Ik heb de schakelaar er nog op zitten (nu zijn het twee pedalen met alleen schakelaars). Die was ik al van plan er inderdaad in te doen. Ik mag misschien wel een beter schema zoeken, misschien dat ik op een andere minder weerstand nodig heb. Maar bij dit schema zitten wel handige formules. De weerstand variëert alleen de pulsebreedte. Ik varieer nu vanaf een pulssnelheid van 6-7 Hz (pulsbreedte en pausen tussen twee pulsen zijn even lang), waarbij de auto op ongeveer constante snelheid gaat, tot 0,3 Hz, waarbij de pulsen ongeveer drie seconden duren en er vervolgens 0,07 s pause is, wat bijna plankgas is. Dan ga ik er nog een tweede schakelaar bijzetten. Ik schakel dan parallel met mijn PWM systeem die schakelaar, die alleen gesloten wordt als ik het gaspedaal helemaal indruk. Hierdoor kan ik echt de volle plankgas geven, zonder dat een pwm ook maar een beetje mijn snelheid in toom houdt.
Ik heb nog steeds dezelfde weerstanden nodig volgens de formules, want ik wil nog steeds variëren tussen die 0,3 Hz en 6-7 Hz. Vermoedelijk is dit schema voor snellere pulsen bedoelt.
Een potmeter op het scharnier zetten is erg lastig, ik heb geen rekening gehouden om dat nog eens te gaan doen. Bovendien heb ik door een te kleine vering een draaihoek van maar 22 graden (valt voor mij nog wel mee, ik heb van die kleine hoek niet echt last, was ook maar een geïmproviseerde vering). Er van uit gaande dat zo'n potmeter doorgaans een draaihoek heeft van een graad of 300, heb ik dus een potmeter nodig van pak hem beet 20M, zodat hij op 22 graden op bijna 5M komt te staan. Maar je zegt dat ik dan op verschillende manieren verder kan werken, dus daar valt wel wat te verzinnen.
Ik zal ook nog eens even een site sturen met dat schema en die formules.
Gamepoort hebben we thuis niet meer, maar ik zal eens mijn usb controller die ik voor dit soort projecten heb gekocht opsnorren.
Hier is de link voor mijn schema en formules:
http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#astable.
Bij mij is R1 de variabele weerstand, en de verhouding R1:R2 is 45:1. A;s R1 maximaal 4,5M is, is R2 0,1 M. Als R2 zal ik de standard non-variabele weerstanden gebruiken.
GROTE EDIT: Het was gisteravond best laat, en nu kom ik erachter dat ik een slonzigheidje heb gemaakt:
Ik heb ook nog een condensator die ik zelf mag uitkiezen en die in de formule staat. Deze ben ik vergeten te variëren, terwijl de grootte van dat ding echt heel belangrijk is. Ik kan door mijn aantal Farads een aantal machten van tien groter te maken mijn weerstanden dezelfde machten van tien kleiner maken. Hoewel ik hierboven zei dat er die verhouding was, mag ik de weerstanden niet halveren. Alles mag alleen met die macht van 10.
En die iets grotere elco's zijn zeker wel makkelijk te krijgen. Ik ging eerst uit van 1 uF, niet zo handig

Nu nog hopen dat ik die dingen goed om aansluit

. Waarom hebben ze mij op school hier nauwelijks ooit wat over geleerd?
[
Voor 26% gewijzigd door
Amanoo op 06-09-2009 11:40
]