Xtresis schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 20:14:
..........................
Hier zal ik het dus mee moeten doen. Het probleem zit hem dus in het tegelijkertijd toepassen hiervan op verschillende uitgangen. Het uiteindelijk laten 'lopen' is hoofdstuk 2.
Met de ingebouwde hardwarematige PWM zal dat niet lukken, je hebt ws maar een mogelijkheid tot hardwarematige PWM.
Voor jou toepassing maakt dat eigenlijk niet zoveel uit, het in software bouwen is echt niet zo moeilijk, je hebt dit nodig:
-interrupt op de interne timer die loopt op (aantal dimstappen)*(gewenste dimfrequentie), voor vloeiend en knipperloos dimmen volstaat 256*100Hz.
-gezamenlijk tellertje in de interrupt die bijhoudt hoeveel keer de interrupt al voorbijgekomen is (loopt van 0 tot 'aantal dimstappen'), als deze op zijn max zit dan zet je alle uitgangen waar je PWM op wil weer aan.
-per gewenste dimuitgang een registertje dat aangeeft wat de duty-cycle moet zijn, komt het gezamenlijk tellertje van hierboven aan deze waarde dan zet je de uitgang weer uit.
In je mainloop kan je dan al veranderen aan de dimwaarden wat je maar wil, de interrupt loopt automatisch en handelt alles af.
En er zitten enkele addertjes onder het gras:
-wat met maximale en minimale dimwaarde, even goed kijken hoe je dat aanpakt.
-opletten voor 'glitches', typisch probleempje wat je ziet doordat bij het aanpassen van de duty-cycle de aangesloten led even flitst. Die krijg je doordat de duty cycle verandert terwijl een dimcyclus nog bezig is, interessant probleempje om even over na te denken.
Kaj. schreef op zondag 28 juni 2009 @ 09:58:
[...]Ik heb 'm inmiddels lopend.
Nog even te rade gegaan bij een vriend van me, en door één van de spoelen in serie met de koolborstels te zetten, ging ie lopen.
De andere spoel hebben we los gelaten, aangezien die de motor de andere kant op liet draaien.

Och, dat moet dan waarschijnlijk een universeelmotor zijn, heb je idd 2 sets spoelen en zit je met koolborstels. Tof dat het gelukt is.
[
Voor 31% gewijzigd door
naftebakje op 28-06-2009 10:47
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.