabel aan de regelaar gekoppelt. een tussenkabel pakt de puls van een sensor af en geeft dat door aan het metertje.
In 5 seconden een perfect getal op de meter.

Er zullen een aantal mensen niet blij zijn als dit bij de technische controle komt te staan. :P

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-11 22:50
Iemand enig idee waar ik een rotary encoder met push button kan kopen met schroefdraad zodat je hem in een behuizing kan inknellen? Ik heb er een bij sparkfun gezien, maar niemand van de belgische/nederlandse suppliers hebben hem :(

Het project is een controle bakje voor een video mixer, met een IC2 20x4 LCD scherm waarop je de resoluties kan kiezen. Dan is er ook nog een fader om tussen DVI/VGA input A en B te faden (dat deel werkt al perfect)

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-11 21:57
Zo, eens even wat aan het proberen geweest met het reflowen van een ledstrip:

In het Verenigd Koninkrijk een stencil laten maken uit 0.75mm plastic sheet. Pasta smeren, componenten erop en op de teppanyaki pan. Werkt best wel aardig, al zeg ik het zelf. Moet nog wel even precies uitzoeken hoe het verwarmingselement loopt. Nu gaat het midden eerder dan de rest...

Volgende stap, mn SAS - SATA backplane reflowen :).

edit: Oja, de actie begint rond 3:30...

[ Voor 4% gewijzigd door DP Kunst op 16-01-2013 20:50 ]

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

alfaleader schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:53:
Iemand enig idee waar ik een rotary encoder met push button kan kopen met schroefdraad zodat je hem in een behuizing kan inknellen? Ik heb er een bij sparkfun gezien, maar niemand van de belgische/nederlandse suppliers hebben hem :(

Het project is een controle bakje voor een video mixer, met een IC2 20x4 LCD scherm waarop je de resoluties kan kiezen. Dan is er ook nog een fader om tussen DVI/VGA input A en B te faden (dat deel werkt al perfect)
voti.nl verkoopt ze, inclusief passende knop. Je frontje moet alleen niet al te dik zijn, volgens mij zit er niet veel schroefdraad op.

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
911GT2 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 11:23:
Okey hier maar eens proberen dan.

Ik weet niet echt of dit hier past, maar werd vanuit de HK deze kant opgeschopt :).
Ik ben op zoek naar een manier om dit te realiseren:
[afbeelding]
Nou is mijn vraag hoe pak ik dat aan? Doe ik dat op een print plaatje, werk ik met losse draden?
Ik heb geen idee, ben best handig maar dit gaat me net te ver :)

Wat moet het uiteindelijk worden? Nou dit:
[afbeelding]
Een oplader voor mijn iphone in mijn 6V kever. (al had ik al begrepen dat van 'opladen' geen sprake is tijdens navigeren, hooguit minder snel leeg laten lopen)

Ik begrijp dat het schema niet voorziet in een zekering en schakelaar. Maar dat is voor later pas een zorg.
Ok ben ik weer met dit project. Nou heb ik het aankoop advies gevolgd en dit gekocht:
Het bizarre is nu dat ik dus netjes 5 volt krijg (of 6 als ik dat wil) en dus netjes een USB fan kan aansturen. Prima, echter, mijn iPhone laadt nog steeds niet op terwijl de input toch echt goed zou moeten zijn. Zie ik iets over het hoofd?

• Megamind
Vandaag de eerste van twee boten afgemaakt, alle electra opnieuw gemaakt, morgen eerst echte testvaart

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=eeobD60o5JE]

• -DarkShadow-
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://oi45.tinypic.com/2jc7p7l.jpg
Dit is de motion sensor uit de E-thermostaat van Essent. (Afbeelding komt uit dit topic)

Wat voor sensor is dit?

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

• mcDavid
Een PIR-sensor

-edit-
als je met zo'n ding wilt doe-het-zelven kun je beter een kant en klare module bestellen: http://www.ebay.com/sch/i...module&_sacat=0&_from=R40

[ Voor 87% gewijzigd door mcDavid op 16-01-2013 22:14 ]

• DP Kunst
911GT2 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:04:
[...]

Ok ben ik weer met dit project. Nou heb ik het aankoop advies gevolgd en dit gekocht:

[...]

Het bizarre is nu dat ik dus netjes 5 volt krijg (of 6 als ik dat wil) en dus netjes een USB fan kan aansturen. Prima, echter, mijn iPhone laadt nog steeds niet op terwijl de input toch echt goed zou moeten zijn. Zie ik iets over het hoofd?
Geloof dat dat iets te maken heeft met de data lijnen die met een weerstandje ergens aan moeten hangen, zo dus:

Afbeeldingslocatie: http://s.iosfans.com/?u=http://img179.imageshack.us/img179/3180/ipodchargergv2.jpg

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• memphis

memphis

911GT2 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:04:
[...]

[...]

Wat ik al eerder aangaf moet er op de datalijnen nog wat werstandjes komen.
http://owenkelly.com/?p=6
http://fastdad.wordpress.com/tag/iphone-battery-charging/
http://thecustomgeek.com/...g-an-ipad-iphone-or-ipod/
http://www.ifans.com/foru...uch-iphone-charger.69294/
enz....

• 911GT2
Hmm ok thanks. Ik dacht dat door die converter dat overbodig was.
Nou ja, morgen dan toch maar eens op zoek naar die weerstandjes. Zijn er nog coole oplossingen te bedenken ipv weerstandjes (ledjes ofzo) met dezelfde functie? Zou in ieder geval cool zijn om ze meer te laten doen dan weerstand zijn... ;)

[ Voor 3% gewijzigd door 911GT2 op 16-01-2013 22:27 ]

Verwijderd

alfaleader schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 19:53:

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=474752
http://www.circuitsathome...rotary-encoder-on-arduino

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

DP Kunst schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 20:50:
Zo, eens even wat aan het proberen geweest met het reflowen van een ledstrip:
[video]
In het Verenigd Koninkrijk een stencil laten maken uit 0.75mm plastic sheet. Pasta smeren, componenten erop en op de teppanyaki pan. Werkt best wel aardig, al zeg ik het zelf. Moet nog wel even precies uitzoeken hoe het verwarmingselement loopt. Nu gaat het midden eerder dan de rest...

Volgende stap, mn SAS - SATA backplane reflowen :).

edit: Oja, de actie begint rond 3:30...
Nice. Heb je nog bepaalde tijden aangehouden voor die pasta of ben je gewoon gaan verwarmen?

• alfaleader
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-11 22:50
@ borroz en realfirefly: Bedankt! Ik hoop dat ze het ook via brief opsturen, want anders een beetje duur voor 1 rotary encoder ;) (vooral omdat het naar België moet)

Verwijderd

@ kitao

ze zijn binnen 8)
nu ff kijken hoe je ze aansluit
* update.. werkt

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tGKWS.jpg

zend + ontvangertje 5 eurie :9

Gegevens ontvanger:
Operating Voltage: DC5V
Operating Current: 5mA
Receiving Sensitivity: -103 dbm
Transfer Rate: 4.8K
Type of Output: TTL
Decoder: SC2272M4/SC2272L4
Coding Type:Fixed Code, Soldering
Operating Frequency: 433MHz etc.
Dimension: 49mm x 20mm x 7mm

Gegevens zender:
Transmitting Distance: 100~200m
Mode: ASK
Code Type: Fixed Code
Channel: 1
Battery: 23A 12V Alkaline, a piece
Dimension: 58mm×39mm×14mm
Color: Black

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2013 17:02 ]

• DP Kunst
Kaj. schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 11:13:
[...]

Nice. Heb je nog bepaalde tijden aangehouden voor die pasta of ben je gewoon gaan verwarmen?
Het ding heeft niets instelbaars. Heb m gewoon aangezet en toen alles gevloeid was weer uitgezet. Maar zoals je kunt zien vloeit niet alles in 1 keer. Dus dit ding is niet heel erg geschikt, maar wel leuk om snel iets mee te proberen. Toch eens kijken naar een reflow oventje :p.

• DP Kunst
Afgelopen maanden bezig geweest met een 2e versie van mn SAS - SATA Backplane. Het moest deze keer 1 print worden met minder leds, externe communicatie en plaats voor 8 schijven, die deze keer wel goed geventileerd konden worden. Het is een 4 laags printje geworden van iTead. Pasta stencil heb ik ergens in Engeland laten laseren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QFGTyQaXCLzivaA0hQyG0k7x/full.jpg
Nadat de PCB's voorzien waren van pasta alle componentjes in de pasta gelegd. Vervolgens op de teppanyaki pan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/J185zfwPQRQ7ap4bG3Vx6ovX/full.jpg
Backplane voorzien van 2 SAS kabels.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hG7vApPhp08EHHuE2fMU0bmu/full.jpg
Microprocessor die de schijven aan moet kunnen zetten, kijken of ze aanwezig zijn en de stroom kan meten. Het is een ATxmega64A3U.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/g7f2H9L6CA94rNOOVFaS8PIY/full.jpg
Overzichtje van de andere kant

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aKipiV22nNRl1c7kqxRCFR3t/full.jpg
DC converter op basis van een LT3854 welke de 5V voor de HDD's leverd. Printje kan 7-30V in hebben. Ook geschikt om op een accu of zonnepanelen te draaien dus.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/BN3zhWGYEnAMGwoidan8LUoI/full.jpg
Achterkant met 8 SATA connectoren.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GEiqKA0mfvurb0OhSm0Q7w1m/full.jpg
Kleine DC converter op basis van een LT1933. Deze voorziet de uC van 3.3V

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AcGnA8vtjZxjmDNjg2PotEs2/full.jpg
Overzichtje van de bovenkant. Tussen de sleuven in zitten 8 circuitjes om een HDD aan te zetten en z'n stroom te meten.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ja3D7Eqor6un5aeL4mZFy9dV/full.jpg
De onderkant met de SATA connectoren. De sleuven zitten erin voor ventilatie van de HDD's

Heb de DC converters al getest, die werken. Idle verbruikt het printje nu 22mA als alleen de 2 DC converters en de uC aan staan. Nu de rest van de print nog testen en de uC programmeren...

• LED-Maniak
Wow, ziet er leuk uit! :)

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:45
Erg netjes :D !
Nu nog met 8 schijven erop 8)

[ Voor 53% gewijzigd door wesleytjuh op 19-01-2013 15:03 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• mux

mux

99% efficient!

Veruit de mooiste layout die ik in dit topic heb gezien :D

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mux schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 15:40:
Ook wel een van de professioneelste projectjes die ik hier gezien heb ;).

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11 11:24
EL-lui:

Ik heb een jaar of 1, 2 geleden 3 LED-lampen (230V, 3W) gekocht bij Saturn. Ik kan me nog wel herinneren dat ze pokkeduur waren... Maarja, bedacht ik: dat zie je terug op de stroomrekening, die weer lager uitvalt. Ze waren van het merk Trophies LED Light, de LED's komen van SMC LED.. Nu zijn er 2/3 al kapot. Zijn deze lampen gewoon slecht/kapot of kan er iets anders aan de hand zijn? Ze zijn nog helemaal niet oud en hebben nog lang geen 10,000 uur gehad. Terwijl ik lees dat LEDs juist tot 40k uur meegaan. Foto's komen er aan, ik zie namelijk een beetje bruine (verbrande dus) troep rond de soldeerverbindingen op het PCB.

[ Voor 3% gewijzigd door BeefHazard op 19-01-2013 17:13 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Made in china, goeikope het-mag-zo-min-mogelijk-kosten-met-een-zo-hoog-mogelijke-marge rommel. Helaas kun je dat niet altijd zien als je dit soort spul koopt.

Hopelijk is de elektronica kapot en niet de led zelf, dan kun je wellicht nog wel wat proberen te fixen :)

Hier stond een dode link.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23-11 11:24

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• Megamind
Uit mijn ervaring is goedkoop duurkoop, maar zelfs de Praxis en de Gamma verkopen troep.

Mijn pa heeft spotjes van 80 euro per 4 gekocht waarvan er binnen een jaar 1 stuk was en ze gloeien allemaal als ze uitstaan.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Openbikken, stuk is 't toch al ;)

Hier stond een dode link.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mux schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 15:40:
Ik vind dit ook wel wat hebben :)
Yuri Suzuki: London underground circuit map radio
Japanese designer Yuri Suzuki has sent designboom images of his 'London underground circuit maps' project developed as part of the designers in residence program at the London design museum, on show until january 13th, 2013.

Responding to 'thrift' as a theme, Suzuki's work explores communication systems in consumer electronics. A printed circuit board (PCB) is used as a precedent for developing a electrical circuit influenced by Harry Beck's iconic London underground map diagrams. By strategically positioning certain speaker, resistor and battery components throughout the map, users can visually understand the complex networks associated with electricity and how power is generated within a radio.
Afbeeldingslocatie: http://www.designboom.com/weblog/images/images_2/rodrigo/09_september_2012/06_yuriSuzuki/map_04.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.designboom.com/weblog/images/images_2/rodrigo/09_september_2012/06_yuriSuzuki/map_01.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.designboom.com/weblog/images/images_2/rodrigo/09_september_2012/06_yuriSuzuki/map_02.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.designboom.com/weblog/images/images_2/rodrigo/09_september_2012/06_yuriSuzuki/map_03.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 19-01-2013 18:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• 911GT2
Vraagje aan de experts hier. Nadat mijn vorige project vanwege jullie hulp succesvol doorlopen is zit ik nu met het volgende.
Omdat 6V verlichting en met name de achter verlichting voor de moderne automobilist wat ondermaats is (lees men let minder op) wil ik graag een alternatief voor de standaard 6V lampjes in mijn kever.
Nu heb ik een heel mooi systeem gevonden namelijk dit.

Nadeel het is 12V |:(
Nou weet ik dus uit mijn vorige knutsel project dat deze converter van 6V 12V kan maken, zou dat dan ook voor de situatie kunnen werken waarin ik het wil gebruiken? Of is de converter niet snel genoeg?

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Erg mooi printje hoor DP kunst.

Mooie setje gestapelde caps bij je LT 5V voeding :) Desalniettemin, netjes weggewerkt, viel me eerste keer kijken niet eens op (Het is dat de ik foto's een keer uitvergroot bekijk).

Wat ga je met zo'n 'uitgebreide' ATXMEGA nog meer doen overigens? Kan mij moeilijk voorstellen dat je zo'n controller er op zet voor een paar schijfjes aanzetten :p Of heb je op X4/X5 de USB oid gezet waarbij je via de PC kan monitoren wat er gebeurd? ;)

• bobo1on1
911GT2 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:09:
Vraagje aan de experts hier. Nadat mijn vorige project vanwege jullie hulp succesvol doorlopen is zit ik nu met het volgende.
Omdat 6V verlichting en met name de achter verlichting voor de moderne automobilist wat ondermaats is (lees men let minder op) wil ik graag een alternatief voor de standaard 6V lampjes in mijn kever.
Nu heb ik een heel mooi systeem gevonden namelijk dit.
[video]
Nadeel het is 12V |:(
Nou weet ik dus uit mijn vorige knutsel project dat deze converter van 6V 12V kan maken, zou dat dan ook voor de situatie kunnen werken waarin ik het wil gebruiken? Of is de converter niet snel genoeg?
Als je nou zorgt dat de converter geschakeld wordt door de contactsleutel, en je schakelt de leds vervolgens via een relais aan de aansluiting van het originele remlicht, dan is de snelheid van de boost converter geen punt meer.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• 911GT2
Thanks, maar dat gaat me echt niet lukken vrees ik. :o
Ik dacht die converter gewoon net voor de verlichting te kunnen plaatsen en zo de verlichting kunnen boosten naar 12V, maar dat gaat dus niet? :?

• Megamind
Volgens mij gaat dat prima, lijkt mij niet dat zo'n simpel circuitje meer dan een paar ns nodig heeft om op te starten.

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Paar nanoseconde is het niet. De converter moet wel de uitgang condensator opladen, en daarvoor moet de stroom door spoel op gang worden gebracht. Maar meer dan een paar miliseconden zal het ook niet zijn, afhankelijk hoe 'snel' de converter is.

Laten we zeggen: een mechanisch relais heeft een veel tragere schakeltijd.

Heel netjes is het niet. Liever laat ik de voeding altijd aan staan en schakel ik de belasting aan of uit. Maar als dat de enige belasting is, waarom niet. Maakt het knutselen wel een stukje makkelijker.

[ Voor 7% gewijzigd door Hans1990 op 19-01-2013 23:25 ]

• memphis

memphis

Continu aan en uitschakelen in bv knipperlicht vinden geschakelde voedingen ook niet leuk....

Ik zie dat het LED verlichting is, met een beetije uitzoekwerk kan je de LED's wel anders schakelen met andere weerstanden om het geheel voor 6v geschikt te maken.

• DP Kunst
Hans1990 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 22:53:
Erg mooi printje hoor DP kunst.

Mooie setje gestapelde caps bij je LT 5V voeding :) Desalniettemin, netjes weggewerkt, viel me eerste keer kijken niet eens op (Het is dat de ik foto's een keer uitvergroot bekijk).

Wat ga je met zo'n 'uitgebreide' ATXMEGA nog meer doen overigens? Kan mij moeilijk voorstellen dat je zo'n controller er op zet voor een paar schijfjes aanzetten :p Of heb je op X4/X5 de USB oid gezet waarbij je via de PC kan monitoren wat er gebeurd? ;)
Jah, dat stapeltje is even tijdelijk. Ik had een stripje waar 220n op stond maar wat 220p bleek te zijn. Daar ff snel 2x 100n en 10n op elkaar gestapeld en het werkt prima.

Die ATxmega heb ik eigenlijk vooral gekozen om z'n grote hoeveelheid IO's en ADC's. Daarnaast is die ATxmega tegenwoordig goedkoper dan een "gewone" ATmega. X4 is een UART en X5 is een 2e i2c. Het is de bedoeling dat er nog een printje komt die alles kan aansturen en uitlezen, en dat er meerdere van deze printjes met i2c aan elkaar gehangen kunnen worden (vandaar die plek voor een connector aan de zijkant)

• Megamind
memphis schreef op zondag 20 januari 2013 @ 10:43:
Continu aan en uitschakelen in bv knipperlicht vinden geschakelde voedingen ook niet leuk....

Ik zie dat het LED verlichting is, met een beetije uitzoekwerk kan je de LED's wel anders schakelen met andere weerstanden om het geheel voor 6v geschikt te maken.
Je kan er zoveel weerstanden tussen hangen als je wilt, maar je gaat nooit van 6v 12v kunnen maken zonder een step-up converter :P

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:19
Megamind schreef op zondag 20 januari 2013 @ 10:55:
[...]

Je kan er zoveel weerstanden tussen hangen als je wilt, maar je gaat nooit van 6v 12v kunnen maken zonder een step-up converter :P
Hij bedoelt waarschijnlijk dan ook dat je de LED's anders kan schakelen, dan heb je geen voeding nodig. Geen led die een hogere UF heeft dan 6V namelijk. Je kan twee - drie ledjes in serie zetten met een weerstandje ervoor, als je die mogelijkheid hebt.

Trouwens, ik probeer als noobje een simpele boost converter te maken, eerst enkel met een simpel knopje. Ik heb een inductor en een diode (een best grote, die was simpel te desolderen :P) van een oude CRT print gehaald, maar ik krijg niets geboost, het enige wat ik krijg is een soort kortsluiting waardoor de spanning op de batterij naar 0.2 volt ofzo inzakt en mijn ledje uitgaat als ik op het knopje druk. Doe ik iets fout of moet ik hem gewoon veel sneller schakelen? Sprite_tm kan op zijn modsite wel een spanninkje boosten met een drukknopje... Zonder ledje en met een 3300µF condensator + multimeter zakt de spanning nog steeds in als ik op het knopje druk.
Plaatje, sorry voor de mobielkwalitiet

[ Voor 43% gewijzigd door marcop23 op 20-01-2013 11:48 ]

• DP Kunst
Voor de mensen voor wie pcb's maken nog te ver gaat, zo kan het ook! Kwam ik tegen in mn zoektocht naar ATxmega progammeren :P

Afbeeldingslocatie: http://3.bp.blogspot.com/-1-YkWfpvvHY/UCwkSFgtTzI/AAAAAAAAAhQ/MgM_IOnGFF0/s1600/interface.jpg

• wesleytjuh
  • Laatst online: 18:45
Die vind ik toch wel mooier dan je eigen printje hoor :+

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

• memphis

memphis

marcop23 schreef op zondag 20 januari 2013 @ 11:20:
[...]

Hij bedoelt waarschijnlijk dan ook dat je de LED's anders kan schakelen, dan heb je geen voeding nodig. Geen led die een hogere UF heeft dan 6V namelijk. Je kan twee - drie ledjes in serie zetten met een weerstandje ervoor, als je die mogelijkheid hebt.

Trouwens, ik probeer als noobje een simpele boost converter te maken, eerst enkel met een simpel knopje. Ik heb een inductor en een diode (een best grote, die was simpel te desolderen :P) van een oude CRT print gehaald, maar ik krijg niets geboost, het enige wat ik krijg is een soort kortsluiting waardoor de spanning op de batterij naar 0.2 volt ofzo inzakt en mijn ledje uitgaat als ik op het knopje druk. Doe ik iets fout of moet ik hem gewoon veel sneller schakelen? Sprite_tm kan op zijn modsite wel een spanninkje boosten met een drukknopje... Zonder ledje en met een 3300µF condensator + multimeter zakt de spanning nog steeds in als ik op het knopje druk.
Plaatje, sorry voor de mobielkwalitiet
Juist, LED's zijn maar 2 of 3v dus parallel schakelen met ieder een eigen weerstand voor 6v moet te doen zijn.

Voor een stepup converter heb ik deze onlangs nog gebruikt:
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/1073fa.pdf
Zou net aan genoeg kunnen zijn voor de verlichting en heeft een softstart in zich welke ook uit te zetten is.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
DP Kunst schreef op zondag 20 januari 2013 @ 20:22:
Voor de mensen voor wie pcb's maken nog te ver gaat, zo kan het ook! Kwam ik tegen in mn zoektocht naar ATxmega progammeren :P

[afbeelding]
Zo deed ik het ook toen ik 13 ofzo was en net een beetje begon. Werkte prima. Schematjes uit de Elektuur/Elex/whatever kopieeren, op karton plakken en maar lijntjes 'weven' en onderdeeltjes erin prikken.

Later op 'echte' printplaatjes overgegaan. Maar als klein jochie was zo'n ding toch duur, en kon ik een paar transistortjes enz tenminste betalen.

Verwijderd

Ik heb enige tijd geleden een synthesizer gekocht, met alle tevredenheid. Er zitten audio inputs op om de zooi o.a. langs de filters te laten gaan, alleen kennelijk werkt het alleen als de synth zelf enig geluid maakt (design flaw zover ik weet). Alleen dan dit ding: Bij het inpluggen van de audio (van ander apparaat) output op de audio output (synth) is het gemixed op de koptelefoonuitgang (zoals ik het wil- helaas zonder de fx maar ja)

Hoe kan dit goed gaan?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2013 22:17 ]

• Bobswa
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-02-2022
Was van plan om een printrelais aan te sluiten op 5V/GND van een USB uitgang op me pc. Nu kreeg op van iemand op me studie te horen dat dit prima kan. Me gezonden verstand zegt dat ik dan gewoon een kortsluiting maak....
Het gaat om het volgende relais (NT90HCE5CB) wat een speaker setje en beeldscherm moet schakelen als me pc aan/uit gaat.
Gaat dit wel gewoon werken of heeft er iemand een elegantere manier?

Arguing on the internet is like running the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

Bobswa schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:20:
Gaat dit wel gewoon werken of heeft er iemand een elegantere manier?
Zolang je onder de 500mA continu blijft, gaat het werken ja. Maar netjes is anders.

In principe kun je een goede USB poort zoveel kortsluiten als je wilt, ze zijn op meerdere manieren hier tegen beschermd. Bij mij komt er dan een mooi Windows ballonnetje, floep, en die zegt: "Je bent een prutser."

Nou is een relais nogal inductief, het zou kunnen dat je USB poort daar niet zo blij van wordt. Dus als je dit gaat doen, zorg dan in ieder geval dat er ook een diode met de kathode aan de + en de anode aan de - aansluiting van het relais staat.

• mcDavid
Waarom zou dat niet kunnen? Of het elegant is moet je zelf weten, gezien je met 230V werkt moet je uiterst voorzichtig zijn, je wilt het sowieso monteren op een printplaatje en inbouwen in een stevige kunststof doos, je moet er niet aan denken wat er gebeurt als je het 230-circuit kortsluit met het 5v cirquit, of nog erger iemand zit eraan en grijpt een contact vast.

Ik weet wel een elegante oplossing maar da's misschien weer overkill voor zoiets simpels: http://www.sigma-shop.com...ller-one-channel-box.html

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 21-01-2013 22:41 ]

• bobo1on1
Infant schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:35:
[...]

Zolang je onder de 500mA continu blijft, gaat het werken ja. Maar netjes is anders.
Je moet onder 100 mA blijven, 500 mA mag alleen na software request.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-11 21:52

Infant

It's a floating Dino!

bobo1on1 schreef op maandag 21 januari 2013 @ 22:42:
[...]
Je moet onder 100 mA blijven, 500 mA mag alleen na software request.
Ja, officieel wel ja. Maar officieel mag je ook geen relais direct aan een USB poort hangen. Volgens mij weet de host niet hoeveel stroom er loopt.

Er gaat niks stuk zolang je minder dan 500mA vraagt.

• memphis

memphis

100mA is naar mijn weten USB1 spek en 500mA USB2. Maar ja, een relais zal niet meer trekken tenzij je zoveel speakers moet schakelen dat er meerdere relais op aangesloten wordt.....

De eerste vraag is of bij het uitzetten ook wel de USB uitgeschakelt wordt want vaak blijft de spanning erop....

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:32

DaWaN

'r you wicked ??

Ik denk dat in de meeste PC's de 5V van de USB voeding rechtstreeks aan de 5V lijn van de voeding hangt en dat er aan beveiliging een polyfuse + een TVS diode zit. Ik zou zoals Infant zegt een vrijloop diode voor het relais als minimum beveiliging aanbevelen.

Laptops hebben denk ik een wat beter beveiligd circuit, dat komt denk ik omdat de laptop zelf de 5V spanning intern moet maken vanaf de batterijspanning en dat je dit circuit niet wilt overdimensioneren.
Bij mijn ThinkPad heb ik iig wel een aantal keer met eigen projectjes het "Je bent een prutser" ballontje zien verschijnen :D
Nieuwe moederborden kunnen ook dikwijls iPads e.d. laden dmv de +5V standby voeding, dus die zullen een wat geadvanceerde schakeling hebben.

Als de stroom door de spoel onder 100mA blijft is het geen enkel probleem, ook niet voor laptops. Als de stroom hoger gaat zijn hoeft het ook geen probleem te zijn, maar test dan even of het goed werkt.
Als laatste even op letten of het moederbord toevallig in standby niet de USB poorten gaat voeden met de standby voeding, want dan blijft jouw relais gewoon vrolijk aan staan :P

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb eindeloos gebruik gemaakt van USB als praktische bron van 5V, en het enige waar je rekening mee hoeft te houden is inductieve belasting (altijd een vrijloopdiode toevoegen).

Als onderdeel van de USB spec zit er altijd een polyfuse op de powerlijnen en clampdiodes naar ground en +3.3V op de datalijnen, dus het is erg moeilijk om iets stuk te maken behalve als je (gepulst of continu) een te hoge spanning in de powerlijnen forceert.
Pagina: 1 ... 66 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.