Ik heb een tijdje geleden iets soortgelijks aangeschaft, de A-Solar AM-101. Leuk en aardig, maar dat zonnepaneeltje zit er dus écht voor de sier op. Volstrekt nutteloos. Zelfs in de volle juni-zon lukt het niet om de interne accu daarmee op te laden.Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:39:
Nu zag ik een folder van de Aldi waarin een Solar Power Pack wordt aangeboden, een zonnepaneeltje met ingebouwde Li-Ion accu die opgeladen kan worden door de zon (duh) of via USB/adapter. Opgeladen kan je 'm gebruiken voor het opladen van andere apparatuur. Eigenlijk lijkt zo'n ding mij handiger dan voorgaande optie, de uitgangsspanning is al 5 volt en er zitten nog extrea zonnepanneeltjes bij ook!
Reactie van A-Solar:
"lang" is dus een understatement. Ik voel me enigszins bekocht eigenlijk. Ik gok dat dat met dat apparaat van de Aldi niet beter zal zijn. Dus via USB/5V opladen.Het lijkt erop dat u geen slecht exemplaar heeft maar andere verwachtingen dan die een solar lader waar kan maken. Het is natuurlijk zo dat vanwege het kleine oppervlak van de zonnecel en het weer in Nederland het lang duurt om hem helemaal via de zon op te laden.
Overigens gaat die a-solar wat lastig open, anders had ik er eens wat meer metingen op losgelaten om te zien waarom het ding nou daadwerkelijk zo beroerd presteert. Ik vermoed dat het aan het laadcircuit ligt, want met een lege accu weet-ie evengoed nog wel 5,5V eruit te persen op de uitgang als je hem in het licht legt. Maar dan komt-ie niet veel verder dan enkele tientallen mA ofzo.
edit:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| void main() { PORTB = 0; // initialize PORTB TRISB = 0; // configure PORTB as output do { PORTB = 255; Delay_ms(500); PORTB = 0; Delay_ms(500); } while (1); } |
Een simpel programma zoals hierboven werkt niet op m'n pic wanneer ik deze door MikroC om laat zetten naar een .hex file. Wanneer iemand wel een goed werkende compiler heeft, geef even een gil wil je
[ Voor 52% gewijzigd door Tomfish op 01-07-2009 21:41 ]
Wel de juiste H file geinclude? De file die bedoeld is voor die controller. Heb zelf geen ervaringen met pic controllers, maar voor atmel is dat erg belangrijk. Oh en heb je de fuses goed gezet voor het programeren?
Verwijderd
Ok, dan heb ik een lader ... en dan? Ik bedoel, dan moet ik nog cellen hebben en m'n spanning omhoog brengen naar 5 volt ... Dan kan ik beter de reserve lader van m'n PDA pakken met een bijpassende accu, die accu's hebben een mooi plat formaat en er zit een chip in die via dallas 1 wire uit te lezen is - dus kan ik ook meteen een battery status monitor toevoegen.ssj3gohan schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 17:50:
Pf, wat moeilijk. Op dealextreme heb je single cell li-ion/li-poly laders voor 5 dollar ofzo. Of je bent een echte man en koopt een graupner multi-cell balancer+charger
Dat solar power pack ding heeft een laad circuit, levert 5 volt en heeft ook zo'n plat formaat. Ik verwacht niet dat daar zo'n monitor chip inzit, da's dan wel weer jammer ...
Ik moet zeggen dat ik ook geen idee heb wat er nodig is om de spanning naar 5 volt te krijgen?
Verwijderd
Verwijderd
Ok, ik heb dit schemaatje gevonden van Sprite_tm dat ziet er vrij eenvoudig uit ... wat is de invloed van de waarde van de spoel?ssj3gohan schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 09:50:
_Danny_: hm, ok, ik heb je bericht helemaal verkeerd gelezen. Wat is er precies mis met zelf een boostconvertertje maken? Heb je een attiny13 liggen? Sloop wat willekeurige componenten van een moederbord af en ik wed dat je er een boostconverter van kunt maken (gezien ik het zelf ook zo doe).
@hierboven: ach, het kan prima, zolang je zodanig netjes programmeert dat je op elk moment maar één interrupt in de rij hebt staan.
[ Voor 20% gewijzigd door mux op 02-07-2009 14:56 ]
Dat is wat vaag, heeft met de efficientie te maken. Google wat rond en je vind wel een calculator waarmee je de beste waarde bij bepaalde frequenties en spanningen kan berekenen. Doordat je vaak een auto-compenserend geheel maakt is 't vaak niet enorm kritiek tho'.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
42V over twee hoog ohmige weerstanden delen. Daarna schakelingetje met diode die een Cap oplaad om zo de nul doorgang te overbruggen. En een weerstand om de Cap ook weer te ontladen.IJnte schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 15:44:
Ik zit even wat te puzzelen met wat elektronica schakelingetjes.. Ik moet van een 42V AC signaal weten of het aanwezig is of niet. Dit "aanwezig zijn of niet" signaal moet 0 of 5V DC zijn. Nu kan ik wel het eerste stuk van een voeding pakken (gelijkrichter, weerstandje, zenertje, optofetje) maar dit moet toch simpeler kunnen lijkt me. Iets van een eenvoudige peakdetector met een reset zou ook moeten kunnen, ware het niet dat dit een wat dure oplossing is. Iemand een eenvoudig idee om een 42V AC signaal te detecteren om te zetten naar een TTL (5V) signaalEnige eis die er een beetje aan zit, is dat het signaal binnen 50ms gedetecteerd kan worden, en (bij uitschakeling van het 42V AC signaal) de uitgang weer "0" is ..
Maar moet het geheel trouwens ook elektrisch gescheiden zijn?
Alles is terug te redeneren naar 4
Zoiets, uit het hoofd:

Weet niet zeker of het werkt maar het lijkt me wel. In plaats van een 'gewone' optocoupler kan je ook een opto-mos/optofet (hoe het ook mag heten) gebruiken, dan heb je die spanningsval niet.
Voorschakelweerstand voor de leds moet je nog even uitrekenen (denk iets van 3k9 of 4k7).
[ Voor 8% gewijzigd door JER00N op 03-07-2009 16:10 ]
Elektrisch gescheiden is inderdaad wel wenselijk ja. De oplossing van JER00N ziet er op het eerste gezicht goed uit. Ik moet even kijken wat die schakeling doet bij een nuldoorgang.. Wellicht gaat die OUT dan alsnog heel even naar nul toe. Dat moet ik zien te voorkomen. Ik moet namelijk de output van de schakeling gaan gebruiken voor een test. Als ik net op het verkeerde moment sample (dus tijdens een nuldoorgang) dan ben ik niet goed aan het meten. Wellicht zou ik achter die schakeling nog een S/H IC'tje moeten zetten, maar dit drijft de kosten weer op.
Opto's zijn trouwens ook niet altijd even goedkoop, je zit toch al gauw aan een euro per stuk. Dus als je er 84 van moet hebben gaat dat misschien wat prijzig worden.
Alles is terug te redeneren naar 4
Ik heb geen files om te includen ( tenmsinte, ik heb geen 16F628A.h op de computer staan, deze kan ik dan ook niet includen? ). Fuses heb ik geen idee van, moet ik even opzoeken.kippy schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 00:05:
@hierboven
Wel de juiste H file geinclude? De file die bedoeld is voor die controller. Heb zelf geen ervaringen met pic controllers, maar voor atmel is dat erg belangrijk. Oh en heb je de fuses goed gezet voor het programeren?
Leuk idee, en ik weet nog wel een paar kandidaten. Count me in!TommyboyNL schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 15:35:
Het lijkt mij wel een mooi idee om een "The Great Internet Migratory Box Of Electronics Junk" ( http://www.evilmadscientist.com/article.php/junkbox ) los te laten in Nederland, alleen zijn er wat weinig mensen die aangegeven hebben er een te willen hebben, slechts twee namelijk, en volgens mij lopen zij beiden hier rond (onder andere onze goede vriend sprite). Dus lijkt het je wat om zo'n hippe doos te ontvangen, schrijf je dan in op http://tgimboej.org/Box_Requests .
(overigens kan dit natuurlijk ook als een GoT "Unofficial" TGIMBOEJ geregeld worden.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Hm, zou zweren dat ik me daar een tijdje geleden ook voor had ingeschreven.TommyboyNL schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 15:35:
Het lijkt mij wel een mooi idee om een "The Great Internet Migratory Box Of Electronics Junk" ( http://www.evilmadscientist.com/article.php/junkbox ) los te laten in Nederland, alleen zijn er wat weinig mensen die aangegeven hebben er een te willen hebben, slechts twee namelijk, en volgens mij lopen zij beiden hier rond (onder andere onze goede vriend sprite). Dus lijkt het je wat om zo'n hippe doos te ontvangen, schrijf je dan in op http://tgimboej.org/Box_Requests .
Nog maar eens doen dan.
Is inderdaad ook een optie. Eerst maar eens kijken of er wel genoeg interesse is. Als de doos maar 4 mensen aan doet, is het natuurlijk ook wat saai.Stoney3K schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 07:31:
[...]
(overigens kan dit natuurlijk ook als een GoT "Unofficial" TGIMBOEJ geregeld worden.)
Een GoT - TGIMBOEJ box zou ik ook wel willen ontvangen.
En als je volgens deze richtlijnen een box start (of er één splits) dan is er niks onofficieels aan.
(ik heb zelf niet genoeg spul om er eentje te starten)
Verwijderd
Ik denk dat we gewoon een topic moeten openen en beginnen? Iedereen die graag een doos wil ontvangen geeft zich op, idereen die denkt dat 'ie genoeg rotzooi heeft begint met een doos. Via P.M. kunnen adressen uitgewisseld worden en eenieder die de doos ontvangen heeft geeft in de topic aan wat hij/zij uit de doos heeft gehaald en naar wie de doos toegaat.
Het lijkt mij op zich leuker niet te vermelden in de topic wat je toegevoegd hebt, dan blijft het voor alle deelnemers een verrassing. In het topic dus enkel wat eruit gehaald is, eventueel met foto's. In het bijbehorende logboek vermeld je natuurlijk wel wat er uit is gegaan en wat toegevoegd is.
Overigens lijkt het me ook leuk om te weten waar de "rotzooi" uiteindelijk voor gebruikt is
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Ik heb voor MikroC nu dit gemaakt ( simpeler kan niet )
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| void main(){ PORTB = 0; TRISB = 0; while(1) { PORTB= ~PORTB; Delay_ms(500); } } |
Maar er gebeurt niets op m'n 16F628A. Ook kan ik nergens vermelden dat ik geen externe clock gebruik, maar de interne van 20Mhz. Nu dacht ik een .h file voor de 16F628A te downloaden ( waarom zitten die er niet standaard bij ? ) om hem vervolgens te includen. Helaas krijg ik hierbij de foutmelding waarvan in de betekenis niet ken en kan achterhalen.
1
| Specifier needed p16f628a.h |
Kan iemand wellicht mij verklaren wat ik hier verkeerd doe? Ik kom er totaal niet meer uit, terwijl ik voor de rest geen foutmeldingen in het programma heb. Andere HEX files doen het wel wanneer ik deze in de PIC laad, de PIC is dus niet defect.
MicroC is speciaal voor PIC µC's, je zult even moeten kijken of er een voorbeeld bij de compiler zit (volgens mij zitten er plenty bij) en de juiste include files voor een 16F628A moeten er ook zeker bijzitten.Xtresis schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:22:
Ook kan ik nergens vermelden dat ik geen externe clock gebruik, maar de interne van 20Mhz.
Kan iemand wellicht mij verklaren wat ik hier verkeerd doe?
Het instellen van de klok gaat via de fuses en de HEX heeft daar dus niets mee te maken.
Ik heb het idee dat je niet echt moeite doet om dingen op te zoeken om heel eerlijk te zijn. MikroC is verreweg één van de meest eenvoudige en goed gedocumenteerde compilers dus ik heb niet het idee dat je ook maar enige moeite hebt gedaan voor die include files.....
Overigens kun je ook proberen wat te schrijven in ASM voor MPLAB, dat helpt je ook iets meer te begrijpen van de (verouderde) PIC architectuur.
http://www.mstracey.btinternet.co.uk/pictutorial/picmain.htm
Lees die tutorial eens door en probeer eens in ASM een hex te bouwen die hetzelfde doet. Denk niet HELP!!! ASM, je zult versteld staan van de eenvoud van ASM als het op simpele dingen aankomt
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Nadeel van de C compiler van microchip: godsgruwelijk duur en een trial werkt maar 90 dagen met de optimalisatie stand "low".
C18, C30 en C32 zijn gratis onbeperkt te gebruiken als Student Versie (die niet alleen voor studenten is)3V3RT schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:34:
Er is wel degelijk een C compiler voor PIC's van microchip, echter loont het niet om voor 8-bit's PIC's C code te schrijven imho. De optimalisatie laat nogal te wensen over. Mocht je echter in een hogere range zitten dan kan dat weer wel en loont het zeker om C code te gebruiken, vooral voor initialisatie. Voor time-critical processen kan je dan beter terugstappen naar ASM (wat je gewoon kan embedded in C code ofcourse).
Nadeel van de C compiler van microchip: godsgruwelijk duur en een trial werkt maar 90 dagen met de optimalisatie stand "low".
Ik doe m'n best om zelf eerst dingen op te zoekenDaWaN schreef op zondag 05 juli 2009 @ 20:29:
[...]
MicroC is speciaal voor PIC µC's, je zult even moeten kijken of er een voorbeeld bij de compiler zit (volgens mij zitten er plenty bij) en de juiste include files voor een 16F628A moeten er ook zeker bijzitten.
Het instellen van de klok gaat via de fuses en de HEX heeft daar dus niets mee te maken.
Ik heb het idee dat je niet echt moeite doet om dingen op te zoeken om heel eerlijk te zijn. MikroC is verreweg één van de meest eenvoudige en goed gedocumenteerde compilers dus ik heb niet het idee dat je ook maar enige moeite hebt gedaan voor die include files.....

[ Voor 4% gewijzigd door Tomfish op 05-07-2009 21:15 ]
PIC is verouderd op veel manieren en over het algemeen, vooral vanwege BASIC, een lastiger platform om mee te beginnen met microcontrollers. In de wereld van microcontrollers draait namelijk alles om het efficient omgaan met je resources, en enkel in asm en C heb je echt goede grip daarop. Anders kun je net zo goed direct voor x86 programmeren (bijv. BIOS-programmeren). Ook leuk trouwens, en helemaal niet zo moeilijk.
In other news: had ik al verteld dat m'n fietscomputer in elkaar zit? Tot nu toe werkt alles redelijk (lcd+pwm), alleen bleek één van mijn PWM-pinnen kapot (referentie *)! De eerste keer in anderhalf jaar pure mishandeling van deze ene atmega88! Hij heeft eerder al -9V op Vcc gekregen, urenlang een te zware belasting op de i/o pinnen, 40 dagen als fietscomputer op een andere fiets gezeten door regen, sneeuw en modder en vast nog wel meer. Ter vergelijking: een NXP LPC2919/00 (dat is een ARM7 microcontroller, aanzienlijk ingewikkelder) had al twee kapotte pinnen toen ik één keer met mijn vingers eraan zat.
Voor een betere onderbouwing lees: http://oai.tudelft.nl/ir/...-8bcd-a5ded6052ad8/ASSET1 Het meest interessante is hoofdstuk 6 en dan vooral figuurtje 6.1 en 6.2.
Gewoon elk character in een array proppen? dan heb je een array met al je losse cijfersbassie schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:52:
Heeft iemand nog een leuk stuk je code om een getal in losse cijfers op te delen? Dus 123 word 1,2,3. Ik kan wel steeds gaan delen door 100/10 etc maar ik vroeg me af of er niet wat beter/efficienters is.
Het is projectje starten, code typen en gaan, geen gezeur over makefiles etc.
Voordeel van AVR Studio is ook dat er meteen een redelijke simulator inzit en dat is erg handig als je alleen maar een flash tool hebt.
Steeds delen door 10, deelfactor opslaan en verder gaan met de rest. Kan gewoon in een loopje. Het delen zelf kun je dan uitschrijven of anders optimaliseren.bassie schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:52:
Heeft iemand nog een leuk stuk je code om een getal in losse cijfers op te delen? Dus 123 word 1,2,3. Ik kan wel steeds gaan delen door 100/10 etc maar ik vroeg me af of er niet wat beter/efficienters is.
Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02
http://www.engr.udayton.e...ry_to_BCD/bin_to_BCD.html
kijk naar deze comment;
sprite_tm can i send you my first born to train him?
what a great idea, Already thinking of which idea to use it with first. Thanks
In welke taal wil je heb hebben geschreven en waar wil je het voor gebruiken?bassie schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:52:
Zit zelf atm met het probleem dat:
1
2
3
4
5
6
7
| [12V] | | [12V]----[100K]----[BC338] | | [9.5V, 5.5mA] |
wel werkt ( [9.5V, 5.5mA] is een combinatie van 5 LED's met een weerstand van 100Ohm ), maar
1
2
3
4
5
6
7
| [12V] | | [4.6V]----[470]----[BC338] | | [9.5V, 5.5mA] |
Nagenoeg niet werkt. Ik kan hier geen verklaring voor bedenken. In de datasheet van de transistor kan ik ook niets vinden wat hiermee te maken heeft. In de bovenste schakeling:
Vbe = 9.5V 0.62
Vce = 2.6V
Ib = 0.025mA
Overigens is het probleem in C opgelost, het zat hem in het selecteren van de interene of externe oscilator. Volgende keer pakken we een AVR erbij
Een beginner hoeft helemaal niet efficient om te gaan met zijn resources. Een grote microcontroller heeft genoeg resources om een ieder programma wat een beginnen zou willen schrijven uit te voeren. Pas wanneer je veel communicatie en/of reken werk gaat doen loop je tegen de grenzen aan.ssj3gohan schreef op zondag 05 juli 2009 @ 22:56:
[...]
PIC is verouderd op veel manieren en over het algemeen, vooral vanwege BASIC, een lastiger platform om mee te beginnen met microcontrollers. In de wereld van microcontrollers draait namelijk alles om het efficient omgaan met je resources, en enkel in asm en C heb je echt goede grip daarop. Anders kun je net zo goed direct voor x86 programmeren (bijv. BIOS-programmeren). Ook leuk trouwens, en helemaal niet zo moeilijk.
[...]
* lemming_nl gebruikt een 18F4620 voor eigenlijk alles en heeft hem nog nooit vol gekregen qua geheugen of cycles
Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld
In deze schakeling is de BC338 min of meer een emittervolger. De spanning op de emitter kan dan nooit hoger worden dan die op de basis. Je zult dus een basisspanning aan moeten bieden van 12V. Mogelijke oplossingen:Xtresis schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:02:
[...]Zit zelf atm met het probleem dat:
code:
1 2 3 4 5 6 7 [12V] | | [12V]----[100K]----[BC338] | | [9.5V, 5.5mA]
wel werkt ( [9.5V, 5.5mA] is een combinatie van 5 LED's met een weerstand van 100Ohm ), maar
code:
1 2 3 4 5 6 7 [12V] | | [4.6V]----[470]----[BC338] | | [9.5V, 5.5mA]
1. Inverterend, uitgang niet helemaal naar 12V, geen pnp nodig, als je die niet hebt liggen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| 12V --------------- | | .-. | 10k | | | | | | '-' |/ |-------| | |> | | | | | | | ---------- 1k | ___ |/ Uit -|___|--| |> ---------- | | | | ----------- |
2. Niet inverterend, uitgang nagenoeg 12V, pnp nodig:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
| 12V ----------- | | .-. | 47k | | | | | | '-' |< |------| BC327 | |\ | | .-. | 10k | | | | | | '-' | | ------ 1k | ___ |/ Uit -|___|--| ------ |> | | | | | ----------- |
I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.
Ik ben in 1,5 jaar van pic naar arm9 doorgestroomd - als je enigszins enthousiast bent met microcontrollers en dus langzaamaan 'beter' en 'meer' wil, is AVR daar niet vanwege de snelheid (dat is een automatisch gevolg van een beter platform), maar vooral vanwege de C/C++-heid en het vergelijkbare ontwerp met dsps en hogere microcontrollers.lemming_nl schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:20:
[...]
Een beginner hoeft helemaal niet efficient om te gaan met zijn resources. Een grote microcontroller heeft genoeg resources om een ieder programma wat een beginnen zou willen schrijven uit te voeren. Pas wanneer je veel communicatie en/of reken werk gaat doen loop je tegen de grenzen aan.
* lemming_nl gebruikt een 18F4620 voor eigenlijk alles en heeft hem nog nooit vol gekregen qua geheugen of cycles
Wat dat betreft, als je dan toch een mank platform als begin wil hebben (of een toepassing hebt zoals lemming_nl, iets dat gewoon nauwelijks resources nodig heeft) is 8051 nog een beter platform. Het zijn daadwerkelijk veel langzamere chips, maar je kunt ze nog steeds efficient en bedachtzaam programmeren (zowel in asm als C, en gezien de wijdverbreidheid ook in elke andere taal die ooit bedacht is, maar dati s dan wel lastiger). Voordeel van 8051 hier is dat het zo extreem zuinig kan worden gemaakt en zoveel aanbieders er nog chips mee aanbieden die geintegreerde peripherals hebben, dat je er echt unieke applicaties mee kunt maken, hoewel micropower avr in de buurt komt.
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Verwijderd
Iemand stuurde mij hier heen, dus hier mijn vraagje.
Kan iemand mij vertellen of ik mijn 2 boormachine accu's van 12Volt parallel kan opladen met de bijbehorende boormachine acculader?
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2009 17:24 ]
NeeVerwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:22:
Beste mensen,
Iemand stuurde mij hier heen, dus hier mijn vraagje.
Kan iemand mij vertellen of ik mijn 2 boormachine accu's van 12Volt parallel kan opladen met de bijbehorende boormachine acculader?
Verwijderd
oke...het gaat dus om 2 accu packs (in serie) die ik parallel wil opladen, dat kan dus niet, uitleg?
Verwijderd
Omdat je lader een hoger vermogen moet afgeven. Bovendien zit dr vaak wel enige electronica in zo'n accupack (ivm 't laadpatroon)Verwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:28:
[...]
oke...het gaat dus om 2 accu packs (in serie) die ik parallel wil opladen, dat kan dus niet, uitleg?
Verwijderd
oke bedankt, dus gewoon apart opladen dusVerwijderd schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:31:
[...]
Omdat je lader een hoger vermogen moet afgeven. Bovendien zit dr vaak wel enige electronica in zo'n accupack (ivm 't laadpatroon)
2e oplossing werkt inderdaad, maar heb je ook een redenatie voor de gekozen weerstandswaarden? ( ik heb even andere gepakt, vanwege het ontbreken van 10K en 1Kgoeievraag schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:59:
[...]
2. Niet inverterend, uitgang nagenoeg 12V, pnp nodig:
Die 47k dient om te voorkomen dat een lekstroom in de onderste tor de bovenste een klein beetje aan zet. Zonder deze werkt het ook nog. De waarde is totaal niet kritisch, als ie maar een paar keer zo groot is als hier de 10k.
Voor de 10k is het gewoon: 6mA belasting bij de PNP tor. Neem hFE als 100 (erg pessimistisch) ->60uA basisstroom nodig. Er valt nagenoeg 12V over, dus 12/60uA = 20k. De helft nemen voor de zekerheid, en het werkt wel.
Komt er op neer dat de waarden niet heel nauw komen, het is immers aan of uit, en de torren hoeven niet half open te staan.
I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.
12/60uA = 200Kgoeievraag schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 20:26:
Er valt nagenoeg 12V over, dus 12/60uA = 20k. De helft nemen voor de zekerheid, en het werkt wel.
Conclusie, gebruikte waarden maken geen moer uit, zolang er maar voldoende stroom door de basis loopt.
Verwijderd
Ik ben van plan om met behulp van een toetsenbord een aantal drukknoppen op de PC aan te sluiten om daarmee opdrachten uit te voeren. Dit wil ik doen door het toetsenbord open te maken en een toets door te verbinden met een drukknop door twee draden te solderen op het toetsenbord. Ik vraag me alleen af of dit trucje nog steeds mogelijk is, of dat dat met moderne toetsenborden niet meer kan, weet iemand dat?
Verwijderd
Kan prima, alleen heeft een modern toetsenbord meestal geen echte knoppen, maar een paar lagen folie. Je moet dan op het printje de juiste rij en kolom zien te vinden.Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:19:
Een kleine vraag:
Ik ben van plan om met behulp van een toetsenbord een aantal drukknoppen op de PC aan te sluiten om daarmee opdrachten uit te voeren. Dit wil ik doen door het toetsenbord open te maken en een toets door te verbinden met een drukknop door twee draden te solderen op het toetsenbord. Ik vraag me alleen af of dit trucje nog steeds mogelijk is, of dat dat met moderne toetsenborden niet meer kan, weet iemand dat?
Een Sweex SW20 heeft een mooi klein printje en kost geen drol

je zult een "momentary" schakelaar moeten gebruiken, zo eentje die alleen geleid als je het knopje ingedrukt houd.Verwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:19:
Een kleine vraag:
als het je lukt om op je toetsenbord te solderen dan moet het gewoon werken.
ja hoor dat is nog steeds mogelijk maar mooier is het om het op deze manier te doenVerwijderd schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:19:
Een kleine vraag:
\[How-To] Winamp Poort control - deel 2
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Verwijderd
De datasheet toont een schema met een 32k kristal maar ik heb een timer gebruikt om ongeveer een 32k pulse te genereren. Ik krijg dan voor zowel temp als druk dezelfde waarde in de data registers die af en toe (na minuten!) wijzigt, maar dan alleen als ik eerst een conversie commando stuur en daarna lees. Als ik 1 keer een conversie commando stuur blijft het data register hetzelfde, ongeacht hoe vaak ik het uitlees. Ik heb er een 32k kristal bijgepakt maar dat gaf hetzelfde resultaat.
Toen heb ik de timer eens naar 500kHz gezet (atmega op 1Mhz dus halve kloksnelheid), dan blijft de waarde in de data registers gemiddeld 9 commando's hetzelfde ... Toen heb ik de kloksnelheid van de atmega naar 8Mhz gezet en de timer instellingen hetzelfde gelaten. Halve kloksnelheid = 4MHz voor de HP01D dus. Dan blijf ik hetzelfde resultaat houden
Als de data wijzigt dan schiet deze (schijnbaar) willekeurig van hoog naar laag en alles daar tussenin, zelfs als ik continue slechts 1 van de twee conversie commando's gebruik, ik zou met name van de druk verwachten dat die enigzins gelijk blijft ...
Nu zit ik net in de datasheet van de sensirion SHT15 te kijken (die ik in hetzelfde project wil gebruiken) en kom ik erachter dat dat ding wel 2wire serial communication gebruikt maar dan geen i2c

Anyway, pikant detail: Bij de SHT15 is de timing van de data net ff anders dan bij i2c, bij i2c wordt de data hoog als de klok laag is, bij de SHT15 wordt de data hoog als de klok hoog is. Het start/reset signaal bij de SHT15 is negen klok pulsen en dan een signaal dat vergelijkbaar is met i2c-start gevolgd door i2c-stop ...
Ik begin een donkerbruin vermoeden te krijgen dat de HP01D hetzelfde afwijkende protocol gebruikt als de SRF15?
Het is ook altijd hetzelfde ... dingetjes die je "even" denkt te doen kosten je gruwelijk omgekeerd evenredig veel tijd ...
Volgens de datasheet moet je eerst het select temperature/pressure measurement sturen (EE FF F0 of EE FF E8), dan (minimaal) 38 ms wachten en vervolgens kun je het read ad commando sturen (EE ED) en dan krijg je de waarde (2 bytes) door te lezen van EF.
Je bericht wijst erop dat je code van iemand anders gebruikt, misschien moet je daar eens in gaan spitten.
Verwijderd
Beetje jammer allemaal, 't zijn opzich leuke modules.
Verwijderd
Dat was de reden dat ik die SHT15 heb aangeschaft maar, uit de datasheet van de SHT15:Springuin schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:53:
2-wire en i2c is hetzelfde, behalve dat i2c een officiele naam van philips is. Let er op dat je seriele datarate niet sneller mag zijn dan 100kHz.
Dus ... 2-wire != i2c (in dit geval).2.2 Serial Interface (Bidirectional 2-wire)
The serial interface of the SHTxx is optimized for sensor
readout and power consumption and is not compatible with
I2C interfaces, see FAQ for details.
Doe ik, de pause heb ik al eens vergroot tot 500ms en verkleind tot 10. Dat heeft geen enkel gevolg.Volgens de datasheet moet je eerst het select temperature/pressure measurement sturen (EE FF F0 of EE FF E8), dan (minimaal) 38 ms wachten en vervolgens kun je het read ad commando sturen (EE ED) en dan krijg je de waarde (2 bytes) door te lezen van EF.
Hoewel oorspronkelijk ergens anders voor geschreven is de i2c code echt mijn eigen code! De i2c communicatie is ook in orde, anders zou ik foutcodes of time-outs krijgen. Het is sequentieele code (maakt geen gebruik van de i2c interrupt functie) die stap voor stap data verstuurd en leest op basis van het i2c status register. De snelheid is op 100k ingesteld.Je bericht wijst erop dat je code van iemand anders gebruikt, misschien moet je daar eens in gaan spitten.
Ah, ik zie het in de faq staan idd.Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:47:
Dus ... 2-wire != i2c (in dit geval).
Maar wat heb je precies aan eentje? Lijkt me dat je er toch echt minimaal twee nodig gaat hebben voor communicatie
Nu komt er uit de speakers een vervelende brom als de wekker af gaat, door de muziek heen.
Mij leek het wel leuk plan om die speakers d.m.v een schakelaar uit te schakelen en de output van de mp3 speler naar een female 3,5 mm jack plug te sturen, die in de behuizing verwerkt word.
Zal de brom verdwijnen door de speakertjes te omzeilen, of zal ik hiervoor componenten moeten vervangen?
Aangezien de led-module uit de originele remote geript is, doet die remote eigenlijk alleen nog maar dienst als acculader. De helicopter heeft een Li-ion-accuutje. Nou moet het vast te doen zijn om deze ook mbv de microcontroller op te laden. Kent iemand een voorbeeldje om dat een beetje gecontroleerd te doen, of is een weerstand om de stroom te beperken + een diode voor spanningsval naar 4,3V al afdoende? De ADC van de atmega zou dan wellicht als "vol"-indicator kunnen dienen. Any thoughts?

Dat gaat echt een keer knallen dan.
Verwijderd
De stroom moet je ook limiteren, al kan je wel ver gaan met die kleine cellen. Je kan tot ongeveer 3C gaan (150mA voor die PicooZ cel).
Diodes moet je voor dit soort toepassingen nooit gebruiken, de spanningsval is immers afhankelijk van de stroom. Een lipo wil je niet boven de 4.3V laden, dan doet hij poef en bij zo'n kleine cel is dat totaal niet spectaculair, dus zonde van de paar euro.
Verwijderd
Je gaat de brom versterken. Bij de bron aanpakken en dat is waarschijnlijk de voeding.wouterdv schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 17:19:
Zal de brom verdwijnen door de speakertjes te omzeilen, of zal ik hiervoor componenten moeten vervangen?
Na nameten van de spanningen lijkt het dat het voedingsgedeelte inderdaad stuk is. Als ik op een 3.3V-lijn ga meten, dan varieert de spanning tussen de 1.4V en 3V. Voor de 12V-lijn geld praktisch hetzelfde, alleen schommelt deze tussen de 4 en 10V.
Het is natuurlijk erg simpel om de juiste pinnen van de controllerprint te voorzien van 3.3V & 12V, maar de ccfl-aansturing zit geïntegreerd in de powersupply-print, en daar heb ik geen schema van
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Helder, mijn n00bness is duidelijk te groot daarvoor, en dan ga ik daar m'n vingers niet aan branden, letterlijk en figuurlijk.Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 21:51:
4.3V is te hoog. 4.2 volt (ja, het is zo kritisch) is veiliger en beter voor de cel, het absolute maximum is eigenlijk 4.25 volt.
De stroom moet je ook limiteren, al kan je wel ver gaan met die kleine cellen. Je kan tot ongeveer 3C gaan (150mA voor die PicooZ cel).
Diodes moet je voor dit soort toepassingen nooit gebruiken, de spanningsval is immers afhankelijk van de stroom. Een lipo wil je niet boven de 4.3V laden, dan doet hij poef en bij zo'n kleine cel is dat totaal niet spectaculair, dus zonde van de paar euro.
Elco's hoeven niet bol te staan om stuk te zijnSlinkingAnt schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:15:
Het is natuurlijk erg simpel om de juiste pinnen van de controllerprint te voorzien van 3.3V & 12V, maar de ccfl-aansturing zit geïntegreerd in de powersupply-print, en daar heb ik geen schema van. Het liefst zou ik de oorspronkelijke print dus ook repareren
. De vraag is dan ook, heeft er iemand een idee waar het probleem aan zou kunnen liggen? Op het oog zijn er geen bolle elco's, doorgebrande weerstanden ed te zien
Vergeet ook losse contacten niet, die zijn ook niet altijd te zien
2 kristallen, 1 met de opdruk 14.3C87 en 1 met de opdruk 11.ONDK95
Iemand een idee wat de exacte snelheden zijn? Geen van de 'bekende' waardes in ieder geval...

Ik moet nog wel een paar dingen uitproberen maar dat vond ik wel raar.
Ik heb nog een MINI2440 developmentboard voor ARM9 S3C2440 met 7" touchscreen LCD liggen, iemand die hier intresse in heeft? Had zelf de bedoeling om iets met embedded linux te gaan doen (wat hier ook op draait, drivers voor Linux zijn Hier hier te vinden) maar ga me toch op iets anders richten (6LowPan met TI's CC2530)
nvm
Heb je deze gekocht bij devboard.net of een reseller?
[ Voor 24% gewijzigd door Sphere- op 20-07-2009 20:18 ]
Via ebay vanuit China... Maar ik zie dat ie nieuw op ebay 150 USD doet en voor dat geld vind ik het niet waard om hem weg te doen (heb d'r het dubbele voor betaaldSphere- schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:16:
Ik heb al twee mini2440's maar als je ervan af wilt heb ik heel misschien interesse.
Heb je deze gekocht bij devboard.net of een reseller?

deze hebben volgens hem continue in een alarminstallatie gezeten aan een druppellader.
stel je hangt een accu continue aan een druppellader, hoe lang gaan ze dan mee denk je?
Oh inderdaad.. die van mij is de 3.5" versie ofzo.simplendi schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:27:
[...]
Ja maar dat is wel zonder 7" touchscreen neem ik aan?
RIFA MP
4,9 Mhz
0,1 uF
250V
Met deze gegevens wist google me naar dit te verwijzen. Wat ik hieruit kan opmaken is dat het om precies hetzeflde probleem gaat. Ondanks dat het topic nog geen maand oud is, werken de links al niet meer. Ik kan dus niet meer achterhalen welke vervangende condensator er is gebruikt.
Natuurlijk zijn er veel condensatoren van 0.1uF 250V te vinden, al zie ik nergens iets staan over de zelfresonantiefrequentie. Wat ik wel weet is dat het een metaalfilmcondensator is. Hij lijkt enorm om dit model. Kan iemand mij hiermee op weg helpen?
Ja, die bestaan.bassie schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 21:13:
Weet iemand of er ook losse haakse female euro stekkers bestaan? deze maar dan haaks.
http://www.evoxrifa.com/cap_catalog/emisuppr/pme271m.pdfXtresis schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:44:
Na 28 jaar trouwe dienst heeft de naaimachine het begeven. Probleem; een doorgebrandde condensator. Op het eerste gezicht geen probleem, deze zijn vrij makkelijk te vervangen zou je zeggen. Helaas heb ik het idee dat het nogal om een speciaal exemplaar uit de oertijd gaat. Wat ik nog kon lezen:
RIFA MP
4,9 Mhz
0,1 uF
250V
Met deze gegevens wist google me naar dit te verwijzen. Wat ik hieruit kan opmaken is dat het om precies hetzeflde probleem gaat. Ondanks dat het topic nog geen maand oud is, werken de links al niet meer. Ik kan dus niet meer achterhalen welke vervangende condensator er is gebruikt.
Natuurlijk zijn er veel condensatoren van 0.1uF 250V te vinden, al zie ik nergens iets staan over de zelfresonantiefrequentie. Wat ik wel weet is dat het een metaalfilmcondensator is. Hij lijkt enorm om dit model. Kan iemand mij hiermee op weg helpen?
EMI suppressor, class X2, metallized paper. Deze kun je dus niet vervangen door een willekeurig 100nF/250VDC exemplaartje.
http://nl.farnell.com/evo...class-x2-0-1uf/dp/9717463
[ Voor 6% gewijzigd door mace op 25-07-2009 23:12 ]
Spijtig genoeg haalt de ingebouwde PWM slechts 5V, en moet ik deze dus versterken.
Op internet vond ik dit schema:

Kan dat echter ook met een LM339? (M'n LM324 speelt verstoppertje
Je zal dat ding ook symmetrisch moeten voeden anders haal je nooit 0 volt, of je moet een rail to rail opamp gebruiken.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Dit topic is gesloten.