EM interferentie op USB bij APC CS 650 UPS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• halfgaar
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-08 10:23
Hallo,

Ik heb een probleem met mijn APC CS-650 en twee APC CS-500's (welke praktisch identiek zijn). Het probleem is zo veel EMI (electromagnetische interferentie) dat het problemen geeft. Op mijn gewone PC hoor je het uit de speakers (wat weg gaat zodra je de USB kabel loshaalt), en twee servers gooien steeds de USB-hub eruit, met deze melding:

code:
1
kernel: hub 5-0:1.0: port 1 disabled by hub (EMI?), re-enabling...

In ieder geval op 1 server is gebruik van een USB schijf moeizaam, omdat hij steeds de verbinding verliest. Dit is aardig lastig.

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd:
  • Via een losse USB hub aansluiten. Als ik dat doe, dan vindt de computer de UPS niet. lsusb zegt wel dat hij er is, maar de daemon kan hem niet bereiken.
  • Ferrietringen om beide kanten van de kabel. Heeft geen effect.
  • 47 uF condensator tussen +5V en GND in de UPS. Volgens de scope zat er op de 5V pin het meeste ruis, zo'n 150 mV peak-to-peak. Met deze condensator is dat minder. Ik weet nog niet wat voor effect het heeft op dat USB disconnect probleem (nog niet kunnen testen), maar dat geluid dat uit mijn luidsprekers komt, is er nog.
Aangezien de voedingslijnen vaak zelf al voorzien zijn van filtering, lijkt het mij het waarschijnlijkst dat de D+ en D- te veel ruis bevatten. Echter, ik kan daar niet zomaar een condensator tussen zetten, omdat dan de USB communicatie waarschijnlijk niet meer werkt.

Als iemand suggesties heeft om dit te fixen, hoor ik ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is dit probleem eigenlijk ooit nog opgelost? Heb hier een APC CS 500 (BK500EI) via USB aangesloten op m'n ESXi server, en ik merk dat de UPS soms ook zomaar ineens verdwenen is van het systeem. Even opnieuw inpluggen en het werkt weer. Maar dat is natuurlijk geen optie voor een apparaat wat 24/7 aanwezig zou moeten zijn. Anders weet m'n server immers niet of de stroom is uitgevallen 8)7

Je schijnt ook een seriele kabel te kunnen maken ipv USB, maar helaas heeft mijn moederbord (Intel DH67BL) geen seriele poort :'(

Schijnt een probleem met deze UPS te zijn: http://blog.bigsmoke.us/2...-500-cuase-usb-disruption

Zag op internet dat het aan de software ligt (andere versie van apcupsd gebruiken op je linux installatie), maar dat is bullshit denk ik, want volgens mij had ik het probleem onder Windows ook wel.

Edit: Misschien dat ik een USB > Serial kabel bestel, zodat ik m'n UPS serieel kan uitlezen. Dan valt de USB verbinding ook niet steeds weg denk ik. Zie ook deze link: http://clete2.com/2012/11...nd-old-apc-serial-to-usb/

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 19-03-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Seriëel met de UPS praten werkt, zelf even kabeltje gemaakt van DB9 > RJ45. Gebruikt maar 3 draadjes (RXD, TXD, Ground).

Nu is het wachten op de USB > Serial converter uit China.

Heb wel goede hoop dat het probleem hierdoor is opgelost, nu zit er toch nog wat extra hardware tussen. En seriëel lijkt me toch stabieler/minder foutgevoelig dan USB.

Edit: Had nog een PL2303 liggen van een of andere GPS muis. Krijg alleen met geen mogelijkheid verbinding met de UPS. Als ik de UPS direct via serial aan m'n COM1 hang dan kan ik via Putty, en dan met het commando Shift + Y wat dingen doen op de UPS (zelftest e.d.), maar met de PL2303 ertussen (COM4 is het dan) krijg ik 0,0 reactie. Heb ook al geprobeerd om RXD en TXD om te draaien, maar helpt niks.

De PL2303 doet iets met het signaal blijkbaar? Het vreemde is, als ik RXD en TXD aan elkaar knoop, dan krijg ik keurig terug wat ik verstuurde, en zodra ik ze loshaal van elkaar dan krijg ik niks meer terug (loopback test)

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 24-03-2013 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Vandaag een andere USB-Serial adapter binnen die ik op eBay besteld had. Identificeert zich onder linux als volgt:
code:
1
Bus 002 Device 004: ID 1a86:7523 QinHeng Electronis HL-340 USB-Serial adapter

In een XP virtuele machine kan ik hem met apcupsd (UPSCABLE = smart, UPSTYPE apcsmart) prima uitlezen :) De converter werkt dus prima.

Krijg hem alleen onder linux met dezelfde instellingen niet goed aan de praat, maar dat ligt waarschijnlijk aan de driver voor de ch341 die Debian / CentOS aan boord hebben. Daar moet ik nog even mee aan de gang dus.

Nu nog kijken of het stabiel blijft, ik laat hem (tot ik een werkende oplossing in linux heb) aangesloten op de XP VM.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 30-03-2013 18:29 ]