De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.413 views

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

Tarin

Just plain weird.

Met het PWM'en van m'n RGB-ledjes van DealExtreme heb ik me een beetje verkeken op de mogelijkheden van de ULN2003a (7 darlington arrays) die ik uitgezocht had, en zit ik nu met een probleempje: de dingen kunnen elk 500mA continu en 600mA piek hebben, maar ik zat meer in de richting van 1A te denken.

Na wat rondzoeken blijkt twee arrays parallel zetten mogelijk wel/niet te werken, al dan niet met een weerstandje (of twee).. maar echt een veilige oplossing lijkt het niet te zijn.

Dus nu ben ik op zoek naar een goeie/veilige/niet te dure alternatieve oplossing. Heb wel wat gelezen over FET/MOSFETs, maar echt begrepen heb ik ze nooit..

Ik moet er mogelijk bij zeggen dat zowel de input als de output 5V is, wellicht maakt dat heea eenvoudiger (of juist niet).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:53

mace

Sapere Aude

ULN's kan je best parallel zetten hoor, geen probleem.

Maar een simpele uitleg over MOSFETS:

edit: Omdat je wilt PWM-en:

[ Voor 69% gewijzigd door mace op 12-09-2009 10:04 ]

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Handige tutorial.
Alleen had ik mijn 555's voor 50 cent. En nog 2 van 22 cent, maar die waren te klein. Per ongeluk geen DIP besteld. Niks 2 bucks :P
Maar ik vind het een fijn filmpje.
Dit schema is misschien ook interessant. Zitten een hoop formules bij, zodat je het eenvoudig naar je eigen wensen kan aanpassen.
http://www.kpsec.freeuk.com/555timer.htm#astable
Hoeveel volts en amps kan een 555 eigenlijk aan?
Ik ben van plan het dingetje te voeden op mijn USB.

[ Voor 61% gewijzigd door Amanoo op 12-09-2009 11:20 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Tarin schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 09:22:
Met het PWM'en van m'n RGB-ledjes van DealExtreme heb ik me een beetje verkeken op de mogelijkheden van de ULN2003a (7 darlington arrays) die ik uitgezocht had, en zit ik nu met een probleempje: de dingen kunnen elk 500mA continu en 600mA piek hebben, maar ik zat meer in de richting van 1A te denken.

Na wat rondzoeken blijkt twee arrays parallel zetten mogelijk wel/niet te werken, al dan niet met een weerstandje (of twee).. maar echt een veilige oplossing lijkt het niet te zijn.

Dus nu ben ik op zoek naar een goeie/veilige/niet te dure alternatieve oplossing. Heb wel wat gelezen over FET/MOSFETs, maar echt begrepen heb ik ze nooit..

Ik moet er mogelijk bij zeggen dat zowel de input als de output 5V is, wellicht maakt dat heea eenvoudiger (of juist niet).
Mosfets zijn een eitje. Pak een logic fet en je kan hem aan de 5Volt hangen.
IRLZ34N is een goed betaalbare en schakelt al bij iets van 3 volt volledig open. Kost iets van 35 cent stuk.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Levert een USB-poort gewoon DC spanning?
Ik wil mijn pwm graag voeden met de usb.
Ik heb al een USB game controller, die ik erin wil doen. Ik ga de pwm en die controller combineren, maar ze werken in feite als twee aparte apparaten, waarbij de pwm naar een optocoupler pulst, en voor de controller de optocoupler als een soort aan/uit schakelaar gaat werken. In zo'n USB-kabel zijn er dus twee draadjes bedoeld om data door te geven (een draadje is plus, en de ander is min), en er zijn twee draadjes die je apparaat voeden.
Kan het kwaad om mijn pwm op de voedende draadjes van mijn controller te zetten, zodat die twee parallel gaan werken op één poort?

• LED-Maniak
  • Nu online
uhm, ja, mits je stroom laag genoeg is. 500mA is de max voor een geindentificeerd apparaat.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

USB is inderdaad gewoon een DC spanning.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik weet niet hoeveel hij trekt, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt. Het is maar een simpel Logic 3 gamepadje.
Maar ik weet niet hoe USB werkt, en of die controller om een bepaald aantal amps vraagt of zo, of hoe dat precies zit. De pwm zal wel iets onttrekken.

[ Voor 87% gewijzigd door Amanoo op 12-09-2009 18:29 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
Het maakt enorm veel uit hoeveel het trekt. Je kan een USB eenvoudig slopen(al zitten er beveiligingen in natuurlijk). Of iets simpel is of niet zegt niets. Ik kan heeel veel amperes trekken met een eenvoudige weerstand hoor ;)

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
marco.meijer schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 18:23:
Ik weet niet hoeveel hij trekt, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt. Het is maar een simpel Logic 3 gamepadje.
Maar ik weet niet hoe USB werkt, en of die controller om een bepaald aantal amps vraagt of zo, of hoe dat precies zit. De pwm zal wel iets onttrekken.
Over het algemeen mag je veilig 100mA uit je USB poort trekken.
Na identificatie en gebabbel tussen je usb apparaat en de host controller en als de host controller toestemming geeft mag je 500mA gebruiken.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik weet niet wat er dan precies gaat gebeuren als ik twee apparaten parallel op de USB-voeding zet en ik er dus één zich kan identificeren *de pwm kan dat natuurlijk niet, alleen de controller zelf). Misschien is het erop zetten van aparte USB-kabels dan het veiligst. Heb alvast op ebay een aparte PCI->usb adapter besteld voor 2,80. Dat is eigenlijk meer omdat ik geen ruimte meer heb tussen de andere apparatuur.
Volgens de site waar ik mijn schema vandaan heb:
The 555 and 556 can be used with a supply voltage (Vs) in the range 4.5 to 15V (18V absolute maximum).
...
The output of a standard 555 or 556 can sink and source up to 200mA.
Klinkt alsof een aparte USB van 5V en 100 mA hem dan perfect van prik zou moeten kunnen voorzien. Ik heb trouwens twee pwm's, wat mij 50 mA per pwm gaat geven. Het ziet er zo erg veilig uit zowel voor de USB als voor de pwm's, terwijl ik bij een volledige parallel schakeling niet in staat ben te voorspellen wat er gaat gebeuren.

offtopic:
Ligt het aan mij, of is het niet zeer handig om van de contest topic een sticky topic te maken?
Zijn er eigenlijk wel mensen die meedoen?
Lijkt me wel grappig om met mijn project, al ben ik noob, mee te doen, maar ik ga niet alleen.
Ik heb alleen veel huiswerk in mijn examenjaar, ben volgend weekend weg, en heb een kapotte pc van een kennis staan.
Hoop dat het af komt.

[ Voor 15% gewijzigd door Amanoo op 12-09-2009 23:20 ]

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

Tarin

Just plain weird.

LED-Maniak schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:16:
[...]

Mosfets zijn een eitje. Pak een logic fet en je kan hem aan de 5Volt hangen.
IRLZ34N is een goed betaalbare en schakelt al bij iets van 3 volt volledig open. Kost iets van 35 cent stuk.
Ik heb ooit geprobeerd een afstandsbediening te boosten met een mosfet, wat jammerlijk mislukt is.. bij nader inzien mogelijk omdat ik de mosfet gesloopt heb met wat esd (iemand vertelde me dat ze daar bijzonder gevoelig voor zijn?)

Maar begrijp ik goed dat de systemen in principe een gescheiden voeding mogen hebben? Dus ik hoef maar 1 draadje van m'n Boarduino naar de gate van de mosfet te trekken?

[ Voor 11% gewijzigd door Tarin op 12-09-2009 23:29 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Helaas, een gewone (bipolaire) transistor zal gaan geleiden door een stroompje, een FET door een spanning tussen de gate en de source, dus beiden hebben een stuurdraad en een return (doorgaans common massa) nodig.
Wel is het zo dat je, zolang je zorgt voor een gedeelde massa, de voedingen verder volstrekt gescheiden mogen zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:10
inderdaad, de spanning die de fet schakelt (bijvoorbeeld om een motor aan te sturen of iets dergelijks) mag gescheiden zijn van de voeding van de microcontroller, maar de gnd moet doorverbonden zijn, anders gaat het niet werken.

herinnert me meteen aan een irritante fout die me een paar uur zoekwerk heeft gekost |:(
max232 aansluiten, seriële connector eraan (tx en rx)... maar niet werken.

DUH! als de gnd niet zit aangesloten doet hij het niet zo goed... was wel 2 uur verder voordat ik erachter was... dat gebeurt me niet nog een keer

[ Voor 41% gewijzigd door nick_haak op 13-09-2009 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-10 23:23

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Ik weet dat dit niet helemaal de bedoeling is, maar ik zoek een topic en kan hem echt niet meer terugvinden :S . Ergens een paar jaar terug heb ik (volgens mij hier) een topic gelezen over iemand die met een microcontroller een VGA-signaal maakte. Op deze manier wist hij met een bordje van misschien een halve vierkante decimeter met VGA-poort erop een afbeelding op een monitor weer te geven. Het was niet mogelijk om meer dan een afbeelding te maken, in verband met de ruimte op de microcontroller.

Maargoed, ik zoek dat topic dus. Het gaat mij met name om het creeeren van een VGA-signaal met een klok lager dan 25MHz (wat ik denk dat in dat voorbeeld het geval is). Ik heb gezocht op 'vga beeld', 'vga signaal', 'vga afbeelding' en nog wat termen in die richting, maar heb het topic niet kunnen vinden. Is er iemand die mij hiermee blij kan maken? :) Alvast bedankt! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
En S-Video, kan dat ook?

Dat is eenvoudiger namelijk. VGA vergt veel processor kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Uhm ja, kan ook, maar er zitten wat 'maars' aan:
- Ik moet dan elke keer een tv meeslepen naar het practicum (het is voor de universiteit), terwijl er al monitors staan;
- We werken met een FPGA-bordje waar al een VGA-connector op zit;
- Monitors zijn doorgaans wat minder kritisch over het signaal dan tv's.

Zelf leek het mij ook handiger om met een tv-signaal te werken, maar de tutor kwam met de bovenstaande argumenten. Ik denk dat 'ie eigenlijk wil zeggen dat we een VGA-signaal moeten maken ;) .

We hebben beschikking tot een kristal van 6,144 MHz en schrijven in VHDL een chip waarmee we pong kunnen spelen. Uiteindelijk zal de chip geëtst worden in DIMES en hopelijk werkt het geheel dan! Maargoed, we zijn nu nog in orienterende fase.

Wat ik zelf al begrepen heb, is dat de klok het aantal pixels op een lijn beperkt. Het is wel mogelijk om een VGA-signaal te creeeren met een klok lager dan 25Mhz, want de VSync en HSync-signalen kunnen gemaakt worden. Ik geloof dat de overige pixels op een lijn gewoon zwart blijven. De resolutie wordt dus simpelweg lager dan 640x480, maar dat is geen probleem voor een spelletje als pong :) .

In the meanwhile ben ik dus op zoek naar andere projecten waarin een VGA-signaal gemaakt wordt met een langzamer kristal. Zo heb ik wat voorbeelden om mee te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:11
Ik weet dat nog wel, was wel grappig project inderdaad.

Volgens mij was het madwizard die dat had gemaakt: http://gathering.tweakers.net/forum/find/poster/59683/topics

[ Voor 54% gewijzigd door ThinkPad op 13-09-2009 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 19:47

Guldan

Thee-Nerd

Ik zit te proberen om een klik aan klik uit setje aan een arduino te koppelen en met mijn zeer gebrekkige electronica kennis zat ik aan het volgende te denken. Ik zorg ervoor dat ik de plekken waar de knopjes aanzitten draadjes soldeer. Die verbind ik aan een relais wat ik kan inschakelen met een spanning van 5 volt van een van de arduino pennen. De afstandsbediening werkt op 12 volt van een batterij. Klopt mijn denkwijze zo? En wat voor relais zou ik dan nodig hebben? Of is er een manier die ik nog niet bedacht heb ?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Optocoupler daarvoor gebruiken. Daar kan het perfect mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 19:47

Guldan

Thee-Nerd

Wat voor voordelen heeft dat dan? die doen toch hetzelfde als een relais echter zijn ze wel galvanisch gescheiden. Op de okaphone site zie ik de volgende informatie staan:
# Optocoupler type:Triac Driver
# Output type:Zero voltage crossing
# Voltage, isolation:7500V ac
# Case style:DIL-6
# Current, If trigger max:15mA
# Current, input:60mA
# Approval Bodies:UL
# Current, If max:60mA
# Power dissipation:250mW
# Voltage, Vf max:1.5V
# Voltage, Vf typ:1.25V
# Voltage, off state:400V

Wat betekend it precies.. wat is nu precies de inschakel spanning?

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Waarom zo moeilijk doen om de originele AB te hergebruiken, als je het met letterlijk 3 draden en een componentje van €3 ook kunt? Fuzzillogic in "433MHz-communicatie met microcontrollers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb hier een 2x16 LCD schermpje, met een HD44780A62 controller. Deze werkt gewoon met LCD Smartie e.d. (heb een schema van een HD44780 gebruikt).

Maar volgens mij heeft deze een andere "ROM" o.i.d., want hij kan alleen A t/m Z en 0 t/m 9 goed weergeven.

Andere tekentjes, % - @ e.d. worden rare tekentjes waar niks uit op te maken valt.

Kan ik dit veranderen? (De "ROM" aanpassen ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Waarschijnlijk heeft hij een japanse ROM, die staat in de meeste hd44780-datasheets ook beschreven. Speciale tekens staan daar ook in, maar op een andere plek, en de rest is kanji (versimpeld japans schrift). Je kunt als je andere tekens nodig hebt het character generator ROM gebruiken, daarin kun je volgens mij iets van 8 custom characters programmeren. Sprite weet hier vást meer over te zeggen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kan ik er niet een normale HD44780 ROM op 'flashen' ? Ik heb geen zin om zelf tekens/characters pixel voor pixel te gaan tekenen met die character generator ROM :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voor zover ik weet is het ROM geen EEPROM, correct me if i'm wrong. Enkel de CGROM is beschrijfbaar.

@hieronder: ik zou niet weten hoe smartie werkt, ik stuur dat spul enkel met microcontrollers aan.

[ Voor 33% gewijzigd door mux op 13-09-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik zit net ff in de datasheet van de HD44780 te kijken. Eindigt hij op A00 dan is het er een met Japanse tekens, en als hij met A02 eindigt is het er een met Europese font. Echter staat er bij die Japanse versie ook gewoon een hoop gewone letters en cijfers, en ook leestekens. Het enige verschil is dat er bij de -A02 ook veel speciale tekens inzitten als ä ü é è etc. Maar in die -A00 zitten als het goed is wel gewoon tekens als %, $, & etc. Kan je in plaats van ASCII-karakters, ook gewoon een decimale waarde naar dat scherm sturen (weet niet meer precies of dat kan in smartie) ? Als je dan bijv 37 stuurt, zou je een %-teken moeten krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Mr.Qips schreef op zondag 13 september 2009 @ 14:16:
...
- We werken met een FPGA-bordje waar al een VGA-connector op zit;
....
In the meanwhile ben ik dus op zoek naar andere projecten waarin een VGA-signaal gemaakt wordt met een langzamer kristal. Zo heb ik wat voorbeelden om mee te werken.
Met een µP is totaal anders werken dan met een FPGA, VGA genereren kan de gemiddelde FPGA met de vingers in de neus terwijl je met een standaard µP zeer zuinig moet zijn met je klokcycles (FPGA heeft die niet, alles is parallel, totaal andere denkwijze).
Voor je projectje in de FPGA maak je bijvoorbeeld losse blokjes:
- Genereren van horizontale en verticale sync-signalen uit je klok: xx kHz en xx Hz signaaltje maken (je loopt synchroon met je kristal, dat je niet exact ronde getallen uitkomt maakt niet uit).
- Tellertje voor de lijnen, zowel voor de blanking (buiten beeld moet je zwart sturen) als voor het tekenen van je afbeelding.
- Tellertje voor de pixels, hier ga je met beperkingen zitten door je kristal, hiermee deel je de lijn die je tekent op in stukjes (tellen hoeveel kloktikken je al aan de lijn aan het tekenen bent), vergeet ook hier weer de blanking niet. Ideaal is het om de pixelfrequentie van je gewenste resolutie te gebruiken als ingangsfrequentie, al wat je lager zit ga je een lagere resolutie halen (dus blokjes tekenen ipv pixels).
- Tekenmodule die aan de hand van bovenstaande tellers de VGA uitgang stuurt.
- Het blokje wat je afbeelding bepaalt (in dit geval pong, dus knopjes inlezen en ontdenderen, balkjes en balletje heen en weer gooien).

Zoals je ziet zal een lagere klok geen probleem zijn om VGA te genereren (resolutie zal lager zijn, that's all). Aan de andere kant is er geen enkele reden om niet meteen een kristal te gebruiken wat netjes op de pixelfrequentie aansluit als je toch een vaste resolutie gebruikt (voor een FPGA is die 25 MHz geen enkel problem). Of gebruikt een PLL om je kloksignaal op te krikken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Bedankt voor de heldere uitleg! Veel info kende ik al, maar ik heb het gevoel dat het gehele plaatje nu duidelijker is geworden :) . Het is niet de bedoeling dat we iets aan de klok veranderen, dus de 6,144Mhz staat vast.

Nog een laatste vraag: begrijp ik goed dat ik horizontaal een lager aantal pixels zal krijgen, maar dat het aantal lijnen gewoon 480 blijft? Omdat mijn frequentie grofweg 4x zo laag ligt, zal ik horizontaal 160 pixels hebben. Als de bovenstaande vraag met 'ja' beantwoordt wordt, moet ik m'n lijnen dus vier keer weergeven, anders krijg ik een uitgerekt beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik heb nu dus die pwm op de gamecontroller aangesloten, maar ik zie in windows niks pulsen. Ik denk dat ik te kleine weerstanden heb, en daardoor te korte pulsen. Heb nog niet in mijn spelletje geprobeerd hoor. Alleen configuratiescherm.
Het is een USB-gamecontroller.
Stel ik druk heel kort een knop op de controller in, echt op 100en van seconden nauwkeurig. Hoe lang duurt dan de kortste puls die Windows kan waarnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@Mr.Qips: Graag gedaan, en blijkbaar ben je helemaal mee, klopt dat je je lijnen meerdere malen moet tonen om teveel vervorming te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
6,144MHz, niet te veranderen, klinkt mij bekend in de oren. Ontwerppracticum 2de jaar elektrotechniek aan de TU Delft? Wij hebben toen ook met VGA lopen kloten, en wonder boven wonder hebben we alles aan de praat gekregen, zelfs op de chips (ja, die zijn echt voor ons gebakken) werkte het :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Jeps jeps, ontwerpprakticum inderdaad. En vandaag hebben we beeld *O* .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Hmm, vandaag vrije dag; dus wat simpele schema's opzoeken om thuis in elkaar te knutselen. Ik kom alleen niet uit het theoretische gedeelte van onderstaande schakeling:
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesdump.nl/upload/ad11e43f388710b314add6b63a7ab84e.png

Waarom knipperen de LED's om en om? De condensatoren worden tegelijk opgeladen, waardoor beide transistoren in werking gaan en de condensatoren weer ontladen ( correct ? ). Daarna begint de cyclus weer opnieuw en gaan de LED's weer uit. Echter waarom de in de praktijk om en om knipperen in mij een compleet raadsel. Zou iemand kunnen uitleggen waarom ze dit doen?
Mr.Qips schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 17:49:
Jeps jeps, ontwerpprakticum inderdaad. En vandaag hebben we beeld *O* .
Altijd leuk, zichtbare vooruitgang :P

[ Voor 15% gewijzigd door Tomfish op 15-09-2009 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kachelpijp
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-04 16:15
Door kleine verschillen in bv. de weerstandswaarden, zal een elco eerder op geladen zijn dan de andere, de elco ontlaad over de transistor en vervolgens is de andere elco als eerste opgeladen en zo voort. Dat is ook de reden waarom een AMV niet werkt in een simulator ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk dat met name de condensatorwaarde veel zal schelen (hebben afaik 20% positieve marge, tegen 5% voor een ordinaire weerstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04-10 18:50
Ik ben ook af en toe wat aan het kloten met electronica, maar waar ik altijd tegen aanloop is het maken van een goede voeding, hoe doen jullie dat?

Want als je nou 40 volt nodig hebt voor een apparaat en 5 volt voor je microcontroller en je wil het hele zooitje aan netspanning hebben, hoe ga je dan te werk?

Edit: Bedankt Boudewijn! erg handig

[ Voor 5% gewijzigd door Wirf op 15-09-2009 21:23 ]

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Trafo + Brugcel .

Daarna een 7805 voor je 5V, en dan een LM317 voor de 40V al dan niet icm een stevige tor (als je veel stroom gaat trekken).
Uiteraard ook wat elco's.

Een 78xx voeding:

http://www.circuitsonline...edingen/78xx-voeding.html

En voor de lichte 40V voeding:

http://www.circuitsonline...n/mini-lm317-voeding.html

[ Voor 38% gewijzigd door Boudewijn op 15-09-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 12:30

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Weet er iemand een simpel MP3 spelertje dat goed met een microcontroller aan te sturen is? Dus aan/uit/play/next/shuffle/ en evt playlist control?

Het is om voorleesboeken makkelijk te ontsluiten voor kinderen (kleuters). Leuke interface (zit al in mn hoofd ontworpen) en gaaaan :P

Oh en natuurlijk graag voor een prikkie ;)

[ Voor 7% gewijzigd door sebastius op 15-09-2009 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nou een Boe-bot en wil een kleine zonnepaneel erop maken zodat hij word opgeladen.
Deze maakt gebruik van 4 AA Nimh batterijen van 1,2volt en 2500mah(in serie). Wil bij dealextreme een zonnepaneel bestellen die hiervoor geschikt is. Ik heb geen idee wat voor een ik moet hebben. Weet alleen dat ik er een diode tussen moet zetten.

Iemand meer informatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
eentje van minimaal 6Volt zoeken en die meer kan leveren dan dat dingetje kan gebruiken(anders laat hij niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 14:49

DaWaN

'r you wicked ??

sebastius schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:48:
Weet er iemand een simpel MP3 spelertje dat goed met een microcontroller aan te sturen is? Dus aan/uit/play/next/shuffle/ en evt playlist control?

Het is om voorleesboeken makkelijk te ontsluiten voor kinderen (kleuters). Leuke interface (zit al in mn hoofd ontworpen) en gaaaan :P

Oh en natuurlijk graag voor een prikkie ;)
Je kunt eens kijken bij sparkfun, die hebben voor 20 dollar een MP3 decoder op een bordje.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook een zonnepaneeltje pakken dat meer vermogen levert, maar bij een lagere spanning. De spanning dan upconverten met een daarvoor geschikte IC+schakeling. Je verliest 10% aan vermogen tijdens het upconverten maar misschien houd je dan nog meer over. Het is maar welke panelen beschikbaar zijn.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:13
DaWaN schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:48:
[...]

Je kunt eens kijken bij sparkfun, die hebben voor 20 dollar een MP3 decoder op een bordje.
of futurlec: http://www.futurlec.com/Mini_MP3.shtml

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Wirf schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:56:
Ik ben ook af en toe wat aan het kloten met electronica, maar waar ik altijd tegen aanloop is het maken van een goede voeding, hoe doen jullie dat?

Want als je nou 40 volt nodig hebt voor een apparaat en 5 volt voor je microcontroller en je wil het hele zooitje aan netspanning hebben, hoe ga je dan te werk?
Naar een grote kringloopwinkel in de buurt (b.v. HetGoed) en dan rondkijken in de bak met netadapters tot je vind wat je zoekt.

40V adapters zaten bijvoorbeeld bij bepaalde printers, of oude quatrovox isdn telefooncentrales. 5V adapters zit bij vanalles en nog wat.

Verwijderd

LED-Maniak schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:17:
eentje van minimaal 6Volt zoeken en die meer kan leveren dan dat dingetje kan gebruiken(anders laat hij niet op).
Oke, ik heb nu zelf 3 kleine die zijn 4volt 80ma per stuk. Kan ik daar wat mee ?

En over het opladen, hij staat niet de hele dag aan. Ik was aan het denken om dat ding gewoon voor mijn raam te zetten. Dan kan die altijd opladen. En wanneer ik er een keer wat mee wil gaan doen, dat de batterijen dan gewoon vol zijn.

Moet ik echt een schakeling hebben die het opladen ook stopt ?

Even voor de duidelijkheid, ik weet totaal niks over het opladen van batterijen. Alleen dat mijn gp lader 2,8v en 125mah gebruikt voor het opladen van 2 batterijen die in serie zijn geschakeld.

Verwijderd

2 van die paneeltjes in serie zetten geeft 8V. Bedenk wel dat je met 80mA er 2500/80 = 30 uur over doet om ze op te laden als de zon vol schijnt (is dus niet vaak hier ;) )

Misschien kan je je panelen verwerken in dit project: http://www.angelfire.com/electronic/hayles/charge1.html

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Volgens mij is 4V niet 6V. In serie zetten is een beetje onhandig en zonde.

Alhoewel 4V AC gelijkgericht wel bijna 6V is (factor 1.5, en AC -> DC is factor 1.44 bij dubbelzijdige gelijkrichting. Mischien als je schottky diodes neemt? :P).

[ Voor 52% gewijzigd door Boudewijn op 16-09-2009 12:11 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
We hebben het hier over DC spanningen.
4x1.2Volt = 4.8Volt. Daar moet nog spanningsval van een diode bij, 0.7Volt = 5.5Volt, en dan nog wat extra voor het laden dus 6Volt is wel realistisch..

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:30:
2 van die paneeltjes in serie zetten geeft 8V. Bedenk wel dat je met 80mA er 2500/80 = 30 uur over doet om ze op te laden als de zon vol schijnt (is dus niet vaak hier ;) )

Misschien kan je je panelen verwerken in dit project: http://www.angelfire.com/electronic/hayles/charge1.html
Oke ik kan er dus 2 in serie zetten, daarna met een diode aansluiten. En na een paar dagen zijn mijn batterijen vol. En stel dat ik hem nog een week extra in de zon laat staan. Wat gebeurt er dan ?

• mace

mace

Sapere Aude

80 mA, telt dat als druppelladen?

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:01:
[...]

Oke ik kan er dus 2 in serie zetten, daarna met een diode aansluiten. En na een paar dagen zijn mijn batterijen vol. En stel dat ik hem nog een week extra in de zon laat staan. Wat gebeurt er dan ?
Als de batterij compleet vol is wordt de energie die je erin stopt omgezet in warmte, bij een stroom van 80 mA is de warmteontwikkeling zo klein dat de batterijen er niet stuk van gaan.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• naftebakje
mace schreef op woensdag 16 september 2009 @ 16:29:
80 mA, telt dat als druppelladen?
Hangt af van batterijcapaciteit, meeste batterijen kan je druppelladen op 1/10 C, dus alles boven 800mAh mag je zo aan die 80mA lader laten hangen.

Verwijderd

Zo gezegd, zo gedaan. Heb net 2 paneeltjes in serie gezet. Met een diode ertussen. Komt nu alleen niet veel sap uit. Multimeter geeft bijna 1 volt aan. Ik zie wel wat hij morgen gaat doen. Misschien is het ook een optie om de Boe-bot aan te laten staan. Dan verbruikt hij nog wat. En worden de batterijen niet volledig opgeladen.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 20:22

Stoney3K

Flatsehats!

Heeft er iemand goede/slechte ervaringen met audio-bekabeling (ongebalanceerd lijn, dus tulp) over CAT5? Ik wil naar elke slaapkamer in mijn nieuwe flat een A/V aansluiting maken vanaf mijn HTPC, maar ik ben een beetje bang voor storingen en overspraak over de lange kabels.

De afstand is ruim 10 meter vanaf de bron tot aan het aansluitpunt, en de A/V bekabeling loopt naast 230V en video (composiet + CAI) coax-bekabeling.

Balanceren aan elke kant is ook nog een optie, maar dan moet ik wel passende lijntrafo's vinden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• bobo1on1
Audio gaat naar mijn ervaring prima, maar je moet wel een redelijk laagohmige uitgang hebben.

Als je echt goed wilt doen neem je s-ftp kabel en gebruik je de shield en een aderpaar per audio aansluiting.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmmm ongebalanceerd is dan wel weer jammer.

Ik zou kijken of digitaal een optie is, dat werkt sowieso.
Aan de andere kant is een nette mantel erom heen knutselen ook prima te doen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

bobo1on1 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:20:
Audio gaat naar mijn ervaring prima, maar je moet wel een redelijk laagohmige uitgang hebben.
Het gaat straks dus om gewone AV-apparatuur, die hebben (bijna) allemaal een hoogohmige (47k) uitgang.

Als ik een fatsoenlijk paartje transformatoren kan vinden ben ik in principe al helemaal klaar -- dan kan ik gewoon stereo geluid (2 aderparen) over een enkele CAT5 lijn laten lopen zonder de bestaande Ethernet pluggen in de weg te hoeven zitten.

Ik maak me vooral zorgen over de overspraak tussen de stroombekabeling (50Hz) en de audioverbindingen. De video-verbindingen maak ik van fatsoenlijke coax-kabel, dus die zullen weinig problemen opleveren, en het netwerk zit in een veel hoger frequentie-gebied dus daar heb ik ook weinig last van.

• bobo1on1
Boudewijn schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:27:
Hmmm ongebalanceerd is dan wel weer jammer.

Ik zou kijken of digitaal een optie is, dat werkt sowieso.
Aan de andere kant is een nette mantel erom heen knutselen ook prima te doen.
Heb je het prijsverschil tussen utp en s-ftp al eens bekeken?

[ Voor 71% gewijzigd door bobo1on1 op 17-09-2009 16:36 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee ik heb een vrij grote voorraad s-ftp voor noppes liggen.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Ik heb een keer telefoon, usb audio + composite over 1 utp gestuurd en heb daar nooit problemen gehad. De lengte was volgens mij 8+ meter, ik had geen problemen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

it0 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:03:
Ik heb een keer telefoon, usb audio + composite over 1 utp gestuurd en heb daar nooit problemen gehad. De lengte was volgens mij 8+ meter, ik had geen problemen.
Goed, ik denk dat het dan wel een poging waard is. Ik heb redelijk vlakbij een goedkope leverancier van CAT6 S/FTP en wandcontactdozen kunnen vinden, dus ik denk dat ik binnenkort eens een haspeltje van 300m ga regelen, en verloopdoosjes naar A/V in elkaar ga klussen. :)

VGA of component over CAT5 (tbv beamer) zou helemaal netjes zijn, maar misschien dat dat een beetje tricky wordt. Anyway, we zien wel. :)

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:35
Stoney3K schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:46:
[...]

Goed, ik denk dat het dan wel een poging waard is. Ik heb redelijk vlakbij een goedkope leverancier van CAT6 S/FTP en wandcontactdozen kunnen vinden, dus ik denk dat ik binnenkort eens een haspeltje van 300m ga regelen, en verloopdoosjes naar A/V in elkaar ga klussen. :)

VGA of component over CAT5 (tbv beamer) zou helemaal netjes zijn, maar misschien dat dat een beetje tricky wordt. Anyway, we zien wel. :)
als uw beamer HDMI heeft kun je misschien gewoon HDMI to UTP boxes kopen.. kosten wel wat maar werken geweldig (dealextreme)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• bobo1on1
Vga of component zou je altijd kunnen proberen, als het niet werkt kost het je wat d-sub of tulp stekkers, aangezien je toch al kabel gaat kopen.
Let wel op dat je kabel neemt met een mantel per aderpaar en dat je voor de kleur en sync signalen een aderpaar en de mantel gebruikt.

Ik betwijfel wel of dat goed gaat werken over een afstand van 10 meter.

[ Voor 11% gewijzigd door bobo1on1 op 17-09-2009 17:56 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Icekiller2k6 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:50:
[...]
als uw beamer HDMI heeft kun je misschien gewoon HDMI to UTP boxes kopen.. kosten wel wat maar werken geweldig (dealextreme)
Zo'n fancy modern ding heb ik niet, als ik dan converter-doosjes zou kopen zouden die duurder zijn dan een nieuwe beamer. ;)
Vga of component zou je altijd kunnen proberen, als het niet werkt kost het je wat d-sub of tulp stekkers, aangezien je toch al kabel gaat kopen.
Let wel op dat je kabel neemt met een mantel per aderpaar en dat je voor de kleur en sync signalen een aderpaar en de mantel gebruikt.
VGA gaat sowiezo al lastig worden, want dat bestaat uit vijf coaxen (RGBHV) terwijl je maar vier aderparen hebt. Component (YPB) heb ik wel vertrouwen in, dan heb ik nog een paar over waar ik eventueel composiet overheen kan laten lopen.

Twee STP-lijnen leggen voor gecombineerd VGA + CVBS + Y/C (S-video) kan ook, dan zitten alle aderparen precies vol.

Die 10m ga ik trouwens wel redden: Ik kan er eventueel nog een VGA verdeelversterker tussen zetten, en ik draai nu 10m verbindingen naar mijn beamer over 'normale' (el-cheapo) VGA kabel. Aan beide kanten sluit ik de boel trouwens ook netjes met BNC af.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:03

• JER00N
  • Niet online
Leuke WTF:

Ik heb een programma geschreven voor een PIC. Er draait een oneindige while-loop, en een paar interrupts om input van een timer en 2 rotary encoders (via interrupt-on-change) op te vangen.

Het is nu 2858 bytes groot (ik heb 8192 bytes beschikbaar) en het programma draait prima. Breid ik de code nu iets uit (met een simpel forloopje in de while-lus) dan wordt het programma 2878 bytes groot, en gaat het programma helemaal flippen. Bij starten werkt het nog gewoon zoals het hoort, maar zodra ik aan 1 van de rotary encoders draai, lijkt het alsof de program counter naar random plekken springt. Sowieso zie ik vaak dat het programma in de interrupt blijft rondbanjeren, maar soms worden er ook functies aangeroepen die helemaal niet aangeroepen horen te worden op dat moment.

Enig idee wat dit kan zijn? Ik heb het idee dat stukken code in het program-geheugen door elkaar heen lopen ofzo. Ik programmeer het zaakje in MPLAB in C, met als compiler de HI-TECH ANSI C-compiler...

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Wat is je code? Niet ergens een flag gemist, return vergeten, stack overflow? Wat als je het door de simulator heen haalt?

• mux

mux

99% efficient!

Stoney3K schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:04:
[...]

Zo'n fancy modern ding heb ik niet, als ik dan converter-doosjes zou kopen zouden die duurder zijn dan een nieuwe beamer. ;)

[...]

VGA gaat sowiezo al lastig worden, want dat bestaat uit vijf coaxen (RGBHV) terwijl je maar vier aderparen hebt. Component (YPB) heb ik wel vertrouwen in, dan heb ik nog een paar over waar ik eventueel composiet overheen kan laten lopen.

Twee STP-lijnen leggen voor gecombineerd VGA + CVBS + Y/C (S-video) kan ook, dan zitten alle aderparen precies vol.

Die 10m ga ik trouwens wel redden: Ik kan er eventueel nog een VGA verdeelversterker tussen zetten, en ik draai nu 10m verbindingen naar mijn beamer over 'normale' (el-cheapo) VGA kabel. Aan beide kanten sluit ik de boel trouwens ook netjes met BNC af.
Over een deftige VGA-kabel heb ik flinke verslechtering van het beeld over ruwweg 8 meter, en dat is bij 800x600, het wordt erger bij hogere resoluties. Het is dus niet foolproof, je moet wel goed nadenken bij wat je doet.

De hoofdreden dat bij mij het signaal verslechtert is de oude videokaart, maar ook een setje signaalkabels dat er tegenaan ligt. Zonder dat is 800x600 beter te pruimen, en met een nieuwe videokaart en versterker is het beeld zelfs perfect, maar ik heb geen hogere resolutie scherm eraan gehangen toen ik dat testte. Die versterker is dan wel weer een lastig extra kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

bassie schreef op donderdag 17 september 2009 @ 23:10:
Wat is je code? Niet ergens een flag gemist, return vergeten, stack overflow? Wat als je het door de simulator heen haalt?
Stack overflow is bij een PIC wel een goede ja, de stack kan maar 8 return adressen opslaan en ik denk dat als je in C programmeert daar behoorlijk snel overheen kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
DaWaN schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 09:04:
[...]

Stack overflow is bij een PIC wel een goede ja, de stack kan maar 8 return adressen opslaan en ik denk dat als je in C programmeert daar behoorlijk snel overheen kan gaan.
Hm, wellicht dat dat het dan kan zijn. Heb geen idee eigenlijk wat een stack overflow precies inhoudt dus dat moet ik van 't weekend maar eens gaan uitzoeken :P

• sebastius

sebastius

Jongens, hoe zat het ook alweer? Ik heb een ipod met stereo uitgang (audio), maar heb een mono koptelefoon. Hoe kan ik dat verantwoord aan elkaar knopen zonder de boel te mollen? Ik kom er met google niet uit terwijl ik zeker weet dat ik het eerder gezien heb...

• mux

mux

99% efficient!

Bij bipolaire uitgangen van stereo kun je R+ aan L- of L+ aan R- hangen, maar bij single-ended spul kan dat niet. Dus nee, kannie.

• sebastius

sebastius

Ja nee ho effe, het kan wel, maar moet even weten hóe ook alweer ;)

• LED-Maniak
  • Nu online
Weerstandje tussen beide en dan aan elkaar? ;)

R+ ->> Weerstand |
L+ ->> Weerstand | -------

[ Voor 35% gewijzigd door LED-Maniak op 19-09-2009 16:15 ]

• mux

mux

99% efficient!

Dan moeten dat wel heel lage weerstanden zijn, en verlies je sowieso op signaalniveau. Is dat een issue?

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met een TA2020 Class D versterker? Ik heb er een kapotte hier, hij geeft geen output meer (helemaal niks, 0 volt, ook niet als hij volledig opengedraaid is).
Op de CPUMP pin zou VDDA + 10V moeten staan, maar ik meet daar VDDA + 0.3V. Ik heb de 1uF condensator (Cp) al preventief vervangen, maar hij werkt nog steeds niet. Op 31 en 32 meet ik een 300kHz signaal, dat werkt dus wel. Mute, sleep en fault zijn allemaal 0V, hij slaapt dus ook niet. Hij trekt rond de 100mA, de volumeknop maakt niet uit.

Ik vermoed dat de voedingsspanning iets te hoog is geweest (hij zat op een brommer, direct op de accu). Lijkt erop dat de ingebouwde charge pump transistor kapot is :/

Als iemand nog een losse TA2020 heeft houd ik me aanbevolen :) Ik zag ze per 2 op ebay, maar het hele kastje kost 20 dollar, 2x ta2020's kost rond de 14 GBP :X

• mux

mux

99% efficient!

Hele stomme vraag, maar de charge pump kan wel kapoet zijn, maar je kunt misschien proberen een eigen NE555-based charge pump eraan te hangen (eerst even met de labvoeding testen of hij wel werkt als je Vdd+10V op de pin zet), toch?

Het zijn inderdaad niet al te cheape chipjes, dus het is het proberen waard. De ervaring is dat dat soort vermogenselektronica niet zomaar stukgaat, zelfs als het over de absolute maximum ratings gaat.

domme vraag omdat ik geen zin heb de datasheet door te kijken: weet je zeker dat mute/sleep/fault active high zijn?

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Het kan ook best zijn dat één van de 4 interne FET's die aan de VDD hangen gewoon dood is.
Heb je misschien een labvoeding ? Dan zou ik gewoon met de labvoeding de spanning aanbieden aan de uitgang van de chargepump en kijken hoeveel stroom dat trekt, als dat stroom trekt dan is er meer aan de hand dan alleen de chargepump stuk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
JER00N schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 18:13:
[...]

Hm, wellicht dat dat het dan kan zijn. Heb geen idee eigenlijk wat een stack overflow precies inhoudt dus dat moet ik van 't weekend maar eens gaan uitzoeken :P
Inmiddels heb ik het probleem opgelost, het was waarschijnlijk idd stack overflow. Ik had een nogal vieze interrupt routine (met veel te veel code en delay loops etc 8)7 ). Ik heb die grote stukken code nu in de main-loop gezet en in de interrupt zet ik nu alleen flags, die ik in de mainloop afvang en verwerk. Geen rare dingen meer meegemaakt tot nu toe *O*

Overigens _eindelijk_ een striptang gekocht, na jaren kloten met gare stanleymesjes.

Afbeeldingslocatie: http://media.conrad.de/m/8000_8999/8000/8040/8040/804037_BB_02_FB.EPS.jpg

De prijs valt nog mee (€15,40)

[ Voor 14% gewijzigd door JER00N op 21-09-2009 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
Weet iemand nog een stukje software om mooie karnaugh maps te maken? Zoals die op wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

bassie schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:55:
Weet iemand nog een stukje software om mooie karnaugh maps te maken? Zoals die op wiki
Ik heb daar dit wel eens voor gebruikt: http://k-map.sourceforge.net/

Maar waarom heb je het nodig ? Ben je bezig met basis Digitale Techniek oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:05:
Dan moeten dat wel heel lage weerstanden zijn, en verlies je sowieso op signaalniveau. Is dat een issue?
Mwa, een tweetal weerstandjes van ~1k moet goed genoeg zijn, en dan ook een 1k'tje naar aarde.

Je verliest er sowieso 6dB aan signaal op, of je moet een actief mengtrapje bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
DaWaN schreef op maandag 21 september 2009 @ 18:09:
[...]

Ik heb daar dit wel eens voor gebruikt: http://k-map.sourceforge.net/

Maar waarom heb je het nodig ? Ben je bezig met basis Digitale Techniek oid ?
Simpele school opdracht.

Maar ik zoek een programma waarmee ik ze mooi kan tekenen, niet iets dat het voor me berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Dacht al, dat heb ik voor het laatst op school gebruikt, en daarna ook nooit meer iets aan gehad :P

Zou ook totaal niet meer weten hoe het werkt, terwijl we er toendertijd een teller mee moesten maken die 1,2,3,4,5 etc op een 8digit display aangaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 20:08

GG85

.......

Zijn er hier tweakers die een beetje leuke smd print (bijv met een TQFP144) getekend hebben in Eagle en deze bij Eurocircuits hebben laten ontwikkelen?

Ik ben zelf namelijk een beetje aan het stoeien met de design rules (via, wire, spacing dikte etc) maar kom hier nog niet helemaal uit. Ook niet met de pdf die bij Eurocircuits staat dus ik vroeg me af of er hier mensen zijn met de juiste DRC settings voor Eagle of de complete configuratie file (*.dru?) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virus.elektro
  • Laatst online: 10:36

virus.elektro

profesionele monitor sloper

ik ben daar ook wel geinteresseerd in. ik heb op dit moment niks in de bak staan vanwege afstuderen, maar daarna vast wel weer.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik heb samen met DaWaN een hoop elektronica ontwikkeld. Zelf gebruik ik liever TinyCAD+FreePCB en heb hier voornamelijk bij Cyner, maar ook twee keer bij Eurocircuits prints van laten maken. DaWaN werkt in Eagle en kan jullie waarschijnlijk verder helpen, ondanks dat hij nooit iets bij Eurocircuits heeft laten maken (maar dat hoort niet uit te maken voor het proces).

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:26

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Iemand ervaring met goedkope probes van ebay? Zoiets als dit? Zijn ze een beetje te gebruiken tot bv 20 MHz? Of vervormen ze alles?

• mux

mux

99% efficient!

Oh, die probes vervormen niks hoor, zeker niet als je ze hoogimpedant gebruikt. Wel heb ik de ervaring dat de goedkopere probes om een of andere reden wel eens willen roesten, wat je signaal net als bij gecorrodeerde multimeter-probes flink verneukt.

Dat gezegd hebbende zijn originele probes van Fluke, Yokogawa, etc. ook wel belachelijk overpriced, je kunt gemakkelijk 5 setjes goedkope probes verslijten voor de prijs van de merkjongens.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wel meer :P.

Ik heb geloof ik 4 probes (200MHz, no frills van Tek ) die 200-250E per stuk doen bij Farnell.
HV probe kost nog veel meer (>600) en een differentiele al helemaal.

HV probe+4 gewone probes zaten bij mijn scope die ik van iemand over heb genomen.... maar zelf heb ik jaren met gewone telequipment (oid) probes gewerkt. Niet erg fancy , maar zeker voldoende.

Even iets anders:

V&A aangeboden: Yagi Aerial Antenna 18dBi RP-SMA Connector

Heb ik vandaag binnen gehad, en ik geloof best dat die antenne prima is , maar 12m coax eraan schiet natuurlijk niet op (0.5dB/m verlies heb je al gauw, en dan zit je aan 6dB).

Nu heb ik zoiets op het oog om die connector er weer aan te zetten (ik ga de pigtail inkorten naar 0.5m):
http://www.kokonderdelen....n=com_virtuemart&Itemid=6

Maar ik heb geen krimptang. Kun je dat met een beetje handigheid ook solderen ? (ik kan vrij goed solderen ondertussen en heb ook genoeg gereedschap). Ik ben nml nieuw met HF dingetjes, en ik weet dat het vrij kritisch komt.

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 23-09-2009 15:01 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
H155 doet inderdaad ca 0,5dB/m. Er bestaan wel kabels die aanzienlijk beter zijn, tot 0,2dB/m op 2,4GHz.

Connectoren voor krimpmontage zijn mechanisch niet geschikt voor solderen. De buitenmantel krijgt geen mechanische borging, en een soldeerverbinding mag je niet mechanisch belasten.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ga de zaak ook niet belasten, en trek er netjes een krimpkous omheen.
Zal sowieso met verstand wel wat knijpen, maar heb geen speciale tang hiervoor.

Blijkt trouwens nu dat er RP-SMA aanzit ipv TNC. Note to self: eerst checken wat je koopt ipv de verkoper te geloven :P.

• mace

mace

Sapere Aude

Kan je niet ergens een krimptang lenen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Niet echt. Budget om er een te kopen is er atm even niet.

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-10 22:50
Mr_gadget schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:58:
Iemand ervaring met goedkope probes van ebay? Zoiets als dit? Zijn ze een beetje te gebruiken tot bv 20 MHz? Of vervormen ze alles?
Heb die hier thuis ook. Werken prima, hoewel ik ze wel elke keer voor gebruik eerst weer iets moet bijstellen.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Woei, ik heb net een nieuw mini-projectje gekregen:

Een DC-DC step-up converter bouwen die 60V kan leveren (vanaf 12V) bij 4A. Maar eens het internet op duiken...

• mux

mux

99% efficient!

Met microcontroller, dedicated controller (texas instruments TPS6xxx oid) of analoge elektronica?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ssj3gohan schreef op donderdag 24 september 2009 @ 21:31:
Met microcontroller, dedicated controller (texas instruments TPS6xxx oid) of analoge elektronica?
De vermogenscomponenten zijn al onderweg (standaard boost-converter circuitje), waarschijnlijk dat ik er een uC als controller aan knoop. Ik heb nog een aantal ATTiny's liggen die ik eventueel wel kan gebruiken.

• mace

mace

Sapere Aude

Linear heeft volgens mij zo'n online flash geval waarmee je voedingen kan ontwerpen.

Je geeft de specs in, kiest een chippie en presto, ontwerp. :*)
Pagina: 1 ... 7 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.