Voor het aanzetten is het meer een gimmick dan praktisch nut inderdaad, maar doordat dit zo snel gaat kan het station elke keer wanneer de bout in de houder gezet wordt in sleep gaan. Waardoor de temperatuur (in mijn geval) naar 180C gaat. In de tijd dat ik de bout weer pak, en richting de PCB beweeg is de stift alweer 330C. Hierdoor wordt de leeftijd van de stift drastisch verlengd. Dit trucje past Weller inmiddels ook toe in de nieuwe series.
Verder, doordat de temperatuur sensor letterlijk in de punt zit en 60x per seconde gepolled wordt, kan het station enorm snel regelen, en zul je zien dat de temperatuur amper zakt, wat je ook doet. En dat soldeert gewoon erg fijn

. Ik soldeer ook op een vrij lage temperatuur hierdoor, wat alleen maar gunstiger is voor de componenten. Zal eens kijken of ik morgen een filmpje van de temperatuur onder load kan maken.
Punten van JBC zijn geloof ik niet vaak veranderd en bruikbaar over de gehele range. Maar hiervoor heb ik te weinig ervaring mee om dit echt met zekerheid te zeggen.
Ik heb zelf een aantal keer de "high-end" reeks van Weller gebruikt (wel een aantal jaar geleden) en laatst nog Metcal. JBC heb ik al heel wat uurtjes mee op mijn werk gesoldeerd. Ook een voordeel trouwens, enorm assortiment stiften, waaronder erg handige! Stiften zijn wel duur (meeste rond de €30) maar gaan lang mee. Ietsjes goedkoper dan Metcal als ik het goed heb. Weller stiften weet ik de prijzen niet van. Ik moet ook wel toegeven dat ik mijn voorkeur voor Metcal/JBC deels gebaseerd heb op het feit dat de meeste productiebedrijven gebruik maken van JBC en Metcal, maar geen Weller.
Tussen Metcal en JBC heb ik nog een flinke tijd getwijfeld gezien de ook goede reviews van Metcal maar na een hoop ervaringen gelezen te hebben uiteindelijk voor JBC gekozen. Overigens, bij JBC is alles uit gegoten staal, niks is plaatstaal, en niks is kunststof, waar zie je dat tegenwoordig nog
Zo'n WX2 wil ik trouwens nog weleens proberen! Twijfelde daar ook nog een beetje over, de mogelijkheid om een 2e bout aan te sluiten is toch wel erg leuk

.
Nog één filmpje dan:

Opstart tijd is al met al dus wel langer dan 2 seconden, maar vooral indrukwekkend is om te zien hoe snel de bout op temperatuur is nadat hij uit sleep gehaald wordt.
[
Voor 57% gewijzigd door
wesleytjuh op 26-12-2012 00:42
]