De EL-kroeg - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 122 Laatste
Acties:
  • 593.411 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
ik zit met een vraag,
stel je hebt een relais van 24V 4A , mag je daar dan ook 12V 8A mee schakelen?
of een drukknopje van 12V 1A, mag je daar dan ook 24V 0.5A mee schakelen?

want bij beide is het vermogen dat er door heen gaat hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Jamaar zo werkt het niet. De reden dat er een rating op staat is het volgende:

- Een relais is niks anders dan een ohms contact, maw, het heeft een redelijk constante weerstand als het aanstaat en het is los als het uit is, met een bepaalde tussenruimte.
- De spanningsrating is gebaseerd op de tussenruimte*, er kan een vonk overslaan zodra er een hogere spanning op staat dan in dit geval 24V
- De stroomrating is gebaseerd op de weerstand van de contacten en de dissipatiemogelijkheden van het relais. Als er stroom gaat lopen krijg je dissipatie als R*I^2. Meer stroom, meer dissipatie, en als de behuizing dat niet kwijt kan wordt het te heet en smelt en explodeert er van alles. Dat is leuk, maar meestal vinden de mensen waarvoor je werkt het minder leuk. Dan doe je het nog een keer, en nog een keer, en dan word je weggestuurd.

Dus: meer spanning=no-go, meer stroom=no-go. Minder=prima.

*de spanningsrating is vaker gebaseerd op nothing at all. 24V relais kunnen prima 230V schakelen. Het punt is vaak dat ze er vanuit gaan dat er flinke inductieve lasten aan gaan hangen, en de back emf daarvan zorgt voor flinke spanningspieken die alsnog kunnen vonken. In principe is de stroomrating het enige waar je je zorgen om hoeft te maken, binnen redelijke grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 15:01
oddish2211 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:33:
ik zit met een vraag,
stel je hebt een relais van 24V 4A , mag je daar dan ook 12V 8A mee schakelen?
of een drukknopje van 12V 1A, mag je daar dan ook 24V 0.5A mee schakelen?

want bij beide is het vermogen dat er door heen gaat hetzelfde?
Niet helemaal, stel het relais heeft een weerstand van 1 Ohm:
Bij 24V 4A dissipeert die weerstand
I2R = 42*1 = 16 W
Bij 12V 8A dissipeert die weerstand
I2R = 82*1 = 64 W

Hier gaat het dus al fout...
Edit:
Damn net te laat achja nu met voorbeeldje :>

[ Voor 8% gewijzigd door 0fbe op 29-07-2009 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Nu online
hoe heten die formules die hier gebruikt worden?
I^2 * R ? ik ken deze nl helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:56
oddish2211 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:19:
is zelfde als p=u*i

[ Voor 5% gewijzigd door LED-Maniak op 29-07-2009 17:25 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 15:01
oddish2211 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:19:
U = I*R
P = U*I = I*R*I = I2R
en zo ook
I = U/R
P = U*I = U2/R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

ssj3gohan schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:41:
In principe is de stroomrating het enige waar je je zorgen om hoeft te maken, binnen redelijke grenzen.
Heel simpel gezegd wel, maar een heel belangrijk onderscheid hier is nog wel of het gaat om AC of DC stroom. Omdat AC een nuldoorgang heeft (oftewel een hele korte periode waarin de aangeboden spanning 0V is en dus een eventuele vonkboog wegvalt) kan bij dezelfde stroom het relais kleiner uitgevoerd worden. De contacten hoeven dan namelijk minder ver uit elkaar getrokken te worden, omdat er minder problemen ontstaan met de vonkboog.

Als een relais DC een bepaalde stroom kan onderbreken, kan je er veilig van uitgaan dat dat relais een veel grotere AC stroom kan onderbreken. Als de AC stroom gespecificeerd is, zou ik nog eens extra controleren of hij die stroom DC uberhaupt wel kan onderbreken.

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Was opzoek naar voorbeelden voor een cc2500 transceiver samen met een Arduino en kwam het volgende tegen:

http://www.dunehaven.com/minisa.htm

Een Mini Spectrum Analyzer.
De software is te downloaden en werkt samen met de shield en cc2500 modules van de laatste inkoop actie op sk.net
Gevoeligheid is wel minder dan het origineel maar ik kon wel de Bluetooth communicatie tussen mijn telefoon en PC zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:21
Ik was van plan mijn oude WAG54G ver. 1.2 weg te geven maar ik kom er zojuist achter dat hij het niet meer doet :/ Beetje lullig om zo weg te geven natuurlijk!

Na een korte inspectie komt het erop neer dat er enkele condensatoren/elco's bol staan.
Deze ga ik dus vervangen, helaas heb ik hier al veel ervaring mee (met het vervangen van elco's dan)
Meestal kannibaliseer ik ze van oude kapotte elektronica/moederborden. Maar die heb ik nu niet voorhanden.

Ik ben dus opzoek naar een adresje (liefst online) waar je ze per stuk of 5/10 kunt kopen. Nu kwam ik laatst op GOT een topic tegen waarin een aantal adressen werden genoemd maar ik kan deze helaas niet terugvinden.
Dus wie een adres weet waarin ze red. snel leveren, ik houd mij aanbevolen.
edit:
Het betreft 5x 1000uF 16V, 5x 33uF 16V, 1x 470uF 16V en 1x 470uF 35V

[ Voor 5% gewijzigd door Puch-Maxi op 30-07-2009 19:55 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
dickbest.nl, voti.nl

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Jammer dat je gelijk bij meerdere shops moet bestellen omdat de één bepaalde waardes niet heeft en de ander de overige waardes niet heeft. Maar bedankt voor de url's ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:19

Theuno

Da Devil Crew

Puch-Maxi schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 16:27:
Jammer dat je gelijk bij meerdere shops moet bestellen omdat de één bepaalde waardes niet heeft en de ander de overige waardes niet heeft. Maar bedankt voor de url's ! :)

Het betreft 5x 1000uF 16V, 5x 33uF 16V, 1x 470uF 16V en 1x 470uF 35V
Voltage mag je hoger nemen.

En anders zal de Conrad toch alles wel hebben ?

[ Voor 6% gewijzigd door Theuno op 31-07-2009 10:41 . Reden: conrad ? ]

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Spanning mag inderdaad hoger, maar dan moet je oppassen dat het gaat passen. Hoe hoger de spanning hoe groter de condensator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 22:27
Ik ben opzoek naar een transformator van 230 naar 2 x 24 bij minimaal 700mA. Voor het bouwen van een symetrische voeding. Iemand nog een idee waar ik zo'n trafo goedkoop kan krijgen.

Ik nijg naar het kopen van een ringkern bij van dijken elektronica. Maar weet iemand anders nog een goedkoop adresje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

http://www.baco-army-goods.nl/product_1147.html

2 van deze units in serie, een idee?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-06 11:37
Is die 700mA ac of dc?

Bij amplimo zijn ze nieuw te krijgen, wel vrij duur. Misschien 2ehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Je hebt geen verstand van/zin in het bouwen van een symmetrische geschakelde voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
ssj3gohan schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 09:22:
Je hebt geen verstand van/zin in het bouwen van een symmetrische geschakelde voeding?
Geschakelde voeding is ook een optie, maar de voeding wordt uiteindelijk voor een voorversterker gebruikt. En dan heb ik toch liever een lineaire voeding in plaats van een geschakelde.
bassie schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 03:11:
Is die 700mA ac of dc?

Bij amplimo zijn ze nieuw te krijgen, wel vrij duur. Misschien 2ehands?
24V AC, moet uiteindelijk 30V symetisch hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
Bedoel je +/- 30V (60V totaal) of +/-15V (30V totaal). Het eerste lijkt me nogal veel voor een voorversterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

kippy schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 13:21:
[...]

Geschakelde voeding is ook een optie, maar de voeding wordt uiteindelijk voor een voorversterker gebruikt. En dan heb ik toch liever een lineaire voeding in plaats van een geschakelde.
Mee eens. Het kan wel, maar dan moet je bijv. TI's 1.0/1.2/2.2 MHz controllers gebruiken. Daar zitten zelfs application notes bij voor audiogebruik maar.... ze zijn prijzig (controllers zelf tussen 4 en 12 euro, goede inductor kost je ook zeker 3 euro, alles bij elkaar zit je makkelijk over de 30 euro aan componenten)

En dan is een trafo bij baco en een paar TO-3P LDOs toch goedkoper en makkelijker, ondanks dat je 90% van je energie weggooit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
jeronimo schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 13:30:
Bedoel je +/- 30V (60V totaal) of +/-15V (30V totaal). Het eerste lijkt me nogal veel voor een voorversterker?
Nee echt 30 Positief en Negatief. Is voor buisjes nodig.

Maar ik heb een trafo besteld bij Dick Best. En meteen nog wat extra componentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Afbeeldingslocatie: http://www.sphere.ws/openlaserfrag/images/pushpull.png

Heeft de tor voor de push-pull nog meer nut behalve de inverterende werking en een hogere base spanning op de twee push-pull torren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Waarom zou je het op die manier doen? Logic FET er aan en je schakelt hem direct volledig open vanaf een volt of 2(afhankelijk van de FET).
IRLZ34N bijv. goedkoop, hoog vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
Dat plaatje heb ik niet zelf gemaakt maar gevonden op het internet.
Ik wil graag 1 tot 2 ampere schakelen met een 5V uitgang van een microcontroller @ 56KHz.
Er zijn twee redenen waarom ik mij niet wil beperken tot logic level fets.
Ten eerste zijn logic level fets wat lastiger te verkrijgen en het is voor mij van belang dat mijn ontwerp gemakkelijk reproduceerbaar is. Ten tweede hebben logic level fets een veel hogere gate capaciteit tov normale fets. Dit kan bij 56KHz een probleem vormen waardoor ik alsnog een driver nodig heb.
Er zijn natuurlijk een heleboel mosfet drivers op de markt, maar die zijn meestal nogal lastig verkrijgbaar (behalve bij groothandels zoals farnell, digi-key, mouser enz.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Neeuh, je kunt prima op 56 kHz schakelen met je microcontroller als je FETs zoals die op een moederbord zitten neemt. De gatecapaciteit daarvan is zo laag dat je prima slew rates krijgt. Hoe scherp wil je je flanken? Dan kun je het zelf helemaal uitrekenen.

400 kHz wordt wel een probleem, of 10ns flanken, of hoge Vds-MOSFETs. Hoeveel spanning moeten je FETs schakelen? Indien minder dan 25V is er geen reden om niet een paar mooie fetjes van een moederbord-vrm af te slopen en te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
Zoals al gezegd wil ik ook rekening houden met mosfets die een te hoge Vgs hebben om fatsoenlijk aan te sturen met 5V. Het gaat erom dat mijn circuit gemakkelijk na te bouwen is zonder exotische onderdelen en moederborden te slopen voor FET's. Daarom wil ik een driver bouwen met discrete componenten.

[ Voor 43% gewijzigd door Sphere- op 06-08-2009 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Ik heb zelf goede ervaringen met een tsc427 mosfet driver, zeer steile flanken met mosfets met een vrij hoge gate capaciteit.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

maar.... wat voor spanning wil je schakelen? Dat bepaalt of het wel of niet mogelijk is. Je kunt wel uitgaan van totaal uit de tijd zijnde ultrabrakke fets maar als je in de eerste pagina farnell - gesorteerd op laagste prijs - 50% fets kunt vinden met een dusdanig lage Vgs bij nominale stroom en een lage Cgs.... wat houdt je dan nog tegen? Ik gebruik tientallen verschillende power MOSFETs in mijn ontwerpen en ik ben er nog nooit eentje tegen gekomen die bij 4,5V geen fatsoenlijke drain current kon hebben. Bij overgangs-FETs, oude types en signal level FETs is het een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
7-12 volt
En mijn uC pin kan maar 20mA sourcen.

[ Voor 68% gewijzigd door Sphere- op 06-08-2009 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

En je wilt.... sinken neem ik aan? N-FET?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
yup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

http://nl.farnell.com/jsp...1&Ns=PRICE_PLS_011_PRICE1|0&locale=nl_NL&appliedparametrics=true&getResults=true&originalQueryURL=/jsp/search/browse.jsp%3FN%3D1004185%26No%3D0%26getResults%3Dtrue%26appliedparametrics%3Dtrue%26locale%3Dnl_NL

Alle through-hole en 90% van de SMD FETs onder de 30V (through hole is het linkje) hebben een Vgs(th) van 4V of minder, veruit de meesten 2.5 of 3V.

Gate charges varieren als ik de datasheets random pick tussen 4 en 33 nC, waarbij 33 nC bij FETs is die honderden amps pulsed en minstens 100A continu aankunnen. met 20 mA heb je een gate van 33 nC in een microseconde gevuld, give or take - de ramp tot aan Vgs(th) in ieder geval. Dit betekent dat met 10% overlap (schakelverliezen worden hier meestal op geijkt) je maximumfrequentie op 100 kHz kan liggen - bij 56 kHz heb je worst-case 5% overlap bij een duty cycle van 50%. Je minimum/maximum duty cycle ligt dan in de buurt van 10-20% als je het leuk wilt houden.

Then again, je gaat waarschijnlijk schermen met FETs die een paar A aankunnen, die hebben eerder 4-5 nC Cgs(tot) waarbij Cgs(Vth) eerder 2,5-3 nC is. Daar kun je op 56 kHz prima schakelen met duty cycles richting 1%. Als dat nog niet genoeg is moet je inderdaad aan een driver maar let op - high performance requires high performance, je kunt dan ook niet elke willekeurige 2n2222 gebruiken. Je moet dan ook je torren gaan uitkiezen.

Heb je een specifieke reden om op 56 kHz te willen schakelen? Wat had je in gedachten als pulse driver? Je kunt namelijk geen betere performance krijgen met het circuit dat je getekend hebt, die heeft ook een vrij langzame slew doordat je torren dingen als reverse recovery capacitance, Cbe en wat dan niet hebben. Je hebt een pulse driver nodig om een mosfet gate echt snel en hard aan te kunnen zetten. Op die manier kun je wel flanken van 10ns of minder krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

Ben bezig te studeren/oefenen voor mijn Full radioamateur licentie.

Nu loop ik weer tegen een bepaalde vraag aan, waar ik eerder ook moeite mee had.
Kan iemand dit toevallig goed uitleggen ?

25 - De spanning over R2 is:
Afbeeldingslocatie: http://www.ham-radio.nl/examens/cvoorjaar2001/cn200125.gif

en bijvoorbeeld deze:

9 - In de schakeling is de stroom:
Afbeeldingslocatie: http://www.ham-radio.nl/examens/cvoorjaar2002/v200209.gif

Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Vraag 25;

Is het niet te zien als een 120R weerstand in serie met een 20R model, in serie met een 200V spanningsbron?

Vraag 9:

3+1 = 4Ohm. Spanning is 2V.
You do the math ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
ssj3gohan schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:42:
Heb je een specifieke reden om op 56 kHz te willen schakelen?
Gemoduleerd IR signaal. (met IR LED)

[ Voor 3% gewijzigd door Sphere- op 06-08-2009 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Los kirchoff op tussen alle nodes. In de eerste vraag heb je vier verschillende nodes: 0V (a), de linker 100V (b), de rechter 100V (c) en een onbekende in het midden boven (d).

Overal stellen dat U=I*R tussen twee nodes en I geconserveerd houden (in een node komt evenveel stroom binnen als eruit gaat). Dat is de dit-kan-niet-misgaan-bruteforce manier.

Andere manier om het te bekijken is om te zien dat R1 en R3 parallel kunnen worden gezet aan elkaar gezien de twee supplies gelijk zijn. Dan heb je niks anders dan een parallel-serienetwerk: je kunt de twee parallelle weerstanden vervangen door één 30 ohm, dan heb je een 30 en een 20 ohm in serie, die kun je vervangen door een 50 ohm. Nu heb je een elementair netwerk met een 100V supply en 50 ohm weerstand, waar dus 2 A gaat lopen. Nu kun je terugredeneren in je substituties - eerder had je een 50 ohm gesubstitueerd voor R2 en de vervangingsweerstand voor R1 en R3 parallel - de stroom door R2 is dus 2A. Verder gaat er 2A door de vervangingsweerstand van R1 en R3, gezien dit gelijke weerstanden met gelijke spanningsval zijn delen zij dus de stroom - de stroom door R1 en R3 is elk 1A.

Tweede vraag is zo goed als een elementair netwerk. De weerstanden zijn serieweerstanden dus kun je vervangen door een 4 ohm. De spanningsbronnen kun je bij elkaar optellen (wel opletten! ze zijn anti-serie, dus de resulterende spanningsbron is 2V in de richting van de rechterbron). De stroom door de weerstanden wordt dan I=U/R = 2/4 = 0.5A tegen de klok in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Voor vraag 25: rechtsboven en linksboven is het potentiaal 100V hoger dan de gezamenlijke lijn onderaan, dus in principe mag je die punten aan elkaar hangen. Je houdt dan een 100V bron over, daaraan 2 parallele R's van 60 Ohm en dan 1 weerstand van 20 Ohm, rest is gemakkelijk.
Vraag 9 is een vergelijkbaar iets, het gaat om potentiaalverschil (spanning heb je altijd tussen 2 punten, laat je niet verwarren door meerdere spanningsbronnen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbeijer85
  • Laatst online: 18-06 16:22

dbeijer85

Super fast charger

Beide bronnen zien een totale serieweerstand van 80Ohm naar ground (het feit dat de schakeling symmetrisch is zorgt er voor dat ze elkaar niet beinvloeden). Via I=U/R kan je uitrekenen hoeveel stroom beide bronnen zullen leveren. Aangezien de 20 Ohm weerstand na een knooppunt zit waarbij de twee stromen opgeteld worden loopt daar dus 2x de stroom die je net hebt berekend. Aangezien U=I*R kan je daarmee de spanning over de 20Ohm weerstand uitrekenen.

edit:mmm, Naftebakje was me net voor. Een iets andere uitleg, maar evenzogoed correct.

[ Voor 6% gewijzigd door dbeijer85 op 06-08-2009 20:30 ]

Assumption is the mother of all fuck-ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theuno

Theuno

Da Devil Crew

Wow, veel antwoorden in een keer.

Inderdaad, ik kan het het beste zien als een enkele bron. Met een 30R (2x 60 paralell = 30) en 20R weerstand. Dus 50 totaal, en dan is het precies een spanningsdeler.

(20 R / 50 R) * 100V = 40V

Dank u allen _/-\o_

De andere was inderdaad makkelijk als je ziet dat het om 2 volt gaat.
U = I * R
2 = I * 4
I = 2/4 = 0,5 A

Iemand anders nog toevallig die 2 september op gaat?

Nu nog betere koffie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Sphere- schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:18:
[...]

Gemoduleerd IR signaal. (met IR LED)
Call me n00b, which I am, maar dan komt het toch allemaal niet zo nauw? Ik heb laatst ook een IR-leds aan een mosfet gehangen @ 38kHz, welke direct aan een microcontroller hangt. Nou zat die mosfet gewoon bij een starters-kitje erbij, dus het zal weinig speciaals zijn gok ik eigenlijk.

Ik ben te lui geweest om te meten hoeveel vermogen erdoorheen gaat, maar het is toch aardig watt ;) Ik heb niet specifiek naar rise en fall-tijden gekeken van de uitvoer, maar het viel me niet op dat dat "traag" ging.

Wat me wel opviel was dat het e.e.a wel goed gebufferd moet worden. Een schakelende voeding gaf toch behoorlijke pieken (tot 25V, door een 7805 heen!) op het moment dat de LEDs aangegooid werden. De pieken waren kort, enkele microseconden iirc, maar het leek mij toch niet heel ideaal voor de rest van de logica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Die 56 kHz wordt in de ontvanger toch gefilterd, dus hoe scherp je flanken zijn maakt echt geen reet uit, zelfs met een sinus gaat het prima.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Heeft iemand een idee hoe je een analoog signaal 'omdraait'? Ik heb een signaal dat varieert van (ongeveer) 2 V tot 4,5V. Nu wil ik dit signaal 'spiegelen'. Dus als het signaal aan de ingang 2V is, moet er 4,5V uitkomen en andersom. Maar in het tussengebied dus ook! Dus als er bijv. 3 V in gaat, moet er 3,5V uit komen. Het moet dus zo lineair mogelijk zijn. Ik heb al gekeken naar een FET, maar daarmee is het denk ik niet lineair genoeg te maken.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Verwijderd

@JER00N:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
          +-[10K]-+
          | |\    |
IN -[10K]-+-|-\   |
            |  >--+- OUT
5V -[12K]-+-|+/
          | |/
          +-[22K]-+
                  |
                 GND

voor een opamp op +5V - -5V

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
          +-[10K]-+
          | |\    |
IN -[10K]-+-|-\   |
            |  >--+- OUT
5V -[10K]-+-|+/
          | |/
          +-[12K]-+
                  |
                 GND

voor een (normale) opamp op +5V - 0V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Hoi allemaal,
Ik heb een klein vraagje,
Ik heb een elco, en ik weet niet wat nu het - pootje en +pootje is.
Er staat aan een kant een boel tekentjes boven elkaar (geen nullen :| )
Aan de andere kant (niet op de foto te zien) staat niks
Dit is hem:
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/ra3tww.jpg
Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Skeltenaer op 19-08-2009 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er staat aan de kant van een pootje als het goed is een heel rijtje minnen.... drie keer raden wat dát betekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-10 18:48
Skeltenaer schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:48:
Hoi allemaal,
Ik heb een klein vraagje,
Ik heb een elco, en ik weet niet wat nu het - pootje en +pootje is.
Er staat aan een kant een boel tekentjes boven elkaar (geen nullen :| )
Aan de andere kant (niet op de foto te zien) staat niks
Dit is hem:
[afbeelding]
Alvast bedankt!
onderste, voorzien van zwarte markering (stip) is de -
en volgens mij staat er ook een markering op, die zwarte streep/dinges

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 19-08-2009 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Oke bedankt!
EDIT: jaja, ik zag die tekentjes ook wel, ik zag alleen niet die ''minnen'' niet , o.a. omdat ze verticaal staan...
en ik twijfelde ook omdat er normaal 00000000 staat aan een kant

[ Voor 88% gewijzigd door Skeltenaer op 19-08-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ik ga een draagbare boombox maken, uit mdf, speakers, versterker, acu, etc.
En ik heb het hier maar even uitgetekend:
Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/2rneo0p.png
Ik heb er alleen niet aan gedacht dat ik ook een schakelaartje kon kopen die die 2 contactjes tegelijkertijd om kan zetten..... Stel dat ik op netstroom ga afspelen, maar dat ik vergeet de centrale massa ook te switchen. mol ik dan iets? of speeltie dan gewoon niet af? anders dan ga ik morgen alsog zon schakelaartje halen dat ze allebei om kan zetten..... grote kans dat ik of mijn vrienden het ooit vergeet. en we willen natuurlijk niet dat hij meteen kapot gaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:36
Het zal gewoon niet werken als je niet beide schakelaars omzet, maar je doet er geen schade mee. Je kan ook alle massa's aan elkaar hangen, en enkel de + schakelen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Skeltenaer schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:37:
Ik ga een draagbare boombox maken, uit mdf, speakers, versterker, acu, etc.
En ik heb het hier maar even uitgetekend:
[afbeelding]
Ik heb er alleen niet aan gedacht dat ik ook een schakelaartje kon kopen die die 2 contactjes tegelijkertijd om kan zetten..... Stel dat ik op netstroom ga afspelen, maar dat ik vergeet de centrale massa ook te switchen. mol ik dan iets? of speeltie dan gewoon niet af? anders dan ga ik morgen alsog zon schakelaartje halen dat ze allebei om kan zetten..... grote kans dat ik of mijn vrienden het ooit vergeet. en we willen natuurlijk niet dat hij meteen kapot gaat....
Als de massa als enige onderling aangesloten blijft maakt dat niet uit, er is immers geen gesloten circuit.

Ik zou alleen wel een iets zwaardere condensator nemen, 16V kan, maar is imho er krap. Je laadspanning is al bijna 14V. Ook al staat die niet direct op je condensator, een 12V accu en 16V condensator vind ik vrij krap.
Wat voor voeding is het trouwens? Een reguliere of een geschakelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Oke, fijn om te weten dat ik hem op die manier niet ga mollen.
In de versterker zelf zit ook nog een condensator, 16volt, 4700Uf
De versterker is trouwens een Ta2020, dit is een zeer energie zuinige chip, met 81% rendement op 4ohm, 2x20 watt: Ta2020
Aangezien de versterker zo energie zuinig is, en dat hij uberhaupt niet zo veel stroom vraagt omdat hij niet zoveel watts genereert leek mij 16v 10000uf wel genoeg. Als jullie dit nog steeds niet genoeg lijkt, laat het alsjeblieft weten zodat ik morgen een nieuwe kan gaan kopen ;)
De voeding heb ik nog niet gekocht, ik zat te denken aan een 12 volt 5 ampere laptop voeding, zoiets als dit

Alvast bedankt in ieder geval!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Het gaat hier niet om de capaciteit van de elco, maar meer om de max-spanning.
ik vind 2v verschil ook vrij weinig... gebruik een elco met een hogere maximale spanning.

offtopic:
Zou je hier niet ook gewoon 2 diode's in serie kunnen zetten? Daardoor kun je ook al 1.4V marge erbij krijgen

• DJSmiley
Boudewijn schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 00:06:

offtopic:
Zou je hier niet ook gewoon 2 diode's in serie kunnen zetten? Daardoor kun je ook al 1.4V marge erbij krijgen
En lever je in aan rendement, terwijl het juist daar in deze setup om gaat (zo lang mogelijk op de accu)
1.4 volt op 12V voedingsspanning is meer dan 10%

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ook als je ze in serie met je elco zet?

• DJSmiley
Boudewijn schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 00:51:
Ook als je ze in serie met je elco zet?
Als je alleen de elco voorziet van diodes, wat is dan nog z'n doel? (spanning leveren om dipjes op te vangen wordt lastig, dan komt ie een diode in sper tegen)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm crap ja, niet wakker + biertje == suffe boudewijn.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23

mace

Sapere Aude

Vroegâh kon je gewoon een 100v condensator gebruiken in een schakeling met een spanning van 100v, maar tegenwoordig moet je minstens 1 stap hoger gaan zitten.

• Skeltenaer
  • Niet online
oke, dan ga ik straks wel even een elco halen die meer volt aankan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Nu online
ik ben sinds kort een beetje aan het klooien met elektrolyse van water,nu gebruik ik als electrodes voor de anode en kathode een staafje grafiet uit een H5 potlood. weet iemand een betere oplossing als electrodes?
ik heb nu water gebruikt waarin een beetje zout was opgelost (ik weet het, daarbij komt chloor vrij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 20:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Platinadraad? Dat reageert zelf niet en schijnt ook als katalysator te werken, zodat het makkelijker gaat (http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=101539).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Nu online
was platina niet een beetje erg duur?
is er misschien iets goedkopers en makkelijker verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:05
Even een vraagje... Ik ben een TFT scherm aan het repareren (Dell 1704FPT). Er zaten 3 kapotte elco's in. 2 waren opengebarsten, 1tje stond bol.

Ze waren alle 3 10V 1000uF.
Ik had nog een moederbord liggen, met elco's van 16V 1200uF.

Die heb ik er in gezet, en het schermpje werkt weer :D

Maar nu is mijn vraag, kan het kwaad dat ze 1200uF zijn ipv 1000uF ? Een hogere spanning kan geen kwaad heb ik ooit eens gelezen, maar hoe zit het met de capaciteit?

De elco's zitten in de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Kan niet zoveel kwaad denk ik, alleen is het bij die elko's vaak wel van belang dat het low-ESR elko's zijn. Als ze van een mobo komen zijn ze dat vaak ook wel dus ik zou me geen zorgen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm bij het opstarten kunnen ze een grotere stroom van een spanningsregelaar vragen, dat zou fout kunnen gaan.
Hier scheelt het 20%, dat is vaak ook nog wel de tolerantie van de gemiddelde elco.
Lijkt me dus niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Zomaar een vraagje tussendoor; weet iemand welk type led wordt gebruikt in die solar bureaulamp van ikea. Het is een soort led array van 4 bij 4 leds (totaal 16) en het geeft een indrukwekkende hoeveelheid licht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Gewoon powerleds?

Wat voor spanning staat over het geheel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-08 17:54
Geen idee, ik ga het lampje van mn vader niet open slopen. Wat ik ervan kan zien zitten ze allemaal op 1 chip geplakt...

Zojuist wel 80 mA gemeten, 4,5 V

[ Voor 13% gewijzigd door hilbren op 21-08-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Hehe, ik heb zo een lampje ook gekregen, komt inderdaad een bak aan licht uit!
Zeker mooi egaal licht.

Volgensmij heb ik die arrays wel eens voorbij zien komen op ebay/samenkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IWriteCode
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-09 13:34

IWriteCode

Less = more

spam

[ Voor 97% gewijzigd door _ferry_ op 22-08-2009 17:42 ]

Less = more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vandaag 2 led stroombronnen aangesloten met op elke bron 4 leds in serie. 700mA zou ie moeten geven (gemeten +/-0,5A, met een spanning van zo'n 11volt over de 4 leds. Dat komt dus rond het berekende/gewenste vermogen uit. )

Effin, dus ik een voeding van 14,4volt er aan geknoopt, wordt er vervolgens zo'n 0,1A per stroombron afgenomen volgens de MM. Iets wat dus onmogelijk is, aangezien het opgenomen vermogen dan op 1,44watt uitkomt vóór de stroombron, terwijl er zo'n 5,5watt naar de led's toe gaat.

Ik snap het niet :P :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Multimeter snapt het niet waarschijnlijk, als je met een true RMS-meter gaat meten klopt het denk ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wordt de stroombron niet abnormaal warm? Misschien staat hij keihard te oscilleren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
Zonder schema is dat wat lastig te zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Puch-Maxi schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 15:02:
Ik was van plan mijn oude WAG54G ver. 1.2 weg te geven maar ik kom er zojuist achter dat hij het niet meer doet :/ Beetje lullig om zo weg te geven natuurlijk!

Na een korte inspectie komt het erop neer dat er enkele condensatoren/elco's bol staan.
Deze ga ik dus vervangen, helaas heb ik hier al veel ervaring mee (met het vervangen van elco's dan)
Meestal kannibaliseer ik ze van oude kapotte elektronica/moederborden. Maar die heb ik nu niet voorhanden.
Zodan, de elco's zijn vervangen en de Linksys WAG54G v1.2 draait inmiddels alweer een tijdje zonder problemen.

Na het onweer van laatst wou mijn Proxim-Orinoco AP-2000 niet meer aan, het powerlampje ging zwakker branden. De PSU gaf onbelast netjes 5.15V DC maar onder belasting dropt de spanning naar een schamele 3,6V DC. En jawel ook hier twee brakke elco's ik had er nog voldoende op voorraad van het vorige soldeer avontuur. Na vervanging gaf de PSU weer netjes 5.16V DC maar nu onder belasting!
Het lijkt erop dat er veel brakke elco's zijn gebruikt.
ThinkPadd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:36:
Even een vraagje... Ik ben een TFT scherm aan het repareren (Dell 1704FPT). Er zaten 3 kapotte elco's in. 2 waren opengebarsten, 1tje stond bol.

Ze waren alle 3 10V 1000uF.
Ik had nog een moederbord liggen, met elco's van 16V 1200uF.

Die heb ik er in gezet, en het schermpje werkt weer :D

Maar nu is mijn vraag, kan het kwaad dat ze 1200uF zijn ipv 1000uF ? Een hogere spanning kan geen kwaad heb ik ooit eens gelezen, maar hoe zit het met de capaciteit?

De elco's zitten in de voeding
Goede vraag, ik kom dit probleem ook vaak genoeg tegen en dankzij tweakers weet ik inmiddels dat een zelfde waarde maar meer voltage altijd mag, minder niet. Net zoals elco's met polariteit deze kun je vervangen door non-polar elco's. Maar hoe zit het met verschillende uF waarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

In schakelende voedingen (zoals in LCD's) is de ESR-waarde vaak ook van belang, deze moet dan z.g.n. Low-ESR zijn.

Ik speel nu al de hele middag een heel gaaf EL-spelletje.
http://www.zachtronicsind...ctpyktop/kohctpyktop.html

Bij dit spel moet je zelf schakelingetjes maken met silicium en metaal.

Je kan transistoren maken met N- en P- type silicium en daarmee kan je weer logische gates maken.
Je kan oscillators maken door de propagation delay te misbruiken etc....

Erg tof spel, ik speel het al de hele middag. Ik ben tot nu toe vooral erg trots op mijn Dual Frequency oscillator. Als iemand bij dat level is en hem wil zien geef dan een gil.

[ Voor 71% gewijzigd door mace op 22-08-2009 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-10 18:39

Tarin

Just plain weird.

Ik kocht een stel RGB-LED's bij DX, en miste er eentje. In plaats daarvan zat er een 3W IR-led bij.. iemand een leuk idee wat ik daar mee kan?

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Nu online
webcam/camera IR filter weghalen -> IR LED inbouwen -> nightview ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
oddish2211 schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:12:
webcam/camera IR filter weghalen -> IR LED inbouwen -> nightview ding
Dat is dan inderdaad ook het enige wat echt leuk kan zijn om te maken. Tenzij je nog ergens een afstandsbediening voor nodig hebt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

met zo'n lichtvermogen heb je wel een hele potente afstandsbediening, van het type waarvan de reflectie op enkele tientallen meters afstand nog prima wordt gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ja, precies.. Misschien remote voor m'n camera van maken dan :D. Goedkope ding van DX haalt de 5 meter niet eens.. eens kijken of de uitvoer daarvan op te voeren valt tot deze stroomsterkte.

[ Voor 25% gewijzigd door Tarin op 24-08-2009 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aaaaarrghhh 8)7

Ben al 2 dagen bezig om een rf storingsprobleem op te lossen, een Xbee868 die hard stoort op een 35MHz R/C ontvanger... Elke keer op de soldeertafel de storing weg, alles inbouwen op m'n bureau en bam, daar is de storing weer. Ik begon m'n pc al te verdenken van storing, dus maar even alle stekkers eruit trekken...
lijkt dat de (meeste) storing wordt veroorzaakt door de meegeleverde adapter bij die Xbee kit 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 22:23
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:18:
lijkt dat de (meeste) storing wordt veroorzaakt door de meegeleverde adapter bij die Xbee kit 8)7
:X

Waar haalt iedereen overigens zijn of haar draad vandaan om mee te knutselen? Ik zit nu alle draden van m'n oude PSU's af te knippen, maar deze gaan zo wel erg hard en ze zijn ook net iets te dik. Verschillende kleurtjes zou het mooiste zijn...

@Hieronder,
Iemand die een elektroboer in Zeeland weet ( Goes, Schouwen-duiveland, Vlissingen )?

[ Voor 9% gewijzigd door Tomfish op 24-08-2009 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Xtresis schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:47:
[...]

Waar haalt iedereen overigens zijn of haar draad vandaan om mee te knutselen? Ik zit nu alle draden van m'n oude PSU's af te knippen, maar deze gaan zo wel erg hard en ze zijn ook net iets te dik. Verschillende kleurtjes zou het mooiste zijn...
De elektroboer.
Tarin schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:08:
Ik kocht een stel RGB-LED's bij DX, en miste er eentje. In plaats daarvan zat er een 3W IR-led bij.. iemand een leuk idee wat ik daar mee kan?
Een TV-B-Gone maken waarmee je de hele straat kan uitzetten. >:)

[ Voor 29% gewijzigd door mace op 24-08-2009 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-10 14:49

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
Ik trek altijd oude floppy / 40 pins IDE kabels uit elkaar.
Als je verschillende kleurtjes wil dan zou je ook een soepele CAT5 kabel kunnen kopen en daar de losse aders van gebruiken :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
(Oude) kabels; serieel, parallel, netwerk, scsi (heel veel aders!), telefoon ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

JER00N schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 18:11:
Multimeter snapt het niet waarschijnlijk, als je met een true RMS-meter gaat meten klopt het denk ik wel.
Achter de stroombron vast wel inderdaad, dat zal vast geen mooie gelijkspanning zijn, mede omdat je hem ook PWM kunt dimmen.

Maar de stroom die ik achter de voeding meet, die zou toch goed moeten zijn. En daar lijkt het niet op, want 0,2A bij 14,4v om 8 powerleds te voeden is niet veel, dan had de licht output een stuk lager geweest AFAIK.

Het gaat om een 4A 13,8v geschakelde voeding en stroombronnetjes van Niels. En er wordt niets warm. Al ga ik vanmiddag eens testen met een gewone (ongestabiliseerde) 15v voeding.
mace schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:53:
[...]

De elektroboer.

[...]

Een TV-B-Gone maken waarmee je de hele straat kan uitzetten. >:)
Grote kans dat die weinig gaat doen, omdat de golflengte een stuk er vanaf ligt (been there done that, 3x 1watt IR leds gaven minder bereik dan 30x 5mm ledjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Hoe warm horen weerstanden eigenlijk te worden (of hoe warm mogen ze worden)?

Ik heb een set 5W weerstanden (draad), die samen 25.3 en 27 Ohm zijn om LEDjes op 12V en ~350mA te laten branden (3.2V resp. 2.5V voltage-drop), maar ze worden goed warm. Krijg eerder de neiging daar een ventilatortje op te richten dan op m'n LEDje zeg maar.
Het is de bedoeling dat er 3 LEDs parallel aan komen te hangen (per (set van) 5W weerstanden), maar als ze al zo warm worden bij 1 LED..

Of kan ik beter een ander type weerstanden regelen (of zit ik zelfs finaal verkeerd te rekenen)?
_ferry_ schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 12:39:
[...]
Grote kans dat die weinig gaat doen, omdat de golflengte een stuk er vanaf ligt (been there done that, 3x 1watt IR leds gaven minder bereik dan 30x 5mm ledjes
850nm.. weet niet wat een normale remote doet. Zat al te denken aan een schijnwerper, maar we hebben niet zoveel last van schijtende katten meer in de tuin.. anders was dat nog wel een optie geweest icm een webcammetje.

[ Voor 38% gewijzigd door Tarin op 24-08-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tarin schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:01:

Ik heb een set 5W weerstanden (draad), die samen 25.3 en 27 Ohm zijn om LEDjes op 12V en ~350mA te laten branden (3.2V resp. 2.5V voltage-drop), maar ze worden goed warm. Krijg eerder de neiging daar een ventilatortje op te richten dan op m'n LEDje zeg maar.
Het is de bedoeling dat er 3 LEDs parallel aan komen te hangen (per (set van) 5W weerstanden), maar als ze al zo warm worden bij 1 LED..

[...]

850nm.. weet niet wat een normale remote doet. Zat al te denken aan een schijnwerper, maar we hebben niet zoveel last van schijtende katten meer in de tuin.. anders was dat nog wel een optie geweest icm een webcammetje.
Zet ze per 3 in serie, die weerstand moet nu een enorme voltage drop maken.
En je kunt het berekenen, je weerstand moet nu 12-3,2=8,8volt bij 0,35A wegstoken, dat is 3,08watt.
Ofwel: :w efficiëntie van LED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
[...]

@Hieronder,
Iemand die een elektroboer in Zeeland weet ( Goes, Schouwen-duiveland, Vlissingen )?
LPT kabel halen bij de kringloopwinkel voor 50 cent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

175 graden. De weerstandswaarde verloopt wel een beetje bij die temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

_ferry_ schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:12:
[...]

Zet ze per 3 in serie, die weerstand moet nu een enorme voltage drop maken.
En je kunt het berekenen, je weerstand moet nu 12-3,2=8,8volt bij 0,35A wegstoken, dat is 3,08watt.
Ofwel: :w efficiëntie van LED
Hm, jammer, deze dingen hebben een gedeelde anode, dus seriewerk gaat helaas niet lukken. Dan misschien toch maar kijken of ik een 5V kan regelen. In serie was wel het oorspronkelijke plan, maar ja, €2 of €9 per stuk, waarbij de goedkope een stuk betere lichtmenging hebben (maar dus CA zijn).. lastig, kiezen ;).

Helaas worden 7805's (of een zwaarder broertje) ook vrij warm, die lijken me ook niet vreselijk efficient.

[ Voor 22% gewijzigd door Tarin op 24-08-2009 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Tarin schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 21:56:
[...]

Hm, jammer, deze dingen hebben een gedeelde anode, dus seriewerk gaat helaas niet lukken. Dan misschien toch maar kijken of ik een 5V kan regelen. In serie was wel het oorspronkelijke plan, maar ja, €2 of €9 per stuk, waarbij de goedkope een stuk betere lichtmenging hebben (maar dus CA zijn).. lastig, kiezen ;).

Helaas worden 7805's (of een zwaarder broertje) ook vrij warm, die lijken me ook niet vreselijk efficient.
Geschakeld naar 5V gaan lijkt me stuk effectiever dan de zooi in een 7805 wegstoken.....

Desnoods koop je bij DX oid een auto-usb ladertje van 1-2A, die zijn al geschakeld. Scheelt je een hoop hitte (en verlies)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Doet zo'n auto-usb-lader dan niet vrijwel hetzelfde als een 7805?

Wil nu eigenlijk het complete ding aan een 5V PSU hangen, is wel zo handig, heeft m'n AVR ook geen 7805 meer nodig.. Nu nog even kijken wat voor amperage ik dan nodig heb (3x 3x1W LED plus aanstuurspul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Tarin schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:19:
Doet zo'n auto-usb-lader dan niet vrijwel hetzelfde als een 7805?

Wil nu eigenlijk het complete ding aan een 5V PSU hangen, is wel zo handig, heeft m'n AVR ook geen 7805 meer nodig.. Nu nog even kijken wat voor amperage ik dan nodig heb (3x 3x1W LED plus aanstuurspul).
Nope, een 7805 stookt de overtollige volts weg, en een autoladerding heeft een schakelende voeding welke veel efficiënter te werk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Weer wat geleerd :). Dan maar eens kijken of ik een 5V psu kan vinden, of een schakelende 12V->5V converter kan vinden of bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Hehe, ik heb vorig jaar ook een auto-oplader gemaakt (5V) voor m'n mp3-speler. Heb het toen met een 7805 gedaan (moest even quick 'n dirty) maar die werd zo heet dat ik er wel een koelblok plus fan op moest monteren 8)7 (die fan was misschien overkill, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:18:
aaaaarrghhh 8)7

Ben al 2 dagen bezig om een rf storingsprobleem op te lossen, een Xbee868 die hard stoort op een 35MHz R/C ontvanger... Elke keer op de soldeertafel de storing weg, alles inbouwen op m'n bureau en bam, daar is de storing weer. Ik begon m'n pc al te verdenken van storing, dus maar even alle stekkers eruit trekken...
Voor 10 of 20 euro een AM/KG ontvangertje kopen, zo'n ding wat bedoeld is om mee te nemen op reis.

Het liefst een met analoge afstemming. Ideaal voor het opsporen van stoorbronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
Tarin schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 09:08:
By the way, wat is de .SKU van die 3W IR-Led?
joopv schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:23:
[...]
Voor 10 of 20 euro een AM/KG ontvangertje kopen, zo'n ding wat bedoeld is om mee te nemen op reis.
Het liefst een met analoge afstemming. Ideaal voor het opsporen van stoorbronnen.
Een monteur van KPN had ook zoon radio'tje bij zich, om de bron van ruis op de lijn te horen/opsporen.

[ Voor 40% gewijzigd door Puch-Maxi op 25-08-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Puch-Maxi schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 09:36:
[...]
By the way, wat is de .SKU van die 3W IR-Led?
[...]
14061

Pagina: 1 ... 5 ... 122 Laatste

Dit topic is gesloten.